Tijd om weer in actie te schieten!
Xingfu shiguang (2000)Chinese film (vrijdagavond op Ned 2 uitgezonden). Zhao is in feite een nietsnut met weinig geld die erg graag wil trouwen en zich daarom bij één bepaalde gaat voordoen als een welvarende manager van een hotel. Die vrouw heeft naast een eigen (dikke en verwende) zoon ook een blinde stiefdochter die ze ontzettend benadeelt. Er wordt aan Zhao gevraagd om haar te laten werken als masseuse in dat hotel. Hierdoor moet hij samen met zijn gepensioneerde vrienden alles doen om haar te laten geloven dat zij zich werkelijk in een hotel bevindt en rijke klanten masseert.
Best goed. Je verveelt je zeker niet tijdens deze film en er zitten goeie vondsten in. Er zitten ook een aantal pijnlijke momenten in. Misschien hadden ze het gegeven wel nog iets meer kunnen uitwerken.
Tini zabutykh predkiv(1964)Sovjetfilm en mijn eerste film van Paradzjanov, de Armeense regisseur. De film speelt zich af in de Karpaten in Oekraïne, en er wordt dan ook in het Oekraïens gesproken.
De film toont eigenlijk het leven op het platteland van die tijd, dat hard overkomt. Ivan verliest als kind zijn broer, en op de begrafenis wordt zijn vader dan nog eens gedood door iemand van een rivaliserende familie. Al snel ontwikkelt hij echter een vriendschap en later relatie met diens dochter Maritsjka.
Ik weet het niet... in tegenstelling tot bij Tarkovsky kan je hier nog steeds in grote lijnen een verhaal zien, maar heel vaak vraag je je toch weer af "Waarom zegt die dat? Wie is dat?"..
Als je geen liefhebber bent van dit soort films zou ik het niet aanraden.
Ik wist trouwens niet dat dat trompetgeschal in het begin van "Wild dances" van Ruslana niet authentiek is (je hoort het heel vaak in deze film)
What the #$*! Do We (K)now!?(2004)Film die quantummechnia moet uitleggen aan de bevolking met allerlei interviews, animaties,....
Nu ben ik zelf ooit eens aan een cursus quantummechanica begonnen en ik moet je zeggen dat dat toch heel andere kost is dan het zweverige gedoe dat hier in voorkomt (met je gedachten kan je de werkelijkheid beïnvloeden, quantummechanica heeft met je emoties te maken,...) Soms had ik het gevoel dat het eerder over psychologie en neurologie ging dan quantummechanica.
Geen aanrader als je werkelijk wat wil opsteken over quantummechanica.