Fout! Hoe kan je dan testen of hij het doet???quote:Op zaterdag 22 maart 2008 17:57 schreef poepeneesje het volgende:
Volgens mag je alleen het product terugsturen indien je de verpakking van het product niet hebt open gemaakt.
quote:Verder bleken veel webwinkels andere voorwaarden te hanteren die niet rechtsgeldig zijn: het in rekening brengen van kosten voor ontbinding tijdens de bedenktijd of de eis dat de verpakking niet mag worden geopend (geldt alleen voor software en audio- en video-opnames).
Pixelgarantie kopen is inderdaad zonde van het geld bij koop op afstand of colportage.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 18:53 schreef dikkedorus het volgende:
Goed om dit alles te horen.
Ik ben bekend met een uitspraak van de geschillencommisie dat je recht hebt op een volledig werkend scherm als er niets expliciet is overeengekomen over pixelgaranties en pixel-normen e.d. Maar op webwinkels zijn ze wel zo slim om het redelijk prominent aan te halen op de bestelpagina.
Grappig, ik heb vorige week ook heel serieus gezocht op een mooie 24" TFT. En ben ook afgehaakt na de pixel-garantie bullshit. Ik wil best een klein beetje betalen voor zo'n garantie (maar EI-GEN-LIJK vind ik dat dit gratis moet, stel je voor dat je een nieuwe auto bij de leverancier besteld, maar voor een kras-garantie moet je wel 1000E extra lappen... zorg geeveedee maar dat je deugdelijk fabriceert/test). Maar bij die bedragen van 90E haak ik toch echt af.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 20:27 schreef dikkedorus het volgende:
Ja het probleem is dat de monitors die ik zoek (24" met minstens 4 aansluitingen" niet echt gemeengoed zijn. Dus dan is een internetwinkel een goede methode, MITS ik dus om die belachelijke 20% pixelgarantie kan.
Zonder gelijk jouw idee onderuit te willen schoffelen, bedenk wel dat die lui vaker met zo'n soort bijltje hebben gehakt. En uiteindelijk is het ook maar gewoon een internetzaakje. Lijkt me slim om (desnoods anoniem) gewoon 's een mailtje te sturen naar Azerty om te vragen hoe ze omgaan met die koop-op-afstand regel en dan kun je ook laten vallen "waarom je dan uberhaupt die pixelgarantie zou kopen".quote:Op zaterdag 22 maart 2008 22:45 schreef dikkedorus het volgende:
Ik denk dat ik het er op waag. Maar ik ga dan wel bestellen bij een grote zaak zoals Azerty, die een paar tientjes duurder zijn dan de concurrentie. Maar vooral met Koop op afstand wetgeving kan ik denk ik het beste bij een "gerespecteerd" bedrijf aankloppen. Die louche internetzaakjes vertrouw ik niet echt zo 123 dat ze dat soort dingen goed afhandelen.
Ik zou me de moeite besparen, gewoon bestellen en bij dode pixels gebruik maken van de afkoelingsperiode.quote:Op zondag 23 maart 2008 11:19 schreef dikkedorus het volgende:
Maar een anonieme brief sturen is wel een hele goede oplossing. Is het ok als ik hier een draft neergooi ter inspectie?
Ja precies. Dat is ook zoiets wat mij enorm stoort aan deze constructie. Als "gewone klant" heb je gewoon meer risico. Dus ALS je geen garantie afsluit loop je een grotere kans op pixel-fouten. Echte naaistreek.quote:Op zondag 23 maart 2008 11:19 schreef dikkedorus het volgende:
Ik vind het ook schandalig, hoewel ik wel snap waarom het in het leven is geroepen.
Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat ze bij een internetwinkel het geretourneerde "garantieschermen" gewoon weer doorschuiven naar een klant die GEEN pixelgarantie heeft geregeld. Dat scheelt hun aardig wat centen, daar de fabrikant wel legaal contractueel heeft vastgelegd dat ze een bepaalde ISO-norm qua dode pixels aanhouden.
Maar een anonieme brief sturen is wel een hele goede oplossing. Is het ok als ik hier een draft neergooi ter inspectie?
Je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen in algemene of andere voorwaarden mogen niet tegen de Nederlandse wet zijn. Volgens mij (maar ik ben absoluut geen jurist) mag je dus geen dode pixels hebben.quote:Op zondag 23 maart 2008 12:24 schreef Montelly het volgende:
Stel ik krijg te maken met dodel pixel wat zijn dan mijn rechte mbt omruilen van mij scherm?
Er is sprake van non-conformiteit als het product niet de eigenschappen heeft die je als koper mag verwachten. Word je tevoren gewezen op de kans dat het scherm dode pixels kan hebben (binnen bepaalde tolerantiegrenzen), dan is aan jou de keus of je desalniettemin het scherm koopt met dit risico. Je kunt je dan later niet beroepen op het feit dat het scherm dodepixelvrij moet zijn.quote:Op zondag 23 maart 2008 12:48 schreef qltel het volgende:
Je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen in algemene of andere voorwaarden mogen niet tegen de Nederlandse wet zijn. Volgens mij (maar ik ben absoluut geen jurist) mag je dus geen dode pixels hebben.
7 dagen (8 dagen betreft colportage).quote:Op zondag 23 maart 2008 12:56 schreef Montelly het volgende:
En hoe zit het met 7/8 dagen termijn? Op jurofoon kwam ik het volgende tegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |