Dat is nogal een vergelijking, aanslagen vergelijken met de prediking...quote:DeusExMachina schreef op zondag 3 april 2005 @ 17:26 het volgende:
Gelovige mensen heb ik alleen moeite mee als ze te ver doorslaan en dus anderen tot last zijn. Dit heb ik bijvoorbeeld bij Jehova getuigen maar bij aanslagen is het natuurlijk nog erger .
Nee Haushofer niet, maar ik inderdaad wel.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:06 schreef DeusExMachina het volgende:
Jij was toch een Jehova's getuigen? Sorry als ik je laatst beledigd heb want dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik was al bang dat een persoon met blauwe kleur op me zou gaan letten.
Truequote:Op dinsdag 5 april 2005 12:08 schreef Haushofer het volgende:
Euj? Jehova? Dan moet je bij Stormseeker of Denegam zijn, geloof ik
Maar je geeft alleen een kans op leven in jouw ogen; in mijn ogen zit zo' n Jehova gewoon zijn ideeen ongewenst op te dringen. Als er mensen bij mij aan de deur komen om te zeggen dat de SP de partij is waar je op moet stemmen, dan heb ik daar ook geen boodschap aan, ook al menen de mensen in kwestie dat ze wel gelijk hebben. Voor jouw gaat die vergelijking uiteraard niet op, maar voor mij wel.quote:Prediken is om mensen de kans op leven te geven en aanslagen zijn juist bedoeld om mensen te vermoorden.
De JG's geloven dat er 144.000 van hen naar de hemel zullen gaan. Zij geloven ook dat in 1914 de laatste in de hemel is opgenomen. De rest van de JG's zal echter op de nieuwe aarde doorleven.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:07 schreef Oud_student het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat volgens een van de leerstellingen er maar 144.000 mensen uiteindelijk uitverkoren zijn. Hebben de JG niet allang dit aantal ? Waarom dan nog doorevangeliseren ?
Niemand zet je onder druk hoor. Natuurlijk willen we graag dat iemand zijn best blijft doen in de dienst voor God, maar als je echt niet meer wilt, dan ben je vrij om te gaan. Merk wel op dat mensen zelf door de doop te kennen geven dat zij hun leven aan God opdragen en door te zullen gaan met alles wat daar bij hoort, vergaderen, prediking enz. Als je dan, nadat je al die weloverwogen keus hebt gemaakt en gedoopt bent, toch wilt stoppen, dan mag dat, maar dat heeft gewoon wel consequenties. Dat weet iedereen voordat je daarvoor kiest. Niemand kan zeggen ‘oh, maar dat wist ik niet hoor’.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:07 schreef Oud_student het volgende:
JG zijn volgens de formele definitie fundamentalisten, zij hebben speciale leefregels en houden zich daar strikt aan c.q. worden door hun geloofsgenoten onder druk gezet om zich daar aan te houden.
Ah, nou dat is mooi. Eindelijk ook iemand die dat weet. Het blijft nog steeds een vrij onbekend gegeven. En dat is wel jammer.quote:Ik ben er wel van overtuigd dat zij goede bedoelingen hebben en ook bereid zijn om veel voor hun overtuiging te doen. In WO2 heeft dat veel JG het leven gekost, daar heb ik op zich wel respect voor.
Alleen die kleine groep zal naar de hemel gaan om te regeren met Jezus als koningen over de aarde ( de in Lukas genoemde ‘kleine kudde’. „Vreest niet, kleine kudde, want het heeft uw Vader goedgedacht u het koninkrijk te geven.” 12:32.’)quote:Wat ik niet begrijp is dat volgens een van de leerstellingen er maar 144.000 mensen uiteindelijk uitverkoren zijn. Hebben de JG niet allang dit aantal ? Waarom dan nog doorevangeliseren ?
Als er blijkbaar consequenties zitten aan het uittreden uit de club, dan zou ik er nooit bij willen horen, zelfs als ik het met alle regels eens zou zijn (behalve de regels die zeggen dat je niet zonder consequentie kunt uittreden). Ik begrijp ook niet dat zoiets nodig is.quote:Op woensdag 6 april 2005 21:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
Niemand zet je onder druk hoor. Natuurlijk willen we graag dat iemand zijn best blijft doen in de dienst voor God, maar als je echt niet meer wilt, dan ben je vrij om te gaan. Merk wel op dat mensen zelf door de doop te kennen geven dat zij hun leven aan God opdragen en door te zullen gaan met alles wat daar bij hoort, vergaderen, prediking enz. Als je dan, nadat je al die weloverwogen keus hebt gemaakt en gedoopt bent, toch wilt stoppen, dan mag dat, maar dat heeft gewoon wel consequenties. Dat weet iedereen voordat je daarvoor kiest. Niemand kan zeggen ‘oh, maar dat wist ik niet hoor’.
En zo ‘speciaal’ zijn die leefregels nou ook weer niet. Het zijn de bijbelse regels. En dat zijn vrij logische regels eigenlijk. Je niet aan die regels houden zorgt eigenlijk alleen maar voor ellende zoals we overduidelijk in de wereld kunnen waarnemen.
Ik vind het claimen van "de enige waarheid" of het "enige echte geloof" in strijd met hetgeen Christus zelf heeft geleerd. In mijn ogen zou enige bescheidenheid meer op z'n plaats zijn, wie zou willen beweren dat hijzelf beter is dan een ander in religieus opzicht.quote:Alleen die kleine groep zal naar de hemel gaan om te regeren met Jezus als koningen over de aarde ( de in Lukas genoemde ‘kleine kudde’. „Vreest niet, kleine kudde, want het heeft uw Vader goedgedacht u het koninkrijk te geven.” 12:32.’)
Zij zullen ergens over moeten regeren en dat zijn dan de onderdanen op aarde, die zullen leven in het herstelde paradijs.
Verder zijn zij nog niet allemaal dood en het prediken gaat door omdat iedereen ervan gehoord moet hebben (zie teksten in de OP). We moeten doorgaan met prediken tot het eind.
Het heeft wel degelijke en reden en ook een schriftuurlijke.quote:Op donderdag 7 april 2005 00:18 schreef Oud_student het volgende:
Ik begrijp ook niet dat zoiets nodig is.
Ik ben op beide al diep ingegaan in de JG-topic van een paar maanden terug, maar nog even heel kort:quote:Ook begrijp ik niet wat sommige regels te maken hebben met "een goed christen zijn" , zoals het niet mogen vieren van verjaardagen en het weigeren van bloedtransfusies.
Tuurlijk moeten we bescheiden zijn en we zullen nooit zeggen de wijsheid in pacht te hebben, maar als men gewoon de bijbelse regels volgt en andere religies gadeslaat die gewoon in weerwil van Jezus verbod om te doden oorlogen voeren, krijg ik wel meer het gevoel op het rechte pas te zitten.quote:Ik vind het claimen van "de enige waarheid" of het "enige echte geloof" in strijd met hetgeen Christus zelf heeft geleerd. In mijn ogen zou enige bescheidenheid meer op z'n plaats zijn, wie zou willen beweren dat hijzelf beter is dan een ander in religieus opzicht.
Dit kan ik begrijpen, als iemand zich willens en wetens niet aan de regels van de club houdt (welke club dan ook), dan zal hij die club moeten verlaten.quote:Op donderdag 7 april 2005 01:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het heeft wel degelijke en reden en ook een schriftuurlijke.
1 Kor 5
Hebr 12
Snap je wat ik bedoel? Ernstige overtredingen (welke zorgen dat je uitgesloten kunt worden)
Horen niet thuis in de gemeente. Anderen kunnen erdoor tot stuikelen worden gebracht.
Daarom zegt de bijbel dat we zulke mensen uit de gemeenschap moeten zetten; ter bescherming van de rest. Als je gewoon alles maar toelaat krijg je wat nu de RK is.
Het is jammer dat het nodig is, maar die mensen kiezen er zelf voor, ondanks hun belofte aan God, om kwaad te doen en dat heeft inderdaad net als ALLE keuzes in het leven, consequenties.
Genoemde feestdagen hebben allang een andere betekenis gekregen en waarom mag je niet blij zijn als de zon terugkeert (Germaans feest van de zonnewende).quote:Ik ben op beide al diep ingegaan in de JG-topic van een paar maanden terug, maar nog even heel kort:
Lukas 16
10 Wie getrouw is in het geringste, is ook getrouw in veel, en wie onrechtvaardig is in het geringste, is ook onrechtvaardig in veel.
Dit geld zowieso voor alle heidense feesten zoals Kerst en pasen en oud en nieuw enz, welke allemaal een heidense oorsprong/vermenging hebben. Hoe kunnen we God goed aanbidden als we met (zelfs al zijn het) oude heidense praktijken bezig zijn?
Verder worden er op de 2 genoemde verjaardagen in de bijbel 2 mensen vermoord, waarvan er 1 Johannes was. De bijbel zegt nergens dat we het moeten vieren, maar er zijn in ieder geval redenen om het niet te doen. En dus doen we het voor de zekerheid niet.
Dit alles is gebaseerd op het OT, de joodse godsdienst met al haar reinheids geboden. Het stamt uit de tijd dat religie, wetgeving en praktische tips om te kunnen overleven in de woestijn uit een en dezelfde bron kwamen. Deze gezichtspunten zijn inmiddels achterhaald.quote:Wat bloed betreft, daar kan ik wederom enorm veel over vertellen, maar ik laat het erbij dat bloed iets heiligs is voor God en dat we het niet mogen eten/drinken/innemen.
Daarbij kleven er ook veel gevaren aan het gebruik van bloed.
Hand 15
Het staat zelfs in het zelfde rijtje als hoererij en daarbij blijkt ook al uit het hele OT dat God niet wil dat bloed misbruikt wordt.
George Bush is ook een christen, dat zegt ie tenminste zelf. Hoe kan het zijn dat hij dan toch oorlog voert ? (geef niet als antwoord dat dit komt omdat hij geen JG is)quote:Tuurlijk moeten we bescheiden zijn en we zullen nooit zeggen de wijsheid in pacht te hebben, maar als men gewoon de bijbelse regels volgt en andere religies gadeslaat die gewoon in weerwil van Jezus verbod om te doden oorlogen voeren, krijg ik wel meer het gevoel op het rechte pas te zitten.
Onderzoek en tijd zullen uiteindelijk uitwijzen wie goed zit.
Jezus gaf alvast een goeie graadmeter:
Bush wordt door de meeste Christenen ook niet als Christen beschouwd!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:17 schreef Oud_student het volgende:
George Bush is ook een christen, dat zegt ie tenminste zelf. Hoe kan het zijn dat hij dan toch oorlog voert ? (geef niet als antwoord dat dit komt omdat hij geen JG is)
Er is wel wat verschil tussen inactiviteit en het plegen van grove zonden. Bij inactiviteit (dus het niet meer bezoeken van vergaderingen en niet meer prediken) waarbij die persoon verder geen gevaar voor de gemeente hoeft te zijn is uitsluiting niet per se nodig. Maar vooral bij zaken als diefstal, hoererij, overspel en moord is acute uitsluiting de regel.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:17 schreef Oud_student het volgende:
Als iemand die lid is van JG naar een jaar tot de conclusie komt dat het niets voor hem is en besluit op te stappen, wat zijn dan de consequenties voor hem?
Het gaat ons er niet om hoe de omgeving erover denkt en of wij 'vroom' overkomen, want daar gaat het echt totaal niet om. Wij willen gewoon zeker zijn dat onze dienst voor God rein en zonder valse zaken is. Wat zou God er van vinden als wij zeggen hem te dienen en in hem te geloven maar tegelijkertijd bijgelovig zijn? De bijbel noemt maar 1 ding wat wij moeten vieren/gedenken en dat is de dood van Jezus en dat doen wij dan ook. Verder mogen wij zeker vrolijk zijn en feesten enz. Maar wij onthouden ons gewoon van dingen die vroeger of nog steeds voortvloeien uit heidense rituelen en spiritistische gebruiken.quote:Genoemde feestdagen hebben allang een andere betekenis gekregen en waarom mag je niet blij zijn als de zon terugkeert (Germaans feest van de zonnewende).
Leiden deze regeltjes niet af van hetgeen waar het werkelijk omgaat ?
Mijn standpunt, kort: Bijzaken leiden af van de hoofdzaak.
Dat bloed eten verboden is heeft niet zozeer te maken met overleven in de woestijn oid (hoewel het gebruik ervan inderdaad wel schadelijk kan zijn), maar God laat in heel wat teksten duidelijk weten hoe hij over bloed denkt en hoe wij er dus over dienen te denken. En het gebod in Hand 15 is duidelijk genoeg. Het is een gebod waar Christenen zich aan dienen te houden.quote:Dit alles is gebaseerd op het OT, de joodse godsdienst met al haar reinheids geboden.
Dit komt omdat hij geen JG isquote:George Bush is ook een christen, dat zegt ie tenminste zelf. Hoe kan het zijn dat hij dan toch oorlog voert ? (geef niet als antwoord dat dit komt omdat hij geen JG is)
Tja wat voor de 1 belangrijk is, is voor de ander niet belangrijk. De 1 slaapt liever langer uit, zoals elk weekend terwijl een ander zijn hele leven heeft gewacht op zo'n moment (Ja die mensen kom je nog best eens tegen!)quote:Op donderdag 7 april 2005 21:26 schreef Solomon het volgende:
waarom ik jehova's lastig vind, is omdat ze het nodig vinden in het weekend om 9.00 of 10.00 aan de bel hangen, terwijl ik dan uit wil slapenVoor belangrijke dingen wil ik dan best gestoord worden, maar niet door wat jehova's die menen hun mening te moeten verspreiden.
Het zou wel wat drukker worden aan de deurquote:Hoe denk je dat de wereld er uit zou zien als ieder mens langs de deuren ging om mensen zijn mening/opvatting te vertellen?
Onze aanwezigheid wordt anders door velen evengoed wel op prijs gesteld. En op verzoek? Als men er niet vanaf weet, kan men ons ook nergens om verzoeken. En dan zouden we ook niet doen wat Jezus ons vroeg te doen.quote:Jehova's moeten accepteren dat hun aanwezigheid niet gewenst is, en bijvoorbeeld alleen op verzoek langsgaan.
Wederom, het gaat niet om onze mening, het gaat (van ons standpunt uit bezien) om leven en dood.quote:Berijk de mensen maar op een passievere manier, advertenties, internet, tv, enz. Net zoals andere mensen die hun mening publiekelijk willen maken.
Handelingen 15:29 is dacht ik het Bijbelvers:quote:Op zaterdag 23 juni 2007 03:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zou je op die bloedtransfusies nog wat uitgebreider in willen gaan? Ik ben daar erg benieuwd naar. Het eten van bloed is inderdaad verboden maar bloedtransfusies?? Als we daar levens mee kunnen redden is dat toch niet erg? Ik vind dit ook heel iets anders dan bijvoorbeeld werken met stamcellen.
Let wel, dit is de SV, niet de vertaling die Jehovah's gebruiken.quote:Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |