Natuurlijk mag je je mening verkondigen, maar met opzet kwetsen, vind ik wat anders.quote:Op zondag 10 februari 2008 22:53 schreef K-Billy het volgende:
Alles moet gezegd kunnen worden in Nederland! Er moeten niet dingen verboden worden, omdat 'sommige mensen' deze dingen als 'beledigend' zouden kunnen ervaren.![]()
Altijd maar dat rekening houden met de tere zieltjes van gelovigen, die zich beledigd voelen
wanneer er iets kritisch over God wordt gezegd,
wanneer God/Jezus/Allah/Mohammed in een hun voor hen verkeerde context wordt genoemd,
wanneer seksuele zaken worden getoond of besproken,
wanneer men gelovige gewoonten bekritiseert,
wanneer anderen last van hen heeft.
Straks kun je niks meer zeggen omdat er dan ergens iemand, een groep zich dan beledigd voelt.
Mensen die zich continu beledigd of gekwetst voelen
Zoals Voltaire zei: 'I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.'
Voor de mensen die geen Engels spreken, hier nog even het stukje van Hans Teeuwen.
1) Voltaire was een Fransman en hij sprak wel Engels, maar schreef toch meestal in het Frans.quote:Op zondag 10 februari 2008 22:53 schreef K-Billy het volgende:
Zoals Voltaire zei: 'I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.'
Voor de mensen die geen Engels spreken […]
Aah scherpquote:Op zondag 10 februari 2008 23:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
1) Voltaire was een Fransman en hij sprak wel Engels, maar schreef toch meestal in het Frans.
2) Het citaat is niet van hem maar van Evelyn Beatrice Hall.
quote:Evelyn Beatrice Hall, (1868 - 1919), who wrote under the pseudonym S.G. Tallentyre, was a writer best known for her biography of Voltaire. She completed her biography of Voltaire The Friends of Voltaire in 1906. She wrote the phrase, which is often mis-attributed to Voltaire, "I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it," as an illustration of Voltaire's beliefs.
Pff er hoeft helemaal geen opzet in het spel te zijn. Als ik van mening ben dat gelovige dogma's achterlijk zijn en tot fucked-up toestanden leiden en dat Mohammed een gewelddadige pisnicht was en Jezus een nogal domme, vervelende kneus was, dan kunnen mensen zich daardoor gekwetst voelen. Ik weet dat, maar ik zeg het toch. Ik mag het wel zeggen over Napoleon of Freud, maar niet over hen?quote:Op zondag 10 februari 2008 23:01 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je je mening verkondigen, maar met opzet kwetsen, vind ik wat anders.
Overigens, kom ik niet zo vaak zulke situaties tegen.
Je weet dat ze gekwets worden en dan is er geen opzet in het spelquote:Op zondag 10 februari 2008 23:13 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Pff er hoeft helemaal geen opzet in het spel te zijn. Als ik van mening ben dat gelovige dogma's achterlijk zijn en tot fucked-up toestanden leiden en dat Mohammed een gewelddadige pisnicht was en Jezus een nogal domme, vervelende kneus was, dan kunnen mensen zich daardoor gekwetst voelen. Ik weet dat, maar ik zeg het toch. Ik mag het wel zeggen over Napoleon of Freud, maar niet over hen?![]()
In de VS voelen mensen zich gekwetst omdat biologen zeggen dat apen en mensen familie van elkaar zijn. Moeten zij ook maar rekening houden met de gevoelens van die mensen?
Niet de opzet om mensen te kwetsen, maar om denksystemen en misstanden te bekritiseren. Of om gewoon vrije wetenschap te bedrijven en waarheden aan het licht proberen te brengen.quote:Op zondag 10 februari 2008 23:20 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Je weet dat ze gekwets worden en dan is er geen opzet in het spel![]()
Heiligschennis!quote:Op zondag 10 februari 2008 23:37 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Wacht maar tot er een cartoon komt van Dawkins die een ezel neuqt. Dan zal ook jij, ongelovige, zich gekwetst voelen. MUHAHA
Dawkings is de meest overrated persoon ooit. Zelfs onder intelligente atheïsten wordt hij niet serieus genomen. Hij drijft teveel richting het populisme.quote:Google (richard dawkins god delusion)
Dat jij 'dingen voelt' zegt toch niks over wat andere mensen mogen zeggen over God, Jezus, Allah, enz. Ik zet me gewoon af tegen het idee dat er 'heilige' dingen zijn, waarvoor gelovigen bepalen wat erover gezegd mag worden en de rest daar maar aan dient te gehoorzamen.quote:Op zondag 10 februari 2008 23:46 schreef AstroStart het volgende:
Sneu topic.
Dat jullie de waarheid nog niet hebben ontdekt, betekent niet dat de waarheid onjuist is. Ik ben zelf twintig jaar lang atheïst geweest, totdat ik zelf ervaarde dat er inderdaad een hogere macht bestaat. Natuurlijk besef ik dat ik het bij het korte eind kan hebben, omdat het gewoon een gevoel is, maar ik zie het overal terug, waardoor het eigenlijk al meer richting het feitelijke drijft.
Maar inderdaad, gelovigen voelen zich nogal snel beledigd. Dit zijn vaak degenen die óf niet zeker van hun geloof zijn en het willen beschermen óf mensen die niet om kunnen gaan met verschillende geloven.
Bewijs is er niet. Alleen aanwijzingen. Anders zou het ook geen geloof zijn!quote:Op zondag 10 februari 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je bent dom en zwak van geest. God bestaat niet. Bewijs het maar.
Het is een van de beste populair wetenschappelijke schrijvers van de laatste decennia.quote:Op zondag 10 februari 2008 23:48 schreef AstroStart het volgende:
[..]
Dawkings is de meest overrated persoon ooit. Zelfs onder intelligente atheïsten wordt hij niet serieus genomen. Hij drijft teveel richting het populisme.
Maar je hebt niet tegen zijn argumenten in te brengen?quote:Op zondag 10 februari 2008 23:48 schreef AstroStart het volgende:
[..]
Dawkings is de meest overrated persoon ooit. Zelfs onder intelligente atheïsten wordt hij niet serieus genomen. Hij drijft teveel richting het populisme.
Haha, best komisch. Ten eerste ben ik niet dom en ten tweede ben ik absoluut niet zwak van geest.quote:Op zondag 10 februari 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je bent dom en zwak van geest. God bestaat niet. Bewijs het maar.
ervaarde = ervoer.
Er zijn ook geen aanwijzingen.Alleen gelovigen en hun interpretaties.quote:Op zondag 10 februari 2008 23:57 schreef kree het volgende:
[..]
Bewijs is er niet. Alleen aanwijzingen. Anders zou het ook geen geloof zijn!
.. Bijbel + feit dat er veel, heel veel, mensen zijn die geloven..quote:Op maandag 11 februari 2008 00:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn ook geen aanwijzingen.Alleen gelovigen en hun interpretaties.
Nee, ik ga 'over de zuiger' als mensen die niet tegen kritiek kunnen of zich snel beledigd voelen, gaan eisen dat bepaalde dingen niet meer MOGEN worden gezegd, omdat ze 'beledigend', 'kwetsend', 'opruiend', 'van slechte invloed', 'godslasterend', enz. zouden zijn. Gelovigen mogen zeggen wat ze willen en hebben wat mij betreft precies dezelfde vrijheden als anderen.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:01 schreef raarmaarwaar het volgende:
wacht ff.. Jij mag wel zeggen wat je wil over gelovigen (van welk smaakje of merk dan ook) onder de vlag van vrijheid van menings uiting ..
geweldig goed klopt helemaal met je eens
Als diezelfde gelovige of een nadere gelovige van het zelfde smaakje of merk of iets wat er op lijkt of iemand met de voorkeur over dat smaakje/merk van MENING is dat je hem kwest en dat UIT' dan ga jij over de zuiger..
Nee OK heel logisch.. :n
Ad populum drogreden. Dat er veel mensen zijn die iets geloven, betekent niet dat zij gelijk hebben en al helemaal niet dat zij minderheden hun wil kunnen opleggen.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:05 schreef kree het volgende:
[..]
.. Bijbel + feit dat er veel, heel veel, mensen zijn die geloven..
Bron? Bewijs?quote:Op maandag 11 februari 2008 00:00 schreef AstroStart het volgende:
[..]
Haha, best komisch. Ten eerste ben ik niet dom en ten tweede ben ik absoluut niet zwak van geest.
Daar geloof ik niks van.quote:Maar als je meer gaat nadenken over het leven kom je erachter hoe het in elkaar zit. Ik ben van mening dat de meest fanatieke atheïsten vanzelf gelovig worden.
Misschien moet je je eens verdiepen in de mechanismen. Ik vind de naturalistische verklaring voor het heelal en het leven vele malen aannemelijker dan een niet aantoonbare God die alles uit het niets tovert.quote:Vind je het niet vreemd dat jij bestaat? Hoe is zoiets mogelijk? Ik heb me jarenlang hard gemaakt voor de oerknal, maar achteraf vind ik het maar onlogisch. Dat iets uit niets voortkomt en dan intelligent leven produceert.
Nee dat is het niet. Mensen zijn sociale dieren. De soort heeft er voordeel bij dat we samenwerken. Het geweten is daarin een volkomen logisch mechanisme. Je begrijpt werkelijk niks van evolutie.quote:En wat is er aan de hand met het geweten? Evolutionair gezien zou een geweten helemaal niet mogelijk moeten zijn. Als wij iemand vermoorden en zijn portemonnee pakken, dan zou dat evolutionair gezien juist goed moeten zijn (de sterkste overwint), maar dat is niet zo. Beetje tegenstrijdig, nietwaar?
De menselijke geest is een onbetrouwbaar instrument dat is ingericht om verbanden te leggen. Het is niet meer dan normaal dat veel zaken "te toevallig" lijken. Zo werkt je grijze massa. Waarom studeer je daar niet op i.p.v. je tijd te verspillen aan religie?quote:Plus: toeval of geen toeval. Vind jij soms niet dat er dingen te toevallig gebeuren? Ik had dat in die periode dat ik steeds bewuster werd van een hogere macht. Als ik down was hoorde ik nét dat ene nummer op de radio, als mijn stoptrein door een seinstoring niet verder reed, dan kwam er net een bekende langs rijden om mij een lift te geven. En meer van dat soort toevallige gebeurtenissen.
Ik heb respect voor goede argumenten en eerlijke discussie. Ik geloof er niks van dat je atheïst was.quote:Ik kan wel meer noemen, maar ik wil eigenlijk slapen. Ik begrijp best dat je het met me oneens bent. Dat vind ik goed. Je moet in deze wereld op zoek naar antwoorden en ik als wetenschapper besef dat die soms tegenstrijdig zijn met religieuze zaken, maar probeer wel respect te hebben voor een ander.
Nou je hebt je er echt in 'verdiept' zo te zien. Misschien moet je eens The road to reality van Roger Penrose lezen om enigszins een idee te krijgen van de moderne fysica.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:00 schreef AstroStart het volgende:
[..]
Haha, best komisch. Ten eerste ben ik niet dom en ten tweede ben ik absoluut niet zwak van geest.
Maar als je meer gaat nadenken over het leven kom je erachter hoe het in elkaar zit. Ik ben van mening dat de meest fanatieke atheïsten vanzelf gelovig worden. Vind je het niet vreemd dat jij bestaat? Hoe is zoiets mogelijk? Ik heb me jarenlang hard gemaakt voor de oerknal, maar achteraf vind ik het maar onlogisch. Dat iets uit niets voortkomt en dan intelligent leven produceert.
Weer iets waar je geen zak van begrepen hebt. Koop eens een nieuwe editie van The Selfish Gene van Dawkins. Daar legt hij in het voorwoord aardig uit dat zijn boek eigenlijk net zo goed 'the cooperative gene' of 'the altruistic vehicle' had kunnen heten. Het idee van 'de sterkste overwint' is een compleet verkeerde voorstelling van de evolutionaire biologie.quote:En wat is er aan de hand met het geweten? Evolutionair gezien zou een geweten helemaal niet mogelijk moeten zijn. Als wij iemand vermoorden en zijn portemonnee pakken, dan zou dat evolutionair gezien juist goed moeten zijn (de sterkste overwint), maar dat is niet zo. Beetje tegenstrijdig, nietwaar?
Daar heeft Dawkins ook een heel aardig boek over geschreven, Unweaving the rainbow. Dit soort toevalligheden lijken erg toevallig, maar bij nader inzien valt dit allemaal wel mee.quote:Plus: toeval of geen toeval. Vind jij soms niet dat er dingen te toevallig gebeuren? Ik had dat in die periode dat ik steeds bewuster werd van een hogere macht. Als ik down was hoorde ik nét dat ene nummer op de radio, als mijn stoptrein door een seinstoring niet verder reed, dan kwam er net een bekende langs rijden om mij een lift te geven. En meer van dat soort toevallige gebeurtenissen.
Astrologie en chemtrails vallen in dezelfde categorie, maar dat maakt ze niet opeens geloofwaardig.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:05 schreef kree het volgende:
[..]
Dat gaat historisch niet zover terug als de bijbel.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Astrologie en chemtrails vallen in dezelfde categorie, maar dat maakt ze niet opeens geloofwaardig.
Dat veel mensen er in trappen maakt het nog niet waar. Er waren mensen overtuigt van massaverietigingswapens in Irak.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:05 schreef kree het volgende:
[..]
Och lieve schat, je hebt er echt niks van begrepen he?quote:Op maandag 11 februari 2008 00:00 schreef AstroStart het volgende:
[..]
Maar als je meer gaat nadenken over het leven kom je erachter hoe het in elkaar zit. Ik ben van mening dat de meest fanatieke atheïsten vanzelf gelovig worden. Vind je het niet vreemd dat jij bestaat? Hoe is zoiets mogelijk? Ik heb me jarenlang hard gemaakt voor de oerknal, maar achteraf vind ik het maar onlogisch. Dat iets uit niets voortkomt en dan intelligent leven produceert.
En wat is er aan de hand met het geweten? Evolutionair gezien zou een geweten helemaal niet mogelijk moeten zijn. Als wij iemand vermoorden en zijn portemonnee pakken, dan zou dat evolutionair gezien juist goed moeten zijn (de sterkste overwint), maar dat is niet zo. Beetje tegenstrijdig, nietwaar?
Plus: toeval of geen toeval. Vind jij soms niet dat er dingen te toevallig gebeuren? Ik had dat in die periode dat ik steeds bewuster werd van een hogere macht. Als ik down was hoorde ik nét dat ene nummer op de radio, als mijn stoptrein door een seinstoring niet verder reed, dan kwam er net een bekende langs rijden om mij een lift te geven. En meer van dat soort toevallige gebeurtenissen.
Ik kan wel meer noemen, maar ik wil eigenlijk slapen. Ik begrijp best dat je het met me oneens bent. Dat vind ik goed. Je moet in deze wereld op zoek naar antwoorden en ik als wetenschapper besef dat die soms tegenstrijdig zijn met religieuze zaken, maar probeer wel respect te hebben voor een ander.
Astrologie is al zo'n 4.000 jaar oud.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:14 schreef kree het volgende:
[..]
Dat gaat historisch niet zover terug als de bijbel.
En de oudste bijbelboeken worden geschat tussen 1600 en 1200 BCE te zijn geschreven.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Astrologie is al zo'n 4.000 jaar oud.
Het is zo omslachtig om steeds 'er is een deel van de gelovigen die (...) denken' te moeten typenquote:Op maandag 11 februari 2008 00:21 schreef Barachem het volgende:
Ik snap niet waarom er altijd van die idioten zijn die dit soort onzintopics openen.![]()
Ik heb het nu niet alleen over atheisten of wat dan ook.
Maar over die kudde knudde schapen die eisen dat het beledigen van anderen perse moet omdat ze een religie of juist geen religie aanhangen.
Wat mij hierin ook ergert zijn die vermaledijde aananmes over groepen mensen.
Bla bla gelovige dit en bla bla beledig gelovige dat.
Rot eens op, asociale paupers, het zijn eikels als jullie waarom onder andere tolerantie niet mogelijk is.
Alsmaar zitten te provoceren omdat jullie niet alleen asociale gelovigen willen beledigen maar ook nog eens alle andere gelovigen er bij betrekken.
En dan vreemd op kijken en gaan klagen dat gelovigen raar reageren.
Kap eens met die onzin, want beledigen om perse een punt te maken helpt geen reet.
TS is gewoon van de domme massa "pseudo-intellectuelen" die wel respect van anderen eisen maar het zelf niet willen geven, dank je de koekoek, rothypocrieten.
Andersom geldt dat ook voor die overfanatieke gelovigen.
En je doet het zelf ook, ik hoor jou ook niet zeggen dat 'een deel van de kudde knudde schapen (...) doen'quote:Op maandag 11 februari 2008 00:21 schreef Barachem het volgende:
Ik snap niet waarom er altijd van die idioten zijn die dit soort onzintopics openen.![]()
Maar over die kudde knudde schapen die eisen dat het beledigen van anderen perse moet omdat ze een religie of juist geen religie aanhangen.
Rot eens op, asociale paupers, het zijn eikels als jullie waarom onder andere tolerantie niet mogelijk is.
Alsmaar zitten te provoceren omdat jullie niet alleen asociale gelovigen willen beledigen maar ook nog eens alle andere gelovigen er bij betrekken.
Kap eens met die onzin, want beledigen om perse een punt te maken helpt geen reet.
TS is gewoon van de domme massa "pseudo-intellectuelen" die wel respect van anderen eisen maar het zelf niet willen geven, dank je de koekoek, rothypocrieten.
Vind ik ook!quote:Op maandag 11 februari 2008 00:21 schreef Barachem het volgende:
quote:Op maandag 11 februari 2008 00:30 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
En je doet het zelf ook, ik hoor jou ook niet zeggen dat 'een deel van de kudde knudde schapen (...) doen'
Jouw deel ik ook in in het overfanatieke gedeelte, maar gelukkig voor jou als niet gelovig...quote:Op maandag 11 februari 2008 00:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vind ik ook!
Laten die gelovigen eens kappen met hun stomme gezeik. Laten ze eerst maar eens bewijzen dat God bestaat voordat ze politieke partijen gaan oprichten om anders/niet gelovigen hun stomme regels op te dringen.
Kijk nu komen we ergens. Je hebt zelf door dat het ondoenlijk is om iedere keer uitzonderingen te benoemen.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:36 schreef Barachem het volgende:
[..]
![]()
Ik heb het juist over die kudde schapen die dat doen.
Verkeerd willen begrijpen is ook een kunst.![]()
Maar klopt wel, ik bedoelde, dat en gedeelte van de niet fanatieke gelovigen ook dan reageert...![]()
Maar dat had je toch niet door...![]()
Wat een onzin. Ik beledig niet, omdat ik wil beledigen, maar omdat mijn mening door anderen toevallig als beledigend wordt ervaren. Ik ben het zat om mijn mening hierom als een soort dhimmi te moeten aanpassen. Dan mag ik geen kritiek meer hebben op religie, niet meer speels omgaan met het idee 'God', bepaalde dingen niet meer zeggen over bepaalde historische personen, bepaalde woorden niet meer zeggen, mogen bepaalde dingen niet meer uitgezonden worden op televisie. Zelf het idee dat het menselijk leven ontstaan is door evolutie wordt als beledigend ervaren.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:21 schreef Barachem het volgende:
Ik ben heul niet overfanatiek. Ik wijs mensen graag op hun niet bestaande basis als ze elkaar in de haren vliegen over hun geloof en respect eisen.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:36 schreef Barachem het volgende:
Jouw deel ik ook in in het overfanatieke gedeelte, maar gelukkig voor jou als niet gelovig...![]()
![]()
Oja, wie gaat dan bepalen wát een belediging is?quote:Op maandag 11 februari 2008 00:45 schreef Taurus het volgende:
Er moet niet verboden worden, maar niet alles móet gezegd worden. Ik erger me eerlijk gezegd kapot aan dat 'vrijheid van meningsuiting' these days. Wat mij betreft is het geen vrijheid van meningsuiting meer, maar neigt het steeds meer naar 'plicht tot meningsuiting'. Als je er toch mensen mee kwetst, doe het dan niet. Simpele boodschap, simpel uit te voeren.
Ik ben het met je eens met de kanttekening dat inderdaad niet alles gezegd moet worden maar dat wel alles gezegd moet mogen worden. Het eerste gaat al snel over in een verbod het tweede en dat is m.i. onwenselijk en maakt het noodzakelijk dat die grenzen met enige regelmaat verkent en opgerekt worden.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:45 schreef Taurus het volgende:
Er moet niet verboden worden, maar niet alles móet gezegd worden. Ik erger me eerlijk gezegd kapot aan dat 'vrijheid van meningsuiting' these days. Wat mij betreft is het geen vrijheid van meningsuiting meer, maar neigt het steeds meer naar 'plicht tot meningsuiting'. Als je er toch mensen mee kwetst, doe het dan niet. Simpele boodschap, simpel uit te voeren. IMO zijn de mensen die gelovigen belachelijk maken of moeite hebben met religieuze uitingen/facetten in het dagelijks leven die in werkelijkheid geen hond kwaad doen net zo schuldig als de gelovigen met lange tenen. Beiden kappen.
De vraag is: Moet het?quote:Op maandag 11 februari 2008 00:56 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Oja, wie gaat dan bepalen wát een belediging is?
En zeggen dat je onderwerpen aan een boek vol regels gelegitimeerd door het idee van één of andere oppermachtige heerser op wie je geen kritiek mag hebben, een absurd en walgelijk gebruik is? Is zeggen dat de moorden die Mohammed pleegde iets verschrikkelijks zijn, een belediging? En zeggen dat de positie die religie's aan de vrouw toeschrijven een onderdanige is, een belediging? En een toneelstuk maken waarin je speels omgaat met het idee 'God'? En een toneelstuk met seksueel getinte beelden? En een geloof beginnen dat gaat over een seksuelere Jezus? En een theorie poneren die aantoont dat het leven door evolutie ontstaan is?
Moeten jij en gelijkgestemden het allenrecht hebben om te bepalen dat je maar gelovigen voor het hoofd MOET proberen te stoten omdat je het niet met hun levensvisie eens bent en daarnaast je ergert aan een gedeelte die volgens jou doorgedraaid is?quote:Op maandag 11 februari 2008 00:56 schreef K-Billy het volgende:
Moeten gelovigen het alleenrecht hebben op de bepaling wat beledigend, kwetsend en lasterend is?
Nou, mijns inziens ben je als de kippen erbij als er weer een gelovigenbashtopic wordt gemaakt.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben heul niet overfanatiek. Ik wijs mensen graag op hun niet bestaande basis als ze elkaar in de haren vliegen over hun geloof en respect eisen.
Getuige je fanatisme...quote:Op maandag 11 februari 2008 01:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vind het hele idee van een God beledigend. Religie zou verboden moeten worden.
Ik ook niet.quote:Op zondag 10 februari 2008 23:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik heb gelukkig nooit last van Gelovigen in mijn omgeving
Wat een onzin zeg, dat anderen niets zouden mogen zeggen over een onderwerp, als dit op een respectvolle manier gebeurd dan is dat toch helemaal geen probleem?quote:Op zondag 10 februari 2008 23:31 schreef Rikketik het volgende:
Ik vind het altijd opmerkelijk dat omdat Gelovigen zich gekwetst voelen, de rest van de samenleving niets meer mag zeggen over het betreffende onderwerp. Dan denk ik: voel je dan gewoon niet beledigd. Maar nee, het is altijd de schuld van de ander en de ander moet daar wat aan doen. Je zal toch maar eens aan jezelf moeten werken.
hier ben ik het absoluut mee eens. ikzelf zie absoluut niets in religie, maar je hebt mensen die echt over iets heen walsen wat voor sommige mensen heilig is. daar moet je gewoon een stukje respect voor hebben.quote:Op maandag 11 februari 2008 01:25 schreef Klit het volgende:
nu Gelovig is of niet, je kunt in ieder geval de moeite nemen om respectvol met elkander om te gaan.
Ik voel me dus niet zozeer gekwetst als Gelovige, ik voel me gekwetst als medemens.
Wat ik op zich altijd wel grappig vind is dat de meeste zich zelf uitgeroepen atheïsten zich als rationeel e.d. beschouwen maar wel de lotto meespelen met hun 'lievelingsgetal' of afkloppen als ze wat zeggen....quote:Op maandag 11 februari 2008 00:00 schreef AstroStart het volgende:
[..]
En wat is er aan de hand met het geweten? Evolutionair gezien zou een geweten helemaal niet mogelijk moeten zijn. Als wij iemand vermoorden en zijn portemonnee pakken, dan zou dat evolutionair gezien juist goed moeten zijn (de sterkste overwint), maar dat is niet zo. Beetje tegenstrijdig, nietwaar?
Plus: toeval of geen toeval. Vind jij soms niet dat er dingen te toevallig gebeuren? Ik had dat in die periode dat ik steeds bewuster werd van een hogere macht. Als ik down was hoorde ik nét dat ene nummer op de radio, als mijn stoptrein door een seinstoring niet verder reed, dan kwam er net een bekende langs rijden om mij een lift te geven. En meer van dat soort toevallige gebeurtenissen.
Ik kan wel meer noemen, maar ik wil eigenlijk slapen. Ik begrijp best dat je het met me oneens bent. Dat vind ik goed. Je moet in deze wereld op zoek naar antwoorden en ik als wetenschapper besef dat die soms tegenstrijdig zijn met religieuze zaken, maar probeer wel respect te hebben voor een ander.
Een eigen mening krijgen zou een begin zijnquote:Op zondag 10 februari 2008 23:11 schreef Meneer-Goud het volgende:
Eigenlijk kunnen die strenggelovigen het ook niet helpen, zij worden vanaf hun geboorte geïndoctrineerd met die onzin.
Da's waar, zie ik zelf ook regelmatig.quote:Op maandag 11 februari 2008 09:27 schreef gunk77 het volgende:
[..]
Wat ik op zich altijd wel grappig vind is dat de meeste zich zelf uitgeroepen atheïsten zich als rationeel e.d. beschouwen maar wel de lotto meespelen met hun 'lievelingsgetal' of afkloppen als ze wat zeggen....
Geeft toch een beetje aan dat ze een vorm van (bij) geloof hebben.
Voor de rest vind ik dat je inderdaad alles moet kunnen bespreken maar de manier waarop is heel belangrijk. Het is natuurlijk logisch dat als je als een olifant in een porseleinkast tekeergaat, de tegenpartij óf heel stil wordt óf 'om zich heen gaat slaan'. Dus als je echt een boodschap wil overbrengen, denk dan eerst na hoe je het brengt. Betekent niet dat je iemand met handschoentjes moet aanpakken maar je kan dingen op dezelfde manier overbrengen en toch hele andere reacties krijgen.
jij gelooft dit wel?quote:Op zondag 10 februari 2008 23:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
of Koningdavid die maar niet wil geloven dat Jezus getrouwd was
Leg uit.quote:Op zondag 10 februari 2008 23:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
en dat het christendom gebaseerd is op veel oudere waandenkbeelden?
Je voelt het en je ziet het overal...dus het is al bijna een feit?quote:Op zondag 10 februari 2008 23:46 schreef AstroStart het volgende:
Sneu topic.
Dat jullie de waarheid nog niet hebben ontdekt, betekent niet dat de waarheid onjuist is. Ik ben zelf twintig jaar lang atheïst geweest, totdat ik zelf ervaarde dat er inderdaad een hogere macht bestaat. Natuurlijk besef ik dat ik het bij het korte eind kan hebben, omdat het gewoon een gevoel is, maar ik zie het overal terug, waardoor het eigenlijk al meer richting het feitelijke drijft.
De meeste kritiek van gelovigen in dit land gaat over spotten met hun god. Neem de die schilderijen van naakte mannen met Mohammeds gezicht. Die vind ik inderdaad onnodig beledigend. Het kunstenaresje gaat staan huilen dat ze bedreigd wordt, terwijl we allang weten dat daar overdreven beledigd op gereageerd wordt. Het probleem is: daar gaan we niks aan doen. Daar kúnnen we niks aan doen, en daar moeten we ook niks aan willen doen, want het is absoluut niet van levensbelang dat we Mohammed als homo moeten willen afbeelden. Ik vind dat zo'n domme naieve houding van iedereen die daar van ondersteboven is.quote:Op maandag 11 februari 2008 00:56 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Oja, wie gaat dan bepalen wát een belediging is?
En zeggen dat je onderwerpen aan een boek vol regels gelegitimeerd door het idee van één of andere oppermachtige heerser op wie je geen kritiek mag hebben, een absurd en walgelijk gebruik is? Is zeggen dat de moorden die Mohammed pleegde iets verschrikkelijks zijn, een belediging? En zeggen dat de positie die religie's aan de vrouw toeschrijven een onderdanige is, een belediging? En een toneelstuk maken waarin je speels omgaat met het idee 'God'? En een toneelstuk met seksueel getinte beelden? En een geloof beginnen dat gaat over een seksuelere Jezus? En een theorie poneren die aantoont dat het leven door evolutie ontstaan is?
Moeten gelovigen het alleenrecht hebben op de bepaling wat beledigend, kwetsend en lasterend is?
Wie ben jij om te zeggen dat ik geen eigen mening heb?quote:Op maandag 11 februari 2008 09:28 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Een eigen mening krijgen zou een begin zijn
Dat ben ik met je eens. Feit blijft alleen dat het geven en nemen is. Ik wil best op mijn woorden letten in de nabijheid van een gelovige, het moet alleen niet zo zijn dat ik bij ieder woord na moet denken. Soms kan er wel eens wat uitfloepen. Een gelovige (of iemand anders die zich eraan ergert) moet dan ook kunnen zeggen: oké, kan gebeuren. En de ervaring leert mij dat dat nog lang niet altijd het geval is.quote:Op maandag 11 februari 2008 01:25 schreef Klit het volgende:
Wat een onzin zeg, dat anderen niets zouden mogen zeggen over een onderwerp, als dit op een respectvolle manier gebeurd dan is dat toch helemaal geen probleem?
Het gaat juist over het disrespect wat vaak naar boven komt.
En of een mens nu Gelovig is of niet, je kunt in ieder geval de moeite nemen om respectvol met elkander om te gaan.
Ik voel me dus niet zozeer gekwetst als Gelovige, ik voel me gekwetst als medemens.
Feit blijft dat vloeken met bijv. Jezus natuurlijk nergens op slaat. Waarom nou juist de naam van een goed persoon kiezen waar veel mensen een diepe emotionele band mee hebben.quote:Op maandag 11 februari 2008 10:27 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Feit blijft alleen dat het geven en nemen is. Ik wil best op mijn woorden letten in de nabijheid van een gelovige, het moet alleen niet zo zijn dat ik bij ieder woord na moet denken. Soms kan er wel eens wat uitfloepen. Een gelovige (of iemand anders die zich eraan ergert) moet dan ook kunnen zeggen: oké, kan gebeuren. En de ervaring leert mij dat dat nog lang niet altijd het geval is.
Tuurlijk mág alles gezegd worden, en dat moet absoluut zo blijven. Ik zeg ook niet dat er wettelijk / bestuurlijk iets aan veranderd kan worden, het blijft helaas zoals het is en mensen zullen helaas steeds meer kritiek uiten op religieuzen en dus automatisch vice versa. Ik roep hier dat dat wat minder kan, maar ik denk niet dat dat veel invloed heeftquote:Op maandag 11 februari 2008 01:01 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens met de kanttekening dat inderdaad niet alles gezegd moet worden maar dat wel alles gezegd moet mogen worden. Het eerste gaat al snel over in een verbod het tweede en dat is m.i. onwenselijk en maakt het noodzakelijk dat die grenzen met enige regelmaat verkent en opgerekt worden.
Doelbewust iets zeggen dat door anderen als kwetsend kan worden ervaren kan maatschappelijk gezien een heel nuttige functie hebben. Het recht om niet te beledigen moet niet overgaan in het recht om niet beledigd te worden.
(Als iemand dit in heldere bewoordingen kan omzetten, ga vooral je gang. Ik heb niet echt mijn dag als het gaat om coherent verwoorden wat ik wil zeggen.)
Ja maar, dat op je woorden letten is toch geen reeele klacht?quote:Op maandag 11 februari 2008 10:27 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Feit blijft alleen dat het geven en nemen is. Ik wil best op mijn woorden letten in de nabijheid van een gelovige, het moet alleen niet zo zijn dat ik bij ieder woord na moet denken. Soms kan er wel eens wat uitfloepen. Een gelovige (of iemand anders die zich eraan ergert) moet dan ook kunnen zeggen: oké, kan gebeuren. En de ervaring leert mij dat dat nog lang niet altijd het geval is.
Om nog even in te gaan op mijn eerder getypte stukje: ik een voorbeeld geven. Ik stond laatst in de winkel, in de rij voor de kassa. Een vrouw die voor mij stond hoorde opeens haar gsm afgaan en nam geërgerd de telefoon op. 'Waarom bel je me nu?' vroeg ze opgelaten. 'Ik sta midden in de winke!' Snel hing ze op en keek ze enigszins verontschuldigend om zich heen.
Ik vond het geheel nogal krom. In plaats van dat die vrouw haar telefoon had uitgezet, ging ze iemand anders verwijten dat ze opgebeld werd. Een goed voorbeeld van met het vingertje naar iemand anders wijzen terwijl, als ze zelf even wat inspanning had verricht, er niks aan de hand was geweest. En zo gaat dat wel vaker met bepaalde zaken, vloeken bijvoorbeeld. De ander moet er altijd mee ophouden, want je zal toch maar eens wat moeite moeten doen om je je er niet meer aan te ergeren.
Eigenlijk slaat het nergens op inderdaad. Er zijn dan twee opties: óf iedereen gaat een andere naam gebruiken om mee te vloeken, óf gelovigen (generaliserend natuurlijk, maar anders blijf ik bezig met typen) ergeren zich er niet zo aan. Een olifantenhuid kweken, zeg maar. Naar mijn ervaring (die niet zaligmakend is overigens) zijn er veel meer mensen die vloeken met Jezus dan mensen die zich daar aan ergeren, dus welke van de twee groepen zal zich moeten aanpassen?quote:Op maandag 11 februari 2008 10:31 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Feit blijft dat vloeken met bijv. Jezus natuurlijk nergens op slaat. Waarom nou juist de naam van een goed persoon kiezen waar veel mensen een diepe emotionele band mee hebben.
Verzin lekker je eigen figuur om op te schelden. Vloeken met Jezus is onnodig, intolerant en egoïstisch.
inderdaad, het idee alleen al.quote:Op zondag 10 februari 2008 23:31 schreef Rikketik het volgende:
Ik vind het altijd opmerkelijk dat omdat gelovigen zich gekwetst voelen, de rest van de samenleving niets meer mag zeggen over het betreffende onderwerp. Dan denk ik: voel je dan gewoon niet beledigd. Maar nee, het is altijd de schuld van de ander en de ander moet daar wat aan doen. Je zal toch maar eens aan jezelf moeten werken.
Nou, for starters, ooit gehoord van het internet? Ik krijg heel vaak te maken met mensen die zich ergeren aan gevloek, hier op Fok! maar ook op andere fora/sites. Ik ken een site waar gewoon iedereen niet meer vloekt, omdat één iemand zich daar aan ergert.quote:Op maandag 11 februari 2008 10:36 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja maar, dat op je woorden letten is toch geen reeele klacht?Ik betrek het altijd op m'n eigen ervaring, kom veel buiten, uitgebreid sociaal leven, en ik heb werkelijk nóóit last van religieuzen die mij op m'n vingers tikken omdat ik vloek of 'n bepaalde mening heb. Waar woont en komt toch iedereen terecht die daar zo'n last van ondervindt?
Dus als dat al je klacht is, is ie sowieso niet door iedereen erkent, wat het al geen enorme last maakt. Ik heb absoluut niet het gevoel dat ik op m'n woorden moet letten, waar ik ook praat.
(overigens wel als ik wil roepen dat moslims geitenneukers zijn, maar gelukkig ben ik wat taktvoller en voel ik die behoefte niet)
Oh, ik heb die olifantenhuid allang gecreëerd hoor. Maar zelfs door een dikke olifantenhuid kan het nog wel eens pijn doen.quote:Op maandag 11 februari 2008 10:39 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Eigenlijk slaat het nergens op inderdaad. Er zijn dan twee opties: óf iedereen gaat een andere naam gebruiken om mee te vloeken, óf gelovigen (generaliserend natuurlijk, maar anders blijf ik bezig met typen) ergeren zich er niet zo aan. Een olifantenhuid kweken, zeg maar. Naar mijn ervaring (die niet zaligmakend is overigens) zijn er veel meer mensen die vloeken met Jezus dan mensen die zich daar aan ergeren, dus welke van de twee groepen zal zich moeten aanpassen?
Nou ja hoge bomen vangen veel wind toch? Laten we wel zijn, Jezus is denk ik 1 van de bekenste namen ter wereld.quote:Op maandag 11 februari 2008 11:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Oh, ik heb die olifantenhuid allang gecreëerd hoor. Maar zelfs door een dikke olifantenhuid kan het nog wel eens pijn doen.
Feit blijft dat het onnodig is om de naam van Jezus te gebruiken, helemaal als je in ogenschouw neemt waar Jezus voor stond en wat hij vandaag de dag nog voor zoveel mensen betekent. Waarom kiezen mensen nou juist DIE naam? Als iedereen zich dat nou eens voor zichzelf afvroeg.
Vloeken is in de essentie gewoon provoceren en stoer doen tegenover je omgeving. En met welke woorden doe je dat het beste? Precies, woorden die veel mensen dierbaar zijn. 'Kijk mij eens Jezus' naam ijdel gebruiken', op die manier.quote:Op maandag 11 februari 2008 11:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Oh, ik heb die olifantenhuid allang gecreëerd hoor. Maar zelfs door een dikke olifantenhuid kan het nog wel eens pijn doen.
Feit blijft dat het onnodig is om de naam van Jezus te gebruiken, helemaal als je in ogenschouw neemt waar Jezus voor stond en wat hij vandaag de dag nog voor zoveel mensen betekent. Waarom kiezen mensen nou juist DIE naam? Als iedereen zich dat nou eens voor zichzelf afvroeg.
En dat is dus precies wat je niet doet door Zijn naam oneerbiedig te gebruiken.quote:Op maandag 11 februari 2008 10:45 schreef BobbyB het volgende:
[..]
inderdaad, het idee alleen al.
Best als je gelovig bent, maar dring het anderen gewoon niet op. En dan bedoel ik niet alleen die mafketels op straat die je zo nodig moeten vertellen hoe het eigenlijk allemaal zit en hoort maar dus ook die figuren die maar vinden dat je het met ze eens moet zijn omdat dat zo in hun boekje staat. Het is gewoon ontzettend onfatsoenlijk om mensen dingen op te dringen. Laat mensen gewoon in hun waarde.
Wat vreselijk, 'n site waar niemand vloekt.quote:Op maandag 11 februari 2008 10:47 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Nou, for starters, ooit gehoord van het internet? Ik krijg heel vaak te maken met mensen die zich ergeren aan gevloek, hier op Fok! maar ook op andere fora/sites. Ik ken een site waar gewoon iedereen niet meer vloekt, omdat één iemand zich daar aan ergert.
Ja, netjes toch? Nogmaals, zit je je zelf nu te verdedigen dat je het wel allemaal goed doet, of had je liever willen vloeken?quote:Verder, wat dacht je van een gelovige familie? Ik mag dan uit de kudde gestapt zijn, de rest is dat niet. En ik zal dan ook nooit godverdomme in hun aanwezigheid zeggen, omdat ik weet dat zij dat niet leuk vinden en omdat ik boze blikken kan verwachten als ik het doe.
Nouja, nogmaals, ik vind dit gewoon geen klachten. Het leven gaat mij ook prima af zonder vloeken (ik vloek wel eens, maar zeer bewust in niemands bijzijn indien het een formele ontmoeting betreft, lijkt me wel zo verstandig ook) dus dan kun jij het ookquote:Dan heb je ook nog school. Het ligt aan de klas waar je in zit, maar ik had bijvoorbeeld een gereformeerd meisje in de klas zitten. Als je bij haar in de buurt een vloek losliet... ik denk dat je zelf wel kan bedenken wat zij vervolgend deed.
Heel goed, want 'n poster kan nou niet veel kwaad. Andersom moeten gelovigen ook dealen met posters met naakt er op of iets dergelijks. "Die gaan dan ook klagen", dat is ook maar 'n handjevol. Waarschijnlijk evenveel als de mensen die klaagtopics hier openen over die posters van de bond tegen vloeken. En nogmaals: wat 'n enorm domme klacht, het spijt me dat ik het zeg. Waar hebben we het over..quote:En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Het zal ongetwijfeld met je omgeving te maken hebben, maar ik heb nou niet bepaald het idee dat mijn situatie een uitzondering is op de rest van het land. Sowieso, om nog een voorbeeld te geven: die posters van de Bond tegen het Vloeken kom je ook overal tegen. Waar ik mij overigens ook aan stoorde, maar mezelf heb voorgenomen dat niet meer te doen.
Dat vindt jij en wat jij vindt hoeft een ander nog niet te vinden.quote:Op maandag 11 februari 2008 12:08 schreef Klit het volgende:
[..]
En dat is dus precies wat je niet doet door zijn naam oneerbiedig te gebruiken.
lol, die laatste regel ookquote:Op maandag 11 februari 2008 10:45 schreef BobbyB het volgende:
[..]
inderdaad, het idee alleen al.
Best als je gelovig bent, maar dring het anderen gewoon niet op. En dan bedoel ik niet alleen die mafketels op straat die je zo nodig moeten vertellen hoe het eigenlijk allemaal zit en hoort maar dus ook die figuren die maar vinden dat je het met ze eens moet zijn omdat dat zo in hun boekje staat. Het is gewoon ontzettend onfatsoenlijk om mensen dingen op te dringen. Laat mensen gewoon in hun waarde.
Dat zijn naam gebruiken niet beledigend is en wel kan vind jij, dat hoeven anderen nog niet te vinden.quote:Op maandag 11 februari 2008 12:11 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Dat vindt jij en wat jij vindt hoeft een ander nog niet te vinden.
Doe die zin nog eens gramaticaal correct tikken, zodat ik hem ook nog kan begrijpen en er op kan reagerenquote:Op maandag 11 februari 2008 12:15 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dat zijn naam gebruiken niet beledigend is en wel kan vind jij, dat hoeven anderen nog niet te vinden.
Mee eens.quote:Op maandag 11 februari 2008 10:05 schreef DivineJester het volgende:
Een lang maar leuk verhaal...
Wat een simpel figuur ben je ook he.quote:Op maandag 11 februari 2008 12:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik wil gelovigen best met respect behandelen, maar religie is vogelvrij. God bestaat niet en daar moeten de gelovigen maar mee leren leven.
Ik heb lange tijd best respect gehad voor gelovigen, maar ze gooien je dood met hun overtuigingen, dringen het je op en ga zo maar door. Zo gek is het dus dat je op een gegeven moment respect voor gelovigen verliest.quote:Op maandag 11 februari 2008 12:13 schreef Taurus het volgende:
[..]
lol, die laatste regel ookGebeurd het dan wel dat religieuzen in hun waarde worden gelaten? Voor hen is wat in 'dat boekje' (blijkt weer die ongelijke discussie, jij laat hen absoluut niet in hun waarde, dat is al duidelijk) staat de waarheid, voor jou is je eigen waarheid de waarheid. Wie heeft er nu gelijk? Niet jij per definitie hoor. Het is dus niet zo raar dat zij 'vinden dat je het maar met ze eens moet zijn omdat dat in hun boekje staat'. Jij vindt net zo goed dat zij het maar met jou eens moeten zijn omdat jij vindt dat het zo is.
Als we nou eens beginnen met elkaar als gelijke te beschouwen, boekje of geen boekje, dan zou er helemaal geen klacht zijn. Nogmaals: dat opdringen en die onverdraagzaamheid komt van twee kanten, en niets 'meer' van de gelovige kantBegrip is ver te zoeken.
Niemand hoeft het met mij eens te zijn, wat ik hierboven stel, is gewoon mijn mening, en die mag ik ook hebben. Ik zal echt de laatste zijn die zal zeggen dat God niet bestaat, of zeggen dat gelovigen het bij het verkeerde eind hebben. Je moet dat soort dingen vooral zelf weten, maar nogmaals, hou je zelf er mee bezig, en val anderen er niet mee lastig.quote:Jij vindt net zo goed dat zij het maar met jou eens moeten zijn omdat jij vindt dat het zo is.
Waar gebruik ik zijn naam oneerbiedig? En omdat jij vind dat dat niet kan, wil nog niet zeggen dat iedereen daar maar rekening mee moet houden. Je kan je ook ergens aan ergeren om je ergens aan te kunnen ergeren. Je kan namelijk ook denken: "Ach laat die onwetenden" en niet constant commentaar op iedereen te hebben die volgens jou oneerbiedig praat over Hem. Ik erger me ook dood aan het woord kanker als scheldwoord tenminste. Maar ik schiet er niks mee op door er wat van de zeggen, op fok al helemaal niet. Dus is het tot 10 tellen, en dan klaar. Zouden jullie ook eens moeten doen.quote:Op maandag 11 februari 2008 12:08 schreef Klit het volgende:
[..]
En dat is dus precies wat je niet doet door Zijn naam oneerbiedig te gebruiken.
Ik vind dat vreselijk, ja. Ik kan me prima inhouden, maar soms wil ik gewoon vloeken. En als dat niet kan, dan vind ik dat vervelend. Lijkt me logisch.quote:Op maandag 11 februari 2008 12:09 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat vreselijk, 'n site waar niemand vloekt.Wat 'n kutklacht, sorry voor m'n taalgebruik
Maar wat is er nu zo verschrikkelijk aan als je niet meer 'mag' vloeken.. Beetje de omgekeerde wereld lijkt me. Mijn ouders leerden mij al niet te vloeken, en dat had niets met religie te maken maar met fatsoen. Het verdedigen van vloeken heb ik uberhaupt nooit gesnapt.
Wat zit je toch steeds te lullen over klachten. Ik spui hier geen klachten neer. Ik geef alleen voorbeelden van hoe mij in het dagelijks leven belet wordt om te vloeken. Je moet me geen woorden in de mond gaan leggen, waar zeg ik dat het me veel moeite kost of dat het allemaal van één kant komt? Ik zeg alleen dat ik soms wil vloeken maar het niet kan. Easy as that.quote:[..]
Ja, netjes toch? Nogmaals, zit je je zelf nu te verdedigen dat je het wel allemaal goed doet, of had je liever willen vloeken?Ik zie geen klacht. Ik let bij mij thuis ook op mijn taalgebruik daar mijn vader gelovig is. Dat is niet aanpassing van 1 kant hoor, hij doet ook veel dingen voor mij op dat gebied. Zo veel moeite kost je dat toch niet?
Hou nou eens op over dat klagen.quote:[..]
Heel goed, want 'n poster kan nou niet veel kwaad. Andersom moeten gelovigen ook dealen met posters met naakt er op of iets dergelijks. "Die gaan dan ook klagen", dat is ook maar 'n handjevol. Waarschijnlijk evenveel als de mensen die klaagtopics hier openen over die posters van de bond tegen vloeken. En nogmaals: wat 'n enorm domme klacht, het spijt me dat ik het zeg. Waar hebben we het over..Als je dan toch iets tegen religieuzen hebt, zou dit wel het laatste zijn waar ik over zou klagen.
Generalisatie, zeg dan dat het een subgroep is die dat doet.quote:Op maandag 11 februari 2008 13:04 schreef BobbyB het volgende:
Ik heb lange tijd best respect gehad voor gelovigen, maar ze gooien je dood met hun overtuigingen, dringen het je op en ga zo maar door. Zo gek is het dus dat je op een gegeven moment respect voor gelovigen verliest.
Praat je nu over gelovigen in het algemeen of over juist die gelovigen die jou hun mening opdringen?quote:Op maandag 11 februari 2008 13:04 schreef BobbyB het volgende:
Ik laat hun wel in hun waarde, ik zeg niet dat ze niet moeten geloven of dat hun geloof niks voorstelt of dat de overtuigingen die zij hebben niet juist zijn. Ik praat misschien een beetje respectloos over ze, maar dat hebben ze toch echt aan zichzelf te danken.
Nogmaals, bedoel je gelovigen als een groep of juist die groep gelovigen die anderen hun mening opdringen?quote:Op maandag 11 februari 2008 13:04 schreef BobbyB het volgende:
Maar nogmaals, ik zal ze de les niet lezen, iets wat zij veelal wel bij niet gelovigen doen. Zij vinden blijkbaar dat zoals zij handelen de enige juiste manier is. Mogen ze vinden, maar val mij daar niet mee lastig.
Geldt dus voor iedereen, gelovig of niet.quote:Op maandag 11 februari 2008 13:04 schreef BobbyB het volgende:
Niemand hoeft het met mij eens te zijn, wat ik hierboven stel, is gewoon mijn mening, en die mag ik ook hebben. Ik zal echt de laatste zijn die zal zeggen dat God niet bestaat, of zeggen dat gelovigen het bij het verkeerde eind hebben. Je moet dat soort dingen vooral zelf weten, maar nogmaals, hou je zelf er mee bezig, en val anderen er niet mee lastig.
En sommige atheisten voelen zich ook erg snel op hun teentjes getrapt en staan dan verdraaid snel op hun achterste poten als je uberhaupt noemt dat je in God gelooft of christen bent.quote:Op maandag 11 februari 2008 13:04 schreef BobbyB het volgende:
En zoals TS al aangeeft, sommige gelovigen zijn gewoon snel op hun teentjes getrapt als je op of aanmerkingen hebt, zoals jij nu dus ook.
quote:Op maandag 11 februari 2008 13:04 schreef BobbyB het volgende:
Als ik zo zou moeten reageren op het moment dat er weer eens een jehova's getuige op mijn stoep staat die mij gaat vertellen hoe het allemaal hoort te zijn, zijn geloof staat op te dringen, in mijn vrije tijd, in mijn huis, in mijn privacy dan zouden wij niet gelovigen allang een oorlog begonnen zijn.
Wel zelf eisen dat jezelf alles mag zeggen in de naam van vrijheid van meningsuiting en zeggen dat gelovigen zich niet op hun tenen getrapt mogen voelen, maar wel hen verbieden om jou over wat hen interesseert te vertellen.quote:Op maandag 11 februari 2008 13:04 schreef BobbyB het volgende:
Nee hoor, van mij mogen jullie geloven (in) wat jullie willen, daar heb ik geen problemen mee, maar houd het gewoon lekker voor jezelf.
Nu ben ik benieuwd, op wat voor manier dan?quote:Op maandag 11 februari 2008 13:04 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Ik heb lange tijd best respect gehad voor gelovigen, maar ze gooien je dood met hun overtuigingen, dringen het je op en ga zo maar door.
Omdat ze op straat folders uitdelen ofzo? Dat vind ik wel gek. Erg gek.quote:Op maandag 11 februari 2008 13:04 schreef BobbyB het volgende:
Zo gek is het dus dat je op een gegeven moment respect voor gelovigen verliest.
Ik niet. Mij is het namelijk ook al meerdere malen overkomen in Maastricht, en ik sta daar net als elke andere nuchtere atheïst echt niet op te wachten om aangehouden te worden door zo'n 'verspreider van het woord van God', waar mijns inzien toch niet mee te praten valt. Want tja, je kunt tien keer zeggen "Nee, ik ben niet geïnteresseerd. Misschien komt dat ooit wel als het bestaan van God wetenschappelijk aangetoond is.", maar de beste mensen antwoordden alleen maar dingen in de trant van "Oh, maar hij bestaat hoor. Ik heb Hem gezien!".quote:Op maandag 11 februari 2008 14:01 schreef koningdavid het volgende:
Omdat ze op straat folders uitdelen ofzo? Dat vind ik wel gek. Erg gek.
Ach, zie ze als al die andere straatventers die je iets proberen aan te smeren.quote:Op maandag 11 februari 2008 14:08 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Ik niet. Mij is het namelijk ook al meerdere malen overkomen in Maastricht, en ik sta daar net als elke andere nuchtere atheïst echt niet op te wachten om aangehouden te worden door zo'n 'verspreider van het woord van God', waar mijns inzien toch niet mee te praten valt. Want tja, je kunt tien keer zeggen "Nee, ik ben niet geïnteresseerd. Misschien komt dat ooit wel als het bestaan van God wetenschappelijk aangetoond is.", maar de beste mensen antwoordden alleen maar dingen in de trant van "Oh, maar hij bestaat hoor. Ik heb Hem gezien!".
Tja, dan houdt de discussie voor mij gewoon op en loop ik verder. Fijne dag verder.
Uiteraard bedoel ik alleen de mensen die dat doen. Daarin had ik duidelijker moeten zijn, maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.quote:Op maandag 11 februari 2008 13:59 schreef Barachem het volgende:
Generalisatie, zeg dan dat het een subgroep is die dat doet.
Zo kan ik ook zeggen dat atheisten je doodgooien met hun mening, terwijl dat een subgroep is die dat doet.
Nogmaals, de mensen die hun mening opdringen.quote:Praat je nu over gelovigen in het algemeen of over juist die gelovigen die jou hun mening opdringen?
Nogmaals, bedoel je gelovigen als een groep of juist die groep gelovigen die anderen hun mening opdringen?
Dat is gewoon een logisch gevolg. Om Marokkanen maar weer als voorbeeld te noemen, die ondervinden ook gezeik door het gedrag van slechts enkelen.quote:Als je die vraag beantwoordt hebt, dan denk ik ook, dat je snapt waarom ik je mooie verhaal ook maar gebazel vindt.
Het is leuk leuk om te zeggen: "Hullie hebben zo gedaan, daarom doe ik zo tegen hullie!" terwijl je een subgroep onder de hullie groep bedoelt.
Al met al lijkt het op het probleem welke marrokanen sommige mensen nu bedoelen.
Alle zonder uitzondering?
Alle marrokaanse jongeren?
Of alle klootzakken onder de marrokaanse jongeren?![]()
Dat begrijp ik.quote:Niet om een discussie over klootzakken van marrokanen te beginnen, maar de situatie is in principe vergelijkbaar.
quote:Geldt dus voor iedereen, gelovig of niet.
Dat geloof ik graagquote:En sommige atheisten voelen zich ook erg snel op hun teentjes getrapt en staan dan verdraaid snel op hun achterste poten als je uberhaupt noemt dat je in God gelooft of christen bent.![]()
Ok, daar heb je dan wel gelijk in.quote:![]()
Drogredenering.
Plus daarnaast dat genoeg atheisten al klopjachten op gelovigen maken, kijk bv. naar bepaalde communistische landen, dat terwijl die gelovigen niks anders doen dan in God geloven en daarnaast verder een normaal leven proberen te leiden.
Daarnaast weet ik ook wel dat de meeste atheisten zulke dingen niet doen, maar ik noem het wel als tegenvoorbeeld.
Ik ga niet op straat staan, of huizen langs (of een kerk binnen) om te gaan verkondigen waarom je niet gelovig zou moeten zijn. Dat is toch heel wat anders. Natuurlijk mag je mij komen vertellen hoe geweldig het geloof is, alleen interesseert het me weinig, ik zie namelijk ook geen reden om iemand anders te vertellen waarom ik niet gelovig ben. Daarbij eis of verbied ik helemaal niks en vind ik iemand vertellen over zijn geloof heel wat anders dan het opdringen wat bijvoorbeeld Jehova's getuigen doen, of bijvoorbeeld zo iemand als Klit die per se ieder topic binnen komt wandelen om te verkondigen hoe fout we wel niet bezig zijn terwijl dat helemaal niks met dat betreffende topic te maken heeft. Dat zijn de mensen waar ik me aan stoor, niet de gelovigen ansich. Er zijn er genoeg die het wel gewoon voor zichzelf houden, maar over die groep heb ik het ook niet.quote:Wel zelf eisen dat jezelf alles mag zeggen in de naam van vrijheid van meningsuiting en zeggen dat gelovigen zich niet op hun tenen getrapt mogen voelen, maar wel hen verbieden om jou over wat hen interesseert te vertellen.
Dat noem ik erg scheef: "Jij mag niet, maar IKKE wel!"
En ook hypocriet.
Je geeft het zelf al aan; die mensen die je aanhouden op straat en je een folder in de hand duwen. En ach, respect verliezen is misschien een beetje overdreven, maar je krijgt er daardoor steeds meer een aversie tegen.quote:Op maandag 11 februari 2008 14:01 schreef koningdavid het volgende:
Nu ben ik benieuwd, op wat voor manier dan?
Jij zit wel te wachten op enquêteurs of mensen die langs je deur komen om te verkondigen dat ze een geweldig nieuw product hebben wat jij echt zou moeten hebben? Die vind ik namelijk net zo vervelend, alleen gaat daar het topic niet over. Verschil is wel, dat je aan verkopers nog wel wat kan hebben, zoals een nieuw goed product, maar wat betreft geloof heb ik al lang besloten dat ik daar gewoon niks mee te maken wil hebben dus wil ik daar niet keer op keer, als ik lekker op de bank zit na een dag hard werken of lekker door de stad loop, mee geconfronteerd worden.quote:Omdat ze op straat folders uitdelen ofzo? Dat vind ik wel gek. Erg gek.
Zoals ik hierboven al aangeef, die worden door velen ook irritant gevonden. En of ze er voor betaald worden of niet zal me echt een zorg zijn en dat zal ook zeker niet meespelen in mijn overweging een gesprek met zo iemand aan te gaan.quote:Op maandag 11 februari 2008 14:15 schreef Barachem het volgende:
[..]
Ach, zie ze als al die andere straatventers die je iets proberen aan te smeren.
Een geruststelling is er, ze krijgen er niet voor betaald.
Als jij nou eens eerst bewijst dat God bestaat en dat Jezus zijn zoon is...quote:Op maandag 11 februari 2008 12:26 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat een simpel figuur ben je ook he.![]()
Waar blijf je met je bronnen w.b. Jezus getrouwd zijn?
Leg mij alsjeblieft eens uit waarom ik een christen niet in je waarde laat als ik god of jezus' naam oneerbiedig gebruik?quote:Op maandag 11 februari 2008 12:08 schreef Klit het volgende:
[..]
En dat is dus precies wat je niet doet door Zijn naam oneerbiedig te gebruiken.
quote:Op maandag 11 februari 2008 13:59 schreef Barachem het volgende:
![]()
Drogredenering.
Plus daarnaast dat genoeg atheisten al klopjachten op gelovigen maken, kijk bv. naar bepaalde communistische landen, dat terwijl die gelovigen niks anders doen dan in God geloven en daarnaast verder een normaal leven proberen te leiden.
Daarnaast weet ik ook wel dat de meeste atheisten zulke dingen niet doen, maar ik noem het wel als tegenvoorbeeld.
Daar heeft hij helemaal geen gelijk in.quote:
Ik gaf hem enkel gelijk in dit stukje:quote:Op maandag 11 februari 2008 15:27 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
[..]
Daar heeft hij helemaal geen gelijk in.![]()
Ten eerste zijn christenen niet de enige mensen die vervolgt worden in communistische regimes en ik vind het nogal ziekelijk dat zij die slachtofferrol voor zichzelf opeisen. Vrijdenkers (vaak atheïsten) liberalen, moslims, iedereen die anders denkt en niet die ideologie aanhangt wordt in die landen vervolgt en christenen zijn daar toevallig onderdeel van. Zij worden niet vervolgt omdat zij christen zijn, zij worden vervolgt omdat zij een andere ideologie aanhangen dan de staat. Dat maakt het overigens niet minder erg maar een beetje perspectief kan geen kwaad.
Ten tweede is atheïsme niet meer en niet minder dan de afwezigheid van een godsgeloof. Dat het communisme dit heeft opgenomen als onderdeel van hun ideologie betekent nog niet dat het atheïsme verantwoordelijk is voor die vervolging. Dat is en blijft het communisme.
Ik had de rest ff weg moeten poetsen.quote:Plus daarnaast dat genoeg atheisten al klopjachten op gelovigen maken
Dat is al beter maar nog steeds onzin natuurlijk.quote:Op maandag 11 februari 2008 15:32 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Ik gaf hem enkel gelijk in dit stukje:
[..]
Ik had de rest ff weg moeten poetsen.
Naja, gedeeltelijk heeft ie wel gelijk. Alleen komt dat, naar mijn beleving lang niet zoveel voor als op-hun-teentjes-getrape gelovigen.quote:Op maandag 11 februari 2008 15:44 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat is al beter maar nog steeds onzin natuurlijk.
Het is wel zo dat communistische regimes hard schreeuwen dat geloven onzin en daarom verboden is en dus klopjachten op gelovigen maken.quote:Op maandag 11 februari 2008 15:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Daar heeft hij helemaal geen gelijk in.![]()
Ten eerste zijn christenen niet de enige mensen die vervolgt worden in communistische regimes en ik vind het nogal ziekelijk dat zij die slachtofferrol voor zichzelf opeisen. Vrijdenkers (vaak atheïsten) liberalen, moslims, iedereen die anders denkt en niet die ideologie aanhangt wordt in die landen vervolgt en christenen zijn daar toevallig onderdeel van. Zij worden niet vervolgt omdat zij christen zijn, zij worden vervolgt omdat zij een andere ideologie aanhangen dan de staat. Dat maakt het overigens niet minder erg maar een beetje perspectief kan geen kwaad.
Zeg ik dan dat het atheisme an sich mensen die geloven veroordeelt en vervolgt?quote:Op maandag 11 februari 2008 15:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Ten tweede is atheïsme niet meer en niet minder dan de afwezigheid van een godsgeloof. Dat het communisme dit heeft opgenomen als onderdeel van hun ideologie betekent nog niet dat het atheïsme verantwoordelijk is voor die vervolging. Dat is en blijft het communisme.
Bewijzen?quote:Op maandag 11 februari 2008 14:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als jij nou eens eerst bewijst dat God bestaat en dat Jezus zijn zoon is...
Prima, je zegt het zelf al.quote:Op maandag 11 februari 2008 14:31 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Je geeft het zelf al aan; die mensen die je aanhouden op straat en je een folder in de hand duwen. En ach, respect verliezen is misschien een beetje overdreven, maar je krijgt er daardoor steeds meer een aversie tegen.
So what? Dan zeg je toch 'geen interesse' en loop je door. Of komen ze je dan achterna rennen?quote:Op maandag 11 februari 2008 14:31 schreef BobbyB het volgende:
Jij zit wel te wachten op enquêteurs of mensen die langs je deur komen om te verkondigen dat ze een geweldig nieuw product hebben wat jij echt zou moeten hebben? Die vind ik namelijk net zo vervelend, alleen gaat daar het topic niet over. Verschil is wel, dat je aan verkopers nog wel wat kan hebben, zoals een nieuw goed product, maar wat betreft geloof heb ik al lang besloten dat ik daar gewoon niks mee te maken wil hebben dus wil ik daar niet keer op keer, als ik lekker op de bank zit na een dag hard werken of lekker door de stad loop, mee geconfronteerd worden.
quote:Op maandag 11 februari 2008 17:15 schreef Barachem het volgende:
Het communisme is een substroming van het atheisme,
In wat voor een vorm wordt het opgedrongen? Het feit alleen al dat ze het nodig vinden mensen thuis lastig te vallen met hun overtuigingen en mensen in de stad aanspreken vind ik al opdringerig genoeg. En zoals ik al zei, die lui die je iets proberen te verkopen zijn net zo irritant, ware het niet dat het steeds om iets anders gaat. De ene keer gaat het om een auto, de volgende keer om een TV en er is een kans dat je er wel wat aan hebt. Maar als ik al voor mezelf uit heb gemaakt dat ik niks met het geloof wil maken te hebben zit ik niet te wachten op mensen die me daarop aanspreken. Natuurlijk kun je zeggen "nee dank je" maar als mensen gelovig willen worden, gaan ze daar zelf wel naar op zoek.quote:Op maandag 11 februari 2008 17:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Prima, je zegt het zelf al.
[..]
So what? Dan zeg je toch 'geen interesse' en loop je door. Of komen ze je dan achterna rennen?
Ik snap het niet hoor. Ik kom elke dag in de stad, maar maak bijna nooit die evangelisten mee. En als ik ze zie ga ik ook geen gesprek met ze aan en loop ik door. Wat is het probleem?
We leven in een vrije samenleving waarin de publieke ruimte nou eenmaal door veel verschillende soorten mensen bevolkt worden. Ik maak ook atheïstische propaganda mee, op scholen, op TV, in boeken, in kranten, tijdschriften. Strontirritant inderdaad. Maar verlies ik daardoor respect voor atheïsten? Tuurlijk niet.
Waarom niet? Omdat ik waarschijnlijk niet zo lichtgevoelig ben als veel van die atheïsten hier die ongemakkelijk worden bij elk woord over geloof dat in de publieke ruimte gesproken wordt. Het geloof wordt je dan immers gelijk 'opgedrongen'.![]()
Ik pak niet willekeurige mensen beet om tegen ze te vloeken. En daarbij hoeft vloeken van mij ook niet, en zoals ik al aangaf, als ik iedere keer van mijn stokje zou gaan als ik iemand kanker hoor zeggen in een context waar die eigenlijk niet hoort, zou ik geen leven hebben. Dus ik probeer me er gewoon niet aan te ergeren en gewoon te denken dat ze het ook niet op die manier bedoelen, maar dat het gewoon een krachtterm is en niet meer. En dat is ook zo, als ik namelijk gvd roep, is het helemaal niet mijn intentie om God te beledigen. Maar ja, dat is eigenlijk net zoiets doms als "Lang zal ze leven"zingen op de verjaardag van iemand die binnenkort dood gaat (was laatst op de EO).quote:En dan zeggen ze mij dat ik mij niet moet aanstellen als ik mensen hoor vloeken. Get a life.
Communisme an sich is slechts een onderdeel van Marxisme, die als atheist zijnde een op atheistische leer gestoelde maatschappijvorm ontwierp.quote:Op maandag 11 februari 2008 17:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het communisme an sich is een in weze onschadelijke samenlevingsvorm. Helaas lijkt het slechts op totalitaire wijze ingevoerd te kunnen worden. In dat totalitaire regime verdragen de gebruikte dogma's geen concurrentie. Religie word dus vervolgt als concurrent van het communistische geloof. Wat je dan overhoud is ongeloof, atheïsme dus. Maar atheïsme is niet de bron van de vervolging, slecht het resultaat.
Ah! Een schampere reactie. Je vind bewijzen niet belangrijk? Ze hebben toch geen nut? Dan heeft jou hele geloof en godsbesef geen nut. Je mag er mee spelen wat je wilt, maar verwacht niet dat ik "rekening" ga houden of "respect" ga hebben voor je belachelijke ideeën . Je bent onderdeel van een primitieve sekte. Verder niets.quote:Op maandag 11 februari 2008 17:15 schreef Barachem het volgende:
Bewijzen?
LOL!![]()
Ook al zou ik met genoeg argumenten aankomen, dan nog wuif je ze weg, omdat ze niet in je wereldbeeld en logica passen.
Daarnaast wil je niet eens geloven, waarvoor vraag je dan naar bewijs wat je van te voren toch al niet aanneemt.![]()
Daarin ben je geen haar anders dan de overfanatieke gelovigen die je bekritiseerd, oh overfanatieke atheist.![]()
![]()
![]()
Maar genoeg getettert.
quote:Op maandag 11 februari 2008 12:16 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Doe die zin nog eens gramaticaal correct tikken, zodat ik hem ook nog kan begrijpen en er op kan reageren
Oftewel: dat zijn naam gebruiken (de naam God) niet beledigend is, en dat dat wel kan (Gods naam gebruiken) vind slechts jij, dat hoeven anderen (lees: religieuzen en gewoon mensen die wel van het woord respect hebben gehoord) niet te vinden. Het was in feite jouw constatering maar dan voor 'atheisten' bedoeld, dat was mijn punt. Snapt u?quote:Op maandag 11 februari 2008 12:15 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dat zijn naam gebruiken niet beledigend is en wel kan vind jij, dat hoeven anderen nog niet te vinden.
Ik vind dit zó subjectief! Hoe kan het dan dat ik nergens last van heb?quote:Op maandag 11 februari 2008 13:04 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Ik heb lange tijd best respect gehad voor gelovigen, maar ze gooien je dood met hun overtuigingen, dringen het je op en ga zo maar door. Zo gek is het dus dat je op een gegeven moment respect voor gelovigen verliest.
'dat hebben ze toch echt aan hunzelf te danken', waarom? En wie zijn ze? Je scheert 'n groep over 'n kam he, als je 'respectloos over ze praat'. Bovendien zou dat gelijke behandeling zijn waardoor zij weer reden hebben om jou net zo respectloos te behandelen/over je te praten. Mij wordt overigens nooit de les gelezen, maar dat zal die paralell universe wel weer zijn waar ik nooit van heb gehoordquote:Ik laat hun wel in hun waarde, ik zeg niet dat ze niet moeten geloven of dat hun geloof niks voorstelt of dat de overtuigingen die zij hebben niet juist zijn. Ik praat misschien een beetje respectloos over ze, maar dat hebben ze toch echt aan zichzelf te danken. Maar nogmaals, ik zal ze de les niet lezen, iets wat zij veelal wel bij niet gelovigen doen. Zij vinden blijkbaar dat zoals zij handelen de enige juiste manier is. Mogen ze vinden, maar val mij daar niet mee lastig. Dus dit zeg ik al helemaal niet:
[..]
Ik ben niet gelovig en zeker niet snel op den teentjes getrapt, dus dat 'zoals jij nu ook' lijkt me niet van toepassing. De jehova's zijn volgens mij sterk in de minderheid echter en ik kan me dus niet voorstellen dat je daarvan een reeele klacht ondervindtquote:Niemand hoeft het met mij eens te zijn, wat ik hierboven stel, is gewoon mijn mening, en die mag ik ook hebben. Ik zal echt de laatste zijn die zal zeggen dat God niet bestaat, of zeggen dat gelovigen het bij het verkeerde eind hebben. Je moet dat soort dingen vooral zelf weten, maar nogmaals, hou je zelf er mee bezig, en val anderen er niet mee lastig.
En zoals TS al aangeeft, sommige gelovigen zijn gewoon snel op hun teentjes getrapt als je op of aanmerkingen hebt, zoals jij nu dus ook. Als ik zo zou moeten reageren op het moment dat er weer eens een jehova's getuige op mijn stoep staat die mij gaat vertellen hoe het allemaal hoort te zijn, zijn geloof staat op te dringen, in mijn vrije tijd, in mijn huis, in mijn privacy dan zouden wij niet gelovigen allang een oorlog begonnen zijn.
Nee hoor, van mij mogen jullie geloven (in) wat jullie willen, daar heb ik geen problemen mee, maar houd het gewoon lekker voor jezelf.
Gelovigen hebben grote moeite met mensen die niet in God geloven. Ze vinden het letterlijk ongelooflijk. Daarom proberen ze, net zoals jij nu, net te doen alsof Atheïsme een geloof, een leer is.quote:Op maandag 11 februari 2008 18:03 schreef Barachem het volgende:
[..]
Communisme an sich is slechts een onderdeel van Marxisme, die als atheist zijnde een op atheistische leer gestoelde maatschappijvorm ontwierp.
Daarin is communisme dus wel een substroming van het atheisme, daar alleen een gedeelte van de atheisten het communisme steunen.
En het gaat erom dat een subgroep atheisten dat doet en niet alle atheisten.
Ik ga hier geen haren splijten over wie nu precies waar gelijk heeft of niet, je weet namelijk wat ik bedoel en je probeert alleen maar haren te splijten om onder het onderwerp uit te komen.
Kap daar nou eens mee en reageer eens inhoudelijk.
En dat is waar ik me ook aan bepaalde atheisten erger, als maar het argumenteren over kleine verschillen in definities die er nauwelijks toe doen, in de hoop dat het eigenlijke onderwerp links liggen wordt gelaten.
Pak de details aan als er consensus over de grote zaken gekomen is.
quote:Op maandag 11 februari 2008 13:52 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Ik vind dat vreselijk, ja. Ik kan me prima inhouden, maar soms wil ik gewoon vloeken. En als dat niet kan, dan vind ik dat vervelend. Lijkt me logisch.
Edit: mijn reactie weggehaald. Als je niets te klagen hebt, maakt het dus niet uit dat het je belet wordt te vloeken. Niks aan de hand dan.quote:Wat zit je toch steeds te lullen over klachten. Ik spui hier geen klachten neer. Ik geef alleen voorbeelden van hoe mij in het dagelijks leven belet wordt om te vloeken. Je moet me geen woorden in de mond gaan leggen, waar zeg ik dat het me veel moeite kost of dat het allemaal van één kant komt? Ik zeg alleen dat ik soms wil vloeken maar het niet kan. Easy as that.
Hoe vaak gebeurt dit? Hoe vaak wordt je in de stad of thuis aangesproken?quote:Op maandag 11 februari 2008 18:01 schreef BobbyB het volgende:
[..]
In wat voor een vorm wordt het opgedrongen? Het feit alleen al dat ze het nodig vinden mensen thuis lastig te vallen met hun overtuigingen en mensen in de stad aanspreken vind ik al opdringerig genoeg.
Helemaal niet. Je verliest respect voor gelovigen omdat je af en toe een foldertje krijgt toegestopt in de stad die je net zo makkelijk in de eerste de beste prullenbak kan wegflikkeren.quote:Op maandag 11 februari 2008 18:01 schreef BobbyB het volgende:
En zoals ik al zei, die lui die je iets proberen te verkopen zijn net zo irritant, ware het niet dat het steeds om iets anders gaat. De ene keer gaat het om een auto, de volgende keer om een TV en er is een kans dat je er wel wat aan hebt. Maar als ik al voor mezelf uit heb gemaakt dat ik niks met het geloof wil maken te hebben zit ik niet te wachten op mensen die me daarop aanspreken. Natuurlijk kun je zeggen "nee dank je" maar als mensen gelovig willen worden, gaan ze daar zelf wel naar op zoek.
En het heeft helemaal niks met lichtgevoelig te maken hoor, ik kan heus wel wat hebben
Ik ben het hier niet mee eens. Mooie generalisatie weer.quote:Op maandag 11 februari 2008 18:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gelovigen hebben grote moeite met mensen die niet in God geloven. Ze vinden het letterlijk ongelooflijk.
Generalisatie +2quote:Op maandag 11 februari 2008 18:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daarom proberen ze, net zoals jij nu, net te doen alsof Atheïsme een geloof, een leer is.
Dat laatste lijkt me een utopie met jou.quote:Op maandag 11 februari 2008 18:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Pas als gelovigen durven in te zien dat je gewoon als mens ook gewoon niet gelovig kan zijn kunnen we hier serieus over verder discussiëren.
Ik was al bezig met een reactie, maar goed, dan laten we het hier gewoon bij. Mee eens?quote:Op maandag 11 februari 2008 18:34 schreef Taurus het volgende:
[..]
[..]
Edit: mijn reactie weggehaald. Als je niets te klagen hebt, maakt het dus niet uit dat het je belet wordt te vloeken. Niks aan de hand dan.
Gelovigen zoals jij en Barachem maken die generalisatie iedere keer weer waar. "Atheïsme en wetenschap zijn ook maar een geloof en communisme = Atheïsme. Ik heb het niet verzonnen.quote:Op maandag 11 februari 2008 18:40 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben het hier niet mee eens. Mooie generalisatie weer.
[..]
Generalisatie +2
Zolang je blijft dromen word je niet wakker.quote:Dat laatste lijkt me een utopie met jou.
Leugenaar!quote:Op maandag 11 februari 2008 18:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
(NOG NOOIT)
Op zich moeten we ook wetenschap in twijfel blijven trekken, en dit ook durven, en hier ook niet te lui voor zijn als we meer vooruitgang/wetenschap willen. Jij bent niet alwetend en jij hebt je kennis niet van jezelf. Dit heb jij tevens uit boeken, of van personen van wie jij aanneemt dat die het wel weten. Daarbij is er nog altijd geen antwoord op dé vraag waar religieuzen (volgens mij) wél een antwoord op hebben gevonden voor henzelf; zingeving. Als je dus gewoon redeneert vanuit de positie dat jij zelf ook geen idee hebt, en dat iedereen zijn eigen waarheid mag hebben (binnen onze huidige wetgeving althans, wat gewoon een goed compromis vormt) zou er een stuk minder conflict zijn.quote:Op maandag 11 februari 2008 18:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gelovigen zoals jij en Barachem maken die generalisatie iedere keer weer waar. "Atheïsme en wetenschap zijn ook maar een geloof en communisme = Atheïsme. Ik heb het niet verzonnen.
[..]
Zolang je blijft dromen word je niet wakker.
Waar heb ik die generalisatie ooit gemaakt?quote:Op maandag 11 februari 2008 18:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gelovigen zoals jij en Barachem maken die generalisatie iedere keer weer waar. "Atheïsme en wetenschap zijn ook maar een geloof en communisme = Atheïsme. Ik heb het niet verzonnen.
quote:Op maandag 11 februari 2008 19:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Leugenaar!Ik vind jouw post beledigend. Alsof alleen ongelovigen kunnen beledigen!
Je bewijst zelf het tegendeel.
En daar heb je je generalisatie te pakken. "Door lieden uit deze groep" bedoel je hopelijk? Ik voel me er echter niet bepaald door gekwetst. Ik gun je het voordeel van de twijfel wel. Maar zo'n slip of the pen kan mensen snel 'generalisatie' laten roepen. Terwijl je ook zelf wel kunt zien dat het niet per se op jou van toepassing is.quote:Op maandag 11 februari 2008 18:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
Sowieso heb ik op WFL nog nooit ongelovigen of atheisten belachelijk gemaakt (NOG NOOIT) maar als je eens wist hoe veel (!!) smalende en bijtende opmerkingen er zijn gemaakt door deze groep over mij of gelovigen in het algemeen vraag ik mij sterk af waarom velen uit deze groep blijkbaar denken superieur te zijn, zo gedragen ze zich namelijk niet.
HA, nu neem je nog meer aan, uitgaande van je eigen levensbeschouwing en je vooroordelen!quote:Op maandag 11 februari 2008 18:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ah! Een schampere reactie. Je vind bewijzen niet belangrijk? Ze hebben toch geen nut? Dan heeft jou hele geloof en godsbesef geen nut. Je mag er mee spelen wat je wilt, maar verwacht niet dat ik "rekening" ga houden of "respect" ga hebben voor je belachelijke ideeën . Je bent onderdeel van een primitieve sekte. Verder niets.
Je hebt blijkbaar geen idee over het mechanisme van de wetenschappelijke methoden. Wetenschap is geen waarheid. Zonder twijfel, kritiek en nieuwe ideeën is er geen vooruitgang. De wetenschap is een manier om onze kennis vooruit te helpen. Maar die vooruitgang heeft geen goden opgeleverd. Alleen betere naturalistische verklaringen over de wereld en het ontstaan van geloof en religie bijvoorbeeld.quote:Op maandag 11 februari 2008 19:05 schreef Taurus het volgende:
[..]
Op zich moeten we ook wetenschap in twijfel blijven trekken, en dit ook durven, en hier ook niet te lui voor zijn als we meer vooruitgang/wetenschap willen.
Ik kan voor mezelf nadenken, iets waar sommige gelovigen wel heel veel moeite mee hebben.quote:Jij bent niet alwetend en jij hebt je kennis niet van jezelf.
"Ook" is het woord dat je hierbij moet plaatsen. Ik kan zelf nadenken en onderzoeken. Ik ben niet afhankelijk van anderen voor al mijn kennis.quote:Dit heb jij tevens uit boeken, of van personen van wie jij aanneemt dat die het wel weten.
Er is geen zin. De enige zin is de zin die je er zelf aan geeft. Dat is een veel ingewikkelder antwoord dan de gemiddelde religie je geeft. Ik snap dat veel mensen daar moeite mee hebben. Waarom zou je anders geloven?quote:Daarbij is er nog altijd geen antwoord op dé vraag waar religieuzen (volgens mij) wél een antwoord op hebben gevonden voor henzelf; zingeving. Als je dus gewoon redeneert vanuit de positie dat jij zelf ook geen idee hebt, en dat iedereen zijn eigen waarheid mag hebben (binnen onze huidige wetgeving althans, wat gewoon een goed compromis vormt) zou er een stuk minder conflict zijn.
Ik discussieer omdat ik zie dat mensen met drogredenen proberen het leven van anderen te bepalen. Het ernstigste voorbeeld hiervan is het creationisme debat. Maar mensen die vanwege een idee om respect schreeuwen, maar het zelf niet geven vragen er om om op hun plaats gezet te worden. Als Atheïst heb ik geen ideeën om aan anderen op te dringen. Ik reageer slechts op anderen die dat wel willen.quote:De reden waarom jij hier discussieert is omdat jij jouw visie op het leven boven de visie van anderen stelt. Religieuzen doen dat ook inderdaad, maar dat maakt jou niet minder onderdeel van het conflict/probleem, jij doet precies hetzelfde.
Zoals ik al zei: Wetenschap is alleen een manier, geen waarheid. Je verwart het met een religie.quote:Jij mag wetenschap superieur stellen aan religie, maar je zal wel moeten accepteren dat dat niets meer dan jouw mening is en niet de waarheid.
quote:23 Wijs verder dwaze en domme twistvragen af, daar gij weet dat ze strijd teweegbrengen.
24 Een slaaf van de Heer behoeft echter niet te strijden, maar moet vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, iemand die zich onder het kwade in bedwang houdt 25 en met zachtaardigheid degenen onderricht die niet gunstig gezind zijn, daar God hun misschien berouw geeft, hetwelk tot een nauwkeurige kennis van de waarheid leidt,
Eens, maar dat heeft weinig met atheïsme te maken.quote:Op maandag 11 februari 2008 17:15 schreef Barachem het volgende:
[..]
Het is wel zo dat communistische regimes hard schreeuwen dat geloven onzin en daarom verboden is en dus klopjachten op gelovigen maken.
Dat andere levensbeschouwingen ook vervolg worden laat zien hoe verknipt het communisme is.
Communisme is geen sub-stroming van het atheïsme. Ik kan het verhaal wel herkauwen maar ik sluit me wat dit betreft gewoon bij Papierversnipperaar aan zodat we niet dezelfde discussie twee keer hoeven te voeren.quote:[..]
Zeg ik dan dat het atheisme an sich mensen die geloven veroordeelt en vervolgt?
NEEN!
Ik had het erover dat er atheisten zijn die net zo goed klopjachten op gelovigen maken als er gelovigen zijn die op atheisten klopjachten maken.
Het communisme is een substroming van het atheisme, dus daarom gebruik ik het ook als voorbeeld.
Het is best leuk leuk dat je me in het ongelijk wilt stellen, maar lees dan wat ik typ eerst eens goed en denk dan goed na over wat ik bedoel voordat je reageert, want zo trek je jezelf de grond onder de voeten weg.
Verkeerd willen begrijpen blijft nog steeds een kunst.![]()
Waarom zou geloof buiten het bereik van de wetenschap vallen? Dat is een tamelijk recente opvatting. Newton was van mening dat hij in het beschrijven van de wetten van de mechanica in zekere zin Gods wet bloot kon leggen. Die orde en regelmatigheid was voor hem een bewijs dat een rationele God de wereld kenbaar had gemaakt. Wetenschap was een corroborerende activiteit van het geloof.quote:Op maandag 11 februari 2008 19:15 schreef Barachem het volgende:
Nee, dat is niet wetenschappelijk en dat kan ik niet bewijzen, dat besef ik goed, maar dat kan ook per definitie niet, daar geloof buiten het bereik van de wetenschap valt.
Waarom zou ik niet met je geloof spotten? Als gelovige claimn je de waarheid e kennen, zonder enig bewijs. Dat is arroganter dan welke wetenschapsaanbidder ooit zou kunnen zijn.quote:Op maandag 11 februari 2008 19:15 schreef Barachem het volgende:
[..]
HA, nu neem je nog meer aan, uitgaande van je eigen levensbeschouwing en je vooroordelen!![]()
Wat ik zei en wat je had kunnen lezen was: "Ik en jij hebben definities van bewijsvoering en argumentatie die op elkaar lijken maar genoeg verschillen dat we elkaars redenaties wel kunnen volgen en begrijpen, maar niet willen aannemen."
Dus dan is discussie bij voorbaat al nutteloos.
Ik ben best bereid naar je te luisteren, maar als jij niet naar mij wilt luisteren en nog eens met mijn geloof en mij spot, tja, dan gaat het helaas over.
Zodra dat bewijs (voor God) er is praten we verder. Tot die tijd ga ik er gemakshalve van uit dat ie niet bestaan. Dat lijkt mij een hele wetenschappelijke houding.quote:Daarnaast, ik als AIO natuurkunde weet dat er zoiets als een absoluut bewijs eigenlijk niet bestaat, er kan altijd die uitzondering langskomen die mijn mooie theorie aan duigen laat diggelen.
Ik kan alleen data verzamelen en die zo interpreteren dat het binnen mijn paradigma/beschouwing/gedachtengang een aanwijzing/argument voor mijn theorie wordt, maar absoluut bewijs wordt het niet.
Zit God tussen quarks verstopt?quote:\
Er kan zelfs van data niet gezegd worden dat het allemaal objectief verzameld wordt, daar de kwantumtheorie ons zegt dat de waarneming de werkelijkheid beinvloedt.
Zolang we het er over eens kunnen worden dat een tafel bepaalde eigenschappen bezit en voorspellingen daaromtrent iedere keer weer uitkomen, hebben we een aardige basis. Welke voorspellingen kan je doen over God? Welke zijn uitgekomen?quote:Helaas zitten we met het probleem dat niks wat we waarnemen echt objectief te interpreteren valt.
Toegegeven, collectieve waarnemingen maken toch een soort van consensus, maar kunnen we met zekerheid uitsluiten dat het niet allemaal een hersenspinsel van iets buiten onze waarneming is?
Neen, we kunnen alleen maar gissen.
Ik voel me niet aangesproken. Dat is juist een religieuze insteek.quote:Veel mensen die naar wetenschap verwijzen als iets absoluuts en onbewegelijks en monumentaals, vergeten dat die zelfde wetenschap enorm beperkt in haar kunnen is en alleen verwachtingen kan uitspreken over wat verwacht wordt dat er gaat gebeuren binnen hetgeen wij kunnen waarnemen.
En die zekerheid noem je God? Maar je hebt geen enkele aanwijzing over zijn bestaan? Beetje omgekeerde wereld. Je kan beter in een tafel geloven.quote:Desondanks dat de wetenschap mij laat zien dat je niets met absolute zekerheid kan weten of meten of kan beredeneren, ga ik er wel uit dat er absolute zekerheid is en vertrouw ik daarop.
-Edit- Excuses, ik was even in de war met een andere gebruiker.quote:Dat is geloven en middels wat ik waarneem en wat ik in de bijbel gelezen heb en wat ik beredeneer en verder persoonlijk ervaren heb, kom ik uit dat God bestaat en dat Jezus zijn Zoon is en op aarde geleefd en op het kruis te Golghotha gestorven is en weer opgestaan is en naar de hemel opgevaren is en ik door het aannemen daarvan een kind van God mag zijn.
Het bestaan van religie is geen bewijs van het bestaan van God.quote:Nee, dat is niet wetenschappelijk en dat kan ik niet bewijzen, dat besef ik goed, maar dat kan ook per definitie niet, daar geloof buiten het bereik van de wetenschap valt.
Enige wat wel wetenschappelijk bewijs is, is de grote hoeveelheid nieuwe-testamentische geschriften uit het begin van de tweede eeuw en het huidige bestaan van Israel.
Ik hoef niet open te staan. Waarom zou ik? Sta jij open voor Frumsels? Waarom niet? Ik garandeer je dat je ultiem gelukkig word. Je hoeft er alleen maar in te geloven.quote:Verder kan en wil ik geen moeite doen om bewijs te leveren.
Degeen die open staat zal geloven, degeen die niet open staat zal niet geloven, punt uit.
Mijn discussie met jou is over, beste Papierversnipperaar, je laat zien niet open te staan, dus waarom zal ik mijn moeite aan jou verspillen met een zinloze discussie als er anderen zijn die of wel open staan.
Wees gegroet en tot ziens.
Ik ben het deels met je post eens maar ik wil dit stukje er even uitlichten.quote:Op maandag 11 februari 2008 19:05 schreef Taurus het volgende:
[..]
De reden waarom jij hier discussieert is omdat jij jouw visie op het leven boven de visie van anderen stelt. Religieuzen doen dat ook inderdaad, maar dat maakt jou niet minder onderdeel van het conflict/probleem, jij doet precies hetzelfde.
Misschien helpt dit topic van mijn hand als antwoord op dit soort reacties om beter te begrijpen waarom we dat doen en dat het puur is om mensen te helpen meer kennis te krijgen indien zij dat inderdaad willen.quote:Op maandag 11 februari 2008 18:01 schreef BobbyB het volgende:
In wat voor een vorm wordt het opgedrongen? Het feit alleen al dat ze het nodig vinden mensen thuis lastig te vallen met hun overtuigingen en mensen in de stad aanspreken vind ik al opdringerig genoeg.
Dat is inderdaad een belangrijk punt.quote:Op maandag 11 februari 2008 20:07 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik ben het deels met je post eens maar ik wil dit stukje er even uitlichten.
Het verschil tussen mijn visie (en als ik papierversnipperaar een beetje heb leren kennen ook zijn visie) en die van gelovigen is dat de mijne niemand beperkt in hun vrijheden. Andersom is dat wel het geval. (Om maar even een oude koe uit de sloot te halen bijvoorbeeld m.b.t. abortus en euthanasie.)
De jouwe ook. Om even advokaat van de duivel (of eigenlijk Godquote:Op maandag 11 februari 2008 20:07 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik ben het deels met je post eens maar ik wil dit stukje er even uitlichten.
Het verschil tussen mijn visie (en als ik papierversnipperaar een beetje heb leren kennen ook zijn visie) en die van gelovigen is dat de mijne niemand beperkt in hun vrijheden. Andersom is dat wel het geval. (Om maar even een oude koe uit de sloot te halen bijvoorbeeld m.b.t. abortus en euthanasie.)
Het gaat niet om twee gelijkwaardige standpunten omdat hun visie wel gevolgen heeft voor anderen en de mijne niet.
Doch, wat is het punt nu? Dat ook het eten van varkensvlees in die zin door een anders- of niet-gelovige een probleem is voor sommige gelovigen, omdat zij geloven dat dit onrein is? Dat het problematisch is dat sommige mensen seks voor het huwelijk hebben?quote:Op maandag 11 februari 2008 20:47 schreef Taurus het volgende:
De jouwe ook. Om even advokaat van de duivel (of eigenlijk God) te spelen, daar ik niet gelovig ben: door jouw visie wordt er abortus gepleegd op deze wereld en worden mensenlevens beeindigd door toedoen van de mens, legaal. (euthanasie). Dat zijn de gevolgen voor religieuzen van jouw visie, terwijl hun religie dat niet toestaat.
We gaan niet generaliseren he?quote:Op maandag 11 februari 2008 21:03 schreef Iblis het volgende:
De gelovige zegt echter: "Ik wil het niet, dus ik wil ook niet dat jij het doet."
Voor de gelovige is abortus provocatus moord. Je staat mensen toch ook niet toe hun eigen kind te mishandelen onder het mom van "als je het wil, doe je het; wil je het niet, dan doe je het niet"?quote:Op maandag 11 februari 2008 21:03 schreef Iblis het volgende:
Er wordt gezegd: Je mág euthanasie toepassen, en je mág abortus laten plegen. Edoch, het hoeft niet. De gelovige zegt echter: "Ik wil het niet, dus ik wil ook niet dat jij het doet." Zeker in het geval van euthanasie vind ik dat tamelijk dubieus.
Het gegeven dat je 'voor hem' schrijft geeft toch al aan dat het geen algemeen geaccepteerd bewijs is? Die orde en regelmaat is er nog steeds. En nog steeds zien gelovigen hier de ordenende hand van God in. Hebben ze daar God mee bewezen?quote:Op maandag 11 februari 2008 19:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
Waarom zou geloof buiten het bereik van de wetenschap vallen? Dat is een tamelijk recente opvatting. Newton was van mening dat hij in het beschrijven van de wetten van de mechanica in zekere zin Gods wet bloot kon leggen. Die orde en regelmatigheid was voor hem een bewijs dat een rationele God de wereld kenbaar had gemaakt. Wetenschap was een corroborerende activiteit van het geloof.
Omwille van de vloeiendheid van het betoog doe ik dat graag.quote:Op maandag 11 februari 2008 21:29 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
We gaan niet generaliseren he?
Edit
![]()
Daarom zei ik ook 'met name euthanasie'. Want abortus is een ethisch veel lastiger vraagstuk wat mij betreft. Ik vind een argument als 'intrisieke heiligheid van het leven' echter niet zo sterk.quote:Op maandag 11 februari 2008 21:33 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Voor de gelovige is abortus provocatus moord. Je staat mensen toch ook niet toe hun eigen kind te mishandelen onder het mom van "als je het wil, doe je het; wil je het niet, dan doe je het niet"?
Dat is lekker simpel, maar niet waar. Ik vind abortus of euthanasie niet goed of slecht. Ik zie het als een mogelijke oplossing voor een probleem en ik laat de beslissing over aan degene die het aangaat, de lijdende bejaarde of de ongewenst zwangere. Ik maak die keuze niet, dat doet degene die die keuze moet/wil maken. En dat lijkt me de beste oplossing. Geef mensen zo veel mogelijk de vrijheid om hun eigen keuzes te maken.quote:Op maandag 11 februari 2008 20:47 schreef Taurus het volgende:
[..]
De jouwe ook. Om even advokaat van de duivel (of eigenlijk God) te spelen, daar ik niet gelovig ben: door jouw visie wordt er abortus gepleegd op deze wereld en worden mensenlevens beeindigd door toedoen van de mens, legaal. (euthanasie). Dat zijn de gevolgen voor religieuzen van jouw visie, terwijl hun religie dat niet toestaat.
Nee. Het is simpelweg het opdringen van je (religieuze) waardenstelsel. Ik laat de beslissing over aan degene die hem moet maken. Dat is wezenlijk anders.quote:Ik begrijp je punt wel, maar dat is weer vanuit het oogpunt van een 'atheist' die zichzelf superieur boven de religie van een gelovige stelt. Als je er vanuit gaat dat zij er vanuit gaan dat op deze wereld geen abortus mag plaats vinden is dat een gevolg van onze besluitvorming geweest waarmee zij hebben moeten dealen. (en ja, dat is een 'goed' (in hun ogen) die zij hebben moeten opgeven, want abortus is niet altijd legaal geweest).
Nee want ze worden niet tot een bepaalde beslissing gedwongen. Ze mogen zelf hun eigen beslissing nemen en zijn daarbij niet afhankelijk van mijn mening. Dat is wezenlijk anders dan iets voor iedereen verbieden vanwege de religie van enkelen.quote:Overigens geldt dit natuurlijk wel alleen voor dat handjevol gelovigen die daar zo op tegen zijn, maar dat terzijde. Zij hebben dus wel degelijk 'last' van jullie beslissingen.
Zolang het bestaan van God niet bewezen is is dat alleen een persoonlijke mening.quote:Dit is het probleem van een religie, een religie is niet slechts een kwestie van persoonlijke keuzes voor velen. Een religie verschaft een wereldbeschouwing. Daarbij het is geen kwestie (voor enkelen) van 'jij mag wel abortus plegen, maar ik doe het niet, want ik geloof in God en van hem mag het niet', maar 'God heeft deze wereld en de mensen geschapen, en wij mogen dat niet afnemen'.
Niet dus. Eerst bewijzen dat God bestaat.quote:Waarmee jij automatisch ook onder dat kopje valt.
Deze vrijheid is slecht van recente datum en moet streng bewaakt worden.quote:Gelukkig leven wij in een vrij land waar het wel degelijk toegestaan is, simpelweg omdat er te weinig van dit soort conservatieve religieuzen zijn. Vandaar dat ik er ook geen last van heb dat er religieuzen zijn die die beelden aanhangen, dus waarom 'ertegen' zijn? Van mij mogen zij het er best over hebben, of het zelfs in de politiek voorstellen. Het is een bespreekbaar onderwerp en niet vanzelfsprekend dat het ethisch gezien (zelfs los van religie) een groot goed is.
Waarom moet je altijd en overal respectvol zijn als het om religie gaat. Wat heeft religie dat iets anders niet heeft?quote:Op maandag 11 februari 2008 01:25 schreef Klit het volgende:
[..]
Ik ook niet.
[..]
Wat een onzin zeg, dat anderen niets zouden mogen zeggen over een onderwerp, als dit op een respectvolle manier gebeurd dan is dat toch helemaal geen probleem?
Het gaat juist over het disrespect wat vaak naar boven komt.
En of een mens nu Gelovig is of niet, je kunt in ieder geval de moeite nemen om respectvol met elkander om te gaan.
Hele goede postquote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:32 schreef NiekL het volgende:
[..]
Waarom moet je altijd en overal respectvol zijn als het om religie gaat. Wat heeft religie dat iets anders niet heeft?
Waarom mag je wel zeggen dat iemands muzieksmaak vreselijk is, maar zeg je niet dat iemands religie kant nog wal slaat?
Tuurlijk, het heeft geen zin om mensen expres te beledigen. Maar dat geld niet alleen voor religie. Ik vind het ook niet nodig om mensen belachelijk te maken of achter te stellen omdat ze van Fransje Bauer houden of van musicals.
Op school is mij geleerd dat religie een soort aparte status heeft als het om respect gaat omdat, als je mensen hiermee beledigd, je de mensen in hun 'zijn' beledigd. Maar dat vond ik toen flauwekul, en dat vind ik nog steeds flauwekul.
Een religie maakt je niet wie je bent, het is een keuze om moslim, boeddhist, hindoe, christen of aanhanger van weet ik welke god dan ook te zijn. Ook al ben je nog zo geindoctrineerd door je ouders, cultuur, school.
Mensen beledigen of achterstellen omdat ze vrouw, turk, marrokaan, irakees, homofiel, of weet ik welke andere minderheid die het regelmatig te verduren heeft. Dát is mensen beledigen in hun zijn.
Ik sluit me hier volledig bij aan.quote:
Tuurlijk mag je dat ook zeggen, althans naar mijn mening. Ik denk niet dat gelovigen moord en brand schreeuwen als iemand zegt dat de religie niet klopt omdat God niet bestaat ofzo. Dergelijke uitspraken moeten kunnen in een publiek debat.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:32 schreef NiekL het volgende:
[..]
Waarom moet je altijd en overal respectvol zijn als het om religie gaat. Wat heeft religie dat iets anders niet heeft?
Waarom mag je wel zeggen dat iemands muzieksmaak vreselijk is, maar zeg je niet dat iemands religie kant nog wal slaat?
Ik hoop toch dat je zelf wel degelijk een verschil ziet iemands muzieksmaak en iemands geloof.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:32 schreef NiekL het volgende:
Tuurlijk, het heeft geen zin om mensen expres te beledigen. Maar dat geld niet alleen voor religie. Ik vind het ook niet nodig om mensen belachelijk te maken of achter te stellen omdat ze van Fransje Bauer houden of van musicals.
Op school is mij geleerd dat religie een soort aparte status heeft als het om respect gaat omdat, als je mensen hiermee beledigd, je de mensen in hun 'zijn' beledigd. Maar dat vond ik toen flauwekul, en dat vind ik nog steeds flauwekul.
Dit ben ik met je eens.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:32 schreef NiekL het volgende:
Een religie maakt je niet wie je bent, het is een keuze om moslim, boeddhist, hindoe, christen of aanhanger van weet ik welke god dan ook te zijn. Ook al ben je nog zo geindoctrineerd door je ouders, cultuur, school.
Mensen beledigen of achterstellen omdat ze vrouw, turk, marrokaan, irakees, homofiel, of weet ik welke andere minderheid die het regelmatig te verduren heeft. Dát is mensen beledigen in hun zijn.
Er zijn net zo veel religies als muzieksoorten, dus ik vind de vergelijking uitstekend.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:38 schreef koningdavid het volgende:
Ik hoop toch dat je zelf wel degelijk een verschil ziet iemands muzieksmaak en iemands geloof.
Iemands levensovertuiging relativeren tot op het punt dat het niet meer gewichtig is dan iemands muzieksmaak vind ik typische postmoderne prietpraat.
Er zijn nou eenmaal bepaalde zaken waar mensen meer waarde aan hechten. Familie, vrienden en geloofsovertuigingen zijn zaken die vaak gevoelig liggen. Da's bij muziek niet zo.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn net zo veel religies als muzieksoorten, dus ik vind det vergelijking uitstekend.
Waar halen jullie toch steeds vandaan dat religieuzen claimen het alleenrecht op belediging te hebben? Ze moeten niet zeuren over bepaalde dingen nee, maar Frans Bauerfans ook niet. Aan de andere kant hoeven Frans Bauerfans niet afgezeken te worden, en zo ook religieuzen niet. Wat mij betreft dan. Waarom móet dat beledigen toch? Dat snap ik niet.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 11:32 schreef NiekL het volgende:
[..]
Ik ken wel mensen bij wie muziek erg gevoelig ligt.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er zijn nou eenmaal bepaalde zaken waar mensen meer waarde aan hechten. Familie, vrienden en geloofsovertuigingen zijn zaken die vaak gevoelig liggen. Da's bij muziek niet zo.
Zodra iemand zijn mening geeft kan iemand (terecht of onterecht) zich beledigt voelen.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:25 schreef Taurus het volgende:
Waarom móet dat beledigen toch? Dat snap ik niet.
Dat komt - en dat is ook het probleem van religie - denk ik omdat religie dus geen kwestie van keuze is. Religie is een levenswijze/levenshouding/levensbeschouwing hoe je het ook wil noemen, die verder gaat dan alleen je eigen keuzes (voor sommigen overigens) omdat je leeft voor een god. Die desbetreffende God heeft een bepaalde wereld voor ogen en zijn 'schaapjes' moeten die wereld zo invullen. Dan is het heel irritant als er 50% schapen zijn die wel vinden dat er legaal mag worden gedood.quote:Op maandag 11 februari 2008 21:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Doch, wat is het punt nu? Dat ook het eten van varkensvlees in die zin door een anders- of niet-gelovige een probleem is voor sommige gelovigen, omdat zij geloven dat dit onrein is? Dat het problematisch is dat sommige mensen seks voor het huwelijk hebben?
De religieuze hóéft dat echter niet te doen. Er wordt gezegd: Je mág euthanasie toepassen, en je mág abortus laten plegen. Edoch, het hoeft niet. De gelovige zegt echter: "Ik wil het niet, dus ik wil ook niet dat jij het doet." Zeker in het geval van euthanasie vind ik dat tamelijk dubieus.
Dat toneelstukje heb je nou al 'n aantal keer opgevoerd terwijl ik helemaal niet vind dat dat 'n sterk punt isquote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zodra iemand zijn mening geeft kan iemand (terecht of onterecht) zich beledigt voelen.
Je kan bezwaar hebben tegen doelbewust beledigen maar probeer dat maar eens te bewijzen dan.
Ik vond jouw post trouwens uiterst beledigend. Ik kan het niet uitleggen., maar het was beter geweest als je m niet gepost had.
Je leest mijn post totaal verkeerd. Zodanig verkeerd dat het geen zin heeft om hier weer 'n heel relaas op te posten. Ik schreef die post vanuit de gedachtegang van een gelovige, althans, hoe ik denk dat hij de wereld ziet. Dan moet je niet weer mij gaan aanvallen dat iedereen zijn eigen keuzes moet kunnen maken, ik heb namelijk al drie keer gezegd dat ik dat ook vind. Ik leg slechts uit waarom dat voor hen niet opgaat. Het enige wat jij roept is 'ja maar iedereen moet z'n eigen keuzes maken', ja fijn, zij zien dat anders.quote:Op maandag 11 februari 2008 22:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is lekker simpel, maar niet waar. Ik vind abortus of euthanasie niet goed of slecht. Ik zie het als een mogelijke oplossing voor een probleem en ik laat de beslissing over aan degene die het aangaat, de lijdende bejaarde of de ongewenst zwangere. Ik maak die keuze niet, dat doet degene die die keuze moet/wil maken. En dat lijkt me de beste oplossing. Geef mensen zo veel mogelijk de vrijheid om hun eigen keuzes te maken.
Mishandeling van een reeds geboren kind vind ik van een hele ander orde.
[..]
Nee. Het is simpelweg het opdringen van je (religieuze) waardenstelsel. Ik laat de beslissing over aan degene die hem moet maken. Dat is wezenlijk anders.
[..]
Nee want ze worden niet tot een bepaalde beslissing gedwongen. Ze mogen zelf hun eigen beslissing nemen en zijn daarbij niet afhankelijk van mijn mening. Dat is wezenlijk anders dan iets voor iedereen verbieden vanwege de religie van enkelen.
[..]
Zolang het bestaan van God niet bewezen is is dat alleen een persoonlijke mening.
[..]
Niet dus. Eerst bewijzen dat God bestaat.
[..]
Deze vrijheid is slecht van recente datum en moet streng bewaakt worden.
Die (gelovige) gedachtegang is onderdrukkend en beledigend. Zodra ik mijn ideeën aan gelovigen ga opdringen is de wereld te klein, maar andersom verdedig je het wel. Hypocriet.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:46 schreef Taurus het volgende:
[..]
Je leest mijn post totaal verkeerd. Zodanig verkeerd dat het geen zin heeft om hier weer 'n heel relaas op te posten. Ik schreef die post vanuit de gedachtegang van een gelovige, althans, hoe ik denk dat hij de wereld ziet. Dan moet je niet weer mij gaan aanvallen dat iedereen zijn eigen keuzes moet kunnen maken, ik heb namelijk al drie keer gezegd dat ik dat ook vind. Ik leg slechts uit waarom dat voor hen niet opgaat. Het enige wat jij roept is 'ja maar iedereen moet z'n eigen keuzes maken', ja fijn, zij zien dat anders.
Maar als die dingen nou waar zijn? Mag je het dan niet zeggen omdat iemand dan gaat huilen? Dat is pure censuur! Ik mag niet zeggen Kok een leugenaar is (vanwege zijn kwartje) omdat ik dan zijn vrouw beledig?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:42 schreef Taurus het volgende:
Als ik over iemands dode moeder nare dingen zeg, is diegene beledigd.
Jij hebt je ideeen al opgedrongen en je hebt gewonnen. Deze maatschappij is overwegend seculier. Welke ideeen wil je nog meer opdringen aan gelovigen dan?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die (gelovige) gedachtegang is onderdrukkend en beledigend. Zodra ik mijn ideeën aan gelovigen ga opdringen is de wereld te klein, maar andersom verdedig je het wel. Hypocriet.
Als die dingen waar zijn hoeft het nog niet nodig te zijn ze te uiten. Als ik iets te zeggen heb over iemands dode moeder terwijl ik daar alleen maar die persoon mee op de kast jaag, laat ik dat wel uit m'n hoofd. Puur fatsoen en logica.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar als die dingen nou waar zijn? Mag je het dan niet zeggen omdat iemand dan gaat huilen? Dat is pure censuur! Ik mag niet zeggen Kok een leugenaar is (vanwege zijn kwartje) omdat ik dan zijn vrouw beledig?
Daar doe ik niet beledigd over, ik vind dat ook. Maar dat terzijde, ik begrijp wel dat er 'n grote groep is die het niet met je eens is. Dan kun je hoog en laag springen, daar doe je niets aan. Oftewel: daar kun je beledigd over doen, maar het is wel waar.quote:Het is niet bewezen dat God bestaat, het is wetenschappelijk gezien bijzonder onwaarschijnlijk. Daar kan je beledigt over doen, maar het is wel waar.
Als ik vind dat het wel gezegd moet worden (omdat ik mijn kwartje terug wil) dan zal ik dat doen. Sommige dingen zijn belangrijker dan fatsoen. Eerlijkheid bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:09 schreef Taurus het volgende:
[..]
Als die dingen waar zijn hoeft het nog niet nodig te zijn ze te uiten. Als ik iets te zeggen heb over iemands dode moeder terwijl ik daar alleen maar die persoon mee op de kast jaag, laat ik dat wel uit m'n hoofd. Puur fatsoen en logica.
Ik ben niet degene die beledigt is. Ik geef mijn mening toch wel. Mijn "beledigd zijn" is als spiegel bedoelt. Maar gelovigen willen nogal eens blind zijn.quote:Daar doe ik niet beledigd over, ik vind dat ook. Maar dat terzijde, ik begrijp wel dat er 'n grote groep is die het niet met je eens is. Dan kun je hoog en laag springen, daar doe je niets aan. Oftewel: daar kun je beledigd over doen, maar het is wel waar.
Ga dat maar eens in sommige wijken vertellen waar ze zangers vereren die alleen met hun voornaam bekend staan.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 15:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er zijn nou eenmaal bepaalde zaken waar mensen meer waarde aan hechten. Familie, vrienden en geloofsovertuigingen zijn zaken die vaak gevoelig liggen. Da's bij muziek niet zo.
Je moet het niet omdraaien. We hebben eeuwenlang onder een religieuze onderdrukking geleefd en dat is nu voorbij. Ik snap dat gelovigen de goede oude tijd terug willen (of misschien willen moslims wel een nieuwe goede tijd) maar hun insteek belemmert andersdenkenden in hun vrijheid. Als ze anders denkenden niet wettelijk kunnen dwingen om zich aan hun geloof aan te passen gooien ze het op belediging.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:07 schreef Taurus het volgende:
[..]
Jij hebt je ideeen al opgedrongen en je hebt gewonnen. Deze maatschappij is overwegend seculier. Welke ideeen wil je nog meer opdringen aan gelovigen dan?Voor gelovigen is de seculiere gedachtegang onderdrukkend en beledigend. Ik neem geen positie in, maar het zijn simpelweg twee visies tegenover elkaar. Daar doe je niets aan, en afzeiken van het geloof helpt niet. Net als het feit dat afzeiken van seculiere wetgeving of culturele uitingen die niet stroken met de bijbel niet helpt.
Als het nut heeft is het belangrijker dan fatsoen. Het geloof van mensen afzeiken heeft geen nut, en is beledigend voor hen. Maak daar maar 'n sport van dan, veul plezier.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ik vind dat het wel gezegd moet worden (omdat ik mijn kwartje terug wil) dan zal ik dat doen. Sommige dingen zijn belangrijker dan fatsoen. Eerlijkheid bijvoorbeeld.
[..]
Ik ben niet degene die beledigt is. Ik geef mijn mening toch wel. Mijn "beledigd zijn" is als spiegel bedoelt. Maar gelovigen willen nogal eens blind zijn.
Ik ben het hiermee eens, maar dat lijkt me geen nieuws onderhand mag ik hopenquote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je moet het niet omdraaien. We hebben eeuwenlang onder een religieuze onderdrukking geleefd en dat is nu voorbij. Ik snap dat gelovigen de goede oude tijd terug willen (of misschien willen moslims wel een nieuwe goede tijd) maar hun insteek belemmert andersdenkenden in hun vrijheid. Als ze anders denkenden niet wettelijk kunnen dwingen om zich aan hun geloof aan te passen gooien ze het op belediging.
Ik snap het best, maar ik ben gewoon tegen.
Een seculiere maatschappij geeft iedereen dezelfde vrijheden. Als we gelovigen hun zin geven blijft alleen hun vrijheid over.
Hoe ziet wat jou betreft een positief wetenschappelijk bewijs van God er uit? Hoe zou ik dat kunnen bewijzen?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is niet bewezen dat God bestaat, het is wetenschappelijk gezien bijzonder onwaarschijnlijk. Daar kan je beledigt over doen, maar het is wel waar.
Roep eerst eens alle gelovigen bij elkaar om een definitie van God te bedenken.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:46 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Hoe ziet wat jou betreft een positief wetenschappelijk bewijs van God er uit? Hoe zou ik dat kunnen bewijzen?
Ik heb fans!quote:
Oh maar natuurlijk. Het antwoord moet dan wel 'God' zijn. Wat zou Ockham daar nou van vinden, zo'n 'oplossing'?quote:Op maandag 11 februari 2008 00:00 schreef AstroStart het volgende:
[..]
Maar als je meer gaat nadenken over het leven kom je erachter hoe het in elkaar zit. Ik ben van mening dat de meest fanatieke atheïsten vanzelf gelovig worden. Vind je het niet vreemd dat jij bestaat? Hoe is zoiets mogelijk?
Dat het niet logisch klinkt maakt jouw oplossing niet opeens logisch...quote:Ik heb me jarenlang hard gemaakt voor de oerknal, maar achteraf vind ik het maar onlogisch. Dat iets uit niets voortkomt en dan intelligent leven produceert.
En is dat evolutionair gezien ook gunstig voor de soort?quote:En wat is er aan de hand met het geweten? Evolutionair gezien zou een geweten helemaal niet mogelijk moeten zijn. Als wij iemand vermoorden en zijn portemonnee pakken, dan zou dat evolutionair gezien juist goed moeten zijn (de sterkste overwint), maar dat is niet zo. Beetje tegenstrijdig, nietwaar?
Het viel je alleen maar op omndat je er op lette, je zocht er zogezegd naar. Zulke dingen gebeuren mij ook voortdurend, en nog wel gekker ook, alleen zoek ik er niets achter. Het is gewoon toeval.quote:Plus: toeval of geen toeval. Vind jij soms niet dat er dingen te toevallig gebeuren? Ik had dat in die periode dat ik steeds bewuster werd van een hogere macht. Als ik down was hoorde ik nét dat ene nummer op de radio, als mijn stoptrein door een seinstoring niet verder reed, dan kwam er net een bekende langs rijden om mij een lift te geven. En meer van dat soort toevallige gebeurtenissen.
ALs je met zulke bagger argumenten komt ga je hier niemand bekeren, dat moet écht beter.quote:Ik kan wel meer noemen, maar ik wil eigenlijk slapen. Ik begrijp best dat je het met me oneens bent. Dat vind ik goed. Je moet in deze wereld op zoek naar antwoorden en ik als wetenschapper besef dat die soms tegenstrijdig zijn met religieuze zaken, maar probeer wel respect te hebben voor een ander.
Waarom ontmoet ik nooit dat soort gelovigen?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 17:08 schreef NiekL het volgende:
Ik had vandaag ook weer een discussie met een gelovige.
Die kerel zei doodleuk dat er genoeg bewijs was voor het bestaan van god. En toen vroeg ik wat dat bewijs dan was, want dat ik dat graag zou willen weten. Toen werd meneer boos en begon te roepen dat hij het vervelend vond dat ik zijn keuze belachelijk aan het maken was en dat ik geen respect had voor wat zijn geloof.
En dat terwijl ik alleen vroeg wat dat bewijs (waar hij zelf over begon) dan was.
Misschien is er een parallel universum waar wel een God rond vliegt.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 20:47 schreef koningdavid het volgende:
Parallelle universums all over the place.
Van dat laatste beweert Swinburne zelfs dat het rationeel is om dat in beginsel aan te nemen.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:12 schreef Scaurus het volgende:
Het overgrote deel van de gelovigen probeert redelijke argumenten te geven voor het bestaan van God. Jammergenoeg zijn het in 9 van de 10 gevallen achterlijke redeneringen waarin men ervan uitgaat dat complexiteit niet door evolutie kan ontstaan en dat Godservaringen bewijs van God's bestaan zijn.
Hebben die zaken niet juist heel veel met elkaar te maken?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:01 schreef Triggershot het volgende:
Kunnen we Godsbewijzen, evolutie, wel/niet bestaan van God en validiteit van die argumenten in dit topic achterwege laten en weer teruggaan op hoe gelovigen reageren op de stellingen in OP.
Dat is allemaal prima Versnipperaar, gebrek aan bewijs dat God bestaat, evolutie als reden waarom gelovigen zich gekwetst voelen, zulke voorbeelden aanhalen is niets mis mee, maar wanneer je argumenten gaat aanhalen ten gunste van het (niet)bestaan van God, of waarheidsgehalte van creatie/evolutie, ga je indirect een subdiscussie starten in een topic terwijl er al topics zijn waar die onderwerpen en argumenten beter tot hun recht komen.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hebben die zaken niet juist heel veel met elkaar te maken?
Als God duidelijk bewezen was zou het een stuk moeilijker zijn om je als gelovige beledigt te voelen. Net zoals het voor mij als Atheïst en evolutie-aanhanger nauwelijks mogelijk is om me gekwetst te voelen. Mensen die het niet met me eens zijn zijn gewoon dom en onwetend. Als God duidelijk aanwezig was en zo goed onderbouwd als Darwin, zouden gelovigen net zo kunnen reageren.
Gelovigen zitten in een kwetsbare positie omdat er geen basis is voor hun mening. Ze moeten dus alle zeilen bij zetten om hun geloof te beschermen. Ik denk dat dat de essentie is.
Maar ja, Swinburne zegt de raarste dingen. Het probleem van het kwaad wuift hij weg door te zeggen dat lijden een functie heeft. Tja, vertel dat maar eens aan een kankerpatientje dat nog drie weken te leven heeft, of een Noord-Koreaan in een concentratiekamp.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
Van dat laatste beweert Swinburne zelfs dat het rationeel is om dat in beginsel aan te nemen.
Klopt, het was ook meer bedoeld als curiositeit. Swinburne kan ik meestal niet volgen in z'n gedachtenkronkels.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:20 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Maar ja, Swinburne zegt de raarste dingen. Het probleem van het kwaad wuift hij weg door te zeggen dat lijden een functie heeft. Tja, vertel dat maar eens aan een kankerpatientje dat nog drie weken te leven heeft, of een Noord-Koreaan in een concentratiekamp.
En dit is dan weer een standaard reactie op een antwoord op het probleem van het kwaad.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:20 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Tja, vertel dat maar eens aan een kankerpatientje dat nog drie weken te leven heeft, of een Noord-Koreaan in een concentratiekamp.
Ik zou niet weten waar je de grens zou moeten trekken. Maar gelukkig bij jij de MODquote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is allemaal prima Versnipperaar, gebrek aan bewijs dat God bestaat, evolutie als reden waarom gelovigen zich gekwetst voelen, zulke voorbeelden aanhalen is niets mis mee, maar wanneer je argumenten gaat aanhalen ten gunste van het (niet)bestaan van God, of waarheidsgehalte van creatie/evolutie, ga je indirect een subdiscussie starten in een topic terwijl er al topics zijn waar die onderwerpen en argumenten beter tot hun recht komen.
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hebben die zaken niet juist heel veel met elkaar te maken?
Als God duidelijk bewezen was zou het een stuk moeilijker zijn om je als gelovige beledigt te voelen. Net zoals het voor mij als Atheïst en evolutie-aanhanger nauwelijks mogelijk is om me gekwetst te voelen. Mensen die het niet met me eens zijn zijn gewoon dom en onwetend. Als God duidelijk aanwezig was en zo goed onderbouwd als Darwin, zouden gelovigen net zo kunnen reageren.
Gelovigen zitten in een kwetsbare positie omdat er geen basis is voor hun mening. Ze moeten dus alle zeilen bij zetten om hun geloof te beschermen. Ik denk dat dat de essentie is.
Die persoon waar je het eerder over gehad is gewoon 'n raar persoon, dat heeft toch niets met religie an sich te maken. Religieuzen staan echt wel sterk in hun schoenen, geloof heeft niets met bewijs of realiteit te maken. Je weet de namen van je Atheistenvoorbeelden wel te noemen, maar van religie als kracht of als drijfveer of als zingeving voor mensen weet je niets, zo redeneer je althans. Mensen zijn allang bekend met de twijfelachtigheden van religie, dat is het punt niet meer. Mensen zoeken een doel in hun leven, en een houvast en vinden dit in een godsdienst, laat ze. Waarom zou je dat zo driftig willen ontkrachten door allerlei theorieen van anderen voor hun kiezen te gooien?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 23:33 schreef NiekL het volgende:
[..]
Zo zie ik het ook. Ik voel me als Atheïst en evolutie-aanhanger nooit gekwetst als mensen het niet geloven of niet willen geloven. Omdat ik weet dat ik stevig in mijn schoenen sta en aan kan komen met genoeg bewijs om mijn 'geloof' (is geloven in feiten ook geloven?) hard te maken. Misschien dat een religieus persoon zich wel aangevallen voelt omdat hij dondersgoed weet dat hij niet sterk in de schoenen staat zonder ook maar enig bewijs dat zij goed zitten en ik fout.
En ik denk ook dat dat de reden is waarom de persoon waar ik het eerder over had beledigd reageerde en het gesprek af probeerde te kappen toen ik vriendelijk vroeg het bewijs waarover hij sprak aan te voeren.
Ohja, eerder in het gesprek zei hij dat mensen Jezus hadden gezien. En toen ik vertelde dat er ook mensen waren die aliens en kabouters hadden gezien (Thank you Mr Dawkins!) werd hij boos. Terwijl als je mij zou vertellen dat er mensen zijn die andere theoriën hebben over de origin of species ik graag wil horen wat die theoriën zijn.
Moet ik je er al weer aan herinneren dat er massa's gelovigen zijn die hun religieuze waarheden aan anderen proberen op te dringen? CU, SGP, abortus, euthanasie, creationisme?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 23:40 schreef Taurus het volgende:
Waarom zou je dat zo driftig willen ontkrachten door allerlei theorieen van anderen voor hun kiezen te gooien?
Nouja, dan kan ik gewoon weer iets teruggooien wat jij niet sterk vindt maar wat simpelweg een verschil in mening is. Maar dat hebben we al volledig uitgekauwd. (ze dringen niet op, het lukt ze niet, hun wereld is een andere dan de jouwe etc., in 'n notendop!quote:Op woensdag 13 februari 2008 00:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Moet ik je er al weer aan herinneren dat er massa's gelovigen zijn die hun religieuze waarheden aan anderen proberen op te dringen? CU, SGP, abortus, euthanasie, creationisme?
Daarom dus.
Ja maar wat heeft dat voorbeeld voor zin, hij is toch niet prepresentatief voor hoe gelovigen over het algemeen redeneren?quote:Op woensdag 13 februari 2008 00:07 schreef NiekL het volgende:
Ik probeer mensen ook niet van hun geloof af te brengen hoor. Daar schiet ik ook niks mee op. We hadden het ergens over. Hij zei: "Als je ver genoeg terug gaat zijn we allemaal familie van elkaar" en toen ging ik daar verder op in, maar hij wilde daar niks van weten en hij zei iets in de trand van "Ik weet hoe je er over denkt, maar daar denk ik anders over" Waarop ik zei dat ik een reden had omdat mijn mening wetenschappelijk onderbouwd was, en niet was gebaseerd op heel hard geloven.
Logisch, en dit begrijp ik ook wat je zegt want ik heb precies hetzelfde. Ik geloof niet omdat er wat mij betreft te veel bewijs is dat het een door mensen gecreeerd fenomeen is om doel aan hun leven te geven en om het leven te vergemakkelijken. Ik vind dat alleen geen vervelend streven/stoor me daar niet aan, dus ik respecteer het als mensen wel in staat zijn een geloof aan te hangen, dat is het verschil. Bovendien durf ik zelf ook nog wel te twijfelen, aan alles. Ik wil dus niets volledig uitsluiten, laat staan een bepaalde groep omwille van hun gedachtegoed belachelijk maken of uitsluiten. Ik vind het veel interessanter slechts te bespreken wat hun beweegt.quote:Ik begrijp wel dat mensen een soort van geborgenheid voelen als ze in god geloven. Tuurlijk, het idee van een leven na de dood is heel aanlokkelijk, maar is in mijn ogen niet meer dan een ongedekte cheque.
Beetje alsof je iets op Ebay hebt verkocht aan een of ander persoon die nog helemaal geen referenties heeft en je ook al je spullen hebt opgestuurd. Het is maar de vraag of je je geld ooit zult ontvangen..
Je maakt van die ene persoon 'ze', ik ken religie als iets heel anders dan 'n per se feitelijk of wezenlijk iets. Er hoeft voor hun theorie inderdaad geen bewijs te zijn, dat is religie, het heet dan ook geloof. Waarom is het of/of? Men hoeft toch niet te kiezen voor jouw theorie of voor die godsdienstige theorie, als het twee totaal verschillende niveaus van het bestaan betreft? Spiritueel niveau is iets anders dan seculier niveau.quote:Maar goed. Nee als mensen steun halen uit hun geloof dan ga ik zeker niet proberen om dat onder hun voeten vandaan de schoppen. Maar als ze met onzin komen als 'er is genoeg bewijs voor het bestaan van god' waarom zou ik daar dan niet op in mogen gaan. Als ze het idee hebben dat God een goede verklaring is voor alles wat er bestaat waarom hoeft er voor hun theorie dan geen bewijs te zijn terwijl er voor mijn theorie wél bewijs is. (En dat ze dan ook nog durven mijn bewijs ongeldig te verklaren omdat Satan dat allemaal expres heeft gedaan, om zijn oud-werkgever te stangen)
Ik denk dat de essentie is dat jij in die waan zit. Gelovigen hebben wel degelijk een basis voor hun mening. Dat jij die basis niet erkent is wat anders.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar voor dat Godsbesef zijn naturalistische verklaringen die veel aannemelijker en waarschijnlijker zijn dan het werkelijke bestaan van een God.quote:Op woensdag 13 februari 2008 01:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat de essentie is dat jij in die waan zit. Gelovigen hebben wel degelijk een basis voor hun mening. Dat jij die basis niet erkent is wat anders.
Dan heb ik het over bijvoorbeeld Godsbesef ( en niet bv creationisme )
Voorbeelden?quote:Op maandag 11 februari 2008 17:41 schreef koningdavid het volgende:
Ik maak ook atheïstische propaganda mee, op scholen, op TV, in boeken, in kranten, tijdschriften.
omG, nét toen ik bloemkool wilde kopen was'ie in de aanbieding! God bestaat!quote:Op maandag 11 februari 2008 00:00 schreef AstroStart het volgende:
Omgekeerd vinden ze dan wel weer dat ze van alles moeten kunnen zeggen over homoseksuelen, vrouwen die een abortus-behandeling ondergaan etc..quote:Op zondag 10 februari 2008 22:53 schreef K-Billy het volgende:
Alles moet gezegd kunnen worden in Nederland! Er moeten niet dingen verboden worden, omdat 'sommige mensen' deze dingen als 'beledigend' zouden kunnen ervaren.![]()
Het probleem hierbij is dat eerlijkheid en fatsoen allebei begrippen zijn die iedereen weer anders interpreteert.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ik vind dat het wel gezegd moet worden (omdat ik mijn kwartje terug wil) dan zal ik dat doen. Sommige dingen zijn belangrijker dan fatsoen. Eerlijkheid bijvoorbeeld.
Aan de andere kant zijn er ook de meest fanatieke gelovigen die gaan nadenken en atheïst worden. Hoe verklaar je dat fenomeen?quote:Op maandag 11 februari 2008 00:00 schreef AstroStart het volgende:
[..]
Maar als je meer gaat nadenken over het leven kom je erachter hoe het in elkaar zit. Ik ben van mening dat de meest fanatieke atheïsten vanzelf gelovig worden.
Maar bedenk dan dit:quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:38 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
En dit is dan weer een standaard reactie op een antwoord op het probleem van het kwaad.![]()
Natuurlijk ga je geen theoretische uitleg geven aan mensen die lijden. Ook al is het een juiste uitleg, dan nog zit je daar als lijdend persoon niet op te wachten. Zo'n persoon moet je bemoedigen door ten eerste te erkennen dat hij echt lijdt!
Natuurlijk is het probleem van het lijden een serieuze vraag. Dat ontken ik helemaal niet. Alleen dat trieste antwoord wat er op gegeven werd, is zo zinloos.quote:Op woensdag 13 februari 2008 08:09 schreef averty het volgende:
[..]
Maar bedenk dan dit:
Eerst komen de christenen met een almachtige god, die dan dus alles weet en kan en.... die oneindig goed is.
Dan is het toch redelijk om te vragen waarom er dan mensen lijden? je doet net alsof de vraag oneerlijk is en onredelijk en daar kan ik met de beste wil van de wereld niet in mee gaan.
Maar... dat is nog niet alles. Een overgrote meerderheid van de christenen komt dan aanzetten met het kwaad, in de vorm van de duivel, als verklaring voor de ellende.
En wat wordt hiermee verklaard? De volstrekte willekeur die er op aarde bestaat voor de verdeling van ellende, pijn en lijden in het algemeen.
Dat is al 2 supernatuurlijke verklaringen om duidelijk te maken dat het iedereen vrij willekeurig kan overkomen.
De hele tendens van ‘geloven is achterlijk en middeleeuws’ die er in Nederland toch wel een beetje heerst. Dat idee krijg ik meer dan eens als ik de krant lees, ook kreeg ik dat idee al regelmatig op school.quote:
quote:Op woensdag 13 februari 2008 05:12 schreef qwertysss336 het volgende:
[..]
omG, nét toen ik bloemkool wilde kopen was'ie in de aanbieding! God bestaat!
Je hebt emotionele overtuiging, rationele overtuiging en een mix van beiden.quote:Op woensdag 13 februari 2008 07:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn er ook de meest fanatieke gelovigen die gaan nadenken en atheïst worden. Hoe verklaar je dat fenomeen?
Ik heb de nodige topics gevolgd over dit onderwerp en het blijkt dat er nogal wat kritiek is op jouw denkbeelden. Dat jij vind dat andere mensen het verkeerd zien is niet meer dan jouw geloof.quote:Op woensdag 13 februari 2008 09:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het feit dat veel Nederlanders totaal een verkeerd beeld hebben meegekregen van het historisch onderzoek omtrent Jezus, het NT en bijv. de gnostische geschriften, geeft al aan dat de informatievoorziening hier niet helemaal zuiver is.
Geen idee, bestaan er universitaire studies die bewust valse informatie over Jezus of Religies geven? Welke dan? Mochten universiteiten verschillende theorieen bespreken over Jezus, zou het kunnen omdat er twijfels zijn, in de wetenschappelijke wereld, bij de intepretatie van datgene wat het NT claimed.quote:Op woensdag 13 februari 2008 09:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De hele tendens van ‘geloven is achterlijk en middeleeuws’ die er in Nederland toch wel een beetje heerst. Dat idee krijg ik meer dan eens als ik de krant lees, ook kreeg ik dat idee al regelmatig op school.
De leugens en vertekende informatie over Jezus die op universiteiten en in de media onkritisch wordt verkondigd.
Dat vind jij, enkel maar omdat jij, ga ik even vanuit, enkel dat wat er in het NT staat over Jezus accepteerd als de absolute? waarheid over Jezus, terwijl ik bijvoorbeeld toch wel behoorlijke twijfels heb over het eea wat daar over Jezus wordt geclaimed, zeker wat betreft de "wonderen" die hij zou hebben verricht, zijn wederopstanding en de claim dat hij goddelijk was/ de zoon van god was. Naast dat er wel wat geschiedkundige interpretaties instaan, waar vraagteken bij gezet kunnen worden.quote:Hoeveel fluttdocu’s ik wel niet op Discovery heb gezien die pretenderen standpunten over Jezus naar voren te brengen die breed worden gedragen in de wetenschap, terwijl het eigenlijk gekleurde tendentieuze bullshit is.
Oh oh, nu schuif je het gebrek aan goede pr vanuit "de kerk", waardoor mensen enkel maar de, blijkbaar, verkeerde informatie tot zich nemen, in de schoenen van mensen die met andere theorien aankomen.quote:Het feit dat veel Nederlanders totaal een verkeerd beeld hebben meegekregen van het historisch onderzoek omtrent Jezus, het NT en bijv. de gnostische geschriften, geeft al aan dat de informatievoorziening hier niet helemaal zuiver is.
Tja niet echt gek, als je ziet hoe ingewikkeld bijv evolutie is. De meeste mensen snappen vrij weinig van het meganisme "evolutie" en al een stuk minder wat de Evolutie Theorie doet.quote:Veel christenen weten zich bijv. geen raad met evolutie. Dit resulteert vaak in creationistische propaganda.
Nou het is simpeler denk ik, Jezus is het probleem niet, ik begrijp best dat de mens gevoelig is voor een charasmatische leider, ik kan alleen niks met "wonderen" of claims van goddelijkheid.quote:Veel atheïsten weten zich geen raad met Jezus. Dit resulteert vaak in atheïstische propaganda.
Aha.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb de nodige topics gevolgd over dit onderwerp en het blijkt dat er nogal wat kritiek is op jouw denkbeelden. Dat jij vind dat andere mensen het verkeerd zien is niet meer dan jouw geloof.
Da's desinformatie in het algemeen. Jij ziet dat toevallig over je religie omdat dat je interesseert. Ik zie dat ook bij m'n eigen vakgebied gebeuren. Dat gebeurt overal.quote:Op woensdag 13 februari 2008 09:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De hele tendens van ‘geloven is achterlijk en middeleeuws’ die er in Nederland toch wel een beetje heerst. Dat idee krijg ik meer dan eens als ik de krant lees, ook kreeg ik dat idee al regelmatig op school.
De leugens en vertekende informatie over Jezus die op universiteiten en in de media onkritisch wordt verkondigd.
Hoeveel fluttdocu’s ik wel niet op Discovery heb gezien die pretenderen standpunten over Jezus naar voren te brengen die breed worden gedragen in de wetenschap, terwijl het eigenlijk gekleurde tendentieuze bullshit is.
Het feit dat veel Nederlanders totaal een verkeerd beeld hebben meegekregen van het historisch onderzoek omtrent Jezus, het NT en bijv. de gnostische geschriften, geeft al aan dat de informatievoorziening hier niet helemaal zuiver is.
Veel christenen weten zich bijv. geen raad met evolutie. Dit resulteert vaak in creationistische propaganda.
Veel atheïsten weten zich geen raad met Jezus. Dit resulteert vaak in atheïstische propaganda.
Nee. De wereld om ons heen puilt uit van evolutie ondersteunende aanwijzingen. De enige basis voor het Jezus verhaal is alleen maar de religie zelf.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:22 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Aha.
Weetje... er zijn ook creationisten die kritiek hebben op jouw denkbeelden over evolutie. DIt maakt jouw visie dan ook niet meer dan een 'geloof' he?
Dat ze bewust bullshit verspreiden lijkt me sterk. Waarschijnlijk zijn ze te eenzijdig geïnformeerd o.i.d..quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:05 schreef Semisane het volgende:
[..]
Geen idee, bestaan er universitaire studies die bewust valse informatie over Jezus of Religies geven? Welke dan? Mochten universiteiten verschillende theorieen bespreken over Jezus, zou het kunnen omdat er twijfels zijn, in de wetenschappelijke wereld, bij de intepretatie van datgene wat het NT claimed.
Prima, en daar ligt juist het probleem. Die meerdere uitgangspunten ontbreken vaak.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:05 schreef Semisane het volgende:
Wellicht is het doel veel simpeler, men wilt goed kunnen discuseren over wat er in het NT staat, daarvoor heb je nou eenmaal meerdere uitgangspunten nodig.
Jawel. De media moet niet liegen naar mijn mening.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:05 schreef Semisane het volgende:
En wat de media betreft...die is altijd gekleurd, daar doe je niks aan, media moet verkopen, dat is hun 1ste prioriteit, hun tweede is informeren, maar ze informeren uiteraard enkel over dat wat verkoopt. Het is waar dat de gemiddelde mens de media iets wat kritischer moet bekijken, maar dat kan je de media niet kwalijk nemen.
Tuurlijk niet, maar je hebt ook geen idee waar ik het over heb.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:05 schreef Semisane het volgende:
Dat vind jij, enkel maar omdat jij, ga ik even vanuit, enkel dat wat er in het NT staat over Jezus accepteerd als de absolute? waarheid over Jezus, terwijl ik bijvoorbeeld toch wel behoorlijke twijfels heb over het eea wat daar over Jezus wordt geclaimed, zeker wat betreft de "wonderen" die hij zou hebben verricht, zijn wederopstanding en de claim dat hij goddelijk was/ de zoon van god was. Naast dat er wel wat geschiedkundige interpretaties instaan, waar vraagteken bij gezet kunnen worden.
Wat die "flutdocu's" doen is enkel andere theorieen of ander kijk op het verhaal proberen uit te leggen...ik geef je gelijk als je zegt dat docu's van een uur daar eigenlijk niet goed genoeg voor zijn, omdat het mijn inziens ook veel tijd (jaren?) vereist om het huidige verhaal van het NT te bestuderen, laat staan ook nog alternatieve theorieen, maar dat er aandacht aan wordt gegeven, lijkt me niet zo erg.
Wat een onzin kraam je uit zeg. Dus het is de taak van de EO om de foute informatievoorziening van andere omroepen te corrigeren? Ze hebben wel wat beters te doen lijkt mij.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:05 schreef Semisane het volgende:
Oh oh, nu schuif je het gebrek aan goede pr vanuit "de kerk", waardoor mensen enkel maar de, blijkbaar, verkeerde informatie tot zich nemen, in de schoenen van mensen die met andere theorien aankomen.
Of ze nu bewust of onbewust verkeerde informatie geven
De verantwoordelijkheid voor het juist vertellen van het verhaal van Jezus enz ligt bij de kerk en organisaties die het Christelijk geloof willen representeren, zoals bijv de EO?
Niks mis mee. Maar dat neemt de verantwoordelijkheid van andere media nog niet wet.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:05 schreef Semisane het volgende:
Dat die boodschap niet aankomt bij de bevolking zegt toch echt meer over hoe die boodschap wordt gebracht dan dat het iets zegt over de doelgroep van die boodschap.
Dat Discovery docu's beter aankomen, komt blijkbaar omdat ze op een betere manier "hun" boodschap brengen. Wilt "de kerk" dat ook, dan moeten ze maar hun informatie voorziening aanpassen, lijkt me.
Dit ben ik met je eens.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:05 schreef Semisane het volgende:
Tja niet echt gek, als je ziet hoe ingewikkeld bijv evolutie is. De meeste mensen snappen vrij weinig van het meganisme "evolutie" en al een stuk minder wat de Evolutie Theorie doet.
De meeste mensen snappen er derhalve ook geen bal van, of ze nou Christelijk of Atheist zijn.
Als ik mezelf neem, ik doe me best om het te begrijpen, maar zover is mijn kennis daarover oppervlakkig te noemen en is het meeste nog acrabadabra voor me. Dat wilt niet zeggen dat ik dan maar van alles ga verzinnen om die hiaten in mijn kennis op te vullen.
Als de Christenen dan een antwoord willen vinden op hun vragen van bijv de evolutie, waarom verdiepen ze zich dan niet in die materie, ipv dubieuze hypotheses te verzinnen uit een vreemd soort angst.
Angst om hun geloof te verliezen, als ze de evolutie wel snappen? Het lijkt me dat een geloof/religie toch wel sterker in de schoenen moet staan?
Precies. Maar het probleem is dat het verhaal omtrent Jezus m.i. vrijwel niet te verklaren is vanuit een naturalistische wereldvisie, zonder wonderen dus. Althans, ik moet de eerste goede naturalistische verklaring nog zien.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:05 schreef Semisane het volgende:
Nou het is simpeler denk ik, Jezus is het probleem niet, ik begrijp best dat de mens gevoelig is voor een charasmatische leider, ik kan alleen niks met "wonderen" of claims van goddelijkheid.
Ik beschouw ‘antwoord zoeken op je vragen’ ook niet als ‘propaganda’, hoe kom je daarbij?quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:05 schreef Semisane het volgende:
Daarvoor zoek ik alternatieve verklaringen.
En ik denk dat dat voor veel atheisten opgaat, al zijn er natuurlijk atheisten die verder daar niet over willen nadenken, maar wel hard willen schreeuwen, maar die moeten we allemaal maar negeren denk ik....net als de hard schreeuwende gelovigen, die zich nergens in willen verdiepen.
Dat mag jij propaganda vinden, ik probeer enkel antwoorden te zoeken op mijn vragen, antwoorden die ik niet in het NT kan vinden, omdat die spreekt over het bovennatuurlijke, wat ik niet kan en wil accepteren als verklaring.
Jij hebt nooit met een moslim microbioloog gediscussieerd denk ik. Die laten je alle hoeken van kamer zien.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. De wereld om ons heen puilt uit van evolutie ondersteunende aanwijzingen. De enige basis voor het Jezus verhaal is alleen maar de religie zelf.
Buiten-bijbelse bronnen?
Precies mijn punt.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's desinformatie in het algemeen. Jij ziet dat toevallig over je religie omdat dat je interesseert. Ik zie dat ook bij m'n eigen vakgebied gebeuren. Dat gebeurt overal.
Dat lijkt me sterk.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:35 schreef Haushofer het volgende:
Daarbij kan het natuurlijk ook zo zijn dat jij niet goed geïnformeerd bent.
[offtopic]Da's makkelijk[/offtopic]quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Buiten-bijbelse bronnen?
Dit vind ik zo'n vage redenatie altijd. Definieer "de religie zelf" a.u.b.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. De wereld om ons heen puilt uit van evolutie ondersteunende aanwijzingen. De enige basis voor het Jezus verhaal is alleen maar de religie zelf.
Waarvoor? Voor Jezus zijn bestaan? Zijn opstanding? Wat wil je?quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Buiten-bijbelse bronnen?
Hoe komt het dan toch dat Darwin in grote lijnen gewoon overeind staat, juist bij de (westerse) biologen? Die hebben zeker geen kennis van zaken?quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:51 schreef kazakx het volgende:
[..]
Jij hebt nooit met een moslim microbioloog gediscussieerd denk ik. Die laten je alle hoeken van kamer zien.
Kijk wij zijn hier leken op het gebied van *biologie en je kan ons alles wijs maken. Enige wat we hier kunnen doen is de conclusies waar je naar springt teniet doen omdat er logischerwijs ook andere oplossingen voor kunnen zijn dan alleen de evolutie argument. Voor bijvoorbeeld zoiets als irreducible complexity heb ik nog steeds geen overtuigend bewijs of argument gezien van evolutie kenners. Dit fenomeen alleen is al genoeg om de hele evolutie principe onderuit te halen. Maar ok dit is geen evo topic.
quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:56 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
[offtopic]Da's makkelijk[/offtopic]
Yeah right.quote:Op woensdag 13 februari 2008 11:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb dit "argument" vakkundig afgeslacht zien worden in de desbetreffende topics.
Volgens jouw religie is Jezus de zoon van God. Als je buiten de religie op zoek gaat naar aanwijzingen daar voor krijg je nul op het rekest. Ik snap dat het moeilijk voor je is om buiten je religie te denken, maar er is echt meer dan dat.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit vind ik zo'n vage redenatie altijd. Definieer "de religie zelf" a.u.b.
Alles. Ga je weer een Jezus topic openen?quote:[..]
Waarvoor? Voor Jezus zijn bestaan? Zijn opstanding? Wat wil je?
Alles Jezus topic's hier op Fok!?quote:
Hoe redeneer je eigenlijk vanuit een religie?quote:Op woensdag 13 februari 2008 11:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Volgens jouw religie is Jezus de zoon van God. Als je buiten de religie op zoek gaat naar aanwijzingen daar voor krijg je nul op het rekest. Ik snap dat het moeilijk voor je is om buiten je religie te denken, maar er is echt meer dan dat.
Vroege buiten-bijbelse bronnen voor het bestaan van Jezus: Josephus, Tacitus, Bara mar Serapion, misschien het Evangelie van Thomas en de Didache.quote:Op woensdag 13 februari 2008 11:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alles.
Laat iemand anders hem maar een keer openen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 11:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alles. Ga je weer een Jezus topic openen?![]()
quote:Op woensdag 13 februari 2008 11:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alles Jezus topic's hier op Fok!?
Ben je bang dat je weer gePWNed word?quote:Op woensdag 13 februari 2008 11:17 schreef koningdavid het volgende:
Laat iemand anders hem maar een keer openen.
Tja dat kan.quote:Op woensdag 13 februari 2008 10:46 schreef koningdavid het volgende:
Dat ze bewust bullshit verspreiden lijkt me sterk. Waarschijnlijk zijn ze te eenzijdig geïnformeerd o.i.d..
Feit is dat ze dingen leren die ik ronduit dubieus zou willen noemen. Ik kan me een aantal uitspraken van Vikin84 herinneren waarin ze vertelde wat ze geleerd had tijdens een college, waarbij ik zoiets had van:
Tja...is mij ook wel eens gebeurt, zegt verder niet zoveel denk ik. Het zou mooi zijn als leraren overal volledige kennis over hebben, maar ja in de praktijk blijk dat niet zo.quote:Ik kan discussies van mezelf herinneren met leraren op school waaruit bleek dat ik meer kennis van zaken had over bepaalde onderwerpen dan zij.
klopt.quote:Prima, en daar ligt juist het probleem. Die meerdere uitgangspunten ontbreken vaak.
In christelijke, maar ook in atheïstische hoek.
Tja...quote:Jawel. De media moet niet liegen naar mijn mening.
Tja, wellicht liggen de verwachtingen hoger bij de EO, dat ze dat soort dingen niet doen, dan bij een andere omroep, geen idee. Discovery maakt zo nu en dan docu's die meer op gedramatiseerde toneelstukken lijken dan een voorstelling van een (geschiedkundige) gebeurtenis, maar van Discovery verwacht ik dat ook zo nu en dan, het moet wel leuk zijn om te verkopen zeg maar...ze zijn niet voor niets commercieel. Dat wilt niet zeggen dat ze onzin brengen, maar mocht je iets interesant vinden wat ze uitzenden, is het handig om wat over het onderwerp te lezen en niet alleen af te gaan op die docu.quote:Als de EO de evolutie vakkundig uit een documentaire knipt, is de wereld te klein. Maar als ik in ‘journalistieke programma’s’ alleen maar wetenschappers van een bepaalde ‘kleur’ minderheidsstandpunten als wetenschappelijke feiten zie presenteren, hoor ik er verder niemand over.
Wellicht, maar ik denk dat het wel meevalt.quote:Tuurlijk niet, maar je hebt ook geen idee waar ik het over heb.
Tja ze dramatiseren het een en ander, zoals ik zeg het is een verhaal wat ze vertellen, niet noodzakelijk de waarheid of onwaarheid.quote:Het gaat mij om de onwaarheden die kritiekloos verkondigd worden.
Ik zag laatst nog een docu van Discovery waarin werd gesproken over de vaststelling van de Canon. Je zag toen een shot van keizer Constantijn en nog 4 of 5 andere mannen die bepaalde boeken op een stapel legden en anderen niet.
Zij wilden hiermee suggereren dat de canon op deze dubieuze manier is vastgesteld. Wat een grote a-historische bullcrap.
Dat zeg ik niet. Lees iets beter en dan zie je dat ik niet zulke onzin zeg. Het gaat niet om corrigeren, het gaat er om dat men vanuit de EO en "de kerk" blijkbaar niet goed weten hoe ze "hun" informatie massaal aan de man kunnen krijgen.quote:Wat een onzin kraam je uit zeg. Dus het is de taak van de EO om de foute informatievoorziening van andere omroepen te corrigeren? Ze hebben wel wat beters te doen lijkt mij.
Tja...quote:Foute tendentieuze informatie op een kritiekloze manier verspreiden is fout, ongeacht welke omroep.
Weg bedoel je? Tja ik betwijfel of de media wel die verantwoordelijkheid heeft. Voorla de commerciele media heeft enkel een commerciele verantwoordelijkheid.quote:Niks mis mee. Maar dat neemt de verantwoordelijkheid van andere media nog niet wet.
Goh, toch nog iets.quote:Dit ben ik met je eens.
Tja, ik heb me er ook niet te veel in verdiept verder om te zeggen of er een goede naturalistische verklaring/theorie is, enkel zijn er wel vragen gesteld uit de historische hoek, die mijn inziens het discuseren waard zijn.quote:Precies. Maar het probleem is dat het verhaal omtrent Jezus m.i. vrijwel niet te verklaren is vanuit een naturalistische wereldvisie. Althans, ik moet de eerste goede naturalistische verklaring nog zien.
Veel vaker zie ik speculatieve historisch-onjuiste propaganda.
Gelukkig maar, ik meende dat uit je relaas te halen. My bad.quote:Ik beschouw ‘antwoord zoeken op je vragen’ ook niet als ‘propaganda’, hoe kom je daarbij?
Nou, daar geef ik je gelijk in ja. En dat is ook lastig en frustrerend ja.quote:Voor de verduidelijking:
Ik geloof niet in een groot anti-religieus complot ofzo. Ik probeer alleen de tendens van velen hier dat religieuze propaganda ze wordt opgedrongen wat te relativeren. Ik maak namelijk hetzelfde mee met atheïstische propaganda.
Zo krijgt iedereen te maken met onjuiste, leugenachtige informatie waar hij of zij zich aan ergert.
Ik snap wat je bedoelt hoor.quote:Het lijkt net alsof velen hier zich niet realiseren dat atheisten domweg vaak dezelfde fout begaan als christenen op dit gebied. Relativeren is het kernwoord…
Goedemiddag.quote:Op woensdag 13 februari 2008 11:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ben je bang dat je weer gePWNed word?
quote:
Waar en door wie ben ik 'gepwnd'?quote:Op woensdag 13 februari 2008 11:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ben je bang dat je weer gePWNed word?
Lees die Jezus topics nog eens kritisch terug.quote:Op woensdag 13 februari 2008 11:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]goeie morgen. Leef jij al in zomertijd?
Er is geen haat. Er is alleen grote ergernis vanwege gelovigen die hun onbewijsbare waarheid aan anderen willen opdringen. Religieuze politiek, Amerikaanse christenfundamentalisten, religieuze terroristen, abortus en euthanasie discussie, creationisten die de wetenschap proberen te verkrachten om hun wereldbeeld in stand te houden.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:12 schreef kazakx het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet waar de enorme haat vandaan komt jegens gelovigen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het commentaar van Papierversnipperaar (niks persoonlijks maar omdat jij opvalt geef ik jou als voorbeeld) dan zie ik heel veel verbitterdheid, boosheid en wrok tussen de zinnen door. Misschien een goede topic om de reden hiervan te achterhalen
Over het algemeen gaat het jou dus om dat opdringen, terwijl ik dat al een onterechte klacht vind. Ik heb niet het gevoel dat mij iets opgedrongen wordt, en als mensen in dit land reclame maken voor hun religie stoort me dat allerminst. Misschien ook omdat ik niet zo'n drang heb om overal bewijs voor te zien, wat is dat toch voor rare frustratie bij jou? Je hoeft toch niet te geloven, het interesseert je niet eens en je hebt het klaarblijkelijk ook niet nodig, waarom dan alsnog bewijs willen zien?quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geen haat. Er is alleen grote ergernis vanwege gelovigen die hun onbewijsbare waarheid aan anderen willen opdringen. Religieuze politiek, Amerikaanse christenfundamentalisten, religieuze terroristen, abortus en euthanasie discussie, creationisten die de wetenschap proberen te verkrachten om hun wereldbeeld in stand te houden.
Ik vind dat gelovigen wel degelijk meer te klagen hebben dan niet-gelovigen, ik zou niet weten waar die laatste groepering respect voor zou willen vragen van gelovigen. Respecteren gelovigen jou niet?quote:Gelovigen lopen te piepen dat ze hun mening moeten kunnen verkondigen en eisen respect, maar zijn als eerste beledigt als een niet/anders gelovige zijn mening geeft of om respect vraagt (ja, ook moslims). Die hypocriete houding is zeer storend.
Ze moeten helemaal niks, voor wie, voor jou? Prima hoor, dat jij niet gelooft, waarom moeten zij met valide argumenten komen? Voor een heleboel mensen is dat blijkbaar niet nodig. Dat jij zo enorm op het bewijs kickt, is je goed recht, maar niet relevant. En hier blijkt weer je totale onbegrip voor het belang van een religie voor een persoon alleen omdat in jouw ogen bewijs ontbreekt. Kort gezegd is jouw mening dus; ik weiger respect te tonen voor religie, want het is niet bewezen. Vind ik jammer, en daarmee toon je een aanzienlijke onwetendheid jegens religie en haar historie.quote:Als je mensen van je mening wilt overtuigen moet je met valide argumenten komen. Als gelovige begint alles met het wel of niet bestaan van God. Dat bewijs is blijkbaar niet te leveren. Gelovigen moeten accepteren dat ze daarom zwak staan in dit soort discussie en niet via respect- of beledigings kaarten proberen discussies te gijzelen.
In feite doe jij nu weer zoiets. Ipv in te gaan op argumenten gooi je het woord "haat" ertussen om mij als discussie partner te diskwalificeren.
Dat is allen maar jouw mening. Maar de creationisten hebben toch echt serieuze plannen. Of ontken je dat gewoon?quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:37 schreef Taurus het volgende:
[..]
Over het algemeen gaat het jou dus om dat opdringen, terwijl ik dat al een onterechte klacht vind.
Het zijn gelovigen die vanalles willen en claimen, ook al zie jij dat niet zo. Ik vraag om bewijs. Dat bewijs komt niet, alleen gezeur over belediging en respect. De agressie en haat komt niet van mijn kant. Ik stel alleen hele redelijke vragen waar blijkbaar geen zinnig antwoord op is.quote:Ik heb niet het gevoel dat mij iets opgedrongen wordt, en als mensen in dit land reclame maken voor hun religie stoort me dat allerminst. Misschien ook omdat ik niet zo'n drang heb om overal bewijs voor te zien, wat is dat toch voor rare frustratie bij jou? Je hoeft toch niet te geloven, het interesseert je niet eens en je hebt het klaarblijkelijk ook niet nodig, waarom dan alsnog bewijs willen zien?
Ik wil respect voor mijn ongeloof, mijn ongelovige mening en ik eis de vrijheid om mijn eigen beslissingen te nemen. Dat willen gelovigen toch ook?quote:[..]
Ik vind dat gelovigen wel degelijk meer te klagen hebben dan niet-gelovigen, ik zou niet weten waar die laatste groepering respect voor zou willen vragen van gelovigen.
Ze willen van alles verbieden, ze willen de wetenschap aanpassen aan hun denkbeelden, ze willen dat ik leef volgens hun regels.quote:Respecteren gelovigen jou niet?Waar zien we dat?
Ik respecteer mensen als mens. Dat lijkt me voldoende.quote:Respecteren wij gelovigen?
Ik ben niet verantwoordelijk voor de mening van anderen.quote:Moet je voor de lol de klaagbaak eens bekijken met al die klachten, daar blijkt wel respect uit ja![]()
Zij kunnen blijkbaar niet inzen wat mijn ideen voor mij betekenen. Ik geef anderen alle vrijheid om op hun manier te leven. Omgekeerd mankeert dat er nog wel eens aan.quote:Het probleem is dat jij niet kan inzien wat voor belang een religie voor iemand heeft, waardoor jij hun gekwetstheid bagateliseerd.
Mijn mening is per definitie kwetsend voor sommige mensen. Maar dat geld ook voor jouw mening en die van Wim Kok. Meningen verbieden dan maar?quote:Op die manier komen we sowieso niet verder met jou als discussiepartner als we het over respect of belediging gaan hebben. Ik vind niet dat religieuzen niet-gelovigen kwetsen, ik vind wel dat die laatste groep religieuzen kwetsen.
Ik vind dat steeds moeilijker te geloven. Vooral omdat je er zo de nadruk op legt.quote:En ik ben niet gelovig,
Ik ben niet anti-religie. Maar religie word door regeringen en individuen misbruikt om anderen hun wil op te leggen. Ik vind dat iedereen zijn religie persoonlijk en thuis mag houden. Dat blijkt slecht te lukken.quote:dus ik zou zeggen dat ik een vrij neutrale blik er op heb. Jij bent in mijn opinie - zoals je over komt - nogal 'antireligiositeit', dus wat mij betreft toon jij je niet objectief als het gaat om wie er reden heeft om respect te vragen en wie niet.
Omdat ze hun geloof (en dus God) gebruiken binnen discussies.quote:[..]
Ze moeten helemaal niks, voor wie, voor jou? Prima hoor, dat jij niet gelooft, waarom moeten zij met valide argumenten komen?
Dat is het wel. Als je iets wil zal je met argumenten aan moeten komen anders bereik je niks.quote:Voor een heleboel mensen is dat blijkbaar niet nodig. Dat jij zo enorm op het bewijs kickt, is je goed recht, maar niet relevant.
Waarom moet ik respect hebben voor religie? Hebben religieuze mensen respect voor mijn ideeën? Heeft Balkenende respect voor de behoefte van mensen om drugs te gebruiken? Heeft Rauwvoet respect voor de behoefte van mensen te leven in een niet-religieuze samenleving? Heeft Ahmedinejad respect voor de seksuele voorkeur van homo's?quote:En hier blijkt weer je totale onbegrip voor het belang van een religie voor een persoon alleen omdat in jouw ogen bewijs ontbreekt. Kort gezegd is jouw mening dus; ik weiger respect te tonen voor religie, want het is niet bewezen.
Ik begrijp het heel goed, maar ik ben het er nog steeds niet mee eens. Als je denkt dat mijn mening gebaseerd is op onwetendheid ben je erg onwetend.quote:Vind ik jammer, en daarmee toon je een aanzienlijke onwetendheid jegens religie en haar historie.
Mijn oom en tante hadden een caravan en ze zaten erover in, want de caravan had veel gebreken, en ze hadden het niet erg breed op dat moment. Toen werd de caravan gestolen. En waren ze er heilig van overtuigd dat hun god ervoor gezorgd had dat de caravan gestolen werd, om hen zo te helpen met hun financiele situatie.quote:Op woensdag 13 februari 2008 09:31 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
![]()
![]()
Ik ken ze overigens wel; van die gelovigen die menen dat God ervoor gezorgd heeft dat het stoplicht op groen sprong toen ze haast hadden, dat zij in de snelle baan in de file terecht kwamen, dat zij in een keer een plekje kunnen vinden op een drukke parkeerplaats, dat er iets in de aanbieding is op het moment dat zij het nodig hebben etc.![]()
Ik ken hetquote:Op woensdag 13 februari 2008 13:40 schreef NiekL het volgende:
[..]
Mijn oom en tante hadden een caravan en ze zaten erover in, want de caravan had veel gebreken, en ze hadden het niet erg breed op dat moment. Toen werd de caravan gestolen. En waren ze er heilig van overtuigd dat hun god ervoor gezorgd had dat de caravan gestolen werd, om hen zo te helpen met hun financiele situatie.
Totaal krankjorem he...
OT: Je moet het programma Helpdesk op de EO eens kijkenHeerlijk amusement
Mag ik vragen wat voor Koranscholen dit warenquote:Op donderdag 14 februari 2008 00:06 schreef pikachupikachu het volgende:
...
Ik heb jarenlang in tempels kloosters en koranscholen doorgebracht ,en maakte daar veel vrienden.
Wat mijn vrienden in deze heiligdommen fluisterend vertelden was ,er is niets jongen er zijn geen goden of hemelen er is gewoon niets bevrijd jezelf en ga weg want als je enkele jaren blijft raak je sociaal geisoleerd van de maatschappij en kun je niet meer terug .
...
Voor het gemak schaar ik hier atheisten die hun visie propageren t.o.v. anders gelovenden hier ook even onder..quote:Op donderdag 14 februari 2008 00:06 schreef pikachupikachu het volgende:
Mensen die twijfelen aan hun eigen geloof proberen altijd zielen te vinden die ze kunnen bekeren naar hun eigen geloof.
quote:Op woensdag 13 februari 2008 13:40 schreef NiekL het volgende:
[..]
Mijn oom en tante hadden een caravan en ze zaten erover in, want de caravan had veel gebreken, en ze hadden het niet erg breed op dat moment. Toen werd de caravan gestolen. En waren ze er heilig van overtuigd dat hun god ervoor gezorgd had dat de caravan gestolen werd, om hen zo te helpen met hun financiele situatie.
Totaal krankjorem he...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |