abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 maart 2008 @ 17:50:24 #1
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57542783
Geachte medefokkers,

Ik zit met een dilemma, en volgens mij zitten hier mensen die mij kunnen helpen.

Ik wil graag een 24" LCD/TFT monitor kopen bij een internetwinkel. Nu zijn deze dingen redelijk duur, en ik ben bereid om daar in te investeren: +- 500 euro.

Wat mij wel erg opvalt is de belachelijk hoge pixelgarantiekosten die sommige winkels eisen. Zo zou ik op Azerty.nl maarliefst 120 euro moeten betalen om zeker te zijn van een "normaal werkende" TFT. Op andere sites komt dit toch ook echt niet onder de 90 euro.

Nu ben ik mij bewust van de problemen bij het fabrikageproces e.d., maar dit vind ik toch wel absurd. Nu vroeg ik mij, als gezonde Nederlander, dus af of ik hier geen gebruik kan maken van de wet van koop op afstand. dwz (naar mijn weten) dat je binnen zeven dagen het produkt zonder opgaaf van reden retour mag doen.

Klopt dit? Of moet ik hier erg mee uitkijken? Het scheelt wel een slok op een borrel namelijk, tot wel 20% van de aankoopsom.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57542860
Waarom zou het niet kunnen?

Je bent wel de terugzendkosten kwijt.

http://www.kvk.nl/wettene(...)en/Koopopafstand.asp
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_57542882
Volgens mag je alleen het product terugsturen indien je de verpakking van het product niet hebt open gemaakt.

Ik vind het inderdaad ook een beetje raar dat men geen 100 garantie kan/durft te geven op beeldschermen met dode-pixels, daar zal wel een goede reden voor zijn.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 22 maart 2008 @ 18:09:41 #4
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_57543059
Ja, waarom niet. Je koopt op afstand.

Sterker nog, je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Een monitor met kapotte of oplichtende pixels is geen deugdelijk product en dient dus gewoon gerepareerd of vervangen te worden. Een garantie die ervoor zorgt dat een winkel aan z'n wettelijke plicht voldoet lijkt me betalen voor een recht wat je al hebt.
pi_57543328
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 17:57 schreef poepeneesje het volgende:
Volgens mag je alleen het product terugsturen indien je de verpakking van het product niet hebt open gemaakt.
Fout! Hoe kan je dan testen of hij het doet???

Quote van jurofoon:
quote:
Verder bleken veel webwinkels andere voorwaarden te hanteren die niet rechtsgeldig zijn: het in rekening brengen van kosten voor ontbinding tijdens de bedenktijd of de eis dat de verpakking niet mag worden geopend (geldt alleen voor software en audio- en video-opnames).


[ Bericht 36% gewijzigd door Slasher op 22-03-2008 18:29:49 ]
  zaterdag 22 maart 2008 @ 18:53:04 #6
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57543809
Goed om dit alles te horen.
Ik ben bekend met een uitspraak van de geschillencommisie dat je recht hebt op een volledig werkend scherm als er niets expliciet is overeengekomen over pixelgaranties en pixel-normen e.d. Maar op webwinkels zijn ze wel zo slim om het redelijk prominent aan te halen op de bestelpagina.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57543895
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 18:53 schreef dikkedorus het volgende:
Goed om dit alles te horen.
Ik ben bekend met een uitspraak van de geschillencommisie dat je recht hebt op een volledig werkend scherm als er niets expliciet is overeengekomen over pixelgaranties en pixel-normen e.d. Maar op webwinkels zijn ze wel zo slim om het redelijk prominent aan te halen op de bestelpagina.
Pixelgarantie kopen is inderdaad zonde van het geld bij koop op afstand of colportage.

Overigens geven wij bij ons in de zaak standaard 14 dagen pixelgarantie, zonder extra kosten.

Komt de klant terug met een dode pixel? Wij bieden 2 mogelijkheden:
- optie 1: we geven de klant een percentage van het aankoopbedrag terug; als de klant dat accepteert heeft dat als voordeel dat de klant blij is met korting en wij blij zijn dat we geen pixelscherm hoeven terug te nemen
- optie 2: klant mag hem kosteloos omruilen voor een ander scherm.

Ook is het mogelijk om een scherm bij ons in de winkel te bekijken voor je het meeneemt.
Pixelschermen worden voorzien van een sticker op de doos en worden met korting verkocht.
Maakt de fabrikant het te bont (zoals een keer een partij van 5 luxe Samsung schermen met 5x dode pixels) dan doen we ons best om ze terug te sturen naar onze leverancier.
pi_57544202
Paradigit geeft enigszins een gratis pixelgarantie. Je kan de monitor sowieso in de winkel al even zien. Lijkt me een mooi alternatief, vind de prijzen van pixelgaranties in diverse webshops ook ronduit belachelijk.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 20:27:44 #9
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57545819
Ja het probleem is dat de monitors die ik zoek (24" met minstens 4 aansluitingen" niet echt gemeengoed zijn. Dus dan is een internetwinkel een goede methode, MITS ik dus om die belachelijke 20% pixelgarantie kan.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 22:41:31 #10
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57548538
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 20:27 schreef dikkedorus het volgende:
Ja het probleem is dat de monitors die ik zoek (24" met minstens 4 aansluitingen" niet echt gemeengoed zijn. Dus dan is een internetwinkel een goede methode, MITS ik dus om die belachelijke 20% pixelgarantie kan.
Grappig, ik heb vorige week ook heel serieus gezocht op een mooie 24" TFT. En ben ook afgehaakt na de pixel-garantie bullshit. Ik wil best een klein beetje betalen voor zo'n garantie (maar EI-GEN-LIJK vind ik dat dit gratis moet, stel je voor dat je een nieuwe auto bij de leverancier besteld, maar voor een kras-garantie moet je wel 1000E extra lappen... zorg geeveedee maar dat je deugdelijk fabriceert/test). Maar bij die bedragen van 90E haak ik toch echt af.

Ben benieuwd wat je nu eindelijk echt gaat doen.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zaterdag 22 maart 2008 @ 22:45:51 #11
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57548627
Ik denk dat ik het er op waag. Maar ik ga dan wel bestellen bij een grote zaak zoals Azerty, die een paar tientjes duurder zijn dan de concurrentie. Maar vooral met Koop op afstand wetgeving kan ik denk ik het beste bij een "gerespecteerd" bedrijf aankloppen. Die louche internetzaakjes vertrouw ik niet echt zo 123 dat ze dat soort dingen goed afhandelen.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 22:57:41 #12
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57548832
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 22:45 schreef dikkedorus het volgende:
Ik denk dat ik het er op waag. Maar ik ga dan wel bestellen bij een grote zaak zoals Azerty, die een paar tientjes duurder zijn dan de concurrentie. Maar vooral met Koop op afstand wetgeving kan ik denk ik het beste bij een "gerespecteerd" bedrijf aankloppen. Die louche internetzaakjes vertrouw ik niet echt zo 123 dat ze dat soort dingen goed afhandelen.
Zonder gelijk jouw idee onderuit te willen schoffelen, bedenk wel dat die lui vaker met zo'n soort bijltje hebben gehakt. En uiteindelijk is het ook maar gewoon een internetzaakje. Lijkt me slim om (desnoods anoniem) gewoon 's een mailtje te sturen naar Azerty om te vragen hoe ze omgaan met die koop-op-afstand regel en dan kun je ook laten vallen "waarom je dan uberhaupt die pixelgarantie zou kopen".
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_57548898
nuja, je weet dat je 100% in je recht staat, dus als een zaak gelijk azerty lastig gaat doen sleur je ze gewoon voor de rechter voor je 500¤ schermpje. Je weet op voorhand dat zij gaan verliezen & dus toch je scherm mogen terugnemen & alle kosten op zich nemen, dus als je ff incalculeert dat je mss een rechtzaak moet starten zit je safe.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 23 maart 2008 @ 11:04:59 #14
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_57553805
Ik vind het sowieso schandalig dat je moet betalen voor iets als "pixel-garantie". Je mag toch wel verwachten dat je een goed werkend product koopt.
  zondag 23 maart 2008 @ 11:19:46 #15
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57553992
Ik vind het ook schandalig, hoewel ik wel snap waarom het in het leven is geroepen.

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat ze bij een internetwinkel het geretourneerde "garantieschermen" gewoon weer doorschuiven naar een klant die GEEN pixelgarantie heeft geregeld. Dat scheelt hun aardig wat centen, daar de fabrikant wel legaal contractueel heeft vastgelegd dat ze een bepaalde ISO-norm qua dode pixels aanhouden.

Maar een anonieme brief sturen is wel een hele goede oplossing. Is het ok als ik hier een draft neergooi ter inspectie?
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57554187
quote:
Op zondag 23 maart 2008 11:19 schreef dikkedorus het volgende:
Maar een anonieme brief sturen is wel een hele goede oplossing. Is het ok als ik hier een draft neergooi ter inspectie?
Ik zou me de moeite besparen, gewoon bestellen en bij dode pixels gebruik maken van de afkoelingsperiode.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 23 maart 2008 @ 11:37:37 #17
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57554217
quote:
Op zondag 23 maart 2008 11:19 schreef dikkedorus het volgende:
Ik vind het ook schandalig, hoewel ik wel snap waarom het in het leven is geroepen.

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat ze bij een internetwinkel het geretourneerde "garantieschermen" gewoon weer doorschuiven naar een klant die GEEN pixelgarantie heeft geregeld. Dat scheelt hun aardig wat centen, daar de fabrikant wel legaal contractueel heeft vastgelegd dat ze een bepaalde ISO-norm qua dode pixels aanhouden.

Maar een anonieme brief sturen is wel een hele goede oplossing. Is het ok als ik hier een draft neergooi ter inspectie?
Ja precies. Dat is ook zoiets wat mij enorm stoort aan deze constructie. Als "gewone klant" heb je gewoon meer risico. Dus ALS je geen garantie afsluit loop je een grotere kans op pixel-fouten. Echte naaistreek.

En dat zoiets contractueel is vastgelegd, DAT vind ik al fout. Ik zou zeggen: druk 50E bij de prijs van een scherm op maar garandeer af fabriek dat ze foutloos zijn. Wat is dat voor kul man, om nogmaals dat scheve voorbeeld van krassen op een nieuwe auto aan te halen: dan zorgen die lui maar voor een beter productieproces. Maar wellicht denk ik nu te makkelijk of vergeet ik een technische onoverkomenheid, maar ergens geloof ik niet dat er echt he-le-maal niets aan te doen is. En dat zal vast een kosten-aspect zijn.

Maar goed, kom maar op met die draft.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zondag 23 maart 2008 @ 11:52:19 #18
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_57554448
Ik heb pas een 20" gekocht. Ook op afstand. Ik he niet eens gedacht over die pixelgarantie. Als je een product koopt mag je ervan uitgaan dat het 100% werkt. Zo niet, valt het onder de garantie en gaat het terug. Simpel.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 23 maart 2008 @ 12:24:23 #19
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_57554972
Bij winkel X heb ik reed 22" samsung scherm gekocht. Zij vragen 70 euro voor pixelgarantie! Deze heb ik niet genomen. Nu staat het volgende op hun site.

" Als u niet kiest voor de dode pixelgarantie vallen bij de meeste merken dode pixels tot 2 volledig defecte pixels en tot 4 defecte subpixels niet onder een defect bij levering (ISO-13406-2 norm). Dit is dan ook geen reden om de monitor te kunnen retourneren."

Stel ik krijg te maken met dodel pixel wat zijn dan mijn rechte mbt omruilen van mij scherm?
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_57555053
Is winkel X een webwinkel?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 23 maart 2008 @ 12:40:32 #21
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_57555240
Ja..sorry vergeten te vermelden
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 23 maart 2008 @ 12:48:33 #22
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_57555404
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:24 schreef Montelly het volgende:
Stel ik krijg te maken met dodel pixel wat zijn dan mijn rechte mbt omruilen van mij scherm?
Je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen in algemene of andere voorwaarden mogen niet tegen de Nederlandse wet zijn. Volgens mij (maar ik ben absoluut geen jurist) mag je dus geen dode pixels hebben.
  zondag 23 maart 2008 @ 12:56:17 #23
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_57555557
En hoe zit het met 7/8 dagen termijn? Op jurofoon kwam ik het volgende tegen.

" Herroepingsrecht
Na ontvangst van de bestelling heb je een bedenktijd van zeven werkdagen waarbinnen je de koopovereenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen (ontbinden). Als je op de dag van ontvangst of de dag waarop je de overeenkomst sluit nog geen bevestiging hebt ontvangen met de juiste informatie dan bedraagt de ontbindingstermijn maar liefst drie maanden!

De verkoper mag je hiervoor geen boete in rekening brengen, hoogstens de kosten voor het terugzenden. Heb je al (gedeeltelijk) betaald? Dan moet de verkoper binnen 30 dagen het geld terugstorten. "

Dus ik heb recht op 7/8 dagen vrijblijvende recht om mijn gekochte scherm om te ruilen?
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_57555688
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:48 schreef qltel het volgende:
Je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen in algemene of andere voorwaarden mogen niet tegen de Nederlandse wet zijn. Volgens mij (maar ik ben absoluut geen jurist) mag je dus geen dode pixels hebben.
Er is sprake van non-conformiteit als het product niet de eigenschappen heeft die je als koper mag verwachten. Word je tevoren gewezen op de kans dat het scherm dode pixels kan hebben (binnen bepaalde tolerantiegrenzen), dan is aan jou de keus of je desalniettemin het scherm koopt met dit risico. Je kunt je dan later niet beroepen op het feit dat het scherm dodepixelvrij moet zijn.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_57555718
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:56 schreef Montelly het volgende:
En hoe zit het met 7/8 dagen termijn? Op jurofoon kwam ik het volgende tegen.
7 dagen (8 dagen betreft colportage).

Daar kun je dus handig gebruik van maken in geval van een webwinkel en maakt een dodepixelgarantie overbodig. Koop, beoordeel en stuur eventueel weer terug.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_57555719
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:03 schreef r_one het volgende:

[..]

Er is sprake van non-conformiteit als het product niet de eigenschappen heeft die je als koper mag verwachten. Word je tevoren gewezen op de kans dat het scherm dode pixels kan hebben (binnen bepaalde tolerantiegrenzen), dan is aan jou de keus of je desalniettemin het scherm koopt met dit risico. Je kunt je dan later niet beroepen op het feit dat het scherm dodepixelvrij moet zijn.
wat deze man zegt klopt
  zondag 23 maart 2008 @ 13:06:48 #27
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57555767
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:48 schreef qltel het volgende:

[..]

Je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen in algemene of andere voorwaarden mogen niet tegen de Nederlandse wet zijn. Volgens mij (maar ik ben absoluut geen jurist) mag je dus geen dode pixels hebben.
Art. 7:17 lid 2 BW:
quote:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
TS betwijfelt nu al dat het scherm pixelperfect zal zijn, dus de eigenschap dat het scherm geen kapotte pixels bevat, brengt niet met zich mee dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt.
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:56 schreef Montelly het volgende:
En hoe zit het met 7/8 dagen termijn? Op jurofoon kwam ik het volgende tegen.

" Herroepingsrecht
Na ontvangst van de bestelling heb je een bedenktijd van zeven werkdagen waarbinnen je de koopovereenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen (ontbinden). Als je op de dag van ontvangst of de dag waarop je de overeenkomst sluit nog geen bevestiging hebt ontvangen met de juiste informatie dan bedraagt de ontbindingstermijn maar liefst drie maanden!

De verkoper mag je hiervoor geen boete in rekening brengen, hoogstens de kosten voor het terugzenden. Heb je al (gedeeltelijk) betaald? Dan moet de verkoper binnen 30 dagen het geld terugstorten. "

Dus ik heb recht op 7/8 dagen vrijblijvende recht om mijn gekochte scherm om te ruilen?
De wet spreekt van "Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden." Dus die acht dagen is inclusief de dag van ontvangst. En anders drie maanden, dat klopt ook.
Wat niet klopt, is dat je het recht hebt om het scherm om te ruilen. Je kunt de koop ontbinden, en dan is de winkel niet verplicht een nieuwe overeenkomst met jou aan te gaan.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 23 maart 2008 @ 13:07:42 #28
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_57555782
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:03 schreef r_one het volgende:

[..]

Er is sprake van non-conformiteit als het product niet de eigenschappen heeft die je als koper mag verwachten. Word je tevoren gewezen op de kans dat het scherm dode pixels kan hebben (binnen bepaalde tolerantiegrenzen), dan is aan jou de keus of je desalniettemin het scherm koopt met dit risico. Je kunt je dan later niet beroepen op het feit dat het scherm dodepixelvrij moet zijn.
je hoeft geen reden te geven, dus die geef je ook niet
  zondag 23 maart 2008 @ 13:11:04 #29
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57555828
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:07 schreef DABAMaster het volgende:
je hoeft geen reden te geven, dus die geef je ook niet
Bij ontbinden nav koop op afstand binnen 7 werkdagen na aankoop niet nee, maar dit gaat over een andere ontbindingsmogelijkheid die ook nog na 7 werkdagen openstaat en er ook is bij koop in een normale winkel.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 23 maart 2008 @ 13:38:08 #30
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_57556229
HO!...GlowMouse hier moet je even toelichting op geven.

"Wat niet klopt, is dat je het recht hebt om het scherm om te ruilen. Je kunt de koop ontbinden, en dan is de winkel niet verplicht een nieuwe overeenkomst met jou aan te gaan".

Dus als ik mijn koop op scherm ontbind. Kan ik mijn scherm gewoon teruggeven en geld terugvragen? Dat komt toch neer op het omruilen van mijn scherm? Ik hoef hem dan niet specifiek bij dat zelfde winkel weer te kopen.
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_57556353
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:38 schreef Montelly het volgende:
Dus als ik mijn koop op scherm ontbind. Kan ik mijn scherm gewoon teruggeven en geld terugvragen?
Ja
quote:
Dat komt toch neer op het omruilen van mijn scherm?
Nee

Onder omruilen versta ik dat dezelfde winkel de eerste terugneemt en je een andere levert. Maar aangezien je de koop ontbindt, gaat dat dus niet.
quote:
Ik hoef hem dan niet specifiek bij dat zelfde winkel weer te kopen.
Klopt, je gaat dan met winkel 2 een nieuwe overeenkomst aan waar winkel 1 volledig buiten staat.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 23 maart 2008 @ 13:46:10 #32
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57556361
Wat een verschillende meningen en wat een vaagheid. Lijkt me mooi gevalletje voor Kassa of Radar of de Consumentenbond ofzo. Gewoon once and for all goed uitzoeken. Iemand connecties in die richting?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_57556408
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:07 schreef DABAMaster het volgende:
je hoeft geen reden te geven, dus die geef je ook niet
Bij Koop op afstand niet nee.

Maar BW 7:17 en BW 7:21 (zie de post waar ik op reageerde) beperken zich niet tot Koop op afstand. De vraag van qltel kan ook gelezen alsof het de koop van een tft-scherm in een normale winkel betreft.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_57556459
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:46 schreef JeOma het volgende:
Wat een verschillende meningen en wat een vaagheid. Lijkt me mooi gevalletje voor Kassa of Radar of de Consumentenbond ofzo. Gewoon once and for all goed uitzoeken. Iemand connecties in die richting?
Nee hoor, het consumentenrecht (en Wet Koop op afstand) is echt niet zo vaag. Alleen kennen een heleboel mensen de wettelijke bepalingen niet goed of hebben alleen maar de klok horen luiden. Daar komen dan verschillende meningen vandaan.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 23 maart 2008 @ 13:56:18 #35
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57556530
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:03 schreef r_one het volgende:

[..]

Er is sprake van non-conformiteit als het product niet de eigenschappen heeft die je als koper mag verwachten. Word je tevoren gewezen op de kans dat het scherm dode pixels kan hebben (binnen bepaalde tolerantiegrenzen), dan is aan jou de keus of je desalniettemin het scherm koopt met dit risico. Je kunt je dan later niet beroepen op het feit dat het scherm dodepixelvrij moet zijn.
Dit heb ik dus ook begrepen, maar dit staat weer totaal los van Koop op afstand, welke alsnog je het recht geeft om binnen 7 dagen terug te sturen.
Dit gaat meer over garantie in het algemeen, bijvoorbeeld als je gewoon een winkel binnen stapt.

Als je een monitor in een winkel koopt, en de verkoper vertelt jou niet dat er kapotte pixels in kunnen zitten, kan je alsnog de koop ontbinden zodra je thuis merkt dat het scherm "kapot" is.

Zodra ze je wijzen op de risico's ben je de klos. Zo heb ik het ooit begrepen.

Maar enfin, ik ga dus even een mailtje sturen naar een grote online winkel, ik ben gewoon benieuwd wat hun reactie is.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57556640
als je ze gewoon kon terugsturen onder een of andere wet, hadden ze gewoon de prijs met 90 euro verhoogd...

Het enige wat ik kut vind aan deze regeling, is dat de (web)winkel er waarschijnlijk gruwelijk veel aan verdient. Ik kan me iig niet voorstellen dat als je de zaak over een heel jaar bekijkt, er van elke 3 schermen die een winkel verkoopt, er 1tje verrot is.
pi_57557930
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:51 schreef r_one het volgende:

[..]

Nee hoor, het consumentenrecht (en Wet Koop op afstand) is echt niet zo vaag. Alleen kennen een heleboel mensen de wettelijke bepalingen niet goed of hebben alleen maar de klok horen luiden. Daar komen dan verschillende meningen vandaan.
Het is inderdaad voornamelijk zo dat bedrijven (omdat de marges onder druk staan) niet staan te springen om klanten op hun rechten te wijzen. Ook kennen bedrijven de wet vaak niet of doen ze alsof.
Recht hebben en recht krijgen is daarom soms erg moeilijk.

In een winkel kopen en vantevoren het scherm aansluiten is veruit het beste alternatief als je geen vertrouwen hebt in web-winkels.
pi_57559258
quote:
Op zondag 23 maart 2008 11:04 schreef Mike.Strutter het volgende:
Ik vind het sowieso schandalig dat je moet betalen voor iets als "pixel-garantie". Je mag toch wel verwachten dat je een goed werkend product koopt.
En scherm met 1 of 2 dode pixels is nog steeds een goed werkend scherm, dat het irritant is ok, maar het scherm werkt er niet minder goed om, dat vergeten mensen nog eens.

Koop een goed philips scherm, krijg je tenminste een fatsoenlijk beeldscherm waarop ze garanderen dat er geen dode pixels zijn

* Slasher aait zijn 2 philips tft schermen zonder dode pixels
pi_57560700
quote:
Op zondag 23 maart 2008 13:56 schreef dikkedorus het volgende:
Als je een monitor in een winkel koopt, en de verkoper vertelt jou niet dat er kapotte pixels in kunnen zitten, kan je alsnog de koop ontbinden zodra je thuis merkt dat het scherm "kapot" is.
Niet helemaal, er bestaat ook nog zoiets als een onderzoeksplicht voor de koper.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_57560741
quote:
Op zondag 23 maart 2008 15:56 schreef Slasher het volgende:
Koop een goed philips scherm


Contradictio in terminis
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_57562431
quote:
Op zondag 23 maart 2008 16:40 schreef r_one het volgende:

[..]



Contradictio in terminis
Hoef ik iig geen janktopic te openen dat er pixels in mijn scherm zitten na aankoop. Wil niet veel zeggen verder maar philips maakt prima schermen, als je tenminste een high-end scherm koopt zoals ik
pi_57567181
Is die pixelgarantie niet gewoon voor als er later een keer pixels overlijden? Genoeg domme mensen die zich niet inlezen en voor de zekerheid maar die pixelgarantie nemen. Je mag het product altijd binnen 7 dagen retourneren, met of zonder dode pixels. Zeg je gewoon dat je de kwaliteit niet mooi vond ofzo, hoewel je eigenlijk niet eens een verklaring schuldig bent.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  zondag 23 maart 2008 @ 21:44:49 #43
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57567286
Meeste pixelgarantie "duurt" 24 uur. Ja, belachelijk idd.

Enfin, ik heb gemailed, maar ik gok dat ik er weinig antwoord op zal krijgen
Dinsdag even bellen anders met Azerty, ik ben wel benieuwd.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57573974
Ik lees 'azerty'. Reken er maar niet op dat zij zonder slag of stoot voldoen aan een 7:46d herroeping wanneer de doos geopend is geweest. Zie shopreview op t.net
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  maandag 24 maart 2008 @ 10:42:12 #45
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_57574828
quote:
Op maandag 24 maart 2008 07:49 schreef _-rally-_ het volgende:
Ik lees 'azerty'. Reken er maar niet op dat zij zonder slag of stoot voldoen aan een 7:46d herroeping wanneer de doos geopend is geweest. Zie shopreview op t.net
Al weet de eigenaar van Azerty dondersgoed wat z'n plichten zijn, dat heeft hij me zelf eens verteld.

Alleen rekent probeert hij eerst z'n klanten af te bluffen door te zeggen dat de wet niet geldt, al is dat absoluut wel zo. Een briefje met wat wollig juridisch taalgebruik doet vaak wonderen, al dan niet van jezelf.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_57574884
Ik heb laatst een 24" scherm aangeschaft, 2 keer moeten omruilen (Dynabyte) en die deden daar niet moeilijk om, ik had wel van te voren op de bon laten zetten dat ik geen enkele fout wilde in het scherm.
Bij een webwinkel was ik meer kwijtgeweest, alleen al aan het heen en weer sturen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 24 maart 2008 @ 10:49:06 #47
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57574922
Longinus, moest je extra betalen voor die "pixelgarantie" by dynabyte?
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57574964
Nee, gewoon de winkelprijs, mycom heeft ook zoiets, binnen 8 dagen kan je ruilen
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_57576180
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 18:24 schreef Slasher het volgende:

[..]

Fout! Hoe kan je dan testen of hij het doet???
Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken. Maar dit zijn dan ook meestal de winkels met een niet al te goede reputatie. De prijs is meestal wel een stuk lager, maar die kwaliteit is er dan ook naar. Ik heb het hier dus ook naast de webwinkels ook over de gewone.

En tja, ik vind het ook niet kunnen dat al die webwinkels de gewone consument naaien met een extra pixelgarantie. Als consument mag je gewoon verwachten een product te ontvangen die 100% naar behoren werkt (je dient natuurlijk wel bijvoorbeeld de pixelgarantie overeenkomst van de fabrikant door te lezen, of ernaar te informeren). Al die producenten hebben zo hun eigen voorwaardes.

Ik heb er ook trouwens zoals boven in een andere post al gezegt gehoord van die rare webwinkel acties; als de klant geen pixelgarantie regelt, sturen wij deze een scherm met dode en/of slapende pixels op .
pi_57577204
quote:
Op maandag 24 maart 2008 12:08 schreef StilleZuidzee het volgende:
Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken.
Helaas toch wel. Dergelijke bepalingen in de AV zijn nietig.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')