Hier nog niet of nauwelijks verkrijgbaar:quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 16:57 schreef _Vulcanus_ het volgende:
[..]
Glenlivet 12 is best lekker.
Ik heb gisteren de Aberlour 16 Double Cask Matured gekocht (44,99 euro Dirck III), heerlijke whisky en zeker een aanrader voor mensen die hem nog niet kennen.![]()
[ afbeelding ]
ow?quote:Op maandag 20 oktober 2008 20:58 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Hier nog niet of nauwelijks verkrijgbaar:
[ afbeelding ]
Deze 18 jaar oude distillers versie die sinds juni alleen in de UK verkrijgbaar is heb ik twee maanden geleden in de distilleerderij geproefd en gezien de prijs/kwaliteit (rond de 60 Pound) is die m.i. veel te duur.
Vergeleken met deze botteling is de 16 jaar oude Aberlour een stuk interessanter.
Dan is 'tie waarschijnlijk net binnen daar.quote:Op maandag 27 oktober 2008 21:15 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
ow?
http://www.vooreenmooiglas.nl/index.php?page=whiskys&naam=Aberlour&id=1552
Waarom niet?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 01:43 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dan is 'tie waarschijnlijk net binnen daar.
Niet kopen dus wat mij betreft...
Ik heb zo'n vermoeden dat je redelijk serieuze alcoholproblemen krijgt als je het in die hoeveelheden consumeert dat je een significante hoeveelheid calorien van binnenkrijgtquote:Op zondag 2 november 2008 15:37 schreef Destrix het volgende:
Is whiskey een dikmaker of valt dat wel mee? (in vergelijking met bier)
Ik denk dat eenieder die niet al een behoorlijke alcoholverslaving heeft bij dergelijke hoeveelheden een acute alcoholvergiftiging oplooptquote:Op zondag 2 november 2008 22:36 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Ik heb zo'n vermoeden dat je redelijk serieuze alcoholproblemen krijgt als je het in die hoeveelheden consumeert dat je een significante hoeveelheid calorien van binnenkrijgt
Dan ben je best decadent bezig als je dat doet met een 30 jaar oude single maltquote:Op zondag 2 november 2008 22:44 schreef MPG het volgende:
[..]
Ik denk dat eenieder die niet al een behoorlijke alcoholverslaving heeft bij dergelijke hoeveelheden een acute alcoholvergiftiging oploopt.
Dat welquote:Op maandag 3 november 2008 10:12 schreef DIR het volgende:
[..]
Dan ben je best decadent bezig als je dat doet met een 30 jaar oude single malt
Chivas Regal 12 is een premium blend, dus een blend waarvan de jongste whisky 12 jaar oud is. Daarvan zou ik i.h.a., en zeker voor Chivas Regal 12, wel zeggen dat het zonde is om het in je koffie te donderstralenquote:Op dinsdag 4 november 2008 16:16 schreef thettes het volgende:
Ik heb thuis een Chivas Regal 12 staan, voor een student als ik vrij dure whisky. Ben ik nu de enige die dat eigenlijk zonde vindt om in Irish Coffee te gooien?
Deze vond ik best lekker:quote:Op dinsdag 4 november 2008 14:25 schreef Keepvogel het volgende:
Dus binnenkort zal ik er eens goed voor gaan zitten; ik moet zeggen dat ik erg uitkijk naar de BenRiach
Wat zijn zoal jullie favorieten van de Speyside? En wat zouden jullie als advies geven of mist er misschien en naam die ik zeer zeker ook moet overwegen bij mijn keuze?
Dat hangt er heel erg vanaf wat je wilt. Schotland kent 4 gebieden (speyside, highlands, lowlands and islay) en die smaken allemaal anders. Wil je rook / turf of wil je juist zoet bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 4 november 2008 17:46 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
Wat is nou een goeie single malt volgens jullie? En dan eentje die niet erg aan de prijs is, m.a.w. een goeie prijs/kwaliteit-verhouding heeft.
een quote van mij uit een grijs verleden:quote:Op dinsdag 4 november 2008 17:46 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
Wat is nou een goeie single malt volgens jullie? En dan eentje die niet erg aan de prijs is, m.a.w. een goeie prijs/kwaliteit-verhouding heeft.
quote:-wat is je budget?
Lekkere Single Malt Whisky is in alle prijscategorieen te krijgen maar de meeste zitten toch wel in de categorie 30-40 euro. Tussen de 25 en 30 euro is ook wel het een en ander te krijgen. Onder de 25 euro wordt de spoeling echt dun.
Dan de belangrijke vragen
Wat ken je al? en waar hou je van qua smaak?
Moet het een zachte soepele whisky zijn
- Dalwhinnie, Balvenie, Aberlour 10/12, Glengoyne, Glenlivet
liever ietsje kruidiger?
- Cragganmore, Oban, Highland Park, Clynelish
Effe meer pit? beetje rook ?
Talisker, Ardmore, Bowmore
Whisky met ballen:
Ardbeg, Laphroaig, Lagavulin.
en zo zijn er nog veel meer he.
Wat ook helpt is even de vorige draadjes lezen
Wat vind jij, past die the macallan 12 ook in het eerste rijtje?quote:Op dinsdag 4 november 2008 22:46 schreef pavv het volgende:
[..]
een quote van mij uit een grijs verleden:
[..]
Auchentoshan Three Woodquote:Op donderdag 6 november 2008 17:41 schreef OMG het volgende:
Ik ga zometeen eens m'n bestelling ophalen. Oban 14yo, Auchentoshan Three Wood en Scott's Selection Caol Ila 23yo..
Wat hierboven staatquote:Op vrijdag 7 november 2008 10:52 schreef fruityloop het volgende:
Wij hadden voorheen alleen ervaring met de Bushmill's 10 jaar oude whisky, die vonden wij beiden wel lekker zacht, maar ja je wordt toch nieuwsgierig, dus een proefsetje highland park gekocht. (12 en 18 jaar oud). Erg lekker, maar wel een wat meer een "in your face" smaak dan de Ierse bij de 1e slok, maar dat smaakt wel naar meer..Heeft iemand nog een leuke tip voor een soortgelijke whisky?
Waar heb je die gekocht en wat heb je ervoor betaald?quote:Op zaterdag 8 november 2008 17:09 schreef allsystemshalt het volgende:
Mijn laatste aanwinst;
The Yamazaki single malt aged 10 years
Zie site van de producent,
http://www.suntory.com/yamazaki/main.html
Dit wordt mijn eerste whisky uit het land van de rijzende zon en wel gemaakt op het punt waar 3 riviren bij elkaar komen Yamazaki. het water schijnt er erg goed te zijn ik hoop dat te kunnen proeven in de whiskyik ben benieuwd.
bwhahaha, deze is ook in de aanbieding: klikquote:Op zondag 9 november 2008 12:17 schreef pavv het volgende:
Ach, elke whisky met een beetje marketingbudget heeft inmiddels de schoorsteenmantel vol staan met prachtige bekers en oorkondes...Het gaat ten alle tijden om iets subjectiefs als smaak en dan kun je het altijd roerend (on-)eens zijn met de jury/uitslag.
Zelf lekker proeven en je eigen plan trekken.
.....kijk maar eens hoeveel oscars er gingen naar Titanic.....wat een &(%^#$@-k*tfilm is dat zeg!
---pavv, die zelf ook graag wel eens een HP18 drinkt.---
Bij sommige whiskies zie je inderdaad dat een flitsende marketing afdeling goed zijn werk doet.quote:Op zondag 9 november 2008 12:17 schreef pavv het volgende:
Ach, elke whisky met een beetje marketingbudget heeft inmiddels de schoorsteenmantel vol staan met prachtige bekers en oorkondes...Het gaat ten alle tijden om iets subjectiefs als smaak en dan kun je het altijd roerend (on-)eens zijn met de jury/uitslag.
Zelf lekker proeven en je eigen plan trekken.
.....kijk maar eens hoeveel oscars er gingen naar Titanic.....wat een &(%^#$@-k*tfilm is dat zeg!
---pavv, die zelf ook graag wel eens een HP18 drinkt.---
De fles vind ik bijzonder mooi, en Dimple is veel betere whisky dan de Red en Black label. Maar Jan de Wandelaar maakt ook Green label. Green label is heerlijk, wanneer je die gedronken hebt ga je echt anders over dit merk denken.quote:Op zondag 9 november 2008 12:37 schreef nielsgeode het volgende:
Dimple Scotch 15, klik is nu bij de makro in de aanbieding voor 21,37 euro. Niet duurKent iemand deze, is het wat of komt dit meer in de categorie Jan de Loper?
volledig terecht IMHOquote:Op zondag 9 november 2008 18:47 schreef _Vulcanus_ het volgende:
--- ssssttt, ik ben stiekem erg dol op chick flicks zoals Titanic, word er dan ook vaak mee gepest door vrienden ---
Urineer je ook zittend dan?quote:Op zondag 9 november 2008 18:47 schreef _Vulcanus_ het volgende:
--- ssssttt, ik ben stiekem erg dol op chick flicks zoals Titanic, word er dan ook vaak mee gepest door vrienden ---
[..]
Haha, nee hoor dat niet, ik probeer het te compenseren door heel mannelijk whisky te drinken.quote:
Die Dimple is toch een single malt?quote:Op zondag 9 november 2008 18:47 schreef _Vulcanus_ het volgende:
[..]
Bij sommige whiskies zie je inderdaad dat een flitsende marketing afdeling goed zijn werk doet.
Bruichladdich is ook zo'n goed voorbeeld van net iets over the top, zonde want dat hebben deze whiskies niet nodig.
De inhoud is al van hoogstaande kwaliteit, schreeuwende verpakkingen maken het imo niet nog beter.
[..]
De fles vind ik bijzonder mooi, en Dimple is veel betere whisky dan de Red en Black label. Maar Jan de Wandelaar maakt ook Green label. Green label is heerlijk, wanneer je die gedronken hebt ga je echt anders over dit merk denken.
Het is o.a. een blend van Talisker, Cragganmore, Linkwood, and Caol Ila.
En wil je echt een keer de whisky-barbaar uithangen, koop dan Johnnie walker Gold label, stop deze fles heel hedonistisch 24 uur in het vriesvak, en dan opdrinken na een lekkere maaltijd met een stuk pure chocolade erbij...
Heerlijk, gold label is echt een vreemde eend in de bijt wat dat betreft.
Meer dan genoegquote:Op zondag 16 november 2008 13:41 schreef pavv het volgende:
Macallan 1952, ik drink het ook niet elke dag....
Verder nog leuke dingen geproefd?
heyquote:Op maandag 10 november 2008 12:33 schreef _Vulcanus_ het volgende:
[..]
Haha, nee hoor dat niet, ik probeer het te compenseren door heel mannelijk whisky te drinken.
Hmm, ik ben niet geweest, maar is het serieus zon commerciël gebeuren? Met lui die gewoon komen om te zuipen en dronken te worden?quote:Op zondag 16 november 2008 20:34 schreef MadMaster het volgende:
Gisteren in Leiden slechts 3 interessante whisky's geproefd:
Gordon & Macphail Caperdonich 1972
Highland Park festivalbotteling Leiden 2008 (35cl flessen)
Longmorn 29y (vage, niet meer te krijgen festivalbotteling) bij Dutch Connection
Verder een beetje staan ouwehoeren met bekenden en hier en daar wat geproefd, maar ik word gek van de drukte en de mensen die maar een beetje weg staan te zuipen...
Drie....dat is niet zo'n beste score voor een 4 uurs sessie...Ik ben blij dat ik naar Lindores ben gegaan...meer van mijn gading te vinden daar.quote:Op zondag 16 november 2008 20:34 schreef MadMaster het volgende:
Gisteren in Leiden slechts 3 interessante whisky's geproefd:
Gordon & Macphail Caperdonich 1972
Highland Park festivalbotteling Leiden 2008 (35cl flessen)
Longmorn 29y (vage, niet meer te krijgen festivalbotteling) bij Dutch Connection
Verder een beetje staan ouwehoeren met bekenden en hier en daar wat geproefd, maar ik word gek van de drukte en de mensen die maar een beetje weg staan te zuipen...
Het merendeel komt niet om te zuipen, maar het gebral van de kleine minderheid aan het eind irriteert me mateloos. En commercieel is het zeker, vraag maar aan de wat kleinere standhouders die (net als iedereen overigens) sta-geld moeten betalen om aanwezig te mogen zijn én ook nog eens een deel van hun opbrengst aan de organisatie moeten afstaan.quote:Op zondag 16 november 2008 20:50 schreef IbeBen het volgende:
[..]
Hmm, ik ben niet geweest, maar is het serieus zon commerciël gebeuren? Met lui die gewoon komen om te zuipen en dronken te worden?
Die botteling komt in de speciaalzaken beschikbaar.quote:Op zondag 16 november 2008 22:07 schreef pavv het volgende:
[..]
Leuk om te horen dat die HP voor Leiden ook goed is, ik zal eens kijken of ik die nog ergens kan proeven.
Ik was al 2 jaar niet in Leiden geweest, vanwege de zelfde reden.quote:Vorig jaar viel Leiden mij ook ietwat tegen, en ik hoor ook niet helemaal meer tot de doelgroep heb ik gemerkt...Ik heb veel meer zin in het Whisky Festival van Groningen...volgend jaar maart, aanrader!
Ik verdun cask strengths in eerste instantie zelden of nooit, soms pas bij een half glas of minder één druppel water erbij om het verschil te proeven...quote:Op zondag 16 november 2008 22:42 schreef allsystemshalt het volgende:
Aha die Kilchoman heb ik ook geprobeerd.
Wel flink verdund want het was cask strength ik ben benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen als deze een jaar of 12 oud is.
Dat heeft de slijter in de stad waar mijn ouders wonen ook gedaan. Sowieso een erg toffe kerel die dol is op whiskey en er leuk over kan vertellenquote:Op zondag 16 november 2008 23:19 schreef allsystemshalt het volgende:
Gaaf zeg samen een vat kopen en hopen op een mooie rijping
Nee, ik drink mijn whisky gewoon opquote:Op maandag 17 november 2008 13:39 schreef Modder-eter het volgende:
Verkopen jullie wel eens een fles uit je verzameling? Welke websites gebruiken jullie daarvoor?
Wat vind jij te duur om op te drinken?quote:Op maandag 17 november 2008 14:12 schreef Modder-eter het volgende:
Ik ook, maar ik heb te veel flessen die ik te duur vind om op te drinken
Dan wordt het tijd dat we weer eens bij je ouders gaan buurtenquote:Op zondag 16 november 2008 15:59 schreef Muck het volgende:
[..]
hey![]()
Nou ben ik best een stoer meiske met een vrij mannelijke opleiding, maar verder niks mannelijks aan mij ja!
Gisteravond de fles die mijn vader voor zijn vader voor zijn verjaardag gekregen heeft maar eens aan nader onderzoek onderworpen.
[ afbeelding ]
De linker
Erg zacht en ik moet zeggen dat ik hem érg lekker vind
Eensch. Die zwarte vogel is imho een stuk smakelijker dan zijn beroemde broertje.quote:Pas met mijn vriend aan de Black Grouse gezeten, en die vind ik toch een stuk lekkerder dan zijn beroemde soortgenoot
> 50 euro. Ik heb er te veelquote:Op maandag 17 november 2008 14:51 schreef MPG het volgende:
[..]
Wat vind jij te duur om op te drinken?
Ik moet zeggen dat ik wel de neiging heb duurdere cq betere flessen te bewaren voor "speciale gelegenheden".
Waarom heb je ze dan ooit gekocht?quote:
Omdat ik ze toen wel het geld waard vond. Maar nu wil ik ze verkopen. Hoe doen jullie dat meestal?quote:Op maandag 17 november 2008 15:25 schreef MPG het volgende:
[..]
Waarom heb je ze dan ooit gekocht?
Of heb je ze gekregen?
Dat kan natuurlijk. Met je verdere vraag kan ik je helaas niet helpen, omdat ik totnutoe nooit een fles heb willen verkopen, en al mijn eigen flessen van slijter of supermarkt komen.quote:Op maandag 17 november 2008 15:46 schreef Modder-eter het volgende:
[..]
Omdat ik ze toen wel het geld waard vond. Maar nu wil ik ze verkopen. Hoe doen jullie dat meestal?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
Ik verkoop heel af en toe flessen die ik dubbel heb aan andere liefhebbers die ik ken.quote:Op maandag 17 november 2008 13:39 schreef Modder-eter het volgende:
Verkopen jullie wel eens een fles uit je verzameling? Welke websites gebruiken jullie daarvoor?
laat maar horen wat je hebt staan..ik heb hier een opvanghuis voor stray-whiskiesquote:
Jack Daniels is toch die Amerikaanse vlijmscherpe whisky?quote:Op maandag 17 november 2008 19:27 schreef Buonissimo het volgende:
Jack Daniels is top, maar die bewaar ik voor mensen die er écht van kunnen genieten. Daarnaast heb je ook verschillende whiskysoorten die Jack benaderen qua kwaliteit maar toch een stuk goedkoper zijn. Meer dan goed genoeg als afzakkertje. Jack is meer voor rustig weg te zakken en langzaam van te genieten, echt super. Maar dat drinken we natuurlijk niet té veel want hoe meer je het drinkt, hoe lekkerder het wordt natuurlijk
Wat is die whisky index precies?quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:57 schreef pavv het volgende:
[..]
laat maar horen wat je hebt staan..ik heb hier een opvanghuis voor stray-whiskies
(je kan een pm sturen evt)
Voor de verkoop anders eBay of als het echt zeldzaam spul is whiskyauction
bij de Whisky index zou ik wegblijven.
Mijn whisky waar ik door verandering van smaakprofiel gen ineteresse meer voor heb wordt nog wel eens met medeliefhebbers geruild voor wat anders.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:57 schreef pavv het volgende:
laat maar horen wat je hebt staan..ik heb hier een opvanghuis voor stray-whiskies
(je kan een pm sturen evt)
Dat is voortgekomen uit de Whisky Talker, een groepje dat meent dat je whisky als investering kan zien.quote:
Inderdaad.quote:Op dinsdag 18 november 2008 08:06 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Jack Daniels is toch die Amerikaanse vlijmscherpe whisky?
Helaas wel...quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:00 schreef Buonissimo het volgende:
[..]
Inderdaad.
Officiële site: http://www.jackdaniels.com/Default.aspx
Nederlandse info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jack_Daniel%27s
Nog nooit Jack geproefd???
Als je altijd flessen van ¤1000 koopt kan ik me bij diequote:
Geef mij 1000 euro mee, en ik kom met minimaal 20 flessen thuis, die allemaal stukken beter zijn dan Jack Daniel’s Old No.7.quote:Op woensdag 19 november 2008 00:17 schreef Buonissimo het volgende:
[..]
Als je altijd flessen van ¤1000 koopt kan ik me bij diewel iets voorstellen, anders niet hoor...
Ik las "flessen van C1000"...quote:Op woensdag 19 november 2008 00:17 schreef Buonissimo het volgende:
[..]
Als je altijd flessen van ¤1000 koopt kan ik me bij diewel iets voorstellen, anders niet hoor...
Welke?quote:Op woensdag 19 november 2008 01:05 schreef _Vulcanus_ het volgende:
[..]
Geef mij 1000 euro mee, en ik kom met minimaal 20 flessen thuis, die allemaal stukken beter zijn dan Jack Daniel’s Old No.7.
Ik zou willen dat ik altijd flessen van ¤1000 kon kopen, maar ik ben ook maar een gewone loonslaaf...quote:Op woensdag 19 november 2008 00:17 schreef Buonissimo het volgende:
Als je geen enkele ervaring hebt met Schotse single malts, probeer dan bijv. eens de 6 classic malts (Glenkinchie, Dalwhinnie, Cragganmore, Talisker, Oban en Lagavulin) en kijk of er iets tussen zit wat je interessant vindt. Zo ja, dan kan je op basis daarvan verdere adviezen krijgen.quote:Op woensdag 19 november 2008 01:19 schreef Buonissimo het volgende:
[..]
Welke?Niet uitdagend bedoeld hoor
Ben geen whiskykenner maar vind Jack de max, van thuis uit ook meegekregen enzo
Maar dus: welke raad je me aan?
Nu we het toch over de 6 classic malts gaan hebben. Van de 6 heb ik alleen talisker en lagavulin nog maar gehadquote:Als je geen enkele ervaring hebt met Schotse single malts, probeer dan bijv. eens de 6 classic malts (Glenkinchie, Dalwhinnie, Cragganmore, Talisker, Oban en Lagavulin) en kijk of er iets tussen zit wat je interessant vindt. Zo ja, dan kan je op basis daarvan verdere adviezen krijgen.
quote:Op woensdag 19 november 2008 01:19 schreef Buonissimo het volgende:
[..]
Welke?Niet uitdagend bedoeld hoor
Ben geen whiskykenner maar vind Jack de max, van thuis uit ook meegekregen enzo
Maar dus: welke raad je me aan?
In mijn ogen overstijgt elk van de whiskies die _Vulcanus_ postte Jack.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:57 schreef Big_Boss het volgende:
Hier nog een JD liefhebber. Maarre Vulcanus, komen die whiskeys die jij post dan in de buurt van Jack? Het is namelijk tijd om mijn smaak wat uit te breiden![]()
De whiskies die ik poste vind ik persoonlijk allemaal beter dan Jack Daniel's, maar ik ben dan ook geen liefhebber van Amerikaanse whisky.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:57 schreef Big_Boss het volgende:
Hier nog een JD liefhebber. Maarre Vulcanus, komen die whiskeys die jij post dan in de buurt van Jack? Het is namelijk tijd om mijn smaak wat uit te breiden![]()
quote:Op woensdag 19 november 2008 15:38 schreef vats het volgende:
jack is heerlijk, voor door de cola! ruitensproeiervloeistof of je moet jack daniels silver select hebben die is puur wel heerlijk.
Ik ben benieuwd wat je gaat kopen en wat je ervan vindt!quote:Op woensdag 19 november 2008 18:04 schreef Buonissimo het volgende:
Bedankt voor de reactie's. Dan weet ik wat ik voor mezelf kan kopen en kan weggeven volgende maand bij kerstmis
...de slijters willen er ook nog wat aan verdienenquote:Op woensdag 19 november 2008 21:15 schreef Maeghan het volgende:
Waarom is whisky zo duuuuur!? *grom*
quote:Op woensdag 19 november 2008 21:44 schreef Maeghan het volgende:
Ja, dat snap ik wel, verdorie. Je begrijpt heus wel wat ik bedoel. *gromt nog eens*
of alleen lege flessen geeftquote:Op donderdag 20 november 2008 13:12 schreef Maeghan het volgende:
Pas maar op dat Sinterklaas je flessen whisky er niet in leeggiet!
150 Whisky's proeven op één dag is een mission impossible als je het niet uitspuugd. Als je uitgaat van slechts 1cl whisky per glas, dan moet je dus omgerekend al gauw zo'n ruim 2 flessen whisky soldaat maken.quote:Op zaterdag 22 november 2008 11:09 schreef nielsgeode het volgende:
Stel je bent ervaren (ik dus niet) en heel erg optimistisch ingesteld en wilt daarom 150 verschillende whisky's op 1 dag proeven. Is uitspugen dan een optie of mis je dan de helft van de smaak?
dat heet hier vrijdagavondquote:Op zaterdag 22 november 2008 12:44 schreef MadMaster het volgende:
[..]
dan moet je dus omgerekend al gauw zo'n ruim 2 flessen whisky soldaat maken.
Als je nou eens uitgaat van 5 mL per glas dan zit je op net iets meer dan 1 fles. Als je 's morgens om 8 uur begint en je wilt 's avonds om 12 uur klaar zijn dan heb je er 16 uur voor en moet je er dus iets meer dan 9 per uur proeven. Dan heb je per glas 6,4 minuten. Als je daarvan de helft gebruikt om te proeven en de andere helft om je smaak weer te neutraliseren (water / stukje witbrood?).quote:
Als ik voor mezelf kijk merk ik dat ook. Als ik serieus een aantal whisky's wil proeven moeten dat er niet meer zijn dan een stuk of 4 a 5quote:Op zaterdag 22 november 2008 17:13 schreef Luuksor het volgende:
Heb hier laatst met een vriend van me, die nog niet heel erg in de whisky zit ook een klein proeverijtje gedaan. Hij kocht een beginnerssetje whisk(e)ys van de slijter, met kleine flesjes Four Roses, Ballantines, Chivas Regal, Jameson en The Glenlivet. Ik had nog een setje van de 6 single malts staan.
Wij zijn na 9 flesjes opgehouden, omdat hij het echt niet meer volhield, en ik was de smaak wel een beetje kwijt. Wel een erg leuke manier om een whisky beginner te leren smaken onderscheiden. (Zijn palet is wel goed, hij is wel erg goed op het gebied van wijn).
Vanavond heb ik de Glen Ord 12 en de Glendonach 15 eens naast elkaar gezet, ik moet zeggen dat ik er niet één bijzonder vond uitspringen maar toch geniet de Glen Ord wel mijn voorkeur; ik kon de Glendronach moeilijk plaatsen en de Glen Ord smaakt gewoon lekker, maar heeft weinig 'smoel'.quote:Op dinsdag 4 november 2008 14:25 schreef Keepvogel het volgende:
Hallo mede-whiskyliefhebbers!
[...]
Van het weekend vond ik het tijd om weer eens een nieuwe fles te halen, alwaar ik besloot om eens een andere regio te proberen. Mijn keuze viel op de Speyside,
Dus binnenkort zal ik er eens goed voor gaan zitten; ik moet zeggen dat ik erg uitkijk naar de BenRiach
Nicolaas Klei is goed!quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:28 schreef Maeghan het volgende:Nicolaas Klei
quote:Mooie fles in de vorm van druiventrossen. Als ik ooit die geur van oude dwijlen gemarineerd in azijn eruit krijg ga ik m als karaf gebruiken
Ben net ongesteld geweest, dus dat kan het niet zijn...quote:Op zaterdag 22 november 2008 13:31 schreef Conekiller het volgende:
is het te vroeg voor ironie ofzo? Of moet je ongesteld worden?
De Speyside heeft vele mooie whisky's.quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:05 schreef Keepvogel het volgende:
Ik ben benieuwd naar wat jullie überhaupt vinden van de Speyside en haar enorme aanbod, en wat jullie favoriet(en) van deze regio zijn?
quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:22 schreef Maeghan het volgende:
Volgende twee weken veel acties bij Dirck III: Laphroaig, Caol Ila, Talisker, Glen Elgin, Dalwhinnie en Royal Lochnagar.
Ik mis hier de eerdergenoemde Laphroaig, en juist daar was ik benieuwd naar, aangezien ik voor 25 euries een Laphroaig 15 yo op de kop kan tikkenquote:Op zondag 23 november 2008 16:12 schreef Maeghan het volgende:
Even overzichtje van de acties:
Royal Lochnagar 0,7: E35,99
Glen Elgin 0,7: E31,79
Cragganmore 0,7: E29,99
Caol Ila 0,7: E31,99
Talisker 0,7: E29,99
Dalwhinnie 0,7: E32,99
Lok-Na-Kaquote:Op zondag 23 november 2008 20:13 schreef Maeghan het volgende:
Ik heb problemen met m'n speakers =( Kun je 't niet fonetisch voor me opschrijven?
Die was duurder hoor. Laphroig 10 voor E32,99.quote:Op zondag 23 november 2008 20:46 schreef MPG het volgende:
[..]
[..]
Ik mis hier de eerdergenoemde Laphroaig, en juist daar was ik benieuwd naar, aangezien ik voor 25 euries een Laphroaig 15 yo op de kop kan tikken.
Dit is weer typisch zo'n whisky die er een jaar nog staat. We hebben destijds drie dozen Yamazaki 10 gekregen en daarvan hebben we in of vlak na de actieweek een fles verkocht en dat is het in een half jaar tijd. Zo vergaat het helaas veel whiskies. Maar goed, ik werk in Oud Krispijn he. Niet echt 's Nederlands rijke whiskydrinkers daar. Meer Glentalloch, Mansion House en Jan de Wandelaar (Red, Black & zelfs Green label - ja ja, de enkele kenner weet wat ie wil, lolquote:Op zondag 23 november 2008 21:24 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Lok-Na-Ka
Ch = zachte K (zoals in 'cacao') en de 'r' op het eind niet uitspreken...
Ik hoor je deze whisky al aanprijzen in de winkel:
"Ja, dit is een Royal Loknaka.
Het is een heerlijke whisky met verfijnde aroma's van leer, lijnzaad, boenwas en terpentine en voor nog geen 36 Euro heeft u een koninklijke fles in handen."
Dan is mijn adresje toch de moeite waardquote:Op maandag 24 november 2008 06:56 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Die was duurder hoor. Laphroig 10 voor E32,99.
Oh en Bowmore Legend voor 24,99 hebben ze ook nog.
Wel eens in het glas gehad en helaas is ie beduidend minder lekker dan de 12 jaar oude. Geen slechte whisky hoor....alleen wat dun en 1-dimensioneel. (maar misschien ben ik iets te veel verwend)quote:Op zondag 23 november 2008 16:12 schreef Maeghan het volgende:
Heeft iemand eigenlijk Yamazaki 10 weleens op? Ik vond 12 erg lekker en 18 ook best, maar ik weet niet hoe 10 is, agz die op was op het whisky festival (ja, gratis uitgedeeld, dan krijg je dat).
In duitsland.quote:Op maandag 24 november 2008 11:17 schreef pavv het volgende:
[..]
Wel eens in het glas gehad en helaas is ie beduidend minder lekker dan de 12 jaar oude. Geen slechte whisky hoor....alleen wat dun en 1-dimensioneel. (maar misschien ben ik iets te veel verwend)
Voor degene die Laphroaig 15 voor 25 euro kan krijgen: DOEN!
(enne...waar is dat?)
2 jaar terug met de feestdagen had de Dirck III in Utrecht Johnnie Walker Blue label -- 135 euro.quote:Op maandag 24 november 2008 07:13 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Dit is weer typisch zo'n whisky die er een jaar nog staat. We hebben destijds drie dozen Yamazaki 10 gekregen en daarvan hebben we in of vlak na de actieweek een fles verkocht en dat is het in een half jaar tijd. Zo vergaat het helaas veel whiskies. Maar goed, ik werk in Oud Krispijn he. Niet echt 's Nederlands rijke whiskydrinkers daar. Meer Glentalloch, Mansion House en Jan de Wandelaar (Red, Black & zelfs Green label - ja ja, de enkele kenner weet wat ie wil, lol). We hebben zelfs nog oude verpakkingen Glenkinchie staan van 10 jr, terwijl die er al een jaar geleden uitgegaan zijn geloof ik.
Geen idee of het aan de accijns ligt. Ik weet wel dat het vaak de moeite loont even de grens over te wippen. Die Laphroaig is trouwens wel een actie voor de feestdagen.quote:Op maandag 24 november 2008 18:52 schreef Maeghan het volgende:
Toch altijd leuk om te zien dat mensen hele eigen associaties hebben bij geuren, waar je zelf misschien nooit aan zou denken... =)
Tja, ik vroeg me ook al af waar die Laphroaig zo goedkoop was, maar Duitsland is voor mij iets te ver.
Maar komt dit (mede) door het verschil in accijns? Weet iemand hoeveel accijns men in Dld betaalt?
Overigens heb ik Yamazaki 10 en Laphroaig 10 toch maar gekocht. Geen betere manier om erachter te komen hoe het smaakt en ik moet tenslotte toch weten wat ik verkoop
Ik heb een klein flesje Blue Label gekregen uit de erfenis van Prins Bernhard (die kreeg dat altijd aan boord van zijn vluchten, maar dronk het niet altijd. Eén van die onaangetaste flesjes heb ik nu dus...), maar verder zal ik geen euro uitgeven aan Johnny Walker.quote:Op dinsdag 25 november 2008 00:53 schreef Mr.G het volgende:
Whiskey idolaat van mijn dispuur kreeg Johny Blue van ons voor zijn 21-diner. Hij werkt in een kroeg met uitgebreide whiskey kaart dus hij kent wel het een en ander maar hij stond toch versteld van de geweldige smaak van de Blue.
Geslaagd cadeau dus en als ik hem mag geloven een aanrader.
van de whiskies op dit moment in de aanbieding bij dirk III is alleen de coal ila 12 echt goedkoop. De anderen zijn stuk voor stuk goedkoper bij vooreenmooiglas.nl, komen er alleen wel verzendkosten bij als je niet in de buurt woont. Ik los dat weer op door met 4 mensen tegelijk te bestellen en het bij 1 adres af te laten leveren. Wat moeten ze dan wel niet denken als ik 12 flessen bestelquote:Op dinsdag 25 november 2008 22:42 schreef allsystemshalt het volgende:
Thanks voor de tip ik ga dirkIII even bezoeken![]()
Vroeger kwam die bij mij gratis langsbrengen, ik woonde toevallig in de straat waar hij vroeger was op gegroeit en waar zijn vader een slijterij had. Het is overigens ook geen straf om de winkel gewoon te bezoeken.quote:Op woensdag 26 november 2008 07:56 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
van de whiskies op dit moment in de aanbieding bij dirk III is alleen de coal ila 12 echt goedkoop. De anderen zijn stuk voor stuk goedkoper bij vooreenmooiglas.nl, komen er alleen wel verzendkosten bij als je niet in de buurt woont. Ik los dat weer op door met 4 mensen tegelijk te bestellen en het bij 1 adres af te laten leveren. Wat moeten ze dan wel niet denken als ik 12 flessen bestel
quote:Op zondag 30 november 2008 16:48 schreef Tweek het volgende:
[..]
Vroeger kwam die bij mij gratis langsbrengen, ik woonde toevallig in de straat waar hij vroeger was op gegroeit en waar zijn vader een slijterij had. Het is overigens ook geen straf om de winkel gewoon te bezoeken.
welkom hierquote:Op maandag 1 december 2008 17:18 schreef bass83 het volgende:
Hallo allemaal, ik begin me ook steeds meer te verdiepen in de whisk(e)y.
Erg leuk en interessant wat er qua info allemaal te vinden is.
Veel ervaring in het drinken heb ik nog niet, heb nu 2 flessen staan. De 'gewone' Jack Daniels en een Highland Park 12. Moet zeggen dat ik toch echt voor de Highland Park ga, zit naar mijn idee veel meer smaak in. Maar goed, kan aan mijn onervarenheid liggen!
Ik volg dit topic op de voet, en kom heel vaak de Lagavulin tegen. Nu vroeg ik me af hoe je die naam uitspreekt.. (sorry voor die onwetendheid).
Hopelijk mag ik ooit in het bezit zijn van net zulke mooie collecties als die ik hier voorbij zie komen, prachtig om te zien (jammer dat het alleen bij zien blijft...
Tot op zekere hoogte wel, een beetje goede wijn-cursus begint bijvoorbeeld vaak met een aantal basisgeuren te leren herkennen zoals vanille, peper, zoet, zout, zuur, bitter, verschillende fruitsoorten etc. Dan weet je tot op zekere hoogte wat je kán proeven, en uiteraard is er een techniek voor het proeven zelf, oa eerst naar de kleur & geur kijken etc, hoe wijn/whisky in het glas "hangt" etc etc, het is een vak apart, maar tot op zekere hoogte wel aan te leren. Pas alleen op dat je niet een "technische" drinker wordt, en alleen alleen met je aantekeningen etc bezig bent ipv te genieten..quote:Op dinsdag 2 december 2008 12:13 schreef bass83 het volgende:
Dank je, alweer wat geleerd!
Het nadeel van dit forum is wel dat je na al dat lezen zo'n zin krijgt in whisky maar zit hier op het werk, dus dan gaat dat helaas niet lukken..
Voordeel is dan wel weer dat het wachten bij thuiskomsr beloond wordt!
Gister weer heerlijk genoten van m'n Higland Park 12, smaak ik heerlijk maar heb nog wel het probleem dat ik bijna niks aan smaken kan onderscheiden. Is dit een kwestie van wennen en dat je die smaken er op een gegeven moment vanzelf uithaalt of is dit iets wat je kunt leren?
Uhm die uitspraak klopt niet, het is La-Ga-Voe-Lin met de klemtoon op Voe. Zie ook hierquote:Op maandag 1 december 2008 19:07 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
welkom hier![]()
en het is laa-gaa-voe-lin met de klemtoon op de 2e lettergreep
jaaaquote:Op dinsdag 2 december 2008 17:00 schreef -Lone- het volgende:
[..]
Uhm die uitspraak klopt niet, het is La-Ga-Voe-Lin met de klemtoon op Voe. Zie ook hier
Malt Maniac Michel van M. vertelde mij gisteren inderdaad zoiets.quote:Op woensdag 3 december 2008 21:45 schreef pavv het volgende:
Ik heb uit de Malt maniac Awards begrepen dat de hedendaagse versie van de Highland park 12 (circa 2008) weer goed te drinken is (na een behoorlijke kwaliteitsdip rond 2007)...
27, 28 en 29 maart 2009.quote:Op donderdag 4 december 2008 10:40 schreef Wyger het volgende:
Eeindelijk een topic gevonden waar je echt wat aan hebt![]()
Ik weet niet of er mensen in de buurt of in Groningen wonen, hier in Groningen hebben we een whisky kroeg met meer als 100 soorten single malts. Ook hebben we hier eens per jaar de grote whiskybeurs! Ik zal wel even zoeken wanneerdeze is.
Ik ken wel het onafhankelijke label Old Malt Cask van Douglas Laing, maar de Old Man Cask heb ik nog nooit mogen ontmoeten...quote:Wie kent van jullie de 'old mans cask' van 40 yo? Das toch wel de meest bijzondere whisky die ik heb gedronken, en een smaak, ongelovelijk!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |