AchJa | woensdag 20 augustus 2008 @ 15:43 | |
quote:CNN Denk je even lekker naar de Canarische Eilanden te gaan.... Maar hopen dat het meevalt. | ||
OA | woensdag 20 augustus 2008 @ 15:46 | |
Nog nooit gehoord van Spanair... maar idd hopen dat het meevalt en bij gewonden blijft... | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 15:47 | |
Da's niet zo mooi..ik kijk nu naar CNN+, de Spaans-talige CNN. We vliegen zelf ook meestal met Spanair naar Madrid om dan van daaruit door te vliegen..maar goed, dit maakt dan de statistische kans dat wij er ook een ongeluk mee krijgen weer kleiner. | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 15:48 | |
quote:Spanair doet voornamelijk nationale vluchten in Spanje. Het is ook een partner van de Star Alliance. | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 15:49 | |
Zeven doden hoor ik net op CNN+. | ||
Gweaneth | woensdag 20 augustus 2008 @ 15:53 | |
http://www.nu.nl/news/170(...)al_in_Madrid%27.html | ||
venomsnake | woensdag 20 augustus 2008 @ 15:54 | |
![]() | ||
Roel_Jewel | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:04 | |
Lekker ![]() Op CNN.com wordt (nog?) niet over dodelijke slachtoffers gesproken. | ||
Roel_Jewel | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:05 | |
Hm, TT heeft 't over zeven doden idd:
| ||
dmk | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:05 | |
elmundo zegt dat er 50 doden zijn gevallen ![]() http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/20/espana/1219237335.html is 2 minuten geleden toegevoegd dus het is erger dan het eerder leek ![]() | ||
venomsnake | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:05 | |
quote:7 doden tot dusver volgens elmundo. edit: Wat meer dan 7 inmiddels dus. . ![]() | ||
KinkyGiraf | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:10 | |
Horror ![]() | ||
sander89 | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:12 | |
Ziet er niet goed uit, al een tijd geleden een dodelijk vliegtuig ongeluk in de EU. | ||
funk_you | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:13 | |
quote: ![]() ![]() ![]() | ||
dmk | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:13 | |
en cnn maar volhouden dat er maar 7 doden zijn... zal me niks verbazen als het een md-80 is... ja hoor madrid -gran canaria wordt uitgevoerd door een md-80 ![]() [ Bericht 32% gewijzigd door dmk op 20-08-2008 17:28:04 ] | ||
Fredo55 | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:14 | |
Fuck man..me brother ging vandaag ook met Spanair. ![]() | ||
KinkyGiraf | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:14 | |
quote:Toch maar even wachten met conclusies, al is het misschien verleidelijk om ze al te trekken. We weten nog helemaal niets van een oorzaak. | ||
KinkyGiraf | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:15 | |
quote:... maar niet van Madrid naar Gran Canaria hoop ik voor je? | ||
dmk | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:18 | |
quote:je hebt gelijk maar die dingen zijn vaak al 20 jaar oud en crashen laatste tijd toch geregeld. [ Bericht 4% gewijzigd door dmk op 20-08-2008 17:28:49 ] | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:20 | |
Van wat ik begrijp is het vliegtuig dus in 2 stukken gebroken en begint langzaam aan ook het gras in de omgeving vlam te vatten dus nu vliegen er ook blus-helicopters rond. Dat maakt het wel heel moeilijk om nog inzittenden te kunnen redden. | ||
dmk | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:25 | |
klinkt erg herkenbaar dit.. http://en.wikinews.org/wi(...)ts_emergency_landing [ Bericht 25% gewijzigd door dmk op 20-08-2008 17:30:38 ] | ||
Roel_Jewel | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:31 | |
quote:damn ![]() | ||
KinkyGiraf | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:31 | |
http://www.spanair.com/web/en-gb/DSite/ Ook fijn als mensen informatie over hun familie/bekenden in het vliegtuig willen. | ||
Pappie_Culo | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:32 | |
quote:Ik vertrek 1 september... Is dit statistisch gezien goed nieuws voor me? | ||
Roel_Jewel | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:34 | |
quote:Kans blijft even groot... | ||
Pappie_Culo | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:35 | |
quote:Weet ik ![]() Nou ja, de universele vloot is nu natuurlijk 1 vliegtuig armer ![]() | ||
#ANONIEM | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:36 | |
nu.nl heeft het over 21 doden. Doden bij vliegramp Madrid Op de luchthaven van Madrid is woensdag een vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij Spanair van de startbaan geschoten en in brand gevlogen. De Spaanse reddingsdiensten maken melding van 21 doden. Zeker veertig mensen raakten gewond. Op de luchthaven Barajas is een grote reddingsoperaties gaande. Op televisiebeelden was te zien dat zware rook opsteeg op de plaats van het ongeluk, dat gebeurde toen het toestel tijdens de start niet van de landingsbaan kwam. Las Palmas Het vliegtuig zou 160 passagiers aan boord hebben. Vlucht 5022 zou naar Las Palmas vliegen. Getuigen meldden dat een vliegtuigmotor aan de linkerzijde in brand is gevlogen. Spanair is een dochteronderneming van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:38 | |
quote:Niet al te groot dus. Zeker negen op de tien Spanair vluchten komt zonder problemen aan. | ||
marcb1974 | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:39 | |
Damn ![]() | ||
AchJa | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:41 | |
Fuck, het telt hard op... van misschien naar 2 naar 7 naar 50.... Nu.nl begint nu ook al over 21 ipv 2. | ||
KinkyGiraf | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:42 | |
RTL Nieuws blijft wel achter... ben ik niet van ze gewend eigenlijk. | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:44 | |
47 doden zijn nu bevestigd van wat ik op CNN+ hoor. | ||
#ANONIEM | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:46 | |
CNN heeft het over 25 doden. Deaths in Spanish plane crash MADRID, Spain (CNN) -- An aircraft heading to the Canary Islands came off the runway at a Madrid airport Wednesday, killing an undisclosed number of people and throwing up thick clouds of smoke. Smoke could be seen rising from the end of the runway at Madrid's Barajas Airport. Spain's two leading newspapers are reporting at least 25 people were killed in the incident, but CNN could not independently confirm those figures. The office of Spain's Prime Minister Jose Luis Rodriguez Zapatero told CNN there were fatalities, but did not release any figures. Officials at Barajas Airport said the crash may have been caused by an engine on the Spanish budget airline jet catching fire. The incident happened as Spanair Flight 5022 was taking off from the main runway, the official said. It was headed to Las Palmas in the Canary Islands, a more than two-hour flight. Watch smoke rising from airport | ||
Blik | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:53 | |
Het is dus ook een code share flight met Lufthansa LH 2554 | ||
Lucifer_Doosje | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:55 | |
quote:Dat slaat natuurlijk weer nergens op ![]() | ||
SCH | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:57 | |
Ik lees ook al over 150 doden, maar officieus is het 45 | ||
Big_Yin | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:58 | |
Van de BBC website: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7572643.stm The aircraft was a MD82, a plane commonly used on short trips around Europe, aviation expert Chris Yates told the BBC. He said Spanair, a subsidiary of Scandinavian carrier SAS, had a very good safety record. (spel foutje weg gehaald) | ||
SCH | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:58 | |
quote: | ||
borisz | woensdag 20 augustus 2008 @ 16:59 | |
BBC World zegt zeker 45 doden zeker, maar er gaan verhalen rond over 150 doden. | ||
KinkyGiraf | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:03 | |
quote:Oei... dus misschien heeft niemand het overleefd. Ze bevestigen natuurlijk alleen de doden die geteld zijn en ik kan me voorstellen dat nog niet iedereen bereikt is in die vuurzee. Maar met mijn zeer beperkte Spaans maak ik uit de eerder genoemde website op dat er ook al een aantal gewonden zijn getraceerd? | ||
Darklight | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:08 | |
net op het nieuws zeiden ze dat maar 25 mensen het overleefd hebben, van de 160 | ||
Roel_Jewel | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:09 | |
quote: ![]() | ||
nummer_zoveel | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:10 | |
quote: ![]() | ||
Kali-Mist1 | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:11 | |
quote: 1 vd 10 dus niet, vind je een percentage van 10% niet een beetje veel???? | ||
AchJa | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:13 | |
quote:Jezus... | ||
Kali-Mist1 | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:18 | |
quote: net op nos tv:: 45 doden | ||
amaranta | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:23 | |
27 levenden lees ik op el mundo 187 inzittenden staat daar | ||
ouderejongere | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:25 | |
Zaten er Nederlanders in het vliegtuig? | ||
Roel_Jewel | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:32 | |
http://news.sky.com/skyne(...)icle/200808315083162quote: | ||
amaranta | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:35 | |
quote:Vast niet, anders was het wel op alle NLzenders. | ||
KinkyGiraf | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:42 | |
El Mundo spreekt over "El accidente de avión de Barajas se salda con más de 140 muertos y 27 heridos" oftewel 140 doden en 27 gewonden. Ik kan niet vertalen of dit bevestigd is. | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:42 | |
quote:Tja dat was bedoeld om de spanning voor degene die er mee ging vliegen er wat af te halen. | ||
Loedertje | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:53 | |
quote: quote:Zolang er geen Nederlanders inzitten loopt het hier geen storm ongeacht het aantal doden. | ||
Fredo55 | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:57 | |
quote:Triest, maar waar. | ||
Roel_Jewel | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:58 | |
http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/20/espana/1219237335.html | ||
Roel_Jewel | woensdag 20 augustus 2008 @ 17:58 | |
Foto's: http://www.elmundo.es/alb(...)r_barajas/index.html | ||
Loedertje | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:04 | |
Best bizar als je als familielid of kennis nog even staat te wachten tot het vliegtuig met je naasten gaat opstijgen en je dan plotseling ziet hoe zo'n ding in de fik vliegt. | ||
Blik | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:06 | |
quote:Of je zal maar net je vliegtuig gemist hebben | ||
AchJa | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:08 | |
quote:Typhus... Allemaal verbrand... | ||
Loedertje | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:11 | |
quote:Ik denk dat je dan toch wel heel even een --> ![]() | ||
AchJa | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:12 | |
Op CNN ook niet al te opbeurende beelden... | ||
AchJa | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:13 | |
quote:Of toch maar blij zijn met een staking | ||
Roel_Jewel | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:14 | |
http://news.sky.com/skyne(...)icle/200808315083162quote:Waren ze maar gaan staken ![]() | ||
Greys | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:14 | |
Wat vreselijk zeg ![]() | ||
venomsnake | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:25 | |
Jeetje, wat een vreselijke foto's. Waarom kijk ik daar eigenlijk naar? | ||
Nieuwschierig | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:26 | |
quote:Dus... | ||
starla | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:26 | |
The aircraft, on a scheduled passenger flight from Madrid to Las Palmas, Gran Canaria, crashed on takeoff from runway 36R at Madrid Barajas Airport. The aircraft had aborted a previous takeoff attempt and returned to the gate due to an engine problem, and crashed during its second takeoff attempt approximately an hour and a half later. The MD-82 came to rest between runways 36R and 36L with the fuselage broken in several pieces, exploding in flames and igniting a large brush fire in the vicinity of the wreck site. Het desbetreffende vliegtuig: MD-82 EC-HFP ![]() | ||
amaranta | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:33 | |
quote:true, de nieuwsuitzendingen staan er bol van.... 20 per weekend is daar idd normaal. net zoals het daar normaal is om strontbezopen achter het stuur te gaan. Hoewel veel jongeren daar nu van terugkomen sinds het puntenrijbewijs (+ evt gevangenisstraf) die erop staat. | ||
Monidique | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:34 | |
quote:Meer dan 140 doden... dat is nogal wat. Maar ja, als het in de fik vliegt, een meter af wat naar beneden stort en uit elkaar spat, met overal kerosine, dat helpt nooit. | ||
El_Matador | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:41 | |
quote:"Grappig" altijd van die relativeerders. Jammer voor je, is er bij een verkeersongeluk vaak ook de eigen factor van belang (te hard rijden, met alcohol op achter het stuur, etc.). Bij een vliegtuigcrash als dit, ben je een compleet onschuldige die de dupe wordt van een vreselijk ongeluk. Maar voor jou voelt het vast lekker om de boel op te "fleuren" met Spaanse verkeersdoden... Loser. | ||
Denewar | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:44 | |
Wat een drama zeg! Raar dat er nog geen persbericht is geweest, met van de landingsbaan afgeschoten o.i.d. meestal zijn daar wel snel mee, om speculaties tegen te gaan. Ik vind het een raar ongeluk. CNN gaat alweer naar gewone programmering. Echt soms begrijp ik dat niet. Als Obama een scheet laat, is het gekkenhuis daar. Ik kijk wel Skynews | ||
KinkyGiraf | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:45 | |
quote:Je kunt wel eindeloos blijven herhalen maar er is op dit moment gewoon geen nieuws. Als er nieuws is, zal CNN dit echt wel melden. | ||
Jernau.Morat.Gurgeh | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:49 | |
CNN had het net over 26 overlevenden van 172 inzittenden... | ||
AchJa | woensdag 20 augustus 2008 @ 18:57 | |
quote:Idd, zie het ook. En ik ben benieuwd hoeveel van die 26 het gaan overleven... | ||
Big_Yin | woensdag 20 augustus 2008 @ 19:06 | |
Een oog getuige die foto's had opgestuurd naar de BBC gaf aan dat het toestel op zijn linker kant is terecht gekomen en dat daar 3 van de 4 uitgangen zitten. Ook stond het gras meteen in de brand rond om he vliegtuig wat reddings werk alleen maar moeilijker maakte. De mensen die het in eerste instantie overleeft hebben zullen hierdoor weinig kans hebben gehad als ze eenmaal buiten het vliegtuig waren. | ||
Dirk-Kuijt | woensdag 20 augustus 2008 @ 19:11 | |
Laatst heeft zo'n type vliegtuig van AA ook al zo'n probleem gehad.![]() | ||
Nieuwschierig | woensdag 20 augustus 2008 @ 19:17 | |
quote:Zeg schele teringhond... ik post alles wat ik wil en wat relevant is. Jammer voor jou dat vele doden in het verkeer compleet onschuldig zijn aan de gebeurtenis en dat het aantal zwaargewonden nog een faktor 10 hoger is. | ||
Dirk-Kuijt | woensdag 20 augustus 2008 @ 19:18 | |
quote:Ik denk dat je dat verkeerd gelezen hebt, want een MD-82 heeft in totaal 7 uitgangen. 4 aan de linker kant en 3 aan de rechter kant. | ||
Denewar | woensdag 20 augustus 2008 @ 19:19 | |
146 hebben de vlucht niet overleefd. 7 passagiers van lufthansa, w.o.4 duitsers in ieder geval. Schijnen meer nationaliteiten te zijn. het is wel een heel apart geval bij het opstijgen, de linkermotor vatte vlam.... Is terrorisme uitgesloten? | ||
Dirk-Kuijt | woensdag 20 augustus 2008 @ 19:23 | |
quote:Niets aparts hoor. De meeste ongevallen vinden plaats tijdens of net na het opstijgen. De motoren krijgen het tijdens het opstijgen het zwaarst te voorduren. | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 19:26 | |
quote:Hoe is het precies relevant dan? Wat heeft de verkeersveiligheid in een land te maken met een vliegtuigongeluk? | ||
Big_Yin | woensdag 20 augustus 2008 @ 19:29 | |
quote:Misschien dat ze het alleen over de nood uitgangen hebben. Ik heb niet gekeken verder hoeveel uitgangen dat toestel heeft. ![]() | ||
Dirk-Kuijt | woensdag 20 augustus 2008 @ 19:36 | |
quote:Aan beide kanten zitten 2 nood uitgangen. | ||
Nieuwschierig | woensdag 20 augustus 2008 @ 19:52 | |
quote:De nieuwszenders zijn ramptoeristen. Vandaag een hype, morgen oud nieuws. En ze blijven live uitzenden zolang het rookt. Het is goed om een en ander in een vergelijkend (in dit geval Spaans) kader te trekken. Niet om het te bagataliseren maar om niet schouderophalend voorbij te gaan aan diegenen die we en dat op pagina 11 terugvinden omdat deelname aan wegverkeer blijkbaar eigen risico is geworden. | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 19:57 | |
quote:Ik vind het wel meevallen met de verkeersveiligheid hier in Spanje. Getallen zijn soms wat te mathematisch. En wat jouw statement betreft: Hoe lang hebben we in Nederland niet over de Bijlmerramp nagepraat, ook op televisie? Deze ramp is nog eens drie keer zo groot; dat blijft in Spanje wel even hangen hoor. En inderdaad heb je met deelname aan het verkeer meer eigen risico dan wanneer je in een vliegtuig gaat zitten. | ||
marcb1974 | woensdag 20 augustus 2008 @ 20:34 | |
146 dood, 26 gewond. Mogelijk waren er Nederlanders aan boord. | ||
TC03 | woensdag 20 augustus 2008 @ 20:37 | |
Dat dit soort dingen anno 2008 nog gebeuren in West-Europa. ![]() | ||
Swetsenegger | woensdag 20 augustus 2008 @ 20:40 | |
quote:Alsof je weet welk vliegtuig het is.... | ||
ouderejongere | woensdag 20 augustus 2008 @ 20:51 | |
Zou het kunnen dat de crash in scene is gezet?![]() waar is het vliegtuig? | ||
Jed1Gam | woensdag 20 augustus 2008 @ 20:51 | |
achter de heuvel mischien? | ||
Plato1980 | woensdag 20 augustus 2008 @ 20:53 | |
Ah, de eerste complottheorie doet al de ronde. | ||
ouderejongere | woensdag 20 augustus 2008 @ 20:53 | |
quote:Lijkt meer op een barbecue dan een neergestort VLIEGTUIG. | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 20:54 | |
quote:Het is blijkbaar een wat dieper deel waar het vliegtuig in terecht is gekomen. En alleen de motoren waren blijkbaar nog goed te zien. Als het vliegtuig al in de lucht in tweeën breekt, zoals een van de simulaties laat zien, is het niet zo vreemd als er niet veel meer van over is. En nou de alu-hoedjes weer af! | ||
ouderejongere | woensdag 20 augustus 2008 @ 20:57 | |
quote:Heb je wel eens de beelden van 9/11/01 of 4/10/92 gezien? Een neergestort vliegtuig geeft echt geen witte rook. Witte rook komt uit te schoorsteen van het Vaticaan als er een nieuwe paus gekozen is. | ||
Big_Yin | woensdag 20 augustus 2008 @ 20:58 | |
wat denk je van al dat gras wat er omheen in de fik staat? | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 21:00 | |
quote:Ik weet niet genoeg van dat soort zaken om je met goede argumenten tegen te spreken maar feit blijft dat er veel te veel mensen bij betrokken zijn. Na nog even wat nagelezen te hebben concludeer ik dat er nog wel degelijk delen van het vliegtuig 'heel' waren want er zijn brandweermensen naar binnen gegaan (zeer onplezierige taak lijkt me). Je moet wel reëel blijven. Waarom zou dit een complot zijn? Niemand rept zelfs maar over terrorisme, dus wat zou wie er aan hebben? | ||
Roi | woensdag 20 augustus 2008 @ 21:01 | |
quote: ![]() ![]() | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 21:02 | |
Trouwens zowel New York als Amsterdam waren voornamelijk gebouwbranden, en zoals Big_Yin terecht aangaf was het hier gras. | ||
ouderejongere | woensdag 20 augustus 2008 @ 21:05 | |
quote:Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid. | ||
ouderejongere | woensdag 20 augustus 2008 @ 21:06 | |
quote:En de kerosine dan? Een vliegtuig dat net een vliegveld verlaten heeft zit meestal redelijk volgetankt. | ||
amaranta | woensdag 20 augustus 2008 @ 21:07 | |
quote:Dit soort dingen kunnen anno 2180 nog wel gebeuren lijkt me. | ||
Plato1980 | woensdag 20 augustus 2008 @ 21:07 | |
quote:De ETA heeft nog nooit een dergelijke aanslag gepleegd, dus dat is echt flauwekul. Afgezien daarvan kunnen er wel eens ongelukken gebeuren. Vliegen is op zich heel veilig, de kans dat het misgaat is praktisch nul, maar het kan wel. | ||
Jed1Gam | woensdag 20 augustus 2008 @ 21:08 | |
Flikker op met die bullshitcomplottheorien. | ||
amaranta | woensdag 20 augustus 2008 @ 21:08 | |
quote:Jij hebt teveel de dVnccode gelezen eppo. | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 21:08 | |
quote:Je bent niet goed op de hoogte. Dat waren treinen en geen metros. Nog altijd is niet bewezen dat die aanslagen door de ETA zijn gepleegd en zelfs als dat wel zo zou zijn, waar ligt dan de vergelijking met deze? Die treinen waren toch duidelijk te zien? Hoe ga jij uitleggen dat honderden hulpverleners en familieleden van slachtoffers zeggen dat er toch echt een vliegtuig was? Echt, de wereld is niet èèn groot complot. | ||
rgn | woensdag 20 augustus 2008 @ 22:06 | |
Ik lees op nu.nl dat er misschien ook nederlanders aan boord waren. Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat "misschien". Ik bedoel: Ik mag toch aannemen dat zo'n maatschappij een passagierslijst uit kan draaien van elke vlucht en is daar dan geen nationaliteit oid bij te vinden? | ||
Jed1Gam | woensdag 20 augustus 2008 @ 22:07 | |
Misschien hebben ze die lijst nog niet naar buiten gebracht. | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 22:12 | |
Ik denk inderdaad dat eerst iedereen geïdentificeerd moet worden voor ze met passagiers-gegevens naar buitenkomen. | ||
Plato1980 | woensdag 20 augustus 2008 @ 22:13 | |
quote:Dat kan dan nog wel even duren, want dat lijkt me gezien de berichten verdomd moeilijk. | ||
KinkyGiraf | woensdag 20 augustus 2008 @ 22:28 | |
quote:De ETA zou nooit achter een dergelijke aanslag zitten, als het een aanslag zou zijn. Zij hebben een totaal andere werkwijze dan bv. Al Qaida. ETA waarschuwt voorafgaand aan een bommelding waardoor er erg weinig of vaak geen slachtoffers vallen maar er enkel schade (en angst?) wordt veroorzaakt. | ||
Plato1980 | woensdag 20 augustus 2008 @ 22:31 | |
quote:Precies de ETA heeft nooit geprobeerd om veel slachtoffers te maken. Zij richten zich op specifieke mensen en niet op willekeurige burgers. | ||
Kabbie_Kabbie | woensdag 20 augustus 2008 @ 23:18 | |
Ik heb de Pas. lijst van de betreffende vlucht gevonden: hoewel ze staan gewoon mop de site. http://www.spanair.com/web/en-gb/DSite/Listing-of-passengers/ | ||
Kabbie_Kabbie | woensdag 20 augustus 2008 @ 23:23 | |
Edit. sorry was te vroeg na wat googlen kom ik een zweedse uit. dus vergeet maar wat ik heb gezegt, | ||
Plato1980 | woensdag 20 augustus 2008 @ 23:24 | |
quote:Mogelijk Nederlandse naam, kan ook Duits zijn. | ||
Kabbie_Kabbie | woensdag 20 augustus 2008 @ 23:25 | |
- [ Bericht 99% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 20-08-2008 23:28:36 ] | ||
Kabbie_Kabbie | woensdag 20 augustus 2008 @ 23:28 | |
- | ||
Strani | woensdag 20 augustus 2008 @ 23:55 | |
Man daar word je pas echt triest van, als je die passagierslijst zo ziet. Dat soort gedachtes schieten dan wel even door je heen als je zelf weer in een vliegtuig zit. | ||
sander89 | donderdag 21 augustus 2008 @ 00:30 | |
quote:OMG ben jij nou echt zo dom en wereldvreemd? ![]() De brand van het vliegtuig is al lang geblust op die foto waarschijnlijk, alleen nog wat rook is dat van de begroeiing daarom heen. Op andere foto's zie je duidelijk hoop zwarte rook. Als je nou ook effe het topic had doorgelezen had je de link gezien naar foto's van de crash plek, daarop zie je duidelijk een stuk van de romp en staart. | ||
Roel_Jewel | donderdag 21 augustus 2008 @ 00:42 | |
Wat een ramp ![]() ![]() 't Begint met berichten over een paar doden en dan lees je nu over > 150 doden ![]() | ||
Roel_Jewel | donderdag 21 augustus 2008 @ 00:55 | |
quote: ![]() | ||
Roel_Jewel | donderdag 21 augustus 2008 @ 00:57 | |
http://news.sky.com/skyne(...)icle/200808315083058quote: | ||
Ofyles2 | donderdag 21 augustus 2008 @ 02:27 | |
quote:Dit was een ongebruikelijke fout bij Spanair, tenminste de verkeersautoriteiten hebben bij dat bedrijf niets verdachts gesignaleerd. | ||
Chancard | donderdag 21 augustus 2008 @ 02:40 | |
quote:Statistiek heeft er geen zak mee te maken... je rijdt dagelijks rond met de auto of met de bus... als al die ongelukken even veel media-aandacht zouden krijgen, dan zou je liever te voet gaan. | ||
indahnesia.com | donderdag 21 augustus 2008 @ 02:46 | |
Aah, Europa is aan de beurt met een grote ramp. Kan Indonesie het vingertje uitsteken en stellen dat het hier net zo veilig is ![]() | ||
AchJa | donderdag 21 augustus 2008 @ 03:23 | |
De officiele lijst van El-Mundo: http://estaticos.elmundo.(...)asajeros_spanair.pdf Nino is toch kind en bebe baby? ![]() | ||
tong80 | donderdag 21 augustus 2008 @ 04:10 | |
Vreselijk. Doet me denken aan de vliegramp op Tenerife in de jaren 70![]() | ||
indahnesia.com | donderdag 21 augustus 2008 @ 04:14 | |
quote:Ik las gisterenavond (indonesische tijd) nog net een berichtje 'mogelijk 20 gewonden bij vliegtuigongeluk Madrid'... en toen ben ik een film gaan kijken... ook niet mis. ![]() | ||
sander89 | donderdag 21 augustus 2008 @ 04:18 | |
quote:Ze zeiden op het nieuws dat 2 baby's de crash overleefd hadden. ![]() ![]() Maarja elke leven is natuurlijk heel erg. quote:Ze spreken nu nog maar over 19 overlevende ![]() ![]() | ||
starla | donderdag 21 augustus 2008 @ 07:16 | |
quote:Heel triest, maar dit kun je niet vergelijken met Tenerife denk ik. Er waren toen compleet andere omstandigheden en oorzaken, en veel meer doden. | ||
indahnesia.com | donderdag 21 augustus 2008 @ 07:41 | |
quote:gevolgen zijn wel hetzelfde; een vliegramp. Inderdaad met minder slachtoffers, maar dat maakt niet uit. Er zullen in de Bijlmer ook genoeg mensen zitten die allerlei rare dromen krijgen bij het zien van deze beelden. | ||
Plato1980 | donderdag 21 augustus 2008 @ 07:54 | |
quote:Wat een achterlijke reactie zeg. | ||
Dirk-Kuijt | donderdag 21 augustus 2008 @ 08:09 | |
Aan die lijst te zien zaten er geen Nederlanders in. | ||
motorbloempje | donderdag 21 augustus 2008 @ 08:23 | |
quote:leuke scene ![]() zag er niet goed uit overigens... al wordt gezegd dat het vliegtuig ondanks technische problemen (vlak) voor het opstijgen toch is weggegaan... dat vind ik dan weer een beetje raar ![]() ![]() | ||
El_Matador | donderdag 21 augustus 2008 @ 08:24 | |
quote:"gelukkig" heeft de natuur die pinda's mooi te pakken gehad met een tsunami, zo'n 3,5 jaar terug... ![]() | ||
Pappie_Culo | donderdag 21 augustus 2008 @ 08:29 | |
quote:De kans op een serieus ongeluk is vrij klein, veel kleiner dan in het autoverkeer. Wat ze er alleen nooit bijzeggen is dat itt de auto, bij een vliegtuig het kleinste ongemak kan leiden tot een grote ramp en dat de overlevingskansen in een vliegtuig bij een crash vele malen kleiner zijn dan in het autoverkeer. | ||
Pappie_Culo | donderdag 21 augustus 2008 @ 08:30 | |
quote:Niet? Nou ja, als je in dat vliegtuig zit niet meer in ieder geval ![]() | ||
Dirk-Kuijt | donderdag 21 augustus 2008 @ 08:35 | |
Dit is de desbetreffende kist in betere tijden:![]() | ||
Intrepidity | donderdag 21 augustus 2008 @ 11:54 | |
quote:Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=27325 | ||
Pappie_Culo | donderdag 21 augustus 2008 @ 11:55 | |
too little, too late. Niets nieuws dus. | ||
firewirecable | donderdag 21 augustus 2008 @ 12:20 | |
Mijn vriendin vliegt ook voor Spanair en ze heeft die route ook vaak gevelogen en ook een aantal keren met de EC-HFP. Gelukkig hoefde ze gisteren avond laat pas op en neer naar Mahon te vliegen. Eerst met een Airbus, maar na een verandering van vlucht met een MD82 ![]() Er zaten 3 stewardessen op die vlucht die een verplaatsings vlucht hadden naar LPA. Een er van heeft het overleefd volgens de berichten. Volgens BCN maintenance was de EC-HFP een van de jongste MD's van de Spanair vloot en stond deze niet op de retirement lijst die was opgesteld voor de aankomende reorganisatie. BCN maintenance heeft de EC-HFP dinsdag nog in onderhoud gehad en geen afwijkende zaken gevonden aan de motoren dus wat de oorzaak is is nog onbekend. Dat zal blijken uit het onderzoek. Hier nog wat foto's van Flickr: ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Elvislives | donderdag 21 augustus 2008 @ 12:49 | |
quote:Ik heb ook een vriendin als stewardess, en ook al weet je dat het een van de veiligste transport middelen is, je schrikt je toch kapot als je zoiets leest. Gelukkig zat je vriendin niet op die vlucht! | ||
ASroma | donderdag 21 augustus 2008 @ 14:47 | |
![]() wat een foto dit........ het ene vliegtuig stort neer en de andere stijgt al weer op | ||
indahnesia.com | donderdag 21 augustus 2008 @ 15:18 | |
quote:Zijspoor absoluut, belachelijk? verklaar je nader.. | ||
Samson | donderdag 21 augustus 2008 @ 18:39 | |
Ik begrijp niet zo goed waarom de Nationaliteiten van de inzittenden niet bekend zijn. Vandaag de dag tig controles, paspoortcheck, etc etc. Dan kan dat toch direct bekend worden gemaakt. Of mis ik iets? | ||
Strani | donderdag 21 augustus 2008 @ 19:31 | |
quote:Inderdaad wrang, maar wel logisch. Naast alle chaos aangaande het ongeluk moet je als luchthaven dan proberen de rest zoveel mogelijk 'normaal' te laten lopen. Stel je voor dat je nog eens twintig-duizend gestrande reizigers hebt rondlopen. | ||
amaranta | donderdag 21 augustus 2008 @ 21:15 | |
Heb met mn ma gesproken die zit nu ook in Spanje. En in een dorp in de buurt van waar zij nu zit. Is dus gewoon een gezin (hoe zeg je dat tactisch....) verscheurd. Moeder en dochter zijn omgekomen en andere dochter en vader liggen in zkh, waarvan vader slecht aan toe. Ook een jong gezin met baby van 3 maanden die naar de CE gingen om de baby te dopen omgekomen. Wordt er helemaal naar van. Firewirecable, gelukkig zat jouw vriendin niet op die vlucht. En wat eng lijkt het me om later op die avond in zo;n type vliegtuig te zitten.. | ||
Roel_Jewel | donderdag 21 augustus 2008 @ 21:20 | |
Op 't journaal werd gezegd dat ramp is gefilmd door een amateur. Iemand die beelden al ergens gezien ![]() | ||
Monidique | donderdag 21 augustus 2008 @ 21:22 | |
quote:Ging over de nasleep, de branden enzo, niet de crash zelf. | ||
Roel_Jewel | donderdag 21 augustus 2008 @ 21:23 | |
quote:Ah, dan vergist Arninkhof zich. '...het ongeluk, dat is gefilmd door een amateur ...' | ||
Monidique | donderdag 21 augustus 2008 @ 21:24 | |
quote:Nou ja, dat was zo bij het zes uur-journaal althans. | ||
amaranta | donderdag 21 augustus 2008 @ 21:33 | |
Nou ja, het ongeluk is ook alles wat daarna gebeurd lijkt me Of wil jij graag zien hoe het gebeurd? Net zoals bij 911 dat je het vliegtuig het gebouw ziet rammen??? | ||
amaranta | donderdag 21 augustus 2008 @ 21:40 | |
Stukje over de overlevenden. http://www.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAS&idtipusrecurs_PK=7&idnoticia_PK=537274 3 kinderen (7,8 en 11) hebben de ramp overleefd, lijkt me zo dubbel. Blij dat ze nog leven,maar waarschijnlijk in een klap hun gezin kwijt. | ||
Roel_Jewel | donderdag 21 augustus 2008 @ 22:04 | |
Net op 't journaal een stel dat het vliegtuig op drie minuten had gemist. Ze mochten wel inchecken, maar 't vliegtuig was net weg... | ||
Strani | donderdag 21 augustus 2008 @ 22:11 | |
Er zijn volgens mij wel beelden van het ongeluk zelf maar die zijn in handen van de autoriteiten, in verband met het onderzoek. | ||
Plato1980 | donderdag 21 augustus 2008 @ 22:12 | |
quote:Aangezien het zo ongeveer op de startbaan gebeurd is moeten er haast wel beelden zijn. | ||
Strani | donderdag 21 augustus 2008 @ 22:14 | |
Inderdaad, en wellicht ook amateur-beelden genomen vanuit T4, hoewel dat een toevals-'treffer' zou zijn. Het is een stuk drukker in T1, T2 en T3 maar van daaruit kan je baan 36L niet zien. | ||
KinkyGiraf | donderdag 21 augustus 2008 @ 22:18 | |
Hmmm... ik denk dat ik het te disturbing zou vinden om die beelden te bekijken... ik vond het al erg om die namenlijst te bekijken... | ||
Strani | donderdag 21 augustus 2008 @ 22:24 | |
Ik denk dat de namenlijst me meer aangreep dan dat de beelden zouden doen eigenlijk..wel vreemd. Waren er niet ook beelden van de Bijlmerramp? Althans vanuit de verte? | ||
motorbloempje | donderdag 21 augustus 2008 @ 22:38 | |
quote: ![]() | ||
amaranta | donderdag 21 augustus 2008 @ 22:50 | |
quote:Inderdaad. En dan al helemaal als je ziet staat, met baby. Men o men. (Ik ben maar week geworden sinds ik moeder ben geworden, vroeger greep zoiets mij aan, maar nu.....ik word er werkelijk helemaal naar van) | ||
Tism | donderdag 21 augustus 2008 @ 22:51 | |
Hoeveel slachtoffers zijn er gevallen?.. ![]() | ||
El_Matador | donderdag 21 augustus 2008 @ 22:58 | |
quote:Teveel. | ||
Dirk-Kuijt | donderdag 21 augustus 2008 @ 23:02 | |
De piloten horen niet tot het stel overlevende? | ||
Vivi | donderdag 21 augustus 2008 @ 23:43 | |
Google Ads kunnen zo af en toe best smakeloos zijn, valt me weer eens op. | ||
Pappie_Culo | vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:24 | |
quote:Dat is pas bizar, maar komt volgens mij nog best vaak voor. Zo zie je maar weer... Je hebt niks te bepalen op dit gebied. | ||
Plato1980 | vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:37 | |
quote:Ik heb inderdaad ook wel eens gelezen over een man die zijn paspoort vergeten was en daarom niet mee mocht. Op dat moment heel vervelend, totdat hij een paar uur later hoorde dat het desbetreffende vliegtuig neergestort was en niemand het had overleefd. | ||
Roel_Jewel | vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:53 | |
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C90425847B1F7D.htmlquote: | ||
KinkyGiraf | vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:16 | |
quote:Andere wending dus. Vreemd dat een vliegtuig de power niet zou hebben om op te stijgen ![]() | ||
Pappie_Culo | vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:18 | |
Vreemd dat mensen blijkbaar spontaan grote vlammerige vuurballen zien die er niet zijn. | ||
Intrepidity | vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:29 | |
Het verlies van thrust kan honderden verschillende oorzaken hebben, dus voorlopig weten we nog niks.. | ||
indahnesia.com | vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:47 | |
quote:dat is niet heel vreemd en er is zelfs een term voor maar die is me ontschoten. | ||
Intrepidity | vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:49 | |
quote:neppovuurballisme | ||
Dirk-Kuijt | vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:36 | |
quote:Kan altijd wat anders fout zijn gegaan. Een brandstofpomp die niet meer werkte of iets dergelijks. | ||
Pappie_Culo | vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:45 | |
quote:Aldus De Telegraaf. Of het waar is moet nog blijken, maar het zou niemand verbazen. Dikke kans dat een der leden van de directie binnen afzienbare tijd een kogel in z'n hoofd treft. Mocht het waar zijn, terecht natuurlijk. Anderzijds van de piloot ook stupide. | ||
Elvislives | vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:01 | |
Tering, je zou maar zo'n SMS krijgen. Sowieso zit je dan compleet in de stress totdat je die persoon weer in levende lijve voor je ziet. Smeerlappen daar bij Spanair, je eerste taak is de passagiers veilig te verplaatsen. Tijd is ook belangrijk, maar mag niet de veiligheid van je passagiers en bemanningsleden in gevaar brengen. | ||
Strani | vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:08 | |
Dit was net na het ongeluk: http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/22/espana/1219401793.html Helpt wel als je Spaans begrijpt. | ||
Dirk-Kuijt | vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:09 | |
![]() | ||
Elvislives | vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:19 | |
Tering dat filmpje, dat ongeloof bij die man en dat meisje Susana die het maar niet kan geloven dat het echt een vliegtuig was. | ||
Roel_Jewel | vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:24 | |
quote:Tering ![]() | ||
Strani | vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:26 | |
quote:Ja inderdaad..het geeft wel weer hoe traumatisch het al moet zijn om een vliegramp vanaf een kleine afstand zelf te zien, laat staan dat je er zelf bij betrokken bent. | ||
Elvislives | vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:52 | |
quote:Kan me nog de black box van de Bijlmerramp herinneren, waarbij je de toren hoort roepen, en opeens is het vleigtuig van de radar. De toren bleef oproepen en oproepen en ineens hoor je op de achtergrond "hou maar op, hij is neergestort...een gigantische vuurbal daar boven de stad"... | ||
Strani | vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:01 | |
'Het is gebeurd, Henk' Ja die kan ik me ook nog erg goed herinneren. Het is alleen wel de tower trouwens en niet de black box, maar dat is een detail. | ||
Nieuwschierig | vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:06 | |
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro | ||
Intrepidity | vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:41 | |
quote:En misschien waren het 13 dwergen in groene pakjes die met hun kleine koevoetjes de motor eraf gesloopt hebben... Dat zal het onderzoek uitwijzen, en speculeren heeft niet gek veel zin in dit stadium.. | ||
Strani | vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:42 | |
quote:In Faro ging het echter om een landing. Het blijft gewoon gissen maar de verwachting is dat men binnen een maand de oorzaak zal kennen, las ik. | ||
KinkyGiraf | vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:47 | |
quote:Als dat zo blijkt te zijn heb jij wel de scoop van de eeuw. | ||
Adelante | vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:51 | |
quote:Zul je net zien dat het 11 dwergen waren ![]() | ||
msnk | vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:01 | |
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen? | ||
Strani | vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:04 | |
quote:Het ging om hoeveel doden er bevestigd waren. Bij de ene bron ging het wel sneller omhoog dan bij de andere. Maar inderdaad had het misschien anders gemoeten; op deze manier gaven de media te veel hoop aan families. | ||
KinkyGiraf | vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:04 | |
quote:Het ging om bevestigde doden. Mensen die zich nog in het gebied bevonden (al dan niet overleden) die de hulpdiensten nog niet hadden bereikt, worden niet formeel als dode geteld. Edit: wat Strani ook zegt dus. Maar volgens mij gaat dit toch vaker zo met rampen? Je hoort dodenaantallen dan vaak oplopen. | ||
msnk | vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:18 | |
quote:Nou, dat klopt wel, maar zelden zo'n verschil! Eerst 10% van de inzittenden dood, en dat stijgt echt opeens naar 80, dat vind ik wel erg slordig. Maar zoals Strani zegt, dat geeft gewoon teveel hoop aan de families. | ||
Oblivion | vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:35 | |
quote:Holy smoke... ![]() | ||
Nieuwschierig | vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:56 | |
quote:Maakt dat zoveel uit dan? Volgens Baksteen kan een DC9 of aanverwant met 1 motor genoeg vaart houden om op te stijgen. Maar als een vliegtuig ineens in een valwind komt gaat ie tegen de grond | ||
Freak187 | zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:01 | |
Ieder vliegtuig kan met één motor uit ná V1 doorklimmen. Er gaan geruchten dat de piloten niet de goede take-off config hadden geselecteerd. Flaps en slats niet uit, daar zijn ook al meerdere ongelukken mee gebeurd. Al zijn tegenwoordig vliegtuigen uitgerust met een aural warning die er voor waarschuwt dat je configuratie niet goed is. Piloten moeten dan gelijk de gashendels terughalen. Ik ben erg benieuwd wat de oorzaak is. | ||
Strani | zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:25 | |
Ik blijf het te opvallend vinden dat een eerdere poging al was afgebroken. Zo vaak komt dat toch ook weer niet voor? | ||
Dirk-Kuijt | zaterdag 23 augustus 2008 @ 16:49 | |
quote:Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem. | ||
Nieuwschierig | zaterdag 23 augustus 2008 @ 18:13 | |
Het lijkt idd met de snelheid (oftewel gebrek aan lift) te maken te hebben. CNN: "Canary Islands regional President Paulino Rivero said after meeting with Spain's prime minister, Jose Luis Rodriguez Zapatero, that the latter had seen the video and described it as showing the plane using up all the runway as it tried to take off but then never reaching adequate altitude" Q: Moet een piloot niet de start afbreken als de tijd (of afgelegde afstand) tot V1 te veel boven de vooraf berekende waarde komt? Want vanaf een punt x gaat hij resterende baanlengte niet alleen gebruiken om V1/V2/VR te bereiken maar eet hij vervolgens zijn eigen remweg op. Ergens tussen V1 en punt x zou hij dan in de ankers moeten. | ||
Freak187 | zondag 24 augustus 2008 @ 13:05 | |
quote:V1 is een gekozen snelheid waarbij je nog op de grond bent, en nog veilig kunt stoppen voor het einde van de baan. Na V1 te hebben bereikt zijn de protocollen dat je door moet vliegen en uit moet klimmen. Maar er zijn gangbare uitspraken van piloten die zeggen dat je toch maar beter de start kan afbreken als je nog niet airborne bent. Er wordt voor iedere start een berekening gemaakt van de V-speeds, gebaseerd op oa: hoogte/luchtdruk van het vliegveld, temperatuur, baanlengte en het actuele gewicht van het vliegtuig. Het is tot nu toe gewoon speculeren en dat slaat eigenlijk nergens op. Er zijn verhalen van een ontploffende motor en er zijn verhalen van een onjuiste take-off configuratie. Maar misschien is er wel TOTAAL iets anders gebeurt. | ||
Freak187 | zondag 24 augustus 2008 @ 13:07 | |
quote:Dit lijkt er dus op dat de take-off configuratie er niet goed uitzag. Want zonder slats en flaps geselecteerd is het voor een volgeladen vliegtuig zeer zeer moeilijk om op te stijgen, helemaal als de baan op een gegeven moment opraakt. | ||
Intrepidity | zondag 24 augustus 2008 @ 16:51 | |
Geen enkele piloot is in ieder geval zo dom om te vergeten zijn flaps-configuratie goed in te stellen. Onderdeel van de checklists, een van de meest basic dingen.. Ik kan me nog voorstellen dat er een technisch mankement met de flaps/slats was dan, maar je krijgt geen green light in de cockpit als daar iets fout mee is, en ook het controleren daarop is onderdeel van de before-takeoff checklist.. Al met al lijkt dat me zeer onwaarschijnlijk Wat me logischer lijkt is dat op de een of andere manier de motoren een stuk minder thrust leverden. en dat ze aan het eind van de baan net rond V2 niet veel keus meer hadden dan de yoke omhoog trekken... V2, optrekken, daling snelheid door stijgen, <V2, en weer naar benee.. Maargoed, dat is speculatie, en eigenlijk doe ik daar liever niet aan ![]() | ||
spanishgirl | zondag 24 augustus 2008 @ 22:46 | |
De 31e María Luisa Estévez Gonzalez is gistermiddag in het ziekenhuis La Paz aan haar verwondingen overleden. Haar lichaam was voor 72% verbrand.Dit brengt het dodental op 154. ![]() | ||
Strani | zondag 24 augustus 2008 @ 22:50 | |
Dat is zo'n geval van 'misschien maar beter voor haar'. Heel triest. | ||
Freak187 | maandag 25 augustus 2008 @ 12:54 | |
quote:Ik ken een aantal voorbeelden waarbij de piloten braaf hun check lists afgaan, maar geen knoppen of hendels omzetten. | ||
Intrepidity | maandag 25 augustus 2008 @ 14:00 | |
quote:Omdat de feitelijke acties al voor de checklist liggen, de checklist is slechts een controle, dus in het optimale geval hoef je inderdaad niks meer te doen Edit: Overigens zie ik in de normal checklist van de MD82 nergens vermeld dat er ook gechecked word op green light bij de flaps/slats ![]() http://cyril-murat.fr/Documents/Maddog_cl.pdf [ Bericht 25% gewijzigd door Intrepidity op 25-08-2008 14:05:46 ] | ||
Dirk-Kuijt | dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:21 | |
quote:Er zouden geruchten zijn dat 1 motor in zijn achteruit stond. | ||
El_Matador | dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:31 | |
quote:Sja, vreemd. Ik dacht dat vliegtuigen helemaal geen achteruit hadden? Daarom worden ze toch ook weggeduwd? | ||
Dirk-Kuijt | dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:43 | |
quote:Als een vliegtuig land zetten ze de motoren op reverse om het vliegtuig af te remmen. | ||
starla | dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:45 | |
quote:Dat merk je als piloot toch meteen lijkt me. | ||
Dirk-Kuijt | dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:47 | |
quote:Misschien is hij tijdens de start opeens in zijn reverse gegaan? | ||
Pappie_Culo | dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:47 | |
quote:Je bent in de war met de achteruitkijkspiegel ![]() | ||
El_Matador | dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:48 | |
quote:Niet als de stewardess op je schoot zit. ![]() | ||
El_Matador | dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:48 | |
quote: ![]() Gracias. ![]() | ||
Strani | dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:57 | |
quote:Inderdaad. De motor heeft dus wel een achteruit maar die kan niet worden gebruikt voor normaal taxiën. Dus daar hebben ze dan een auto'tje voor. ![]() Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik in November met Iberia naar Barajas ga en niet met Spanair..toch wel een beetje een opluchting na een week met zoveel Spanair incidenten. | ||
starla | dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:59 | |
quote:Ik weet niet of je zo blij moet zijn. Ik bedoel, hoe groot is de kans dat in 3 maanden tijd 2 vliegtuigen van dezelfde maatschappij neerstorten? ![]() | ||
Dirk-Kuijt | dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:00 | |
quote:idd quote: | ||
Pappie_Culo | dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:02 | |
Wel leuk voor de Marketing afdeling. ONCE IN A LIFETIME OFFER! | ||
Lucifer_Doosje | dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:21 | |
quote:Dat kan wel degelijk, het gebeurd alleen niet. | ||
Lucifer_Doosje | dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:23 | |
quote:En uiteraard krijgen we nu gelijk weer elk incidentje met een Spanair toestel uitgebreid in het nieuws ![]() | ||
Strani | dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:23 | |
quote:Haha tja..net zo groot als dat er in drie maanden tijd 2 vliegtuigen op dezelfde luchthaven neerstorten, gok ik. ![]() | ||
Strani | dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:23 | |
quote:Dat bedoel ik..een vliegtuig kàn ook met 150kmh taxiën maar ook dat doet ie maar niet. ![]() | ||
El_Matador | dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:29 | |
Maar goed dat ik geen piloot ben geworden ![]() Al vlieg ik ongeveer net zo vaak tegenwoordig, maar goed. Barajas is trouwens wel een stuk gegroeid in de laatste jaren. | ||
Intrepidity | dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:41 | |
quote:De thrustreverser is afaik lang niet sterk genoeg om een vliegtuig daadwerkelijk de andere kant op te bewegen, en kan daarom alleen gebruikt worden om af te remmen | ||
Strani | donderdag 18 september 2008 @ 18:30 | |
De video van dit ongeluk is inmiddels vrijgegeven staat nu op: http://www.elpais.com/ | ||
Strani | donderdag 18 september 2008 @ 18:33 | |
En een audio van de eerste melding: http://www.elpais.com/aud(...)0918elpepunac_1/Aes/ (In het Spaans natuurlijk) | ||
sander89 | vrijdag 19 september 2008 @ 01:03 | |
Is nog een flink stuk door gegleden zo te zien voordat die uit elkaar spatte. Maar wat een drama, door dat een systeem niet werkt en blijkbaar de piloten ook niet helemaal goed hebben opgelet. | ||
ASroma | vrijdag 19 september 2008 @ 06:49 | |
ongeloofelijk dat daar nog mensen levend zijn uitgekomen, het is eigenlijk meteen een vuurbal..... zal wel het afgebroken achterste deel zijn waar dan nog mensen uitgekomen zijn.... ongeloofelijk... |