Yep.quote:Op maandag 15 september 2008 09:50 schreef xxiessiexx het volgende:
Vraagje: Ik heb bij studieschuld nu tot 31-08-'08 een voorlopige schuld van 91.81 euro staan. Is dit dan zegmaar de basisbeurs die omgezet wordt in een gift als je je diploma binnen 10 jaar haalt?
Zelfde verhaal, ik ben 25. Maar mijn ouders hebben wel een klerehoog inkomen dus ik krijg de minimale beurzen, de rest moet ik bijlenen.quote:Op zaterdag 20 september 2008 11:20 schreef w8jij17 het volgende:
Ik ben 24, thuiswonend en studeer hbo. Het inkomen van mijn ouders is de laatste jaren dermate gedaald dat ik ervan uit ga dat ik in aanmerking kom voor een aanvullende beurs. Ik ben hiervoor al bij de IB-Groep geweest en die hebben mij formulieren gegeven waarop mijn ouders de inkomensgegevens moeten invullen.
Eigenlijk verbaasd dit mij; dat ik op 24-jarige leeftijd nog gegevens van mijn ouders moet overleggen. In het verleden ben ik al financieel gesteund door mijn ouders dat zij nu verwachten dat ik het zelf bekostig. Vraag 1 is dus: tot welke leeftijd moet je gegevens van ouders overleggen? Moet iemand van 40 die hbo gaat studeren dit ook doen? Of heeft het er alles mee te maken dat ik nog thuiswonend ben?
Vraag 2: Als mijn ouders weigeren de formulieren in te vullen, dan vraagt IB-Groep de benodigde gevevens toch zelf bij de Belastingdienst op?
Bedankt voor je reply. Maar ergens vind ik het gewoon asociaal van de IB-groep om ineens 819.24 euro op mijn rekening te storten, terwijl ik nooit meer dan 91 euro stufi heb gekregen. Ik dacht eerst zelfs dat het een 'cadeautje' was voor het behalen van m'n hbo in 3 jaarquote:Op woensdag 24 september 2008 15:19 schreef Mikkie het volgende:
Wat er gebeurd is, klopt. Zo gauw je recht op beurs verlopen is, wordt dit automatisch omgezet in een maximale lening die je zelf stop moet zetten. Wat je geloof ik wel kan doen, onafhankelijk van de DigiD, is geld terugstorten naar het IBG (zie site voor rekeningnummer) ovv je correspondentienummer. Dat bedrag wordt dan van je openstaande lening afgehaald. De rente die je dan moet betalen is minimaal. Ondertussen kun je dan de andere zaken afhandelen.
Dat staat hierboven toch al uitgelegd? Dat gaat automatisch.quote:Op woensdag 24 september 2008 18:01 schreef shiNinG_staR het volgende:
Ik heb hetzelfde shibaloma! Erg raar. Morgen ook maar even bellen, want hoe dit nu weer kan..
Dus ik ging er van uit dat ik verder niks meer hoefde te doen....quote:"je hogeschool/universiteit heeft aan ons doorgegeven dat je je diploma hebt gehaald.
In januari wordt gekeken wat de gevolgen zijn voor je prestatiebeurs. Je krijgt dan weer bericht."
Ik heb het wel gedaan, omdat dat mokkel van de helpdesk zei dat dat het beste was. Als ik het gelijk terug zou storten en me uit zou schrijven via DigiD, dan zou er achteraf geen rente over betaald hoeven worden.quote:Op woensdag 24 september 2008 19:14 schreef shiNinG_staR het volgende:
Ja, die brief had ik ook, 2 augustus al. Ik kan die 819,24 dus al direct terugstorten?
Aangezien ik met hetzelfde probleem als jij zit, weet ik het natuurlijk ook niet 100% zeker, maar ik neem aan dat je bij einddatum gewoon de datum die in het verleden ligt in kan vullen... Ik hou gewoon de datum aan van waarop ik volgens het IB ben uitgeschreven bij mijn school.quote:Op woensdag 24 september 2008 20:12 schreef shiNinG_staR het volgende:
Okals ik me dan ga uitschrijven, kan ik dan als einddatum gewoon mijn echte afstudeerdatum (die dus in het verleden ligt) invullen? En is dat wel op tijd geregeld dat deze ellende volgende maand niet weer voorkomt?
Je krijgt niks als je het niet aanvraagtquote:Op zaterdag 27 september 2008 16:03 schreef jakkop het volgende:
Als je 18 word en je zit op het voortgezet onderwijs dan krijg je een bijdrage schoolgeld. Dit omdat de kinderbijslag stopt. Zie het als kinderbijslag die rechtstreeks naar het kind gaat.
dan hoeft hij het pas in de zomer 2009 aan te vragen?quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:03 schreef jakkop het volgende:
Als je 18 word en je zit op het voortgezet onderwijs dan krijg je een bijdrage schoolgeld. Dit omdat de kinderbijslag stopt. Zie het als kinderbijslag die rechtstreeks naar het kind gaat.
nee, de brief is zo onduidelijk als de pest.quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:15 schreef jakkop het volgende:
Jaja das waar. Kan krijgen dan. In die brief staat dat wel uitgelegd neem ik aan.
Je betaald alles terug dat je hebt ontvangen vanaf het moment dat je bent begonnen met de opleiding die je niet hebt afgemaakt. Als ik het goed begrijp moet dit na 10 jaar nadat je voor het eerst stufi hebt ontvangen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 09:56 schreef Lunar het volgende:
Mijn huidige situatie: ik heb 4 jaar lang MBO logistiek gedaan, netjes afgerond, diploma gehaald. Vervolgens werd mijn complete leven overhoop gehaald en ben ik verder gaan studeren. Ik wilde iets gaan doen waar ik weer plezier in zou hebben. Terug de ICT in omdat ik dat altijd al wel leuk vond. Vorig jaar Augustus begonnen in jaar 3 van een MBO 4 ICT opleiding. Ik kon in het derde jaar instromen na een flinke vragenronde waarbij ze concludeerden dat ik dat wel aan kon.
Enfin, nu zit ik dus alweer in jaar 4 (het laatste jaar) van deze opleiding. Wat er nu nog aankomt is een examen waarbij ze toetsen of ik echt wel klaar ben voor het grote werk in een mega bedrijf. iets dat ik mezelf helemaal niet zie doen. Ik loop op dit moment stage in een bedrijf van 30 man en ik vind DAT zelfs soms al wat groot. Maar hier heb je dus helemaal niets te maken met eerste- en tweedelijns support, SLA's en dat soort bullshit.
Wat ik dus eigenlijk wil doen is stoppen met deze opleiding en lekker voor mijzelf beginnen. Ik heb al een bedrijfje samen met een vriend en ik ben ook druk bezig met allerlei opdrachten op het gebied van user interface design en web applicaties schrijven.
Nu hoor/lees ik allerlei verhalen over stoppen met school en de kosten die daaraan verbonden zijn. Moet ik nu mijn stufi van augustus t/m de maand dat ik stop terug betalen? En ben ik mijn studiegeld tot nu toe kwijt?
Of iemand mij een eenduidig antwoord kan gevenBedankt alvast!
Je weet ook waarom je pas vanaf 1 oktober OV hebt? Dat wat je zegt is gewoon een fabeltje dus.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:09 schreef Kamphuys. het volgende:
Mijn OV is pas ingegaan afgelopen woensdag. Hiervoor moest ik dus een maand zelf m'n OV betalen. Ik hoor van diverse mensen dat ik deze kosten kan declareren bij de IBG. Klopt dit? Ik heb op de site van de IBG gezocht, en kan daar alleen een formulier van schadevergoeding vinden. Dat komt zegmaar nog het dichtst in de buurt bij het 'onderwerp'. Weet iemand hoe dit zit?
Ja, omdat ik nog 18 moet worden dit jaar.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:13 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Je weet ook waarom je pas vanaf 1 oktober OV hebt? Dat wat je zegt is gewoon een fabeltje dus.
Ja, en je ouders dus kinderbijslag krijgen t/m september. Die kosten die je in september maakt kun je dus niet terugkrijgen, lijkt me logisch.quote:Op maandag 6 oktober 2008 20:47 schreef Kamphuys. het volgende:
[..]
Ja, omdat ik nog 18 moet worden dit jaar.
quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:09 schreef Kamphuys. het volgende:
Mijn OV is pas ingegaan afgelopen woensdag. Hiervoor moest ik dus een maand zelf m'n OV betalen. Ik hoor van diverse mensen dat ik deze kosten kan declareren bij de IBG. Klopt dit? Ik heb op de site van de IBG gezocht, en kan daar alleen een formulier van schadevergoeding vinden. Dat komt zegmaar nog het dichtst in de buurt bij het 'onderwerp'. Weet iemand hoe dit zit?
Dan heb je in september geen recht op OV, en dus ook niet op een schadevergoeding. Wat denk je nou zelf, dat ze je geen OV geven (welke volgens de leningstabel van het IBG een waarde van ±80 euro aan lening vertegenwoordigt), maar vervolgens wel je treinkaartjes à bijv ¤20,- per dag terugbetalen?quote:
Relax man, sjezus.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 00:33 schreef Mikkie het volgende:
[..]
[..]
Dan heb je in september geen recht op OV, en dus ook niet op een schadevergoeding. Wat denk je nou zelf, dat ze je geen OV geven (welke volgens de leningstabel van het IBG een waarde van ±80 euro aan lening vertegenwoordigt), maar vervolgens wel je treinkaartjes à bijv ¤20,- per dag terugbetalen?
Tering, als je dat niet eens zelf kan bedenken verdien je je basisschooldiploma niet eens.
Staat gewoon duidelijk op de site van de IB-Groep: http://ib-groep.nl/partic(...)s/Bedragen_2008.asp. Is dan wel van 2008, maar dat zal niet zo heel veel uitmaken.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:54 schreef poiuytr het volgende:
Ik had ook een vraag,
Ik wil volgend jaar beginnen met een HBO opleiding en dan zou ik graag op kamers gaan, wie weet hoeveel studiefinanciering je als uitwonende precies krijgt per maand?
Zal wel over september gaan dan lijkt me?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 17:04 schreef shiNinG_staR het volgende:
Heb weer een vraagje.
Ik kijk net op de ibgroep-site bij mijn studieschuld. Zou niets moeten hebben, want netjes binnen vier jaar afgestudeerd en ov-kaart ingeleverd. Maar er staat een schuld van 136,- uit voor onterecht ovkaart bezit? Ik heb dus mijn einddatum van mijn afstuderen moeten doorgeven en dit was eind juni, maar ik had toch gewoon wel nog recht op stufi/ov in juli en augustus?
Voor zover ik weet als je halverwege het jaar stopt word de stufi en OV inderdaad stopgezet, maar hoef je NIKS terug te betalen. Het gaat ook niet van je jaren af. Wordt omgezet naargift.quote:Op zondag 19 oktober 2008 14:46 schreef Black-Death het volgende:
Hey mensen, ik heb wat vragen over mijn stufi. Ik stel deze even hier omdat ik dan verwacht sneller een antwoord te krijgen dan dat ik naar de IB Groep mail. Heb ook op hun site gekeken over deze vragen, maar kon niet echt iets vinden.
Mijn situatie is als volgt: ik studeer nu psychologie (ben eerstejaars) en heb een thuiswonende beurs en OV Jaarkaart. Ik hoop volgend jaar ingeloot te worden voor geneeskunde. Heb ik dan van de 6 jaar geneeskunde er nog maar 5 recht op stufi en OV? En als ik nu mijn stufi + OV stop zet of zelfs voor de rest van het jaar stop met studeren, hoe zit het dan? Moet ik dan mijn ontvangen stufi van psychologie, omdat ik die studie niet af heb gemaakt, terug betalen?
Hopelijk kunnen jullie dit wat verhelderen, alvast bedankt.
Maar dan heb ik niet meer de volledige 6 jaren van geneeskunde de beschikking over OV en stufi toch? Ten minste, dat meen ik me ter herinneren van een info-avond van de IB Groep hierover.quote:Op zondag 19 oktober 2008 15:50 schreef petrelli het volgende:
[..]
Voor zover ik weet als je halverwege het jaar stopt word de stufi en OV inderdaad stopgezet, maar hoef je NIKS terug te betalen. Het gaat ook niet van je jaren af. Wordt omgezet naargift.
70%: bier.quote:Op zondag 26 oktober 2008 @ 13:38 schreef Quyxz_ het volgende:
Op dit moment krijg ik dus 91,81 stufi per maand. Maar dit bedrag is opgebouwd uit verschillende kleinere bedragen die appart voor bepaalde dingen zijn bedoeld.
Weet iemand waar ik een lijstje met de opbouw van de basisbeurs kan vinden?
bedankt
durf het niet met zekerheid te zeggen, maar denk van niet. Sowieso moet je ingeschreven staan op dat adres bij de gemeentequote:Op woensdag 15 oktober 2008 12:31 schreef Kasiro het volgende:
ff vraagje:
stel ik ga bij mijn familie wonen, omdat dat een stuk dichter bij A'dam ligt. Ben ik dan uitwonend? Ik betaal dan geen huur...dus...
[Ja, heb al gezocht en ja, meestal krijg je antwoorden van: "Ha, nee, maar waarom weet ik niet." Dus wellicht iemand met ervaring?]
Als je stopt voor februari geldt daar een uitzondering op. Stop je na februari, dan krijg je 72 (12x6) - (aantal maanden na februari).quote:Op zondag 19 oktober 2008 17:41 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Maar dan heb ik niet meer de volledige 6 jaren van geneeskunde de beschikking over OV en stufi toch? Ten minste, dat meen ik me ter herinneren van een info-avond van de IB Groep hierover.
De basisbeurs is niet opgebouwd uit afzonderlijke bedragen die ieder voor eigen dingen zijn bedoeld. De basisbeurs bestaat uit een bepaald bedrag per maand, en de hoogte van dat bedrag hangt alleen af van of je uit- of thuiswonend bent. Wat je ermee doet, is geheel aan jou.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:38 schreef Quyxz_ het volgende:
Op dit moment krijg ik dus 91,81 stufi per maand. Maar dit bedrag is opgebouwd uit verschillende kleinere bedragen die appart voor bepaalde dingen zijn bedoeld.
Weet iemand waar ik een lijstje met de opbouw van de basisbeurs kan vinden?
bedankt
Er zijn al OV-chipkaarten voor studenten uitgegeven, maar vooral (misschien wel alleen) aan studenten die in Rotterdam of omgeving wonen of studeren. Ik geloof niet dat je er zelf een kunt aanvragen, al zouden ze (zo het schijnt) eind 2008 worden uitgegeven. Studenten buiten Rotterdam kunnen voorlopig nog gewoon hun papieren OV-studentenkaart gebruiken. Als over enkele maanden de poortjes alleen nog met een OV-chipkaart geopend kunnen worden, dan kun je terecht bij de RET Verkoop- & Informatiepunten voor een tijdelijke OV-chipkaart. Meer informatie vind je op http://www.studentenreisbewijs.nl.quote:Op woensdag 12 november 2008 01:33 schreef mcDavid het volgende:
Vraagje, Worden er al studenten OV-chipkaarten uitgegeven?
Ik reis de laatste tijd vrij veel door rotterdam dus zo'n ding lijkt me wel praktisch!
Ik zie inderdaad weleens mensen zeggen dat de in de maanden voor februari van het eerste jaar gebruikte studiefinanciering niet meetellen voor het totaal aantal maanden studiefinanciering dat je kunt krijgen, zoals Sport_Life hierboven. Volgens mij klopt dat echter niet. Als ik op de site van de IB-Groep zoek op 'februari stoppen', dan vind ik een resultaat "Ik wil stoppen met mijn studie in het hoger onderwijs. Klopt het dat ik dat het best voor 1 februari kan doen?". Daarin staat de tekstquote:Op zondag 19 oktober 2008 15:50 schreef petrelli het volgende:
[..]
Voor zover ik weet als je halverwege het jaar stopt word de stufi en OV inderdaad stopgezet, maar hoef je NIKS terug te betalen. Het gaat ook niet van je jaren af. Wordt omgezet naargift.
Mijns inziens is die laatste zin vrij helder en tellen de voor februari ontvangen maanden wel mee voor het totaal aantal maanden studiefinanciering dat je kunt krijgen. De 'stoppen voor 1 februari'-regeling lijkt me bedoeld voor studenten die in hun eerste jaar erachter komen dat studeren niets voor hen is, en dus nooit binnen tien jaar een diploma zouden halen. Zo blijven ze niet zitten met een studieschuld die ze zouden moeten terugbetalen.quote:Je kunt één keer gebruikmaken van deze regeling. Je mag de rest van het studiejaar dan geen prestatiebeurs meer voor het hoger onderwijs aanvragen. De tot februari ontvangen maanden tellen als verbruikte maanden studiefinanciering.
Ja, lezen kan ik zelf ook wel. Ik vroeg me af of er daadwerkelijk al mensen zo'n ding hebben.quote:Op woensdag 12 november 2008 @ 21:08 schreef Tochjo het volgende:
Er zijn al OV-chipkaarten voor studenten uitgegeven, maar vooral (misschien wel alleen) aan studenten die in Rotterdam of omgeving wonen of studeren. Ik geloof niet dat je er zelf een kunt aanvragen, al zouden ze (zo het schijnt) eind 2008 worden uitgegeven. Studenten buiten Rotterdam kunnen voorlopig nog gewoon hun papieren OV-studentenkaart gebruiken. Als over enkele maanden de poortjes alleen nog met een OV-chipkaart geopend kunnen worden, dan kun je terecht bij de RET Verkoop- & Informatiepunten voor een tijdelijke OV-chipkaart. Meer informatie vind je op http://www.studentenreisbewijs.nl.
Rond de 20e meestal dacht ik.quote:Op zondag 16 november 2008 19:48 schreef Tommeke het volgende:
Pfff, ik dacht altijd dat je echt een volledige HBO of WO opleiding af moet ronden...
Weet iemand trouwens wanneer de zorgtoeslag wordt overgemaakt?
Hmm zou het.quote:Op zondag 16 november 2008 19:48 schreef Tommeke het volgende:
Pfff, ik dacht altijd dat je echt een volledige HBO of WO opleiding af moet ronden...
beter laat dan nooit : ja dan ben je uitwonend, ik heb 3 maanden bij mijn broer in A'dam gewoont en stond daar ook ingeschreven en kreeg gewoon uitwonende stufiquote:Op woensdag 15 oktober 2008 12:31 schreef Kasiro het volgende:
ff vraagje:
stel ik ga bij mijn familie wonen, omdat dat een stuk dichter bij A'dam ligt. Ben ik dan uitwonend? Ik betaal dan geen huur...dus...
[Ja, heb al gezocht en ja, meestal krijg je antwoorden van: "Ha, nee, maar waarom weet ik niet." Dus wellicht iemand met ervaring?]
Bedoel je dan stoppen met de gehele studie? Of alleen de stufi en OV stilleggen?quote:Op woensdag 12 november 2008 01:38 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Als je stopt voor februari geldt daar een uitzondering op. Stop je na februari, dan krijg je 72 (12x6) - (aantal maanden na februari).
Dus als je op 1 maart stopt, krijg je 72 - 1 = 71 maanden stufi, 1 april stoppen is 70 maanden stufi, etc.
Beide, stoppen met studie en ov/stufi stopzetten.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:44 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Bedoel je dan stoppen met de gehele studie? Of alleen de stufi en OV stilleggen?
Gaat me waarschijnlijk toch net iets te ver. Hoe zit het dan als ik de stufi nu stilzet? Dan verlies ik gewoon de maanden september tot en met november neem ik aan?quote:Op woensdag 19 november 2008 22:10 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Beide, stoppen met studie en ov/stufi stopzetten.
mag je houdenquote:Op dinsdag 23 december 2008 18:15 schreef Dennehy het volgende:
Even een hele korte vraag, in januari gaat mijn nieuwe OV in, die ik al heb, is het nu de bedoeling dat ik mijn oude inlever, of kan ik die in principe gewoon doormidden knippen en wegtyfen?
Alvast bedankt.
Je moet aan het eind van dit jaar minimaal 40/45 studiepunten halen, in periode 3 en 4 kun je er al 30 halen. Van periode 1 en 2 moet je dus minimaal 10/15 studiepunten halen. Van periode 2 heb je zelfs nog allemaal herkansingen open staan. Zelfs al heb je van periode 1 geen enkele studiepunt, als je je nu even een paar maanden keihard inzet en alles gewoon haalt (iig 45 punten verzamelen), scheelt het je een volledig studiejaar. Denk niet alleen aan de geld kwestie, maar ook aan het feit dat je echt een jaar langer studeert en da's enorm kut.. (spreek helaas uit ervaringquote:Op vrijdag 26 december 2008 14:58 schreef Zinedinho het volgende:
Ik vraag het maar hier omdat IB-groep nog geen bericht heeft teruggestuurd op mijn vraag.
Kwestie is dus dat ik in Sep een HBO opleiding ben begonnen, maar dat het tot op heden niet geweldig gaat. Grotendeels te wijden aan privé problemen. Ik wil dus na de zomervakantie met een schone lei beginnen. Dus wil ik mijn HBO opleiding voor Feb. opzeggen, omdat je dan volgens IB-groep je aanvullende beurs en basisbeurs niet hoeft terug te betalen. Maar nu wil ik eerst mijn 2e tentamenperiode afwachten (12 t/m 23 Jan) en kijken of ik het goed gemaakt heb. Maar mocht dat niet zo zijn en ik schrijf me zo rond de 28e uit (Afwachtingen cijfers, mocht dat niet op tijd komen heb ik altijd zelf wel een idee van hoe ik het gamaakt heb.), zit ik dan nog veilig? Want ik zie op de website van de IB geen deadline staan ofzo.
En voor de duidelijkheid, het gaat me niet om de stufi van JAN. want die stort ik met alle liefde terug.
Iemand hier ervaring mee, of een duidelijk antwoord?
31 december 2009.quote:Op woensdag 31 december 2008 02:16 schreef Irix het volgende:
Waarschijnlijk al 100x gevraagd maar......hoe lang blijft je OV-kaart op het postkantoor liggen?
iemand?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:09 schreef RoW_0 het volgende:
Eind april word ik 18 jaar, dus ik kreeg vandaag een brief van de IB groep dat ik studiefinanciering krijg enzo. Maar rond 15 maart ga ik uitwonend (in kamers wonen), maar hoe moet ik dat precies regelen?
eerst naar de gemeente of eerst ib groep? en wanneer moet ik dit aangeven? rond maart, april? of nu?
Danku
ibgroep kan je doen via mijnibgroep.nlquote:
Zelfde gemeentequote:Op maandag 5 januari 2009 19:53 schreef maniack28 het volgende:
[..]
ibgroep kan je doen via mijnibgroep.nl
ff een digi-d account aanmaken (Gaat wat tijd over) en dan gewoon je gegevens wijzigen dat je per 15 maart (doe maar 1 maart, anders krijg je in maart niks) uitwonend bent. Je wilt je neem ik aan ook inschrijven bij de gemeente, dat kan je gewoon begin maart regelen in de gemeente waar je gaat wonen, zij zorgen dat je uitgeschreven wordt bij je oude gemeente.. maar dat staat allemaal los van de IB-groep
Even een kickquote:Op zondag 4 januari 2009 22:37 schreef jappas het volgende:
Heeft iemand hier een idee hoe lang de IBG wacht met het versturen van post?
Ik heb momenteel een basis+aanvullende beurs en dit is vanaf augustus (afgelopen jaar begonnen met mijn studie) goed gegaan, heb beide ontvangen. Nu heb ik in November een brief ontvangen met dat mijn voorlopige stufi voor 2009 alleen de basisbeurs is. Na hun gemaild te hebben (op 4 november) kreeg ik als antwoord dat ze het inkomen van m'n ouders moeten bepalen en dat ik hier nog bericht over krijg.
Nu zijn we echter wel twee maand verder en de betaling voor januari komt nu al aardig dichtbij. Iemand een idee of ik snel antwoord kan verwachten? Ik zit er namelijk niet op te wachten dat ik zodadelijk +/- ¤ 200 extra beurs mis terwijl ik dat goed kan gebruiken.
quote:vrijdag 23 januari
dinsdag 24 februari
dinsdag 24 maart
vrijdag 24 april
vrijdag 22 mei
woensdag 24 juni
vrijdag 24 juli
maandag 24 augustus
donderdag 24 september
vrijdag 23 oktober
dinsdag 24 november
dinsdag 22 december
De week-kaart wel ja.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:15 schreef muay-toy het volgende:
welke kleur heeft de ov kaart dit jaar? groen?
Nog 1 week honger lijden.quote:
Bron: http://www.studentenreisbewijs.nl/reizenquote:Reizen op saldo
Als je na 29-1-2009 met de metro van Rotterdam wilt reizen buiten de vrij-reizen-periode, dien je gebruik te maken van reizen op saldo. De ritprijs wordt dan van het saldo dat op de OV-chipkaart staat, afgeschreven en je hoeft dan geen roze strippenkaart meer te gebruiken. Zorg dus wel voor voldoende saldo op de kaart. Op de meeste stations zijn apparaten waar het saldo geladen kan worden. Hier vindt je de instructiefilmpjes.Steeds meer bussen en trams zullen in de loop van 2009 van chipkaart apparatuur worden voorzien. Als die apparatuur is ingeschakeld, mag je je OV-chipkaart wel in bus en tram gebruiken voor gereduceerd reizen (net als in de metro), zodat je geen roze strippenkaarten meer hoeft te kopen. Maar dan moet je toch - net als nu - je papieren kaart aan de chauffeur/bestuurder/conducteur laten zien.
In de trein kan de OV-chipkaart voorlopig niet voor reductiereizen worden gebruikt. Je moet dus - net als nu - een papieren kaartje kopen in de periode dat je geen recht op vrij reizen hebt.
Zolang je nog leent, wordt het rentepercentage elk jaar opnieuw vastgesteld. Als je klaar bent met je opleiding en (bijna) moet gaan terugbetalen, dan wordt het rentepercentage voor periodes van vijf jaar vastgesteld.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:16 schreef swarmahoer het volgende:
hoi, een vraagje, en ik kom er niet uit dus hopelijk kan iemand mij helpen
t gaat over een lening. als ik nu start met lenen is de rente 3,58% dat staat vast voor 2009
al het geld dat ik nu leen moet ik dus dat percentage rente over betalen komend jaar
hoe gaat dit volgend jaar? houd ik dit percentage aan, of gaat dat over naar het percentage van volgend jaar?
ook staat er op de site een tabel met:
jaar einde studie - begindatum renteperiode - einddatum renteperiode - en het percentage
wat bedoelen ze hiermee
kortom waar gaat die tabel over, en hoe zit dat precies met die rentepercentages
ik zou nu 2 jaar nog volop gaan lenen, en het daarna dus weer terugbetalen.. hoe wordt bepaald welk percentage daarvoor geldt
alvast bedankt
Ik heb nog niks gezien, anders wordt het toch de papierbak doorzoekenquote:Op maandag 26 januari 2009 17:12 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Ja was de afgelopen week op vakantie en vandaag vond ik hem tussen de andere post. Eindelijk!
Dat werd gisteren mij wel verteld.. toen ik mijn tijdelijke ophaalde... Kwam ik thuis, viel een uur later mijn ov chipkaart op de matquote:Op woensdag 28 januari 2009 22:42 schreef Rorata het volgende:
heb ook geen chipkaart ontvangen, vorig jaar alleen een rode tijdelijke pas, kan ik die ook opladen in het weekend?
De OV-chipkaart blijft nog steeds een wanproduct.quote:Op donderdag 29 januari 2009 13:24 schreef eriksd het volgende:
Ze hebben mn pasfoto weer niet ontvangen
Totaal 4 jaar....quote:Op maandag 2 februari 2009 15:22 schreef pekel het volgende:
De volgende situatie:
In augustus 2007 ben ik begonnen met de HBO opleiding Media & Entertainment Management. In oktober 2007 ben ik gestopt hiermee. In diezelfde maand ben ik ingestroomd op de HBO Pabo, en hier wil ik nu mee stoppen. Ik wil nog mijn P halen (opdrachtje nog inleveren), waarna ik volgend schooljaar WO Nederlandse Taal & Cultuur wil studeren. Aangezien ik nu dus 2 jaar studiefinanciering heb, vraag ik me af of, en zo ja hoe lang ik nog studiefinanciering krijg?
Ah, jammer. De enige manier om laatste jaar financieel gezien te voltooien is uit eigen zak betalen?quote:
Of lenen het laatste jaar en over een aantal jaren terugbetalenquote:Op maandag 2 februari 2009 20:30 schreef pekel het volgende:
[..]
Ah, jammer. De enige manier om laatste jaar financieel gezien te voltooien is uit eigen zak betalen?
Dat kan? Oke.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:09 schreef Renesite het volgende:
[..]
Of lenen het laatste jaar en over een aantal jaren terugbetalen
jep. Ik weet het niet zeker, maar het zou zelfs kunnen dat dat dan volautomatisch gaatquote:
Volgens mij werkte dat nooit zo?quote:Op woensdag 4 februari 2009 17:12 schreef Zinedinho het volgende:
Ik lees nu allemaal dingen van stoppen voor Februari, maar als je na 1 jaar stopt, (Aug. t/m Aug) dan zou je basisbeurs toch een gift worden en zou je alleen je Aanv. beurs en OV terugmoeten betalen?
Waarom zie ik dat niet meer staan op de IB -site. Telt dat niet meer?
Ga je inlezen ofzo.quote:Op woensdag 4 februari 2009 17:12 schreef Zinedinho het volgende:
Ik lees nu allemaal dingen van stoppen voor Februari, maar als je na 1 jaar stopt, (Aug. t/m Aug) dan zou je basisbeurs toch een gift worden en zou je alleen je Aanv. beurs en OV terugmoeten betalen?
Waarom zie ik dat niet meer staan op de IB -site. Telt dat niet meer?
http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLL_nlNL303NL303&q=stoppen+in+het+1e+jaarquote:Op donderdag 5 februari 2009 16:55 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Volgens mij werkte dat nooit zo?
je mag blij zijn dat je uberhaupt wat krijgt verwend krengquote:
Ik heb net gezocht op de site van de ib-groep maar ik kan het nergens vinden, is er iemand die het zeker weet?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:49 schreef Marloes het volgende:
Geldt een bachelor opleiding nou als een volledig afgeronde opleiding of pas als je je master ook hebt behaald? Dus bijv. je hebt je bachelor afgerond en je wil daarna stoppen, moet je dan je stufi & ov terugbetalen?
Dit antwoord verschijnt als je op ib-groep.nl rechtsboven op de link Klantenservice klikt, daarna rechts op "Antwoord op je vraag" onder het kopje "Vraag en antwoord / In drie stappen antwoord op je vraag", vervolgens op "ik volg (straks) een opleiding" en "HBO of universiteit, voltijd", op de trefwoorden 'bachelordiploma afgerond' zoekt en daarna de gevonden vraag "Ik heb mijn bachelordiploma behaald. Zetten jullie mijn prestatiebeurs nu om in een gift?" aanklikt.quote:Vraag. Ik heb mijn bachelordiploma behaald. Zetten jullie mijn prestatiebeurs nu om in een gift?
Antwoord. Heb je een universitaire bachelor in Nederland behaald? Met een universitaire bachelor kun je -alleen op schriftelijk verzoek- drie jaar prestatiebeurs om laten zetten in een gift. Dit gebeurt niét automatisch. Een universitaire bachelor is namelijk geen afsluitend diploma. Een universitaire master is wél een afsluitend diploma. Wil je toch omzetting op basis van je universitaire bachelor? Je moet daar dan in een (korte) brief om vragen.
Stuur je brief naar:
IB-Groep
t.a.v. afd. Klantenservice / Verzoek omzetting prestatiebeurs
Postbus 50002
9702 AB Groningen
Vergeet niet je handtekening te zetten en je correspondentienummer te vermelden.
In het weekend kunnen mensen met jou meereizen tegen 40% korting. Doordeweeks geldt de 40% korting niet. (uitgaande van weekkaart)quote:Op woensdag 11 maart 2009 21:25 schreef Marloes het volgende:
Ja volgens mij heb je altijd 40% korting!
Nee, voor de samenreiskorting maakt het niet uit of je een week- of een weekendkaart hebt. Wel maakt het uit op welk moment je reist. Samenreiskorting geldt op een doordeweekse dag vanaf 9.00 uur 's ochtends; in het weekend, op feestdagen, in de maanden juli en augustus geldt de samenreiskorting de hele dag. Reis je dus in het weekend samen met iemand anders, dan kunnen jullie beiden met 40 procent korting reizen.quote:Op woensdag 11 maart 2009 20:42 schreef sinaasappelsapje het volgende:
Ik weet dat als je een OV-kaart hebt, dat mensen met 40% korting mogen meereizen. Maar maakt het nog uit of het een weekend-OV of week-OV is dan? Ik heb zelf een week-OV, dus als ik iemand in het weekend wil meenemen, kunnen we dan allebei met 40% korting reizen?
Had ik ook, bleek achteraf onjuist en heb het alsnog gehad.quote:Op zondag 22 maart 2009 18:33 schreef Matthijs- het volgende:
Dit jaar verhuis ik van de middelbare school naar de universiteit. Is het in deze situatie normaal dat mijn studietegemoetkoming in de maanden juli en augustus niet uitgekeerd wordt?
Ja, natuurlijk, dat vind ik ook niet meer dan logisch, op zoek gaan naar een baan.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:24 schreef Marijkezwolle het volgende:
Kekaa: volgens mij loopt je lening en OV kaart door tot september (maar dat kun je beter even nakijken bij de IBgroep, dat weet ik nml niet zeker), daarna krijg je evt bijstand. (WW heb je enkel recht op als je een aantal jaar gewerkt hebt) De meeste gemeentes werken echter met een "work first" principe, waardoor je moet "werken" voor je uitkering (en terecht!). Dus je kunt beter nu al gaan zoeken naar een baan.
Je hebt aangegeven dat je opleiding in september begint. Er zou dan geen probleem moeten zijn met de eerste uitbetaling van Studiefinanciering. Tenzij je pas na 1 juli van dit jaar 18 jaar wordt. Dan wordt dit een ander verhaal. Aangezien ik lees dat je tegemoetkoming scholieren krijgt ben je al 18 of ouder. Je krijgt een brief omdat je Studiefinanciering hebt aangevraagd, hierin zal staan dat er is afgeweken van je opgegeven datum begin studiefinanciering. Dit omdat je opleiding pas op 1 september begint.quote:Op zondag 5 april 2009 18:18 schreef Fingon het volgende:
Het was vandaag lekker weer, dus ik dacht, laat ik mij maar eens gaan inschrijven voor mijn studie na de zomer,
maar nadat ik alles heb ingevuld en bij de de laatste pagina kom om alles te bevestigen, vangt mijn oog dit op:
[ link | afbeelding ]
Nu ben ik dus helemaal clueless, als ik dat zo lees gaat mijn studiefinanciering meteen in terwijl ik pas in september begin, en dat lijkt me dus niet echt handig.
Heeft iemand enig idee of dit klopt of niet(ik ontvang op het moment tegemoetkoming scholieren+aanvullende tegemoetkoming van het IB, misschien dat dat er iets mee te maken heeft?
Je kunt het beste bij je opleiding navragen wat je uitschrijfdatum is. Als je op de eerste van de maand nog staat ingeschreven bij je onderwijsinstelling, dan heb je nog recht op Studiefinanciering en je OV Studentenkaart. Ben je op de eerste van de maand uitgeschreven dan heb je op dat moment geen recht meer op studiefinanciering. Je moet de OV Studentenkaart uiterlijk de vijfde werkdag van die maand inleveren.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:13 schreef Kekaa het volgende:
Bedankt hoor, die doorverwijzing... maar dit topic gaat vooral over OV's zie ik (niet alles gelezen... dat dan weer niet)
Dan mn vraag hier nog maar een keer (apart topic mag niet ofzo?)
Op dit moment zit ik in mijn 5e studiejaar, en heb een lening bij de ibgroep. Want studiefinanciering duurt maar 4 jaar, dus dat krijg ik niet meer.
Maar weet iemand hoe het gaat zodra je klaar bent met studeren? Stopt dan je lening meteen? Of is er een soort overstapregeling op het moment dat je nog niet meteen een baan hebt? Of moet je dan gewoon meteen WW aanvragen?
Verwachte reacties zijn: naar de IBgroep gaan... Dat moet ik nog doen ja.
Ben op dit moment vooral benieuwd naar ervaringsverhalen. Hoe is het bij jullie gegaan?
Ik ben dus als het allemaal goed gaat, eind juni klaar en krijg mijn diploma op 6 juli.
Ok, geen overstapregeling dus. Dat is dan weer jammerquote:Op woensdag 8 april 2009 15:16 schreef nikky het volgende:
[..]
Je kunt het beste bij je opleiding navragen wat je uitschrijfdatum is. Als je op de eerste van de maand nog staat ingeschreven bij je onderwijsinstelling, dan heb je nog recht op Studiefinanciering en je OV Studentenkaart. Ben je op de eerste van de maand uitgeschreven dan heb je op dat moment geen recht meer op studiefinanciering. Je moet de OV Studentenkaart uiterlijk de vijfde werkdag van die maand inleveren.
Er bestaat niet zoiets als een "overstapregeling".
eh, jaquote:Op zondag 12 april 2009 20:52 schreef RoW_0 het volgende:
Ik kan niet inloggen bij mij ibgroep, jullie wel?
ik kon de hele dag iig niet inloggen.quote:
Dan zou die van hun op 22.10 staan.quote:Op zondag 12 april 2009 23:35 schreef Renesite het volgende:
Hebben ze de klok wel een uur verzet?
http://ib-groep.nl/particulieren/sf/sfho/bedragen.aspquote:Op zondag 12 april 2009 23:46 schreef RoW_0 het volgende:
[..]
ik kon de hele dag iig niet inloggen.
Dan maar ff hier vragen, wat is de basisbeurs voor uitwonende student? kthx.
Details detailsquote:Op zondag 12 april 2009 23:47 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Dan zou die van hun op 22.10 staan.
Thanks, maar ik wil nog steeds kunnn inloggenquote:Op zondag 12 april 2009 23:56 schreef Renesite het volgende:
[..]
http://ib-groep.nl/particulieren/sf/sfho/bedragen.asp
of
http://ib-groep.nl/particulieren/sf/sfmbo/bedragen.asp
[..]
Details details!!
Een Bachelor is geen einddiploma zoals dit wordt genoemd. Het is een tussentijd diploma. Het is "normaal" dat iemand zijn Master na de Bachelor haalt. Zodra de laatste binnen is zal de prestatiebeurs worden omgezet in een gift. De bachelor geeft inderdaad recht op drie jaar omzetting. Als je Master 1 jaar is zal deze hoogstwaarschijnlijk recht geven op in totaal 4 jaar omzetting ( BA+ MA )quote:Op zondag 12 april 2009 13:54 schreef Lennox het volgende:
Ik logde van de week in op mijn IB groep. Nu heb ik in februari mijn WO Bachelor afgerond, maar op de IB site staat dat ik nog steeds bezig ben. Verder ben ik in September al met een Master begonnen, die ik vd zomer af probeer te ronden. Deze staat niet in het overzicht vermeld.
Ik krijg geen geld meer van de IB groep, omdat ik een jaar uitloop heb. Verder heb ik ook geen OV kaart. Moet ik zelf aangeven dat ik een WO Bachelor al heb afgerond? En hoe ga ik dat met die Master regelen? Volgens mij is het nl zo dat die Bachelor ervoor zorgt dat 3 jaar stufi wordt kwijtgescholden, en behalen van Master het laatste jaar?
Overigens dat ik dat de Universiteit aan IB groep door zou geven dat ik een diploma heb behaald?
Het opvragen van gegevens bij de Belastingdienst is niet te voorspellen.quote:Op zondag 12 april 2009 14:17 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Ik heb ook een vraagje.
Heb vorig jaar een prestatiebeurs gehad.
Dit was in 2009 automatisch verlengd maar kwam er achteraf achter dat mijn vader zijn belastingaangifte van 2007(!!!) nog niet had gedaan(al jaren geen contact meer mee). Nou heeft hij het begin februari alsnog ingeleverd bij de Belastingsdienst, maar ik wacht nu dus al vier maanden op mijn prestatiebeurs en loop elke maand aardig wat geld mis. Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat de belastingsdienst dit doorspeelt aan de IB-Groep?
Alvast bedankt!
normaal gesproken staat het er op dezelfde dag op....quote:Op vrijdag 24 april 2009 21:49 schreef Tochjo het volgende:
Het verschilt per bank wanneer het geld op je rekening staat.
6 jaar stufi?quote:Op zaterdag 25 april 2009 03:50 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
normaal gesproken staat het er op dezelfde dag op....
al 6 jaar lang, dus wel vrij vreemd...
ja, incl lening danquote:
Check vooral de laatste zin; eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat ik recht heb op 2 jaar maar ik zoek alleen nog wat bevestiging.quote:Voor een universitaire opleiding heb je recht op vier jaar prestatiebeurs. De IB-Groep gaat er namelijk vanuit dat je na je driejarige WObacheloropleiding nog een éénjarige masteropleiding volgt. Ga je na je bacheloropleiding een tweejarige masteropleiding volgen, dan heb je ook een jaar langer recht op een prestatiebeurs. Na je prestatiebeurs kun je nog drie jaar lenen. Als voorbeeld:
• Ga je na je 4-jarige hbo-opleiding een 1-jarige master aan de universiteit doen dan heb je in totaal recht op 4 jaar prestatiebeurs en daarna kun je nog 3 jaar lenen.
• Ga je na je 4-jarige hbo-opleiding een 2-jarige master aan de universiteit doen dan heb je in totaal recht op 5 jaar prestatiebeurs en daarna kun je nog 3 jaar lenen.
Krijg je niet 'opnieuw' stufi na het MBO? tevens een tvpquote:Op dinsdag 28 april 2009 14:18 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Totaal vier jaar beurs, je hebt al 3 jaar gehad gok ik ? (Als je ten tijde van je MBO nog geen 18 was) dus nog één jaar.
Na je MBO begin je "opnieuw".quote:Op woensdag 29 april 2009 01:10 schreef Californium het volgende:
[..]
Krijg je niet 'opnieuw' stufi na het MBO? tevens een tvpIk had namelijk een collegatje die na het MBO met HBO begon met opnieuw vier jaar prestatiebeurs....
Ik heb het nagebeld. Mijn universiteit is mij vergeten in te schrijven in een of ander centraal systeem waardoor de IB-groep denkt dat ik geen opleiding volg. Nu moet ik dus langs gaan op de uni om te vragen of ze mij alsnog willen inschrijven om vervolgens een bezwaarschrift naar de IB-groep te schrijven. Zij zullen dan na 4-6 weken reageren en dan hoef als ze dat behandeld hebben dan hoef ik (als het goed is) deze stufi niet terug te betalen. Die 40 die ik gekregen heb is omdat ze alvast de schuld verrekenen.quote:Op woensdag 29 april 2009 12:46 schreef Irritatie100 het volgende:
wtf, krijg ik een brief dat ik niet sta ingeschreven en dat ik mijn stufi+OV van tussen september afgelopen jaar en nu terug moet betalenVreemde is dat ze in die brief schrijven over de studie die ik vorig jaar gedaan heb maar waar ik nu mee gestopt ben.
En ik heb deze maand maar 46 euro ontvangen terwijl ik 200 zou moeten krijgen
quote:Op dinsdag 28 april 2009 15:35 schreef Lennart85 het volgende:
Dit heb ik van www.theofficialmasterguide.nl:
[..]
Check vooral de laatste zin; eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat ik recht heb op 2 jaar maar ik zoek alleen nog wat bevestiging.
Het is een tweejarige master met een half jaar "schakelprogramma". In totaal dus 2,5 jaar.quote:Op zondag 3 mei 2009 20:49 schreef nikky het volgende:
[..]
Als je tweejarige master aan de TU een jaar pre-master is én één jaar master dan klopt het antwoord in de mail die je hebt ontvangen.
zie reactie andere topic.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 19:30 schreef Sport_Life het volgende:
Heb er geen ervaring mee, maar als ik het goed begrijp heb je de premaster na de hbo opleiding gevolgd? Dus je kreeg stufi + OV kaart op basis van je WO inschrijving?
Dan heb je er geen recht op volgens mij en zul je het terug moeten betalen. Misschien dacht de IBG dat je de premaster volgde tijdens het HBO?
Bel met de klantenservice morgen. Die kunnen de opleiding opzoeken voor je en direct vertellen of je recht hebt op een jaar extra prestatiebeurs.quote:Op maandag 4 mei 2009 10:28 schreef Lennart85 het volgende:
[..]
Het is een tweejarige master met een half jaar "schakelprogramma". In totaal dus 2,5 jaar.
Je kunt de OV-studentenkaart behouden als je aan de voorwaarden voor studiefinanciering voldoet. Mocht je de master uiteindelijk niet halen dan heeft dit geen gevolgen voor de schuld van je OV-studentenkaart. Je hebt al aan de prestatie voldaan door je HBO diploma te halen.quote:Op maandag 4 mei 2009 22:10 schreef ghizzer het volgende:
Beste mensen,
In september 2008 ben ik begonnen met een (pre)master Organisatiewetenschappen (WO) aan de Universiteit van Tilburg. In januari 2009 ben ik echter officieus gestopt.
Omdat ik een (pre)masterstudent ben en hierdoor van de UvT mijn collegegeld geheel moet betalen (restitutie is niet mogelijk omdat ik gestopt ben zonder diploma bij deze opleiding te behalen én ik ben geen bachelorstudent/'februariregeling'), heb ik mij niet vroegtijdig uitgeschreven omdat ik dan mijn OV studentenkaart (nul-lening) kan behouden.
Voorafgaand aan deze premaster heb ik een HBO-diploma behaald waardoor ik aan de prestatieplicht heb voldaan. Ik heb er over gemaild of ik mijn OV studentenkaart die ik nu gebruik moet terug betalen indien ik geen diploma voor deze opleiding behaal. Het antwoord van IBG luidde dat ik al had voldaan aan de prestatieplicht en ik dus geen kosten zal hebben hieraan. Echter, aan de mails van IBG kunnen geen rechten worden ontleend. Ik heb daarom geen 100% zekerheid dat ik niet bang hoef te zijn voor financiële consequenties achteraf.
Nu is mijn vraag.. Heeft er iemand ervaringen met een soortgelijk geval als dat van de mijne? Dus.. wél een HBO-diploma, niet een (pre)master afmaken van, maar tóch tot het einde van het studiejaar de OV studentenkaart behouden?
Alvast bedankt voor info!
Lijkt me sterk dat je het terugkrijgt eigenlijk. Jij bent toch te laat geweest? Daar gaan ze je niet voor belonen.quote:Op woensdag 6 mei 2009 22:13 schreef Sjibble het volgende:
Ik heb mijn OV en stufi nog niet aangevraagd, en ik ben al 8 weken (2 maanden) 18.
Krijg ik van de stufi de 2 verloren maanden terug? (ik heb gebeld en zeiden dat ik het terug krijg en me geen zorgen hoef te maken?).
En hoe lang duurde het bij jullie voor je je stufi en OV kreeg? (Ik woon dan in Noord-Holland)
Studiefinanciering kun je niet met terugwerkende kracht aanvragen en ontvangen. Als je twee maanden geleden 18 bent geworden en je volgt een MBO opeleiding of een opleiding in het hoger onderwijs, dan had je recht vanaf 1 april op studiefinanciering. Als je de studiefinanciering nu gaat aanvragen gaat je recht in per de eerste van de maand opvolgend van de aanvraag.quote:Op woensdag 6 mei 2009 22:13 schreef Sjibble het volgende:
Ik heb mijn OV en stufi nog niet aangevraagd, en ik ben al 8 weken (2 maanden) 18.
Krijg ik van de stufi de 2 verloren maanden terug? (ik heb gebeld en zeiden dat ik het terug krijg en me geen zorgen hoef te maken?).
En hoe lang duurde het bij jullie voor je je stufi en OV kreeg? (Ik woon dan in Noord-Holland)
Dan is onderstaande link misschien een eye opener voor die gastquote:Op donderdag 7 mei 2009 12:18 schreef Sjibble het volgende:
Ken nog een gast van Niveau 4 die een lening neemt en doet heel stoer dat 300 per maand handig is (omdat ie dan redelijke inkomsten heeft). Sukkel moet het wel allemaal terugbetalen met rente. Met zn toekomstplannen
Okquote:Op donderdag 7 mei 2009 16:43 schreef nikky het volgende:
[..]
Studiefinanciering kun je niet met terugwerkende kracht aanvragen en ontvangen. Als je twee maanden geleden 18 bent geworden en je volgt een MBO opeleiding of een opleiding in het hoger onderwijs, dan had je recht vanaf 1 april op studiefinanciering. Als je de studiefinanciering nu gaat aanvragen gaat je recht in per de eerste van de maand opvolgend van de aanvraag.
Wanneer je voor het eerst je studiefinanciering en je OV-studentenkaart ontvangt, hangt van de aanvraag af en wanneer je hem indient.
Je betaalt toch ook nog gewoon collegegeld?quote:Op woensdag 13 mei 2009 14:34 schreef Steengijl het volgende:
Hey,
Ik ben rond maart gestopt met mijn studie, maar heb me nog niet bij m'n school uitgeschreven. Ik laat het geld even komen totdat ik een bericht van school krijg dat ik te weinig studiepunten heb.
Nu hoorde ik van een kennis dat je nog even één college moet volgen, omdat de IB-Groep anders zegt dat je bent gestopt met je studie en veel geld moet terug betalen. Als ik een college heb gevolgd, zou ik kunnen zeggen dat ik al die tijd ziek was.
Iemand hier ervaring mee en die weet of ik dit moet doen?
Bvd!
Je correspondentienummer bestaat uit 12 cijfers. Bij studielink kun je het vakje voor het correspondentienummer leeg laten als je deze niet weet of hebt.quote:Op donderdag 7 mei 2009 23:48 schreef -Will- het volgende:
Okay, ik ben me aan het inschrijven op Studielink, hè.
En mijn correspondentienummer is te kort! Ik mis een cijfer. Iemand hier ervaring mee? (Ik heb al sinds 2001 een correspondentienummer, misschien daarom?).
Nu kan ik niet verder
quote:Op vrijdag 8 mei 2009 00:34 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Ok
Ik begrijp dat je veel verstand hebt op dit gebied.
Maar heb je misschien toch een bron? Ik heb zeker 2 keer daarover gebeld, en mij is verteld dat ik mijn verloren maanden terug krijg..
Ik bel morgen wel nog een keer en vraag of ze het er echt zeker van zijn (mochten ze weer ja zeggen, dat ik het geld met terugwerkende kracht terugkrijg) en het toch even rond willen vragen.
Ik zou zweren dat ze zeiden dat ik me geen zorgen hoef te maken en dat ik het wel terugkrijg..?
Maar ik ga er wel van uit dat het niet zo is.. Best zonde van de 160 euro..
De IB-Groep controleerd niet of je de college's volgt. Er wordt gecontroleerd of je staat ingeschreven bij de opleiding in het Centraal Register Inschrijvingen (CRI).quote:Op woensdag 13 mei 2009 14:34 schreef Steengijl het volgende:
Hey,
Ik ben rond maart gestopt met mijn studie, maar heb me nog niet bij m'n school uitgeschreven. Ik laat het geld even komen totdat ik een bericht van school krijg dat ik te weinig studiepunten heb.
Nu hoorde ik van een kennis dat je nog even één college moet volgen, omdat de IB-Groep anders zegt dat je bent gestopt met je studie en veel geld moet terug betalen. Als ik een college heb gevolgd, zou ik kunnen zeggen dat ik al die tijd ziek was.
Iemand hier ervaring mee en die weet of ik dit moet doen?
Bvd!
Weet ik uberhaupt het bestaan van die site?quote:Op zondag 24 mei 2009 20:50 schreef jakkop het volgende:
Vast bedrag. Kijk maar op ib-groep.nl hoe veel, luiaard.
Nop, enige wat ik gebruik is studielink.. en ik snap geen ene flikker van die site, ik weet het antwoord op m'n vraag nog steeds nietquote:Op zondag 24 mei 2009 22:00 schreef jakkop het volgende:
Omdat in deze TT het woord "IB-groep" staat? Omdat "IB-groep" klinkt als een organisatie? Omdat élke organisatie een website heeft?![]()
EDIT: Gast, volgens je fobo studeer je rechten. Het KAN niet dat je die site in de rest van je leven nog nooit bent tegengekomen als je student bent.
Vast bedrag werd er gezegd geloof ik.quote:Op maandag 25 mei 2009 00:01 schreef Weeetikveel... het volgende:
[..]
Nop, enige wat ik gebruik is studielink.. en ik snap geen ene flikker van die site, ik weet het antwoord op m'n vraag nog steeds niet
Dan ben je naast lui ook nog eens niet zelfstandig, of heb je ook nog nooit van Google gehoord? Eerste hit, YWquote:Op maandag 25 mei 2009 00:01 schreef Weeetikveel... het volgende:
[..]
Nop, enige wat ik gebruik is studielink.. en ik snap geen ene flikker van die site, ik weet het antwoord op m'n vraag nog steeds niet
Nee, klopt. Als je een 0-lening aangaat mag je je OV behoudenquote:Op maandag 25 mei 2009 20:04 schreef bladibladibla het volgende:
Vanaf september heb ik geen recht op stufi meer. Ik wil geen lening meer, maar wel een OV. Nou heb ik via Mijn IB Groep het bedrag van mijn lening vanaf 1 septebmer 2009 ingesteld op ¤0. Naar wat ik begrepen heb, heb ik dan nog wel recht op een OV. Klopt dit of moet ik dat nog ergens apart aangeven?
Van die OV-vergoeding zou ik niet weten. Daarvoor zou ik de IB-groep even bellen.quote:Op maandag 25 mei 2009 20:20 schreef Schuifpui het volgende:
Ook even een vraagje:
Mijn stufi loopt af op 1 november. Ik ga op stage in de US van juli tot december of januari. Als ik vanaf november een nullening afsluit, heb ik dan recht op OV-vergoeding?
Wat is verder de invloed van de hoogte van mijn inkomen (stagevergoeding)? Is het handig om stufi te stoppen en na mijn stage nog een paar maanden stufi te krijgen, ivm hoogte van m'n stagevergoeding? Heb ik in dat geval recht op OV-vergoeding?
Thanks.quote:Op maandag 25 mei 2009 22:34 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Van die OV-vergoeding zou ik niet weten. Daarvoor zou ik de IB-groep even bellen.
Die bijverdiengrens staat op IB-groep.nl.
Nog steeds 4 jaar.quote:Op woensdag 27 mei 2009 00:06 schreef C_a_K_e het volgende:
Als je een jaar van je studie over moet doen krijg je dan ipv 4 jaar dan 5 jaar stufi of nog steeds gewoon 4 jaar?
Als je van een 4 jarige studie naar een andere 4 jarige studie gaat, krijg je nog steeds totaal 4 jaar stufi, ook al studeer je 5 jaar. Ga je van een 4 jarige studie naar een 5 jarige studie, dan krijg je totaal 5 jaar, maar studeer je 6 jaar.quote:En wat als je na een jaar van studie wil wisselen en dus ook 5 jaar ipv 4 jaar gaat studeren?
Is het gebruik van de OV jaarkaart in het geval van een nullening een gift, of valt dat onder een lening, die je dus terug moet betalen? Ik dat altijd dat het een gift was, maar ik twijfel nu even, staat niet duidelijk op de ibg site.quote:Nullening na prestatiebeurs
Als je je prestatiebeurs hebt verbruikt, kun je nog maximaal drie jaar lenen. Als je niet wilt lenen, kun je in Mijn IB-Groep een lening van ¤ 0,- aanvragen. Je krijgt dan geen lening uitbetaald, maar je kunt wel je OV-studentenkaart blijven gebruiken. Omdat je met deze zogenaamde nullening gebruikmaakt van je recht op studiefinanciering, heb je ook recht op de OV-studentenkaart.
Maanden tellen mee
De maanden waarin je ¤ 0,- leent, tellen gewoon mee als verbruikte studiefinancieringsmaanden.
Bijverdienen en nullening
Als je een nullening hebt met een OV-studentenkaart, zorg dan dat je niet te veel bijverdient. Anders moet je later alsnog voor de kaart betalen.
Merci!quote:Op woensdag 27 mei 2009 00:17 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Nog steeds 4 jaar.
[..]
Als je van een 4 jarige studie naar een andere 4 jarige studie gaat, krijg je nog steeds totaal 4 jaar stufi, ook al studeer je 5 jaar. Ga je van een 4 jarige studie naar een 5 jarige studie, dan krijg je totaal 5 jaar, maar studeer je 6 jaar.
Too bad.
Ik ben niet lui en onzelfstanding, ik werk de hele dag met wetsartikelen dus ik denk dat ik op zo'n gemiddelde dag heel wat meer als jij uitpluis..quote:Op maandag 25 mei 2009 09:01 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Dan ben je naast lui ook nog eens niet zelfstandig, of heb je ook nog nooit van Google gehoord? Eerste hit, YWEn ga je nu maar in een hoekje diep zitten schamen
Maar een simpele google-query was teveel gevraagd?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 16:00 schreef Weeetikveel... het volgende:
[..]
Ik ben niet lui en onzelfstanding, ik werk de hele dag met wetsartikelen dus ik denk dat ik op zo'n gemiddelde dag heel wat meer als jij uitpluis..
quote:Op donderdag 28 mei 2009 18:50 schreef Dat_Drink_lk_Op het volgende:
Momenteel is de rente bij de IB 3,58.
Eind september begin ik met mijn studie, hoelang staat die rente voor mij dan vast?
Ik neem aan dat het rentepercentage voor 2010 weer anders is dus dat elk jaar zijn eigen rentepercentage heeft.
Of is het zo dat als ik nu een lening afsluit de 3,58 nu 5 jaar geldig is voor mij of dat het rente percentage volledig afhankelijk is van het moment waarop je afstudeert.
Van gratis geld word ik helemaal opgewonden en klaarblijkelijk komt dit mijn leeskunst niet ten goede op de ibg site
quote:Op zondag 31 mei 2009 20:39 schreef MikeLowrey het volgende:
Een vraagje, ik doe nu nog een HBO opleiding. Maar door omstandigheden is het dit jaar niet helemaal uitgekomen. Ik ga na de zomer dan ook een andere opleiding doen. Kan ik voor de komende maanden (Juni en Juli en Augustus) een overbrugging krijgen mbt mijn studiefinanciering? Ik lees namelijk dat als je van VWO of MBO dat wel kan, maar van HBO naar HBO? En ik kom dus zelf van het MBO en vorig jaar dus ook al een overbruggingsperiode gekregen.
Mwaaa in elke brief die wordt verstuurd door de IB-Groep staat de website vermeld.quote:Op zondag 24 mei 2009 21:49 schreef Weeetikveel... het volgende:
[..]
Weet ik uberhaupt het bestaan van die site?
NEE
Hoe kan ik dan lui zijn?
Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad deze reactie ook gekregen van IB-groep. Maar het zit dus zo, ik zit als het goed is tot 31-08-2009 ingeschreven bij mijn ouwe opleiding. Ik heb onlangs een brief gekregen dat ik binnenkort een brief met het verzoek of ik me ook wou inschrijven voor het 2e leerjaar. Ik neem aan dat als ik die niet onderteken ik gewoon automatisch op de 31e uitgeschreven word en mijn oude school dat zelf doorgeeft aan de IB? of moet ik in mijn ib-groep wijzigen dat ik per 01-09-2009 daar uitgeschreven ben?quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:57 schreef nikky het volgende:
[..]
Je kunt geen overbrugging ontvangen tussen een HO studie en een HO studie. Blijf je tot het einde van je college jaar ingeschreven staan bij je opleiding? Dan heb je geen overbrugging nodig. Aansluitend start je een nieuwe HO opleiding op 1 september, het vloeit dan in elkaar over.
quote:Op zaterdag 6 juni 2009 19:23 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad deze reactie ook gekregen van IB-groep. Maar het zit dus zo, ik zit als het goed is tot 31-08-2009 ingeschreven bij mijn ouwe opleiding. Ik heb onlangs een brief gekregen dat ik binnenkort een brief met het verzoek of ik me ook wou inschrijven voor het 2e leerjaar. Ik neem aan dat als ik die niet onderteken ik gewoon automatisch op de 31e uitgeschreven word en mijn oude school dat zelf doorgeeft aan de IB? of moet ik in mijn ib-groep wijzigen dat ik per 01-09-2009 daar uitgeschreven ben?
En dan nog, kan ik in die tussentijd wel gewoon een nieuwe opleiding doorgeven via studielink en mijn IB groep? Wat dus zou betekenen dat ik tussen Juni t/m Augustua eigenlijk dus op 2 opleidingen op 2 verschillende scholen sta ingeschreven. Ik lees dat je in principe gewoon 2 opleidingen mag volgen en dat je maar voor 1 instantie collegegeld hoeft te betalen. Dus ik neem aan dat het gewoon kan, alleen misschien dat je helderheid kan verschaffen. Overigens ben ik me compleet bewust, dat ik het geld gewoon moet terugbetalen. Gaat me meer om de OV-kaart die ik in de zomer vaak zou moeten gebruiken.
Ik hoor graag van je Nikky
Ja. Maar bekijk eerst een Bericht van de IB-Groep, wellicht staat daar al vermeld dat je een master volgt.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 13:04 schreef Addict89 het volgende:
Moet je de overgang van bachelor (WO) naar master (WO) eigenlijk ook doorgeven aan de IB-groep?
Bij mijn IB-groep staat bij einddatum niets, bij studielink wel gewoon 31.08.2009. Ze werken toch samen, dus ik neem aan dat ik niets hoef te veranderen?quote:Op dinsdag 9 juni 2009 12:47 schreef nikky het volgende:
[..]
De school registreert wat je eindatum is, maar geeft dit niet door aan de IB-Groep. Pas na een controle ziet de IB-Groep de einddatum staan. Je moet altijd zelf je einddatum doorgeven. (Tip: Kijk op je Berichten van de IB-Groep. Staat daar de juiste verwachtte einddatum? Dan hoef je niets door te geven. Staat er een andere of geen einddatum, geef dit dan alsnog door. Deze einddatum studie staat ook op Mijn IB-Groep) Mocht het nu zijn dat je nieuwe studie aansluit op je oude studie, (31 augustus uitgeschreven oude opleiding 1 september nieuwe inschrijving) dan hoe je geen einddatum door te geven. De wijziging dat je per 1 september een nieuwe opleiding gaat volgen volstaat.
Je kunt in de tussentijd een nieuwe opleiding doorgeven aan de IB-Groep en je aanmelden via Studielink. Dit betekent niet dat je staat ingeschreven bij twee opleidingen in de periode juni tot en met augustus. Het collegejaar start per 1 september en dat is je nieuwe inschrijfdatum. Het is hoogst ongebruikelijk dat een instelling een student inschrijft zo laat in een collegejaar (juli/aug)
quote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:41 schreef zomgmoz het volgende:
Ik heb een probleem:
ik moet een wijziging van mijn woonadres doorgeven aan de IB. Ik ben nu inwonend, maar per 1 september zal ik uitwonend zijn, omdat ik in een andere stad ga studeren. Toen ik studiefinancering had aangevraagd, had ik nog geen kamer, en dus nog geen nieuw woonadres. Daarom heb ik mijn huidige adres ingevuld (als placeholder zegmaar). Inmiddels heb ik een kamer, en wil ik dus het adres wijzigen, zodat ik de stufi ontvang waar ik recht op heb. Als ik het wil wijzigen, staat er dat het opgegeven adres niet overeenkomt met dat van de gemeente. Maar ik zal pas per 1 september verhuisd zijn. Ik heb het gevoel dat in een soort van impasse verkeer.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de volgende dingen:
-Wat is de uiterste datum waarop stufi kan worden aangevraagd/gewijzigd zodat je op 1 september gewoon stufi onvangt?
Mijn huidige situatie:
inwonend
vwo
tegemoetkomingscholieren
ingeschreven in gemeente leeuwarden
situatie per 1 september:
uitwonend
uni
studiefinancering (prestatiebeurs + aanvullende beurs)
ingeschreven in gemeente eindhoven
Zoals het nu is, is er studiefinancring aangevraagd, maar ipv uitwonend staat er inwonend.
wat kan ik nu het beste doen?
wijzigen doorgeven lukt me niet. FAQ op IB-site helpt me niet verder.
-Wie weet hoe dit zou moeten?.
-kan ik deze aanvraag misschien annuleren en opnieuw aanvragen?
Als bepaalde dingen niet duidelijk blijken uit mijn verhaal, laat het me dan weten, dan geef ik toelichting.
Studielink en de IB-Groep zijn verschillende organisaties. Wijzigingen moet je aan beide doorgeven.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 22:33 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Bij mijn IB-groep staat bij einddatum niets, bij studielink wel gewoon 31.08.2009. Ze werken toch samen, dus ik neem aan dat ik niets hoef te veranderen?
Voor zover ik weet heb jij je jaren stufi al 'opgebruikt' en kan je alleen nog lenen...quote:Op donderdag 11 juni 2009 10:37 schreef maffemaniak het volgende:
Bonjour!
Ik zou graag wat verheldering willen hebben over Studie financiering!
Ik heb 4 jaar MBO gedaan en 1 jaar HBO. Nu wil ik weer HBO gaan studeren, krijg ik dan nog 3 jaar stufi?
En ik woon inmiddels op mezelf, dus ik kom ook in aanmerking uitwonende beurs toch?
En hoe zit dat met aanvullende beurs? Mijn ouders betalen geen cent!
En ik zag dat ik stufi 3 maanden voordat mijn opleiding begint aan moet vragen, dus ik ben al te laat....Heb nog niet eens een studie! Heeft dat nog concequenties?
Alvast bedankt!
Dus het is niet zo dat MBO en HBO los van zichzelf staan?quote:Op donderdag 11 juni 2009 10:42 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Voor zover ik weet heb jij je jaren stufi al 'opgebruikt' en kan je alleen nog lenen...
Overigens zijn ouders niet verplicht bij te dragen. Enkel als zij niet draagkrachtig zijn zul jij een vergoeding krijgen van de IB-Groep(enkel als je nog recht hebt op stufi)
Hoe kom je erbij?quote:Op donderdag 11 juni 2009 10:42 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Voor zover ik weet heb jij je jaren stufi al 'opgebruikt' en kan je alleen nog lenen...
Overigens zijn ouders niet verplicht bij te dragen. Enkel als zij niet draagkrachtig zijn zul jij een vergoeding krijgen van de IB-Groep(enkel als je nog recht hebt op stufi)
Hoi,quote:Op donderdag 11 juni 2009 10:37 schreef maffemaniak het volgende:
Bonjour!
Ik zou graag wat verheldering willen hebben over Studie financiering!
Ik heb 4 jaar MBO gedaan en 1 jaar HBO. Nu wil ik weer HBO gaan studeren, krijg ik dan nog 3 jaar stufi?
En ik woon inmiddels op mezelf, dus ik kom ook in aanmerking uitwonende beurs toch?
En hoe zit dat met aanvullende beurs? Mijn ouders betalen geen cent!
En ik zag dat ik stufi 3 maanden voordat mijn opleiding begint aan moet vragen, dus ik ben al te laat....Heb nog niet eens een studie! Heeft dat nog concequenties?
Alvast bedankt!
Zo snel mogelijk. Per augustus afaik. Als je hem langer hebt moet je betalenquote:Op dinsdag 16 juni 2009 14:39 schreef roeliooo het volgende:
Ik ben in begin Juli 2009 afgestudeerd (HBO). Wanneer moet ik nu precies mijn OVjaarkaart inleveren? Ik kan dat nergens vinden. Is dat nou 7 augusustus of 7 september? Ik sta immers officieel ingeschreven t/m 31-08 bij mijn opleiding. Maar ik ben begin juli klaar met afstuderen.
Ik wil natuurlijk nog zoveel mogelijk profijt uit die OVkaart trekke
Bij mij werd er via school een brief gestuurd waarin stond dat je hem uiterlijk 5 dagen na het verkrijgen van je diploma moet inleveren.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:10 schreef Renesite het volgende:
[..]
Zo snel mogelijk. Per augustus afaik. Als je hem langer hebt moet je betalen! 1 september krijg je hem meestal.
Op tijd inleveren
Lever je kaart op tijd in, uiterlijk op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je kunt de ov-studentenkaart inleveren op een van de regiokantoren of op een postkantoor herkenbaar aan ov-studentenkaart sticker (dit is als selectiekenmerk aan te vinken bij het zoekprogramma 'Uw postkantoor'). Lever je de kaart later in, dan kost je dat ¤ 68,00 per halve maand.
Meestal sta je tot het einde van het college jaar ingeschreven, dat is inderdaad 31 aug. ( Dit geldt NIET voor MBO! Zal het er vast even bijzetten) Is dit ook bij jou het geval, dan moet je hem uiterlijk 7 september inleveren.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 14:39 schreef roeliooo het volgende:
Ik ben in begin Juli 2009 afgestudeerd (HBO). Wanneer moet ik nu precies mijn OVjaarkaart inleveren? Ik kan dat nergens vinden. Is dat nou 7 augusustus of 7 september? Ik sta immers officieel ingeschreven t/m 31-08 bij mijn opleiding. Maar ik ben begin juli klaar met afstuderen.
Ik wil natuurlijk nog zoveel mogelijk profijt uit die OVkaart trekke
Serieus he.... Als je het niet weet, zeg dan niets.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:10 schreef Renesite het volgende:
[..]
Zo snel mogelijk. Per augustus afaik. Als je hem langer hebt moet je betalen! 1 september krijg je hem meestal.
Op tijd inleveren
Lever je kaart op tijd in, uiterlijk op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je kunt de ov-studentenkaart inleveren op een van de regiokantoren of op een postkantoor herkenbaar aan ov-studentenkaart sticker (dit is als selectiekenmerk aan te vinken bij het zoekprogramma 'Uw postkantoor'). Lever je de kaart later in, dan kost je dat ¤ 68,00 per halve maand.
Stond op internet, via google? http://www.ov-website.nl/(...)nkaart/inleveren.phpquote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:24 schreef nikky het volgende:
[..]
Meestal sta je tot het einde van het college jaar ingeschreven, dat is inderdaad 31 aug. ( Dit geldt NIET voor MBO! Zal het er vast even bijzetten) Is dit ook bij jou het geval, dan moet je hem uiterlijk 7 september inleveren.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/ovkaart/inleveren.asp
[..]
Serieus he.... Als je het niet weet, zeg dan niets.
Bedoelde je het stukje wat Tochjo voor je heeft opgezocht?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:38 schreef MikeLowrey het volgende:
Nog een vraagje aan Nikky. Ik ben 1e jaars HBO student en ga volgend jaar een nieuwe HBO studie doen. Maar klopt het dat je de 1e jaar als je stopt je aanvullende beurs niet hoeft terug te betalen. Tot een paar maanden geleden stond het er wel op, nu de site vernieuwd is kan ik er niets meer over vinden.
Ik heb dit hele collegejaar stufi ontvangen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:29 schreef nikky het volgende:
[..]
Bedoelde je het stukje wat Tochjo voor je heeft opgezocht?
In de eerste 12 maanden van je prestatiebeurs is je aanvullende beurs inderdaad een gift.
Maar mag ik je ook vragen of je dit volledige collegejaar studiefinanciering hebt gehad? Of ben je bijvoorbeeld voor 1 februari gestopt?
Daar staat ook:quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:27 schreef Renesite het volgende:
[..]
Stond op internet, via google? http://www.ov-website.nl/(...)nkaart/inleveren.php
Naja, dan doet google stom.
Ah oke, anders had je nog gebruik kunnen maken van de zogenaamde 1 februari regeling. http://www.ib-groep.nl/pa(...)n_voor_1februari.aspquote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:31 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
Ik heb dit hele collegejaar stufi ontvangen.
gelukkig leg ik voor zulke omstandigheden elke maand wat geld apart.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:33 schreef nikky het volgende:
[..]
Ah oke, anders had je nog gebruik kunnen maken van de zogenaamde 1 februari regeling. http://www.ib-groep.nl/pa(...)n_voor_1februari.asp
Maar dat lijkt mij nu niet voordelig voor je. Als je de studiefinanciering met terugwerkende kracht stopzet, betekent dit een behoorlijke OV boete over alle maanden vanaf februari én je moet de ontvangen studiefinanciering vanaf 1 februari terugbetalen. Ik denk niet dat dat loont.
36 maanden basisbeurs en 36 lenen erachteraan. De OV kun je ook blijven gebruiken als je in de leenfase zit.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:40 schreef MikeLowrey het volgende:
[..]
gelukkig leg ik voor zulke omstandigheden elke maand wat geld apart.
Maar in principe heb ik nu dus 1 jaar stufi weggegooid. Ik heb nu dus nog 36 maanden stufi en OV over.
Bedankt voor je duidelijke antwoord nikky, het is nu helemaal duidelijk!quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:31 schreef nikky het volgende:
[..]
Daar staat ook:
Op tijd inleveren
Als iemand in augustus recht heeft op studiefinanciering en per 1 september niet meer, dan is september de eerste maand waarin geen recht meer is op studiefinanciering. Daar dan de vijfde werkdag van.
Fijnquote:Op woensdag 17 juni 2009 09:51 schreef roeliooo het volgende:
[..]
Bedankt voor je duidelijke antwoord nikky, het is nu helemaal duidelijk!
Je moet zelf je einddatum doorgeven aan de IB-Groep. Als je inschreven blijft staat tot einde van het collegejaar, dan geef je deze datum door aan de IB-Groep. In jouw geval 31 augustus 2009. Tot die periode behoudt je je studiefinancieringsrecht en dus ook je OV Studentenkaart. Dan moet je deze uiterlijk 7 septmeber 2009 inleveren.quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:57 schreef Kekaa het volgende:
Even een vraagje.. het klopt dat ik zelf moet doorgeven aan de IBgroep dat ik klaar ben met studeren. Toch?
En hoe zit dat met studielink?
Van school neem ik aan dat ze snappen dat ik stop wanneer ik mijn diploma heb. Heb wel formulieren gekregen om me weer in te schrijven voor het volgende jaar enzo. Maar als ik daar niks mee doe, doet school volgens mij ook niks.
Als het goed is heb ik namelijk 6 juli mijn diploma. En heb zonet even gevraagd wanneer ik dan uitgeschreven wordt. En dat is 31 augustus. Dus tot zolang kan ik ook nog stufi krijgen en gebruik maken van mijn OV, toch?
Heb je gelezen wat er op de kaart staat of is je begrijpertje gewoon stuk?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:19 schreef RoW_0 het volgende:
Is OV geldig van juli tot augustus? anders heb ik 'm.. en dan mag ik het niet gebruiken tot september. leuk dingetje dan.
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:49 schreef Renesite het volgende:begrijpertje...
Enfin, staat idd achterop. 20 juli tot 20 augustus niet of zo?
Jij bent te dom voor een OV.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:19 schreef RoW_0 het volgende:
Is OV geldig van juli tot augustus? anders heb ik 'm.. en dan mag ik het niet gebruiken tot september. leuk dingetje dan.
En bedankt voor deze enerverend stukje meerwaarde toegevoegd aan dit topic.quote:
oke mooi, ik zie het nergens staan dusquote:Op vrijdag 19 juni 2009 23:22 schreef Renesite het volgende:
Bovenaan. 'vrij reizen....'
En zie hier: http://www.ib-groep.nl/pa(...)_of_weekendkaart.asp
http://www.ib-groep.nl/pa(...)eer_terugbetalen.asp . Hier staat overzichtelijk beschreven wanneer je terugbetalingsperiode begint.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:36 schreef fespo het volgende:
weet iemand hoe het volgende werkt.
ik ben 21.
ik heb 2 jaar lang stufi gehad en vervolgens geen opleiding afgemaakt. 1.5 jaar geleden gestopt dus vorig jaar heb ik stufi en OV terugbetaald van dat jaar.
ik geloof dat ik het eerste jaar geen of tijdelijk een OV heb gehad.
ik krijg nu een brief dat ik moet op 1 januari 2010 moet beginnen met terug betalen. 2600 euro.
alleen volgend jaar wil ik weer een opleiding gaan doen.
ik dacht dat je binnen 10 jaar een diploma moet hebben gehad, moet ik nu al terug betalen?
Hier werkt alles gewoon?quote:Op zondag 21 juni 2009 00:35 schreef dddour het volgende:
waarom is die site van de IBG in godsnaam 'gesloten' tussen 00.00 en 07.00? Sinds wanneer gaat het Internet dicht om 12 uur snachts? weet iemand de reden hierachter? gewoon interesse!
Misschien onderhoud.quote:Op zondag 21 juni 2009 00:35 schreef dddour het volgende:
waarom is die site van de IBG in godsnaam 'gesloten' tussen 00.00 en 07.00? Sinds wanneer gaat het Internet dicht om 12 uur snachts? weet iemand de reden hierachter? gewoon interesse!
Als ik het goed begrijp heb ik dus in juli geen recht meer op studiefinanciering (met andere woorden als ik 24 juni studiefinanciering op mijn rekening krijg gestort moet ik dit weer inleveren). Het stomme is dat ik nog niet 100% zeker weet of ik geslaagd ben want ik wacht nog op 2 cijfers. Dan zou gedeelte b. dus van toepassing kunnen zijn maar als ik nu de studiefinanciering laat stop zetten en toch te horen krijg dat ik geen diploma heb, kan ik dan alsnog mijn einddatum van mijn opleiding laten veranderen en voor een aantal maanden studiefinanciering ontvangen?quote:1. Je stopt na diplomering met studeren.
a. Je bent geslaagd in juni:
Dit jaar valt de einddatum in juni. Je hebt dus tot en met de maand juni 2009 recht op studiefinanciering.
>>> Vul in op Ws-formulier bij vraag 5 Je studiefinanciering beëindigen de einddatum in van je opleiding en lever je OV-studentenkaart uiterlijk 7 juli 2009 in op een postkantoor (vraag een bewijs van afgifte!!).
b. Je bent niet geslaagd in juni en maakt in aug/sept 2009 toetsen om alsnog te slagen.
>>> Vul in op Ws-formulier bij vraag 3.1 Een (andere) einddatum van je opleiding: 30 september 2009.
Je houdt recht op studiefinanciering en op je OV-kaart t/m 30 september 2009
Als blijkt dat je het ook in augustus/september niet gehaald hebt, word je extraneus. Je wordt dan uitgeschreven per 30 september 2009 als studenten. Je hebt dan vanaf 1 oktober 2009 geen recht meer op studiefinanciering en dus ook niet meer op een OV-kaart.
De betaling in de maand juni is je studiefinanciering van juni, niet van juli.quote:Op maandag 22 juni 2009 15:07 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Hallo mensen, ik heb ook een vraag. Als het goed is krijg ik op 2 juli mijn diploma. De school heeft berichten verzonden waarin staat wanneer je de studiefinanciering stop moet zetten maar ik vind het nogal onduidelijk.
[..]
Als ik het goed begrijp heb ik dus in juli geen recht meer op studiefinanciering (met andere woorden als ik 24 juni studiefinanciering op mijn rekening krijg gestort moet ik dit weer inleveren). Het stomme is dat ik nog niet 100% zeker weet of ik geslaagd ben want ik wacht nog op 2 cijfers. Dan zou gedeelte b. dus van toepassing kunnen zijn maar als ik nu de studiefinanciering laat stop zetten en toch te horen krijg dat ik geen diploma heb, kan ik dan alsnog mijn einddatum van mijn opleiding laten veranderen en voor een aantal maanden studiefinanciering ontvangen?
Aangezien het nu al 22 juni is ben ik te laat met het stopzetten als ik inderdaad geen recht heb op studiefinanciering in de maand juli. Kan ik dan gewoon het bedrag terugstorten op de rekening van het IBG, of moet ik ook nog rente of een boete betalen? Uiteraard zorg ik er wel voor dat ik mijn Studentenkaart op tijd inlever maar het gaat mij nu puur om de studiefinanciering.
Een aantal vragen om te bekijken waar je recht op hebt.quote:Op woensdag 24 juni 2009 19:57 schreef Fuente het volgende:
Ja geen idee eigenlijk waarom nietIk dacht altijd dat het niet kon omdat ik al 4 jaar stufie gehad heb.
Het is niet "vier jaar ofzo", je kunt nooit langer dan 3 jaar gebruik maken van de leenfase.quote:Op woensdag 24 juni 2009 17:50 schreef Californium het volgende:
waarom niet? je kan volgens mij nog 4 jaar ofzo lenen denk ik....
Deze groep heeft geen grens van 4 jaar beurs en drie jaar lenen. Deze groep kan zoveel studiefinancieringsjaren verbruiken als zij willen. Zolang er maar een inschrijving is. Na je 30e jaar is er wel een andere voorwaarde wil je je studiefinanciering willen behouden. Je mag de studiefinanciering niet meer onderbreken na je dertigste, voldoe je hieraan kun je bij wijze van spreken tot je 70e studeren met studiefinanciering.quote:Voor wie geen prestatiebeurs?
De prestatiebeurs geldt niet voor studenten die:
een beroepsopleiding op niveau 1 of 2 volgen
vóór 1 augustus 2005 al studiefinanciering kregen voor een mbo-opleiding
quote:
- ik ben 26quote:Op donderdag 25 juni 2009 09:48 schreef nikky het volgende:
[..]
Een aantal vragen om te bekijken waar je recht op hebt.
- wat is je leeftijd
- voor welk niveau opleiding heb je studiefinanciering gehad
- vanaf welke datum heb je voor het eerst studiefinanciering gehad
- welk niveau opleiding wil je nu gaan volgen
Op basis van je verstrekte info:quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:16 schreef Fuente het volgende:
[..]
- ik ben 26
- ik heb voor een HBO opleiding stufie gehad
-vanaf (even goed graven hoor) 1 september 2000 t/m halverwege 2004. Ik heb daabij ook de laatste 2 jaar bijgeleend.
- Ik ga nu weer een HBO opleiding volgen.
Alvast bedankt
Dank je wel voor je info! Ik kreeg zojuist ook een mail van de ib-groep met soortgelijke informatie.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:32 schreef nikky het volgende:
[..]
Op basis van je verstrekte info:
In totaal kun je vier jaar prestatiebeurs ontvangen en daarachteraan drie jaar lenen. Je moet het recht binnen 10 jaar gebruiken. Je hebt voor het eerst studiefinanciering ontvangen vanaf september 2000. Dit betekent dat je nog één jaar gebruik kunt maken van je resterend recht. Namelijk tot 1 september 2010. Dit zal hoogstwaarschijnlijk voor jou alleen de leenfase zijn.
Op tijd aanvragen zodat je je OV- studentenkaart op tijd hebt en eventueel je lening. Je kunt, als je niet wilt lenen, je lening om ¤ 0,00 te zetten. Je moet je aanmelden bij www.studielink.nl voor je studie. ( laatstgenoemde heeft niets met studiefinanciering te maken btw)
Succes met je studie..
Geen dank.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:51 schreef Fuente het volgende:
[..]
Dank je wel voor je info! Ik kreeg zojuist ook een mail van de ib-groep met soortgelijke informatie.
Jammer dat het nog maar voor 1 jaar is, ik ga me denk ik goed beraden over of ik deeltijd of voltijd ga doen.
Goede tip!quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:53 schreef nikky het volgende:
[..]
Geen dank.
Als je deeltijd gaat volgen; geeft dit ook door aan de IB-Groep. Dan wordt je terugbetalingsperiode stopgezet als je nog een schuld hebt staan. De rente blijft wel doorlopen.
HBO of MBO?quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:39 schreef Heroinjunk het volgende:
Goedenavond.
Ik zit met een probleem of in ieder geval, ik maak me er heel druk om.
Ik ben gestopt met mijn opleiding dit jaar, maar ik ga volgend jaar weer aan een nieuwe opleiding beginnen.
Nu ben ik op mijn vorige opleiding uitgeschreven op 31 mei en heb ik ook netjes aan de IB-groep doorgegeven dat ik vanaf 1 juni geen stufi meer wil ontvangen. Blijkbaar hebben zij deze wijziging niet gekregen, nou allemaal mooi en wel. Maar ik heb nu dus wel al mijn OV ingeleverd.
Ik zit nu dus met de volgende vraag: Is het mogelijk dat ik mijn stufi gewoon door laat lopen ja of nee, omdat ik komend jaar weer aan een nieuwe opleiding begin en ik NA februari gestopt ben met mijn opleiding dus ik niet onder de februari regel val.
En krijg ik, als ik dit doe, gewoon een OV?
Je moet een gewaarmerkte kopie opsturen naar het CBAP ( Centraal Bureau Aanmelding en Plaatsing ). Of je dit ook moet doen als je niet meedoet met een loting weet ik niet.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 01:47 schreef Nick_Taken het volgende:
Ik zit eigenlijk met een vraag en ik denk dat die het beste hier past.
Nu heb ik mijn diploma voor de havo gehaald, ik had geen herkansingen nodig en dus de 18e gelijk mijn cijfers ingevuld.
Maar nu staat er al anderhalve week dit:
Vooropleiding HAVO NIEUW (N+T)
Instelling [ff weggehaald]
Diploma behaald ja
Datum behalen diploma 18-06-2009
Gecontroleerd Niet geverifieerd door een onderwijsinstelling of IB-Groep.
Nu dus de vraag hoe lang duurt dat natrekken van dat diploma door de ib-groep?
Aangezien ik dan zeker weet (voor mijn gevoel, als ik verkeerd zit zeg het maar gerust hoor) dat ik bij de studie van mijn keuze terecht kan.
Nu heb ik al wat mensen gesproken maar ik hoor verhalen van weken of zelfs dat je een kopie van je diploma moet opsturen naar de onderwijs instelling?
En in de papieren van de hu lees ik daar nergens wat over.
Ik weet eigenlijk niet heel goed wat ik verder nu nog moet doen, op school zeggen ze dat je alleen je cijfers in studielink hoeft in te voeren maar ik zie maar geen verschil.
Het zijn n echt geen zorgen of zo hoor maar vind het gewoon fijner dat dit in orde is en ik zorgeloos met vakantie kan.
Dus wie o wie heeft een antwoord hier op
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |