quote:AMSTERDAM - Topbestuurders van Nederlandse multinationals dreigen hun hoofdkantoor naar het buitenland te verplaatsen als de kritiek op hun salaris blijft aanhouden. Ze voelen zich gekrenkt en willen meer waardering voor hun inspanningen. Dat zeggen ze in het zaterdag te verschijnen boek Het grote graaien van Volkskrant-journalist Xander van Uffelen.
Topman Jeroen van der Veer van het olieconcern Shell, die afgelopen jaar 9,4 miljoen euro verdiende, zegt dat ‘we normale mensen zijn die ook normaal respect verdienen’. Bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer van het telecombedrijf KPN, die in het verleden onder vuur lag wegens zijn hoge optiewinsten, zegt dat alle aandacht voor een ‘select groepje bestuurders voelt als een beetje discriminatie’. Topman Michiel Boersma van energiebedrijf Essent noemt de reacties die enkele politici in 2005 over zijn inkomen maakten ‘ronduit beschamend’.
Talent trekt weg
Alle ophef over salarissen zal leiden tot het geruisloos verdwijnen van hoofdkantoren, menen de bestuurders. ‘Door alle ophef zullen bedrijven minder activiteiten in Nederland gaan ontwikkelen en zal het talent wegtrekken’, meent Scheepbouwer.
Van der Veer vindt dat de samenleving zich moet realiseren hoe groot Shell is. ‘Hier in Den Haag staat het hoofdkantoor van een van de grootste vijf bedrijven ter wereld. Niet onbescheiden bedoeld, maar qua winst en omzet is Shell bijvoorbeeld groter dan de optelsom van Unilever, Philips, Akzo Nobel en DSM bij elkaar. De keuze is aan de samenleving. Of je hebt een hoofdkantoor en neemt op de koop toe dat er een groot aantal mensen hier werkzaam is met hoge salarissen. Of niet. Ik merk dat er erg weinig begrip is voor de behoeften van een groot bedrijf. Dat vind ik ontstellend.’
Heel uitgesproken
De oud-bestuursvoorzitter van verzekeraar Aegon, Kees Storm, die tegenwoordig diverse commissariaten heeft, is heel uitgesproken over het vertrek van hoofdkantoren. ‘Als Aegon zijn hoofdkantoor met honderd man naar Baltimore verplaatst, zul je zien hoe snel Nederlandse journalisten het bedrijf vergeten. Vooruit, ze kijken nog twee jaar in het jaarverslag, maar daarna is het over en is er geen gezeur meer over salarissen. Bij Shell is de plaats van het hoofdkantoor heus nog niet uitgekristalliseerd. En zo zijn er meer. Hoofdkantoren, love them or lose them. Ze zeggen dat het niet gaat gebeuren: ik voorspel je dat het wel gaat gebeuren.’
Volgens sommige deskundigen zijn hoofdkantoren lastig te verplaatsen. Storm bestrijdt dat. ‘Ik heb het uitgezocht, je kunt overnight de directie van zes man verplaatsen naar een ander land en de rest van het bedrijf in Nederland laten.’
Fusies en overnames zijn een geschikt moment om hoofdkantoren te verplaatsen. Bij afgeketste fusiebesprekingen tussen ING en Crédit Suisse was besloten het hoofdkantoor te verplaatsen naar Brussel. Een belangrijke reden om Nederland te verlaten, aldus ingewijden, was het Nederlandse gedoe over salarissen.
huilies? ze hebben gewoon gelijk. en ga maar lekker weg dan? dat is een hoop geld dat aan de nederlandse economie onttrokken wordt.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)plaatst_hoofdkantoor
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
je snapt er niets van he?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
Ja!quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
De topmannen hebben groot gelijk.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
Idd de overheid en aan de overheid gebonden bedrijven moeten eest eens naar zichzelf kijken voor ze zich tegen ondernemingen aan gaan bemoeien waar ze in beginsel niks mee te maken hebben.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:02 schreef Pool het volgende:
Dat mensen bij Shell en Unilever veel verdienen is niet zo erg. Van mij mag er wel een belastingschijfje bij of een beperking in hun hypotheekrenteaftrek, maar niet teveel en ze moeten ook zeker het respect krijgen wat ze verdienen.
Ik heb het moeilijker met de salarissen van topmannen bij nutsbedrijven (hierboven al genoemd), ziekenhuizen, HBO-raden en -instellingen, universiteiten en allerlei zelfstandige bestuursorganen.
Eens!!quote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:02 schreef Pool het volgende:
Dat mensen bij Shell en Unilever veel verdienen is niet zo erg. Van mij mag er wel een belastingschijfje bij of een beperking in hun hypotheekrenteaftrek, maar niet teveel en ze moeten ook zeker het respect krijgen wat ze verdienen.
Ik heb het moeilijker met de salarissen van topmannen bij nutsbedrijven (hierboven al genoemd), ziekenhuizen, HBO-raden en -instellingen, universiteiten en allerlei zelfstandige bestuursorganen.
Helemaal mee eensquote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:02 schreef Pool het volgende:
Ook voor Groenink ?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
Voor Scheepbouwer heb ik wel waardering hoor. Dus Ad, mocht je dit lezen, bij deze.
Wat geeft hij gepresteerd dan?quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:01 schreef qonmann het volgende:
Ook voor Groenink ?
26 miljoen opgestreken ...quote:
Je snapt mijn retorische vraag best wel.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:09 schreef qonmann het volgende:
26 miljoen opgestreken ...
Geld verdienen is niet erg hoor. Dan moet het bedrijf die lieden niet aannemen tegen dergelijke beloningsvoorwaarden. Ik kijk gewoon naar wat Scheepbouwer heeft gedaan voor KPN en dat is heel veel, dus daarom kan ik dat wel waarderen. Dat er bedrijven zijn die hun topmannen belonen als zij slecht gepresteerd hebben vind ik overigens wel erg dom, zo werk je slecht gedrag in de hand.quote:En daar gaat het over
Het maakt niet uit wat een topbestuurder doet ..cachen doen ze (bijna) allemaal
Bijna onafhankelijk van hun presteren.
TT = Kop van artikelquote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:29 schreef DroogDok het volgende:
Je TT klopt niet, er wordt voorlopig nog helemaal niks verplaatst.
Daarnaast schijnen regeringen bedrjiven voordeeltjes te geven om ze in het land te krijgen/houden. Dan mag ik als belasting betaler toch eisen stellen?quote:Verder mag het bedrijfsleven iemand betalen wat ze willen lijkt me, daar heeft niemand wat mee te maken. Ik moet echter wel zeggen dat ik het bij nuts bedrijven als Essent, die toch een eerste levensbehoefte leveren op een markt met beperkte concurentie, wel weer een beetje twijfelachtig vindt.
Okayquote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
TT = Kop van artikel
[..]
Nee, de regering heeft niks te zeggen over de salarissen van private ondernemingen.quote:Daarnaast schijnen regeringen bedrjiven voordeeltjes te geven om ze in het land te krijgen/houden. Dan mag ik als belasting betaler toch eisen stellen?
Die huillies hebben wel groot gelijk. Hoe zou jij het vinden als je een bedrijf opricht, grootmaakt, daarna dik verdiend en dan met de nek aangekeken wordt door die jaloerse linkse kliek in de regerering? Dan ben je ook niet blij.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een huilies![]()
Ga maar lekker weg dan.
Maar ze "moet" wel voordelige omstandigheden scheppen voor die bedrijven. Dat is natuurlijk onzin.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:24 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Okay
[..]
Nee, de regering heeft niks te zeggen over de salarissen van private ondernemingen.
Dan moeten ze ook niet zeuren als er mensen zijn die zich uitlaten over de hoogte van hun beloning. Hoge bomen vangen veel wind.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:29 schreef DroogDok het volgende:
Je TT klopt niet, er wordt voorlopig nog helemaal niks verplaatst.
Verder mag het bedrijfsleven iemand betalen wat ze willen lijkt me, daar heeft niemand wat mee te maken.
Ze moeten niks.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 15:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar ze "moet" wel voordelige omstandigheden scheppen voor die bedrijven. Dat is natuurlijk onzin.
Blijkbaar wel als ze overwegen hun hoofdkantoor te verplaatsen. Je kan het huilie gedrag noemen, maar de gevolgen voor bijvoorbeeld het BBP of internationale uitstraling van Nederland zullen er zeker zijn.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 15:52 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dan moeten ze ook niet zeuren als er mensen zijn die zich uitlaten over de hoogte van hun beloning. Hoge bomen vangen veel wind.
Ze hebben het maar slecht hier, die topbestuurders!
Je liegt. Iedereen betaalt naast de premie ook de inkomensafhankelijke bijdrage. Verder betaalt men ook nog loonbelasting, wat bij DGA's meestal in de hoogste schijf zit, vermogensbelasting, etc etc.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 16:12 schreef RAVW het volgende:
Wel vreemd hoor iemand die voor 1000 Euro per maand moet rond komen betaald 117 euro aan de zorg per maand , maar iemand met een inkomen van 6 miljoen ook.
Jouw "gewone werkende man" heeft alle rechten en mogelijkheden om ook directeur te worden. De meeste DGA's zijn feitelijk gewoon mensen, met dezelfde kleur en genetisch materiaal, die meestal zelfs lager begonnen en gaandeweg opgeklommen zijn.quote:En dat de gewone werkende man dan alleen maar ontslag kan krijgen zonder extra's en vaak vele euro's er op achter uit gaan![]()
En zo is het dan ook.quote:Nee het wordt een tijd dat alles eens in % gedaan gaat worden , niets vaste bedragen , net zo als met een loon verhoging moet het met je vaste lasten ook zo zijn.
Het is ook huilie gedrag, als ze hier al niet tegen kunnen. Alsof ze constant door het slijk gehaald wordenquote:Op vrijdag 16 mei 2008 16:06 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Blijkbaar wel als ze overwegen hun hoofdkantoor te verplaatsen. Je kan het huilie gedrag noemen, maar de gevolgen voor bijvoorbeeld het BBP of internationale uitstraling van Nederland zullen er zeker zijn.
quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Die huillies hebben wel groot gelijk. Hoe zou jij het vinden als je een bedrijf opricht, grootmaakt, daarna dik verdiend en dan met de nek aangekeken wordt door die jaloerse linkse kliek in de regerering? Dan ben je ook niet blij.
Stelletje jaloers hippies in de politiekDalijk vertrekt écht elke boerenlul die nog wil werken en enig talent heeft naar het buitenland en dan zijn we wel met zijn allen gewoon de lul.
Dat moet de regering dus stoppen met het bedrijven naar de zin te maken ten koste van de belatingbetaler.quote:
Maar ik betaal er zelf voor.quote:Jij stelt prive toch ook eisen aan je woon genot? Zoals drinkwater, elektriciteit, openbaar vervoer, geen ratten in je huis, ziekenhuis, politie, brandweer, etc.
Maar ik betaal er zelf voor.quote:Hebben we dan nu ook iets over jou te zeggen als belastingbetaler? Je maakt er mooi wel gebruik van.
Die bedrijven worden gelokt met voordeeltjes. Ze betalen dus niet voor hun luxe. Ze profiteren van mijn belastinggeld, en willen daar een steeds hoger salaris bovenop.quote:
Als het je hier niet meer bevalt dan ga jij weg naar een land, gemeente, planeet waar het je beter bevalt en waar ze wel de juiste omstandigheden voor je kunnen scheppen of er in elk geval het dichste bij in de buurt komen. Dat is je recht en dus ook van die bedrijven.
Als alleen de overbetaalde top weg gaat blijft het bedrijf (en dus de arbeidsplaatsen) gewoon hier. Niets aan de hand dus.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 12:54 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De topmannen hebben groot gelijk.
Ga maar lekker weg?? Enig idee hoeveel arbeidsplaatsen dat kost en wat voor gevolgen dit heeft voor de economie.
Maargoed, typische kortzichtige linkse afgunst, Zonder deze topmannen en hun bedrijven zou de verzorgingstaat waar links Nederland zo voorstander is niet te betalen zijn.
Links = Iedereen even arm
idd stelletje jankers wat denken ze met deze actie te bereiken sympathie of zoquote:Op vrijdag 16 mei 2008 16:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het is ook huilie gedrag, als ze hier al niet tegen kunnen. Alsof ze constant door het slijk gehaald worden.
Grote ego's met lange tenen als je het mij vraagt. Dreigementen als deze doen het ook altijd heel goed bij het publiek trouwens. Het bevestigt maar weer eens dat deze "toppers" in hun eigen wereldje leven.
Die salarissen zijn simpelweg marktconform.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 17:19 schreef LordNemephis het volgende:
Met veel verdienen is niks mis maar als het butenproportioneel wordt mag dat best worden aangepakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |