quote:AMSTERDAM - Topbestuurders van Nederlandse multinationals dreigen hun hoofdkantoor naar het buitenland te verplaatsen als de kritiek op hun salaris blijft aanhouden. Ze voelen zich gekrenkt en willen meer waardering voor hun inspanningen. Dat zeggen ze in het zaterdag te verschijnen boek Het grote graaien van Volkskrant-journalist Xander van Uffelen.
Topman Jeroen van der Veer van het olieconcern Shell, die afgelopen jaar 9,4 miljoen euro verdiende, zegt dat ‘we normale mensen zijn die ook normaal respect verdienen’. Bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer van het telecombedrijf KPN, die in het verleden onder vuur lag wegens zijn hoge optiewinsten, zegt dat alle aandacht voor een ‘select groepje bestuurders voelt als een beetje discriminatie’. Topman Michiel Boersma van energiebedrijf Essent noemt de reacties die enkele politici in 2005 over zijn inkomen maakten ‘ronduit beschamend’.
Talent trekt weg
Alle ophef over salarissen zal leiden tot het geruisloos verdwijnen van hoofdkantoren, menen de bestuurders. ‘Door alle ophef zullen bedrijven minder activiteiten in Nederland gaan ontwikkelen en zal het talent wegtrekken’, meent Scheepbouwer.
Van der Veer vindt dat de samenleving zich moet realiseren hoe groot Shell is. ‘Hier in Den Haag staat het hoofdkantoor van een van de grootste vijf bedrijven ter wereld. Niet onbescheiden bedoeld, maar qua winst en omzet is Shell bijvoorbeeld groter dan de optelsom van Unilever, Philips, Akzo Nobel en DSM bij elkaar. De keuze is aan de samenleving. Of je hebt een hoofdkantoor en neemt op de koop toe dat er een groot aantal mensen hier werkzaam is met hoge salarissen. Of niet. Ik merk dat er erg weinig begrip is voor de behoeften van een groot bedrijf. Dat vind ik ontstellend.’
Heel uitgesproken
De oud-bestuursvoorzitter van verzekeraar Aegon, Kees Storm, die tegenwoordig diverse commissariaten heeft, is heel uitgesproken over het vertrek van hoofdkantoren. ‘Als Aegon zijn hoofdkantoor met honderd man naar Baltimore verplaatst, zul je zien hoe snel Nederlandse journalisten het bedrijf vergeten. Vooruit, ze kijken nog twee jaar in het jaarverslag, maar daarna is het over en is er geen gezeur meer over salarissen. Bij Shell is de plaats van het hoofdkantoor heus nog niet uitgekristalliseerd. En zo zijn er meer. Hoofdkantoren, love them or lose them. Ze zeggen dat het niet gaat gebeuren: ik voorspel je dat het wel gaat gebeuren.’
Volgens sommige deskundigen zijn hoofdkantoren lastig te verplaatsen. Storm bestrijdt dat. ‘Ik heb het uitgezocht, je kunt overnight de directie van zes man verplaatsen naar een ander land en de rest van het bedrijf in Nederland laten.’
Fusies en overnames zijn een geschikt moment om hoofdkantoren te verplaatsen. Bij afgeketste fusiebesprekingen tussen ING en Crédit Suisse was besloten het hoofdkantoor te verplaatsen naar Brussel. Een belangrijke reden om Nederland te verlaten, aldus ingewijden, was het Nederlandse gedoe over salarissen.
huilies? ze hebben gewoon gelijk. en ga maar lekker weg dan? dat is een hoop geld dat aan de nederlandse economie onttrokken wordt.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)plaatst_hoofdkantoor
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
je snapt er niets van he?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
Ja!quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
De topmannen hebben groot gelijk.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
Idd de overheid en aan de overheid gebonden bedrijven moeten eest eens naar zichzelf kijken voor ze zich tegen ondernemingen aan gaan bemoeien waar ze in beginsel niks mee te maken hebben.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:02 schreef Pool het volgende:
Dat mensen bij Shell en Unilever veel verdienen is niet zo erg. Van mij mag er wel een belastingschijfje bij of een beperking in hun hypotheekrenteaftrek, maar niet teveel en ze moeten ook zeker het respect krijgen wat ze verdienen.
Ik heb het moeilijker met de salarissen van topmannen bij nutsbedrijven (hierboven al genoemd), ziekenhuizen, HBO-raden en -instellingen, universiteiten en allerlei zelfstandige bestuursorganen.
Eens!!quote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:02 schreef Pool het volgende:
Dat mensen bij Shell en Unilever veel verdienen is niet zo erg. Van mij mag er wel een belastingschijfje bij of een beperking in hun hypotheekrenteaftrek, maar niet teveel en ze moeten ook zeker het respect krijgen wat ze verdienen.
Ik heb het moeilijker met de salarissen van topmannen bij nutsbedrijven (hierboven al genoemd), ziekenhuizen, HBO-raden en -instellingen, universiteiten en allerlei zelfstandige bestuursorganen.
Helemaal mee eensquote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:02 schreef Pool het volgende:
Ook voor Groenink ?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
Voor Scheepbouwer heb ik wel waardering hoor. Dus Ad, mocht je dit lezen, bij deze.
Wat geeft hij gepresteerd dan?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:01 schreef qonmann het volgende:
Ook voor Groenink ?
26 miljoen opgestreken ...quote:
Je snapt mijn retorische vraag best wel.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:09 schreef qonmann het volgende:
26 miljoen opgestreken ...
Geld verdienen is niet erg hoor. Dan moet het bedrijf die lieden niet aannemen tegen dergelijke beloningsvoorwaarden. Ik kijk gewoon naar wat Scheepbouwer heeft gedaan voor KPN en dat is heel veel, dus daarom kan ik dat wel waarderen. Dat er bedrijven zijn die hun topmannen belonen als zij slecht gepresteerd hebben vind ik overigens wel erg dom, zo werk je slecht gedrag in de hand.quote:En daar gaat het over
Het maakt niet uit wat een topbestuurder doet ..cachen doen ze (bijna) allemaal
Bijna onafhankelijk van hun presteren.
TT = Kop van artikelquote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:29 schreef DroogDok het volgende:
Je TT klopt niet, er wordt voorlopig nog helemaal niks verplaatst.
Daarnaast schijnen regeringen bedrjiven voordeeltjes te geven om ze in het land te krijgen/houden. Dan mag ik als belasting betaler toch eisen stellen?quote:Verder mag het bedrijfsleven iemand betalen wat ze willen lijkt me, daar heeft niemand wat mee te maken. Ik moet echter wel zeggen dat ik het bij nuts bedrijven als Essent, die toch een eerste levensbehoefte leveren op een markt met beperkte concurentie, wel weer een beetje twijfelachtig vindt.
Okayquote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
TT = Kop van artikel
[..]
Nee, de regering heeft niks te zeggen over de salarissen van private ondernemingen.quote:Daarnaast schijnen regeringen bedrjiven voordeeltjes te geven om ze in het land te krijgen/houden. Dan mag ik als belasting betaler toch eisen stellen?
Die huillies hebben wel groot gelijk. Hoe zou jij het vinden als je een bedrijf opricht, grootmaakt, daarna dik verdiend en dan met de nek aangekeken wordt door die jaloerse linkse kliek in de regerering? Dan ben je ook niet blij.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
Maar ze "moet" wel voordelige omstandigheden scheppen voor die bedrijven. Dat is natuurlijk onzin.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:24 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Okay
[..]
Nee, de regering heeft niks te zeggen over de salarissen van private ondernemingen.
Dan moeten ze ook niet zeuren als er mensen zijn die zich uitlaten over de hoogte van hun beloning. Hoge bomen vangen veel wind.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:29 schreef DroogDok het volgende:
Je TT klopt niet, er wordt voorlopig nog helemaal niks verplaatst.
Verder mag het bedrijfsleven iemand betalen wat ze willen lijkt me, daar heeft niemand wat mee te maken.
Ze moeten niks.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 15:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar ze "moet" wel voordelige omstandigheden scheppen voor die bedrijven. Dat is natuurlijk onzin.
Blijkbaar wel als ze overwegen hun hoofdkantoor te verplaatsen. Je kan het huilie gedrag noemen, maar de gevolgen voor bijvoorbeeld het BBP of internationale uitstraling van Nederland zullen er zeker zijn.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 15:52 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dan moeten ze ook niet zeuren als er mensen zijn die zich uitlaten over de hoogte van hun beloning. Hoge bomen vangen veel wind.
Ze hebben het maar slecht hier, die topbestuurders!
Je liegt. Iedereen betaalt naast de premie ook de inkomensafhankelijke bijdrage. Verder betaalt men ook nog loonbelasting, wat bij DGA's meestal in de hoogste schijf zit, vermogensbelasting, etc etc.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 16:12 schreef RAVW het volgende:
Wel vreemd hoor iemand die voor 1000 Euro per maand moet rond komen betaald 117 euro aan de zorg per maand , maar iemand met een inkomen van 6 miljoen ook.
Jouw "gewone werkende man" heeft alle rechten en mogelijkheden om ook directeur te worden. De meeste DGA's zijn feitelijk gewoon mensen, met dezelfde kleur en genetisch materiaal, die meestal zelfs lager begonnen en gaandeweg opgeklommen zijn.quote:En dat de gewone werkende man dan alleen maar ontslag kan krijgen zonder extra's en vaak vele euro's er op achter uit gaan![]()
En zo is het dan ook.quote:Nee het wordt een tijd dat alles eens in % gedaan gaat worden , niets vaste bedragen , net zo als met een loon verhoging moet het met je vaste lasten ook zo zijn.
Het is ook huilie gedrag, als ze hier al niet tegen kunnen. Alsof ze constant door het slijk gehaald wordenquote:Op vrijdag 16 mei 2008 16:06 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Blijkbaar wel als ze overwegen hun hoofdkantoor te verplaatsen. Je kan het huilie gedrag noemen, maar de gevolgen voor bijvoorbeeld het BBP of internationale uitstraling van Nederland zullen er zeker zijn.
quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Die huillies hebben wel groot gelijk. Hoe zou jij het vinden als je een bedrijf opricht, grootmaakt, daarna dik verdiend en dan met de nek aangekeken wordt door die jaloerse linkse kliek in de regerering? Dan ben je ook niet blij.
Stelletje jaloers hippies in de politiekDalijk vertrekt écht elke boerenlul die nog wil werken en enig talent heeft naar het buitenland en dan zijn we wel met zijn allen gewoon de lul.
Dat moet de regering dus stoppen met het bedrijven naar de zin te maken ten koste van de belatingbetaler.quote:
Maar ik betaal er zelf voor.quote:Jij stelt prive toch ook eisen aan je woon genot? Zoals drinkwater, elektriciteit, openbaar vervoer, geen ratten in je huis, ziekenhuis, politie, brandweer, etc.
Maar ik betaal er zelf voor.quote:Hebben we dan nu ook iets over jou te zeggen als belastingbetaler? Je maakt er mooi wel gebruik van.
Die bedrijven worden gelokt met voordeeltjes. Ze betalen dus niet voor hun luxe. Ze profiteren van mijn belastinggeld, en willen daar een steeds hoger salaris bovenop.quote:
Als het je hier niet meer bevalt dan ga jij weg naar een land, gemeente, planeet waar het je beter bevalt en waar ze wel de juiste omstandigheden voor je kunnen scheppen of er in elk geval het dichste bij in de buurt komen. Dat is je recht en dus ook van die bedrijven.
Als alleen de overbetaalde top weg gaat blijft het bedrijf (en dus de arbeidsplaatsen) gewoon hier. Niets aan de hand dus.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:54 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De topmannen hebben groot gelijk.
Ga maar lekker weg?? Enig idee hoeveel arbeidsplaatsen dat kost en wat voor gevolgen dit heeft voor de economie.
Maargoed, typische kortzichtige linkse afgunst, Zonder deze topmannen en hun bedrijven zou de verzorgingstaat waar links Nederland zo voorstander is niet te betalen zijn.
Links = Iedereen even arm
idd stelletje jankers wat denken ze met deze actie te bereiken sympathie of zoquote:Op vrijdag 16 mei 2008 16:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het is ook huilie gedrag, als ze hier al niet tegen kunnen. Alsof ze constant door het slijk gehaald worden.
Grote ego's met lange tenen als je het mij vraagt. Dreigementen als deze doen het ook altijd heel goed bij het publiek trouwens. Het bevestigt maar weer eens dat deze "toppers" in hun eigen wereldje leven.
Die salarissen zijn simpelweg marktconform.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 17:19 schreef LordNemephis het volgende:
Met veel verdienen is niks mis maar als het butenproportioneel wordt mag dat best worden aangepakt.
Dan moet de regering inderdaad beslissen dat ze geen ´voordeeltjes´meer geven aan bedrijven.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 17:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat moet de regering dus stoppen met het bedrijven naar de zin te maken ten koste van de belatingbetaler.
[..]
Nee, de bedrijven niet en de bestuurders niet?quote:Maar ik betaal er zelf voor.
[..]
Ik zal het onthouden, Als je rekening negatief uitkomt dan hebben we wel iets over je te vertellen?quote:Maar ik betaal er zelf voor.
[..]
Ik wil die rekening wel eens zien of de bedrijven meer kosten dan opbrengen.quote:Die bedrijven worden gelokt met voordeeltjes. Ze betalen dus niet voor hun luxe. Ze profiteren van mijn belastinggeld, en willen daar een steeds hoger salaris bovenop.
Ik betaal mee aan de subsidies en belastingkortingen die er voor zorgen dat Nederland aantrekkelijk is als vestigingsland.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 17:49 schreef Godlike02 het volgende:
Ik wil die rekening wel eens zien of de bedrijven meer kosten dan opbrengen.
Die bedrijven zullen snel niet meer bestaan. Waar betaal jij aan mee bij laten we zeggen de ABN AMRO? Behalve die 3 euro op je spaar rekening?
En reken je dan ook even uit wat een zo een bedrijf in het laatje brengt direkt en indirekt?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 18:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik betaal mee aan de subsidies en belastingkortingen die er voor zorgen dat Nederland aantrekkelijk is als vestigingsland.
Als ik er voor moet betalen mag ik ook het salaris van die gaste meebepalen.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 18:02 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
En reken je dan ook even uit wat een zo een bedrijf in het laatje brengt direkt en indirekt?
Wel als die kortingen mogelijk zijn door overheidsubsidies. Dat is valse concurrentie.quote:
Als je groot inkoopt bij de groothandel krijg je ook korting. Dat is ook oneerlijk zeker?
Die gebeuren dus ook niet lampie! Valse concurrentie is nou net iets wat bijvoorbeeld de EU scherp in de gaten houdt. Misschien kijk je wel eens het journaal? Dan komen dat soort zaken voorbij.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 18:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ik er voor moet betalen mag ik ook het salaris van die gaste meebepalen.
[..]
Wel als die kortingen mogelijk zijn door overheidsubsidies. Dat is valse concurrentie.
Ik betaal gewoon hun salaris en ik moet mijn mond houden? Ben jij in opleiding voor dictator?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 18:13 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Die gebeuren dus ook niet lampie! Valse concurrentie is nou net iets wat bijvoorbeeld de EU scherp in de gaten houdt. Misschien kijk je wel eens het journaal? Dan komen dat soort zaken voorbij.
Dus je hebt helemaal niks te zeggen. Wat heb je een hang naar macht., ga een vak leren en geld verdienen.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:02 schreef Pool het volgende:
Ze worden niet eens aangepakt, dat is de grote grap! Niemand die er meer op vooruit is gegaan (procentueel en ZEKER absoluut) dan de topmanagers de laatste 10 jaar. En maar huilen!quote:Op vrijdag 16 mei 2008 17:19 schreef LordNemephis het volgende:
Met veel verdienen is niks mis maar als het butenproportioneel wordt mag dat best worden aangepakt.
En wat voor impact denk je dat dit heeft voor de Nederlandse economie?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
Mooi gezegd, ik ben het volledig met je eensquote:Op vrijdag 16 mei 2008 19:34 schreef Ringo het volgende:
Terechte klacht natuurlijk. Er heerst in dit land helaas nog steeds het linkse dogma dat het niet nodig is om talentvolle mensen die de verantwoordelijke taak op zich willen nemen om een groot bedrijf te besturen, daarvoor ook rijkelijk te belonen. Kennelijk verdient de eerste de beste 9tot5 zakkendrager net zoveel applaus als degenen die 24 uur per dag een multinational winstgevend proberen te houden.
Dat dit jaloerse calvinisme zorgt voor een uitstroom van hooggeschoolde en ambitieuze mensen (waarom zou je je hier nog willen onderscheiden als je voortdurend in je zucht naar succes belemmerd wordt?), nemen de linkse robinhoeds op de koop toe. Liever "rechtvaardig" in een land dat langzaam de afgrond in glijdt vanwege de kudde ontevredenen en mislukten die met vals gehuil de publieke opinie bespeelt, dan toegeven dat intelligentie, lef en daadkracht de ene mens nu eenmaal van de andere onderscheidt, en dat dat verschil best mag vertaald worden in materieel gewin.
Ik geef geen zier om de meninkjes van de afgunstige kudde; laat de middenklasse morren totdat ze een ons weegt. Als Jan Modaal morgen zijn slag kan slaan en in staat is om een Ferrari te kopen, zal het hem óók geen zier kunnen schelen hoe zijn buurman daarover denkt. En terecht. Wie de sterkste is, moet zich als zodanig laten gelden.
Kan alleen maar beter worden als bedrijfswinsten niet zo schandalig worden afgeroomd.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 19:30 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En wat voor impact denk je dat dit heeft voor de Nederlandse economie?
Hij heeft het bedrijf naar de klote geholpen.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik kijk gewoon naar wat Scheepbouwer heeft gedaan voor KPN en dat is heel veel, dus daarom kan ik dat wel waarderen.
Ik hoor alleen maar een hoop gehuil om niks.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 20:36 schreef Klopkoek het volgende:
Ik hoor een hoop gepraat over verantwoordelijkheid hier maar dat is dus datgene wat die topbestuurders ontduiken.
Dan hadden ze die sector niet moeten privatiseren. Ik zie het verschil niet zo in topman zijn bij bijvoorbeeld Essent of bij een bedrijf als Shell, Unilever of KPN; benzine, levensmiddelen en telefoondiensten zijn immers ook primaire levensbehoeften (geworden).quote:Verder mag het bedrijfsleven iemand betalen wat ze willen lijkt me, daar heeft niemand wat mee te maken. Ik moet echter wel zeggen dat ik het bij nuts bedrijven als Essent, die toch een eerste levensbehoefte leveren op een markt met beperkte concurentie, wel weer een beetje twijfelachtig vindt.
Ik als rechtse rakker ben het hier toch niet helemaal mee eens. Het is prima dat topmannen meer verdienen dan normaal, maar het controlemechanisme op de salarissen functioneert nu voor geen meter (waardoor ze in wezen zelf hun salaris kunnen vaststellen - heel onwenselijk voor ordinaire werknemers), met navenante gevolgen. Verder is het stuitend dat deze figuren zich manifesteren als ondernemers - maar dan zonder het ondernemersrisico. Wat meer besef van hun plaats als doodgewone werknemer zou gewenst zijn.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:02 schreef Pool het volgende:
Inderdaad. Je hebt de Bahama's en vlak daarachter komt Nederland (maar met een veel betere dienstensector)quote:Op vrijdag 16 mei 2008 18:20 schreef HiZ het volgende:
Hehe, gaan ze dan ook hun Nederlandse beschermingsconstructies opgeven? Of de afschrijfbaarheid van buitenlandse verliezen?
Die rijke peren zorgen door hoge belastingafdrachten anders wel dat de paupers in Nederland te eten hebben.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
Net zoals de gemiddelde burger? Zou die niet precies hetzelfde doen als wat topmanagers nu doen?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 23:52 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Inderdaad. Je hebt de Bahama's en vlak daarachter komt Nederland (maar met een veel betere dienstensector). Als ze dan nóg wegtrekken weet je meteen dat die 'top'mannen incapabele onbenullen zijn die slechts uit zijn op ordinair zakkenvullen.
Kom kom, doe nu niet net alsof de sitauties vergelijkbaar zijn. Dat zijn ze namelijk niet. En ik hoop toch dat je snapt dat een manager die zijn reet afveegt met zijn primaire taak geen knip voor de neus waard is.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 00:34 schreef waht het volgende:
[..]
Net zoals de gemiddelde burger? Zou die niet precies hetzelfde doen als wat topmanagers nu doen?
Dan ga je toch lekker bij BP pompen. Het is niet alsof Shell jou met een pistool tegen je kop dwingt om bij hen te tanken. En als je het helemaal beu bent, ga je toch lekker met het OV? Maar nee, blijkbaar is het nog niet duur genoeg want mensen blijven kopen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 02:31 schreef Dr_Crouton het volgende:
Shell... Wij het klootjesvolk moeten beseffen hoe machtig zij wel niet zijn. Als eerste zijn zij die de brandstofprijzen zonder blikken of blozen verhogen. Er zijn legionen bedrijven die hun werknemers voorzien van een Shell tankpas, de duurste oliemaatschappij van het land. Lekker economisch verantwoord. En maar recordwinsten behalen in vette en mindere jaren en het hypocriete vingertje wijzen naar de overheid die met accijnzen óók dik verdient.
Goed beleid. De directie heeft recht op een extra bonus. Niks economische crisis, voelen ze niks van en met die extra bonus al helemáál niet.
Stel je voor, 2000 man personeel van werk voorzien is immers maar een peuleschil. Dat doe ik ze zo even na, met mijn universitaire graad in mooiewoordenmaken.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 20:36 schreef Klopkoek het volgende:
Ik hoor een hoop gepraat over verantwoordelijkheid hier maar dat is dus datgene wat die topbestuurders ontduiken.
Jij zou er niet wakker van liggen als je publiekelijk beschimpt wordt? Denk je dat 't Bill Gates koud laat als hij een taart in z'n gezicht krijgt alleen maar omdat hij toch miljarden heeft?quote:Met die tonnen of miljoenen zou als ik topmanagert was echt niet wakker liggen van al die kritiek.
Als hoofd van een multinational waarbij de miljoenen van binnenvloeien? Niet echt. Zou eerder wakker liggen van het werk wat nooit stopt.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 02:59 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Jij zou er niet wakker van liggen als je publiekelijk beschimpt wordt?
Ja, hij krijgt er nog nachtmerries van.quote:Denk je dat 't Bill Gates koud laat als hij een taart in z'n gezicht krijgt alleen maar omdat hij toch miljarden heeft?
Inderdaad, wat een gejank.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 16:03 schreef Toon_Tetten het volgende:
Voor dat geld kun je toch wel een beetje incasseren?
Iedereen die werkt voor de kost, verdient applaus. Of dat nou de schoonmaker is, of de topbestuurder van een multinational. Dat de laatstgenoemde vorstelijk wordt beloond, is helemaal geen probleem. De vraag is alleen waarom mensen met een jaarsalaris van pakweg 1 miljoen euro (of nog veel meer) het nodig vinden om hun eigen loon jaarlijks met 10, 15, 20 procent te verhogen. Zelfs bij een verhoging van pakweg 3-5 procent zouden ze er qua koopkracht fors op vooruitgaan.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 19:34 schreef Ringo het volgende:
Terechte klacht natuurlijk. Er heerst in dit land helaas nog steeds het linkse dogma dat het niet nodig is om talentvolle mensen die de verantwoordelijke taak op zich willen nemen om een groot bedrijf te besturen, daarvoor ook rijkelijk te belonen. Kennelijk verdient de eerste de beste 9tot5 zakkendrager net zoveel applaus als degenen die 24 uur per dag een multinational winstgevend proberen te houden.
Wat een populistisch, slecht onderbouwd geneuzel. Alsof iemand die op jaarbasis 30.000 euro verdient, niet (hoog)geschoold of ambitieus kan zijn en alsof je bij een dergelijk loon 'mislukt' bent. Mislukt vind ik degene die zich in dergelijke termen over andere mensen uitlaat. Ik heb er geen enkele moeite mee dat de topman van Shell pakweg DRIEHONDERD keer zo veel geld per jaar verdient dan ik. De vraag is alleen waarom dat verschil elk jaar groter moet worden. Waarom is iemand die 9,4 miljoen euro verdient, niet gewoon eens een keertje tevreden? Waarom piept zo'n iemand over gebrek aan waardering en zal hij niet rusten voordat er komend jaar weer 15 procent bovenop komt?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 19:34 schreef Ringo het volgende:
Dat dit jaloerse calvinisme zorgt voor een uitstroom van hooggeschoolde en ambitieuze mensen (waarom zou je je hier nog willen onderscheiden als je voortdurend in je zucht naar succes belemmerd wordt?), nemen de linkse robinhoeds op de koop toe. Liever "rechtvaardig" in een land dat langzaam de afgrond in glijdt vanwege de kudde ontevredenen en mislukten die met vals gehuil de publieke opinie bespeelt, dan toegeven dat intelligentie, lef en daadkracht de ene mens nu eenmaal van de andere onderscheidt, en dat dat verschil best mag vertaald worden in materieel gewin.
Wat je hier omschrijft en waar je kennelijk zelf net zo keihard aan meedoet: egoïsme. Laat me raden: je stemt VVD?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 19:34 schreef Ringo het volgende:
Ik geef geen zier om de meninkjes van de afgunstige kudde; laat de middenklasse morren totdat ze een ons weegt. Als Jan Modaal morgen zijn slag kan slaan en in staat is om een Ferrari te kopen, zal het hem óók geen zier kunnen schelen hoe zijn buurman daarover denkt. En terecht. Wie de sterkste is, moet zich als zodanig laten gelden.
Nu.nlquote:Topinkomens stijgen drie maal zo hard als modaal
Uitgegeven: 17 mei 2008 07:55
Laatst gewijzigd: 17 mei 2008 07:55
AMSTERDAM- De kloof tussen het inkomen van topbestuurders en werknemers is in 25 jaar tijd drie maal zo groot geworden.
In het midden van de jaren '80 verdiende een directeur gemiddeld zestien maal een modaal salaris. In 2007 was dat opgelopen naar 44 maal modaal.
Onderzoek
Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar salarissen over de periode 1983-2007. De bevindingen zijn gepubliceerd in het boek Het Grote Graaien, dat zaterdag is verschenen.
Polarisatie is er altijd geweest.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 08:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nu.nl
En dan vinden de topbestuurders het vreemd dat er kritiek op hun salaris is...
Het zijn geen ondernemers!!!quote:Op zaterdag 17 mei 2008 03:55 schreef Nasi het volgende:
Ik zie de topmanagers als professionele voetballers, ondernemende mensen met talent! Die mensen verdienen dan dat geld!
Is dat sum Ayn Rand?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 19:34 schreef Ringo het volgende:
Je moet anders flink ondernemend zijn om de top van een multinational te bereiken.quote:
en dit is dus het gene waar de meeste mensen zich aan irriteren.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 23:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik als rechtse rakker ben het hier toch niet helemaal mee eens. Het is prima dat topmannen meer verdienen dan normaal, maar het controlemechanisme op de salarissen functioneert nu voor geen meter (waardoor ze in wezen zelf hun salaris kunnen vaststellen - heel onwenselijk voor ordinaire werknemers), met navenante gevolgen. Verder is het stuitend dat deze figuren zich manifesteren als ondernemers - maar dan zonder het ondernemersrisico. Wat meer besef van hun plaats als doodgewone werknemer zou gewenst zijn.
Jammer dat je niet verder komt dan meeknikken met Ringo en dit soort one-liners. Zeg eens iets zinnigs ofzo. Leg anders eens uit waarom het terecht is dat het toch al hoge loon van dergelijke topbestuurders met tientallen procenten groeit. Waarom zou Shell-topman Van der Veer komend jaar niet eens genoegen nemen met een loonstijging van 3 procent? Op zijn loon van 9,4 miljoen euro is dat bijna 300.000 euro per jaar! Dan hebben we het alleen over de loonSTIJGING; iets waar ik 10 jaar voor moet werken. Maar nee, 3 procent is voor zulke figuren niet genoeg... ze willen 10, 15, soms wel 20 procent. Want ja, anders is er gebrek aan waardering...quote:Op zaterdag 17 mei 2008 11:31 schreef Steeven het volgende:
Polarisatie is er altijd geweest.
Ach, en de bedrijven waaraan de verguisde topmannen leiding geven niet dan?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 21:34 schreef ShadyLane het volgende:
Het is niet anders. En wellicht wil er iemand nog een heel verhaal gaan houden over de enorme commercie die er aan voetbal hangt, de inkomsten die het genereert, en de banen die het schept.
Waarom word je dan niet gewoon even directeur als het toch zo makkelijk is?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 21:06 schreef ShadyLane het volgende:
Er kunnen nu eenmaal niet zoveel mensen voetballen zoals Kuit dat kan. Directeur zijn van een woningbouwstichting is een stuk makkelijker te bereiken.
Juist.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:47 schreef marcb1974 het volgende:
Het gezeik over salarissen moet ook ophouden. Als dat is wat de markt vraagt is dat wat er betaald dient te worden.
Dus? Hoe makkelijk of hoe moeilijk het is, heeft er niks mee te maken... Een voetballer met talent kan ook heel makkelijk prof worden. De vergelijking slaat gewoon nergens op.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 22:19 schreef ShadyLane het volgende:
MakkelijkER schat, makkelijkER. Ik reageerde enkel op die vergelijking met topvoetballers.
Maar die top-managers vertellen anderen wel wat ze mogen verdienen. Beetje hypocriet, niet?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 22:17 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
Juist.
En is het werkelijk te onbeschoft voor woorden dat je een ander gaat vertellen dat hij/zij niet mag verdienen wat hij/zij voor elkaar heeft gekregen
Daar zijn het bazen voor.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 23:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar die top-managers vertellen anderen wel wat ze mogen verdienen. Beetje hypocriet, niet?
En dan nog het lef hebben om te gaan lopen zeiken over gebrek aan waardering.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 23:55 schreef Tmaatje het volgende:
Onzin, als baas hebben ze OOK een voorbeeldfunctie, en om nou te eisen van werknemers dat ze genoegen moeten nemen met een loonstop en zichzelf een loonsverhoging van 10- 30% toebedelen is niet te verkopen.
En niemand heeft het over waardering voor de mensen die het echte werk doenquote:Op zaterdag 17 mei 2008 23:58 schreef HenryHill het volgende:
[..]
En dan nog het lef hebben om te gaan lopen zeiken over gebrek aan waardering.
Die krijgen daar toch voor betaald?quote:Op zondag 18 mei 2008 00:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En niemand heeft het over waardering voor de mensen die het echte werk doen
Ah, meten met twee maten.quote:
Maar natuurlijk. We zijn geen communisten. Als je de elite niet van het voetvolk kan onderscheiden, is de beer los.quote:
Fout, de aandeelhouders zijn de baas binnen het bedrijf. Het is voor een bedrijf essentieel om goede managers aan te trekken waardoor er ook zeer zorgvuldig wordt omgegaan met goede managers. Als er ergens een goede manager zit, wil je toch niet dat een ander bedrijf hem gemakkelijk kan wegkapen doordat je de lonen laag houdt? Als we hier in Nederland maximaal, ik noem maar wat, 10x modaal betalen aan managers, dan zul je zien dat alle goede managers naar het buitenland vertrekken waar ze wel veel geld kunnen verdienen omdat mensen daar wel kwaliteiten op waarde kunnen schatten. De afgezakte kutmentaliteit van de Nederlanders kost ons op wetenschappelijk gebied al de kop en nu willen jullie de hele economie naar de klote helpen? Nee, lekker dan.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 23:59 schreef BdR het volgende:
Het is niet alsof ze elk jaar een functioneringsgesprek hebben en hopen dat hun baas tevreden genoeg is om ze een loonsverhoging te geven. Ze zijn de baas binnen zo'n bedrijf en bepalen dus voor een groot deel hun eigen salaris. En dat leent zich makkelijk voor machtsmisbruik en een graaicultuur.
Point taken, maar als dat prima prijskaartje dan wordt uitgekeerd, waarom nemen dat soort figuren daar dan nooit eens genoegen mee? Leg mij nou eens uit waarom iemand met een loon van 1 miljoen euro niet gewoon genoegen kan nemen met een jaarlijkse loonstijging van minder dan 5 procent? Leg mij eens uit waarom dit soort vorstelijk betaalde figuren steevast loonsverhogingen van 10, 15, 20 procent moeten hebben?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 21:27 schreef StateOfMind het volgende:
Leiding geven aan een grote multinational is van een heel ander kaliber waaraan best een prijskaartje aan mag hangen.
Wie zegt dat ik te lui ben om buiten kantooruren te werken? Gebeurt vaak genoeg. En wat die vaardigheden betreft: iemand met een miljoenensalaris die klaagt over gebrek aan waardering heeft een zeer beperkte sociale vaardigheid. Dat blijkt trouwens ook wel uit het gemak waarmee dit soort figuren reorganisaties uitvoert, waardoor duizenden mensen hun baan verliezen. Dat ze die reorganisatie uitvoeren is alleszins begrijpelijk, maar dat ze kort daarna - bij een bedrijf dat zulke ingrijpende maatregelen heeft moeten nemen - ook nog eens forse loonsverhoging gaan eisen, is gewoon absurd. En je ziet dit keer op keer gebeuren.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 22:03 schreef SuperHarregarre het volgende:
Te lui om buiten de 9-5 uren te werken maar wel verwachten dat ze speciale posities kunnen bekleden. En vervolgens verontwaardigd zijn als iemand anders met meer vaardigheden (zowel sociaal als vakkundig) wel op die plek zit.
Om dezelfde reden waarom Jan met de Pet klaagt over de topinkomens en zijn eigen lage loontje.quote:Op zondag 18 mei 2008 02:24 schreef Elfletterig het volgende:
Leg mij nou eens uit waarom iemand met een loon van 1 miljoen euro niet gewoon genoegen kan nemen met een jaarlijkse loonstijging van minder dan 5 procent?
Ik durf te wedden dat een verpleegkundige veel meer kan verdienen. Ik vind het soms echt hilarisch dat die lui voor zo weinig geld dergelijk belangrijk werk uit willen voeren. Kom kom dames verpleegkundigen, niet zo bescheiden, mensen willen kwaliteit in de zorg, en kwaliteit komt natuurlijk niet zonder een fatsoenlijke beloning.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 21:34 schreef ShadyLane het volgende:
Tja, nee, daar valt niemand over. Vergelijk het salarisstrookje van een verpleegkundige maar eens met dat van een 'coach' die in het bedrijfsleven gebakken lucht verkoopt.
Fijn dat er ook nog mensen in dit topic zijn die het WEL snappen.quote:Op zondag 18 mei 2008 01:39 schreef Andromache het volgende:
Wat ik wel ronduit kwalijk vind, zijn de grove salarisverhogingen binnen bedrijven die in een ontslaggolf of anderszins moeilijke periode voor het personeel zitten. Neem nu zo'n Anders Moberg bij AH destijds. Op de top van de prijzenoorlog in de supermarkten, met soms onaanvaardbare werkdruk voor het Jan Modaal-personeel, komt mijnheer Moberg even een flink verhoogd salaris opstrijken. Uiteindelijk is het allemaal best goed gekomen bij AH en heeft Moberg ook met een minder hoog salaris genoegen genomen, maar geloof me, aan het personeel op de werkvloer dat dag in dag uit minder geld heeft voor de bedrijfsvoering, kun je zo'n topsalaris echt niet verkopen. Zelfde geldt voor Groenink. ABN Amro-personeel gaat massaal ontslagen worden/contract niet verlengd, maar hij is 26 miljoen rijker. Ik weet ook wel dat het niet zo een-op-een te relateren is, maar in concreto klopt er natuurlijk geen hout van.
Bagger-antwoord. Deze topbestuurders hebben namelijk geen laag loon, maar worden meer dan vorstelijk beloond; tot wel 300 keer modaal.quote:Op zondag 18 mei 2008 02:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
Om dezelfde reden waarom Jan met de Pet klaagt over de topinkomens en zijn eigen lage loontje.
Was dat maar zo.quote:Op zondag 18 mei 2008 01:28 schreef SuperHarregarre het volgende:
Fout, de aandeelhouders zijn de baas binnen het bedrijf.
Oke, dan haal ik het verpakkingspapier er maar vanaf, hebzucht.quote:Op zondag 18 mei 2008 02:39 schreef Elfletterig het volgende:
Kom op, probeer het nog eens: Waarom kunnen dit soort figuren niet gewoon genoegen nemen met een jaarlijkse loonsverhoging van hooguit 5 procent?
Ah, eindelijk komen we ergens: hebzucht. Een plausibele verklaring, ja. Want 1 miljoen euro jaarsalaris (of soms zelfs 9,4 miljoen) is immers ook niet genoeg. Het kan altijd beter. Hop, hop, op naar je nieuwe job, weet je wel? Hebzucht, dus. Puur egoïsme, puur eigenbelang. Blind voor maatschappelijke verhoudingen, blind voor sociaal gedrag, blind voor het feit dat medewerkers zorgen dat het bedrijf draait. Alleen maar uit op de eigen portemonnee. Waarom zouden we dit soort figuren nog vorstelijker belonen dan ze al worden beloond?quote:Op zondag 18 mei 2008 02:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
Oke, dan haal ik het verpakkingpapier er maar vanaf, hebzucht.![]()
Elke mongool op deze aarde gaat gebukt onder hebzucht. De werknemers bij connexxion e.d. die gingen staken zorgden er wel mooi voor dat veel mensen niet op school/werk konden komen. Ook uit hebzucht. Wanneer is iets slecht en wanneer is iets goed? Dat valt niet zonder meer te zeggen.quote:Op zondag 18 mei 2008 02:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ah, eindelijk komen we ergens: hebzucht. Een plausibele verklaring, ja. Want 1 miljoen euro jaarsalaris (of soms zelfs 9,4 miljoen) is immers ook niet genoeg. Het kan altijd beter. Hop, hop, op naar je nieuwe job, weet je wel? Hebzucht, dus. Puur egoïsme, puur eigenbelang. Blind voor maatschappelijke verhoudingen, blind voor sociaal gedrag, blind voor het feit dat medewerkers zorgen dat het bedrijf draait. Alleen maar uit op de eigen portemonnee. Waarom zouden we dit soort figuren nog vorstelijker belonen dan ze al worden beloond?
Ik ben het volledige met je eens, hebzucht is geen goede eigenschap. En ik weet ook dat er meer mensen zijn die dat vinden. Zo werken de oprichters van Google voor 1 euro per jaar bij hun eigen bedrijf, natuurlijk hebben zij een vorstelijk aandelenpakket, maar zij handelen niet uit hebzucht, ze kennen een grens. En dat is goed, want in mijn wereld draait het in ieder geval niet om geld.quote:Op zondag 18 mei 2008 02:58 schreef Elfletterig het volgende:
Ah, eindelijk komen we ergens: hebzucht. Een plausibele verklaring, ja. Want 1 miljoen euro jaarsalaris (of soms zelfs 9,4 miljoen) is immers ook niet genoeg. Het kan altijd beter. Hop, hop, op naar je nieuwe job, weet je wel? Hebzucht, dus. Puur egoïsme, puur eigenbelang. Blind voor maatschappelijke verhoudingen, blind voor sociaal gedrag, blind voor het feit dat medewerkers zorgen dat het bedrijf draait. Alleen maar uit op de eigen portemonnee. Waarom zouden we dit soort figuren nog vorstelijker belonen dan ze al worden beloond?
Als je dat omdraait, dan is het nog veel arroganter dat "het publiek" (die niets voor het bedrijf doet, die salarissen niet betaalt, geen eigenaar is, enz.) zo nodig zich meent te moeten bemoeien met de salarissen bij die bedrijven.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:42 schreef LXIV het volgende:
Ze denken werkelijk dat zij deze bedrijven bezitten. Dat zijn echter nog altijd de aandeelhouders. Hun arrogantie begint werkelijk oneindig te worden.
Het zijn net werknemers...quote:Op zondag 18 mei 2008 02:58 schreef Elfletterig het volgende:
Hebzucht, dus. Puur egoïsme, puur eigenbelang.
Het hangt toch ernstige van het soort bedrijf af of de medewerkers de echte meerwaarde vormen, of niet. Maar dan nog: de medewerkers samen krijgen ook veel meer betaald dan de CEO.quote:blind voor het feit dat medewerkers zorgen dat het bedrijf draait.
Anders: welke werknemer neemt genoegen met 3-4% als deze 20-30% zou kunnen krijgen?quote:Op zondag 18 mei 2008 02:37 schreef Elfletterig het volgende:
Waarom kan iemand met een salaris van meer dan 1 miljoen euro niet gewoon genoegen nemen met een loonstijging van pakweg 3-4 procent per jaar?
Ze bepalen niet hun eigen salaris. Dat is gewoon onzin. En ze moeten zich gewoon verantwoorden aan de echte baas: de aandeelhouders. En als de aandeelhouders het niet zint, dan kunnen ze vertrekken.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 23:59 schreef BdR het volgende:
Het is niet alsof ze elk jaar een functioneringsgesprek hebben en hopen dat hun baas tevreden genoeg is om ze een loonsverhoging te geven. Ze zijn de baas binnen zo'n bedrijf en bepalen dus voor een groot deel hun eigen salaris. En dat leent zich makkelijk voor machtsmisbruik en een graaicultuur.
Het punt is alleen wel dat in veel gevallen die 'verantwoording' een wassen neus is. Ik heb helemaal geen probleem met hoge inkomens voor mensen die het waard zijn. Ik ben alleen niet zo overtuigd dat deze mensen het waard zijn. Ze zijn mij een beetje te hard bezig om uit beeld te houden wat hun eigen inkomensdeals zijn t.o.v. de werkelijke prestaties van het bedrijf.quote:Op zondag 18 mei 2008 09:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ze bepalen niet hun eigen salaris. Dat is gewoon onzin. En ze moeten zich gewoon verantwoorden aan de echte baas: de aandeelhouders. En als de aandeelhouders het niet zint, dan kunnen ze vertrekken.
Soms is het handig dat je weet waar je het over hebt voordat je met grote woorden gaat gooien.
idd ze zitten wel net als harregarre het fabeltje te vertellen dat ze naar het buitenland gaan maar het heeft een reden dat er in het buitenland zo weinig NL managers zijn.quote:Op zondag 18 mei 2008 02:16 schreef HiZ het volgende:
Anyway, als ze zo geweldig zijn dan gaan ze toch gewoon lekker in een Angelsaksisch land wonen waar ze tot op de laatste cent moeten vertellen in de jaarcijfers hoeveel ze verdienen? Dat is pas duidelijkheid, in plaats van die rare Nederlandse regel die stelt dat je het totaal van het bestuur mag opgeven.
Oh, maar daar kunnen ze natuurlijk niet aan de bak komen. Hoe zou dat nou toch komen, dat ze de geweldige kwaliteit van onze top-bestuurders niet willen erkennen? Misschien moet Nederland zich losmaken van de wereld, dat zal ze leren.
als ik boven de ton per jaar verdien zou het me een worst wezenquote:Op zondag 18 mei 2008 09:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Anders: welke werknemer neemt genoegen met 3-4% als deze 20-30% zou kunnen krijgen?
het publiek bepaald alles zij zijn degene die je producten moeten kopen.quote:Op zondag 18 mei 2008 09:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je dat omdraait, dan is het nog veel arroganter dat "het publiek" (die niets voor het bedrijf doet, die salarissen niet betaalt, geen eigenaar is, enz.) zo nodig zich meent te moeten bemoeien met de salarissen bij die bedrijven.
En voor de goede orde: die topbestuurders hebben allemaal aandelen in hun bedrijf, dus zijn ze mede-eigenaar. En uit dien hoofde haalt men meestal ook de grootste sommen geld op.
Ik ben het met je eens dat de eigenaren uiteindelijk moeten bepalen of er wel of niet wordt verhuisd. Maar het zijn ook de eigenaren die bepalen hoeveel de CEO mag verdienen.
quote:Bedrijfsstructuur
Een Nederlandse en Japanse firma organiseerden een roeiwedstrijd tegen elkaar. Dit op de Maas met achtmansroeiboten. Er werd flink getraind. Beide teams kwamen topfit aan de start, maar de Japanners wonnen met een kilometer voorsprong. De Nederlanders waren zwaar aangeslagen en om de oorzaak van de nederlaag boven water te krijgen benoemde het topmanagement een projectteam om onderzoek te doen en aanbevelingen te geven.
Na langdurig en intensief onderzoek bleek dat de Japanners zeven man hadden die roeiden en één stuurman. In de Nederlandse boot stuurden zeven man en roeide er één. De leiding nam een adviesbureau in de arm voor een onderzoek naar de structuur van het Nederlandse team. Na wederom een langdurige studie kwamen de adviseurs tot de conclusie dat er teveel mensen stuurden en te weinig mensen roeiden.
Om een volgende nederlaag te voorkomen veranderde men de teamstructuur ingrijpend: er kwamen vier stuurmannen, twee hoofdstuurmannen, één stuurmanager en één roeier. Voor de roeier werd een prestatiewaarderingsysteem ingevoerd om hem nog meer te stimuleren. Het jaar daarop wonnen de Japanners met een voorsprong van twee kilometer.
Het management ontsloeg de roeier vanwege de slechte prestaties, verkocht de roeispanen en investeerde in een nieuwe boot. Het adviesbureau werd geprezen.
De AVA heeft m.i. alle instrumenten om die verantwoording te vragen. Als men dat dan niet doet... dan zal het mij jeuken dat die aandeelhouders veel geld verliezen aan onzinnige salarissen. Ik voel ook geen behoefte om in te grijpen als iemand veel te veel betaalt voor product A in winkel B omdat deze te lui is om te zien dat in winkel C product A voor de helft van het geld ligt.quote:Op zondag 18 mei 2008 11:12 schreef HiZ het volgende:
Het punt is alleen wel dat in veel gevallen die 'verantwoording' een wassen neus is. Ik heb helemaal geen probleem met hoge inkomens voor mensen die het waard zijn. Ik ben alleen niet zo overtuigd dat deze mensen het waard zijn. Ze zijn mij een beetje te hard bezig om uit beeld te houden wat hun eigen inkomensdeals zijn t.o.v. de werkelijke prestaties van het bedrijf.
Zelfs JC. begrijpt het niet meer dat de man die het licht uit mag doen ¤26.000.000 mee krijgt.quote:"Wat ik echt niet kan begrijpen, is dat een directeur die er in zeven jaar tijd in geslaagd is van zijn werk een enorme puinhoop te maken, toch met een kapitaal het zinkende schip mag verlaten. (...) Ik heb zelf één keer met deze Rijkman Groenink gesproken en ik had het eigenlijk meteen met die man gehad." (Johan Cruijff 23 april 2007)
Uit ervaring kan ik je vertellen dat dat onzin is.quote:Op zondag 18 mei 2008 13:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
als ik boven de ton per jaar verdien zou het me een worst wezen
Daar zit jouw denkfout.quote:Op zondag 18 mei 2008 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
het publiek bepaald alles zij zijn degene die je producten moeten kopen.
quote:Op zondag 18 mei 2008 13:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat dat onzin is.
hoezo dat je bent afhankelijk van de consumenten boycotten die je winkel omdat je je werknemers niet goed behandeld dan is het gedaanquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |