Welk boekje? Dat van het consulatiebureau? Wij hebben andere boekjes gekregen waar per maand instaat (tot 3 jaar ongeveer) wat een kind allemaal extra erbij mag (nieuwe dingen). Zo staat bij 6 maanden smeerkaas en jam e.d.quote:Op zondag 28 september 2008 14:07 schreef Troel het volgende:
Ook zoiets: Waarom wordt in het groeiboekje vermeld dat je je kind leverworst en smeerkaas kan geven? Ik snap dat niet.
Na de borstvoeding dan.quote:Op zondag 28 september 2008 14:58 schreef SHE het volgende:
Die opvolgmelk is helemaal niet onzinnig, die is packed met alles wat je baby en peuter nodig heeft. Het is absoluut de veiligste methode om je ervan te verzekeren dat je kind niets tekort komt.
Of nog beter, borstvoeding.quote:Op zondag 28 september 2008 14:58 schreef SHE het volgende:
Je moet zo lang mogelijk wachten met koemelk omdat koemelk nutteloos is voor de ontwikkeling van de baby.
Die opvolgmelk is helemaal niet onzinnig, die is packed met alles wat je baby en peuter nodig heeft. Het is absoluut de veiligste methode om je ervan te verzekeren dat je kind niets tekort komt.
Is fantastisch als je dat zo lang mogelijk kunt geven ( naast gewoon eten ), maar ik kan me zo voorstellen dat moeders daar niet om zitten te springen.quote:
Ja? Ik was echt niet van plan opvolgmelk te gaan geven als ik stop met de bv. Het gaat over dezelfde periode.quote:Op zondag 28 september 2008 15:02 schreef SHE het volgende:
Uiteraard, we hebben het toch over 'opvolg' melk.
Blijkbaar, ik vind het niet echt een probleem. Dus hier geen opvolgmelk.quote:Op zondag 28 september 2008 15:03 schreef SHE het volgende:
[..]
Is fantastisch als je dat zo lang mogelijk kunt geven ( naast gewoon eten ), maar ik kan me zo voorstellen dat moeders daar niet om zitten te springen.
Ik ook niet, smeerkaas zit vol met zout en smeerworst is gemaakt van lever. En dat moet je dan aan je kind geven dat net leert eten. Ik heb alternatieven gevonden in vegetarische broodpasta's, ook even opletten met de hoeveelheid zout maar imo een stuk minder belastend dan smeerworst en -kaas. Maar waaron het cb dat niet weet?????quote:Op zondag 28 september 2008 14:07 schreef Troel het volgende:
Ook zoiets: Waarom wordt in het groeiboekje vermeld dat je je kind leverworst en smeerkaas kan geven? Ik snap dat niet.
En toch ben jij er net als ik groter mee geworden toch? Ik geloof er niet in dat het problemen kan geven, maar ik ben ook erg kritisch in het aannemen van onderzoeken waaruit dit soort zaken (bijv de stoornissen waar je het over hebt) blijken.quote:Op zondag 28 september 2008 14:58 schreef SHE het volgende:
Je moet zo lang mogelijk wachten met koemelk omdat koemelk nutteloos is voor de ontwikkeling van de baby.
Toch geven van koemelk kan leiden tot gedrags-en ontwikkelingsstoornissen, waaronder groei.
Niet lullig bedoelt, maar ik ken je al van jaren terug van dit forum (ben zelf een paar jaar niet meer hier geweest) en toen had je ook al vrij radicale ideeën over o.a. je huisdieren en op mij kwam je over als iemand die niet openstond voor de argumenten van anderen. Begrijp best dat mensen daarvan schrikken en hulp inschakelen. De arts heeft niet voor niets jouw geadviseerd naar een diëtist te gaan lijkt mij? Je kan het daarmee oneens zijn, maar misschien heb je het zelf wel mis dit keer?quote:Op zondag 28 september 2008 20:53 schreef TearSong het volgende:
Heel eerlijk gezegd neem ik die mensen bij het CB in ons dorp toch al niet al te serieus wat betreft bijvoeding. De arts vond het nodig mij door te sturen naar een dietist omdat ik weigerde Yara met 7 maanden vlees te geven
de reformawinkels en zaken waar je biologische producten kan kopen. Zitten lekkere pasta's bij (helaas wel duur).quote:Op zondag 28 september 2008 21:41 schreef Brighteyes het volgende:
Waar haal je eigenlijk vegetarische broodpasta's?
quote:Op zondag 28 september 2008 21:58 schreef Brighteyes het volgende:
Mss even in BUG vragen? Ik heb iig zeker weten niks gedelete en ik kan me niet voorstellen dat het 1 van de andere collega's (OUD en niet-OUD) is.
Vind het geen drogreden. Halfvolle koemelk is prima voor kinderen, ook al zijn er andere (wellicht betere) alternatieven. Wat goed genoeg voor mij is geweest is de standaard voor mijn zoon zijn voeding. Dus hier geen diksap of babytoetjes, maar gewoon roos vicee en magere yoghurt bijvoorbeeld.quote:Op zondag 28 september 2008 21:37 schreef SHE het volgende:
Zeggen dat jij en ik er groot mee zijn geworden is natuurlijk een drogreden.
Daar ben ik het ook maar gedeeltelijk mee eens. De voedingsbranche (ik laat de baby's even terzijde, maar voor kleine kinderen gaat het zeker op) is grotendeels de oorzaak van de te dikke kinderen vandaag de dag. Er zitten kinderen op het kinderdagverblijf met gaatjes! Die kinderen zijn nog geen 3 jaar oud! Ook zie ik veel kinderen die te dik zijn (ga bijv. maar eens kijken bij het kinderbadje in een center parcs).quote:Je hoeft de babyvoedingbranche niet als een monster te zien. Voedseltechnologie is in het Westen van ongekend niveau. Dat het veel kost is zeker, maar onzinnig is het allerminst. Er zit precies in wat je kroost nodig heeft.
reformwinkels (de kiem en Gaia in jouw gevalquote:Op zondag 28 september 2008 21:41 schreef Brighteyes het volgende:
Daar geloof ik absoluut niet in.quote:Op zondag 28 september 2008 21:37 schreef SHE het volgende:
Evolutie is wel fijn, en het is de bedoeling dat we met de jaren slimmer worden, niet dommer.
Zeggen dat jij en ik er groot mee zijn geworden is natuurlijk een drogreden.
Melk is nu goed onderzocht en we weten wat het doet en waarom het beter is om alternatieven te zoeken.
Dat maakt dat steeds langer gezond blijven, minder kinderziektes hoeven te overwinnen en uiteindelijk ook sterker worden als ras.
Nou sorry maar ik sta juist erg open voor de ideeën van anderen en alhoewel mijn ideeën over babyvoeding niet altijd overeenkomen met wat het CB aangeeft heb ik daar zeker wel mijn redenen voor. ik volg dit voedselintroductieschema, gemaakt door een bekende nederlandse kinderdietist (zeker geen kwakzalver):quote:Op zondag 28 september 2008 21:39 schreef doshi2 het volgende:
[..]
Niet lullig bedoelt, maar ik ken je al van jaren terug van dit forum (ben zelf een paar jaar niet meer hier geweest) en toen had je ook al vrij radicale ideeën over o.a. je huisdieren en op mij kwam je over als iemand die niet openstond voor de argumenten van anderen. Begrijp best dat mensen daarvan schrikken en hulp inschakelen. De arts heeft niet voor niets jouw geadviseerd naar een diëtist te gaan lijkt mij? Je kan het daarmee oneens zijn, maar misschien heb je het zelf wel mis dit keer?
Ik denk dat er meerdere factoren meespelen.quote:Op zondag 28 september 2008 09:01 schreef Troel het volgende:
Als je de groeiboekjes, websites, poedermelkfabrikanten moet geloven is het echt verschrikkelijk slecht om je kind koemelk te geven voordat ze een jaar zijn.[...]
Zonder meteen een discussie te willen starten of koemelk uberhaupt goed is voor mensen en dergelijke zou ik het fijn vinden om gewoon een keer een onderbouwd antwoord te krijgen op deze vragen.
Kom ik weer aan met m'n humous.quote:Op zondag 28 september 2008 21:41 schreef Brighteyes het volgende:
Lusten je kinderen dat ja?quote:Op zondag 28 september 2008 23:57 schreef renzell het volgende:
[..]
Kom ik weer aan met m'n humous.Maar echt; humous is lekker, er zit weinig zout en kruiden in, het is mild en kinderen zijn er dol op. Ik ook trouwens.
Je haalt het bij de Appie Heijn, het staat bij de eier- en andere salade-meuk.
@ Tearsong; je hebt Charlie en Lola!!!![]()
Het monster verslindt het! Maar íeder kind lust dat, gegarandeerd. Pindakaas trouwens idem. Dat gaat er hier in grooooote potten doorheen. Het zijn vrijwel de enige 2 dingen die hij eet op brood. Wat goed dat het zo goed isquote:Op maandag 29 september 2008 00:06 schreef SHE het volgende:
[..]
Lusten je kinderen dat ja?
Wat heerlijk, humus is powerfood. Ontzettend rijk aan goede vetten, mineralen en vitaminen.
Humus is het nieuwe pindakaas
Het is niet een beetje goed, het is bijna medicinaal.quote:Op maandag 29 september 2008 00:11 schreef renzell het volgende:
[..]
Het monster verslindt het! Maar íeder kind lust dat, gegarandeerd. Pindakaas trouwens idem. Dat gaat er hier in grooooote potten doorheen. Het zijn vrijwel de enige 2 dingen die hij eet op brood. Wat goed dat het zo goed is!
Ook heel geschikt om rauwe groente in te dippen, hummus. Lekkerquote:Op maandag 29 september 2008 00:42 schreef SHE het volgende:
[..]
Het is niet een beetje goed, het is bijna medicinaal.
Humus is zo'n product wat eigenlijk bovenaan de eetlijst van het CB zou moeten staan, want het is echt de bix onder de kindervoeding. Het is supergezond in alle opzichten.
Helaas kent men humus nog niet zo lang in NL, dus ik denk dat daarom de voedingsadviezen wat dat betreft nog wat achter blijven.
Mag ik vragen waar dat afgeraden wordt? Wat de bronnen zijn? Er zit ook nogal een verschil tussen vegetarisme en veganisme natuurlijk en ik kan er zo via google weinig over vinden.quote:Op maandag 29 september 2008 00:05 schreef SHE het volgende:
Vegetarisme of veganisme onder de 2 jr werd overigens wel afgeraden, ivm duidelijkere achterstand in gewicht en lengte.
Ooh welk recept gebruik je dan?quote:Op maandag 29 september 2008 01:04 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ook heel geschikt om rauwe groente in te dippen, hummus. LekkerRenzell, heb je het weleens zelf gemaakt? Is heel makkelijk en je kunt eindeloos varieren met verse kruiden enzo.
Ik heb niet echt een vast recept; standaard ingrediënten zijn kikkererwten, tahin (sesampasta), en wat limoen- of citroensap. Meestal gebruik ik ook wat knoflook, maar dat is niet essentieel. Ik vind het zelf heel lekker met een snuf komijn en heel veel verse koriander, maar ik weet niet of dat ookgewaardeerd wordt door kleine kinderenquote:Op maandag 29 september 2008 08:55 schreef TearSong het volgende:
[..]
Ooh welk recept gebruik je dan?
Thanks, want ook daar had ik al eens naar gezocht, naar aanleiding van je eerdere lyrische verhalen, maar bij mijn eigen (zeer multiculti) supermarkt kon ik het niet vinden. Maar eens langs de AH dan maar.quote:Op zondag 28 september 2008 23:57 schreef renzell het volgende:
[..]
Kom ik weer aan met m'n humous.Maar echt; humous is lekker, er zit weinig zout en kruiden in, het is mild en kinderen zijn er dol op. Ik ook trouwens.
Je haalt het bij de Appie Heijn, het staat bij de eier- en andere salade-meuk.
@ Tearsong; je hebt Charlie en Lola!!!![]()
op Pubmed kun je honderd duizenden wetenschappelijke onderzoeken vinden over elk mogelijk onderwerp.quote:Op maandag 29 september 2008 08:55 schreef TearSong het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar dat afgeraden wordt? Wat de bronnen zijn? Er zit ook nogal een verschil tussen vegetarisme en veganisme natuurlijk en ik kan er zo via google weinig over vinden.
Dat vind ik nogal harde woorden vooral gezien het feit dat er ook zat onderzoeken zijn die het tegendeel bewijzen. En dan bekijk ik de links die je geeft:quote:Op maandag 29 september 2008 10:29 schreef SHE het volgende:
Kinderen hebben nu eenmaal een veelzijdig dieet nodig om goed te groeien en denken.
Persoonlijk, en dat is mijn mening, vind ik het bewust vegetarisch of veganistisch voeren van je dreumes een vorm van kindermishandeling.
Laat het kind zelf kiezen als het oud en wijs genoeg is. In mijn optie dus 16> jr.
Ten eerste gaat het hier dus over veganisten en niet over vegetariers en dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Of je nou helemaal niks dierlijks tot je neemt of wel ei, melkproducten of in sommige gevallen ook vis tot je neemt, een wereld van verschil en dat zou jij moeten weten. Ten tweede: 'borstvoeding de eerste 3 maanden en daarna 'extremely low caloric-density preparations' Ik neem aan dat je zelf ook wel inziet dat dit zeker geen normale manier van voeden is en al helemaal geen goede manier om een kind vegetarisch te voeden. In die links zoek je dus expres de extremen op en de mensen die het verkeerd doen. Zo kan ik ook wel wat links opzoeken van babies die op andere manieren verkeerd gevoed zijn en klachten hebben gekregen, los van vegetarisme/veganisme.quote:Severe nutritional deficiencies developed in four infants from a new vegan religious community. They had received breast milk until the age of 3 months; thereafter, breast milk was supplemented with or replaced by extremely low caloric-density preparations.
Daarna hebben ze dus de etenswijze van de kinderen aangepastquote:After discharge of the infants from the hospital, the community responded well to a modification of the infants' diet, which did not violate their vegetarian philosophy.
En alweer, een ongezonde manier van voeden die in principe los staat van vegetarisme. Een uitzondering, een raar geval. Nergens staat dat je als je een baby geen vlees wil geven je dit moet gaan doen.quote:He was breastfed until 13 months of age. Because of a history of chronic eczema and perceived milk intolerance, he was started on a rice beverage after weaning. On average, he consumed 1.5 L of this drink daily. Intake of solid foods was very poor.
Geen vitamine D, geen calcium, geen zonlicht. Kom op zegquote:Case 2, a 17-month-old black male, was diagnosed with rickets. He was full-term at birth and was breastfed until 10 months of age, when he was weaned to a soy health food beverage, which was not fortified with vitamin D or calcium. Intake of solid foods was good, but included no animal products. Total daily caloric intake was 114% of the recommended dietary allowance. Dietary vitamin D intake was essentially absent because of the lack of vitamin D-fortified milk. The patient lived in a sunny, warm climate, but because of parental career demands, he had limited sun exposure. His dark complexion further reduced ultraviolet light-induced endogenous skin synthesis of vitamin D. The patient grew and developed normally until after his 9-month check-up, when he had an almost complete growth arrest of both height and weight.
Zie? babies doen het niet goed op een veganistisch/vegetarisch dieetquote:"WHEN Crown Shakur died of starvation, he was 6 weeks old and weighed 3.5 pounds. His vegan parents, who fed him mainly soy milk and apple juice, were convicted in Atlanta recently of murder, involuntary manslaughter and cruelty.
Jij beweert wat, een vrij sterke bewering is het ook nog eens 'Vegetarisme of veganisme onder de 2 jr werd overigens wel afgeraden'. Vervolgens vraag ik om bewijs, onderzoeken. Iets waar duidelijk staat 'je baby als vegetarier opvoeden wordt afgeraden', misschien een hint naar wie dat dan gezegd heeft. De World Health Organisation? Een of andere organisatie die richtlijnen/regels opstelt wat betreft babyvoeding? Wie?quote:Op maandag 29 september 2008 11:41 schreef SHE het volgende:
Ik begrijp de weerlegging van de argumenten niet helemaal. Sterker nog, ik begrijp niet welk punt je wil maken.
Niet echtquote:ik vind het jammer dat je de onderzoeken niet juist hebt geinterpreteert en deze als een persoonlijke aanval op jouw levenswijze ziet.
Nee joh, het is heerlijk zacht en mild juist. Vind ik wel tenminste. Juul heeft er nooit last van gehad. Maar misschien is jouw zelfgemaakte versie pittiger? Ik heb het nooit zelfgemaakt trouwens receptje aubquote:Op maandag 29 september 2008 01:04 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ook heel geschikt om rauwe groente in te dippen, hummus. LekkerRenzell, heb je het weleens zelf gemaakt? Is heel makkelijk en je kunt eindeloos varieren met verse kruiden enzo.
Is het trouwens niet irriterend voor gevoelige peuterdarmen?
Dat is het hem deels wel ja. Als ik het heb over vegetariers dan heb ik het over mensen die geen voedsel gebruiken waarvoor dieren zijn gedood. Vegetarier als 'verzamelnaam' dus. Ik denk dat dat ook de definitie is die de meeste mensen voor ogen hebben aangezien mensen je heel vreemd aankijken als je zegt dat je lacto-ovo-vegetarier bent bijvoorbeeldquote:Op maandag 29 september 2008 12:54 schreef SHE het volgende:
Ik denk dan ook dat daar'm je verontwaardiging zit. JIj gaat ervanuit dat vegetariers wel dierlijke producten eten. Ik niet en helaas wordt in onderzoeken ook alleen over vega;s gesproken in die hoedanigheid dat ze geen dierlijke producten eten.
Ik krijg trekquote:Op maandag 29 september 2008 13:25 schreef renzell het volgende:
[..]
Oh zo heerlijk!met rode linzen soep en naanbrood, pittige olijven en verse feta, maar dat is meer iets voor in CUL
![]()
Dat was niet de reden dat ze me stuurdequote:Op maandag 29 september 2008 13:35 schreef livelink het volgende:
Tearsong, waarom stoort het jou zo dat de CB-arts je doorstuurt naar een dietist? Ik vind dat juist heel netjes. Jij geeft aan dat je je kind geen vlees gaat geven en de cb-arts biedt jou dan een dietist aan om dat besluit op een juiste manier vorm te geven. Ik vind het juist heel erg meedenkend en netjes.
Ik maak 'm inderdaad vrij pittig, meestal, maar die uit de supermarkt (ja, die eet ik ook wel) is dat niet. Ik bedoelde dat kikkererwten niet altijd even darm-vriendelijk zijn. Maar dat verschilt vast ook per persoon.quote:Op maandag 29 september 2008 13:25 schreef renzell het volgende:
[..]
Nee joh, het is heerlijk zacht en mild juist. Vind ik wel tenminste. Juul heeft er nooit last van gehad. Maar misschien is jouw zelfgemaakte versie pittiger? Ik heb het nooit zelfgemaakt trouwens receptje aub, maar haal het wel vaak bij die ene schaarse Turk die je hier hebt. Oh zo heerlijk!
met rode linzen soep en naanbrood, pittige olijven en verse feta, maar dat is meer iets voor in CUL
![]()
quote:Op maandag 29 september 2008 13:29 schreef TearSong het volgende:
[..]
Dat is het hem deels wel ja. Als ik het heb over vegetariers dan heb ik het over mensen die geen voedsel gebruiken waarvoor dieren zijn gedood. Vegetarier als 'verzamelnaam' dus. Ik denk dat dat ook de definitie is die de meeste mensen voor ogen hebben aangezien mensen je heel vreemd aankijken als je zegt dat je lacto-ovo-vegetarier bent bijvoorbeeldJa, dat gebruikt de wetenschap wel maar in een gesprek met een niet wetenschapper heb je er bar weinig aan. Zoals jij het ziet is het verschil tussen een vegetarier en een veganist dat een vegetarier zonder problemen op leren schoenen loopt en een veganist niet, om het maar even simpel te zeggen.
Maar goed, als we het dus hebben over ovo-lacto-vegetarisme (geen vlees/vis, wel zuivel en ei), is dat dan geen kindermishandeling wat jou betreft?
En hoe kijk je tegen die onderzoeken wat betreft de groei van kinderen aan? Je zegt eerder dat kinderen die vegetarisch/veganistisch worden gevoed wel een kleine achterstand hebben qua groei maar dat dat in jouw optiek te verwaarlozen is (in de mijne ook..en hier overigens ook) Alleen vraag ik me dan juist weer af of die kinderen een achterstand hebben, of de andere kinderen een 'voorsprong' door eventuele groeihormonen in vlees of zuivel? Let wel, ik heb hier totaal niks over nagelezen dus ik weet helemaal niet of dat mogelijk is maar misschien dat jij hier wel iets over te zeggen hebt?
Of gaat dit te veel offtopic? Het is in principe een eetregel toch?
Dat is mij nog nooit gelukt, na een week staat de schimmel erop, hoorquote:Op maandag 29 september 2008 15:54 schreef SHE het volgende:
In een afgesloten bakje kan je dat wel 2 weken goed houden.
Sure. Met paprikapoeder en peterselie bijvoorbeeld. Of met een beetje tomatenpuree en koriander. Of met wat yoghurt.quote:Coldfeet is de kikkererwten koningin, dus die heeft vast heerlijke variatie tips voor de humus
Zo zoet, zo'n garnaaltje met een garnaaltjequote:Op maandag 29 september 2008 16:16 schreef Brighteyes het volgende:
Sasha eet gewoon mee als we hier eens vis eten en hij heeft gisteren ook heerlijk van mijn garnalen meegesnoept.![]()
Ja, en hij zal patat ook vast lekkerder vinden dan spinazie...quote:Op zondag 28 september 2008 14:40 schreef doshi2 het volgende:
[..]
Mijn zoon krijgt gewoon roosvice, stuk goedkoper dan diksap en smaakt hem evengoed.
Een schoteltje volledig bedekken met (bij voorkeur zelfgemaakte) houmus. Olijfolie eroverheen plenzen en een flinke hand pijnboompitjes, rood paprikapoeder en fijngehakte (platte) peterselie erover...quote:Op maandag 29 september 2008 18:37 schreef Lishe het volgende:
Ik ga die humus toch maar eens proberen te maken dan. Ik heb het ooit eens gegeten bij iemand die het zelf gemaakt had. (Toen smaakte het bijna als pepermunt, en dat vind ik helemaal niet lekker als avondeten.)Toen vond ik het niet lekker dus ik heb het nooit weer geprobeerd eigenlijk. Als ik het recept lees klinkt het juist erg lekker. En doe je dat dan gewoon op brood? Of is het meer toastjeswerk?
Jah! En dan een zwarte olijf in het midden gooienquote:Op maandag 29 september 2008 21:13 schreef Kersjes het volgende:
[..]
Een schoteltje volledig bedekken met (bij voorkeur zelfgemaakte) houmus. Olijfolie eroverheen plenzen en een flinke hand pijnboompitjes, rood paprikapoeder en fijngehakte (platte) peterselie erover...
Thanks!quote:Op maandag 29 september 2008 20:20 schreef SHE het volgende:
In aardappel zit veel vitamine C, dus loos vind ik het niet. Als er een loos bijgerecht bestaat dan is dat witte pasta wel, daar zit letterlijk niets in. Vreemde opmerking van het CB
Wel vind ik het wat eenzijdig om het dagelijks op het menu te zetten. Afwisselen met rijst, bulgur, couscous, pasta etc is een must.
Daarbij is een extra KH bron niet zo nodig voor het avondeten, vlees met salade, of vlees met groenten is eigenlijk al meer dan genoeg en voorkomt ook overgewicht.
Ik heb net na al die berichten hier een cracotte met sla, humous en tomaat gemaakt. Te lekkerquote:Op maandag 29 september 2008 22:51 schreef renzell het volgende:
Kom net thuis van mijn werk. Ik denk dat ik nog ff een broodje humous ga eten.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |