Zucht, snap je niet dat een AV van een winkel niet boven het Burgerlijk Wetboek staat? Als dat zou was zouden webwinkels kunnen doen wat ze willenquote:Op maandag 24 maart 2008 12:08 schreef StilleZuidzee het volgende:
[..]
Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken. Maar dit zijn dan ook meestal de winkels met een niet al te goede reputatie. De prijs is meestal wel een stuk lager, maar die kwaliteit is er dan ook naar. Ik heb het hier dus ook naast de webwinkels ook over de gewone.
Helaas niet, als de verkoper van tevoren gewaarschuwd heeft dat monitoren met een beperkt aantal defecte pixels binnen de conformiteitslimiet liggen zijn ze gewoon geldig.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:58 schreef r_one het volgende:
[..]
Helaas toch wel. Dergelijke bepalingen in de AV zijn nietig.
Winkels zijn ook verplicht een goede monitor te leveren.quote:Op woensdag 26 maart 2008 12:17 schreef pberends het volgende:
Pixelgarantie zouden ze per wet moeten verbieden, en per wet verplichten dat winkels een goede monitor leveren.
Dat heb ik al eerder betoogd maar daar ging het niet om in de "helaas wel/niet" reacties.quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:40 schreef L.Denninger het volgende:
Helaas niet, als de verkoper van tevoren gewaarschuwd heeft dat monitoren met een beperkt aantal defecte pixels binnen de conformiteitslimiet liggen zijn ze gewoon geldig.
No shit sherlock! Dat niemand daar opgekomen is tot nu toequote:Op woensdag 26 maart 2008 12:17 schreef pberends het volgende:
Pixelgarantie zouden ze per wet moeten verbieden, en per wet verplichten dat winkels een goede monitor leveren.
Dit was in het begin ook het geval. Het probleem was dat de fabrieken dus met afvalbergen van net-niet-perfecte monitors zaten waar ze niets mee konden. Dat overleeft de industrie niet. Het is dus op zich geen slecht idee om ze "half-defect" aan te bieden.quote:Op woensdag 26 maart 2008 15:40 schreef Slasher het volgende:
[..]
No shit sherlock! Dat niemand daar opgekomen is tot nu toe
Ik denk eigenlijk dat we dan alleen maar duurder uit zullen zijn. De kostprijs van de schermen gaat omhoog, en er worden minder defecte schermen verkocht omdat je nu vantevoren weet dat ie defect is. Meer kosten, minder winst.quote:Op woensdag 26 maart 2008 16:09 schreef dikkedorus het volgende:
[..]
Dit was in het begin ook het geval. Het probleem was dat de fabrieken dus met afvalbergen van net-niet-perfecte monitors zaten waar ze niets mee konden. Dat overleeft de industrie niet. Het is dus op zich geen slecht idee om ze "half-defect" aan te bieden.
Zou leuk zijn als de fabrieken zelf de monitoren zouden voorsoorteren op norm I (perfect) en Norm II-IV (defecten) ipv dat ze alles maar mixen en het de winkels maar laten uitzoeken. Wat dus leidt tot dit soort uiteenlopende kosten en volkslakkerij.
Nee, vind ik geen argument. Je moet echter natuurlijk wel een lagere prijs vragen voor een "defect scherm". Er zijn echt zat mensen die graag 50E "korting" willen op een scherm als er 2 dode subpixels opzitten. Want eerlijk is eerlijk, heel goed zie je dat niet eens.quote:Op woensdag 26 maart 2008 17:15 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat we dan alleen maar duurder uit zullen zijn. De kostprijs van de schermen gaat omhoog, en er worden minder defecte schermen verkocht omdat je nu vantevoren weet dat ie defect is. Meer kosten, minder winst.
Haha, stoer. Jij zit straks gewoon in de studio bij Felix Meurders.quote:Op donderdag 27 maart 2008 16:24 schreef dikkedorus het volgende:
Zoals verwacht ontwijken ze allemaal de issue en krijg ik gewoon pagina's met uitleg hoe je dode pixels detecteert, het hele ISO-verhaal of een copy-paste van hun (onwettige) pixelbeleid.
Ik ga eens kijken of ik dit kan aankaarten bij Kassa ofzo.
Dus OF ze snappen het hele punt niet, OF ze lullen er zo mooi omheen. Either way heb ik er weinig vertrouwen in dat ze mijn zaakjes goed gaan afhandelen.quote:Geachte heer,
LCD monitors voor de consument zijn nog een vrij nieuwe technologie. Het in perfecte staat creëren van 1-½ miljoen oneven -, en sub-pixels op het LCD scherm is niet gemakkelijk of goedkoop, en als dusdanig, worden LCD-schermen gecreeerd in verschillende "klassen".
De monitors die met een dergelijke hoge tolerantie worden gecreeerd dat zij "als perfect" worden beschouwd worden genoemd "Klasse 1". Dit staat niet garant voor het niet kunnen veroorzaken van pixel of sub-pixelfouten. Dit proces is erg kostbaar.
Bij klasse 3 en klasse 4 standaard LCD-schermen is het normaal dat 50 tot 500 pixels "dood" zijn. Deze zijn niet geschikt voor consumentengebruik.
Om die reden komt dit niet vaak meer voor.
Vrijwel elke LCD monitor die voor de huis en bureaugebruiker op de markt wordt gebracht is klasse 2 (of Klasse 2 ISO 13406 LCD om het zijn volledige naam te geven).
Dode pixels zijn niet te repareren, en kunnen zowel bijzonder irritant en zeer zichtbaar zijn of nauwelijks zichtbaar. De mate van irritatie hangt af van de locatie van de dode pixel, bijvoorbeeld heel irritant als het in het midden zit en minder wanneer het aan de rand of in een hoek zit. De meeste fabrikanten geven echter geen garantie wanneer er slechts een enkele dode pixel in het scherm zit (fabricage fouten), maar waneer het meer zijn kunt u de monitor terugbrengen. Het is aan te raden voor aanschaf van een tft-scherm deze goed te bekijken, de meeste dode pixels zijn direct zichtbaar. Om dode pixels te kunnen vinden, moet u het beeldscherm (bureaublad/takenbalk) compleet zwart maken en vervolgens compleet wit maken. Tevens is het raadzaam om te achterhalen wat de fabrikant het maximale toegestane dode pixels accepteerd.
Goede verslagen/reacties kunt u vinden op:
http://www.infonetwork.com.au/lcd.htm
http://www.necmitsubishi.(...)DA_dead_pixel_wp.pdf
In theorie worden maximaal 5 dode pixels toegestaan alvorens een monitor als defect te beschouwen. In de praktijk, hebben de verschillende LCD fabrikanten van de Monitor verschillende interpretaties voor hun pixelbeleid, met bepalingen die op kleur, type en positie van pixel in kwestie worden geplaatst.
Tom's hardware heeft hier een artikel over:
http://www.tomshardware.com/display/20030319/lcd_pixels-02.html
Wat is ons beleid?
Wij geven dezelfde garantie als die van de fabrikant.
Als u een Samsung LCD scherm koopt, volgen wij het beleid van Samsung, en als u LG koopt, volgen wij het beleid van LG. Zij kunnen van tijd tot tijd veranderen (over het algemeen worden zij minder pietluttig, wat een goede zaak voor de klant is). Wij gebruiken de recentste. Als u onzeker bent, contacteer dan de relevante fabrikant om te controleren wat hun recentste beleid is. Wij weten dat dit frustrerend kan zijn, maar 1 of 2 dode pixels is, per definitie, geen tekort op een klasse 2 scherm.
Daar wij de garanties van de fabrikanten aanbieden, kunnen wij deze schermen om deze niet retour nemen.
Voor meer over dit onderwerp, gelieve de websites van de fabrikanten te raadplegen.
Met vriendelijke groet,
Zeker goeie reactie van die lui. Maar ze lullen er wel omheen. Ik weet niet precies wat jij in je mail gevraagd hebt, maar mijn stelling zou zijn:quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:02 schreef dikkedorus het volgende:
Ik heb net weer een mail van een grote aanbieder gekregen. Een hele tekst met referenties naar die ISO norm en weetikhet, iets waar ik met mijn Wet van koop op Afstand echt 0,0 mee te maken heb.
Wel tof dat ze er werk van hebben gemaakt:
Ik zal hem hier even posten
[..]
Dus OF ze snappen het hele punt niet, OF ze lullen er zo mooi omheen. Either way heb ik er weinig vertrouwen in dat ze mijn zaakjes goed gaan afhandelen.
Dit gaat ook weer naar alle concerns.quote:Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk bedankt voor uw uitgebreide uitleg, maar ik zit nog steeds met mijn vraag:
Als ik een scherm van u ontvang (zonder bijgekochte pixelgarantie) is het neem ik aan gewoon mogelijk om -volledig conform wetgeving- binnen zeven dagen het koopcontract te ontbinden? (monitor terugsturen op mijn kosten)
Dit consumentenrecht is wettelijk vastgelegd. de details omtrend de Wetgeving van koop op afstand op verschillende plaatsen terug te lezen:
http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/
http://www.kvk.nl/wettene(...)en/Koopopafstand.asp
http://www.postbus51.nl/i(...)19D-1BDAF2679C8DA850
http://www.deombudsman.nl/site/content/Rubrieken.asp?SbRubrkID=6&ContentID=101
Ik hoor graag snel van u.
vriendelijke groeten,
Jaap de Heckensluijter
Prima mail. Ben heel erg benieuwd wat de verschillende bedrijven terugmailen!quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:16 schreef dikkedorus het volgende:
In de reactie ga ik iets directer op de kern van het probleem in:
[..]
Dit gaat ook weer naar alle concerns.
En jij denkt dat dit geldig is omdat die winkel het wilt, ondanks dat het tegen de wet in gaatquote:Op maandag 24 maart 2008 12:08 schreef StilleZuidzee het volgende:
[..]
Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken. Maar dit zijn dan ook meestal de winkels met een niet al te goede reputatie. De prijs is meestal wel een stuk lager, maar die kwaliteit is er dan ook naar. Ik heb het hier dus ook naast de webwinkels ook over de gewone.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |