abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 maart 2008 @ 17:50:24 #1
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57542783
Geachte medefokkers,

Ik zit met een dilemma, en volgens mij zitten hier mensen die mij kunnen helpen.

Ik wil graag een 24" LCD/TFT monitor kopen bij een internetwinkel. Nu zijn deze dingen redelijk duur, en ik ben bereid om daar in te investeren: +- 500 euro.

Wat mij wel erg opvalt is de belachelijk hoge pixelgarantiekosten die sommige winkels eisen. Zo zou ik op Azerty.nl maarliefst 120 euro moeten betalen om zeker te zijn van een "normaal werkende" TFT. Op andere sites komt dit toch ook echt niet onder de 90 euro.

Nu ben ik mij bewust van de problemen bij het fabrikageproces e.d., maar dit vind ik toch wel absurd. Nu vroeg ik mij, als gezonde Nederlander, dus af of ik hier geen gebruik kan maken van de wet van koop op afstand. dwz (naar mijn weten) dat je binnen zeven dagen het produkt zonder opgaaf van reden retour mag doen.

Klopt dit? Of moet ik hier erg mee uitkijken? Het scheelt wel een slok op een borrel namelijk, tot wel 20% van de aankoopsom.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57542860
Waarom zou het niet kunnen?

Je bent wel de terugzendkosten kwijt.

http://www.kvk.nl/wettene(...)en/Koopopafstand.asp
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_57542882
Volgens mag je alleen het product terugsturen indien je de verpakking van het product niet hebt open gemaakt.

Ik vind het inderdaad ook een beetje raar dat men geen 100 garantie kan/durft te geven op beeldschermen met dode-pixels, daar zal wel een goede reden voor zijn.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 22 maart 2008 @ 18:09:41 #4
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_57543059
Ja, waarom niet. Je koopt op afstand.

Sterker nog, je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Een monitor met kapotte of oplichtende pixels is geen deugdelijk product en dient dus gewoon gerepareerd of vervangen te worden. Een garantie die ervoor zorgt dat een winkel aan z'n wettelijke plicht voldoet lijkt me betalen voor een recht wat je al hebt.
pi_57543328
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 17:57 schreef poepeneesje het volgende:
Volgens mag je alleen het product terugsturen indien je de verpakking van het product niet hebt open gemaakt.
Fout! Hoe kan je dan testen of hij het doet???

Quote van jurofoon:
quote:
Verder bleken veel webwinkels andere voorwaarden te hanteren die niet rechtsgeldig zijn: het in rekening brengen van kosten voor ontbinding tijdens de bedenktijd of de eis dat de verpakking niet mag worden geopend (geldt alleen voor software en audio- en video-opnames).

[ Bericht 36% gewijzigd door Slasher op 22-03-2008 18:29:49 ]
  zaterdag 22 maart 2008 @ 18:53:04 #6
85129 dikkedorus
pi_57543809
Goed om dit alles te horen.
Ik ben bekend met een uitspraak van de geschillencommisie dat je recht hebt op een volledig werkend scherm als er niets expliciet is overeengekomen over pixelgaranties en pixel-normen e.d. Maar op webwinkels zijn ze wel zo slim om het redelijk prominent aan te halen op de bestelpagina.
pi_57543895
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 18:53 schreef dikkedorus het volgende:
Goed om dit alles te horen.
Ik ben bekend met een uitspraak van de geschillencommisie dat je recht hebt op een volledig werkend scherm als er niets expliciet is overeengekomen over pixelgaranties en pixel-normen e.d. Maar op webwinkels zijn ze wel zo slim om het redelijk prominent aan te halen op de bestelpagina.
Pixelgarantie kopen is inderdaad zonde van het geld bij koop op afstand of colportage.

Overigens geven wij bij ons in de zaak standaard 14 dagen pixelgarantie, zonder extra kosten.

Komt de klant terug met een dode pixel? Wij bieden 2 mogelijkheden:
- optie 1: we geven de klant een percentage van het aankoopbedrag terug; als de klant dat accepteert heeft dat als voordeel dat de klant blij is met korting en wij blij zijn dat we geen pixelscherm hoeven terug te nemen
- optie 2: klant mag hem kosteloos omruilen voor een ander scherm.

Ook is het mogelijk om een scherm bij ons in de winkel te bekijken voor je het meeneemt.
Pixelschermen worden voorzien van een sticker op de doos en worden met korting verkocht.
Maakt de fabrikant het te bont (zoals een keer een partij van 5 luxe Samsung schermen met 5x dode pixels) dan doen we ons best om ze terug te sturen naar onze leverancier.
pi_57544202
Paradigit geeft enigszins een gratis pixelgarantie. Je kan de monitor sowieso in de winkel al even zien. Lijkt me een mooi alternatief, vind de prijzen van pixelgaranties in diverse webshops ook ronduit belachelijk.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 20:27:44 #9
85129 dikkedorus
pi_57545819
Ja het probleem is dat de monitors die ik zoek (24" met minstens 4 aansluitingen" niet echt gemeengoed zijn. Dus dan is een internetwinkel een goede methode, MITS ik dus om die belachelijke 20% pixelgarantie kan.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 22:41:31 #10
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57548538
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 20:27 schreef dikkedorus het volgende:
Ja het probleem is dat de monitors die ik zoek (24" met minstens 4 aansluitingen" niet echt gemeengoed zijn. Dus dan is een internetwinkel een goede methode, MITS ik dus om die belachelijke 20% pixelgarantie kan.
Grappig, ik heb vorige week ook heel serieus gezocht op een mooie 24" TFT. En ben ook afgehaakt na de pixel-garantie bullshit. Ik wil best een klein beetje betalen voor zo'n garantie (maar EI-GEN-LIJK vind ik dat dit gratis moet, stel je voor dat je een nieuwe auto bij de leverancier besteld, maar voor een kras-garantie moet je wel 1000E extra lappen... zorg geeveedee maar dat je deugdelijk fabriceert/test). Maar bij die bedragen van 90E haak ik toch echt af.

Ben benieuwd wat je nu eindelijk echt gaat doen.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zaterdag 22 maart 2008 @ 22:45:51 #11
85129 dikkedorus
pi_57548627
Ik denk dat ik het er op waag. Maar ik ga dan wel bestellen bij een grote zaak zoals Azerty, die een paar tientjes duurder zijn dan de concurrentie. Maar vooral met Koop op afstand wetgeving kan ik denk ik het beste bij een "gerespecteerd" bedrijf aankloppen. Die louche internetzaakjes vertrouw ik niet echt zo 123 dat ze dat soort dingen goed afhandelen.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 22:57:41 #12
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57548832
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 22:45 schreef dikkedorus het volgende:
Ik denk dat ik het er op waag. Maar ik ga dan wel bestellen bij een grote zaak zoals Azerty, die een paar tientjes duurder zijn dan de concurrentie. Maar vooral met Koop op afstand wetgeving kan ik denk ik het beste bij een "gerespecteerd" bedrijf aankloppen. Die louche internetzaakjes vertrouw ik niet echt zo 123 dat ze dat soort dingen goed afhandelen.
Zonder gelijk jouw idee onderuit te willen schoffelen, bedenk wel dat die lui vaker met zo'n soort bijltje hebben gehakt. En uiteindelijk is het ook maar gewoon een internetzaakje. Lijkt me slim om (desnoods anoniem) gewoon 's een mailtje te sturen naar Azerty om te vragen hoe ze omgaan met die koop-op-afstand regel en dan kun je ook laten vallen "waarom je dan uberhaupt die pixelgarantie zou kopen".
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_57548898
nuja, je weet dat je 100% in je recht staat, dus als een zaak gelijk azerty lastig gaat doen sleur je ze gewoon voor de rechter voor je 500¤ schermpje. Je weet op voorhand dat zij gaan verliezen & dus toch je scherm mogen terugnemen & alle kosten op zich nemen, dus als je ff incalculeert dat je mss een rechtzaak moet starten zit je safe.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 23 maart 2008 @ 11:04:59 #14
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_57553805
Ik vind het sowieso schandalig dat je moet betalen voor iets als "pixel-garantie". Je mag toch wel verwachten dat je een goed werkend product koopt.
  zondag 23 maart 2008 @ 11:19:46 #15
85129 dikkedorus
pi_57553992
Ik vind het ook schandalig, hoewel ik wel snap waarom het in het leven is geroepen.

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat ze bij een internetwinkel het geretourneerde "garantieschermen" gewoon weer doorschuiven naar een klant die GEEN pixelgarantie heeft geregeld. Dat scheelt hun aardig wat centen, daar de fabrikant wel legaal contractueel heeft vastgelegd dat ze een bepaalde ISO-norm qua dode pixels aanhouden.

Maar een anonieme brief sturen is wel een hele goede oplossing. Is het ok als ik hier een draft neergooi ter inspectie?
pi_57554187
quote:
Op zondag 23 maart 2008 11:19 schreef dikkedorus het volgende:
Maar een anonieme brief sturen is wel een hele goede oplossing. Is het ok als ik hier een draft neergooi ter inspectie?
Ik zou me de moeite besparen, gewoon bestellen en bij dode pixels gebruik maken van de afkoelingsperiode.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 23 maart 2008 @ 11:37:37 #17
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57554217
quote:
Op zondag 23 maart 2008 11:19 schreef dikkedorus het volgende:
Ik vind het ook schandalig, hoewel ik wel snap waarom het in het leven is geroepen.

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat ze bij een internetwinkel het geretourneerde "garantieschermen" gewoon weer doorschuiven naar een klant die GEEN pixelgarantie heeft geregeld. Dat scheelt hun aardig wat centen, daar de fabrikant wel legaal contractueel heeft vastgelegd dat ze een bepaalde ISO-norm qua dode pixels aanhouden.

Ja precies. Dat is ook zoiets wat mij enorm stoort aan deze constructie. Als "gewone klant" heb je gewoon meer risico. Dus ALS je geen garantie afsluit loop je een grotere kans op pixel-fouten. Echte naaistreek.

En dat zoiets contractueel is vastgelegd, DAT vind ik al fout. Ik zou zeggen: druk 50E bij de prijs van een scherm op maar garandeer af fabriek dat ze foutloos zijn. Wat is dat voor kul man, om nogmaals dat scheve voorbeeld van krassen op een nieuwe auto aan te halen: dan zorgen die lui maar voor een beter productieproces. Maar wellicht denk ik nu te makkelijk of vergeet ik een technische onoverkomenheid, maar ergens geloof ik niet dat er echt he-le-maal niets aan te doen is. En dat zal vast een kosten-aspect zijn.

Maar goed, kom maar op met die draft.
  zondag 23 maart 2008 @ 11:52:19 #18
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_57554448
Ik heb pas een 20" gekocht. Ook op afstand. Ik he niet eens gedacht over die pixelgarantie. Als je een product koopt mag je ervan uitgaan dat het 100% werkt. Zo niet, valt het onder de garantie en gaat het terug. Simpel.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 23 maart 2008 @ 12:24:23 #19
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_57554972
Bij winkel X heb ik reed 22" samsung scherm gekocht. Zij vragen 70 euro voor pixelgarantie! Deze heb ik niet genomen. Nu staat het volgende op hun site.

" Als u niet kiest voor de dode pixelgarantie vallen bij de meeste merken dode pixels tot 2 volledig defecte pixels en tot 4 defecte subpixels niet onder een defect bij levering (ISO-13406-2 norm). Dit is dan ook geen reden om de monitor te kunnen retourneren."

Stel ik krijg te maken met dodel pixel wat zijn dan mijn rechte mbt omruilen van mij scherm?
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_57555053
Is winkel X een webwinkel?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 23 maart 2008 @ 12:40:32 #21
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_57555240
Ja..sorry vergeten te vermelden
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 23 maart 2008 @ 12:48:33 #22
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_57555404
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:24 schreef Montelly het volgende:
Stel ik krijg te maken met dodel pixel wat zijn dan mijn rechte mbt omruilen van mij scherm?
Je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen in algemene of andere voorwaarden mogen niet tegen de Nederlandse wet zijn. Volgens mij (maar ik ben absoluut geen jurist) mag je dus geen dode pixels hebben.
  zondag 23 maart 2008 @ 12:56:17 #23
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_57555557
En hoe zit het met 7/8 dagen termijn? Op jurofoon kwam ik het volgende tegen.

" Herroepingsrecht
Na ontvangst van de bestelling heb je een bedenktijd van zeven werkdagen waarbinnen je de koopovereenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen (ontbinden). Als je op de dag van ontvangst of de dag waarop je de overeenkomst sluit nog geen bevestiging hebt ontvangen met de juiste informatie dan bedraagt de ontbindingstermijn maar liefst drie maanden!

De verkoper mag je hiervoor geen boete in rekening brengen, hoogstens de kosten voor het terugzenden. Heb je al (gedeeltelijk) betaald? Dan moet de verkoper binnen 30 dagen het geld terugstorten. "

Dus ik heb recht op 7/8 dagen vrijblijvende recht om mijn gekochte scherm om te ruilen?
pi_57555688
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:48 schreef qltel het volgende:
Je hebtrecht op een deugdelijk product op grond van artikel 7:17 en 7:21 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen in algemene of andere voorwaarden mogen niet tegen de Nederlandse wet zijn. Volgens mij (maar ik ben absoluut geen jurist) mag je dus geen dode pixels hebben.
Er is sprake van non-conformiteit als het product niet de eigenschappen heeft die je als koper mag verwachten. Word je tevoren gewezen op de kans dat het scherm dode pixels kan hebben (binnen bepaalde tolerantiegrenzen), dan is aan jou de keus of je desalniettemin het scherm koopt met dit risico. Je kunt je dan later niet beroepen op het feit dat het scherm dodepixelvrij moet zijn.
.
pi_57555718
quote:
Op zondag 23 maart 2008 12:56 schreef Montelly het volgende:
En hoe zit het met 7/8 dagen termijn? Op jurofoon kwam ik het volgende tegen.
7 dagen (8 dagen betreft colportage).

Daar kun je dus handig gebruik van maken in geval van een webwinkel en maakt een dodepixelgarantie overbodig. Koop, beoordeel en stuur eventueel weer terug.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')