abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58920646
'berokkend' wat een hip woord.
pi_58921046
Ik vind dit eigenlijk wel een mooi onderwerp voor GeenStijl.
Die kunnen een heel mooi artikel over deze meneer (On)Schuld schrijven teneinde nog meer publiciteit te krijgen.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
  Admin maandag 26 mei 2008 @ 15:58:11 #203
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58921165
quote:
Op maandag 26 mei 2008 15:51 schreef nachtdier2 het volgende:
Ik vind dit eigenlijk wel een mooi onderwerp voor GeenStijl.
Die kunnen een heel mooi artikel over deze meneer (On)Schuld schrijven teneinde nog meer publiciteit te krijgen.
Volgens mij heeft GS helemaal niet nóg meer publiciteit nodig
Zien wat ik kijk: trakt.tv
  maandag 26 mei 2008 @ 16:05:08 #204
158452 IQM
I am the one
pi_58921283
Verkapte waarom-komt-GS.tv-telkens-in-het-nieuws-en-moet-bij-ons-Sunchaser-zélf-nieuws-genereren-op-de-FP?-post.
Scio Melius
Op zaterdag 6 juni 2009 15:53 schreef Emimich het volgende:
Gelul.
  Admin maandag 26 mei 2008 @ 16:17:54 #205
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58921548
quote:
Op maandag 26 mei 2008 16:05 schreef IQM het volgende:
Verkapte waarom-komt-GS.tv-telkens-in-het-nieuws-en-moet-bij-ons-Sunchaser-zélf-nieuws-genereren-op-de-FP?[ afbeelding ]-post.
neuh, dat is vrij eenvoudig: de poen, marketing en contacten van de Telegraaf groep Verder ging het hier om iets compleet anders dan GS en vind ik 't eigenlijk wel belangrijk dat we niet al teveel afdwalen.
pi_58921597
quote:
Op maandag 26 mei 2008 14:15 schreef Danny het volgende:

[..]

als een radiostation stopt met uitzenden heb je geen muziek meer in je winkel. Toch zul je Buma moeten betalen voor gebruik van de muziek als je je radio aan hebt staan.
Ik zit er nog even over na te denken. Vooral wat betreft het internet heb je ook andere voorbeelden.
Veel wetenschappelijke publikaties zijn wel als abstract vrij beschikbaar op het net, maar als je het
volledige artikel wil lezen moet je je wel abboneren, of een bepaalde prijs bepalen om het voledige
artikel te kunnen downloaden. Daar is het heel duidelijk. Straight.

Ik kan er ook vrede mee hebben als een artiest geld vraagt aan de toeschouwers als hij zijn kunstje
in een zaaltje gaat uitvoeren en mensen daarop afkomen. Ook dat hij er controle op uitoefend dat er
in die zaal zonder zijn toestemming niet gefilmd wordt of andere opnames gemaakt worden. Maar
als hij zijn kunstje op straat gaat uitvoeren, dan kan hij wel z'n pet neerzetten en er op hopen dat
mensen er wat in gooien. Maar het is niet af te dwingen, ook is het dan niet te voorkomen dat er
vanuit het publiek foto's worden gemaakt.

Ik zie het internet toch wel als de straat, met een mogelijkheid om de toegang tot bepaalde info
af te schermen en slechts tegen betaling toegankelijk te maken. Zoals gebeurt met die weten-
schappelijke artikelen.

Het is rare materie.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  Admin maandag 26 mei 2008 @ 16:23:08 #207
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58921636
quote:
Op maandag 26 mei 2008 16:20 schreef barthol het volgende:

[..]

Ik zit er nog even over na te denken. Vooral wat betreft het internet heb je ook andere voorbeelden.
Veel wetenschappelijke publikaties zijn wel als abstract vrij beschikbaar op het net, maar als je het
volledige artikel wil lezen moet je je wel abboneren, of een bepaalde prijs bepalen om het voledige
artikel te kunnen downloaden. Daar is het heel duidelijk. Straight.

Ik kan er ook vrede mee hebben als een artiest geld vraagt aan de toeschouwers als hij zijn kunstje
in een zaaltje gaat uitvoeren en mensen daarop afkomen. Ook dat hij er controle op uitoefend dat er
in die zaal zonder zijn toestemming niet gefilmd wordt of andere opnames gemaakt worden. Maar
als hij zijn kunstje op straat gaat uitvoeren, dan kan hij wel z'n pet neerzetten en er op hopen dat
mensen er wat in gooien. Maar het is niet af te dwingen, ook is het dan niet te voorkomen dat er

Ik zie het internet toch wel als de straat, met een mogelijkheid om de toegang tot bepaalde info
af te schermen en slechts tegen betaling toegankelijk te maken. Zoals gebeurt met die weten-
schappelijke artikelen.

Het is rare materie.
mja, tussen logica en de interpretatie ervan door de wet/rechters zit nog weleens een verschil
  maandag 26 mei 2008 @ 16:35:51 #208
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_58921858
quote:
Op maandag 26 mei 2008 16:20 schreef barthol het volgende:
Maar als hij zijn kunstje op straat gaat uitvoeren, dan kan hij wel z'n pet neerzetten en er op hopen dat
Zodra je echter de straatmuzikant gaat filmen en dat filmpje ergens anders openbaarmaken, dan maak je al inbreuk op zijn naburig recht.

De parallel blijft er hoor:
Als je een foto op je website plaatst, dan mag het publiek ook die website bekijken of een foto van de website maken en die voor zichzelf bewaren. Zodra je echter die foto op een andere plaats openbaar gaat vertonen, dan maak je een inbreuk.

Het plaatsen van een rechtstreekse link naar een foto op andermans website, is daarmee ongeveer hetzelfde als wanneer je op straat een muzikant filmt en dat optredentje rechtstreeks uitzendt in een kroeg een paar straten verderop.

En als de muzikant daarover gaat klagen, dan staat hij in zijn recht als hij eist dat je de camera uitdoet. En doe je dat niet, dan ben je schadeplichting. En ja, dan is de muzikant net zo flauw als die Schuld.
  maandag 26 mei 2008 @ 16:59:15 #209
158452 IQM
I am the one
pi_58922269
Scio Melius
Op zaterdag 6 juni 2009 15:53 schreef Emimich het volgende:
Gelul.
pi_58922387
Dat je een foto met copyright niet zomaar op een andere site mag gebruiken, dat lijkt me wel duidelijk. Vraag is imho of een "platform" als Fok (of mijn site), waar gebruikers technisch gezien bepaalde vrijheden hebben om afbeeldingen te plaatsen, iets te verwijten valt wanneer een van de gebruikers de fout in gaat.

De jurisprudentie van dat cu2-geval lijkt gelukkig duidelijk te maken dat een rechter, wanneer op verzoek de foto gelijk verwijderd is, de kant van de site kiest ipv de rechthebbende. Verschil met CU2 is ook nog eens dat het in het geval bij Fok! slechts een deeplink betrof, en bij mij slechts een kopie van 50x50 pixels, wat me ook verzachtend lijkt (valt dat laatste niet onder fair use?)

benieuwd wat m'n "juridisch adviseur" er over zegt
pi_58922681
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_58922806
quote:
Op maandag 26 mei 2008 16:35 schreef Pool het volgende:

[..]

Zodra je echter de straatmuzikant gaat filmen en dat filmpje ergens anders openbaarmaken, dan maak je al inbreuk op zijn naburig recht.

De parallel blijft er hoor:
Als je een foto op je website plaatst, dan mag het publiek ook die website bekijken of een foto van de website maken en die voor zichzelf bewaren. Zodra je echter die foto op een andere plaats openbaar gaat vertonen, dan maak je een inbreuk.

Het plaatsen van een rechtstreekse link naar een foto op andermans website, is daarmee ongeveer hetzelfde als wanneer je op straat een muzikant filmt en dat optredentje rechtstreeks uitzendt in een kroeg een paar straten verderop.

En als de muzikant daarover gaat klagen, dan staat hij in zijn recht als hij eist dat je de camera uitdoet. En doe je dat niet, dan ben je schadeplichting. En ja, dan is de muzikant net zo flauw als die Schuld.
Het zal ongetwijfeld kloppen wat je zegt

Maar het blijft kriebelen bij mij, die ijsbeer in je avatar b.v. die afbeelding staat voor mijn gevoel niet op
fok, op fok staat slechts een venstertje waardoor ik naar tinypic.com kan kijken en waardoor ik hem
kan zien, en als ik die ijsbeer wil downloaden kan ik hem wel via fok op tinypic.com bereiken,
maar niet van fok downloaden. Ik kan hem allleen downloaden van tinypic.com. Nergens anders.

Een gevoel dat we met oude wetten te maken hebben en nieuwe media, en dat die wetten die op de
oude media zijn gebaseerd niet meer helemaal compatibel zijn met de nieuwe media. Het principe van
venstertjes kenmerkt de nieuwe media, en voor degene voor wie dat niet bevalt zijn er altijd nog
gordijntjes met b.v. gele kikkers.

Maar ik begrijp dat het om het juridische verhaal gaat, afspraken die gemaakt zijn, of die nu redelijk
zijn of niet.

groet.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  maandag 26 mei 2008 @ 17:47:58 #213
110625 vamos1
Timmaaaaah
pi_58923124
quote:
Op donderdag 17 april 2008 08:56 schreef Dromer het volgende:

[..]

Zoiets. Gewoon de Fok! psychoten uit R&P, POL etc. op dit topic wijzen en ze vertellen dat ze hun FOK! klankbord gaan kwijtraken. En dan eens kijken hoe snel ze met fakkels en hooivorken bij Schuld op de stoep staan.
Hoera! een woedende menigte!

─_(º.0)_/─
  Admin maandag 26 mei 2008 @ 18:00:04 #214
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58923333
quote:
Op maandag 26 mei 2008 17:06 schreef El_Hijo_Del_Jefe het volgende:
(valt dat laatste niet onder fair use?)
Fair Use bestaat in de Nederlandse wetgeving niet afaik. Het valt imo gewoon onder dezelfde regeling als de uitspraak in de zaak tegen martijn. Je biedt een plek waar users materiaal (waaronder plaatjes) kunnen plaatsen. Je kunt niet redelijkerwijze op de hoogte zijn van inbreuk op auteursrechten tenzij je hierop wordt gewezen. Als je op dat moment direct het materiaal verwijdert is er - volgens inmiddels twee rechters; die in de zaak tegen cu2 en die in de zaak tegen martijn - niets aan het handje. De overtreder is degene die het materiaal plaatst, niet degene die het platform faciliteert (iig zolang de core business niet het faciliteren van illegaal materiaal is).

[ Bericht 5% gewijzigd door Danny op 26-05-2008 18:22:48 ]
  maandag 26 mei 2008 @ 18:38:50 #215
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58923973
quote:
Op maandag 26 mei 2008 13:57 schreef barthol het volgende:

[..]

Tja, ik stel dat een foto niet wordt verveelvoudigd als er slechts naar 1 exemplaar "ergens" gelinkt wordt.
De foto wordt immers niet gedupliceerd.
Idd, dat zou ik ook zeggen.
Maar toch gaat men meestal van een ander principe uit, ook Brein bijvoorbeeld met embedden van muziek of filmpjes. Hoe de daadwerkelijke jurisprudentie daarvan ligt weet ik niet precies, hoewel ik het in de casus met embedded jijtube filmpjes van een tijd terug een zwakek basis vind.

Maar zoals Danny al aangeeft moet je bv ook afdragen voor radio in de winkel of op het werk; en dat is dan zelfs al iets waarvoor het radiostation al afdraagt!
[KNE]-Mod
  maandag 26 mei 2008 @ 18:43:32 #216
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_58924067
heeft fok geen eigen jurist of advocaat die zich over deze materie kan buigen Danny? dit lijkt me niet de eerste keer dat fok! te maken heeft met een evt. boete/aanklacht etc?

Ik heb nu het idee dat jij dit helemaal zelf mag gaan oplossen.
  Admin maandag 26 mei 2008 @ 19:12:21 #217
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58924690
quote:
Op maandag 26 mei 2008 18:43 schreef Het_Biertje het volgende:

Ik heb nu het idee dat jij dit helemaal zelf mag gaan oplossen.
uiteindelijk wel. Gelukkig zijn hier voldoende users met juridische achtergrond die zeer nuttige suggesties geven. Niet alleen in dit topic, maar ook via mail en pm.
  maandag 26 mei 2008 @ 19:49:17 #218
242 Pinball
Electric Monk
pi_58925470
quote:
Op maandag 26 mei 200817:21 schreef milagro het volgende:
http://www.eurostaete.eu/auteursrecht.htm leuke briefwisseling
Hun eigen conclusie van antwoord staat daar nog niet bij.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_58926005
quote:
Op maandag 26 mei 2008 19:49 schreef Pinball het volgende:

[..]

Hun eigen conclusie van antwoord staat daar nog niet bij.
Die is overigens prima, lekker duidelijk. Jammer dat de producties niet in te zien zijn.
Ook is het jammer dat de tegeneis laag is, gewoon om meneer Schuld even te laten voelen dat bij afwijzen van de vordering meneer Schuld alle kosten mag gaan betalen.
Al zou de rechter een deel er van toewijzen, het moet wel een beetje als een tik aankomen bij die Schuld.
pi_58932455
quote:
Op maandag 26 mei 2008 15:58 schreef Danny het volgende:

[..]

Volgens mij heeft GS helemaal niet nóg meer publiciteit nodig
Niet GeenStijl, maar de praktijken van deze man kunnen flink geopenbaard worden. GS doet dat op een manier waarop deze meneer (on)Schuld ongetwijfeld niet heel blij mee zal zijn.

Dat bedoelde ik dus...niet dat GS zelf meer publiciteit moet hebben want dat hebben ze inderdaad genoeg. Maar negatieve publiciteit voor PV Schuld.

Hij heeft natuurlijk gelijk om illegaal gebruik aan te pakken, maar de manier waarop is gewoon te schofterig voor woorden.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
  Admin dinsdag 27 mei 2008 @ 07:56:00 #221
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58933676
Even een lijst van slachtoffers van meneer Peter-Vincent Schuld en Stichting Swordstone:

Argusoog
Cervantes
Cinner
defrut.be (.doc)
EMKVoetbaldagen.nl (site)
FOK!
Lucaswashier
Het Echte Nieuws
Moviemeter.nl
Tilburgzeikt
Zaplog

Uitbreidingen op deze lijst zijn welkom...
  Admin dinsdag 27 mei 2008 @ 07:56:42 #222
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58933680
quote:
Op maandag 26 mei 2008 @ 23:08 schreef emkvoetbaldagen het volgende:
Triest maar waar, ook de site emkvoetbaldagen.nl kreeg een brief (niet aangetekend) en werd intimiderend, en in volstrekt belachelijk Nederlands, gesommeerd omdat we een foto van onze Johan Cruijff geplaatst hadden die we ergens van het internet hadden gekopieerd. Of we even 960 euro willen betalen, en dat noemen we dan 'de zaak in der minne schikken'. Emk Voetbaldagen organiseert 3 dagen voetbal voor kinderen in het Brabantse Nuenen. Low budget, non commercieel, liefdewerk oud papier...960 euro, da's de helft van onze complete begroting... het is een schande.... Die fotograaf Guus de Jong (oude 74 jarige man die de bewuste foto vast wel gemaakt heeft), die weet er zelfs van...spelen gewoon samen onder één hoedje, waarschijnlijk sam-sam... Volgens jurisprudentie volstaat het als je na een waarschuwing een foto direct weghaalt. Dit hebben we gedaan. Wat een stel...
(reactie op de column op de fp)
  dinsdag 27 mei 2008 @ 08:34:44 #223
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58934020
Ja, en zo'n organisatie heeft natuurlijk ook geen zin in een zaak, dus dan krijg je al snel dat ze toch gaan lappen.
Erg treurig deze zaken.
[KNE]-Mod
pi_58951661
Kunnen we niet allemaal ergens op onze eigen webspace het plaatje posten om die man te sarren?
  dinsdag 27 mei 2008 @ 22:37:15 #225
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_58952045
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 07:56 schreef Danny het volgende:

[Die fotograaf Guus de Jong (oude 74 jarige man die de bewuste foto vast wel gemaakt heeft), die weet er zelfs van...spelen gewoon samen onder één hoedje, waarschijnlijk sam-sam...]

(reactie op de column op de fp)
Ho hier moet je oppassen, hier ga je aannames maken waar je niks over kunt zeggen...

Maargoed, is een programma als Radar of Opgelicht niet wat dan?
  Admin dinsdag 27 mei 2008 @ 22:42:18 #226
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58952182
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 22:37 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ho hier moet je oppassen, hier ga je aannames maken waar je niks over kunt zeggen...

Maargoed, is een programma als Radar of Opgelicht niet wat dan?
dat zijn niet mijn woorden, maar die van EMKvoetbaldagen in een reactie op de column
pi_58952834
Ik heb zo'n idee dat die gasten 24/7 met zwetende handjes en een stijve pik het internet aan het afstruinen zijn naar volgende slachtoffers.
pi_58954680
quote:
Op maandag 26 mei 2008 @ 23:08 schreef emkvoetbaldagen het volgende:
Triest maar waar, ook de site emkvoetbaldagen.nl kreeg een brief (niet aangetekend) en werd intimiderend, en in volstrekt belachelijk Nederlands, gesommeerd omdat we een foto van onze Johan Cruijff geplaatst hadden die we ergens van het internet hadden gekopieerd. Of we even 960 euro willen betalen, en dat noemen we dan 'de zaak in der minne schikken'. Emk Voetbaldagen organiseert 3 dagen voetbal voor kinderen in het Brabantse Nuenen. Low budget, non commercieel, liefdewerk oud papier...960 euro, da's de helft van onze complete begroting... het is een schande.... Die fotograaf Guus de Jong (oude 74 jarige man die de bewuste foto vast wel gemaakt heeft), die weet er zelfs van...spelen gewoon samen onder één hoedje, waarschijnlijk sam-sam... Volgens jurisprudentie volstaat het als je na een waarschuwing een foto direct weghaalt. Dit hebben we gedaan. Wat een stel...

Huh nouh, een weduwenpensioen is anders ook niet veel Het is natuurlijk een hoop gezeik maar eigenlijk is het humor, twee (of 1?) van die oude schuinsmacheerders die de digitale snelweg onveilig maken en zich niet achter de gerniums laten plakken.

Kan me niet voorstellen dat ze mbt schadevergoeding een zaak hebben. Gaat het meer op uitlokking lijken. Hoe komen die foto's online en moet iemand zijn auteursrecht nog bewijzen of kan iedereen van alles claimen?

En er is toch ook zoiets als vrijheid van nieuwsgaring. Internet is de doos van Pandora, meer openbaar dan de openbare weg. Van alles wat onbeschermd via Google te vinden is mag je redelijkerwijs aannemen dat het al op honderduizenden pctjes gekopieerd is. Heb trouwens jarenlang voor grote producenten op publiciteit gewerkt en je mocht al van geluk spreken als er aan correcte bronvermelding werd gedaan.

Bizar, ik zie al dat ik aangifte kom doen van een gestolen fiets die ik in de Kalverstraat zonder slot heb laten staan, de dienstdoende agent gaat dan waarschijnlijk even een kopje koffie halen om je daarna met vochtige ogen en een meewarige glimlach te vertellen dat je de plicht hebt om je eigendommen te beschermen tegen diefstal. Op Internet zijn er ook genoeg manieren om dat te doen, via passwords, registratie, Intranet of gewoon naamsvermedling, whatever. De auteur mag ook best een beetje verantwoordelijkheid hebben, ondanks de wet op auteursrecht van een eeuw (!) geleden.

Zaak CU2
Jusqu'ici tout va bien...
pi_58955306
quote:
Hoe komen die foto's online en moet iemand zijn auteursrecht nog bewijzen of kan iedereen van alles claimen?
Iemand zal wel moeten kunnen bewijzen dat diegene het auteursrecht heeft. Maar op zich kan elke auteur van alles claimen. Claimen is immers niet meer dan geld vragen aan een ander en dat mag altijd. Dat is het hele lullige natuurlijk. Of je nu wel of niet betaald, je moet afwachten of iemand naar een rechter stapt, of je een advocaat nodig hebt wat je ook op kosten jaagt etc. Het is eigenlijk blufpoker.
Oh ... did my back hurt your knive?
  Admin woensdag 28 mei 2008 @ 08:07:36 #230
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58956067
De zaak tegen SDN (waar die lul de verkeerde foto claimde ) is door de rechter niet-ontvankelijk verklaard. Ik kreeg de uitspraak via email binnen. Als SDN nu eens aangifte zou doen van (poging tot) oplichting? Hij probeert toch geld los te peuteren op basis van valse informatie (een foto die niet van hem is). Dát zou nou eens een mooi procesje zijn.
  woensdag 28 mei 2008 @ 09:17:50 #231
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_58956919
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:54 schreef Manono het volgende:
Bizar, ik zie al dat ik aangifte kom doen van een gestolen fiets die ik in de Kalverstraat zonder slot heb laten staan, de dienstdoende agent gaat dan waarschijnlijk even een kopje koffie halen om je daarna met vochtige ogen en een meewarige glimlach te vertellen dat je de plicht hebt om je eigendommen te beschermen tegen diefstal. Op Internet zijn er ook genoeg manieren om dat te doen, via passwords, registratie, Intranet of gewoon naamsvermedling, whatever. De auteur mag ook best een beetje verantwoordelijkheid hebben, ondanks de wet op auteursrecht van een eeuw (!) geleden.
Maar als jij weet wie je fiets gestolen heeft en je spreekt diegene civielrechtelijk aan, dan zal de rechter bij voldoende bewijs dat het jouw fiets is gewoon je claim toewijzen. Ik word een beetje moe van al die scheve parallellen in dit topic.

Ik vind het onzin dat je bij alles dat je op internet plaatst meteen je auteursrecht kwijt zou moeten zijn. En het is nog grotere onzin dat de auteur de verantwoordelijkheid heeft om zijn werk af te schermen. Voor mensen die hun werken geheim houden, zijn het auteurs-, merken- en patentenrecht helemaal niet nodig, want ja, het is toch al geheim. Die rechten zijn er juist voor mensen die hun voortbrengselen wél willen openbaren, maar niet willen dat anderen het zonder hun toestemming verder mogen exploiteren. Of vind je soms ook dat Salmon Rushdie niet moet klagen als illegale uitgaven van zijn boeken worden uitgebracht; had hij zijn boeken maar moeten beveiligen.

Nee, het moet mogelijk zijn om voor je intellectuele eigendom op te komen. Wat dus betekent dat Danny moet ingrijpen als een rechthebbende bij hem klaagt over een inbreuk. Dat heeft Danny gedaan, dus dat is prima. Schadevergoeding is niet op z'n plek, want Danny heeft niets verwijtbaars gedaan en heeft in alle zorgvuldigheid gehandeld toen de inbreuk aan hem werd gemeld.
  Admin woensdag 28 mei 2008 @ 09:48:03 #232
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58957410
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 09:17 schreef Pool het volgende:

[..]

Maar als jij weet wie je fiets gestolen heeft en je spreekt diegene civielrechtelijk aan, dan zal de rechter bij voldoende bewijs dat het jouw fiets is gewoon je claim toewijzen. Ik word een beetje moe van al die scheve parallellen in dit topic.

Ik vind het onzin dat je bij alles dat je op internet plaatst meteen je auteursrecht kwijt zou moeten zijn. En het is nog grotere onzin dat de auteur de verantwoordelijkheid heeft om zijn werk af te schermen. Voor mensen die hun werken geheim houden, zijn het auteurs-, merken- en patentenrecht helemaal niet nodig, want ja, het is toch al geheim. Die rechten zijn er juist voor mensen die hun voortbrengselen wél willen openbaren, maar niet willen dat anderen het zonder hun toestemming verder mogen exploiteren. Of vind je soms ook dat Salmon Rushdie niet moet klagen als illegale uitgaven van zijn boeken worden uitgebracht; had hij zijn boeken maar moeten beveiligen.

Nee, het moet mogelijk zijn om voor je intellectuele eigendom op te komen. Wat dus betekent dat Danny moet ingrijpen als een rechthebbende bij hem klaagt over een inbreuk. Dat heeft Danny gedaan, dus dat is prima. Schadevergoeding is niet op z'n plek, want Danny heeft niets verwijtbaars gedaan en heeft in alle zorgvuldigheid gehandeld toen de inbreuk aan hem werd gemeld.
mee eens, al zou in alle redelijkheid ook openbaarmaking via zoekmachines aangepakt moeten worden. moviemeter heeft nu gezeik vanwege een avatar van 54x54 pixels. Dat is kleiner dan de foto's op zoekmachinepagina's. Dat is op zich ook nogal krom te noemen.
  woensdag 28 mei 2008 @ 09:55:12 #233
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58957533
Ik vraag me af of je voor een (bewerkte) avatar überhaupt een zaak kunt hebben, je zou bijna zeggen dat dat een parodie op of een soort parafraseren van het originele werk is.
[KNE]-Mod
pi_58957604
Kunnen de verschillende organisaties die nu door Schuld worden aangeklaagd niet samen werken om een procedure tegen hem te starten ofzo?
Hij is in Belgie al een keer veroordeeld wegens 'tergend en roekeloos geding', hebben ze zoiets ook niet in Nederland?

Een andere gedaagde, de hebben al een advocaat in dienst genomen.
quote:
hier een antwoord van onze advocaat over peter vincent schuld van de
heer verkoren de raadsman van peter vincent schuld,groetjes azielea
administrator van www.power-of-love.in

Geachte heer Verkoren,

Uw brief d.d. 4 maart 2008 ontving ik in goede orde.

In reactie op dit schrijven vraag ik uw aandacht voor het volgende.

Het lijkt erop dat uw cliënt zijn dagen besteedt aan het schrijven van
sommatiebrieven aan nietsvermoedende websites, waarin hij claimt recht te
hebben op irreële bedragen omdat foto's van zijn hand op de betreffende
websites 'geplaatst' zijn.
Met een opvallende afsluiting:
quote:
Tot slot: U vreest dat mijn cliënt mij aansprakelijk zal stellen
wegens een onjuist juridisch advies. Deze weinig professionele uitingen neem
ik maar niet serieus.

Met vriendelijk groet,

Mr. drs. M. Vissers
http://groups.google.com/group/be.tv/msg/0e7b2190ce03fc0d?
  Admin woensdag 28 mei 2008 @ 10:08:58 #235
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58957830
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 09:55 schreef ThE_ED het volgende:
Ik vraag me af of je voor een (bewerkte) avatar überhaupt een zaak kunt hebben, je zou bijna zeggen dat dat een parodie op of een soort parafraseren van het originele werk is.
omdat de foto is bijgeknipt noemt met dat 'verminking'. Daar staat een 'boete' op van 100% van het gangbare tarief.

Dus stel even dat een foto doorgaans voor 250 euro verkocht wordt.
gebruik van de foto: 250 euro
vermeerdering vanwege geen toestemming: 200% = 500 euro
geen naamsvermelding: 250 euro
verminking van het origineel: 250 euro

Dan kom je op 1250 euro uit. Dan nog sommatiekosten, uurloon etc en daar 19% btw over en je krijgt al snel een sommatie voor 2000+ euro. Voor een avatar
  woensdag 28 mei 2008 @ 10:10:50 #236
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_58957874
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 09:48 schreef Danny het volgende:

[..]

mee eens, al zou in alle redelijkheid ook openbaarmaking via zoekmachines aangepakt moeten worden. moviemeter heeft nu gezeik vanwege een avatar van 54x54 pixels. Dat is kleiner dan de foto's op zoekmachinepagina's. Dat is op zich ook nogal krom te noemen.
Ja, naar dat soort dingen zou eens goed gekeken moeten worden, misschien wel door de wetgever. In principe mag je citeren. Het is in de rechtspraak nog niet helemaal duidelijk hoe groot zo'n citaat nu mag zijn als het om een plaatje gaat. In de eerste zaak tegen Jaap.nl overweegt de rechtbank dit:
quote:
4.14 De vordering van de stichting onder 1 a) - een verbod tot het maken van inbreuk op auteursrechten - is te vaag en ongespecificeerd om voor toewijzing in aanmerking te komen. De stichting beschrijft trouwens zelf in haar vordering
sub 1 b) nauwkeurig waarom het haar in feite te doen is en in zoverre is de vordering sub 1 a) ook overbodig. Blijkens de vordering sub 1 b) heeft de stichting geen bezwaar tegen het overnemen van objectgegevens indien daarbij de beperking van één verkleinde foto ("thumbnail") en een beschrijving van maximaal 155 karakters in acht wordt genomen. De vraag is echter of deze, door de stichting getrokken, grens van het citaatrecht de juiste is. Op zichzelf heeft Plazacasa terecht aangevoerd dat de beperking tot 155 lettertekens nogal arbitrair is en dat met even veel recht van bijvoorbeeld 125 of 175 tekens zou kunnen worden uitgegaan. Daar staat tegenover dat partijen erbij zijn gebaat dat in de te treffen ordemaatregel een duidelijke maatstaf wordt gegeven, teneinde executiegeschillen zo veel mogelijk te voorkomen. Waarom het uiteindelijk gaat is dat het overnemen van de gegevens zich beperkt tot hetgeen zakelijk, functioneel en proportioneel is om een goede indruk te geven van hetgeen op de site van de makelaar wordt aangeboden. Dit een en ander kan, wat de beschrijving betreft, inderdaad worden bereikt met een maximum van 155 tekens waarnaast dan nog de adresgegevens en de vraagprijs mogen worden overgenomen. Ook het overnemen van één bij de beschrijving te plaatsen foto van 194x145 pixels - het formaat waarvan Plazacasa zich thans bedient - blijft binnen de aangegeven marge.
bron

ik zou zeggen dat een thunbnail van 55x55 dan ook zou mogen, mits dus wel duidelijk is waar het oorspronkelijke plaatje vandaan komt.
  woensdag 28 mei 2008 @ 10:12:55 #237
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58957920
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 10:08 schreef Danny het volgende:

Dan kom je op 1250 euro uit. Dan nog sommatiekosten, uurloon etc en daar 19% btw over en je krijgt al snel een sommatie voor 2000+ euro. Voor een avatar
Gelukkig ziet bijna niemand dat ik Bor de Wolf in mijn avatar heb dan. Anders krijg ik Fabeltjeskrant b.v. achter me aan.
Valt me mee dat Bruna nog niet achter de nijntjes aangaat, die schijnt daar nogal op te zijn.

Misschien dat ik er maar eens een stukje over schrijf op goldmember.retecool, toch best een bizarre zaak.
[KNE]-Mod
  woensdag 28 mei 2008 @ 10:13:25 #238
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_58957934
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 09:58 schreef SpaceSpiff het volgende:
Kunnen de verschillende organisaties die nu door Schuld worden aangeklaagd niet samen werken om een procedure tegen hem te starten ofzo?
Hij is in Belgie al een keer veroordeeld wegens 'tergend en roekeloos geding', hebben ze zoiets ook niet in Nederland?
Nee. Maar in België zijn de gewone kostenveroordelingen bij een verloren procedure normaliter wel lager.
  Admin woensdag 28 mei 2008 @ 10:13:51 #239
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58957945
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 10:10 schreef Pool het volgende:

ik zou zeggen dat een thunbnail van 55x55 dan ook zou mogen, mits dus wel duidelijk is waar het oorspronkelijke plaatje vandaan komt.
Dat wordt nergens ter wereld bij een avatar weergegeven.
  Admin woensdag 28 mei 2008 @ 10:15:11 #240
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58957975
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 10:12 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Gelukkig ziet bijna niemand dat ik Bor de Wolf in mijn avatar heb dan. Anders krijg ik Fabeltjeskrant b.v. achter me aan.
Valt me mee dat Bruna nog niet achter de nijntjes aangaat, die schijnt daar nogal op te zijn.

Misschien dat ik er maar eens een stukje over schrijf op goldmember.retecool, toch best een bizarre zaak.
wat betreft Nijntje hebben we al heel wat verwijderd op sommatie van advocaten van dick bruna. Die zitten daar echt wel actief achteraan.
  woensdag 28 mei 2008 @ 10:18:39 #241
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_58958049
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 10:15 schreef Danny het volgende:

[..]

wat betreft Nijntje hebben we al heel wat verwijderd op sommatie van advocaten van dick bruna. Die zitten daar echt wel actief achteraan.
Ja hè, ook van die politieke parodieën kan ik me herinneren, Bruna en Talpa staan er wel bekend om, geloofik. Maar die brengen zover ik weet dan weer geen kosten in rekening voor het gebruik als je het verwijderd, dat dan ook wel weer.
[KNE]-Mod
  Admin woensdag 28 mei 2008 @ 11:00:00 #242
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58958942
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 10:18 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ja hè, ook van die politieke parodieën kan ik me herinneren, Bruna en Talpa staan er wel bekend om, geloofik. Maar die brengen zover ik weet dan weer geen kosten in rekening voor het gebruik als je het verwijderd, dat dan ook wel weer.
precies. er wordt verzocht het te verwijderen. Geef je daar gehoor aan dan is de kous daarmee af. Zelfde geldt voor playboy, cijfers.net (ja, werkelijk; de oneliner-weetjes uit hun nieuwsbrief mag je niet gebruiken. Op geen enkele wijze. Kunnen ze nooit hardmaken imo, aangezien het om informatie gaat, maar die eigenaar heeft wel een hele grote mond én heeft een dossier over mij persoonlijk aangelegd naar eigen zeggen ). Zijn er wel meer die gewoon een verzoek indienen en daar verder niets mee doen als je het verzoek honoreert.
pi_58959745
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 09:17 schreef Pool het volgende:
Sorry meneer, ik ben dan ook vast niet zo juridisch onderlegd als u.
quote:
Tja, je hebt het over scheve parallellen, een boek is al beschermd, door de vaste vorm, de naamsvermelding en de copyrights die erin vermeld worden. Als Salmon Rushdie de teksten uit zijn boek los op Internet zet en miljoenen dit met 1 druk op de knop zouden kunnen kopieren, zou ik het inderdaad heel logisch vinden als verdraaide teksten uit zijn boek ergens aan de andere kant van de wereld worden verspreid. En dan mag hij een half land gaan aanklagen maar dan is het imo toch een geval van eigen schuld dikke bult.

Er wordt compleet voorbijgegeaan aan de aard van het medium, wat wil je ook, met een wet uit 1912. Het is imo krom dat auteurs ongelimiteerd gebruik mogen maken van de moderne verspreidingsvoordelen en wildgroei van het Internet om gratis hun naamsbekendheid te vergroten, maar dat ze zich zich op geen enkele manier rekenschap hoeven geven van hun eigen verantwoordelijkheid en de nadelen ervan. Vooral omdat nauwelijks te controleren is of, en hoeveel mensen er (commercieel) in de weer zijn met hun eigendommen. Maar goed.
quote:
Dat eerste ben ik met je eens en dat kan dan ook, dat laatste is iig mooi.
pi_58959880
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 08:07 schreef Danny het volgende:
De zaak tegen SDN (waar die lul de verkeerde foto claimde ) is door de rechter niet-ontvankelijk verklaard. Ik kreeg de uitspraak via email binnen. Als SDN nu eens aangifte zou doen van (poging tot) oplichting? Hij probeert toch geld los te peuteren op basis van valse informatie (een foto die niet van hem is). Dát zou nou eens een mooi procesje zijn.
Ik bedoel maar.
  Admin woensdag 28 mei 2008 @ 11:38:52 #245
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_58959916
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:32 schreef Manono het volgende:

Tja, je hebt het over scheve parallellen, een boek is al beschermd, door de vaste vorm, de naamsvermelding en de copyrights die erin vermeld worden.
Ook zonder naam, vaste vorm, naamsvermelding etc is het beschermd. Copyright vermelding heeft in Nederland geen enkele waarde.
pi_58960143
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:38 schreef Danny het volgende:
Ook zonder naam, vaste vorm, naamsvermelding etc is het beschermd. Copyright vermelding heeft in Nederland geen enkele waarde.

Dat weet ik, maar bij een boek zijn er iig voldonde redelijke gronden om aan te nemen dat het materiaal auteursrechtelijk beschermd is, alleen al door de vorm en wat het kost om die vorm samen te stellen.

even aangepast, had niet met deze zaak te maken

[ Bericht 4% gewijzigd door Manono op 28-05-2008 13:45:48 ]
pi_58960320
quote:
Op woensdag 16 april 2008 22:25 schreef Dementor het volgende:
Danny en betalen
* iets mompelt met goeie servers laat staan facturen

(verkapte tvp)

[ Bericht 18% gewijzigd door SharQueDo op 28-05-2008 11:59:19 ]
pi_58960369
Btw, vermelding van copyright mag in NL dan geen enkele juridische waarde hebben, het maakt het wel redelijk aannemelijk dat mensen weten dat ze het materiaal niet zomaar mogen kopieren.
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 09:48 schreef Danny het volgende:
Als auteurs verplicht zou worden aan bronvermelding te doen is er niets aan de hand. Want aan de andere kant willen diezelfde auteurs waarschijnlijk graag dat hun werk via zoekmachines te vinden is.
  woensdag 28 mei 2008 @ 13:05:39 #249
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_58962030
ach dit zal allemaal wel weer loslopen
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  woensdag 28 mei 2008 @ 13:12:00 #250
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_58962165
Gelukkig dat de praktijken van die Schuld volop aandacht krijgt. Misschien voorkomt het slachtoffers.
Géén kloon van tvlxd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')