Die dan nog meer geld kost wat ze niet hebben?quote:Op donderdag 18 september 2008 10:08 schreef Billary het volgende:
Gewoon een grote oorlog beginnen als het zover is...
trots op texas?quote:Op donderdag 18 september 2008 10:11 schreef Pappie_Culo het volgende:
Over 2 jaar laat ik per ongeluk een duppie vallen en ben ik de nietsvermoedende doch trotse eigenaar van Texas.
Uhuhquote:Op donderdag 18 september 2008 10:41 schreef axis303 het volgende:
Kletskoek.
Ja, en dan krijgt hij nog geld toe ook....quote:Op donderdag 18 september 2008 10:10 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Die dan nog meer geld kost wat ze niet hebben?
Over 2 jaar komt Bin Laden uit zijn grot en koopt de hele USA op.
Eeuwen? Zo heel lang bestaan ze nog nietquote:Op donderdag 18 september 2008 10:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Uhuh![]()
De VS leeft eigenlijk al eeuwen op de pof. De reden waarom het zo lang goed is gegaan is dat niemand het systeem op durft te blazen omdat ze daar zelf ook enorm veel last van hebben. Dat gaat goed totdat het misgaat
We zitten tot zekere hoogte ook met een touw aan de VS vast, maar naast dat wel zelf als europa met onze euro redelijk stevig staan, hebben we ook nog een kabel naar Azië lopen. en wat kleinere touwtjes naar Afrika, oceanië, Rusland. En het midden oosten.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:04 schreef axis303 het volgende:
[..]
Eeuwen? Zo heel lang bestaan ze nog niet
Het is in principe precies wat je zegt, de laatste 50-60 jaar is de VS erg afhankelijk geworden van de rest van de wereld maar ook vice versa. Het is heel erg naief om te denken dat de rest van de wereld de VS zou laten vallen. Het is heel erg moeilijk om het web van niet alleen Economische factoren, maar een veelvoud ervan (politeke, geografische etc.) in kaart te brengen, Heel veel landen ter wereld hebben belang bij de VS, op verschillende gebieden.
Het is geen kwestie van een touw doorsnijden en iets valt in een ravijn en we horen er niets meer van, het is veel gecompliceerder.
Wil je daar eens wat over uitweiden?quote:Op donderdag 18 september 2008 11:00 schreef speknek het volgende:
De Amerikaanse economie is dynamisch genoeg, die is er zo weer bovenop. Wij daarentegen...
Dynamisch genoeg idd. Een economisch systeem gebaseerd op oneindige groei & afhankelijk van olie(import).quote:Op donderdag 18 september 2008 11:00 schreef speknek het volgende:
De Amerikaanse economie is dynamisch genoeg, die is er zo weer bovenop. Wij daarentegen...
En dat verschilt van ons en elk ander Westers land op welke manier?quote:Op donderdag 18 september 2008 11:37 schreef waht het volgende:
Dynamisch genoeg idd. Een economisch systeem gebaseerd op oneindige groei & afhankelijk van olie(import).
Niet, zei ik dat dan?quote:Op donderdag 18 september 2008 11:41 schreef speknek het volgende:
[..]
En dat verschilt van ons en elk ander Westers land op welke manier?.
Ons geld is gekoppeld aan de goudprijs. Die schiet nu weer omhoog - dus ook de euro.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat de USA als "laaglonenland" enspé een goede vervanger voor china zal worden...quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef appelsjap het volgende:
de dollar zal in de komende jaren vallen, en ik denk niet dat wij er super veel last van zullen krijgen aangezien we gewoon alles kunnen exporteren naar opkomende economiën zoals China, Rusland en India.
Weet je dat zeker?quote:Op donderdag 18 september 2008 13:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ons geld is gekoppeld aan de goudprijs.
Veel grotere high-tech sector, grote sociale mobiliteit, gunstig ondernemersklimaat, weinig bescherming van de werknemer.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:29 schreef DroogDok het volgende:
Wil je daar eens wat over uitweiden?
Dat verschilt wel degelijk. VS hebben een tekort op de handelsbalans van 700 miljard dollar, terwijl de EU-handelsbalans redelijk in evenwicht is.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik wordt altijd een beetje gek van mensen die zich blindstaren op het overheidstekort.quote:Op donderdag 18 september 2008 14:14 schreef kortsluiting87 het volgende:
De totale schuld van de VS bedraagt op dit moment bijna 9.642.700.000.000 Dollar. Dat is dus 9 Biljoen, 642 miljard en 700 miljoen Dollar aan schulden.
Dat is 32.000 Dollar per inwoner.
Per dag wordt er zo'n 2,15 miljard Dollar bijgeleend.
De gehele groei van de VS wordt gefinancierd met buitenlands geld en dat is al jaren zo.
Lopen er zo langzamerhand ook niet steeds grotere kabeltjes vanuit het Midden-Oosten en Azië?quote:Op donderdag 18 september 2008 11:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het is nu: De VS is in het ravijn gevallen en stuiterd nog aan zn europa-kabeltje. Zodra dat kabeltje knapt, pleuren ze naar beneden
Dat is misschien wel waar. Maar ook ons economisch systeem is gebouwd op oneindige groei en ook wij zijn (in mindere mate) afhankelijk van olie(import).quote:Op donderdag 18 september 2008 13:36 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat verschilt wel degelijk. VS hebben een tekort op de handelsbalans van 700 miljard dollar, terwijl de EU-handelsbalans redelijk in evenwicht is.
VS leeft dus boven hun stand, EU niet.
BBP is toch in Dollars?quote:Op donderdag 18 september 2008 14:22 schreef kortsluiting87 het volgende:
Ja en het BBP was vorig jaar? Iets van 340 miljard? En volgens jouw grafiek is het handelstekort 800mrd>.
Zorgwekkend.
Vergeet niet dat china 7x meer inwoners heeft, en dat deze mensen ook steeds meer kunnen besteden.quote:Op donderdag 18 september 2008 14:30 schreef BarraCupraCuda het volgende:
vergeet ook niet dat de states veel inwoners hebben en daarom bedrijven over de hele wereld er een enorm belang bij hebben dat deze mensen koopkracht blijven houden.
markt is markt en totdat je hem 100 domineert is er altijd ruimte voor groeiquote:Op donderdag 18 september 2008 14:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Vergeet niet dat china 7x meer inwoners heeft, en dat deze mensen ook steeds meer kunnen besteden.
quote:Op donderdag 18 september 2008 14:22 schreef kortsluiting87 het volgende:
Ja en het BBP was vorig jaar? Iets van 340 miljard? En volgens jouw grafiek is het handelstekort 800mrd>.
Zorgwekkend.
Handelstekort is totaal niet van belang voor de vraag of de Amerikaanse overheid binnenkort failliet gaat. Het gaat dan om het huishoudboekje van de Amerikaanse overheid, kan men met de lopende inkomsten de lopende uitgaven financieren?quote:Op donderdag 18 september 2008 14:18 schreef pberends het volgende:
Die is in de VS niet bijzonder boeiend te noemen.
Het handelstekort is veel interessanter.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Joh, dat gaat ook over het handelstekort.quote:Op donderdag 18 september 2008 15:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Handelstekort is totaal niet van belang voor de vraag of de Amerikaanse overheid binnenkort failliet gaat. Het gaat dan om het huishoudboekje van de Amerikaanse overheid, kan men met de lopende inkomsten de lopende uitgaven financieren?
Nee hoor, de geldelijke inkomsten van een overheid worden gevormd door het heffen van belastingen en eventueel het afsluiten van leningen. Zolang die inkomsten van de overheid gelijke tred houden met de uitgaven van de overheid kan de Amerikaanse overheid niet failliet gaan.quote:Op donderdag 18 september 2008 15:27 schreef pberends het volgende:
Joh, dat gaat ook over het handelstekort.
Nee, die banken gaan failliet doordat zijn onvoldoende liquide middelen om aan schuldeisers tegemoet te komen. Die schuldeisers vragen vervolgens een faillissement aan om zodoende door de verkoop van het failliete bedrijf toch nog een deel van hun vorderingen terug te zien.quote:Al die banken die nu failliet gaan komt door het handelstekort, niet door het overheidstekort. Overheidstekort moet je als iets interns zien.
En dat mis gaan komt heel dicht bijquote:Op donderdag 18 september 2008 10:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Uhuh![]()
De VS leeft eigenlijk al eeuwen op de pof. De reden waarom het zo lang goed is gegaan is dat niemand het systeem op durft te blazen omdat ze daar zelf ook enorm veel last van hebben. Dat gaat goed totdat het misgaat
Het BBP van de VS vorig jaar was bijna 14 biljoen. Relatief valt de schuld ook wel mee. Minder dan een hoop andere Westerse landen.quote:Op donderdag 18 september 2008 14:22 schreef kortsluiting87 het volgende:
Zorgwekkend.
quote:Op donderdag 18 september 2008 13:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ons geld is gekoppeld aan de goudprijs. Die schiet nu weer omhoog - dus ook de euro.
dat is heel iets andersquote:Op donderdag 18 september 2008 13:16 schreef speknek het volgende:
[..]
Weet je dat zeker?
Edit- hm zoals ik lees wel, althans, ze proberen het zo goed mogelijk te matchen. Interessant, dat wist ik niet.
quote:Op donderdag 18 september 2008 21:39 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
![]()
dat is het niet, al heel lang niet meer.
bron graagquote:Op donderdag 18 september 2008 21:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]![]()
Dat is het wel. Landen hebben zich in moeten "kopen" met goud op de euro. Zowel de gulden was als de euro is aan goud gekoppeld.
De dollar is het inderdaad al een flinke tijd niet meer. Vandaar dat die munt ook veel harder naar beneden kan vliegen.
even een bron gaarnequote:Op donderdag 18 september 2008 21:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]![]()
Dat is het wel. Landen hebben zich in moeten "kopen" met goud op de euro. Zowel de gulden was als de euro is aan goud gekoppeld.
De dollar is het inderdaad al een flinke tijd niet meer. Vandaar dat die munt ook veel harder naar beneden kan vliegen.
Nederlands biljoen dus, trillion in het Amerikaans, oftewel; 14.000.000.000.000 US$quote:Op donderdag 18 september 2008 19:57 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Het BBP van de VS vorig jaar was bijna 14 biljoen. Relatief valt de schuld ook wel mee. Minder dan een hoop andere Westerse landen.
Nederland leent ook bijna elk jaar weer bij omdat we een gat in de hand hebben.quote:Op donderdag 18 september 2008 15:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
kan men met de lopende inkomsten de lopende uitgaven financieren?
Ik zou zeggen, kom jij maar met een bron dat de euro niet goud gerelateerd isquote:Op donderdag 18 september 2008 22:15 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Tja, wat er niet is zal ie ook niet kunnen vinden![]()
Is dat nieuw? een algemeen bekend iets ontkrachten dmv een proefballonnetje?quote:Op donderdag 18 september 2008 22:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, kom jij maar met een bron dat de euro niet goud gerelateerd is
Domme sukkelquote:Op donderdag 18 september 2008 22:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Haha, en bewijs even dat grote smurf niet bestaat. Jij claimt dat iets wél zo is, lijkt me dat dan de bewijslast bij jou ligt, toch? Als het echt zo was zou het zo te vinden moeten zijn met google, en dat is echt niet het geval.quote:Op donderdag 18 september 2008 22:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
volgens mij moest de geldvoorraad gedekt zijn door een voorraad goud bij de nationale bank maar niet gekoppeld aan de daadwerkelijk prijs van een kilo goud!quote:Op donderdag 18 september 2008 21:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_standardquote:Op donderdag 18 september 2008 22:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
quote:Het actuele getal: 54 ton
Vorig jaar heeft DNB 54 ton goud verkocht waardoor de goudvoorraad eind december 2006 is uitgekomen op circa 640 ton.
De Nederlandse goudvoorraad heeft momenteel een waarde van ongeveer EUR 10 miljard en vormt een belangrijk onderdeel van de officiële reserves. Vanwege de sterk opgelopen goudprijs is de waarde van de goudvoorraad de afgelopen twee jaar sterk gestegen, terwijl de omvang (in tonnen) sinds de vroege jaren negentig gestaag afneemt door goudverkopen.
In het Central Bank Gold Agreement hebben vijftien centrale banken - waaronder DNB - afspraken gemaakt over hun toekomstige goudverkopen. Onder het eerste goudverdrag heeft DNB tussen oktober 1999 en oktober 2004 zo´n 235 ton goud verkocht. Het huidige verdrag geeft DNB de mogelijkheid om tussen oktober 2004 en oktober 2009 165 ton goud te verkopen. Hiervan is in 2005 en 2006 reeds 136,5 ton verkocht.
Dat is meer voor de show.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:05 schreef rubbereend het volgende:
volgens mij moest de geldvoorraad gedekt zijn door een voorraad goud bij de nationale bank maar niet gekoppeld aan de daadwerkelijk prijs van een kilo goud!
quote:Op donderdag 18 september 2008 22:11 schreef Freeflyer het volgende:
Ik wacht in spanning op TS.
Neequote:Op donderdag 18 september 2008 23:05 schreef rubbereend het volgende:
[..]
volgens mij moest de geldvoorraad gedekt zijn door een voorraad goud bij de nationale bank maar niet gekoppeld aan de daadwerkelijk prijs van een kilo goud!
Je moet die jongen niet stimuleren in zijn manier van discussiëren.quote:Op donderdag 18 september 2008 23:06 schreef waht het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_standard
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_currency
ik had het dan ook over velen jaren terugquote:Op donderdag 18 september 2008 23:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is meer voor de show.Want zelfs de hoeveelheid Guldens die in omloop waren, waren veel meer dan die 10 miljard aan goud (ik dacht overigens dat het veel meer dan 625 euro per Nederlander zou zijn) die bij DNB in de kluizen lag.
quote:It gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head.
De Belgen hebben een schuld van 290,342 miljard euro, dus met 10 miljoen inwoners is dat 29034 per persoon. Euro is grofweg 1.4 dollars, dus 40.000 dollar per persoon. Ik maak me voorlopig geen zorgen.quote:Op donderdag 18 september 2008 14:14 schreef kortsluiting87 het volgende:
De totale schuld van de VS bedraagt op dit moment bijna 9.642.700.000.000 Dollar. Dat is dus 9 Biljoen, 642 miljard en 700 miljoen Dollar aan schulden.
Dat is 32.000 Dollar per inwoner.
Juist omdat goud geen utility heeft, en omdat het makkelijk deelbaar is en nauwelijks vergaat, is het zo uitermate geschikt als betaalmiddel. Die bewoners van Mars zouden dus juist hogelijk verbaasd zijn over het feit dat we daar vanaf gestapt zijn en 'vertrouwen' als betaalmiddel zijn gaan gebruiken.quote:
Waarom zou een middel dat geen nut heeft uitermate geschikt zijn om mee te betalen? Het gaat toch gewoon om de waarde, als een aantal gouden muntjes voor mij even veel waarde heeft als een varken, maakt het mij echt niet uit of je met dat varken betaalt of met die gouden muntjes.quote:Op vrijdag 19 september 2008 01:57 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Juist omdat goud geen utility heeft, en omdat het makkelijk deelbaar is en nauwelijks vergaat, is het zo uitermate geschikt als betaalmiddel.
Mja, het is maar hoe je het bekijkt. Landen als China financieren de Verenigde Staten. Mocht China nu zeggen dat ze dat niet meer doen, dan is het gauw afgelopen met de VS. Het grootste probleem van de VS ligt in eerste instantie niet in Washington, maar bij de bevolking. De mensen hebben jarenlang boven hun stand geleefd en ondervinden daar nu de gevolgen van. De Financiële wereld is daarin meegegaan een heeft gemakkelijk leningen verstrekt zonder goed onderpand. Door de stijgende rente komen de mensen en dus ook enkele financiële instellingen in de problemen. Een zeer gerenommeerde bank als Lehmann Brothers dondert daardoor dus om.quote:Op vrijdag 19 september 2008 01:50 schreef SeventhWave het volgende:
[..]
De Belgen hebben een schuld van 290,342 miljard euro, dus met 10 miljoen inwoners is dat 29034 per persoon. Euro is grofweg 1.4 dollars, dus 40.000 dollar per persoon. Ik maak me voorlopig geen zorgen.
Een varken heeft nut, als je er iets mee betaalt ben je niet alleen je varken kwijt maar ook dat nut. Een varken kun je niet in twee of meer stukken delen waarbij ieder stuk z'n relatieve waarde behoudt. Een varken moet je voeren anders gaat het dood en verliest het z'n waarde, en zelfs als je het voert gaat het op een gegeven moment dood.quote:Op vrijdag 19 september 2008 02:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom zou een middel dat geen nut heeft uitermate geschikt zijn om mee te betalen? Het gaat toch gewoon om de waarde, als een aantal gouden muntjes voor mij even veel waarde heeft als een varken, maakt het mij echt niet uit of je met dat varken betaalt of met die gouden muntjes.
De Amerikaanse overheid kan helemaal niet bijspringen, zij is geen rijke filantroop maar onttrekt haar geld rechtstreeks van de mensen die ze bijspringt. Als een overheid haar onderdanen werkelijk wil helpen moet zij zichzelf opheffen.quote:Op vrijdag 19 september 2008 02:19 schreef Peterselieman het volgende:
De Amerikaanse overheid springt bij, maar kan het maar tot op zekere hoogte doen, omdat ze anders zelf in problemen komt.
Wat betreft de deelbaarheid en de waardevastheid is de waarde van goud als betaal middel mij duidelijk.quote:Op vrijdag 19 september 2008 02:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een varken heeft nut, als je er iets mee betaalt ben je niet alleen je varken kwijt maar ook dat nut. Een varken kun je niet in twee of meer stukken delen waarbij ieder stuk z'n relatieve waarde behoudt. Een varken moet je voeren anders gaat het dood en verliest het z'n waarde, en zelfs als je het voert gaat het op een gegeven moment dood.
Wij hebben momenteel nog even nergens last vanquote:Op donderdag 18 september 2008 11:00 schreef speknek het volgende:
http://upload.wikimedia.o(...)-force-by-sector.pngquote:Op vrijdag 19 september 2008 08:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wij hebben momenteel nog even nergens last van. Overigens heb ik momenteel net even meer vertrouwen in onze open op diensten gebaseerde economie dan de toch voor en groot deel nog op zware industrie draaiende Amerikaanse.
En wat gebeurt er als de nationale bank niet genoeg goud op voorraad heeft, of geen?quote:Op donderdag 18 september 2008 23:05 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Bronnen, maat, kom met bronnen. Volgens die redenering is de Dollar dan ook gekoppeld aan goud, want de Amerikaanse overheid en banken hebben de grootste goudvoorraad ter wereld.quote:Op vrijdag 19 september 2008 09:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En wat gebeurt er als de nationale bank niet genoeg goud op voorraad heeft, of geen?
Het is idd niet zo dat we met gouden munten rond lopen. Maar als we zoals de VS en masse krantenpapier bedrukken als zijnde geld en daar geen stabiele goudvoorraad achter zetten, dan gaat het hard achteruit.
Het is onzin om te zeggen dat de euro compleet los staat van goud. Wat moet Nederland anders met een goud voorraad? Waarom hebben we anders tijdens de invoering van de euro (Te veel) goud aan europa gedoneerd?:)
Een overheid zal idd geld moeten lenen wil zij kunnen bijspringen. Echter doet zij dit wel van partijen die wat kunnen missen. Mijn mening is dan ook dat de overheid in de Verenigde Staten iets te veel bijgesprongen is. Ze wilde per se enkele bedrijven overeind houden, terwijl het maar de vraag is of het geld ooit terugbetaald wordt. Dit zou je verkapte staatssteun kunnen noemen.quote:Op vrijdag 19 september 2008 02:25 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
De Amerikaanse overheid kan helemaal niet bijspringen, zij is geen rijke filantroop maar onttrekt haar geld rechtstreeks van de mensen die ze bijspringt. Als een overheid haar onderdanen werkelijk wil helpen moet zij zichzelf opheffen.
Ik weet niet waar ik moet beginnen, je bent nieuw op dit forum? Vrijwel ieder woord in je reactie is onwaar.quote:Op vrijdag 19 september 2008 11:05 schreef Peterselieman het volgende:
Een overheid opheffen gaat veel te ver. Hiermee zou je er op vertrouwen dat de mens zelfredzaam is en dat alles via de private sector geregeld wordt. Echter is dit volstrekt onhaalbaar, omdat er dingen zijn die geen rendement opleveren, maar wel nuttig zijn. De zogenaamde basisbehoeften kun je prima door de overheid laten regelen,wetgeving, straten, wegen, de zorg, onderwijs, etc. Zou dit allemaal niet door de overheid geregeld worden, dan zou je wel op bepaalde gebieden initiatieven krijgen, maar de levensstandaard toch niet zo hoog liggen als die nu is. Een overheid zorgt voor wat solidariteit en kan haar inkomsten gebruiken om dingen collectief te regelen die anders zouden zijn blijven liggen, maar de overheid moet er wel voor waken om niet te veel te willen doen, omdat ze dan niet meer efficiënt genoeg opereert.
Zelfs de laatste zin?quote:Op vrijdag 19 september 2008 11:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik weet niet waar ik moet beginnen, je bent nieuw op dit forum? Vrijwel ieder woord in je reactie is onwaar.
Ja zelfs die, het gaat er vanuit dat een overheid goed is voor de burger maar alleen een beetje op haar tellen moet passen.quote:
Het eerste deel is waar, het tweede deel van je zin is onwaar.quote:Op vrijdag 19 september 2008 11:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ik weet niet waar ik moet beginnen, je bent nieuw op dit forum? Vrijwel ieder woord in je reactie is onwaar.
De zin als geheel misschien, maar als je dit onwaar vindt, ben je toch een beroerde libertariër.quote:Op vrijdag 19 september 2008 11:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ja zelfs die, het gaat er vanuit dat een overheid goed is voor de burger maar alleen een beetje op haar tellen moet passen.
quote:de overheid moet er wel voor waken om niet te veel te willen doen
Dat is de mens ook anders was zij als soort al aeonen geleden uitgestorven. Bovendien bestaat een overheid ook uit mensen, als je punt zou kloppen dat mensen niet zelfredzaam zijn dan maak je jezelf vrij ongeloofwaardig om vervolgens te stellen dat diezelfde mensen dan maar anderen moeten gaan redden.quote:Op vrijdag 19 september 2008 11:05 schreef Peterselieman het volgende:
Een overheid opheffen gaat veel te ver. Hiermee zou je er op vertrouwen dat de mens zelfredzaam is en dat alles via de private sector geregeld wordt.
Een perfecte contradictio in terminis, nut opleveren is zo'n beetje de definitie van rendement.quote:Echter is dit volstrekt onhaalbaar, omdat er dingen zijn die geen rendement opleveren, maar wel nuttig zijn.
Daarom ligt het misdaadoplossingpercentage dus onder de 20%, staan er iedere dag honderden kilometers file, staan mensen drie maanden op de wachtlijst voor een levensreddende operatie en kan een kind dat van school komt amper nog lezen en schrijven? Dat noem je prima geregeld?quote:De zogenaamde basisbehoeften kun je prima door de overheid laten regelen,wetgeving, straten, wegen, de zorg, onderwijs, etc.
Integendeel, die zou stukken hoger liggen. Overheidsorganisaties werken, door het met geweld uitschakelen van de concurrentie, veel minder efficiënt . En dat is nog even afgezien van het feit dat het volstrekt immoreel is om geweld te gebruiken tegen mogelijke concurrenten.quote:Zou dit allemaal niet door de overheid geregeld worden, dan zou je wel op bepaalde gebieden initiatieven krijgen, maar de levensstandaard toch niet zo hoog liggen als die nu is.
Integendeel, zij kweekt juist een ieder-voor-zich mentaliteit. Als meer dan de helft van je inkomen je onder dwang wordt afgenomen zijn niet veel mensen meer geneigd hun zieke buurvrouw of gehandicapte neefje te helpen, dat moet de overheid maar doen.quote:Een overheid zorgt voor wat solidariteit
Mensen zijn prima zelf in staat om op vrijwillige basis zaken collectief te regelen als ze dat nodig vinden. Het gebruik van geweld om mensen die daar niet aan mee willen doen er toch toe te dwingen ondermijnt wederom de hierboven al besproken solidariteit.quote:en kan haar inkomsten gebruiken om dingen collectief te regelen
Zaken waar iedereen behoefte aan heeft blijven niet liggen, dan snap je het fenomeen markt niet. Zaken die wel blijven liggen daar is blijkbaar geen behoefte aan.quote:die anders zouden zijn blijven liggen
Zie reactie hierboven.quote:, maar de overheid moet er wel voor waken om niet te veel te willen doen, omdat ze dan niet meer efficiënt genoeg opereert.
Nee, een heel consequente. Die zin spreekt immers al een impliciete noodzaak van een overheid uit.quote:Op vrijdag 19 september 2008 11:29 schreef Monolith het volgende:
De zin als geheel misschien, maar als je dit onwaar vindt, ben je toch een beroerde libertariër.![]()
quote:Op vrijdag 19 september 2008 09:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En wat gebeurt er als de nationale bank niet genoeg goud op voorraad heeft, of geen?
Het is idd niet zo dat we met gouden munten rond lopen. Maar als we zoals de VS en masse krantenpapier bedrukken als zijnde geld en daar geen stabiele goudvoorraad achter zetten, dan gaat het hard achteruit.
Het is onzin om te zeggen dat de euro compleet los staat van goud. Wat moet Nederland anders met een goud voorraad? Waarom hebben we anders tijdens de invoering van de euro (Te veel) goud aan europa gedoneerd?:)
Ons monetaire systeem is niet duurzaam omdat banken (onder toezicht van de centrale banken) geld kunnen creëeren. Dat het huidige geld niet meer kan worden ingeruild voor een standaard hoeveelheid goud is algemene kennis. Waar wil jij je euro's anders inruilen voor goud? Dat moet je kopen tegen de huidige prijs, het is niet zo dat je bij De Nederlandse Bank je papiergeld kan inruilen voor goud. Die tijden zijn al lang voorbij.quote:Former US Federal Reserve Chairman Alan Greenspan once argued, before the advent of monetarism, that
"under the gold standard, a free banking system stands as the protector of an economy's stability and balanced growth... The abandonment of the gold standard made it possible for the welfare statists to use the banking system as a means to an unlimited expansion of credit... In the absence of the gold standard, there is no way to protect savings from confiscation through inflation."[5]
Nee hoor, een overheid die zo min mogelijk doet, is een overheid die niets doet. Maar goed, dan nog is het stukje tekst inductief libertarisch. Meer overheid = minder efficiëntie, dus minder overheid = meer efficiëntie, oftewel het meest efficiënte is de afwezigheid van een overheid die wat doet.quote:Op vrijdag 19 september 2008 11:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee, een heel consequente. Die zin spreekt immers al een impliciete noodzaak van een overheid uit.
Als je het zo formuleert heb je gelijk. Maar de zin 'een overheid moet ervoor waken...' gaat juist impliciet uit van een aanwezigheid van een overheid.quote:Op vrijdag 19 september 2008 11:43 schreef Monolith het volgende:
Nee hoor, een overheid die zo min mogelijk doet, is een overheid die niets doet. Maar goed, dan nog is het stukje tekst inductief libertarisch. Meer overheid = minder efficiëntie, dus minder overheid = meer efficiëntie, oftewel het meest efficiënte is de afwezigheid van een overheid die wat doet.
En offtopic bezig.quote:Op vrijdag 19 september 2008 11:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Als je het zo formuleert heb je gelijk. Maar de zin 'een overheid moet ervoor waken...' gaat juist impliciet uit van een aanwezigheid van een overheid.
Maar goed, we zijn aan het muggenziften.
Zelfredzaam is in deze tijd een ander begrip als dat het in het verleden was. In het verre verleden moest de mens idd zelfredzaam zijn om te overleven. Als dat tegenwoordig ook zo zou zijn, dan zou de één een zak met geld hebben en een goed kunnen leven, terwijl de ander van de goot eet en geen kans krijgt om zich op te werken richting een fatsoenlijk bestaan zonder een portie geluk en uitzonderlijk talent.quote:Op vrijdag 19 september 2008 11:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Vooruit dan maar weer, it's a dirty job but someone's got to do it. Zo blijkt wel weer.
[..]
Dat is de mens ook anders was zij als soort al aeonen geleden uitgestorven. Bovendien bestaat een overheid ook uit mensen, als je punt zou kloppen dat mensen niet zelfredzaam zijn dan maak je jezelf vrij ongeloofwaardig om vervolgens te stellen dat diezelfde mensen dan maar anderen moeten gaan redden.
Rendement wordt in de economische wereld vrijwel alleen maar gezien als het opleveren van geld. Nut daarentegen wordt meer gezien als een geld kostend iets waarvan het goed is dat het aanwezig is, maar waarbij het de vraag is of het ooit geld op gaat leveren.quote:[..]
Een perfecte contradictio in terminis, nut opleveren is zo'n beetje de definitie van rendement.
Als je dit soort voorzieningen aan de particuliere sector over zou laten, dan zouden er veel meer ongeletterden zijn, meer mensen sterven, omdat ze de zorg niet kunnen betalen en waarschijnlijk ook minder misdaden opgelost worden, omdat mensen moeten betalen voor de opsporing van de daders van misdrijven.quote:[..]
Daarom ligt het misdaadoplossingpercentage dus onder de 20%, staan er iedere dag honderden kilometers file, staan mensen drie maanden op de wachtlijst voor een levensreddende operatie en kan een kind dat van school komt amper nog lezen en schrijven? Dat noem je prima geregeld?
In dit geval heb ik het over de westerse wereld, niet de corrupte landen in de wereld. Tuurlijk haalt de overheid de efficiëntie van het bedrijfsleven niet, maar het bedrijfsleven stoot dan ook taken af die niet efficiënt genoeg meer verlopen. Een overheid doet dat niet en zorgt er voor dat daardoor bepaalde dingen in stand worden gehouden die voor het algemeen welzijn wel belangrijk zijn.quote:[..]
Integendeel, die zou stukken hoger liggen. Overheidsorganisaties werken, door het met geweld uitschakelen van de concurrentie, veel minder efficiënt . En dat is nog even afgezien van het feit dat het volstrekt immoreel is om geweld te gebruiken tegen mogelijke concurrenten.
Ben ik maar deels met je eens. Mensen zullen idd minder snel geneigd zijn om met wat geld over de brug te komen, maar de vraag is of de mensen anders zelf genoeg geld bij elkaar hadden kunnen brengen voor bijvoorbeeld een levensreddende operatie. De mens zal altijd toch wel de naaste familieleden blijven steunen. Waar de ieder-voor-zich mentaliteit vandaan komt, zou ik niet durven zeggen, maar in het geval er geen overheid was, zou die in ieder geval op sommige punten niet minder zijn, omdat dan het recht van de sterkste geldt.quote:[..]
Integendeel, zij kweekt juist een ieder-voor-zich mentaliteit. Als meer dan de helft van je inkomen je onder dwang wordt afgenomen zijn niet veel mensen meer geneigd hun zieke buurvrouw of gehandicapte neefje te helpen, dat moet de overheid maar doen.
Jij stelt het solidariteitsprincipe van de overheid gelijk met geweld. Een vergelijking die nergens op slaat. Een overheid kan dingen op grotere schaal regelen, waardoor het uiteindelijk per hoofd van de bevolking goedkoper wordt. Op vrijwillige basis worden idd wel zaken collectief geregeld, maar dat is op beperkte schaal. Als mensen zich er aan blijven onttrekken in het voorbeeld van de zorg, dan moeten ze uit solidariteit als ze ziek zijn toch worden geholpen, maar kunnen dat niet omadt hen de toegang tot de zorg wordt ontzegd?quote:[..]
Mensen zijn prima zelf in staat om op vrijwillige basis zaken collectief te regelen als ze dat nodig vinden. Het gebruik van geweld om mensen die daar niet aan mee willen doen er toch toe te dwingen ondermijnt wederom de hierboven al besproken solidariteit.
Die zaken staan lager op de prioriteitenlijst. Echter als deze niet geregeld worden, zoals op bepaalde punten bijvoorbeeld een waterkering aanleggen, dan zal het eerst een keer mis moeten gaan voordat er aan gedacht wordt om dat alsnog te doen en dan valt alles een stuk duurder uit, omdat eerst de rotzooi opgeruimd moet worden en daarna dus iets moet worden aangelegd. Op bepaalde punten kan de overheid echt goedkoper werken dan de markt, echter is dit lang niet op alle terreinen.quote:[..]
Zaken waar iedereen behoefte aan heeft blijven niet liggen, dan snap je het fenomeen markt niet. Zaken die wel blijven liggen daar is blijkbaar geen behoefte aan.
De euro gekoppeld aan de dollar?quote:Op vrijdag 19 september 2008 12:28 schreef princemm het volgende:
de euro is niet aan het goud gekoppeld maar aan de dollar dat weet ik zeker na de tweede wereld oorlog is dat gebeurd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |