Iemand hier ervaring mee? Morgenmiddag krijg ik op advies van mijn dierenarts een gedragsdeskundige op bezoek. Heb het al gepost op het forum voor gedragstherapie, maar ben benieuwd wie hier ervaring mee heeft, of wat jullie er van vinden.
Dit is het verhaal:
In juli 2006 hebben mijn dochter en ik een jong katje gevonden in Griekenland, en meegenomen naar Nederland.
Voor de reis haar laten chippen en enten bij de lokale da en die schatte haar leeftijd op 10 a 12 weken. Voor haar paspoort kozen we de naam Koukla, Grieks voor “poppetje”.
Ze kwam elke dag en avond bij de hotel bar en was heel sociaal tegen iedereen. Liet zich aaien, optillen en sprong zelfs bij je op schoot. De resterende twee weken vakantie die we nog hadden, besloten we haar bij ons in het appartement te nemen. Bij het plaatsen van een kattenbak wist ze gelijk waar het voor was. De schoonmaaksters waren dol op haar en ze raakte steeds meer verknocht aan mijn dochter. Sliep niet bij haar op bed, maar op haar hoofdkussen en vaak ook gewoon op haar hoofd. Dochter is 18, om het plaatje kompleet te maken.
De reis terug naar Nederland ging zonder problemen, en ook het nieuwe onderkomen, een 4 kamer appartement, ging geruisloos. Bij de da hier in Nederland werd ze gezond verklaard, alleen wat oormijt, en werd mij verteld dat het een Bengaal is.
Alles ging voorspoedig, de band met Koukla en dochter werd steeds hechter. Zelf zo hecht dat als ik een woordenwisseling met mijn dochter had, Koukla er tussen sprong en mijn dochter begon te bijten in haar keel. Niet hard, meer een soort speelsachtig bijten. Of zoals wij dachten, dat ze mijn dochter in veiligheid wilde brengen.
Na een tijdje kreeg mijn dochter een vriendje en dat ging ook zonder problemen, hoewel er wel wat jaloezie was van Koukla, er tussen kruipen als ze samen op de bank zaten, of hysterisch worden als mijn dochter en vriend op haar kamer gingen zitten met de deur dicht.
Toen begon ook het plassen en poepen van Koukla in het bed van mijn dochter. Soms zelfs naast het hoofdkussen als de vriend daar sliep. Toen hebben we besloten om de slaapkamers verboden gebied te maken, dus altijd deuren dicht.
In december 2007 vertrok de vriend voor drie maanden naar het buitenland. Bij terugkeer in maart 2008 was er niets aan de hand alleen dat het bezitterige naar mijn dochter toe weer terug kwam.
26 maart kwam de eerste aanval. Mijn dochter werd uit het niets door Koukla aangevallen. Als een wilde met vier poten tegelijk, ik heb haar meerdere keren van haar af moeten slaan, maar ze bleef aanvallen. En blazen en brullen. We zijn het appartement uit gevlucht, en hebben de dierenambulance gebeld. Mijn dochter was ernstig gewond in haar gezicht en op haar hoofd, de hoesjes van de nagels moesten we uit haar hoofd halen. Op een haar na was ze een van haar ogen kwijt geraakt.
De dierenambulance heeft Koukla meegenomen en de volgende dag mochten we bellen. Bij de dierenambulance heeft ze een vreselijke nacht gehad en werd ze de volgende dag door ons in een dwangkooi opgehaald en naar de dierenarts gebracht. Die constateerde dat de poes gezond was en dat ze alleen wat last van haar rug had. Dat kwam waarschijnlijk omdat ik haar daar geraakt had om haar van mijn dochter af te krijgen. Er werd voor de zekerheid een foto gemaakt maar die was in orde.
Omdat we nog in een soort van shock waren, wilden we Koukla niet meteen mee naar huis nemen dus moest ze nog een nachtje in de kliniek blijven.
Toen we haar de volgende dag gingen halen zat ze angstig in een hoekje, ze had niet gegeten, gedronken of gepoept of geplast. Wel hing er een gele post it sticker met “pas op” aan haar hokje.
Bij aankomst thuis hebben we haar los gelaten en haar haar gang laten gaan. Ze was lief en het leek haast wel alsof ze zich schuldig voelde. Maar het ging goed en we kregen er steeds meer vertrouwen in. Al bleven we wel alert en hielden haar voortdurend in de gaten.
Op 15 mei ging het weer mis. Ze lag op haar vaste stoel in de kamer bij het balkon. De deur stond open. Opeens ziet ze op het dak een andere kat en maakt zich dik en gaat grommen. Mijn dochter wil haar aaien om haar te kalmeren en deze keer vloog ze mij aan. Zelfde manier als de eerste keer maar nu mijn rug, billen en benen. Bij weglopen vloog ze achter ons aan. En wist mijn dochter een stoel te pakken en haar zo de gang in te duwen. Koukla vloog de wc in en die deden we snel dicht. Dikke paniek hier en weer een huis vol met bloed. Het zat overal, op de vloer, muren en deuren.
Na een tijdje hadden we de moed om de wc deur te openen, en daar lag ze schattig met grote oogjes naar ons te kijken. Mijn dochter kon haar oppakken en heeft haar toen in het rommelkamertje gezet met de deur dicht.
De volgende dag mocht ze weer vrij, maar als we ons even niet veilig voelden, ook al was daar soms geen aanleiding toe, dan stopte we haar weer even in het rommelkamertje.
Op 22 mei ging het weer mis, blijkbaar schrok ze weer van iets, we weten alleen niet van wat, en vloog ze weer mij aan. Deze keer was de vriend van dochter aanwezig en die heeft flink ingegrepen en waren de verwondingen beperkt.
We gingen weer door met het vrij/kamer ritueel en maakten van het rommelkamertje een katten kamertje. Met haar love seat en alles wat ze nodig heeft en leuk vind erin.
De keren dat ze vrij is vertoond ze steeds vaker dat aanvallende gedrag, wat echt angstaanjagend is. Dus heb ik haar nu permanent overdag in haar kamer en als we naar bed gaan mag ze los.
Ik heb de dierenarts gevraagd om haar in te laten slapen maar dat doet ze alleen op advies van een kattengedragskundige. Bij een andere dierenarts voor een second opinion, die vond dat onzin, en kon ze wel een spuitje krijgen, maar kreeg ik het toch niet over mijn hart.
Het klinkt allemaal heel erg hard, maar we zijn gewoon bang voor onze eigen kat.
Vorige week heb ik een afspraak gemaakt met Marcellina en die komt morgenmiddag.
Het probleem is eigenlijk een beetje dat ik weet dat we zelf onder haar begeleiding met Koukla aan de slag moeten, maar ik weet niet of ik dat wel wil of kan. Ik ben gewoon erg bang voor haar en durf niet eens haar eten bij te vullen in het kamertje. Ook vertrouw ik Koukla niet meer. Daar komt bij dat ik thuis zit met een burn out en mezelf al lekker allerlei angsten en fobien heb aangemeten. Als ik alleen thuis ben, en Koukla gaat weer zo ontzettend dreigend mauwen omdat ze de vuilniswagen buiten hoort, dan ontvlucht ik zelfs mijn huis en ga bij de buren zitten.
Heel verhaal, sorry, maar zal blij zijn als Marcellina er is morgen.
En dit is onze donsbal:
![]()
Koukla met onze hamster. Ze doet hem niets en is er zelfs een beetje bang voor.
![]()
Beide foto's in Griekenland bij mijn dochter in bed.