FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Doden bij vliegramp Madrid
AchJawoensdag 20 augustus 2008 @ 15:43
quote:
From CNN's Al Goodman

MADRID, Spain (CNN) -- A plane belonging to one of Spain's three major private carriers went off the runway at Madrid's Barajas Airport Wednesday, an airport official said.

Smoke could be seen rising from the end of the runway at Madrid's Barajas Airport.

Clouds of gray and black smoke were rising from the site. There are believed to be injuries, the official said.

The incident happened as Spanair Flight 5022 was taking off from the main runway, the official said. It was headed to Las Palmas in the Canary Islands, a more than two-hour flight.

Spanish media reported there were 160 people onboard.
CNN


Denk je even lekker naar de Canarische Eilanden te gaan.... Maar hopen dat het meevalt.
OAwoensdag 20 augustus 2008 @ 15:46
Nog nooit gehoord van Spanair... maar idd hopen dat het meevalt en bij gewonden blijft...
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 15:47
Da's niet zo mooi..ik kijk nu naar CNN+, de Spaans-talige CNN. We vliegen zelf ook meestal met Spanair naar Madrid om dan van daaruit door te vliegen..maar goed, dit maakt dan de statistische kans dat wij er ook een ongeluk mee krijgen weer kleiner.
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 15:48
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 15:46 schreef OA het volgende:
Nog nooit gehoord van Spanair... maar idd hopen dat het meevalt en bij gewonden blijft...
Spanair doet voornamelijk nationale vluchten in Spanje. Het is ook een partner van de Star Alliance.
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 15:49
Zeven doden hoor ik net op CNN+.
Gweanethwoensdag 20 augustus 2008 @ 15:53
http://www.nu.nl/news/170(...)al_in_Madrid%27.html
venomsnakewoensdag 20 augustus 2008 @ 15:54
Roel_Jewelwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:04
Lekker .
Op CNN.com wordt (nog?) niet over dodelijke slachtoffers gesproken.
Roel_Jewelwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:05
Hm, TT heeft 't over zeven doden idd:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
 129     Teletekst wo 20 aug           
 ***************************************
    Vliegtuigongeluk luchthaven Madrid  

 ***************************************
 ` Op de luchthaven van Madrid is een   
 vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij
 Spanair van de startbaan geschoten en  
 in brand gevlogen.Daarbij zijn zeker   
 zeven doden gevallen en twintig mensen 
 gewond geraakt.                        
                                        
 Waarschijnlijk is één van de motoren   
 vlak voor het opstijgen in brand       
 gevlogen,waarna het vuur zich snel     
 uitbreidde.                            
                                        
 Het toestel was met 160 passagiers op  
 weg naar Las Palmas op Gran Canaria.
dmkwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:05
elmundo zegt dat er 50 doden zijn gevallen
http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/20/espana/1219237335.html
is 2 minuten geleden toegevoegd dus het is erger dan het eerder leek
venomsnakewoensdag 20 augustus 2008 @ 16:05
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Lekker .
Op CNN.com wordt (nog?) niet over dodelijke slachtoffers gesproken.
7 doden tot dusver volgens elmundo.

edit:
Wat meer dan 7 inmiddels dus. .
KinkyGirafwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:10
Horror
sander89woensdag 20 augustus 2008 @ 16:12
Ziet er niet goed uit, al een tijd geleden een dodelijk vliegtuig ongeluk in de EU.
funk_youwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:13
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:05 schreef dmk het volgende:
elmundo zegt dat er 50 doden zijn gevallen
http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/20/espana/1219237335.html
is 2 minuten geleden toegevoegd dus het is erger dan het eerder leek
50 doden Maar hopen dat het er niet meer worden
dmkwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:13
en cnn maar volhouden dat er maar 7 doden zijn...
zal me niks verbazen als het een md-80 is...
ja hoor madrid -gran canaria wordt uitgevoerd door een md-80

[ Bericht 32% gewijzigd door dmk op 20-08-2008 17:28:04 ]
Fredo55woensdag 20 augustus 2008 @ 16:14
Fuck man..me brother ging vandaag ook met Spanair.
KinkyGirafwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:14
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:13 schreef dmk het volgende:
en cnn maar volhouden dat er maar 7 doden zijn...
zal wel weer een verrotte md-80 zijn.
ja hoor madrid -gran canaria wordt uitgevoerd door een md-80
Toch maar even wachten met conclusies, al is het misschien verleidelijk om ze al te trekken. We weten nog helemaal niets van een oorzaak.
KinkyGirafwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:15
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:14 schreef Fredo55 het volgende:
Fuck man..me brother ging vandaag ook met Spanair.
... maar niet van Madrid naar Gran Canaria hoop ik voor je?
dmkwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:18
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:14 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Toch maar even wachten met conclusies, al is het misschien verleidelijk om ze al te trekken. We weten nog helemaal niets van een oorzaak.
je hebt gelijk maar die dingen zijn vaak al 20 jaar oud en crashen laatste tijd toch geregeld.

[ Bericht 4% gewijzigd door dmk op 20-08-2008 17:28:49 ]
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:20
Van wat ik begrijp is het vliegtuig dus in 2 stukken gebroken en begint langzaam aan ook het gras in de omgeving vlam te vatten dus nu vliegen er ook blus-helicopters rond. Dat maakt het wel heel moeilijk om nog inzittenden te kunnen redden.
dmkwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:25
klinkt erg herkenbaar dit..
http://en.wikinews.org/wi(...)ts_emergency_landing

[ Bericht 25% gewijzigd door dmk op 20-08-2008 17:30:38 ]
Roel_Jewelwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:31
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:20 schreef Strani het volgende:
Van wat ik begrijp is het vliegtuig dus in 2 stukken gebroken en begint langzaam aan ook het gras in de omgeving vlam te vatten dus nu vliegen er ook blus-helicopters rond. Dat maakt het wel heel moeilijk om nog inzittenden te kunnen redden.
damn .
KinkyGirafwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:31
http://www.spanair.com/web/en-gb/DSite/

Ook fijn als mensen informatie over hun familie/bekenden in het vliegtuig willen.
Pappie_Culowoensdag 20 augustus 2008 @ 16:32
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 15:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

CNN


Denk je even lekker naar de Canarische Eilanden te gaan.... Maar hopen dat het meevalt.
Ik vertrek 1 september... Is dit statistisch gezien goed nieuws voor me?
Roel_Jewelwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:34
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:32 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ik vertrek 1 september... Is dit statistisch gezien goed nieuws voor me?
Kans blijft even groot...
Pappie_Culowoensdag 20 augustus 2008 @ 16:35
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:34 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Kans blijft even groot...
Weet ik

Nou ja, de universele vloot is nu natuurlijk 1 vliegtuig armer
#ANONIEMwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:36
nu.nl heeft het over 21 doden.

Doden bij vliegramp Madrid


Op de luchthaven van Madrid is woensdag een vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij Spanair van de startbaan geschoten en in brand gevlogen. De Spaanse reddingsdiensten maken melding van 21 doden. Zeker veertig mensen raakten gewond.

Op de luchthaven Barajas is een grote reddingsoperaties gaande. Op televisiebeelden was te zien dat zware rook opsteeg op de plaats van het ongeluk, dat gebeurde toen het toestel tijdens de start niet van de landingsbaan kwam.

Las Palmas

Het vliegtuig zou 160 passagiers aan boord hebben. Vlucht 5022 zou naar Las Palmas vliegen. Getuigen meldden dat een vliegtuigmotor aan de linkerzijde in brand is gevlogen.

Spanair is een dochteronderneming van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS.
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:38
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:34 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Kans blijft even groot...
Niet al te groot dus. Zeker negen op de tien Spanair vluchten komt zonder problemen aan.
marcb1974woensdag 20 augustus 2008 @ 16:39
Damn
AchJawoensdag 20 augustus 2008 @ 16:41
Fuck, het telt hard op... van misschien naar 2 naar 7 naar 50.... Nu.nl begint nu ook al over 21 ipv 2.
KinkyGirafwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:42
RTL Nieuws blijft wel achter... ben ik niet van ze gewend eigenlijk.
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:44
47 doden zijn nu bevestigd van wat ik op CNN+ hoor.
#ANONIEMwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:46
CNN heeft het over 25 doden.

Deaths in Spanish plane crash


MADRID, Spain (CNN) -- An aircraft heading to the Canary Islands came off the runway at a Madrid airport Wednesday, killing an undisclosed number of people and throwing up thick clouds of smoke.


Smoke could be seen rising from the end of the runway at Madrid's Barajas Airport.

Spain's two leading newspapers are reporting at least 25 people were killed in the incident, but CNN could not independently confirm those figures.

The office of Spain's Prime Minister Jose Luis Rodriguez Zapatero told CNN there were fatalities, but did not release any figures.

Officials at Barajas Airport said the crash may have been caused by an engine on the Spanish budget airline jet catching fire.

The incident happened as Spanair Flight 5022 was taking off from the main runway, the official said. It was headed to Las Palmas in the Canary Islands, a more than two-hour flight. Watch smoke rising from airport
Blikwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:53
Het is dus ook een code share flight met Lufthansa LH 2554
Lucifer_Doosjewoensdag 20 augustus 2008 @ 16:55
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:13 schreef dmk het volgende:
zal wel weer een verrotte md-80 zijn.
Dat slaat natuurlijk weer nergens op
SCHwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:57
Ik lees ook al over 150 doden, maar officieus is het 45
Big_Yinwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:58
Van de BBC website: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7572643.stm

The aircraft was a MD82, a plane commonly used on short trips around Europe, aviation expert Chris Yates told the BBC.

He said Spanair, a subsidiary of Scandinavian carrier SAS, had a very good safety record.


(spel foutje weg gehaald)
SCHwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:58
quote:
Dodental vliegtuigongeluk Madrid loopt op


VLIEGTUIGONGELUK MADRID

MADRID (ANP/RTR) - Het dodental door het vliegtuigongeluk woensdag op de Madrileense luchthaven Barajas is opgelopen tot zeker 45. Dat heeft de Spaanse regering laten weten. Zeker negentien inzittenden raakten zwaargewond.

Het toestel van luchtvaartmaatschappij Spanair schoot van de startbaan en vloog in brand.
boriszwoensdag 20 augustus 2008 @ 16:59
BBC World zegt zeker 45 doden zeker, maar er gaan verhalen rond over 150 doden.
KinkyGirafwoensdag 20 augustus 2008 @ 17:03
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:59 schreef borisz het volgende:
BBC World zegt zeker 45 doden zeker, maar er gaan verhalen rond over 150 doden.
Oei... dus misschien heeft niemand het overleefd. Ze bevestigen natuurlijk alleen de doden die geteld zijn en ik kan me voorstellen dat nog niet iedereen bereikt is in die vuurzee. Maar met mijn zeer beperkte Spaans maak ik uit de eerder genoemde website op dat er ook al een aantal gewonden zijn getraceerd?
Darklightwoensdag 20 augustus 2008 @ 17:08
net op het nieuws zeiden ze dat maar 25 mensen het overleefd hebben, van de 160
Roel_Jewelwoensdag 20 augustus 2008 @ 17:09
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:08 schreef Darklight het volgende:
net op het nieuws zeiden ze dat maar 25 mensen het overleefd hebben, van de 160
.
nummer_zoveelwoensdag 20 augustus 2008 @ 17:10
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:08 schreef Darklight het volgende:
net op het nieuws zeiden ze dat maar 25 mensen het overleefd hebben, van de 160
Kali-Mist1woensdag 20 augustus 2008 @ 17:11
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:38 schreef Strani het volgende:

[..]

Niet al te groot dus. Zeker negen op de tien Spanair vluchten komt zonder problemen aan.

1 vd 10 dus niet, vind je een percentage van 10% niet een beetje veel????
AchJawoensdag 20 augustus 2008 @ 17:13
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:08 schreef Darklight het volgende:
net op het nieuws zeiden ze dat maar 25 mensen het overleefd hebben, van de 160
Jezus...
Kali-Mist1woensdag 20 augustus 2008 @ 17:18
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:13 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jezus...

net op nos tv:: 45 doden
amarantawoensdag 20 augustus 2008 @ 17:23
27 levenden lees ik op el mundo
187 inzittenden staat daar
ouderejongerewoensdag 20 augustus 2008 @ 17:25
Zaten er Nederlanders in het vliegtuig?
Roel_Jewelwoensdag 20 augustus 2008 @ 17:32
http://news.sky.com/skyne(...)icle/200808315083162
quote:
1629 Reuters: SAS, part-owner of Spanair, says 166 passengers, six crew on Madrid plane - 172 in total. "The aircraft, an MD-82, was en route from Madrid to Las Palmas when the accident occurred, at 14:23 hours local time. We can confirm that there were 166 passengers and six crew onboard," SAS said in a statement.
1625 El Pais: Quotes AENA worker who witnessed the accident and confirms the extent of the tragedy. "The plane was totally broken apart, it was all full of bodies".
1623 AP: Latest figures - 178 people were on plane, Ministry confirming 45 dead, 19 seriously injured, 25 slightly hurt.
amarantawoensdag 20 augustus 2008 @ 17:35
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:25 schreef ouderejongere het volgende:
Zaten er Nederlanders in het vliegtuig?
Vast niet, anders was het wel op alle NLzenders.
KinkyGirafwoensdag 20 augustus 2008 @ 17:42
El Mundo spreekt over "El accidente de avión de Barajas se salda con más de 140 muertos y 27 heridos" oftewel 140 doden en 27 gewonden. Ik kan niet vertalen of dit bevestigd is.
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 17:42
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:11 schreef Kali-Mist1 het volgende:

[..]

1 vd 10 dus niet, vind je een percentage van 10% niet een beetje veel????
Tja dat was bedoeld om de spanning voor degene die er mee ging vliegen er wat af te halen.
Loedertjewoensdag 20 augustus 2008 @ 17:53
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:42 schreef KinkyGiraf het volgende:
El Mundo spreekt over "El accidente de avión de Barajas se salda con más de 140 muertos y 27 heridos" oftewel 140 doden en 27 gewonden. Ik kan niet vertalen of dit bevestigd is.
quote:
Een bron bij de reddingsdienst zei dat slechts 25 van de 173 inzittenden de vliegramp hebben overleefd. “Ze halen de verbrande lichamen naar buiten. Het toestel is volledig verwoest”, aldus de bron.
Zolang er geen Nederlanders inzitten loopt het hier geen storm ongeacht het aantal doden.
Fredo55woensdag 20 augustus 2008 @ 17:57
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:53 schreef Loedertje het volgende:

[..]


[..]

Zolang er geen Nederlanders inzitten loopt het hier geen storm ongeacht het aantal doden.
Triest, maar waar.
Roel_Jewelwoensdag 20 augustus 2008 @ 17:58
http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/20/espana/1219237335.html
Roel_Jewelwoensdag 20 augustus 2008 @ 17:58
Foto's: http://www.elmundo.es/alb(...)r_barajas/index.html
Loedertjewoensdag 20 augustus 2008 @ 18:04
Best bizar als je als familielid of kennis nog even staat te wachten tot het vliegtuig met je naasten gaat opstijgen en je dan plotseling ziet hoe zo'n ding in de fik vliegt.
Blikwoensdag 20 augustus 2008 @ 18:06
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:04 schreef Loedertje het volgende:
Best bizar als je als familielid of kennis nog even staat te wachten tot het vliegtuig met je naasten gaat opstijgen en je dan plotseling ziet hoe zo'n ding in de fik vliegt.
Of je zal maar net je vliegtuig gemist hebben
AchJawoensdag 20 augustus 2008 @ 18:08
quote:
Typhus... Allemaal verbrand...
Loedertjewoensdag 20 augustus 2008 @ 18:11
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:06 schreef Blik het volgende:

[..]

Of je zal maar net je vliegtuig gemist hebben
Ik denk dat je dan toch wel heel even een --> gevoel hebt.
AchJawoensdag 20 augustus 2008 @ 18:12
Op CNN ook niet al te opbeurende beelden...
AchJawoensdag 20 augustus 2008 @ 18:13
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:11 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan toch wel heel even een --> gevoel hebt.
Of toch maar blij zijn met een staking
Roel_Jewelwoensdag 20 augustus 2008 @ 18:14
http://news.sky.com/skyne(...)icle/200808315083162
quote:
1651 Reuters: Spanair, a subsidiary of Scandinavian Airlines Systems (SAS) has been struggling with high fuel prices and tough competition during an economic slowdown. It has announced it was laying off 1,062 staff and cutting routes to turn the airline around after losing $81 million in the first half of the year. Just hours before the crash, Spanair's pilots threatened to strike.
Waren ze maar gaan staken .
Greyswoensdag 20 augustus 2008 @ 18:14
Wat vreselijk zeg
venomsnakewoensdag 20 augustus 2008 @ 18:25
Jeetje, wat een vreselijke foto's.

Waarom kijk ik daar eigenlijk naar?
Nieuwschierigwoensdag 20 augustus 2008 @ 18:26
quote:
VERKEERSDODEN SPANJE

De vakantiedrukte in Spanje heeft het afgelopen weekeinde aan 52 mensen het leven gekost. Tienduizenden Spanjaarden keerden terug van hun zomervakantie. Er raakten 31 mensen gewond. Het doorsnee aantal dodelijke verkeersslachtoffers in een Spaans weekeinde is ongeveer twintig. Spanje is in de Europese Unie berucht om zijn verkeersonveiligheid. Jaarlijks vallen er verscheidene duizenden doden.


Copyright: Trouw
Dus...
starlawoensdag 20 augustus 2008 @ 18:26
The aircraft, on a scheduled passenger flight from Madrid to Las Palmas, Gran Canaria, crashed on takeoff from runway 36R at Madrid Barajas Airport. The aircraft had aborted a previous takeoff attempt and returned to the gate due to an engine problem, and crashed during its second takeoff attempt approximately an hour and a half later. The MD-82 came to rest between runways 36R and 36L with the fuselage broken in several pieces, exploding in flames and igniting a large brush fire in the vicinity of the wreck site.

Het desbetreffende vliegtuig:

MD-82 EC-HFP
amarantawoensdag 20 augustus 2008 @ 18:33
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:26 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Dus...
true, de nieuwsuitzendingen staan er bol van.... 20 per weekend is daar idd normaal.
net zoals het daar normaal is om strontbezopen achter het stuur te gaan. Hoewel veel jongeren daar nu van terugkomen sinds het puntenrijbewijs (+ evt gevangenisstraf) die erop staat.
Monidiquewoensdag 20 augustus 2008 @ 18:34
quote:
Meer dan 140 doden... dat is nogal wat. Maar ja, als het in de fik vliegt, een meter af wat naar beneden stort en uit elkaar spat, met overal kerosine, dat helpt nooit.
El_Matadorwoensdag 20 augustus 2008 @ 18:41
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:26 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Dus...
"Grappig" altijd van die relativeerders.

Jammer voor je, is er bij een verkeersongeluk vaak ook de eigen factor van belang (te hard rijden, met alcohol op achter het stuur, etc.). Bij een vliegtuigcrash als dit, ben je een compleet onschuldige die de dupe wordt van een vreselijk ongeluk.

Maar voor jou voelt het vast lekker om de boel op te "fleuren" met Spaanse verkeersdoden...

Loser.
Denewarwoensdag 20 augustus 2008 @ 18:44
Wat een drama zeg!

Raar dat er nog geen persbericht is geweest, met van de landingsbaan afgeschoten o.i.d.
meestal zijn daar wel snel mee, om speculaties tegen te gaan. Ik vind het een raar ongeluk.

CNN gaat alweer naar gewone programmering. Echt soms begrijp ik dat niet. Als Obama een scheet laat, is het gekkenhuis daar.

Ik kijk wel Skynews
KinkyGirafwoensdag 20 augustus 2008 @ 18:45
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:44 schreef Denewar het volgende:
Wat een drama zeg!

Raar dat er nog geen persbericht is geweest, met van de landingsbaan afgeschoten o.i.d.
meestal zijn daar wel snel mee, om speculaties tegen te gaan. Ik vind het een raar ongeluk.

CNN gaat alweer naar gewone programmering. Echt soms begrijp ik dat niet. Als Obama een scheet laat, is het gekkenhuis daar.

Ik kijk wel Skynews
Je kunt wel eindeloos blijven herhalen maar er is op dit moment gewoon geen nieuws. Als er nieuws is, zal CNN dit echt wel melden.
Jernau.Morat.Gurgehwoensdag 20 augustus 2008 @ 18:49
CNN had het net over 26 overlevenden van 172 inzittenden...
AchJawoensdag 20 augustus 2008 @ 18:57
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:49 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
CNN had het net over 26 overlevenden van 172 inzittenden...
Idd, zie het ook. En ik ben benieuwd hoeveel van die 26 het gaan overleven...
Big_Yinwoensdag 20 augustus 2008 @ 19:06
Een oog getuige die foto's had opgestuurd naar de BBC gaf aan dat het toestel op zijn linker kant is terecht gekomen en dat daar 3 van de 4 uitgangen zitten. Ook stond het gras meteen in de brand rond om he vliegtuig wat reddings werk alleen maar moeilijker maakte.
De mensen die het in eerste instantie overleeft hebben zullen hierdoor weinig kans hebben gehad als ze eenmaal buiten het vliegtuig waren.
Dirk-Kuijtwoensdag 20 augustus 2008 @ 19:11
Laatst heeft zo'n type vliegtuig van AA ook al zo'n probleem gehad.

Nieuwschierigwoensdag 20 augustus 2008 @ 19:17
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:41 schreef El_Matador het volgende:

[..]

"Grappig" altijd van die relativeerders.

Jammer voor je, is er bij een verkeersongeluk vaak ook de eigen factor van belang (te hard rijden, met alcohol op achter het stuur, etc.). Bij een vliegtuigcrash als dit, ben je een compleet onschuldige die de dupe wordt van een vreselijk ongeluk.

Maar voor jou voelt het vast lekker om de boel op te "fleuren" met Spaanse verkeersdoden...

Loser.
Zeg schele teringhond... ik post alles wat ik wil en wat relevant is. Jammer voor jou dat vele doden in het verkeer compleet onschuldig zijn aan de gebeurtenis en dat het aantal zwaargewonden nog een faktor 10 hoger is.
Dirk-Kuijtwoensdag 20 augustus 2008 @ 19:18
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 19:06 schreef Big_Yin het volgende:
Een oog getuige die foto's had opgestuurd naar de BBC gaf aan dat het toestel op zijn linker kant is terecht gekomen en dat daar 3 van de 4 uitgangen zitten.
Ik denk dat je dat verkeerd gelezen hebt, want een MD-82 heeft in totaal 7 uitgangen. 4 aan de linker kant en 3 aan de rechter kant.
Denewarwoensdag 20 augustus 2008 @ 19:19
146 hebben de vlucht niet overleefd.

7 passagiers van lufthansa, w.o.4 duitsers in ieder geval. Schijnen meer nationaliteiten te zijn.

het is wel een heel apart geval bij het opstijgen, de linkermotor vatte vlam....

Is terrorisme uitgesloten?
Dirk-Kuijtwoensdag 20 augustus 2008 @ 19:23
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 19:19 schreef Denewar het volgende:
het is wel een heel apart geval bij het opstijgen, de linkermotor vatte vlam....
Niets aparts hoor. De meeste ongevallen vinden plaats tijdens of net na het opstijgen. De motoren krijgen het tijdens het opstijgen het zwaarst te voorduren.
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 19:26
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 19:17 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Zeg schele teringhond... ik post alles wat ik wil en wat relevant is. Jammer voor jou dat vele doden in het verkeer compleet onschuldig zijn aan de gebeurtenis en dat het aantal zwaargewonden nog een faktor 10 hoger is.
Hoe is het precies relevant dan? Wat heeft de verkeersveiligheid in een land te maken met een vliegtuigongeluk?
Big_Yinwoensdag 20 augustus 2008 @ 19:29
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 19:18 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Ik denk dat je dat verkeerd gelezen hebt, want een MD-82 heeft in totaal 7 uitgangen. 4 aan de linker kant en 3 aan de rechter kant.
Misschien dat ze het alleen over de nood uitgangen hebben.
Ik heb niet gekeken verder hoeveel uitgangen dat toestel heeft.
Dirk-Kuijtwoensdag 20 augustus 2008 @ 19:36
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 19:29 schreef Big_Yin het volgende:

[..]

Misschien dat ze het alleen over de nood uitgangen hebben.
Ik heb niet gekeken verder hoeveel uitgangen dat toestel heeft.
Aan beide kanten zitten 2 nood uitgangen.
Nieuwschierigwoensdag 20 augustus 2008 @ 19:52
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 19:26 schreef Strani het volgende:

[..]

Hoe is het precies relevant dan? Wat heeft de verkeersveiligheid in een land te maken met een vliegtuigongeluk?
De nieuwszenders zijn ramptoeristen. Vandaag een hype, morgen oud nieuws. En ze blijven live uitzenden zolang het rookt. Het is goed om een en ander in een vergelijkend (in dit geval Spaans) kader te trekken. Niet om het te bagataliseren maar om niet schouderophalend voorbij te gaan aan diegenen die we en dat op pagina 11 terugvinden omdat deelname aan wegverkeer blijkbaar eigen risico is geworden.
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 19:57
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 19:52 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

De nieuwszenders zijn ramptoeristen. Vandaag een hype, morgen oud nieuws. En ze blijven live uitzenden zolang het rookt. Het is goed om een en ander in een vergelijkend (in dit geval Spaans) kader te trekken. Niet om het te bagataliseren maar om niet schouderophalend voorbij te gaan aan diegenen die we en dat op pagina 11 terugvinden omdat deelname aan wegverkeer blijkbaar eigen risico is geworden.
Ik vind het wel meevallen met de verkeersveiligheid hier in Spanje. Getallen zijn soms wat te mathematisch.

En wat jouw statement betreft: Hoe lang hebben we in Nederland niet over de Bijlmerramp nagepraat, ook op televisie? Deze ramp is nog eens drie keer zo groot; dat blijft in Spanje wel even hangen hoor.

En inderdaad heb je met deelname aan het verkeer meer eigen risico dan wanneer je in een vliegtuig gaat zitten.
marcb1974woensdag 20 augustus 2008 @ 20:34
146 dood, 26 gewond. Mogelijk waren er Nederlanders aan boord.
TC03woensdag 20 augustus 2008 @ 20:37
Dat dit soort dingen anno 2008 nog gebeuren in West-Europa.
Swetseneggerwoensdag 20 augustus 2008 @ 20:40
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:04 schreef Loedertje het volgende:
Best bizar als je als familielid of kennis nog even staat te wachten tot het vliegtuig met je naasten gaat opstijgen en je dan plotseling ziet hoe zo'n ding in de fik vliegt.
Alsof je weet welk vliegtuig het is....
ouderejongerewoensdag 20 augustus 2008 @ 20:51
Zou het kunnen dat de crash in scene is gezet?

waar is het vliegtuig?
Jed1Gamwoensdag 20 augustus 2008 @ 20:51
achter de heuvel mischien?
Plato1980woensdag 20 augustus 2008 @ 20:53
Ah, de eerste complottheorie doet al de ronde.
ouderejongerewoensdag 20 augustus 2008 @ 20:53
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 20:51 schreef Jed1Gam het volgende:
achter de heuvel mischien?
Lijkt meer op een barbecue dan een neergestort VLIEGTUIG.
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 20:54
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 20:51 schreef ouderejongere het volgende:
Zou het kunnen dat de crash in scene is gezet?
[ afbeelding ]
waar is het vliegtuig?
Het is blijkbaar een wat dieper deel waar het vliegtuig in terecht is gekomen. En alleen de motoren waren blijkbaar nog goed te zien. Als het vliegtuig al in de lucht in tweeën breekt, zoals een van de simulaties laat zien, is het niet zo vreemd als er niet veel meer van over is.

En nou de alu-hoedjes weer af!
ouderejongerewoensdag 20 augustus 2008 @ 20:57
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 20:54 schreef Strani het volgende:

[..]

Het is blijkbaar een wat dieper deel waar het vliegtuig in terecht is gekomen. En alleen de motoren waren blijkbaar nog goed te zien. Als het vliegtuig al in de lucht in tweeën breekt, zoals een van de simulaties laat zien, is het niet zo vreemd als er niet veel meer van over is.

En nou de alu-hoedjes weer af!
Heb je wel eens de beelden van 9/11/01 of 4/10/92 gezien? Een neergestort vliegtuig geeft echt geen witte rook. Witte rook komt uit te schoorsteen van het Vaticaan als er een nieuwe paus gekozen is.
Big_Yinwoensdag 20 augustus 2008 @ 20:58
wat denk je van al dat gras wat er omheen in de fik staat?
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 21:00
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 20:57 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Heb je wel eens de beelden van 9/11/01 of 4/10/92 gezien? Een neergestort vliegtuig geeft echt geen witte rook. Witte rook komt uit te schoorsteen van het Vaticaan als er een nieuwe paus gekozen is.
Ik weet niet genoeg van dat soort zaken om je met goede argumenten tegen te spreken maar feit blijft dat er veel te veel mensen bij betrokken zijn. Na nog even wat nagelezen te hebben concludeer ik dat er nog wel degelijk delen van het vliegtuig 'heel' waren want er zijn brandweermensen naar binnen gegaan (zeer onplezierige taak lijkt me).

Je moet wel reëel blijven. Waarom zou dit een complot zijn? Niemand rept zelfs maar over terrorisme, dus wat zou wie er aan hebben?
Roiwoensdag 20 augustus 2008 @ 21:01
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 20:51 schreef ouderejongere het volgende:
Zou het kunnen dat de crash in scene is gezet?
[ afbeelding ]
waar is het vliegtuig?
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 21:02
Trouwens zowel New York als Amsterdam waren voornamelijk gebouwbranden, en zoals Big_Yin terecht aangaf was het hier gras.
ouderejongerewoensdag 20 augustus 2008 @ 21:05
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:00 schreef Strani het volgende:

[..]


Je moet wel reëel blijven. Waarom zou dit een complot zijn? Niemand rept zelfs maar over terrorisme, dus wat zou wie er aan hebben?
Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.
ouderejongerewoensdag 20 augustus 2008 @ 21:06
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:02 schreef Strani het volgende:
Trouwens zowel New York als Amsterdam waren voornamelijk gebouwbranden, en zoals Big_Yin terecht aangaf was het hier gras.
En de kerosine dan? Een vliegtuig dat net een vliegveld verlaten heeft zit meestal redelijk volgetankt.
amarantawoensdag 20 augustus 2008 @ 21:07
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 20:37 schreef TC03 het volgende:
Dat dit soort dingen anno 2008 nog gebeuren in West-Europa.
Dit soort dingen kunnen anno 2180 nog wel gebeuren lijkt me.
Plato1980woensdag 20 augustus 2008 @ 21:07
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.
De ETA heeft nog nooit een dergelijke aanslag gepleegd, dus dat is echt flauwekul.

Afgezien daarvan kunnen er wel eens ongelukken gebeuren. Vliegen is op zich heel veilig, de kans dat het misgaat is praktisch nul, maar het kan wel.
Jed1Gamwoensdag 20 augustus 2008 @ 21:08
Flikker op met die bullshitcomplottheorien.
amarantawoensdag 20 augustus 2008 @ 21:08
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 20:57 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Heb je wel eens de beelden van 9/11/01 of 4/10/92 gezien? Een neergestort vliegtuig geeft echt geen witte rook. Witte rook komt uit te schoorsteen van het Vaticaan als er een nieuwe paus gekozen is.
Jij hebt teveel de dVnccode gelezen eppo.
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 21:08
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.
Je bent niet goed op de hoogte. Dat waren treinen en geen metros. Nog altijd is niet bewezen dat die aanslagen door de ETA zijn gepleegd en zelfs als dat wel zo zou zijn, waar ligt dan de vergelijking met deze? Die treinen waren toch duidelijk te zien?

Hoe ga jij uitleggen dat honderden hulpverleners en familieleden van slachtoffers zeggen dat er toch echt een vliegtuig was? Echt, de wereld is niet èèn groot complot.
rgnwoensdag 20 augustus 2008 @ 22:06
Ik lees op nu.nl dat er misschien ook nederlanders aan boord waren. Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat "misschien". Ik bedoel: Ik mag toch aannemen dat zo'n maatschappij een passagierslijst uit kan draaien van elke vlucht en is daar dan geen nationaliteit oid bij te vinden?
Jed1Gamwoensdag 20 augustus 2008 @ 22:07
Misschien hebben ze die lijst nog niet naar buiten gebracht.
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 22:12
Ik denk inderdaad dat eerst iedereen geïdentificeerd moet worden voor ze met passagiers-gegevens naar buitenkomen.
Plato1980woensdag 20 augustus 2008 @ 22:13
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:12 schreef Strani het volgende:
Ik denk inderdaad dat eerst iedereen geïdentificeerd moet worden voor ze met passagiers-gegevens naar buitenkomen.
Dat kan dan nog wel even duren, want dat lijkt me gezien de berichten verdomd moeilijk.
KinkyGirafwoensdag 20 augustus 2008 @ 22:28
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.
De ETA zou nooit achter een dergelijke aanslag zitten, als het een aanslag zou zijn. Zij hebben een totaal andere werkwijze dan bv. Al Qaida. ETA waarschuwt voorafgaand aan een bommelding waardoor er erg weinig of vaak geen slachtoffers vallen maar er enkel schade (en angst?) wordt veroorzaakt.
Plato1980woensdag 20 augustus 2008 @ 22:31
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:28 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

De ETA zou nooit achter een dergelijke aanslag zitten, als het een aanslag zou zijn. Zij hebben een totaal andere werkwijze dan bv. Al Qaida. ETA waarschuwt voorafgaand aan een bommelding waardoor er erg weinig of vaak geen slachtoffers vallen maar er enkel schade (en angst?) wordt veroorzaakt.
Precies de ETA heeft nooit geprobeerd om veel slachtoffers te maken. Zij richten zich op specifieke mensen en niet op willekeurige burgers.
Kabbie_Kabbiewoensdag 20 augustus 2008 @ 23:18
Ik heb de Pas. lijst van de betreffende vlucht gevonden: hoewel ze staan gewoon mop de site.

http://www.spanair.com/web/en-gb/DSite/Listing-of-passengers/
Kabbie_Kabbiewoensdag 20 augustus 2008 @ 23:23
Edit.
sorry was te vroeg na wat googlen kom ik een zweedse uit. dus vergeet maar wat ik heb gezegt,
Plato1980woensdag 20 augustus 2008 @ 23:24
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:23 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
IK heb 1 nederlandse naam gevonden.
Mogelijk Nederlandse naam, kan ook Duits zijn.
Kabbie_Kabbiewoensdag 20 augustus 2008 @ 23:25
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 20-08-2008 23:28:36 ]
Kabbie_Kabbiewoensdag 20 augustus 2008 @ 23:28
-
Straniwoensdag 20 augustus 2008 @ 23:55
Man daar word je pas echt triest van, als je die passagierslijst zo ziet. Dat soort gedachtes schieten dan wel even door je heen als je zelf weer in een vliegtuig zit.
sander89donderdag 21 augustus 2008 @ 00:30
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:06 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

En de kerosine dan? Een vliegtuig dat net een vliegveld verlaten heeft zit meestal redelijk volgetankt.
OMG ben jij nou echt zo dom en wereldvreemd?

De brand van het vliegtuig is al lang geblust op die foto waarschijnlijk, alleen nog wat rook is dat van de begroeiing daarom heen. Op andere foto's zie je duidelijk hoop zwarte rook.

Als je nou ook effe het topic had doorgelezen had je de link gezien naar foto's van de crash plek, daarop zie je duidelijk een stuk van de romp en staart.
Roel_Jeweldonderdag 21 augustus 2008 @ 00:42
Wat een ramp .
't Begint met berichten over een paar doden en dan lees je nu over > 150 doden .
Roel_Jeweldonderdag 21 augustus 2008 @ 00:55
quote:
"It's the closest to hell that I've seen. The bodies were boiling hot, we burnt ourselves collecting them."
.
Roel_Jeweldonderdag 21 augustus 2008 @ 00:57
http://news.sky.com/skyne(...)icle/200808315083058
quote:
An earlier attempt had to be averted after technical issues, which resulted in an inspection of the plane. Passengers were reportedly warned they may need to change planes.
Ofyles2donderdag 21 augustus 2008 @ 02:27
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 00:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
Wat een ramp .
't Begint met berichten over een paar doden en dan lees je nu over > 150 doden .
Dit was een ongebruikelijke fout bij Spanair, tenminste de verkeersautoriteiten hebben bij dat bedrijf niets verdachts gesignaleerd.
Chancarddonderdag 21 augustus 2008 @ 02:40
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:32 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ik vertrek 1 september... Is dit statistisch gezien goed nieuws voor me?
Statistiek heeft er geen zak mee te maken... je rijdt dagelijks rond met de auto of met de bus... als al die ongelukken even veel media-aandacht zouden krijgen, dan zou je liever te voet gaan.
indahnesia.comdonderdag 21 augustus 2008 @ 02:46
Aah, Europa is aan de beurt met een grote ramp. Kan Indonesie het vingertje uitsteken en stellen dat het hier net zo veilig is
AchJadonderdag 21 augustus 2008 @ 03:23
De officiele lijst van El-Mundo: http://estaticos.elmundo.(...)asajeros_spanair.pdf

Nino is toch kind en bebe baby? (mijn Spaans is niet zo best)
tong80donderdag 21 augustus 2008 @ 04:10
Vreselijk. Doet me denken aan de vliegramp op Tenerife in de jaren 70

indahnesia.comdonderdag 21 augustus 2008 @ 04:14
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 00:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
Wat een ramp .
't Begint met berichten over een paar doden en dan lees je nu over > 150 doden .
Ik las gisterenavond (indonesische tijd) nog net een berichtje 'mogelijk 20 gewonden bij vliegtuigongeluk Madrid'... en toen ben ik een film gaan kijken... ook niet mis.
sander89donderdag 21 augustus 2008 @ 04:18
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 03:23 schreef AchJa het volgende:
De officiele lijst van El-Mundo: http://estaticos.elmundo.(...)asajeros_spanair.pdf

Nino is toch kind en bebe baby? (mijn Spaans is niet zo best)
Ze zeiden op het nieuws dat 2 baby's de crash overleefd hadden.
Maarja elke leven is natuurlijk heel erg.
quote:
Namenlijst ramp Madrid gepubliceerd

In Spanje zijn de namen bekendgemaakt van de passagiers uit het verongelukte vliegtuig bij Madrid. Op de lijst van luchtvaartmaatschappij Spanair staan 161 namen. Nationaliteiten staan er niet bij. In totaal zaten er 172 mensen in het toestel, een tweemotorige MD-82.

Volgens de regering zijn er 153 doden. Van de 19 overlevenden zijn sommigen er slecht aan toe. De doden worden naar een beursgebouw in Madrid gebracht. Daar is een mortuarium ingericht.

Premier Zapatero heeft zijn vakantie afgebroken en zijn medeleven betuigd aan de nabestaanden. De vluchtrecorders van het toestel zijn intussen gevonden.

Bron: NOS
Ze spreken nu nog maar over 19 overlevende
starladonderdag 21 augustus 2008 @ 07:16
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 04:10 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk. Doet me denken aan de vliegramp op Tenerife in de jaren 70

Heel triest, maar dit kun je niet vergelijken met Tenerife denk ik. Er waren toen compleet andere omstandigheden en oorzaken, en veel meer doden.
indahnesia.comdonderdag 21 augustus 2008 @ 07:41
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 07:16 schreef starla het volgende:

[..]

Heel triest, maar dit kun je niet vergelijken met Tenerife denk ik. Er waren toen compleet andere omstandigheden en oorzaken, en veel meer doden.
gevolgen zijn wel hetzelfde; een vliegramp. Inderdaad met minder slachtoffers, maar dat maakt niet uit. Er zullen in de Bijlmer ook genoeg mensen zitten die allerlei rare dromen krijgen bij het zien van deze beelden.
Plato1980donderdag 21 augustus 2008 @ 07:54
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 02:46 schreef indahnesia.com het volgende:
Aah, Europa is aan de beurt met een grote ramp. Kan Indonesie het vingertje uitsteken en stellen dat het hier net zo veilig is
Wat een achterlijke reactie zeg.
Dirk-Kuijtdonderdag 21 augustus 2008 @ 08:09
Aan die lijst te zien zaten er geen Nederlanders in.
motorbloempjedonderdag 21 augustus 2008 @ 08:23
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 20:51 schreef ouderejongere het volgende:
Zou het kunnen dat de crash in scene is gezet?
[ afbeelding ]
waar is het vliegtuig?
leuke scene

zag er niet goed uit overigens... al wordt gezegd dat het vliegtuig ondanks technische problemen (vlak) voor het opstijgen toch is weggegaan... dat vind ik dan weer een beetje raar als piloot heb je niet alleen je eigen leven, maar ook dat van tientallen, zo niet honderden anderen in handen.. een béétje voorzichtigheid
El_Matadordonderdag 21 augustus 2008 @ 08:24
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 07:54 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Wat een achterlijke reactie zeg.
"gelukkig" heeft de natuur die pinda's mooi te pakken gehad met een tsunami, zo'n 3,5 jaar terug...
Pappie_Culodonderdag 21 augustus 2008 @ 08:29
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:07 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

De ETA heeft nog nooit een dergelijke aanslag gepleegd, dus dat is echt flauwekul.

Afgezien daarvan kunnen er wel eens ongelukken gebeuren. Vliegen is op zich heel veilig, de kans dat het misgaat is praktisch nul, maar het kan wel.
De kans op een serieus ongeluk is vrij klein, veel kleiner dan in het autoverkeer.

Wat ze er alleen nooit bijzeggen is dat itt de auto, bij een vliegtuig het kleinste ongemak kan leiden tot een grote ramp en dat de overlevingskansen in een vliegtuig bij een crash vele malen kleiner zijn dan in het autoverkeer.
Pappie_Culodonderdag 21 augustus 2008 @ 08:30
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 02:40 schreef Chancard het volgende:

[..]

Statistiek heeft er geen zak mee te maken...
Niet?

Nou ja, als je in dat vliegtuig zit niet meer in ieder geval
Dirk-Kuijtdonderdag 21 augustus 2008 @ 08:35
Dit is de desbetreffende kist in betere tijden:

Intrepiditydonderdag 21 augustus 2008 @ 11:54
quote:
MADRID - Piloten van Spanair stonden op het punt te gaan staken, toen een Spanair-toestel woensdag (20 augustus) neerstortte tijdens de start vanaf de luchthaven van Madrid. Vliegersbond Sepla beklaagde zich over een ''organisatorische chaos'' binnen het bedrijf, meldden Spaanse media donderdag. Sepla uitte onder meer scherpe kritiek op bezuinigingsplannen van moederbedrijf SAS.

De ''constante druk en dreiging van de directie'' zorgen ervoor dat ''onderhoudsmedewerkers de normen overschrijden'', verklaarde de vakbond in een drie uur voor de crash verspreide verklaring.

Spanair zit al tijden in zwaar weer, onder meer door hoge brandstofprijzen. Eigenaar SAS wilde het bedrijf verkopen. Een bod van concurrent Iberia werd afgewezen. Daarop werd de verkoop ingetrokken en besloot SAS om Spanair te saneren.

Eerder deze maand kondigde Spanair aan om bijna duizend banen te schrappen en vijftien oudere toestellen uit de vloot te halen. Hierbij gaat het om MD-80’s, van hetzelfde type als het vliegtuig dat woensdag is gecrasht.
Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=27325
Pappie_Culodonderdag 21 augustus 2008 @ 11:55
too little, too late.

Niets nieuws dus.
firewirecabledonderdag 21 augustus 2008 @ 12:20
Mijn vriendin vliegt ook voor Spanair en ze heeft die route ook vaak gevelogen en ook een aantal keren met de EC-HFP. Gelukkig hoefde ze gisteren avond laat pas op en neer naar Mahon te vliegen. Eerst met een Airbus, maar na een verandering van vlucht met een MD82

Er zaten 3 stewardessen op die vlucht die een verplaatsings vlucht hadden naar LPA. Een er van heeft het overleefd volgens de berichten.

Volgens BCN maintenance was de EC-HFP een van de jongste MD's van de Spanair vloot en stond deze niet op de retirement lijst die was opgesteld voor de aankomende reorganisatie. BCN maintenance heeft de EC-HFP dinsdag nog in onderhoud gehad en geen afwijkende zaken gevonden aan de motoren dus wat de oorzaak is is nog onbekend. Dat zal blijken uit het onderzoek.

Hier nog wat foto's van Flickr:







Elvislivesdonderdag 21 augustus 2008 @ 12:49
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 12:20 schreef firewirecable het volgende:
Mijn vriendin vliegt ook voor Spanair en ze heeft die route ook vaak gevelogen en ook een aantal keren met de EC-HFP. Gelukkig hoefde ze gisteren avond laat pas op en neer naar Mahon te vliegen. Eerst met een Airbus, maar na een verandering van vlucht met een MD82
Ik heb ook een vriendin als stewardess, en ook al weet je dat het een van de veiligste transport middelen is, je schrikt je toch kapot als je zoiets leest. Gelukkig zat je vriendin niet op die vlucht!
ASromadonderdag 21 augustus 2008 @ 14:47


wat een foto dit........ het ene vliegtuig stort neer en de andere stijgt al weer op
indahnesia.comdonderdag 21 augustus 2008 @ 15:18
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 07:54 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Wat een achterlijke reactie zeg.
Zijspoor absoluut, belachelijk? verklaar je nader..
Samsondonderdag 21 augustus 2008 @ 18:39
Ik begrijp niet zo goed waarom de Nationaliteiten van de inzittenden niet bekend zijn. Vandaag de dag tig controles, paspoortcheck, etc etc. Dan kan dat toch direct bekend worden gemaakt. Of mis ik iets?
Stranidonderdag 21 augustus 2008 @ 19:31
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 14:47 schreef ASroma het volgende:
[ afbeelding ]

wat een foto dit........ het ene vliegtuig stort neer en de andere stijgt al weer op
Inderdaad wrang, maar wel logisch. Naast alle chaos aangaande het ongeluk moet je als luchthaven dan proberen de rest zoveel mogelijk 'normaal' te laten lopen. Stel je voor dat je nog eens twintig-duizend gestrande reizigers hebt rondlopen.
amarantadonderdag 21 augustus 2008 @ 21:15
Heb met mn ma gesproken die zit nu ook in Spanje.
En in een dorp in de buurt van waar zij nu zit. Is dus gewoon een gezin (hoe zeg je dat tactisch....) verscheurd.
Moeder en dochter zijn omgekomen en andere dochter en vader liggen in zkh, waarvan vader slecht aan toe.
Ook een jong gezin met baby van 3 maanden die naar de CE gingen om de baby te dopen omgekomen.
Wordt er helemaal naar van.


Firewirecable, gelukkig zat jouw vriendin niet op die vlucht. En wat eng lijkt het me om later op die avond in zo;n type vliegtuig te zitten..
Roel_Jeweldonderdag 21 augustus 2008 @ 21:20
Op 't journaal werd gezegd dat ramp is gefilmd door een amateur. Iemand die beelden al ergens gezien
Monidiquedonderdag 21 augustus 2008 @ 21:22
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
Op 't journaal werd gezegd dat ramp is gefilmd door een amateur. Iemand die beelden al ergens gezien
Ging over de nasleep, de branden enzo, niet de crash zelf.
Roel_Jeweldonderdag 21 augustus 2008 @ 21:23
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:22 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ging over de nasleep, de branden enzo, niet de crash zelf.
Ah, dan vergist Arninkhof zich. '...het ongeluk, dat is gefilmd door een amateur ...'
Monidiquedonderdag 21 augustus 2008 @ 21:24
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:23 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Ah, dan vergist Arninkhof zich. '...het ongeluk, dat is gefilmd door een amateur ...'
Nou ja, dat was zo bij het zes uur-journaal althans.
amarantadonderdag 21 augustus 2008 @ 21:33
Nou ja, het ongeluk is ook alles wat daarna gebeurd lijkt me
Of wil jij graag zien hoe het gebeurd? Net zoals bij 911 dat je het vliegtuig het gebouw ziet rammen???
amarantadonderdag 21 augustus 2008 @ 21:40
Stukje over de overlevenden.
http://www.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAS&idtipusrecurs_PK=7&idnoticia_PK=537274

3 kinderen (7,8 en 11) hebben de ramp overleefd, lijkt me zo dubbel. Blij dat ze nog leven,maar waarschijnlijk in een klap hun gezin kwijt.
Roel_Jeweldonderdag 21 augustus 2008 @ 22:04
Net op 't journaal een stel dat het vliegtuig op drie minuten had gemist. Ze mochten wel inchecken, maar 't vliegtuig was net weg...
Stranidonderdag 21 augustus 2008 @ 22:11
Er zijn volgens mij wel beelden van het ongeluk zelf maar die zijn in handen van de autoriteiten, in verband met het onderzoek.
Plato1980donderdag 21 augustus 2008 @ 22:12
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:11 schreef Strani het volgende:
Er zijn volgens mij wel beelden van het ongeluk zelf maar die zijn in handen van de autoriteiten, in verband met het onderzoek.
Aangezien het zo ongeveer op de startbaan gebeurd is moeten er haast wel beelden zijn.
Stranidonderdag 21 augustus 2008 @ 22:14
Inderdaad, en wellicht ook amateur-beelden genomen vanuit T4, hoewel dat een toevals-'treffer' zou zijn. Het is een stuk drukker in T1, T2 en T3 maar van daaruit kan je baan 36L niet zien.
KinkyGirafdonderdag 21 augustus 2008 @ 22:18
Hmmm... ik denk dat ik het te disturbing zou vinden om die beelden te bekijken... ik vond het al erg om die namenlijst te bekijken...
Stranidonderdag 21 augustus 2008 @ 22:24
Ik denk dat de namenlijst me meer aangreep dan dat de beelden zouden doen eigenlijk..wel vreemd.

Waren er niet ook beelden van de Bijlmerramp? Althans vanuit de verte?
motorbloempjedonderdag 21 augustus 2008 @ 22:38
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Net op 't journaal een stel dat het vliegtuig op drie minuten had gemist. Ze mochten wel inchecken, maar 't vliegtuig was net weg...
amarantadonderdag 21 augustus 2008 @ 22:50
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:18 schreef KinkyGiraf het volgende:
Hmmm... ik denk dat ik het te disturbing zou vinden om die beelden te bekijken... ik vond het al erg om die namenlijst te bekijken...
Inderdaad. En dan al helemaal als je ziet staat, met baby. Men o men.
(Ik ben maar week geworden sinds ik moeder ben geworden, vroeger greep zoiets mij aan, maar nu.....ik word er werkelijk helemaal naar van)
Tismdonderdag 21 augustus 2008 @ 22:51
Hoeveel slachtoffers zijn er gevallen?..
El_Matadordonderdag 21 augustus 2008 @ 22:58
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:51 schreef Tism het volgende:
Hoeveel slachtoffers zijn er gevallen?..
Teveel.
Dirk-Kuijtdonderdag 21 augustus 2008 @ 23:02
De piloten horen niet tot het stel overlevende?
Vividonderdag 21 augustus 2008 @ 23:43
Google Ads kunnen zo af en toe best smakeloos zijn, valt me weer eens op.
Pappie_Culovrijdag 22 augustus 2008 @ 10:24
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Net op 't journaal een stel dat het vliegtuig op drie minuten had gemist. Ze mochten wel inchecken, maar 't vliegtuig was net weg...
Dat is pas bizar, maar komt volgens mij nog best vaak voor.

Zo zie je maar weer... Je hebt niks te bepalen op dit gebied.
Plato1980vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:37
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:24 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Dat is pas bizar, maar komt volgens mij nog best vaak voor.

Zo zie je maar weer... Je hebt niks te bepalen op dit gebied.
Ik heb inderdaad ook wel eens gelezen over een man die zijn paspoort vergeten was en daarom niet mee mocht. Op dat moment heel vervelend, totdat hij een paar uur later hoorde dat het desbetreffende vliegtuig neergestort was en niemand het had overleefd.
Roel_Jewelvrijdag 22 augustus 2008 @ 10:53
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C90425847B1F7D.html
quote:
Identificatie doden Madrid via DNA

De Spaanse autoriteiten hebben grote moeite met het identificeren van de slachtoffers van de vliegramp bij Madrid. Van 59 mensen is de identiteit achterhaald via hun vingerafdrukken. De rest kan alleen met een DNA-test worden geïdentificeerd.

Veel lichamen zijn zwaar verbrand. Bij de ramp op het vliegveld Barajas kwamen 153 mensen om. Naar de oorzaak wordt nog onderzoek gedaan.

Luchtvaartmaatschappij Spanair maakte gisteren bekend dat er problemen waren met de luchttoevoer. Daarom brak de piloot de eerste start af. Bij de tweede poging stortte het toestel neer.
KinkyGirafvrijdag 22 augustus 2008 @ 11:16
quote:
Ramptoestel Madrid had geen brandende motor'
Uitgegeven: 22 augustus 2008 11:11

MADRID - Het woensdag in Madrid verongelukte Spaanse verkeersvliegtuig had geen brandende of ontploffende motor. Dit hebben de luchtvaartautoriteiten van de AENA (Spaanse Luchthavens en Vliegverkeer) laten weten.

De AENA heeft beeldopnames van de fatale start van de MD82 van Spanair. Zeker 153 van de 172 passagiers en bemanningsleden zijn om het leven gekomen.

Het toestel lijkt op de beelden over onvoldoende capaciteit te beschikken en kwam slechts een paar meter van de grond, berichtte het dagblad El País vrijdag.

De beelden tonen geen enkele brand of ontploffing in de motoren tijdens de start, zoals woensdag en donderdag herhaaldelijk is gesuggereerd.
Andere wending dus. Vreemd dat een vliegtuig de power niet zou hebben om op te stijgen
Pappie_Culovrijdag 22 augustus 2008 @ 11:18
Vreemd dat mensen blijkbaar spontaan grote vlammerige vuurballen zien die er niet zijn.
Intrepidityvrijdag 22 augustus 2008 @ 11:29
Het verlies van thrust kan honderden verschillende oorzaken hebben, dus voorlopig weten we nog niks..
indahnesia.comvrijdag 22 augustus 2008 @ 11:47
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:18 schreef Pappie_Culo het volgende:
Vreemd dat mensen blijkbaar spontaan grote vlammerige vuurballen zien die er niet zijn.
dat is niet heel vreemd en er is zelfs een term voor maar die is me ontschoten.
Intrepidityvrijdag 22 augustus 2008 @ 11:49
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:47 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

dat is niet heel vreemd en er is zelfs een term voor maar die is me ontschoten.
neppovuurballisme
Dirk-Kuijtvrijdag 22 augustus 2008 @ 16:36
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:16 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Andere wending dus. Vreemd dat een vliegtuig de power niet zou hebben om op te stijgen
Kan altijd wat anders fout zijn gegaan. Een brandstofpomp die niet meer werkte of iets dergelijks.
Pappie_Culovrijdag 22 augustus 2008 @ 16:45
quote:
’Piloot rampvliegtuig wilde niet opstijgen’

AMSTERDAM - De piloot van het rampvliegtuig weigerde op te stijgen, maar moest dit van Spanair toch doen.

De Turkse krant Hurriyet schrijft dat de piloot van het vliegtuig voor het opstijgen melding heeft gemaakt bij Spanair van een defect aan zijn linkermotor.

Volgens de krant heeft hij toen bij zijn bazen aangegeven dat opstijgen niet veilig zou zijn. Spanair heeft hem vervolgens gesommereerd toch op te stijgen. Dit nieuws is in Spanje ingeslagen als een bom.

Mankementen

Een van de omgekomen inzittenden Ruben Santana Mateo bleek vlak voor het opstijgen een sms gestuurd te hebben naar het thuisfront. "Lieverd, ik hou van je, maar je moet weten dat dit vliegtuig mankementen heeft, ik heb nog geprobeerd te regelen of we konden overstappen naar een ander vliegtuig, maar heb nog geen reactie gehad, we zijn aan het wachten. Ook de piloot schijnt niet te willen opstijgen,” stond er in zijn bericht aan zijn vrouw.

Het bleken achteraf de laatste woorden die Santana ooit tegen zijn vrouw zou zeggen.
Aldus De Telegraaf.

Of het waar is moet nog blijken, maar het zou niemand verbazen.

Dikke kans dat een der leden van de directie binnen afzienbare tijd een kogel in z'n hoofd treft. Mocht het waar zijn, terecht natuurlijk.

Anderzijds van de piloot ook stupide.
Elvislivesvrijdag 22 augustus 2008 @ 17:01
Tering, je zou maar zo'n SMS krijgen. Sowieso zit je dan compleet in de stress totdat je die persoon weer in levende lijve voor je ziet.

Smeerlappen daar bij Spanair, je eerste taak is de passagiers veilig te verplaatsen. Tijd is ook belangrijk, maar mag niet de veiligheid van je passagiers en bemanningsleden in gevaar brengen.
Stranivrijdag 22 augustus 2008 @ 17:08
Dit was net na het ongeluk: http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/22/espana/1219401793.html

Helpt wel als je Spaans begrijpt.
Dirk-Kuijtvrijdag 22 augustus 2008 @ 17:09
Elvislivesvrijdag 22 augustus 2008 @ 17:19
Tering dat filmpje, dat ongeloof bij die man en dat meisje Susana die het maar niet kan geloven dat het echt een vliegtuig was.
Roel_Jewelvrijdag 22 augustus 2008 @ 17:24
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 17:08 schreef Strani het volgende:
Dit was net na het ongeluk: http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/22/espana/1219401793.html

Helpt wel als je Spaans begrijpt.
Tering .
Stranivrijdag 22 augustus 2008 @ 17:26
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 17:19 schreef Elvislives het volgende:
Tering dat filmpje, dat ongeloof bij die man en dat meisje Susana die het maar niet kan geloven dat het echt een vliegtuig was.
Ja inderdaad..het geeft wel weer hoe traumatisch het al moet zijn om een vliegramp vanaf een kleine afstand zelf te zien, laat staan dat je er zelf bij betrokken bent.
Elvislivesvrijdag 22 augustus 2008 @ 17:52
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 17:26 schreef Strani het volgende:

[..]

Ja inderdaad..het geeft wel weer hoe traumatisch het al moet zijn om een vliegramp vanaf een kleine afstand zelf te zien, laat staan dat je er zelf bij betrokken bent.
Kan me nog de black box van de Bijlmerramp herinneren, waarbij je de toren hoort roepen, en opeens is het vleigtuig van de radar. De toren bleef oproepen en oproepen en ineens hoor je op de achtergrond "hou maar op, hij is neergestort...een gigantische vuurbal daar boven de stad"...
Stranivrijdag 22 augustus 2008 @ 18:01
'Het is gebeurd, Henk'

Ja die kan ik me ook nog erg goed herinneren.

Het is alleen wel de tower trouwens en niet de black box, maar dat is een detail.
Nieuwschierigvrijdag 22 augustus 2008 @ 18:06
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
Intrepidityvrijdag 22 augustus 2008 @ 18:41
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
En misschien waren het 13 dwergen in groene pakjes die met hun kleine koevoetjes de motor eraf gesloopt hebben... Dat zal het onderzoek uitwijzen, en speculeren heeft niet gek veel zin in dit stadium..
Stranivrijdag 22 augustus 2008 @ 18:42
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
In Faro ging het echter om een landing. Het blijft gewoon gissen maar de verwachting is dat men binnen een maand de oorzaak zal kennen, las ik.
KinkyGirafvrijdag 22 augustus 2008 @ 18:47
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:41 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

En misschien waren het 13 dwergen in groene pakjes die met hun kleine koevoetjes de motor eraf gesloopt hebben... Dat zal het onderzoek uitwijzen, en speculeren heeft niet gek veel zin in dit stadium..
Als dat zo blijkt te zijn heb jij wel de scoop van de eeuw.
Adelantevrijdag 22 augustus 2008 @ 18:51
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:47 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Als dat zo blijkt te zijn heb jij wel de scoop van de eeuw.
Zul je net zien dat het 11 dwergen waren
msnkvrijdag 22 augustus 2008 @ 19:01
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
Stranivrijdag 22 augustus 2008 @ 19:04
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 19:01 schreef msnk het volgende:
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
Het ging om hoeveel doden er bevestigd waren. Bij de ene bron ging het wel sneller omhoog dan bij de andere. Maar inderdaad had het misschien anders gemoeten; op deze manier gaven de media te veel hoop aan families.
KinkyGirafvrijdag 22 augustus 2008 @ 19:04
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 19:01 schreef msnk het volgende:
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
Het ging om bevestigde doden. Mensen die zich nog in het gebied bevonden (al dan niet overleden) die de hulpdiensten nog niet hadden bereikt, worden niet formeel als dode geteld.

Edit: wat Strani ook zegt dus.

Maar volgens mij gaat dit toch vaker zo met rampen? Je hoort dodenaantallen dan vaak oplopen.
msnkvrijdag 22 augustus 2008 @ 19:18
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 19:04 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Het ging om bevestigde doden. Mensen die zich nog in het gebied bevonden (al dan niet overleden) die de hulpdiensten nog niet hadden bereikt, worden niet formeel als dode geteld.

Edit: wat Strani ook zegt dus.

Maar volgens mij gaat dit toch vaker zo met rampen? Je hoort dodenaantallen dan vaak oplopen.
Nou, dat klopt wel, maar zelden zo'n verschil! Eerst 10% van de inzittenden dood, en dat stijgt echt opeens naar 80, dat vind ik wel erg slordig.

Maar zoals Strani zegt, dat geeft gewoon teveel hoop aan de families.
Oblivionvrijdag 22 augustus 2008 @ 19:35
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 16:45 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Aldus De Telegraaf.

Of het waar is moet nog blijken, maar het zou niemand verbazen.

Dikke kans dat een der leden van de directie binnen afzienbare tijd een kogel in z'n hoofd treft. Mocht het waar zijn, terecht natuurlijk.

Anderzijds van de piloot ook stupide.
Holy smoke...
Nieuwschierigvrijdag 22 augustus 2008 @ 19:56
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:42 schreef Strani het volgende:

[..]

In Faro ging het echter om een landing. Het blijft gewoon gissen maar de verwachting is dat men binnen een maand de oorzaak zal kennen, las ik.
Maakt dat zoveel uit dan? Volgens Baksteen kan een DC9 of aanverwant met 1 motor genoeg vaart houden om op te stijgen. Maar als een vliegtuig ineens in een valwind komt gaat ie tegen de grond
Freak187zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:01
Ieder vliegtuig kan met één motor uit ná V1 doorklimmen.

Er gaan geruchten dat de piloten niet de goede take-off config hadden geselecteerd. Flaps en slats niet uit, daar zijn ook al meerdere ongelukken mee gebeurd. Al zijn tegenwoordig vliegtuigen uitgerust met een aural warning die er voor waarschuwt dat je configuratie niet goed is.

Piloten moeten dan gelijk de gashendels terughalen.

Ik ben erg benieuwd wat de oorzaak is.
Stranizaterdag 23 augustus 2008 @ 14:25
Ik blijf het te opvallend vinden dat een eerdere poging al was afgebroken. Zo vaak komt dat toch ook weer niet voor?
Dirk-Kuijtzaterdag 23 augustus 2008 @ 16:49
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 14:01 schreef Freak187 het volgende:
Ieder vliegtuig kan met één motor uit ná V1 doorklimmen.
Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.
Nieuwschierigzaterdag 23 augustus 2008 @ 18:13
Het lijkt idd met de snelheid (oftewel gebrek aan lift) te maken te hebben.

CNN:
"Canary Islands regional President Paulino Rivero said after meeting with Spain's prime minister, Jose Luis Rodriguez Zapatero, that the latter had seen the video and described it as showing the plane using up all the runway as it tried to take off but then never reaching adequate altitude"

Q: Moet een piloot niet de start afbreken als de tijd (of afgelegde afstand) tot V1 te veel boven de vooraf berekende waarde komt?
Want vanaf een punt x gaat hij resterende baanlengte niet alleen gebruiken om V1/V2/VR te bereiken maar eet hij vervolgens zijn eigen remweg op. Ergens tussen V1 en punt x zou hij dan in de ankers moeten.
Freak187zondag 24 augustus 2008 @ 13:05
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 16:49 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.
V1 is een gekozen snelheid waarbij je nog op de grond bent, en nog veilig kunt stoppen voor het einde van de baan. Na V1 te hebben bereikt zijn de protocollen dat je door moet vliegen en uit moet klimmen. Maar er zijn gangbare uitspraken van piloten die zeggen dat je toch maar beter de start kan afbreken als je nog niet airborne bent.

Er wordt voor iedere start een berekening gemaakt van de V-speeds, gebaseerd op oa: hoogte/luchtdruk van het vliegveld, temperatuur, baanlengte en het actuele gewicht van het vliegtuig.

Het is tot nu toe gewoon speculeren en dat slaat eigenlijk nergens op. Er zijn verhalen van een ontploffende motor en er zijn verhalen van een onjuiste take-off configuratie. Maar misschien is er wel TOTAAL iets anders gebeurt.
Freak187zondag 24 augustus 2008 @ 13:07
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 18:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het lijkt idd met de snelheid (oftewel gebrek aan lift) te maken te hebben.

CNN:
"Canary Islands regional President Paulino Rivero said after meeting with Spain's prime minister, Jose Luis Rodriguez Zapatero, that the latter had seen the video and described it as showing the plane using up all the runway as it tried to take off but then never reaching adequate altitude"

Q: Moet een piloot niet de start afbreken als de tijd (of afgelegde afstand) tot V1 te veel boven de vooraf berekende waarde komt?
Want vanaf een punt x gaat hij resterende baanlengte niet alleen gebruiken om V1/V2/VR te bereiken maar eet hij vervolgens zijn eigen remweg op. Ergens tussen V1 en punt x zou hij dan in de ankers moeten.
Dit lijkt er dus op dat de take-off configuratie er niet goed uitzag. Want zonder slats en flaps geselecteerd is het voor een volgeladen vliegtuig zeer zeer moeilijk om op te stijgen, helemaal als de baan op een gegeven moment opraakt.
Intrepidityzondag 24 augustus 2008 @ 16:51
Geen enkele piloot is in ieder geval zo dom om te vergeten zijn flaps-configuratie goed in te stellen. Onderdeel van de checklists, een van de meest basic dingen.. Ik kan me nog voorstellen dat er een technisch mankement met de flaps/slats was dan, maar je krijgt geen green light in de cockpit als daar iets fout mee is, en ook het controleren daarop is onderdeel van de before-takeoff checklist.. Al met al lijkt dat me zeer onwaarschijnlijk
Wat me logischer lijkt is dat op de een of andere manier de motoren een stuk minder thrust leverden. en dat ze aan het eind van de baan net rond V2 niet veel keus meer hadden dan de yoke omhoog trekken... V2, optrekken, daling snelheid door stijgen, <V2, en weer naar benee..
Maargoed, dat is speculatie, en eigenlijk doe ik daar liever niet aan
spanishgirlzondag 24 augustus 2008 @ 22:46
De 31e María Luisa Estévez Gonzalez is gistermiddag in het ziekenhuis La Paz aan haar verwondingen overleden. Haar lichaam was voor 72% verbrand.Dit brengt het dodental op 154.
Stranizondag 24 augustus 2008 @ 22:50
Dat is zo'n geval van 'misschien maar beter voor haar'. Heel triest.
Freak187maandag 25 augustus 2008 @ 12:54
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:51 schreef Intrepidity het volgende:
Geen enkele piloot is in ieder geval zo dom om te vergeten zijn flaps-configuratie goed in te stellen. Onderdeel van de checklists, een van de meest basic dingen.. Ik kan me nog voorstellen dat er een technisch mankement met de flaps/slats was dan, maar je krijgt geen green light in de cockpit als daar iets fout mee is, en ook het controleren daarop is onderdeel van de before-takeoff checklist.. Al met al lijkt dat me zeer onwaarschijnlijk
Wat me logischer lijkt is dat op de een of andere manier de motoren een stuk minder thrust leverden. en dat ze aan het eind van de baan net rond V2 niet veel keus meer hadden dan de yoke omhoog trekken... V2, optrekken, daling snelheid door stijgen, <V2, en weer naar benee..
Maargoed, dat is speculatie, en eigenlijk doe ik daar liever niet aan
Ik ken een aantal voorbeelden waarbij de piloten braaf hun check lists afgaan, maar geen knoppen of hendels omzetten.
Intrepiditymaandag 25 augustus 2008 @ 14:00
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:54 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Ik ken een aantal voorbeelden waarbij de piloten braaf hun check lists afgaan, maar geen knoppen of hendels omzetten.
Omdat de feitelijke acties al voor de checklist liggen, de checklist is slechts een controle, dus in het optimale geval hoef je inderdaad niks meer te doen

Edit: Overigens zie ik in de normal checklist van de MD82 nergens vermeld dat er ook gechecked word op green light bij de flaps/slats

http://cyril-murat.fr/Documents/Maddog_cl.pdf

[ Bericht 25% gewijzigd door Intrepidity op 25-08-2008 14:05:46 ]
Dirk-Kuijtdinsdag 26 augustus 2008 @ 19:21
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 16:49 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.
Er zouden geruchten zijn dat 1 motor in zijn achteruit stond.
El_Matadordinsdag 26 augustus 2008 @ 19:31
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:21 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Er zouden geruchten zijn dat 1 motor in zijn achteruit stond.
Sja, vreemd. Ik dacht dat vliegtuigen helemaal geen achteruit hadden? Daarom worden ze toch ook weggeduwd?
Dirk-Kuijtdinsdag 26 augustus 2008 @ 19:43
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:31 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Sja, vreemd. Ik dacht dat vliegtuigen helemaal geen achteruit hadden? Daarom worden ze toch ook weggeduwd?
Als een vliegtuig land zetten ze de motoren op reverse om het vliegtuig af te remmen.
starladinsdag 26 augustus 2008 @ 19:45
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:21 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Er zouden geruchten zijn dat 1 motor in zijn achteruit stond.
Dat merk je als piloot toch meteen lijkt me.
Dirk-Kuijtdinsdag 26 augustus 2008 @ 19:47
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:45 schreef starla het volgende:

[..]

Dat merk je als piloot toch meteen lijkt me.
Misschien is hij tijdens de start opeens in zijn reverse gegaan?
Pappie_Culodinsdag 26 augustus 2008 @ 19:47
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:31 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Sja, vreemd. Ik dacht dat vliegtuigen helemaal geen achteruit hadden? Daarom worden ze toch ook weggeduwd?
Je bent in de war met de achteruitkijkspiegel
El_Matadordinsdag 26 augustus 2008 @ 19:48
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:45 schreef starla het volgende:

[..]

Dat merk je als piloot toch meteen lijkt me.
Niet als de stewardess op je schoot zit.
El_Matadordinsdag 26 augustus 2008 @ 19:48
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:47 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Je bent in de war met de achteruitkijkspiegel
Dat zal het zijn!

Gracias.
Stranidinsdag 26 augustus 2008 @ 19:57
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:43 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Als een vliegtuig land zetten ze de motoren op reverse om het vliegtuig af te remmen.
Inderdaad. De motor heeft dus wel een achteruit maar die kan niet worden gebruikt voor normaal taxiën. Dus daar hebben ze dan een auto'tje voor.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik in November met Iberia naar Barajas ga en niet met Spanair..toch wel een beetje een opluchting na een week met zoveel Spanair incidenten.
starladinsdag 26 augustus 2008 @ 19:59
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:57 schreef Strani het volgende:
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik in November met Iberia naar Barajas ga en niet met Spanair..toch wel een beetje een opluchting na een week met zoveel Spanair incidenten.
Ik weet niet of je zo blij moet zijn. Ik bedoel, hoe groot is de kans dat in 3 maanden tijd 2 vliegtuigen van dezelfde maatschappij neerstorten?
Dirk-Kuijtdinsdag 26 augustus 2008 @ 20:00
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:57 schreef Strani het volgende:

[..]

Inderdaad. De motor heeft dus wel een achteruit maar die kan niet worden gebruikt voor normaal taxiën. Dus daar hebben ze dan een auto'tje voor.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik in November met Iberia naar Barajas ga en niet met Spanair..toch wel een beetje een opluchting na een week met zoveel Spanair incidenten.
idd
quote:
Spanair-toestel maakt ongeplande landing in Malaga

25-08-2008

MADRID - Een MD-82 van Spanair heeft zondag (24 augustus) een voorzorgslanding gemaakt in de Zuid-Spaanse stad Malaga. Dit melden diverse Spaanse media. Het toestel met 141 mensen aan boord was onderweg van Barcelona naar Lanzarote. De reden voor de landing was een probleem met de elektronica van het toestel. Passagiers zijn niet verder vervoerd en in hotels ondergebracht, meldt de maatschappij.

Voorzorgslandingen komen regelmatig voor en verlopen meestal zonder problemen. De tussentijdse landing van het Spanair-toestel komt vier dagen na een grote crash van een MD-82 van Spanair in Madrid.

De maatschappij is de dagen na de crash negatief in het nieuws gekomen vanwege onder andere beschuldigingen van de Spaanse pilotenvakbond over organisatorische problemen.
Pappie_Culodinsdag 26 augustus 2008 @ 20:02
Wel leuk voor de Marketing afdeling.

ONCE IN A LIFETIME OFFER!
Lucifer_Doosjedinsdag 26 augustus 2008 @ 20:21
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:57 schreef Strani het volgende:

[..]

Inderdaad. De motor heeft dus wel een achteruit maar die kan niet worden gebruikt voor normaal taxiën.
Dat kan wel degelijk, het gebeurd alleen niet.
Lucifer_Doosjedinsdag 26 augustus 2008 @ 20:23
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 20:00 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[Spanair-toestel maakt ongeplande landing in Malaga]
En uiteraard krijgen we nu gelijk weer elk incidentje met een Spanair toestel uitgebreid in het nieuws
Stranidinsdag 26 augustus 2008 @ 20:23
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 19:59 schreef starla het volgende:

[..]

Ik weet niet of je zo blij moet zijn. Ik bedoel, hoe groot is de kans dat in 3 maanden tijd 2 vliegtuigen van dezelfde maatschappij neerstorten?
Haha tja..net zo groot als dat er in drie maanden tijd 2 vliegtuigen op dezelfde luchthaven neerstorten, gok ik.
Stranidinsdag 26 augustus 2008 @ 20:23
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 20:21 schreef Lucifer_Doosje het volgende:

[..]

Dat kan wel degelijk, het gebeurd alleen niet.
Dat bedoel ik..een vliegtuig kàn ook met 150kmh taxiën maar ook dat doet ie maar niet.
El_Matadordinsdag 26 augustus 2008 @ 20:29
Maar goed dat ik geen piloot ben geworden

Al vlieg ik ongeveer net zo vaak tegenwoordig, maar goed. Barajas is trouwens wel een stuk gegroeid in de laatste jaren.
Intrepiditydinsdag 26 augustus 2008 @ 20:41
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 20:21 schreef Lucifer_Doosje het volgende:

[..]

Dat kan wel degelijk, het gebeurd alleen niet.
De thrustreverser is afaik lang niet sterk genoeg om een vliegtuig daadwerkelijk de andere kant op te bewegen, en kan daarom alleen gebruikt worden om af te remmen
Stranidonderdag 18 september 2008 @ 18:30
De video van dit ongeluk is inmiddels vrijgegeven staat nu op:

http://www.elpais.com/
Stranidonderdag 18 september 2008 @ 18:33
En een audio van de eerste melding:
http://www.elpais.com/aud(...)0918elpepunac_1/Aes/

(In het Spaans natuurlijk)
sander89vrijdag 19 september 2008 @ 01:03
Is nog een flink stuk door gegleden zo te zien voordat die uit elkaar spatte.

Maar wat een drama, door dat een systeem niet werkt en blijkbaar de piloten ook niet helemaal goed hebben opgelet.
ASromavrijdag 19 september 2008 @ 06:49
ongeloofelijk dat daar nog mensen levend zijn uitgekomen, het is eigenlijk meteen een vuurbal..... zal wel het afgebroken achterste deel zijn waar dan nog mensen uitgekomen zijn....

ongeloofelijk...