quote:Op donderdag 7 februari 2008 18:28 schreef sitting_elfling het volgende:
wat is eigenlijk het verschil tussen de FED en de ECD?
Ik heb zo het idee dat de FED veel emotioneler reageert op ontwikkelingen in de economie dan de ECB.
Maar in het weze is het toch hetzelfde?
enquote:Op donderdag 7 februari 2008 19:31 schreef ItaloDancer het volgende:
Verreweg het belangrijkste doel van de ECB (en strikt door Trichet gehandhaafd) is prijsstabiliteit en dus het zo veel mogelijk beperken van de inflatie.
Voor de Federal Reserve is een lage inflatie slechts één van de doelen, o.a. duurzame economische groei en een grote werkgelegenheid zijn eveneens belangrijke doelen.
Komt daarbij nog dat de economie in de VS zeer duidelijk afzwakt (en mogelijk zelfs krimpt), terwijl dit in Europa nog allemaal niet zo speelt. Het loopt hier nog heel behoorlijk (wel de nadruk op nog).
Vandaar dat de FED agressief is in het verlagen van de rente. De ECB wil de rente nog niet verlagen, omdat ze met een hoge inflatie zitten opgescheept, en de economie behoeft op dit moment nog geen rentesteuntje.
En weer verder.quote:Op donderdag 7 februari 2008 20:29 schreef elcastel het volgende:
Bovendien hanteren ze bij de FED een andere definitie van inflatie. Zij bekijken de inflatie zónder de sterk schommelende prijzen van brandstof en voedsel.
Ik hoop het laatste.....quote:Op donderdag 7 februari 2008 20:44 schreef athlonkmf het volgende:
de dowjones heeft zich kranig geweerd vandaag. Of zal ie toch nog de afgrond invallen?
Mwa, hij schommelt een beetje tussen + en -. Het zijn niet zulke grote fluctuaties we de afgelopen maand hebben gezien, maar toch.quote:Op donderdag 7 februari 2008 20:44 schreef athlonkmf het volgende:
de dowjones heeft zich kranig geweerd vandaag. Of zal ie toch nog de afgrond invallen?
Ik gok zelf nog op en verdere daling eigenlijk.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:27 schreef JimmyJames het volgende:
Als je niet in de markt zit, loop je wel de kans een flink herstel te missen... Ikzelf zit voor 1/3 belegd.
Ik zit nu ook voor een relatief klein bedrag belegd. Hoop dat ik op een gunstig moment heb ingekochtquote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:27 schreef JimmyJames het volgende:
Als je niet in de markt zit, loop je wel de kans een flink herstel te missen... Ikzelf zit voor 1/3 belegd.
Tijdens dips kopen is altijd beter dan tijdens topsquote:Op vrijdag 8 februari 2008 08:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zit nu ook voor een relatief klein bedrag belegd. Hoop dat ik op een gunstig moment heb ingekocht
Historische data AEXquote:Op vrijdag 8 februari 2008 12:00 schreef dyna18 het volgende:
Kan iemand mij helpen aan de volgende grafiek?
- Historie AEX over 30 jaar (liefst een beetje groot weergegeven)
Deze wil ik namelijk eens vergelijken met de economische groei (daarvoor zoek ik zelf nog even de grafiek op bij het CBS).
Die link geeft helaas maar 5 jaar weer.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 12:14 schreef SjonLok het volgende:
Historische data AEX
Opslaan in textbestand, importeren in Excel en dan kan je zelf wel een grafiek ervan maken denk ik.
quote:Op vrijdag 8 februari 2008 12:43 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Die link geeft helaas maar 5 jaar weer.
Ja, dit is wel waar ik naar opzoek ben.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 12:54 schreef SjonLok het volgende:
owww ik zie het ja.
wil je dat ik de rest er ook bij plak, of heb je er niks aan?
Dan heb jij op de top gekochtquote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:15 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Tijdens dips kopen is altijd beter dan tijdens tops
Ok, het is me gelukt deze gegevens gecombineerd in een grafiek te zetten. (AEX historie vs economische groei)quote:Op vrijdag 8 februari 2008 13:03 schreef SjonLok het volgende:
ik heb de link gevonden waar ik het vandaan kreeg:
http://www.tradingtools.nl/data.htm
of de directe link:
http://www.downloads.trad(...)nloads/aex_daily.zip
430 was zeker geen top.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 13:31 schreef NickeN. het volgende:
[..]
Dan heb jij op de top gekocht, crisis is nog lang niet voorbij..
straight to the top 380
Klopt, je zal nooit weten wanneer je op de bodem inkoopt...quote:Op vrijdag 8 februari 2008 21:45 schreef JimmyJames het volgende:
Maargoed ik ben waarschijnlijk idd iets te vroeg ingestapt maar das wijsheid achteraf. Verder is het natuurlijk zaak in te stappen als de crisis nog bezig is en niet als hij al over is.
Op dft nog een interessant artikel waarmee jullie wellicht je voordeel kunnen doen:
http://www.dft.nl/goeroes(...)o_kredietcrisis.html
VMware, inc.quote:Op woensdag 13 februari 2008 08:39 schreef Scorpie het volgende:
Even een vraag trouwens; weet iemand hoe het aandeel Vmware precies heet? Ik weet dat het bedrijf beursgenoteerd is, maar kan het niet terugvinden?
Klopt, was ook meer uit pure interesse dat ik het aandeel volg. Ik snap de cijfers eromheen nog niet zo goed, maar begreep ook wel dat er een correctie zat aan te komen. Misschien leuk aandeel voor in de toekomst.quote:Op woensdag 13 februari 2008 18:23 schreef tony_clifton- het volgende:
Ben daarnet met een kleine winst (2 cijfers) uit Alcoa gestapt, een order dat er al een tijd stond. Ik wacht op de volgende 'minicrash' voor ik nog wat koop.
Nu gedragen de institutions als buffels; ze lopen heen en weer en nemen alles mee wat hun pad kruist...
Wat betreft VMW, het is al gehalveerd sinds het einde van de zomer en nog steeds een P/E van 100+... Ben benieuwd of 't zich ook gaat corrigeren naar ongeveer de 20. Zou een koers van 12 veroorzaken. Niet eens zo gek als je bedenkt dat de IPO aan 29 ofzo was.
Ik weet het nog zo net niet. Ik moet het nog maar zien. Wat voor calls zou je pakken?quote:Op donderdag 14 februari 2008 16:30 schreef JimmyJames het volgende:
Volgende week cijfers van ING. Ze zouden wel eens FLINK kunnen verrassend in positieve zin denk aan Golden Sach's-achtige taferelen... Dan gaat de AEX als een speer omhoog. Ik overweeg de dag voor de bekendmaking nog een paar calls of een TL te kopen.
Wolfje heeft als enige een echt serieuze poging gedaan. Zie hieronder.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 21:28 schreef SeLang het volgende:
Quiz
Je krijgt de keuze om in één van de volgende twee aandelen te beleggen en 10 jaar vast te houden. Nu is het leuke dat je een glazen bol hebt en dus in de toekomst kunt kijken. Daarom weet de exact wat de winstontwikkeling van deze aandelen gaat zijn.
Aandeel A:
Dit bedrijf is werkzaam in een industrie waar nauwelijks meer groei is. De komende 10 jaar zal je winst met slechts 1% per jaar gaan groeien. De koers van het aandeel is ¤100 en de koerswinst verhouding bedraagt 8
Aandeel B:
Dit is een top bedrijf in een zeer snel groeiende sector. Het bedrijf heeft al een indrukwekkende groei achter de rug, en in je glazen bol kun je zien dat de winst van dit bedrijf de komende 10 jaar nog steeds elk jaar met 20% zal blijven groeien. Na die 10 jaar groei vlakt de winst af naar 1% jaarlijks groei, net als aandeel A. Dit aandeel heeft een koers van ¤100 en een koerswinst verhouding van 30.
Beide bedrijven hebben een uitstekend management dat de winsten aanwendt in het beste belang van de aandeelhouder.
Welk aandeel kies je? Graag met onderbouwing!
De analyse is m.i. grotendeels goed gedaan. Aandeel B zou inderdaad normaal gesproken moeten dalen in koerswinstverhouding en ongeveer gelijk worden aan aandeel A. Dan kijkt hij naar de som van de winsten en telt dat op bij de prijs van het aandeel (uitgaand van k/w=8).quote:Op zaterdag 2 februari 2008 16:52 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Ik ga voor aandeel B.
Zonder verdere gegevens lijkt het mij redelijk dat beide bedrijven na die 10 jaar eenzelfde koers/winst verhouding hebben, aangezien ze vanaf dat moment qua winstgroei identiek zijn. De winst die ze na 10 jaar genereren zijn:
Aandeel A: (100/8)*1.01^10 = 13.81 euro per aandeel
Aandeel B: (100/30)*1.2^10 = 20.64 euro per aandeel.
Als alle winst als dividend wordt uitbetaald, dan krijg je voor
aandeel A: som ( i = 1 t/m 10 ) 100/8*1.01^i = 132.08
aandeel B: som ( i = 1 t/m 10 ) 100/30*1.2^i = 103.83
Totale waarde is dus:
aandeel A: 8*13.81+132.08 = 242.56
aandeel B: 8*20.64+103.83 = 268.95
De tabel is op dat punt misschien een beetje onduidelijk.quote:Op zondag 17 februari 2008 14:42 schreef Wolfje het volgende:
Ben je de winst nu niet twee keer aan het verrekenen? Indien het bedrijf alle winst uitbetaalt en je doet dat in het zelfde aandeel herbeleggen, dan zou je inderdaad kunnen zeggen dat de wpa stijgt zoals in je tabelletje ten opzichte van dat ene aandeel waarmee je begon. Ook kun je beredeneren dat het aantal aandelen in je bezit stijgt. Maar volgens mij kun je niet beide methoden tegelijk gebruiken.
Ja doei, die 500 die zien we voor de zomer echt niet, zal wel erg scheef zijn.quote:Op maandag 18 februari 2008 16:27 schreef JimmyJames het volgende:
Tof dat je de moeite doet zulke quizzen te verzinnen en uit te werken Selang![]()
De beurs vandaag: smells like a rally in the air![]()
Enerzijds denk ik dat als de cijfers van ING en Fortis meevallen we zo terug staan op 500. Anderzijds hebben de ami's wellicht nog 'leuke' verrassingen in peto?
Ik denk het wel. History will tell.quote:Op maandag 18 februari 2008 20:31 schreef NickeN. het volgende:
[..]
Ja doei, die 500 die zien we voor de zomer echt niet, zal wel erg scheef zijn.
Ik 100 aandelen en gisterochtend nog 200 turbo's gekocht met nu 220% rendement.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 15:26 schreef Scorpie het volgende:
Corporate Express +40%, ik had er maar 7 helaas
Ziet er goed uit dit voor morgenochtend!quote:Slotkoersen Nederlandse fondsen in New York
20-02-2008 22:21:55
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Hieronder volgt een overzicht van de slotkoersen van de in New York genoteerde Nederlandse fondsen op woensdag 20 februari 2008, in zowel USD als EUR.
FONDS KOERS NEW YORK VERSCHIL MET EUR/USD
USD EUR SLOT A'DAM 1,4711
Aegon 14,31 9,73 +0,13
ArcelorMittal 74,87 50,89 +1,55
ASML 24,83 16,88 +0,24
Corporate Express 11,70 7,95 +0,25
Elsevier* 34,13 11,60 +0,15
ING 32,17 22,24 +0,28
Shell* 70,89 24,09 +0,24
KPN 18,39 12,50 +0,12
Philips 39,09 26,57 +0,24
Unilever 30,63 20,82 +0,07
Verwachte opening AEX volgens pariteiten: 451,15
7 aandelen of 7%?quote:Op dinsdag 19 februari 2008 15:26 schreef Scorpie het volgende:
Corporate Express +40%, ik had er maar 7 helaas
Principe is niet zo lastig, gewoon mee beginnen zie je het snel genoeg. Zo heb ik 't ook geleerd.quote:Op donderdag 21 februari 2008 08:23 schreef Scorpie het volgende:
En ik brand me nog niet aan turbo`s, snap het concept erachter pas een klein beetje, dus moet nog even ervaring opdoen ermee.
Ja, dus het risico dat je loopt is ietwat beperkt doordat er een stoploss zit in gebouwd.quote:Op donderdag 21 februari 2008 08:28 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Principe is niet zo lastig, gewoon mee beginnen zie je het snel genoeg. Zo heb ik 't ook geleerd.
Kijk de bank financieerd een gedeelte en jij de rest, alle winst is echter voor jou.
Vb van een turbo long:
Dus ipv dat je 4 aandelen van 25,- koopt (als je 100,- kan besteden), kan je 20 turbo's van datzelfde aandeel kopen als die 5,- zijn.
Dus gaat de koers 1,- omhoog, heb je niet 4x 1,-, maar 20x 1,- erbij.
Zit wel een stoploss in, dus mocht de koers dan bijv. de 22,- aantikken gaat de turbo van de beurs af en krijg je de rest waarde terug (2,-).
Thanks, ik ga eens ff lezenquote:Op donderdag 21 februari 2008 09:18 schreef Mr.J het volgende:
Hangt er van af.
Van dichter je stoploss bij de huidige koers hoe goedkoper je turbo en hoe groter je rendement en risico.
Voor voorbeelden kan je het beste hier even kijken: http://www.abnamromarkets.nl/NL/Showpage.aspx?pageID=5
Enne, mijn TomTom, wat doe je? -13%.![]()
*kras
Gezelligquote:Op donderdag 21 februari 2008 09:56 schreef Mr.J het volgende:
Mooi voorbeeld van een stoploss: Op beide TT turbo's van mij is die geraakt. Sta je er gisteren nog goed voor, ben je vandaag alles kwijt op de restwaarde...![]()
quote:Op donderdag 21 februari 2008 10:15 schreef tony_clifton- het volgende:
Kan 2 kanten uit -> er kan gerust meer dan 50% bij of af gaan vandaag...
Grmblwachten!
Als je denkt dat ze nog flink omhoog kan moet je gewoon instappen. Of wachten tot er een nieuwe goedkopere turbo door ABN op de markt wordt gezet en daar snel bij wezen. Kan je meer van kopen dan de wat duurdere 'oude' turbo's.quote:Op donderdag 21 februari 2008 10:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gezellig
Ik snap er nu wat meer van. Stel dat je nu bijvoorbeeld ervanuit gaat dat ING nog meer gaat stijgen, is het dan handig om daar Turbo Long`s van te kopen, of ben je eigenlijk al te laat?
Een turbo order geeft ik hier (Binck) gewoon een limiet mee, tegen die prijs wil ik heb kopen/verkopen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 10:50 schreef Scorpie het volgende:even een noob vraag; Ik zit bij Alex, en wil ik een turbo order opgeven, dan heb ik de keus uit een stoploss-order, of een stoplimiet-order.
Wat is het verschil precies?
Nu 22,10, volgens het orderboekje 34,10 bij vrijgeving handel. Feli dan maar!quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:26 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Jeuj, overname![]()
Eens zien wat 't doet!
Thanks, mocht wel eens na de pijn van de afgelopen maandenquote:Op donderdag 21 februari 2008 11:39 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Nu 22,10, volgens het orderboekje 34,10 bij vrijgeving handel. Feli dan maar!
Waarom niet geheel over naar Binck voor al je beurs related zaken? Goedkoop plus een zeer mooie en uitgebreide website.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:11 schreef tony_clifton- het volgende:
Tegenwoordig kan je bijna rekeningen openen zoals hotmailaccounts ofzo, gewoon kopie van je pas opsturen et voila
.
Ff een Binckaccount erbij scoren voor het orderboek.
Zal 't maar laten, heb voor mijn leeftijd al marginaal veel rekeningen.
Ik ga Binck eens vergelijken met Keytrade waar ik nu bijzit.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:37 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Waarom niet geheel over naar Binck voor al je beurs related zaken? Goedkoop plus een zeer mooie en uitgebreide website.
Och, maakte er 28 euro winst op. Dan haal je de transactie kosten er wel uit hoor.quote:Op donderdag 21 februari 2008 15:37 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Dan kom je toch nooit aan je transactiekosten!?
Dat is verboden! tenzij ze het volgende week ondekt wordtquote:Op donderdag 21 februari 2008 15:54 schreef JimmyJames het volgende:
Maja mss komen ze wel met een afschrijving over een week net zoals CS?
Ik koop liever non-financiele afgestrafte aandelen.
Dat klopt.quote:Op donderdag 21 februari 2008 13:04 schreef Mr.J het volgende:
Volgens mij kan Binck je gehele porto kostenloos overzetten, mits genoteerd aan de AEX/Euronext.
Een paar regels uit Graham's The Intelligent Investor:quote:Op donderdag 21 februari 2008 22:21 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Pfff wanneer gaan we nu eindelijk weer eens naar beneden..... Sta te trappelen om in de stappen in twee trackers maar dan moet eerst de DJ STOXX op ongeveer 3000 staan en de S&P 500 op ongeveer 1300.... Misschien toch maar voorzichtig instappen maar jah dat sluit niet aan bij mijn long term strategy !
Maw. -> een markt slingert altijd tussen overdreven pessimisme en onhoudbaar optimisme -> laat je niet beïnvloeden door de anderen...quote:And Back in the spring of 1720, Sir Isaac Newton owned shares in the South Sea Company, the hottest stock in England. Sensing that the market was getting out of hand, Newton dumped his shares, pocketing a 100% profit (7000), but just months later, swept up in the wild enthousiasm of the market. Newton jumped back in at a much higher price and lost 20.000.
Exp. dagquote:Op donderdag 21 februari 2008 23:01 schreef Mr.J het volgende:
Morgen gooi ik iig KPN er grotendeels uit. Die turbo's met stoploss van 12,- liggen er niet prettig bij.
Bij ING al mijn winst genomen op 90% rendement. Maybe dat ik er morgen weer instap, maar de futures staan er niet zo goed bij, dus gok op rode cijfers en maandag een mooi instapmoment om die 457 te breken en door te stomen naar de 480.
Beren mogen morgen even de dag hebben, daarna svp weer lekker aan de ketting.
Zijn die structured products zoals turbo's nou echt die moeite waard? Kan je (of iemand anders) leesvoer aanraden waar die wat complexere beleggingsproducten helder uitgelegd worden met hun specieke voor- en nadelen. Het hoeft niet noodzakelijk in Jip- en Janneke-taal te zijn.quote:Op donderdag 21 februari 2008 19:07 schreef SeLang het volgende:
Een turbo is trouwens geen gewone derivative zoals iemand hierboven schreef maar een 'structured product'. De uitgevende bank verdient dik aan de financieringsrente die hoger ligt dan de gewone marktrente.
In optie- en future prijzen zit ook een rentecomponent ingebouwd maar dat is de 'gewone' marktrente. Daar zit geen bank tussen die eraan verdient.
Als je even googled dan vind je wel wat info. ABN-AMRO had vroeger ook de nodige uitleg over turbos op hun website, inclusief een turbo-calculator.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 22:15 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Zijn die structured products zoals turbo's nou echt die moeite waard? Kan je (of iemand anders) leesvoer aanraden waar die wat complexere beleggingsproducten helder uitgelegd worden met hun specieke voor- en nadelen. Het hoeft niet noodzakelijk in Jip- en Janneke-taal te zijn.
Yep.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 10:09 schreef henkway het volgende:
maandag weer up
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |