over welk vroeger heb jij het?? 65 jaar geleden waren ze ook de k.. op naar veiliger oordenquote:[b]Op zaterdag 5 april 2008 19:37
Vroeger ging het nog wel eens anders, koningen vochten mee, en waren leiders in de legers..
Ja betekent dat je weigert hé.quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:09 schreef supersayan het volgende:
Ligt eraan tegen welk land en om welke reden. Maar ik denk dat ik toch wel ja zegoorlog is cool jeweets
Stel je niet zo aan man. Dat jaloerse gezeik altijd, om te kotsen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 19:37 schreef MdMa98 het volgende:
dit kutland ga ik iig niet verdedigen.. zelf vechten, terwijl balkenende veilig bij wilders in de schuilkelder zit?
Vroeger ging het nog wel eens anders, koningen vochten mee, en waren leiders in de legers..
Jij speelt te veel spelletjesquote:Op zaterdag 5 april 2008 21:45 schreef Rosbief het volgende:
Ik zou dus echt nooit meevechten in de frontlinies he, hooguit een beetje medkits uitdelen ofzo.
quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:33 schreef Willy84 het volgende:
Dienstplicht weigeren in geval van een serieuse oorlogssituatie lijkt mij echt onmogelijk. Dan heb je dus echt serieuse problemen. Als het voortbestaan van Nederland op het spel staat denk ik dat je gewoon tegen de muur gezet kan worden als "verrader". In het geval dat het voortbestaan van Nederland op het spel staat lijkt me dat ook legitiem. Je bent verplicht je vaderland te dienen.
quote:Desertie is in Nederland, zoals in de meeste andere landen, een strafbaar feit. Het is als misdrijf strafbaar gesteld in artikel 100 van het Wetboek van Militair Strafrecht. Wanneer een ongeoorloofde afwezigheid langer dan 30 dagen duurt (in oorlogstijd 7 dagen), is sprake van desertie. Ook is sprake van desertie indien de verdachte het oogmerk had om zich aan zijn dienstplicht te onttrekken of zelfs over te lopen. Ten slotte spreekt men ook van desertie als de afwezigheid ertoe leidt dat de militair een buitenlandse reis misloopt. De straf is 2 jaar gevangenisstraf of een boete van de vierde categorie in vredestijd, en 7½ jaar gevangenisstraf of een boete van de vijfde categorie in oorlogstijd.
Desertie is desertie....quote:Voor het geval het gaat om het verdedigen van Aruba of vechten in Afghanistan gaat bovenstaand verhaal uiteraard niet op. Dit zijn keuzes van de overheid en dan moeten ze die keuzes maar uitvoeren met mensen die daar zelf voor kiezen.
Ik zou in de eerste situatie dus ook nooit weigeren om in dienst te gaan.
Geniet er van! Hier geen rellen en oorlog om geloof of een stukje land. Laat de andere landen maar lekker de boel uitzoeken. We betalen immers allemaal mee, aan wederopbouw van oorlogslanden. Jazeker en dat via de belastingcenten. Je weet wel, dat geld wat je kwijt raakt, terwijl je er wel hard voor werkt. Hoewel sommigen van ons niet, Helaas gaat je eigen geld ook naar die doelgroep.quote:Op zaterdag 5 april 2008 21:30 schreef waht het volgende:
Nee ik zou niet weigeren.
[..]
Stel je niet zo aan man. Dat jaloerse gezeik altijd, om te kotsenJe hebt gelijk. vechten is voor mietjes.En idd, Nederland is echt een kutland. Wat een hel is het om hier te leven he? Internet Fok! is zo langzaam, de koeler videokaart van je computer maakt zo'n herrie, je moet met je auto in de file staan 5 minuten naar je werk rijden, je moet in de rij staan bij de winkel met dat goedkope voedsel doet je boodschappen bij Deen, de verwarming in je huis doet er te lang over om warm te worden staat altijd uit, het licht in je kamer gaat een seconde te laat aan werkt uitstekend, het bereiden van je avondmaaltijd laat het huis zo stinken duurt maar 5 minuten, je moet op een knopje duwen om je tv aan te doen televisie staat standby.... wat een hel heerlijk leven zeg.
![]()
Geniet ervan, stelletje zeikerds. Of willen jullie je anders bij de rest van de wereldbevolking voegen, die allemaal in een hemel op aarde leven? Ondertussen geven bepaalde helden hun leven zodat jullie in deze hel die we Nederland noemen kunnen leven.
*roept iets met middeleeuwen*quote:Op zaterdag 5 april 2008 19:48 schreef john6 het volgende:
[..]
over welk vroeger heb jij het?? 65 jaar geleden waren ze ook de k.. op naar veiliger oorden
Dus je vindt Nederland niet een kutland en hebt het wel degelijk naar je zin hier?quote:Op zondag 6 april 2008 00:13 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
Geniet er van! Hier geen rellen en oorlog om geloof of een stukje land. Laat de andere landen maar lekker de boel uitzoeken. We betalen immers allemaal mee, aan wederopbouw van oorlogslanden. Jazeker en dat via de belastingcenten. Je weet wel, dat geld wat je kwijt raakt, terwijl je er wel hard voor werkt. Hoewel sommigen van ons niet, Helaas gaat je eigen geld ook naar die doelgroep.
Wat een geraaskal. De nee-roepers (ja in het geval van de TT) zijn lui, risico-vermijdend, voelen geen verbindtenis met het land, voelen zich niet verplicht tot actie. Dat soort mensen vullen geen verzetsgroep, in een oorlog zullen zij zich stil houden. Enkelen zullen misschien karakter tonen, omdat vijanden hun persoonlijke levensfeer binnenvallen, maar in het algemeen zullen zij nimmer het hardst knokken.quote:Op zondag 6 april 2008 01:05 schreef AchJa het volgende:
Het leuke is dat mensen die een broertje dood aan gezag en dat soort zaken hebben, vaak uit eigen beweging het hardst knokken in verzetsbewegingen of andere voor de vijand irritante zaken. Ik hoop op meer van jullie!
Zodat je het in de toekomst nog steeds naar je zin zult hebben. Ik heb het naar mijn zin in het huidige Nederland en zie dat niet graag veranderen. En aangezien de wereld nou eenmaal opgedeeld is in landen, soevereine landen, is het niet meer dan logisch dat de verdediging, indien dat nodig zou zijn, bij de grenzen van dat land begint. Je zou dit eventueel kunnen verleggen naar de grens van de EU, maar ik voel me persoonlijk minder geneigd om bij de Poolse grens te gaan staan dan bij de Nederlandse. Simpelweg omdat ik Nederland ken, hier toevallig geboren ben, hier vrienden en familie heb etc. etc.quote:Op zondag 6 april 2008 01:27 schreef Strani het volgende:
Waht, waarom zou het zo moeten zijn dat als je het ergens naar je zin hebt, je daar dan direct voor zou moeten vechten?
Iedereen kan zijn/haar eigen dorp/stad dan wel gaan verdedigen maar het zal veel effectiever zijn om een gezamenlijke verdediging te hebben bij de grenzen van het grotere geheel, Nederland. Niet elk dorp zal namelijk een degelijke verdediging kunnen bieden. Grote steden daarentegen hebben een overvloed aan mankracht en kunnen dat delen met de rest. Het zal een chaos worden als elke gemeente een aparte krijgsmacht zou hebben. Een nationale krijgsmacht waar iedereen uit het hele land samenwerkt is wat dat betreft veel beter. Ik snap hoe je er meer voor voelt om je directe omgeving te beschermen, maar zo voelt iedereen dat. Ik hoop echter dat je inziet dat het veel effectiever zal zijn om een landelijk georganiseerde verdediging te hebben dan dat iedereen op eigen houtje aan de slag gaat.quote:Kijk, als blijkt dat ik zou moeten vechten voor het dorp waar ik ben opgegroeid zou ik dat best doen..voor de mensen die ik daar ken, voor de omgeving..maar het land? Waarom zou een Duitser uit Dresden moeten vechten voor Dusseldorf maar bij ons houdt het op bij Venlo? Het slaat uiteindelijk toch ook nergens op?
Karma is a bitch!quote:Op zondag 6 april 2008 01:05 schreef AchJa het volgende:
Het leuke is dat mensen die een broertje dood aan gezag en dat soort zaken hebben, vaak uit eigen beweging het hardst knokken in verzetsbewegingen of andere voor de vijand irritante zaken. Ik hoop op meer van jullie!
Welke redenen anders dan politieke redenen zijn er nog meer om oorlog te voeren? Een economische reden is er trouwens niet, oorlog is aantoonbaar slecht voor de economie.quote:Op zondag 6 april 2008 03:52 schreef Geqxon het volgende:
Ik zou dienstplicht niet weigeren, wel zou ik weigeren om te vechten in oorlogen voor politieke of economische redenen.
Het verdedigen van een land? Je weet wel, dat waar we in 1940-1945 zo slecht in waren.quote:Op zondag 6 april 2008 03:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Welke redenen anders dan politieke redenen zijn er nog meer om oorlog te voeren? Een economische reden is er trouwens niet, oorlog is aantoonbaar slecht voor de economie.
Dat is toch ook een politieke reden, sterker nog, iets wat wij een land noemen is in feite gewoon een politieke afspraak.quote:Op zondag 6 april 2008 04:01 schreef Geqxon het volgende:
Het verdedigen van een land? Je weet wel, dat waar we in 1940-1945 zo slecht in waren.
die hoge straffen voor desertie landverraad etc. zijn natuurlijk zo hoog om te voorkomen dat als het een dagje wat tegenzit op het slagveld iedereen zegt bekijk het maar.quote:Op zondag 6 april 2008 00:26 schreef Strani het volgende:
Ik ben zelf net als TS enorm tegen het principe dienstplicht. Ook vaderlandsliefde kan niemand worden opgedrongen. Als je niet per sé je land wilt dienen betekent dat dan direct dat je niks met het land hebt? Tuurlijk wel, je hebt wat met waar je geboren bent. Maar sommige mensen denken verder nou eenmaal niet zo zwart-wit dat die liefde bij de grens ophoudt.
Ik vind 7.5 jaar overigens een absurde straf voor desertie. Voor overlopen geldt dat ook. Stel nou dat je het gevoel hebt dat de tegenstander neutraal gezien misschien wel de betere partij is? Wie kan jou dan dwingen hoe dan ook voor je 'eigen team' te blijven vechten?
Het blijft een vreemd gegeven, landen en vaderlandsliefde.
oorlog kan wel zijn om een slechte economische situatie af te wenden of te voorkomen.quote:Op zondag 6 april 2008 03:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Welke redenen anders dan politieke redenen zijn er nog meer om oorlog te voeren? Een economische reden is er trouwens niet, oorlog is aantoonbaar slecht voor de economie.
Maar dat maakt die oorlog natuurlijk niet minder slecht voor de economie. Overigens vraag ik me ook af wat de vijand heeft aan een geblokkeerde haven.quote:Op zondag 6 april 2008 04:15 schreef Caesu het volgende:
oorlog kan wel zijn om een slechte economische situatie af te wenden of te voorkomen.
als bijvoorbeeld de internationale wateren rond de haven van rotterdam geblokkeerd zouden worden door een zeemacht van een ander land, dan betekent dat oorlog.
Natuurlijk, maar dat heeft niks met economie te maken, maar alles met politiek.quote:Op zondag 6 april 2008 04:24 schreef DrDentz het volgende:
bv de Belgische vloot die Rotterdam afsluit om Antwerpen groter te laten worden.. dan trekken we ten strijde om Belgie te veroveren natuurlijk
Ja maar dat het woordje economie er in voor komt maakt het nog geen economisch motief, oorlog kent echt alleen maar een politiek motief. Het economische motief kan er niet zijn omdat oorlog helemaal niet goed is voor de economie. Als België zegt dat zij Rotterdam van die vuile Hollanders af willen pakken om daarmee hun Wereldrijk te financieren, dan noem ik dat een politiek motief, en niet een economisch motief.quote:Op zondag 6 april 2008 04:28 schreef DrDentz het volgende:
Belgie kan toch uit economisch oogpunt de haven van Rotterdam blokkeren, omdat een grotere Antwerpse haven de Belgische economie stimuleert
Waarom zou er een economisch motief zijn? Een oorlog is desastreus voor de economie. Kijk maar eens naar de armste landen ter wereld, dat zijn landen waarin bandieten en ander tuig al jarenlang oorlogen voeren.quote:
Bullshitquote:Op zondag 6 april 2008 03:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
QFT.quote:Op zaterdag 5 april 2008 21:47 schreef Swetsenegger het volgende:
Soms.... vind ik het jammer dat de dienstplicht niet meer bestaat.
Eensch is.quote:Op zondag 6 april 2008 12:26 schreef De_Ananas het volgende:
Als we worden aangevallen zou ik misschien wel vrijwillig in het leger gaan. Sommige mensen hebben nog vaderlandsliefde en hebben respect voor hun grootouders die in bezet gebied hebben gewoont. Alle deserteurs mogen voor mijn part afgeschoten worden als we worden binnen gevallen
Dienstplicht wordt nu toch alleen maar ingevoerd als Nederland in gevaar is?quote:Op zondag 6 april 2008 13:13 schreef SeLang het volgende:
Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen dienstweigeren als je dienstplichtig bent en 14 maanden roest van tanks af moet krabben of een situatie waarbij daadwerkelijk de vrijheid van Nederland in gevaar is.
Overigens heb je in het laatste geval sowieso geen keus: bij desertie in oorlogstijd kan de doodstraf worden opgelegd.
Gewoon milities vormen net als in Irak enzo. Kan je nog genoeg schade doen aan buitenlandse legers.quote:Op zondag 6 april 2008 13:33 schreef Strani het volgende:
Bedankt Waht and Caesu, duidelijke antwoorden.
In weze is er natuurlijk ook geen perfecte oplossing. Als we met z'n allen worden opgeroepen zijn we inderdaad kanonnenvoer, want behalve degenen van ons die nu al professioneel in het leger zitten, zijn we allemaal kansloos.
Maar goed er is inderdaad wel een heel groot verschil tussen oorlogs- en vredestijd. In tijden van oorlog heb je inderdaad weinig keus maar persoonlijk denk ik dan dus dat het al te laat is. In tijden van vrede zou ik misschien nog wel op komen dagen ook maar zou wel een heel vervelend soldaatje worden verwacht ik zo. Leger of niet, een commandant kan de pupillen wel normaal behandelen en zeker in vredestijd.
Trouwens, misschien kunnen de profi's hier wat over zeggen: Zou bij een moderne oorlog de dienstplicht nog wel nodig zijn gezien het aantal grondtroepen aanzienlijk is verminderd in vergelijking met bijvoorbeeld de wereldoorlogen?
hebben we de wapens niet voor.quote:Op zondag 6 april 2008 13:34 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Gewoon milities vormen net als in Irak enzo. Kan je nog genoeg schade doen aan buitenlandse legers.
In oorlogstijd kan je zo een paar geweren kopen/vinden. Als ze dat in Irak al kunnenquote:Op zondag 6 april 2008 15:25 schreef Pumatje het volgende:
[..]
hebben we de wapens niet voor.
Weigeren zou ik dus nooit doen, mijn opa en voorgaande generaties zouden zich omdraaien in hun graf.
Weigeraars mogen van mij tegen de muur in het geval wij de partij zijn die wordt aangevallen.
Nonsens, met het huidige Belgische leger kost die invasie 3 kogels een een paar duizend liter dieselolie.quote:Op zondag 6 april 2008 04:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou er een economisch motief zijn? Een oorlog is desastreus voor de economie. Kijk maar eens naar de armste landen ter wereld, dat zijn landen waarin bandieten en ander tuig al jarenlang oorlogen voeren.
ik zie oorlog hetzelfde als voetbal. dus nee, ik verdedig niet mee.quote:Op zondag 6 april 2008 01:17 schreef waht het volgende:
[..]
Dus je vindt Nederland niet een kutland en hebt het wel degelijk naar je zin hier?
En als de mogelijkheid zich aandringt datgene te verdedigen doe je dat niet? Of doe je dat liever naar eigen inzicht op eigen manier?
Dat is wel heel zwart wit. Ik zie mezelf alleen vechten als het Nederlands belang (want daardoor worden oorlogen gestart) geheel aansluit bij mijn eigen ideeën over wat juist is. En dat is bij mij over het algemeen zo vreedzaam mogelijk. Ook als Nederland aangevallen wordt. (voor zover dat soort oorlogen nog mogelijk zijn in het geregionaliseerde westen)quote:Op maandag 7 april 2008 15:01 schreef Roflbroek het volgende:
Ik zou het wel kut vinden, maar ik zou het niet weigeren. Het hoort gewoon bij je plichten.
In oorlogstijd mogen weigeraars van mij tegen de muur.
Prutsargument. Wat mij betreft hoeft namelijk niemandquote:Op maandag 7 april 2008 16:32 schreef TiMPiN het volgende:
Nee, weigeren zou ik niet doen. Je bent niet de enige die moet dus niet zeiken
Jij hebt alleen niks te zeggen als wij worden aangevallen. Dan hoor je maar gewoon naar de overheid te luisteren en ons land te verdedigenquote:Op maandag 7 april 2008 16:38 schreef thettes het volgende:
[..]
Prutsargument. Wat mij betreft hoeft namelijk niemand
Die dingen kan je ook leren op andere manieren, hoor.quote:Op maandag 7 april 2008 16:45 schreef TiMPiN het volgende:
Klopt erg kort door de bocht, maar ik denk dat men aan diensttijd sowieso wel veel heeft voor de rest van je leven. Niet te veel zeiken, tegen een tegenslag kunnen en niet meteen de handdoek in de ring gooien etc
Het gaat over dienstplicht als Nederland wordt aangevallen toch? Lijkt me niet dat je dan wc's gaat poetsenquote:Op maandag 7 april 2008 17:51 schreef katerwater het volgende:
[..]
Die dingen kan je ook leren op andere manieren, hoor.
Nu klinkt het alsof legerdienst de enige manier is om te kunnen sterken.
Ik ken overigens mensen die hoegenaamd niets heeft gehad. Die moest de hele tijd wc's poetsen
Bron?quote:Op zondag 6 april 2008 03:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[...] Een economische reden is er trouwens niet, oorlog is aantoonbaar slecht voor de economie.
Wat aardig van je dat niemand dat hoeft. Hopelijk is de vijand ook zo aardig om je familie met rust te laten.quote:Op maandag 7 april 2008 16:38 schreef thettes het volgende:
[..]
Prutsargument. Wat mij betreft hoeft namelijk niemand
Hier gaat het over dienstplicht als Nederland aangevallen wordt, is heel wat andersquote:
quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:32 schreef kasteelheer het volgende:
ik dacht dat er in Nederland wel meer mensen met vaderlandsliefde rondliepen.
Zelf zou ik Nederland echter niet beschermen want ik heb in dat land niets te zoeken.
Moest België daarentegen bedreigd worden zou ik niet twijfelen om zelf de wapens op te nemen. Het is het land waar ik mijn ganse leven aan te danken heb en dit is wel het minste wat ik terug kan doen.
Ik begrijp eigenlijk niet dat je je eigen land liever kapot ziet gaan dan eens moeite te doen om te vechten voor je eigen familie en landsgenoten.
Ik snap er ook helemaal niks van. Vaderlandsliefde en solidariteit is bij sommigen ver te zoeken. Snapt dan echt niemand dat het onwijs (toevallig) geluk is dat je hier bent geboren en niet in, ik noem maar wat, Oeganda. Uiteraard zijn alle politici klootzakken en maken ze het land kapot, maar als je dat even wegdenkt en je ogen open doet zie je veel waar je dankbaar voor kan zijn. Geloof het of niet maar dat is Nederland. En met een beetje geluk kunnen onze nakomelingen daar nog steeds dankbaar voor zijn.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:32 schreef kasteelheer het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet dat je je eigen land liever kapot ziet gaan dan eens moeite te doen om te vechten voor je eigen familie en landsgenoten.
Ik ben wél solidair, maar het idee van een vaderland staat me minder aan. Dus niet vechten voor het vaderland maar hoogstens om iets wat ik als goed beschouw te beschermen. Dat ligt alleen meer in cultuur en normen en waarden (zeer breed, van sociaal stelsel tot sommige klassiek-liberale en ook sociale grondrechten) verscholen dan in het idee van een soort diepere liefde voor Nederland. Overigens zou ik wel voor vrienden en familie vechten. Ik geloof namelijk niet dat een land inherent goed of kwaad is, maar bepaalde mensen kunnen dat natuurlijk wel zijn.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:42 schreef waht het volgende:
[..]
Ik snap er ook helemaal niks van. Vaderlandsliefde en solidariteit is bij sommigen ver te zoeken. Snapt dan echt niemand dat het onwijs (toevallig) geluk is dat je hier bent geboren en niet in, ik noem maar wat, Oeganda. Uiteraard zijn alle politici klootzakken en maken ze het land kapot, maar als je dat even wegdenkt en je ogen open doet zie je veel waar je dankbaar voor kan zijn. Geloof het of niet maar dat is Nederland. En met een beetje geluk kunnen onze nakomelingen daar nog steeds dankbaar voor zijn.
Uiteraard lijkt er vandaag geen enkele noodzaak te zijn om ooit nog de dienstplicht in te stellen. De eerste wereldoorlog was namelijk de oorlog om alle andere oorlogen te beëindigen. Maar iets zegt mij dat het getij kan keren. Wie weet wat jullie er dan van vinden.
Je bent een vrouw, vrouwen horen niet aan het front thuis. Jullie worden maar zusters of pleziermeisjes.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:57 schreef Floripas het volgende:
Fuck ja, ik zou weigeren.
Ik zou het echt niet kunnen opbrengen om iemand anders dood te maken.
alsof geen logistiek&bevoorrading of Verbindingen vacatures zouden worden gevuld met dienstplichtigen.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:57 schreef Floripas het volgende:
Fuck ja, ik zou weigeren.
Ik zou het echt niet kunnen opbrengen om iemand anders dood te maken.
Jij vindt Nederland op dit moment niet 'goed'? Jij vindt het huidige Nederland geen goede plek voor je (toekomstige) kinderen? Globaal gezien dan hè. Geen enkel land is perfect, maar als je het relatief bekijkt komen landen als Nederland, Denemarken, Finland en Canada een heel eind. Dát is zeker iets wat ik zou verdedigen. En indirect verdedig ik daar ook mijn familie en vrienden mee. Ik gaf ergens eerder al aan dat een samenwerking qua verdediging vele malen effectiever is.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:53 schreef thettes het volgende:
[..]
Ik ben wél solidair, maar het idee van een vaderland staat me minder aan. Dus niet vechten voor het vaderland maar hoogstens om iets wat ik als goed beschouw te beschermen. [..]
Overigens zou ik wel voor vrienden en familie vechten. Ik geloof namelijk niet dat een land inherent goed of kwaad is, maar bepaalde mensen kunnen dat natuurlijk wel zijn.
Dat dus....quote:Op zaterdag 5 april 2008 19:35 schreef Hertog_Martin het volgende:
nog liever een eigen strijd met de overheid aanga dan met de vijand van dat moment.
Er ligt echter wel een verschil tussen welke situatie het betreft, of we bv aangevallen worden of zelf een oorlog zijn begonnen.
Maar iig no way dat ik strijd voor iets waar ik niet achter sta.
Doodstraf voor dienstweigering? Tja, dan zou ik maken dat ik weg kwam waarschijnlijk.quote:Hoe zouden jullie handelen? Hoever zouden jullie gaan om onder de verplichting proberen uit te komen? Gevangenisstraf van enkele maanden te doen, maar levenslang ook? Wat als de doodstraf weer ingesteld wordt voor de 'verraders'?
Hell no, ik geloof niet in vechten voor het "vaderland".quote:Of zou je ten alle tijden Nederland verdedigen, hoe de oorlog ook tot stand is gekomen?
Ik hoop dat de Duitsers als eerste je familie verkrachten als ze binnenvallenquote:Op donderdag 10 april 2008 17:58 schreef desaparacido het volgende:
Dulce et decorum est pro patria mori, am i rite?
Het vaderland kan me aan m'n reet roesten, het leger ook. Ik heb er gewoon niks mee, ik kies liever zelf, waarvoor, waar en wanneer ik het mijne verdedig. Dus ja, ik zou weigeren.
Die liggen het dichts bij en Belgie verslaan we welquote:Op donderdag 10 april 2008 18:26 schreef Strani het volgende:
Ook mooi genuanceerd Ananas. En de Duitsers? Die tijd is nou toch echt wel geweest hoor.
Kijk, er zijn ook andere manieren om je te verzetten tegen een vijand. Zou ik dienst weigeren? Ik weet het niet. Stel dat ik dat zou doen, zou ik dan op een andere manier wat tegen de vijand doen? Wellicht. Een land in oorlog heeft meer nodig dan alleen soldaten. Er zijn vele verzetstrijders uit de 2e wereldoorlog die nog nooit een legerkamp van binnen hebben gezien.
Ik denk dat voor je mensen gaat beoordelen voor het weigeren van dienst, je eerst de vraag moet stellen: "Wil je wel wàt tegen de vijand doen of wil je afwachten tot anderen het voor je opknappen?"
Die denkfout hebben we al eerder gemaakt meen ik me te herinnerenquote:Op donderdag 10 april 2008 18:32 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Die liggen het dichts bij en Belgie verslaan we wel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |