Dit zijn dus precies de dingen die je niet moet doen volgens de therapeute. En mijn angst geeft haar geen gevoel van macht maar maakt haar onzeker en geeft haar stress.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 14:36 schreef erodome het volgende:
Je hebt gewoon een wild dier in huis, tam voor een deel, maa met een wild hart...
Bewapen jezelf met een plantenspuit en drink een blikje leeg, doe er een paar muntjes in en plak hem dicht, een perfect wapen om de kat te laten schrikken en geen pijn te doen.
Strafmethoden voor agressief gedrag, denk aan die plantenspuit, het blikje, maar vooral ook aan in een kleine, nare ruimte opsluiten, de natruimte bv(badkamer oei wat eng!!!).
Pak bij kop en kont en werp in badkamer, zonder wat te zeggen of wat dan ook, laat half uur in sop gaarkoken en laat weer los om daarna genegeert te worden.
Als je een wervelwindje wil vasthouden dan pak je in het nekvel en met de andere hand pak je de achterpoten, rug van de kat ligt tegen je arm, je kantelt de kat dus iets achterover, kan hij niks meer.
Laat je niet van je stuk brengen door dat monstertje, je angst voelt ze en vindt ze helemaal te gek, wat een macht heeft ze zo, heerlijk vindt ze het!
Ze is erg dominant, wat zich laat zien in het poepen en plassen op bed, wat een zware vertoning van frustratie is.
Dat is precies het verhaal ook van de therapeute, ze drukte me dan ook op het hart om geen nestje te nemen, want agressie, stress en angst gaat over op de kittens. Niet dat ik een nestje wilde.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 02:20 schreef Watuntrik het volgende:
Die kat is duidelijk gefrustreerd, en heeft waarschijnlijk teveel "wild" geërfd van haar voorouders, of ze is uit een te weinig gedomesticeerde familie. Bij dieren is erfelijkheid hier een hele grote factor. Waarom een dier plotseling onverklaarbaar gedrag vertoont kan verschillende moeilijk te achterhalen oorzaken hebben. Vooral als je niets weet van de geschiedenis van zo'n dier. Inteelt komt veel voor in gebieden waar veel straatkatten rondstruinen en er worden ook mooie katten geboren uit inteelt. Inteelt kan ook alleen psychische gevolgen hebben die bepaald gedrag veroorzaken. Katten zij nu eenmaal heel gevoelig en kunnen snel frustreren en doorslaan.
Voor dat ene bedrag wil ze tenminste elke week een update van me hebben per mail of telefoon, en ik kan haar altijd benaderen als ik ergens tegenaan loop of het even niet meer weet. Dat voelt wel lekker, je wordt niet zomaar los gelaten.quote:Op woensdag 25 juni 2008 19:08 schreef kyraaa het volgende:
zo, daar is het een en ander uitgekomen zeg!Kan me wel voorstellen dat je het even wilt laten bezinken. Ik ben blij dat je hier je verhaal doet, vooral over dat mekkeren. Daar heb ik zeker iets aan gehad (duiven, balkon etc.)
Wel fijn dat ze je zulke concrete tips geeft, waar je iets mee kan. Nu maar hopen dat het verbetert en ze zich weer op haar gemak voelt. Het klinkt allemaal goed...
Dat is een beetje het rotte, ik ben me vertrouwen een beetje kwijt. Ik heb mijn hele leven katten gehad, ook veel zwerfkatten in Griekenland zelf, maar dit is voor mij nieuw terein.quote:Op woensdag 25 juni 2008 19:46 schreef Pinpasje het volgende:
Wauw heb net je hele verhaal gelezen
Wat een hoop gedoe en wat ontzettend rot om in die situatie te zitten. Zelf heb ik jarenlang met 11 katten samengewoond die stuk voor stuk uit het asiel kwamen, en natuurlijk hadden ze wel rare buien en karaktertrekken, maar nooit zo erg als bij jou!
Hoe ga jij het nu verder doen? Heb je nog steeds het gevoel, ondanks dat het nu allemaal gaat veranderen (hopelijk) dat je het beestje niet meer vertrouwd of zal gaan vertrouwen?
Ik hoop echt voor jou en je dochter dat alles goed gaat komen!
Heel veel suc6!
Het zijn de dingen waardoor ik katten heb kunnen herplaatsen die anders een spuitje hadden gekregen, maar ok....ik heb de kat verder niet gezien, maar weet wel erg goed dat op je bed zeiken en schijten bar weinig met angst te maken heeft, maar alles met jou een fikse loer draaien.quote:Op woensdag 25 juni 2008 17:39 schreef Deliana het volgende:
[..]
Dit zijn dus precies de dingen die je niet moet doen volgens de therapeute. En mijn angst geeft haar geen gevoel van macht maar maakt haar onzeker en geeft haar stress.
Haar behoefte op mijn bed doen, was dus ook niet het probleem. (mijn donsbal zeikt en schijt niet, maar doet haar behoefte).quote:Op woensdag 25 juni 2008 21:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Het zijn de dingen waardoor ik katten heb kunnen herplaatsen die anders een spuitje hadden gekregen, maar ok....ik heb de kat verder niet gezien, maar weet wel erg goed dat op je bed zeiken en schijten bar weinig met angst te maken heeft, maar alles met jou een fikse loer draaien.
Blazen, grote ogen en een schijnaanval, dat experiment wil ik nog ff niet aangaan als je het niet erg vindquote:Op woensdag 25 juni 2008 20:14 schreef Watuntrik het volgende:
Fijn om te horen dat er een sprankje hoop is voor dat mooie katje.Is via een forum natuurlijk allemaal erg moeilijk voor iedereen om een goed (ziekte)beeld te creëren van het geheel en daarop dan tips te geven.. Dus een goede zet dat je (grappig wel) me naamgenote hebt benaderd en zij al snel jullie foutjes eruit heeft kunnen filteren..
Wat me gelukkig lang geleden als kind al is opgevallen, is dat dieren er wel goed op reageren als je ze benadert met geluiden en lichaamstaal die ze zelf ook gebruiken. Bv. wat een kat betreft lief met ze mee knorren als je met ze knuffelt of ook te blazen, grote ogen en een schijn-aanval maken als je een waarschuwing wil geven. Nog een is ook even de ogen dichtknijpen(neerslaan) en dan arrogant wegkijken als ze je aanstaart. Dit crëëert een band van gelijkheid en samenhorigheidomdat je dan communiceert op haar nivo. Dat een dier communiceert op jou nivo is een spookbeeld en is ook een grote fout die veel dierenhouders maken, door dieren te vermenselijken en verwachten dat het dier zich in de mens inleeft.. Dat kan je dus wel shaken en creeër je meestal rare gedrocht ipv een leuk huisdier.. Laat de kat een kat blijven en probeer je dus als mens meer in het dier te verplaatsen.
Succes ermee, gaat jullie beslist lukken.
Ellenboogjes, kan zo snel niet een foto vinden, is dat de kat op haar buik ligt met haar voorpootjes onder haar borst gebogen. Mij is altijd verteld dat dat een uiting is van "ik ben senang, voel me lekker". Mij werd door de therapeute verteld dat het op buikklachten kon wijzen en angst, onzekerheid.quote:Op woensdag 25 juni 2008 23:46 schreef Duderinnetje het volgende:
Deliana, ik heb met ver- en bewondering je verhaal gelezen. Wat moet dat moeilijk zijn om zo'n bemind beestje te zien veranderen in iets waar je bang voor moet zijn. Ik hoop dat de gedragstherapie jullie allemaal (poes incluis) weer een beetje gelukkiger maakt.
Ik vroeg me twee dingen af nav. je verhaal over Koukla's gedrag Je hebt het over elleboogjes onder haar lichaam als ze ligt en over het recht aankijken door haar. Ik was gewoon even benieuwd wat die gedragingen dan zouden betekenen (ik weet niet of ik duidelijk voor ogen heb wat je met die elleboog-ligging bedoelt, misschien wil je dat nog uitleggen).
Dat recht aankijken deed een inmiddels overleden kat van mij ook altijd heel erg. Sommige mensen vonden dat eng. Maar het was een pure lieverd en wij waren er al helemaal aan gewend. Ze is heel oud geworden en is tevreden soezend de dood in gegaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat het aankijken bij haar iets naars vertegenwoordigde, maar jouw verhaal maakt me wel nieuwsgierig.
Succes met Koukla (mooie naam trouwens!)
Ik kende deze theorieën niet, wel interessant! Van de elleboogjes en de buikklachten stemt me droevig: al mijn katten buikpijn! Maar ik denk dat het wel meevalt. Heb je hier nog verdere onderbouwing voor gekregen? (gewoon benieuwd naar de gedachte erachter.) Dank je wel voor de toelichting. Bij een aantal katten die ik heb gehad herken ik dat aankijk-gedrag wel als problematisch. Bij een heel aantal ook niet. Maar katten zijn natuurlijk ook niet allemaal hetzelfde en dat maakt ze juist zo leuk en maf en mooi.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:14 schreef Deliana het volgende:
[..]
Ellenboogjes, kan zo snel niet een foto vinden, is dat de kat op haar buik ligt met haar voorpootjes onder haar borst gebogen. Mij is altijd verteld dat dat een uiting is van "ik ben senang, voel me lekker". Mij werd door de therapeute verteld dat het op buikklachten kon wijzen en angst, onzekerheid.
Het in de ogen kijken, ik deed niets anders en nu nog heb er moeite mee om het niet te doen. De therapeute gaf als voorbeel Bokito. Die aap was getergd door een mens die hem aankeek. Van alle dieren is er maar zijn is er maar een die elkaar in de ogen kijkt, en dat is de mens. Bij alle dieren is aankijken een vorm van provocatie, het gevecht aan willen gaan, kortom uitdagen.
Ik heb ook altijd mijn katten aangekeken, en dit is ook best moeilijk om het nu niet meer te doen.
Maar goed, dit is de theorie van de gedragsdeskunige.
Ik snap wat je voelt, ook ik wordt er droevig van. Ellegboogjes is zoals je zelf pijn hebt en je armen om jezelf heen slaat of om je buik. Ook een staart (volgens haar he, dus niet van mij) die heel erg strak om het lijf ligt is een uiting van pijn. Ga maar na hoe mensen reageren op pijn.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:28 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik kende deze theorieën niet, wel interessant! Van de elleboogjes en de buikklachten stemt me droevig: al mijn katten buikpijn! Maar ik denk dat het wel meevalt. Heb je hier nog verdere onderbouwing voor gekregen? (gewoon benieuwd naar de gedachte erachter.) Dank je wel voor de toelichting. Bij een aantal katten die ik heb gehad herken ik dat aankijk-gedrag wel als problematisch. Bij een heel aantal ook niet. Maar katten zijn natuurlijk ook niet allemaal hetzelfde en dat maakt ze juist zo leuk en maf en mooi.
Ik vind het boeiende materie en ik hoop dat je ons op de hoogte houdt hier!
Maar betekent dat ellenbogen gedoe per definitie iets negatiefs of verschilt dat per kat? Ik dacht namelijk ook dat het betekende dat ze zich goed voelde. Wij hebben dan iets andere problemen met de poes, met name overgewicht. Ondanks dieetvoer en sinds een paar weken een automatische diervoederapparaat waardoor ze regelmatiger eet valt ze maar niet afquote:Op donderdag 26 juni 2008 00:14 schreef Deliana het volgende:
[..]
Ellenboogjes, kan zo snel niet een foto vinden, is dat de kat op haar buik ligt met haar voorpootjes onder haar borst gebogen. Mij is altijd verteld dat dat een uiting is van "ik ben senang, voel me lekker". Mij werd door de therapeute verteld dat het op buikklachten kon wijzen en angst, onzekerheid.
Elleboogjes dus gevouwen onder de borst. En op hun rug liggen, buik lekker aaibaar in de lucht, is volgens de boeken en de deskundige het ultieme gebaar van "ik voel me lekker en veilig hier". Dus jij hebt gewoon lekkere donsballen in huis.quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:35 schreef DarkElf het volgende:
meeleespost... klinkt afgrijselijk dat je zo bang bent voor je kat waar je ook zo dol op bent... vind het heel goed dat jullie zo'n expert bijgehaald hebben en hoop echt dat het gaat veranderen...
die elleboogjes dacht ik ook over na: onze kat ligt weleens op zijn buik, met zijn poten voor zich uitgestrekt, of alleen zijn onderarmen (ja ehm hoe heet dat?) voor zich uit en de rest dus onder zich... bedoel je zoiets? Hij is dan wel alert enzo (hij is wat nerveuzig vooral als er iemand anders hem benadert dan ikzelf) en zo lag hij ook veel toen hij in t pension geweest was (ook met zijn achterpoten heel vreemd: ren -klaar noemden we het maar)..... maar dat is er snel weer af gegaan ..
(maar meestal liggen ze, allebei, als dweilen... alsof ze neergesmakt zijn als een plumpuddingof op hun rug..)
Ja dat dacht ik al... hij doet ook alleen zo als er vreemden zijn of als iemand (ik ook) een hele onverwachte beweging maakt.. en hij vlucht altijd (ook voor onweer enzo).. en dan ligt hij ook zo...quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:45 schreef Deliana het volgende:
[..]
Elleboogjes dus gevouwen onder de borst. En op hun rug liggen, buik lekker aaibaar in de lucht, is volgens de boeken en de deskundige het ultieme gebaar van "ik voel me lekker en veilig hier". Dus jij hebt gewoon lekkere donsballen in huis.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |