abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 5 september 2008 @ 00:35:20 #101
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_61390756
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, maar op zo'n manier kan je de hele van-rook-ga-je-dood-argumentatie van tafel vegen.

Niet dat ik dat überhaupt een argument vind in deze, ik neem dat risico gewoon en niet rokers moeten vooral niet in mijn kroeg komen. En op Qlimax ook niet.
Het probleem is dat jij vind dat horeca-medewerkers dit risico ook maar gewoon moeten nemen, of anders maar een andere baan moeten gaan zoeken.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_61390824
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:33 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Kun je niet op een normale manier discussieren?
[..]

In tegenstelling tot jou heb ik maartena echter een heleboel onafhankelijke onderzoeken zien posten waaruit een correlatie blijkt tussen meeroken en het verhoogd voorkomen van verschillende ziektebeelden.

Ik heb het persoonlijk niet gezien maar zou er niet raar van opkijken als huidkanker een van die ziektebeelden is. Weet je hoeveel verbrandde chemicalien er op je huid neerslaan als je in de rook van een ander staat?
Kom jij maar eens terug met je zielige commentaar als je een familielid hebt verloren.
Dan heb je recht van spreken.
En niet met dat trieste gelul over onderzoekje dit en rapportje dat.
  vrijdag 5 september 2008 @ 00:41:39 #103
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61390881
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:35 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Het probleem is dat jij vind dat horeca-medewerkers dit risico ook maar gewoon moeten nemen, of anders maar een andere baan moeten gaan zoeken.
Ik vind dat horeca medewerkers (die heel vaak zelf roken en dat dolgraag zouden willen (blijven) doen onder hun werk) dat zelf mogen beslissen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 september 2008 @ 00:44:07 #104
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_61390920
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:38 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Kom jij maar eens terug met je zielige commentaar als je een familielid hebt verloren.
Dan heb je recht van spreken.
En niet met dat trieste gelul over onderzoekje dit en rapportje dat.
Ik heb er al zat verloren. Wat heeft dat in godsnaam met de discussie te maken.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 5 september 2008 @ 00:45:16 #105
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_61390937
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik vind dat horeca medewerkers (die heel vaak zelf roken en dat dolgraag zouden willen (blijven) doen onder hun werk) dat zelf mogen beslissen.
En de horecamedewerker die niet rookt en ook graag niet blootgesteld wil worden aan rook, hoe moet hij/zij dat doen als een of meerdere collega's wel rookt?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_61390977
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:44 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ik heb er al zat verloren. Wat heeft dat in godsnaam met de discussie te maken.

En daar geloof ik dus niks van, anders had je wel anders gereageerd sukkel.
Maar ik ben klaar met in jouw ogen discussie...het ga je goed.
  vrijdag 5 september 2008 @ 00:51:26 #107
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_61391039
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:47 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

En daar geloof ik dus niks van, anders had je wel anders gereageerd sukkel.
Maar ik ben klaar met in jouw ogen discussie...het ga je goed.
Ik ben ook klaar met jou heethoofd. Ik heb alleen de stelling van maartena die jij verkeerd uitlegde proberen uit te leggen. En dan blijf je me maar sukkel en weet ik wat noemen.

Flikker toch een eind op.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 5 september 2008 @ 00:54:56 #108
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61391078
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:45 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

En de horecamedewerker die niet rookt en ook graag niet blootgesteld wil worden aan rook, hoe moet hij/zij dat doen als een of meerdere collega's wel rookt?
Waarom zou een niet-roker in een rook-kroeg willen werken?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 september 2008 @ 00:56:52 #109
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_61391099
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waarom zou een niet-roker in een rook-kroeg willen werken?
Er is niet zoiets als een rookkroeg, tenzij je een coffeeshop bedoeld of een sigarenbar. En in de oude situatie werd in 95% van alle kroegen gerookt, dus dan moet die werknemer zich maar aanpassen toch?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_61391102
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:51 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ik ben ook klaar met jou heethoofd. Ik heb alleen de stelling van maartena die jij verkeerd uitlegde proberen uit te leggen. En dan blijf je me maar sukkel en weet ik wat noemen.

Flikker toch een eind op.
Als je iets uit probeert te leggen, moet je in het vervolg iets duidelijker zijn.
En je blijf in mijn ogen een sukkel.
  vrijdag 5 september 2008 @ 00:57:32 #111
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_61391113
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:56 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Als je iets uit probeert te leggen, moet je in het vervolg iets duidelijker zijn.
En je blijf in mijn ogen een sukkel.
Gefeliciteerd.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 5 september 2008 @ 00:59:33 #112
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61391132
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:11 schreef Bommenlegger het volgende:
Lees eens beter sukkel.
Dan kan je lezen wat ik bedoel.
Ben je altijd zo gefrustreerd, of kun je ook op een normale manier discussiëren?
quote:
Waar slaat het op wat die maartena of wat dan ook verkondigd.
Huidkanker ed door meeroken.
Laat me niet lachen.
Huidkanker kan wel degelijk veroorzaakt worden door roken. Wellicht niet door meeroken, en ik heb er ook geen moeite mee om dat te rectificeren, bij deze. Maar om nou op zo'n betuttelende "laat me niet lachen" manier te reageren laat bar weinig zien van je volwassenheid.
quote:
En kom maar weer eens terug met dit soort opmerkingen als je iemand in je nabijheid hebt verloren die niet rookte EN ook niet meerookte.
Ik heb familieleden verloren die niet rookten, nooit rookten, wel rookten, en meerookten. In de laatste categorie was mijn opa eigenaar van een kroeg maar hij rookte zelf niet. Hij overleed aan een hartaanval, en dat was het einde van de kroeg.

Mijn schoonvader rookte nooit, en het meeroken is denk ik beperkt gebleven bij familie bezoek. Hij was namelijk arts, en er werd nooit gerookt op de praktijk. Toch kreeg hij nog geen jaar na zijn pensioen prostaatkanker, waaraan hij overleed.

En om nou echt met dat soort opmerkingen te komen, alsof je "recht van spreken" zou hebben als je meer doden in je familie zou hebben, en dat je het daarom ook beter zal weten? Onzin. Als je iets wil aankaarten kom je maar met onderbouwing.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_61391133
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:57 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Gefeliciteerd.
Same 2 U sukkel
  vrijdag 5 september 2008 @ 01:20:32 #114
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61391345
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:56 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Er is niet zoiets als een rookkroeg, tenzij je een coffeeshop bedoeld of een sigarenbar. En in de oude situatie werd in 95% van alle kroegen gerookt, dus dan moet die werknemer zich maar aanpassen toch?
Je gaat toch niet op een plek werken waar gerookt word als je daar problemen mee hebt? Er word nu plotseling gedaan alsof de horeca stampvol niet-rokers zit die smachten naar een rook-vrije werkplek. Maar als dat zo was dan hadden die mensen daar helemaal niet gewerkt.

In de horeca word gerookt en gezopen en als je daar problemen mee hebt heb je daar niets te zoeken, net als ik in een kerk of bejaardensoos niets te zoeken hebt. De sfeer en de muziek zijn er kut en daar word ik ziek van.

Het rookverbod in de horeca is onzin. De uitbater mag bepalen of er in zijn zaak gerookt word.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 september 2008 @ 01:33:21 #115
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_61391459
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 01:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je gaat toch niet op een plek werken waar gerookt word als je daar problemen mee hebt?
Dit kon je vóór 2004 ook zeggen voor de rest van de werkgelegenheid. Moest een niet-roker voor die tijd maar werkloos blijven of op zoek naar de baan waar niemand rookte?
quote:
Er word nu plotseling gedaan alsof de horeca stampvol niet-rokers zit die smachten naar een rook-vrije werkplek. Maar als dat zo was dan hadden die mensen daar helemaal niet gewerkt.

In de horeca word gerookt en gezopen en als je daar problemen mee hebt heb je daar niets te zoeken, net als ik in een kerk of bejaardensoos niets te zoeken hebt. De sfeer en de muziek zijn er kut en daar word ik ziek van.

Het rookverbod in de horeca is onzin. De uitbater mag bepalen of er in zijn zaak gerookt word.
Roken heeft net zo min met horeca te maken als dat het met de bank- of bouwsector te maken heeft.

Imho worden coffeeshops en sigarenbars trouwens gewoon als uitzondering aangemerkt aangezien die wel drijven op roken en rookwaar.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  vrijdag 5 september 2008 @ 01:44:27 #116
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_61391572
Weet iemand eigenlijk of men in Nederland net als in Duitsland ook aan het procederen is?
Stop the world, I want to get out.
  vrijdag 5 september 2008 @ 01:45:53 #117
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61391583
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 01:33 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Dit kon je vóór 2004 ook zeggen voor de rest van de werkgelegenheid. Moest een niet-roker voor die tijd maar werkloos blijven of op zoek naar de baan waar niemand rookte?
Met 70% niet-rokers lijkt me dat geen probleem. Segregatie
quote:

[..]

Roken heeft net zo min met horeca te maken als dat het met de bank- of bouwsector te maken heeft.
Jij komt zeker weinig buiten
quote:


Imho worden coffeeshops en sigarenbars trouwens gewoon als uitzondering aangemerkt aangezien die wel drijven op roken en rookwaar.
Nee.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 september 2008 @ 01:46:44 #118
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61391589
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 01:44 schreef Lkw het volgende:
Weet iemand eigenlijk of men in Nederland net als in Duitsland ook aan het procederen is?
Zodra de eerste boetes binnen zijn
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 september 2008 @ 01:47:56 #119
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_61391604
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 01:33 schreef DionysuZ het volgende:

Dit kon je vóór 2004 ook zeggen voor de rest van de werkgelegenheid. Moest een niet-roker voor die tijd maar werkloos blijven of op zoek naar de baan waar niemand rookte?
Het mooie was dat het toen voor het ovegrote merendeel goed ging. Zonder de fascistoïde immenging van de overheid waren meer mensen tevreden dan nu.
Stop the world, I want to get out.
  vrijdag 5 september 2008 @ 01:49:19 #120
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_61391614
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 01:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zodra de eerste boetes binnen zijn
Die waren een paar weken geleden toch al uitgedeeld? Ook aan een eenmanszaak, als ik me goed herinner.
Stop the world, I want to get out.
  vrijdag 5 september 2008 @ 01:58:26 #121
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61391681
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 01:49 schreef Lkw het volgende:

[..]

Die waren een paar weken geleden toch al uitgedeeld? Ook aan een eenmanszaak, als ik me goed herinner.
Dan zullen de eerste rechtszaken snel komen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 september 2008 @ 02:06:16 #122
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_61391733
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 01:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan zullen de eerste rechtszaken snel komen.
Hopelijk, de eerste boetes waren al een maand geleden:
http://www.ad.nl/binnenla(...)rbod_uitgedeeld.html
Stop the world, I want to get out.
pi_61392413
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:56 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Er is niet zoiets als een rookkroeg, tenzij je een coffeeshop bedoeld of een sigarenbar. En in de oude situatie werd in 95% van alle kroegen gerookt, dus dan moet die werknemer zich maar aanpassen toch?
Dan zou de overheid het openen van rookvrije horeca moeten stimuleren tot de verhouding een betere weergave is van de maatschappij (of niet rokers zouden dit zelf moeten stimuleren door alleen nog naar niet rokers horeca te gaan). Een verbod schiet veel te ver door. Het recht op een rookvrije werkplek hoeft helemaal geen verplichting te zijn als de medewerker daar niet zelf voor kiest.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 5 september 2008 @ 07:18:25 #124
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_61392472
een zo'n stichting heeft een texelse kroeg bereid gevonden om ondersteund te gaan procederen, maar daar is vooralsnog verder niets over te melden. Geen idee hoe lang dat kan duren. De VWA heeft wel aangegeven dat het instarten van een procedure je niet ontheft van een vervolgcontroles en boetes. Dus in het ergste geval kan het procederen terwijl je de sitiuatie niet aanpast enkele 1000en euro's gaan kosten want als die boete van 300,- waartegen je procedeert gewoon betaalt moet worden dan mag je de rest in ene ook ophoesten
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  vrijdag 5 september 2008 @ 07:25:52 #125
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61392523
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 01:44 schreef Lkw het volgende:
Weet iemand eigenlijk of men in Nederland net als in Duitsland ook aan het procederen is?
Er is een website: http://www.kleinehoreca.info - waar ze nu om tientjesleden vragen, want van de 600 cafe's die zogenaamd "aangesloten" zijn kunnen ze maar weinig geld lospeuteren voor rechtszaken..... ik zou zeggen, wordt lid en help mee.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_61397249
quote:
Op donderdag 4 september 2008 22:49 schreef Monolith het volgende:

[..]

Er is volgens mij wel eens ergens gesteld dat een grens van 2 of 3 een redelijk minimum is voor een nieuwe onderzoek waarin zaken volkomen 'out of the blue' lijken te correleren. Nu is natuurlijk het idee dat de gassen die ik als roker uitadem en door anderen worden ingeademd schadelijk zouden kunnen zijn niet volledig 'out of the blue'. Van veel van die stoffen is gewoon het fysiologische effect bekend. De relevante vraag is daarbij wel weer of de concentraties dusdanig zijn dat dit effect ook daadwerkelijk significant optreed. Daarnaast is er natuurlijk ook nog zoiets als herhaaldelijke onderzoeken. Als er in 1 onderzoek een RR van b.v. 1.5 geconstateerd wordt, dan is dat nog geen reden om daar al te veel waarde aan te hechten. Als er herhaaldelijk dergelijke resultaten uitkomen, dan is dat echter wel reden om het serieus te nemen. Had je het toevallig uit de eerder in dit topic genoemde Engelstalige wiki over RR?
Het punt is dus dat al die onderzoeken naar het werkingsmechanisme de werking al vooronderstellen op basis van niet significante correlaties, vaak ook op basis van epidemologisch onderzoek maar dan naar stofjes en verschijnselen die symptomen zouden zijn van een verhoogde kans op ziektes, en vervolgens die onderzoeken weer worden gebruikt om te claimen dat de correlatie wel relevant is. Maar het punt blijft dat de correlaties gewoon heel erg klein zijn, het lijkt aardig wat als je er een percentage aanhangt, maar het staat niet in verhouding tot wat je aantreft bij bijvoorbeeld alcoholmisbruik en leververgroting o.i.d.. Daarnaast is er het probleem van de selectie van onderzoeken. Als er nou 40 onderzoeken zijn en die hebben allemaal een afwijking omdat het nou eenmaal nooit op 1 uit zult komen, en je laat je meta-analyse los op 17 ervan, waarom heb je die 23 er dan uitgelaten? Je zult namelijk altijd een RR aantreffen, ook als je de relatie tussen neuspeuteren en aambeien onderzoekt. Op die manier kun je dus alles 'aantonen', als er maar genoeg onderzoeken zijn, en met een beroepsgroep die zich aan de strijd tegen het roken heeft gecommitteerd en met overheden en NGO's die hun oordeel al klaar hebben en met de belanghebbenden die een zak met geld hebben klaarstaan is dat geen probleem.

Dan is dus de vraag dat als die causaliteit er is, waarom blijkt die dan niet gewoon uit de zelfstandig significante correlatie? Wat betreft de bronnen, wikipedia lijkt mij inzake roken net zo betrouwbaar als inzake Israel. Denk jij dat een onderzoek kunt vinden naar een ziekte in een wetenschappelijk tijdschrift waarvan de veronderstelde oorzaak niet het onderwerp is van een maatschappelijke strijd waarbij de oorzaak wordt aangenomen op een dergelijke correlatie? Dan wordt namelijk naar de oorzaak van de ziekte gezocht, en niet naar de mogelijke gevolgen van de te bestrijden gedraging.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 5 september 2008 @ 11:57:53 #127
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61397840
de wiki pagina ging over de uitleg van RR niet over dit onderwerp
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_61398012
Ik zie dat artikel toch ook weer over meeroken gaan. Dat heb ik al eens eerder verzucht, die hele discussie is vervuild door zowel de anti-rooklobby als de tabaksindustrie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 5 september 2008 @ 12:44:37 #129
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61399114
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 12:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zie dat artikel toch ook weer over meeroken gaan. Dat heb ik al eens eerder verzucht, die hele discussie is vervuild door zowel de anti-rooklobby als de tabaksindustrie.
ja dat gaat erover (als voorbeeld) dat RRs onder de 2 niet zoveel betekenen... zal de rooklobby wel zijn die dit wil...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_61399501
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 12:44 schreef Re het volgende:
ja dat gaat erover (als voorbeeld) dat RRs onder de 2 niet zoveel betekenen... zal de rooklobby wel zijn die dit wil...
Volgens mij is het juist zo dat de norm is versoepeld omdat je anders al die onderzoeken van de antirooklobby de prullenbak in kunt smijten. De discussie lijkt zich in ieder geval af te spelen rond de vraag of de schadelijkheid van meeroken er nog bewezen mee kan worden. Als dat dan de norm wordt voor wat significant is dan wordt het dus één grote cirkelredenatie, net zoals biomechanische en epidemologische bewijsvoeringen rondjes om mekaar heendraaien: We hebben de biomechanische verklaring van de schadelijkheid die is bewezen, terwijl die bewezen is met de biomechanische verklaring. Daar kun je toch alle kanten mee op?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_61400156
quote:
Op donderdag 4 september 2008 13:41 schreef MikeyMo het volgende:
Voor een nieuws topic is het wel telkens een zooi herhalingen van zetten en een minimum aan nieuws omtrent het rookverbod en alle verwante berichten. We weten nou wel allemaal hoe de discussie loopt, de argumenten van de voor en tegenstanders zijn uitgebreid aan bod gekomen en geen geeft ook maar geen strobreed toe aan de ander. De rokers willen dat kroegeigenaren zelf mogen beslissen wetende dat dan elke kroeg weer de asbakjes op tafel zet en de niet rokers weten net zo goed dat wanneer je de rokers een vinger geeft op den duur die hele hand wordt ingenomen. Met weemoed kijkt de ene partij terug naar het "we komen er samen wel uit" tijdperk terwijl de anderen blij zijn dat die achter ons ligt.
Eén van de weinige zinnige posts in dit topic, want het is een goede analyse. Ook ik lees niet veel meer dan een herhaling van zetten. En op sommige mensen reageer ik ook niet meer, omdat ik wel klaar ben met de 'discussie' die feitelijk geen discussie is. De geschiedenis heeft aangetoond dat roken niet iets is waar je samen uit komt; rokers nemen gewoon het heft in handen en verlangen dat niet-rokers zich aanpassen. De wet zorgt er nu gelukkig voor dat de rollen worden omgedraaid en daar ben ik erg blij mee.
quote:
Op donderdag 4 september 2008 13:41 schreef MikeyMo het volgende:
Ik ben benieuwd naar deze discussie over een jaar. waar staan we dan? Is het algemeen maatschappelijk geaccepteerd, zou een rechter de wet van tafel hebben geveegd danwel bekrachtigd hebben? Zou cafe de Lindeboom nog steeds een rookkerk zijn? Zou Michiel Eijsbouts dan gestopt zijn met roken of met leven door het roken

Wat ik hoop is dat het gewoon stand houdt, en dat straks ook gewoon de kleine cafe'tjes gewoon een telefooncelachtige afzuigruimte hebben. De roker past zich toch wel weer aan. Dat zagen we in het verleden en zien we nog dagelijks; roken gebeurt op kantoor in het rookhok of buieten en dat gebeurt zonder gemor. Roken in de trein is ondenkbaar en ook de rookpalen worden, zij het in mindere mate, opgezocht. Ook zonder al te veel gezeur.
Maatschappelijk geaccepteerd is het rookverbod allang. Tweederde van de Nederlanders steunt het rookverbod en onder jongeren is de steun nog wat groter; een goed teken voor de toekomst. Daar komt nog bij dat steeds minder mensen roken, dat de schadelijke gevolgen van roken buiten kijf staan en dat roken alsmaar verder wordt ontmoedigd. Zoals op veel plaatsen al het geval is (werk, horeca, openbare gebouwen, winkels) gaan rokers zich aanpassen aan niet-rokers. Een roker die zichzelf niet wil kwellen, kan daar maar beter gewoon aan wennen.
pi_61400399
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 13:19 schreef Elfletterig het volgende:


Maatschappelijk geaccepteerd is het rookverbod allang. Tweederde van de Nederlanders steunt het rookverbod en onder jongeren is de steun nog wat groter; een goed teken voor de toekomst.
Daar kom jij weer met je eenheidsworstverlangen. Alles en iedereen moet ongeveer hetzelfde denken en doen, alles moet maatschappelijk geaccepteerd zijn. 'We' zullen wel even uitmaken wat geaccepteerd is en wat niet.

Het is die kuddementaliteit waar ik op kots. Ik kan zelf wel uitmaken wat ik waar accepteer, net als vele andere zelfstandig denkende mensen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_61400868
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 13:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Daar kom jij weer met je eenheidsworstverlangen. Alles en iedereen moet ongeveer hetzelfde denken en doen, alles moet maatschappelijk geaccepteerd zijn. 'We' zullen wel even uitmaken wat geaccepteerd is en wat niet. Het is die kuddementaliteit waar ik op kots. Ik kan zelf wel uitmaken wat ik waar accepteer, net als vele andere zelfstandig denkende mensen.
Dat ik over 'maatschappelijk geaccepteerd' sprak, kwam door de vraagstelling. Het zal mij verder een rotzorg zijn of het rookverbod maatschappelijk geaccepteerd is; het verandert niks aan mijn mening namelijk. Ik zie het gewoon als het beperken van overlastgevend gedrag.

Het hele punt is nu juist dat je NIET zelf kunt uitmaken wat geaccepteerd is. Dan gaat het asociale rookgedrag namelijk gewoon door, want rokers staan er nou niet bepaald om bekend dat ze zo veel rekening houden met anderen. De falende zelfregulering heeft dat prima bewezen. Jij verwart 'zelfstandig denken' met asociaal gedrag.
pi_61400994
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 13:44 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het hele punt is nu juist dat je NIET zelf kunt uitmaken wat geaccepteerd is. Dan gaat het asociale rookgedrag namelijk gewoon door, want rokers staan er nou niet bepaald om bekend dat ze zo veel rekening houden met anderen. De falende zelfregulering heeft dat prima bewezen. Jij verwart 'zelfstandig denken' met asociaal gedrag.
Die falende zelfregulering kun je ook afschuiven op de anti-rokers en hun gebrek een ruggegraat
en ondernemingsbereidheid.
pi_61401418
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 13:44 schreef Elfletterig het volgende:
Dat ik over 'maatschappelijk geaccepteerd' sprak, kwam door de vraagstelling. Het zal mij verder een rotzorg zijn of het rookverbod maatschappelijk geaccepteerd is; het verandert niks aan mijn mening namelijk. Ik zie het gewoon als het beperken van overlastgevend gedrag.
Overlast impliceert al dat 'we' naar elke plek toe moeten zouden kunnen en het daar helemaal naar ons zin is. Wat voor de een overlast is is het voor de ander niet, als je iets zelf opzoekt kan het geen overlast meer geven.
quote:
Het hele punt is nu juist dat je NIET zelf kunt uitmaken wat geaccepteerd is. Dan gaat het asociale rookgedrag namelijk gewoon door, want rokers staan er nou niet bepaald om bekend dat ze zo veel rekening houden met anderen. De falende zelfregulering heeft dat prima bewezen.
Die heeft vooral bewezen dat aan de rookvrijen geen droog brood te verdienen is.
quote:
Jij verwart 'zelfstandig denken' met asociaal gedrag.
Ik ga ervan uit dat anderen ook zelfstandig kunnen denken. Als we dan met elkaar bedenken dat we in hetzelfde rookhol willen zitten dan is dat naar ieders kennelijke wens en is daar dus niks asociaals aan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_61401876
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 13:48 schreef Vodkadruppel het volgende:
Die falende zelfregulering kun je ook afschuiven op de anti-rokers en hun gebrek een ruggegraat
en ondernemingsbereidheid.
Kan, maar zo dom is de regering gelukkig niet geweest. Ze zijn zo verstandig geweest om volksgezondheid voorrang te geven op het recht van de sterkste.
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Overlast impliceert al dat 'we' naar elke plek toe moeten zouden kunnen en het daar helemaal naar ons zin is. Wat voor de een overlast is is het voor de ander niet, als je iets zelf opzoekt kan het geen overlast meer geven.
Het zijn de rokers die het hardst schreeuwen dat ze op elke plek zouden moeten kunnen roken. Verder is dat punt van 'opzoeken' natuurlijk een drogredenering van de bovenste plank. Het impliceert volledig ten onrechte dat het heel vanzelfsprekend is dat er gerookt wordt in een kroeg en dat beiden onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Dat is dus NIET zo.
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Die heeft vooral bewezen dat aan de rookvrijen geen droog brood te verdienen is.
Een redelijk hilarische conclusie, temeer omdat je kroegbezoekers verdeelt over twee groepen (rokers en niet-rokers), die er voor de horeca-ondernemer helemaal niet meer toe doen. Voor hem is een klant gewoon een klant. De afspraak tussen de horeca-sector en de politiek was dat er aan zelfregulering gedaan zou worden. Die afspraak is massaal geschonden; er is nagenoeg NIETS gedaan. Vooral uit kortzichtige angst om bestaande klanten kwijt te raken; van dat volk dat roken in de kroeg volstrekt vanzelfsprekend vindt. Wie verder kijkt dan zijn neus lang is, ziet dat steeds minder mensen roken (dus heeft het minder toekomst) en ziet dat het potentieel onder niet-rokers ook commercieel veel groter is.
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ga ervan uit dat anderen ook zelfstandig kunnen denken. Als we dan met elkaar bedenken dat we in hetzelfde rookhol willen zitten dan is dat naar ieders kennelijke wens en is daar dus niks asociaals aan.
Het punt is alleen dat we dat niet willen. En dat we mensen willen beschermen tegen de schadelijke rook (en stank), ook al eisen ze dat recht niet speciaal op.
pi_61402807
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:21 schreef Elfletterig het volgende:

Het zijn de rokers die het hardst schreeuwen dat ze op elke plek zouden moeten kunnen roken.
Nee, hoor, ik hoor niemand die op elke plek wil kunnen roken. Sommige commercieel uitgebate plekken is wat anders dan elke plek. Ik hoor wel mensen die elke plek voor zichzelf opeisen, dat zijn de rookvrijen.
quote:
Verder is dat punt van 'opzoeken' natuurlijk een drogredenering van de bovenste plank. Het impliceert volledig ten onrechte dat het heel vanzelfsprekend is dat er gerookt wordt in een kroeg en dat beiden onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Dat is dus NIET zo.
Er is niks vanzelfsprekend aan. Wat mij betreft mag iedereen het roken losmaken van de kroeg. Het mag, maar het hoeft niet.
quote:
Een redelijk hilarische conclusie, temeer omdat je kroegbezoekers verdeelt over twee groepen (rokers en niet-rokers), die er voor de horeca-ondernemer helemaal niet meer toe doen. Voor hem is een klant gewoon een klant.
Precies, en een klant is iemand die zijn geld besteedt, niet iemand die een mening geeft. Dat veel mensen erg veel prijs zouden stellen op rookvrije horeca zou moeten blijken uit het floreren van rookvrije restaurants en kroegen. Maar op het moment dat er daadwerkelijk een prijs op gesteld wordt en er dus de knip moet worden getrokken geven de rookvrijen niet thuis.
quote:
Vooral uit kortzichtige angst om bestaande klanten kwijt te raken; van dat volk dat roken in de kroeg volstrekt vanzelfsprekend vindt. Wie verder kijkt dan zijn neus lang is, ziet dat steeds minder mensen roken (dus heeft het minder toekomst) en ziet dat het potentieel onder niet-rokers ook commercieel veel groter is.
Er blijkt maar niks van die potentie.
quote:
Het punt is alleen dat we dat niet willen.
Wie zijn we? De herders van de kudde? De kuddedieren zelf die hun wil niet kunnen bepalen? Hier heb ik een 'we' die ik allemaal ken en die dat allemaal wel willen. Dan zijn we dus heel sociaal. Dat we niet per se willen socialiseren met mensen die iets anders willen maakt ons nog niet asociaal.
quote:
En dat we mensen willen beschermen tegen de schadelijke rook (en stank), ook al eisen ze dat recht niet speciaal op.
Misschien moet je ze ook beschermen tegen drank en avances, ook al eisen ze dat recht niet speciaal op. Niet best voor het uitgaansleven. Maar daar heeft dit kabinet het sowieso niet op, al die mensen die maar plezier hebben in plaats van zich voor te bereiden op vruchtbare werkdagen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_61403135
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 13:48 schreef Vodkadruppel het volgende:
Die falende zelfregulering kun je ook afschuiven op de anti-rokers en hun gebrek een ruggegraat
en ondernemingsbereidheid.
Een rookverslaafde die het heeft over gebrek aan ruggegraat.
pi_61403358
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 15:05 schreef The_End het volgende:

[..]

Een rookverslaafde die het heeft over gebrek aan ruggegraat.
Daar heb ik het over ja. Ik ben niet iemand die stilzwijgend naar een plek gaat
waar ik eigenlijk niet wil zijn.
pi_61406079
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, hoor, ik hoor niemand die op elke plek wil kunnen roken. Sommige commercieel uitgebate plekken is wat anders dan elke plek. Ik hoor wel mensen die elke plek voor zichzelf opeisen, dat zijn de rookvrijen.
Zullen we het er maar op houden dat je nogal last hebt van selectieve perceptie?
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is niks vanzelfsprekend aan. Wat mij betreft mag iedereen het roken losmaken van de kroeg. Het mag, maar het hoeft niet.
Dat gebeurt nu toch ook, door het roken in kroegen te verbieden? De vanzelfsprekende koppeling tussen roken en kroeg, die tientallen jaren heeft bestaan, is daarmee weggenomen. Roken in de kroeg is NIET vanzelfsprekend. Wen eraan.
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Precies, en een klant is iemand die zijn geld besteedt, niet iemand die een mening geeft. Dat veel mensen erg veel prijs zouden stellen op rookvrije horeca zou moeten blijken uit het floreren van rookvrije restaurants en kroegen. Maar op het moment dat er daadwerkelijk een prijs op gesteld wordt en er dus de knip moet worden getrokken geven de rookvrijen niet thuis.
Ik deel de wereld niet in in rokers en niet-rokers. Klanten trouwens ook niet. Iemand die een mening heeft en geeft, is overigens ook gewoon klant. Het commerciële aspect - de mate waarin kroegen succesvol zijn - interesseert me trouwens bar weinig (onbedoelde woordgrap). Het is aan de ondernemer zelf om voor een leuke kroeg te zorgen waar mensen graag naartoe komen. Ik benader het rookverbod puur vanuit de gedachte van preventief gezondheidsbeleid. Risicovol en ongewenst overlastgedrag uitbannen.
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Er blijkt maar niks van die potentie.
Dat zal tijd nodig hebben. En zelfs al komt het nooit uit de verf, dan vind ik dat nog totaal niet boeiend.
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Wie zijn we? De herders van de kudde? De kuddedieren zelf die hun wil niet kunnen bepalen? Hier heb ik een 'we' die ik allemaal ken en die dat allemaal wel willen. Dan zijn we dus heel sociaal. Dat we niet per se willen socialiseren met mensen die iets anders willen maakt ons nog niet asociaal.
We zijn alle horecabezoekers die in jouw stank zaten. En die geconfronteerd werden met rokers die dachten dat de kroeg HUN domein was, dat ze met niemand rekening hoefden te houden en dat ze iedereen die niet in de rook wil zitten, wel gewoon kunnen wegjagen uit die kroeg. Iedereen die rook uitblaast in andermans gezicht, is per definitie asociaal, ongeacht of die ander daar last van heeft.
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Misschien moet je ze ook beschermen tegen drank en avances, ook al eisen ze dat recht niet speciaal op. Niet best voor het uitgaansleven. Maar daar heeft dit kabinet het sowieso niet op, al die mensen die maar plezier hebben in plaats van zich voor te bereiden op vruchtbare werkdagen.
Wéééér diezelfde drogreden dat roken en plezier onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Alsof je zonder sigaretje geen plezier kunt hebben en met een zuur gezicht aan het groentesap zit. Jouw idee van 'plezier maken' is helaas nogal overlastgevend voor anderen die op dezelfde plek plezier willen maken. Daarom ga jij je verslaving even in de buitenlucht uitoefenen. Kun je daarna weer fijn binnen plezier maken.
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 15:12 schreef Vodkadruppel het volgende:
Daar heb ik het over ja. Ik ben niet iemand die stilzwijgend naar een plek gaat waar ik eigenlijk niet wil zijn.
En de grote denkfout die je maakt, is dat niet-rokers niet in een kroeg willen zijn waar gerookt wordt. Ze hebben alleen de overlast altijd voor lief moeten nemen. Die tijd is nu voorbij. Decennialang hebben niet-rokers zich moeten aanpassen aan rokers, voortaan is het net andersom. Wie niet horen wil (zelfregulering) moet maar voelen.
pi_61406673
quote:
En de grote denkfout die je maakt, is dat niet-rokers niet in een kroeg willen zijn waar gerookt wordt. Ze hebben alleen de overlast altijd voor lief moeten nemen. Die tijd is nu voorbij. Decennialang hebben niet-rokers zich moeten aanpassen aan rokers, voortaan is het net andersom. Wie niet horen wil (zelfregulering) moet maar voelen.
Ze hebben dus nooit enig verweer getoond en hebben een overheidsmaatregel nodig om achteraf
goed te praten waar ze het vooraf nooit over hadden.
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:16:00 #142
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61408384
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 11:35 schreef Weltschmerz het volgende:
Het punt is dus dat al die onderzoeken naar het werkingsmechanisme de werking al vooronderstellen op basis van niet significante correlaties, vaak ook op basis van epidemologisch onderzoek maar dan naar stofjes en verschijnselen die symptomen zouden zijn van een verhoogde kans op ziektes, en vervolgens die onderzoeken weer worden gebruikt om te claimen dat de correlatie wel relevant is. Maar het punt blijft dat de correlaties gewoon heel erg klein zijn, het lijkt aardig wat als je er een percentage aanhangt, maar het staat niet in verhouding tot wat je aantreft bij bijvoorbeeld alcoholmisbruik en leververgroting o.i.d.. Daarnaast is er het probleem van de selectie van onderzoeken. Als er nou 40 onderzoeken zijn en die hebben allemaal een afwijking omdat het nou eenmaal nooit op 1 uit zult komen, en je laat je meta-analyse los op 17 ervan, waarom heb je die 23 er dan uitgelaten? Je zult namelijk altijd een RR aantreffen, ook als je de relatie tussen neuspeuteren en aambeien onderzoekt. Op die manier kun je dus alles 'aantonen', als er maar genoeg onderzoeken zijn, en met een beroepsgroep die zich aan de strijd tegen het roken heeft gecommitteerd en met overheden en NGO's die hun oordeel al klaar hebben en met de belanghebbenden die een zak met geld hebben klaarstaan is dat geen probleem.

Dan is dus de vraag dat als die causaliteit er is, waarom blijkt die dan niet gewoon uit de zelfstandig significante correlatie? Wat betreft de bronnen, wikipedia lijkt mij inzake roken net zo betrouwbaar als inzake Israel. Denk jij dat een onderzoek kunt vinden naar een ziekte in een wetenschappelijk tijdschrift waarvan de veronderstelde oorzaak niet het onderwerp is van een maatschappelijke strijd waarbij de oorzaak wordt aangenomen op een dergelijke correlatie? Dan wordt namelijk naar de oorzaak van de ziekte gezocht, en niet naar de mogelijke gevolgen van de te bestrijden gedraging.
Mjah, nu wil je de onderzoeken die o.a. hier geplaatst zijn en te vinden zijn op internet nader belichten, en de onderzoeksmethoden bekijken. Daar ben je natuurlijk geheel vrij in, maar voor mij zijn de conclusies van zoveel onderzoeken doorslaggevend genoeg.

En je zou je kunnen afvragen waarom het voor 60+ regeringen van voornamelijk westerse landen (en dan laat ik alle lokale regeringen in de VS nog buiten schot, anders spreken we van honderden overheden) wel doorslaggevend genoeg was om een rookverbod in te voeren.

Er zijn in Nederland mogelijkheden de wet te toetsen middels MinJus, en in de VS en Duitsland kan een rechter (en in de VS ook een jury) de wet toetsen in een rechtszaak. De Duitse wet is getoetst, maar de gevoerde rechtszaak had niets te maken met gezondheidseffecten, maar met financiële. Een dergelijke rechtszaak kan ook in Nederland plaatsvinden (kroegen zonder personeel wel roken bijv.) maar ik heb nog geen rechtszaken gezien die specifiek een rookverbod bevechten gebaseerd op de "onzin" van het meeroken.

In het 700+ pagina tellende document wat ik bovenaan dit topic geplaatst heb, staan geen volledige onderzoeken, maar wel de conclusies van die onderzoeken. En deze komen uit zo'n beetje alle continenten van de wereld, en van een grote verscheidenheid van universiteiten, onderzoeksbureaus en andere bedrijven. Het is DAT document wat de Amerikaanse (lokale) overheden gebruiken om de wet in te voeren.

En het is toch op zijn minst merkwaardig te noemen dat in een land waar wapenfabrikanten de regering aanklagen omdat ze de vrijheid van het wapen dragen te ver zouden beperken, er geen pro-roken organisatie is die de staat aanklaagt over de "leugens" van meeroken, zoals het door hen vaak wordt bestempeld. Wellicht komt dat omdat er voldoende bewijs is dat het wel schadelijk is....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:18:52 #143
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61408465
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, hoor, ik hoor niemand die op elke plek wil kunnen roken. Sommige commercieel uitgebate plekken is wat anders dan elke plek. Ik hoor wel mensen die elke plek voor zichzelf opeisen, dat zijn de rookvrijen.
De enige plekken die rookvrij zijn (en moeten zijn) zijn plekken die zich BINNEN een gebouw bevinden, EN een publieke ruimte is waar iedereen in principe naar binnen kan.

Voor de rokers is er een uitzondering, namelijk de rookruimte. En waar dat niet mogelijk is, dan moeten ze maar even buiten staan met de sigaret, of gewoon een tijdje niet roken.

Waarom er perse aan de tap gerookt moet worden snap ik dan ook niet.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:24:50 #144
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61408620
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:18 schreef maartena het volgende:


Waarom er perse aan de tap gerookt moet worden snap ik dan ook niet.
Blijkt maar weer hoe dom anti-rokers zijn.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:36:00 #145
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_61408949
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Blijkt maar weer hoe dom anti-rokers zijn.
Stop the world, I want to get out.
pi_61408956
quote:
Op donderdag 4 september 2008 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je kunt een verband vaststellen door een significante correlatie aan te treffen.
[..]

Euh, nee. In één van mijn eerste lessen methodologie op de uni kwam de docent met voorbeeld van een onderzoek waarin een significante correlatie werd aangetoond tussen longkanker en katholiek zijn. Het verband was dat er in het zuiden van NL meer katholieken waren en dat er in het zuiden ook meer gerookt werd.
Oftewel: een significante correlatie hoeft nog niet automatisch te betekenen dat er een causaal verband is. Je moet ook nog een reden hebben voor dat verband. Vandaar dus dat, zeker met gezondheidskundige onderzoeken, die voorbehouden gemaakt worden. Wat weer niet betekent dat het verband er niet kan zijn, want het is wel degelijk duidelijk hoe het kan werken: rook bevat schadelijke deeltjes, die worden ingeademd en verhogen de kans op kanker.
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:36:41 #147
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61408959
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 15:12 schreef Vodkadruppel het volgende:
Daar heb ik het over ja. Ik ben niet iemand die stilzwijgend naar een plek gaat
waar ik eigenlijk niet wil zijn.
Ik denk dat iedereen wel in de horeca wil zijn. De essentie is echter hoe gevaarlijk het is voor de gezondheid. Aangezien sigarettenrook aantoonbaar schade toebrengt aan anderen, is het gewenst om deze bezigheid te weren op locaties waar iedereen komt en kan komen.

In dit geval is het inderdaad wenselijk dat de overheid de mens tegen zichzelf beschermd, net als een hele reeks andere wetten, zoals bijvoorbeeld het rijden onder invloed, het gebruik van GSMs tijdens het rijden, het vrijelijk dumpen en/of verbranden van bedrijfsafval, het zelf stoken van vodka, etc, etc. Het wetboek staat er barstens vol mee.

En nu blijf je hameren op "vrije keus", maar aangezien rokers in de minderheid zijn is het niet onaannemelijk te accepteren dat de vrije markt het nu voor de rokers kan gaan oplossen die nog perse in de kroeg willen roken. Als er daadwerkelijk een markt voor is, dan zie ik geen problemen met een ondernemer die een kroeg ZO inricht dat er in 75% van de kroeg gerookt kan worden, en in de 25% die rookvrij moet zijn voor het personeel de bar in te richten waar de drankjes afgehaald kunnen worden.

Over de opmerking "ik ga niet stilzwijgend naar een plek waar ik niet wil zijn": Ga je nu nog wel naar de horeca, en ga je daar heen zonder protesterend TOCH een peuk op te steken?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:41:02 #148
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61409098
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:36 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Euh, nee. In één van mijn eerste lessen methodologie op de uni kwam de docent met voorbeeld van een onderzoek waarin een significante correlatie werd aangetoond tussen longkanker en katholiek zijn. Het verband was dat er in het zuiden van NL meer katholieken waren en dat er in het zuiden ook meer gerookt werd.
Oftewel: een significante correlatie hoeft nog niet automatisch te betekenen dat er een causaal verband is. Je moet ook nog een reden hebben voor dat verband. Vandaar dus dat, zeker met gezondheidskundige onderzoeken, die voorbehouden gemaakt worden. Wat weer niet betekent dat het verband er niet kan zijn, want het is wel degelijk duidelijk hoe het kan werken: rook bevat schadelijke deeltjes, die worden ingeademd en verhogen de kans op kanker.
Of mensen met een ongezondere levensstijl roken vaker. Dan worden ze ziek vanwege stress en slecht eten, niet vanwege de rook.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_61409136
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Of mensen met een ongezondere levensstijl roken vaker. Dan worden ze ziek vanwege stress en slecht eten, niet vanwege de rook.
Mensen die roken hebben natuurlijk geen last van meeroken.
Of ben je nu aan het beweren dat roken helemaal niet ongezond is?
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:42:53 #150
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61409140
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:36 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik denk dat iedereen wel in de horeca wil zijn. De essentie is echter hoe gevaarlijk het is voor de gezondheid.
Stappen is slecht voor de gezondheid. Daarom is het ook zo leuk En anti-rokers zijn dom.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_61409162
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 17:08 schreef Vodkadruppel het volgende:
Ze hebben dus nooit enig verweer getoond en hebben een overheidsmaatregel nodig om achteraf
goed te praten waar ze het vooraf nooit over hadden.
Nodig is een groot woord. Laten we zeggen dat het goed van pas komt.
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:46:20 #152
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_61409219
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:36 schreef maartena het volgende:
In dit geval is het inderdaad wenselijk dat de overheid de mens tegen zichzelf beschermd, net als een hele reeks andere wetten, zoals bijvoorbeeld het rijden onder invloed, het gebruik van GSMs tijdens het rijden, het vrijelijk dumpen en/of verbranden van bedrijfsafval, het zelf stoken van vodka, etc, etc. Het wetboek staat er barstens vol mee.
Het interessante is waar de bemoeienis van de overheid de grens van het onbetamelijke overschrijdt. Waar ligt die grens?

Is dat al bij een dergelijk rookverbod (vind ik wel). Of is dat pas als de overheid bijvoorbeeld ongezonde etenswaren van de menukaart in een restaurant gaat halen?
Stop the world, I want to get out.
pi_61409368
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:36 schreef maartena het volgende:

[..]


En nu blijf je hameren op "vrije keus", maar aangezien rokers in de minderheid zijn is het niet onaannemelijk te accepteren dat de vrije markt het nu voor de rokers kan gaan oplossen die nog perse in de kroeg willen roken. Als er daadwerkelijk een markt voor is, dan zie ik geen problemen met een ondernemer die een kroeg ZO inricht dat er in 75% van de kroeg gerookt kan worden, en in de 25% die rookvrij moet zijn voor het personeel de bar in te richten waar de drankjes afgehaald kunnen worden.

In de kroegen waar ik kwam waren de rokers in de meerderheid.
Als er een markt voor is dan zou het zo moeten zijn dat er een rookkroeg opgezet kan worden.
Maar dat is bij wet verboden door het horecabestemming verhaal.

En ik heb het al eerder gezegd, het blijft de omgekeerde wereld.
Rookvrije kroegen hebben niet gewerkt dus daar kun je al meer conclusies uit halen
dan uit alle 'onderzoeken' die jij hier hebt gepost.

En nee, ik ga niet naar de kroeg als ik ook bij vrienden thuis kan zitten.
Die kroeg waar ik het meest kwam kan waarschijnlijk binnen een jaar zijn deuren sluiten.
pi_61409396
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:44 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nodig is een groot woord. Laten we zeggen dat het goed van pas komt.
Nee, het woord is toch echt nodig.
Zonder deze wet was er nooit een rookvrije kroeg geweest.
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:53:37 #155
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61409434
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Mensen die roken hebben natuurlijk geen last van meeroken.
Of ben je nu aan het beweren dat roken helemaal niet ongezond is?
Overdaad schaadt, maar de gevolgen van (mee)roken worden zwaar overdreven. De discussie over onderzoeksresultaten wijst daar ook op. Als roken net zo schadelijk was als door sommigen word beweert was die discussie er ook niet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_61410029
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 16:49 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Zullen we het er maar op houden dat je nogal last hebt van selectieve perceptie?
Ik eis niks op hoor. Ik vind het echt prima als ergens niet gerookt mag worden. Of ik er dan mijn vrije avond ga doorbrengen is een tweede.
quote:
Dat gebeurt nu toch ook, door het roken in kroegen te verbieden? De vanzelfsprekende koppeling tussen roken en kroeg, die tientallen jaren heeft bestaan, is daarmee weggenomen. Roken in de kroeg is NIET vanzelfsprekend. Wen eraan.
Het hoeft van mij ook niet vanzelfsprekend te zijn. Hoor je mij klagen dat ik om me heen moet kijken of er asbakken staan o.i.d. ?
quote:
Ik deel de wereld niet in in rokers en niet-rokers. Klanten trouwens ook niet. Iemand die een mening heeft en geeft, is overigens ook gewoon klant. Het commerciële aspect - de mate waarin kroegen succesvol zijn - interesseert me trouwens bar weinig (onbedoelde woordgrap). Het is aan de ondernemer zelf om voor een leuke kroeg te zorgen waar mensen graag naartoe komen.
Je bent een klant als je er geld uitgeeft, het ergens heel leuk vinden en dan maar liefst elke maand twee drankjes drinken maakt je mening niet belangrijk voor de ondernemer in kwestie. Als al die mensen die precies weten hoe gezellig het zonder rook kan zijn nou zo gezellig waren geweest om zo'n rookvrije tent te vullen waren er al veel meer rookvrije tenten geweest. Maar kennelijk gingen ze liever fitnessen of zo.
quote:
Ik benader het rookverbod puur vanuit de gedachte van preventief gezondheidsbeleid. Risicovol en ongewenst overlastgedrag uitbannen.
Precies, je bent dus gewoon een bekrompen betwetertje met despotische neigingen. Niks minder.
quote:
We zijn alle horecabezoekers die in jouw stank zaten.
Waarom ging je daar zitten dan?
quote:
En die geconfronteerd werden met rokers die dachten dat de kroeg HUN domein was, dat ze met niemand rekening hoefden te houden en dat ze iedereen die niet in de rook wil zitten, wel gewoon kunnen wegjagen uit die kroeg. Iedereen die rook uitblaast in andermans gezicht, is per definitie asociaal, ongeacht of die ander daar last van heeft.
Het is de eigenaar zijn domein, en die bepaalde relatief vaak dat er gerookt mog worden.
quote:
Wéééér diezelfde drogreden dat roken en plezier onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Alsof je zonder sigaretje geen plezier kunt hebben en met een zuur gezicht aan het groentesap zit.
Als ik plezier wil maken dan zoek ik een plek die past bij de manier waarop ik dat wil doen. Als rookvrijen daar nou ook zelfstandig genoeg voor waren dan was er helemaal geen probleem. Een groot deel daarvan wil namelijk af en toe een beetje meeprofiteren van het uitgaansleven dat bestaat bij gratie van het volk dat er structureel een ongezonde levensstijl op na houdt.
quote:
Jouw idee van 'plezier maken' is helaas nogal overlastgevend voor anderen die op dezelfde plek plezier willen maken.
Dan gaan ze toch lekker naar een andere plek? Ik ben er niet om de kneusjes van een sociaal leven te voorzien.

quote:
En de grote denkfout die je maakt, is dat niet-rokers niet in een kroeg willen zijn waar gerookt wordt. Ze hebben alleen de overlast altijd voor lief moeten nemen. Die tijd is nu voorbij. Decennialang hebben niet-rokers zich moeten aanpassen aan rokers, voortaan is het net andersom.
Nee, sinds een paar jaar niet. Ze wilden zich aanpassen aan rokers. Maar de vrije wil is net als de diversiteit van mensen een te moeilijk concept voor jou. Zoals jij zou willen dat het is moet het.
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:18 schreef maartena het volgende:

Waarom er perse aan de tap gerookt moet worden snap ik dan ook niet.
Maar jij zit dan 1 keer in de maand tussen 38 tv-schermen en een tafelafvalbakje voor je neus hele rechtstelsels en lopende bandconstructies bij mekaar te fantaseren. Natuurlijk snap jij het niet.

Begreep je maar dat jij het niet hoeft te snappen, dan kun je de uitvoering rustig overlaten aan mensen die het wel snappen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 5 september 2008 @ 19:19:10 #157
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61410144
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Blijkt maar weer hoe dom anti-rokers zijn.
Nee, het blijkt maar weer hoe verslavend nicotine is. Als rokers op geen enkele manier kunnen begrijpen dat gezelligheid niet afhankelijk is van het in de fik steken van een zooi chemicaliën, dan is er of iets mis met het begripvermogen van die personen, of het is de verslaving die het iemand er van weerhoud dat roken geen vast ingrediënt hoeft te zijn van een gezellige avond.

Sommige rokers schijnen te denken dat iemand die niet rookt, per definitie geen gezellige avond zou kunnen hebben op een of andere manier. Dat heet verslaving.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 5 september 2008 @ 19:23:33 #158
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61410296
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 19:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar jij zit dan 1 keer in de maand tussen 38 tv-schermen en een tafelafvalbakje voor je neus hele rechtstelsels en lopende bandconstructies bij mekaar te fantaseren. Natuurlijk snap jij het niet.

Begreep je maar dat jij het niet hoeft te snappen, dan kun je de uitvoering rustig overlaten aan mensen die het wel snappen.
Leg dan eens uit waarom roken perse nodig is als ingrediënt van een gezellige avond, en waarom mensen die NIET roken per definitie minder gezellig zouden zijn?

Ik kom overigens in diverse verschillende kroegen, een Engelse pub, een Ierse pub, een Sportsbar, en restaurants met een bar gedeelte.... en met name die eerste twee zijn kroegen van het typische "bruine kroeg" kaliber. En ja, zo af en toe gaat een roker even naar buiten om te roken, maar de gezelligheid is toch echt wel binnen te vinden.

Ik denk zelf dat het ervaren van het niet-gezellig zijn meer te maken heeft met pure verslaving dan met iets anders.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_61410386
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 19:19 schreef maartena het volgende:

Sommige rokers schijnen te denken dat iemand die niet rookt, per definitie geen gezellige avond zou kunnen hebben op een of andere manier.
Jawel hoor, maar laten ze dat dan ook op de een of met name de andere manier doen. Ik vind alles best, of het ook mijn idee van gezelligheid is doet er niet toe. Alleen als ze mijn kroeg die bestaat dankzij mijn omzet en die van vele andere rokers en vrijwillige meerokers willen afpakken en stukmaken voor hun eigen pleziertjes is dat wél de verkeerde manier.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 5 september 2008 @ 19:26:37 #160
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61410387
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Stappen is slecht voor de gezondheid. Daarom is het ook zo leuk
Stappen is voornamelijk slecht voor de eigen gezondheid, omdat je anderen niet opzadelt met de hoeveelheid drank en drugs die je in je lichaam pompt.

Met 1 uitzondering: De genotmiddelen die middels het in de fik steken van iets moeten worden toegenomen.
quote:
En anti-rokers zijn dom.
En dat komt van iemand die een "kinderverbod" wil, en een "autokroeg" voor auto's en hun uitlaatgassen....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 5 september 2008 @ 19:30:37 #161
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61410476
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 19:19 schreef maartena het volgende:

[..]

Nee, het blijkt maar weer hoe verslavend nicotine is. Als rokers op geen enkele manier kunnen begrijpen dat gezelligheid niet afhankelijk is van het in de fik steken van een zooi chemicaliën, dan is er of iets mis met het begripvermogen van die personen, of het is de verslaving die het iemand er van weerhoud dat roken geen vast ingrediënt hoeft te zijn van een gezellige avond.

Sommige rokers schijnen te denken dat iemand die niet rookt, per definitie geen gezellige avond zou kunnen hebben op een of andere manier. Dat heet verslaving.
Ook al is het een verslaving, het is nog steeds mijn vrije keuze om naar een kroeg te gaan om daar aan de bar te roken, de vrije keuze van de uitbater om dat goed te vinden, en de vrije keuze van niet-rokers om daar (niet) naar binnen te gaan.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 september 2008 @ 19:31:49 #162
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61410516
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 19:26 schreef maartena het volgende:


En dat komt van iemand die een "kinderverbod" wil, en een "autokroeg" voor auto's en hun uitlaatgassen....
Dankzij de domme argumenten van de anti-rokers.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_61410528
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 19:23 schreef maartena het volgende:
Leg dan eens uit waarom roken perse nodig is als ingrediënt van een gezellige avond, en waarom mensen die NIET roken per definitie minder gezellig zouden zijn?
Ik ben zo bescheiden om mij geen oordeel aan te meten over andermans gezelligheidservaring, die bescheidenheid zouden meer mensen moeten hebben. Ik weet wel wat ik gezellig vind en wat mijn kroeg gezellig maakt, kennelijk wordt dat door mensen die daar structureel geen bijdrage aan leveren ook als gezellig ervaren. Prima, dat wordt getolereerd, maar dan pas je je maar aan in plaats van te gaan parasiteren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 5 september 2008 @ 20:25:10 #164
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61412025
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 19:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Jawel hoor, maar laten ze dat dan ook op de een of met name de andere manier doen. Ik vind alles best, of het ook mijn idee van gezelligheid is doet er niet toe. Alleen als ze mijn kroeg die bestaat dankzij mijn omzet en die van vele andere rokers en vrijwillige meerokers willen afpakken en stukmaken voor hun eigen pleziertjes is dat wél de verkeerde manier.
Maar leg eens uit waarom rokers niet even af en toe naar buiten kunnen voor de sigaret, en de rest van de avond gewoon lekker binnen kunnen blijven? Of naar een rookruimte waar ook tafeltjes en stoelen staan?

Ik ben het met je eens dat er financiële effecten zijn op de kleine kroeg, de eigen zaak zonder personeel die in het lokale dorp het moet hebben van stamgasten, maar is het ook niet gedeeltelijk de schuld van de rokers die opeens wegblijven? Waarom is het zo moeilijk voor een roker om even 5 meter naar de deur te lopen, of naar de rookruimte voor een peuk?

Hier op toevoegend, er is een generatie stamgasten die nu al 30 jaar in de kroeg heeft kunnen roken, en voor hen is de aanpassing wellicht moeilijk. Maar de volgende generatie stamgasten, hen die nu nog tieners zijn, maar over 10, 15 jaar stamgast worden van een bepaalde kroeg kennen niets anders dan een rookvrije horeca. 10 jaar na het rookverbod zitten de kroegen in California weer als vanouds vol, waar de eerste paar jaar er zeker moeite was met het behouden van klanten. Ik zie niet in waarom dat in Nederland niet zou kunnen gebeuren..... in Ierland komen ook rapporten van dit jaar en vorig jaar dat de verkopen in pubs zich weer beginnen bij te trekken. Uiteraard is dat deels doordat pubs sluiten, en de klanten die nog kwamen automatisch naar een andere pub gaan..... maar uiteindelijk trekt de markt dus weer bij, en uiteindelijk denk ik dat de horeca een prima doorstart maakt, zelfs met een algeheel rookverbod zoals in California en Ierland. In Nederland kun je tenminste nog een rookruimte bouwen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 5 september 2008 @ 20:26:06 #165
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61412053
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 19:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dankzij de domme argumenten van de anti-rokers.
Onderbouw eens fatsoenlijk welke argumenten dom zijn, en vooral waarom ze dom zijn?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 5 september 2008 @ 20:31:51 #166
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61412235
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 20:26 schreef maartena het volgende:

[..]

Onderbouw eens fatsoenlijk welke argumenten dom zijn, en vooral waarom ze dom zijn?
Omdat je met die argumenten alles kan verbieden. Omdat mensen (vooral anti-rokers) honend reageren als je voor dezelfde argumenten niet "roken" zet, maar "auto's", "kinderen" of "werken". Omdat er dan hele verhalen bedacht worden waarom het niet nodig of gewenst is om die zaken te verbieden maar men heel hypocriet over dezelfde verhalen heen stapt als het over roken gaat.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 september 2008 @ 22:11:41 #167
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61415354
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 20:25 schreef maartena het volgende:

[..]

Maar leg eens uit waarom rokers niet even af en toe naar buiten kunnen voor de sigaret, en de rest van de avond gewoon lekker binnen kunnen blijven? Of naar een rookruimte waar ook tafeltjes en stoelen staan?
heb je het weer gezien nu hier
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 5 september 2008 @ 22:46:23 #168
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_61416406
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 22:11 schreef Re het volgende:

[..]

heb je het weer gezien nu hier
Ik zag al die 'echt' gezellige mensen vanmiddag wel buiten staan ja
Life is what you make it.
  vrijdag 5 september 2008 @ 22:57:17 #169
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61416725
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 22:11 schreef Re het volgende:
heb je het weer gezien nu hier
Okay.... dan de vraag waarom je niet even een paar uurtjes zonder sigaret zou kunnen?
Ik weet wat een verslaving is, maar als de verslaving nou nog net zo erg is dat het perse moet om het half uur, kun je dan niet gewoon eens in de twee uur even buiten staan? En als de kroeg te klein is voor een rookruimte, dan kan de kroeg natuurlijk ook zorgen voor een (eventueel met straalkachel) afdak voor de gevel. Daar heb je geen enorme vergunningen voor nodig, zolang je het verkeer op de stoep niet belemmerd.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 5 september 2008 @ 23:03:05 #170
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61416901
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 20:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Omdat je met die argumenten alles kan verbieden. Omdat mensen (vooral anti-rokers) honend reageren als je voor dezelfde argumenten niet "roken" zet, maar "auto's", "kinderen" of "werken". Omdat er dan hele verhalen bedacht worden waarom het niet nodig of gewenst is om die zaken te verbieden maar men heel hypocriet over dezelfde verhalen heen stapt als het over roken gaat.
Roken wordt niet verboden, alleen het aantal locaties is beperkt. Als je de argumenten "auto's, kinderen en werken" er bij haalt, je mag ook niet overal autorijden (en steeds meer binnensteden worden autovrij gemaakt), kinderen mogen lang niet overal komen (inclusief trouwens verreweg de meeste kroegen, zeker na een bepaalde tijd), en werken..... ik weet niet precies wat voor vergelijking je daar maakt, maar de wet stelt dat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek.

Verder ben ik van mening dat uitlaatgassen in principe ook verboden moeten worden, zowel voor de effecten op de gezondheid als het milieu. En dat gaat uiteindelijk ook wel gebeuren, alleen is dat iets waar we heel wat meer tijd voor nodig hebben. Maar zoals jij het stelt zouden we het rookverbod niet moeten invoeren totdat we klaar zijn om ook andere dingen te verbieden, omdat het anders hypocriet zou zijn.

En dat is zo'n beetje vergelijkbaar met "lood weer terug in verf en benzine, WANT we verbieden het lood nog niet in accu's en dakgoten!"
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 5 september 2008 @ 23:16:06 #171
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61417338
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 22:57 schreef maartena het volgende:

[..]

Okay.... dan de vraag waarom je niet even een paar uurtjes zonder sigaret zou kunnen?
Ik WIL niet zonder sigaret. Ik ga uit om plezier te hebben en daar rook ik bij omdat ik dat lekker vind. En horeca mensen vinden dat ook lekker, daarom werken veel mensen in de horeca, omdat ze daar tijdens het werk plezier kunnen hebben en ondertussen af en toe een peuk en een borrel bij kunnen drinken (ook al vinden de ivoren-toren debielen dat niet goed en is dat officieel vast verboden). En als je daar een probleem mee hebt zoek je een tent of werkgever op die ook niet van rook houd.

En mensen die voor andere menen gaan bepalen hoe ze plezier moeten hebben zijn dom, zielig en jaloers. Get a life. Jouw gezeik is schadelijk voor de gezondheid, laten ze dat s verbieden.

Ik ga zuipen
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_61421034
quote:
vrijdag 05 september 2008
Tik op vingers R’dam Airport wegens rokende gijzelaars
ROTTERDAM Rotterdam Airport heeft van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) een waarschuwing gekregen na een klacht over roken op de luchthaven.
Gijzelaars en hulpverleners staken vorige week dinsdag na afloop van de urenlange ’kaping’ van een Transavia-vliegtuig sigaretten op in het gebouw en dat mag niet.

Directeur Wondolleck is geïrriteerd door de VWA die hij dienstklopperig gedrag verwijt. Deze week tikte de VWA per brief de luchthaven op de vingers.

„Ik weet dat het de regels zijn, maar laten we alstublieft ook eens denken aan de uitzonderlijke omstandigheden vorige week dinsdag. Het was voor iedereen - gegijzelde passagiers, hulpverleners en luchthavenpersoneel - stressvol,’’ stelt Roland Wondolleck van Rotterdam Airport.

Zes uur lang werd een kist aan de grond gehouden waarvan gedacht werd dat er kapers aan boord waren. Uiteindelijk bleek het niet om kaping te gaan, maar om een uit de hand gelopen liefdesgeschiedenis.

Nadat helder was geworden dat er geen gevaar was, vroegen verschillende mensen of ze een peuk op konden steken. Wondolleck: „Ze mochten toen nog niet naar buiten van Justitie en wij vonden het verzoek van die mensen na zo’n dag te billijken. Daarom is er een aparte ruimte beschikbaar gesteld voor rokers om even te ontspannen met een sigaretje. Niet-rokers kunnen er in mijn ogen geen last van hebben gehad.’’

Over het roken is, zo meldt VWA-woordvoerder Annemieke Herberigs, één klacht binnengekomen. „En na klachten sturen wij standaard een brief.’’ Binnenkort komt de in Den Haag gevestigde instantie een keer langs om de situatie ter plekke te beoordelen. „We nemen de uitzonderlijke situatie mee en delen nooit zomaar een boete uit. We handelen met verstand en gevoel.’’

Van Wondolleck mag de VWA zo vaak als ze willen komen controleren. Hij wijst erop dat de luchthaven lang voordat het moest van de wetgever zijn vertrekken rookvrij had gemaakt. „We hebben een schoon blazoen op dit gebied.’’
AD

  zaterdag 6 september 2008 @ 09:27:58 #173
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_61421328
quote:
Eerste mishandeling door rookverbod


groningen -

Een personeelslid van een café in Groningen heeft een opmerking tegen een rokende gast moeten bekopen met een klap op zijn hoofd. Voor zover bekend is het de eerste keer in de stad dat een cafémedewerker door een 'illegale' roker is mishandeld. De 45-jarige Harener die woensdagavond de klap uitdeelde is aangehouden.
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_61422625
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 20:25 schreef maartena het volgende:

[..]

Maar leg eens uit waarom rokers niet even af en toe naar buiten kunnen voor de sigaret, en de rest van de avond gewoon lekker binnen kunnen blijven? Of naar een rookruimte waar ook tafeltjes en stoelen staan?
Omdat dat niet is wat ze willen, zo willen ze hun avond niet doorbrengen, punt. Dat is een gegeven wat je maar te accepteren hebt, ook al heb je daar moeite mee. Het waarom daarvan is niet relevant. Ik kan best zonder sigaret, ik kan ook best naar buiten gaan om er een te roken, ik kan ook een glas bier binnen 1 seconde leegdrinken terwijl ik een ooievaar imiteer, wat ik allemaal wel niet kan, zo wil ik alleen mijn avond niet doorbrengen. Ik wil roken en drinken tegelijk in een verwarmde omgeving en soms aan de bar. Drinken met een peuk in de mondhoek doe ik al jaren niet meer, maar ik ga naar de kroeg om te roken, te drinken en te praten. Punt. Als het moet kan ik van alles, maar uitgaan gaat niet om wat ik kan als het moet.

En dan ga jij nu natuurlijk zeggen dat je nu naar buiten moet om te roken en jezelf dan heel erg adrem vinden. Bespaar me je verwijzingen naar hoe het nu geregeld is als sluitstuk van je rammelende redeneringen.
quote:
Ik ben het met je eens dat er financiële effecten zijn op de kleine kroeg, de eigen zaak zonder personeel die in het lokale dorp het moet hebben van stamgasten, maar is het ook niet gedeeltelijk de schuld van de rokers die opeens wegblijven?
Waarom is het zo moeilijk voor een roker om even 5 meter naar de deur te lopen, of naar de rookruimte voor een peuk?
Mensen komen naar de kroeg omdat ze het daar naar hun zin hebben, niet om te laten zien wat ze kunnen.

Dan zie je dus heel concreet dat een buurtkroeg waar ik regelmatig kwam heel concreet stuk gemaakt wordt omdat hij het zijn publiek niet meer naar de zin mag maken. Dat is dan in zo'n buurtje met allemaal van die ouwe kleine huisjes dus veel alleenstaanden en samenwonenden, en die kroeg is gewoon het middelpunt van alle sociale cohesie in die buurt. Daar kennen mensen elkaar van. En een deel ervan kiest ervoor om daar 3 avonden in de week door te brengen in plaats van voor de tv, allemaal leuke lui tussen de 25 en 40 met een aardige baan die daar even langskomen, twee uurtjes gaan zitten of tot sluiting blijven plakken als ze de volgende dag vrij hebben. We hebben het niet over een zuiphol in moddergatterveen. Maar de meest vaste bezoekers is wel typisch kroegvolk, rokend. Degenen die daar 300 e en meer per maand omzetten roken.

Maar die lopen gewoon binnen, maar wat doet de eerste klant van de avond? Die gaat aan de bar zitten, steekt een sigaret op en praat wat met de barvrouw. En daarna druppelen er meer binnen. Zo komt een avond op gang, en omdat er altijd wat te doen is, komt er publiek van buiten die buurt op af. En vast ook mensen die in hun ideale wereld precies die kroeg willen maar dan zonder rook. Maar die bestaat dus niet.

Een rookruimte is daar onmogelijk, die tent is al een samentrekking van twee panden maar nog steeds heel krap, staat vast op de monumentenlijst en er zit al sinds de 18e eeuw een kroeg in dat pand. Dan krijg je dus dat iedereen later komt, en het personeel is verworden van een sociale functie tot een soort politieagent die iedereen maant op stil te zijn op straat want de vergunning komt in gevaar omdat de omwonenden niet meer kunnen slapen. Want in plaats van 3 tafeltjes buiten staan er 30 man buiten te drinken en te roken. En om 2 uur moet het terras dicht en mogen er geen glazen meer naar buiten anders ben je in overtreding van je terrasvergunning. De tactiek is dan om in de deur te gaan staan met je peuk aan de buitenzijde en je glas aan de binnenzijde. Dat maakt voor de nachtrust van de buurt natuurlijk niks uit, maar technisch mag het, het is alleen wat lastig omdat je omstebeurt moet roken en dan een soort carrousel in de deuropening moet doen.

En dat is dan bij mooi weer. Als je je jas aan moet doen om in de regen te gaan staan en je bent al bijna thuis als je de deur uitstapt, wordt de verleiding om daar dan de koelkast op te zoeken wel erg groot. En ik kom vaak in de kroeg na een feestje of een etentje, of als je gewoon ergens langs gaat. 'Zullen we nog even de kroeg in gaan?' kan altijd op meer respons rekenen dan 'zullen we even voor de deur van een kroeg gaan staan verregenen'. Dan blijf je toch lekker waar je bent.

Dat de meeste kroegen een fatsoenlijke zaterdagavondomzet kunnen draaien op het rookvrije publiek geloof ik wel. Maar daar kan het uitgaansleven niet van bestaan. Dat is het kortzichtige van de incidentele bezoeker, die moet zich eens afvragen hoe en waardoor de dinsdagavond op gang komt als de eerste gast thuis nog een sigaretje bij de koffie neemt.

Die mensen die dan incidenteel langskomen en het er zo lekker fris en rookvrij nemen zijn in wezen freeloaders. In die zin dat zij meegenieten van iets wat zij niet in stand houden. Ze kunnen nog even parasiteren op een ontbindend lijk, maar na de winter is het afgelopen.

De mensen die de kroeg in stand houden willen namelijk roken. Dat past niet in jouw wensdenken. Jij wil dat ze allemaal gaan stoppen of in ieder geval niet-roken in de kroeg als norm in hun hart sluiten. Maar we hebben te maken met volwassen burgers die zelf menen te kunnen bepalen wat ze daarvan vinden en wat ze moeten doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 6 september 2008 @ 11:16:16 #175
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61422790
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 09:27 schreef MikeyMo het volgende:

[..]
De wetgever is verantwoordelijk voor de gevolgen van de wet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 6 september 2008 @ 11:40:14 #176
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61423223
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 08:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

AD




wat een geldverspilling
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_61423302
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 08:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

AD


  zaterdag 6 september 2008 @ 11:47:49 #178
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61423346
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 22:57 schreef maartena het volgende:

[..]

Okay.... dan de vraag waarom je niet even een paar uurtjes zonder sigaret zou kunnen?
Ik weet wat een verslaving is, maar als de verslaving nou nog net zo erg is dat het perse moet om het half uur, kun je dan niet gewoon eens in de twee uur even buiten staan? En als de kroeg te klein is voor een rookruimte, dan kan de kroeg natuurlijk ook zorgen voor een (eventueel met straalkachel) afdak voor de gevel. Daar heb je geen enorme vergunningen voor nodig, zolang je het verkeer op de stoep niet belemmerd.
Ik kan makkelijk een paar uur zonder sigaret maar dat is het punt niet. Ja ik ben verslaafd, dat is het punt niet. Het punt is dat toen ik alhier uitging ik lekker met mijn biertje en een peuk aan de bar kon hangen samen met mijn vrienden die ook een biertje dronken of een peuk rookten (of niet maar zonder een scheef oog), net zoals het voltallige personeel,(kortom 100% tevredenheid bij alle aanwezigen) er werd nooit geklaagd iedereen had het naar zijn zin. En jij bent dan niet de persoon die mij gaat vertellen hoe ik dan maar op een andere manier zin moet gaan maken, want dat heb ik niet meer. En dan kun je me lekker als verslaafde neerzetten, maar dan ga je toch voorbij aan een stuk plezier. We leven tegenwoordig in een maatschappij van verboden, het lijkt gvd de kerk wel

Mij zijn ze iig kwijt aan de horeca... (het ca dedeelte dan)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:47:29 #179
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_61424485
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 11:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De wetgever is verantwoordelijk voor de gevolgen van de wet.
Dus als iemand het niet eens is met de identificatieplicht en hij blaast daarom het plaatselijke politiebureau op dan is dat gewoon eigen schuld voor justitie?
Wat een vreemd en vooral naar idee heb jij over eigen verantwoordelijkheid en samenleven.
Life is what you make it.
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:57:28 #180
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61424699
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:47 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Dus als iemand het niet eens is met de identificatieplicht en hij blaast daarom het plaatselijke politiebureau op dan is dat gewoon eigen schuld voor justitie?
Ja. Als je een wet invoert moet je rekening houden met de gevolgen. Je moet controleren, overtreders straffen en rekening houden met protest- en sabotage acties. Als je dat te veel werk is moet je kijken of er makkelijkere/goedkopere alternatieven zijn voor de wet. Je kan wel heel principieel rokers opjagen en de horeca kapot maken, maar is het principieel doorvoeren van een wet waar de meeste stappers niet om gevraagd hebben dat waard?
quote:

Wat een vreemd en vooral naar idee heb jij over eigen verantwoordelijkheid en samenleven.
Als je een wet invoert ben je daar als wetgever verantwoordelijk voor. Als de samenleving daar voor een belangrijk deel negatief op reageert is het hypocriet en kinderachtig om die samenleving daar verantwoordelijk voor te stellen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 6 september 2008 @ 16:54:41 #181
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_61429123
Ik wil de eerste moordenaar nog zien die t.o.v. de rechter stellig beweert dat het toch werkelijk niet zijn verantwoordelijkheid is dat hij iemand heeft vermoord maar dat dat de verantwoordelijkheid van de overheid is, omdat die per wet moorden verboden heeft en hij het daar niet mee eens was
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 6 september 2008 @ 17:58:53 #182
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61430789
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 16:54 schreef DionysuZ het volgende:
Ik wil de eerste moordenaar nog zien die t.o.v. de rechter stellig beweert dat het toch werkelijk niet zijn verantwoordelijkheid is dat hij iemand heeft vermoord maar dat dat de verantwoordelijkheid van de overheid is, omdat die per wet moorden verboden heeft en hij het daar niet mee eens was
wat een kromme vergelijking! Het moet natuurlijk zijn:

Ik wil de eerste moordenaar nog zien die t.o.v. de rechter stellig beweert dat het toch werkelijk niet zijn verantwoordelijkheid is dat hij iemand heeft kreupelgeslagen maar dat dat de verantwoordelijkheid van de overheid is, omdat die per wet moorden verboden heeft en hij het daar niet mee eens was
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zaterdag 6 september 2008 @ 18:06:34 #183
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_61430933
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 17:58 schreef Qwea het volgende:

[..]

wat een kromme vergelijking! Het moet natuurlijk zijn:

Ik wil de eerste moordenaar nog zien die t.o.v. de rechter stellig beweert dat het toch werkelijk niet zijn verantwoordelijkheid is dat hij iemand heeft kreupelgeslagen maar dat dat de verantwoordelijkheid van de overheid is, omdat die per wet moorden verboden heeft en hij het daar niet mee eens was
oh jah
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 6 september 2008 @ 18:18:11 #184
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_61431156
Papierversnipperaar heeft gelijk dat de overheid streng moet optreden tegen zulke lui. Al zal de politie dat in zulke gevallen doen. Staat ook leuk naar je vrienden toe: nachtje in de cel doorgebracht en een kroegverbod omdat iemand zijn werk deed en jou er op wees dat je niet mocht roken binnen

Papierversnipperaar doet het wel een beetje klinken alsof de rokers nu andere mensen de vernieling in mogen trappen omdat ze gewezen worden op het feit dat ze in overtreding zijn. Je lost er ook bar weinig mee op, het is niet dat Klink morgen de krant leest zen zegt: potverdomme ik schaf het maar af want het heeft Pake uit Joure over de zeik geholpen
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  zaterdag 6 september 2008 @ 18:41:13 #185
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61431630
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 16:54 schreef DionysuZ het volgende:
Ik wil de eerste moordenaar nog zien die t.o.v. de rechter stellig beweert dat het toch werkelijk niet zijn verantwoordelijkheid is dat hij iemand heeft vermoord maar dat dat de verantwoordelijkheid van de overheid is, omdat die per wet moorden verboden heeft en hij het daar niet mee eens was
Het is misschien geen goede reden om de wet op moorden op te heffen, maar als iemand vermoord word zorgt de overheid voor opsporing, vervolging en opsluiting. Hij geeft niet caféhouders boetes omdat ze de moordenaar zijn gang laten gaan.

En niet-rokers worden niet vermoord, ze gaan zelf naar de slachtbank. Dat vind ik geen reden om het beroken van niet-rokers te verbieden. De niet-roker heeft zijn eigen verantwoordelijkheid om niet expres naar plekken te gaan waar gerookt word.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 6 september 2008 @ 18:44:18 #186
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61431680
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 18:18 schreef MikeyMo het volgende:
Papierversnipperaar heeft gelijk dat de overheid streng moet optreden tegen zulke lui. Al zal de politie dat in zulke gevallen doen. Staat ook leuk naar je vrienden toe: nachtje in de cel doorgebracht en een kroegverbod omdat iemand zijn werk deed en jou er op wees dat je niet mocht roken binnen

Papierversnipperaar doet het wel een beetje klinken alsof de rokers nu andere mensen de vernieling in mogen trappen omdat ze gewezen worden op het feit dat ze in overtreding zijn. Je lost er ook bar weinig mee op, het is niet dat Klink morgen de krant leest zen zegt: potverdomme ik schaf het maar af want het heeft Pake uit Joure over de zeik geholpen
De anti-rokers doen net alsof ze voor anderen mogen bepalen hoe ze uit mogen gaan en gaan heel verbaasd staan doen als de mensen die wél uitgaan het daar niet mee eens zijn.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 6 september 2008 @ 20:06:16 #187
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61433715
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 11:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De wetgever is verantwoordelijk voor de gevolgen van de wet.
Nee. De wetgever is verantwoordelijk voor de inhoud van de wet, niet voor de gevolgen van de wet. Eventuele overtreders zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van de wet.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zaterdag 6 september 2008 @ 20:15:16 #188
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61434025
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ja. Als je een wet invoert moet je rekening houden met de gevolgen. Je moet controleren, overtreders straffen en rekening houden met protest- en sabotage acties. Als je dat te veel werk is moet je kijken of er makkelijkere/goedkopere alternatieven zijn voor de wet. Je kan wel heel principieel rokers opjagen en de horeca kapot maken, maar is het principieel doorvoeren van een wet waar de meeste stappers niet om gevraagd hebben dat waard?
En dat gebeurd toch? De controle kan niet overal tegelijk plaatsvinden, maar de wet wordt wel zeker gecontroleerd en gehandhaafd. Boetes zijn al uitgedeeld, en meer zullen volgen. Dat de "horeca kapot gemaakt wordt" is ook onzin natuurlijk..... in alle landen waar rookverboden zijn ingevoerd zijn bepaalde kroegen gesloten, maar tegelijkertijd zijn er ook restaurants voor teruggekomen, en blijft de horeca als totaal-branche vrij gezond. (En in dit geval niet alleen financieel.)

Stappers passen zich maar aan. En ik kan je verzekeren dat over 10 jaar, je alleen nog maar een paar oude knarren hoort klagen over het rookverbod, want de nieuwe generatie stappers kennen niets anders dan een rookvrije horeca.
quote:
Als je een wet invoert ben je daar als wetgever verantwoordelijk voor. Als de samenleving daar voor een belangrijk deel negatief op reageert is het hypocriet en kinderachtig om die samenleving daar verantwoordelijk voor te stellen.
Hoe zie je die verantwoordelijkheid precies? Als de overheid een wet invoert dat het te snel rijden verbied, en iemand knalt met 180 per uur op een andere auto: Andere partij, gezin met 3 kleine kinderen dood. Wie is er dan verantwoordelijk voor de overtreding? Want als die beste man 100 had gereden, en beter had kunnen remmen, wad die familie wellicht nog in leven.

Als een wet wordt ingevoerd is de overtreder net zo goed verantwoordelijk natuurlijk. Als er een snelheidsverbod is, dien je je daaraan te houden. Als je in dit land niet mag moorden, dan dien je dat niet te doen. Je mag ook niet "proletarisch winkelen" ofwel stelen. JIJ als overtreder bent daarvoor verantwoordelijk en niet de overheid.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zaterdag 6 september 2008 @ 20:18:07 #189
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61434124
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 20:06 schreef maartena het volgende:

[..]

Nee. De wetgever is verantwoordelijk voor de inhoud van de wet, niet voor de gevolgen van de wet. Eventuele overtreders zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van de wet.
Dan zijn we het daar over oneens.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 6 september 2008 @ 20:23:25 #190
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61434284
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 20:15 schreef maartena het volgende:

[..]

En dat gebeurd toch? De controle kan niet overal tegelijk plaatsvinden, maar de wet wordt wel zeker gecontroleerd en gehandhaafd. Boetes zijn al uitgedeeld, en meer zullen volgen. Dat de "horeca kapot gemaakt wordt" is ook onzin natuurlijk..... in alle landen waar rookverboden zijn ingevoerd zijn bepaalde kroegen gesloten, maar tegelijkertijd zijn er ook restaurants voor teruggekomen, en blijft de horeca als totaal-branche vrij gezond. (En in dit geval niet alleen financieel.)
De overheid vervolgt geen rokende rokers in de horeca. De verantwoordelijkheid word afgeschoven op de uitbater. Makkelijk en hypocriet.
quote:


Stappers passen zich maar aan. En ik kan je verzekeren dat over 10 jaar, je alleen nog maar een paar oude knarren hoort klagen over het rookverbod, want de nieuwe generatie stappers kennen niets anders dan een rookvrije horeca.
Het word gedoogd.
quote:
[..]

Hoe zie je die verantwoordelijkheid precies? Als de overheid een wet invoert dat het te snel rijden verbied, en iemand knalt met 180 per uur op een andere auto: Andere partij, gezin met 3 kleine kinderen dood. Wie is er dan verantwoordelijk voor de overtreding? Want als die beste man 100 had gereden, en beter had kunnen remmen, wad die familie wellicht nog in leven.
Al het te hard rijden (of door iemand heen rijden) een gevolg is van de wet, is het wellicht een slechte wet.
quote:


Als een wet wordt ingevoerd is de overtreder net zo goed verantwoordelijk natuurlijk. Als er een snelheidsverbod is, dien je je daaraan te houden. Als je in dit land niet mag moorden, dan dien je dat niet te doen. Je mag ook niet "proletarisch winkelen" ofwel stelen. JIJ als overtreder bent daarvoor verantwoordelijk en niet de overheid.
De overheid zal mij moeten aanpakken als ik steel. De overheid is verantwoordelijk voor de gevolgen van de wet. En in het geval van stelen neemt de overheid die verantwoordelijkheid gedeeltelijk, overtreders worden niet altijd even fanatiek vervolgt. Het resultaat is dat winkel (centra) zichzelf gaan beveiligen. De overheid neemt zijn verantwoordelijkheden niet erg serieus.

En zo is het helemaal met roken, want de overheid legt de verantwoordelijkheid keihard bij iemand anders. En als er problemen van komen is het weer iemand anders schuld.

De overheid legt een ongewenste wet op en wast zijn handen in onschuld. Zeer slechte zaak.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 6 september 2008 @ 21:41:27 #191
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_61436238
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 18:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De anti-rokers doen net alsof ze voor anderen mogen bepalen hoe ze uit mogen gaan en gaan heel verbaasd staan doen als de mensen die wél uitgaan het daar niet mee eens zijn.
Zo'n medewerker van een kroeg hoeft geen voorstander te zijn van die wet en wordt toch neergeslagen wanneer hij iemand aanspreekt op de huisregels.

Overigens is deze wet maar deels doorgevoerd door de anti-rokers. Ten eerste was daar de rechter die besliste dat iedereen recht had op een rookvrije werkplek, de regering die van die beslissing een wet maakte voor elke burger in Nederland. De CAN die via een burgerinitiatief het rookverbod in de horeca weer in de kamer onder de aandacht bracht en de huidige regering die daarop de invoering van het rookverbod vervroegde aangezien de horecamaatregelen achterliepen (lees: compleet genegeerd werden).

IK ben het met je eens dat de overheid zulke zaken moet aanpakken en gelukkig doen ze dat ook. De VWA controleert, de politie heeft het meppende individu aangepakt en ik zou er niet op tegens izjn wanneer politie in uitgaanscentra rondlopen zij ook zo nu en dan kroegbezoeken doen en overtredende bezoekers op de bon gooien. Overigens is dit al mogelijk. Wanneer iemand rookt in een horecagelegenheid en weigert of naar de rookruimte te gaan danwel zijn sigaret uit te doen kan de politie ingeschakeld worden. Dat is iig wel het beleid van Helders Cafe Pimpandoer
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  zaterdag 6 september 2008 @ 21:54:01 #192
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61436492
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 21:41 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Zo'n medewerker van een kroeg hoeft geen voorstander te zijn van die wet en wordt toch neergeslagen wanneer hij iemand aanspreekt op de huisregels.
Ik vind niet dat hij zich aan een slechte wet hoeft te houden. Dat doe ik ook niet.
quote:


[...]

IK ben het met je eens dat de overheid zulke zaken moet aanpakken en gelukkig doen ze dat ook. De VWA controleert, de politie heeft het meppende individu aangepakt en ik zou er niet op tegens izjn wanneer politie in uitgaanscentra rondlopen zij ook zo nu en dan kroegbezoeken doen en overtredende bezoekers op de bon gooien. Overigens is dit al mogelijk. Wanneer iemand rookt in een horecagelegenheid en weigert of naar de rookruimte te gaan danwel zijn sigaret uit te doen kan de politie ingeschakeld worden. Dat is iig wel het beleid van Helders Cafe Pimpandoer
Je bent het helemaal niet met me eens want ik vind het een slechte wet en de wetgever is verantwoordelijk voor de gevolgen. Maar de wetgever schuift de uitvoering af op de uitbaters.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 6 september 2008 @ 22:05:29 #193
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_61436762
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 08:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

AD

Welk een onaangenaam mens is die klager..
Stop the world, I want to get out.
pi_61437743
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 20:06 schreef maartena het volgende:
Nee. De wetgever is verantwoordelijk voor de inhoud van de wet, niet voor de gevolgen van de wet.
Begrijp jij de inhoud van het citaat van Franklin dat je (terecht) zo trots onderaan je naam draagt?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_61437856
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 20:15 schreef maartena het volgende:
Hoe zie je die verantwoordelijkheid precies? Als de overheid een wet invoert dat het te snel rijden verbied, en iemand knalt met 180 per uur op een andere auto: Andere partij, gezin met 3 kleine kinderen dood. Wie is er dan verantwoordelijk voor de overtreding? Want als die beste man 100 had gereden, en beter had kunnen remmen, wad die familie wellicht nog in leven.

Als een wet wordt ingevoerd is de overtreder net zo goed verantwoordelijk natuurlijk. Als er een snelheidsverbod is, dien je je daaraan te houden.
Je schijnt je nogal te verbinden aan wetten waarin precies staat wat je wel, en wat je niet mag. In Duitsland heb je geen snelheidsverbod, maar rijd daar maar eens een gezin aan met 220. Wie is civielrechterlijk aansprakelijk? En wie is dat in Nederland als je met 180 inhaalt op een vierbaansweg en meneer-met-lieve-kindjes knalt zijn wagen ineens voor de jouwe? Guess again.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 7 september 2008 @ 08:38:13 #196
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61442663
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 11:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Omdat dat niet is wat ze willen, zo willen ze hun avond niet doorbrengen, punt.
Tja... met andere woorden: rokers willen roken IN de kroeg en een concessie wil men niet maken.
quote:
Dat is een gegeven wat je maar te accepteren hebt, ook al heb je daar moeite mee.
Het gegeven dat jij maar te accepteren hebt, is dat er een rookverbod is. En dan kun je dus kiezen voor de kroeg of de bank thuis.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zondag 7 september 2008 @ 08:46:36 #197
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61442695
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 22:44 schreef nostra het volgende:
Je schijnt je nogal te verbinden aan wetten waarin precies staat wat je wel, en wat je niet mag. In Duitsland heb je geen snelheidsverbod, maar rijd daar maar eens een gezin aan met 220. Wie is civielrechterlijk aansprakelijk?
Dan ken je de Duitse wet niet goed. Duitsland heeft geen snelheidsverbod, maar wel een adviessnelheid van 130 km/u. Veroorzaak je boven de 130 een ongeluk, dan ben je civielrechtelijk altijd aansprakelijk.
quote:
En wie is dat in Nederland als je met 180 inhaalt op een vierbaansweg en meneer-met-lieve-kindjes knalt zijn wagen ineens voor de jouwe? Guess again.
Ligt een beetje aan de situatie. Er kan namelijk (en er is in het verleden ook zo geoordeeld) geoordeeld worden dat de afstandsinschatting en snelheidsinschatting vanuit een achteruitkijk spiegel anders is.

Maar het punt van mijn opmerking was eigenlijk dat het wetboek volstaat met talloze verboden die specifiek ontworpen zijn met de bescherming van het publiek in gedachten. Als we alle verkeerswetten zouden opschorten onder het mom van "vrije keuze" - het argument wat rokers maken - dan krijgen we al snel te maken met een anarchistische rotzooi op het wegennet, waar de kerel met de Leopard tank het wint van iedereen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zondag 7 september 2008 @ 08:49:21 #198
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61442704
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 22:39 schreef nostra het volgende:
Begrijp jij de inhoud van het citaat van Franklin dat je (terecht) zo trots onderaan je naam draagt?
Jazeker. Hint: het woordje "security". Lees nog eens....

Als je de biografie van Franklin leest, weet je ook dat hij voorstander was voor het in bescherming nemen van de bevolking, en daarvoor wetten wilde invoeren.

Het rookverbod past goed in die filosofie.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zondag 7 september 2008 @ 08:51:50 #199
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61442710
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 23:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik WIL niet zonder sigaret.
Dat doe je dan maar thuis..... of op die "illegale rookfeestjes" van je.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zondag 7 september 2008 @ 10:04:10 #200
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61443135
quote:
Op zondag 7 september 2008 08:51 schreef maartena het volgende:

[..]

Dat doe je dan maar thuis..... of op die "illegale rookfeestjes" van je.
Je pleit dus voor illegale horeca.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')