Fout! Hoe kan je dan testen of hij het doet???quote:Op zaterdag 22 maart 2008 17:57 schreef poepeneesje het volgende:
Volgens mag je alleen het product terugsturen indien je de verpakking van het product niet hebt open gemaakt.
quote:Verder bleken veel webwinkels andere voorwaarden te hanteren die niet rechtsgeldig zijn: het in rekening brengen van kosten voor ontbinding tijdens de bedenktijd of de eis dat de verpakking niet mag worden geopend (geldt alleen voor software en audio- en video-opnames).
Pixelgarantie kopen is inderdaad zonde van het geld bij koop op afstand of colportage.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 18:53 schreef dikkedorus het volgende:
Goed om dit alles te horen.
Ik ben bekend met een uitspraak van de geschillencommisie dat je recht hebt op een volledig werkend scherm als er niets expliciet is overeengekomen over pixelgaranties en pixel-normen e.d. Maar op webwinkels zijn ze wel zo slim om het redelijk prominent aan te halen op de bestelpagina.
Grappig, ik heb vorige week ook heel serieus gezocht op een mooie 24" TFT. En ben ook afgehaakt na de pixel-garantie bullshit. Ik wil best een klein beetje betalen voor zo'n garantie (maar EI-GEN-LIJK vind ik dat dit gratis moet, stel je voor dat je een nieuwe auto bij de leverancier besteld, maar voor een kras-garantie moet je wel 1000E extra lappen... zorg geeveedee maar dat je deugdelijk fabriceert/test). Maar bij die bedragen van 90E haak ik toch echt af.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 20:27 schreef dikkedorus het volgende:
Ja het probleem is dat de monitors die ik zoek (24" met minstens 4 aansluitingen" niet echt gemeengoed zijn. Dus dan is een internetwinkel een goede methode, MITS ik dus om die belachelijke 20% pixelgarantie kan.
Zonder gelijk jouw idee onderuit te willen schoffelen, bedenk wel dat die lui vaker met zo'n soort bijltje hebben gehakt. En uiteindelijk is het ook maar gewoon een internetzaakje. Lijkt me slim om (desnoods anoniem) gewoon 's een mailtje te sturen naar Azerty om te vragen hoe ze omgaan met die koop-op-afstand regel en dan kun je ook laten vallen "waarom je dan uberhaupt die pixelgarantie zou kopen".quote:Op zaterdag 22 maart 2008 22:45 schreef dikkedorus het volgende:
Ik denk dat ik het er op waag. Maar ik ga dan wel bestellen bij een grote zaak zoals Azerty, die een paar tientjes duurder zijn dan de concurrentie. Maar vooral met Koop op afstand wetgeving kan ik denk ik het beste bij een "gerespecteerd" bedrijf aankloppen. Die louche internetzaakjes vertrouw ik niet echt zo 123 dat ze dat soort dingen goed afhandelen.
Ik zou me de moeite besparen, gewoon bestellen en bij dode pixels gebruik maken van de afkoelingsperiode.quote:Op zondag 23 maart 2008 11:19 schreef dikkedorus het volgende:
Maar een anonieme brief sturen is wel een hele goede oplossing. Is het ok als ik hier een draft neergooi ter inspectie?
Ja precies. Dat is ook zoiets wat mij enorm stoort aan deze constructie. Als "gewone klant" heb je gewoon meer risico. Dus ALS je geen garantie afsluit loop je een grotere kans op pixel-fouten. Echte naaistreek.quote:Op zondag 23 maart 2008 11:19 schreef dikkedorus het volgende:
Ik vind het ook schandalig, hoewel ik wel snap waarom het in het leven is geroepen.
Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat ze bij een internetwinkel het geretourneerde "garantieschermen" gewoon weer doorschuiven naar een klant die GEEN pixelgarantie heeft geregeld. Dat scheelt hun aardig wat centen, daar de fabrikant wel legaal contractueel heeft vastgelegd dat ze een bepaalde ISO-norm qua dode pixels aanhouden.
Maar een anonieme brief sturen is wel een hele goede oplossing. Is het ok als ik hier een draft neergooi ter inspectie?
Je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen in algemene of andere voorwaarden mogen niet tegen de Nederlandse wet zijn. Volgens mij (maar ik ben absoluut geen jurist) mag je dus geen dode pixels hebben.quote:Op zondag 23 maart 2008 12:24 schreef Montelly het volgende:
Stel ik krijg te maken met dodel pixel wat zijn dan mijn rechte mbt omruilen van mij scherm?
Er is sprake van non-conformiteit als het product niet de eigenschappen heeft die je als koper mag verwachten. Word je tevoren gewezen op de kans dat het scherm dode pixels kan hebben (binnen bepaalde tolerantiegrenzen), dan is aan jou de keus of je desalniettemin het scherm koopt met dit risico. Je kunt je dan later niet beroepen op het feit dat het scherm dodepixelvrij moet zijn.quote:Op zondag 23 maart 2008 12:48 schreef qltel het volgende:
Je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen in algemene of andere voorwaarden mogen niet tegen de Nederlandse wet zijn. Volgens mij (maar ik ben absoluut geen jurist) mag je dus geen dode pixels hebben.
7 dagen (8 dagen betreft colportage).quote:Op zondag 23 maart 2008 12:56 schreef Montelly het volgende:
En hoe zit het met 7/8 dagen termijn? Op jurofoon kwam ik het volgende tegen.
wat deze man zegt kloptquote:Op zondag 23 maart 2008 13:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Er is sprake van non-conformiteit als het product niet de eigenschappen heeft die je als koper mag verwachten. Word je tevoren gewezen op de kans dat het scherm dode pixels kan hebben (binnen bepaalde tolerantiegrenzen), dan is aan jou de keus of je desalniettemin het scherm koopt met dit risico. Je kunt je dan later niet beroepen op het feit dat het scherm dodepixelvrij moet zijn.
Art. 7:17 lid 2 BW:quote:Op zondag 23 maart 2008 12:48 schreef qltel het volgende:
[..]
Je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen in algemene of andere voorwaarden mogen niet tegen de Nederlandse wet zijn. Volgens mij (maar ik ben absoluut geen jurist) mag je dus geen dode pixels hebben.
TS betwijfelt nu al dat het scherm pixelperfect zal zijn, dus de eigenschap dat het scherm geen kapotte pixels bevat, brengt niet met zich mee dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt.quote:Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
De wet spreekt van "Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden." Dus die acht dagen is inclusief de dag van ontvangst. En anders drie maanden, dat klopt ook.quote:Op zondag 23 maart 2008 12:56 schreef Montelly het volgende:
En hoe zit het met 7/8 dagen termijn? Op jurofoon kwam ik het volgende tegen.
" Herroepingsrecht
Na ontvangst van de bestelling heb je een bedenktijd van zeven werkdagen waarbinnen je de koopovereenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen (ontbinden). Als je op de dag van ontvangst of de dag waarop je de overeenkomst sluit nog geen bevestiging hebt ontvangen met de juiste informatie dan bedraagt de ontbindingstermijn maar liefst drie maanden!
De verkoper mag je hiervoor geen boete in rekening brengen, hoogstens de kosten voor het terugzenden. Heb je al (gedeeltelijk) betaald? Dan moet de verkoper binnen 30 dagen het geld terugstorten. "
Dus ik heb recht op 7/8 dagen vrijblijvende recht om mijn gekochte scherm om te ruilen?
je hoeft geen reden te geven, dus die geef je ook nietquote:Op zondag 23 maart 2008 13:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Er is sprake van non-conformiteit als het product niet de eigenschappen heeft die je als koper mag verwachten. Word je tevoren gewezen op de kans dat het scherm dode pixels kan hebben (binnen bepaalde tolerantiegrenzen), dan is aan jou de keus of je desalniettemin het scherm koopt met dit risico. Je kunt je dan later niet beroepen op het feit dat het scherm dodepixelvrij moet zijn.
Bij ontbinden nav koop op afstand binnen 7 werkdagen na aankoop niet nee, maar dit gaat over een andere ontbindingsmogelijkheid die ook nog na 7 werkdagen openstaat en er ook is bij koop in een normale winkel.quote:Op zondag 23 maart 2008 13:07 schreef DABAMaster het volgende:
je hoeft geen reden te geven, dus die geef je ook niet
Jaquote:Op zondag 23 maart 2008 13:38 schreef Montelly het volgende:
Dus als ik mijn koop op scherm ontbind. Kan ik mijn scherm gewoon teruggeven en geld terugvragen?
Neequote:Dat komt toch neer op het omruilen van mijn scherm?
Klopt, je gaat dan met winkel 2 een nieuwe overeenkomst aan waar winkel 1 volledig buiten staat.quote:Ik hoef hem dan niet specifiek bij dat zelfde winkel weer te kopen.
Bij Koop op afstand niet nee.quote:Op zondag 23 maart 2008 13:07 schreef DABAMaster het volgende:
je hoeft geen reden te geven, dus die geef je ook niet
Nee hoor, het consumentenrecht (en Wet Koop op afstand) is echt niet zo vaag. Alleen kennen een heleboel mensen de wettelijke bepalingen niet goed of hebben alleen maar de klok horen luiden. Daar komen dan verschillende meningen vandaan.quote:Op zondag 23 maart 2008 13:46 schreef JeOma het volgende:
Wat een verschillende meningen en wat een vaagheid. Lijkt me mooi gevalletje voor Kassa of Radar of de Consumentenbond ofzo. Gewoon once and for all goed uitzoeken. Iemand connecties in die richting?
Dit heb ik dus ook begrepen, maar dit staat weer totaal los van Koop op afstand, welke alsnog je het recht geeft om binnen 7 dagen terug te sturen.quote:Op zondag 23 maart 2008 13:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Er is sprake van non-conformiteit als het product niet de eigenschappen heeft die je als koper mag verwachten. Word je tevoren gewezen op de kans dat het scherm dode pixels kan hebben (binnen bepaalde tolerantiegrenzen), dan is aan jou de keus of je desalniettemin het scherm koopt met dit risico. Je kunt je dan later niet beroepen op het feit dat het scherm dodepixelvrij moet zijn.
Het is inderdaad voornamelijk zo dat bedrijven (omdat de marges onder druk staan) niet staan te springen om klanten op hun rechten te wijzen. Ook kennen bedrijven de wet vaak niet of doen ze alsof.quote:Op zondag 23 maart 2008 13:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee hoor, het consumentenrecht (en Wet Koop op afstand) is echt niet zo vaag. Alleen kennen een heleboel mensen de wettelijke bepalingen niet goed of hebben alleen maar de klok horen luiden. Daar komen dan verschillende meningen vandaan.
En scherm met 1 of 2 dode pixels is nog steeds een goed werkend scherm, dat het irritant is ok, maar het scherm werkt er niet minder goed om, dat vergeten mensen nog eens.quote:Op zondag 23 maart 2008 11:04 schreef Mike.Strutter het volgende:
Ik vind het sowieso schandalig dat je moet betalen voor iets als "pixel-garantie". Je mag toch wel verwachten dat je een goed werkend product koopt.
Niet helemaal, er bestaat ook nog zoiets als een onderzoeksplicht voor de koper.quote:Op zondag 23 maart 2008 13:56 schreef dikkedorus het volgende:
Als je een monitor in een winkel koopt, en de verkoper vertelt jou niet dat er kapotte pixels in kunnen zitten, kan je alsnog de koop ontbinden zodra je thuis merkt dat het scherm "kapot" is.
quote:Op zondag 23 maart 2008 15:56 schreef Slasher het volgende:
Koop een goed philips scherm
Hoef ik iig geen janktopic te openen dat er pixels in mijn scherm zitten na aankoop. Wil niet veel zeggen verder maar philips maakt prima schermen, als je tenminste een high-end scherm koopt zoals ikquote:
Al weet de eigenaar van Azerty dondersgoed wat z'n plichten zijn, dat heeft hij me zelf eens verteld.quote:Op maandag 24 maart 2008 07:49 schreef _-rally-_ het volgende:
Ik lees 'azerty'. Reken er maar niet op dat zij zonder slag of stoot voldoen aan een 7:46d herroeping wanneer de doos geopend is geweest. Zie shopreview op t.net
Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken. Maar dit zijn dan ook meestal de winkels met een niet al te goede reputatie. De prijs is meestal wel een stuk lager, maar die kwaliteit is er dan ook naar. Ik heb het hier dus ook naast de webwinkels ook over de gewone.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 18:24 schreef Slasher het volgende:
[..]
Fout! Hoe kan je dan testen of hij het doet???
Helaas toch wel. Dergelijke bepalingen in de AV zijn nietig.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:08 schreef StilleZuidzee het volgende:
Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |