Plus een wijziging in de beveiliging en zo. Dus: weekendje.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:43 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat een lul-argument zeg. Als je WILT leg je voor een paar knaken dat wissel zo weer terug, in een nachtje
Ehm, neequote:Op woensdag 19 maart 2008 21:55 schreef knars het volgende:
in een nachtje? Als oudejaarsstunt bedoel je?
Dat is allemaal wel leuk en aardig, maar er moeten ook eens knopen doorgehakt worden, zonder al teveel gezeik.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:29 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Je kotst op je eigen rechtsysteem. Als jouw buurman ineens een schuurtje gaat bouwen in de achtertuin, als er bij jou om de hoek ineens een vuilinsbelt komt, een weg wordt aangelegd.
Dan ben je blij met de rechtzekerheid in dit land, met inspraakavonden, mogelijkheden van bezwaar en beroep. enzovoort.
In dit geval weet ik niet hoeveel mensen er rond die route wonen en hoeveel mensen er van nachtwerkzaamheden overlast zouden ondervinden. Als je dat zou weten zou je beter de belangen af kunnen wegen.
Die machinist kreeg een hartaanval waardoor ie door rood reed. Mag je dat kwalificeren als "dodelijk treinongeluk"?quote:Op donderdag 20 maart 2008 10:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Overigens is het straks om 11:50 precies 5 jaar geleden dat het laatste dodelijke treinongeluk in Nederland plaats had, voor degenen die daar even bij stil willen staan.
Nee, staat niet in het bericht, maar wel hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegongevalquote:Op donderdag 20 maart 2008 11:27 schreef Willy84 het volgende:
Dat de machinist een hartaanval kreeg staat niet in het bericht? Is dat stelletje eigenlijk afgevoerd?
Die foto had ik nog heel lang als bureaublad achtergrond. Was wel heavy shit iddquote:Op donderdag 20 maart 2008 11:46 schreef Duvel het volgende:
Gelukkig geen doden bij die ontsporingen. Die bij Arnhem was wel bizar: machinist zonder wegbekendheid weet niet welk sein voor hem geldt en rijdt op goed geluk door.
Ja, zoals HC's die zich de blaren op de vingers schrijven aan bekeuringen voor onze Intellectuele Voorhoede, die dan "ineens" van niks weetquote:Op donderdag 20 maart 2008 11:53 schreef Duvel het volgende:
Ja, Goede Vrijdag, lekker rustig in de trein voor de mensen die wèl werken voor hun geld.
Brailledreef heet het hier.quote:Op donderdag 20 maart 2008 02:11 schreef bork het volgende:
ReisT, Ik ken die plek niet, sta je dan op het viaduct bij de Einsteindreef?
Je werkt met geestelijk gehandicapten en dit is The Grand Day Out?quote:Op donderdag 20 maart 2008 12:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik ga morgen gewoon naar de Efteling. Verplicht, voor m'n werk
Hebben ze ook treintjesquote:Op donderdag 20 maart 2008 12:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik ga morgen gewoon naar de Efteling. Verplicht, voor m'n werk
Oeps ja , dat viaduct bedoelde ik eigenlijk, ok check.quote:
Niet alleen vanwege dat tunneltje, er wordt gelijk in Bilthoven en Den Dolder wat aan spoortjes en draadjes geknutselt, en de ADOB in Bilthoven wordt vervangen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 14:56 schreef bork het volgende:
Iets anders:
Dit weekend weer omgeleide treinen ivm aanleg fietstunneltjes Soest lees ik in de krant,
Je doet alsof je er voor moet betalen of zo?quote:Op donderdag 20 maart 2008 16:18 schreef Charango het volgende:
Mensen als Dr. Flash moeten niet zeuren om studenten, ten eerste wordt het bedrag van onze studiebeurs ingehouden,
Die allemaal ramvol zitten met kutstudenten jaquote:en ten tweede heeft de toegenomen mobiliteitsvraag tot gevolg dat er meer (dus frequenter) treinen rijden.
Gaafquote:Beste Fles,
Gefeliciteerd, je bent één van onze week winnaars! Je ontvangt een gratis fotoboek van ¤ 9,50 bij Albumprinter!
Je maakt daarnaast nog steeds kans op één van de hoofdprijzen. Aan het eind van de actie hoor je of jij de winnaar bent van het weekend Parijs of één van de andere fantastische prijzen.
Je promotiecode is: 12Polizei (duh)
Hoe gebruik je deze promotiecode?
1. Ga naar www.albumprinter.com en maak met de gratis en gebruiksvriendelijke software een fotoboek met je eigen digitale foto�s.
2. Vul bijgaande code in op het bestelscherm en de korting wordt automatisch verrekend.
3. Het fotoboek wordt professioneel gedrukt, zorgvuldig afgewerkt en per post thuis afgeleverd.
Ik doe niet alsof, ik ervaar dat gewoon....quote:Op donderdag 20 maart 2008 16:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Je doet alsof je er voor moet betalen of zo?
[..]
Die vrouw zal wel denken; die vent van mij heeft ook geen leven gehad, 40 jaar lang met een hendel spelen...quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:37 schreef von_Preussen het volgende:
Vandaag zat ik in de Intercity naar Utrecht CS, daar aangekomen werd er omgeroepen dat dit de laatste rit van de machinist was en of we eventjes wilden klappen, wat enkelen ook gedaan hebben.
Het viel me op, zijn vrouw had schijnbaar toestemming gekregen om in de cabine mee te rijden.
Als het zo uitkomt doe ik dat ook wel hoorquote:Op donderdag 20 maart 2008 19:37 schreef von_Preussen het volgende:
@Dr_Flash, dan moet je ook gewoon in de 1e Klas gaan zitten, als ik niet in de trein zit heb je een goede kans dat je van studenten af bent.
Nee. Je KRIJGT studiefinanciering. En sinds de invoering van de OV-Studentenkaart KRIJG je dus minder geld, EN een reisvoorziening.quote:En idd betalen we ervoor, want toen de OV ingevoerd werd moesten de studenten 6 tientjes (gulden nog) inleveren op hun studiefinanciering.![]()
Dat is dus 720 gulden per jaar, weet je wat een OV-jaarkaart kost?quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:37 schreef von_Preussen het volgende:
En idd betalen we ervoor, want toen de OV ingevoerd werd moesten de studenten 6 tientjes (gulden nog) inleveren op hun studiefinanciering.
Die bak staat als het goed is nu in Amersfoort in de loods tussen de DE3 en DHquote:Op donderdag 20 maart 2008 11:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee, staat niet in het bericht, maar wel hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegongeval
Eén van beide bakken is afgevoerd, de andere heeft nog heel lang, inclusief bebloede doekjes, op emplacement Zwolle gestaan. Waar die bak uiteindelijk heen is gegaan weet ik niet. Na het ongeval hebben de resten van de kop van de Buffel nog een tijdje in een container op station Roermond gelegen. Ik heb daar nog "ergens" en dia van.
Een MAANDnetkaart is 328,30 euro. Dat is al 723,48 gulden. Maar goed, zelfs dat is al irrelevant, ze KRIJGEN het.quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:13 schreef Duvel het volgende:
Dat is dus 720 gulden per jaar, weet je wat een OV-jaarkaart kost?
Nou niks nieuw raadplaatjequote:Op donderdag 20 maart 2008 20:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik kan dat antwoord toch niet goedkeuren..
[ afbeelding ]
nog een raad plaatje
ok vooruit.. laat ik t zo zeggen.. dr HOORT GEEN ALKMAAR op te staan..quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou niks nieuw raadplaatje
eerst met iets beters dan Alkmaar komen.
Planvcab1.jpgquote:Op donderdag 20 maart 2008 20:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik kan dat antwoord toch niet goedkeuren..
[ afbeelding ]
nog een raad plaatje
Dat klopt bijna, maar niet helemaal. Als je niet in Nederland studeert, krijg je ¤ 78,16 per maand, ipv een OV.quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee. Je KRIJGT studiefinanciering. En sinds de invoering van de OV-Studentenkaart KRIJG je dus minder geld, EN een reisvoorziening.
Rukt mij hetquote:Op donderdag 20 maart 2008 20:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
ok vooruit.. laat ik t zo zeggen.. dr HOORT GEEN ALKMAAR op te staan..
Ja, t zal zo zijn. Ik mis alleen even het punt waarop ik medelijden zou moeten krijgen met die arme studenten die BETALEN voor hun OVkaart die dan OOK NOG EENS niet geldig is op Goede Vrijdag. Maar goed, dat heeft ongetwijfeld te maken met mijn eigen beperkte verstandelijke vermogensquote:Op donderdag 20 maart 2008 20:48 schreef ReisT het volgende:
Dat klopt bijna, maar niet helemaal. Als je niet in Nederland studeert, krijg je ¤ 78,16 per maand, ipv een OV.
En dat staat nog los van het feit dat je OV tegenwoordig krijgt onder voorbehoud.
Wie zijn studie niet binnen 10 jaar afmaakt, mag ¤79,97 per maand terugbetalen. Bijna 1000 euro per jaar dus.
Er moet daar spoorverdubbeling plaatsvinden plus het aanleggen van een tunnel.quote:Op donderdag 20 maart 2008 18:41 schreef Dichterbijer het volgende:
net weer bij Diemen: spoorboom weigerd weer eens dienst.
OV is niet geldig, helaasquote:Op donderdag 20 maart 2008 21:18 schreef Dr_Flash het volgende:
iemand zaterdag zin om mee te gaan naar Rivage?
Wat is er te beleven in Rivage zaterdag? Behalve de boemels naar Jemelle en Luxemburg?quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:18 schreef Dr_Flash het volgende:
iemand zaterdag zin om mee te gaan naar Rivage?
Weinig bijzonders inderdaad, maar als je kan inloggen: ditquote:Op donderdag 20 maart 2008 21:38 schreef Duvel het volgende:
Wat is er te beleven in Rivage zaterdag? Behalve de boemels naar Jemelle en Luxemburg?
Nee, daar kan ik niet inloggen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Weinig bijzonders inderdaad, maar als je kan inloggen: dit
Den Helder?quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
ok vooruit.. laat ik t zo zeggen.. dr HOORT GEEN ALKMAAR op te staan..
Nee, het wordt niet 'ingehouden' van je studiebeurs, want je krijgt een beurs en een OV-kaart. Je hebt niet meegemaakt dat je het bedrag van de kaart ook kreeg en nu niet meer omdat het 'ingehouden' wordt, dus je kunt dat niet zo stellen. Dat je wellicht de 'waarde' er niet uithaalt is een ander verhaal.quote:Op donderdag 20 maart 2008 16:18 schreef Charango het volgende:
Mensen als Dr. Flash moeten niet zeuren om studenten, ten eerste wordt het bedrag van onze studiebeurs ingehouden, en ten tweede heeft de toegenomen mobiliteitsvraag tot gevolg dat er meer (dus frequenter) treinen rijden.
wanou.quote:
Ja, en toen stond er geen Alkmaar?quote:Op donderdag 20 maart 2008 23:52 schreef Peterselieman het volgende:
Zuip maar door Fles, want je zit er weer eens helemaal naast. Was er zelf namelijk bij toen die foto gemaakt werd.
Wordt een leuke klus voor ProRail zometeen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:35 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Er moet daar spoorverdubbeling plaatsvinden plus het aanleggen van een tunnel.
Ja dag, er valt geen reet te raden behalve Alkmaar en dan ga je lopen mekkeren dat dat fout is en iemand geen bier mag drinken. Beetje gelul.quote:Op donderdag 20 maart 2008 23:52 schreef Peterselieman het volgende:
Zuip maar door Fles, want je zit er weer eens helemaal naast. Was er zelf namelijk bij toen die foto gemaakt werd.
Erik de Zwart is zelfs voorzitter van die clubquote:Op vrijdag 21 maart 2008 09:46 schreef De_Hertog het volgende:
Zojuist op de radio de mededeling dat vandalen het treinstel waar oa Erik de Zwart donateur van is hebben toegetakeld. Kon verder nog geen bron vinden, maar zo te zien gaat het om de 766 van Stichting Mat '54.
Ik heb verder geen idee. Ik ben ook maar aan het werk (;)) en hoorde het op de radio. Ze meldden dat voormalige DJ Erik de Zwart baalde omdat vandalen het treinstel waar hij en een paar anderen donateur van was hadden toegetakeld. De schade was, volgens mij, 15 miljoen. Ik weet het verder niet zeker, zat eerst maar half te luisteren tenslotte, maar ik weet wel vrij zeker dat ze het over vandalen en schadeposten hadden. Volgens mij zat ie niet Haarlem uit te schelden.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 09:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Erik de Zwart is zelfs voorzitter van die clubMaar bij mijn weten wordt hij momenteel alleen "toegetakeld" door de revisiewerkplaats in Haarlem?
Zoals gezegd kan ik dat laatste verkeerd verstaan hebben.. Maar dan nog, niet best idd.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Zeker als de schade 15 miljoen bedraagtDat zou ongeveer betekenen dat die trein eerst in een miljard stukjes gezaagd is, die vervolgens allemaal in de fik gestoken zijn. Of zo.
Mja als het stel nog onderweg is naar Heerlen dan is dat toch wat vreemd of niet?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 07:08 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja dag, er valt geen reet te raden behalve Alkmaar en dan ga je lopen mekkeren dat dat fout is en iemand geen bier mag drinken. Beetje gelul.
http://www.verkeerenwater(...)l/projecten/ov-saal/quote:Meer treinen tussen Amsterdam en Almere
Uitgegeven: 20 maart 2008 14:50
Laatst gewijzigd: 20 maart 2008 17:56
DEN HAAG - Het kabinet gaat fors investeren in het verbeteren van de spoorverbinding tussen Amsterdam en Almere, zei minister Camiel Eurlings donderdag na afloop van de vergadering van de ministerraad.
Binnen een aantal jaren moeten daar twaalf treinen per uur gaan rijden. "Dat is een gigantische winst voor de reizigers," aldus Eurlings.
Almere heeft uitbreiding van de gemeente afhankelijk gemaakt van goede verbindingen met het openbaar vervoer.
Gemeente
De gemeente Almere en de Flevolandse afdeling van reizigersorganisatie Rover juichen het plan van minister Eurlings toe. Dat zeiden beide partijen donderdagmiddag.
De gemeente Almere zegt erg tevreden te zijn met de maatregelen voor de korte termijn. "Na het besluit dat onlangs is genomen over uitbreiding van de A6/A9, is dit een nieuwe stap naar een beter bereikbaar Almere", aldus de woordvoerder.
quote:Het kabinet heeft op 20 maart 2008 besloten om:
Op korte termijn maatregelen te treffen om het aanbod van treindiensten in de corridor uit te kunnen breiden en de kwaliteit van de treindienst in termen van reistijd en betrouwbaarheid te verbeteren. Hiertoe wordt een bedrag van ¤ 531 miljoen geïnvesteerd in het spoor tussen Schiphol en Lelystad. Het gaat met name om uitbreidingen van het bestaande spoor ten oosten en ten westen van station Amsterdam Zuid en een gedeeltelijke uitbreiding van de Flevolijn naar vier sporen in Almere (tussen de stations Almere Muziekwijk en Almere Centrum en tussen de stations Almere Buiten en Almere Oostvaarders). Naast dit investeringsbedrag wordt voor de periode 2014 – 2020 een budget van ¤ 75 miljoen gereserveerd ten behoeve van het beheer en de instandhouding van deze maatregelen na realisatie.
In een volgende fase van het Project OV SAAL nadere uitwerking te geven aan spoormaatregelen die op middellange termijn (2020) en de openbaar vervoeroplossingen (spoor en andere OV modaliteiten) die op lange termijn (2030) in de corridor nodig zijn. Voor aanvullende uitbreidingen van het spoor tot 2020 wordt een budget van maximaal ¤ 744 miljoen gereserveerd. In de volgende fase van het project OV SAAL wordt nader onderzocht om welke maatregelen het dan gaat. Het onderzoek naar de oplossingen voor de lange termijn (2030) heeft, net als in de eerste onderzoeksfase, een verkennend karakter. In 2009 volgt een besluit over de maatregelen voor de middellange en lange termijn, waaronder een principebesluit over een IJmeerverbinding.
De vervolgfase van het Project OV SAAL gezamenlijk aan te sturen met de regionale overheden. Deze aansturing vult de minister van Verkeer en Waterstaat samen met wethouder Herrema van de gemeente Amsterdam in, zijn duo-partner in het kader van het programma Randstad Urgent.
Ja, een heel goed idee.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 12:15 schreef von_Preussen het volgende:
Ik snap dat dus niet, je ziet regelmatig dat (vooral glimmende treinen) onder handen worden genomen door van die graffitimongolen (zouden het de kinderen van de Prorail vingerverfmongolen zijn?).
Wat is daar nu leuk aan, om midden in de nacht naar afgelegen terreinen te gaan, en dan ergens iets op spuiten, wat jezelf niet kan bewonderen en er binnen de kortste keren weer is afgehaald. En gezien de hoeveelheid treinen die er onder handen worden genomen, schijnt er ook een heel leger van die gasten te zijn.
Maar goed, weet iemand dus wat daar zo leuk aan zou moeten zijn?
Gewoon eens een flinke afranseling met een wapenstok geven, dat zal ze leren.
Dat kun je toch niet raden aan de hand van die pokkefoto van dat display?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 12:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Mja als het stel nog onderweg is naar Heerlen dan is dat toch wat vreemd of niet?
nouja, de 4022 en 4023 zijn er nog niet volgens mijquote:Op vrijdag 21 maart 2008 14:55 schreef von_Preussen het volgende:
En ik dacht dat ik gister heel wat had gezien toen de 4021 langs kwam.
Die zijn later de revisie ingegaan dan de 4024 en 4025. De 4029 is op dit moment de oudste niet-gereviseerde die nu rondrijdtquote:Op vrijdag 21 maart 2008 16:04 schreef dennistd het volgende:
[..]
nouja, de 4022 en 4023 zijn er nog niet volgens mij
Zal allemaal ook pure noodzaak zijn omdat in 2010 waarschijnlijk de hanzelijn ook al af is, en een overstap in lelystad zou de lijn niet echt populair makenquote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:03 schreef knars het volgende:
had dit bericht hier nog niet gezien:
http://www.nu.nl/news/149(...)erdam_en_Almere.html
[..]
http://www.verkeerenwater(...)l/projecten/ov-saal/
[..]
Via Somda Floriss:quote:Op vrijdag 21 maart 2008 22:06 schreef Brembo het volgende:
Vraag me alleen af hoe de NS de dienstregeling wil gaan invullen met hanzelijn?
quote:Voor 2013, wanneer de Hanzelijn in gebruik is genomen ziet het plaatje er als volgt uit:
- IC Amsterdam Centraal - Lelystad Centrum - Zwolle
- IC Den Haag Centraal - Schiphol - Lelystad Centrum - Zwolle (- Groningen)
- Sprinter Amsterdam Centraal - Almere Oostvaarders
- Sprinter Hoofddorp - Schiphol - Weesp - Lelystad Centrum
- Spits IC Amsterdam Zuid - Almere - Lelystad Centrum (rijdt alleen de spitsrichting)
In totaal kom ik dan uit op 10 treinen (in de spits) tussen Almere en Schiphol/Amsterdam Centraal.
Bovenstaande komt uit de Netwerkanalyse Spoor versie 2, januari 2007 en staat op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat
Wel handig in de 3700, je hebt amper ruimte om te staan om dan nog is een bak koffie er bij te hebben is het helemaal feeestquote:Op vrijdag 21 maart 2008 22:16 schreef Darkwing_Duck het volgende:
IK kreeg vandaag een Deja vu van de term "Intercity plus" ( wat waren daar de extra's van ? ) en Koffieautomaten in de trein ( omgeving nijmegen) met enorme DE logo's op de mat64's
Laat me raden. Er worden nog steeds getrokken ICR-stammen ingezet?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 00:32 schreef Brembo het volgende:
[..]
Wel handig in de 3700, je hebt amper ruimte om te staan om dan nog is een bak koffie er bij te hebben is het helemaal feeest.
In de InterCity+ (tussen 1995 en 1998) had je de volgende faciliteiten:quote:Op vrijdag 21 maart 2008 22:16 schreef Darkwing_Duck het volgende:
IK kreeg vandaag een Deja vu van de term "Intercity plus" ( wat waren daar de extra's van ? ) en Koffieautomaten in de trein ( omgeving nijmegen) met enorme DE logo's op de mat64's
Zo zie je maar dat wat wel in Duitsland werkt, weer niet in Nederland werkt. Dit keer op zich wel logisch, in Duitsland heb je veel langere afstanden :--)quote:Op zaterdag 22 maart 2008 01:32 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
In de InterCity+ (tussen 1995 en 1998) had je de volgende faciliteiten:Luxueuze stoelen Laptopaansluitingen (alleen in de 1e klas) Schaakborden Indirecte en individuele verlichting Reizigersinformatie Kinderruimte met video
Op de twee bovenste aanbiedingen na, ten opzichte van normale IC-rijtuigen, kwam de rest niet meer terug.
Nieuwsitem met Erik de Zwart over het bekladden van de 766.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 09:46 schreef De_Hertog het volgende:
Zojuist op de radio de mededeling dat vandalen het treinstel waar oa Erik de Zwart donateur van is hebben toegetakeld. Kon verder nog geen bron vinden, maar zo te zien gaat het om de 766 van Stichting Mat '54.
Gelijk heeftie. Bastard motherfuckers. Sterven moeten ze.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:39 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Nieuwsitem met Erik de Zwart over het bekladden van de 766.
Vooral zoveel aandacht aan gevenquote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:39 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Nieuwsitem met Erik de Zwart over het bekladden van de 766.
Ik denk dat een oordeel van Erik de Zwart bij de "jongeren" toch wel waarde heeft hoorquote:Op zaterdag 22 maart 2008 18:16 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Vooral zoveel aandacht aan geven
Vraag het maar eens op een willekeurige middelbare school, je antwoord zal waarschijnlijk iets zijn als: "Erik de wíe?"quote:Op zaterdag 22 maart 2008 18:19 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik denk dat een oordeel van Erik de Zwart bij de "jongeren" toch wel waarde heeft hoor
quote:NS neemt hsl na zomer in gebruik
AMSTERDAM - De hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en Rotterdam wordt na de zomer in gebruik genomen. De problemen met het veiligheidssysteem zijn zo goed als opgelost, zodat de eerste flitstreinen in het najaar over de peperdure lijn rijden. Die verwachting hebben de Nederlandse Spoorwegen gisteren uitgesproken op het wereldcongres over hogesnelheidstreinen in Amsterdam. Door de vele tegenvallers was het begin dit jaar taboe om nog langer richtdata te noemen voor de oplevering van de hsl, die 7,2 miljard euro heeft gekost. De spoorlijn van Amsterdam naar Antwerpen en Brussel had eind vorig jaar al in gebruik moeten zijn. Maar door aanhoudende problemen met het nieuwe, geavanceerde veiligheidssysteem ERTMS, dat treinbotsingen moet voorkomen, is dat niet gelukt. Minister Eurlings (Verkeer) twijfelde er onlangs nog aan of de hsl dit jaar klaar zou zijn.
Toch voorspelde NS-topman Aad Veenman gisteren dat dat gaat lukken. Over enkele weken beginnen de eerste testritten met passagiers. Dat zijn nog geen betalende reizigers, maar 'figuranten'. Die laatste experimentele fase neemt ongeveer een halfjaar in beslag. Daarna wordt geleidelijk een dienstregeling opgestart. Veenman: ,,Vanaf 2009 zal je die zien groeien.,,
Leaselocomotieven
Het duurt overigens nog maanden voordat de echte 'flitstreinen' met ruim tweehonderd kilometer per uur over de hsl razen. Door de vele tegenvallers zijn de hsl-treinen te laat besteld. Daarom rijden er de eerste maanden leaselocomotieven die maximaal 160 kilometer per uur halen. Toch neemt de rit tussen Rotterdam en Amsterdam dan al af van ruim een uur naar 36 minuten.
Het zuidelijke deel van het tracé tussen Rotterdam en de Belgische grens wordt naar verwachting begin december in gebruik genomen. Tegen die tijd levert fabrikant Ansaldobreda ook de eerste snelle hsl-treinen. NS Hispeed, het samenwerkingsverband van NS en KLM dat de treinen gaat rijden, heeft samen met de Belgische spoorwegen negentien van die treinen besteld.
Reizigers die op topsnelheid naar Antwerpen en Brussel willen reizen moeten nog langer wachten. De software van het ERTMS-systeem in de treinen hapert nog bij de grens naar België. Volgens de NS duurt het tot ver in 2009 voordat de volledige dienstregeling tussen Amsterdam en Brussel wordt gereden.
Aantal jaren terug presenteerde hij nog de top 40 op radio 538. Was wel een bekende DJ. Laatste 5 jaar ofzo houdt hij zich meer met andere zaken bezig. TV reclames en dingen inspreken enzo.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 20:05 schreef knars het volgende:
[..]
Vraag het maar eens op een willekeurige middelbare school, je antwoord zal waarschijnlijk iets zijn als: "Erik de wíe?"
Eerst was het 15 miljoen euro, nu ineens maar 15, wat is het nou??quote:Op zaterdag 22 maart 2008 22:34 schreef Willy84 het volgende:
Schade was 15 euro.
is eigenbelang hoorquote:Op zaterdag 22 maart 2008 22:34 schreef Willy84 het volgende:
Wel mooi dat er een BN'er is die opkomt voor ons treinenfapperts![]()
die harrie is eigenlijk best een koole gast gewoonquote:Op zaterdag 22 maart 2008 23:48 schreef Zug-Chef het volgende:
Die harrie schijnt een gehele zogenaamde "Garten-anlage" te hebben.. Wel vet natuurlijk
quote:Op zaterdag 22 maart 2008 23:07 schreef ReisT het volgende:
Ik ontdek nu trouwens dat de IR-trein Antwerpen-Roosendaal, die dus een redelijk alternatief zou zijn voor de Benelux (ook in België gaan er stemmen op voor die trein, minister schijnt er onderzoek naar te doen), dat die trein juist in 1999 is afgeschaft, omdat die 3 minuten na de Benelux vertrok en 't dus niet veel meerwaarde meer had voor de reizigers.
[..]
Eerst was het 15 miljoen euro, nu ineens maar 15, wat is het nou??
En tegelijkertijd zullen rechtstreekse treinen tussen Zeeland en Amsterdam omgeleid worden via Haarlem om reizigers te dwingen om vanaf Schiphol de HSL te gebruiken, richting Schiphol moeten Zeeuwen overstappen te Rotterdam Centraal of Leiden Centraal.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 21:30 schreef Peterselieman het volgende:
Mja, als de NS geen materieel meer voor de Benelux meer heeft, dan moeten ze verdwijnen. Dan krijg je Benelux nieuwe stijl
En Erik was ook de voice-over bij 'Thomas de Stoomlocomotief en zijn vriendjes'.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 22:34 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Aantal jaren terug presenteerde hij nog de top 40 op radio 538. Was wel een bekende DJ. Laatste 5 jaar ofzo houdt hij zich meer met andere zaken bezig. TV reclames en dingen inspreken enzo.
In de Telegraaf stond hij trouwens ook. Schade was 15 euro. Wel mooi dat er een BN'er is die opkomt voor ons treinenfapperts. Hij haalt wel RTL boulevard
+1 scherp!quote:Op maandag 24 maart 2008 09:44 schreef Wadloper het volgende:
En toch lijkt mij dit een 1 april grap. Vooral die reactie van dumpy_dump over volgende week dinsdag...
En laat het volgende week dinsdag nou net 1 april 'toevallig' zijn...
Als de Romeinen een HSL hadden gehad, was hun rijk nooit ten onder gegaan.quote:'Hogesnelheidstrein gaat leefpatronen wijzigen'
Uitgegeven: 24 maart 2008 11:27
Laatst gewijzigd: 24 maart 2008 11:27
UTRECHT - Forenzen tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam klinkt nu nog als een recept voor urenlange tijdverspilling in files of in het openbaar vervoer. Na de komst van de hogesnelheidstrein naar Nederland, voorzien voor oktober 2008, halveert de reistijd.
ANP
"Dat betekent dat je met gemak in Rotterdam kunt wonen en in Amsterdam kunt werken, wat op dit moment vanwege de reistijd in de spits toch een kleine nachtmerrie is", zegt Bert Meerstadt, commercieel directeur van de Nederlandse Spoorwegen, in een interview dat dinsdag verschijnt in NVMagazine van makelaarsvereniging NVM.
Optie
Wonen aan de Maas en werken in een kantoor op de Zuidas in Amsterdam is een prima optie als de hsl de twee grootste steden van Nederland in 37 minuten met elkaar verbindt. De nationale luchthaven Schiphol ligt straks op slechts 19 minuten treinen vanaf Rotterdam CS.
De Nederlandse Spoorwegen, na de Staat de grootste grondbezitter van Nederland, geeft de komende jaren 137,5 miljoen euro uit om de stations waar hogesnelheidstreinen stoppen op te knappen. Het Rijk investeert 1,2 miljard euro in de centrale stations van Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Arnhem en Breda en het nieuwe station Amsterdam Zuidas.
Nederzettingen
Meerstadt vergelijkt de komst van de hogesnelheidslijn en de daaraan gekoppelde investeringen in stations en stationsgebieden met de aanleg van Romeinse wegen: "Dat leidde tot de ontwikkeling van nederzettingen, die dankzij de goede bereikbaarheid uitgroeiden tot grote steden, met name daar waar die wegen het water kruisten", aldus Meerstadt.
"Nu is het zo dat er nieuwe wegen -de hogesnelheidslijn- worden geopend die mensen in staat stellen om heel snel van de ene naar de andere economische kern te gaan."
Veroorloven
"Mensen zullen hun leefpatroon daarop aanpassen. Als ze het zich kunnen veroorloven om op enige afstand van hun werkplek te blijven wonen en niet te hoeven verhuizen als ze bijvoorbeeld een nieuwe baan krijgen, kunnen dit soort snelle verbindingen daaraan bijdragen. Als de extra reistijd wordt bekort, zal dat aanleiding geven tot andere vestigingspatronen."
Meerstadt verwacht dat HSL-Zuid eind dit jaar of begin volgend jaar volledig in gebruik kan worden genomen, dus inclusief internationaal vervoer over de grens met België. De grenspassage is technisch ingewikkeld, vooral wat betreft de veiligheidssystemen.
Streefdata
Dat veroorzaakte tot nu toe veel vertraging. Minister Camiel Eurlings van Verkeer durft sinds enige tijd nog slechts te spreken van 'streefdata' als het gaat om het openstellen van HSL-Zuid voor treinverkeer.
"Wanneer de hsl kan gaan rijden, hangt af van het tijdstip waarop het Rijk de infrastructuur aan ons oplevert", legt Meerstadt uit.
"Dit hangt weer nauw samen met de beveiliging. Daarmee wordt -terecht- geen enkel risico genomen. Na de oplevering die, zoals het er nu naar uit ziet, eind van de zomer zal zijn, volgt een periode van een half jaar testen met hsl-materieel. Dan kan de snelle trein gaan rijden. Het komt nu dus echt heel dichtbij."
Mwah, op de ACTS wikipedia site (die voor het laatst op 31 dec 2007 is aangepast) staat dit nieuwtje ook. Lijkt me niet dat men eind 2007 al bezig was met een 1-april grap voor 2008...quote:Op maandag 24 maart 2008 09:44 schreef Wadloper het volgende:
En toch lijkt mij dit een 1 april grap. Vooral die reactie van dumpy_dump over volgende week dinsdag...
En laat het volgende week dinsdag nou net 1 april 'toevallig' zijn...
Oh ja? Heeft men de treinen al klaar staan dan? Dat wordt op z'n minst wel 2010....quote:"Wanneer de hsl kan gaan rijden, hangt af van het tijdstip waarop het Rijk de infrastructuur aan ons oplevert", legt Meerstadt uit.
Het wordt wel overdreven zonnig neergezet in dat artikel.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:38 schreef knars het volgende:
http://www.nu.nl/news/149(...)nen_wijzigen%27.html
[..]
Als de Romeinen een HSL hadden gehad, was hun rijk nooit ten onder gegaan.
Sommige mensen gaan erg ver met hun grappen. Maar we zullen het wel afwachten Zug!quote:Op maandag 24 maart 2008 11:49 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Mwah, op de ACTS wikipedia site (die voor het laatst op 31 dec 2007 is aangepast) staat dit nieuwtje ook. Lijkt me niet dat men eind 2007 al bezig was met een 1-april grap voor 2008...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |