abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 7 juli 2008 @ 08:04:54 #1
135486 Manu82
How you doin'?
pi_59941056
quote:
NS schrapt toilet in treinen
door Harrie Nijen Twilhaar

AMSTERDAM - Tot grote woede van treinreizigers willen de Nederlandse Spoorwegen en spoorwegbeheerder ProRail het aantal beschikbare toiletten in treinen en op stations in de toekomst aanzienlijk verminderen.

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) eist dat minister Camiel Eurlings (Verkeer) de Nederlandse Spoorwegen alsnog dwingt nieuwe stoptreinen te voorzien van toiletten.

Naast NS beschikken de Achterhoekse treinen van Syntus eveneens niet over toiletten.

"Zonder overleg heeft de NS ook in de dubbeldekstreinen met de groene bankjes nagenoeg alle toiletten afgesloten. In de hele trein is soms maar één toilet beschikbaar. En vaak is zo'n wc ook nog defect", aldus Rikus Spithorst namens de consumentenorganisaties. Eerdere adviezen om wel toiletten te plaatsen heeft de NS naast zich neergelegd.

"We ontvangen veel klachten over het verdwijnen van toiletten. Het niet voorzien in toiletvoorzieningen staat ook op gespannen voet met de wettelijke verplichting dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn. Een zwakke blaas is in die zin niet anders dan de noodzaak een rolstoel te kunnen gebruiken in de trein", benadrukt Spithorst. Binnen de Locov zijn o.a. de ANWB, Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad), Fietsersbond, samenwerkende ouderenorganisaties en Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) aangesloten.

Op nieuwere, nog te bouwen stations zoals Amsterdam Holendrecht komen eveneens geen toiletten.

De NS bevestigt het schrappen van toiletten. De maatregel levert volgens het spoorbedrijf per geschrapte toilet vier extra zitplaatsen op. Bovendien wordt er te weinig gebruik gemaakt van de toiletten.

"Er zijn plannen om in onze nieuwe stoptreinen, de Sprinters, geen toiletten meer toe te passen. Daarnaast worden wij geconfronteerd met vernieling en vervuiling", laat Ernst Japikse, directeur Klantenservice van NS in een reactie weten. "NS heeft al eerder gereden met treinen zonder toilet, zoals op de Hofpleinlijn en tussen Zoetermeer en Den Haag."

"De spoorsector heeft dus weer eens niet nagedacht. Op stations waar treinen mét toilet stoppen zijn wc's. Op stations waar treinen zónder toilet stoppen kun je als reiziger voor het lenigen van je sanitaire nood dus niet terecht. Dit is echt schandalig", zegt Spithorst. De 64-jarige Hennie van de Laan uit Oegstgeest, al ruim 40 jaar chronisch blaaspatiënt, is furieus op het spoorwegbedrijf. Zij kwam letterlijk in hoge nood te zetten.

Ze kreeg het advies maar een plastic zakje te gebruiken om voortaan in een overvolle stoptrein haar behoefte te doen. Een klacht bij de NS werd afgedaan met een excuusbriefje. "Het is belachelijk dat ik niet meer met de stoptrein naar mijn kinderen kan reizen. Met angst en beven zit in ik de trein. Bang voor vertragingen onderweg."
Some memories are best forgotten
Room 23
  † In Memoriam † maandag 7 juli 2008 @ 08:06:31 #2
135486 Manu82
How you doin'?
pi_59941060
Vind het in ieder geval een zwaar idioot plan..
Some memories are best forgotten
Room 23
  maandag 7 juli 2008 @ 08:08:24 #3
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_59941072
Achterlijke plannen.
pi_59941103
Het zoveelste slechte idee.
I feel kinda Locrian today
  maandag 7 juli 2008 @ 08:15:27 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_59941109
Tja, de heilige en opgehemelde marktwerking, he? Per toilet 4 zitplaatsen meer, dus meer reizigers in een trein proppen, dus meer verdienen per trein.

Goed he, privatisering van het OV? Laten we vooral ook andere nutszaken gaan privatiseren.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_59941129
zet bij alle toiletten (trein/station) een dame die geld vraagt. mocht er iemand misbruik van maken kan zij dat direct doorgeven aan de controleur/spoorweg politie etc.
pi_59941133
Dan gaan die 4 mensen maar lekker staan
Belachelijk toch, er hoort gewoon minimaal 1 en eigenlijk zeker meer wc's in een trein te zijn..
Ook zouden ze er eens op moeten letten dat die een beetje schoon gemaakt worden.
Of zit dat niet in de prijs inbegrepen
pi_59941165
quote:
Op maandag 7 juli 2008 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:


Goed he, privatisering van het OV? Laten we vooral ook andere nutszaken gaan privatiseren.
De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoor . Wat dat betreft is is er niets geprivatiseerd .
  maandag 7 juli 2008 @ 08:26:57 #9
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_59941203
Achterlijk plan.

Kleine noot, de treinen van Syntus hebben inderdaad geen toiletten maar daar zit je maximaal een half uur in, langer is het traject gewoon niet
  maandag 7 juli 2008 @ 08:29:33 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_59941219
quote:
Op maandag 7 juli 2008 08:23 schreef rickmans het volgende:

[..]

De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoor . Wat dat betreft is is er niets geprivatiseerd .
Beter opletten. De subsidies zijn eraf en er wordt verwacht dat de NS als een commercieel bedrijf werkt, inclusief winstprognoses en dat soort zaken. Dan krijg je dus dit soort cosmetische bezuinigingen: Het oogt leuk, maar levert op termijn nauwelijks wat op.

En trouwens: Was het niet de bedoeling dat meer mensen met de trein zouden gaan? Mogen die niet meer plassen onderweg? Als jij voor je werk van maastricht naar Zwolle moet, verwachten ze dan dat je al die tijd een knoop in je lul legt of zo?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 7 juli 2008 @ 08:31:04 #11
16063 MonoSynth
I doubt, therefore I might be
pi_59941238
quote:
Op maandag 7 juli 2008 08:23 schreef rickmans het volgende:

[..]

De NS is nog net zo een staatsbedrijf als dat het 20 jaar terug was hoor . Wat dat betreft is is er niets geprivatiseerd .
alleen moeten ze met steeds hardere cijfertjes komen. Honderd nieuwe treinen zònder 3 wc's betekent nou eenmaal 1200 zitplaatsen meer... Of zou het zo zijn dat ze subsidie krijgen per aangeboden zitplaats? Dan is het een kwestie van de wet of het contract wat aanscherpen en hardere afspraken maken over toiletten...
  maandag 7 juli 2008 @ 08:33:07 #12
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_59941253
niemand die rept over de goorheid van die toiletten?
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 7 juli 2008 @ 08:33:14 #13
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_59941257
Het is erg vervelend voor mensen zoals die Hennie, maar voor mezelf maakt het me eigenlijk weinig uit. Die toiletten zijn zo ranzig en goor dat ik liever met buikpijn in de trein zit dan naar het toilet ga...
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_59941282
De eerste topic waarbij Fokkers het unaniem eens zijn.
I feel kinda Locrian today
  maandag 7 juli 2008 @ 08:40:29 #15
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_59941319
quote:
Op maandag 7 juli 2008 08:33 schreef MikeyMo het volgende:
niemand die rept over de goorheid van die toiletten?
Je pist erin, je hoeft er geen 3-gangen menu van te eten.
  maandag 7 juli 2008 @ 08:49:01 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_59941380
Het was mij ook al vaker opgevallen dat er steeds meer WC's op slot zitten! Combineer dit met schoonmaakpersoneel op station Maastricht: gewoon de fles WC-reiniger leeggooien op het spoor, zodat het lijkt of je je werk doet... Belachelijk dat dit bedrijf op deze manier kosten wil sparen. Zeker omdat de kosten van schoonmaken al jarenlang worden betaald!
Op langere trajecten is het erg fijn om gewoon relaxt te kunnen drinken wat ik wil. NS zet ook nog regelmatig een trein een paar uur stil in een weiland, wat willen ze dan, dat mensen tegen het hokje van de conducteur gaan staan pissen?
Los hiervan mag NS zich redelijk schamen over de smerigheid van die WC's: vergelijk dit met een vliegtuig, waar het elke landing wordt schoongemaakt! NS zou dat ook gewoon elke paar uur moeten doen, gezien het aantal gebruikers er van.
censuur :O
pi_59941659
Ik ben het er mee eens dat in de korte afstanden geen WC hoeft te zitten. Bijvoorbeeld in die Sprinters, daar zitten toch geen WC's in? Maar in de lange afstanden is het toch echt nodig.
pi_59941720
Ik hang 'm altijd gewoon uit 't raampje. Ik zie het probleem dus niet zo.
  maandag 7 juli 2008 @ 09:38:17 #19
150776 Chou
Anti Kabinet
pi_59941966
Aan de ene kant willen ze mensen stimuleren om meer met het Openbare Vervoer te reizen en dan krijg je van dit soort plannen
  maandag 7 juli 2008 @ 09:38:50 #20
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59941980
quote:
Op maandag 7 juli 2008 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tja, de heilige en opgehemelde marktwerking, he? Per toilet 4 zitplaatsen meer, dus meer reizigers in een trein proppen, dus meer verdienen per trein.

Goed he, privatisering van het OV? Laten we vooral ook andere nutszaken gaan privatiseren.
'

De bedoeling van marktwerking is nu, dat er een vervoersbedrijf komt wat wél een toilet aan kan bieden en daarmee kan rekenen op meer reizigers. Het is een domme zet van de NS en andere vervoerders kunnen hier kansen grijpen.
pi_59941991
Waarom gaan de burgers niet eens staken? Wat een idioot besluit zeg. Er gaan ook kinderen met de trein (is al een lastig iets wanneer ze op de snelweg naar de wc moeten). En al die studenten die bezopen zijn en ik weet niet hoe vaak over de benen (want de treinen zijn soms idioot vol op vrijdag) moeten klimmen om naar de wc te komen? Waar laten die hun gele water

Misschien de mensen die dergelijke besluiten nemen met de route laten nemen zodat ze zo'n 5 a 6 uur niet naar de wc kunnen.

Ze doen alsof je voor de lol naar die vieze gore toiletten moet. Reken er maar op dat menig eerste klas cabine gevuld zal worden met uitwerpselen. Helemaal feest wanneer er iemand aan de schijt is
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  † In Memoriam † maandag 7 juli 2008 @ 09:41:47 #22
135486 Manu82
How you doin'?
pi_59942020
quote:
Op maandag 7 juli 2008 09:39 schreef paddy het volgende:
Reken er maar op dat menig eerste klas cabine gevuld zal worden met uitwerpselen. Helemaal feest wanneer er iemand aan de schijt is
Goed plan, de eerste klas is toch vrij rustig meestal dus daar kun je wel even bezig
Some memories are best forgotten
Room 23
  † In Memoriam † maandag 7 juli 2008 @ 09:43:51 #23
135486 Manu82
How you doin'?
pi_59942043
quote:
Op maandag 7 juli 2008 09:38 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

'

De bedoeling van marktwerking is nu, dat er een vervoersbedrijf komt wat wél een toilet aan kan bieden en daarmee kan rekenen op meer reizigers. Het is een domme zet van de NS en andere vervoerders kunnen hier kansen grijpen.
Is het niet de bedoeling zoals in Engeland, dat uiteindelijk je op hetzelfde traject meerdere maatschappijen kunt kiezen?
Some memories are best forgotten
Room 23
pi_59942057
quote:
Op maandag 7 juli 2008 08:33 schreef MikeyMo het volgende:
niemand die rept over de goorheid van die toiletten?
De trein is in het algemeen erg smerig.

Eigenlijk heeft de trein helemaal geen voordelen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 7 juli 2008 @ 09:48:22 #25
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59942122
Ach, het blijft verbazingwekkend (doch ook hoopgevend!) dat mensen met goedbetaalde banen zonder enige schaamte zulke beslissingen nemen en deze ook rustig onderbouwen met het argument dat het per toilet 4 zitplaatsen oplevert.

Alsof dat een ruil is die daadwerkelijk iets oplevert. Met die 4 extra zitplaatsen per coupe (als dat er al zoveel zijn), zou je nog steeds een halfuur moeten wringen om een toilet te bereiken, alleen nu is die er dus niet meer.

Top.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  maandag 7 juli 2008 @ 09:49:48 #26
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59942152
quote:
Op maandag 7 juli 2008 09:44 schreef JohnDope het volgende:

[..]

De trein is in het algemeen erg smerig.

Eigenlijk heeft de trein helemaal geen voordelen.
Nou ja, je hoeft niet te sturen. Maar dan nog presteren die klootzakken het om te botsen
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  maandag 7 juli 2008 @ 09:52:39 #27
146900 Siaor
Dump die junk
pi_59942201
quote:
Op maandag 7 juli 2008 08:26 schreef Erasmo het volgende:
Achterlijk plan.

Kleine noot, de treinen van Syntus hebben inderdaad geen toiletten maar daar zit je maximaal een half uur in, langer is het traject gewoon niet
Heb al een paar keer mee gemaakt dat het echt overduidelijk naar urine ruikt in die treinen
And then?
pi_59942319
ach kom op, iedereen weet waarvoor dit eigenlijk is bedoeld. De conducteurs willen een fatsoenlijke kantine in de trein met breedbeeld en biljart. Ik vind het best als ze geen toiletten meer doen in de treinen, maar zorg dan wel dat de ramen open kunnen.
Even a broken clock is right twice a day.
  maandag 7 juli 2008 @ 10:06:31 #29
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59942434
quote:
Op maandag 7 juli 2008 09:43 schreef Manu82 het volgende:

[..]

Is het niet de bedoeling zoals in Engeland, dat uiteindelijk je op hetzelfde traject meerdere maatschappijen kunt kiezen?
Dat is precies wat ik bedoel ja. En wat de bedoeling is van concurrentie en marktwerking enz
pi_59942606
En wat als je misselijk wordt en moet overgeven? Gewoon ergens in een hoekje doen?
Openbaar vervoer en marktwerking; blijf maar geloven in dat sprookje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')