Voor wie is het precies goed dan als er gewoon niet geluisterd moet worden naar de mening van anderen en er niet kritisch moet worden gekeken naar het hele project, maar gewoon doorgaan?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:55 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Iedereen die meent zich met de OV kaart te moeten bemoeien waardoor het project steeds meer vertraging oploopt.
Nou.. nee... al die (financiële) schade die ze oplopen door zwartrijders of gehackte kaarten en storingen zal uiteindelijk (ook al zeggen ze van niet) worden doorberekend naar de klant.quote:Nou dat zullen alle klanten merken zeg dat ze per rit misschien 1 duizendste cent extra betalen omdat jouw kaart gehackt was.
edit: even wat tekst onderstreeptquote:Commissie Kist krijgt meerkosten ov-chip niet op een rij
Het is niet gelukt een betrouwbaar beeld te krijgen van de extra kosten voor het invoeren van de ov-chipkaart. Dat meldt de Commissie Meerkosten OV-chipkaart, beter bekend als de Commissie Kist.
De commissie, genoemd naar haar voorzitter Anne Kist (de vroegere topman van de Autoriteit Financiële Markten), had tot opdracht uit te zoeken welke financiële gevolgen het kraken van de chip en alle vertragingen zou hebben. Begin dit jaar werd duidelijk dat de chip die nu in de ov-chipkaart wordt toegepast makkelijk is te kopiëren.
Eind februari presenteerde staatssecretaris Huizinga (CU) een 'Aanvalsplan' om de ov-chip alsnog in te voeren. Maar dat plan werd niet ondertekend door de commerciële ov-bedrijven omdat niet duidelijk was hoeveel extra kosten met het plan gemoeid zouden zijn. Na maandenlang vergeefs te hebben onderhandeld over wie wat zou moeten betalen, stelde Huizinga in mei de Commissie Kist in om daar definitief duidelijkheid over te verschaffen.
Met ruim twee maanden vertraging heeft Kist gisteren zijn rapport aan Huizinga aangeboden en die heeft het vandaag doorgestuurd naar de Tweede Kamer.
In zijn rapport maakt Kist duidelijk dat er in de jaren 2006-2008 minstens 100 miljoen extra aan de ov-chip is uitgegeven en dat tot 2017 er nog 18 miljoen per jaar extra bijkomt. Kist waarschuwt echter stelselmatig in zijn rapport dat die cijfers zijn gebaseerd op wat ov-bedrijven hem hebben verstrekt. Hij heeft ze niet kunnen controleren, en „slechts een deel van de opgegeven meerkosten omvat een opgave van werkelijke, reeds uitgegeven, kosten.” „Kort en goed,” waarschuwt Kist, „wie cijfers of andere gegevens uit deze rapportage hanteert als vaststaand, geeft welbewust een verkeerde voorstelling van zaken.”
Naast deze slag om de arm meldt Kist ook dat hij de kernvraag niet heeft kunnen beantwoorden: „De meerkosten verbonden aan de eventueel vervroegde migratie naar een nieuwe en beter beveiligde chip, zijn niet meegenomen omdat geen informatie beschikbaar was.”
Daarmee geeft Kist dus geen antwoord op de vraag welke meerkosten de bedrijven kunnen verwachten als zij het Aanvalsplan tekenen en de ov-chipkaart gaan invoeren. In dat licht is het al minder verwonderlijk dat twee weken geleden het commerciële ov-bedrijf Connexxion zich terugtrok uit TLS, het bedrijf dat de ov-chipkaart moet invoeren. Nu bestaat TLS uitsluitend nog uit de vier overheidsvervoerders NS, GVB, RET en HTM. Die hoeven gezien hun achtergrond minder scherp op de kosten te letten. Kist adviseert nu om, voordat de kosten nóg hoger worden, 'goed beraden en vastberaden' de introductie van de ov-chipkaart door te zetten, om te beginnen in Rotterdam.
© Trouw 2008, op dit artikel berust copyright.
Is dat vreemd om te vinden? Het gaat toch om een systeem dat door 'iedereen' gebruikt moet kunnen worden, niet enkel jouw persoon.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:55 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Iedereen die meent zich met de OV kaart te moeten bemoeien waardoor het project steeds meer vertraging oploopt.
Stel je eens voor. Jij koopt een huis en wilt wat verbouwen. Je krijgt een aannemer over de vloer die zegt dat het zo moet, de gemeente zegt dat het zo moet, de buurman weet het nog beter en draagt een derde variant aan. Om nou te gaan onderzoeken wat nou de beste manier is moet er een onderzoek door een extern bureau worden ingesteld.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:05 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Voor wie is het precies goed dan als er gewoon niet geluisterd moet worden naar de mening van anderen en er niet kritisch moet worden gekeken naar het hele project, maar gewoon doorgaan?
[..]
Nou.. nee... al die (financiële) schade die ze oplopen door zwartrijders of gehackte kaarten en storingen zal uiteindelijk (ook al zeggen ze van niet) worden doorberekend naar de klant.
Waar zeg ik dat het om mijn enkel persoon zou gaan?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:32 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Is dat vreemd om te vinden? Het gaat toch om een systeem dat door 'iedereen' gebruikt moet kunnen worden, niet enkel jouw persoon.
Credit card is ook redelijk makkelijk te misbruiken. Maar aangezien de banken die ze verstrekken graag willen dat je die gebruikt, doen ze niet zo moeilijk om geld terug te geven.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:20 schreef Dzy het volgende:
Ik heb me best wel veel bezig gehouden met die hack voor Mifare Classic en het zal erop gaan neerkomen dat mocht jouw kaart gehackt zijn jij mag gaan bewijzen dat jij dat echt niet bent geweest met die kaart, aangezien je basically gewoon zo'n kaart kopieert. Het is voor het systeem niet anders dan dat je kaart fysiek uit je portemonnee is gehaald en iemand daarmee is gaan reizen. Ze kunnen ook moeilijk iedereen maar geld teruggeven van wie hun kaart naar eigen zeggen gehackt is omdat niemand dan meer betaalt.
Dat ervaren een boel mensen in deze topicreeks jammer genoeg niet op die manier.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:27 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat het om mijn enkel persoon zou gaan?
Ik ben juist diegene die verder kijkt dan de mensen die met een abbonement in de spits reizen.
Het staat je vrij om een een andere bank/creditcardmaatschappij op te zoeken. Bij het OV gaat dat niet zo gemakkelijk, want er is geen alternatief OV. Verder moet je voor fraude met creditkaarten iets meer moeite doen, en/of is het gemakkelijker aannemelijk te maken dat er inderdaad gefraudeerd is. Alleen dat laatste al is bij de OV-chipkaart absoluut niet het geval, sterker nog: in plaats van dat de OV-bedrijven hier hun verantwoordelijkheid in nemen leggen ze die in het geheel bij de reiziger (want jij moet maar aantonen dat je kaart gehackt is. Ik hoop niet dat het je gebeurd, maar veel succes dan...)quote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:33 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Credit card is ook redelijk makkelijk te misbruiken. Maar aangezien de banken die ze verstrekken graag willen dat je die gebruikt, doen ze niet zo moeilijk om geld terug te geven.
Dat zal bij de Chipkaart niet anders zijn.
Jij bent ineens woordvoerder van "een boel mensen in deze topicreeks". Lamenielache.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:48 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat ervaren een boel mensen in deze topicreeks jammer genoeg niet op die manier.
[..]
Het staat je vrij om een een andere bank/creditcardmaatschappij op te zoeken. Bij het OV gaat dat niet zo gemakkelijk, want er is geen alternatief OV. Verder moet je voor fraude met creditkaarten iets meer moeite doen, en/of is het gemakkelijker aannemelijk te maken dat er inderdaad gefraudeerd is. Alleen dat laatste al is bij de OV-chipkaart absoluut niet het geval, sterker nog: in plaats van dat de OV-bedrijven hier hun verantwoordelijkheid in nemen leggen ze die in het geheel bij de reiziger (want jij moet maar aantonen dat je kaart gehackt is. Ik hoop niet dat het je gebeurd, maar veel succes dan...)
klikquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:08 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Jij bent ineens woordvoerder van "een boel mensen in deze topicreeks". Lamenielache.
Je bent ook al ervaringsdeskundige op het gebied van gehackte OV chipkaarten. Vertel eens, hoeveel kaarten zijn er in Rotterdam al gehackt en hoeveel schade hebben reizigers daar al van ondervonden?
Of ga je nu ineens beweren dat dat nieuws de media niet haalt terwijl elk ander bericht over de OVchipkaart uitgebreid hier wordt behandeld.
Dit neigt inmiddels naar corruptie, vermoed ik.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:25 schreef Stupendous76 het volgende:
Trouw geeft het volgende bericht:
[..]
edit: even wat tekst onderstreept
Ik vind het opvallend dat Kist adviseert om de proefperiode af te breken en direct de OV-kaart in te voeren ("omdat de kosten anders veel hoger zullen worden"), terwijl hij zelf aangeeft dat iemand die de bedragen uit zijn rapport gebruikt de boel aan het voorliegen is.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:36 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Dit neigt inmiddels naar corruptie, vermoed ik.
Kun je echt niet lezen?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:38 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik vind het opvallend dat Kist adviseert om de proefperiode af te breken en direct de OV-kaart in te voeren ("omdat de kosten anders veel hoger zullen worden"), terwijl hij zelf aangeeft dat iemand die de bedragen uit zijn rapport gebruikt de boel aan het voorliegen is.
Waar haal je die cijfers vandaan? Want dat is wel apart, dat betekent dat slechts 1/3 de chipkaart zou gebruiken.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:13 schreef macca728 het volgende:
Gelukkig wordt het in Rotterdam nog overzichtelijker :
Als de OV chipkaart definitief wordt ingevoerd, komt er weer een overgangsperiode voor mensen die overstappen uit een vervoermiddel (bus,tram) dat geen chipkaart gebruikt, waardoor mensen een zone dubbel betalen. Die kunnen mensen nu terugvragen dmv een stempelkaart.
Even wat feiten, de RET heeft 600.000 chipkarten afgezet.
Van de 300.000 dagelijkse metro reizigers gebruikt nu 35% de OV chipkaart, naar schatting van de RET
Die stonden in het AD vanmorgenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:23 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Waar haal je die cijfers vandaan? Want dat is wel apart, dat betekent dat slechts 1/3 de chipkaart zou gebruiken.
quote:GVB gaat door met invoering ov-chipkaart
Uitgegeven: 24 oktober 2008 17:00
AMSTERDAM - Ondanks landelijke problemen met de invoering van de ov-chipkaart gaat het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB door met de invoering van de kaart.
Novum
Vanaf 3 november kunnen reizigers op bus en tram gebruikmaken van het digitale vervoerbewijs. Dat maakte het GVB vrijdag bekend. Het GVB benadrukt dat de invoering geleidelijk gaat; voorlopig kunnen reizigers ook nog gebruikmaken van een strippenkaart. Wanneer het GVB helemaal op de chipkaart overstapt, kon een woordvoerster nog niet zeggen. In de Amsterdamse metro kunnen reizigers de kaart al langer gebruiken.
Rotterdam
Gebruikers van het openbaar vervoer in Rotterdam vinden dat de strippenkaart nog niet afgeschaft kan worden. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond onder gebruikers van het ov. De bond bracht de resultaten vrijdag naar buiten.
Eerdaags beslist staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) of Rotterdam de strippenkaart in de ban mag doen en de ov-chipkaart per eind januari het enige vervoersbewijs wordt in de Rotterdamse metro.
Volgens de Consumentenbond maakt slechts een derde van de Rotterdamse reizigers gebruik van de omstreden ov-chipkaart. "Een kwart van de ondervraagden zegt de kaart wel te hebben gebruikt, maar dat nu niet meer te doen.''
Dat komt voor een groot deel omdat 65-plussers in de eerste maanden gratis gebruik konden maken van de chipkaart.
En dan natuurlijk de laatste alinea.quote:Rotterdam nog niet toe aan afschaffen strippenkaart
24 oktober 2008
Gebruikers van het openbaar vervoer in Rotterdam vinden dat de strippenkaart nog niet moet worden afgeschaft. Dat blijkt uit een quickscan van de Consumentenbond. Binnenkort beslist staatssecretaris Huizinga over het afschaffen van de strippenkaart op de Rotterdamse metro. De bond vraagt haar naar aanleiding van de peiling om eerst goed te onderzoeken of hiervoor wel voldoende draagvlak is, ook onder consumenten die de chipkaart nu niet gebruiken.
Uit de scan van de Consumentenbond blijkt dat slechts een derde van de Rotterdamse reizigers gebruik maakt van de OV-chipkaart. Ongeveer een kwart van de ondervraagden zegt de kaart wel te hebben gebruikt, maar nu niet meer. Hoewel de meeste gebruikers tevreden zijn, blijkt dat er ook nog veel problemen zijn, bijvoorbeeld bij het in- en uitchecken.
Afschaffen strippenkaart
Bijna tweederde van de ondervraagden is het eens met de stelling dat de strippenkaart alleen mag worden afgeschaft wanneer alles goed werkt en de overgrote meerderheid van de reizigers is overgestapt op de chipkaart. Zover is het nu nog niet en daarom vindt een ruime meerderheid het op dit moment niet verantwoord om de kaart af te schaffen.
quote:Software om OV-chipkaart en deurpasjes te klonen openbaar
Maandag 27 oktober 2008, 06:00 - Op internet is open-sourcesoftware verschenen om Mifare Classic-chipkaarten te klonen of onklaar te maken. De deur staat nu open voor massale fraude of sabotage.
Het open-sourceproject met de naam Crapto1 implementeert de versleuteling van de vorig jaar gekraakte Mifare Classic-chip, CRYPTO1. De maker heeft daarvoor volgens eigen zeggen gebruik gemaakt van de paper van de Radboud Universiteit om zijn code te maken.
Open-sourceproject
De programmatuur is beschikbaar als open source, zodat iedereen het kan bestuderen en verbeteringen kan bijdragen. De maker, die alleen onder de codenaam Bla bekend wil zijn, schreef de code in het kader van zijn onderzoek naar RFID. Oorspronkelijk wilde hij het voor zichzelf houden, maar op advies van derden heeft hij het openbaar gemaakt.
In een gesprek met Webwereld stelt hij onder de indruk te zijn van het wetenschappelijk onderzoek naar de versleuteling: "De cijfers in de verschillende publicaties waren behoorlijk verbazingwekkend en toen wilde ik het in de praktijk zien."
Werkende code
Het project richt zich alleen op het kraken van de versleuteling en niet op het leveren van communicatie. "Andere mensen mogen zich druk maken om de hardware en de bijbehorende firmware", zegt Bla. "Proxmark en OpenPCD hebben alle benodigde onderdelen beschikbaar." Goede hardware is al voor zo'n 120 euro beschikbaar.
Bla publiceerde de eerste versie van de code al afgelopen week, maar heeft sindsdien enkele verbeteringen doorgevoerd. Zo is er gewerkt aan de snelheid van kraken en gaat de laatste versie beter met het geheugen om. Uit analyse blijkt dat de code correct en functioneel is. Dit is bevestigd door experts die door Webwereld zijn geraadpleegd.
Ook op het RFID-forum Proxmark meldt administrator 'Roel' dat de software werkt: "Ik heb de code getest. Het lijkt te werken. Laten we bidden dat systeemintegratoren hun klanten op de hoogte hebben gesteld!"
Breed beschikbaar
Bla is niet de eerste die software schrijft om Mifare-chips te klonen, maar wel die het bruikbaar maakt voor een breed publiek. Eerder maakten onderzoekers aan de Radboud Universiteit al hard- en software voor Mifare Classic-chips, maar stelden die niet publiek beschikbaar.
In juni probeerde de RET Tweede Kamerleden en aanwezigen met pamfletten nog te overtuigen om toch vooral door te gaan met de OV-chipkaart. Daarbij redeneerden ze dat er dagelijks een voetbalstadion zwart reist, terwijl er slechts een aanval in een laboratorium was.
Lang verwacht, grote gevolgen
Er werd al langer op open-sourcesoftware gewacht om breed gebruik te maken van de mogelijk van de lekke RFID-chips. In augustus waren drie studenten van plan een presentatie te geven op de beveiligingsconferentie Defcon, waarbij ze ook software beschikbaar zouden maken. Het vervoersbedrijf van de regio Boston stak daar via de rechter een stokje voor.
Nu er hard bewijs is dat misbruik eenvoudig is geworden, wordt meteen duidelijk dat kwaadwillenden veel ellende uit kunnen halen. Zo is het nu mogelijk om toegangspassen tot overheidsgebouwen, bedrijf of zelfs militaire complexen of OV-chipkaarten te klonen, maar ook systemen plat te leggen door kaarten van anderen te verminken.
Een grotere aanval zou in het openbaar een effectieve Denial-of-Service zijn. Dat laatste risico is zo groot dat onderzoekers uit London naar de beveiliging van de OV-chipkaarten besloten deze mogelijkheid buiten hun rapport te houden. Datzelfde gold voor de goedkope printers, die bruikbaar zijn om kaarten zo te bedrukken dat ze geloofwaardig overkomen. Dankzij een WOB-procedure van Webwereld samen met Dagblad Trouw werd duidelijk dat juist die elementen wel in versie 1.0 en niet in versie 1.00 van het rapport stonden.
Gekraakte sleutels online
Overigens is het niet zo dat iedereen de software hoeft te gebruiken om te frauderen. Zodra een geheime sleutel eenmaal gekraakt is, bestaat er een risico dat mensen de informatie online delen. Wie op die manier aan de informatie komt, hoeft zelf geen kraak meer uit te voeren.
TNO meldde in februari nog bij de presentatie van hun rapport over de beveiliging van de chips in de OV-chipkaart de verwachting uitspraken dat de chip nog twee jaar mee zou kunnen. Die toen al optimistische verwachting lijkt nu definitief achterhaald.
De uitvoerder van de OV-chipkaart, Trans Link Systems en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat waren voor publicatie van dit artikel niet bereikbaar voor commentaar.
Niet dat ik een fan ben van de OV chipkaart, maar dit kunnen ze uiteraard niet maken. Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is, niet andersom. Dit kan nooit standhouden in een rechtszaak, wat die bedrijven ook schreeuwen (lees: zichzelf indekken).quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:48 schreef Stupendous76 het volgende:
... in plaats van dat de OV-bedrijven hier hun verantwoordelijkheid in nemen leggen ze die in het geheel bij de reiziger (want jij moet maar aantonen dat je kaart gehackt is. Ik hoop niet dat het je gebeurd, maar veel succes dan...)
Ik ben heel benieuwd of er ook echt wat mee gedaan gaat worden. Volgens mij is het helemaal niet zo lucratief om die kaarten te gaan hacken.quote:
Nog steeds positief?quote:Op maandag 27 oktober 2008 09:44 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd of er ook echt wat mee gedaan gaat worden. Volgens mij is het helemaal niet zo lucratief om die kaarten te gaan hacken.
Ik denk dat criminelen zich niet zo gauw met het OV verplaatsen.
Ben ik niet met je eens. Er zijn meer dan genoeg voordelen aan het systeem.quote:Op maandag 27 oktober 2008 09:47 schreef wdn het volgende:
[..]
Nog steeds positief?
Dit systeem zuigt gewoon aan ALLE kanten.
Schande zeg! Meteen reden om die kaart maar niet in te voeren!quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:57 schreef macca728 het volgende:
Overigens interessant om te vermelden dat volgens een steekproef van het AD de OV chipkaart overdag een stuk minder wordt gebruikt dan de RET zegt.
Volgens de RET gebruikt 35 tot 40 % van de reizigers de chipkaart, maar uit die steekproef blijkt dat dat overdag daalt tot 7% !! Buiten de spits dus.
In de spits gebruikt zon 35 % de chipkaart, waarschijnlijk veel abonnementhouders.
De RET sjoemelt dus flink met de cijfers!!
En gebruiken die mensen de strippenkaart nog puur uit gewenning of omdat de OV chipkaart zo slecht is?quote:Op maandag 27 oktober 2008 17:07 schreef macca728 het volgende:
Nou als de RET de verkeerde cijfers geeft aan de staatssecretaris lijkt me dat wel ja
Op basis van die cijfers wordt de strippenkaart afgeschaft terwijl 93% die nog gebruikt
quote:Strippenkaart verdwijnt vanaf januari
Door MARK VAN DER WERF
DEN HAAG - De Rotterdamse metro krijgt de landelijke primeur van de afschaffing van de strippenkaart. Reizigers kunnen er vanaf 29 januari volgend jaar alleen nog maar gebruikmaken van de omstreden ov-chipkaart.
Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) maakt vrijdag de definitieve invoer van de chipkaart bekend.
Rotterdam fungeert al een paar jaar als proeftuin voor de chipkaart, maar alleen zónder strippenkaart kom je er achter of het systeem echt goed werkt, redeneert Huizinga. De bedoeling is dat de chipkaart in 2009 geleidelijk in de rest van het land wordt ingevoerd.
Huizinga heeft altijd onderstreept dat zij de strippenkaart pas afschaft als de chipkaart goed werkt. Dat is volgens haar nu het geval.
De chipkaart maakt zwartrijden in de metro vrijwel onmogelijk. Zonder de kaart blijven de toegangspoortjes dicht.
Toch is er nog veel kritiek. De chip bleek eenvoudig te kraken, gebruikers klagen over onterecht afgeschreven bedragen en dubbele overstaptarieven. Consumentenorganisaties zeiden recent dat het nog te vroeg is om de strippenkaart vaarwel te zeggen.
De Rotterdamse Vervoerder RET zegt echter dat alle kinderziekten verholpen zijn. Het vervoersbedrijf zegt meer dan 600.000 chipkaarten te hebben verkocht. 35 tot 40 procent van de metroreizen wordt inmiddels met de pas gemaakt, volgens de RET. Uit een steekproef van deze krant bleek dat onlangs slechts 19 procent te zijn.
Blijkbaar functioneert die in de bus nog niet zo goed en in de metro wel.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:09 schreef macca728 het volgende:
Waarom wordt de chipkaart niet gelijk in de bussen en trams in Rotterdam ook verplicht ?
Beetje raar als de chipkaart zo goed functioneert
Nee.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:07 schreef Houtworm het volgende:
Jij laat je uit een stad wegjagen door de invoering van de chipkaart? Wat kinderachtig,
Jawel. Jij deed alsof 93% van de reizigers de strippenkaart nog gebruikt. En dat is onzin, want dat was maar een half uurtje op 1 station het geval.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:15 schreef macca728 het volgende:
Ja hoor, in de spits is het percentage een stuk hoger door de vele abonnementhouders.
De losse reizgers laten de kaart massaal links leggen.
Ik heb de verkeerde cijfers niet gepresenteerd aan de staatsecretaris, de RET wel
Waarom functioeert de kaart dan nog niet in de bus en de tram ?
Ik heb die vraag aan de RET gestuurd maar na 5 weken helaas nog geen antwoord gehad
Hoe ga je dat straks dan doen als die landelijk wordt ingevoerd?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:16 schreef wdn het volgende:
[..]
Nee.
Tegen de OV chipkaart zijn en wel gebruiken noem ik hypocriet.
Tegen de OV chipkaart zijn en deze mijden noem ik principieel.
Dus je bent nu ineens voorstander van de Chipkaart en wilt die zo snel mogelijk invoeren?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:23 schreef macca728 het volgende:
Ja hoor, die automaten hangen ook al jaren in de bussen en trams hoor, ze voeren hier in Rotterdam al 3 jaar campagne om de chipkaart te gebruiken, ook in bus en tram
De chipkaart werkt toch goed volgens de RET, nou dan gelijk invoeren toch ?
Jij denkt dat mensen ineens massaal de bus ingaan?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:31 schreef macca728 het volgende:
als hij in de metro ingevoerd wordt verplicht, vind ik dat ze dat ook in de bus en tram moeten doen in Rotterdam.
Nu krijg je nog meer verwarring, al lijkt het me interessant hoeveel mensen gaan kiezen voor de bus en/of tram ipv de metro
Nederland krijgt hetzelfde systeem als ze in Londen gebruiken.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:45 schreef DionysuZ het volgende:
Kijk, de OV chipkaart is een goed initiatief natuurlijk. Het is alleen verkeerd uitgevoerd. Zo worden er teveel en te lang privaat gegevens opgeslagen, dat is helemaal niet nodig. Ook kun je nu met de beschikbare software vrij makkelijk kaarten klonen of onklaar maken, iets waar ze allang iets aan hadden kunnen doen als ze geluisterd hadden. En natuurlijk de vele fouten bij het in- en uitchecken.
Er is gewoon niets aan gedaan maar kost ondertussen wel al meer dan 1 miljard euro. Waarom konden we niet bijvoorbeeld een bestaand systeem overnemen?
Auto.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:22 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Hoe ga je dat straks dan doen als die landelijk wordt ingevoerd?
Regionale Consumentenorganisaties vierkant achter de RET ? Jaja, wie zijn dat dan ?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:49 schreef macca728 het volgende:
Gelukkig, het kost de reiziger geen extra geld.
Kunnen we op reis met een chipkaart, strippenkaart en nog een kaart om de extra kosten terug te krijgen !!
Extra kosten
Een andere voorwaarde die Huizinga in november 2007 stelde is dat reizigers niet mogen worden geconfronteerd met extra kosten, bijvoorbeeld doordat zij twee keer een opstaptarief moeten betalen.
Zo betalen reizigers bij gebruik van de strippenkaart in de bus een zone-opstaptarief en bij gebruik van de ov-chipkaart 0,70 cent zonder een meter gereisd te hebben. ,,Ook daar hebben we een oplossing voor'', verzekert de RET.
,,Die delen we na een eventueel positief besluit eerst met het personeel en dan met de rest van de wereld.'' De regionale Consumentenorganisaties zouden ook ,,vierkant'' achter de RET staan, aldus het bedrijf.
Ook al lijken de systemen op elkaar, het zijn verschillende systemen. Zo is een groot verschil dat Nederland persoonsgebonden kaarten kent met incassomogelijkheden en het systeem in Londen niet. Waardoor men eigenlijk een veiligere chip zou moeten gebruiken.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:49 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Nederland krijgt hetzelfde systeem als ze in Londen gebruiken.
En of die prive gegevens worden opgeslagen is ook nog helemaal niet duidelijk.
In Londen zijn ook persoonsgebonden kaarten. En met de gegevens die op die kaart staan kun je niet iemand zijn bankrekening hacken.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:03 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ook al lijken de systemen op elkaar, het zijn verschillende systemen. Zo is een groot verschil dat Nederland persoonsgebonden kaarten kent met incassomogelijkheden en het systeem in Londen niet. Waardoor men eigenlijk een veiligere chip zou moeten gebruiken.
Misschien als iemand jouw ov chipkaart kloont en je opzadelt met een rekening van een paar honderd euro dat je toch wat minder enthousiast erover wordt.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:09 schreef Houtworm het volgende:
[..]
In Londen zijn ook persoonsgebonden kaarten. En met de gegevens die op die kaart staan kun je niet iemand zijn bankrekening hacken.
Op je paspoort en rijbewijs staan meer persoonlijke gegevens te lezen.
Als er telkens 10 euro van je rekening wordt afgeschreven terwijl je niet zoveel reist, moet dat wel snel opvallen. Dus die paar 100 euro is zwaar overdreven.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:15 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Misschien als iemand jouw ov chipkaart kloont en je opzadelt met een rekening van een paar honderd euro dat je toch wat minder enthousiast erover wordt.
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
Regionale Consumentenorganisaties vierkant achter de RET ? Jaja, wie zijn dat dan ?
quote:Regioplatform wel achter ov-chipkaart
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - In tegenstelling tot de landelijke consumentenorganisaties houdt het regionale Platform Reizigersbelangen Openbaar Vervoer (PROV) wel vertrouwen in de ov-chipkaart. Het overlegorgaan heeft de Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu als portefeuillehouder voor de Stadsregio Rotterdam geadviseerd de strippenkaart in de metro af te schaffen. Daarna kan daar alleen nog maar met de ov-chipkaart worden gereisd.
,,We hebben een stevige discussie gehad, maar er ligt nu een breed gesteund akkoord, zonder voorbehouden,’’ zegt voorzitter Jan van Heest van het PROV. Overigens steunt niet iedereen de overeenkomst. De twee leden van reizigersvereniging Rover hebben laten weten zich niet in het akkoord te kunnen vinden. In het platform hebben behalve Rover ouderen- en gehandicaporganisaties, de Fietsersbond en het VCC Rijmond zitting. Die laatste organisatie spreekt onder meer spreekt namens het bedrijfsleven.
Het platform vindt dat er na het einde van de strippenkaart in de metro een compensatieregeling moet komen in de vorm van een stempelkaart. Daarmee kan te veel betaald reisgeld - dat ontstaat bij het overstappen - worden teruggevraagd.
Van Heest vindt dat de invoering van de ov-chipkaart vooral het probleem van het zwart rijden kan aanpakken. De PROV-voorman erkent dat er nog veel te winnen is. Op dit moment maakt volgens RET-baas Pedro Peters ongeveer een op de drie metroreizigers gebruik van de ov-chipkaart.
Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer hakt nog deze maand een knoop door over het einde van de strippenkaart. Waarschijnlijk kan dan vanaf volgend jaar februari in de Rotterdamse metro alleen nog maar de ov-chipkaart worden gebruikt.
Maar hoe gaat zo'n OV bedrijf kunnen zien dat jij dat niet bent geweest? Inderdaad dat kan niet omdat het een identieke kaart is. Dus dan is het jouw woord tegen die van hun. Ik geloof nooit dat ze dan altijd zullen uitkeren, gewoon omdat er dan een run gaat komen van mensen die op deze manier gratis gaan reizen ZONDER te klonen.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:17 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Als er telkens 10 euro van je rekening wordt afgeschreven terwijl je niet zoveel reist, moet dat wel snel opvallen. Dus die paar 100 euro is zwaar overdreven.
Daarnaast hebben de OV bedrijven aangegeven dergelijke schade te vergoeden.
Of er op grote schaal gekloond gaat worden is maar de vraag. Er zijn geen tekenen dat het nu al gebeurd in Rotterdam of Londen.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 13:14 schreef Dzy het volgende:
[..]
Maar hoe gaat zo'n OV bedrijf kunnen zien dat jij dat niet bent geweest? Inderdaad dat kan niet omdat het een identieke kaart is. Dus dan is het jouw woord tegen die van hun. Ik geloof nooit dat ze dan altijd zullen uitkeren, gewoon omdat er dan een run gaat komen van mensen die op deze manier gratis gaan reizen ZONDER te klonen.
Jawel hoorquote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:54 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Ja die zul je dan vast wel midden op de dam of Coolsingel kwijt kunnen
Men zal er proberen onderuit te komen door te stellen dat je een reis maakt op een voor jou normaal traject. En dan mag jij bewijzen dat je het niet was...quote:Op donderdag 30 oktober 2008 13:14 schreef Dzy het volgende:
[..]
Maar hoe gaat zo'n OV bedrijf kunnen zien dat jij dat niet bent geweest? Inderdaad dat kan niet omdat het een identieke kaart is. Dus dan is het jouw woord tegen die van hun. Ik geloof nooit dat ze dan altijd zullen uitkeren, gewoon omdat er dan een run gaat komen van mensen die op deze manier gratis gaan reizen ZONDER te klonen.
In Londen kennen ze ook een kaart die door een BANK is uitgegeven en die incasso mogelijkheden kent.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:03 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ook al lijken de systemen op elkaar, het zijn verschillende systemen. Zo is een groot verschil dat Nederland persoonsgebonden kaarten kent met incassomogelijkheden en het systeem in Londen niet. Waardoor men eigenlijk een veiligere chip zou moeten gebruiken.
Ja, ik kan me er ook de hele dag druk over maken dat ik kan worden doodgereden door een tram. In de praktijk irriteert het me meer dat ik om de haverklap nieuwe strippenkaarten moet gaan kopen in een winkel die iedere dag overspoeld wordt met toeristen die voor de kleinste aankopen een eeuwigheid nodig hebben.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:22 schreef Dzy het volgende:
Ja, met een kritische noot kijken naar een ontzettend reële mogelijkheid is wel echt dom ja.
Strippenkaarten kan je overal kopen, kiosken, postkantoren.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, ik kan me er ook de hele dag druk over maken dat ik kan worden doodgereden door een tram. In de praktijk irriteert het me meer dat ik om de haverklap nieuwe strippenkaarten moet gaan kopen in een winkel die iedere dag overspoeld wordt met toeristen die voor de kleinste aankopen een eeuwigheid nodig hebben.
Wat een bagger loop je weer te verspreiden.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Strippenkaarten kan je overal kopen, kiosken, postkantoren.
Chipkaarten nergens en die moet je ook elke keer opladen, mag je in de rij gaan staan voor een automaat, waarvan niemand voor je weet hoe die werkt, nee dat schiet op haha
Apparaten werken wel, alleen een hoop mensen weten niet hoe, vandaar wachtrijenquote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:32 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Wat een bagger loop je weer te verspreiden.
Alsof de apparaten nooit werken en er altijd lange rijen staan... Lekker al dat doemdenken.
Het systeem is nog helemaal niet ingevoerd, zou me niks verbazen als je straks op veel meer plaatsen die (tijdelijke) chipkaarts kunt kopen. Op zich zouden er veel minder verkooppunten nodig moeten zijn. Met de chipkaart kun je ervoor zorgen dat er altijd genoeg saldo op zit.
In Parijs en Londen hebben ze gewoon poortjes die opengaan. Dus de techniek van de poortjes is iets wat gewoon te maken is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:02 schreef macca728 het volgende:
[..]
Parijs is ander systeem, vergelijking is waanzin
Jij gaat niet in op het feit dat je op de strippenkaart heen en weer kan bv
Is hij niet voor bedoeld misschien (waarom niet) maar hij wordt wel vaak zo gebruikt, juist door mensen die maar 2 haltes moeten bv
Instaptarief is duurder, 0.70 ipv 0.45 cent . Instaptarief ga je ook meer betalen na elke 35 min
Waarom is dat instaptarief dan verhoogd ?
2 strippen koste nu 0,90 cent
met chipkaart wodt dat 0,70 + km , is dat dan veel goedkoper voor mensen die net die zonegrens passeren ?
Ja misschien 0,05
Dat het gehackt kan worden is het risico wat de OV bedrijven nemen. Net zoals ze de fout in het strippenkaartzonesysteem, waarbij je binnen een uur heen en weer kunt reizen, hebben geaccepteerd.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:06 schreef OldJeller het volgende:
[..]
->
[..]
right... WAT NOU DWINGEN, GEBRUIK ZELF DIE KUTKAART MAAR MET JE DWANG.
[..]
Kan zo zijn. Maar beter is het niet voor velen, dus is het helemaal niet nodig om enkel de OV-chipkaart te hanteren. Net zoals je contant kan betalen én kan pinnen. Dat bepaal je zelf. Ga je ook janken dat mensen allemaal per sé moeten pinnen, omdat jij er last van hebt?
Dat is tijdelijk en de keus van de vervoerders. Ze kunnen gewoon die dingen in de bus activeren.
[..]
oh? Zoals het makkelijk gehackt kan worden en het nog helemaal niet allemaal vlekkeloos verloopt?
[..]
Je zou denken dat je voor die kliek werkt als je je reacties zo leest.
Anders zei je meer iets in de trant van: "ik vind 't een prima systeem en maak er graag gebruik van, wat een ander doet moet hij zelf kiezen."
Ik ben voor keuze, zoals er keuze is bij kranten, menu's, TV-programma's, hotels, vliegmaatschappijen.. maar jij wil mensen dingen opleggen, terwijl je aan de andere kant zegt dat je het eigenlijk niet wil.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:09 schreef Houtworm het volgende:
Ander topic is vol. Dan maar hier verder
[..]
In Parijs en Londen hebben ze gewoon poortjes die opengaan. Dus de techniek van de poortjes is iets wat gewoon te maken is.
Over dat heen en weer reizen hebben we het al gehad. Selectief geheugen van je?
Waarom dat instaptarief verhoogd is, geen idee. Zal wel te maken hebben met het feit dat er nu niet meer in zones wordt gewerkt en per kilometer wordt betaald.
Nu betaal je voor 2 haltes ruim 80 cent. Straks is dat misschien maar 75 cent. Als je net een zone oversteel is dat 1,35 tegenover 75 cent.
Het is heel simpel op te lossen, gewoon een duurdere chip implementeren en het hele privacy verhaal is overbodig.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:12 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Dat het gehackt kan worden is het risico wat de OV bedrijven nemen. Net zoals ze de fout in het strippenkaartzonesysteem, waarbij je binnen een uur heen en weer kunt reizen, hebben geaccepteerd.
Oke. Ik zal voortaan mijn fiets in de trein meenemen als ik een dagje ga shoppen in Rotterdamquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja poortjes die opengaan, niet bij het uitchecken (Parijs) weet je nog
ja als je alleen heengaat, hoop mensen gaan ook terug en dan betaal je weer instaptarief, als je langer reist dan 35 min, ook al blijf je in hetzelfde vervoermiddel
Mensen die 1 of 2 haltes reizen kunnen beter de fiets pakken haha, die zijn gek
Omdat er nu al geklaagd wordt over de hoge kosten!quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het is heel simpel op te lossen, gewoon een duurdere chip implementeren en het hele privacy verhaal is overbodig.
Waarom doen de OV bedrijven dat niet, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (nou 1 miljard)
Oh kan je toch een 2 ritten kaart kopen hahaquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:16 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Oke. Ik zal voortaan mijn fiets in de trein meenemen als ik een dagje ga shoppen in Rotterdam
Ja die kosten komen juist daardoor, aanpassing na aanpassing.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:17 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Omdat er nu al geklaagd wordt over de hoge kosten!
Ik heb nooit gehoord waar die extra kosten precies aan zijn besteed. Jij blijkbaar wel?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja die kosten komen juist daardoor, aanpassing na aanpassing.
Ze hadden gelijk moeten inzetten op die duurdere chip of de privegegevens niet koppelen daaraan.
Goedkoop is duurkoop
Kleine stukjes zijn nu dus duur en straks goedkoper!quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
Oh kan je toch een 2 ritten kaart kopen haha
Ok i, hoop mensen zullen inderdaad de bus of metro pakken naar het centrum
Nee maar bv nieuwe poortjes plaatsen in metro ?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:39 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Ik heb nooit gehoord waar die extra kosten precies aan zijn besteed. Jij blijkbaar wel?
Ja hoor, alleen jammer dat je een chipkaart van 7,50 moet kopen eerst.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:40 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Kleine stukjes zijn nu dus duur en straks goedkoper!
Je doet echt je best om elke post die je plaatst te zeiken over de chipkaart.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja hoor, alleen jammer dat je een chipkaart van 7,50 moet kopen eerst.
Maar jij koopt liever elke keer wegwerpkaarten
Dus als jij stelt dat die extra kosten in de beveiliging van de chip zijn gaan zitten is dat een vooroordeel.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee maar bv nieuwe poortjes plaatsen in metro ?
Kosten zijn in elk geval stuk hoger dan begroot, die komen blijkbaar door aanpassingen omdat het niet goed werkte.
In Rotterdan bv zijn alle poortjes al vervangen
Dat stel ik juist niet, want de beveiliging van de chip is nihilquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:01 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Dus als jij stelt dat die extra kosten in de beveiliging van de chip zijn gaan zitten is dat een vooroordeel.
Die chipkaart is max 7,50. Die wordt ook voor minder en zelfs gratis gegeven door OV bedrijven. En met die pas kunnen ze meerdere jaren mee doen. Dus als een beetje reist heb je die kosten van de kaart er zo uit.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat stel ik juist niet, want de beveiliging van de chip is nihil
Alleen wist men dat op voorhand, men had de hele discussie over de veiligheid kunnen vermijden door de duurdere chip te implemteren.
Jij geeft aan dat iets goedkoper wordt, ik geef alleen dat er ook andere kosten zijn.
Een chipkaart van 7,50 bv. Voor jou misschien niets maar voor een gezin met 2 kinderen betekent dat 30 euro.
Ja een reis van 5 min wordt goedkoper, maar andere reizen worden duurder. Instaptarief is verhoogd, nu ook maar 35 min geldig ipv 1 tot 2 uur. 2 enkeltjes kopen voor trein ipv 1 retour, is ook duurder.
Tarieven vor metroreizen zijn ook in veel gevallen duurder, zie RET calculator.
Dat maakt mij verder niet uit, maar doe niet zo naief dat het OV goedkoper wordt
quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:16 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Die chipkaart is max 7,50. Die wordt ook voor minder en zelfs gratis gegeven door OV bedrijven. En met die pas kunnen ze meerdere jaren mee doen. Dus als een beetje reist heb je die kosten van de kaart er zo uit.
Ik zeg helemaal nergens dat het alleen maar goedkoper wordt. Ik heb al diverse malen gezegd dat het de ene keer beter uitpakt dan de andere keer.
Als men de duurdere chip had gebruikt, dan had jij lopen klagen dat die kaart nog duurder was geworden. Er is gewoon een afweging gemaakt tussen risico's en kosten denk ik.
Wel bijzonder dat je aan de ene kant loopt te klagen dat het duur is en aan de andere kant loopt te klagen dat het duurder moet worden.
Ja misschien gratis, er zijn er al 600.000 verkocht in Rotterdam e.o.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:20 schreef wdn het volgende:
macca728: Hou er even rekening mee dat toen de BESLISSING in 1992 werd genomen alleen de eerste versie bestond en de beveiligde of alleen in een testfase of net actief was (in het contract hebben de ov maatschappijen dan ook opgenomen dat ze niet aansprakelijk zijn voor de keuze en eventuele nieuwe chips niet als argument gebruikt kan worden op het huidige contract op te zeggen......).
En het bedrijf dat de MIFARE heeft uitgebracht altijd heeft gesteld dat deze chip geen beveiliging kent en ook niet geschikt is voor deze manier zoals het OV hier het wil.
macca728: die 7,50 is nog erger dan je stelt. Je moet voor NS en BUS aparte chips kopen a 7,50 het stuk. Daarnaast doet Connexion niet meer mee en zal (zoals het er nu naar uitziet) de strippenkaarten blijven houden. En het OV zou zelfs het liefste zien dat verschillende maatschappijen (dus per provincie!) er een aparte chip komt dus forenzen zouden dan 3x genaaid worden. Dat laatste is gelukkig al de nek omgedraaid.
Maar de NS en bus zullen aparte chips gebruiken die -niet- uitwisselbaar worden.
De discussie om die 7,50 af te schaffen loopt trouwens nog. Dus misschien krijgen we ze 'gratis'.
Ja ik ben het wel eens met je. Als de OV chipkaart gewoon wordt ingevoerd zonder koppeling naar privegegevens en bankrekening, zou het wel goed werken qua beveiliging.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja misschien gratis, er zijn er al 600.000 verkocht in Rotterdam e.o.
Van de NS krijg ik hem gelukkig gratis, als voordeelurenklant
Ok, misschien wisten de OV bedrijven niet beter toen, maar nu wel, Er kan nog een nieuwe chip gebruikt gaan worden, straks niet meer
Waar haal jij vandaan dat je voor elke vervoersmaatschappij een aparte kaart moet kopen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:20 schreef wdn het volgende:
macca728: Hou er even rekening mee dat toen de BESLISSING in 1992 werd genomen alleen de eerste versie bestond en de beveiligde of alleen in een testfase of net actief was (in het contract hebben de ov maatschappijen dan ook opgenomen dat ze niet aansprakelijk zijn voor de keuze en eventuele nieuwe chips niet als argument gebruikt kan worden op het huidige contract op te zeggen......).
En het bedrijf dat de MIFARE heeft uitgebracht altijd heeft gesteld dat deze chip geen beveiliging kent en ook niet geschikt is voor deze manier zoals het OV hier het wil.
macca728: die 7,50 is nog erger dan je stelt. Je moet voor NS en BUS aparte chips kopen a 7,50 het stuk. Daarnaast doet Connexion niet meer mee en zal (zoals het er nu naar uitziet) de strippenkaarten blijven houden. En het OV zou zelfs het liefste zien dat verschillende maatschappijen (dus per provincie!) er een aparte chip komt dus forenzen zouden dan 3x genaaid worden. Dat laatste is gelukkig al de nek omgedraaid.
Maar de NS en bus zullen aparte chips gebruiken die -niet- uitwisselbaar worden.
De discussie om die 7,50 af te schaffen loopt trouwens nog. Dus misschien krijgen we ze 'gratis'.
Jawel je loopt te klagen dat het voor een gezin met twee kinder wel erg veel geld is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik klaag niet dat het duur is, ik zeg alleen dat het in veel gevallen duurder wordt.
OV kaart is bij RET 7,50, standaard
Stripenkaart kost niets extra, alleen reiskosten
Extra kosten worden betaald door OV bedrijven en overheid. DIe willen niet investeren in een goede veilige kaart. Mij best maar dan zijn de consequenties dat het publiek geen vertrouwen in de kaart heeft.
Dan heb je geluk want andersom lukt het niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:47 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Waar haal jij vandaan dat je voor elke vervoersmaatschappij een aparte kaart moet kopen?
Dat is echt klinklare onzin. Ik kan mijn NS kaart gewoon in Amsterdam bij het GVB en in Rotterdam bij het RET gebruiken.
En is dat nooit verholpen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:57 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan heb je geluk want andersom lukt het niet.
Een collega van mij gaat met de metro vanuit Schiedam naar Marconiplein, maar moet eerst inchecken bij een NS poortje. Anders kom je niet binnen richting metro Schiedam
Daarna was de kaart niet meer bruikbaar omdat de NS andere poortjes gebruikt dan de RET. Met een nieuwe kaart hetzelfde probleem
Beter lezen wat ik schrijf svp.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:47 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Waar haal jij vandaan dat je voor elke vervoersmaatschappij een aparte kaart moet kopen?
Dat is echt klinklare onzin. Ik kan mijn NS kaart gewoon in Amsterdam bij het GVB en in Rotterdam bij het RET gebruiken.
Je zegt toch heel duidelijk:quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 19:35 schreef wdn het volgende:
[..]
Beter lezen wat ik schrijf svp.
Waar je nu treinkaart met maximaal 3 strippen bus (tegen een gereduceerd tarief) tegelijk kunt kopen kan dat straks niet meer. Je zult en voor de NS en voor de bus een aparte moeten kopen.
macca728: In eindhoven hebben ze ook het plan gehad poortjes aan de uitgangen te plaatsen zodat je niet meer van bus naar de stad kunt wandelen door het NS gebouw maar daar lijkt de gemeente of de eigenaar van de winkels in die doorgang ook een stokje voor te steken gelukkig.
En dat is complete onzin.quote:Je moet voor NS en BUS aparte chips kopen a 7,50 het stuk.
http://www.studentenreisbewijs.nl/vraag_en_antwoordquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 19:53 schreef Bolter het volgende:
Hoe gaat die OV chipkaart werken i.c.m. OV jaarkaart? Ik had bv. een vriendinnetje in Rotterdam, kom zelf uit Delft, ik heb nooit een persoonlijke OV chipkaart ontvangen omdat ik buiten de testregio woon. Als ik nu naar haar toe zou gaan, in het weekend aangezien ik weekend OV heb, zou ik gewoon mijn OV in dat poortje kunnen proppen en die gaat dan open. Als ze dat soort poortjes afschaffen dan kan ik er enkel in met een chipkaart maar dan dus niet gratis/korting zoals nu wel het geval is met mijn OV kaart.
quote:Je ontvangt de Studenten OV-chipkaart rond het moment dat je hem écht nodig hebt om te reizen: als de poortjes op stations/perrons in gebruik worden genomen. Naar verwachting wordt de Studenten OV-chipkaart eind 2008 uitgegeven.
Tabakshandelaren gaan voorspellen dat de distributie van de chipkaart een chaos wordt. Zeer benieuwd waar ze dat op basseren. Het is nog helemaal niet bekend waar die allemaal verkocht gaat worden en waarom zou het niet genoeg zijn als het op de stations en in automaten bij perrons wordt verkocht?quote:'Distributie ov-chip wordt chaos'
Uitgegeven: 3 november 2008 18:31
Laatst gewijzigd: 3 november 2008 18:33
DEN HAAG - Niet alleen de invoering van de ov-chipkaart gaat schoksgewijs en onoverzichtelijk, de distributie van de kaart lijkt hetzelfde lot beschoren.
De regionale vervoerders gaan de distributie zelf ter hand nemen. Dat heeft een woordvoerder van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) maandag gezegd.
Postkantoren
Het staat zelfs niet vast dat de ov-chipkaart straks te koop zal zijn bij postkantoren. "Dat moeten we nog bekijken." De brancheorganisatie voor de tabaksdetailhandel NSO voorspelt "chaos bij de distributie van de ov-chipkaart". Vanzelfsprekend zouden zij graag zien dat alle tabakszaken in elk geval de chipkaart kunnen gaan verkopen.
Volgens KNV komen er regionale verkooppunten. "En dat komt er niet overal hetzelfde uit te zien. Dat wordt afgestemd op de regionale behoeften", zegt de woordvoerder.
En net zoals de ov-chipkaart gefaseerd wordt ingevoerd, worden afspraken met derden over verkooppunten voor elke regio opnieuw gemaakt.
Distributie
Tot voor kort lag de landelijke distributie van de ov-chipkaart in handen van DistriChip. De enige aandeelhouder daarvan was Mobis, de branchevereniging voor de private openbaar vervoerbedrijven.
Die bedrijven trokken onlangs de stekker uit het samenwerkingsverband. Daarmee komt ook een einde aan DistriChip.
De woordvoerder van KNV stelt dat wel gekeken zal worden naar het werk dat DistriChip tot nu toe verzet heeft. "En we zullen kijken naar logische patronen en proberen die vast te houden."
Dan koop je betijds een kaart op een station waar ze wel te koop zijn.quote:Op maandag 3 november 2008 20:11 schreef Igen het volgende:
En als je nou met de bus of met de tram wilt, en geen duur bij-de-chauffeur-koop-tarief wilt betalen? Of als je in een dorp / wijk zonder station een abonnement wilt?
En eventjes de link erbij: klikquote:Op maandag 3 november 2008 19:56 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Tabakshandelaren gaan voorspellen dat de distributie van de chipkaart een chaos wordt. Zeer benieuwd waar ze dat op basseren. Het is nog helemaal niet bekend waar die allemaal verkocht gaat worden en waarom zou het niet genoeg zijn als het op de stations en in automaten bij perrons wordt verkocht?
Sowieso weet iedereen dat die kaart eraan komt, dus iedereen kan ze vooraf kopen.
Lijkt gewoon een spelletje in de media om de omzet van de strippenkaart verkoop niet te verliezen...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |