abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62217786
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 22:55 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Iedereen die meent zich met de OV kaart te moeten bemoeien waardoor het project steeds meer vertraging oploopt.
Voor wie is het precies goed dan als er gewoon niet geluisterd moet worden naar de mening van anderen en er niet kritisch moet worden gekeken naar het hele project, maar gewoon doorgaan?
quote:
Nou dat zullen alle klanten merken zeg dat ze per rit misschien 1 duizendste cent extra betalen omdat jouw kaart gehackt was.
Nou.. nee... al die (financiële) schade die ze oplopen door zwartrijders of gehackte kaarten en storingen zal uiteindelijk (ook al zeggen ze van niet) worden doorberekend naar de klant.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 23:25:42 #102
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_62218447
Trouw geeft het volgende bericht:
quote:
Commissie Kist krijgt meerkosten ov-chip niet op een rij
Het is niet gelukt een betrouwbaar beeld te krijgen van de extra kosten voor het invoeren van de ov-chipkaart. Dat meldt de Commissie Meerkosten OV-chipkaart, beter bekend als de Commissie Kist.

De commissie, genoemd naar haar voorzitter Anne Kist (de vroegere topman van de Autoriteit Financiële Markten), had tot opdracht uit te zoeken welke financiële gevolgen het kraken van de chip en alle vertragingen zou hebben. Begin dit jaar werd duidelijk dat de chip die nu in de ov-chipkaart wordt toegepast makkelijk is te kopiëren.

Eind februari presenteerde staatssecretaris Huizinga (CU) een 'Aanvalsplan' om de ov-chip alsnog in te voeren. Maar dat plan werd niet ondertekend door de commerciële ov-bedrijven omdat niet duidelijk was hoeveel extra kosten met het plan gemoeid zouden zijn. Na maandenlang vergeefs te hebben onderhandeld over wie wat zou moeten betalen, stelde Huizinga in mei de Commissie Kist in om daar definitief duidelijkheid over te verschaffen.

Met ruim twee maanden vertraging heeft Kist gisteren zijn rapport aan Huizinga aangeboden en die heeft het vandaag doorgestuurd naar de Tweede Kamer.

In zijn rapport maakt Kist duidelijk dat er in de jaren 2006-2008 minstens 100 miljoen extra aan de ov-chip is uitgegeven en dat tot 2017 er nog 18 miljoen per jaar extra bijkomt. Kist waarschuwt echter stelselmatig in zijn rapport dat die cijfers zijn gebaseerd op wat ov-bedrijven hem hebben verstrekt. Hij heeft ze niet kunnen controleren, en „slechts een deel van de opgegeven meerkosten omvat een opgave van werkelijke, reeds uitgegeven, kosten.” „Kort en goed,” waarschuwt Kist, „wie cijfers of andere gegevens uit deze rapportage hanteert als vaststaand, geeft welbewust een verkeerde voorstelling van zaken.”

Naast deze slag om de arm meldt Kist ook dat hij de kernvraag niet heeft kunnen beantwoorden: „De meerkosten verbonden aan de eventueel vervroegde migratie naar een nieuwe en beter beveiligde chip, zijn niet meegenomen omdat geen informatie beschikbaar was.”

Daarmee geeft Kist dus geen antwoord op de vraag welke meerkosten de bedrijven kunnen verwachten als zij het Aanvalsplan tekenen en de ov-chipkaart gaan invoeren. In dat licht is het al minder verwonderlijk dat twee weken geleden het commerciële ov-bedrijf Connexxion zich terugtrok uit TLS, het bedrijf dat de ov-chipkaart moet invoeren. Nu bestaat TLS uitsluitend nog uit de vier overheidsvervoerders NS, GVB, RET en HTM. Die hoeven gezien hun achtergrond minder scherp op de kosten te letten. Kist adviseert nu om, voordat de kosten nóg hoger worden, 'goed beraden en vastberaden' de introductie van de ov-chipkaart door te zetten, om te beginnen in Rotterdam.

© Trouw 2008, op dit artikel berust copyright.
edit: even wat tekst onderstreept

[ Bericht 2% gewijzigd door Stupendous76 op 07-10-2008 23:54:24 ]
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 23:32:42 #103
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_62218660
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 22:55 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Iedereen die meent zich met de OV kaart te moeten bemoeien waardoor het project steeds meer vertraging oploopt.
Is dat vreemd om te vinden? Het gaat toch om een systeem dat door 'iedereen' gebruikt moet kunnen worden, niet enkel jouw persoon.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_62220882
Ik heb me best wel veel bezig gehouden met die hack voor Mifare Classic en het zal erop gaan neerkomen dat mocht jouw kaart gehackt zijn jij mag gaan bewijzen dat jij dat echt niet bent geweest met die kaart, aangezien je basically gewoon zo'n kaart kopieert. Het is voor het systeem niet anders dan dat je kaart fysiek uit je portemonnee is gehaald en iemand daarmee is gaan reizen. Ze kunnen ook moeilijk iedereen maar geld teruggeven van wie hun kaart naar eigen zeggen gehackt is omdat niemand dan meer betaalt.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  woensdag 8 oktober 2008 @ 08:26:02 #105
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62223248
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 23:05 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Voor wie is het precies goed dan als er gewoon niet geluisterd moet worden naar de mening van anderen en er niet kritisch moet worden gekeken naar het hele project, maar gewoon doorgaan?
[..]

Nou.. nee... al die (financiële) schade die ze oplopen door zwartrijders of gehackte kaarten en storingen zal uiteindelijk (ook al zeggen ze van niet) worden doorberekend naar de klant.
Stel je eens voor. Jij koopt een huis en wilt wat verbouwen. Je krijgt een aannemer over de vloer die zegt dat het zo moet, de gemeente zegt dat het zo moet, de buurman weet het nog beter en draagt een derde variant aan. Om nou te gaan onderzoeken wat nou de beste manier is moet er een onderzoek door een extern bureau worden ingesteld.
Als jij dat een fijne gang van zaken vind voor iets wat makkelijk opgelost kan worden, prima.

Dat mensen kritisch kijken naar een heel project wil nog niet zeggen dat ze gelijk hebben en dat de vertraging die daar veroorzaakt wordt maar normaal moet worden gevonden. De bemoei cultuur in Nederland is een trage derrie geworden blijkt maar weer uit dit soort voorbeelden.

Dus dat is niet anders dan nu. Of er kaarten gehack gaan op grote schaal is maar de vraag. Daar zijn in Engeland ook geen berichten over. Want waarschijnlijk is het niet lucratief genoeg. Geld kan ook vrijwel perfect nagemaakt worden maar dat gebeurd niet veel omdat het ook duur is.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 08:27:37 #106
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62223271
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 23:32 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Is dat vreemd om te vinden? Het gaat toch om een systeem dat door 'iedereen' gebruikt moet kunnen worden, niet enkel jouw persoon.
Waar zeg ik dat het om mijn enkel persoon zou gaan?
Ik ben juist diegene die verder kijkt dan de mensen die met een abbonement in de spits reizen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 08:33:47 #107
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62223360
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:20 schreef Dzy het volgende:
Ik heb me best wel veel bezig gehouden met die hack voor Mifare Classic en het zal erop gaan neerkomen dat mocht jouw kaart gehackt zijn jij mag gaan bewijzen dat jij dat echt niet bent geweest met die kaart, aangezien je basically gewoon zo'n kaart kopieert. Het is voor het systeem niet anders dan dat je kaart fysiek uit je portemonnee is gehaald en iemand daarmee is gaan reizen. Ze kunnen ook moeilijk iedereen maar geld teruggeven van wie hun kaart naar eigen zeggen gehackt is omdat niemand dan meer betaalt.
Credit card is ook redelijk makkelijk te misbruiken. Maar aangezien de banken die ze verstrekken graag willen dat je die gebruikt, doen ze niet zo moeilijk om geld terug te geven.
Dat zal bij de Chipkaart niet anders zijn.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:48:16 #108
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_62242568
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 08:27 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat het om mijn enkel persoon zou gaan?
Ik ben juist diegene die verder kijkt dan de mensen die met een abbonement in de spits reizen.
Dat ervaren een boel mensen in deze topicreeks jammer genoeg niet op die manier.
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 08:33 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Credit card is ook redelijk makkelijk te misbruiken. Maar aangezien de banken die ze verstrekken graag willen dat je die gebruikt, doen ze niet zo moeilijk om geld terug te geven.
Dat zal bij de Chipkaart niet anders zijn.
Het staat je vrij om een een andere bank/creditcardmaatschappij op te zoeken. Bij het OV gaat dat niet zo gemakkelijk, want er is geen alternatief OV. Verder moet je voor fraude met creditkaarten iets meer moeite doen, en/of is het gemakkelijker aannemelijk te maken dat er inderdaad gefraudeerd is. Alleen dat laatste al is bij de OV-chipkaart absoluut niet het geval, sterker nog: in plaats van dat de OV-bedrijven hier hun verantwoordelijkheid in nemen leggen ze die in het geheel bij de reiziger (want jij moet maar aantonen dat je kaart gehackt is. Ik hoop niet dat het je gebeurd, maar veel succes dan...)
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:08:32 #109
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62245545
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:48 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Dat ervaren een boel mensen in deze topicreeks jammer genoeg niet op die manier.
[..]

Het staat je vrij om een een andere bank/creditcardmaatschappij op te zoeken. Bij het OV gaat dat niet zo gemakkelijk, want er is geen alternatief OV. Verder moet je voor fraude met creditkaarten iets meer moeite doen, en/of is het gemakkelijker aannemelijk te maken dat er inderdaad gefraudeerd is. Alleen dat laatste al is bij de OV-chipkaart absoluut niet het geval, sterker nog: in plaats van dat de OV-bedrijven hier hun verantwoordelijkheid in nemen leggen ze die in het geheel bij de reiziger (want jij moet maar aantonen dat je kaart gehackt is. Ik hoop niet dat het je gebeurd, maar veel succes dan...)
Jij bent ineens woordvoerder van "een boel mensen in deze topicreeks". Lamenielache.

Je bent ook al ervaringsdeskundige op het gebied van gehackte OV chipkaarten. Vertel eens, hoeveel kaarten zijn er in Rotterdam al gehackt en hoeveel schade hebben reizigers daar al van ondervonden?
Of ga je nu ineens beweren dat dat nieuws de media niet haalt terwijl elk ander bericht over de OVchipkaart uitgebreid hier wordt behandeld.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:02:30 #110
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_62247411
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:08 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Jij bent ineens woordvoerder van "een boel mensen in deze topicreeks". Lamenielache.

Je bent ook al ervaringsdeskundige op het gebied van gehackte OV chipkaarten. Vertel eens, hoeveel kaarten zijn er in Rotterdam al gehackt en hoeveel schade hebben reizigers daar al van ondervonden?
Of ga je nu ineens beweren dat dat nieuws de media niet haalt terwijl elk ander bericht over de OVchipkaart uitgebreid hier wordt behandeld.
klik
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:22:14 #111
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62248062
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:02 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

klik
Goed argument. Ik geloof je meteen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:36:28 #112
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_62248515
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 23:25 schreef Stupendous76 het volgende:
Trouw geeft het volgende bericht:
[..]

edit: even wat tekst onderstreept
Dit neigt inmiddels naar corruptie, vermoed ik.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:38:23 #113
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_62249919
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:36 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Dit neigt inmiddels naar corruptie, vermoed ik.
Ik vind het opvallend dat Kist adviseert om de proefperiode af te breken en direct de OV-kaart in te voeren ("omdat de kosten anders veel hoger zullen worden"), terwijl hij zelf aangeeft dat iemand die de bedragen uit zijn rapport gebruikt de boel aan het voorliegen is.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_62251952
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:38 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Ik vind het opvallend dat Kist adviseert om de proefperiode af te breken en direct de OV-kaart in te voeren ("omdat de kosten anders veel hoger zullen worden"), terwijl hij zelf aangeeft dat iemand die de bedragen uit zijn rapport gebruikt de boel aan het voorliegen is.
Kun je echt niet lezen?
Er staat nergens dat iemand die die cijfers gebruikt aan het liegen is. Er staat gewoon dat die cijfers niet helemaal duidelijk zijn en dus niet perse juist zijn.
Kist stelt ook nergens dat de proefperidode afgebroken moet worden maar dat er gewoon aan het introductie traject moet worden vastgehouden.
pi_62252728
Gelukkig wordt het in Rotterdam nog overzichtelijker :

Als de OV chipkaart definitief wordt ingevoerd, komt er weer een overgangsperiode voor mensen die overstappen uit een vervoermiddel (bus,tram) dat geen chipkaart gebruikt, waardoor mensen een zone dubbel betalen. Die kunnen mensen nu terugvragen dmv een stempelkaart.

Even wat feiten, de RET heeft 600.000 chipkarten afgezet.

Van de 300.000 dagelijkse metro reizigers gebruikt nu 35% de OV chipkaart, naar schatting van de RET
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:23:20 #116
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_62258321
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:13 schreef macca728 het volgende:
Gelukkig wordt het in Rotterdam nog overzichtelijker :

Als de OV chipkaart definitief wordt ingevoerd, komt er weer een overgangsperiode voor mensen die overstappen uit een vervoermiddel (bus,tram) dat geen chipkaart gebruikt, waardoor mensen een zone dubbel betalen. Die kunnen mensen nu terugvragen dmv een stempelkaart.

Even wat feiten, de RET heeft 600.000 chipkarten afgezet.

Van de 300.000 dagelijkse metro reizigers gebruikt nu 35% de OV chipkaart, naar schatting van de RET
Waar haal je die cijfers vandaan? Want dat is wel apart, dat betekent dat slechts 1/3 de chipkaart zou gebruiken.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_62263595
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:23 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Waar haal je die cijfers vandaan? Want dat is wel apart, dat betekent dat slechts 1/3 de chipkaart zou gebruiken.
Die stonden in het AD vanmorgen

Ja ik vind het ook erg weinig, zeker als je bedenkt hoeveel mensen zon kaart wel hebben
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 17:10:50 #118
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_62647114
Nieuwsdump:
quote:
GVB gaat door met invoering ov-chipkaart
Uitgegeven: 24 oktober 2008 17:00

AMSTERDAM - Ondanks landelijke problemen met de invoering van de ov-chipkaart gaat het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB door met de invoering van de kaart.
Novum

Vanaf 3 november kunnen reizigers op bus en tram gebruikmaken van het digitale vervoerbewijs. Dat maakte het GVB vrijdag bekend. Het GVB benadrukt dat de invoering geleidelijk gaat; voorlopig kunnen reizigers ook nog gebruikmaken van een strippenkaart. Wanneer het GVB helemaal op de chipkaart overstapt, kon een woordvoerster nog niet zeggen. In de Amsterdamse metro kunnen reizigers de kaart al langer gebruiken.

Rotterdam
Gebruikers van het openbaar vervoer in Rotterdam vinden dat de strippenkaart nog niet afgeschaft kan worden. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond onder gebruikers van het ov. De bond bracht de resultaten vrijdag naar buiten.
Eerdaags beslist staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) of Rotterdam de strippenkaart in de ban mag doen en de ov-chipkaart per eind januari het enige vervoersbewijs wordt in de Rotterdamse metro.

Volgens de Consumentenbond maakt slechts een derde van de Rotterdamse reizigers gebruik van de omstreden ov-chipkaart. "Een kwart van de ondervraagden zegt de kaart wel te hebben gebruikt, maar dat nu niet meer te doen.''
Dat komt voor een groot deel omdat 65-plussers in de eerste maanden gratis gebruik konden maken van de chipkaart.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:22:15 #119
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62650205
Heeft de consumentenbond ook gevraagd waarom ze die kaart niet meer gebruiken?
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:47:51 #120
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_62650814
quote:
Rotterdam nog niet toe aan afschaffen strippenkaart
24 oktober 2008

Gebruikers van het openbaar vervoer in Rotterdam vinden dat de strippenkaart nog niet moet worden afgeschaft. Dat blijkt uit een quickscan van de Consumentenbond. Binnenkort beslist staatssecretaris Huizinga over het afschaffen van de strippenkaart op de Rotterdamse metro. De bond vraagt haar naar aanleiding van de peiling om eerst goed te onderzoeken of hiervoor wel voldoende draagvlak is, ook onder consumenten die de chipkaart nu niet gebruiken.

Uit de scan van de Consumentenbond blijkt dat slechts een derde van de Rotterdamse reizigers gebruik maakt van de OV-chipkaart. Ongeveer een kwart van de ondervraagden zegt de kaart wel te hebben gebruikt, maar nu niet meer. Hoewel de meeste gebruikers tevreden zijn, blijkt dat er ook nog veel problemen zijn, bijvoorbeeld bij het in- en uitchecken.

Afschaffen strippenkaart
Bijna tweederde van de ondervraagden is het eens met de stelling dat de strippenkaart alleen mag worden afgeschaft wanneer alles goed werkt en de overgrote meerderheid van de reizigers is overgestapt op de chipkaart. Zover is het nu nog niet en daarom vindt een ruime meerderheid het op dit moment niet verantwoord om de kaart af te schaffen.
En dan natuurlijk de laatste alinea.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:52:46 #121
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62652271
En welke problemen zijn er dan nog in de metro met de OV chipkaart?
pi_62659001
Hallelujah, het GVB heeft eindelijk besloten om de in en uitcheck apparatuur in de bus en tram te gaan gebruiken. Kan ik eindelijk eens die kaart die ik hier al een jaar heb liggen gaan gebruiken en hoef ik niet meer de tram te missen omdat ik achteraan moet sluiten bij een rij toeristen als ik een strippenkaart nodig heb.
  maandag 27 oktober 2008 @ 08:38:39 #123
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62709522
quote:
Software om OV-chipkaart en deurpasjes te klonen openbaar


Maandag 27 oktober 2008, 06:00 - Op internet is open-sourcesoftware verschenen om Mifare Classic-chipkaarten te klonen of onklaar te maken. De deur staat nu open voor massale fraude of sabotage.

Het open-sourceproject met de naam Crapto1 implementeert de versleuteling van de vorig jaar gekraakte Mifare Classic-chip, CRYPTO1. De maker heeft daarvoor volgens eigen zeggen gebruik gemaakt van de paper van de Radboud Universiteit om zijn code te maken.
Open-sourceproject

De programmatuur is beschikbaar als open source, zodat iedereen het kan bestuderen en verbeteringen kan bijdragen. De maker, die alleen onder de codenaam Bla bekend wil zijn, schreef de code in het kader van zijn onderzoek naar RFID. Oorspronkelijk wilde hij het voor zichzelf houden, maar op advies van derden heeft hij het openbaar gemaakt.

In een gesprek met Webwereld stelt hij onder de indruk te zijn van het wetenschappelijk onderzoek naar de versleuteling: "De cijfers in de verschillende publicaties waren behoorlijk verbazingwekkend en toen wilde ik het in de praktijk zien."
Werkende code

Het project richt zich alleen op het kraken van de versleuteling en niet op het leveren van communicatie. "Andere mensen mogen zich druk maken om de hardware en de bijbehorende firmware", zegt Bla. "Proxmark en OpenPCD hebben alle benodigde onderdelen beschikbaar." Goede hardware is al voor zo'n 120 euro beschikbaar.

Bla publiceerde de eerste versie van de code al afgelopen week, maar heeft sindsdien enkele verbeteringen doorgevoerd. Zo is er gewerkt aan de snelheid van kraken en gaat de laatste versie beter met het geheugen om. Uit analyse blijkt dat de code correct en functioneel is. Dit is bevestigd door experts die door Webwereld zijn geraadpleegd.

Ook op het RFID-forum Proxmark meldt administrator 'Roel' dat de software werkt: "Ik heb de code getest. Het lijkt te werken. Laten we bidden dat systeemintegratoren hun klanten op de hoogte hebben gesteld!"
Breed beschikbaar

Bla is niet de eerste die software schrijft om Mifare-chips te klonen, maar wel die het bruikbaar maakt voor een breed publiek. Eerder maakten onderzoekers aan de Radboud Universiteit al hard- en software voor Mifare Classic-chips, maar stelden die niet publiek beschikbaar.

In juni probeerde de RET Tweede Kamerleden en aanwezigen met pamfletten nog te overtuigen om toch vooral door te gaan met de OV-chipkaart. Daarbij redeneerden ze dat er dagelijks een voetbalstadion zwart reist, terwijl er slechts een aanval in een laboratorium was.
Lang verwacht, grote gevolgen

Er werd al langer op open-sourcesoftware gewacht om breed gebruik te maken van de mogelijk van de lekke RFID-chips. In augustus waren drie studenten van plan een presentatie te geven op de beveiligingsconferentie Defcon, waarbij ze ook software beschikbaar zouden maken. Het vervoersbedrijf van de regio Boston stak daar via de rechter een stokje voor.

Nu er hard bewijs is dat misbruik eenvoudig is geworden, wordt meteen duidelijk dat kwaadwillenden veel ellende uit kunnen halen. Zo is het nu mogelijk om toegangspassen tot overheidsgebouwen, bedrijf of zelfs militaire complexen of OV-chipkaarten te klonen, maar ook systemen plat te leggen door kaarten van anderen te verminken.

Een grotere aanval zou in het openbaar een effectieve Denial-of-Service zijn. Dat laatste risico is zo groot dat onderzoekers uit London naar de beveiliging van de OV-chipkaarten besloten deze mogelijkheid buiten hun rapport te houden. Datzelfde gold voor de goedkope printers, die bruikbaar zijn om kaarten zo te bedrukken dat ze geloofwaardig overkomen. Dankzij een WOB-procedure van Webwereld samen met Dagblad Trouw werd duidelijk dat juist die elementen wel in versie 1.0 en niet in versie 1.00 van het rapport stonden.
Gekraakte sleutels online

Overigens is het niet zo dat iedereen de software hoeft te gebruiken om te frauderen. Zodra een geheime sleutel eenmaal gekraakt is, bestaat er een risico dat mensen de informatie online delen. Wie op die manier aan de informatie komt, hoeft zelf geen kraak meer uit te voeren.

TNO meldde in februari nog bij de presentatie van hun rapport over de beveiliging van de chips in de OV-chipkaart de verwachting uitspraken dat de chip nog twee jaar mee zou kunnen. Die toen al optimistische verwachting lijkt nu definitief achterhaald.

De uitvoerder van de OV-chipkaart, Trans Link Systems en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat waren voor publicatie van dit artikel niet bereikbaar voor commentaar.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_62709575
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:48 schreef Stupendous76 het volgende:

... in plaats van dat de OV-bedrijven hier hun verantwoordelijkheid in nemen leggen ze die in het geheel bij de reiziger (want jij moet maar aantonen dat je kaart gehackt is. Ik hoop niet dat het je gebeurd, maar veel succes dan...)
Niet dat ik een fan ben van de OV chipkaart, maar dit kunnen ze uiteraard niet maken. Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is, niet andersom. Dit kan nooit standhouden in een rechtszaak, wat die bedrijven ook schreeuwen (lees: zichzelf indekken).
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 27 oktober 2008 @ 09:44:01 #125
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62710605
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 08:38 schreef wdn het volgende:

[..]


Ik ben heel benieuwd of er ook echt wat mee gedaan gaat worden. Volgens mij is het helemaal niet zo lucratief om die kaarten te gaan hacken.
Ik denk dat criminelen zich niet zo gauw met het OV verplaatsen.
  maandag 27 oktober 2008 @ 09:47:06 #126
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62710660
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 09:44 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ik ben heel benieuwd of er ook echt wat mee gedaan gaat worden. Volgens mij is het helemaal niet zo lucratief om die kaarten te gaan hacken.
Ik denk dat criminelen zich niet zo gauw met het OV verplaatsen.
Nog steeds positief?

Dit systeem zuigt gewoon aan ALLE kanten.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  maandag 27 oktober 2008 @ 09:50:14 #127
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62710718
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 09:47 schreef wdn het volgende:

[..]

Nog steeds positief?

Dit systeem zuigt gewoon aan ALLE kanten.
Ben ik niet met je eens. Er zijn meer dan genoeg voordelen aan het systeem.
Dat iets nagemaakt kan worden wil nog niet zeggen dat het ook gaat gebeuren. Strippenkaarten kun je nu ook faken en een treinabbo is ook niet zo hoogstaand beveiligd.
pi_62711453
Nou nou, het is toch wat met die chipkaarttegenstanders. Ofwel word je in de gaten gehouden door de overheid ofwel word je beroofd door snode hackers. Overigens draag ik mijn toegangspas voor m'n werk en m'n OV-chipkaart in een metalen houder. Dat wel.
pi_62714134
Overigens interessant om te vermelden dat volgens een steekproef van het AD de OV chipkaart overdag een stuk minder wordt gebruikt dan de RET zegt.

Volgens de RET gebruikt 35 tot 40 % van de reizigers de chipkaart, maar uit die steekproef blijkt dat dat overdag daalt tot 7% !! Buiten de spits dus.

In de spits gebruikt zon 35 % de chipkaart, waarschijnlijk veel abonnementhouders.

De RET sjoemelt dus flink met de cijfers!!
  maandag 27 oktober 2008 @ 13:37:27 #130
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62717043
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 11:57 schreef macca728 het volgende:
Overigens interessant om te vermelden dat volgens een steekproef van het AD de OV chipkaart overdag een stuk minder wordt gebruikt dan de RET zegt.

Volgens de RET gebruikt 35 tot 40 % van de reizigers de chipkaart, maar uit die steekproef blijkt dat dat overdag daalt tot 7% !! Buiten de spits dus.

In de spits gebruikt zon 35 % de chipkaart, waarschijnlijk veel abonnementhouders.

De RET sjoemelt dus flink met de cijfers!!
Schande zeg! Meteen reden om die kaart maar niet in te voeren!
pi_62723565
Nou als de RET de verkeerde cijfers geeft aan de staatssecretaris lijkt me dat wel ja

Op basis van die cijfers wordt de strippenkaart afgeschaft terwijl 93% die nog gebruikt
pi_62723630
Ja, laten we mensen belachelijk gaan maken in plaats van inhoudelijk in te gaan op reacties.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 00:03:41 #133
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62738458
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 17:07 schreef macca728 het volgende:
Nou als de RET de verkeerde cijfers geeft aan de staatssecretaris lijkt me dat wel ja

Op basis van die cijfers wordt de strippenkaart afgeschaft terwijl 93% die nog gebruikt
En gebruiken die mensen de strippenkaart nog puur uit gewenning of omdat de OV chipkaart zo slecht is?
Je kunt wel met cijfers strooien, maar als je daar de betekenis achter niet weet, heeft het weinig zin.

Overigens, jij chargeert de cijfers ook behoorlijk. Die 7% waar jij het over hebt was het laagste cijfer op 1 plek. Op andere plekken was dat percentage hoger tot 41%. Gemiddeld 20 procent, dus bijna 3 keer zoveel als wilt doen geloven.
Als je iemand verwijt de verkeerde cijfers te gebruiken, dan moet je zelf wel de goede cijfers gebruiken.
Daarbij was het ook nog een onderzoek van een krant die zaten te turven bij de uitgang. Logisch dat die een ander cijfer hebben dan een co

http://www.ad.nl/rotterda(...)oor_ovchipkaart.html
pi_62805374
Om al het nieuws over de chipkaart bij elkaar te houden:
quote:
Strippenkaart verdwijnt vanaf januari
Door MARK VAN DER WERF

DEN HAAG - De Rotterdamse metro krijgt de landelijke primeur van de afschaffing van de strippenkaart. Reizigers kunnen er vanaf 29 januari volgend jaar alleen nog maar gebruikmaken van de omstreden ov-chipkaart.

Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) maakt vrijdag de definitieve invoer van de chipkaart bekend.

Rotterdam fungeert al een paar jaar als proeftuin voor de chipkaart, maar alleen zónder strippenkaart kom je er achter of het systeem echt goed werkt, redeneert Huizinga. De bedoeling is dat de chipkaart in 2009 geleidelijk in de rest van het land wordt ingevoerd.

Huizinga heeft altijd onderstreept dat zij de strippenkaart pas afschaft als de chipkaart goed werkt. Dat is volgens haar nu het geval.

De chipkaart maakt zwartrijden in de metro vrijwel onmogelijk. Zonder de kaart blijven de toegangspoortjes dicht.

Toch is er nog veel kritiek. De chip bleek eenvoudig te kraken, gebruikers klagen over onterecht afgeschreven bedragen en dubbele overstaptarieven. Consumentenorganisaties zeiden recent dat het nog te vroeg is om de strippenkaart vaarwel te zeggen.

De Rotterdamse Vervoerder RET zegt echter dat alle kinderziekten verholpen zijn. Het vervoersbedrijf zegt meer dan 600.000 chipkaarten te hebben verkocht. 35 tot 40 procent van de metroreizen wordt inmiddels met de pas gemaakt, volgens de RET. Uit een steekproef van deze krant bleek dat onlangs slechts 19 procent te zijn.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 11:06:09 #135
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62805585
De komende tijd zul je mij in elk geval niet in Rotterdam zien. Wil er nog wel eens gaan winkelen maar dat is bij deze dan afgelopen. Ik ga wel naar Utrecht of Den Haag als ik geen zin heb in winkelen in Amsterdam
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_62805620
Jij laat je uit een stad wegjagen door de invoering van de chipkaart? Wat kinderachtig,
pi_62805671
Waarom wordt de chipkaart niet gelijk in de bussen en trams in Rotterdam ook verplicht ?

Beetje raar als de chipkaart zo goed functioneert
pi_62805758
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:09 schreef macca728 het volgende:
Waarom wordt de chipkaart niet gelijk in de bussen en trams in Rotterdam ook verplicht ?

Beetje raar als de chipkaart zo goed functioneert
Blijkbaar functioneert die in de bus nog niet zo goed en in de metro wel.
Daarbij zijn er in de metro nu meer problemen door de overgang dan in de bus.

Had je trouwens al gezien dat de cijfers zoals jij die presenteerde niet echt van toepassing waren?
pi_62805858
Ja hoor, in de spits is het percentage een stuk hoger door de vele abonnementhouders.

De losse reizgers laten de kaart massaal links leggen.

Ik heb de verkeerde cijfers niet gepresenteerd aan de staatsecretaris, de RET wel

Waarom functioeert de kaart dan nog niet in de bus en de tram ?
Ik heb die vraag aan de RET gestuurd maar na 5 weken helaas nog geen antwoord gehad
  donderdag 30 oktober 2008 @ 11:16:55 #140
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62805901
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:07 schreef Houtworm het volgende:
Jij laat je uit een stad wegjagen door de invoering van de chipkaart? Wat kinderachtig,
Nee.
Tegen de OV chipkaart zijn en wel gebruiken noem ik hypocriet.
Tegen de OV chipkaart zijn en deze mijden noem ik principieel.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_62805999
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:15 schreef macca728 het volgende:
Ja hoor, in de spits is het percentage een stuk hoger door de vele abonnementhouders.

De losse reizgers laten de kaart massaal links leggen.

Ik heb de verkeerde cijfers niet gepresenteerd aan de staatsecretaris, de RET wel

Waarom functioeert de kaart dan nog niet in de bus en de tram ?
Ik heb die vraag aan de RET gestuurd maar na 5 weken helaas nog geen antwoord gehad
Jawel. Jij deed alsof 93% van de reizigers de strippenkaart nog gebruikt. En dat is onzin, want dat was maar een half uurtje op 1 station het geval.
En ach, de overgang van vaste naar mobiele telefoon ging ook niet van het ene op andere moment. Mensen moeten wennen aan nieuwe dingen.

Redenen geven waarom ze het in de tram en bus nog niet gebruiken is alleen maar gissen. Misschien willen ze eerst in de metro kijken of en hoe goed het werkt.
pi_62806086
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:16 schreef wdn het volgende:

[..]

Nee.
Tegen de OV chipkaart zijn en wel gebruiken noem ik hypocriet.
Tegen de OV chipkaart zijn en deze mijden noem ik principieel.
Hoe ga je dat straks dan doen als die landelijk wordt ingevoerd?
pi_62806109
Ja hoor, die automaten hangen ook al jaren in de bussen en trams hoor, ze voeren hier in Rotterdam al 3 jaar campagne om de chipkaart te gebruiken, ook in bus en tram

De chipkaart werkt toch goed volgens de RET, nou dan gelijk invoeren toch ?
pi_62806204
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:23 schreef macca728 het volgende:
Ja hoor, die automaten hangen ook al jaren in de bussen en trams hoor, ze voeren hier in Rotterdam al 3 jaar campagne om de chipkaart te gebruiken, ook in bus en tram

De chipkaart werkt toch goed volgens de RET, nou dan gelijk invoeren toch ?
Dus je bent nu ineens voorstander van de Chipkaart en wilt die zo snel mogelijk invoeren?
pi_62806291
als hij in de metro ingevoerd wordt verplicht, vind ik dat ze dat ook in de bus en tram moeten doen in Rotterdam.

Nu krijg je nog meer verwarring, al lijkt het me interessant hoeveel mensen gaan kiezen voor de bus en/of tram ipv de metro
pi_62806362
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:31 schreef macca728 het volgende:
als hij in de metro ingevoerd wordt verplicht, vind ik dat ze dat ook in de bus en tram moeten doen in Rotterdam.

Nu krijg je nog meer verwarring, al lijkt het me interessant hoeveel mensen gaan kiezen voor de bus en/of tram ipv de metro
Jij denkt dat mensen ineens massaal de bus ingaan?
  donderdag 30 oktober 2008 @ 11:45:18 #147
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_62806669
Kijk, de OV chipkaart is een goed initiatief natuurlijk. Het is alleen verkeerd uitgevoerd. Zo worden er teveel en te lang privaat gegevens opgeslagen, dat is helemaal niet nodig. Ook kun je nu met de beschikbare software vrij makkelijk kaarten klonen of onklaar maken, iets waar ze allang iets aan hadden kunnen doen als ze geluisterd hadden. En natuurlijk de vele fouten bij het in- en uitchecken.

Er is gewoon niets aan gedaan maar kost ondertussen wel al meer dan 1 miljard euro. Waarom konden we niet bijvoorbeeld een bestaand systeem overnemen?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_62806769
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:45 schreef DionysuZ het volgende:
Kijk, de OV chipkaart is een goed initiatief natuurlijk. Het is alleen verkeerd uitgevoerd. Zo worden er teveel en te lang privaat gegevens opgeslagen, dat is helemaal niet nodig. Ook kun je nu met de beschikbare software vrij makkelijk kaarten klonen of onklaar maken, iets waar ze allang iets aan hadden kunnen doen als ze geluisterd hadden. En natuurlijk de vele fouten bij het in- en uitchecken.

Er is gewoon niets aan gedaan maar kost ondertussen wel al meer dan 1 miljard euro. Waarom konden we niet bijvoorbeeld een bestaand systeem overnemen?
Nederland krijgt hetzelfde systeem als ze in Londen gebruiken.

En of die prive gegevens worden opgeslagen is ook nog helemaal niet duidelijk.
pi_62806789
Gelukkig, het kost de reiziger geen extra geld.

Kunnen we op reis met een chipkaart, strippenkaart en nog een kaart om de extra kosten terug te krijgen !!


Extra kosten

Een andere voorwaarde die Huizinga in november 2007 stelde is dat reizigers niet mogen worden geconfronteerd met extra kosten, bijvoorbeeld doordat zij twee keer een opstaptarief moeten betalen.

Zo betalen reizigers bij gebruik van de strippenkaart in de bus een zone-opstaptarief en bij gebruik van de ov-chipkaart 0,70 cent zonder een meter gereisd te hebben. ,,Ook daar hebben we een oplossing voor'', verzekert de RET.

,,Die delen we na een eventueel positief besluit eerst met het personeel en dan met de rest van de wereld.'' De regionale Consumentenorganisaties zouden ook ,,vierkant'' achter de RET staan, aldus het bedrijf.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 11:51:14 #150
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62806825
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:22 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Hoe ga je dat straks dan doen als die landelijk wordt ingevoerd?
Auto.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_62806862
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:49 schreef macca728 het volgende:
Gelukkig, het kost de reiziger geen extra geld.

Kunnen we op reis met een chipkaart, strippenkaart en nog een kaart om de extra kosten terug te krijgen !!


Extra kosten

Een andere voorwaarde die Huizinga in november 2007 stelde is dat reizigers niet mogen worden geconfronteerd met extra kosten, bijvoorbeeld doordat zij twee keer een opstaptarief moeten betalen.

Zo betalen reizigers bij gebruik van de strippenkaart in de bus een zone-opstaptarief en bij gebruik van de ov-chipkaart 0,70 cent zonder een meter gereisd te hebben. ,,Ook daar hebben we een oplossing voor'', verzekert de RET.

,,Die delen we na een eventueel positief besluit eerst met het personeel en dan met de rest van de wereld.'' De regionale Consumentenorganisaties zouden ook ,,vierkant'' achter de RET staan, aldus het bedrijf.
Regionale Consumentenorganisaties vierkant achter de RET ? Jaja, wie zijn dat dan ?
pi_62806934
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:51 schreef wdn het volgende:

[..]

Auto.
Ja die zul je dan vast wel midden op de dam of Coolsingel kwijt kunnen
  donderdag 30 oktober 2008 @ 12:03:15 #153
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_62807119
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:49 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Nederland krijgt hetzelfde systeem als ze in Londen gebruiken.

En of die prive gegevens worden opgeslagen is ook nog helemaal niet duidelijk.
Ook al lijken de systemen op elkaar, het zijn verschillende systemen. Zo is een groot verschil dat Nederland persoonsgebonden kaarten kent met incassomogelijkheden en het systeem in Londen niet. Waardoor men eigenlijk een veiligere chip zou moeten gebruiken.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_62807261
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:03 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ook al lijken de systemen op elkaar, het zijn verschillende systemen. Zo is een groot verschil dat Nederland persoonsgebonden kaarten kent met incassomogelijkheden en het systeem in Londen niet. Waardoor men eigenlijk een veiligere chip zou moeten gebruiken.
In Londen zijn ook persoonsgebonden kaarten. En met de gegevens die op die kaart staan kun je niet iemand zijn bankrekening hacken.
Op je paspoort en rijbewijs staan meer persoonlijke gegevens te lezen.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 12:15:35 #155
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_62807399
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:09 schreef Houtworm het volgende:

[..]

In Londen zijn ook persoonsgebonden kaarten. En met de gegevens die op die kaart staan kun je niet iemand zijn bankrekening hacken.
Op je paspoort en rijbewijs staan meer persoonlijke gegevens te lezen.
Misschien als iemand jouw ov chipkaart kloont en je opzadelt met een rekening van een paar honderd euro dat je toch wat minder enthousiast erover wordt.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_62807451
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:15 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Misschien als iemand jouw ov chipkaart kloont en je opzadelt met een rekening van een paar honderd euro dat je toch wat minder enthousiast erover wordt.
Als er telkens 10 euro van je rekening wordt afgeschreven terwijl je niet zoveel reist, moet dat wel snel opvallen. Dus die paar 100 euro is zwaar overdreven.
Daarnaast hebben de OV bedrijven aangegeven dergelijke schade te vergoeden.
pi_62807549
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:52 schreef macca728 het volgende:

[..]

Regionale Consumentenorganisaties vierkant achter de RET ? Jaja, wie zijn dat dan ?
quote:
Regioplatform wel achter ov-chipkaart
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - In tegenstelling tot de landelijke consumentenorganisaties houdt het regionale Platform Reizigersbelangen Openbaar Vervoer (PROV) wel vertrouwen in de ov-chipkaart. Het overlegorgaan heeft de Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu als portefeuillehouder voor de Stadsregio Rotterdam geadviseerd de strippenkaart in de metro af te schaffen. Daarna kan daar alleen nog maar met de ov-chipkaart worden gereisd.

,,We hebben een stevige discussie gehad, maar er ligt nu een breed gesteund akkoord, zonder voorbehouden,’’ zegt voorzitter Jan van Heest van het PROV. Overigens steunt niet iedereen de overeenkomst. De twee leden van reizigersvereniging Rover hebben laten weten zich niet in het akkoord te kunnen vinden. In het platform hebben behalve Rover ouderen- en gehandicaporganisaties, de Fietsersbond en het VCC Rijmond zitting. Die laatste organisatie spreekt onder meer spreekt namens het bedrijfsleven.

Het platform vindt dat er na het einde van de strippenkaart in de metro een compensatieregeling moet komen in de vorm van een stempelkaart. Daarmee kan te veel betaald reisgeld - dat ontstaat bij het overstappen - worden teruggevraagd.

Van Heest vindt dat de invoering van de ov-chipkaart vooral het probleem van het zwart rijden kan aanpakken. De PROV-voorman erkent dat er nog veel te winnen is. Op dit moment maakt volgens RET-baas Pedro Peters ongeveer een op de drie metroreizigers gebruik van de ov-chipkaart.

Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer hakt nog deze maand een knoop door over het einde van de strippenkaart. Waarschijnlijk kan dan vanaf volgend jaar februari in de Rotterdamse metro alleen nog maar de ov-chipkaart worden gebruikt.
pi_62809075
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:17 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Als er telkens 10 euro van je rekening wordt afgeschreven terwijl je niet zoveel reist, moet dat wel snel opvallen. Dus die paar 100 euro is zwaar overdreven.
Daarnaast hebben de OV bedrijven aangegeven dergelijke schade te vergoeden.
Maar hoe gaat zo'n OV bedrijf kunnen zien dat jij dat niet bent geweest? Inderdaad dat kan niet omdat het een identieke kaart is. Dus dan is het jouw woord tegen die van hun. Ik geloof nooit dat ze dan altijd zullen uitkeren, gewoon omdat er dan een run gaat komen van mensen die op deze manier gratis gaan reizen ZONDER te klonen.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
pi_62809256
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:14 schreef Dzy het volgende:

[..]

Maar hoe gaat zo'n OV bedrijf kunnen zien dat jij dat niet bent geweest? Inderdaad dat kan niet omdat het een identieke kaart is. Dus dan is het jouw woord tegen die van hun. Ik geloof nooit dat ze dan altijd zullen uitkeren, gewoon omdat er dan een run gaat komen van mensen die op deze manier gratis gaan reizen ZONDER te klonen.
Of er op grote schaal gekloond gaat worden is maar de vraag. Er zijn geen tekenen dat het nu al gebeurd in Rotterdam of Londen.

En credit card maatschappijen kunnen ook niet zien of jij wel of niet die opblaasbare pop hebben gekocht via internet. Als jij denkt dat er misbruik is gemaakt van jou kaart kun je dat aangeven bij de CC maatschappij en aangezien zij graag willen dat jij die kaart gebruikt, doen ze daar niet moeilijk over.
Ik denk dat dat bij de chipkaart niet anders zal zijn.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 13:31:50 #160
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62809553
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:54 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ja die zul je dan vast wel midden op de dam of Coolsingel kwijt kunnen
Jawel hoor Plek zat om te parkeren zowel in A'dam als in R'dam. En ik heb geen moeite om af een toe een stukje te lopen hoor en ook niet om eens de auto aan de andere kant van het centrum neer te zetten en dan een ander rondje te lopen
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:14 schreef Dzy het volgende:

[..]

Maar hoe gaat zo'n OV bedrijf kunnen zien dat jij dat niet bent geweest? Inderdaad dat kan niet omdat het een identieke kaart is. Dus dan is het jouw woord tegen die van hun. Ik geloof nooit dat ze dan altijd zullen uitkeren, gewoon omdat er dan een run gaat komen van mensen die op deze manier gratis gaan reizen ZONDER te klonen.
Men zal er proberen onderuit te komen door te stellen dat je een reis maakt op een voor jou normaal traject. En dan mag jij bewijzen dat je het niet was...
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:03 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ook al lijken de systemen op elkaar, het zijn verschillende systemen. Zo is een groot verschil dat Nederland persoonsgebonden kaarten kent met incassomogelijkheden en het systeem in Londen niet. Waardoor men eigenlijk een veiligere chip zou moeten gebruiken.
In Londen kennen ze ook een kaart die door een BANK is uitgegeven en die incasso mogelijkheden kent.
Edoch die kaart is anoniem omdat alleen je eigen bank en jij de gegevens krijgen en niet het OV bedrijf.

Een OV maarschappij in Londen weet dat 1 reiziger 1 bepaalde afstand reist.
Een OV maatschappij in Nederland wil weten wanneer IK en JIJ 1 bepaalde afstand reist.
Is een wereld van een verschil.

En ja. Men heeft in Nederland voor de goedkoopste variant gekozen en wil mogelijkheden waar die chip NIET voor bedoeld is.

[ Bericht 19% gewijzigd door wdn op 30-10-2008 13:41:06 ]
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_62809979
Volgens mij is het weinig zinvol om vooraf worst case scenario's te gaan verzinnen. Op die manier kun je elke vernieuwing wel tegenhouden.
pi_62810017
Volgens mij heeft het GVB de in/uitcheck apparatuur al aangezet.
pi_62811054
Ja, met een kritische noot kijken naar een ontzettend reële mogelijkheid is wel echt dom ja.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
pi_62814552
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:22 schreef Dzy het volgende:
Ja, met een kritische noot kijken naar een ontzettend reële mogelijkheid is wel echt dom ja.
Ja, ik kan me er ook de hele dag druk over maken dat ik kan worden doodgereden door een tram. In de praktijk irriteert het me meer dat ik om de haverklap nieuwe strippenkaarten moet gaan kopen in een winkel die iedere dag overspoeld wordt met toeristen die voor de kleinste aankopen een eeuwigheid nodig hebben.
pi_62814758
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 16:17 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja, ik kan me er ook de hele dag druk over maken dat ik kan worden doodgereden door een tram. In de praktijk irriteert het me meer dat ik om de haverklap nieuwe strippenkaarten moet gaan kopen in een winkel die iedere dag overspoeld wordt met toeristen die voor de kleinste aankopen een eeuwigheid nodig hebben.
Strippenkaarten kan je overal kopen, kiosken, postkantoren.

Chipkaarten nergens en die moet je ook elke keer opladen, mag je in de rij gaan staan voor een automaat, waarvan niemand voor je weet hoe die werkt, nee dat schiet op haha
pi_62820964
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 16:24 schreef macca728 het volgende:

[..]

Strippenkaarten kan je overal kopen, kiosken, postkantoren.

Chipkaarten nergens en die moet je ook elke keer opladen, mag je in de rij gaan staan voor een automaat, waarvan niemand voor je weet hoe die werkt, nee dat schiet op haha
Wat een bagger loop je weer te verspreiden.
Alsof de apparaten nooit werken en er altijd lange rijen staan... Lekker al dat doemdenken.

Het systeem is nog helemaal niet ingevoerd, zou me niks verbazen als je straks op veel meer plaatsen die (tijdelijke) chipkaarts kunt kopen. Op zich zouden er veel minder verkooppunten nodig moeten zijn. Met de chipkaart kun je ervoor zorgen dat er altijd genoeg saldo op zit.
pi_62821499
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:32 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Wat een bagger loop je weer te verspreiden.
Alsof de apparaten nooit werken en er altijd lange rijen staan... Lekker al dat doemdenken.

Het systeem is nog helemaal niet ingevoerd, zou me niks verbazen als je straks op veel meer plaatsen die (tijdelijke) chipkaarts kunt kopen. Op zich zouden er veel minder verkooppunten nodig moeten zijn. Met de chipkaart kun je ervoor zorgen dat er altijd genoeg saldo op zit.
Apparaten werken wel, alleen een hoop mensen weten niet hoe, vandaar wachtrijen

Ja, koppel jij je bankrekening maar aan deze veilige chipkaart

Postkantoren gaan ze in elk geval niet verkopen en kiosken ook niet.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:09:44 #168
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62839191
Ander topic is vol. Dan maar hier verder
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:02 schreef macca728 het volgende:

[..]

Parijs is ander systeem, vergelijking is waanzin

Jij gaat niet in op het feit dat je op de strippenkaart heen en weer kan bv
Is hij niet voor bedoeld misschien (waarom niet) maar hij wordt wel vaak zo gebruikt, juist door mensen die maar 2 haltes moeten bv

Instaptarief is duurder, 0.70 ipv 0.45 cent . Instaptarief ga je ook meer betalen na elke 35 min

Waarom is dat instaptarief dan verhoogd ?

2 strippen koste nu 0,90 cent
met chipkaart wodt dat 0,70 + km , is dat dan veel goedkoper voor mensen die net die zonegrens passeren ?

Ja misschien 0,05
In Parijs en Londen hebben ze gewoon poortjes die opengaan. Dus de techniek van de poortjes is iets wat gewoon te maken is.

Over dat heen en weer reizen hebben we het al gehad. Selectief geheugen van je?

Waarom dat instaptarief verhoogd is, geen idee. Zal wel te maken hebben met het feit dat er nu niet meer in zones wordt gewerkt en per kilometer wordt betaald.

Nu betaal je voor 2 haltes ruim 80 cent. Straks is dat misschien maar 75 cent. Als je net een zone oversteel is dat 1,35 tegenover 75 cent.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:12:51 #169
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62839294
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:06 schreef OldJeller het volgende:

[..]

->
[..]

right... WAT NOU DWINGEN, GEBRUIK ZELF DIE KUTKAART MAAR MET JE DWANG.
[..]

Kan zo zijn. Maar beter is het niet voor velen, dus is het helemaal niet nodig om enkel de OV-chipkaart te hanteren. Net zoals je contant kan betalen én kan pinnen. Dat bepaal je zelf. Ga je ook janken dat mensen allemaal per sé moeten pinnen, omdat jij er last van hebt?
Dat is tijdelijk en de keus van de vervoerders. Ze kunnen gewoon die dingen in de bus activeren.
[..]

oh? Zoals het makkelijk gehackt kan worden en het nog helemaal niet allemaal vlekkeloos verloopt?
[..]

Je zou denken dat je voor die kliek werkt als je je reacties zo leest.
Anders zei je meer iets in de trant van: "ik vind 't een prima systeem en maak er graag gebruik van, wat een ander doet moet hij zelf kiezen."
Ik ben voor keuze, zoals er keuze is bij kranten, menu's, TV-programma's, hotels, vliegmaatschappijen.. maar jij wil mensen dingen opleggen, terwijl je aan de andere kant zegt dat je het eigenlijk niet wil.
Dat het gehackt kan worden is het risico wat de OV bedrijven nemen. Net zoals ze de fout in het strippenkaartzonesysteem, waarbij je binnen een uur heen en weer kunt reizen, hebben geaccepteerd.
pi_62839356
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:09 schreef Houtworm het volgende:
Ander topic is vol. Dan maar hier verder
[..]

In Parijs en Londen hebben ze gewoon poortjes die opengaan. Dus de techniek van de poortjes is iets wat gewoon te maken is.

Over dat heen en weer reizen hebben we het al gehad. Selectief geheugen van je?

Waarom dat instaptarief verhoogd is, geen idee. Zal wel te maken hebben met het feit dat er nu niet meer in zones wordt gewerkt en per kilometer wordt betaald.

Nu betaal je voor 2 haltes ruim 80 cent. Straks is dat misschien maar 75 cent. Als je net een zone oversteel is dat 1,35 tegenover 75 cent.

Ja poortjes die opengaan, niet bij het uitchecken (Parijs) weet je nog
ja als je alleen heengaat, hoop mensen gaan ook terug en dan betaal je weer instaptarief, als je langer reist dan 35 min, ook al blijf je in hetzelfde vervoermiddel

Mensen die 1 of 2 haltes reizen kunnen beter de fiets pakken haha, die zijn gek
pi_62839402
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:12 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Dat het gehackt kan worden is het risico wat de OV bedrijven nemen. Net zoals ze de fout in het strippenkaartzonesysteem, waarbij je binnen een uur heen en weer kunt reizen, hebben geaccepteerd.
Het is heel simpel op te lossen, gewoon een duurdere chip implementeren en het hele privacy verhaal is overbodig.

Waarom doen de OV bedrijven dat niet, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (nou 1 miljard)
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:16:38 #172
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62839412
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:14 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja poortjes die opengaan, niet bij het uitchecken (Parijs) weet je nog
ja als je alleen heengaat, hoop mensen gaan ook terug en dan betaal je weer instaptarief, als je langer reist dan 35 min, ook al blijf je in hetzelfde vervoermiddel

Mensen die 1 of 2 haltes reizen kunnen beter de fiets pakken haha, die zijn gek
Oke. Ik zal voortaan mijn fiets in de trein meenemen als ik een dagje ga shoppen in Rotterdam
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:17:12 #173
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62839431
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:16 schreef macca728 het volgende:

[..]

Het is heel simpel op te lossen, gewoon een duurdere chip implementeren en het hele privacy verhaal is overbodig.

Waarom doen de OV bedrijven dat niet, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (nou 1 miljard)
Omdat er nu al geklaagd wordt over de hoge kosten!
pi_62839480
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:16 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Oke. Ik zal voortaan mijn fiets in de trein meenemen als ik een dagje ga shoppen in Rotterdam
Oh kan je toch een 2 ritten kaart kopen haha

Ok i, hoop mensen zullen inderdaad de bus of metro pakken naar het centrum
pi_62839517
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:17 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Omdat er nu al geklaagd wordt over de hoge kosten!
Ja die kosten komen juist daardoor, aanpassing na aanpassing.

Ze hadden gelijk moeten inzetten op die duurdere chip of de privegegevens niet koppelen daaraan.

Goedkoop is duurkoop
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:39:27 #176
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62840107
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja die kosten komen juist daardoor, aanpassing na aanpassing.

Ze hadden gelijk moeten inzetten op die duurdere chip of de privegegevens niet koppelen daaraan.

Goedkoop is duurkoop
Ik heb nooit gehoord waar die extra kosten precies aan zijn besteed. Jij blijkbaar wel?
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:40:09 #177
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62840124
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:19 schreef macca728 het volgende:

[..]

Oh kan je toch een 2 ritten kaart kopen haha

Ok i, hoop mensen zullen inderdaad de bus of metro pakken naar het centrum
Kleine stukjes zijn nu dus duur en straks goedkoper!
pi_62840202
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:39 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ik heb nooit gehoord waar die extra kosten precies aan zijn besteed. Jij blijkbaar wel?
Nee maar bv nieuwe poortjes plaatsen in metro ?

Kosten zijn in elk geval stuk hoger dan begroot, die komen blijkbaar door aanpassingen omdat het niet goed werkte.

In Rotterdan bv zijn alle poortjes al vervangen
pi_62840298
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:40 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Kleine stukjes zijn nu dus duur en straks goedkoper!
Ja hoor, alleen jammer dat je een chipkaart van 7,50 moet kopen eerst.
Maar jij koopt liever elke keer wegwerpkaarten
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:00:58 #180
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62840704
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:46 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja hoor, alleen jammer dat je een chipkaart van 7,50 moet kopen eerst.
Maar jij koopt liever elke keer wegwerpkaarten
Je doet echt je best om elke post die je plaatst te zeiken over de chipkaart.

Geef ik een voorbeeld dat het voor kleine stukjes goedkoper wordt, kom jij aanzetten dat je 1 malig een chipkaart moet kopen. Wat een ouwe zeur ben je toch.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:01:39 #181
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62840724
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:43 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee maar bv nieuwe poortjes plaatsen in metro ?

Kosten zijn in elk geval stuk hoger dan begroot, die komen blijkbaar door aanpassingen omdat het niet goed werkte.

In Rotterdan bv zijn alle poortjes al vervangen
Dus als jij stelt dat die extra kosten in de beveiliging van de chip zijn gaan zitten is dat een vooroordeel.
pi_62840907
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:01 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Dus als jij stelt dat die extra kosten in de beveiliging van de chip zijn gaan zitten is dat een vooroordeel.
Dat stel ik juist niet, want de beveiliging van de chip is nihil

Alleen wist men dat op voorhand, men had de hele discussie over de veiligheid kunnen vermijden door de duurdere chip te implemteren.

Jij geeft aan dat iets goedkoper wordt, ik geef alleen dat er ook andere kosten zijn.
Een chipkaart van 7,50 bv. Voor jou misschien niets maar voor een gezin met 2 kinderen betekent dat 30 euro.


Ja een reis van 5 min wordt goedkoper, maar andere reizen worden duurder. Instaptarief is verhoogd, nu ook maar 35 min geldig ipv 1 tot 2 uur. 2 enkeltjes kopen voor trein ipv 1 retour, is ook duurder.

Tarieven vor metroreizen zijn ook in veel gevallen duurder, zie RET calculator.

Dat maakt mij verder niet uit, maar doe niet zo naief dat het OV goedkoper wordt
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:16:05 #183
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62841076
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:10 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dat stel ik juist niet, want de beveiliging van de chip is nihil

Alleen wist men dat op voorhand, men had de hele discussie over de veiligheid kunnen vermijden door de duurdere chip te implemteren.

Jij geeft aan dat iets goedkoper wordt, ik geef alleen dat er ook andere kosten zijn.
Een chipkaart van 7,50 bv. Voor jou misschien niets maar voor een gezin met 2 kinderen betekent dat 30 euro.


Ja een reis van 5 min wordt goedkoper, maar andere reizen worden duurder. Instaptarief is verhoogd, nu ook maar 35 min geldig ipv 1 tot 2 uur. 2 enkeltjes kopen voor trein ipv 1 retour, is ook duurder.

Tarieven vor metroreizen zijn ook in veel gevallen duurder, zie RET calculator.

Dat maakt mij verder niet uit, maar doe niet zo naief dat het OV goedkoper wordt
Die chipkaart is max 7,50. Die wordt ook voor minder en zelfs gratis gegeven door OV bedrijven. En met die pas kunnen ze meerdere jaren mee doen. Dus als een beetje reist heb je die kosten van de kaart er zo uit.

Ik zeg helemaal nergens dat het alleen maar goedkoper wordt. Ik heb al diverse malen gezegd dat het de ene keer beter uitpakt dan de andere keer.

Als men de duurdere chip had gebruikt, dan had jij lopen klagen dat die kaart nog duurder was geworden. Er is gewoon een afweging gemaakt tussen risico's en kosten denk ik.

Wel bijzonder dat je aan de ene kant loopt te klagen dat het duur is en aan de andere kant loopt te klagen dat het duurder moet worden.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:20:02 #184
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62841186
macca728: Hou er even rekening mee dat toen de BESLISSING in 1992 werd genomen alleen de eerste versie bestond en de beveiligde of alleen in een testfase of net actief was (in het contract hebben de ov maatschappijen dan ook opgenomen dat ze niet aansprakelijk zijn voor de keuze en eventuele nieuwe chips niet als argument gebruikt kan worden op het huidige contract op te zeggen......).

En het bedrijf dat de MIFARE heeft uitgebracht altijd heeft gesteld dat deze chip geen beveiliging kent en ook niet geschikt is voor deze manier zoals het OV hier het wil.

macca728: die 7,50 is nog erger dan je stelt. Je moet voor NS en BUS aparte chips kopen a 7,50 het stuk. Daarnaast doet Connexion niet meer mee en zal (zoals het er nu naar uitziet) de strippenkaarten blijven houden. En het OV zou zelfs het liefste zien dat verschillende maatschappijen (dus per provincie!) er een aparte chip komt dus forenzen zouden dan 3x genaaid worden. Dat laatste is gelukkig al de nek omgedraaid.

Maar de NS en bus zullen aparte chips gebruiken die -niet- uitwisselbaar worden.
De discussie om die 7,50 af te schaffen loopt trouwens nog. Dus misschien krijgen we ze 'gratis'.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_62841302
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:16 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Die chipkaart is max 7,50. Die wordt ook voor minder en zelfs gratis gegeven door OV bedrijven. En met die pas kunnen ze meerdere jaren mee doen. Dus als een beetje reist heb je die kosten van de kaart er zo uit.

Ik zeg helemaal nergens dat het alleen maar goedkoper wordt. Ik heb al diverse malen gezegd dat het de ene keer beter uitpakt dan de andere keer.

Als men de duurdere chip had gebruikt, dan had jij lopen klagen dat die kaart nog duurder was geworden. Er is gewoon een afweging gemaakt tussen risico's en kosten denk ik.

Wel bijzonder dat je aan de ene kant loopt te klagen dat het duur is en aan de andere kant loopt te klagen dat het duurder moet worden.

Ik klaag niet dat het duur is, ik zeg alleen dat het in veel gevallen duurder wordt.

OV kaart is bij RET 7,50, standaard

Stripenkaart kost niets extra, alleen reiskosten

Extra kosten worden betaald door OV bedrijven en overheid. DIe willen niet investeren in een goede veilige kaart. Mij best maar dan zijn de consequenties dat het publiek geen vertrouwen in de kaart heeft.
pi_62841385
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:20 schreef wdn het volgende:
macca728: Hou er even rekening mee dat toen de BESLISSING in 1992 werd genomen alleen de eerste versie bestond en de beveiligde of alleen in een testfase of net actief was (in het contract hebben de ov maatschappijen dan ook opgenomen dat ze niet aansprakelijk zijn voor de keuze en eventuele nieuwe chips niet als argument gebruikt kan worden op het huidige contract op te zeggen......).

En het bedrijf dat de MIFARE heeft uitgebracht altijd heeft gesteld dat deze chip geen beveiliging kent en ook niet geschikt is voor deze manier zoals het OV hier het wil.

macca728: die 7,50 is nog erger dan je stelt. Je moet voor NS en BUS aparte chips kopen a 7,50 het stuk. Daarnaast doet Connexion niet meer mee en zal (zoals het er nu naar uitziet) de strippenkaarten blijven houden. En het OV zou zelfs het liefste zien dat verschillende maatschappijen (dus per provincie!) er een aparte chip komt dus forenzen zouden dan 3x genaaid worden. Dat laatste is gelukkig al de nek omgedraaid.

Maar de NS en bus zullen aparte chips gebruiken die -niet- uitwisselbaar worden.
De discussie om die 7,50 af te schaffen loopt trouwens nog. Dus misschien krijgen we ze 'gratis'.
Ja misschien gratis, er zijn er al 600.000 verkocht in Rotterdam e.o.
Van de NS krijg ik hem gelukkig gratis, als voordeelurenklant

Ok, misschien wisten de OV bedrijven niet beter toen, maar nu wel, Er kan nog een nieuwe chip gebruikt gaan worden, straks niet meer
pi_62841489
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:27 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja misschien gratis, er zijn er al 600.000 verkocht in Rotterdam e.o.
Van de NS krijg ik hem gelukkig gratis, als voordeelurenklant

Ok, misschien wisten de OV bedrijven niet beter toen, maar nu wel, Er kan nog een nieuwe chip gebruikt gaan worden, straks niet meer
Ja ik ben het wel eens met je. Als de OV chipkaart gewoon wordt ingevoerd zonder koppeling naar privegegevens en bankrekening, zou het wel goed werken qua beveiliging.

Alleen die koppeling is de voornaamste reden van invoering, lijkt het wel
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:47:14 #188
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62841994
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:20 schreef wdn het volgende:
macca728: Hou er even rekening mee dat toen de BESLISSING in 1992 werd genomen alleen de eerste versie bestond en de beveiligde of alleen in een testfase of net actief was (in het contract hebben de ov maatschappijen dan ook opgenomen dat ze niet aansprakelijk zijn voor de keuze en eventuele nieuwe chips niet als argument gebruikt kan worden op het huidige contract op te zeggen......).

En het bedrijf dat de MIFARE heeft uitgebracht altijd heeft gesteld dat deze chip geen beveiliging kent en ook niet geschikt is voor deze manier zoals het OV hier het wil.

macca728: die 7,50 is nog erger dan je stelt. Je moet voor NS en BUS aparte chips kopen a 7,50 het stuk. Daarnaast doet Connexion niet meer mee en zal (zoals het er nu naar uitziet) de strippenkaarten blijven houden. En het OV zou zelfs het liefste zien dat verschillende maatschappijen (dus per provincie!) er een aparte chip komt dus forenzen zouden dan 3x genaaid worden. Dat laatste is gelukkig al de nek omgedraaid.

Maar de NS en bus zullen aparte chips gebruiken die -niet- uitwisselbaar worden.
De discussie om die 7,50 af te schaffen loopt trouwens nog. Dus misschien krijgen we ze 'gratis'.
Waar haal jij vandaan dat je voor elke vervoersmaatschappij een aparte kaart moet kopen?

Dat is echt klinklare onzin. Ik kan mijn NS kaart gewoon in Amsterdam bij het GVB en in Rotterdam bij het RET gebruiken.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:48:53 #189
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62842047
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:24 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik klaag niet dat het duur is, ik zeg alleen dat het in veel gevallen duurder wordt.

OV kaart is bij RET 7,50, standaard

Stripenkaart kost niets extra, alleen reiskosten

Extra kosten worden betaald door OV bedrijven en overheid. DIe willen niet investeren in een goede veilige kaart. Mij best maar dan zijn de consequenties dat het publiek geen vertrouwen in de kaart heeft.
Jawel je loopt te klagen dat het voor een gezin met twee kinder wel erg veel geld is.

Standaard 7,50 maar ook in aanbiedingen minder. Als ik me niet vergis was die bij de eerste introductie een stuk goedkoper.
pi_62842272
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:47 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Waar haal jij vandaan dat je voor elke vervoersmaatschappij een aparte kaart moet kopen?

Dat is echt klinklare onzin. Ik kan mijn NS kaart gewoon in Amsterdam bij het GVB en in Rotterdam bij het RET gebruiken.
Dan heb je geluk want andersom lukt het niet.

Een collega van mij gaat met de metro vanuit Schiedam naar Marconiplein, maar moet eerst inchecken bij een NS poortje. Anders kom je niet binnen richting metro Schiedam

Daarna was de kaart niet meer bruikbaar omdat de NS andere poortjes gebruikt dan de RET. Met een nieuwe kaart hetzelfde probleem
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 17:06:07 #191
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62842494
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:57 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dan heb je geluk want andersom lukt het niet.

Een collega van mij gaat met de metro vanuit Schiedam naar Marconiplein, maar moet eerst inchecken bij een NS poortje. Anders kom je niet binnen richting metro Schiedam

Daarna was de kaart niet meer bruikbaar omdat de NS andere poortjes gebruikt dan de RET. Met een nieuwe kaart hetzelfde probleem
En is dat nooit verholpen?
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:35:50 #192
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62846391
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:47 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Waar haal jij vandaan dat je voor elke vervoersmaatschappij een aparte kaart moet kopen?

Dat is echt klinklare onzin. Ik kan mijn NS kaart gewoon in Amsterdam bij het GVB en in Rotterdam bij het RET gebruiken.
Beter lezen wat ik schrijf svp.

Waar je nu treinkaart met maximaal 3 strippen bus (tegen een gereduceerd tarief) tegelijk kunt kopen kan dat straks niet meer. Je zult en voor de NS en voor de bus een aparte moeten kopen.

macca728: In eindhoven hebben ze ook het plan gehad poortjes aan de uitgangen te plaatsen zodat je niet meer van bus naar de stad kunt wandelen door het NS gebouw maar daar lijkt de gemeente of de eigenaar van de winkels in die doorgang ook een stokje voor te steken gelukkig.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:53:09 #193
154880 Bolter
Awesomeness
pi_62846957
Hoe gaat die OV chipkaart werken i.c.m. OV jaarkaart? Ik had bv. een vriendinnetje in Rotterdam, kom zelf uit Delft, ik heb nooit een persoonlijke OV chipkaart ontvangen omdat ik buiten de testregio woon. Als ik nu naar haar toe zou gaan, in het weekend aangezien ik weekend OV heb, zou ik gewoon mijn OV in dat poortje kunnen proppen en die gaat dan open. Als ze dat soort poortjes afschaffen dan kan ik er enkel in met een chipkaart maar dan dus niet gratis/korting zoals nu wel het geval is met mijn OV kaart.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:08:27 #194
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62847370
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 19:35 schreef wdn het volgende:

[..]

Beter lezen wat ik schrijf svp.

Waar je nu treinkaart met maximaal 3 strippen bus (tegen een gereduceerd tarief) tegelijk kunt kopen kan dat straks niet meer. Je zult en voor de NS en voor de bus een aparte moeten kopen.

macca728: In eindhoven hebben ze ook het plan gehad poortjes aan de uitgangen te plaatsen zodat je niet meer van bus naar de stad kunt wandelen door het NS gebouw maar daar lijkt de gemeente of de eigenaar van de winkels in die doorgang ook een stokje voor te steken gelukkig.
Je zegt toch heel duidelijk:
quote:
Je moet voor NS en BUS aparte chips kopen a 7,50 het stuk.
En dat is complete onzin.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:17:17 #195
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62847581
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 19:53 schreef Bolter het volgende:
Hoe gaat die OV chipkaart werken i.c.m. OV jaarkaart? Ik had bv. een vriendinnetje in Rotterdam, kom zelf uit Delft, ik heb nooit een persoonlijke OV chipkaart ontvangen omdat ik buiten de testregio woon. Als ik nu naar haar toe zou gaan, in het weekend aangezien ik weekend OV heb, zou ik gewoon mijn OV in dat poortje kunnen proppen en die gaat dan open. Als ze dat soort poortjes afschaffen dan kan ik er enkel in met een chipkaart maar dan dus niet gratis/korting zoals nu wel het geval is met mijn OV kaart.
http://www.studentenreisbewijs.nl/vraag_en_antwoord
quote:
Je ontvangt de Studenten OV-chipkaart rond het moment dat je hem écht nodig hebt om te reizen: als de poortjes op stations/perrons in gebruik worden genomen. Naar verwachting wordt de Studenten OV-chipkaart eind 2008 uitgegeven.
  maandag 3 november 2008 @ 19:56:18 #196
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62916319
quote:
'Distributie ov-chip wordt chaos'
Uitgegeven: 3 november 2008 18:31
Laatst gewijzigd: 3 november 2008 18:33

DEN HAAG - Niet alleen de invoering van de ov-chipkaart gaat schoksgewijs en onoverzichtelijk, de distributie van de kaart lijkt hetzelfde lot beschoren.

De regionale vervoerders gaan de distributie zelf ter hand nemen. Dat heeft een woordvoerder van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) maandag gezegd.

Postkantoren

Het staat zelfs niet vast dat de ov-chipkaart straks te koop zal zijn bij postkantoren. "Dat moeten we nog bekijken." De brancheorganisatie voor de tabaksdetailhandel NSO voorspelt "chaos bij de distributie van de ov-chipkaart". Vanzelfsprekend zouden zij graag zien dat alle tabakszaken in elk geval de chipkaart kunnen gaan verkopen.

Volgens KNV komen er regionale verkooppunten. "En dat komt er niet overal hetzelfde uit te zien. Dat wordt afgestemd op de regionale behoeften", zegt de woordvoerder.

En net zoals de ov-chipkaart gefaseerd wordt ingevoerd, worden afspraken met derden over verkooppunten voor elke regio opnieuw gemaakt.

Distributie

Tot voor kort lag de landelijke distributie van de ov-chipkaart in handen van DistriChip. De enige aandeelhouder daarvan was Mobis, de branchevereniging voor de private openbaar vervoerbedrijven.

Die bedrijven trokken onlangs de stekker uit het samenwerkingsverband. Daarmee komt ook een einde aan DistriChip.

De woordvoerder van KNV stelt dat wel gekeken zal worden naar het werk dat DistriChip tot nu toe verzet heeft. "En we zullen kijken naar logische patronen en proberen die vast te houden."
Tabakshandelaren gaan voorspellen dat de distributie van de chipkaart een chaos wordt. Zeer benieuwd waar ze dat op basseren. Het is nog helemaal niet bekend waar die allemaal verkocht gaat worden en waarom zou het niet genoeg zijn als het op de stations en in automaten bij perrons wordt verkocht?
Sowieso weet iedereen dat die kaart eraan komt, dus iedereen kan ze vooraf kopen.

Lijkt gewoon een spelletje in de media om de omzet van de strippenkaart verkoop niet te verliezen...
pi_62916680
En als je nou met de bus of met de tram wilt, en geen duur bij-de-chauffeur-koop-tarief wilt betalen? Of als je in een dorp / wijk zonder station een abonnement wilt?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2008 20:12:52 ]
  maandag 3 november 2008 @ 20:39:13 #198
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62917389
quote:
Op maandag 3 november 2008 20:11 schreef Igen het volgende:
En als je nou met de bus of met de tram wilt, en geen duur bij-de-chauffeur-koop-tarief wilt betalen? Of als je in een dorp / wijk zonder station een abonnement wilt?
Dan koop je betijds een kaart op een station waar ze wel te koop zijn.

Het is niet zo dat ze morgen ineens overgaan op de chipkaart.
pi_62918737
Vandaag voor het eerst de chipkaart gebruikt in de Amsterdamse tram in combinatie met de metro. Ben erg tevreden over de werking. En door automatisch opladen hoef ik niet meer te zoeken naar verkooppunten van de strippenkaart. Kudos GVB.

Oh ja, de rit die ik het vaakst zal maken was rond de 20% goedkoper.
  maandag 3 november 2008 @ 22:01:27 #200
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_62919973
quote:
Op maandag 3 november 2008 19:56 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Tabakshandelaren gaan voorspellen dat de distributie van de chipkaart een chaos wordt. Zeer benieuwd waar ze dat op basseren. Het is nog helemaal niet bekend waar die allemaal verkocht gaat worden en waarom zou het niet genoeg zijn als het op de stations en in automaten bij perrons wordt verkocht?
Sowieso weet iedereen dat die kaart eraan komt, dus iedereen kan ze vooraf kopen.

Lijkt gewoon een spelletje in de media om de omzet van de strippenkaart verkoop niet te verliezen...
En eventjes de link erbij: klik
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')