quote:NS schrapt toilet in treinen
door Harrie Nijen Twilhaar
AMSTERDAM - Tot grote woede van treinreizigers willen de Nederlandse Spoorwegen en spoorwegbeheerder ProRail het aantal beschikbare toiletten in treinen en op stations in de toekomst aanzienlijk verminderen.
Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) eist dat minister Camiel Eurlings (Verkeer) de Nederlandse Spoorwegen alsnog dwingt nieuwe stoptreinen te voorzien van toiletten.
Naast NS beschikken de Achterhoekse treinen van Syntus eveneens niet over toiletten.
"Zonder overleg heeft de NS ook in de dubbeldekstreinen met de groene bankjes nagenoeg alle toiletten afgesloten. In de hele trein is soms maar één toilet beschikbaar. En vaak is zo'n wc ook nog defect", aldus Rikus Spithorst namens de consumentenorganisaties. Eerdere adviezen om wel toiletten te plaatsen heeft de NS naast zich neergelegd.
"We ontvangen veel klachten over het verdwijnen van toiletten. Het niet voorzien in toiletvoorzieningen staat ook op gespannen voet met de wettelijke verplichting dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn. Een zwakke blaas is in die zin niet anders dan de noodzaak een rolstoel te kunnen gebruiken in de trein", benadrukt Spithorst. Binnen de Locov zijn o.a. de ANWB, Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad), Fietsersbond, samenwerkende ouderenorganisaties en Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) aangesloten.
Op nieuwere, nog te bouwen stations zoals Amsterdam Holendrecht komen eveneens geen toiletten.
De NS bevestigt het schrappen van toiletten. De maatregel levert volgens het spoorbedrijf per geschrapte toilet vier extra zitplaatsen op. Bovendien wordt er te weinig gebruik gemaakt van de toiletten.
"Er zijn plannen om in onze nieuwe stoptreinen, de Sprinters, geen toiletten meer toe te passen. Daarnaast worden wij geconfronteerd met vernieling en vervuiling", laat Ernst Japikse, directeur Klantenservice van NS in een reactie weten. "NS heeft al eerder gereden met treinen zonder toilet, zoals op de Hofpleinlijn en tussen Zoetermeer en Den Haag."
"De spoorsector heeft dus weer eens niet nagedacht. Op stations waar treinen mét toilet stoppen zijn wc's. Op stations waar treinen zónder toilet stoppen kun je als reiziger voor het lenigen van je sanitaire nood dus niet terecht. Dit is echt schandalig", zegt Spithorst. De 64-jarige Hennie van de Laan uit Oegstgeest, al ruim 40 jaar chronisch blaaspatiënt, is furieus op het spoorwegbedrijf. Zij kwam letterlijk in hoge nood te zetten.
Ze kreeg het advies maar een plastic zakje te gebruiken om voortaan in een overvolle stoptrein haar behoefte te doen. Een klacht bij de NS werd afgedaan met een excuusbriefje. "Het is belachelijk dat ik niet meer met de stoptrein naar mijn kinderen kan reizen. Met angst en beven zit in ik de trein. Bang voor vertragingen onderweg."
De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoorquote:Op maandag 7 juli 2008 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Goed he, privatisering van het OV? Laten we vooral ook andere nutszaken gaan privatiseren.
Beter opletten. De subsidies zijn eraf en er wordt verwacht dat de NS als een commercieel bedrijf werkt, inclusief winstprognoses en dat soort zaken. Dan krijg je dus dit soort cosmetische bezuinigingen: Het oogt leuk, maar levert op termijn nauwelijks wat op.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:23 schreef rickmans het volgende:
[..]
De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoor![]()
. Wat dat betreft is is er niets geprivatiseerd
.
alleen moeten ze met steeds hardere cijfertjes komen. Honderd nieuwe treinen zònder 3 wc's betekent nou eenmaal 1200 zitplaatsen meer... Of zou het zo zijn dat ze subsidie krijgen per aangeboden zitplaats? Dan is het een kwestie van de wet of het contract wat aanscherpen en hardere afspraken maken over toiletten...quote:Op maandag 7 juli 2008 08:23 schreef rickmans het volgende:
[..]
De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoor![]()
. Wat dat betreft is is er niets geprivatiseerd
.
Je pist erin, je hoeft er geen 3-gangen menu van te eten.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:33 schreef MikeyMo het volgende:
niemand die rept over de goorheid van die toiletten?
'quote:Op maandag 7 juli 2008 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tja, de heilige en opgehemelde marktwerking, he? Per toilet 4 zitplaatsen meer, dus meer reizigers in een trein proppen, dus meer verdienen per trein.
Goed he, privatisering van het OV? Laten we vooral ook andere nutszaken gaan privatiseren.
Goed plan, de eerste klas is toch vrij rustig meestal dus daar kun je wel even bezigquote:Op maandag 7 juli 2008 09:39 schreef paddy het volgende:
Reken er maar op dat menig eerste klas cabine gevuld zal worden met uitwerpselen. Helemaal feest wanneer er iemand aan de schijt is
Is het niet de bedoeling zoals in Engeland, dat uiteindelijk je op hetzelfde traject meerdere maatschappijen kunt kiezen?quote:Op maandag 7 juli 2008 09:38 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
'
De bedoeling van marktwerking is nu, dat er een vervoersbedrijf komt wat wél een toilet aan kan bieden en daarmee kan rekenen op meer reizigers. Het is een domme zet van de NS en andere vervoerders kunnen hier kansen grijpen.
De trein is in het algemeen erg smerig.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:33 schreef MikeyMo het volgende:
niemand die rept over de goorheid van die toiletten?
Nou ja, je hoeft niet te sturen. Maar dan nog presteren die klootzakken het om te botsenquote:Op maandag 7 juli 2008 09:44 schreef JohnDope het volgende:
[..]
De trein is in het algemeen erg smerig.
Eigenlijk heeft de trein helemaal geen voordelen.
Heb al een paar keer mee gemaakt dat het echt overduidelijk naar urine ruikt in die treinenquote:Op maandag 7 juli 2008 08:26 schreef Erasmo het volgende:
Achterlijk plan.
Kleine noot, de treinen van Syntus hebben inderdaad geen toiletten maar daar zit je maximaal een half uur in, langer is het traject gewoon niet
Dat is precies wat ik bedoel ja. En wat de bedoeling is van concurrentie en marktwerking enzquote:Op maandag 7 juli 2008 09:43 schreef Manu82 het volgende:
[..]
Is het niet de bedoeling zoals in Engeland, dat uiteindelijk je op hetzelfde traject meerdere maatschappijen kunt kiezen?
Nou, want in Engeland zijn de treinen TOP!quote:Op maandag 7 juli 2008 10:06 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel ja. En wat de bedoeling is van concurrentie en marktwerking enz
Moeten ze maar leren zindelijk te worden.quote:Op maandag 7 juli 2008 09:39 schreef paddy het volgende:
Waarom gaan de burgers niet eens staken? Wat een idioot besluit zeg. Er gaan ook kinderen met de trein (is al een lastig iets wanneer ze op de snelweg naar de wc moeten). En al die studenten die bezopen zijn en ik weet niet hoe vaak over de benen (want de treinen zijn soms idioot vol op vrijdag) moeten klimmen om naar de wc te komen? Waar laten die hun gele water![]()
idd wanneer je moet dan moet je.quote:Op maandag 7 juli 2008 09:39 schreef paddy het volgende:
Waarom gaan de burgers niet eens staken? Wat een idioot besluit zeg. Er gaan ook kinderen met de trein (is al een lastig iets wanneer ze op de snelweg naar de wc moeten). En al die studenten die bezopen zijn en ik weet niet hoe vaak over de benen (want de treinen zijn soms idioot vol op vrijdag) moeten klimmen om naar de wc te komen? Waar laten die hun gele water![]()
Misschien de mensen die dergelijke besluiten nemen met de route laten nemen zodat ze zo'n 5 a 6 uur niet naar de wc kunnen.
Ze doen alsof je voor de lol naar die vieze gore toiletten moet. Reken er maar op dat menig eerste klas cabine gevuld zal worden met uitwerpselen. Helemaal feest wanneer er iemand aan de schijt is
De staat is nog steeds 100% eigenaar van de NS, dus het is niet geprivatiseerd. Het wel of niet toekennen van subsidies zegt niets over het wel of niet geprivatiseerd zijn.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Beter opletten. De subsidies zijn eraf en er wordt verwacht dat de NS als een commercieel bedrijf werkt, inclusief winstprognoses en dat soort zaken. Dan krijg je dus dit soort cosmetische bezuinigingen: Het oogt leuk, maar levert op termijn nauwelijks wat op.
De ambitie van de NS is een groei van 2,5% per jaar aan reizigers, die van de overheid is zelfs 5%. Persoonlijk vind ik het een rare zet. Want als je meer zitplaatsen in een trein stopt resulteert dat vaker in een lagere bezetting. De trein zou juist de competitie aan moeten gaan op service en niet service eruit slopen.quote:En trouwens: Was het niet de bedoeling dat meer mensen met de trein zouden gaan? Mogen die niet meer plassen onderweg? Als jij voor je werk van maastricht naar Zwolle moet, verwachten ze dan dat je al die tijd een knoop in je lul legt of zo?
Daar waren we al over uit, gewoon eerste klasquote:Op maandag 7 juli 2008 10:17 schreef Elfletterig het volgende:
En wat als je misselijk wordt en moet overgeven? Gewoon ergens in een hoekje doen?![]()
Mijn dochter is prima zindelijk, maar een treinreis van 2,5 uur kan ze het echt niet ophouden.. Menig volwassene heeft daar ook meer dan grote moeite mee.quote:Op maandag 7 juli 2008 10:44 schreef Demophon het volgende:
[..]
Moeten ze maar leren zindelijk te worden.
Mooi, dan zijn er minder ouders met kinderen in de trein. Heeft de rest van de trein niet zo'n last van al dat geblèr, stuk rustiger.
idd als het ergens een puinzooi qua spoorwegen is geweest de laatste jaren de dan is het wel in de UKquote:Op maandag 7 juli 2008 10:32 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Nou, want in Engeland zijn de treinen TOP!
Klopt die is 9 van de 10x helemaal leeg dat ze die eens gaan verkleinenquote:Op maandag 7 juli 2008 11:02 schreef katerwater het volgende:
Veel interessanter is het afschaffen van eerste klas
Hell no. Dan moet ik zeker bij al die studenten en zulks volk in de coupe gaan zitenquote:Op maandag 7 juli 2008 11:02 schreef katerwater het volgende:
Veel interessanter is het afschaffen van eerste klas
Goed idee inderdaad.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:02 schreef katerwater het volgende:
Veel interessanter is het afschaffen van eerste klas
Je kunt best met een stoptrein een flink traject moeten afleggen, b.v. Haren-Enschede Drienerlo. Dat is meer dan twee uur. Dan kun je natuurlijk in de 5 minuten die je hebt op Zwolle proberen naar de WC te gaan, maar als je niet de enige bent die dat heeft bedacht is het vast weinig succesvol.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:07 schreef sander89 het volgende:
Volgens mij snappen sommige het niet het is gelukkig wel zo dat in de sneltreinen/intercity's gewoon wc's blijven.
Dus als je een lang reis heb dat kom je altijd wel langs een station met wc's of zit je in een trein met wc's
Alleen in de vernieuwde sprinters en nieuwe stoptreinen(SLT) zitten geen wc's meer en ook die nu rond rijden van de stoptreinen zijn een hoop wc's gesloten.
Maar blijft natuurlijk een slechte zaak dat er geen wc's meer zitten in de toekomst, in de stoptreinen en sprinters.
Maar blijkbaar vind NS dat te veel geld kosten
De NS is gedeeltelijk geprivatiseerd. Syntus is een particulier bedrijf en heeft inderdaad geen wc's in haar achterhoekse treinen, heel irritantquote:Op maandag 7 juli 2008 08:23 schreef rickmans het volgende:
[..]
De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoor![]()
. Wat dat betreft is is er niets geprivatiseerd
.
Je zal toevallig maar es net vreselijk moeten kleien, dan duurt dat anderhalfuur toch wel erg lang hoor.quote:Op maandag 7 juli 2008 08:26 schreef Erasmo het volgende:
Achterlijk plan.
Kleine noot, de treinen van Syntus hebben inderdaad geen toiletten maar daar zit je maximaal een half uur in, langer is het traject gewoon niet
Het scheelt dat maar korte lijntjes zijn, voor de rest steekt Syntus iig met kop en schouders boven de rest van de kleine treinbedrijven uit!quote:Op maandag 7 juli 2008 11:33 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
De NS is gedeeltelijk geprivatiseerd. Syntus is een particulier bedrijf en heeft inderdaad geen wc's in haar achterhoekse treinen, heel irritant
Dat is niet waar, van Winterswijk naar Arnhem Centraal duurt 1 uur en 7 minutenquote:Op maandag 7 juli 2008 08:26 schreef Erasmo het volgende:
Achterlijk plan.
Kleine noot, de treinen van Syntus hebben inderdaad geen toiletten maar daar zit je maximaal een half uur in, langer is het traject gewoon niet
Vind je dat? Syntus heeft in vergelijking met NS (tenminste op het traject Arnhem-Winterswijk) véél meer vertragingen. Eigenlijk kijk ik er van op als er een dag is zonder vertragingen. Maar het komt ook regelmatig voor dat er helemaal geen trein komt. Wat de andere kleine trein diensten betreft: daar kom ik niet zo vaak, dus ik zou het niet wetenquote:Op maandag 7 juli 2008 11:36 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Het scheelt dat maar korte lijntjes zijn, voor de rest steekt Syntus iig met kop en schouders boven de rest van de kleine treinbedrijven uit!
NS heeft toch 50% van de aandelen van Syntus?quote:Op maandag 7 juli 2008 11:39 schreef rood_verzet het volgende:
Vind je dat? Syntus heeft in vergelijking met NS (tenminste op het traject Arnhem-Winterswijk) véél meer vertragingen. Eigenlijk kijk ik er van op als er een dag is zonder vertragingen. Maar het komt ook regelmatig voor dat er helemaal geen trein komt. Wat de andere kleine trein diensten betreft: daar kom ik niet zo vaak, dus ik zou het niet weten
doe ik altijd, maar dat is soms niet voldoendequote:Op maandag 7 juli 2008 11:41 schreef Repeat het volgende:
Of gewoon pissen voordat je weggaat.
Goed punt. Daarmee trek je ook mensen de trein in.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:44 schreef Sapstengel het volgende:
We hebben zelfs niet eens een stopcontact in de trein.
Ja, ik rij alleen maar op de trajecten Winterswijk-Zutphen en Oldenbzaal-Zutphen en de enige keer dat ik vertraging heb gehad is toen Prorail weer een fuckup had gemaakt.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:39 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Vind je dat? Syntus heeft in vergelijking met NS (tenminste op het traject Arnhem-Winterswijk) véél meer vertragingen. Eigenlijk kijk ik er van op als er een dag is zonder vertragingen. Maar het komt ook regelmatig voor dat er helemaal geen trein komt. Wat de andere kleine trein diensten betreft: daar kom ik niet zo vaak, dus ik zou het niet weten
Dan nog wi-fi erbij (wat ooit een plan was, maar af is geschaft omdat het teveel zou kosten) en je kan echt werken in de trein. Oja en die mensen met die voedselkarretjes moeten terug!quote:Op maandag 7 juli 2008 11:50 schreef Repeat het volgende:
[..]
Goed punt. Daarmee trek je ook mensen de trein in.
Gewoon een restauratiecoupe achter de intercitys hangenquote:Op maandag 7 juli 2008 11:56 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Dan nog wi-fi erbij (wat ooit een plan was, maar af is geschaft omdat het teveel zou kosten) en je kan echt werken in de trein. Oja en die mensen met die voedselkarretjes moeten terug!
In de nieuwe dubbeldekker wel die rijden eind 2008quote:Op maandag 7 juli 2008 11:44 schreef Sapstengel het volgende:
We hebben zelfs niet eens een stopcontact in de trein.
quote:Op maandag 7 juli 2008 12:11 schreef Sapstengel het volgende:
En een eerste klas kaartje is helemaal belachelijk duur, voor dat geld kan je bijna een auto huren en er zelf naartoe rijdengezellig in de file gaan staan.
Daar zitten gaatjes aan de onderkant in. Dat heb ik wel eens ervaren toen ik moest kotsen in de trein, de brokjes blijven dan wel in de bak zitten.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:51 schreef Geqxon het volgende:
Dan plas je toch gewoon in zo´n prullenbakje? De prullenbakken op het balkon hangen vaak op de ideale hoogte ervoor, wel oppassen dat de klep niet naar beneden valt.
quote:
Nieuwe treinen hebben geen ramen die open kunnen...quote:Op maandag 7 juli 2008 09:18 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
Ik hang 'm altijd gewoon uit 't raampje. Ik zie het probleem dus niet zo.
Lastig als je aan de dunne zit!quote:Op maandag 7 juli 2008 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar zitten gaatjes aan de onderkant in. Dat heb ik wel eens ervaren toen ik moest kotsen in de trein, de brokjes blijven dan wel in de bak zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |