Mijn dochter heeft die angst niet, maar als haar ouwe opa'tje komt, dan heeft ze Koukla wel graag achter gesloten deuren, omdat ze weet dat het zomaar fout kan gaan.quote:Op maandag 23 juni 2008 18:39 schreef LekkerApart het volgende:
Oei als het zo heftig is..
Is je dochter ook zo bang voor Koukla? En durf je het zelf onder begeleiding van de therapeute wel aan?
Misschien ook even afwachten wat zij zegt..
Ik weet hoe dat zit met katten daar, ik ben zelf Grieks, en sommige zwervers zijn nog mooier dan de gemiddelde fok/ras kat hier.quote:Op maandag 23 juni 2008 19:36 schreef Watuntrik het volgende:
Wat een snoesjes..
Maar er zal wel niets meer aan te doen zijn, katten uit deze zuidelijke gebieden zijn hele andere katten dan dat wij gewend zijn.. Het zijn eigenlijk gewoon (al generaties lang) half wilde straatkatten die de mens als voedselbron zien en daarom zo lief komen schooieren om een graantje mee te pikken.
Ik weet niet of ik je verhaal helemaal goed gelezen heb, maar als je de Kat alleen maar binnen houd, is het misschien beter dat je haar meer vrijheid geeft in plaats van een kamertje. Laat dat beest naar buiten zodat ze haar overtollige energie kwijt kan, kan klimmen en jagen enz. Ze komt wel terug om lief te schooieren omdat ze honger heeft zoals ze dat vroeger ook deed..
Binnen houden is niet te doen zo wordt het alleen maar erger naar mate ze ouder en sterker wordt, jullie zijn immers de enige uitlaatklep die ze heeft..![]()
btw, als een kattenbeet het bot raakt kan de wond mogelijk heel slecht genezen, weken lang zweren en in het ergste geval het bot infecteren. Dus kijk vooral uit met je vingers..![]()
Erg jammer voor zo'n mooi beestje, maar heb je die mogelijkheid niet om haar de vrijheid te geven is afmaken voor haar de slechtste en voor jullie de beste oplossing..
Websitequote:Op maandag 23 juni 2008 19:44 schreef Lau. het volgende:
Jeetje, wat heftig!
Maar een kattentherapeut? Had ik nog nooit van gehoord!
Heeft die misschien een website oid, onze kat is namelijk erg bang, en niemand weet waarom, heb wel wat vraagjes eigenlijk!
Veel succes nog met de therapie, ik hoop voor jullie dat het werkt!
Als je kijkt naar de links die ik heb gegeven, ben ik niet de enige. FOK is niet het enige foruj. En als je als ziet hoe mijn dierenarts mij hierin "steunt", dan denk ik dat ik best een onderwerp heb hier.quote:Op maandag 23 juni 2008 22:23 schreef kyraaa het volgende:
Dat verhaal van jou komt niet vaak voor. Je hebt geen normale katten-probleempjes. Ook is er niemand die kritiek kan leveren, aangezien jullie het beste met poes voor hebben. Ik zou ten einde raad zijn in jouw schoenen.
Wauwquote:Op dinsdag 24 juni 2008 02:20 schreef Watuntrik het volgende:
-verhaal-
Je hebt er niet veel aan, maar ik kan bijna niet geloven dat dit waar is, (En vrees het ergste wanneer ik mijn kat ga introducen aan mijn vriendjequote:Op maandag 23 juni 2008 18:25 schreef Deliana het volgende:
Na een tijdje kreeg mijn dochter een vriendje en dat ging ook zonder problemen, hoewel er wel wat jaloezie was van Koukla, er tussen kruipen als ze samen op de bank zaten, of hysterisch worden als mijn dochter en vriend op haar kamer gingen zitten met de deur dicht.
Toen begon ook het plassen en poepen van Koukla in het bed van mijn dochter. Soms zelfs naast het hoofdkussen als de vriend daar sliep. Toen hebben we besloten om de slaapkamers verboden gebied te maken, dus altijd deuren dicht.
In december 2007 vertrok de vriend voor drie maanden naar het buitenland. Bij terugkeer in maart 2008 was er niets aan de hand alleen dat het bezitterige naar mijn dochter toe weer terug kwam.
26 maart kwam de eerste aanval. Mijn dochter werd uit het niets door Koukla aangevallen. Als een wilde met vier poten tegelijk, ik heb haar meerdere keren van haar af moeten slaan, maar ze bleef aanvallen. En blazen en brullen. We zijn het appartement uit gevlucht, en hebben de dierenambulance gebeld. Mijn dochter was ernstig gewond in haar gezicht en op haar hoofd, de hoesjes van de nagels moesten we uit haar hoofd halen. Op een haar na was ze een van haar ogen kwijt geraakt.
De dierenambulance heeft Koukla meegenomen en de volgende dag mochten we bellen. Bij de dierenambulance heeft ze een vreselijke nacht gehad en werd ze de volgende dag door ons in een dwangkooi opgehaald en naar de dierenarts gebracht. Die constateerde dat de poes gezond was en dat ze alleen wat last van haar rug had. Dat kwam waarschijnlijk omdat ik haar daar geraakt had om haar van mijn dochter af te krijgen. Er werd voor de zekerheid een foto gemaakt maar die was in orde.
Omdat we nog in een soort van shock waren, wilden we Koukla niet meteen mee naar huis nemen dus moest ze nog een nachtje in de kliniek blijven.
Toen we haar de volgende dag gingen halen zat ze angstig in een hoekje, ze had niet gegeten, gedronken of gepoept of geplast. Wel hing er een gele post it sticker met “pas op” aan haar hokje.
Bij aankomst thuis hebben we haar los gelaten en haar haar gang laten gaan. Ze was lief en het leek haast wel alsof ze zich schuldig voelde. Maar het ging goed en we kregen er steeds meer vertrouwen in. Al bleven we wel alert en hielden haar voortdurend in de gaten.
Op 15 mei ging het weer mis. Ze lag op haar vaste stoel in de kamer bij het balkon. De deur stond open. Opeens ziet ze op het dak een andere kat en maakt zich dik en gaat grommen. Mijn dochter wil haar aaien om haar te kalmeren en deze keer vloog ze mij aan. Zelfde manier als de eerste keer maar nu mijn rug, billen en benen. Bij weglopen vloog ze achter ons aan. En wist mijn dochter een stoel te pakken en haar zo de gang in te duwen. Koukla vloog de wc in en die deden we snel dicht. Dikke paniek hier en weer een huis vol met bloed. Het zat overal, op de vloer, muren en deuren.
Na een tijdje hadden we de moed om de wc deur te openen, en daar lag ze schattig met grote oogjes naar ons te kijken. Mijn dochter kon haar oppakken en heeft haar toen in het rommelkamertje gezet met de deur dicht.
De volgende dag mocht ze weer vrij, maar als we ons even niet veilig voelden, ook al was daar soms geen aanleiding toe, dan stopte we haar weer even in het rommelkamertje.
Op 22 mei ging het weer mis, blijkbaar schrok ze weer van iets, we weten alleen niet van wat, en vloog ze weer mij aan. Deze keer was de vriend van dochter aanwezig en die heeft flink ingegrepen en waren de verwondingen beperkt.
We gingen weer door met het vrij/kamer ritueel en maakten van het rommelkamertje een katten kamertje. Met haar love seat en alles wat ze nodig heeft en leuk vind erin.
De keren dat ze vrij is vertoond ze steeds vaker dat aanvallende gedrag, wat echt angstaanjagend is. Dus heb ik haar nu permanent overdag in haar kamer en als we naar bed gaan mag ze los.
Ik heb de dierenarts gevraagd om haar in te laten slapen maar dat doet ze alleen op advies van een kattengedragskundige. Bij een andere dierenarts voor een second opinion, die vond dat onzin, en kon ze wel een spuitje krijgen, maar kreeg ik het toch niet over mijn hart.
Het klinkt allemaal heel erg hard, maar we zijn gewoon bang voor onze eigen kat.
Vorige week heb ik een afspraak gemaakt met Marcellina en die komt morgenmiddag.
Het probleem is eigenlijk een beetje dat ik weet dat we zelf onder haar begeleiding met Koukla aan de slag moeten, maar ik weet niet of ik dat wel wil of kan. Ik ben gewoon erg bang voor haar en durf niet eens haar eten bij te vullen in het kamertje. Ook vertrouw ik Koukla niet meer. Daar komt bij dat ik thuis zit met een burn out en mezelf al lekker allerlei angsten en fobien heb aangemeten. Als ik alleen thuis ben, en Koukla gaat weer zo ontzettend dreigend mauwen omdat ze de vuilniswagen buiten hoort, dan ontvlucht ik zelfs mijn huis en ga bij de buren zitten.
Heel verhaal, sorry, maar zal blij zijn als Marcellina er is morgen.
En dit is onze donsbal:
[ afbeelding ]
Koukla met onze hamster. Ze doet hem niets en is er zelfs een beetje bang voor.
[ [url=http://pic20.picturetrail.com/VOL90/2127410/18236090/322464078.jpg[img]
[img]http://pic20.picturetrail.com/VOL90/2127410/18236090/322464071.jpg]afbeelding[/url] ]
Beide foto's in Griekenland bij mijn dochter in bed.
Dit zijn dus precies de dingen die je niet moet doen volgens de therapeute. En mijn angst geeft haar geen gevoel van macht maar maakt haar onzeker en geeft haar stress.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 14:36 schreef erodome het volgende:
Je hebt gewoon een wild dier in huis, tam voor een deel, maa met een wild hart...
Bewapen jezelf met een plantenspuit en drink een blikje leeg, doe er een paar muntjes in en plak hem dicht, een perfect wapen om de kat te laten schrikken en geen pijn te doen.
Strafmethoden voor agressief gedrag, denk aan die plantenspuit, het blikje, maar vooral ook aan in een kleine, nare ruimte opsluiten, de natruimte bv(badkamer oei wat eng!!!).
Pak bij kop en kont en werp in badkamer, zonder wat te zeggen of wat dan ook, laat half uur in sop gaarkoken en laat weer los om daarna genegeert te worden.
Als je een wervelwindje wil vasthouden dan pak je in het nekvel en met de andere hand pak je de achterpoten, rug van de kat ligt tegen je arm, je kantelt de kat dus iets achterover, kan hij niks meer.
Laat je niet van je stuk brengen door dat monstertje, je angst voelt ze en vindt ze helemaal te gek, wat een macht heeft ze zo, heerlijk vindt ze het!
Ze is erg dominant, wat zich laat zien in het poepen en plassen op bed, wat een zware vertoning van frustratie is.
Dat is precies het verhaal ook van de therapeute, ze drukte me dan ook op het hart om geen nestje te nemen, want agressie, stress en angst gaat over op de kittens. Niet dat ik een nestje wilde.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 02:20 schreef Watuntrik het volgende:
Die kat is duidelijk gefrustreerd, en heeft waarschijnlijk teveel "wild" geërfd van haar voorouders, of ze is uit een te weinig gedomesticeerde familie. Bij dieren is erfelijkheid hier een hele grote factor. Waarom een dier plotseling onverklaarbaar gedrag vertoont kan verschillende moeilijk te achterhalen oorzaken hebben. Vooral als je niets weet van de geschiedenis van zo'n dier. Inteelt komt veel voor in gebieden waar veel straatkatten rondstruinen en er worden ook mooie katten geboren uit inteelt. Inteelt kan ook alleen psychische gevolgen hebben die bepaald gedrag veroorzaken. Katten zij nu eenmaal heel gevoelig en kunnen snel frustreren en doorslaan.
Voor dat ene bedrag wil ze tenminste elke week een update van me hebben per mail of telefoon, en ik kan haar altijd benaderen als ik ergens tegenaan loop of het even niet meer weet. Dat voelt wel lekker, je wordt niet zomaar los gelaten.quote:Op woensdag 25 juni 2008 19:08 schreef kyraaa het volgende:
zo, daar is het een en ander uitgekomen zeg!Kan me wel voorstellen dat je het even wilt laten bezinken. Ik ben blij dat je hier je verhaal doet, vooral over dat mekkeren. Daar heb ik zeker iets aan gehad (duiven, balkon etc.)
Wel fijn dat ze je zulke concrete tips geeft, waar je iets mee kan. Nu maar hopen dat het verbetert en ze zich weer op haar gemak voelt. Het klinkt allemaal goed...
Dat is een beetje het rotte, ik ben me vertrouwen een beetje kwijt. Ik heb mijn hele leven katten gehad, ook veel zwerfkatten in Griekenland zelf, maar dit is voor mij nieuw terein.quote:Op woensdag 25 juni 2008 19:46 schreef Pinpasje het volgende:
Wauw heb net je hele verhaal gelezen
Wat een hoop gedoe en wat ontzettend rot om in die situatie te zitten. Zelf heb ik jarenlang met 11 katten samengewoond die stuk voor stuk uit het asiel kwamen, en natuurlijk hadden ze wel rare buien en karaktertrekken, maar nooit zo erg als bij jou!
Hoe ga jij het nu verder doen? Heb je nog steeds het gevoel, ondanks dat het nu allemaal gaat veranderen (hopelijk) dat je het beestje niet meer vertrouwd of zal gaan vertrouwen?
Ik hoop echt voor jou en je dochter dat alles goed gaat komen!
Heel veel suc6!
Het zijn de dingen waardoor ik katten heb kunnen herplaatsen die anders een spuitje hadden gekregen, maar ok....ik heb de kat verder niet gezien, maar weet wel erg goed dat op je bed zeiken en schijten bar weinig met angst te maken heeft, maar alles met jou een fikse loer draaien.quote:Op woensdag 25 juni 2008 17:39 schreef Deliana het volgende:
[..]
Dit zijn dus precies de dingen die je niet moet doen volgens de therapeute. En mijn angst geeft haar geen gevoel van macht maar maakt haar onzeker en geeft haar stress.
Haar behoefte op mijn bed doen, was dus ook niet het probleem. (mijn donsbal zeikt en schijt niet, maar doet haar behoefte).quote:Op woensdag 25 juni 2008 21:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Het zijn de dingen waardoor ik katten heb kunnen herplaatsen die anders een spuitje hadden gekregen, maar ok....ik heb de kat verder niet gezien, maar weet wel erg goed dat op je bed zeiken en schijten bar weinig met angst te maken heeft, maar alles met jou een fikse loer draaien.
Blazen, grote ogen en een schijnaanval, dat experiment wil ik nog ff niet aangaan als je het niet erg vindquote:Op woensdag 25 juni 2008 20:14 schreef Watuntrik het volgende:
Fijn om te horen dat er een sprankje hoop is voor dat mooie katje.Is via een forum natuurlijk allemaal erg moeilijk voor iedereen om een goed (ziekte)beeld te creëren van het geheel en daarop dan tips te geven.. Dus een goede zet dat je (grappig wel) me naamgenote hebt benaderd en zij al snel jullie foutjes eruit heeft kunnen filteren..
Wat me gelukkig lang geleden als kind al is opgevallen, is dat dieren er wel goed op reageren als je ze benadert met geluiden en lichaamstaal die ze zelf ook gebruiken. Bv. wat een kat betreft lief met ze mee knorren als je met ze knuffelt of ook te blazen, grote ogen en een schijn-aanval maken als je een waarschuwing wil geven. Nog een is ook even de ogen dichtknijpen(neerslaan) en dan arrogant wegkijken als ze je aanstaart. Dit crëëert een band van gelijkheid en samenhorigheidomdat je dan communiceert op haar nivo. Dat een dier communiceert op jou nivo is een spookbeeld en is ook een grote fout die veel dierenhouders maken, door dieren te vermenselijken en verwachten dat het dier zich in de mens inleeft.. Dat kan je dus wel shaken en creeër je meestal rare gedrocht ipv een leuk huisdier.. Laat de kat een kat blijven en probeer je dus als mens meer in het dier te verplaatsen.
Succes ermee, gaat jullie beslist lukken.
Ellenboogjes, kan zo snel niet een foto vinden, is dat de kat op haar buik ligt met haar voorpootjes onder haar borst gebogen. Mij is altijd verteld dat dat een uiting is van "ik ben senang, voel me lekker". Mij werd door de therapeute verteld dat het op buikklachten kon wijzen en angst, onzekerheid.quote:Op woensdag 25 juni 2008 23:46 schreef Duderinnetje het volgende:
Deliana, ik heb met ver- en bewondering je verhaal gelezen. Wat moet dat moeilijk zijn om zo'n bemind beestje te zien veranderen in iets waar je bang voor moet zijn. Ik hoop dat de gedragstherapie jullie allemaal (poes incluis) weer een beetje gelukkiger maakt.
Ik vroeg me twee dingen af nav. je verhaal over Koukla's gedrag Je hebt het over elleboogjes onder haar lichaam als ze ligt en over het recht aankijken door haar. Ik was gewoon even benieuwd wat die gedragingen dan zouden betekenen (ik weet niet of ik duidelijk voor ogen heb wat je met die elleboog-ligging bedoelt, misschien wil je dat nog uitleggen).
Dat recht aankijken deed een inmiddels overleden kat van mij ook altijd heel erg. Sommige mensen vonden dat eng. Maar het was een pure lieverd en wij waren er al helemaal aan gewend. Ze is heel oud geworden en is tevreden soezend de dood in gegaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat het aankijken bij haar iets naars vertegenwoordigde, maar jouw verhaal maakt me wel nieuwsgierig.
Succes met Koukla (mooie naam trouwens!)
Ik kende deze theorieën niet, wel interessant! Van de elleboogjes en de buikklachten stemt me droevig: al mijn katten buikpijn! Maar ik denk dat het wel meevalt. Heb je hier nog verdere onderbouwing voor gekregen? (gewoon benieuwd naar de gedachte erachter.) Dank je wel voor de toelichting. Bij een aantal katten die ik heb gehad herken ik dat aankijk-gedrag wel als problematisch. Bij een heel aantal ook niet. Maar katten zijn natuurlijk ook niet allemaal hetzelfde en dat maakt ze juist zo leuk en maf en mooi.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:14 schreef Deliana het volgende:
[..]
Ellenboogjes, kan zo snel niet een foto vinden, is dat de kat op haar buik ligt met haar voorpootjes onder haar borst gebogen. Mij is altijd verteld dat dat een uiting is van "ik ben senang, voel me lekker". Mij werd door de therapeute verteld dat het op buikklachten kon wijzen en angst, onzekerheid.
Het in de ogen kijken, ik deed niets anders en nu nog heb er moeite mee om het niet te doen. De therapeute gaf als voorbeel Bokito. Die aap was getergd door een mens die hem aankeek. Van alle dieren is er maar zijn is er maar een die elkaar in de ogen kijkt, en dat is de mens. Bij alle dieren is aankijken een vorm van provocatie, het gevecht aan willen gaan, kortom uitdagen.
Ik heb ook altijd mijn katten aangekeken, en dit is ook best moeilijk om het nu niet meer te doen.
Maar goed, dit is de theorie van de gedragsdeskunige.
Ik snap wat je voelt, ook ik wordt er droevig van. Ellegboogjes is zoals je zelf pijn hebt en je armen om jezelf heen slaat of om je buik. Ook een staart (volgens haar he, dus niet van mij) die heel erg strak om het lijf ligt is een uiting van pijn. Ga maar na hoe mensen reageren op pijn.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:28 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik kende deze theorieën niet, wel interessant! Van de elleboogjes en de buikklachten stemt me droevig: al mijn katten buikpijn! Maar ik denk dat het wel meevalt. Heb je hier nog verdere onderbouwing voor gekregen? (gewoon benieuwd naar de gedachte erachter.) Dank je wel voor de toelichting. Bij een aantal katten die ik heb gehad herken ik dat aankijk-gedrag wel als problematisch. Bij een heel aantal ook niet. Maar katten zijn natuurlijk ook niet allemaal hetzelfde en dat maakt ze juist zo leuk en maf en mooi.
Ik vind het boeiende materie en ik hoop dat je ons op de hoogte houdt hier!
Maar betekent dat ellenbogen gedoe per definitie iets negatiefs of verschilt dat per kat? Ik dacht namelijk ook dat het betekende dat ze zich goed voelde. Wij hebben dan iets andere problemen met de poes, met name overgewicht. Ondanks dieetvoer en sinds een paar weken een automatische diervoederapparaat waardoor ze regelmatiger eet valt ze maar niet afquote:Op donderdag 26 juni 2008 00:14 schreef Deliana het volgende:
[..]
Ellenboogjes, kan zo snel niet een foto vinden, is dat de kat op haar buik ligt met haar voorpootjes onder haar borst gebogen. Mij is altijd verteld dat dat een uiting is van "ik ben senang, voel me lekker". Mij werd door de therapeute verteld dat het op buikklachten kon wijzen en angst, onzekerheid.
Elleboogjes dus gevouwen onder de borst. En op hun rug liggen, buik lekker aaibaar in de lucht, is volgens de boeken en de deskundige het ultieme gebaar van "ik voel me lekker en veilig hier". Dus jij hebt gewoon lekkere donsballen in huis.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:35 schreef DarkElf het volgende:
meeleespost... klinkt afgrijselijk dat je zo bang bent voor je kat waar je ook zo dol op bent... vind het heel goed dat jullie zo'n expert bijgehaald hebben en hoop echt dat het gaat veranderen...
die elleboogjes dacht ik ook over na: onze kat ligt weleens op zijn buik, met zijn poten voor zich uitgestrekt, of alleen zijn onderarmen (ja ehm hoe heet dat?) voor zich uit en de rest dus onder zich... bedoel je zoiets? Hij is dan wel alert enzo (hij is wat nerveuzig vooral als er iemand anders hem benadert dan ikzelf) en zo lag hij ook veel toen hij in t pension geweest was (ook met zijn achterpoten heel vreemd: ren -klaar noemden we het maar)..... maar dat is er snel weer af gegaan ..
(maar meestal liggen ze, allebei, als dweilen... alsof ze neergesmakt zijn als een plumpuddingof op hun rug..)
Ja dat dacht ik al... hij doet ook alleen zo als er vreemden zijn of als iemand (ik ook) een hele onverwachte beweging maakt.. en hij vlucht altijd (ook voor onweer enzo).. en dan ligt hij ook zo...quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:45 schreef Deliana het volgende:
[..]
Elleboogjes dus gevouwen onder de borst. En op hun rug liggen, buik lekker aaibaar in de lucht, is volgens de boeken en de deskundige het ultieme gebaar van "ik voel me lekker en veilig hier". Dus jij hebt gewoon lekkere donsballen in huis.
Nee, het zou kunnen wijzen op,...........maar hoeft niet. Lees de site van de poezenfluisteraar eens en check het forum. Er gaat een wereld voor je open. En leg je vraag daar neer. Er zijn veel mensen daar die ervaring hebben met, en kennis van zaken hebben.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:44 schreef geppie het volgende:
[..]
Maar betekent dat ellenbogen gedoe per definitie iets negatiefs of verschilt dat per kat? Ik dacht namelijk ook dat het betekende dat ze zich goed voelde. Wij hebben dan iets andere problemen met de poes, met name overgewicht. Ondanks dieetvoer en sinds een paar weken een automatische diervoederapparaat waardoor ze regelmatiger eet valt ze maar niet af
Ik ben niet de deskundige, kan alleen maar vertellen over wat er hier gebeurd. En ik denk dat heel wat mensen hier wat aan kunnen hebben.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:50 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Ja dat dacht ik al... hij doet ook alleen zo als er vreemden zijn of als iemand (ik ook) een hele onverwachte beweging maakt.. en hij vlucht altijd (ook voor onweer enzo).. en dan ligt hij ook zo...
maar 9 van de 10 keer is t een lobbes idd, en die pers helemaal..
Ben echt heel benieuwd hoe de vorderingen zullen gaan met Koukla!
dat denk ik zeker...quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:55 schreef Deliana het volgende:
[..]
En ik denk dat heel wat mensen hier wat aan kunnen hebben.
Ik ben vandaag al super stoer geweest. In overleg met mijn dochter ben ik alleen de poezenkamer ingestapt, en terwijl ik Koukla lief toesprak, deed ik het lampje aan.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:56 schreef geppie het volgende:
Bedankt voor je reactie! Ik hoop dat het snel beter gaat met Koukla en dat jij je vertrouwen terugwint zodat je niet meer bang bent voor haar.
Zal morgen ff op die site kijken.
Onze huidige elleboogjes-kat ligt de andere helft van de tijd op haar rug, buik in de lucht.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:45 schreef Deliana het volgende:
[..]
Elleboogjes dus gevouwen onder de borst. En op hun rug liggen, buik lekker aaibaar in de lucht, is volgens de boeken en de deskundige het ultieme gebaar van "ik voel me lekker en veilig hier". Dus jij hebt gewoon lekkere donsballen in huis.
Als een kat zijn behoefte op mijn bed doet dan is dat schijten en zeiken en is dat niet leuk, is dat wel degelijk een erg groot probleem wat mij betrefd.quote:Op woensdag 25 juni 2008 22:19 schreef Deliana het volgende:
[..]
Haar behoefte op mijn bed doen, was dus ook niet het probleem. (mijn donsbal zeikt en schijt niet, maar doet haar behoefte).
Het is gewoon vervelend dat er al zo lang misverstanden zijn over hoe ga ik om met de kat. En als jij bezig bent met herplaatsen van katten, dan raad ik je aan om je eerst in te lezen en te verdiepen in de materie.
Plantenspuiit, een ratelend blikje met muntjes is dus niet een oplossing.
Google even op de naam van de therapeute, en dan kun je zien dat ze al 25 jaar bezig is met deze shit.
En jouw advies, kop en kont, natte enge ruimte (badkamer). Haar reaktie, ja komt erodome dan persoonlijk de kat weer los laten uit die enge ruimte...............
Dit is een waarheid als een koe, merk je dat je toch aankijkt omdat je dat gewent bent, geef dan een hele vette knipoog, of knipper heel duidelijk met beide ogen, dat is de manier waarop katten die elkaar in degaten willen blijven houden spanning breken.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:14 schreef Deliana het volgende:
[..]
Het in de ogen kijken, ik deed niets anders en nu nog heb er moeite mee om het niet te doen. De therapeute gaf als voorbeel Bokito. Die aap was getergd door een mens die hem aankeek. Van alle dieren is er maar zijn is er maar een die elkaar in de ogen kijkt, en dat is de mens. Bij alle dieren is aankijken een vorm van provocatie, het gevecht aan willen gaan, kortom uitdagen.
Ik heb ook altijd mijn katten aangekeken, en dit is ook best moeilijk om het nu niet meer te doen.
Maar goed, dit is de theorie van de gedragsdeskunige.
Als meneertje naar aandacht vraagtquote:Maar betekent dat ellenbogen gedoe per definitie iets negatiefs of verschilt dat per kat?
Ik ben de bron van haar angst en stress aan het behandelen, de agressie komt vanuit daar. En dat doe ik liever met adviezen van een gedragstherapeute, dan van iemand op een forum die toevallig ook katten heeft. Het vervelende is dat je adviezen geeft die de angst en stress juist vermeerderen, dit is ook na te lezen in de boeken van Vicky Halls.quote:
Stout heb ik heel vaak met een bepaalde toon gezegd, en dat is juist verkeerd volgens de deskundige, o.a. hiermee werd de angst en stress van mijn poes gevoed.quote:Op donderdag 26 juni 2008 13:58 schreef Aneurism het volgende:
[quote]
Veel van de dingen die je therapeut noemt, vind ik toch wel een doh momentje hoor... Maar er zit ook iets niet lekker met jou. Dat je je dier niet de les leest wanneer deze agressie toont kan ik echt niet met de pet bij. Heb het eens met onze Nimo gehad dat hij uithaalde naar me, hij heeft mooi direct met zijn kop op de vloer gedrukt gelegen en een minuut lang moeten horen: FOEI! STOUT! En nooit meer heeft hij iets in zijn kop gehaald. Agressie vanuit gezeldschaps dieren kan en mag je nooit tolleren en mag je niet bang voor zijn.
Jij vind het een raar moment, ik niet. En je bent ook nog eens die vieze sigaretten vergeten.quote:Waar ik ook niet bij kan is dat je bang in je slaapkamer gaat zitten met een wijntje.
Ten eerste geef je aan dat het tussen 3-7 uur was en je dus op een raar moment van de dag gaat drinken, je zoekt je toevlucht tot drank. Waarom?
De kat is van mijn dochter, die haar ook mee gaat nemen naar haar eigen nieuwe woning eind augustus. Als het mijn beest was, had ik haar in laten slapen. Kun je ook terug lezen in de andere berichten van mij.quote:Ten tweede hoor je actief betrokken te zijn bij je kat en niet een ander het vuile werk op te laten knappen. Maar dat is misschien mijn eigen instelling.
Ik weet niet of het door het oogcontact komt, misschien ben je wel ineens anders naar Fred gaan kijken en is je houding naar hem toe ook veranderd. Maar wel leuk om te lezenquote:Op donderdag 26 juni 2008 21:56 schreef Hekates het volgende:
Update over mijn kat:
Of hij heeft besloten dat ik eindelijk veilig ben, of hem niet aankijken werkt, maar Fred heeft is vanavond al 2 keer bij me op schoot geklommen! En een van die keren is hij zelfs even lekker gaan liggen!!
Men moet zich niet blindstaren op een enkel maniertje, je moet naar het totaal kijken, maakt de kat een indruk het onbehagelijk te hebben, is hij wat stekelig(haren die uitstaan, die niet zo zacht en soepel zijn als normaal), hoe legt hij zijn staart, hoe gaat hij liggen, hoe beweegt hij enz enz enz enz enz enz...quote:Op donderdag 26 juni 2008 16:32 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Als meneertje naar aandacht vraagt
[ afbeelding ]
en het naar zijn inziens niet snel genoeg krijgt
[ afbeelding ]
gaat ie zo in m'n blikveld zitten mokken..
[ afbeelding ]
![]()
Maar ik zie hem ook wel eens zo op de vensterbank zitten of op het dak om alles goed te kunnen overzien en dan geeft ie echt geen ontevreden indruk. Het zal ook een beetje met de situatie samenhangen waarin ze dit gedrag vertonen. Dus mijns inziens niet per definitie negatief, maar dat weet natuurlijk alleen maar de kat het beste..
Tuurlijk moet je proberen de bron aan te pakken, maar geloof me in 1 ding, zo'n kijk mij eens drol op je bed heeft niets met angst te maken.quote:Op donderdag 26 juni 2008 17:12 schreef Deliana het volgende:
[..]
Ik ben de bron van haar angst en stress aan het behandelen, de agressie komt vanuit daar. En dat doe ik liever met adviezen van een gedragstherapeute, dan van iemand op een forum die toevallig ook katten heeft. Het vervelende is dat je adviezen geeft die de angst en stress juist vermeerderen, dit is ook na te lezen in de boeken van Vicky Halls.
Voorlopig kan ze niets doen, want ze zit op haar eigen kamer met allemaal leuk en spannend nieuw speelgoed en een kalmerende verdamper. En stapje voor stapje proberen we haar weer lekker in haar vel te laten voelen.
Alles wat je hierboven schrijft is een visie. Prima! Maar wel een visie. Een benadering. Een theorie. Want helemaal zeker weet je dit allemaal niet. Als jij met katten kon praten, was je wereldberoemd en wat ik zo van je curriculum vitae weet, ben je dat niet.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 15:33 schreef erodome het volgende:
Nou nee, hier zijn niet echt meerdere visie op te bedenken.
Je moet weten dat katten in princiepe hun behoefte verstoppen, behalve als het om de heer en meester van de buurt gaat, die legt hem open en bloot, een kijk mij eens drol.
Een onzekere kat zal nooit zo'n dominante uiting doen(nog een keer, op dat moment, katten zijn niet zo zwart/wit, het dier kan verder wel onzeker zijn).
Als jij een echte kijk mij eens drol tegenkomt op je bed dan is de kat erg boos op je, wil hij je laten weten dat er iets goed mis is en dat hij er ontzettend de smoor in heeft, of dat redelijk is in ons leven is een heel ander verhaal.
Maar er zit geen onzekerheid in de daad van een kijk mij eens drol op je kussen.
Ik heb zat bange katten ghad, ook met zndelijkheidsproblemen en overal, behalve op kijk mij eens plaatsen heb ik zooi op mogen ruimen, kijk mij eens drollen zijn te opvallend voor een bang dier die niet wil opvallen, die geen confrontatie aan wil gaan.
Kleine update. Het is idd therapie, voor ons allemaal.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 21:23 schreef Lips het volgende:
Ik vind het zo super van je dat je hier aan werkt Deliana!! Wat je zelf ook schrijft, het is therapie voor jullie beide
Succes en ik blijf mee lezen
Nou nee, hier zijn geen verschillende banaderingen over, dit is hoe katten in elkaar zitten op dit ene gebied.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 18:23 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Alles wat je hierboven schrijft is een visie. Prima! Maar wel een visie. Een benadering. Een theorie. Want helemaal zeker weet je dit allemaal niet. Als jij met katten kon praten, was je wereldberoemd en wat ik zo van je curriculum vitae weet, ben je dat niet.
Waarom mogen er geen verschillende benaderingen zijn? Whatever works for Deliana & kat.
Katten leven niet in een roedel zoals een hond, maar er is wel degelijk een hierarchie, zo zijn er zelfs tijden van terrotoria doorkruizen voor katten in de buurt.quote:Op maandag 30 juni 2008 18:51 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Erodome; het is een kat. Jij bent wél degelijk aan het vermenselijken met je doorzeuren over bv het idee dat een kat ergens een drol legt omdat het beest probeert het eigen willetje door te drijven. Kom op zeg, een kat zit toch geen plannen te smeden tot dominatie van het huishouden, het beest doet gewoon instinctmatig iets.
Je hele verhaal dat alleen de alpha kat zijn drol onbegraven laat lijkt mij een gevalletje de klok horen luiden, katten leven namelijk niet in een roedel, en hun kolonies kennen geen lineare hierarchie. Ben je niet gewoon in de war met honden ?
Bij vlooienallergie is 1 vlo genoeg om je dier fikse last te bezorgen, de vacht zal bij elke enkele vlo op het dier beroerd worden, het duurt vrij lang voordat dat weer volledig herstelt is, als je de kat echt vlovrij kan houden zal het na de volgende verharing weer ergens op gaan lijken.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:27 schreef LadyBlack het volgende:
Ik ga toch even reageren hier. Allereerst: wat een eng verhaal, je eigen kat die je zo aanvliegt!!
Een van onze katten is vroeger ook wel eens mensen aangevlogen, maar dat werd door de dierenarts verklaard als waakhondengedrag. Wij waren toen namelijk op vakantie en de buurvrouw kwam de katten elke dag eten geven. Toen buurvrouw met hoge schelle stem naar een van de katten liep te kraaien en hem aaide, vloog de ander op haar hoofd. Maar dat is dan ook een kat die absoluut niet als onzeker kan worden gezien.
Waar ik om post is omdat ik een beetje ongerust ben geworden van die gedragsverklaringen van de therapeute. Ik heb hier een asielkat waar ik naar mijn beste weten goed mee omga, maar het is wel een bizar beest. Sowieso heeft hij een schubbig vachtje, dat nooit mooi glad ligt. De kat is doof en heeft het eerste halfjaar toen ik hem niet naar buiten wilde laten (vanwege de doofheid), het hele huis bij elkaar geschreeuwd op willekeurige momenten van de dag, ook als ik gewoon op de bank zat. Op andere momenten was duidelijk dat hij mij zocht en vervolgens blij was me te zien. Verder heeft hij een vlooienallergie, waardoor hij zichzelf regelmatig een wond toebrengt. Ik dacht dat het neurotisch gedrag was dat hem zo deed bijten, maar het werd niet minder toen ik de kat toch naar buiten liet. Wel was het krijsen bijna verdwenen.
We behandelen de kat nu met vlooienspul en hij loopt vrij in en uit, maar toch zit hij nog niet mooi in zn vacht en schrikt hij nog altijd als je recht op hem af komt lopen. Is hij nou gewoon ook nog bijziend vraag ik me af, of toch getraumatiseerd?
Ik kan hem overigens wel recht in de ogen kijken, met name denk ik omdat ik ook altijd even knipoog en / of de houding van zijn kopje nadoe.
quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:46 schreef erodome het volgende:
[..]
Katten leven niet in een roedel zoals een hond, maar er is wel degelijk een hierarchie, zo zijn er zelfs tijden van terrotoria doorkruizen voor katten in de buurt.
Ze zijn niet echt sociaal zoals honden, ze zijn niet solitair zoals ijsberen ofzo, we noemen ze semi-sociaal, niet in echt groepsverband altijd, maar wel met een hierarchie in de buurt en toch vaak in groepen levend(kijk eens in rome rond bv, kijk de zwerfkatten overal en nergens eens).
Dit is geen verwarring met honden, dit is gewoon echt hoe het is,
Het is wél vermenselijking om te doen alsof een kat zo iets met een vooropgezet plan doet om het baasje te pesten wanneer die niet doet wat de kat wil. Want dat beweerde jij, en je borduurt in het grote geheel daarop ook verder met je verhalen dat katten er maar verwend van worden en dat je je hele bestaan in dienst van de kat zou moeten stellen, wanneer je niet Erodome's tough love principes toepast.quote:het is ook geen vermenselijking, ik ken iig geen mensen die een drol op mijn bed leggen omdat ze ergens vies de smoor in hebben, ik heb wel katten gekend die dat deden, heb er 2 in mijn huis gehad zelfs, nog een paar anderen gekend bij anderen in opvang.
Welke tough love, dat ik een spuit met de plantenspuit geef als een kat aanvalt en op het hoofd van mijn kind zit, dat ik een blikje met 3 muntjes erin vlakbij de kat gooi als deze hetzelfde doet, of dat ik de kat bij kop en kont pak als deze echt aanvalt en apart zet in een ruimte die niet geweldig fijn is(ook niet onder de douche zetten ofzo, gewoon in die ruimte even afkoelen, net zoals je een kind op de trap zet).quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:57 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Je steekt nu een heel verhaal af over time-sharing en leven in kolonies wat totaal overbodig is want dat bedoelde ik namelijk ookDaarom staat er ook geen lineare hierarchie. In alle gedragsboeken en bij alle lezingen over kattengedrag waar ik ben geweest komt dit aan de orde, maar goed...
[..]
Het is wél vermenselijking om te doen alsof een kat zo iets met een vooropgezet plan doet om het baasje te pesten wanneer die niet doet wat de kat wil. Want dat beweerde jij, en je borduurt in het grote geheel daarop ook verder met je verhalen dat katten er maar verwend van worden en dat je je hele bestaan in dienst van de kat zou moeten stellen, wanneer je niet Erodome's tough love principes toepast.
quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:18 schreef Duderinnetje het volgende:
Ero, waarom begin je niet snel een kattengedragstherapiepraktijk? We missen een wéreld aan kennis zo te lezen! Inzicht dat we nu ontberen dankzij al die malafide kattengedragsdeskundigendieerdeballenverstandvanhebben!! Zitten we toch maar mooi allemaal met die drollen op bed! Help ons! Verlos ons van de Drol!
Als je er tenminste tijd voor hebt naast je pornocarrière.
Je bent de zaken wel een beetje uit zijn verband aan het rukken. Ik zit echt niet panisch in mijn kamertje als de kat weer zo'n bui heeft. Lees mijn relaas nog eens rustig door.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Welke tough love, dat ik een spuit met de plantenspuit geef als een kat aanvalt en op het hoofd van mijn kind zit, dat ik een blikje met 3 muntjes erin vlakbij de kat gooi als deze hetzelfde doet, of dat ik de kat bij kop en kont pak als deze echt aanvalt en apart zet in een ruimte die niet geweldig fijn is(ook niet onder de douche zetten ofzo, gewoon in die ruimte even afkoelen, net zoals je een kind op de trap zet).
Wat is daar tough love aan dan, je moet jezelf maar laten aanvallen en daar niets aa doen?
Waar zeg ik dat die zachte methode slecht is, ik zeg alleen dat je moet oppassen met teveel pamperen omdat ze daa wel degelijk naar verwend van kunnen raken, zeker als je niet tegelijkertijd grensen stelt in wat kan en wat niet kan, zoals dat aanvallen niet kan.
Ik zeg juist dat verder hee erg zacht zijn de manier is.
Zoals het hier staat van die therapeute moet je goed oppassen dat je leven niet in het teken van de kat komt te staan als je dat volhoudt op de langere termijn.
Ik ken ze wel die kattenmensen, hun hele huis staat in teken van de katten in huis, alles mogen ze, bij alles wordt egzegd waarom deed poekie dat toch, hoe kunnen wij ons aanpassen aan poekie, dat is geen leven voor een normaal gezin dat gewoon wil doen.
Je wil gewoon je kat een keer kunnen aankijken zonder dat deze aanvalt, je wil niet panisch in je kamertje opgelsoten zitten met een wijntje omdat de kat weereens zo'n bui heeft.
Maar vertel eens, wat betekend een kijk mij eens drol dan op je hoofdkussen, de plek waar de kat eerder ook sliep, leg het maar eens uit hoe een angstige kat op het idee komt om een drol te leggen zo open en bloot, op ee slaapplek nog wel en ook jouw slaapplek, je weet wel, zo'n plek die nogal confronterend is.
Sla je boekjes er nog maar een keer op na en kijk het eens na, da van die drollen klopt gewoon en nee dat zijn geen honden, geen hond begraaft zijn drol namelijk.
Sorry, maar ik lees toch echt dat je je huis ontvlucht als de kat dreigend mauwt, dat je op je kamer zit met een wijntje omdat de zenuwen je teveel worden, dat is niet niets meisje...quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:40 schreef Deliana het volgende:
[..]
Je bent de zaken wel een beetje uit zijn verband aan het rukken. Ik zit echt niet panisch in mijn kamertje als de kat weer zo'n bui heeft. Lees mijn relaas nog eens rustig door.
En aan je commentaar en adviezen heb ik niets. Overal lees ik dat jouw adviezen juist averechts werken, zeker bij een kat als Koukla.
Ik vind het niet erg dat je steeds op een zeepkist klimt, maar meld dan ook wat, en ga niet oeverloos door over een drol en probeer ook mij niet belachelijk te maken. Ik zit in een kut situatie met deze kat, en probeer hier mijn verhaal te doen.
Tja, maar hij was echt heel ongelukkig alleen maar binnen... en hij blijft precies rondom mijn huis lopen. Ik heb zo'n balkonladder zodat hij in de achtertuinen van de onderburen kan lopen (en ja die vinden dat okéquote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:55 schreef erodome het volgende:
Persoonlijk vind ik het onverstandig om een dove kat vrij buiten te laten lopen, ik zou dat beperken tot de tuin zelf, het dier mist een heel fiks stuk van de zintuigen die ze gebruiken, een heel erg belangerijk stuk en is daardoor kwetsbaarder.
Als poes lekker ligt te slapen en ik wil hem wakker maken blaas ik altijd heel zachtjes een beetje, of ik geef een zacht tikje op de stoelquote:Bij een doof dier kan het helpen wat te stampen als je in de buurt komt en de blik niet op je gericht is, de trillingen helpen dan om je op te merken, dat voorkomt schrikken.
Ik denk toch echt dat die vriend van je dochter een rare uitwerking op die poes heeftquote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:11 schreef Deliana het volgende:
Voor de rest hier die het wel interessant vind, een update.
[...]
De confrontatie tussen de deskundige en Koukla was heel erg heftig. Koukla had heel goed door dat er iets gaande was, en reageerde gewoon raar. Als dan na 3 uur wordt voorgesteld om Koukla even los te laten om te kijken hoe ze daar op reageert, dan vertrek ik met mijn wijntje en peuken even naar mijn slaapkamer. Daar was ik gewoon nog niet aan toe na alle stress die het beestje had gekregen gedurende de afgelopen uren.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Sorry, maar ik lees toch echt dat je je huis ontvlucht als de kat dreigend mauwt, dat je op je kamer zit met een wijntje omdat de zenuwen je teveel worden, dat is niet niets meisje...
Daar ben ik ook langzaam naartoe aan het werken. Maar dan wel via die deskundige. Ik wil wel dat de mensen van dat nieuwe adres weten wat ze in huis halen. En de behandeling kan dan gewoon doorgaan.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:20 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Ik denk toch echt dat die vriend van je dochter een rare uitwerking op die poes heeft
Je zei het zelf al: toen je dochter een vriendje kreeg ging Koukla raar doen, o.a. in bed plassen en poepen, met name als vriendlief er ook was. En hij behandelt de kat als een hond... En ze reageert slecht op zijn stem.
Ik snap dat het moeilijk is, maar het lijkt mij ook een heel slecht idee om hun twee in hetzelfde kleine huisje te laten wonen. Maar de kat lijkt jou ook niet meer te vertrouwen (waakzame houding), en vice versa ook niet, dus een ander adres zoeken lijkt me ook de vervelende maar beste oplossing.
Dat pamperen dat kon ik me nog wel voorstellen. Maar bij dat flesje gingen mijn wenkbrauwen toch ook de lucht in. Ze heeft dat ook maar een keer gedaan, Koukla snapte er geen bal van en het eindigde in dat mijn dochter in de speen bleef knijpen en dat Koukla de melk van haar hand likte. Dus niets zuig effect.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:57 schreef LadyBlack het volgende:
Ik moet trouwens zeggen dat ik het over het algemeen met Erodome eens ben hoorDat Koukla met de fles melk moet krijgen komt mij een beetje vreemd voor.... terwijl een beetje pamperen voor zo'n onzeker katje geen kwaad kan waarschijnlijk.
Maar de kat waar ik het eerder over had, moet ik regelmatig nog laten weten dat ik de baas ben. Die kan soms zomaar, als je hem aait, de pest in krijgen en met 4 klauwen in je arm hangen... In dat geval krijgt ie een tik of als ik op bed zit gooi ik de dekens over hem heen. Hij weet daarna donders goed hoe die zich moet gedragen
Goed, als de therapeute heeft gezegd dat je Koukla zelfverzekerder moet maken, dan zou ik dat advies inderdaad ter harte nemen, maar dat is wel een uitzonderlijk geval dan, omdat ze getraumatiseerd is. Een 'normale' kat kun je best je grenzen aangeven
mijn katten (vooral een) doet dat ookquote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:11 schreef Deliana het volgende:
Bijvoorbeeld het volgende gedrag. Als je uit bed komt dan wordt je blij begroet met heel veel kopjes, en stort ze zich op de grond bij je voeten.
........
Zoals een mishandeld kind lief doet tegen de ouder die mishandeld, maar als het de kans krijgt, een mes in de rug steekt.
Tja…..wat moet je daar nou van denken.
Tja, als hij er zo van verbeterd is om naar buiten te kunnen dan zou ik dat niet afpakken van hem...quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:53 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Tja, maar hij was echt heel ongelukkig alleen maar binnen... en hij blijft precies rondom mijn huis lopen. Ik heb zo'n balkonladder zodat hij in de achtertuinen van de onderburen kan lopen (en ja die vinden dat oké) Echt, de verbetering in zijn gedrag waren zo opvallend... dat gekrijs ging door merg en been, en dat doet ie nu nooit meer.
[..]
Als poes lekker ligt te slapen en ik wil hem wakker maken blaas ik altijd heel zachtjes een beetje, of ik geef een zacht tikje op de stoelAls je hem meteen aanraakt schrikt ie zich een ongeluk
Dit klopt, hele kudde's mensen die zeer verbaasd zijn als dat katje dat zo lief lijkt te doen ineens uithaalt.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:11 schreef Deliana het volgende:
Voor de rest hier die het wel interessant vind, een update.
Bij sommige adviezen en theorieën van de deskundige zetten wij soms ook wel vraagtekens, we hebben dan ook besloten om niet blindelings alles voor waar aan te nemen.
Bijvoorbeeld het volgende gedrag. Als je uit bed komt dan wordt je blij begroet met heel veel kopjes, en stort ze zich op de grond bij je voeten.
Als je dan gaat zitten met je kop koffie gaat dit nog even door. Ze blijft kopjes geven met een trillende staart omhoog. Als je haar dan aait, van kop tot het puntje van de staart, dan laat ze zich met een plof op haar rug vallen en bied ze haar buik aan. Volgens sommige op diverse fora, is dat het ultieme compliment wat een kat je maar kan geven. Volgens de deskundige is de kat zich dan negatief aan het opladen. Zoals een mishandeld kind lief doet tegen de ouder die mishandeld, maar als het de kans krijgt, een mes in de rug steekt.
Tja…..wat moet je daar nou van denken.
Zolang je zelf nog niet het vertrouwen hebt dat ze echt niet zomaar aan zal vallen zou ik dit erin laten, maar je moet wel naar een loslopen toe weer uiteindelijk, hou dat voor ogen, vraag geen enorme stappen, maar zet wel kleintjes elke keer weer.quote:Koukla zit overdag in haar eigen kamer, en mag op vaste tijden los bij ons. We blijven alert en tot nu toe gaat het goed. Ik negeer haar meestal, en geef alleen aandacht als ze naar me toe komt. Wel zie ik grote adoratie van haar naar mijn dochter toe, en een wat waakzame houding naar mij toe. Toch voelen we ons niet op ons gemak. Als we ‘s avonds iets op tv willen zien, dan gaat Koukla haar kamer in, omdat we toch wel graag relax die ene film willen zien. En vanochtend vond mijn dochter het raadzamer om haar weer in de kamer te stoppen omdat we bezoek verwachten, en tja hoe gaat Koukla reageren als ineens die harde deurbel gaat.
Voor die deurbel bestaat overigens een training, maar ik vind het allemaal wat ver gaan.
Als de vriend van mijn dochter er is, dan mag ze ook haar kamer niet uit. Maar ze reageert heel erg heftig op de stem van hem. Zodra hij binnen is dan gaat ze tekeer met dwingend miauwen.
Praat hier dan erg snel heel erg serieus over, want als ze toch wegmoet is sneller beter dan later, zeker met de onderliggende angst voor aanvallen die uiteindelijk het hele samenzijn frustreerd.quote:De angst is bij mij nu wel weg, maar ik blijf alert en op mijn hoede, en ik vertrouw haar gewoon niet. En dat ze met mijn dochter mee gaat eind augustus naar haar eigen flat, gaat hem ook niet worden. Het heeft maar 1 slaapkamer, en de vriend gaat daar ook wonen.
Ik denk toch dat we het advies van de deskundige moeten gaan volgen, en haar via de kliniek ergens anders moeten plaatsen. Alleen is mijn dochter dat heel erg voor zich uit aan het schuiven.
Voel je niet zo aangevallen, zeg ik dan dat ik het raar vind dat je het niet meer zo op hebt met een kat die je van het hoofd van je dochter af hebt kunnen halen en die ander zeer agressief gedrag heeft vertoont?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:20 schreef Deliana het volgende:
[..]
De confrontatie tussen de deskundige en Koukla was heel erg heftig. Koukla had heel goed door dat er iets gaande was, en reageerde gewoon raar. Als dan na 3 uur wordt voorgesteld om Koukla even los te laten om te kijken hoe ze daar op reageert, dan vertrek ik met mijn wijntje en peuken even naar mijn slaapkamer. Daar was ik gewoon nog niet aan toe na alle stress die het beestje had gekregen gedurende de afgelopen uren.
En een kat die dreigend loopt te schreeuwen en ijsberen in haar kamer, is gewoon een hele nare ervaring. En als je dan zelf al even niet lekker in je vel zit, dan is het helemaal niet raar dat je gewoon maar de deur uitgaat.
En dit is een keer gebeurd, maar je blijft me ermee om mijn oren slaan. Sorry, ik ben dan misschien niet zo'n stoer mens als jij. En ik had graag de beelden willen zien, hoe jij Koukla bij kop en kont in de douche had gezet, tijdens of na zo'n vreselijke aanval.
En kap eens met je "meisje", dat geeft al aan dat je hier komt posten om iemand eens ff lekker in een hoek te drukken, en daar heb ik nu ff geen zin in.
Kritiek mag, maar doe dat dan op een normale manier.
Weet ook dat een kat zodra hij van de melk afgaat bij moeders lactose intolerant wordt, dat het dus ook nog eens slecht is voor de kat.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:32 schreef Deliana het volgende:
[..]
Dat pamperen dat kon ik me nog wel voorstellen. Maar bij dat flesje gingen mijn wenkbrauwen toch ook de lucht in. Ze heeft dat ook maar een keer gedaan, Koukla snapte er geen bal van en het eindigde in dat mijn dochter in de speen bleef knijpen en dat Koukla de melk van haar hand likte. Dus niets zuig effect.
Sterker nog, daar kunnen ze zelfs aan sterven.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 16:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Weet ook dat een kat zodra hij van de melk afgaat bij moeders lactose intolerant wordt, dat het dus ook nog eens slecht is voor de kat.
Tja, het is wel haar klojo en niet die van mij, dus daar heb ik niet zoveel in te zeggen, maar wat mij betreft kan hij wieberenquote:Op dinsdag 1 juli 2008 19:12 schreef SHE het volgende:
Prachtige poes, en prachtige dochter
Fijn dat je ervoor wilt vechten. Serieus, dat bewonder ik.
Ik had ook zo'n etter; ook een vrouwtje en ook import. Is uiteindelijk goedgekomen toen ik mijn ex eruit zette
Ze had gewoon genoeg van die klojo.
Of misschien ben ik toen meer aandacht aan haar gaan besteden en is ze zo zelfverzekerder geworden..geen idee.
Ik hoop dat het goedkomt met die hellas-helle-kat ; ze verdient het
In dit geval zijn de verhoudingen echter wel een beetje zoek.. Ik ken daarnaast ook weinig vrouwen die iemand regelmatig tot bloedens toe aanvallen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 21:25 schreef SHE het volgende:
Tja, katten zijn eigenzinnige types. Een beetje zoals vrouwen. De ene helft wil je de nek omdraaien, de andere helft doodknuffelen. Dat is ook de hele charme in mijn optiek.
Niet in de speciale voor volwassen katten bedoelde melk nee, wel degelijk in de moedermelk, ook de poedervorm.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 20:24 schreef Deliana het volgende:
[..]
Sterker nog, daar kunnen ze zelfs aan sterven.
Maar lactose zit in gewone koeienmelk, en niet in kattenmelk.
Mooi dat ze er zo gek mee is, je zal nu heel snel verbetering zien, niets naarders dan een kat die zijn ei niet kwijt kan, heb enkele letterlijk tegen de muren op zien klimmen erom, worden ze niet leuk van.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 20:33 schreef Deliana het volgende:
[..]
Tja, het is wel haar klojo en niet die van mij, dus daar heb ik niet zoveel in te zeggen, maar wat mij betreft kan hij wieberen![]()
We hebben net met bloed, zweet en de hulp van de buurman, een klim/krab gevaarte van 2.30 bij 1.40 m in elkaar gezet. We konden kiezen uit een blauwe en een licht bruine, maar die laatste die paste beter bij haar vachtje.
Als je dan ziet hoe ze reageert als we haar weer in haar kamertje laten.Tuurlijk overal op en in dat ding lekkers verstopt. Ik kreeg er weer zin in, terwijl ik vanochtend zoiets had van, ik heb er de kracht niet meer voor.
Vroeg ik me vandaag opeens ook afquote:Op maandag 7 juli 2008 16:35 schreef LadyBlack het volgende:
Hoe is het inmiddels met de kat Deliana?
Sorry, beetje late reaktie, maar ben erg druk geweest de afgelopen periode.quote:Op maandag 7 juli 2008 16:35 schreef LadyBlack het volgende:
Hoe is het inmiddels met de kat Deliana?
Ach wat droevigquote:Op woensdag 23 juli 2008 14:33 schreef Deliana het volgende:
[..]
Sorry, beetje late reaktie, maar ben erg druk geweest de afgelopen periode.
Koukla heb ik vanochtend in laten slapen. Het ging gewoon echt niet meer, het werd eigenlijk alleen maar erger.
Ook nu richting mijn dochter. Het was een hele moeilijke keus, maar we wilden koukla ook niet bij anderen in huis doen.
Bij de arts kreeg ze eerst een narcose, waar ze een beetje vreemd op reageerde, en daarna een prik die een prikkel naar de hersens geeft om te stoppen met ademen en het hartje.
Dit duurde extreem lang, volgens de arts een teken dat er idd iets niet goed heeft gezeten in haar koppetje.
Koukla wordt gecremeerd en over zee uitgestrooid.
We zitten hier eigenlijk nu met een ontzettende kater van dit hele verhaal. Ik zal van de week nog wel het e.e.a. neerzetten over de therapie. Maar daar heb ik nu ff geen zin in.
quote:Op woensdag 23 juli 2008 14:33 schreef Deliana het volgende:
[..]
Sorry, beetje late reaktie, maar ben erg druk geweest de afgelopen periode.
Koukla heb ik vanochtend in laten slapen. Het ging gewoon echt niet meer, het werd eigenlijk alleen maar erger.
Ook nu richting mijn dochter. Het was een hele moeilijke keus, maar we wilden koukla ook niet bij anderen in huis doen.
Bij de arts kreeg ze eerst een narcose, waar ze een beetje vreemd op reageerde, en daarna een prik die een prikkel naar de hersens geeft om te stoppen met ademen en het hartje.
Dit duurde extreem lang, volgens de arts een teken dat er idd iets niet goed heeft gezeten in haar koppetje.
Koukla wordt gecremeerd en over zee uitgestrooid.
We zitten hier eigenlijk nu met een ontzettende kater van dit hele verhaal. Ik zal van de week nog wel het e.e.a. neerzetten over de therapie. Maar daar heb ik nu ff geen zin in.
En jij weet dat goed omdat je zelf wat beesten hebt. Ben je een dierenarts? Heb je ervoor gestudeerd? Nee, je denkt dat je het beter weet. En ik weet niet naar wat voor dierenartsen jij gaat, maar MIJN dierenarts laat inderdaad geen gezonde beesten inslapen nee. Als een beest niet te handhaven is zal hij zeker voor de optie gaan om het beest een ander plekje te geven. Of moet ik me nu druk gaan maken dat mijn dierenarts een echte kattenmoordenaar is, omdat jij met een of ander waanidee in je hoofd zit?quote:Op woensdag 30 juli 2008 07:53 schreef erodome het volgende:
Ik kan het niet uitstaan dat er een kat dood is terwijl dat misschien helemaal niet had gehoeven.
Ik heb ook zo'n moeder. Misschien krijgen we volume korting?quote:Op woensdag 30 juli 2008 19:03 schreef k_i_m het volgende:
Sinds ik een kind heb vertoont mijn moeder ook ernstige gedragsproblemen. Weet je wat? Ik neem haar de volgende keer gewoon mee naar de dierenarts, kijken of hij haar een spuitje wil geven, als ie dat toch nodeloos doet de hele dag.
Het eerste wat bij me opkomt is : hersentumor?!quote:Op maandag 23 juni 2008 19:33 schreef Deliana het volgende:
Ik snap gewoon niet hoe zo'n lief beest ineens in een duivel is veranderd.
Ja, dat of drugs. En dan laatste is onwaarschijnlijkquote:Op woensdag 30 juli 2008 19:36 schreef Vivi het volgende:
[..]
Het eerste wat bij me opkomt is : hersentumor?!
Ik had al geedit, slabakjequote:Op woensdag 30 juli 2008 19:39 schreef SHE het volgende:
[..]
Ja, dat of drugs. En dan laatste is onwaarschijnlijk
Als ik had geweten dat ze haar in had willen laten slapen had ik dat misschien ook wel gedaan, maar daar is geen kasn voor geweest.quote:Op woensdag 30 juli 2008 19:30 schreef SHE het volgende:
Paraveterinair is niets meer dan een dierenarts assistente, ( die bull heb ik ook ) en dat maakt je nog geen gedrags deskundige.
Leuk dat je allemaal debiele poesies hebt opgevangen, ook daar kan ik over meepraten, maar als ik iets heel duidelijk heb ondervonden, dan is dat wel dat je een tumor en zeker die in de hersenen door bepaalde gedragingen als indicatie kunt aangeven.
Waarom; omdat de kortsluitingen die dan plaatsvinden bepaald gedrag veroorzaken. Gedrag wat middels andere therapieen niet herstelbaar blijkt.
Zo'n kat is uit geprocedeerd en kan nog maar 1 kant op > spuit. Operatief is er nauwelijks iets aan te doen en de overlevingskans nihil. Een paar duizend euro besteden aan zo'n operatie is ook gestoord, want de levensverwachting is zeer mager en recidive van de tumor is ook zeer waarschijnlijk.
Ero; je bedoelt het goed, maar je weet van achteren niet hoe je van voren leeft. Soms vraag ik me af wat je snuift, want je bent TE hippie voor deze planeet.
En als jij het zo goed wist, waarom ben jij dan niet kosteloos die kant opgegaan en heb jij die kat onder je hoede genomen?
Achteraf zeuren dat je gelijk had en er ondertussen geen flikker aan doen behalve suggestieve tips geven vanachter je bureau-stoel is opmerkelijk.
Een echte redder is niet passief agressief.
Ik ben gezien de diagnose van de DA niet verwonderd. Het hele plaatje klopt en wijst in die richting. Ik geloof oprecht dat ze de poes en haar mooie dochter een hoop ellende heeft bespaard.
Katten worden niet ineens gek en zeker niet ongecontroleerd.
Er valt ook niet veel in te wrijven. Ik heb alles gedaan wat ik kon doen, op advies van dierenarts, gedragstherapeute, en een tweede dierenarts die zag dat het gewoon klaar was.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 20:11 schreef erodome het volgende:
Je hebt iig moeite gedaan ervoor, alhoewel ik het zeer oneens ben met hoe het gelopen is moet ik dat toch erkennen en zal ik niets er verder inwrijven, je voelt je zo vast al snert genoeg.
Die bouwt en rookt hier wel eens een joint, zou dat het zijn geweestquote:Op woensdag 30 juli 2008 19:41 schreef SHE het volgende:
Nu alleen nog de vriend van de dochter van Deliana een spuitje en de rust is terug
Och jezus...wat moet jouw moppie met zo'n floppie?quote:Op woensdag 30 juli 2008 22:51 schreef Deliana het volgende:
[..]
Die bouwt en rookt hier wel eens een joint, zou dat het zijn geweest
In het begin had ik zoiets van, nooit meer een beest. Mijn dochter wilde zelfs de twee hamsters aan een vriendin geven. Ze was er ook helemaal klaar mee.quote:Op woensdag 30 juli 2008 22:57 schreef SHE het volgende:
[..]
Och jezus...wat moet jouw moppie met zo'n floppie?![]()
Maar ff serieus; ik vind het echt vreselijk naar voor je dat je dit hebt moeten doorstaan. Ook voor de poes hoor, want uit je verhaal haal ik wel momenten dat de poes zelf ook niet meer wist wat haar bezielde.
Ik hoop niet dat deze ervaring je gematigd maakt tov katten. Het zijn wonderlijke beestjes
Koukla was een prachtig beest; het is jammer dat het haar en ook jullie niet gegund was.
Als ik een beest in huis neem, dan is dat mijn verantwoording. Als het fout gaat, dan zal ik er alles aan doen om het op te lossen. Maar als er geen oplossing is, dan ga ik niet een ander opzadelen met mijn probleem.quote:Op woensdag 30 juli 2008 20:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Als ik had geweten dat ze haar in had willen laten slapen had ik dat misschien ook wel gedaan, maar daar is geen kasn voor geweest.
quote:Verslag consult en observatie Koukla, dd. 24/6/08.
U heeft het Kattengedragsadviesbureau ingeschakeld omdat uw kat agressief gedrag vertoont.
Hieronder vindt u een samenvatting van de observatie en de gegeven adviezen.
Koukla is meegenomen uit Griekenland. Van het eiland Rhodos. Koukla is een donzige kat. De eigenaar heeft nooit een haarbal van haar gezien. Eigenaar geeft geen medicijnen of zoiets ervoor omdat ze dan ook niks verkeerds kan doen. Gezin: moeder met dochter samen. De vriend van de dochter komt vaak op bezoeKoukla Koukla heeft de dochter als eerste aangevallen. Beschrijving: ze zat met d’r rug naar Koukla toe, toen zei je iets of ze bewoog. Daarna viel Koukla haar aan in d’r gezicht. De moeder is 2 keer aangevallen. De eerste keer dat zij werd aangevallen, viel het hun op dat er een zwarte kat op het dak was. De moeder werd toen af achteren aangevallen, Koukla wilde niet loslate, ook niet als ze weg liep. Er zijn af en toe (onduidelijk hoe vaak) twee katten op het dak te vinden. Een zwarte en een rode.
Koukla zit nu opgesloten in een kamertje, ze mekkert. Qua andere huisdieren zijn er nog twee hamsters. Koukla is daar een beetje bang voor, volgens de eigenaar. De hamsters zitten nu ook in het kamertje (terwijl Koukla eigenlijk bang voor ze zou zijn). Toen Koukla net bij hun in huis was, was ze een hele andere kat. Ze wilde bij iedereen op schoot, vooral bij de mensen die juist bang waren voor katten of die allergisch waren. In deze tijd is er ook tijdelijk een tweeling in huis geweest. Alles ging goed. De eigenaar is nu bang voor Koukla omdat ze agressief wordt van onverwachts gedrag.
Koukla staart wel eens naar de muur en ruikt o.a. met de bek open. Koukla weet altijd precies wanneer de dochter thuis komt. De dochter en haar vriend hebben wel eens een woordenwisseling. Koukla gaat dan tussen hun in staan. Ze lijkt dan de dochter te willen beschermen.
Marcellina gaat het kamertje in, via het balkon kan het kamertje gekeken worden. Steeds mag 1 iemand kijken. Lichaam moet dan helemaal weggedraaid zijn en via de ooghoeken mag dan gekeken worden. Koukla is erg angstig en onzeker.
Trillende staart, kopjes geven, likken af en toe. Met hoge rug! Er ontstaat spanning zodra vriend thuis komt. Ze hadden Koukla een half jaar toen de vriend kwaMarcellina Als Koukla alleen is met de vriend dan wordt ze agressief. Koukla is niet gecastreerd. Het is ook niet verstandig om dat nu te doen, maar pas als de agressie onder controle is. Koukla geeft dagelijks over (zie je vooral bij stress katten). Als Koukla iets verkeerds doet dan gebruiken ze het woord ‘stout’. Ze knabbelt aan de antenne en aan bloemen. Ze is vaak te vinden in schoenen, daar geeft ze kopjes tegenaan en krabt ze tegenaan. De voerbak staat tegenover de spiegel.
Gisteren was ze helemaal in paniek omdat ze vuilnisman niet kon zien. KOUKLA slaapt niet bij de dochter als haar vriend er is. Koukla ziet andere honden/katten, ze reageert alleen als ze geluid maken. Koukla ligt nu languit in de vensterbanKoukla Ze hebben een keer een kat en een keer een hond mee naar huis genomen om te zien hoe Koukla daarop zou reageren. Er ontstond grote paniek en Koukla was angstig en agressief. Ze voelt zich in de huidige situatie nergens veilig in huis. Marcellina had haar tas in het kamertje laten staan en is nu na ongeveer een half uur gaan kijken. Vanaf buiten vertelt de stagiaire hoe Koukla doet en reageert op dingen tegen moeder, dochter en vriend.
Koukla is vooral erg bang en ook erg onzeker in de zijkamer. Daarna heeft de kattengedragstherapeut Koukla in de huiskamer gelaten. De moeder wilde daar liever niet bij zijn.
De dochter en haar vriend gaan op een stoel zitten met de ruggen naar de huiskamer toe. Ze kijken dus naar buiten. Ze moeten Koukla compleet negeren, niet aankijken en geen hand uitsteken. Marcellina laat haar los. Koukla heeft hoge rug en staart naar de deur, Marcellina loopt de kamer in. Koukla kijkt naar Marcellina. Koukla kan eruit maar houdt zich alleen bezig met Marcellina, deze heeft het chipnummer opgenomen. Ze zit nu onder de stoel, Marcellina haalt de tas ervoor weg. Koukla wil niet de kamer uit, normaal wil ze dat wel. Koukla miauwt, later miauwt ze. Marcellina zet de deur op een kier, zodat ze niet ineens een grote ruimte in hoeft. Ze is nog banger voor de mens dan zij voor haar. De deur op een kier zetten (i.p.v. helemaal open) heeft geholpen want ze komt het kamertje uit, ze loopt gebogen en kijkt om het hoekje naar Marcellina, die gaat met een speeltje spelen. Koukla schrikt van het geluid dat de koelkast maakt en schrikt ook van ineens hondengeblaf. Koukla staart naar Marcellina, ze is ineengedoken, kijkt ook naar dochter en haar vriend. Snorharen zijn naar achteren en puppillen klein (= agressief).
Koukla loopt de keuken in en gaat op een stoel zitten. Marcellina loopt ook de keuken in en gaat op de grond zitten. Marcellina krabt aan de vensterbank en ruikt aan de stoel. Koukla kijkt haar aan. Koukla wordt bang en rent weg. Trekkingen in haar staart, haren op rug overeind, ze staart haar aan met grote pupillen. Angstig, zoekt donkere plekken op. Ze is doodsbang in haar eigen huis. Kijkt schrikachtig om zich heen. Flanken ademhaling. Marcellina legt takje neer. Marcellina loopt even weg. Koukla volgt haar. Zodra Marcellina terug komt rent Koukla weg. Ze gaat weer op de stoel in de keuken liggen. Het takje was op tafel neergelegd, ze ruikt er even aan en maakt zich klein. Marcellina roept komt maar koekje (naam), houdt takje voor haar neus. Marcellina loopt kamer in, Koukla volgt haar. Koukla ligt onder de tafel, Marcellina gaat erbij zitten. Koukla heeft een zeer snelle ademhaling. Ze reageert overal angstig en schrikachtig op. Blaast en miauwt naar speetje dat ze voor haar houdt. Op die manier doet Marcellina Koukla weer naar het kamertje.
Waargenomen: Angst
Ze heeft niet één plek waar ze zich veilig voelt. Er moet een plek gecreëerd worden waar ze zich veilig voelt + genegeerd wordt. In elke ruimte een doosje maken waar ze zich kan terugtrekken.
Nooit meer Koukla aankijken en voorspelbaarheid creëren.
- op vaste tijdstippen uit het kamertje doen
- gewoon laten lopen als ze rondloopt
- water niet naast eten
- krabpaal naast de deur
- met stem belonen als ze aan krabpaal krabt
- voedselverrijking
Nooit eten geven als ze angstig is!
Met vriendelijke groet,
Marcellina Stolting
Het Kattengedragsadviesbureau
P.S. als u een abonnement neemt op de gratis maandelijkse nieuwsbrief, krijgt u maandelijks tips en weetjes over kattengedrag in uw mailbox.
Inderdaad. Ik vond die site van die vrouw ook niet erg professioneel aandoen. Maar heeft jouw dierenarts specifiek deze therapeute aangeraden of in het algemeen dat je het bij een gedragsdeskundige moest gaan zoeken??quote:Op donderdag 31 juli 2008 23:59 schreef Queen_Bee het volgende:
WAt een verslagEn dat is professioneel?
Toen ik vond dat het niet meer kon, ging ik naar mijn dierenarts en die rade mij deze therapeute aan. Ik zag er niets in, en ging naar een andere dierenarts. Die stuurt ook mensen door naar deze therapeute als er zindelijkheids of wennen aan een nieuwe kitten stoornis is.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 00:02 schreef geppie het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik vond die site van die vrouw ook niet erg professioneel aandoen. Maar heeft jouw dierenarts specifiek deze therapeute aangeraden of in het algemeen dat je het bij een gedragsdeskundige moest gaan zoeken??
Sorry hoor, maar wát een onzin. Je gaat toch eerst alle mogelijk manieren proberen voordat je zo'n beest laat inslapenquote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:14 schreef Sorella het volgende:
Onze poes ligt ook vaak met haar pootjes opgevouwen onder haar lichaam, koppetje ertussen en staart strak langs het lichaam met het puntje over haar neus geslagen. Wij zeggen dan altijd dat towyn aan het bidden is
Haar ergens anders plaatsen sja misschien verandert het gedragon de goede zin, misschien wordt het nog erger en ik denk dat het laatste meer van toepassing is.
Ik persoonlijk zou het beestje liever een spuitje geven dan haar ergens anders plaatsen, hoe rottig het misschien ook klinkt.
Mijn katten zijn gelukkig lieverds maar als een van de twee het gedrag zou gaan vertonen zoals die van jou doet dan zou ik het wel weten, alhoewel het een verschrikkelijke beslissing is.
Misschien een kromme vergelijking maar een hond die dat soort gedrag vertoont laat je ook inslapen.
ik word moe van jouw post. Je blaat en blaat maar door alsof jij alwetend bent. God, ik heb me in tijden niet zo aan een user in een F&F topic lopen ergerenquote:Op dinsdag 29 juli 2008 20:33 schreef erodome het volgende:
Moet je het echt weten???
Het niet stoppen van agressie, de totale onwil om eens te kijken of er niet wat inzit dat al dat pamperen het beest alleen nog maar verwender en dus agressiever maakt, dat een aantal van de beschreven gedragingen bar weinig met angst te maken hebben(zoals bv aanvallen als er ruimte is om weg te komen).
Wat mij betrefd had dit inslapen voorkomen kunnen worden en heb ik dat ook aangegeven, vrijwel tot in den treure, het is vrij frustrerend om te zien dat ik op een zeer nare manier gelijk had, had liever ongelijk gehad.
Maar goed, deliana, blader hier maar snel aan voorbij, je hebt echt je best wel gedaan op jouw manier en ik wil niet natrappen.
Dat het voor ons niet heeft gewerkt, wil niet zeggen dat het ook jullie niet zal helpen. Je leest genoeg succes verhalen op haar forum.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 16:06 schreef WRH het volgende:
Volg dit topic al even en wordt nu toch wel beetje zenuwachtig.
Hebben voor over een maand een afspraak met Marcellina voor ons nieuwe asielkatje, hopen op hulp om ervoor te zorgen dat onze andere 2 draakjes door 1 deur kunnen met het nieuwe oudje maar als ik dit zo lees dan wordt ik niet echt vrolijk van deze gedragstherapeute.
Iemand nog een andere gedragstherapeute in de aanbieding?!
dat dusquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 17:48 schreef Queen_Bee het volgende:
Nou, als je zo een verslag krijgt zou ik toch naar een ander gaan
ja dat was inderdaad waar ik dus ook mijn twijfels door kreeg.quote:
Waarom moet je daar gelijk een gedragstherapeut bij hebben?quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 18:47 schreef WRH het volgende:
[..]
ja dat was inderdaad waar ik dus ook mijn twijfels door kreeg.
we zitten volgende week weer bij de dierenarts en ik zal eens vragen of hij misschien iemand kan aanraden.
zie mijn andere topic, het gaat niet om het bezoek aan de dierenarts, we zijn er toevallig volgende week dus als ik er toch ben vraag ik daar ook naar een gedragstherapeut.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 18:54 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Waarom moet je daar gelijk een gedragstherapeut bij hebben?
Ja, dat lijkt mij toch ook. Je zou ook kunnen googlenquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 18:47 schreef WRH het volgende:
[..]
ja dat was inderdaad waar ik dus ook mijn twijfels door kreeg.
we zitten volgende week weer bij de dierenarts en ik zal eens vragen of hij misschien iemand kan aanraden.
maar vind wel eigenlijk, als je een therapeut bent die als deskundige het gedrag van katten bestudeerd je toch het verschil zou moeten kunnen zien tussen abnormaal gedrag van een kat die niet aangepast is en abnormaal gedrag van een kat die iets in zijn hersenen mankeert.
(en had ik al gezegd hoe rot ik het voor je vindt dat je jouw kat hebt moeten laten inslapen? anders bij deze)
Vergeet ik nog de feliway verdamper van 30 euro en de spray van 23 euro. Tja je bent zo geschrokken van alles, en krijgt ook nog eens te horen dat je zelf alles verkeerd hebt gedaan, dan wil je niet zelf gaan experimenteren.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 18:55 schreef WRH het volgende:
btw, een medicijn dat pas na 2 mnd gaat werken?!
Even gegoogled en telizen is vanaf 16 euro voor 30 tabletten (1x per dag, dus reken maar uit voor 3 mnd) op internet te krijgen, werd bv voorgeschreven bij honden en katten die op oudejaarsavond bang werden voor geknal, lijkt mij dat het dan direct moet werken, zoals elk normaal medicijn. (overigens is telizen gewoon zonder dierenarts recept te verkrijgen overal)
Dat is dus niet waar, er komt ook nog een reisvergoeding bovenop. Dat was in mijn geval 50 euro (Den Haag).quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 19:40 schreef Qwea het volgende:
Voor een 'consult' vraagt zij 190 euro maar dat is all-in, inklusief de begeleiding na het bezoek.
godver wat een prijzen
Dat dekt de lading wel zo'n beetje.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 19:58 schreef Ian_Curtis het volgende:
Bah wat een treurig einde van dit topic zeg
quote:De volgende e-mail is verstuurd door een beheerder van "Kattengedrag". Als dit bericht ongewenste gegevens bevat, neem dan contact op met de webmaster van de site op het volgende adres: marcellina@kattengedragstherapie.nl Sluit dan de volledige mail (inclusief de 'headers') bij. Bericht dat verzonden is:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ UW KAT OP DE FILMSET ? T/m morgenochtend, dinsdag de 26e kunt u reageren op deze oproep. Heeft u een lieve (niet ras) kat, die graag kopjes geeft tegen de benen, dan kan uw kat meedoen met filmopnamen (het gaat over boerderijkatten, vandaar geen raskat). Het wordt een leuk item, waarvoor de filmploeg een kitten, maar een volwassen kat zoekt. Lapjeskatten genieten de voorkeur. De opnamen zijn op 27 augustus in de provincie Utrecht. Is uw kat zo vriendelijk en luistert deze zo goed, dat deze best een rol kan spelen bij filmopnamen, belt u dan met 020-330 87 80 en spreek uw telefoonnummer in en uw naam. Of stuur een email naar info@kattengedragstherapie.nl
Je mag je mening over het al dan niet terecht in laten slapen best posten. Ik heb in mijn vorige postings mijn motivatie gegeven.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 21:31 schreef Dipkip het volgende:
Wat een ontzettend naar verhaal. Ten eerste vanwege de omslag in het gedrag van de kat, ten tweede omdat nu je eens zo lieve kat er niet meer is. Mijn mening over al dan niet terecht inslapen vind ik verder niet nuttig om te posten, het is gebeurd en oordelen op afstand is makkelijk. En dan nu de domper van het verslag en die achterlijke email.
Denk dat ik me op mn studie psychologie maar moet gaan verdiepen in kattengedrag, verdient blijkbaar even goed als mensen behandelen en blijkbaar is er geen concurrentie als je wel fatsoenlijk met je clienten omgaat en een gestructureerd rapport kan schrijven.
Ja, een deurwaarder. Ik heb nog steeds geen tijd gehad om de boeken en pillen terug te sturen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 03:21 schreef admiraal_anaal het volgende:
Heb je nog iets van die kwakzalver gehoord nadat je die laatste rekening weigerde te betalen?
http://www.telegraaf.nl/b(...)choloog__.html?p=3,1quote:Kattenpsycholoog moet katten 'happy' maken
AMSTERDAM - In plaats van een 'probleemkat' te laten inslapen, kan hun baasje vanaf dinsdag ook terecht bij een 'kattenpsycholoog' in het nieuw opgerichte Katten Gedrag Centrum aan het IJ in Amsterdam. Daarin zijn een dierenkliniek, een gedragscentrum, een oppascentrale en een trimsalon gevestigd.
In Amsterdam is sinds kort nu ook een psycholoog voor katten actief. Hij mag dan wel een gevuld voerbakje of een lekker plekje voor de haard hebben, maar een poes met angstklachten is niet happy”, aldus zelfbenoemd kattengedragstherapeut Marcellina Stolting. Zij is de drijvende kracht achter het centrum.
Waren een paardenfluisteraar en therapie voor honden al langer gemeengoed, gedragstherapie voor katten is relatief onbekend. „Daardoor laten eigenaren hun katten onnodig inslapen, brengen ze ze naar een asiel of laten ze ze op straat zwerven. Terwijl veel gedragsproblemen als stress en angst eenvoudig zijn op te lossen”, aldus Stolting. Tegen een bedrag van gemiddeld 200 euro begeleidt Stolting de eigenaren met speciale aaitechnieken, speltherapie en geeft ze advies over voedingssupplementen.
Stolting reisde van universiteit naar universiteit in Groot-Brittannië om speciale cursussen te volgen om katten te kunnen helpen. Pas als medisch letsel door de dierenarts is uitgesloten komt zij in actie, aan huis. Ze observeert de kat de eerste keer drie uur. „Als de kat wegrent of schrikt ren ik erachteraan.”
Het centrum biedt baasjes van een probleemkat ook cursussen aan. Zo zijn er workshops 'Communicatie en Kattentaal', 'Verzorging' en 'Bachbloesem', homeopathische druppeltjes.
quote:Op vrijdag 12 september 2008 18:26 schreef deedeetee het volgende:
Ze moet toch wat ? Van mond tot mond reclame moet ze 't duidelijk NIET hebben....
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |