Zucht, snap je niet dat een AV van een winkel niet boven het Burgerlijk Wetboek staat? Als dat zou was zouden webwinkels kunnen doen wat ze willenquote:Op maandag 24 maart 2008 12:08 schreef StilleZuidzee het volgende:
[..]
Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken. Maar dit zijn dan ook meestal de winkels met een niet al te goede reputatie. De prijs is meestal wel een stuk lager, maar die kwaliteit is er dan ook naar. Ik heb het hier dus ook naast de webwinkels ook over de gewone.
Helaas niet, als de verkoper van tevoren gewaarschuwd heeft dat monitoren met een beperkt aantal defecte pixels binnen de conformiteitslimiet liggen zijn ze gewoon geldig.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:58 schreef r_one het volgende:
[..]
Helaas toch wel. Dergelijke bepalingen in de AV zijn nietig.
Winkels zijn ook verplicht een goede monitor te leveren.quote:Op woensdag 26 maart 2008 12:17 schreef pberends het volgende:
Pixelgarantie zouden ze per wet moeten verbieden, en per wet verplichten dat winkels een goede monitor leveren.
Dat heb ik al eerder betoogd maar daar ging het niet om in de "helaas wel/niet" reacties.quote:Op woensdag 26 maart 2008 11:40 schreef L.Denninger het volgende:
Helaas niet, als de verkoper van tevoren gewaarschuwd heeft dat monitoren met een beperkt aantal defecte pixels binnen de conformiteitslimiet liggen zijn ze gewoon geldig.
No shit sherlock! Dat niemand daar opgekomen is tot nu toequote:Op woensdag 26 maart 2008 12:17 schreef pberends het volgende:
Pixelgarantie zouden ze per wet moeten verbieden, en per wet verplichten dat winkels een goede monitor leveren.
Dit was in het begin ook het geval. Het probleem was dat de fabrieken dus met afvalbergen van net-niet-perfecte monitors zaten waar ze niets mee konden. Dat overleeft de industrie niet. Het is dus op zich geen slecht idee om ze "half-defect" aan te bieden.quote:Op woensdag 26 maart 2008 15:40 schreef Slasher het volgende:
[..]
No shit sherlock! Dat niemand daar opgekomen is tot nu toe
Ik denk eigenlijk dat we dan alleen maar duurder uit zullen zijn. De kostprijs van de schermen gaat omhoog, en er worden minder defecte schermen verkocht omdat je nu vantevoren weet dat ie defect is. Meer kosten, minder winst.quote:Op woensdag 26 maart 2008 16:09 schreef dikkedorus het volgende:
[..]
Dit was in het begin ook het geval. Het probleem was dat de fabrieken dus met afvalbergen van net-niet-perfecte monitors zaten waar ze niets mee konden. Dat overleeft de industrie niet. Het is dus op zich geen slecht idee om ze "half-defect" aan te bieden.
Zou leuk zijn als de fabrieken zelf de monitoren zouden voorsoorteren op norm I (perfect) en Norm II-IV (defecten) ipv dat ze alles maar mixen en het de winkels maar laten uitzoeken. Wat dus leidt tot dit soort uiteenlopende kosten en volkslakkerij.
Nee, vind ik geen argument. Je moet echter natuurlijk wel een lagere prijs vragen voor een "defect scherm". Er zijn echt zat mensen die graag 50E "korting" willen op een scherm als er 2 dode subpixels opzitten. Want eerlijk is eerlijk, heel goed zie je dat niet eens.quote:Op woensdag 26 maart 2008 17:15 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat we dan alleen maar duurder uit zullen zijn. De kostprijs van de schermen gaat omhoog, en er worden minder defecte schermen verkocht omdat je nu vantevoren weet dat ie defect is. Meer kosten, minder winst.
Haha, stoer. Jij zit straks gewoon in de studio bij Felix Meurders.quote:Op donderdag 27 maart 2008 16:24 schreef dikkedorus het volgende:
Zoals verwacht ontwijken ze allemaal de issue en krijg ik gewoon pagina's met uitleg hoe je dode pixels detecteert, het hele ISO-verhaal of een copy-paste van hun (onwettige) pixelbeleid.
Ik ga eens kijken of ik dit kan aankaarten bij Kassa ofzo.
Dus OF ze snappen het hele punt niet, OF ze lullen er zo mooi omheen. Either way heb ik er weinig vertrouwen in dat ze mijn zaakjes goed gaan afhandelen.quote:Geachte heer,
LCD monitors voor de consument zijn nog een vrij nieuwe technologie. Het in perfecte staat creëren van 1-½ miljoen oneven -, en sub-pixels op het LCD scherm is niet gemakkelijk of goedkoop, en als dusdanig, worden LCD-schermen gecreeerd in verschillende "klassen".
De monitors die met een dergelijke hoge tolerantie worden gecreeerd dat zij "als perfect" worden beschouwd worden genoemd "Klasse 1". Dit staat niet garant voor het niet kunnen veroorzaken van pixel of sub-pixelfouten. Dit proces is erg kostbaar.
Bij klasse 3 en klasse 4 standaard LCD-schermen is het normaal dat 50 tot 500 pixels "dood" zijn. Deze zijn niet geschikt voor consumentengebruik.
Om die reden komt dit niet vaak meer voor.
Vrijwel elke LCD monitor die voor de huis en bureaugebruiker op de markt wordt gebracht is klasse 2 (of Klasse 2 ISO 13406 LCD om het zijn volledige naam te geven).
Dode pixels zijn niet te repareren, en kunnen zowel bijzonder irritant en zeer zichtbaar zijn of nauwelijks zichtbaar. De mate van irritatie hangt af van de locatie van de dode pixel, bijvoorbeeld heel irritant als het in het midden zit en minder wanneer het aan de rand of in een hoek zit. De meeste fabrikanten geven echter geen garantie wanneer er slechts een enkele dode pixel in het scherm zit (fabricage fouten), maar waneer het meer zijn kunt u de monitor terugbrengen. Het is aan te raden voor aanschaf van een tft-scherm deze goed te bekijken, de meeste dode pixels zijn direct zichtbaar. Om dode pixels te kunnen vinden, moet u het beeldscherm (bureaublad/takenbalk) compleet zwart maken en vervolgens compleet wit maken. Tevens is het raadzaam om te achterhalen wat de fabrikant het maximale toegestane dode pixels accepteerd.
Goede verslagen/reacties kunt u vinden op:
http://www.infonetwork.com.au/lcd.htm
http://www.necmitsubishi.(...)DA_dead_pixel_wp.pdf
In theorie worden maximaal 5 dode pixels toegestaan alvorens een monitor als defect te beschouwen. In de praktijk, hebben de verschillende LCD fabrikanten van de Monitor verschillende interpretaties voor hun pixelbeleid, met bepalingen die op kleur, type en positie van pixel in kwestie worden geplaatst.
Tom's hardware heeft hier een artikel over:
http://www.tomshardware.com/display/20030319/lcd_pixels-02.html
Wat is ons beleid?
Wij geven dezelfde garantie als die van de fabrikant.
Als u een Samsung LCD scherm koopt, volgen wij het beleid van Samsung, en als u LG koopt, volgen wij het beleid van LG. Zij kunnen van tijd tot tijd veranderen (over het algemeen worden zij minder pietluttig, wat een goede zaak voor de klant is). Wij gebruiken de recentste. Als u onzeker bent, contacteer dan de relevante fabrikant om te controleren wat hun recentste beleid is. Wij weten dat dit frustrerend kan zijn, maar 1 of 2 dode pixels is, per definitie, geen tekort op een klasse 2 scherm.
Daar wij de garanties van de fabrikanten aanbieden, kunnen wij deze schermen om deze niet retour nemen.
Voor meer over dit onderwerp, gelieve de websites van de fabrikanten te raadplegen.
Met vriendelijke groet,
Zeker goeie reactie van die lui. Maar ze lullen er wel omheen. Ik weet niet precies wat jij in je mail gevraagd hebt, maar mijn stelling zou zijn:quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:02 schreef dikkedorus het volgende:
Ik heb net weer een mail van een grote aanbieder gekregen. Een hele tekst met referenties naar die ISO norm en weetikhet, iets waar ik met mijn Wet van koop op Afstand echt 0,0 mee te maken heb.
Wel tof dat ze er werk van hebben gemaakt:
Ik zal hem hier even posten
[..]
Dus OF ze snappen het hele punt niet, OF ze lullen er zo mooi omheen. Either way heb ik er weinig vertrouwen in dat ze mijn zaakjes goed gaan afhandelen.
Dit gaat ook weer naar alle concerns.quote:Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk bedankt voor uw uitgebreide uitleg, maar ik zit nog steeds met mijn vraag:
Als ik een scherm van u ontvang (zonder bijgekochte pixelgarantie) is het neem ik aan gewoon mogelijk om -volledig conform wetgeving- binnen zeven dagen het koopcontract te ontbinden? (monitor terugsturen op mijn kosten)
Dit consumentenrecht is wettelijk vastgelegd. de details omtrend de Wetgeving van koop op afstand op verschillende plaatsen terug te lezen:
http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/
http://www.kvk.nl/wettene(...)en/Koopopafstand.asp
http://www.postbus51.nl/i(...)19D-1BDAF2679C8DA850
http://www.deombudsman.nl/site/content/Rubrieken.asp?SbRubrkID=6&ContentID=101
Ik hoor graag snel van u.
vriendelijke groeten,
Jaap de Heckensluijter
Prima mail. Ben heel erg benieuwd wat de verschillende bedrijven terugmailen!quote:Op donderdag 27 maart 2008 23:16 schreef dikkedorus het volgende:
In de reactie ga ik iets directer op de kern van het probleem in:
[..]
Dit gaat ook weer naar alle concerns.
En jij denkt dat dit geldig is omdat die winkel het wilt, ondanks dat het tegen de wet in gaatquote:Op maandag 24 maart 2008 12:08 schreef StilleZuidzee het volgende:
[..]
Helaas is het niet echt helemaal fout. Sommige winkels hanteren deze voorwaarde gewoon en de consument mag het dan lekker zelf uitzoeken. Maar dit zijn dan ook meestal de winkels met een niet al te goede reputatie. De prijs is meestal wel een stuk lager, maar die kwaliteit is er dan ook naar. Ik heb het hier dus ook naast de webwinkels ook over de gewone.
Erg netjes, het zit zelfs in hun systeem ingebouwd lijkt het. Hulde.quote:Geachte heer,
U kunt uw pakket retourneren voor reclamatie binnen de periode van 7 werkdagen na ontvangst indien:
- U een Account heeft aangemaakt als privé persoon
- U het product niet heeft geopend/gebruikt of slechts voor een korte periode heeft getest
- Er geen zichtbare schade op het product te vinden is of duidelijke tekenen van gebruik zichtbaar zijn (dat geldt ook voor kort testen)
- Het product en alle onderdelen die erbij horen, in dezelfde staat wordt geretourneerd zoals het naar u was verstuurd
Als u aan deze voorwaarden voldoet, mag u een RMA aanvragen vanaf uw account. Klik op uw bestelverleden (Kompleet bestelverleden op jaar) en dan op de relevante order. Klik dan op herroepingsrecht. Vanaf daar kan u een product retourneren.
Met vriendelijke groet,
quote:Beste Jaap,
in de markt is het een gegeven dat monitors een bepaalde tolerantie mogen hebben inzake de pixelfouten. Dit gegeven is een feit; meerdere winkeliers bieden de optie om een dode pixel garantie af te sluiten. Indien u dus volledig zeker wilt zijn van een scherm zonder pixelfouten zou ik gaan voor een shop waarbij u deze garantie tegen betaling af kunt sluiten.
Indien u de monitor wilt retourneren op basis van de pixelfouten zult u eerst de monitor in gebruik moeten nemen om te kijken of het zich voordoet, het product is dan door ons niet meer als nieuw te verkopen als u het retourneert. De verpakkingen zijn dan namelijk allen geopend.
Met vriendelijke groet,
Best regards,
quote:Beste ,
Het is zo dat u met een dode pixel garantie een nieuw beeldscherm van ons ontvangt als er een dode pixel in zit.
Als u hem terug brengt kunnen wij alleen de “dagwaarde” van de monitor teruggeven.
Wij hopen u hier voldoende mee geinformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Welke winkel? Ik ben wel benieuwd naar namen. Dat mag best negatieve op positieve publiciteit zijn wat mij betreft. Overigens vind ik dit echt wel een vage reactie. De "dagwaarde"? Wat the fuck? Wie bepaalt dat? De ANWB Occassion lijst? Wat is de dagwaarde van een vrijwel ongebruikte monitor van 1 dag oud?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 17:16 schreef dikkedorus het volgende:
Een laatkomertje, dit keer van een grote internetwinkel.
[..]
Is dit rechtsgeldig? Want uiteindelijk heb je daar dus nog steeds niets aan.quote:Sinds 1 februari 2001 is de wet "kopen op afstand" van kracht. Door deze wet hebben consumenten een sterkere rechtspositie gekregen, dus ook als het om kopen via internet gaat. Volgens de wet is er van kopen op afstand sprake wanneer consument en verkoper elkaar bij de aankoop niet hebben gezien. De volgende belangrijke uitbreidingen voor wat betreft de rechten van consumenten zijn in de wet kopen op afstand opgenomen: Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. Bij het annuleren van uw bestelling berekenen wij geen annuleringskosten. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden. De voorwaarde die Central Point stelt is dat u de verpakking niet geopend mag hebben. Een geopende verpakking of een gebruikt product nemen wij niet retour. De afkoelingsperiode geldt niet in de volgende gevallen:
Aankopen die speciaal, op bestelling, zijn geleverd
Aankopen die snel kunnen verouderen (zoals geheugenmodules en inktcardtridges)
Cd’s, video’s, cd-roms en licenties waarvan de verzegeling is verbroken
Producten voor zakelijk gebruik
Reserveronderdelen, zogenaamde spareparts
quote:Op zaterdag 29 maart 2008 00:29 schreef dikkedorus het volgende:
Centralpoint.nl heeft een aparte disclaimer. Ze erkennen wel de afkoelingsperiode, mits het product niet geopend weer retour komt.
[..]
Is dit rechtsgeldig? Want uiteindelijk heb je daar dus nog steeds niets aan.
Monitoren staan niet genoemd in 4d, dus niet rechtsgeldig.quote:1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b. van zaken die:
1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4°. snel kunnen bederven of verouderen;
c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d. van kranten en tijdschriften.
Als er niets over gezegd wordt in de wet is het dus niet rechtsgeldig lijkt mij.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 01:12 schreef dikkedorus het volgende:
Maar er wordt niet gezegd over extra condities die kunnen worden opgelegd door de winkel. Zoals het niet openmaken van de verpakking. (Waardoor je dus niets "op zicht" kan hebben, en je dus uiteindelijk niets aan je 7 dagen hebt.)
Uit de regeling, de jurisprudentie en de literatuur volgt dat de eis van een ongeopende verpakking in strijd is met de regeling.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 01:12 schreef dikkedorus het volgende:
Maar er wordt niet gezegd over extra condities die kunnen worden opgelegd door de winkel. Zoals het niet openmaken van de verpakking. (Waardoor je dus niets "op zicht" kan hebben, en je dus uiteindelijk niets aan je 7 dagen hebt.)
Nee, ik denk niet dat het geldig is gezien de wetregeling, maar de gewone consument kan er helaas weinig aan doen.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 09:13 schreef sanger het volgende:
[..]
En jij denkt dat dit geldig is omdat die winkel het wilt, ondanks dat het tegen de wet in gaat
Dat heeft niet zozeer te maken met de (on)bekendheid van consumenten met de regeltjes, alswel dat de meeste consumenten niet genoeg ruggengraad hebben. Gewoon hardnekkig op je standpunt blijven staan en de verkoper gaat 9/10 keer alsnog om. De meeste consumenten getroosten zich die moeite niet en daar anticiperen webwinkels en gewone verkopers op.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 10:38 schreef dikkedorus het volgende:
Ik snap je beslissing, maar eigenlijk moet je daar nooit genoegen mee nemen, en gewoon herrie gaan schoppen.
Maar je hebt wel een goed punt. Recht hebben is niet altijd recht halen. Dat was ook de reden voor dit topic. Veel bedrijven vertikken het gewoonweg om zich te houden aan de wet.
Als je een scherm koopt, er zitten kapotte pixels op en je stuurt het terug onder het mom van k.o.a., ben je dus nog steeds aan hun genade overgeleverd. Zij moeten dan immers nog het geld terugstorten.
Het is geschillencommissie en die (SGC) staat los van een thuiswinkelorganisatie. Een of andere consumentenrechts-instelling kan je alleen van advies dienen, niet een geschil beslechten. Dat kan alleen de geschillencommissie (als het bedrijf daar bij is aangesloten) of anders de kantonrechter.quote:Dan moet je dus gelijk drastische stappen ondernemen een naar de verschillenkommissie gaan (als ze zijn aangesloten bij een thuiswinkel-geval), of naar een of andere consumentenrechts-instelling.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |