abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57892929
quote:
Op maandag 7 april 2008 16:45 schreef TiMPiN het volgende:
Klopt erg kort door de bocht, maar ik denk dat men aan diensttijd sowieso wel veel heeft voor de rest van je leven. Niet te veel zeiken, tegen een tegenslag kunnen en niet meteen de handdoek in de ring gooien etc
Die dingen kan je ook leren op andere manieren, hoor.
Nu klinkt het alsof legerdienst de enige manier is om te kunnen sterken.

Ik ken overigens mensen die hoegenaamd niets heeft gehad. Die moest de hele tijd wc's poetsen
pi_57893476
quote:
Op maandag 7 april 2008 17:51 schreef katerwater het volgende:

[..]

Die dingen kan je ook leren op andere manieren, hoor.
Nu klinkt het alsof legerdienst de enige manier is om te kunnen sterken.

Ik ken overigens mensen die hoegenaamd niets heeft gehad. Die moest de hele tijd wc's poetsen
Het gaat over dienstplicht als Nederland wordt aangevallen toch? Lijkt me niet dat je dan wc's gaat poetsen
pi_57895068
quote:
Op zondag 6 april 2008 03:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[...] Een economische reden is er trouwens niet, oorlog is aantoonbaar slecht voor de economie.
Bron?
Aangezien ik altijd begrepen heb dat hele economieën drijven op een "oorlogsindustrie". Gevolg van oorlog is dat bijv. de wapenindustrie meer op gang komt. Het kost misschien veel geld, maar het levert ook veel geld op.

Overigens zou ik wel in dienst gaan als ik opgeroepen zou worden. Niet dat ik vind dat de dienstplicht weer ingevoerd zou moeten worden, maar ik zou (als vrouw ) mijn plicht wel doen.
  maandag 7 april 2008 @ 19:41:44 #79
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57895241
quote:
Op maandag 7 april 2008 16:38 schreef thettes het volgende:

[..]

Prutsargument. Wat mij betreft hoeft namelijk niemand
Wat aardig van je dat niemand dat hoeft. Hopelijk is de vijand ook zo aardig om je familie met rust te laten.
pi_57919487
ik dacht dat er in Nederland wel meer mensen met vaderlandsliefde rondliepen.
Zelf zou ik Nederland echter niet beschermen want ik heb in dat land niets te zoeken.
Moest België daarentegen bedreigd worden zou ik niet twijfelen om zelf de wapens op te nemen. Het is het land waar ik mijn ganse leven aan te danken heb en dit is wel het minste wat ik terug kan doen.
Ik begrijp eigenlijk niet dat je je eigen land liever kapot ziet gaan dan eens moeite te doen om te vechten voor je eigen familie en landsgenoten.
pi_57924662
quote:
Hier gaat het over dienstplicht als Nederland aangevallen wordt, is heel wat anders (als het goed is tenminste )
  woensdag 9 april 2008 @ 00:39:03 #83
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_57925223
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 21:32 schreef kasteelheer het volgende:
ik dacht dat er in Nederland wel meer mensen met vaderlandsliefde rondliepen.
Zelf zou ik Nederland echter niet beschermen want ik heb in dat land niets te zoeken.
Moest België daarentegen bedreigd worden zou ik niet twijfelen om zelf de wapens op te nemen. Het is het land waar ik mijn ganse leven aan te danken heb en dit is wel het minste wat ik terug kan doen.
Ik begrijp eigenlijk niet dat je je eigen land liever kapot ziet gaan dan eens moeite te doen om te vechten voor je eigen familie en landsgenoten.

lopen er ook wel.
maar dit topic is hot onder dienstweigeraars.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_57925292
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 21:32 schreef kasteelheer het volgende:
Ik snap er ook helemaal niks van. Vaderlandsliefde en solidariteit is bij sommigen ver te zoeken. Snapt dan echt niemand dat het onwijs (toevallig) geluk is dat je hier bent geboren en niet in, ik noem maar wat, Oeganda. Uiteraard zijn alle politici klootzakken en maken ze het land kapot, maar als je dat even wegdenkt en je ogen open doet zie je veel waar je dankbaar voor kan zijn. Geloof het of niet maar dat is Nederland. En met een beetje geluk kunnen onze nakomelingen daar nog steeds dankbaar voor zijn.

Uiteraard lijkt er vandaag geen enkele noodzaak te zijn om ooit nog de dienstplicht in te stellen. De eerste wereldoorlog was namelijk de oorlog om alle andere oorlogen te beëindigen. Maar iets zegt mij dat het getij kan keren. Wie weet wat jullie er dan van vinden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 9 april 2008 @ 00:45:10 #85
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_57925340
door een dienstongeval hoef ik niet eens.
los daarvan zou ik weigeren.
Neerkomen wel!
pi_57925452
quote:
Op woensdag 9 april 2008 00:42 schreef waht het volgende:

[..]

Ik snap er ook helemaal niks van. Vaderlandsliefde en solidariteit is bij sommigen ver te zoeken. Snapt dan echt niemand dat het onwijs (toevallig) geluk is dat je hier bent geboren en niet in, ik noem maar wat, Oeganda. Uiteraard zijn alle politici klootzakken en maken ze het land kapot, maar als je dat even wegdenkt en je ogen open doet zie je veel waar je dankbaar voor kan zijn. Geloof het of niet maar dat is Nederland. En met een beetje geluk kunnen onze nakomelingen daar nog steeds dankbaar voor zijn.

Uiteraard lijkt er vandaag geen enkele noodzaak te zijn om ooit nog de dienstplicht in te stellen. De eerste wereldoorlog was namelijk de oorlog om alle andere oorlogen te beëindigen. Maar iets zegt mij dat het getij kan keren. Wie weet wat jullie er dan van vinden.
Ik ben wél solidair, maar het idee van een vaderland staat me minder aan. Dus niet vechten voor het vaderland maar hoogstens om iets wat ik als goed beschouw te beschermen. Dat ligt alleen meer in cultuur en normen en waarden (zeer breed, van sociaal stelsel tot sommige klassiek-liberale en ook sociale grondrechten) verscholen dan in het idee van een soort diepere liefde voor Nederland. Overigens zou ik wel voor vrienden en familie vechten. Ik geloof namelijk niet dat een land inherent goed of kwaad is, maar bepaalde mensen kunnen dat natuurlijk wel zijn.

Ik denk dus een persoonlijk oordeel per situatie te kunnen vellen of wat Nederland doet werkelijk juist is en aan de hand daarvan beslis ik of ik weiger of niet.
  woensdag 9 april 2008 @ 00:57:36 #87
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57925502
Fuck ja, ik zou weigeren.
Ik zou het echt niet kunnen opbrengen om iemand anders dood te maken.
  woensdag 9 april 2008 @ 01:00:16 #88
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_57925545
quote:
Op woensdag 9 april 2008 00:57 schreef Floripas het volgende:
Je bent een vrouw, vrouwen horen niet aan het front thuis. Jullie worden maar zusters of pleziermeisjes.
Zyggie.
  woensdag 9 april 2008 @ 01:38:04 #89
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_57925955
quote:
Op woensdag 9 april 2008 00:57 schreef Floripas het volgende:
alsof geen logistiek&bevoorrading of Verbindingen vacatures zouden worden gevuld met dienstplichtigen.
Niet alles in het leger heeft een gevechtsfunctie hoor.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_57926174
quote:
Op woensdag 9 april 2008 00:53 schreef thettes het volgende:

[..]

Ik ben wél solidair, maar het idee van een vaderland staat me minder aan. Dus niet vechten voor het vaderland maar hoogstens om iets wat ik als goed beschouw te beschermen. [..]
Overigens zou ik wel voor vrienden en familie vechten. Ik geloof namelijk niet dat een land inherent goed of kwaad is, maar bepaalde mensen kunnen dat natuurlijk wel zijn.
Jij vindt Nederland op dit moment niet 'goed'? Jij vindt het huidige Nederland geen goede plek voor je (toekomstige) kinderen? Globaal gezien dan hè. Geen enkel land is perfect, maar als je het relatief bekijkt komen landen als Nederland, Denemarken, Finland en Canada een heel eind. Dát is zeker iets wat ik zou verdedigen. En indirect verdedig ik daar ook mijn familie en vrienden mee. Ik gaf ergens eerder al aan dat een samenwerking qua verdediging vele malen effectiever is.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_57926192
Ik zou alleen in dienst treden wanneer Nederland bedreigd/aangevallen zou worden op Nederlands grondgebied. Ik zou me echter nooit als NAVO-slaafje laten gebruiken om vervolgens ergens in een sterfhuis in Afghanistan of Irak te belanden.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_57926290
Gelukkig heb ik een dubbele nationaliteit. Waar de pleuris uitbreekt is mijn paspoort meteen van weg.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  woensdag 9 april 2008 @ 02:42:14 #93
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_57926311
Ik zou het weigeren ja.
Alsof het leger wat aan mij heeft.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_57933220
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 19:35 schreef Hertog_Martin het volgende:
nog liever een eigen strijd met de overheid aanga dan met de vijand van dat moment.

Er ligt echter wel een verschil tussen welke situatie het betreft, of we bv aangevallen worden of zelf een oorlog zijn begonnen.

Maar iig no way dat ik strijd voor iets waar ik niet achter sta.
Dat dus....
quote:
Hoe zouden jullie handelen? Hoever zouden jullie gaan om onder de verplichting proberen uit te komen? Gevangenisstraf van enkele maanden te doen, maar levenslang ook? Wat als de doodstraf weer ingesteld wordt voor de 'verraders'?
Doodstraf voor dienstweigering? Tja, dan zou ik maken dat ik weg kwam waarschijnlijk.
quote:
Of zou je ten alle tijden Nederland verdedigen, hoe de oorlog ook tot stand is gekomen?
Hell no, ik geloof niet in vechten voor het "vaderland".
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 10 april 2008 @ 17:58:53 #95
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_57961763
Dulce et decorum est pro patria mori, am i rite?

Het vaderland kan me aan m'n reet roesten, het leger ook. Ik heb er gewoon niks mee, ik kies liever zelf, waarvoor, waar en wanneer ik het mijne verdedig. Dus ja, ik zou weigeren.
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
pi_57961982
Vaak homo alert in dit topic
pi_57961996
quote:
Op donderdag 10 april 2008 17:58 schreef desaparacido het volgende:
Dulce et decorum est pro patria mori, am i rite?

Het vaderland kan me aan m'n reet roesten, het leger ook. Ik heb er gewoon niks mee, ik kies liever zelf, waarvoor, waar en wanneer ik het mijne verdedig. Dus ja, ik zou weigeren.
Ik hoop dat de Duitsers als eerste je familie verkrachten als ze binnenvallen
  donderdag 10 april 2008 @ 18:26:21 #98
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_57962325
Ook mooi genuanceerd Ananas. En de Duitsers? Die tijd is nou toch echt wel geweest hoor.

Kijk, er zijn ook andere manieren om je te verzetten tegen een vijand. Zou ik dienst weigeren? Ik weet het niet. Stel dat ik dat zou doen, zou ik dan op een andere manier wat tegen de vijand doen? Wellicht. Een land in oorlog heeft meer nodig dan alleen soldaten. Er zijn vele verzetstrijders uit de 2e wereldoorlog die nog nooit een legerkamp van binnen hebben gezien.

Ik denk dat voor je mensen gaat beoordelen voor het weigeren van dienst, je eerst de vraag moet stellen: "Wil je wel wàt tegen de vijand doen of wil je afwachten tot anderen het voor je opknappen?"
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_57962450
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:26 schreef Strani het volgende:
Ook mooi genuanceerd Ananas. En de Duitsers? Die tijd is nou toch echt wel geweest hoor.

Kijk, er zijn ook andere manieren om je te verzetten tegen een vijand. Zou ik dienst weigeren? Ik weet het niet. Stel dat ik dat zou doen, zou ik dan op een andere manier wat tegen de vijand doen? Wellicht. Een land in oorlog heeft meer nodig dan alleen soldaten. Er zijn vele verzetstrijders uit de 2e wereldoorlog die nog nooit een legerkamp van binnen hebben gezien.

Ik denk dat voor je mensen gaat beoordelen voor het weigeren van dienst, je eerst de vraag moet stellen: "Wil je wel wàt tegen de vijand doen of wil je afwachten tot anderen het voor je opknappen?"
Die liggen het dichts bij en Belgie verslaan we wel
pi_57962840
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:32 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Die liggen het dichts bij en Belgie verslaan we wel
Die denkfout hebben we al eerder gemaakt meen ik me te herinneren .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')