abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 maart 2008 @ 00:00:41 #51
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57590905
Ok, ik sta dus in m'n recht. Nu maar afwachten of ik ook m'n recht krijg.
Morgen bellen.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:09:46 #52
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_57596916
R_One:

Ik denk niet dat je een onderzoeksplicht zonder meer kunt aannemen terzake pixeldefecten, iets waar de gemiddelde consument helemaal geen benul van heeft. In dat geval prevaleert wat mij betreft de mededelingsplicht van de verkoper.

Ik denk trouwens dat je een hele discussie kunt houden of enkel de mededeling dat een scherm pixeldefecten kan bevatten een beroep op non-conformiteit zijdens de koper geheel uitsluit. Consumenten betalen een gelijke prijs voor producten die vaak geen[!] en soms wel pixeldefecten vertonen. De enige reden dat de verkoper een dergelijke policy hanteert is om zijn aansprakelijkheid en verlies af te wentelen op de consument-koper.
pi_57598177
quote:
Op maandag 24 maart 2008 12:08 schreef StilleZuidzee het volgende:

[..]

Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken. Maar dit zijn dan ook meestal de winkels met een niet al te goede reputatie. De prijs is meestal wel een stuk lager, maar die kwaliteit is er dan ook naar. Ik heb het hier dus ook naast de webwinkels ook over de gewone.
Zucht, snap je niet dat een AV van een winkel niet boven het Burgerlijk Wetboek staat? Als dat zou was zouden webwinkels kunnen doen wat ze willen
  woensdag 26 maart 2008 @ 09:50:11 #54
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57616351
dikkedorus: wat is de status?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_57616538
wet kopen op afstand zegt dat je binnen 8 dagen de koop mag ontbinden zonder opgaaf van reden. je hoeft dus niks te zeggen over dode pixels, gewoon zeggen dat het scherm je niet bevalt en terug sturen.
  woensdag 26 maart 2008 @ 10:57:46 #56
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57617628
Sorrie, de dag vloog voorbij gisteren, dus geen tijd gehad. Ik ga vandaag weer een poging wagen.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  woensdag 26 maart 2008 @ 11:40:23 #57
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_57618713
quote:
Op maandag 24 maart 2008 12:58 schreef r_one het volgende:

[..]

Helaas toch wel. Dergelijke bepalingen in de AV zijn nietig.
Helaas niet, als de verkoper van tevoren gewaarschuwd heeft dat monitoren met een beperkt aantal defecte pixels binnen de conformiteitslimiet liggen zijn ze gewoon geldig.
zzz
pi_57619575
Pixelgarantie zouden ze per wet moeten verbieden, en per wet verplichten dat winkels een goede monitor leveren.
  woensdag 26 maart 2008 @ 12:34:09 #59
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_57619995
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 12:17 schreef pberends het volgende:
Pixelgarantie zouden ze per wet moeten verbieden, en per wet verplichten dat winkels een goede monitor leveren.
Winkels zijn ook verplicht een goede monitor te leveren.
Alleen draait het om de definitie van 'goed'.
zzz
pi_57620140
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 11:40 schreef L.Denninger het volgende:
Helaas niet, als de verkoper van tevoren gewaarschuwd heeft dat monitoren met een beperkt aantal defecte pixels binnen de conformiteitslimiet liggen zijn ze gewoon geldig.
Dat heb ik al eerder betoogd maar daar ging het niet om in de "helaas wel/niet" reacties.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_57623965
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 12:17 schreef pberends het volgende:
Pixelgarantie zouden ze per wet moeten verbieden, en per wet verplichten dat winkels een goede monitor leveren.
No shit sherlock! Dat niemand daar opgekomen is tot nu toe
  woensdag 26 maart 2008 @ 16:07:02 #62
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57624492
De winkel die ik wilde bereiken kreeg ik niet te pakken, ik heb een beleefde brief gestuurd waarin ik vraag of ze me geen "officieuse pixelgarantie" kunnen verlenen, aangezien ik toch alles met pixeldefecten retour doe.
Ik ga na m'n werk dat mailtje nog maar versturen naar meerdere zaken (waarom niet) en kijken wat hun reacties zijn.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  woensdag 26 maart 2008 @ 16:09:56 #63
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57624546
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 15:40 schreef Slasher het volgende:

[..]

No shit sherlock! Dat niemand daar opgekomen is tot nu toe
Dit was in het begin ook het geval. Het probleem was dat de fabrieken dus met afvalbergen van net-niet-perfecte monitors zaten waar ze niets mee konden. Dat overleeft de industrie niet. Het is dus op zich geen slecht idee om ze "half-defect" aan te bieden.

Zou leuk zijn als de fabrieken zelf de monitoren zouden voorsoorteren op norm I (perfect) en Norm II-IV (defecten) ipv dat ze alles maar mixen en het de winkels maar laten uitzoeken. Wat dus leidt tot dit soort uiteenlopende kosten en volkslakkerij.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57626010
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 16:09 schreef dikkedorus het volgende:

[..]

Dit was in het begin ook het geval. Het probleem was dat de fabrieken dus met afvalbergen van net-niet-perfecte monitors zaten waar ze niets mee konden. Dat overleeft de industrie niet. Het is dus op zich geen slecht idee om ze "half-defect" aan te bieden.

Zou leuk zijn als de fabrieken zelf de monitoren zouden voorsoorteren op norm I (perfect) en Norm II-IV (defecten) ipv dat ze alles maar mixen en het de winkels maar laten uitzoeken. Wat dus leidt tot dit soort uiteenlopende kosten en volkslakkerij.
Ik denk eigenlijk dat we dan alleen maar duurder uit zullen zijn. De kostprijs van de schermen gaat omhoog, en er worden minder defecte schermen verkocht omdat je nu vantevoren weet dat ie defect is. Meer kosten, minder winst.
  woensdag 26 maart 2008 @ 22:08:24 #65
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57634114
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 17:15 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat we dan alleen maar duurder uit zullen zijn. De kostprijs van de schermen gaat omhoog, en er worden minder defecte schermen verkocht omdat je nu vantevoren weet dat ie defect is. Meer kosten, minder winst.
Nee, vind ik geen argument. Je moet echter natuurlijk wel een lagere prijs vragen voor een "defect scherm". Er zijn echt zat mensen die graag 50E "korting" willen op een scherm als er 2 dode subpixels opzitten. Want eerlijk is eerlijk, heel goed zie je dat niet eens.

NU is gewoon de pest dat je geen idee hebt wat je koopt. Ik wil dat van te voren weten. Net als dat ik een keuze wil kunnen maken of ik genoegen neem met een scherm met een paar dode pixels.

Uiteraard gaat het erom hoeveel "korting" je geeft. Dat moet niet 2 euro zijn, maar substantieel.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  donderdag 27 maart 2008 @ 09:45:27 #66
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57641862
Wat JeOma zegt dus. Ik heb wat mailtjes rondgestuurd naar o.a. Azerty met de vraag wat ik nou mag verwachten van die dure pixelgaranties.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  donderdag 27 maart 2008 @ 16:24:25 #67
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57649936
Zoals verwacht ontwijken ze allemaal de issue en krijg ik gewoon pagina's met uitleg hoe je dode pixels detecteert, het hele ISO-verhaal of een copy-paste van hun (onwettige) pixelbeleid.

Ik ga eens kijken of ik dit kan aankaarten bij Kassa ofzo.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57651642
Heb je al reactie gehad van azerty dan?
  donderdag 27 maart 2008 @ 17:52:09 #69
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57651728
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 16:24 schreef dikkedorus het volgende:
Zoals verwacht ontwijken ze allemaal de issue en krijg ik gewoon pagina's met uitleg hoe je dode pixels detecteert, het hele ISO-verhaal of een copy-paste van hun (onwettige) pixelbeleid.

Ik ga eens kijken of ik dit kan aankaarten bij Kassa ofzo.
Haha, stoer. Jij zit straks gewoon in de studio bij Felix Meurders.
Maar ik vind dit wel een serieuze issue wat maar 's uitgesproken moet worden.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:02:20 #70
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57661493
Ik heb net weer een mail van een grote aanbieder gekregen. Een hele tekst met referenties naar die ISO norm en weetikhet, iets waar ik met mijn Wet van koop op Afstand echt 0,0 mee te maken heb.
Wel tof dat ze er werk van hebben gemaakt:

Ik zal hem hier even posten
quote:
Geachte heer,

LCD monitors voor de consument zijn nog een vrij nieuwe technologie. Het in perfecte staat creëren van 1-½ miljoen oneven -, en sub-pixels op het LCD scherm is niet gemakkelijk of goedkoop, en als dusdanig, worden LCD-schermen gecreeerd in verschillende "klassen".
De monitors die met een dergelijke hoge tolerantie worden gecreeerd dat zij "als perfect" worden beschouwd worden genoemd "Klasse 1". Dit staat niet garant voor het niet kunnen veroorzaken van pixel of sub-pixelfouten. Dit proces is erg kostbaar.
Bij klasse 3 en klasse 4 standaard LCD-schermen is het normaal dat 50 tot 500 pixels "dood" zijn. Deze zijn niet geschikt voor consumentengebruik.
Om die reden komt dit niet vaak meer voor.
Vrijwel elke LCD monitor die voor de huis en bureaugebruiker op de markt wordt gebracht is klasse 2 (of Klasse 2 ISO 13406 LCD om het zijn volledige naam te geven).
Dode pixels zijn niet te repareren, en kunnen zowel bijzonder irritant en zeer zichtbaar zijn of nauwelijks zichtbaar. De mate van irritatie hangt af van de locatie van de dode pixel, bijvoorbeeld heel irritant als het in het midden zit en minder wanneer het aan de rand of in een hoek zit. De meeste fabrikanten geven echter geen garantie wanneer er slechts een enkele dode pixel in het scherm zit (fabricage fouten), maar waneer het meer zijn kunt u de monitor terugbrengen. Het is aan te raden voor aanschaf van een tft-scherm deze goed te bekijken, de meeste dode pixels zijn direct zichtbaar. Om dode pixels te kunnen vinden, moet u het beeldscherm (bureaublad/takenbalk) compleet zwart maken en vervolgens compleet wit maken. Tevens is het raadzaam om te achterhalen wat de fabrikant het maximale toegestane dode pixels accepteerd.
Goede verslagen/reacties kunt u vinden op:
http://www.infonetwork.com.au/lcd.htm
http://www.necmitsubishi.(...)DA_dead_pixel_wp.pdf
In theorie worden maximaal 5 dode pixels toegestaan alvorens een monitor als defect te beschouwen. In de praktijk, hebben de verschillende LCD fabrikanten van de Monitor verschillende interpretaties voor hun pixelbeleid, met bepalingen die op kleur, type en positie van pixel in kwestie worden geplaatst.
Tom's hardware heeft hier een artikel over:
http://www.tomshardware.com/display/20030319/lcd_pixels-02.html

Wat is ons beleid?
Wij geven dezelfde garantie als die van de fabrikant.
Als u een Samsung LCD scherm koopt, volgen wij het beleid van Samsung, en als u LG koopt, volgen wij het beleid van LG. Zij kunnen van tijd tot tijd veranderen (over het algemeen worden zij minder pietluttig, wat een goede zaak voor de klant is). Wij gebruiken de recentste. Als u onzeker bent, contacteer dan de relevante fabrikant om te controleren wat hun recentste beleid is. Wij weten dat dit frustrerend kan zijn, maar 1 of 2 dode pixels is, per definitie, geen tekort op een klasse 2 scherm.
Daar wij de garanties van de fabrikanten aanbieden, kunnen wij deze schermen om deze niet retour nemen.
Voor meer over dit onderwerp, gelieve de websites van de fabrikanten te raadplegen.

Met vriendelijke groet,
Dus OF ze snappen het hele punt niet, OF ze lullen er zo mooi omheen. Either way heb ik er weinig vertrouwen in dat ze mijn zaakjes goed gaan afhandelen.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:06:30 #71
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57661642
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:02 schreef dikkedorus het volgende:
Ik heb net weer een mail van een grote aanbieder gekregen. Een hele tekst met referenties naar die ISO norm en weetikhet, iets waar ik met mijn Wet van koop op Afstand echt 0,0 mee te maken heb.
Wel tof dat ze er werk van hebben gemaakt:

Ik zal hem hier even posten
[..]

Dus OF ze snappen het hele punt niet, OF ze lullen er zo mooi omheen. Either way heb ik er weinig vertrouwen in dat ze mijn zaakjes goed gaan afhandelen.
Zeker goeie reactie van die lui. Maar ze lullen er wel omheen. Ik weet niet precies wat jij in je mail gevraagd hebt, maar mijn stelling zou zijn:

"Hoi, als ik bij jullie een monitor koop en ik stuur hem binnen 7 dagen retour, nemen jullie dan altijd zonder problemen weer terug? In dat geval zie ik namelijk af van de pixel-garantie."

Naar aanleiding van hun antwoord ben ik wel benieuwd naar die Klasse 1 schermen. Dat het een heel duur proces is klinkt als kul, maar goed, dan nog... geef mij maar een prijs-indicatie dan. Ik snap best dat dat wat duurder mag zijn. Maar laat het van te voren weten. Deze vaag-factor is echt shit.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:16:25 #72
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57662030
In de reactie ga ik iets directer op de kern van het probleem in:
quote:
Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk bedankt voor uw uitgebreide uitleg, maar ik zit nog steeds met mijn vraag:
Als ik een scherm van u ontvang (zonder bijgekochte pixelgarantie) is het neem ik aan gewoon mogelijk om -volledig conform wetgeving- binnen zeven dagen het koopcontract te ontbinden? (monitor terugsturen op mijn kosten)

Dit consumentenrecht is wettelijk vastgelegd. de details omtrend de Wetgeving van koop op afstand op verschillende plaatsen terug te lezen:
http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/
http://www.kvk.nl/wettene(...)en/Koopopafstand.asp
http://www.postbus51.nl/i(...)19D-1BDAF2679C8DA850
http://www.deombudsman.nl/site/content/Rubrieken.asp?SbRubrkID=6&ContentID=101


Ik hoor graag snel van u.

vriendelijke groeten,

Jaap de Heckensluijter
Dit gaat ook weer naar alle concerns.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:18:55 #73
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57662113
Trouwens nog niets van Azerty gehoord.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 08:38:35 #74
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57666593
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:16 schreef dikkedorus het volgende:
In de reactie ga ik iets directer op de kern van het probleem in:
[..]

Dit gaat ook weer naar alle concerns.
Prima mail. Ben heel erg benieuwd wat de verschillende bedrijven terugmailen!
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  vrijdag 28 maart 2008 @ 09:13:19 #75
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_57667003
quote:
Op maandag 24 maart 2008 12:08 schreef StilleZuidzee het volgende:

[..]

Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken. Maar dit zijn dan ook meestal de winkels met een niet al te goede reputatie. De prijs is meestal wel een stuk lager, maar die kwaliteit is er dan ook naar. Ik heb het hier dus ook naast de webwinkels ook over de gewone.
En jij denkt dat dit geldig is omdat die winkel het wilt, ondanks dat het tegen de wet in gaat
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 11:39:56 #76
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57669734
We zijn onderhand vier mails verder, maar de eerste winkel geeft toe:
quote:
Geachte heer,

U kunt uw pakket retourneren voor reclamatie binnen de periode van 7 werkdagen na ontvangst indien:

- U een Account heeft aangemaakt als privé persoon
- U het product niet heeft geopend/gebruikt of slechts voor een korte periode heeft getest
- Er geen zichtbare schade op het product te vinden is of duidelijke tekenen van gebruik zichtbaar zijn (dat geldt ook voor kort testen)
- Het product en alle onderdelen die erbij horen, in dezelfde staat wordt geretourneerd zoals het naar u was verstuurd


Als u aan deze voorwaarden voldoet, mag u een RMA aanvragen vanaf uw account. Klik op uw bestelverleden (Kompleet bestelverleden op jaar) en dan op de relevante order. Klik dan op herroepingsrecht. Vanaf daar kan u een product retourneren.

Met vriendelijke groet,
Erg netjes, het zit zelfs in hun systeem ingebouwd lijkt het. Hulde.
edit: ookal lulde ze eerst vakkundig om de issue heen. Jammer, aangezien ze er weldegelijk van op de hoogte zijn.

Een ander vertikt het gewoon, en geeft als reden de bekende "But...everybody is doing it!"-argumentatie.
quote:
Beste Jaap,

in de markt is het een gegeven dat monitors een bepaalde tolerantie mogen hebben inzake de pixelfouten. Dit gegeven is een feit; meerdere winkeliers bieden de optie om een dode pixel garantie af te sluiten. Indien u dus volledig zeker wilt zijn van een scherm zonder pixelfouten zou ik gaan voor een shop waarbij u deze garantie tegen betaling af kunt sluiten.


Indien u de monitor wilt retourneren op basis van de pixelfouten zult u eerst de monitor in gebruik moeten nemen om te kijken of het zich voordoet, het product is dan door ons niet meer als nieuw te verkopen als u het retourneert. De verpakkingen zijn dan namelijk allen geopend.

Met vriendelijke groet,
Best regards,
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 17:16:14 #77
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57676779
Een laatkomertje, dit keer van een grote internetwinkel.
quote:
Beste ,

Het is zo dat u met een dode pixel garantie een nieuw beeldscherm van ons ontvangt als er een dode pixel in zit.

Als u hem terug brengt kunnen wij alleen de “dagwaarde” van de monitor teruggeven.

Wij hopen u hier voldoende mee geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 19:00:48 #79
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_57678769
Niemand houdt zich aan de wet, wat een verrassing.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 19:11:49 #80
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57679044
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 17:16 schreef dikkedorus het volgende:
Een laatkomertje, dit keer van een grote internetwinkel.
[..]
Welke winkel? Ik ben wel benieuwd naar namen. Dat mag best negatieve op positieve publiciteit zijn wat mij betreft. Overigens vind ik dit echt wel een vage reactie. De "dagwaarde"? Wat the fuck? Wie bepaalt dat? De ANWB Occassion lijst? Wat is de dagwaarde van een vrijwel ongebruikte monitor van 1 dag oud?

Die eerste reactie is prima, dat je 'm heel even test en dan RMA aanbiedt. Welke keten is dat? Ik vind dat die winkels wel uit de anonimiteit mogen.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  vrijdag 28 maart 2008 @ 19:17:06 #81
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57679171
De winkel die keurig antwoordt is Complett.nl
De "late" winkel die loopt te zeuren over dagwaarde is Azerty

[ Bericht 0% gewijzigd door dikkedorus op 28-03-2008 22:19:50 ]
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 00:29:21 #82
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57687578
Centralpoint.nl heeft een aparte disclaimer. Ze erkennen wel de afkoelingsperiode, mits het product niet geopend weer retour komt.
quote:
Sinds 1 februari 2001 is de wet "kopen op afstand" van kracht. Door deze wet hebben consumenten een sterkere rechtspositie gekregen, dus ook als het om kopen via internet gaat. Volgens de wet is er van kopen op afstand sprake wanneer consument en verkoper elkaar bij de aankoop niet hebben gezien. De volgende belangrijke uitbreidingen voor wat betreft de rechten van consumenten zijn in de wet kopen op afstand opgenomen: Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. Bij het annuleren van uw bestelling berekenen wij geen annuleringskosten. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden. De voorwaarde die Central Point stelt is dat u de verpakking niet geopend mag hebben. Een geopende verpakking of een gebruikt product nemen wij niet retour. De afkoelingsperiode geldt niet in de volgende gevallen:

Aankopen die speciaal, op bestelling, zijn geleverd
Aankopen die snel kunnen verouderen (zoals geheugenmodules en inktcardtridges)
Cd’s, video’s, cd-roms en licenties waarvan de verzegeling is verbroken
Producten voor zakelijk gebruik
Reserveronderdelen, zogenaamde spareparts
Is dit rechtsgeldig? Want uiteindelijk heb je daar dus nog steeds niets aan.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57687937
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 00:29 schreef dikkedorus het volgende:
Centralpoint.nl heeft een aparte disclaimer. Ze erkennen wel de afkoelingsperiode, mits het product niet geopend weer retour komt.
[..]

Is dit rechtsgeldig? Want uiteindelijk heb je daar dus nog steeds niets aan.
quote:
1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b. van zaken die:

1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;

3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

4°. snel kunnen bederven of verouderen;


c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

d. van kranten en tijdschriften.
Monitoren staan niet genoemd in 4d, dus niet rechtsgeldig.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 01:12:58 #84
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57688790
Maar er wordt niet gezegd over extra condities die kunnen worden opgelegd door de winkel. Zoals het niet openmaken van de verpakking. (Waardoor je dus niets "op zicht" kan hebben, en je dus uiteindelijk niets aan je 7 dagen hebt.)
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57689031
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 01:12 schreef dikkedorus het volgende:
Maar er wordt niet gezegd over extra condities die kunnen worden opgelegd door de winkel. Zoals het niet openmaken van de verpakking. (Waardoor je dus niets "op zicht" kan hebben, en je dus uiteindelijk niets aan je 7 dagen hebt.)
Als er niets over gezegd wordt in de wet is het dus niet rechtsgeldig lijkt mij.
pi_57690980
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 01:12 schreef dikkedorus het volgende:
Maar er wordt niet gezegd over extra condities die kunnen worden opgelegd door de winkel. Zoals het niet openmaken van de verpakking. (Waardoor je dus niets "op zicht" kan hebben, en je dus uiteindelijk niets aan je 7 dagen hebt.)
Uit de regeling, de jurisprudentie en de literatuur volgt dat de eis van een ongeopende verpakking in strijd is met de regeling.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_57691913
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 09:13 schreef sanger het volgende:

[..]

En jij denkt dat dit geldig is omdat die winkel het wilt, ondanks dat het tegen de wet in gaat
Nee, ik denk niet dat het geldig is gezien de wetregeling, maar de gewone consument kan er helaas weinig aan doen.

Kijk naar het verloop van dit topic, veel winkels willen zich er gewoon niet aan houden.

Ik heb een jaar terug zo'n zelfde situatie gehad. Ik kocht namelijk bij een winkel een behuizing (geen webwinkel!). Thuis gekomen zag ik pas dat de verpakking al eens geopend was geweest. Mijn vermoeden kwam dus uit; er was wat mis met de behuizing. Deze had schade aan een klep zo'n 7 tot 8 cm lange kras en aan de andere kant zat er ook een, maar dan van 1 cm.

Teruggaan hielp niets want dit werd gewoon weggeluld onder het mom van; ja wij nemen alleen producten retour die in ongeopende staat worden teruggebracht. Mijn mededeling dat de verpakking al eens geopend was hielp niets, aangezien dit ook gewoon werd weggewuifd.

Ik vond de verkoper achter de kassa al zo raar. Ik vroeg wat info over die behuizing en hij kwam er gelijk mee aanzetten. Waarschijnlijk moesten ze van deze behuizing af, en zochten ze dus de eerste beste persoon maar, om deze te naaien. Ik had verder geen verdere zin in discussies, dus heb ik de kast maar weer mee teruggenomen.

Ik heb mijzelf voorgenomen nooit meer wat daar te kopen, hoe goedkoop ze dan ook mogen zijn.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 10:38:52 #88
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57692033
Ik snap je beslissing, maar eigenlijk moet je daar nooit genoegen mee nemen, en gewoon herrie gaan schoppen.
Maar je hebt wel een goed punt. Recht hebben is niet altijd recht halen. Dat was ook de reden voor dit topic. Veel bedrijven vertikken het gewoonweg om zich te houden aan de wet.

Als je een scherm koopt, er zitten kapotte pixels op en je stuurt het terug onder het mom van k.o.a., ben je dus nog steeds aan hun genade overgeleverd. Zij moeten dan immers nog het geld terugstorten.

Dan moet je dus gelijk drastische stappen ondernemen een naar de verschillenkommissie gaan (als ze zijn aangesloten bij een thuiswinkel-geval), of naar een of andere consumentenrechts-instelling.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_57695163
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 10:38 schreef dikkedorus het volgende:
Ik snap je beslissing, maar eigenlijk moet je daar nooit genoegen mee nemen, en gewoon herrie gaan schoppen.
Maar je hebt wel een goed punt. Recht hebben is niet altijd recht halen. Dat was ook de reden voor dit topic. Veel bedrijven vertikken het gewoonweg om zich te houden aan de wet.

Als je een scherm koopt, er zitten kapotte pixels op en je stuurt het terug onder het mom van k.o.a., ben je dus nog steeds aan hun genade overgeleverd. Zij moeten dan immers nog het geld terugstorten.
Dat heeft niet zozeer te maken met de (on)bekendheid van consumenten met de regeltjes, alswel dat de meeste consumenten niet genoeg ruggengraad hebben. Gewoon hardnekkig op je standpunt blijven staan en de verkoper gaat 9/10 keer alsnog om. De meeste consumenten getroosten zich die moeite niet en daar anticiperen webwinkels en gewone verkopers op.
quote:
Dan moet je dus gelijk drastische stappen ondernemen een naar de verschillenkommissie gaan (als ze zijn aangesloten bij een thuiswinkel-geval), of naar een of andere consumentenrechts-instelling.
Het is geschillencommissie en die (SGC) staat los van een thuiswinkelorganisatie. Een of andere consumentenrechts-instelling kan je alleen van advies dienen, niet een geschil beslechten. Dat kan alleen de geschillencommissie (als het bedrijf daar bij is aangesloten) of anders de kantonrechter.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 14:57:05 #90
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57696079
Whehe, verschillencommissie. Ik was er even niet bij met m'n hoofd geloof ik.

Ik dacht dat er verschillende geschillencommissies waren en dat je daar kon aankloppen indien ze daarbij aangesloten waren. (En dat http://www.thuiswinkel.org/ daar één van was)
Ik had echt geen idee dat het zo gecentraliseerd was. (SGC)
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')