abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56483199
Plaats hier je vragen wat betreft de IBG of de OV-studentenkaart
Vorig deel
quote:
betaaldata studiefinanciering 2008

20 maart

24 april

23 mei

24 juni

24 juli

22 augustus

24 september

24 oktober

24 november

22 december
------------------------------------------------------------------

Hoi

ik vroeg me af of, wanneer ik mijn bachelor af heb (dus nog niet mn master 2 jaar later)
ik dat deel van men studieschuld/ovkaart/prestatiebeurs (niet de lening) al kwijt ben.
Want in principe is dat dan al een diploma, aight?

Of werkt dat niet zo?

[ Bericht 59% gewijzigd door crossover op 24-03-2008 14:52:57 ]
Imperare sibi maximum imperium est
  zaterdag 2 februari 2008 @ 19:05:33 #2
38111 Boomlaars
Schoenlepels eten *HMMMM*
pi_56483410
correct
AaaAAAaaaAaaaaarghhhh!!!!!! *BONES SNAPPING*
pi_56483433
is dat dat 3 jaar, of 3+1 a 2 jaar, aangezien men bachelor 3 jaar duurt
pi_56483541
Volgens mij wordt er tussentijds niets kwijtgescholden. Jouw studie duurt namelijk niet 3 jaar, maar 4, of in jouw geval blijkbaar misschien zelfs 5. Je voorlopige lening (dus ov-kaart en basisbeurs en evt aanvullende beurs) wordt kwijtgescholden als je binnen 10 jaar na het starten van je opleiding afstudeert.
pi_56483829
ja nou, de een zegt dus van wel (ook op de tu) maar de ander dus weer van niet...
pi_56483871
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 18:53 schreef de_priester het volgende:

Of werkt dat niet zo?
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 19:05 schreef Boomlaars het volgende:
correct

Maar er staat op ib-groep.nl dat het wordt kwijtgescholden na het afronden van een studie. En dat heb je nog niet gedaan.
Maar wat maakt het eigenlijk uit of het wel zo is of niet? Na de master wordt het sowieso kwijtgescholden..
pi_56484068
Even een tvp, hier heb ik ook nog wat vragen over. Komt morgen.
In het heel kort komt mijn vraag op hetzelfde neer als wat TS stelt. Mij lijkt dat dat wordt kwijtgescholden aangezien je ook een opleiding afgerond hebt als je je bachelor hebt. Je krijgt namelijk gewoon een diploma. En een 3 jarige universitaire opleiding staat gelijk aan 4 jaar HBO als ik t goed heb. Afgeronde opleiding, dus kwijtschelding lijkt mij.
Spoilers!
pi_56484112
Je kan er voor kiezen om na je bachelor al 3 jaar kwijtgescholden te krijgen. Heb het een keer opgezocht op de IB site. Iets wat jij ook had moeten doen.
pi_56484917
Lenny, ik kon dat eerder niet vinden. Nu dus wel wat jij zegt klopt dus, maaaaarrrr dan mag je daarna fluiten naar evt verdere stufi voor master
pi_56489046
Deze moet naar SES
pi_56491762
Ik ben vorige week met dezelfde vraag bij de servicebalie van de Ib-Groep geweets in Groningen... het kwam er op neer dat zodra je je bachelor haalt, automatisch 3 jaar van je stufi in een gift worden omgezet. Als je dan je amster haalt, komt daar nog 1/2/3 jaar bij (afhankelijk van de duur van de master). De rest is sowieso lening.
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
pi_56491844
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 20:24 schreef de_priester het volgende:
Lenny, ik kon dat eerder niet vinden. Nu dus wel wat jij zegt klopt dus, maaaaarrrr dan mag je daarna fluiten naar evt verdere stufi voor master
Wat ongelofelijk lam. Is dat echt zo? Linkje misschien?
pi_56491910
quote:
Op zondag 3 februari 2008 00:30 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Wat ongelofelijk lam. Is dat echt zo? Linkje misschien?
afaik niet.
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
  zondag 3 februari 2008 @ 09:19:21 #14
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_56494832
quote:
Op zondag 3 februari 2008 00:26 schreef Tangarine het volgende:
Ik ben vorige week met dezelfde vraag bij de servicebalie van de Ib-Groep geweets in Groningen... het kwam er op neer dat zodra je je bachelor haalt, automatisch 3 jaar van je stufi in een gift worden omgezet. Als je dan je amster haalt, komt daar nog 1/2/3 jaar bij (afhankelijk van de duur van de master). De rest is sowieso lening.
weird, dat dat automatisch is dan... ik las bij mijn vorige post d over een keuzemogelijkheid...
  zaterdag 9 februari 2008 @ 09:43:00 #15
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_56618862
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 20:24 schreef de_priester het volgende:
Dat klopt.
Daar hamerde de studieadviseur tijdens de voorlichting heel erg op. "Bedenk goed of je na de bachelor echt wilt stoppen, want je kunt later niet weer opnieuw stufi krijgen voor de master."
Ik heb zelf geen post gehad van de IB-groep toen ik mijn bachelor haalde en uit mijn gegevens op Mijn IB-groep blijkt ook niet dat ze nu al iets hebben kwijtgescholden. Ik hoop binnen enkele maanden m'n master te halen en dan komt het wel goed (moet voor sept 2011 klaar zijn ).
Niet meer actief op Fok!
pi_56620684
Ik heb de volgende kwestie. Ik ga m ook binnenkort voorleggen aan de IBG, maar ik zou ook graag jullie idee hierover horen. Ik heb nogal een uitgebreide studie-historie met wat haken en ogen:

In 1999 ging ik HBO Journalistiek studeren. Toen had je nog de oude studiepuntenregeling. Een jaar was 40 punten, om door te gaan naar het 2e jaar waren 30 punten nodig. En om je stufie niet terug te hoeven betalen moest je 21 punten halen. Ik heb dat jaar ongelofelijk verknald en haalde 20,5 punt. Terugbetalen dus. Ik moest na 2 jaar gaan terugbetalen en als ik alsnog een studie zou halen binnen 10 jaar na t begin van mn studie Journalistiek zou mijn lening worden kwijtgescholden, voor september 2009 klaar zijn dus. En alles wat ik in de tussentijd zou aflossen zou ik na het behalen van een diploma terugkrijgen.

Ik heb toen een paar jaar gewerkt omdat ik niet wist wat ik wilde doen. Na 2 jaar ben ik dus begonnen met afbetalen. Terwijl ik dat deed, begon ik aan een deeltijd HBO studie. Geen recht op stufi dus, geen probleem. Na een tijdje kreeg ik een auto-ongeluk waardoor ik een whiplash kreeg en alles wat trager verliep dan de bedoeling was. Toen bleek ineens dat mijn studie ermee zou stoppen, het zou zijn HBO-certificering kwijtraken. Omdat ik voor de studie zou ophouden niet alles in deeltijd kon volbrengen en ook vanwege mn ongeluk ben ik toen voltijd gaan studeren. Daar heb ik nog twee jaar over gedaan en ik was net op tijd klaar voor de studie zou ophouden te bestaan.

Op dat moment heb ik mijn diploma opgestuurd naar de IBG met de wens om mijn lening kwijt te schelden en om me mijn geld wat ik al had afbetaald terug te geven. Niet dus, want mijn opleiding was een 2-jarig HBO en dan geldt die regeling niet. Dat geldt alleen voor 4 jarige opleidingen. Achteraf gezien logisch, maar dat was niet wat ze mij eerder aan de telefoon hadden verteld. Ik kreeg geen geld terug en moest nog steeds terugbetalen. Ze hebben voor het behalen van die 2-jarige opleiding wel 2 jaar stufi kwijtgescholden van de 2,5 die ik had gekregen, dus dat scheelde. Ik kreeg alleen geen geld terug tot ik alsnog een 4-jarige opleiding zou behalen en had nog een lening van een half jaar stufi.

Door mijn ongeluk was ik toen nog niet in staat om te werken. Ook was ik absoluut niet voldaan of trots op mezelf na die 2-jarige opleiding. Ik ging Criminologie studeren aan de Erasmus Uni om dat uit mezelf te halen wat erin zit. Daar ben ik nog steeds mee bezig, nu 2,5 jaar.
Omdat de tijd toch begon te dringen ben ik naar de decaan van de uni gegaan om eens een goede studieplanning te maken zodat ik voor 2 september 2009 klaar zou zijn. Hij vertelde me dat we door de vertraging door mijn ongeluk een jaar extra stufie konden aanvragen als mijn dokter een brief schreef. Zo gezegd, zo gedaan. Ik moet u voor september 2010 klaar zijn. Dat scheelt alweer een jaar. Ik heb dan dus 5 jaar stufi gekregen.

Alweer door mijn ongeluk heb ik ook bij deze studie een kleine vertraging opgelopen waardoor ik 5 ipv 4 jaar over de bachelor en master ga doen. Geen probleem, dat zou nog steeds goedkomen, al is het we op het nippertje.
Maar.... Ze gaan mijn hele studie omgooien en om een lang verhaal iets korter te maken zorgt dat ervoor dat ik in mijn 4e jaar niet zoals gepland naast 3e jaars vakken ook een paar mastervakken kan volgen. Dit was het plan omdat ik dan in het 5e jaar wat minder tijd aan leren kwijt zou zijn waardoor ik meer tijd heb voor de scriptie en die dus voor september 2010 af kan hebben.
Het is nu dus nog maar de vraag of ik die deadline kan halen.

De kwestie is dus dat ik 5 jaar stufie heb gekregen, waarvan al 2 jaar is kwijtgescholden. De bachelor is 3 jaar, dus als ik het hier goed begrijp, kan de overige 3 jaar ook worden kwijtgescholden als ik die haal?

Maar wat gebeurt er nou als ik bijvoorbeeld in oktober 2010 klaar ben met de master ipv september? Zou dat in deze situatie nog consequenties hebben? Misschien krijg ik die 600 euro niet terug die ik al had afbetaald, dat lijkt mij dan wel logisch, maar dat is dan toch de enige consequentie? En natuurlijk wel het terugbetalen van de lening die ik vanaf deze maand heb tot t eind van mn studie. Of zou ik dan alsnog 5 jaar studie + 2,5 lening moeten terugbetalen?

Een heel lang en ingewikkeld verhaal, maar wat is jullie mening?
Spoilers!
pi_57080894
Anyone?
Spoilers!
pi_57380229
--

[ Bericht 99% gewijzigd door crossover op 24-03-2008 14:53:11 ]
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_57571427
Kleine schop!

Hoe zit dat als je bent begonnen met je master, maar besluit om te stoppen? Kan je de ovkaart-/prestatiebeursschuld van je bachelor dan nog laten kwijtschelden, zodat je alleen blijft zitten met de schuld die je in je master hebt opgebouwd?
pi_57579098
Niemand die gestopt is met de master? Ik heb trouwens een WO-bachelor (ik weet niet of dat nog verschil maakt voor mijn verhaal).
pi_57580764
Geen idee Asile, ik zit ook nog steeds te wachten op een antwoord op mijn post hierboven....
Spoilers!
pi_57589360
Wat een gelul in dit topic, dat je geen stufi zou krijgen voor je master als je je studie na je bachelor tijdelijk zou onderbreken.
quote:
Kan ik mijn studie onderbreken?

Je kunt je studie tussentijds onderbreken zonder dat dat invloed heeft op je recht op studiefinanciering. De eis dat je binnen tien jaar afstudeert blijft wel van kracht.
Een uitzondering hierop vormen studenten die tijdens hun studie dertig jaar worden. Je behoudt dan je studiefinanciering maar je mag je studie niet meer onderbreken. Wel mag je nog van studierichting veranderen. In bepaalde uitzonderlijke situaties kan de studieduur verlengd worden.
pi_57591656
Kaaskopper, we hebben het niet over onderbreken maar over een kwijtschelding van een paar jaar stufi als je alleen je WO bachelor hebt.
Spoilers!
pi_57692794
Misschien een heel stomme vraag, maar ik stel hem toch maar

Ik ga in juni op kamers, en dan wil ik mijn stufi dus omzetten naar uitwonend. Nou kan ik op de site van de IB-groep nergens vinden hoe lang het duurt voordat een dergelijke wijziging is doorgevoerd, en dus hoe ver van tevoren ik dit moet wijzigen.

Iemand enig idee?
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
  zondag 30 maart 2008 @ 10:35:54 #25
88775 HuubTuub
slurfmannetje
pi_57711119
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 11:28 schreef bladibladibla het volgende:
Misschien een heel stomme vraag, maar ik stel hem toch maar

Ik ga in juni op kamers, en dan wil ik mijn stufi dus omzetten naar uitwonend. Nou kan ik op de site van de IB-groep nergens vinden hoe lang het duurt voordat een dergelijke wijziging is doorgevoerd, en dus hoe ver van tevoren ik dit moet wijzigen.

Iemand enig idee?
Het kan 4 tot 6 weken duren, als je bij een servicekantoor in het land gaat kan het vaak sneller gaan.
Als je nu al weet dat je gaat verhuizen en per wanneer, kun je dat ook nu al doorgeven. anders altijd doorgeven op het moment dat je je bij de gemeente hebt laten inschrijven bij het adres of als je weet wanneer je je gaat inschrijven bij de gemeente.

Houd er wel rekening mee dat als je verhuis-/ inschrijfdatum 7 juni is, je uitwonende studiefinanciering pas begint per juli. Is je verhuis-/ inschrijfdatum 1 juni dan krijg je de maand juni nog uitwonende SF.
Je situatie op de eerste dag van de maand is bepalend.
could you just [i]not[/i] breathe?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')