quote:NS schrapt toilet in treinen
door Harrie Nijen Twilhaar
AMSTERDAM - Tot grote woede van treinreizigers willen de Nederlandse Spoorwegen en spoorwegbeheerder ProRail het aantal beschikbare toiletten in treinen en op stations in de toekomst aanzienlijk verminderen.
Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) eist dat minister Camiel Eurlings (Verkeer) de Nederlandse Spoorwegen alsnog dwingt nieuwe stoptreinen te voorzien van toiletten.
Naast NS beschikken de Achterhoekse treinen van Syntus eveneens niet over toiletten.
"Zonder overleg heeft de NS ook in de dubbeldekstreinen met de groene bankjes nagenoeg alle toiletten afgesloten. In de hele trein is soms maar één toilet beschikbaar. En vaak is zo'n wc ook nog defect", aldus Rikus Spithorst namens de consumentenorganisaties. Eerdere adviezen om wel toiletten te plaatsen heeft de NS naast zich neergelegd.
"We ontvangen veel klachten over het verdwijnen van toiletten. Het niet voorzien in toiletvoorzieningen staat ook op gespannen voet met de wettelijke verplichting dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn. Een zwakke blaas is in die zin niet anders dan de noodzaak een rolstoel te kunnen gebruiken in de trein", benadrukt Spithorst. Binnen de Locov zijn o.a. de ANWB, Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad), Fietsersbond, samenwerkende ouderenorganisaties en Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) aangesloten.
Op nieuwere, nog te bouwen stations zoals Amsterdam Holendrecht komen eveneens geen toiletten.
De NS bevestigt het schrappen van toiletten. De maatregel levert volgens het spoorbedrijf per geschrapte toilet vier extra zitplaatsen op. Bovendien wordt er te weinig gebruik gemaakt van de toiletten.
"Er zijn plannen om in onze nieuwe stoptreinen, de Sprinters, geen toiletten meer toe te passen. Daarnaast worden wij geconfronteerd met vernieling en vervuiling", laat Ernst Japikse, directeur Klantenservice van NS in een reactie weten. "NS heeft al eerder gereden met treinen zonder toilet, zoals op de Hofpleinlijn en tussen Zoetermeer en Den Haag."
"De spoorsector heeft dus weer eens niet nagedacht. Op stations waar treinen mét toilet stoppen zijn wc's. Op stations waar treinen zónder toilet stoppen kun je als reiziger voor het lenigen van je sanitaire nood dus niet terecht. Dit is echt schandalig", zegt Spithorst. De 64-jarige Hennie van de Laan uit Oegstgeest, al ruim 40 jaar chronisch blaaspatiënt, is furieus op het spoorwegbedrijf. Zij kwam letterlijk in hoge nood te zetten.
Ze kreeg het advies maar een plastic zakje te gebruiken om voortaan in een overvolle stoptrein haar behoefte te doen. Een klacht bij de NS werd afgedaan met een excuusbriefje. "Het is belachelijk dat ik niet meer met de stoptrein naar mijn kinderen kan reizen. Met angst en beven zit in ik de trein. Bang voor vertragingen onderweg."
De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoorquote:Op maandag 7 juli 2008 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Goed he, privatisering van het OV? Laten we vooral ook andere nutszaken gaan privatiseren.
Beter opletten. De subsidies zijn eraf en er wordt verwacht dat de NS als een commercieel bedrijf werkt, inclusief winstprognoses en dat soort zaken. Dan krijg je dus dit soort cosmetische bezuinigingen: Het oogt leuk, maar levert op termijn nauwelijks wat op.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:23 schreef rickmans het volgende:
[..]
De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoor![]()
. Wat dat betreft is is er niets geprivatiseerd
.
alleen moeten ze met steeds hardere cijfertjes komen. Honderd nieuwe treinen zònder 3 wc's betekent nou eenmaal 1200 zitplaatsen meer... Of zou het zo zijn dat ze subsidie krijgen per aangeboden zitplaats? Dan is het een kwestie van de wet of het contract wat aanscherpen en hardere afspraken maken over toiletten...quote:Op maandag 7 juli 2008 08:23 schreef rickmans het volgende:
[..]
De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoor![]()
. Wat dat betreft is is er niets geprivatiseerd
.
Je pist erin, je hoeft er geen 3-gangen menu van te eten.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:33 schreef MikeyMo het volgende:
niemand die rept over de goorheid van die toiletten?
'quote:Op maandag 7 juli 2008 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tja, de heilige en opgehemelde marktwerking, he? Per toilet 4 zitplaatsen meer, dus meer reizigers in een trein proppen, dus meer verdienen per trein.
Goed he, privatisering van het OV? Laten we vooral ook andere nutszaken gaan privatiseren.
Goed plan, de eerste klas is toch vrij rustig meestal dus daar kun je wel even bezigquote:Op maandag 7 juli 2008 09:39 schreef paddy het volgende:
Reken er maar op dat menig eerste klas cabine gevuld zal worden met uitwerpselen. Helemaal feest wanneer er iemand aan de schijt is
Is het niet de bedoeling zoals in Engeland, dat uiteindelijk je op hetzelfde traject meerdere maatschappijen kunt kiezen?quote:Op maandag 7 juli 2008 09:38 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
'
De bedoeling van marktwerking is nu, dat er een vervoersbedrijf komt wat wél een toilet aan kan bieden en daarmee kan rekenen op meer reizigers. Het is een domme zet van de NS en andere vervoerders kunnen hier kansen grijpen.
De trein is in het algemeen erg smerig.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:33 schreef MikeyMo het volgende:
niemand die rept over de goorheid van die toiletten?
Nou ja, je hoeft niet te sturen. Maar dan nog presteren die klootzakken het om te botsenquote:Op maandag 7 juli 2008 09:44 schreef JohnDope het volgende:
[..]
De trein is in het algemeen erg smerig.
Eigenlijk heeft de trein helemaal geen voordelen.
Heb al een paar keer mee gemaakt dat het echt overduidelijk naar urine ruikt in die treinenquote:Op maandag 7 juli 2008 08:26 schreef Erasmo het volgende:
Achterlijk plan.
Kleine noot, de treinen van Syntus hebben inderdaad geen toiletten maar daar zit je maximaal een half uur in, langer is het traject gewoon niet
Dat is precies wat ik bedoel ja. En wat de bedoeling is van concurrentie en marktwerking enzquote:Op maandag 7 juli 2008 09:43 schreef Manu82 het volgende:
[..]
Is het niet de bedoeling zoals in Engeland, dat uiteindelijk je op hetzelfde traject meerdere maatschappijen kunt kiezen?
Nou, want in Engeland zijn de treinen TOP!quote:Op maandag 7 juli 2008 10:06 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel ja. En wat de bedoeling is van concurrentie en marktwerking enz
Moeten ze maar leren zindelijk te worden.quote:Op maandag 7 juli 2008 09:39 schreef paddy het volgende:
Waarom gaan de burgers niet eens staken? Wat een idioot besluit zeg. Er gaan ook kinderen met de trein (is al een lastig iets wanneer ze op de snelweg naar de wc moeten). En al die studenten die bezopen zijn en ik weet niet hoe vaak over de benen (want de treinen zijn soms idioot vol op vrijdag) moeten klimmen om naar de wc te komen? Waar laten die hun gele water![]()
idd wanneer je moet dan moet je.quote:Op maandag 7 juli 2008 09:39 schreef paddy het volgende:
Waarom gaan de burgers niet eens staken? Wat een idioot besluit zeg. Er gaan ook kinderen met de trein (is al een lastig iets wanneer ze op de snelweg naar de wc moeten). En al die studenten die bezopen zijn en ik weet niet hoe vaak over de benen (want de treinen zijn soms idioot vol op vrijdag) moeten klimmen om naar de wc te komen? Waar laten die hun gele water![]()
Misschien de mensen die dergelijke besluiten nemen met de route laten nemen zodat ze zo'n 5 a 6 uur niet naar de wc kunnen.
Ze doen alsof je voor de lol naar die vieze gore toiletten moet. Reken er maar op dat menig eerste klas cabine gevuld zal worden met uitwerpselen. Helemaal feest wanneer er iemand aan de schijt is
De staat is nog steeds 100% eigenaar van de NS, dus het is niet geprivatiseerd. Het wel of niet toekennen van subsidies zegt niets over het wel of niet geprivatiseerd zijn.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Beter opletten. De subsidies zijn eraf en er wordt verwacht dat de NS als een commercieel bedrijf werkt, inclusief winstprognoses en dat soort zaken. Dan krijg je dus dit soort cosmetische bezuinigingen: Het oogt leuk, maar levert op termijn nauwelijks wat op.
De ambitie van de NS is een groei van 2,5% per jaar aan reizigers, die van de overheid is zelfs 5%. Persoonlijk vind ik het een rare zet. Want als je meer zitplaatsen in een trein stopt resulteert dat vaker in een lagere bezetting. De trein zou juist de competitie aan moeten gaan op service en niet service eruit slopen.quote:En trouwens: Was het niet de bedoeling dat meer mensen met de trein zouden gaan? Mogen die niet meer plassen onderweg? Als jij voor je werk van maastricht naar Zwolle moet, verwachten ze dan dat je al die tijd een knoop in je lul legt of zo?
Daar waren we al over uit, gewoon eerste klasquote:Op maandag 7 juli 2008 10:17 schreef Elfletterig het volgende:
En wat als je misselijk wordt en moet overgeven? Gewoon ergens in een hoekje doen?![]()
Mijn dochter is prima zindelijk, maar een treinreis van 2,5 uur kan ze het echt niet ophouden.. Menig volwassene heeft daar ook meer dan grote moeite mee.quote:Op maandag 7 juli 2008 10:44 schreef Demophon het volgende:
[..]
Moeten ze maar leren zindelijk te worden.
Mooi, dan zijn er minder ouders met kinderen in de trein. Heeft de rest van de trein niet zo'n last van al dat geblèr, stuk rustiger.
idd als het ergens een puinzooi qua spoorwegen is geweest de laatste jaren de dan is het wel in de UKquote:Op maandag 7 juli 2008 10:32 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Nou, want in Engeland zijn de treinen TOP!
Klopt die is 9 van de 10x helemaal leeg dat ze die eens gaan verkleinenquote:Op maandag 7 juli 2008 11:02 schreef katerwater het volgende:
Veel interessanter is het afschaffen van eerste klas
Hell no. Dan moet ik zeker bij al die studenten en zulks volk in de coupe gaan zitenquote:Op maandag 7 juli 2008 11:02 schreef katerwater het volgende:
Veel interessanter is het afschaffen van eerste klas
Goed idee inderdaad.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:02 schreef katerwater het volgende:
Veel interessanter is het afschaffen van eerste klas
Je kunt best met een stoptrein een flink traject moeten afleggen, b.v. Haren-Enschede Drienerlo. Dat is meer dan twee uur. Dan kun je natuurlijk in de 5 minuten die je hebt op Zwolle proberen naar de WC te gaan, maar als je niet de enige bent die dat heeft bedacht is het vast weinig succesvol.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:07 schreef sander89 het volgende:
Volgens mij snappen sommige het niet het is gelukkig wel zo dat in de sneltreinen/intercity's gewoon wc's blijven.
Dus als je een lang reis heb dat kom je altijd wel langs een station met wc's of zit je in een trein met wc's
Alleen in de vernieuwde sprinters en nieuwe stoptreinen(SLT) zitten geen wc's meer en ook die nu rond rijden van de stoptreinen zijn een hoop wc's gesloten.
Maar blijft natuurlijk een slechte zaak dat er geen wc's meer zitten in de toekomst, in de stoptreinen en sprinters.
Maar blijkbaar vind NS dat te veel geld kosten
De NS is gedeeltelijk geprivatiseerd. Syntus is een particulier bedrijf en heeft inderdaad geen wc's in haar achterhoekse treinen, heel irritantquote:Op maandag 7 juli 2008 08:23 schreef rickmans het volgende:
[..]
De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoor![]()
. Wat dat betreft is is er niets geprivatiseerd
.
Je zal toevallig maar es net vreselijk moeten kleien, dan duurt dat anderhalfuur toch wel erg lang hoor.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:26 schreef Erasmo het volgende:
Achterlijk plan.
Kleine noot, de treinen van Syntus hebben inderdaad geen toiletten maar daar zit je maximaal een half uur in, langer is het traject gewoon niet
Het scheelt dat maar korte lijntjes zijn, voor de rest steekt Syntus iig met kop en schouders boven de rest van de kleine treinbedrijven uit!quote:Op maandag 7 juli 2008 11:33 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
De NS is gedeeltelijk geprivatiseerd. Syntus is een particulier bedrijf en heeft inderdaad geen wc's in haar achterhoekse treinen, heel irritant
Dat is niet waar, van Winterswijk naar Arnhem Centraal duurt 1 uur en 7 minutenquote:Op maandag 7 juli 2008 08:26 schreef Erasmo het volgende:
Achterlijk plan.
Kleine noot, de treinen van Syntus hebben inderdaad geen toiletten maar daar zit je maximaal een half uur in, langer is het traject gewoon niet
Vind je dat? Syntus heeft in vergelijking met NS (tenminste op het traject Arnhem-Winterswijk) véél meer vertragingen. Eigenlijk kijk ik er van op als er een dag is zonder vertragingen. Maar het komt ook regelmatig voor dat er helemaal geen trein komt. Wat de andere kleine trein diensten betreft: daar kom ik niet zo vaak, dus ik zou het niet wetenquote:Op maandag 7 juli 2008 11:36 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Het scheelt dat maar korte lijntjes zijn, voor de rest steekt Syntus iig met kop en schouders boven de rest van de kleine treinbedrijven uit!
NS heeft toch 50% van de aandelen van Syntus?quote:Op maandag 7 juli 2008 11:39 schreef rood_verzet het volgende:
Vind je dat? Syntus heeft in vergelijking met NS (tenminste op het traject Arnhem-Winterswijk) véél meer vertragingen. Eigenlijk kijk ik er van op als er een dag is zonder vertragingen. Maar het komt ook regelmatig voor dat er helemaal geen trein komt. Wat de andere kleine trein diensten betreft: daar kom ik niet zo vaak, dus ik zou het niet weten
doe ik altijd, maar dat is soms niet voldoendequote:Op maandag 7 juli 2008 11:41 schreef Repeat het volgende:
Of gewoon pissen voordat je weggaat.
Goed punt. Daarmee trek je ook mensen de trein in.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:44 schreef Sapstengel het volgende:
We hebben zelfs niet eens een stopcontact in de trein.
Ja, ik rij alleen maar op de trajecten Winterswijk-Zutphen en Oldenbzaal-Zutphen en de enige keer dat ik vertraging heb gehad is toen Prorail weer een fuckup had gemaakt.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:39 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Vind je dat? Syntus heeft in vergelijking met NS (tenminste op het traject Arnhem-Winterswijk) véél meer vertragingen. Eigenlijk kijk ik er van op als er een dag is zonder vertragingen. Maar het komt ook regelmatig voor dat er helemaal geen trein komt. Wat de andere kleine trein diensten betreft: daar kom ik niet zo vaak, dus ik zou het niet weten
Dan nog wi-fi erbij (wat ooit een plan was, maar af is geschaft omdat het teveel zou kosten) en je kan echt werken in de trein. Oja en die mensen met die voedselkarretjes moeten terug!quote:Op maandag 7 juli 2008 11:50 schreef Repeat het volgende:
[..]
Goed punt. Daarmee trek je ook mensen de trein in.
Gewoon een restauratiecoupe achter de intercitys hangenquote:Op maandag 7 juli 2008 11:56 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Dan nog wi-fi erbij (wat ooit een plan was, maar af is geschaft omdat het teveel zou kosten) en je kan echt werken in de trein. Oja en die mensen met die voedselkarretjes moeten terug!
In de nieuwe dubbeldekker wel die rijden eind 2008quote:Op maandag 7 juli 2008 11:44 schreef Sapstengel het volgende:
We hebben zelfs niet eens een stopcontact in de trein.
quote:Op maandag 7 juli 2008 12:11 schreef Sapstengel het volgende:
En een eerste klas kaartje is helemaal belachelijk duur, voor dat geld kan je bijna een auto huren en er zelf naartoe rijdengezellig in de file gaan staan.
Daar zitten gaatjes aan de onderkant in. Dat heb ik wel eens ervaren toen ik moest kotsen in de trein, de brokjes blijven dan wel in de bak zitten.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:51 schreef Geqxon het volgende:
Dan plas je toch gewoon in zo´n prullenbakje? De prullenbakken op het balkon hangen vaak op de ideale hoogte ervoor, wel oppassen dat de klep niet naar beneden valt.
quote:
Nieuwe treinen hebben geen ramen die open kunnen...quote:Op maandag 7 juli 2008 09:18 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
Ik hang 'm altijd gewoon uit 't raampje. Ik zie het probleem dus niet zo.
Lastig als je aan de dunne zit!quote:Op maandag 7 juli 2008 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar zitten gaatjes aan de onderkant in. Dat heb ik wel eens ervaren toen ik moest kotsen in de trein, de brokjes blijven dan wel in de bak zitten.
Zie de link in de post hierboven.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:44 schreef Sapstengel het volgende:
We hebben zelfs niet eens een stopcontact in de trein.
Ja, josti. Op het traject Maastricht Zwolle neem je natuurlijk eerst de intercity/sneltrein naar Utrecht Centraal, om daar over te stappen op de intercity/sneltrein naar Zwolle. Zeer belangrijk in deze post is om de intercity/sneltrein te onderscheiden van de sprinter/stoptrein, het schrappen van de toiletten betreft namelijk alleen die treinen. Dus op het traject Woerden-Utrecht kun je heel even (15 minutenquote:Op maandag 7 juli 2008 08:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als jij voor je werk van maastricht naar Zwolle moet, verwachten ze dan dat je al die tijd een knoop in je lul legt of zo?
Je bedoelt gewoon te zeggen dat het je een uitdaging lijkt. Ook mooi!quote:Op maandag 7 juli 2008 14:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, ik zou best bij NS willen werken hoor. Lijkt mij een leuke werkgever.
Hoeveel toiletten zitten er nu in. Dat er 1 in zit zien we.quote:Op maandag 7 juli 2008 14:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
zoals onderstaande link bijvoorbeeld laat zien, dat betreft de presentatie van de nieuwe sneltreinen die NS heeft besteld en waarvan de eerste kort geleden is opgeleverd, er zit een prachtig toilet in.
quote:Op maandag 7 juli 2008 11:44 schreef Sapstengel het volgende:
Wat een achtelijk plan. Niet meer roken, niet meer naar de wc, prijzen van treinkaartjes die elk jaar stijgen en je krijgt er niks voor terug. Ja vertragingen en sein- en wisselstoringen. We hebben zelfs niet eens een stopcontact in de trein.
Wow, 1 stopcontact per 2 stoelen en alleen in de eerste klasse. Wat een technologische vooruitgang!quote:
quote:Op maandag 7 juli 2008 14:39 schreef Loedertje het volgende:
[..]Jawel hoor, megavieze treinen.
Wist je dat ..de wc's en tafeltjes gewoon allemaal schoongemaakt worden met hetzelfde sopje en doekje? dat er volgens het schoonmaakpersoneel geen tijd is om het water te vervangen?
Praat maar eens met zo'n schoonmaakmeneer die met zijn emmertje en koud sopje de trein uitkomt..
Maar je hebt tegenweurdig ook internet op je telefoonquote:Op maandag 7 juli 2008 14:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je had ook laatst die Samson van de PvdA die pleite voor gratis internet in de trein, terwijl het in de spits niet eens mogelijk is om je laptop open te klappen
Het gaat om de mogelijkheid.. sommige mensen moeten nu eenmaal vaker pissen dan andere.. lastig, maar waarquote:Op maandag 7 juli 2008 15:15 schreef Taurus het volgende:
Prima, zeker als intercity's wel gewoon 'n toilet blijven behouden. Ik reis al vier jaar met de trein dagelijks, en nooit daar naar het toilet geweestIk vind het overigens ook niet charmant, mensen die in de trein naar het toilet gaan. Die hebben vast ook van die dreadlocks of huidskleurige onderbroeken aan. Brrr..
Alleen kan je daar niet op werken.quote:Op maandag 7 juli 2008 15:16 schreef Taurus het volgende:
[..]
Maar je hebt tegenweurdig ook internet op je telefoonDat wil nog wel lukken.
Volgens mij zijn er genoeg stoptreinen die vrij lange trajecten afleggen, b.v. Groningen-Zwolle, Zwolle-Enschede, Amersfoort-Zwolle, als je dus via Zwolle op twee van zulke trajecten reist en met een bus aanreist of verder reist is het niet ondenkbaar dat je 2.5 uur onderweg bent.quote:Op maandag 7 juli 2008 14:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
Allemachtig, wat een ongenuanceerde draad is dit. Uit het artikel maak ik op dat het alleen om stoptreinen gaat, ofwel treinen die op de kortere trajecten rijden. En dat zijn dus treinen waar maar een zeer beperkt aantal mensen langer dan een aantal uur in zit (op de meeste trajecten kan je er denk ik nog niet eens een uur in zitten). In de sneltreinen/intercity's blijven gewoon toiletten aanwezig zoals onderstaande link bijvoorbeeld laat zien, dat betreft de presentatie van de nieuwe sneltreinen die NS heeft besteld en waarvan de eerste kort geleden is opgeleverd, er zit een prachtig toilet in.
Zullen we dan ook maar toiletten in de streekbussen gaan eisen?quote:Op maandag 7 juli 2008 15:39 schreef Iblis het volgende:
Volgens mij zijn er genoeg stoptreinen die vrij lange trajecten afleggen, b.v. Groningen-Zwolle, Zwolle-Enschede, Amersfoort-Zwolle, als je dus via Zwolle op twee van zulke trajecten reist en met een bus aanreist of verder reist is het niet ondenkbaar dat je 2.5 uur onderweg bent.
Tsja, er zijn kennelijk mensen die ieder half uur naar het toilet willen.quote:Op maandag 7 juli 2008 15:58 schreef Geqxon het volgende:
Toiletten in streek bussen.
En dan zeker een raampje en een stop-knop bij het toilet?
Je hoeft niet het gehele traject, maar die trajecten zijn lang genoeg om sowieso vrij lang onderweg te zijn, als je b.v. in Putten opstapt en naar Wierden gaat. Procentueel zal het natuurlijk om een klein gedeelte van de reizigers gaan, maar voor hen is het irritant genoeg.quote:Op maandag 7 juli 2008 15:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zullen we dan ook maar toiletten in de streekbussen gaan eisen?Het is niet ondenkbaar nee, maar om hoeveel reizigers gaat het? Voor de NS (en Syntus) kennelijk om zo weinig reizigers dat zij het niet meer nodig achten om in stoptreinen, ten behoeve van reizigersgerief, toiletten te bouwen. Hou ook in het achterhoofd dat het meestal niet echt logisch is om het hele stoptreintraject van begin tot eind af te reizen (afgezien van Zwolle - Enschede dan).
Ja, gek he. In de treinen zitten nou eenmaal wc's. Altijd al zo geweest. In stadsbussen hebben nog nooit wc's gezeten. Dus dat er dan gezeken (hehe) wordt als die dingen verdwijnen, vind ik niet geheel onlogisch.quote:Op maandag 7 juli 2008 16:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Tsja, er zijn kennelijk mensen die ieder half uur naar het toilet willen.Gek genoeg hoor je ze er alleen over bij de nationale pispaal, NS. Terwijl er toch zat mensen zijn die een half uur per dag (heen en terug dus een uur) in de streekbus zitten. Daar hoor je dan weer niemand over. Hypocriet gezeur dus en de NS moet daar niet aan toegeven.
Waar kun je langer in zitten, een stadsbus of een trein?quote:Op maandag 7 juli 2008 16:20 schreef Grunner het volgende:
[..]
Ja, gek he. In de treinen zitten nou eenmaal wc's. Altijd al zo geweest. In stadsbussen hebben nog nooit wc's gezeten. Dus dat er dan gezeken (hehe) wordt als die dingen verdwijnen, vind ik niet geheel onlogisch.
http://www.veiligheid.vvmc.nl/veilig/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=9quote:Baanwerkers ziek van ontlasting
Geschreven door E.G.W
zondag 09 september 2007
door Harry van Gelder
AMSTERDAM - Baanwerkers aan het spoor worden geregeld ziek van de massale hoeveelheid uitwerpselen die treinreizigers op het spoor deponeren.
"Het is niet gezond om je werk tussen de poep en pies te doen", zeggen de baanwerkers. Het ongefilterd lozen van ontlasting heeft allerlei ziekten, zoals bijvoorbeeld hepatitis B en chronische bronchitis, tot gevolg. Ook heeft de poep op de rails al geregeld tot gevaarlijke situaties geleid. Zo zijn er al een aantal treinen in het noorden van het land door stootblokken gereden, omdat ze vanwege de uitwerpselen op de rails te ver doorgleden.
Biotoilet
De NS zegt bezig te zijn met een gesloten toiletsysteem omdat dat vanuit milieuoogpunt sinds kort wettelijk verplicht is. De spoorwegen waarschuwen echter dat het nog jaren kan gaan duren voor er biotoiletten in de treinen zitten. Volgens een woordvoerder is het een 'kostbare en tijdrovende operatie', doordat duizenden treinen moeten worden omgebouwd en er op de stations voorzieningen getroffen moeten worden om de toiletten leeg te kunnen halen.
"Ik vind dat ongelooflijk. In iedere caravan zit tegenwoordig een chemisch toilet, waarom niet in de trein", zegt bestuurder Egon Groen van FNV Bondgenoten. Volgens hem waaien het gebruikte wc-papier en de uitwerpselen je op sommige emplacementen om de oren. "Zo kun je niet werken", zegt Groen.
De baanwerkers hebben er schoon genoeg van. Het werk is zo smerig dat ze hun taken niet goed kunnen uitoefenen. De zaak is des te nijpender omdat ze onder een enorme druk staan van het reizigersbedrijf van de NS om hun werk snel en efficiënt te verrichten.
Verwaarloosd
De NS wil zo min mogelijk last hebben van vertragingen door het onderhoud aan de baan. Daarom wil de NS dat de veiligheidsnormen voor de baanwerkers worden opgerekt. De vakbond is daar fel op tegen. Er wordt momenteel extreem veel onderhoud aan het spoor verricht omdat het jaren is verwaarloosd. Mede vanwege de kosten heeft de NS de toiletten al uit de stoptreinen gehaald. Dit tot groot verdriet van de consumentenorganisaties. In de intercity zitten ze nog wel.
(Bron de Telegraaf)
Het scheelt natuurlijk ook in de schoonmaakkosten en het onderhoud. Ik ga er vanuit dat NS er aan heeft gerekend en dat het de verslechtering van de service waard vindt.quote:Op maandag 7 juli 2008 22:28 schreef Aldus.Sprak.God het volgende:
Net alsof die 4 mensen de trein niet instappen omdat er geen stoelen beschikbaar zijn...
Ja, het is echter spijtig dat ze een halve monopolist zijn op dit gebied, alhoewel ik me voor kan stellen dat een gedeelte van de reizigers nu (nog) liever met de auto reist. Veel treinreizigers hebben echter die keus niet.quote:Op maandag 7 juli 2008 22:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het scheelt natuurlijk ook in de schoonmaakkosten en het onderhoud. Ik ga er vanuit dat NS er aan heeft gerekend en dat het de verslechtering van de service waard vindt.
quote:Op maandag 7 juli 2008 22:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het scheelt natuurlijk ook in de schoonmaakkosten en het onderhoud. Ik ga er vanuit dat NS er aan heeft gerekend en dat het de verslechtering van de service waard vindt.
Arnhem-Winterswijk is meer dan een uur, en die heeft werkelijk ALTIJD vertragingquote:Op maandag 7 juli 2008 08:26 schreef Erasmo het volgende:
Achterlijk plan.
Kleine noot, de treinen van Syntus hebben inderdaad geen toiletten maar daar zit je maximaal een half uur in, langer is het traject gewoon niet
Daar kan de syntus overigens weinig aan doen. Het is 9 van de 10 keer een sein/overweg/wisselstoring. Allemaal door slecht onderhoud. Dat spoorlijntje ligt er sinds 1800-zoveel en sindsdien is er volgens mij weinig aan veranderd.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:39 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Vind je dat? Syntus heeft in vergelijking met NS (tenminste op het traject Arnhem-Winterswijk) véél meer vertragingen. Eigenlijk kijk ik er van op als er een dag is zonder vertragingen. Maar het komt ook regelmatig voor dat er helemaal geen trein komt. Wat de andere kleine trein diensten betreft: daar kom ik niet zo vaak, dus ik zou het niet weten
Oh ja, dus dat je halverwege je reis uitstapt op een station, hopende dat ze daar wel de wc open hebben gelaten, en dan op de volgende trein wacht. Of dat de machinist even wacht met verder rijden tot je klaar bent.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:07 schreef sander89 het volgende:
Volgens mij snappen sommige het niet het is gelukkig wel zo dat in de sneltreinen/intercity's gewoon wc's blijven.
Dus als je een lang reis heb dat kom je altijd wel langs een station met wc's of zit je in een trein met wc's
Alleen in de vernieuwde sprinters en nieuwe stoptreinen(SLT) zitten geen wc's meer en ook die nu rond rijden van de stoptreinen zijn een hoop wc's gesloten.
Maar blijft natuurlijk een slechte zaak dat er geen wc's meer zitten in de toekomst, in de stoptreinen en sprinters.
Maar blijkbaar vind NS dat te veel geld kosten
Interesseert me geen fuckquote:Op dinsdag 8 juli 2008 09:25 schreef Stansfield het volgende:
Ik hoorde vanmorgen op de radio dat het alleen gaat om stoptreinen dus het is weer een storm in een glas water.
Er zijn genoeg stoptreintrajecten die meer dan een uur duren, zeker als je ook nog aankomt met de bus, of verder reist met de bus kan het gehele reistraject zonder toilet vrij lang worden. Het is niet alleen dat een enkel individueel ritje nu zo’n probleem is, maar er zijn genoeg mensen die van stoptrein in stoptrein overstappen, of van bus in stoptrein, waardoor ze telkens niet naar de WC kunnen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 09:25 schreef Stansfield het volgende:
Ik hoorde vanmorgen op de radio dat het alleen gaat om stoptreinen dus het is weer een storm in een glas water.
NS kijkt naar de benzineprijzen + enorme belasting daarop, en naar z'n eigen subsidie, en NS ziet dat de "concurrentie" steeds verder de nek wordt omgedraaid. NS komt er dus mee weg.quote:Op maandag 7 juli 2008 22:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het scheelt natuurlijk ook in de schoonmaakkosten en het onderhoud. Ik ga er vanuit dat NS er aan heeft gerekend en dat het de verslechtering van de service waard vindt.
Grappig hierbij is juist dat ze veel "stoptreinen" sinds de laatste nieuwe dienstregeling "intercity" noemen. Het boemeltje Leiden-Utrecht bijvoorbeeld (tevens het slechtste spoor van Nederland, je schud werkelijk alle kanten op) heet nu een intercity. Jaja Leiden Lammenschans en Alphen zijn intercitystationsquote:Op dinsdag 8 juli 2008 09:25 schreef Stansfield het volgende:
Ik hoorde vanmorgen op de radio dat het alleen gaat om stoptreinen dus het is weer een storm in een glas water.
Precies.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:17 schreef RemcoDelft het volgende:
NS kijkt naar de benzineprijzen + enorme belasting daarop, en naar z'n eigen subsidie, en NS ziet dat de "concurrentie" steeds verder de nek wordt omgedraaid. NS komt er dus mee weg.
Zoals ik eerder opmerkte: meerdere keren per dag schoonmaken is heel normaal bij zulke gebruikersaantallen per wc.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 20:54 schreef Ghazi het volgende:
Die toiletten zijn sowieso niet te tolereren. Zelf heb ik een paar keer bijna moeten kotsen, terwijl ik het toilet naar binnen ging om te plassen. Wat een vreselijk vieze stinkende zwijnenstal is het toch altijd.
Het gerucht gaat dat menig reiziger schimmel aan haar of zijn geslachtsdelen heeft opgelopen na het bezoeken van de treintoiletten. Dat is de reden waarom de NS ze weg wil doen. De stinkwc's zijn namelijk een aanslag op de volksgezondheid.
Dan ben je wel vreemd bezigquote:Op dinsdag 8 juli 2008 20:54 schreef Ghazi het volgende:
Het gerucht gaat dat menig reiziger schimmel aan haar of zijn geslachtsdelen heeft opgelopen na het bezoeken van de treintoiletten.
Nogmaals, áls men ze schoonmaakt dan gaat men nadien met hetzelfde doekje/sopje door de wagons heen om de tafeltjes *schoon* te maken, da's pas ranzigquote:Op dinsdag 8 juli 2008 20:54 schreef Ghazi het volgende:
Die toiletten zijn sowieso niet te tolereren. Zelf heb ik een paar keer bijna moeten kotsen, terwijl ik het toilet naar binnen ging om te plassen. Wat een vreselijk vieze stinkende zwijnenstal is het toch altijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |