Zo goed?quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:51 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Het gaat niet om de verslaving, het gaat om de vrijheid van keuze. Andere mensen (de niet-rokers/rokers) gaan andere mensen (niet-rokers/rokers) beperken in hun keuze.
Je wilt zeggen dat je gaat slapen?quote:
Mja, maar je moet ergens de grens trekken.. als je rookt levert dat en de staat veel centjes op.. en de kans dat je het loodje legt is 'relatief' groter, en de kans dat je anderen een grotere kans op een eerdere begrafenis geeft is ook aanwezig.. maar dat is allemaal relatief.quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:49 schreef Ponco het volgende:
[..]
Het gaat niet om de verslaving, het gaat om de vrijheid van keuze. Andere mensen (de overheid) gaan andere mensen (uitbaters) beperken in hun keuze.
Ik maak me ook niet druk om het rookverbod. Ik rook zelf, en het maakt mij niet uit of ik ergens wel of niet mag roken. Dan rook ik gewoon niet. Maar inderdaad, dat mensen zo gemakkelijk over andermans vrijheid heenwalsen stoort me. Althans, het stoort me niet echt, maar ik vind wel dat er wat aangedaan moet worden.quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:53 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nou ja, het is vooral irritatie. Op persoonlijk niveau kan ik me niet echt druk maken om de gevolgen van het rookverbod, maar dat mensen zo gemakkelijk over andermans vrijheid heen walsen stoort me behoorlijk.
Ik rook nietquote:Op dinsdag 9 september 2008 00:42 schreef SolarX het volgende:
Wat een verslaving al niet bij mensen losmaakt...
Klinkt ernstig, ik zeg vrijheid van keuze moet beperkt worden, zonder daarbij een ander niet in zijn keuze te beperken.quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, maar je moet ergens de grens trekken.. als je rookt levert dat en de staat veel centjes op.. en de kans dat je het loodje legt is 'relatief' groter, en de kans dat je anderen een grotere kans op een eerdere begrafenis geeft is ook aanwezig.. maar dat is allemaal relatief.
Vrijheid van keuze moet beperkt worden. Maar als iemand thuis wil roken moeten ze dat vooral doen.
En als het personeel dat niet wil? Dan MOETEN ze maar, ook al willen ze niet?quote:Op dinsdag 9 september 2008 01:07 schreef DaMook het volgende:
Waarom gaat het in deze topics altijd over klanten die een rookvrije kroeg zouden moeten hebben![]()
![]()
De wet gaat over een rookvrije werkplek, dus het personeel moet de kans krijgen rookvrij te werken !!
Kijk... Jij laat je nu als niet roker beïnvloeden door je rokers vrienden die nu niet meer uitgaan. Als men wel mag roken laat je je ook beïnvloeden door naar tenten te gaan waar gerookt mag worden. Uitgaansgelegenheden waar niet gerookt mag worden zullen dan nooit werken, omdat iedereen behoorlijk wat rokers vrienden heeft. Dat zorgt er weer voor dat heel wat niet rokers 'verplicht' worden om naar rook gelegenheden te gaan willen ze een leuke avond hebben. Dat zijn de mensen die de overheid nu in bescherming neemt.quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik ben niet verslaafd en kan prima avonden doorbrengen zonder roken. Net zo goed avonden doorbrengen met roken. Maar mag ik dat zelf beslissen, mits mijn omgeving aangeeft er geen last van te hebben? En de meeste van mijn vrienden roken wel, en zeker met uitgaan, dus als zij minder uitgaan, dat heeft dat ook op mij invloed.
Niks verslaving, betutteling.
Klopt, het is een gevolg dat klanten een rookvrije kroeg hebben. Maar dan nog kun je de vragen stellen:quote:Op dinsdag 9 september 2008 01:07 schreef DaMook het volgende:
Waarom gaat het in deze topics altijd over klanten die een rookvrije kroeg zouden moeten hebben![]()
![]()
De wet gaat over een rookvrije werkplek, dus het personeel moet de kans krijgen rookvrij te werken !!
Zoals ik al aangaf in mijn vorige reactie. Ze moeten niet in een kroeg werken. Dat wil je of dat wil je niet.quote:Op dinsdag 9 september 2008 01:07 schreef Bananenman het volgende:
[..]
En als het personeel dat niet wil? Dan MOETEN ze maar, ook al willen ze niet?
Klopt, en nu laten we ons beïnvloeden door mensen, waarvan we eigenlijk niet willen dat ze ons beïnvloeden. Vrienden kun je kiezen, blijkbaar heeft hij 'rookvrienden' gekozen en zit hij er niet mee dat ze roken. Prima.quote:Op dinsdag 9 september 2008 01:12 schreef Karammel het volgende:
[..]
Kijk... Jij laat je nu als niet roker beïnvloeden door je rokers vrienden die nu niet meer uitgaan. Als men wel mag roken laat je je ook beïnvloeden door naar tenten te gaan waar gerookt mag worden.
Ongevraagde bescherming.quote:Uitgaansgelegenheden waar niet gerookt mag worden zullen dan nooit werken, omdat iedereen behoorlijk wat rokers vrienden heeft. Dat zorgt er weer voor dat heel wat niet rokers 'verplicht' worden om naar rook gelegenheden te gaan willen ze een leuke avond hebben. Dat zijn de mensen die de overheid nu in bescherming neemt.
Het is niet dat roken nog zo'n lading heeft, maar de beperking van jouw en mijn keuzequote:Neemt niet weg dat ik het nog steeds een moeilijke discussie vind. Ik ben sinds het rookverbod ook maar nauwelijks in kroegen geweest waar niet gerookt wordt. In mijn stamkroeg gaan na 12 uur de asbakken gewoon weer op tafel. Ik moet toegeven dat ik daar absoluut geen moeite mee heb. Het word direct wat gezelliger en de boel leeft gelijk weer op. Eigenlijk best wel treurig dat roken nog zo'n lading heeft en zoveel met zich mee brengt.
quote:In mijn sportkantine, die eigenlijk meer een kroeg is, is het tegenwoordig behoorlijk uitgestorven. Het volk dat er puur voor het bier en het sigaartje komt blijft nu thuis. Heel wat teams gaan ook direct huiswaarts in plaats van nog even de kantine op te zoeken. Het scheelt behoorlijk in inkomsten. Kleine kroegen, zoals mijn stamkroeg, hebben ook behoorlijk wat te lijden onder het rookverbod. Veel mensen blijven thuis en dat is absoluut te merken. Waar ik voorheen geluk had als ik een kruk kon bemachtigen kunnen we tegenwoordig kiezen aan welk tafeltje we gaan zitten. Plek zat.
Ten eerste, in Nederland hoef je niet per se te werken om geld te verdienen, daar hebben we een uitkering voor. Ten tweede zou het niet zo'n verstandige keuze zijn om in een kroeg te werken als je astma hebt. Moet ik er wel bij zeggen dat roken sowieso geen verstandige keuze is.quote:Op dinsdag 9 september 2008 01:20 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Je moet toch ergens werken om je brood te verdienen?
En als je nou heel graag in een kroeg zou willen werken en astma hebt
Niemand dwingt jou om naar een rook-omgeving te gaan.quote:
Ik heb een water-allergie, maar ik wil badmeester worden. Kan iemand even al het water in alle zwembaden verbieden zodat ik kan werken?quote:Op dinsdag 9 september 2008 01:20 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Je moet toch ergens werken om je brood te verdienen?
En als je nou heel graag in een kroeg zou willen werken en astma hebt
Die kans hebben ze altijd al gehad, door in een rookvrije kroeg te gaan werken, of ergens anders waar niet gerookt mag worden. De keuze die ze eerst hadden, om te kiezen voor een bedrijf waar wel of niet gerookt mag worden, is ze nu afgenomen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 01:07 schreef DaMook het volgende:
![]()
Als iemand de grens moet trekken is het de niet roker die in de rook gaat staan en vervolgens gaat lopen zeiken dat ie er last van heeft. Je bent niet verplicht om te gaan stappen. Stappen is vies en ongezond.quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, maar je moet ergens de grens trekken..
Dit is niet waar, de EU legt ook regels op, dus de regering heeft er geen monopolie op.quote:Op maandag 8 september 2008 23:49 schreef Ponco het volgende:
[..]
Helaas, voorzie ik, dat je wel eens gelijk kunt hebben. Ik acht de huidige regering in staat om zo'n maatregel te treffen. Helaas heeft de huidige regering het monopolie om regels te maken, waarbij zijzelf sancties kunnen verzinnen.
De horeca heeft jaren de kans gehad om dit te regelen! Met als resultaat dat vrijwel niemand het deed, en je in elk restaurant nog in de stank zat te eten... Het is de eigen schuld van de hele branche dat ze het niet zelf hebben opgelost.quote:Vrijheid omtrent het rookverbod?
De uitbater is vrij om te kiezen of hij een rookverbod instelt ja of nee. De klant is vrij om te kiezen tussen 'rookcafé's' en 'niet-rookcafé's' of om gewoon niet naar het café te gaan. De klant heeft dus drie opties.
Want? De meerderheid van de niet-verslaafden moet zich maar schikken naar de verslaafden?! 10 jaar geleden nog werd er gerookt in vrijwel elk kantoor, dat is ondertussen gelukkig afgelopen en daar klaagt niemand meer over! Realiseer je vooral dat het de rokers zijn die een smerige verslaving hebben, draai het niet om! En blijkbaar vinden rokers het nog steeds heel normaal om mensen met hun kanker op te zadelen, en dan te zeggen dat het "zuurpruimen" zijn als ze dat niet waarderen (getuige dit topic!).quote:Helaas kiest de huidige regering voor ons, namelijk de tweede optie.
Laten we het gezond maken en gewoon niet rokenquote:Op dinsdag 9 september 2008 01:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Stappen is vies en ongezond.
en hoe denk je dat dat in zijn werk zal gaan als jij als enige (want al het personeel rookt immers) aanspraak gaat maken op die werkplek...quote:Op dinsdag 9 september 2008 01:07 schreef DaMook het volgende:
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |