bronquote:Clinton Richard Dawkins (Nairobi, 26 maart 1941) is een Brits etholoog, evolutiebioloog en populair-wetenschappelijk schrijver.
Dawkins is een van de bekendste schrijvers over de evolutietheorie. Hij verdedigt deze theorie op bevlogen wijze en met wetenschappelijke argumenten tegen kritiek uit zowel wetenschappelijke als niet-wetenschappelijke hoek.
Hij is een uitgesproken atheïst, seculier humanist, scepticus en aanhanger van de brights-beweging.
ij studeerde zoölogie aan de Universiteit van Oxford, waar hij werd onderwezen door de Nederlandse etholoog en zoöloog alsmede Nobelprijswinnaar Nikolaas Tinbergen. Dawkins behaalde er diverse academische graden en wetenschappelijke promoties.
Van 1967 tot 1969 was hij assisterend hoogleraar in de zoölogie aan de Universiteit van Californië - Berkeley. Sinds 1970 is hij als zoöloog verbonden aan de Universiteit van Oxford, eerst als lector, van 1990 tot 1995 als reader (een Britse academische rang tussen die van lector en hoogleraar in) en vanaf 1995 als Simonyi Professor for the Public Understanding of Science, vanwege het begrijpelijk maken van wetenschap aan het grote publiek. Laatste betrekking werd mogelijk gemaakt door de Hongaars-Amerikaanse computerwetenschapper, software-ondernemer en ruimtetoerist Charles Simonyi, met de uitdrukkelijke bedoeling dat Dawkins als eerste deze zou gaan vervullen. Verder is hij ook nog Fellow of the Royal Society (lidmaat van de Britse academie voor natuurwetenschappen). In 2005 ontving hij een eredoctoraat van de Vrije Universiteit Brussel.
Zou jij kunnen aangeven waar deze citaten precies staan, Trigger? En dan met name de eerste?quote:Op maandag 25 februari 2008 14:31 schreef Triggershot het volgende:
Lol, ik kom bij Dawkins precies hetzelfde tegen als wat ik in Islamitische kringen tegenkom.
<--->
[..]
[..]
Ik ben ook wel benieuwd. Dit lijkt namelijk eerder op de karikatuur van Dawkins die zijn tegenstanders hanteren dan het beeld van Dawkins dat ik uit zijn boeken krijg. Hoewel ik The God Delusion niet gelezen heb.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 09:04 schreef Doffy het volgende:
[..]
Zou jij kunnen aangeven waar deze citaten precies staan, Trigger? En dan met name de eerste?
Pff, tijdje terug, stond niet in zijn boek, maar behandeld in :quote:Op dinsdag 26 februari 2008 09:04 schreef Doffy het volgende:
[..]
Zou jij kunnen aangeven waar deze citaten precies staan, Trigger? En dan met name de eerste?
Even wat gegoogled, maar het lijkt dat Dawkins toch niet doelde op 'kinderen een religeuze opvoeding geven', maar op het bijbrengen van een bepaalde visie op de menselijke moraal en wat betreft 'kindermishandeling' op het bangmaken van kinderen met hel en verdoemenis.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Pff, tijdje terug, stond niet in zijn boek, maar behandeld in :
The Virus of Faith
quote:The number of faith schools is increasing. More than half the Government's proposed City Academies will be run by religious organisations and there's a growing number of private evangelical Christian schools. ACE – Accelerated Christian Education – has developed a curriculum which includes a mention of God or Jesus on every page of its science text book. The head of a school which uses this material argues that if there were no lawgiver, there would be no reason to see rape and murder as wrong.
Hellfire and damnation
Transmitting such a 'warped reality' to young people, says Dawkins, amounts to indoctrination. Children are uniquely vulnerable and if they fail to question and shake off such superstition, they remain in a state of perpetual infancy. He talks to a woman brought up in a strict Christian sect who describes the terror of eternal damnation, which dominated her childhood, as a form of abuse.
Hellhouse movies are a new growth industry in the USA today. Graphically filmed, they demonise abortion and homosexuality with the explicit aim of scaring the viewers. Pastor Keenan Roberts explains that the aim is 'to leave an indelible impression on their lives that sin destroys … and Jesus saves'. The result, says Dawkins, is a mindset which can justify the murder of a doctor who carries out abortions on the grounds that he is destroying a being created in God's image!
Ik ben 'aan het werk' dus ik kan het op het moment niet bekijken / beluisteren.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:37 schreef Triggershot het volgende:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-8210522903232438954 dit dus Mono.
Kun je me ook vertellen waar dat eerste citaat dan voorkomt? Dat tweede heb ik gevonden, maar de eerste is me blijkbaar ontgaan.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 11:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Pff, tijdje terug, stond niet in zijn boek, maar behandeld in :
The Virus of Faith
Ben een beetje in Mono's toestand momenteel, maar buiten dat echt geen zin om weer heel dat gedoe opnieuw te bekijken.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 13:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Kun je me ook vertellen waar dat eerste citaat dan voorkomt? Dat tweede heb ik gevonden, maar de eerste is me blijkbaar ontgaan.
Ben toch erg benieuwd, want dat eerste citaat klinkt bepaald niet als woorden die Dawkins zou gebruiken. Vandaar dat ik bijzonder benieuwd ben naar de context.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 13:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ben een beetje in Mono's toestand momenteel, maar buiten dat echt geen zin om weer heel dat gedoe opnieuw te bekijken.
Hoe dan ook kan je iig niet precies meer vertellen waar het voorkomt.
Ik ga um opzoeken, laatste tijd erg veel van hem gekeken, zal me best doen voor je te vinden, is toch wel het letterlijke van wat me is bijgebleven.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 15:38 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ben toch erg benieuwd, want dat eerste citaat klinkt bepaald niet als woorden die Dawkins zou gebruiken. Vandaar dat ik bijzonder benieuwd ben naar de context.
quote:While Dawkins’s complaint that the theistic answer to the design’s
improbability is unsatisfying because it leaves the existence of the designer
unexplained is fair, his subsequent assertion that “A God capable
of calculating the Goldilocks values for the six numbers would
have to be at least as improbable as the finely tuned combination of
numbers itself is not. This is his second error, as the statement is
certainly true of Rees, who is both capable of calculating the numbers
and is a part of the design, but it cannot be true of the designer
because the latter fact does not apply.
Dat is toch juist een argument tegen een ontwerper?quote:Op vrijdag 29 februari 2008 18:41 schreef Dwerfion het volgende:
Dawkins stelt dat een eventuele ontwerper minstens zo complex moet zijn als z'n ontwerp. Vox Day laat zien dat dit helemaal niet noodzakelijk is. Hij haalt hier fractals bij aan. Deze kunnen met enkele regels code geprogrammeerd worden, maar zijn toch bijzonder complex. Oneindig complex zelfs.
[..]
Ik vind dit een zwak, zeer zwak argument. Het mag wat mij betreft, maar daarmee zet je natuurlijk als gelovige wagenwijd de deur open voor atheïsme. Dit is wat evolutietheorie zegt, dat via een eenvoudig mechanisme, stap voor stap, zeer complexe vormen kunnen ontstaan.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 18:41 schreef Dwerfion het volgende:
Om nog terug te komen op dit bericht:
Het centrale argument van Dawkins boek wordt behandeld vanaf pagina 151 in het genoemde pdf-dokument van Vox Day.
Dawkins argument heeft betrekking op het antropisch principe. Dit is de vondst dat allerlei fysische natuurconstanten een waarde hebben die zeer gevoelig zijn. Indien ze een klein beetje groter of kleiner waren, dan was het leven zoals we dat kennen nooit mogelijk geweest.
Voor theisten is deze vondst reden geweest om aan te nemen dat er sprake is van fine-tuning. Ze hebben het idee dat God deze constanten zo heeft ingesteld, om leven mogelijk te maken.
Dawkins stelt dat een eventuele ontwerper minstens zo complex moet zijn als z'n ontwerp. Vox Day laat zien dat dit helemaal niet noodzakelijk is. Hij haalt hier fractals bij aan. Deze kunnen met enkele regels code geprogrammeerd worden, maar zijn toch bijzonder complex. Oneindig complex zelfs.
A, C, T en G zijn in beginsel ook simpele dingen, dus dat zegt niks.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 18:41 schreef Dwerfion het volgende:
Om nog terug te komen op dit bericht:
Het centrale argument van Dawkins boek wordt behandeld vanaf pagina 151 in het genoemde pdf-dokument van Vox Day.
Dawkins argument heeft betrekking op het antropisch principe. Dit is de vondst dat allerlei fysische natuurconstanten een waarde hebben die zeer gevoelig zijn. Indien ze een klein beetje groter of kleiner waren, dan was het leven zoals we dat kennen nooit mogelijk geweest.
Voor theisten is deze vondst reden geweest om aan te nemen dat er sprake is van fine-tuning. Ze hebben het idee dat God deze constanten zo heeft ingesteld, om leven mogelijk te maken.
Dawkins stelt dat een eventuele ontwerper minstens zo complex moet zijn als z'n ontwerp. Vox Day laat zien dat dit helemaal niet noodzakelijk is. Hij haalt hier fractals bij aan. Deze kunnen met enkele regels code geprogrammeerd worden, maar zijn toch bijzonder complex. Oneindig complex zelfs.
[..]
De complexiteit moet je denk ik opvatten als het aantal microstates van het systeem, of de hoeveelheid data dat het kost om het object te beschrijven. Eigenlijk de entropie van het systeem dus. Een computer is dan bijvoorbeeld niet per se complexer dan een wit brood.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 19:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind dit een zwak, zeer zwak argument. Het mag wat mij betreft, maar daarmee zet je natuurlijk als gelovige wagenwijd de deur open voor atheïsme. Dit is wat evolutietheorie zegt, dat via een eenvoudig mechanisme, stap voor stap, zeer complexe vormen kunnen ontstaan.
Zo'n formule voor een fractal is zeer eenvoudig, en heeft enkele zeer moeilijk te doorgronden eigenschappen – maar is dat iets wat je, zoals Doffy zegt, almachtig, algoed, alwetend, et cetera zou noemen? Is dat iets waartot je zou bidden?
Want dat is het beeld dat Dawkins aanvalt, de antropomorfe, gebeden verhorende, mensen opdrachten gevende, engelen commanderende, alwetende, Godheid. Een godheid die inderdaad van een complexiteit is die 's mensen complexiteit overstijgt, en als zodanig niets oplost. Want het gaat hier om iemand die blijkbaar al in het voren kan bedenken hoe de constanten moeten zijn om ergens op een planeetje in een zonnenstelsel leven te kunnen scheppen. En dat is wel wat complexer dan achteraf berekenen welke marges nog mogelijk zijn.
Overigens vallen zowel Dawkins als Vox Day beide in de valkuil niet goed te definiëren wat ze met complex bedoelen. Er zijn meerdere complexiteitsmaten. Maar een fractal is b.v. onder Kolmogorov-complexiteitsmaten niet complex. Sterker nog, het staat als voorbeeld op de Wikipedia pagina erover.
Dat zijn twee totaal verschillende vormen van complexiteit. De tweede is de Kolmogorov-complexiteit die Iblis al noemde, en waar ik ook al eerder aan refereerde. In die vorm van complexiteit is een computer -vooralsnog?- vele malen eenvoudiger dan een witbrood, tenminste, het idee van een computer is wel geformaliseerd uit te drukken, en een witbrood (nog) niet. Misschien blijkt witbrood ook wel een zeer lage complexiteit te hebben.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 22:57 schreef Twpk het volgende:
De complexiteit moet je denk ik opvatten als het aantal microstates van het systeem, of de hoeveelheid data dat het kost om het object te beschrijven. Eigenlijk de entropie van het systeem dus. Een computer is dan bijvoorbeeld niet per se complexer dan een wit brood.
Ik ben het wel met Iblis eens dat het gebrek aan definitie van 'complexiteit' een valkuil is waar ook Dawkins in gevallen is. Maar god zien als een 'fractal' is wel een erg armoedig argument.quote:Als Dawkings het over de "complexiteit" van "het begin" heeft, heeft hij het duidelijk over de entropie.
Vox Day noemt die fractals alleen om te laten zien dat het argument van Dawkins makkelijk door te prikken is. Natuurlijk ziet hij God niet als een fractal.quote:Op zondag 2 maart 2008 00:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik ben het wel met Iblis eens dat het gebrek aan definitie van 'complexiteit' een valkuil is waar ook Dawkins in gevallen is. Maar god zien als een 'fractal' is wel een erg armoedig argument.
Ik vind het geen doorprikken. Het hele probleem met een God is dat je een heel ingewikkeld antwoord hebt op een vraag. En dat roept om een ander antwoord. Als je dan zegt dat "God" heel eenvoudig kan zijn is dus de anti-creationisten gelijk geven: De oorzaak van het universum is heel eenvoudig. Je hebt helemaal geen ontwerper nodig.quote:Op zondag 2 maart 2008 08:52 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Vox Day noemt die fractals alleen om te laten zien dat het argument van Dawkins makkelijk door te prikken is. Natuurlijk ziet hij God niet als een fractal.![]()
(maar ik heb niet veel zin om daar nog weer over te gaan discussieren)
Je kunt Vox' argument alleen maar serieus nemen als je weet wat er bedoeld wordt met 'complexiteit'.quote:Op zondag 2 maart 2008 08:52 schreef Dwerfion het volgende:
Vox Day noemt die fractals alleen om te laten zien dat het argument van Dawkins makkelijk door te prikken is.
Natuurlijk ziet hij God niet als een fractal.![]()
Dan moet je er niet over beginnenquote:(maar ik heb niet veel zin om daar nog weer over te gaan discussieren)
En dat dacht ik nu ook. Behalve die anecdote met dat artikeltje uit de Times zijn het standaardopmerkingen. Die Dawkins moet zichzelf langzamerhand ook horen praten.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 12:39 schreef Scaurus het volgende:
In dat interview staat nou echt niets nieuws.
Dawkins, blijf bij je vakgebied, zou ik zeggen.quote:
Als reli's dat voortaan ook doen, doet Dawkins dat ook. Daar ben ik zeker vanquote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:01 schreef koningdavid het volgende:
Dawkins, blijf bij je vakgebied, zou ik zeggen.![]()
Religieus gezien is daar iets voor te zeggen, historisch is dat natuurlijk flauwekul.quote:Jezus loskoppelen van zijn geloofs- en autoriteitsclaims is niet mogelijk i.m.o. Ik ben toch wel een voorstander van het Lewis' Trilemma wat dat betreft.
quote:there is a rich, deep kind of irony that must be shared. I'm blogging this from the Apple store in the Mall of America, because I'm too amused to want to wait until I get back to my hotel room.
I went to attend a screening of the creationist propaganda movie, Expelled, a few minutes ago. Well, I tried … but I was Expelled! It was kind of weird — I was standing in line, hadn't even gotten to the point where I had to sign in and show ID, and a policeman pulled me out of line and told me I could not go in. I asked why, of course, and he said that a producer of the film had specifically instructed him that I was not to be allowed to attend. The officer also told me that if I tried to go in, I would be arrested. I assured him that I wasn't going to cause any trouble.
I went back to my family and talked with them for a while, and then the officer came back with a theater manager, and I was told that not only wasn't I allowed in, but I had to leave the premises immediately. Like right that instant.
I complied.
I'm still laughing though. You don't know how hilarious this is. Not only is it the extreme hypocrisy of being expelled from their Expelled movie, but there's another layer of amusement. Deep, belly laugh funny. Yeah, I'd be rolling around on the floor right now, if I weren't so dang dignified.
You see … well, have you ever heard of a sabot? It's a kind of sleeve or lightweight carrier used to surround a piece of munition fired from a gun. It isn't the actually load intended to strike the target, but may even be discarded as it leaves the barrel.
I'm a kind of sabot right now.
They singled me out and evicted me, but they didn't notice my guest. They let him go in escorted by my wife and daughter. I guess they didn't recognize him. My guest was …
Richard Dawkins.
Zo kwam het inderdaad over.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:20 schreef Triggershot het volgende:
Was het niet meer een 'we moeten wat aandacht aan dawkins besteden in onze database' interview?
Ook dat zegt aardig veel, dat Dawkins toch groeit en ieder zichzelf respecterende medium vind dat hier aan aandacht moet besteed worden.quote:
Het is idd hypocresie ten top; beeing expelled from the movie expelled no inteligence allowed.quote:
Eh, tuuwlijk, maar met welk onderwerp en waarom over Carrier?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:28 schreef Triggershot het volgende:
Ik ga binnenkort een topic maken over Richard Carrier, Doffy help je even mee?
Ik pm je binnenkort.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:10 schreef Doffy het volgende:
[..]
Eh, tuuwlijk, maar met welk onderwerp en waarom over Carrier?
Ik heb weinig met theologen die denken te weten waarom evolutie niet zou moeten kloppen o.i.d.. Blijf bij je leest.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:11 schreef Doffy het volgende:
[..]
Als reli's dat voortaan ook doen, doet Dawkins dat ook. Daar ben ik zeker van
Waarom eigenlijk?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:11 schreef Doffy het volgende:
Religieus gezien is daar iets voor te zeggen, historisch is dat natuurlijk flauwekul.
Eensquote:Op maandag 24 maart 2008 11:16 schreef koningdavid het volgende:
Ik heb weinig met theologen die denken te weten waarom evolutie niet zou moeten kloppen o.i.d.. Blijf bij je leest.
Ik weet niet precies waar je op doelt, maar uit de werken van Dawkins die ik gelezen heb, houdt hij zich verre van theologie en filosofie. Het enige dat hij doet, zijn de vier klassieke god-argumenten nog eens fileren, en met name op dat vlak waar ze worden gebruikt om de evolutietheorie belachelijk te maken en "dus" te claimen dat God het wel gedaan moet hebben.quote:Datzelfde heb ik bij Dawkins. Een uitstekend bioloog en schrijver, maar zijn filosofische en theologische uitspattingen kan ik een stuk minder waarderen.
1. Omdat allesbehalve zeker is dat Jezus claimde (deel van) God te zijn (integendeel, zou ik zeggen)quote:Waarom eigenlijk?
Zoals Alvin Plantinga zegt is een groot deel van The God Delusion gewoon filosofisch van aard. De hele discussie over het wel of niet bestaan van God is sowieso grotendeels filosofisch.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:34 schreef Doffy het volgende:
Ik weet niet precies waar je op doelt, maar uit de werken van Dawkins die ik gelezen heb, houdt hij zich verre van theologie en filosofie. Het enige dat hij doet, zijn de vier klassieke god-argumenten nog eens fileren, en met name op dat vlak waar ze worden gebruikt om de evolutietheorie belachelijk te maken en "dus" te claimen dat God het wel gedaan moet hebben.
Ik vind dat Plantinga zelf eigenlijk juist het omgekeerde doet met zijn 'evolutionary argument against naturalism'.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:28 schreef Scaurus het volgende:
Zoals Alvin Plantinga zegt is een groot deel van The God Delusion gewoon filosofisch van aard. De hele discussie over het wel of niet bestaan van God is sowieso grotendeels filosofisch.
quote:‘Jezus zou nu atheïst zijn’
23-03-2008
„Als God de wereld heeft geschapen, wie heeft dan God geschapen?" De Engelse wetenschapper Richard Dawkins trekt onvermoeibaar ten strijde tegen religie. „Ik hecht hartstochtelijk aan de waarheid."
Richard Dawkins
(Foto: Roger Cremers)
Darwins Rottweiler wordt hij wel genoemd, wegens zijn militante atheïsme en aan verering grenzende bewondering voor de vader van de evolutieleer. Maar professor Richard Dawkins, bioloog en auteur van de bestseller The God Delusion (God als Misvatting), bevallen zulke kwalificaties maar matig.
„Zie ik er militant uit? Klink ik als een militant?” roept hij geprikkeld in zijn statige woning in Oxford. Gezeten in een fauteuil in zijn woonkamer tegen een achtergrond van wanden vol boeken vormt de geleerde met zijn zilvergrijze haar en grijsgroene trui inderdaad geen toonbeeld van agressie.
Dat neemt niet weg dat Dawkins (1941) al jaren in de frontlinie staat in de strijd tegen God en geloof. Terwijl de meeste gelovige én ongelovige Britten deze gevoelige materie instinctief zoveel mogelijk buiten de publieke discussie houden, rakelt hij die juist naar hartelust op. In zijn boeken, maar ook tijdens frequente optredens voor de televisie. Bovendien reist hij veelvuldig naar de Verenigde Staten, waar hij met zijn spreekbeurten probeert de atheïstische minderheid een hart onder de riem te steken.
Ook de ontwikkelingen in Nederland volgt hij, zij het op afstand. Levendig herinnert hij zich de poging van oud-minister van Onderwijs Maria van der Hoeven wetenschappers een onderzoek te laten instellen naar het zogeheten creationisme. De achterliggende gedachte hiervan is dat de wereld zo gecompliceerd in elkaar zit dat ze wel móet zijn geschapen door een bovenaardse ontwerper.
„Is ze inmiddels ontslagen?”, vraagt hij hoopvol. Verwonderd verneemt hij dat Van der Hoeven thans minister van Economische Zaken is. „Waarom handhaven ze zo iemand?” Zijn boodschap voor haar: „U bent een onnozele vrouw. Ga een boek lezen. Onderwijs uzelf, voor u de Nederlandse kinderen onderwijst.”
Dawkins wordt nooit moe ‘creationisten’ de even elegante als overtuigende leer van Charles Darwin voor te houden. Diens theorie van de natuurlijke selectie verklaart volgens hem op onovertroffen wijze hoe de verschillende levensvormen op aarde zich hebben ontwikkeld, zonder dat er een ontwerper aan te pas kwam. Zoals Dawkins in God als Misvatting schrijft: „Na Darwin zouden we allemaal tot op het bot achterdochtig moeten zijn jegens het hele idee van ontwerp.” Steevast houdt hij hen ook de vraag voor: als God de wereld heeft geschapen, wie heeft dan God geschapen?
Het missiewerk van Dawkins op dit terrein leidt niet altijd tot het beoogde resultaat. Veel mensen verwijten hem dat hij zijn pijlen vooral richt op de nogal platte theologie van populaire Amerikaanse predikanten als Ted Haggard, Jerry Falwell en Pat Robertson en islamitische radicalen van het slag Osama bin Laden. Dawkins verweert zich tegen zulke kritiek met het argument dat het juist van het grootste belang is tegen de ‘simpele’ theologie ten strijde te trekken omdat die de levens van veel meer mensen in de wereld raakt dan de opvattingen van intellectuelere theologen.
Zelfs niet-gelovigen vatten echter van de weeromstuit soms sympathie op voor het geloof. „Het is vrijwel geheel aan de atheïst en polemist (Dawkins, red) toe te schrijven dat ik me de laatste tijd tot religie voel aangetrokken”, aldus de agnostische schrijver John-Paul Flintoff kort voor Kerstmis in een artikel in The Sunday Times. „Ik heb er in toenemende mate genoeg van hem te lezen of naar dat gedram van hem te luisteren dat God niet bestaat.”
Dawkins blijkt het betreffende artikel niet te kennen. Hij veert op uit zijn stoel. „Mag ik eens kijken”, vraagt hij in zijn deftige Engels, „dat zou ik er graag in mijn archief bij hebben. Ik laat het met uw welnemen even door mijn secretaresse kopiëren.” De grote Darwinist wordt na deze kleine gunst toeschietelijker en beperkt zich niet langer tot betrekkelijk summiere antwoorden, die het gesprek aanvankelijk kenmerkten.
Waarom stoort het u zo dat mensen zich overgeven aan religie en een god aanbidden?
„Mensen kunnen natuurlijk doen en laten wat ze willen. Maar ik ben een wetenschapper en hecht hartstochtelijk aan de waarheid. Ik geloof dat het een van de belangrijkste vragen is die je kunt stellen: ligt er aan het universum een bovennatuurlijk wezen ten grondslag of niet? Ik denk van niet. Ik heb er een boek over geschreven. Als mensen het willen lezen, staat dat ze vrij. Als ze het niet willen, dan niet.”
Maar als u religie het liefst ziet verdwijnen, kun je ook betogen dat het beter is die rustig te laten afsterven. Dat proces lijkt op veel plaatsen in volle gang.
„In sommige delen van Europa misschien. In Zweden, wellicht ook in Nederland en Groot- Brittannië. Maar zeker niet in Amerika. En daar zit een belangrijk deel van het Engelstalige publiek dat ik probeer te bereiken. Het is evenmin aan het afsterven in de islamitische wereld. En de islamitische wereld rukt demografisch gezien gevaarlijk op in Europa.”
Gevaarlijk?
„U komt uit Nederland. Kijk naar de moord op Theo van Gogh en de bedreigingen aan het adres van Ayaan Hirsi Ali.”
Dawkins is eerlijk genoeg te erkennen dat hij de islamitische wereld minder kent dan de christelijke. In tegenstelling tot de Bijbel, waarmee hij van kindsbeen af goed vertrouwd is, heeft hij de Koran nooit gelezen.
Hirsi Ali, die hij persoonlijk heeft ontmoet, beschouwt hij als een geestverwante, zij het niet op het politieke vlak. Hij heeft een hekel aan haar werkgever, het neoconservatieve American Enterprise Institute. Bij wijze van solidariteit met Hirsi Ali heeft Dawkins op zijn website (http://richarddawkins.net/) niettemin een oproep geplaatst om de kosten van haar beveiliging te helpen dekken.
Heeft u er een verklaring voor dat juist de Verenigde Staten zo in de greep verkeren van religie? Het land werd toch juist op seculiere grondslag gesticht?
„Misschien komt het daardoor. Als gevolg daarvan ontbreekt een gevestigde godsdienst zoals de anglicaanse kerk hier. Zo’n staatskerk haalt de dynamiek er uit. Hier gaan nog maar weinigen naar de kerk, al kruisen ze bij volkstellingen trouw het vakje ‘Church of England’ aan. In Amerika is er geen staatsgodsdienst en er is geen godsdienst toegestaan op staatsscholen. Zo is godsdienst een kwestie van particulier ondernemerschap geworden. Religie is er opgezet als een commerciële marketingcampagne, waarbij kerken met elkaar concurreren om de klanten en het geld dat er mee gepaard gaat. Daardoor zijn er van die megakerken, waar diensten worden gehouden alsof het om rockconcerten gaat met lichtshows, crèches en bijbellessen voor de kinderen. Je hele sociale leven draait rond zo’n kerk.”
Bent u zelf ook in zulke kerken geweest?
„Ik ben in zo’n megakerk geweest in Colorado Springs met predikant Ted Haggard, later in diskrediet geraakt door drugsgebruik en seks. Er zijn veel van zulke mensen. Ze hebben congregaties van tienduizenden mensen en bulken van het geld. Al die gelovigen geven tien procent van hun inkomen aan de kerk, belastingvrij. Veel leiders hebben privé-vliegtuigen, Rolls Royces en enorme huizen. Ze voeren het leven van de superrijken.”
Wat vindt u van de gelovigen, die in de ban raken van zulke kerkgenootschappen?
„Het is nauwelijks te vatten. Zo’n 45 procent van hen is echt volkomen getikt. Ze geloven dat de wereld minder dan 10.000 jaar oud is. Pure waanzin!”
Maar is dat seculiere karakter van de VS echt de verklaring? In een ander seculier land, Frankrijk, speelt religie volstrekt niet dezelfde rol als in de VS?
„Dat klopt, maar een aanvullende verklaring kan zijn dat de VS een natie van immigranten zijn. In het oude Europa waren de sociale structuren hechter dan in Amerika, waar de ene na de andere immigrantengolf arriveerde. Die misten vaak het oude netwerk van familie en vrienden. De kerken konden zich daardoor opwerpen als een substituut voor verwanten. Ze zorgen in alle opzichten voor hun leden. Als je je eenzaam voelt als immigrant, zorgt de kerk voor je.”
Geven veel mensen onder uw invloed hun godsdienst op?
„Dat weet ik niet precies. Ik denk dat veel mensen die diep religieus zijn mijn boek niet eens durven te openen. Waarschijnlijk zijn er meer mensen die wel het godsdienstvakje bij een volkstelling aankruisen maar religie verder niet erg serieus nemen. Zij zouden wel eens aan de andere kant van de schutting kunnen belanden. In Amerika kan ook een gevolg van mijn boek zijn dat mensen gauwer geneigd zijn openlijk voor hun atheïstische opvatting uit te komen. Velen durfden dat tot dusverre niet.”
Atheïsten blijven verdacht in Amerikaanse ogen?
„Je kunt bij voorbeeld bijna niet worden gekozen in een politiek ambt. Maar atheïsten zijn niet zo zeldzaam als je misschien zou denken. Het aantal mensen dat volgens opiniepeilingen tot de vrijdenkers, agnosten en atheïsten kan worden gerekend is groter dan menige minderheidsgodsdienst, onder meer de Amerikaanse joden.”
Krijgt u persoonlijk ook reacties van mensen die het geloof de rug toekeren?
„Op mijn website is een plek gereserveerd voor zulke mensen, ‘Converts’ Corner’. Daar staan er enkele.”
Ook Dawkins zelf is in zekere zin een bekeerde atheïst en darwinist. Hij groeide op met de Anglicaanse kerk. Na twijfels over het bestaan van God op zijn negende verzoende hij zich er weer enkele jaren mee op grond van het argument van het grote ontwerp dat achter de wereld moet zitten. Dit argument wordt tegenwoordig dankbaar gebruikt door creationisten. Een jaar of zeven later, als zestienjarige, toen hij zich vertrouwder had gemaakt met de opvattingen van Darwin, zei hij zijn geloof in God echter voorgoed vaarwel. Inmiddels is hij uitgegroeid tot de bekendste Britse atheïst sinds de befaamde filosoof Bertrand Russell, auteur van onder meer Why I am not a Christian.
In zijn boek hanteert Dawkins een schaal, die loopt van 1 (theïstisch: volkomen overtuigd van het bestaan van God) via 4 (agnostisch: ik weet het niet, het bestaan van God is even waarschijnlijk als het onwaarschijnlijk is) tot 7 (atheïstisch: volkomen overtuigd van het niet- bestaan van God). Zelf zegt Dawkins tussen niveau 6 (acht het bestaan van God zeer onwaarschijnlijk) en 7 te zitten.
Hoewel u vaak wordt afgeschilderd als een militante atheïst, laat u in uw boek toch de deur nog enigszins op een kier voor het bestaan van God?
„Ik ben wetenschapper. Het zou onwetenschappelijk zijn te zeggen: het is volstrekt zeker dat iets van dien aard niet bestaat. Maar ik plaats het op één lijn met feeën.”
U heeft ook het artikel ‘Atheists for Jesus’ geschreven. Kunt u echt waardering opbrengen voor de figuur van Jezus?
„Ik geloof dat hij met zijn leer en levenswijze een belangrijk moreel voorbeeld is geweest. Bij mij komt overigens wel eens de onderhoudende gedachte op dat Jezus een atheïst zou zijn, als hij vandaag de dag had geleefd.”
Is de wereld werkelijk beter af zonder religie?
„Ik denk van wel. Ik wil niet zeggen dat alle religieuze mensen slecht zijn en alle atheïsten goed. Natuurlijk niet. Maar ik denk dat als je iets krijgt onderwezen op grond van geloof alleen, zonder verdere bewijsvoering, je een gemakkelijke prooi wordt voor gewetenloze figuren, die je voor hun eigen doeleinden willen gebruiken. Als je geen scepsis wordt bijgebracht en je niet leert zaken te betwijfelen, ben je kwetsbaar voor kwaadaardige lieden als Hitler.
„Bij religie geldt dat als je van kindsbeen bent gehersenspoeld dat er geen dood is en dat je naar de hemel gaat als je Gods wil volgt, je sneller geneigd bent vreselijke dingen te doen. Zelfs mensen die oprecht denken dat ze goed zijn kunnen dan bij voorbeeld soms ongelovigen doden.”
Sommigen betogen dat er zonder de discipline die er van religie uitgaat chaos in de samenleving ontstaat.
„Dat is een afschuwelijke suggestie, want als dat waar zou zijn, zou dat betekenen dat de enige reden waarom we ons goed gedragen is dat we bang zijn te worden gesnapt door een onzichtbaar wezen dat alles ziet wat we doen en al onze gedachten leest. Iemand die ook zonder die druk goed kan zijn, is zeker een veel betere persoon dan een persoon die alleen goed is omdat hij bang is dat God hem de hele tijd in de gaten houdt. Het werkt hoe dan ook niet goed op basis van het geloof. Veel mensen die zeggen gelovig te zijn, zijn in staat tot verwerpelijk gedrag. De maffia bestaat uit katholieken. Hoe brengen ze hun daden in overeenstemming met hun geloof dat God hen de hele tijd observeert?”
Ziet u vooruitgang? Wordt de rol van religie wereldwijd minder?
„Zeker, met ups en downs en veel gezigzag. Maar historisch gezien gaat het in de goede richting. Ik geloof ook dat er een trend is dat mensen aardiger worden, ondanks vreselijke ontsporingen als die van Hitler.”
Maar in Amerika en in de islamitische wereld is de samenleving waarschijnlijk meer doordrenkt van religie dan 20 jaar geleden.
„Dat is waar, maar dat valt onder die zigzagbeweging, waarover ik het had. Dat is naar mijn mening een tijdelijke achteruitgang. Als je het over een tijdsbestek van eeuwen beziet, is dat toch niet de trend in de wereld.”
Hoe gevaarlijk is het creationisme? Het lijkt veel religieuze groeperingen nieuwe impulsen te geven, vooral in de Verenigde Staten.
„Het is uit onderwijskundig opzicht gevaarlijk doordat het een generatie helpt opleiden die anti-wetenschappelijk en anti-rationeel en anti- sceptisch is. Voor een land als de Verenigde Staten dat zich graag opwerpt als wetenschappelijk leider van de wereld zou het rampzalig kunnen zijn. Concurrenten kunnen er hun voordeel mee doen.”
Heeft u in het algemeen het gevoel dat de wetenschap terrein moet prijsgeven in de wereld? Ook in dit land moeten veel bètafaculteiten sluiten?
„Dat is wel enigszins het geval, ja. Ik weet niet of religie daarvan de schuld kan worden gegeven of dat andere culturele krachten daarvoor verantwoordelijk zijn. Ik geloof dat de filosofische doctrine van het cultuurrelativisme, waarbij jouw waarheid jouw waarheid is en mijn waarheid mijn waarheid zonder dat de een meer waarde heeft dan de ander een heel verontrustende ontwikkeling is. Daardoor ontstaat een klimaat waarbij een feitelijke onderbouwing van iets door de andere kant al gauw wordt gezien als een vals complot, zonder dat er serieus wordt gekeken naar het waarheidsgehalte ervan.”
Acht u het in dit verband bezwaarlijk dat veel scholen zowel in Nederland als in Groot-Brittannië nog worden beheerd door kerken?
„Het betekent niet per se dat het slechtere scholen zijn. Veel anglicaanse scholen leveren goed werk. Ze hersenspoelen kinderen niet, al zouden ze dat op zichzelf makkelijk kunnen doen. Daarover ben ik niet zo pessimistisch. Waar ik me wel zorgen over maak is dat doordat zulke scholen al bestaan ook andere godsdiensten zoals de islam hun eigen scholen zullen vragen. Die zouden minder heilzaam zijn en kinderen vermoedelijk sterker indoctrineren. Het gevolg daarvan zou zijn dat de kinderen in het land sterker van elkaar gescheiden raken. Je hebt dat patroon ook kunnen zien met de protestantse en katholieke scholen in Noord-Ierland. Die hebben het land intens verdeeld. Voortdurend hebben die kinderen vooroordelen ingestampt gekregen, zodat ze nooit dingen samen doen.”
Maar u heeft geen moeite met het principe van een religieuze school in de 21-ste eeuw?
„Jawel, ik ben er tegen omdat ze de gemeenschap verdelen en omdat ze kinderen bijbrengen: dit is je godsdienst en jij hoort bij deze godsdienst en daarom moet je dit geloven. Ik ben er overigens wel voor kinderen godsdienstles te geven waarbij wereldgodsdiensten met elkaar worden vergeleken. Uit historische en literaire overwegingen is het belangrijk voor kinderen iets over religie te weten. Zonder kennis van het christendom en de Bijbel kun je de Europese geschiedenis helemaal niet begrijpen. ”
Ziet u zichzelf als een late fakkeldrager van de achttiende-eeuwse Verlichting?
„Met die omschrijving kan ik wel leven. Ik beschouw me echt als een kind van de Verlichting.”
Betekent dat ook dat u de westerse beschaving, die daarmee toch vaak wordt geassocieerd, als superieur aan anderen beschouwt?
„Ik wil daar niet snobistisch over doen. Ook beschavingen als die van de Australische aboriginals of de Hooglanders uit Nieuw Guinea hebben waardevolle elementen. Het is goed inzicht te krijgen in de manier waarop zo’n cultuur naar de wereld kijkt. Niettemin is de visie van de wereld en het universum die de moderne wetenschap ons geeft waar, terwijl de visie van de Aboriginals en de Nieuw-Guinese Hooglanders eenvoudigweg niet klopt voor zover ze denken dat de wereld pas enkele duizenden jaren geleden is begonnen. Het betekent niet dat ik hun beschaving niet respecteer.”
Denkt u in dit verband dat de wetenschap dichtbij het volledig doorgronden is van alle vragen van het universum, zoals u in uw boek enigszins suggereert?
„Misschien, ik ben daar niet zeker van. Soms voel ik me daarover optimistisch, soms niet. Het is een vreemd, stekelig optimisme. Als het ooit zover zou komen, dat alle vragen waren beantwoord, zou het leven nogal saai worden.”
Biografie Richard Dawkins
1941 Op 26 maart in Nairobi in Kenia geboren.
1966 Afgestudeerd in zoölogie aan de Universiteit van Oxford. Hij werk onder andere als assistent van de Nederlandse Niko Tinbergen.
2006 Oprichting van de Richard Dawkins foundation
2006 Publicatie van zijn boek The God Delusion. Zijn meest verkochte boek met meer dan 1,5 miljoen exemplaren en vertalingen in 31 talen.
(nrc)
Zie ook deze post in deze topic en de daarop volgende discussie.quote:Op woensdag 26 maart 2008 09:30 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
bronquote:Clinton Richard Dawkins (Nairobi, 26 maart 1941) is een Brits etholoog, evolutiebioloog en populair-wetenschappelijk schrijver.
Dawkins is een van de bekendste schrijvers over de evolutietheorie. Hij verdedigt deze theorie op bevlogen wijze en met wetenschappelijke argumenten tegen kritiek uit zowel wetenschappelijke als niet-wetenschappelijke hoek.
Hij is een uitgesproken atheïst, seculier humanist, scepticus en aanhanger van de brights-beweging.
ij studeerde zoölogie aan de Universiteit van Oxford, waar hij werd onderwezen door de Nederlandse etholoog en zoöloog alsmede Nobelprijswinnaar Nikolaas Tinbergen. Dawkins behaalde er diverse academische graden en wetenschappelijke promoties.
Van 1967 tot 1969 was hij assisterend hoogleraar in de zoölogie aan de Universiteit van Californië - Berkeley. Sinds 1970 is hij als zoöloog verbonden aan de Universiteit van Oxford, eerst als lector, van 1990 tot 1995 als reader (een Britse academische rang tussen die van lector en hoogleraar in) en vanaf 1995 als Simonyi Professor for the Public Understanding of Science, vanwege het begrijpelijk maken van wetenschap aan het grote publiek. Laatste betrekking werd mogelijk gemaakt door de Hongaars-Amerikaanse computerwetenschapper, software-ondernemer en ruimtetoerist Charles Simonyi, met de uitdrukkelijke bedoeling dat Dawkins als eerste deze zou gaan vervullen. Verder is hij ook nog Fellow of the Royal Society (lidmaat van de Britse academie voor natuurwetenschappen). In 2005 ontving hij een eredoctoraat van de Vrije Universiteit Brussel.
Ik zie hem niet. Ik heb WFL uitgeklapt tot posts van 5 jaar geleden en gezocht op Dawkins, Richard en Delusion. Niets kunnen vindenquote:Op zaterdag 20 september 2008 14:02 schreef MinderMutsig het volgende:
Had die niet al een centraal topic deeltje zoveel?
Wtf de zoek functie werkt gewoon. Ik hoop dat men het niet erg vind dat ik het topic even nieuw leven in blaas. THX haus!quote:
Ik zoek altijd gewoon via google, werkt vaak primaquote:Op zaterdag 20 september 2008 14:30 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Wtf de zoek functie werkt gewoon. Ik hoop dat men het niet erg vind dat ik het topic even nieuw leven in blaas. THX haus!
Volgens mij weet hij de klepel juist erg goed te hangen. Dawkins ageert niet tegen de inhoud van religie maar tegen de manier waarop deze door een aantal gelovigen uitgedragen word. Daarbij stelt hij (imo terecht) de grote stille groep verantwoordelijk voor het schreeuwen van de kleine groep idioten; de stille groep zorgt voor de basis en voor beschutting als er tegenvuur komt. Ook op dit forum reageren gelovigen liever op buitenstaanders die iets vervelend zeggen dan op medegelovigen die iets vervelends doen uit naam van dat geloof.quote:Op zaterdag 20 september 2008 14:20 schreef G.Fawkes het volgende:
Hij begeeft zich daarmee op glad ijs. Naar mijn mening is Richard Dawkins het schoolvoorbeeld van iemand die de klok heeft horen luiden (de biologie) maar niet weet waar de klepel hangt (zijn verkeerde benadering van gelovigen en het geloof).
Die arrogante houding heeft hij sowieso voor de camera. Ook in eerdere documentaires (zelf The Blind Watchmaker) heeft hij een arrogante en superieure uitstraling. Ik denk dat het eerder in z'n verschijning zit dan in z'n opstelling. (Hoewel Root of All Evil natuurlijk maar één punt maakt, religie is een memnetisch virus. Wat natuurlijk al een flink arrogante stelling is.) In een boek (God Delusion?) maakt Dawkins trouwens een punt van dat arrogant zijn van ahteïsten, gezien de bewijzen hebben ze (we, mijzelf inlcuis) ook gelijk. Het eerste tastbare bewijs van religieuzen moet nog komen terwijl ze toch een voorsprong hebben van een paar duizend jaar. Daarbij valt de arrogantie van atheïsten in het niet vergeleken bij de heersdrang en megalomanie van gelovigen. Religie is de reden tot discriminatie die gedoogd wordt, religie is de bron van de keuzebeperking mbt euthanasie, abortus, anticonceptie, homofilie, zondagsrust etc.) dus het dwangmatig opleggen van 'hun' idee aan buitenstaanders, religie is de bron van censuur (bijv. reclameposters) etc. etc.quote:Op zaterdag 20 september 2008 14:30 schreef Haushofer het volgende:
Verder ben ik ontzettend afgeknapt op z'n bijzonder arrogante houding tegenover gelovigen in 1 van z'n documentaires ( root of all evil? ). Ik begrijp het wel, maar vind het erg jammer.
Het spreken in dit soort algemeenheden voorkomt echt een serieuze gesprek tussen 'de' atheïsten en 'de' religieuzen. Ik vraag me af of dit ook wel Dawkins doel is. Het doel lijkt meer het aanpakken van de extremen van religie. Daarin geef ik 'm ook wel gelijk.quote:Op zondag 21 september 2008 19:51 schreef Invictus_ het volgende:
In een boek (God Delusion?) maakt Dawkins trouwens een punt van dat arrogant zijn van ahteïsten, gezien de bewijzen hebben ze (we, mijzelf inlcuis) ook gelijk. Het eerste tastbare bewijs van religieuzen moet nog komen terwijl ze toch een voorsprong hebben van een paar duizend jaar.
Waarmee je er vanuit gaat dat een theistische conclusie van een wetenschappelijk onderzoek gelijkwaardig is aan een naturalistische conclusie. Daar ben ik het niet mee eens. De wetenschap is een naturalistisch middel voor kennisvergaring. Om dat te gebruiken om niet-naturalistische conclusies te trekken getuigt toch wel van het meest onbeschaamde staaltje cherry-picking.quote:Op zondag 21 september 2008 20:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Er zijn trouwens geen bewijzen voor het atheïsme, omdat het atheïsme een lege term is. Zowel religieuzen als a-religieuzen hebben dezelfde (wetenschappelijke) data, maar trekken er andere conclusies uit.
Theïsten trekken uit data inderdaad conclusies, en wel over het bovennatuurlijke. Atheïsten niet. Die bekijken de data en zien geen gegronde redenen om de stelling 'er is een God' te bevestigen.quote:Op zondag 21 september 2008 20:13 schreef Dwerfion het volgende:
Er zijn trouwens geen bewijzen voor het atheïsme, omdat het atheïsme een lege term is. Zowel religieuzen als a-religieuzen hebben dezelfde (wetenschappelijke) data, maar trekken er andere conclusies uit.
Gelovigen blijven hardnekkig zaken claimen, weet KoningDavid dit al?quote:But the idea of free will that informs liberal notions of personal autonomy is biblical in origin
Dezelfde discussie kan je met KoningDavid voeren. Ik heb geen ruk verstand van de bijbel en ben niet goed ingevoerd in de dogma's, maar als buitenstaander kan ik het mechanisma van religie daardoor des te beter begrijpen.quote:Op zondag 21 september 2008 20:11 schreef Scaurus het volgende:
The Blind Watchmaker vond ik een goed boek. Dawkins heeft geen ruk verstand van godsdienst (hij geeft zelf openlijk toe amper bekend te zijn met de theologie, iets waar hij zich niet voor schaamt), maar kan toegankelijk en helder over biologie schrijven.
Weer een atheïstisch waanbeeld: denken dat je religie het beste begrijpt door je niet in een religie zelf te verdiepen maar alleen 'wetenschappelijk' naar het fenomeen religie te kijken.quote:Op zondag 21 september 2008 20:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb geen ruk verstand van de bijbel en ben niet goed ingevoerd in de dogma's, maar als buitenstaander kan ik het mechanisma van religie daardoor des te beter begrijpen.
Religie als mechanisme, via een wetenschappelijke benadering bekeken ziet er misschien anders uit dan de gemiddelde gelovige het ziet, maar dat lijkt me evident. De gelovige ziet het als (een beschrijving van) de waarheid.
Kortzichtige!quote:Op zondag 21 september 2008 20:58 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Weer een atheïstisch waanbeeld: denken dat je religie het beste begrijpt door je niet in een religie zelf te verdiepen maar alleen 'wetenschappelijk' naar het fenomeen religie te kijken.
Over het algemeen word er kunst gemaakt over zaken die we belangrijk vinden. Daarnaast is het een zeer effectief mechanisme om zaken waar men prettige gevoelens bij heeft ( gezamenlijk avondeten, zingen, sex) te verbinden aan God/religie: Pavlov-effect. Bij zaken die we mooi vinden denken gelovigen automatisch aan God en zo krijgt de gelovige regelmatig positieve feedback over zijn religie.quote:Wie wil begrijpen waarom mensen de ogen sluiten en God ervaren, zal een gebrekkig begrip krijgen als hij geloof louter wetenschappelijk benadert. Wetenschap kan alleen de fysieke werkelijkheid waarnemen, maar kan geen uitspraken doen over het subjectieve. En laat nou een groot deel van religie zijn uiting vinden in subjectieve uitingsvormen als kunst, literatuur en zang.
Dawkins bekijkt het iets afstandelijker. Hij gaat niet een liedje analyseren maar heeft het over muziek als geheel.quote:
Om deze uitingsvormen te leren kennen, moeten wij als een antropoloog in het veld gaan en kennis nemen van wat er in een religie gezegd en geschreven wordt. Dawkins doet dat niet, vandaar zijn simplistisch wereldbeeld van religie-achterlijkheid / atheïsme-rede. Door zich niet te verdiepen in de theologie mist Dawkins veel subtiliteiten en nuances die om de hoek komen kijken als wij spreken over wereldbeschouwingen, God en het leven.
We hebben het ook over psychologie en biologie. Ik denk dat Dawkins als bioloog zeker zinnige uitspraken zal kunnen doen omdat menselijk gedrag voor een belangrijk deel een biologische oorsprong heeft.quote:
Een antropoloog die niet in het veld gaat, zal objectiever naar een volk kunnen kijken, maar moet een hoge prijs betalen. Zijn studieobject zal hij nooit ervaren. Gaat hij wel het veld in, dan verliest hij natuurlijk kritische afstand, maar komt met een berg kennis terug die op geen andere manier te verkrijgen is.
Tja....quote:Op zondag 21 september 2008 21:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Over het algemeen word er kunst gemaakt over zaken die we belangrijk vinden. Daarnaast is het een zeer effectief mechanisme om zaken waar men prettige gevoelens bij heeft ( gezamenlijk avondeten, zingen, sex) te verbinden aan God/religie: Pavlov-effect. Bij zaken die we mooi vinden denken gelovigen automatisch aan God en zo krijgt de gelovige regelmatig positieve feedback over zijn religie.
Dan is het toch wel vreemd dat The God Delusion voor 75% filosofie en geschiedenis bevat. Dawkins schroomt niet Stalin's antitheïsme weg te poetsen en de traditionele godsbewijzen te verwerpen. Mij best, maar pretendeer dan niet wetenschappelijk bezig te zijn en pretendeer evenmin religie te kunnen vatten zonder kennis te nemen van het religieus discours zelf.quote:We hebben het ool over psychologie en biologie. Ik denk dat Dawkins als bioloog zeker zinnige uitspraken zal kunnen doen omdat menselijk gedrag voor een belangrijk deel een biologische oorsprong heeft.
Nou probeer je Dawkins weg te schrijven vanwege 1 boek.quote:Op zondag 21 september 2008 21:20 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Tja....![]()
Ik houd het erop dat je de strekking van mijn post niet begrepen hebt.
[..]
Dan is het toch wel vreemd dat The God Delusion voor 75% filosofie en geschiedenis bevat. Dawkins schroomt niet Stalin's antitheïsme weg te poetsen en de traditionele godsbewijzen te verwerpen. Mij best, maar pretendeer dan niet wetenschappelijk bezig te zijn en pretendeer evenmin religie te kunnen vatten zonder kennis te nemen van het religieus discours zelf.
Hm. Volgens mij poets hij niet even stalin's antitheisme weg maar zegt hij dat de conclusies die worden getrokken op basis van zijn atheist zijn weinig tot niets met wetenschap te maken hebben. Kleine nuance, groot verschil.quote:Op zondag 21 september 2008 21:20 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Tja....![]()
Ik houd het erop dat je de strekking van mijn post niet begrepen hebt.
[..]
Dan is het toch wel vreemd dat The God Delusion voor 75% filosofie en geschiedenis bevat. Dawkins schroomt niet Stalin's antitheïsme weg te poetsen en de traditionele godsbewijzen te verwerpen. Mij best, maar pretendeer dan niet wetenschappelijk bezig te zijn en pretendeer evenmin religie te kunnen vatten zonder kennis te nemen van het religieus discours zelf.
In theorie kan uit naam van het atheïsme geen enkele actie ondernomen worden. De praktijk leert dat atheïsme vaak verweven wordt met dogma's als vooruitgangsgeloof, maakbaarheidsgeloof en antiklerikalisme. Immers, atheïsme heeft zijn wortels in de Verlichting. Vanuit die dogma's willen communisten maar ook moderne atheïsten als Dawkins de wereld herscheppen.quote:Op zondag 21 september 2008 21:45 schreef G.Fawkes het volgende:
Zo probeert Dawkins ook te laten zien dat veel oorlogen de schuld van religie zijn. Als hij het dan heeft over Stalin en Hitler, zegt hij dat Atheïsme daar niet de drijfveer achter is.
Dat klopt natuurlijk. Stalin moordde niet omdat hij Atheïstisch was maar het geeft wel aan dat oorlog niet gevoerd wordt omdat religie bestaat maar omdat de mens bestaat. Vaak is superioriteitsgevoel en onverdraagzaamheid de sleutel. En wordt religie of een andere ideologie daarvoor misbruikt
Bleef het maar bij denken... Dan was het ook geen moordenaar geworden! Om te moorden moet je overgaan op actie en het niet bij denken laten.quote:Op zondag 21 september 2008 21:59 schreef Scaurus het volgende:
De grootste moordenaar van de moderne geschiedenis is dan ook het utopisch denken.
Ik wil graag begrijpen hoe mensen van verschillende religies allemaal hun eigen God ervaren, ondanks dat het bestaan van al die Goden met elkaar in tegenspraak is.quote:Op zondag 21 september 2008 20:58 schreef Scaurus het volgende:
Wie wil begrijpen waarom mensen de ogen sluiten en God ervaren, zal een gebrekkig begrip krijgen als hij geloof louter wetenschappelijk benadert.
Ook alleen maar omdat er tegenwoordig bijna 7 miljard mensen zijn. In 1800 waren er nog maar 1 miljard mensen. Als er in de Middeleeuwen zoveel mensen waren geweest, hadden de straten ook dagelijks rood gezien van het bloed door religieus geweld.quote:Op zondag 21 september 2008 21:59 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Nu, als wij die denkkaders bekijken, dan zien wij dat de 'utopische idealen' (komst van arbeidersparadijs, ondergang van religie, triomf van de rede, etc.) veel meer bloed aan hun handen hebben dan religie. De grootste moordenaar van de moderne geschiedenis is dan ook het utopisch denken.
Tja, dat bijvoorbeeld de helft van de bevolking in Saudi-Arabië in een zak loopt vindt ik ook niet helemaal kloppen.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 08:46 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
10-08-2010
Woede over burqa-uitspraken Britse atheïst Dawkins
De atheïstische bioloog professor Richard Dawkins heeft de discussie over burqa's in Groot-Brittannië weer nieuw leven ingeblazen door ze met vuilniszakken te vergelijken.
[ afbeelding ]
Richard Dawkins vindt burqa's maar niks
De 69-jarige schrijver en wetenschapper zegt een diepe afkeer te hebben van vrouwen die in het islamitische gewaad rondlopen, omdat het symbool staat voor de onderdrukking van vrouwen.
Dat zei hij in een interview met Radio Times over zijn documentaire over de gevaren van geloven op scholen. Hij is voorstander van het afschaffen van religieuze scholen.
Woede
Met zijn opmerkingen over het islamitsche kledingstuk heeft Dawkins zich de woede van moslimgroepen op de hals gehaald. Seyyed Ferjan van de Briste Moslim Gemeenschap, zei Dawkins onwetend en islamofobisch te vinden.
'Het is aan een vrouw of ze een burqa of niqaab draagt of niet. Wat maakt het voor deze man uit wat een vrouw draagt?'
Verbieden
Dawkins vindt echter niet dat de regering van Groot-Brittannië het voorbeeld van de Franse regering moet volgen. De Fransen willen de burqa verbieden. Volgens de professor druist dat in tegen de Britse liberale traditie.
De Britse minister van immigratie, Damian Green, heeft al aangekondigd niet van plan te zijn de burqa te verbieden, omat het in zeer 'on-Brits' zou zijn en in strijd is met de conventies van een tolerante en respectvolle samenleving. Volgens de Britse krant The Daily Mail wil 67 procent van de Britten echter dat het gezichtsbedekkende kledingstuk wordt verboden.
Door Maartje Willems
(Elsevier)
quote:Op zaterdag 20 september 2008 14:20 schreef G.Fawkes het volgende:
Mijn mening over Dawkins:
Als je naar de bibliografie van Dawkins kijkt, dan valt op dat eigenlijk al zijn werken biologisch wetenschappelijk zijn behalve zijn laatste. Dit is ook geen geheim. Richard Dawkins is een bioloog die een uitstapje maakt naar de godsdienstfilosofie.
Hij begeeft zich daarmee op glad ijs. Naar mijn mening is Richard Dawkins het schoolvoorbeeld van iemand die de klok heeft horen luiden (de biologie) maar niet weet waar de klepel hangt (zijn verkeerde benadering van gelovigen en het geloof).
Richard Dawkins denkt alleen in correct en incorrect terwijl het doel van het leven niet is het correct of het incorrect te vinden en te benoemen. Het doel van dit leven is gelukzaligheid en zolang mijn geluk het geluk van een ander niet in de weg staat, wie is dhr Dawkins dan om 'werkelijkheid' af te doen als onzin of als een mening die alleen domme mensen hebben?
Puur wetenschappelijk mag hij best gelijk hebben (hoewel ik daarmee niet wil zeggen dat hij gelijk heeft). Maar zoals ik al zei is sociologie en de mens meer dan 'good and wrong'.
En in hoeverre is Dawkins anders dan de zogenaamde extremisten die hij beschuldigd van extremisme? Hij heeft nog geen bomgordel omgehad dus dat kun je hem niet verwijten maar een andere eigenschap die duidt op extremisme is wel duidelijk zichbaar bij Richard Dawkins. Extremisten hebben namelijk de eigenschap om vaak hun mening over bv religie als de waarheid te zien en meningen van anderen af te doen als dom, vals, ongewenst of zelfs verwerpelijk. Zij laten vaak geen ruimte voor discussie. De manier waarop Dawkins tekeer gaat tegen mensen waarvan hij vindt dat ze gelovigen te vriend willen houden, maar ook over gelovigen die hun kind hun eigen waarden en normen proberen bij te brengen (wat elke goede ouder doet), laat zien dat Richard Dawkins goed op weg is de discussieruimte van zijn opponenten af te nemen. En als er geen discussieruimte meer is, word het vaak vervelend.
Dat is ook natuurlijk zo, kan het er niet meer mee eens zijnquote:Op zondag 21 september 2008 21:45 schreef G.Fawkes het volgende:
Zo probeert Dawkins ook te laten zien dat veel oorlogen de schuld van religie zijn. Als hij het dan heeft over Stalin en Hitler, zegt hij dat Atheïsme daar niet de drijfveer achter is.
Dat klopt natuurlijk. Stalin moordde niet omdat hij Atheïstisch was maar het geeft wel aan dat oorlog niet gevoerd wordt omdat religie bestaat maar omdat de mens bestaat. Vaak is superioriteitsgevoel en onverdraagzaamheid de sleutel. En wordt religie of een andere ideologie daarvoor misbruikt
Dat is inderdaad ook een beetje de vraag die ik wel vaker stel aan mensen die zich zo zitten af te geven op religie: hoe belangrijk is die zoektocht naar "de waarheid" nu eigenlijk?quote:
Aangezien "waarheden" vaak als argument gebruikt worden om mensen iets te verplichten of verbieden, kan dat heel belangrijk zijn.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 09:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook een beetje de vraag die ik wel vaker stel aan mensen die zich zo zitten af te geven op religie: hoe belangrijk is die zoektocht naar "de waarheid" nu eigenlijk?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |