Die dingen kan je ook leren op andere manieren, hoor.quote:Op maandag 7 april 2008 16:45 schreef TiMPiN het volgende:
Klopt erg kort door de bocht, maar ik denk dat men aan diensttijd sowieso wel veel heeft voor de rest van je leven. Niet te veel zeiken, tegen een tegenslag kunnen en niet meteen de handdoek in de ring gooien etc
Het gaat over dienstplicht als Nederland wordt aangevallen toch? Lijkt me niet dat je dan wc's gaat poetsenquote:Op maandag 7 april 2008 17:51 schreef katerwater het volgende:
[..]
Die dingen kan je ook leren op andere manieren, hoor.
Nu klinkt het alsof legerdienst de enige manier is om te kunnen sterken.
Ik ken overigens mensen die hoegenaamd niets heeft gehad. Die moest de hele tijd wc's poetsen
Bron?quote:Op zondag 6 april 2008 03:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[...] Een economische reden is er trouwens niet, oorlog is aantoonbaar slecht voor de economie.
Wat aardig van je dat niemand dat hoeft. Hopelijk is de vijand ook zo aardig om je familie met rust te laten.quote:Op maandag 7 april 2008 16:38 schreef thettes het volgende:
[..]
Prutsargument. Wat mij betreft hoeft namelijk niemand
Hier gaat het over dienstplicht als Nederland aangevallen wordt, is heel wat andersquote:
quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:32 schreef kasteelheer het volgende:
ik dacht dat er in Nederland wel meer mensen met vaderlandsliefde rondliepen.
Zelf zou ik Nederland echter niet beschermen want ik heb in dat land niets te zoeken.
Moest België daarentegen bedreigd worden zou ik niet twijfelen om zelf de wapens op te nemen. Het is het land waar ik mijn ganse leven aan te danken heb en dit is wel het minste wat ik terug kan doen.
Ik begrijp eigenlijk niet dat je je eigen land liever kapot ziet gaan dan eens moeite te doen om te vechten voor je eigen familie en landsgenoten.
Ik snap er ook helemaal niks van. Vaderlandsliefde en solidariteit is bij sommigen ver te zoeken. Snapt dan echt niemand dat het onwijs (toevallig) geluk is dat je hier bent geboren en niet in, ik noem maar wat, Oeganda. Uiteraard zijn alle politici klootzakken en maken ze het land kapot, maar als je dat even wegdenkt en je ogen open doet zie je veel waar je dankbaar voor kan zijn. Geloof het of niet maar dat is Nederland. En met een beetje geluk kunnen onze nakomelingen daar nog steeds dankbaar voor zijn.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:32 schreef kasteelheer het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet dat je je eigen land liever kapot ziet gaan dan eens moeite te doen om te vechten voor je eigen familie en landsgenoten.
Ik ben wél solidair, maar het idee van een vaderland staat me minder aan. Dus niet vechten voor het vaderland maar hoogstens om iets wat ik als goed beschouw te beschermen. Dat ligt alleen meer in cultuur en normen en waarden (zeer breed, van sociaal stelsel tot sommige klassiek-liberale en ook sociale grondrechten) verscholen dan in het idee van een soort diepere liefde voor Nederland. Overigens zou ik wel voor vrienden en familie vechten. Ik geloof namelijk niet dat een land inherent goed of kwaad is, maar bepaalde mensen kunnen dat natuurlijk wel zijn.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:42 schreef waht het volgende:
[..]
Ik snap er ook helemaal niks van. Vaderlandsliefde en solidariteit is bij sommigen ver te zoeken. Snapt dan echt niemand dat het onwijs (toevallig) geluk is dat je hier bent geboren en niet in, ik noem maar wat, Oeganda. Uiteraard zijn alle politici klootzakken en maken ze het land kapot, maar als je dat even wegdenkt en je ogen open doet zie je veel waar je dankbaar voor kan zijn. Geloof het of niet maar dat is Nederland. En met een beetje geluk kunnen onze nakomelingen daar nog steeds dankbaar voor zijn.
Uiteraard lijkt er vandaag geen enkele noodzaak te zijn om ooit nog de dienstplicht in te stellen. De eerste wereldoorlog was namelijk de oorlog om alle andere oorlogen te beëindigen. Maar iets zegt mij dat het getij kan keren. Wie weet wat jullie er dan van vinden.
Je bent een vrouw, vrouwen horen niet aan het front thuis. Jullie worden maar zusters of pleziermeisjes.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:57 schreef Floripas het volgende:
Fuck ja, ik zou weigeren.
Ik zou het echt niet kunnen opbrengen om iemand anders dood te maken.
alsof geen logistiek&bevoorrading of Verbindingen vacatures zouden worden gevuld met dienstplichtigen.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:57 schreef Floripas het volgende:
Fuck ja, ik zou weigeren.
Ik zou het echt niet kunnen opbrengen om iemand anders dood te maken.
Jij vindt Nederland op dit moment niet 'goed'? Jij vindt het huidige Nederland geen goede plek voor je (toekomstige) kinderen? Globaal gezien dan hè. Geen enkel land is perfect, maar als je het relatief bekijkt komen landen als Nederland, Denemarken, Finland en Canada een heel eind. Dát is zeker iets wat ik zou verdedigen. En indirect verdedig ik daar ook mijn familie en vrienden mee. Ik gaf ergens eerder al aan dat een samenwerking qua verdediging vele malen effectiever is.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:53 schreef thettes het volgende:
[..]
Ik ben wél solidair, maar het idee van een vaderland staat me minder aan. Dus niet vechten voor het vaderland maar hoogstens om iets wat ik als goed beschouw te beschermen. [..]
Overigens zou ik wel voor vrienden en familie vechten. Ik geloof namelijk niet dat een land inherent goed of kwaad is, maar bepaalde mensen kunnen dat natuurlijk wel zijn.
Dat dus....quote:Op zaterdag 5 april 2008 19:35 schreef Hertog_Martin het volgende:
nog liever een eigen strijd met de overheid aanga dan met de vijand van dat moment.
Er ligt echter wel een verschil tussen welke situatie het betreft, of we bv aangevallen worden of zelf een oorlog zijn begonnen.
Maar iig no way dat ik strijd voor iets waar ik niet achter sta.
Doodstraf voor dienstweigering? Tja, dan zou ik maken dat ik weg kwam waarschijnlijk.quote:Hoe zouden jullie handelen? Hoever zouden jullie gaan om onder de verplichting proberen uit te komen? Gevangenisstraf van enkele maanden te doen, maar levenslang ook? Wat als de doodstraf weer ingesteld wordt voor de 'verraders'?
Hell no, ik geloof niet in vechten voor het "vaderland".quote:Of zou je ten alle tijden Nederland verdedigen, hoe de oorlog ook tot stand is gekomen?
Ik hoop dat de Duitsers als eerste je familie verkrachten als ze binnenvallenquote:Op donderdag 10 april 2008 17:58 schreef desaparacido het volgende:
Dulce et decorum est pro patria mori, am i rite?
Het vaderland kan me aan m'n reet roesten, het leger ook. Ik heb er gewoon niks mee, ik kies liever zelf, waarvoor, waar en wanneer ik het mijne verdedig. Dus ja, ik zou weigeren.
Die liggen het dichts bij en Belgie verslaan we welquote:Op donderdag 10 april 2008 18:26 schreef Strani het volgende:
Ook mooi genuanceerd Ananas. En de Duitsers? Die tijd is nou toch echt wel geweest hoor.
Kijk, er zijn ook andere manieren om je te verzetten tegen een vijand. Zou ik dienst weigeren? Ik weet het niet. Stel dat ik dat zou doen, zou ik dan op een andere manier wat tegen de vijand doen? Wellicht. Een land in oorlog heeft meer nodig dan alleen soldaten. Er zijn vele verzetstrijders uit de 2e wereldoorlog die nog nooit een legerkamp van binnen hebben gezien.
Ik denk dat voor je mensen gaat beoordelen voor het weigeren van dienst, je eerst de vraag moet stellen: "Wil je wel wàt tegen de vijand doen of wil je afwachten tot anderen het voor je opknappen?"
Die denkfout hebben we al eerder gemaakt meen ik me te herinnerenquote:Op donderdag 10 april 2008 18:32 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Die liggen het dichts bij en Belgie verslaan we wel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |