abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62806862
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:49 schreef macca728 het volgende:
Gelukkig, het kost de reiziger geen extra geld.

Kunnen we op reis met een chipkaart, strippenkaart en nog een kaart om de extra kosten terug te krijgen !!


Extra kosten

Een andere voorwaarde die Huizinga in november 2007 stelde is dat reizigers niet mogen worden geconfronteerd met extra kosten, bijvoorbeeld doordat zij twee keer een opstaptarief moeten betalen.

Zo betalen reizigers bij gebruik van de strippenkaart in de bus een zone-opstaptarief en bij gebruik van de ov-chipkaart 0,70 cent zonder een meter gereisd te hebben. ,,Ook daar hebben we een oplossing voor'', verzekert de RET.

,,Die delen we na een eventueel positief besluit eerst met het personeel en dan met de rest van de wereld.'' De regionale Consumentenorganisaties zouden ook ,,vierkant'' achter de RET staan, aldus het bedrijf.
Regionale Consumentenorganisaties vierkant achter de RET ? Jaja, wie zijn dat dan ?
pi_62806934
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:51 schreef wdn het volgende:

[..]

Auto.
Ja die zul je dan vast wel midden op de dam of Coolsingel kwijt kunnen
  donderdag 30 oktober 2008 @ 12:03:15 #153
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_62807119
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:49 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Nederland krijgt hetzelfde systeem als ze in Londen gebruiken.

En of die prive gegevens worden opgeslagen is ook nog helemaal niet duidelijk.
Ook al lijken de systemen op elkaar, het zijn verschillende systemen. Zo is een groot verschil dat Nederland persoonsgebonden kaarten kent met incassomogelijkheden en het systeem in Londen niet. Waardoor men eigenlijk een veiligere chip zou moeten gebruiken.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_62807261
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:03 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ook al lijken de systemen op elkaar, het zijn verschillende systemen. Zo is een groot verschil dat Nederland persoonsgebonden kaarten kent met incassomogelijkheden en het systeem in Londen niet. Waardoor men eigenlijk een veiligere chip zou moeten gebruiken.
In Londen zijn ook persoonsgebonden kaarten. En met de gegevens die op die kaart staan kun je niet iemand zijn bankrekening hacken.
Op je paspoort en rijbewijs staan meer persoonlijke gegevens te lezen.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 12:15:35 #155
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_62807399
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:09 schreef Houtworm het volgende:

[..]

In Londen zijn ook persoonsgebonden kaarten. En met de gegevens die op die kaart staan kun je niet iemand zijn bankrekening hacken.
Op je paspoort en rijbewijs staan meer persoonlijke gegevens te lezen.
Misschien als iemand jouw ov chipkaart kloont en je opzadelt met een rekening van een paar honderd euro dat je toch wat minder enthousiast erover wordt.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_62807451
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:15 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Misschien als iemand jouw ov chipkaart kloont en je opzadelt met een rekening van een paar honderd euro dat je toch wat minder enthousiast erover wordt.
Als er telkens 10 euro van je rekening wordt afgeschreven terwijl je niet zoveel reist, moet dat wel snel opvallen. Dus die paar 100 euro is zwaar overdreven.
Daarnaast hebben de OV bedrijven aangegeven dergelijke schade te vergoeden.
pi_62807549
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:52 schreef macca728 het volgende:

[..]

Regionale Consumentenorganisaties vierkant achter de RET ? Jaja, wie zijn dat dan ?
quote:
Regioplatform wel achter ov-chipkaart
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - In tegenstelling tot de landelijke consumentenorganisaties houdt het regionale Platform Reizigersbelangen Openbaar Vervoer (PROV) wel vertrouwen in de ov-chipkaart. Het overlegorgaan heeft de Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu als portefeuillehouder voor de Stadsregio Rotterdam geadviseerd de strippenkaart in de metro af te schaffen. Daarna kan daar alleen nog maar met de ov-chipkaart worden gereisd.

,,We hebben een stevige discussie gehad, maar er ligt nu een breed gesteund akkoord, zonder voorbehouden,’’ zegt voorzitter Jan van Heest van het PROV. Overigens steunt niet iedereen de overeenkomst. De twee leden van reizigersvereniging Rover hebben laten weten zich niet in het akkoord te kunnen vinden. In het platform hebben behalve Rover ouderen- en gehandicaporganisaties, de Fietsersbond en het VCC Rijmond zitting. Die laatste organisatie spreekt onder meer spreekt namens het bedrijfsleven.

Het platform vindt dat er na het einde van de strippenkaart in de metro een compensatieregeling moet komen in de vorm van een stempelkaart. Daarmee kan te veel betaald reisgeld - dat ontstaat bij het overstappen - worden teruggevraagd.

Van Heest vindt dat de invoering van de ov-chipkaart vooral het probleem van het zwart rijden kan aanpakken. De PROV-voorman erkent dat er nog veel te winnen is. Op dit moment maakt volgens RET-baas Pedro Peters ongeveer een op de drie metroreizigers gebruik van de ov-chipkaart.

Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer hakt nog deze maand een knoop door over het einde van de strippenkaart. Waarschijnlijk kan dan vanaf volgend jaar februari in de Rotterdamse metro alleen nog maar de ov-chipkaart worden gebruikt.
pi_62809075
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:17 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Als er telkens 10 euro van je rekening wordt afgeschreven terwijl je niet zoveel reist, moet dat wel snel opvallen. Dus die paar 100 euro is zwaar overdreven.
Daarnaast hebben de OV bedrijven aangegeven dergelijke schade te vergoeden.
Maar hoe gaat zo'n OV bedrijf kunnen zien dat jij dat niet bent geweest? Inderdaad dat kan niet omdat het een identieke kaart is. Dus dan is het jouw woord tegen die van hun. Ik geloof nooit dat ze dan altijd zullen uitkeren, gewoon omdat er dan een run gaat komen van mensen die op deze manier gratis gaan reizen ZONDER te klonen.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
pi_62809256
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:14 schreef Dzy het volgende:

[..]

Maar hoe gaat zo'n OV bedrijf kunnen zien dat jij dat niet bent geweest? Inderdaad dat kan niet omdat het een identieke kaart is. Dus dan is het jouw woord tegen die van hun. Ik geloof nooit dat ze dan altijd zullen uitkeren, gewoon omdat er dan een run gaat komen van mensen die op deze manier gratis gaan reizen ZONDER te klonen.
Of er op grote schaal gekloond gaat worden is maar de vraag. Er zijn geen tekenen dat het nu al gebeurd in Rotterdam of Londen.

En credit card maatschappijen kunnen ook niet zien of jij wel of niet die opblaasbare pop hebben gekocht via internet. Als jij denkt dat er misbruik is gemaakt van jou kaart kun je dat aangeven bij de CC maatschappij en aangezien zij graag willen dat jij die kaart gebruikt, doen ze daar niet moeilijk over.
Ik denk dat dat bij de chipkaart niet anders zal zijn.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 13:31:50 #160
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62809553
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:54 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ja die zul je dan vast wel midden op de dam of Coolsingel kwijt kunnen
Jawel hoor Plek zat om te parkeren zowel in A'dam als in R'dam. En ik heb geen moeite om af een toe een stukje te lopen hoor en ook niet om eens de auto aan de andere kant van het centrum neer te zetten en dan een ander rondje te lopen
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:14 schreef Dzy het volgende:

[..]

Maar hoe gaat zo'n OV bedrijf kunnen zien dat jij dat niet bent geweest? Inderdaad dat kan niet omdat het een identieke kaart is. Dus dan is het jouw woord tegen die van hun. Ik geloof nooit dat ze dan altijd zullen uitkeren, gewoon omdat er dan een run gaat komen van mensen die op deze manier gratis gaan reizen ZONDER te klonen.
Men zal er proberen onderuit te komen door te stellen dat je een reis maakt op een voor jou normaal traject. En dan mag jij bewijzen dat je het niet was...
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:03 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ook al lijken de systemen op elkaar, het zijn verschillende systemen. Zo is een groot verschil dat Nederland persoonsgebonden kaarten kent met incassomogelijkheden en het systeem in Londen niet. Waardoor men eigenlijk een veiligere chip zou moeten gebruiken.
In Londen kennen ze ook een kaart die door een BANK is uitgegeven en die incasso mogelijkheden kent.
Edoch die kaart is anoniem omdat alleen je eigen bank en jij de gegevens krijgen en niet het OV bedrijf.

Een OV maarschappij in Londen weet dat 1 reiziger 1 bepaalde afstand reist.
Een OV maatschappij in Nederland wil weten wanneer IK en JIJ 1 bepaalde afstand reist.
Is een wereld van een verschil.

En ja. Men heeft in Nederland voor de goedkoopste variant gekozen en wil mogelijkheden waar die chip NIET voor bedoeld is.

[ Bericht 19% gewijzigd door wdn op 30-10-2008 13:41:06 ]
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_62809979
Volgens mij is het weinig zinvol om vooraf worst case scenario's te gaan verzinnen. Op die manier kun je elke vernieuwing wel tegenhouden.
pi_62810017
Volgens mij heeft het GVB de in/uitcheck apparatuur al aangezet.
pi_62811054
Ja, met een kritische noot kijken naar een ontzettend reële mogelijkheid is wel echt dom ja.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
pi_62814552
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:22 schreef Dzy het volgende:
Ja, met een kritische noot kijken naar een ontzettend reële mogelijkheid is wel echt dom ja.
Ja, ik kan me er ook de hele dag druk over maken dat ik kan worden doodgereden door een tram. In de praktijk irriteert het me meer dat ik om de haverklap nieuwe strippenkaarten moet gaan kopen in een winkel die iedere dag overspoeld wordt met toeristen die voor de kleinste aankopen een eeuwigheid nodig hebben.
pi_62814758
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 16:17 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja, ik kan me er ook de hele dag druk over maken dat ik kan worden doodgereden door een tram. In de praktijk irriteert het me meer dat ik om de haverklap nieuwe strippenkaarten moet gaan kopen in een winkel die iedere dag overspoeld wordt met toeristen die voor de kleinste aankopen een eeuwigheid nodig hebben.
Strippenkaarten kan je overal kopen, kiosken, postkantoren.

Chipkaarten nergens en die moet je ook elke keer opladen, mag je in de rij gaan staan voor een automaat, waarvan niemand voor je weet hoe die werkt, nee dat schiet op haha
pi_62820964
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 16:24 schreef macca728 het volgende:

[..]

Strippenkaarten kan je overal kopen, kiosken, postkantoren.

Chipkaarten nergens en die moet je ook elke keer opladen, mag je in de rij gaan staan voor een automaat, waarvan niemand voor je weet hoe die werkt, nee dat schiet op haha
Wat een bagger loop je weer te verspreiden.
Alsof de apparaten nooit werken en er altijd lange rijen staan... Lekker al dat doemdenken.

Het systeem is nog helemaal niet ingevoerd, zou me niks verbazen als je straks op veel meer plaatsen die (tijdelijke) chipkaarts kunt kopen. Op zich zouden er veel minder verkooppunten nodig moeten zijn. Met de chipkaart kun je ervoor zorgen dat er altijd genoeg saldo op zit.
pi_62821499
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 20:32 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Wat een bagger loop je weer te verspreiden.
Alsof de apparaten nooit werken en er altijd lange rijen staan... Lekker al dat doemdenken.

Het systeem is nog helemaal niet ingevoerd, zou me niks verbazen als je straks op veel meer plaatsen die (tijdelijke) chipkaarts kunt kopen. Op zich zouden er veel minder verkooppunten nodig moeten zijn. Met de chipkaart kun je ervoor zorgen dat er altijd genoeg saldo op zit.
Apparaten werken wel, alleen een hoop mensen weten niet hoe, vandaar wachtrijen

Ja, koppel jij je bankrekening maar aan deze veilige chipkaart

Postkantoren gaan ze in elk geval niet verkopen en kiosken ook niet.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:09:44 #168
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62839191
Ander topic is vol. Dan maar hier verder
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:02 schreef macca728 het volgende:

[..]

Parijs is ander systeem, vergelijking is waanzin

Jij gaat niet in op het feit dat je op de strippenkaart heen en weer kan bv
Is hij niet voor bedoeld misschien (waarom niet) maar hij wordt wel vaak zo gebruikt, juist door mensen die maar 2 haltes moeten bv

Instaptarief is duurder, 0.70 ipv 0.45 cent . Instaptarief ga je ook meer betalen na elke 35 min

Waarom is dat instaptarief dan verhoogd ?

2 strippen koste nu 0,90 cent
met chipkaart wodt dat 0,70 + km , is dat dan veel goedkoper voor mensen die net die zonegrens passeren ?

Ja misschien 0,05
In Parijs en Londen hebben ze gewoon poortjes die opengaan. Dus de techniek van de poortjes is iets wat gewoon te maken is.

Over dat heen en weer reizen hebben we het al gehad. Selectief geheugen van je?

Waarom dat instaptarief verhoogd is, geen idee. Zal wel te maken hebben met het feit dat er nu niet meer in zones wordt gewerkt en per kilometer wordt betaald.

Nu betaal je voor 2 haltes ruim 80 cent. Straks is dat misschien maar 75 cent. Als je net een zone oversteel is dat 1,35 tegenover 75 cent.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:12:51 #169
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62839294
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:06 schreef OldJeller het volgende:

[..]

->
[..]

right... WAT NOU DWINGEN, GEBRUIK ZELF DIE KUTKAART MAAR MET JE DWANG.
[..]

Kan zo zijn. Maar beter is het niet voor velen, dus is het helemaal niet nodig om enkel de OV-chipkaart te hanteren. Net zoals je contant kan betalen én kan pinnen. Dat bepaal je zelf. Ga je ook janken dat mensen allemaal per sé moeten pinnen, omdat jij er last van hebt?
Dat is tijdelijk en de keus van de vervoerders. Ze kunnen gewoon die dingen in de bus activeren.
[..]

oh? Zoals het makkelijk gehackt kan worden en het nog helemaal niet allemaal vlekkeloos verloopt?
[..]

Je zou denken dat je voor die kliek werkt als je je reacties zo leest.
Anders zei je meer iets in de trant van: "ik vind 't een prima systeem en maak er graag gebruik van, wat een ander doet moet hij zelf kiezen."
Ik ben voor keuze, zoals er keuze is bij kranten, menu's, TV-programma's, hotels, vliegmaatschappijen.. maar jij wil mensen dingen opleggen, terwijl je aan de andere kant zegt dat je het eigenlijk niet wil.
Dat het gehackt kan worden is het risico wat de OV bedrijven nemen. Net zoals ze de fout in het strippenkaartzonesysteem, waarbij je binnen een uur heen en weer kunt reizen, hebben geaccepteerd.
pi_62839356
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:09 schreef Houtworm het volgende:
Ander topic is vol. Dan maar hier verder
[..]

In Parijs en Londen hebben ze gewoon poortjes die opengaan. Dus de techniek van de poortjes is iets wat gewoon te maken is.

Over dat heen en weer reizen hebben we het al gehad. Selectief geheugen van je?

Waarom dat instaptarief verhoogd is, geen idee. Zal wel te maken hebben met het feit dat er nu niet meer in zones wordt gewerkt en per kilometer wordt betaald.

Nu betaal je voor 2 haltes ruim 80 cent. Straks is dat misschien maar 75 cent. Als je net een zone oversteel is dat 1,35 tegenover 75 cent.

Ja poortjes die opengaan, niet bij het uitchecken (Parijs) weet je nog
ja als je alleen heengaat, hoop mensen gaan ook terug en dan betaal je weer instaptarief, als je langer reist dan 35 min, ook al blijf je in hetzelfde vervoermiddel

Mensen die 1 of 2 haltes reizen kunnen beter de fiets pakken haha, die zijn gek
pi_62839402
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:12 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Dat het gehackt kan worden is het risico wat de OV bedrijven nemen. Net zoals ze de fout in het strippenkaartzonesysteem, waarbij je binnen een uur heen en weer kunt reizen, hebben geaccepteerd.
Het is heel simpel op te lossen, gewoon een duurdere chip implementeren en het hele privacy verhaal is overbodig.

Waarom doen de OV bedrijven dat niet, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (nou 1 miljard)
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:16:38 #172
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62839412
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:14 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja poortjes die opengaan, niet bij het uitchecken (Parijs) weet je nog
ja als je alleen heengaat, hoop mensen gaan ook terug en dan betaal je weer instaptarief, als je langer reist dan 35 min, ook al blijf je in hetzelfde vervoermiddel

Mensen die 1 of 2 haltes reizen kunnen beter de fiets pakken haha, die zijn gek
Oke. Ik zal voortaan mijn fiets in de trein meenemen als ik een dagje ga shoppen in Rotterdam
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:17:12 #173
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62839431
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:16 schreef macca728 het volgende:

[..]

Het is heel simpel op te lossen, gewoon een duurdere chip implementeren en het hele privacy verhaal is overbodig.

Waarom doen de OV bedrijven dat niet, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (nou 1 miljard)
Omdat er nu al geklaagd wordt over de hoge kosten!
pi_62839480
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:16 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Oke. Ik zal voortaan mijn fiets in de trein meenemen als ik een dagje ga shoppen in Rotterdam
Oh kan je toch een 2 ritten kaart kopen haha

Ok i, hoop mensen zullen inderdaad de bus of metro pakken naar het centrum
pi_62839517
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:17 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Omdat er nu al geklaagd wordt over de hoge kosten!
Ja die kosten komen juist daardoor, aanpassing na aanpassing.

Ze hadden gelijk moeten inzetten op die duurdere chip of de privegegevens niet koppelen daaraan.

Goedkoop is duurkoop
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:39:27 #176
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62840107
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja die kosten komen juist daardoor, aanpassing na aanpassing.

Ze hadden gelijk moeten inzetten op die duurdere chip of de privegegevens niet koppelen daaraan.

Goedkoop is duurkoop
Ik heb nooit gehoord waar die extra kosten precies aan zijn besteed. Jij blijkbaar wel?
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:40:09 #177
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62840124
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:19 schreef macca728 het volgende:

[..]

Oh kan je toch een 2 ritten kaart kopen haha

Ok i, hoop mensen zullen inderdaad de bus of metro pakken naar het centrum
Kleine stukjes zijn nu dus duur en straks goedkoper!
pi_62840202
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:39 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ik heb nooit gehoord waar die extra kosten precies aan zijn besteed. Jij blijkbaar wel?
Nee maar bv nieuwe poortjes plaatsen in metro ?

Kosten zijn in elk geval stuk hoger dan begroot, die komen blijkbaar door aanpassingen omdat het niet goed werkte.

In Rotterdan bv zijn alle poortjes al vervangen
pi_62840298
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:40 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Kleine stukjes zijn nu dus duur en straks goedkoper!
Ja hoor, alleen jammer dat je een chipkaart van 7,50 moet kopen eerst.
Maar jij koopt liever elke keer wegwerpkaarten
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:00:58 #180
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62840704
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:46 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja hoor, alleen jammer dat je een chipkaart van 7,50 moet kopen eerst.
Maar jij koopt liever elke keer wegwerpkaarten
Je doet echt je best om elke post die je plaatst te zeiken over de chipkaart.

Geef ik een voorbeeld dat het voor kleine stukjes goedkoper wordt, kom jij aanzetten dat je 1 malig een chipkaart moet kopen. Wat een ouwe zeur ben je toch.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:01:39 #181
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62840724
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:43 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee maar bv nieuwe poortjes plaatsen in metro ?

Kosten zijn in elk geval stuk hoger dan begroot, die komen blijkbaar door aanpassingen omdat het niet goed werkte.

In Rotterdan bv zijn alle poortjes al vervangen
Dus als jij stelt dat die extra kosten in de beveiliging van de chip zijn gaan zitten is dat een vooroordeel.
pi_62840907
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:01 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Dus als jij stelt dat die extra kosten in de beveiliging van de chip zijn gaan zitten is dat een vooroordeel.
Dat stel ik juist niet, want de beveiliging van de chip is nihil

Alleen wist men dat op voorhand, men had de hele discussie over de veiligheid kunnen vermijden door de duurdere chip te implemteren.

Jij geeft aan dat iets goedkoper wordt, ik geef alleen dat er ook andere kosten zijn.
Een chipkaart van 7,50 bv. Voor jou misschien niets maar voor een gezin met 2 kinderen betekent dat 30 euro.


Ja een reis van 5 min wordt goedkoper, maar andere reizen worden duurder. Instaptarief is verhoogd, nu ook maar 35 min geldig ipv 1 tot 2 uur. 2 enkeltjes kopen voor trein ipv 1 retour, is ook duurder.

Tarieven vor metroreizen zijn ook in veel gevallen duurder, zie RET calculator.

Dat maakt mij verder niet uit, maar doe niet zo naief dat het OV goedkoper wordt
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:16:05 #183
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62841076
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:10 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dat stel ik juist niet, want de beveiliging van de chip is nihil

Alleen wist men dat op voorhand, men had de hele discussie over de veiligheid kunnen vermijden door de duurdere chip te implemteren.

Jij geeft aan dat iets goedkoper wordt, ik geef alleen dat er ook andere kosten zijn.
Een chipkaart van 7,50 bv. Voor jou misschien niets maar voor een gezin met 2 kinderen betekent dat 30 euro.


Ja een reis van 5 min wordt goedkoper, maar andere reizen worden duurder. Instaptarief is verhoogd, nu ook maar 35 min geldig ipv 1 tot 2 uur. 2 enkeltjes kopen voor trein ipv 1 retour, is ook duurder.

Tarieven vor metroreizen zijn ook in veel gevallen duurder, zie RET calculator.

Dat maakt mij verder niet uit, maar doe niet zo naief dat het OV goedkoper wordt
Die chipkaart is max 7,50. Die wordt ook voor minder en zelfs gratis gegeven door OV bedrijven. En met die pas kunnen ze meerdere jaren mee doen. Dus als een beetje reist heb je die kosten van de kaart er zo uit.

Ik zeg helemaal nergens dat het alleen maar goedkoper wordt. Ik heb al diverse malen gezegd dat het de ene keer beter uitpakt dan de andere keer.

Als men de duurdere chip had gebruikt, dan had jij lopen klagen dat die kaart nog duurder was geworden. Er is gewoon een afweging gemaakt tussen risico's en kosten denk ik.

Wel bijzonder dat je aan de ene kant loopt te klagen dat het duur is en aan de andere kant loopt te klagen dat het duurder moet worden.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:20:02 #184
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62841186
macca728: Hou er even rekening mee dat toen de BESLISSING in 1992 werd genomen alleen de eerste versie bestond en de beveiligde of alleen in een testfase of net actief was (in het contract hebben de ov maatschappijen dan ook opgenomen dat ze niet aansprakelijk zijn voor de keuze en eventuele nieuwe chips niet als argument gebruikt kan worden op het huidige contract op te zeggen......).

En het bedrijf dat de MIFARE heeft uitgebracht altijd heeft gesteld dat deze chip geen beveiliging kent en ook niet geschikt is voor deze manier zoals het OV hier het wil.

macca728: die 7,50 is nog erger dan je stelt. Je moet voor NS en BUS aparte chips kopen a 7,50 het stuk. Daarnaast doet Connexion niet meer mee en zal (zoals het er nu naar uitziet) de strippenkaarten blijven houden. En het OV zou zelfs het liefste zien dat verschillende maatschappijen (dus per provincie!) er een aparte chip komt dus forenzen zouden dan 3x genaaid worden. Dat laatste is gelukkig al de nek omgedraaid.

Maar de NS en bus zullen aparte chips gebruiken die -niet- uitwisselbaar worden.
De discussie om die 7,50 af te schaffen loopt trouwens nog. Dus misschien krijgen we ze 'gratis'.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_62841302
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:16 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Die chipkaart is max 7,50. Die wordt ook voor minder en zelfs gratis gegeven door OV bedrijven. En met die pas kunnen ze meerdere jaren mee doen. Dus als een beetje reist heb je die kosten van de kaart er zo uit.

Ik zeg helemaal nergens dat het alleen maar goedkoper wordt. Ik heb al diverse malen gezegd dat het de ene keer beter uitpakt dan de andere keer.

Als men de duurdere chip had gebruikt, dan had jij lopen klagen dat die kaart nog duurder was geworden. Er is gewoon een afweging gemaakt tussen risico's en kosten denk ik.

Wel bijzonder dat je aan de ene kant loopt te klagen dat het duur is en aan de andere kant loopt te klagen dat het duurder moet worden.

Ik klaag niet dat het duur is, ik zeg alleen dat het in veel gevallen duurder wordt.

OV kaart is bij RET 7,50, standaard

Stripenkaart kost niets extra, alleen reiskosten

Extra kosten worden betaald door OV bedrijven en overheid. DIe willen niet investeren in een goede veilige kaart. Mij best maar dan zijn de consequenties dat het publiek geen vertrouwen in de kaart heeft.
pi_62841385
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:20 schreef wdn het volgende:
macca728: Hou er even rekening mee dat toen de BESLISSING in 1992 werd genomen alleen de eerste versie bestond en de beveiligde of alleen in een testfase of net actief was (in het contract hebben de ov maatschappijen dan ook opgenomen dat ze niet aansprakelijk zijn voor de keuze en eventuele nieuwe chips niet als argument gebruikt kan worden op het huidige contract op te zeggen......).

En het bedrijf dat de MIFARE heeft uitgebracht altijd heeft gesteld dat deze chip geen beveiliging kent en ook niet geschikt is voor deze manier zoals het OV hier het wil.

macca728: die 7,50 is nog erger dan je stelt. Je moet voor NS en BUS aparte chips kopen a 7,50 het stuk. Daarnaast doet Connexion niet meer mee en zal (zoals het er nu naar uitziet) de strippenkaarten blijven houden. En het OV zou zelfs het liefste zien dat verschillende maatschappijen (dus per provincie!) er een aparte chip komt dus forenzen zouden dan 3x genaaid worden. Dat laatste is gelukkig al de nek omgedraaid.

Maar de NS en bus zullen aparte chips gebruiken die -niet- uitwisselbaar worden.
De discussie om die 7,50 af te schaffen loopt trouwens nog. Dus misschien krijgen we ze 'gratis'.
Ja misschien gratis, er zijn er al 600.000 verkocht in Rotterdam e.o.
Van de NS krijg ik hem gelukkig gratis, als voordeelurenklant

Ok, misschien wisten de OV bedrijven niet beter toen, maar nu wel, Er kan nog een nieuwe chip gebruikt gaan worden, straks niet meer
pi_62841489
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:27 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja misschien gratis, er zijn er al 600.000 verkocht in Rotterdam e.o.
Van de NS krijg ik hem gelukkig gratis, als voordeelurenklant

Ok, misschien wisten de OV bedrijven niet beter toen, maar nu wel, Er kan nog een nieuwe chip gebruikt gaan worden, straks niet meer
Ja ik ben het wel eens met je. Als de OV chipkaart gewoon wordt ingevoerd zonder koppeling naar privegegevens en bankrekening, zou het wel goed werken qua beveiliging.

Alleen die koppeling is de voornaamste reden van invoering, lijkt het wel
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:47:14 #188
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62841994
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:20 schreef wdn het volgende:
macca728: Hou er even rekening mee dat toen de BESLISSING in 1992 werd genomen alleen de eerste versie bestond en de beveiligde of alleen in een testfase of net actief was (in het contract hebben de ov maatschappijen dan ook opgenomen dat ze niet aansprakelijk zijn voor de keuze en eventuele nieuwe chips niet als argument gebruikt kan worden op het huidige contract op te zeggen......).

En het bedrijf dat de MIFARE heeft uitgebracht altijd heeft gesteld dat deze chip geen beveiliging kent en ook niet geschikt is voor deze manier zoals het OV hier het wil.

macca728: die 7,50 is nog erger dan je stelt. Je moet voor NS en BUS aparte chips kopen a 7,50 het stuk. Daarnaast doet Connexion niet meer mee en zal (zoals het er nu naar uitziet) de strippenkaarten blijven houden. En het OV zou zelfs het liefste zien dat verschillende maatschappijen (dus per provincie!) er een aparte chip komt dus forenzen zouden dan 3x genaaid worden. Dat laatste is gelukkig al de nek omgedraaid.

Maar de NS en bus zullen aparte chips gebruiken die -niet- uitwisselbaar worden.
De discussie om die 7,50 af te schaffen loopt trouwens nog. Dus misschien krijgen we ze 'gratis'.
Waar haal jij vandaan dat je voor elke vervoersmaatschappij een aparte kaart moet kopen?

Dat is echt klinklare onzin. Ik kan mijn NS kaart gewoon in Amsterdam bij het GVB en in Rotterdam bij het RET gebruiken.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:48:53 #189
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62842047
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:24 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik klaag niet dat het duur is, ik zeg alleen dat het in veel gevallen duurder wordt.

OV kaart is bij RET 7,50, standaard

Stripenkaart kost niets extra, alleen reiskosten

Extra kosten worden betaald door OV bedrijven en overheid. DIe willen niet investeren in een goede veilige kaart. Mij best maar dan zijn de consequenties dat het publiek geen vertrouwen in de kaart heeft.
Jawel je loopt te klagen dat het voor een gezin met twee kinder wel erg veel geld is.

Standaard 7,50 maar ook in aanbiedingen minder. Als ik me niet vergis was die bij de eerste introductie een stuk goedkoper.
pi_62842272
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:47 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Waar haal jij vandaan dat je voor elke vervoersmaatschappij een aparte kaart moet kopen?

Dat is echt klinklare onzin. Ik kan mijn NS kaart gewoon in Amsterdam bij het GVB en in Rotterdam bij het RET gebruiken.
Dan heb je geluk want andersom lukt het niet.

Een collega van mij gaat met de metro vanuit Schiedam naar Marconiplein, maar moet eerst inchecken bij een NS poortje. Anders kom je niet binnen richting metro Schiedam

Daarna was de kaart niet meer bruikbaar omdat de NS andere poortjes gebruikt dan de RET. Met een nieuwe kaart hetzelfde probleem
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 17:06:07 #191
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62842494
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:57 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dan heb je geluk want andersom lukt het niet.

Een collega van mij gaat met de metro vanuit Schiedam naar Marconiplein, maar moet eerst inchecken bij een NS poortje. Anders kom je niet binnen richting metro Schiedam

Daarna was de kaart niet meer bruikbaar omdat de NS andere poortjes gebruikt dan de RET. Met een nieuwe kaart hetzelfde probleem
En is dat nooit verholpen?
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:35:50 #192
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62846391
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:47 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Waar haal jij vandaan dat je voor elke vervoersmaatschappij een aparte kaart moet kopen?

Dat is echt klinklare onzin. Ik kan mijn NS kaart gewoon in Amsterdam bij het GVB en in Rotterdam bij het RET gebruiken.
Beter lezen wat ik schrijf svp.

Waar je nu treinkaart met maximaal 3 strippen bus (tegen een gereduceerd tarief) tegelijk kunt kopen kan dat straks niet meer. Je zult en voor de NS en voor de bus een aparte moeten kopen.

macca728: In eindhoven hebben ze ook het plan gehad poortjes aan de uitgangen te plaatsen zodat je niet meer van bus naar de stad kunt wandelen door het NS gebouw maar daar lijkt de gemeente of de eigenaar van de winkels in die doorgang ook een stokje voor te steken gelukkig.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:53:09 #193
154880 Bolter
Awesomeness
pi_62846957
Hoe gaat die OV chipkaart werken i.c.m. OV jaarkaart? Ik had bv. een vriendinnetje in Rotterdam, kom zelf uit Delft, ik heb nooit een persoonlijke OV chipkaart ontvangen omdat ik buiten de testregio woon. Als ik nu naar haar toe zou gaan, in het weekend aangezien ik weekend OV heb, zou ik gewoon mijn OV in dat poortje kunnen proppen en die gaat dan open. Als ze dat soort poortjes afschaffen dan kan ik er enkel in met een chipkaart maar dan dus niet gratis/korting zoals nu wel het geval is met mijn OV kaart.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:08:27 #194
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62847370
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 19:35 schreef wdn het volgende:

[..]

Beter lezen wat ik schrijf svp.

Waar je nu treinkaart met maximaal 3 strippen bus (tegen een gereduceerd tarief) tegelijk kunt kopen kan dat straks niet meer. Je zult en voor de NS en voor de bus een aparte moeten kopen.

macca728: In eindhoven hebben ze ook het plan gehad poortjes aan de uitgangen te plaatsen zodat je niet meer van bus naar de stad kunt wandelen door het NS gebouw maar daar lijkt de gemeente of de eigenaar van de winkels in die doorgang ook een stokje voor te steken gelukkig.
Je zegt toch heel duidelijk:
quote:
Je moet voor NS en BUS aparte chips kopen a 7,50 het stuk.
En dat is complete onzin.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:17:17 #195
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62847581
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 19:53 schreef Bolter het volgende:
Hoe gaat die OV chipkaart werken i.c.m. OV jaarkaart? Ik had bv. een vriendinnetje in Rotterdam, kom zelf uit Delft, ik heb nooit een persoonlijke OV chipkaart ontvangen omdat ik buiten de testregio woon. Als ik nu naar haar toe zou gaan, in het weekend aangezien ik weekend OV heb, zou ik gewoon mijn OV in dat poortje kunnen proppen en die gaat dan open. Als ze dat soort poortjes afschaffen dan kan ik er enkel in met een chipkaart maar dan dus niet gratis/korting zoals nu wel het geval is met mijn OV kaart.
http://www.studentenreisbewijs.nl/vraag_en_antwoord
quote:
Je ontvangt de Studenten OV-chipkaart rond het moment dat je hem écht nodig hebt om te reizen: als de poortjes op stations/perrons in gebruik worden genomen. Naar verwachting wordt de Studenten OV-chipkaart eind 2008 uitgegeven.
  maandag 3 november 2008 @ 19:56:18 #196
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62916319
quote:
'Distributie ov-chip wordt chaos'
Uitgegeven: 3 november 2008 18:31
Laatst gewijzigd: 3 november 2008 18:33

DEN HAAG - Niet alleen de invoering van de ov-chipkaart gaat schoksgewijs en onoverzichtelijk, de distributie van de kaart lijkt hetzelfde lot beschoren.

De regionale vervoerders gaan de distributie zelf ter hand nemen. Dat heeft een woordvoerder van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) maandag gezegd.

Postkantoren

Het staat zelfs niet vast dat de ov-chipkaart straks te koop zal zijn bij postkantoren. "Dat moeten we nog bekijken." De brancheorganisatie voor de tabaksdetailhandel NSO voorspelt "chaos bij de distributie van de ov-chipkaart". Vanzelfsprekend zouden zij graag zien dat alle tabakszaken in elk geval de chipkaart kunnen gaan verkopen.

Volgens KNV komen er regionale verkooppunten. "En dat komt er niet overal hetzelfde uit te zien. Dat wordt afgestemd op de regionale behoeften", zegt de woordvoerder.

En net zoals de ov-chipkaart gefaseerd wordt ingevoerd, worden afspraken met derden over verkooppunten voor elke regio opnieuw gemaakt.

Distributie

Tot voor kort lag de landelijke distributie van de ov-chipkaart in handen van DistriChip. De enige aandeelhouder daarvan was Mobis, de branchevereniging voor de private openbaar vervoerbedrijven.

Die bedrijven trokken onlangs de stekker uit het samenwerkingsverband. Daarmee komt ook een einde aan DistriChip.

De woordvoerder van KNV stelt dat wel gekeken zal worden naar het werk dat DistriChip tot nu toe verzet heeft. "En we zullen kijken naar logische patronen en proberen die vast te houden."
Tabakshandelaren gaan voorspellen dat de distributie van de chipkaart een chaos wordt. Zeer benieuwd waar ze dat op basseren. Het is nog helemaal niet bekend waar die allemaal verkocht gaat worden en waarom zou het niet genoeg zijn als het op de stations en in automaten bij perrons wordt verkocht?
Sowieso weet iedereen dat die kaart eraan komt, dus iedereen kan ze vooraf kopen.

Lijkt gewoon een spelletje in de media om de omzet van de strippenkaart verkoop niet te verliezen...
pi_62916680
En als je nou met de bus of met de tram wilt, en geen duur bij-de-chauffeur-koop-tarief wilt betalen? Of als je in een dorp / wijk zonder station een abonnement wilt?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2008 20:12:52 ]
  maandag 3 november 2008 @ 20:39:13 #198
225968 Houtworm
I love Wood
pi_62917389
quote:
Op maandag 3 november 2008 20:11 schreef Igen het volgende:
En als je nou met de bus of met de tram wilt, en geen duur bij-de-chauffeur-koop-tarief wilt betalen? Of als je in een dorp / wijk zonder station een abonnement wilt?
Dan koop je betijds een kaart op een station waar ze wel te koop zijn.

Het is niet zo dat ze morgen ineens overgaan op de chipkaart.
pi_62918737
Vandaag voor het eerst de chipkaart gebruikt in de Amsterdamse tram in combinatie met de metro. Ben erg tevreden over de werking. En door automatisch opladen hoef ik niet meer te zoeken naar verkooppunten van de strippenkaart. Kudos GVB.

Oh ja, de rit die ik het vaakst zal maken was rond de 20% goedkoper.
  maandag 3 november 2008 @ 22:01:27 #200
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_62919973
quote:
Op maandag 3 november 2008 19:56 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Tabakshandelaren gaan voorspellen dat de distributie van de chipkaart een chaos wordt. Zeer benieuwd waar ze dat op basseren. Het is nog helemaal niet bekend waar die allemaal verkocht gaat worden en waarom zou het niet genoeg zijn als het op de stations en in automaten bij perrons wordt verkocht?
Sowieso weet iedereen dat die kaart eraan komt, dus iedereen kan ze vooraf kopen.

Lijkt gewoon een spelletje in de media om de omzet van de strippenkaart verkoop niet te verliezen...
En eventjes de link erbij: klik
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')