quote:"Stander" is based on the true story of André Stander, a South African homicide/robbery police captain who became one of the most notorious bank robbers in the country. After participating in the brutal killing in a riot in the line of duty, Stander decided to defy the very system he was part of, and set off on an audacious crime spree; robbing banks during his lunch hour then returning to the scene of the crime to lead the investigation. Finally, caught by the same police force he worked with, he was jailed and, subsequently befriended Allan Heyl and Lee McCall. After a daring jailbreak, the 'Stander Gang' committed a large number of robberies, which grew increasingly bold over time. In the eyes of the public, their blatant disregard for authority made them South Africa's most popular anti-heroes. In reality, however, Stander and his gang were the most wanted men in the country.
Ik ook.quote:Op maandag 18 augustus 2008 21:34 schreef joep.t het volgende:
[..]
Ik vindt een 6,5 een behoorlijk goed cijfer voor een lekker tussendoorfilmpje
Ik zie de vraag niet echt terug in het stukjequote:Op dinsdag 19 augustus 2008 22:05 schreef Lassekjus het volgende:
[..]
Vraagje voor jou, over het vrouwelijk schoon ben ik het met je eens. Het acteerwerk van Norah Jones echter niet. Wat een dramatische actrice is dit. Het stuk in het begin voor het restaurant is volgens mij een van de slechtst geacteerde stukjes ooit! Laat haar maar lekker blijven zingen, dat kan ze als de BESTE!
Hoe kun jij in godsnaam bepalen wat realistisch is in zo'n situatie? Ben je wel eens in het zuiden van america geweest, in die kleine dorpen daar? Daar gaat het juist om, hoe fucked up men kan reageren als je tot het uiterste van je verbeelding wordt gedreven. Maar inderdaad, ieder zijn eigen mening natuurlijkquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 12:39 schreef Atreidez het volgende:
De mensenlijke reactie, de groepsvorming, vond ik verre van sterk gedaan. Het spontaan ontstaan van een sekte, die meteen maar een paar mensen willen opofferenDat mens had in het echt al lang een koekepan tegen d'r hoofd gehad, dat zou pas realistisch geweest zijn. Dat mensen die in het begin de tentakels zien later nog meegaan naar buiten klopt ook voor geen bal natuurlijk... Gelukkig zullen we nooit weten hoe een groep zou reageren in een dergelijk geval, zo nuchter zijn we toch nog wel? Dus dat de entertainment waarde in die zin voor jullie hoger was, is voor mij ook irrelevant
Oh was die film naar een boek van Stephen King? Wist ik niet. Hoe dan ook, ik vond het wel een goeie film,eentje die ik na lange tijd weer eens behoorlijk kon pruimen. Vond het einde alleen een beetje snel afgerafeld alsof de reddingsbrigade zomaar uit het niets opdook(dat militaire convooi) Bedoel had wel iets van een flashback verwacht hoe alles zo ontstaan is. Niks van dit alles, alleen maar gesproken tekst door een (ex)beveiliger. Maar goed.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 11:16 schreef Atreidez het volgende:
The Mist
Wat een onzin.. sommige verhalen van S. King zijn echt te weird voor woorden. Kreeg net zoals bij The Happening zo'n idee van een goedkoop opgelost plot maar gelukkig waren er later nog wel wat spannende scenes maar zoiezo zijn acties van mensen raar verbeeld en is de herkomst van t gevaar totaal niet goed overgebracht, iets wat ik in deze t grootste gemis vind. Zo'n overdreven mindfucker einde ook. In het begin dacht ik nog van, trekt wel op die mist, maar aan het eind had ik meer zoiets van, wat een pest die mist.
[ afbeelding ]
Ik probeer juist duidelijk te maken dat niemand kan bepalen wat realistisch is in zo'n geval, en daarom zullen de meningen over hoe het overkomt nogal uiteen lopenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 10:13 schreef HostiMeister het volgende:
Hoe kun jij in godsnaam bepalen wat realistisch is in zo'n situatie? Ben je wel eens in het zuiden van america geweest, in die kleine dorpen daar?
Klopt ben het helemaal met je eens, en dat van die zuidelijke dorpjes, was eigenlijk meer een aanduiding dat er in kleine kutdorpjes rare dingen kunnen leven onder de bevolking. Maar dit is het laatste wat ik er over zeg anders wordt het heel snel een dialoog die ergens anders moet plaatsvindenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 10:52 schreef Atreidez het volgende:
Tropic Thunder
Deze comedy, uitgevoerd als een parodie op oorlogsfilms, was op zich een erg leuke ervaring. De verzameling acteurs en de karakters die ze neerzetten moet voor iedereen toch wel een paar ingredienten bevatten waardoor deze film de moeite waard is. Het verhaal, de opnames voor een vietnam film die nogal in de war lopen, start met een leuk gegeven maar tijdens het verloop vervaagd het en lijken alle eindjes slordig aan elkaar geknoopt te worden, maar al met al zeker de moeite ward voor de comedy fan.
[ afbeelding ]
[..]
Ik probeer juist duidelijk te maken dat niemand kan bepalen wat realistisch is in zo'n geval, en daarom zullen de meningen over hoe het overkomt nogal uiteen lopenNeemt niet weg dat de oorzaak van de reactie er wel toe doet, want de oorzaak bepaalt hoe goed je je in het verhaal kan verplaatsen, iets wat bij mij duidelijk minder goed ging als bij anderen. Er was trouwens veels te veel groen om het in het zuiden van de VS te laten afspelen, ik weet niet of er een plaatsnaam is genoemd, maar had meer t idee dat het tegen de Canadese grens aan was?
die film moet ik ook nog maar eens kijken.. lijkt me niks meer dan een standaard actiefilmpje met een superheld en een overhypte acteur die dood is gegaan..quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:24 schreef Edwinuss het volgende:
Gisteravond voor de 3e keer naar The Dark Knight geweest.
Nouja, je begrijpt het wel
nog niet maar volgens mij volgende week ofzo?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:07 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Klopt ben het helemaal met je eens, en dat van die zuidelijke dorpjes, was eigenlijk meer een aanduiding dat er in kleine kutdorpjes rare dingen kunnen leven onder de bevolking. Maar dit is het laatste wat ik er over zeg anders wordt het heel snel een dialoog die ergens anders moet plaatsvinden![]()
Is tropic thunder al uit in de bios hier trouwens?
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:19 schreef Kingside het volgende:
You Don't Mess With The Zohan
Erg flauwe film, maar toch wel wat grappige stukken erin.
6
Ze speelt ook een geweldige rol in de klassieker Wrong Turnquote:Op donderdag 21 augustus 2008 08:36 schreef Hulkio het volgende:
[..]
Allemaal Entourage kijken heren!
Deze heb ik ook gezien, te grappig gewoon, Adam Sandlerquote:Op donderdag 21 augustus 2008 15:50 schreef Opperkwal het volgende:
You Don't Mess With The Zohan - 6,5
Grappige flauwe humor, vermakelijk. Niet meer dan dat.
Seizoen 2 is een stuk beter.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:10 schreef Hulkio het volgende:
Dexter (S1) (2006)
Jammer dat men niet meer met het verhaal heeft gedaan, dat zat er zeker wel in! 7.0
Ga ik daar denk ik toch maar even aan beginnen, zie net dat eind september in de VS het derde seizoen begint.quote:
Heb ik nu ook bekeken. Best goed, al zat er misschien soms wat te weinig vaart in.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:11 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Lásky jedné plavovlásky (Loves of a Blonde) (1965, Tsj, Milos Forman)
Andula woont en werkt met heel veel andere vrouwen in een stadje. Er zijn zoveel vrouwen dat de man-vrouw verhouding 1 op 16 is. Om dat recht te trekken wordt er een groep reservisten geplaatst in het stadje. Maar die bestaat uit oudere, onknappe, onromantische reservisten. Niet het type waar Andula en haar vriendinnen op zitten te wachten. Maar gelukkig is er ook nog de jonge knappe pianospeler Milda. Na een zwoele nacht wordt Andula verliefd op Milda. Daarom besluit ze hem op te zoeken in zijn geboortestad. Maar daar zit hij en zijn ouders eigenlijk niet op te wachten.
De film laat voornamelijk zien imo dat meisjes naar liefde, geborgenheid, zekerheid en vertrouwen hunkeren. Terwijl mannen en jongens smiechten zijn, die die meisjes van alles wijs maken om in bed te krijgen. Andula is niet totaal naïef. Ze heeft de bedoelingen van een groepje oudere mannen tijdens een feest uitstekend door. Maar als ze dan de knappe jonge Milda tegenkomt, valt ze als een blok. Zodat ze door haar hoop dat ze eindelijk die echte liefde heeft gevonden, niet ziet dat Milda's bedoelingen niet veel anders zijn dan van de oudere mannen.
De derde akte waarin Andula op zoek gaat bij de ouders van Milda, zorgt voor wat komische taferellen.
De film is qua stijl een typisch voorbeeld van Tsjechisch New Wave. Die natuurlijk goed te vergelijken is met de meer bekende Franse New Wave films en ook met de Italiaanse neorealisten.
Ook gezien en het is me een raadsel waarom deze film is gemaakt, wat wilden ze nu vertellen? Het moet een mix van drama en komedie voorstellen, maar men wil echter niet uitgesproken kiezen voor één van die twee en men vergeet dan maar om echt dramatische of komische elementen in de film te steken. Het wordt nergens slecht of saai, maar het komt wel buitengewoon doelloos over.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 11:54 schreef Atreidez het volgende:
The Promotion
Deze film staat geclassificeerd als comedy, maar lijkt erg veel moeite te doen het er niet te dik boven op te leggen. Doug (Scott) en Richard (Reilly) vechten bij wat een doorsnee supermarkt lijkt voor een nieuwe managerspositie. Het enige onderscheid tussen de twee wordt gemaakt tijdens de film, waar Richard zich ontpopt als een nog grote looser dan Doug is, soms tot het punt dat het eigenlijk zielig was. Vandaar ook de moeite om de humor er van in te kunnen zien. De film is aardig geschoten maar kan zich nergens onderscheiden van andere films en zelfs comedy's die dat al eerder hebben gedaan.
[ afbeelding ]
Ook gezien, en vermakelijk idd. Beetje met schuin oog zitten kijken want heb D'Onofrio niet gespot, maar als ik die naam lees zie ik meteen die blik weer voor mequote:Op zondag 24 augustus 2008 22:41 schreef Cheiron het volgende:
Whehe, vandaag voor het eerst gezien dat Vincent D'Onofrio die alien is in men in Black. Vincent D'Onofrio weet ik veel hoe vaak gezien in Law and Order en diverse films, en Men in Black vaak genoeg gezien.. maar vanavond herkende ik hem pas. Damn.
Oh, en MiB blijft een vermakelijke film.
ik zat met een bedroeft gevoel aan het eind..quote:Op zondag 24 augustus 2008 22:29 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Into the Wild een feel good movie? Ik moest toch echt huilen op het einde.
Huilen niet, maar een Feel good movie kan ik het idd niet noemen...quote:Op zondag 24 augustus 2008 22:29 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Into the Wild een feel good movie? Ik moest toch echt huilen op het einde.
Dat heb ik nou ook...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:22 schreef mschol het volgende:
[..]
die film moet ik ook nog maar eens kijken.. lijkt me niks meer dan een standaard actiefilmpje met een superheld en een overhypte acteur die dood is gegaan..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb deze bekeken na aanleiding van nr1 in iemands ingestuurde top100 voor Foktop100 verkiezing.
cijfer 8.5 / imdb 7.9
Shooter (2007)
Bob Lee Swagger (Mark Wahlberg) is een sniper-expert en kan zijn doelen op anderhalve kilmeter raken.
Op een dag komt er een kolonel langs en die geeft hem het voorstel om USpresident te vermoorden of in iedere geval zo uitleggen hoe te schieten van z'n lange afstand. Bob doet mee, hij wordt min of meer gedwongen. Als dan het moment supreme is en er geschoten moeten worden gaat het toch wat anders. Bob wordt beschoten en gaat op de vlucht. De autoriteiten beschuldigen hem nu van de aanslag op de president. Nu wordt het een kat en muis spel van FBI en de sluwe sniper.
Een lekker modern Oswald the patsie verhaaltje. Mooi shots van de natuur. Heerlijk sniper geweld. Oeverloze corruptie bij FBI. Een paar heerlijke oneliners, waaronder aspartaam wordt aangekaart als leugen.
cijfer 8 / imdb 7.2Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
2 en 3 vond ik gewoon tenenkromend slecht en tast de superieuriteit van The Matrix (1) aan. Het zijn gedrochten van films.quote:Op maandag 25 augustus 2008 09:38 schreef Karina het volgende:
The Matrix Reloaded en The Matrix Revolutions vlak achter elkaar gekeken.
Deel twee vond ik nog wel te doen, het verhaal was nog te volgen, deel drie ging echt helemaal de verkeerde kant op met ruimteschepen en van het hele Matrix verhaal was niet zoveel meer te bekennen.
Oke, tot het einde, de mensen die hij ontmoet en de dingen die hij doet zijn gewoon "niet nadenken"-stukken. Gewoon een joch wat de vrije wereld opzoekt. Ja, aan het einde wordt hij zwaar.quote:Op maandag 25 augustus 2008 00:26 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Huilen niet, maar een Feel good movie kan ik het idd niet noemen...
Vandaar dus de term : Overdrijven is een vak.quote:Op maandag 25 augustus 2008 09:52 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
2 en 3 vond ik gewoon tenenkromend slecht en tast de superieuriteit van The Matrix (1) aan. Het zijn gedrochten van films.
Wat een armzalige film van ons aller Edward D. Wood junior. In het begin gaat het nog wel en lach je je rot. Leuk om op te merken is de wanted poster in het politiefoto, waar op de 'director himself' prijktquote:Een oud echtpaar rijdt langs een huis dat vroeger door een gekke professor voor zijn experimenten werd gebruikt. Iedereen denkt dat het huis verlaten is, maar het echtpaar ziet een vrouw in een witte jurk door het huis lopen. Ze schrikken hier zo van dat de oude dame in shock naar het ziekenhuis afgevoerd moet worden...
dude... tijd teveel ofzo?quote:Op maandag 25 augustus 2008 23:13 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Jôi-uchi: Hairyô tsuma shimatsu (Samurai Rebellion) (1967, Jap, Masaki Kobayashi)
[ afbeelding ]
Het is 1725 in Japan. De Tokugawa shogunate is op zijn hoogtepunt. Het land is in vrede vooral vanwege de onvoorwaardelijke trouw van ondersten aan hun meerderen.
Toshiro Mifune speelt de oude simpele trouwe samurai Isaburo Sasahara. Als vrouwe Ichi uit de gratie is gevallen bij haar man, de daimyo Matsudaira, vraagt een steward Isaburo's zoon Yogoro om met Ichi wil trouwen. Isaburo weigert dat in eerste instantie. Officieel omdat hij de eer te groot vind voor zijn familie, off-the-record omdat de familie vanwege geruchten bang is dat Ichi de naam van de familie zou schaden. De daimyo neemt echter geen nee als antwoordt en bevelt Isaburo het huwelijk te accepteren. De geruchten over Ichi blijken compleet onwaar. Ichi is een perfecte vrouw. Yogoro en zijn vader Isaburo gaan echt van haar houden. Maar dan wordt hun leven op de kop gegooid als Ichi's zoon bij de daimyo de nieuwe erfgenaam wordt. Omdat het onfatsoenlijk is dat de moeder van de erfgenaam getrouwd is met een simpele samurai wordt Ichi terug geroepen naar het hof. Yogoro wil zijn geliefde vrouw natuurlijk niet laten gaan. Isaburo ziet in zijn zoons huwelijk de aanwezigheid van liefde ziet die hij zelf heeft moeten missen in zijn huwelijk. Uiteindeiljk zou hij een keuze moeten maken tussen zijn gehoorzaamheid aan zijn daimyo of in opstand komen en zijn zoon te steunen.
Koboyashi was de rebel onder de filmmakers van Japan vlak na de Tweede Wereldoorlog. Zijn kritiek op de Japanse traditie van gehoorzaamheid aan het collectief is in deze film ook goed waarneembaar. Isaburo komt er tijdens de film achter dat vastgeroeste tradities menselijkheid in de weg kunnen staan. Als hij tegen het einde van de film verklaart dat iedereen zijn eigen leven moet leiden zoals hij wil, is dat een totale verwerping van de normen en waarden in het Japan (van die tijd). Waarin het belang en geluk van het individu altijd ondergeschikt is aan dat van het collectief, (de familie, de clan, het land). Deze film laat goed zien hoe iemand tot zo'n radicale verandering van inzicht kan komen door persoonlijke gevoelens te volgen.
Hoewel gedurende de film de spanning erin wordt gehouden door het gedurende diplomatieke spel tussen de familie en de clan, moeten we wachten tot laat in de film voordat we Isaburo's befaamde zwaardkunsten met eigen ogen mogen beschouwen. Tenzij je het splijten van een bamboepop in het begin mee rekent.
Alles wordt prachtig in beeld gebracht. Waarbij de camera standpunten altijd precies overeenkomen met de status van de personen in beeld.
De cast met Mifune op kop leveren uitstekende prestaties.
Voor iedereen die geïnteresseerd is in de normen en waarden van 18e eeuws Japan is dit een absolute must-see.
cijfer: 9
Pat Garrett & Billy the Kid (1973, VS, Sam Peckinpah)
Ik zag de 2005 Special Edition.
[ afbeelding ]
Deze western van Peckinpah voelde bij mij wat poetischer aan dan andere Peckinpah films tot nu toe. Nog steeds zit er grof geweld in, maar het ziet verder allemaal iets vrediger uit.
Pat jaagt niet alleen op Billy the Kid, maar ook op zich zelf. Het neerschieten met Billy the Kid is ook een afrekening met zijn vroegere zelf. Wat helemaal duidelijk wordt doordat Garret ook zijn spiegelbeeld neerschiet in de laatste confrontatie. De film gaat imo oud vs. nieuw Amerika, de pioneers vs. gevestigde maatschappij, ongeschreven regels vs. wetten, nieuwsgierigheid en avontuurlijk vs. gesetteld, jeugd vs. volwassenheid vrijheid blijheid vs. verantwoordelijkheid en zorgen. De film laat bovendien goed zien hoe diep geworteld de vage lijn tussen goed en slecht is in de Amerikaanse ontwikkeling. Wie gisteren slecht was is vandaag goed en vice versa.
Als Dylan fan is het natuurlijk leuk om hem in een film te zien, maar zijn rol is te klein om iets zinnigs over te zeggen.
cijfer: 9
The Fifth Element (1997, Fr, Luc Besson)
[ afbeelding ]
Coole, bizarre scifi film. Besson weet heel goed een absurde toekomst te scheppen, die toch geloofwaardig is. Leeloosteelde mijn hart.
cijfer: 9
Baby Mama (2008, VS, Michael McCullers)
[ afbeelding ]
Tina Fey speelt een intelligente succesvolle carrierevrouw. Ze is echter al in haar late 30er jaren dus beginnen de eierstokken te rammelen. Amy Poehler speelt een domme white trash vrouw, die draagmoeder voor Tina's baby wordt. Tina en Amy een leuk duo dat compleet op elkaar ingespeeld is na jaren samen werken bij SNL. Maar de film slaat jammer genoeg vaker de plank mis dan raak. Het voelt allemaal wel als een heel lang gerekte sketch. Die te lang duurt voor Amy Poehler om constant in karakter te blijven. Het beste zijn de momenten waarin de spot wordt gedreven met die typische liberale inteligente organisch voedsel etende types als Tina's karakter. Dat verder een Steve Martin op automatische piloot als New Age baas alle scene's steelt zegt genoeg over de kwaliteiten van deze komedie. Blijft de vraag waarom competente mensen als Fey en Poehler zich hebben geleend voor een film met zo'n zwak script.
cijfer: 5
Harold & Kumar Escape from Guantanamo Bay (2008, VS, Jon Hurwitz & Hayden Schlossberg)
[ afbeelding ]
Het eerste deel was imho één van de beste tiener-stoner-komedies. Dus was ik blij dat er een vervolg zou komen. Toen de titel echter veranderde naar "Escape from Guantanamo Bay" werd ik wat huiverig. Die huivering is niet totaal onterecht gebleven. Imo horen politieke boodschappen niet thuis in een film als dit. Maar oké dat vergeven we.
Ook doordat het allemaal wat ongeloofwaardiger was en de situatie's te bizar, is de film minder dan het eerste deel.
John Cho en Karl Penn hebben gelukkig nog we de chemie van het eerste deel. Waardoor nog veel grappen geslaagd zijn. Maar het zijn vooral Neil Patrick Harris en Rob Cordrry die de show stelen. Vooral Cordrry krijgt van regisseur compleet de vrije hand om los te gaan als domme veiligheiddienstbaas.
Al met al was het nog steeds een grappige film. Maar als ik nog een keer hersenloos vermaak wil, dan stop ik toch het veel betere eerste deel weer in de dvd speler.
cijfer: 6.5
You Don't Mess with the Zohan (2008, VS, Dennis Dugan)
[ afbeelding ]
Alles is verkeerd aan deze Adam Sandler film, de foute typetjes met slechte accenten, de overdreven grappen, maar toch is het best grappig.
cijfer: 6
Dellamorte Dellamore (1994, It, Michele Soavi)
[ afbeelding ]
Voor een B zombie film was dit behoorlijk tegenvallend. Oké er zitten wat zombie's in die de held op een droge manier neerschiet zonder veel poespas eromheen. Als het daarbij gebleven was, had het een geslaagde horror komedie kunnen worden. Maar Soavi wil jammer genoeg meer met de film. Hij probeert de film een diepere filosofische laag te geven met een totaal oninteressant verhaal over de held, die steeds weer verliefd wordt op dezelfde vrouw. Vooral in het laatste half uur lijkt de film te willen veranderen in een mindfuck, maar doet dat zo slecht de verbazing groter is over de vraag of de regisseur enig idee heeft waar die heen wilt met de film dan over de vragen, die hij probeert te stellen over wat waar en onwaar is.
Cwk noemde het een hoop gebakken lucht. Dat vind ik een perfecte omschrijving voor deze film.
cijfer: 5.5
Die Nacht der lebenden Loser (Night of the Living Dorks) (2004, Dl, Mathias Dinter)
[ afbeelding ]
Een stel losers veranderd door een mislukt voodoo ritueel na een ongeluk in zombies. Doordat ze nu opeens heel sterk zijn, kunnen ze eindelijk weerstand bieden aan hun bullebakken. Hierdoor worden ze ook heel populair bij de rest van de school. Maar ze kunnen natuurlijk niet altijd zombie blijven. Zeker niet nu één van hen ook mensen begint te eten.
De film weet op een leuke manier het zombie genre en de high school film te mengen.
cijfer: 7
Bring Me the Head of Alfredo Garcia (1974,VS, Sam Peckinpah)
[ afbeelding ]
De dochter van een maffiabaas wordt ongehuwd zwanger. Nadat hij erachter gekomen is wie zijn dochter zwanger gemaakt heeft, (Alfredo Garcia dus) beloof hij een beloning van een miljoen dollars aan degene die hem het hoofd van Alfredo Garcia brengt. Een stel bounty hunters komt op hun tocht terecht in de kroeg van pianospeler Bennie. Bennie komt erachter dat zijn vriendin, Elita, één van de laatste is die Alfredo Garcia gezien heeft levend. Hij weet dat informatie over Alfredo Garcia veel geld waard is bij de bounty hunters. Daarom gaat hij samen met zijn vriendin op zoek naar het graf van Alfredo. Om zo genoeg geld te verdienen om eindelijk te kunnen ontsnappen aan zijn ellendige bestaan. Vriendin naast je, fles alcohol in je hand en gaan met die geit. Maar zo makkelijk is het natuurlijk niet.
De film wordt compleet gedragen door een voortreffelijke Warren Oates als de antiheld Bennie. Bennie is iemand, die zo laag aan wal geraakt is dat niks hem meer interesseert en kan deren. Het enige wat die nog wil is genoeg geld krijgen om een nieuw leven op te bouwen met zijn liefje. Het is een type dat regelrecht weg gelopen lijkt uit een Bukowski boek of een Tom Waits nummer. Hij is de ultieme loser, maar juist daarom zo makkelijk om met mee te leven. Peckinpah zou Peckinpah niet zijn als er niet een grote dosis geweld in de film zou zitten. En net als vaker bij Peckinpah is dat geweld smerig en grof.
In de film zit een scene waarin twee motorrijders een Bennie en zijn vriendin storen 's avonds bij een kampvuur. Ze willen Elita verkrachten. Elita laat dat toe omdat ze al zoveel ellende heeft meegemaakt dat ze weet dat weerstand zinloos is. Ze doet was ze moet doen om in leven te blijven. Dat is imo een scene die deze film goed samenvat.
cijfer: 9
The Cats of Mirikitani (2006, VS, Linda Hattendorf)
[ afbeelding ]
Jimmy Mirikitani is een 8o-jarige dakloze Japanse kunstenaar in de straten van New York. Documentairemaakster Linda Hattendorf besluit na dat ze hem al vaak heeft gezien een documentaire over hem te maken. . Na 9-11 neemt Linda Mirikitani in huis op. Ze komt erachter dat Mirikitani een vergeten deel van de geschiedenis met zich mee draagt. Hij heeft namelijk tijdens de WO 2 in een gevangenkamp gezeten. De VS sloot toendertijd Japanse Amerikanen op. Mirikitani heeft daar een groot trauma aan over gehouden. Als mede een hekel aan de regering van Amerika, waardoor hij ook geen uitkering meer wil. Mirikitani voelt zich ondertussen steeds meer thuis en begint langzaam het huis over te nemen van Linda. Daarom gaat ze van alles voor hem regelen, zoals een appartementje. Ook vind ze zijn doodgewaande zus.
Hattendorf breekt natuurlijk met alle regels van het documentaire maken door zich zo direct te bemoeien met haar onderwerp. Maar als je Mirikitani ziet, weet je ook dat ze moeilijk anders kon. Hij is zo aandoenlijk. Ondanks zijn koppigheid. Maar gelukkig komt die langzaam los in de documentaire. Iets waar we als kijker dankzij Linda getuigen van mogen zijn.
cijfer: 7.5
dude... hoezo quote je in Godsnaam die hele lap tekst?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.cijfer 9 / imdb 7.9Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |