abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 maart 2008 @ 17:50:24 #1
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57542783
Geachte medefokkers,

Ik zit met een dilemma, en volgens mij zitten hier mensen die mij kunnen helpen.

Ik wil graag een 24" LCD/TFT monitor kopen bij een internetwinkel. Nu zijn deze dingen redelijk duur, en ik ben bereid om daar in te investeren: +- 500 euro.

Wat mij wel erg opvalt is de belachelijk hoge pixelgarantiekosten die sommige winkels eisen. Zo zou ik op Azerty.nl maarliefst 120 euro moeten betalen om zeker te zijn van een "normaal werkende" TFT. Op andere sites komt dit toch ook echt niet onder de 90 euro.

Nu ben ik mij bewust van de problemen bij het fabrikageproces e.d., maar dit vind ik toch wel absurd. Nu vroeg ik mij, als gezonde Nederlander, dus af of ik hier geen gebruik kan maken van de wet van koop op afstand. dwz (naar mijn weten) dat je binnen zeven dagen het produkt zonder opgaaf van reden retour mag doen.

Klopt dit? Of moet ik hier erg mee uitkijken? Het scheelt wel een slok op een borrel namelijk, tot wel 20% van de aankoopsom.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57542860
Waarom zou het niet kunnen?

Je bent wel de terugzendkosten kwijt.

http://www.kvk.nl/wettene(...)en/Koopopafstand.asp
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_57542882
Volgens mag je alleen het product terugsturen indien je de verpakking van het product niet hebt open gemaakt.

Ik vind het inderdaad ook een beetje raar dat men geen 100 garantie kan/durft te geven op beeldschermen met dode-pixels, daar zal wel een goede reden voor zijn.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 22 maart 2008 @ 18:09:41 #4
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_57543059
Ja, waarom niet. Je koopt op afstand.

Sterker nog, je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Een monitor met kapotte of oplichtende pixels is geen deugdelijk product en dient dus gewoon gerepareerd of vervangen te worden. Een garantie die ervoor zorgt dat een winkel aan z'n wettelijke plicht voldoet lijkt me betalen voor een recht wat je al hebt.
pi_57543328
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 17:57 schreef poepeneesje het volgende:
Volgens mag je alleen het product terugsturen indien je de verpakking van het product niet hebt open gemaakt.
Fout! Hoe kan je dan testen of hij het doet???

Quote van jurofoon:
quote:
Verder bleken veel webwinkels andere voorwaarden te hanteren die niet rechtsgeldig zijn: het in rekening brengen van kosten voor ontbinding tijdens de bedenktijd of de eis dat de verpakking niet mag worden geopend (geldt alleen voor software en audio- en video-opnames).

[ Bericht 36% gewijzigd door Slasher op 22-03-2008 18:29:49 ]
  zaterdag 22 maart 2008 @ 18:53:04 #6
85129 dikkedorus
pi_57543809
Goed om dit alles te horen.
Ik ben bekend met een uitspraak van de geschillencommisie dat je recht hebt op een volledig werkend scherm als er niets expliciet is overeengekomen over pixelgaranties en pixel-normen e.d. Maar op webwinkels zijn ze wel zo slim om het redelijk prominent aan te halen op de bestelpagina.
pi_57543895
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 18:53 schreef dikkedorus het volgende:
Goed om dit alles te horen.
Ik ben bekend met een uitspraak van de geschillencommisie dat je recht hebt op een volledig werkend scherm als er niets expliciet is overeengekomen over pixelgaranties en pixel-normen e.d. Maar op webwinkels zijn ze wel zo slim om het redelijk prominent aan te halen op de bestelpagina.
Pixelgarantie kopen is inderdaad zonde van het geld bij koop op afstand of colportage.

Overigens geven wij bij ons in de zaak standaard 14 dagen pixelgarantie, zonder extra kosten.

Komt de klant terug met een dode pixel? Wij bieden 2 mogelijkheden:
- optie 1: we geven de klant een percentage van het aankoopbedrag terug; als de klant dat accepteert heeft dat als voordeel dat de klant blij is met korting en wij blij zijn dat we geen pixelscherm hoeven terug te nemen
- optie 2: klant mag hem kosteloos omruilen voor een ander scherm.

Ook is het mogelijk om een scherm bij ons in de winkel te bekijken voor je het meeneemt.
Pixelschermen worden voorzien van een sticker op de doos en worden met korting verkocht.
Maakt de fabrikant het te bont (zoals een keer een partij van 5 luxe Samsung schermen met 5x dode pixels) dan doen we ons best om ze terug te sturen naar onze leverancier.
pi_57544202
Paradigit geeft enigszins een gratis pixelgarantie. Je kan de monitor sowieso in de winkel al even zien. Lijkt me een mooi alternatief, vind de prijzen van pixelgaranties in diverse webshops ook ronduit belachelijk.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 20:27:44 #9
85129 dikkedorus
pi_57545819
Ja het probleem is dat de monitors die ik zoek (24" met minstens 4 aansluitingen" niet echt gemeengoed zijn. Dus dan is een internetwinkel een goede methode, MITS ik dus om die belachelijke 20% pixelgarantie kan.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 22:41:31 #10
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57548538
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 20:27 schreef dikkedorus het volgende:
Ja het probleem is dat de monitors die ik zoek (24" met minstens 4 aansluitingen" niet echt gemeengoed zijn. Dus dan is een internetwinkel een goede methode, MITS ik dus om die belachelijke 20% pixelgarantie kan.
Grappig, ik heb vorige week ook heel serieus gezocht op een mooie 24" TFT. En ben ook afgehaakt na de pixel-garantie bullshit. Ik wil best een klein beetje betalen voor zo'n garantie (maar EI-GEN-LIJK vind ik dat dit gratis moet, stel je voor dat je een nieuwe auto bij de leverancier besteld, maar voor een kras-garantie moet je wel 1000E extra lappen... zorg geeveedee maar dat je deugdelijk fabriceert/test). Maar bij die bedragen van 90E haak ik toch echt af.

Ben benieuwd wat je nu eindelijk echt gaat doen.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zaterdag 22 maart 2008 @ 22:45:51 #11
85129 dikkedorus
pi_57548627
Ik denk dat ik het er op waag. Maar ik ga dan wel bestellen bij een grote zaak zoals Azerty, die een paar tientjes duurder zijn dan de concurrentie. Maar vooral met Koop op afstand wetgeving kan ik denk ik het beste bij een "gerespecteerd" bedrijf aankloppen. Die louche internetzaakjes vertrouw ik niet echt zo 123 dat ze dat soort dingen goed afhandelen.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 22:57:41 #12
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57548832
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 22:45 schreef dikkedorus het volgende:
Ik denk dat ik het er op waag. Maar ik ga dan wel bestellen bij een grote zaak zoals Azerty, die een paar tientjes duurder zijn dan de concurrentie. Maar vooral met Koop op afstand wetgeving kan ik denk ik het beste bij een "gerespecteerd" bedrijf aankloppen. Die louche internetzaakjes vertrouw ik niet echt zo 123 dat ze dat soort dingen goed afhandelen.
Zonder gelijk jouw idee onderuit te willen schoffelen, bedenk wel dat die lui vaker met zo'n soort bijltje hebben gehakt. En uiteindelijk is het ook maar gewoon een internetzaakje. Lijkt me slim om (desnoods anoniem) gewoon 's een mailtje te sturen naar Azerty om te vragen hoe ze omgaan met die koop-op-afstand regel en dan kun je ook laten vallen "waarom je dan uberhaupt die pixelgarantie zou kopen".
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_57548898
nuja, je weet dat je 100% in je recht staat, dus als een zaak gelijk azerty lastig gaat doen sleur je ze gewoon voor de rechter voor je 500¤ schermpje. Je weet op voorhand dat zij gaan verliezen & dus toch je scherm mogen terugnemen & alle kosten op zich nemen, dus als je ff incalculeert dat je mss een rechtzaak moet starten zit je safe.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 23 maart 2008 @ 11:04:59 #14
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_57553805
Ik vind het sowieso schandalig dat je moet betalen voor iets als "pixel-garantie". Je mag toch wel verwachten dat je een goed werkend product koopt.
  zondag 23 maart 2008 @ 11:19:46 #15
85129 dikkedorus
pi_57553992
Ik vind het ook schandalig, hoewel ik wel snap waarom het in het leven is geroepen.

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat ze bij een internetwinkel het geretourneerde "garantieschermen" gewoon weer doorschuiven naar een klant die GEEN pixelgarantie heeft geregeld. Dat scheelt hun aardig wat centen, daar de fabrikant wel legaal contractueel heeft vastgelegd dat ze een bepaalde ISO-norm qua dode pixels aanhouden.

Maar een anonieme brief sturen is wel een hele goede oplossing. Is het ok als ik hier een draft neergooi ter inspectie?
pi_57554187
quote:
Op zondag 23 maart 2008 11:19 schreef dikkedorus het volgende:
Maar een anonieme brief sturen is wel een hele goede oplossing. Is het ok als ik hier een draft neergooi ter inspectie?
Ik zou me de moeite besparen, gewoon bestellen en bij dode pixels gebruik maken van de afkoelingsperiode.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 23 maart 2008 @ 11:37:37 #17
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57554217
quote:
Op zondag 23 maart 2008 11:19 schreef dikkedorus het volgende:
Ik vind het ook schandalig, hoewel ik wel snap waarom het in het leven is geroepen.

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat ze bij een internetwinkel het geretourneerde "garantieschermen" gewoon weer doorschuiven naar een klant die GEEN pixelgarantie heeft geregeld. Dat scheelt hun aardig wat centen, daar de fabrikant wel legaal contractueel heeft vastgelegd dat ze een bepaalde ISO-norm qua dode pixels aanhouden.

Ja precies. Dat is ook zoiets wat mij enorm stoort aan deze constructie. Als "gewone klant" heb je gewoon meer risico. Dus ALS je geen garantie afsluit loop je een grotere kans op pixel-fouten. Echte naaistreek.

En dat zoiets contractueel is vastgelegd, DAT vind ik al fout. Ik zou zeggen: druk 50E bij de prijs van een scherm op maar garandeer af fabriek dat ze foutloos zijn. Wat is dat voor kul man, om nogmaals dat scheve voorbeeld van krassen op een nieuwe auto aan te halen: dan zorgen die lui maar voor een beter productieproces. Maar wellicht denk ik nu te makkelijk of vergeet ik een technische onoverkomenheid, maar ergens geloof ik niet dat er echt he-le-maal niets aan te doen is. En dat zal vast een kosten-aspect zijn.

Maar goed, kom maar op met die draft.
  zondag 23 maart 2008 @ 11:52:19 #18
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_57554448
Ik heb pas een 20" gekocht. Ook op afstand. Ik he niet eens gedacht over die pixelgarantie. Als je een product koopt mag je ervan uitgaan dat het 100% werkt. Zo niet, valt het onder de garantie en gaat het terug. Simpel.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 23 maart 2008 @ 12:24:23 #19
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_57554972
Bij winkel X heb ik reed 22" samsung scherm gekocht. Zij vragen 70 euro voor pixelgarantie! Deze heb ik niet genomen. Nu staat het volgende op hun site.

" Als u niet kiest voor de dode pixelgarantie vallen bij de meeste merken dode pixels tot 2 volledig defecte pixels en tot 4 defecte subpixels niet onder een defect bij levering (ISO-13406-2 norm). Dit is dan ook geen reden om de monitor te kunnen retourneren."

Stel ik krijg te maken met dodel pixel wat zijn dan mijn rechte mbt omruilen van mij scherm?
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_57555053
Is winkel X een webwinkel?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 23 maart 2008 @ 12:40:32 #21
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_57555240
Ja..sorry vergeten te vermelden
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 23 maart 2008 @ 12:48:33 #22
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_57555404
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:24 schreef Montelly het volgende:
Stel ik krijg te maken met dodel pixel wat zijn dan mijn rechte mbt omruilen van mij scherm?
Je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen in algemene of andere voorwaarden mogen niet tegen de Nederlandse wet zijn. Volgens mij (maar ik ben absoluut geen jurist) mag je dus geen dode pixels hebben.
  zondag 23 maart 2008 @ 12:56:17 #23
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_57555557
En hoe zit het met 7/8 dagen termijn? Op jurofoon kwam ik het volgende tegen.

" Herroepingsrecht
Na ontvangst van de bestelling heb je een bedenktijd van zeven werkdagen waarbinnen je de koopovereenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen (ontbinden). Als je op de dag van ontvangst of de dag waarop je de overeenkomst sluit nog geen bevestiging hebt ontvangen met de juiste informatie dan bedraagt de ontbindingstermijn maar liefst drie maanden!

De verkoper mag je hiervoor geen boete in rekening brengen, hoogstens de kosten voor het terugzenden. Heb je al (gedeeltelijk) betaald? Dan moet de verkoper binnen 30 dagen het geld terugstorten. "

Dus ik heb recht op 7/8 dagen vrijblijvende recht om mijn gekochte scherm om te ruilen?
pi_57555688
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:48 schreef qltel het volgende:
Je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen in algemene of andere voorwaarden mogen niet tegen de Nederlandse wet zijn. Volgens mij (maar ik ben absoluut geen jurist) mag je dus geen dode pixels hebben.
Er is sprake van non-conformiteit als het product niet de eigenschappen heeft die je als koper mag verwachten. Word je tevoren gewezen op de kans dat het scherm dode pixels kan hebben (binnen bepaalde tolerantiegrenzen), dan is aan jou de keus of je desalniettemin het scherm koopt met dit risico. Je kunt je dan later niet beroepen op het feit dat het scherm dodepixelvrij moet zijn.
.
pi_57555718
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:56 schreef Montelly het volgende:
7 dagen (8 dagen betreft colportage).

Daar kun je dus handig gebruik van maken in geval van een webwinkel en maakt een dodepixelgarantie overbodig. Koop, beoordeel en stuur eventueel weer terug.
.
pi_57555719
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:03 schreef r_one het volgende:

[..]

Er is sprake van non-conformiteit als het product niet de eigenschappen heeft die je als koper mag verwachten. Word je tevoren gewezen op de kans dat het scherm dode pixels kan hebben (binnen bepaalde tolerantiegrenzen), dan is aan jou de keus of je desalniettemin het scherm koopt met dit risico. Je kunt je dan later niet beroepen op het feit dat het scherm dodepixelvrij moet zijn.
wat deze man zegt klopt
  zondag 23 maart 2008 @ 13:06:48 #27
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57555767
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:48 schreef qltel het volgende:

[..]

Art. 7:17 lid 2 BW:
quote:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
TS betwijfelt nu al dat het scherm pixelperfect zal zijn, dus de eigenschap dat het scherm geen kapotte pixels bevat, brengt niet met zich mee dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt.
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:56 schreef Montelly het volgende:

" Herroepingsrecht
Na ontvangst van de bestelling heb je een bedenktijd van zeven werkdagen waarbinnen je de koopovereenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen (ontbinden). Als je op de dag van ontvangst of de dag waarop je de overeenkomst sluit nog geen bevestiging hebt ontvangen met de juiste informatie dan bedraagt de ontbindingstermijn maar liefst drie maanden!

De verkoper mag je hiervoor geen boete in rekening brengen, hoogstens de kosten voor het terugzenden. Heb je al (gedeeltelijk) betaald? Dan moet de verkoper binnen 30 dagen het geld terugstorten. "

Dus ik heb recht op 7/8 dagen vrijblijvende recht om mijn gekochte scherm om te ruilen?
De wet spreekt van "Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden." Dus die acht dagen is inclusief de dag van ontvangst. En anders drie maanden, dat klopt ook.
Wat niet klopt, is dat je het recht hebt om het scherm om te ruilen. Je kunt de koop ontbinden, en dan is de winkel niet verplicht een nieuwe overeenkomst met jou aan te gaan.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 23 maart 2008 @ 13:07:42 #28
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_57555782
quote:

[..]

je hoeft geen reden te geven, dus die geef je ook niet
  zondag 23 maart 2008 @ 13:11:04 #29
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57555828
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:07 schreef DABAMaster het volgende:
Bij ontbinden nav koop op afstand binnen 7 werkdagen na aankoop niet nee, maar dit gaat over een andere ontbindingsmogelijkheid die ook nog na 7 werkdagen openstaat en er ook is bij koop in een normale winkel.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 23 maart 2008 @ 13:38:08 #30
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_57556229
HO!...GlowMouse hier moet je even toelichting op geven.

"Wat niet klopt, is dat je het recht hebt om het scherm om te ruilen. Je kunt de koop ontbinden, en dan is de winkel niet verplicht een nieuwe overeenkomst met jou aan te gaan".

Dus als ik mijn koop op scherm ontbind. Kan ik mijn scherm gewoon teruggeven en geld terugvragen? Dat komt toch neer op het omruilen van mijn scherm? Ik hoef hem dan niet specifiek bij dat zelfde winkel weer te kopen.
pi_57556353
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:38 schreef Montelly het volgende:
Dus als ik mijn koop op scherm ontbind. Kan ik mijn scherm gewoon teruggeven en geld terugvragen?
Ja
quote:
Dat komt toch neer op het omruilen van mijn scherm?
Nee

Onder omruilen versta ik dat dezelfde winkel de eerste terugneemt en je een andere levert. Maar aangezien je de koop ontbindt, gaat dat dus niet.
quote:
Ik hoef hem dan niet specifiek bij dat zelfde winkel weer te kopen.
Klopt, je gaat dan met winkel 2 een nieuwe overeenkomst aan waar winkel 1 volledig buiten staat.
.
  zondag 23 maart 2008 @ 13:46:10 #32
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57556361
Wat een verschillende meningen en wat een vaagheid. Lijkt me mooi gevalletje voor Kassa of Radar of de Consumentenbond ofzo. Gewoon once and for all goed uitzoeken. Iemand connecties in die richting?
pi_57556408
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:07 schreef DABAMaster het volgende:
Bij Koop op afstand niet nee.

Maar BW 7:17 en BW 7:21 (zie de post waar ik op reageerde) beperken zich niet tot Koop op afstand. De vraag van qltel kan ook gelezen alsof het de koop van een tft-scherm in een normale winkel betreft.
.
pi_57556459
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:46 schreef JeOma het volgende:
Wat een verschillende meningen en wat een vaagheid. Lijkt me mooi gevalletje voor Kassa of Radar of de Consumentenbond ofzo. Gewoon once and for all goed uitzoeken. Iemand connecties in die richting?
Nee hoor, het consumentenrecht (en Wet Koop op afstand) is echt niet zo vaag. Alleen kennen een heleboel mensen de wettelijke bepalingen niet goed of hebben alleen maar de klok horen luiden. Daar komen dan verschillende meningen vandaan.
.
  zondag 23 maart 2008 @ 13:56:18 #35
85129 dikkedorus
pi_57556530
quote:

[..]

Dit heb ik dus ook begrepen, maar dit staat weer totaal los van Koop op afstand, welke alsnog je het recht geeft om binnen 7 dagen terug te sturen.
Dit gaat meer over garantie in het algemeen, bijvoorbeeld als je gewoon een winkel binnen stapt.

Als je een monitor in een winkel koopt, en de verkoper vertelt jou niet dat er kapotte pixels in kunnen zitten, kan je alsnog de koop ontbinden zodra je thuis merkt dat het scherm "kapot" is.

Zodra ze je wijzen op de risico's ben je de klos. Zo heb ik het ooit begrepen.

Maar enfin, ik ga dus even een mailtje sturen naar een grote online winkel, ik ben gewoon benieuwd wat hun reactie is.
pi_57556640
als je ze gewoon kon terugsturen onder een of andere wet, hadden ze gewoon de prijs met 90 euro verhoogd...

Het enige wat ik kut vind aan deze regeling, is dat de (web)winkel er waarschijnlijk gruwelijk veel aan verdient. Ik kan me iig niet voorstellen dat als je de zaak over een heel jaar bekijkt, er van elke 3 schermen die een winkel verkoopt, er 1tje verrot is.
pi_57557930
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:51 schreef r_one het volgende:

[..]

Nee hoor, het consumentenrecht (en Wet Koop op afstand) is echt niet zo vaag. Alleen kennen een heleboel mensen de wettelijke bepalingen niet goed of hebben alleen maar de klok horen luiden. Daar komen dan verschillende meningen vandaan.
Het is inderdaad voornamelijk zo dat bedrijven (omdat de marges onder druk staan) niet staan te springen om klanten op hun rechten te wijzen. Ook kennen bedrijven de wet vaak niet of doen ze alsof.
Recht hebben en recht krijgen is daarom soms erg moeilijk.

In een winkel kopen en vantevoren het scherm aansluiten is veruit het beste alternatief als je geen vertrouwen hebt in web-winkels.
pi_57559258
quote:
Op zondag 23 maart 2008 11:04 schreef Mike.Strutter het volgende:
Ik vind het sowieso schandalig dat je moet betalen voor iets als "pixel-garantie". Je mag toch wel verwachten dat je een goed werkend product koopt.
En scherm met 1 of 2 dode pixels is nog steeds een goed werkend scherm, dat het irritant is ok, maar het scherm werkt er niet minder goed om, dat vergeten mensen nog eens.

Koop een goed philips scherm, krijg je tenminste een fatsoenlijk beeldscherm waarop ze garanderen dat er geen dode pixels zijn

* Slasher aait zijn 2 philips tft schermen zonder dode pixels
pi_57560700
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:56 schreef dikkedorus het volgende:
Als je een monitor in een winkel koopt, en de verkoper vertelt jou niet dat er kapotte pixels in kunnen zitten, kan je alsnog de koop ontbinden zodra je thuis merkt dat het scherm "kapot" is.
Niet helemaal, er bestaat ook nog zoiets als een onderzoeksplicht voor de koper.
.
pi_57560741
quote:
Op zondag 23 maart 2008 15:56 schreef Slasher het volgende:
Koop een goed philips scherm

Contradictio in terminis
.
pi_57562431
quote:
Op zondag 23 maart 2008 16:40 schreef r_one het volgende:

[..]

Contradictio in terminis
Hoef ik iig geen janktopic te openen dat er pixels in mijn scherm zitten na aankoop. Wil niet veel zeggen verder maar philips maakt prima schermen, als je tenminste een high-end scherm koopt zoals ik
pi_57567181
Is die pixelgarantie niet gewoon voor als er later een keer pixels overlijden? Genoeg domme mensen die zich niet inlezen en voor de zekerheid maar die pixelgarantie nemen. Je mag het product altijd binnen 7 dagen retourneren, met of zonder dode pixels. Zeg je gewoon dat je de kwaliteit niet mooi vond ofzo, hoewel je eigenlijk niet eens een verklaring schuldig bent.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  zondag 23 maart 2008 @ 21:44:49 #43
85129 dikkedorus
pi_57567286
Meeste pixelgarantie "duurt" 24 uur. Ja, belachelijk idd.

Enfin, ik heb gemailed, maar ik gok dat ik er weinig antwoord op zal krijgen
Dinsdag even bellen anders met Azerty, ik ben wel benieuwd.
pi_57573974
Ik lees 'azerty'. Reken er maar niet op dat zij zonder slag of stoot voldoen aan een 7:46d herroeping wanneer de doos geopend is geweest. Zie shopreview op t.net
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  maandag 24 maart 2008 @ 10:42:12 #45
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_57574828
quote:
Op maandag 24 maart 2008 07:49 schreef _-rally-_ het volgende:
Ik lees 'azerty'. Reken er maar niet op dat zij zonder slag of stoot voldoen aan een 7:46d herroeping wanneer de doos geopend is geweest. Zie shopreview op t.net
Al weet de eigenaar van Azerty dondersgoed wat z'n plichten zijn, dat heeft hij me zelf eens verteld.

Alleen rekent probeert hij eerst z'n klanten af te bluffen door te zeggen dat de wet niet geldt, al is dat absoluut wel zo. Een briefje met wat wollig juridisch taalgebruik doet vaak wonderen, al dan niet van jezelf.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_57574884
Ik heb laatst een 24" scherm aangeschaft, 2 keer moeten omruilen (Dynabyte) en die deden daar niet moeilijk om, ik had wel van te voren op de bon laten zetten dat ik geen enkele fout wilde in het scherm.
Bij een webwinkel was ik meer kwijtgeweest, alleen al aan het heen en weer sturen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 24 maart 2008 @ 10:49:06 #47
85129 dikkedorus
pi_57574922
Longinus, moest je extra betalen voor die "pixelgarantie" by dynabyte?
pi_57574964
Nee, gewoon de winkelprijs, mycom heeft ook zoiets, binnen 8 dagen kan je ruilen
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_57576180
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 18:24 schreef Slasher het volgende:

[..]

Fout! Hoe kan je dan testen of hij het doet???
Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken. Maar dit zijn dan ook meestal de winkels met een niet al te goede reputatie. De prijs is meestal wel een stuk lager, maar die kwaliteit is er dan ook naar. Ik heb het hier dus ook naast de webwinkels ook over de gewone.

En tja, ik vind het ook niet kunnen dat al die webwinkels de gewone consument naaien met een extra pixelgarantie. Als consument mag je gewoon verwachten een product te ontvangen die 100% naar behoren werkt (je dient natuurlijk wel bijvoorbeeld de pixelgarantie overeenkomst van de fabrikant door te lezen, of ernaar te informeren). Al die producenten hebben zo hun eigen voorwaardes.

Ik heb er ook trouwens zoals boven in een andere post al gezegt gehoord van die rare webwinkel acties; als de klant geen pixelgarantie regelt, sturen wij deze een scherm met dode en/of slapende pixels op .
pi_57577204
quote:
Op maandag 24 maart 2008 12:08 schreef StilleZuidzee het volgende:
Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken.
Helaas toch wel. Dergelijke bepalingen in de AV zijn nietig.
.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 00:00:41 #51
85129 dikkedorus
pi_57590905
Ok, ik sta dus in m'n recht. Nu maar afwachten of ik ook m'n recht krijg.
Morgen bellen.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:09:46 #52
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_57596916
R_One:

Ik denk niet dat je een onderzoeksplicht zonder meer kunt aannemen terzake pixeldefecten, iets waar de gemiddelde consument helemaal geen benul van heeft. In dat geval prevaleert wat mij betreft de mededelingsplicht van de verkoper.

Ik denk trouwens dat je een hele discussie kunt houden of enkel de mededeling dat een scherm pixeldefecten kan bevatten een beroep op non-conformiteit zijdens de koper geheel uitsluit. Consumenten betalen een gelijke prijs voor producten die vaak geen[!] en soms wel pixeldefecten vertonen. De enige reden dat de verkoper een dergelijke policy hanteert is om zijn aansprakelijkheid en verlies af te wentelen op de consument-koper.
pi_57598177
quote:

[..]

Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken. Maar dit zijn dan ook meestal de winkels met een niet al te goede reputatie. De prijs is meestal wel een stuk lager, maar die kwaliteit is er dan ook naar. Ik heb het hier dus ook naast de webwinkels ook over de gewone.
Zucht, snap je niet dat een AV van een winkel niet boven het Burgerlijk Wetboek staat? Als dat zou was zouden webwinkels kunnen doen wat ze willen
  woensdag 26 maart 2008 @ 09:50:11 #54
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57616351
dikkedorus: wat is de status?
pi_57616538
wet kopen op afstand zegt dat je binnen 8 dagen de koop mag ontbinden zonder opgaaf van reden. je hoeft dus niks te zeggen over dode pixels, gewoon zeggen dat het scherm je niet bevalt en terug sturen.
  woensdag 26 maart 2008 @ 10:57:46 #56
85129 dikkedorus
pi_57617628
Sorrie, de dag vloog voorbij gisteren, dus geen tijd gehad. Ik ga vandaag weer een poging wagen.
  woensdag 26 maart 2008 @ 11:40:23 #57
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_57618713
quote:
Op maandag 24 maart 2008 12:58 schreef r_one het volgende:

[..]

Helaas toch wel. Dergelijke bepalingen in de AV zijn nietig.
Helaas niet, als de verkoper van tevoren gewaarschuwd heeft dat monitoren met een beperkt aantal defecte pixels binnen de conformiteitslimiet liggen zijn ze gewoon geldig.
zzz
pi_57619575
Pixelgarantie zouden ze per wet moeten verbieden, en per wet verplichten dat winkels een goede monitor leveren.
  woensdag 26 maart 2008 @ 12:34:09 #59
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_57619995
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 12:17 schreef pberends het volgende:
Pixelgarantie zouden ze per wet moeten verbieden, en per wet verplichten dat winkels een goede monitor leveren.
Winkels zijn ook verplicht een goede monitor te leveren.
Alleen draait het om de definitie van 'goed'.
zzz
pi_57620140
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 11:40 schreef L.Denninger het volgende:
Helaas niet, als de verkoper van tevoren gewaarschuwd heeft dat monitoren met een beperkt aantal defecte pixels binnen de conformiteitslimiet liggen zijn ze gewoon geldig.
Dat heb ik al eerder betoogd maar daar ging het niet om in de "helaas wel/niet" reacties.
.
pi_57623965
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 12:17 schreef pberends het volgende:
No shit sherlock! Dat niemand daar opgekomen is tot nu toe
  woensdag 26 maart 2008 @ 16:07:02 #62
85129 dikkedorus
pi_57624492
De winkel die ik wilde bereiken kreeg ik niet te pakken, ik heb een beleefde brief gestuurd waarin ik vraag of ze me geen "officieuse pixelgarantie" kunnen verlenen, aangezien ik toch alles met pixeldefecten retour doe.
Ik ga na m'n werk dat mailtje nog maar versturen naar meerdere zaken (waarom niet) en kijken wat hun reacties zijn.
  woensdag 26 maart 2008 @ 16:09:56 #63
85129 dikkedorus
pi_57624546
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 15:40 schreef Slasher het volgende:

[..]

No shit sherlock! Dat niemand daar opgekomen is tot nu toe
Dit was in het begin ook het geval. Het probleem was dat de fabrieken dus met afvalbergen van net-niet-perfecte monitors zaten waar ze niets mee konden. Dat overleeft de industrie niet. Het is dus op zich geen slecht idee om ze "half-defect" aan te bieden.

Zou leuk zijn als de fabrieken zelf de monitoren zouden voorsoorteren op norm I (perfect) en Norm II-IV (defecten) ipv dat ze alles maar mixen en het de winkels maar laten uitzoeken. Wat dus leidt tot dit soort uiteenlopende kosten en volkslakkerij.
pi_57626010
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 16:09 schreef dikkedorus het volgende:

[..]

Dit was in het begin ook het geval. Het probleem was dat de fabrieken dus met afvalbergen van net-niet-perfecte monitors zaten waar ze niets mee konden. Dat overleeft de industrie niet. Het is dus op zich geen slecht idee om ze "half-defect" aan te bieden.

Zou leuk zijn als de fabrieken zelf de monitoren zouden voorsoorteren op norm I (perfect) en Norm II-IV (defecten) ipv dat ze alles maar mixen en het de winkels maar laten uitzoeken. Wat dus leidt tot dit soort uiteenlopende kosten en volkslakkerij.
Ik denk eigenlijk dat we dan alleen maar duurder uit zullen zijn. De kostprijs van de schermen gaat omhoog, en er worden minder defecte schermen verkocht omdat je nu vantevoren weet dat ie defect is. Meer kosten, minder winst.
  woensdag 26 maart 2008 @ 22:08:24 #65
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57634114
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 17:15 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat we dan alleen maar duurder uit zullen zijn. De kostprijs van de schermen gaat omhoog, en er worden minder defecte schermen verkocht omdat je nu vantevoren weet dat ie defect is. Meer kosten, minder winst.
Nee, vind ik geen argument. Je moet echter natuurlijk wel een lagere prijs vragen voor een "defect scherm". Er zijn echt zat mensen die graag 50E "korting" willen op een scherm als er 2 dode subpixels opzitten. Want eerlijk is eerlijk, heel goed zie je dat niet eens.

NU is gewoon de pest dat je geen idee hebt wat je koopt. Ik wil dat van te voren weten. Net als dat ik een keuze wil kunnen maken of ik genoegen neem met een scherm met een paar dode pixels.

Uiteraard gaat het erom hoeveel "korting" je geeft. Dat moet niet 2 euro zijn, maar substantieel.
  donderdag 27 maart 2008 @ 09:45:27 #66
85129 dikkedorus
pi_57641862
Wat JeOma zegt dus. Ik heb wat mailtjes rondgestuurd naar o.a. Azerty met de vraag wat ik nou mag verwachten van die dure pixelgaranties.
  donderdag 27 maart 2008 @ 16:24:25 #67
85129 dikkedorus
pi_57649936
Zoals verwacht ontwijken ze allemaal de issue en krijg ik gewoon pagina's met uitleg hoe je dode pixels detecteert, het hele ISO-verhaal of een copy-paste van hun (onwettige) pixelbeleid.

Ik ga eens kijken of ik dit kan aankaarten bij Kassa ofzo.
pi_57651642
Heb je al reactie gehad van azerty dan?
  donderdag 27 maart 2008 @ 17:52:09 #69
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57651728
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 16:24 schreef dikkedorus het volgende:
Zoals verwacht ontwijken ze allemaal de issue en krijg ik gewoon pagina's met uitleg hoe je dode pixels detecteert, het hele ISO-verhaal of een copy-paste van hun (onwettige) pixelbeleid.

Ik ga eens kijken of ik dit kan aankaarten bij Kassa ofzo.
Haha, stoer. Jij zit straks gewoon in de studio bij Felix Meurders.
Maar ik vind dit wel een serieuze issue wat maar 's uitgesproken moet worden.
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:02:20 #70
85129 dikkedorus
pi_57661493
Ik heb net weer een mail van een grote aanbieder gekregen. Een hele tekst met referenties naar die ISO norm en weetikhet, iets waar ik met mijn Wet van koop op Afstand echt 0,0 mee te maken heb.
Wel tof dat ze er werk van hebben gemaakt:

Ik zal hem hier even posten
quote:
Geachte heer,

LCD monitors voor de consument zijn nog een vrij nieuwe technologie. Het in perfecte staat creëren van 1-½ miljoen oneven -, en sub-pixels op het LCD scherm is niet gemakkelijk of goedkoop, en als dusdanig, worden LCD-schermen gecreeerd in verschillende "klassen".
De monitors die met een dergelijke hoge tolerantie worden gecreeerd dat zij "als perfect" worden beschouwd worden genoemd "Klasse 1". Dit staat niet garant voor het niet kunnen veroorzaken van pixel of sub-pixelfouten. Dit proces is erg kostbaar.
Bij klasse 3 en klasse 4 standaard LCD-schermen is het normaal dat 50 tot 500 pixels "dood" zijn. Deze zijn niet geschikt voor consumentengebruik.
Om die reden komt dit niet vaak meer voor.
Vrijwel elke LCD monitor die voor de huis en bureaugebruiker op de markt wordt gebracht is klasse 2 (of Klasse 2 ISO 13406 LCD om het zijn volledige naam te geven).
Dode pixels zijn niet te repareren, en kunnen zowel bijzonder irritant en zeer zichtbaar zijn of nauwelijks zichtbaar. De mate van irritatie hangt af van de locatie van de dode pixel, bijvoorbeeld heel irritant als het in het midden zit en minder wanneer het aan de rand of in een hoek zit. De meeste fabrikanten geven echter geen garantie wanneer er slechts een enkele dode pixel in het scherm zit (fabricage fouten), maar waneer het meer zijn kunt u de monitor terugbrengen. Het is aan te raden voor aanschaf van een tft-scherm deze goed te bekijken, de meeste dode pixels zijn direct zichtbaar. Om dode pixels te kunnen vinden, moet u het beeldscherm (bureaublad/takenbalk) compleet zwart maken en vervolgens compleet wit maken. Tevens is het raadzaam om te achterhalen wat de fabrikant het maximale toegestane dode pixels accepteerd.
Goede verslagen/reacties kunt u vinden op:
http://www.infonetwork.com.au/lcd.htm
http://www.necmitsubishi.(...)DA_dead_pixel_wp.pdf
In theorie worden maximaal 5 dode pixels toegestaan alvorens een monitor als defect te beschouwen. In de praktijk, hebben de verschillende LCD fabrikanten van de Monitor verschillende interpretaties voor hun pixelbeleid, met bepalingen die op kleur, type en positie van pixel in kwestie worden geplaatst.
Tom's hardware heeft hier een artikel over:
http://www.tomshardware.com/display/20030319/lcd_pixels-02.html

Wat is ons beleid?
Wij geven dezelfde garantie als die van de fabrikant.
Als u een Samsung LCD scherm koopt, volgen wij het beleid van Samsung, en als u LG koopt, volgen wij het beleid van LG. Zij kunnen van tijd tot tijd veranderen (over het algemeen worden zij minder pietluttig, wat een goede zaak voor de klant is). Wij gebruiken de recentste. Als u onzeker bent, contacteer dan de relevante fabrikant om te controleren wat hun recentste beleid is. Wij weten dat dit frustrerend kan zijn, maar 1 of 2 dode pixels is, per definitie, geen tekort op een klasse 2 scherm.
Daar wij de garanties van de fabrikanten aanbieden, kunnen wij deze schermen om deze niet retour nemen.
Voor meer over dit onderwerp, gelieve de websites van de fabrikanten te raadplegen.

Met vriendelijke groet,
Dus OF ze snappen het hele punt niet, OF ze lullen er zo mooi omheen. Either way heb ik er weinig vertrouwen in dat ze mijn zaakjes goed gaan afhandelen.
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:06:30 #71
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57661642
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:02 schreef dikkedorus het volgende:
Ik heb net weer een mail van een grote aanbieder gekregen. Een hele tekst met referenties naar die ISO norm en weetikhet, iets waar ik met mijn Wet van koop op Afstand echt 0,0 mee te maken heb.
Wel tof dat ze er werk van hebben gemaakt:

Ik zal hem hier even posten
[..]

Dus OF ze snappen het hele punt niet, OF ze lullen er zo mooi omheen. Either way heb ik er weinig vertrouwen in dat ze mijn zaakjes goed gaan afhandelen.
Zeker goeie reactie van die lui. Maar ze lullen er wel omheen. Ik weet niet precies wat jij in je mail gevraagd hebt, maar mijn stelling zou zijn:

"Hoi, als ik bij jullie een monitor koop en ik stuur hem binnen 7 dagen retour, nemen jullie dan altijd zonder problemen weer terug? In dat geval zie ik namelijk af van de pixel-garantie."

Naar aanleiding van hun antwoord ben ik wel benieuwd naar die Klasse 1 schermen. Dat het een heel duur proces is klinkt als kul, maar goed, dan nog... geef mij maar een prijs-indicatie dan. Ik snap best dat dat wat duurder mag zijn. Maar laat het van te voren weten. Deze vaag-factor is echt shit.
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:16:25 #72
85129 dikkedorus
pi_57662030
In de reactie ga ik iets directer op de kern van het probleem in:
quote:
Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk bedankt voor uw uitgebreide uitleg, maar ik zit nog steeds met mijn vraag:
Als ik een scherm van u ontvang (zonder bijgekochte pixelgarantie) is het neem ik aan gewoon mogelijk om -volledig conform wetgeving- binnen zeven dagen het koopcontract te ontbinden? (monitor terugsturen op mijn kosten)

Dit consumentenrecht is wettelijk vastgelegd. de details omtrend de Wetgeving van koop op afstand op verschillende plaatsen terug te lezen:
http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/
http://www.kvk.nl/wettene(...)en/Koopopafstand.asp
http://www.postbus51.nl/i(...)19D-1BDAF2679C8DA850
http://www.deombudsman.nl/site/content/Rubrieken.asp?SbRubrkID=6&ContentID=101

Ik hoor graag snel van u.

vriendelijke groeten,

Jaap de Heckensluijter
Dit gaat ook weer naar alle concerns.
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:18:55 #73
85129 dikkedorus
pi_57662113
Trouwens nog niets van Azerty gehoord.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 08:38:35 #74
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57666593
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:16 schreef dikkedorus het volgende:
In de reactie ga ik iets directer op de kern van het probleem in:
[..]

Dit gaat ook weer naar alle concerns.
Prima mail. Ben heel erg benieuwd wat de verschillende bedrijven terugmailen!
  vrijdag 28 maart 2008 @ 09:13:19 #75
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_57667003
quote:

[..]

En jij denkt dat dit geldig is omdat die winkel het wilt, ondanks dat het tegen de wet in gaat
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 11:39:56 #76
85129 dikkedorus
pi_57669734
We zijn onderhand vier mails verder, maar de eerste winkel geeft toe:
quote:
Geachte heer,

U kunt uw pakket retourneren voor reclamatie binnen de periode van 7 werkdagen na ontvangst indien:

- U een Account heeft aangemaakt als privé persoon
- U het product niet heeft geopend/gebruikt of slechts voor een korte periode heeft getest
- Er geen zichtbare schade op het product te vinden is of duidelijke tekenen van gebruik zichtbaar zijn (dat geldt ook voor kort testen)
- Het product en alle onderdelen die erbij horen, in dezelfde staat wordt geretourneerd zoals het naar u was verstuurd

Als u aan deze voorwaarden voldoet, mag u een RMA aanvragen vanaf uw account. Klik op uw bestelverleden (Kompleet bestelverleden op jaar) en dan op de relevante order. Klik dan op herroepingsrecht. Vanaf daar kan u een product retourneren.

Met vriendelijke groet,
Erg netjes, het zit zelfs in hun systeem ingebouwd lijkt het. Hulde.
edit: ookal lulde ze eerst vakkundig om de issue heen. Jammer, aangezien ze er weldegelijk van op de hoogte zijn.

Een ander vertikt het gewoon, en geeft als reden de bekende "But...everybody is doing it!"-argumentatie.
quote:
Beste Jaap,

in de markt is het een gegeven dat monitors een bepaalde tolerantie mogen hebben inzake de pixelfouten. Dit gegeven is een feit; meerdere winkeliers bieden de optie om een dode pixel garantie af te sluiten. Indien u dus volledig zeker wilt zijn van een scherm zonder pixelfouten zou ik gaan voor een shop waarbij u deze garantie tegen betaling af kunt sluiten.

Indien u de monitor wilt retourneren op basis van de pixelfouten zult u eerst de monitor in gebruik moeten nemen om te kijken of het zich voordoet, het product is dan door ons niet meer als nieuw te verkopen als u het retourneert. De verpakkingen zijn dan namelijk allen geopend.

Met vriendelijke groet,
Best regards,
  vrijdag 28 maart 2008 @ 17:16:14 #77
85129 dikkedorus
pi_57676779
Een laatkomertje, dit keer van een grote internetwinkel.
quote:
Beste ,

Het is zo dat u met een dode pixel garantie een nieuw beeldscherm van ons ontvangt als er een dode pixel in zit.

Als u hem terug brengt kunnen wij alleen de “dagwaarde” van de monitor teruggeven.

Wij hopen u hier voldoende mee geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
  vrijdag 28 maart 2008 @ 19:00:48 #79
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_57678769
Niemand houdt zich aan de wet, wat een verrassing.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 19:11:49 #80
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57679044
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 17:16 schreef dikkedorus het volgende:
Een laatkomertje, dit keer van een grote internetwinkel.
[..]
Welke winkel? Ik ben wel benieuwd naar namen. Dat mag best negatieve op positieve publiciteit zijn wat mij betreft. Overigens vind ik dit echt wel een vage reactie. De "dagwaarde"? Wat the fuck? Wie bepaalt dat? De ANWB Occassion lijst? Wat is de dagwaarde van een vrijwel ongebruikte monitor van 1 dag oud?

Die eerste reactie is prima, dat je 'm heel even test en dan RMA aanbiedt. Welke keten is dat? Ik vind dat die winkels wel uit de anonimiteit mogen.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 19:17:06 #81
85129 dikkedorus
pi_57679171
De winkel die keurig antwoordt is Complett.nl
De "late" winkel die loopt te zeuren over dagwaarde is Azerty

[ Bericht 0% gewijzigd door dikkedorus op 28-03-2008 22:19:50 ]
  zaterdag 29 maart 2008 @ 00:29:21 #82
85129 dikkedorus
pi_57687578
Centralpoint.nl heeft een aparte disclaimer. Ze erkennen wel de afkoelingsperiode, mits het product niet geopend weer retour komt.
quote:
Sinds 1 februari 2001 is de wet "kopen op afstand" van kracht. Door deze wet hebben consumenten een sterkere rechtspositie gekregen, dus ook als het om kopen via internet gaat. Volgens de wet is er van kopen op afstand sprake wanneer consument en verkoper elkaar bij de aankoop niet hebben gezien. De volgende belangrijke uitbreidingen voor wat betreft de rechten van consumenten zijn in de wet kopen op afstand opgenomen: Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. Bij het annuleren van uw bestelling berekenen wij geen annuleringskosten. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden. De voorwaarde die Central Point stelt is dat u de verpakking niet geopend mag hebben. Een geopende verpakking of een gebruikt product nemen wij niet retour. De afkoelingsperiode geldt niet in de volgende gevallen:

Aankopen die speciaal, op bestelling, zijn geleverd
Aankopen die snel kunnen verouderen (zoals geheugenmodules en inktcardtridges)
Cd’s, video’s, cd-roms en licenties waarvan de verzegeling is verbroken
Producten voor zakelijk gebruik
Reserveronderdelen, zogenaamde spareparts
Is dit rechtsgeldig? Want uiteindelijk heb je daar dus nog steeds niets aan.
pi_57687937
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 00:29 schreef dikkedorus het volgende:
Centralpoint.nl heeft een aparte disclaimer. Ze erkennen wel de afkoelingsperiode, mits het product niet geopend weer retour komt.
[..]

Is dit rechtsgeldig? Want uiteindelijk heb je daar dus nog steeds niets aan.
quote:
1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b. van zaken die:

1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;

3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

4°. snel kunnen bederven of verouderen;

c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

d. van kranten en tijdschriften.
Monitoren staan niet genoemd in 4d, dus niet rechtsgeldig.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 01:12:58 #84
85129 dikkedorus
pi_57688790
Maar er wordt niet gezegd over extra condities die kunnen worden opgelegd door de winkel. Zoals het niet openmaken van de verpakking. (Waardoor je dus niets "op zicht" kan hebben, en je dus uiteindelijk niets aan je 7 dagen hebt.)
pi_57689031
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 01:12 schreef dikkedorus het volgende:
Maar er wordt niet gezegd over extra condities die kunnen worden opgelegd door de winkel. Zoals het niet openmaken van de verpakking. (Waardoor je dus niets "op zicht" kan hebben, en je dus uiteindelijk niets aan je 7 dagen hebt.)
Als er niets over gezegd wordt in de wet is het dus niet rechtsgeldig lijkt mij.
pi_57690980
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 01:12 schreef dikkedorus het volgende:
Uit de regeling, de jurisprudentie en de literatuur volgt dat de eis van een ongeopende verpakking in strijd is met de regeling.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_57691913
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 09:13 schreef sanger het volgende:

[..]

En jij denkt dat dit geldig is omdat die winkel het wilt, ondanks dat het tegen de wet in gaat
Nee, ik denk niet dat het geldig is gezien de wetregeling, maar de gewone consument kan er helaas weinig aan doen.

Kijk naar het verloop van dit topic, veel winkels willen zich er gewoon niet aan houden.

Ik heb een jaar terug zo'n zelfde situatie gehad. Ik kocht namelijk bij een winkel een behuizing (geen webwinkel!). Thuis gekomen zag ik pas dat de verpakking al eens geopend was geweest. Mijn vermoeden kwam dus uit; er was wat mis met de behuizing. Deze had schade aan een klep zo'n 7 tot 8 cm lange kras en aan de andere kant zat er ook een, maar dan van 1 cm.

Teruggaan hielp niets want dit werd gewoon weggeluld onder het mom van; ja wij nemen alleen producten retour die in ongeopende staat worden teruggebracht. Mijn mededeling dat de verpakking al eens geopend was hielp niets, aangezien dit ook gewoon werd weggewuifd.

Ik vond de verkoper achter de kassa al zo raar. Ik vroeg wat info over die behuizing en hij kwam er gelijk mee aanzetten. Waarschijnlijk moesten ze van deze behuizing af, en zochten ze dus de eerste beste persoon maar, om deze te naaien. Ik had verder geen verdere zin in discussies, dus heb ik de kast maar weer mee teruggenomen.

Ik heb mijzelf voorgenomen nooit meer wat daar te kopen, hoe goedkoop ze dan ook mogen zijn.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 10:38:52 #88
85129 dikkedorus
pi_57692033
Ik snap je beslissing, maar eigenlijk moet je daar nooit genoegen mee nemen, en gewoon herrie gaan schoppen.
Maar je hebt wel een goed punt. Recht hebben is niet altijd recht halen. Dat was ook de reden voor dit topic. Veel bedrijven vertikken het gewoonweg om zich te houden aan de wet.

Als je een scherm koopt, er zitten kapotte pixels op en je stuurt het terug onder het mom van k.o.a., ben je dus nog steeds aan hun genade overgeleverd. Zij moeten dan immers nog het geld terugstorten.

Dan moet je dus gelijk drastische stappen ondernemen een naar de verschillenkommissie gaan (als ze zijn aangesloten bij een thuiswinkel-geval), of naar een of andere consumentenrechts-instelling.
pi_57695163
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 10:38 schreef dikkedorus het volgende:
Ik snap je beslissing, maar eigenlijk moet je daar nooit genoegen mee nemen, en gewoon herrie gaan schoppen.
Maar je hebt wel een goed punt. Recht hebben is niet altijd recht halen. Dat was ook de reden voor dit topic. Veel bedrijven vertikken het gewoonweg om zich te houden aan de wet.

Als je een scherm koopt, er zitten kapotte pixels op en je stuurt het terug onder het mom van k.o.a., ben je dus nog steeds aan hun genade overgeleverd. Zij moeten dan immers nog het geld terugstorten.
Dat heeft niet zozeer te maken met de (on)bekendheid van consumenten met de regeltjes, alswel dat de meeste consumenten niet genoeg ruggengraad hebben. Gewoon hardnekkig op je standpunt blijven staan en de verkoper gaat 9/10 keer alsnog om. De meeste consumenten getroosten zich die moeite niet en daar anticiperen webwinkels en gewone verkopers op.
quote:
Dan moet je dus gelijk drastische stappen ondernemen een naar de verschillenkommissie gaan (als ze zijn aangesloten bij een thuiswinkel-geval), of naar een of andere consumentenrechts-instelling.
Het is geschillencommissie en die (SGC) staat los van een thuiswinkelorganisatie. Een of andere consumentenrechts-instelling kan je alleen van advies dienen, niet een geschil beslechten. Dat kan alleen de geschillencommissie (als het bedrijf daar bij is aangesloten) of anders de kantonrechter.
.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 14:57:05 #90
85129 dikkedorus
pi_57696079
Whehe, verschillencommissie. Ik was er even niet bij met m'n hoofd geloof ik.

Ik dacht dat er verschillende geschillencommissies waren en dat je daar kon aankloppen indien ze daarbij aangesloten waren. (En dat http://www.thuiswinkel.org/ daar één van was)
Ik had echt geen idee dat het zo gecentraliseerd was. (SGC)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')