abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56121383

Euro/Dollar

Euro/Dollar - dag

Yen/Dollar:

DJ

DJ - dag

AEX

AEX - dag

AEX/DJ

Hang Seng

Hang Seng - dag

En we eindigden met een vrolijke noot van neok :
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 21:18 schreef SeLang het volgende:

Het kan weleens zo zijn dat een forse renteverlaging juist de impotentie van de FED gaat aantonen. En wie kan de beurs dan nog redden? Misschien gaat nu eindelijk gebeuren van volgens economische wetten zou moeten gebeuren, of gaan we een echte crisis nog één keer uitstellen? Ik zie de komende weken met veel belangstelling tegemoet.
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 07:29 schreef neok het volgende:

Volgens de VRT radio daarnet: Bush

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Handige links:
http://finance.google.com/finance
http://finance.yahoo.com/
http://www.iex.nl/

[ Bericht 8% gewijzigd door Drugshond op 30-01-2008 09:17:13 ]
  vrijdag 18 januari 2008 @ 09:38:17 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56122322
quote:
Philips krijgt afwaardering Lehman
18 Jan 08, 08:41
AMSTERDAM (ANP-AFX) - Het aandeel Philips kreeg vrijdag een afwaardering van analisten van Lehman Brothers. De Amerikaanse zakenbank verlaagde het aandeel naar underweight van overweight. Dat heeft een handelaar van Eureffect vrijdag gezegd.

Lehman Brothers schroefde verder het koersdoel van Philips omlaag naar 21 euro. Ervoor stond het koersdoel op 33,50 euro. Donderdag sloot Philips op de Amsterdamse beurs op 25,50 euro.
Een afwaardering van 33,50 naar 21,00 . Niet dat die afwaardering boeit op zich, maar het is weer eens een mooie illustratie hoeveel waarde je moet hechten aan advies van analysten/ banken.

Al die koersdoelen en andere onzin zijn gewoon een manier voor een bank om zich te profileren. Als de koersen stijgen zie je heel vaak achter elkaar kleine bijstellingen naar boven zodat de bank zich weer even kan profileren en laten zien hoe goed ze het opwaards potentieel wel niet voorspellen. Als het de andere kant op gaat staat de bank natuurlijk voor lul dus kunnen ze beter in één keer een grote bijstelling doen en hopen dat het daarbij blijft.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 januari 2008 @ 09:43:43 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56122426
quote:
Aegon bevriest beleggingsfondsVRIJDAG 18 JANUARI 2008, 08:56

LONDEN (ANP-AFX) - De verzekeraar Aegon belet investeerders hun geld weg te halen uit het Beleggingsfonds Scottish Equitable Property. Aegon heeft de maatregel genomen omdat een groot aantal mensen zich uit het fonds wil terugtrekken wegens de onrust over de Amerikaanse hypotheekmarkt.

Een Britse woordvoerder van Aegon bevestigde vrijdag de maatregel, naar aanleiding van een artikel in de zakenkrant Financial Times.

Het Scottish Equitable fonds is ongeveer 2,7 miljard Euro waard. Aegon heeft investeerders gezegd dat ze minstens een half jaar moeten wachten voordat ze hun geld uit het fonds kunnen terugtrekken. Reguliere uitbetalingen zoals aan gepensioneerden, of bij overlijden, blijft het fonds wel doen. Bij Aegon in Nederland was nog niemand bereikbaar voor commentaar.

Belegger.nl
Je geld niet kunnen terugtrekken uit de UK property bubble
De moraal: hou je kapitaal maar in eigen beheer
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 januari 2008 @ 10:40:31 #4
11952 SpiceWorm
 bla-bla bla-bla
pi_56123560
En dan heb ik nog m'n laatste vraag; wat is dan het verschil tussen AMD en Ahold? Waarom zijn er toen wel aandelen gekocht? Ahold had toen toch ook wel een beetje z'n kansen verspeeld.
pi_56127446
AEX weer ruim in de min, terwijl de futs dik hoger staan (1,2% voor S&P en Nasdaq).
De CAC staat hoger, de FTSE zelfs meer dan een procent, en de DAX onveranderd.
En dat alles door de financials die op het Damrak ineens hard gedumpt worden, met name ING... iets aan de hand daar?
pi_56131411
DJ en Nasdaq omhoog, verwachtingen naar Bush toe neem ik aan. Hopelijk fuckt 'm 't niet weer eens opnieuw up want dan gaan we volgens mij nog wat zien.
pi_56132134
Zal hij zeker niet doen. Bush zal een stimulerend praatje gaan houden. Een beurscrash kan hij er niet ook nog eens bijhebben, zijn presidents-cv is al niet zo chic
pi_56132454
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 10:40 schreef SpiceWorm het volgende:
En dan heb ik nog m'n laatste vraag; wat is dan het verschil tussen AMD en Ahold? Waarom zijn er toen wel aandelen gekocht? Ahold had toen toch ook wel een beetje z'n kansen verspeeld.
Ik weet niet veel van AMD. Maar het zijn bijvoorbeeld andere tijden, . Er was toen geen kredietcrisis en een groot opwaarts potentieel. Voor de rest is Ahold een heel ander aandeel, zij hadden destijds bijvoorbeeld veel vastgoed in bezit volgens mij. Ik weet niet meer of de fraude heel erg meeviel, ik ben destijds pas na de emissie ingestapt, omdat ik toen veel licht aan de horizon zag, daarvoor vond ik het ook erg link. Bij KPN was ik al overtuigd dat het goed zou komen voor ze hun bodem hadden bereikt, daar ben ik echt onderin ingestapt, dat was 3 weken na 9/11.

Nb, wat er met ING aan de hand is vandaag weet ik ook niet. Onder andere omstandigheden was ik vandaag ingestapt, nah eigenlijk vorige week al, .
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_56137347
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 09:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een afwaardering van 33,50 naar 21,00 . Niet dat die afwaardering boeit op zich, maar het is weer eens een mooie illustratie hoeveel waarde je moet hechten aan advies van analysten/ banken.

Al die koersdoelen en andere onzin zijn gewoon een manier voor een bank om zich te profileren. Als de koersen stijgen zie je heel vaak achter elkaar kleine bijstellingen naar boven zodat de bank zich weer even kan profileren en laten zien hoe goed ze het opwaards potentieel wel niet voorspellen. Als het de andere kant op gaat staat de bank natuurlijk voor lul dus kunnen ze beter in één keer een grote bijstelling doen en hopen dat het daarbij blijft.
Mijn gedachten exact. Het enige koersdoel van ze dat steeds gehaald werd was TomTom, maar de rest was pure onzin.
pi_56137405
Binck
Geef mij maar Amsterdam
pi_56138236
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 15:59 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik weet niet veel van AMD. Maar het zijn bijvoorbeeld andere tijden, . Er was toen geen kredietcrisis en een groot opwaarts potentieel. Voor de rest is Ahold een heel ander aandeel, zij hadden destijds bijvoorbeeld veel vastgoed in bezit volgens mij. Ik weet niet meer of de fraude heel erg meeviel, ik ben destijds pas na de emissie ingestapt, omdat ik toen veel licht aan de horizon zag, daarvoor vond ik het ook erg link. Bij KPN was ik al overtuigd dat het goed zou komen voor ze hun bodem hadden bereikt, daar ben ik echt onderin ingestapt, dat was 3 weken na 9/11.

Nb, wat er met ING aan de hand is vandaag weet ik ook niet. Onder andere omstandigheden was ik vandaag ingestapt, nah eigenlijk vorige week al, .
Ik wou van de week instappen (ik en vele anderen) maar toch niet gedaan.. vandaag m'n kans gepakt maar ben nu al een stuk minder enthousiast.

Reden van daling:

CEO verklaarde enige tijd geleden dat ze helemaal geen last hebben van de hyp. crisis maar nu gaan de geruchten dat ze toch in die rommelhypotheken zitten..oftewel blootstelling aan semi risicovolle hypotheken, dat klinkt niet goed!

Zou erg jammer zijn als die CEO heeft gelogen

Ps. wel leuk dat het hier wat actief is geworden
  vrijdag 18 januari 2008 @ 20:02:54 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56138394
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 10:40 schreef SpiceWorm het volgende:
Hoewel ik me (nog) niet zo heb verdiept in AMD zijn het twee totaal verschillende situaties. Ik zie beide situaties als volgt. Bij Ahold speelden er voornamelijk de volgende zaken (fundamenteel en markttechnisch)

Fundamenteel
1) Ahold had bepaalde 'sideletters' waaruit bleek dat er geen volledige zeggenschap was over één van de deelnemingen verzwegen aan de accountant. Het misleiden van een accountant is een zwaar misdrijf en dit was ook de directe reden voor het aftreden van CEO Cees van de Hoeven en CFO Michiel Meurs. Dit is ook de reden waarom er een tijdje geleden rechtzaken waren tegen deze personen. Hoewel strafrechtelijk een zeer ernstig iets was het een niet-materieel probleem. Het had geen invloed op de winst en er was geen geld verdwenen.

2) Er was een grote Fraude ontdekt bij US Foodservice dat een paar jaar eerder door Ahold was gekocht. Deze fraude liep op tot bijna $ 1 miljard. Het had ook tot gevolg dat alle jaarrekeningen tot een paar jaar terug moesten worden bijgesteld want de winst die daarin was gerapporteerd was in werkelijkheid dus veel lager. Daarnaast ontstond er een acuut financieel probleem, want......

3) Ahold had een enorme schuldenlast opgebouwd ten gevolge van alle overnames die in de voorbije jaren waren gepleegd. Dit was de belangrijkste reden waarom Ahold bijna op de fles ging. Ook zonder die fraude was Ahold uitiendelijk in de problemen gekomen (zei het minder erg).

Markttechnisch
4) Door het bovenstaande werd Ahold downgraded tot 'junk' en moesten pensioenfondsen en andere beleggingsinstellingen gedwongen Ahold verkopen (ongeacht de koers) omdat zei per hun eigen statuten geen beleggingen mogen hebben met 'junk' rating. Dit gaf een enorme neerwaardse druk op de koers.

5) Het nieuws viel in een zeer slechte markt. De AEX was voor het bekend worden van het nieuws al in vrije val en stond dicht bij het dieptepunt van 218 (ik meen dat het toen iets van 250 was).

6)Schuldencrisis was in die dagen een wijdverspreid probleem (denk ook aan Getronics, KPN, etc) en na De Grote Daling waren er domweg weinig mensen te vinden die nog geld in zoiets wilden steken. Ook dat drukt natuurlijk de koers.

Waarom dan gekocht?
a) Bij bekend worden van de fraude was het acute faillissement al afgewend. De fraude werd op donderdag bekend en Ahold kreeg toestemming van de Beurs om dit nieuws nog even stil te houden zodat er over het weekend met een consortium van banken aan een overbruggingskrediet kon worden gewerkt. Bij bekendmaking op maandag had een consortium van banken zich al gecommiteerd aan een overbruggingskrediet van enkele honderden miljoenen zodat er een half jaar de tijd was om met een definitieve oplossing te komen. Overigens heb ik na de bekendmaking nog 3 weken gewacht. Er was zoveel in de pers over de Ahold crisis dat ik verwachte dat als er nog ergens een lijk in de kast zat, dat er binnen die tijd wel een insider daarmee naar buiten zou komen. Er kwamen echter geen nieuwe grote dingen aan het licht.

b) Ahold was afgezien van US Foodservice een bedrijf dat operationeel gewoon goed draaide. Het was een geldmachine, maar wel eentje met een schuldenprobleem. Keek je echter naar de waarde door de onderdelen op te tellen dan kwam je op een waarde die zeker 2-3x hoger was dan de actuele koers.

c) En dit is het belangrijkste: Het was een oplosbaar probleem. Als je een geldmachine hebt met een grote schuld, dan doe je een kapitaalinjectie. Dit was bij Ahold eenvoudig te bewerkstelligen met een emissie. Natuurlijk krijg je daarmee een enorme aandelenverwatering en neemt de waarde per aandeel sterk af, maar je kon van tevoren inschatten hoeveel geld er ongeveer nodig was en uitrekenen hoeveel verwatering dat dan gaf en wat na de emissie een fair value per aandeel was. Ik had zelf een emissie van 2-3 miljard ingecalculeerd. Het werd 2,8 miljard.

Er is nog veel meer over te schrijven maar deze post is al veel te lang
Nu AMD (waar ik dus weinig over weet):

De problemen zitten vooral in de technologische achterstand die ze hebben op Intel. Bot gezegd heeft de AMD high end ongeveer dezelfde performance als Intel low-end. De marktprijzen voor gelijke performance moeten gelijk zijn en daardoor zijn de marges van AMD slecht en niet genoeg om de investeringen en R&D terug te verdienen.

Een andere reden is de dure overname van ATI. Het is maar af te wachten of dat zich gaat terugbetalen.

In tegenstelling tot de Ahold situatie zie ik voor AMD niet direct een oplossing. Bij Ahold kon je de oplossing zo uitdokteren, maar bij AMD dus niet. Misschien komen ze over een paar jaar met prachtige producten die at par zijn met Intel, misschien ook niet. Daarnaast is dit ook nog eens een zeer cyclische markt (in tegenstelling tot supermarkten: eten is niet het eerste waarop je bezuinigt).

Ik hoop maar dat ik dit niet voor niets heb getypt. Er is natuurlijk geen hond die zo'n lange post gaat lezen
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 januari 2008 @ 20:15:05 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56138766
"Bush Backs $145 Billion Economic Plan"

As we speak:
Dow Jones: -0,50%
S&P500: -0,78%
Nasdaq: -0,25%

Eerste truuk mislukt
Nu kijken of de FED nog iets voor elkaar krijgt.

Interessante tijden
Mijn reisverslagen
pi_56139128
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 20:15 schreef SeLang het volgende:
"Bush Backs $145 Billion Economic Plan"

As we speak:
Dow Jones: -0,50%
S&P500: -0,78%
Nasdaq: -0,25%

Eerste truuk mislukt
Nu kijken of de FED nog iets voor elkaar krijgt.

Interessante tijden
Haha nog zat tijd.. PPT komt eraan
  vrijdag 18 januari 2008 @ 20:40:28 #15
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_56139537
Wat een uitslag weer.

Betreffend AMD koop dan eerder Intel als de sluipende crash voorbij is, dan heb je tenminste een winnaar.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 18 januari 2008 @ 20:43:04 #16
18079 neok
all the way
pi_56139640
Bush

Bernanke

Buenos dias Tristeza
  vrijdag 18 januari 2008 @ 20:49:59 #17
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_56139844
#Mompelt iets over het bestrijden van symptomen ipv van dat andere....
  zondag 20 januari 2008 @ 00:30:03 #19
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_56168189
Puur koffiedik kijken natuurlijk maar wat zien jullie volgende week gebeuren?

Ik: het zou me niet verbazen als we vrijdag op 430 staan of nog lager. Een echt herstel acht ik onwaarschijnlijk hoewel maandag wel eens een klein plusje zou kunnen laten zien.
  zondag 20 januari 2008 @ 01:02:21 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56168793
Puur koffiedik kijken idd.
Toch zie ik komende week wat (tijdelijk) herstel:
- Wallstreet is dicht op maandag. Meestal gaat de AEX op die dagen omhoog.
- De druk van de optie expiratie is weg
- Markt is op korte termijn oversold.
Mijn reisverslagen
pi_56170049
quote:
Op zondag 20 januari 2008 01:02 schreef SeLang het volgende:
Puur koffiedik kijken idd.
Toch zie ik komende week wat (tijdelijk) herstel:
- Wallstreet is dicht op maandag. Meestal gaat de AEX op die dagen omhoog.
- De druk van de optie expiratie is weg
- Markt is op korte termijn oversold.
Dat dus. Maandag (Wall Street dicht) en dinsdag (herstel Wall Street) fors herstel. Misschien woensdag ook.
  zondag 20 januari 2008 @ 11:21:48 #22
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_56172928
Ik zit al een tijdje te denken om een account bij Binckbank te openen en mijn spaarcenten (die ik de komende jaren niet nodig heb) in een tracker te steken (iShares). Zou dit een goed moment zijn, of duikelt de AEX waarschijnlijk nog wel verder naar beneden? En is een AEX tracker wel de beste keus? Een amerikaanse tracker vind ik link, omdat je dan ook valuta risico hebt e.d., maar misschien dat er andere Europese trackers zijn die het over het algemeen beter doen?
  zondag 20 januari 2008 @ 11:58:28 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56173569
quote:
Op zondag 20 januari 2008 11:21 schreef Lente_ninja het volgende:
Ik zit al een tijdje te denken om een account bij Binckbank te openen en mijn spaarcenten (die ik de komende jaren niet nodig heb) in een tracker te steken (iShares). Zou dit een goed moment zijn, of duikelt de AEX waarschijnlijk nog wel verder naar beneden? En is een AEX tracker wel de beste keus? Een amerikaanse tracker vind ik link, omdat je dan ook valuta risico hebt e.d., maar misschien dat er andere Europese trackers zijn die het over het algemeen beter doen?
Heel verstandig om het valuta risico mee te nemen in je overwegingen. Als je toekomst in de EU ligt kun je beter beleggen in euro gedenomineerde waarden.

AEX zit wel erg zwaar in financials en is daarom wat risicovoller dan een wat bredere Europese index (bijvoorbeeld IShares SP EUR 350). Aan de andere kant kan het herstel dan ook wat sneller gaan. Aan jou de keus. Op de website van IShares kun je wel vinden wat de sector verdeling is van de diverse ETF's.

Als je toch wat internationaal wilt spreiden kun je ook bijvoorbeeld 70% in een brede Europese tracker stoppen (bijv IShares SP EUR 350) en 30% in een Amerikaanse tracker (bijv SPY. Dat is een S&P500 ETF. Meest verhandelde 'aandeel' ter wereld met zeer lage kosten - ik dacht <0,1%).

Mijn eigen 'preliminary' plan (voor als het moment daar is) is een verdeling 70% EU en 30% USA verspreid over verschillende sectoren. Waarschijnlijk koop ik wel losse aandelen (totaal ~100 stuks) omdat het een vrij grote portefeuille is dus de transactiekosten zijn voor mij toch laag. Ik zou dan een over-weging geven aan op dat moment relatief goedkope (k/w) aandelen. Ook zou ik de weging voor USA zwaarder maken mocht de US$ significant verder dalen en zo profiteren van de verhoogde koopkracht van de euro.

Momenteel vind ik de markt echter nog veel te duur. Ook het feit dat de recente dalingen orderlijk verlopen en er totaal geen sprake lijkt te zijn van enige paniek suggereert dat de 'once in a lifetime buying opportunity' nog niet is aangebroken.

Edit: ik zie net dat IShares SP EUR 350 ook nogal zwaar in financials zit. Hoeft niet slecht te zijn natuurlijk, want de waardering daarvan is relatief laag dus op de bodem zou je daarin een over-weging willen hebben.

Top Sectors as of 1/18/2008
26.84% Financials
10.23% Energy
9.81% Consumer Staples
8.91% Materials
8.77% Industrials
8.08% Health Care
8.06% Telecommunication Services
7.99% Utilities
7.83% Consumer Discretionary
3.19% Information Technology

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 20-01-2008 12:12:43 ]
Mijn reisverslagen
pi_56173690
quote:
Hangt natuurlijk van je beleggingshorizon af. Op korte termijn zou dit best een goed instapmoment kunnen zijn. Als je echter aan een tracker zit te denken geeft dat al aan dat je weinig risico wil nemen. Daarom zou ik zelf nog even afwachten.
  zondag 20 januari 2008 @ 12:14:03 #25
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_56173870
SeLang: Tja, daar heb je ook weer een punt. Ik weet niet of ik het wel zo'n lekker idee vind om bijna al m'n geld in één of twee sectoren te stoppen. Dat deden mensen vroeger ook met internet aandelen en we weten allemaal hoe dát is afgelopen... Een europatracker is dan idd verstandiger

Amerikaanse aandelen... tja, ik weet het niet hoor. Ik denk dat ik de uitslag van de verkiezingen even afwacht. Als we met een 'Bush 2.0' te maken krijgen, heb ik niet veel hoop voor de dollar.
  zondag 20 januari 2008 @ 12:26:33 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56174117
quote:
Op zondag 20 januari 2008 12:14 schreef Lente_ninja het volgende:
SeLang: Tja, daar heb je ook weer een punt. Ik weet niet of ik het wel zo'n lekker idee vind om bijna al m'n geld in één of twee sectoren te stoppen. Dat deden mensen vroeger ook met internet aandelen en we weten allemaal hoe dát is afgelopen... Een europatracker is dan idd verstandiger

Amerikaanse aandelen... tja, ik weet het niet hoor. Ik denk dat ik de uitslag van de verkiezingen even afwacht. Als we met een 'Bush 2.0' te maken krijgen, heb ik niet veel hoop voor de dollar.
Als je je niet comfortabel voelt met USA aandelen, doe het dan gewoon niet en blijf bij een Europese tracker

Ik raad je wel aan om even te bestuderen wat de holdings zijn. Ik zit net even twee ETFs te vergelijken: S&P Europe 350 en MSCI Netherlands. Als je kijkt naar de sectoren dan zie je dit:

S&P 350 Europe:
26.84% Financials
10.23% Energy
9.81% Consumer Staples
8.91% Materials
8.77% Industrials
8.08% Health Care
8.06% Telecommunication Services
7.99% Utilities
7.83% Consumer Discretionary
3.19% Information Technology

MSCI Netherlands:
Top Sectors as of 12/31/2007
25.64% Financials
23.49% Consumer Staples
19.43% Industrials
9.77% Consumer Discretionary
8.05% Materials
6.79% Telecommunication Services
4.09% Information Technology
3.43% S-T Securities
2.76% Energy

Maar als ik nu kijk naar de top holdings....

S&P 350 Europe:
Top Holdings *(Daily) as of 1/18/2008
2.42% BP PLC
2.18% TOTAL SA
2.16% VODAFONE GROUP PLC
2.08% HSBC HOLDINGS PLC
2.04% NESTLE SA-REG
1.85% TELEFONICA SA
1.76% E.ON AG
1.71% NOVARTIS AG-REG
1.63% GLAXOSMITHKLINE PLC
1.60% ROYAL DUTCH SHELL PLC-A SHS

MSCI Netherlands:
Top Holdings *(Monthly) as of 12/31/2007
17.18% ING GROEP NV-CVA
13.94% UNILEVER NV-CVA
11.26% PHILIPS ELECTRONICS NV
6.79% KONINKLIJKE KPN NV
5.02% AKZO NOBEL
4.88% REED ELSEVIER NV
4.86% KONINKLIJKE AHOLD NV
4.85% AEGON NV
4.82% TNT NV
4.69% HEINEKEN NV

Nu is meteen duidelijk waarom ik NIET in de MSCI Netherlands zou willen zitten: zoals je kunt zien zit ruim 42% van het kapitaal in slechts 3 aandelen! Als ING omvalt ben je de lul! Daarentegen is bij de S&P Europe 350 de grootste holding slechts 2,42%. Blijft wel het probleem dat je erg zwaar in financials zit. Maar goed, die indices zijn nu eenmaal gewogen naar marktkapitalisatie en de financials zijn een zeer grote sector. Misschien toch nog even verder kijken...

Je ziet dat de Amerikaanse S&P500 wat evenwichtiger is verdeeld:

S&P500
16.96% Financials
16.26% Information Technology
13.02% Health Care
12.46% Energy
11.41% Industrials
10.71% Consumer Staples
8.48% Consumer Discretionary
3.75% Utilities
3.43% Telecommunication Services
3.31% Materials

[ Bericht 5% gewijzigd door SeLang op 20-01-2008 12:32:04 ]
Mijn reisverslagen
  zondag 20 januari 2008 @ 12:50:06 #27
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_56174746
Bijna de helft van je kapitaal in drie aandelen stoppen... Die AEX tracker laat ik maar even links liggen denk ik

Tja, de afweging is nu eigenlijk tussen twee risico's: of het risico van één sector die naar verhouding erg zwaar mee zal wegen, of het risico van beleggen in een andere valuta. Met die eerste ben ik comfortabeler, dus het word een europa tracker... en dan mezelf natuurlijk over 10 jaar voor het hoofd slaan als de dollarkoers spontaan explodeert . Maar ja, dat heb je altijd. Achteraf, hé?
  zondag 20 januari 2008 @ 13:21:28 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56175573
quote:
Op zondag 20 januari 2008 12:50 schreef Lente_ninja het volgende:
Bijna de helft van je kapitaal in drie aandelen stoppen... Die AEX tracker laat ik maar even links liggen denk ik

Tja, de afweging is nu eigenlijk tussen twee risico's: of het risico van één sector die naar verhouding erg zwaar mee zal wegen, of het risico van beleggen in een andere valuta. Met die eerste ben ik comfortabeler, dus het word een europa tracker... en dan mezelf natuurlijk over 10 jaar voor het hoofd slaan als de dollarkoers spontaan explodeert . Maar ja, dat heb je altijd. Achteraf, hé?
Btw: dat S&P500 holdings lijstje postte ik ter vergelijking van de spreiding, niet als alternatief (want US$ en dat wil jij niet).

MSCI Netherlands is niet hetzelfde als AEX. Hieronder de holdings van de AEX ETF:

% PCF Naam Marktkoers Land Basis valuta Sector
19,30 ROYAL DUTCH SHELL PLC-A SHS 26,20 Netherlands EUR Oil And gas
13,94 ING GROEP NV-CVA 24,86 Netherlands EUR Financials
10,04 ARCELORMITTAL 42,62 Netherlands EUR Basic Materials
9,76 UNILEVER NV-CVA 22,59 Netherlands EUR Consumer Goods
7,47 PHILIPS ELECTRONICS NV 25,65 Netherlands EUR Consumer Goods
6,30 FORTIS 16,02 Netherlands EUR Financials
4,60 KONINKLIJKE KPN NV 12,47 Netherlands EUR Telecommunications
4,50 AEGON NV 10,97 Netherlands EUR Financials
3,52 AKZO NOBEL 48,99 Netherlands EUR Basic Materials
3,27 KONINKLIJKE AHOLD NV 8,14 Netherlands EUR Consumer Services
2,91 TNT NV 24,77 Netherlands EUR Industrials
2,52 HEINEKEN NV 40,00 Netherlands EUR Consumer Goods
2,26 REED ELSEVIER NV 12,13 Netherlands EUR Consumer Services
2,13 ASML HOLDING NV 17,80 Netherlands EUR Technology
1,64 WOLTERS KLUWER 20,54 Netherlands EUR Consumer Services
1,38 KONINKLIJKE DSM NV 28,78 Netherlands EUR Basic Materials
0,87 UNIBAIL-RODAMCO 146,51 France EUR Financials
0,73 VEDIOR NV-CVA 16,80 Netherlands EUR Industrials
0,61 HAGEMEYER NV 4,69 Netherlands EUR Industrials
0,61 SBM OFFSHORE NV 17,56 Netherlands EUR Oil And gas
0,50 TOMTOM 36,81 Netherlands EUR Technology
0,48 UNIBAIL-RODAMCO 146,82 Netherlands EUR Financials
0,41 RANDSTAD HOLDING NV 26,90 Netherlands EUR Industrials
0,19 CORPORATE EXPRESS 4,07 Netherlands EUR Industrials
0,05 ARCELORMITTAL 42,63 France EUR
0,00 FORTIS -STRIP VVPR 0,01 Belgium EUR

Maar ook hier veel invloed van slechts enkele fondsen. 19,3% Royal dutch geeft natuurlijk wel wat stabilisatie (volgens mij zit die niet in de MSCI Netherlands omdat RD sinds een paar jaar officieel een UK fonds is).

je kunt ook zelf een index maken waarbij je in gelijke delen bijvoorbeeld 20 aandelen koopt verspreid over verschillende sectoren. Dan heb je een betere spreiding dan veel indexfondsen. Je ziet dat sommige indextrackers helemaal niet zo'n goede spreiding hebben. Deze benadering heeft natuurlijk wel hogere kosten als je maar een kleine portefeuille hebt.

In jouw geval is die S&P Europe 350 een goede keuze.
Mijn reisverslagen
  zondag 20 januari 2008 @ 13:36:16 #29
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_56175998
I ga idd vooral voor een tracker omdat ik niet zo gek veel te besteden heb (1000 euro kan ik missen... maar ik spaar nog wel even door) en ik anders mijn hele rendement zie verdampen in transactiekosten. Daarnaast schijnen trackers beter te presteren dan de meeste beleggingsfondsen en zijn de beheerskosten laag. Dat leek me dus in mijn geval verstandiger

Nu alleen nog wachten op een mooi instapmoment. Voor mijn gevoel kunnen de koersen nog wel flink omlaag, zeker met alle paniek rond een recessie in Amerika.
  zondag 20 januari 2008 @ 13:47:49 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56176321
Ik zie net dat de IShares Europe 350 in New York staat genoteerd en niet in Amsterdam.
Misschien kun je dan beter de IShares MSCI Europe nemen. Wel lage handelsvolumes dus niet geschikt voor actief handelen (maar OK voor buy&hold).
Ik kan even geen lijst met de totale holdings vinden maar kwa sectoren % lijkt het bijna hetzelfde en de grootste holdings zijn ook maar 2%.

[ Bericht 12% gewijzigd door SeLang op 20-01-2008 13:56:23 ]
Mijn reisverslagen
  zondag 20 januari 2008 @ 14:09:13 #31
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_56177020
quote:
Op zondag 20 januari 2008 13:47 schreef SeLang het volgende:
Ik zie net dat de IShares Europe 350 in New York staat genoteerd en niet in Amsterdam.
Misschien kun je dan beter de IShares MSCI Europe nemen. Wel lage handelsvolumes dus niet geschikt voor actief handelen (maar OK voor buy&hold).
Ik kan even geen lijst met de totale holdings vinden maar kwa sectoren % lijkt het bijna hetzelfde en de grootste holdings zijn ook maar 2%.
Buy & hold is het plan

Vraag ik me alleen nog één ding af: wat is beter? Vijf jaar lang steeds 1000 euro investeren (wat ik nu per jaar opzij kan leggen), of alles oppotten en over vijf jaar het in een keer ertegenaan gooien? Met methode één vang ik koersschommelingen beter op en staat mijn geld langer vast, maar dan ben ik wel vijf keer transactie kosten kwijt. Als we even uitgaan voor het gemak van 50 euro totaal, dan ben ik al wel 1% van m'n inleg kwijt .
  zondag 20 januari 2008 @ 14:17:55 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56177250
quote:
Op zondag 20 januari 2008 14:09 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Buy & hold is het plan

Vraag ik me alleen nog één ding af: wat is beter? Vijf jaar lang steeds 1000 euro investeren (wat ik nu per jaar opzij kan leggen), of alles oppotten en over vijf jaar het in een keer ertegenaan gooien? Met methode één vang ik koersschommelingen beter op en staat mijn geld langer vast, maar dan ben ik wel vijf keer transactie kosten kwijt. Als we even uitgaan voor het gemak van 50 euro totaal, dan ben ik al wel 1% van m'n inleg kwijt .
Gezien het feit dat de markt over het algemeen niet is te voorspellen zou ik voor optie 1 gaan. Soms koop je dan te hoog en soms juist heel laag, maar dat middelt zich dus uit. Die 1% transactiekosten kun je uitsmeren over de jaren dat je de aandelen hebt, dus voor een buy&hold scenario zou ik me er geen zorgen over maken.
Mijn reisverslagen
  zondag 20 januari 2008 @ 14:40:23 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56177923
quote:
Ik zit al een tijdje te denken om een account bij Binckbank te openen
Je kan die Binck rekening trouwens via mij openen.
Als je dat voor 31 januari doet dan krijgen we beiden €100 korting op onze transactiekosten

Mail me maar op andromeda2008@btinternet.com
Mijn reisverslagen
  zondag 20 januari 2008 @ 14:46:58 #34
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_56178089
quote:
Op zondag 20 januari 2008 14:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je kan die Binck rekening trouwens via mij openen.
Als je dat voor 31 januari doet dan krijgen we beiden €100 korting op onze transactiekosten

Mail me maar op andromeda2008@btinternet.com
Nice!

Maar omdat ik nog even wil wachten met instappen... moet ik ook iets betalen als ik geen gebruik maak van m'n account?
  zondag 20 januari 2008 @ 14:52:08 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56178231
quote:
Op zondag 20 januari 2008 14:46 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Nice!

Maar omdat ik nog even wil wachten met instappen... moet ik ook iets betalen als ik geen gebruik maak van m'n account?
Nope
"Er is geen tijdslimiet verbonden aan deze transacties zodat u alle tijd en ruimte heeft om de gratis ¤ 100,- aan transactiekosten te benutten."
Mail me maar als je meer vragen hebt (andromeda2008@btinternet.com)
Mijn reisverslagen
  maandag 21 januari 2008 @ 10:13:04 #36
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56193417
Het gaat weer hard naar beneden vandaag. Ik twijfel of dit een goed instapmoment is. Ik heb een vaag gevoel dat we binnenkort te horen krijgen dat niet alleen de subprime hypothekenmartk in de VS is aangetast, maar dat het ook doorrot in de normale hypotheken.
  maandag 21 januari 2008 @ 10:38:06 #38
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_56193963
De koersen nemen wel een snoekduik zeg

Op zich wel gunstig voor mij, want ik wacht op een instapmoment
pi_56195804
quote:
Op maandag 21 januari 2008 10:38 schreef Lente_ninja het volgende:

Ik op een uitstap
  maandag 21 januari 2008 @ 12:16:40 #40
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_56196407
quote:

Ik zou nog even wachten hoor. Doe ik ook.
  maandag 21 januari 2008 @ 12:32:08 #41
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_56196773
quote:

same here
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_56197542
Ik wil ook instappen, moet alleen eens kijken waar ik mij op concentreer. Denk ICT aangezien mijn eigen marktkennis daarvan het grootste is.

Wilde afgelopen zomer ook al VMWare aandelen kopen, maar ja dat is niet weggelegd voor de plebs zoals ik
pi_56198158
422,4 oftewel -6,1% . Parijs al -7% .

Volgens rtlz lag op 422 zo'n beetje steun, als ie daar breekt kan het nog harder gaan .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  maandag 21 januari 2008 @ 13:35:31 #44
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_56198368
The sky is falling! The sky is falling!

Van mij mag het best
  maandag 21 januari 2008 @ 13:36:08 #45
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_56198382
quote:
Op maandag 21 januari 2008 13:27 schreef PietjePuk007 het volgende:
422,4 oftewel -6,1% . Parijs al -7% .

Volgens rtlz lag op 422 zo'n beetje steun, als ie daar breekt kan het nog harder gaan .
Dat TA-gelul van analisten heeft de laatste tijd wel bewezen van geen enkele waarde te zijn, dacht ik zo.
Op IEX trouwens nog een bijzonder treffende analyse:
quote:
Bedenk dat als een beurs er kans voor ziet om 6% te dalen zonder noemenswaardig slecht nieuws(PHILIPS viel mee)deze zelfde beurs in staat geacht moet worden om bij een onverwachte grote tegenvaller te gaan crashen.
@Lente_ninja Same here maar hopelijk blijft de echte economie wel overeind en gaan we niet terug naar de Dark Ages Wel moeilijk om steeds te verleiding te weerstaan in te stappen om de boot niet te missen. Omdat men nu al weken roept dat je morgen met de VOLLE MEP MOET INSTAPPEN, wacht ik nog rustig af op nog gunstigere koersen.
pi_56198422
quote:
Op maandag 21 januari 2008 13:36 schreef JimmyJames het volgende:
Dat TA-gelul van analisten heeft de laatste tijd wel bewezen van geen enkele waarde te zijn, dacht ik zo.
Voorlopig krijgen ze gelijk , 522.laag was 't dieptepunt en we gaan weer iets omhoog, momenteel 524was 't maar zo'n feest 424 .

[ Bericht 3% gewijzigd door PietjePuk007 op 21-01-2008 14:00:36 ]
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_56198617
quote:
Op maandag 21 januari 2008 13:37 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Voorlopig krijgen ze gelijk , 522.laag was 't dieptepunt en we gaan weer iets omhoog, momenteel 524 .
100 punten lager
  maandag 21 januari 2008 @ 15:20:47 #48
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56200544
De AEX is nu ongeveer 25% gedaald t.o.v. de recente top van 561,90 op 16-7-2007.

Zo'n daling komt vaker voor. Sinds 1980 heb ik de volgende dalingen van meer dan 20% kunnen ontdekken:

(ik geef de recente top, en daarbij het diepste dal + % daling)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
datum         stand aex    % daling
21-11-1980     45,72      
28-9-1981      35,34       -22,70%   

11-8-1987    129,80
10-11-1987     69,14       -46,73%   

17-8-1989     149,04
16-1-1991      98,75       -33,74%   

20-7-1998     597,01
5-10-1998     376,32       -36,97%   

4-9-2000     701,56
12-3-2003     218,44       -68,86%   

Als het echt slecht gaat, dan is 25% blijkbaar niet eens zo'n hele grote daling, en haalt de AEX makkelijk een min van meer dan 30%.

Ik blijf voorlopig nog even aan de zijlijn staan tot de over de 30% daling zijn.
pi_56200632
quote:
Op maandag 21 januari 2008 13:37 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Voorlopig krijgen ze gelijk , 522.laag was 't dieptepunt en we gaan weer iets omhoog, momenteel 524was 't maar zo'n feest 424 .
Als iedereen roept dat 422 een steun is zijn er vast wel wat mensen die gaan kopen als de koers toevallig er wat boven blijft hangen.

Iig, weer iemand waarom men amper TA doet op commodity en forex markten?
  maandag 21 januari 2008 @ 15:25:36 #50
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_56200653
quote:
Op maandag 21 januari 2008 10:13 schreef SjonLok het volgende:
Het gaat weer hard naar beneden vandaag. Ik twijfel of dit een goed instapmoment is. Ik heb een vaag gevoel dat we binnenkort te horen krijgen dat niet alleen de subprime hypothekenmartk in de VS is aangetast, maar dat het ook doorrot in de normale hypotheken.
Als ik het me goed herriner heeft het bankwezen in de VS vorige week ook een stuk 'veilige' hypotheken afgeschreven, onder het mom van schone lei. Daar zat ook een deel in waar ING pittig inzit, volgens mij was dat ook de reden dat ze vrijdag al zo flink onderuit gingen.

Maar ! Ik geniet, de zijlijn is tof.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_56200689
quote:
Op maandag 21 januari 2008 15:25 schreef elcastel het volgende:

[..]

Als ik het me goed herriner heeft het bankwezen in de VS vorige week ook een stuk 'veilige' hypotheken afgeschreven, onder het mom van schone lei. Daar zat ook een deel in waar ING pittig inzit, volgens mij was dat ook de reden dat ze vrijdag al zo flink onderuit gingen.

Maar ! Ik geniet, de zijlijn is tof.
Welke zijlijn? De groei in de EU neemt ook flink af dit jaar, oa door het gezeik met credit.
  maandag 21 januari 2008 @ 15:35:32 #52
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_56200825
quote:
Op maandag 21 januari 2008 15:27 schreef NightH4wk het volgende:
Welke zijlijn? De groei in de EU neemt ook flink af dit jaar, oa door het gezeik met credit.
Ik bedoel dat ik al een tijdje cash zit.
pi_56201332
Hei ho, hei ho, de turbo shorts geven me het weer kado!
Al die paniek, heerlijk, en die berichten bij dft forum
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_56202262
quote:
Op maandag 21 januari 2008 15:35 schreef elcastel het volgende:

[..]

Goed plan.
  maandag 21 januari 2008 @ 19:40:14 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56206215
quote:
Op maandag 21 januari 2008 15:24 schreef NightH4wk het volgende:

Iig, weer iemand waarom men amper TA doet op commodity en forex markten?
Dat is niet waar.
Ik denk zelfs dat de meerderheid van de commodity- en forex trades zijn gebaseerd op één of andere vorm van TA.
Mijn reisverslagen
  maandag 21 januari 2008 @ 19:42:02 #56
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56206269
quote:
Op maandag 21 januari 2008 15:35 schreef elcastel het volgende:

[..]

Hier 1/3 cash, 2/3 kortlopende staatsobligaties
Mijn reisverslagen
  maandag 21 januari 2008 @ 19:50:40 #57
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_56206458
Over (geen staats) obligatie's gesproken, dat nieuws over MBIA en AMBAC (-48%, -71%) vorige week is helemaal langs mij heen gegaan. Maar ja je hoort ook wel erg veel ellende momenteel.
  maandag 21 januari 2008 @ 20:09:54 #58
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56206964
quote:
Op maandag 21 januari 2008 15:20 schreef SjonLok het volgende:
De AEX is nu ongeveer 25% gedaald t.o.v. de recente top van 561,90 op 16-7-2007.

Zo'n daling komt vaker voor. Sinds 1980 heb ik de volgende dalingen van meer dan 20% kunnen ontdekken:

(ik geef de recente top, en daarbij het diepste dal + % daling)
[ code verwijderd ]

Als het echt slecht gaat, dan is 25% blijkbaar niet eens zo'n hele grote daling, en haalt de AEX makkelijk een min van meer dan 30%.

Ik blijf voorlopig nog even aan de zijlijn staan tot de over de 30% daling zijn.
Mooi lijstje.

Die daling van 1998 zit nog vers in mijn geheugen. Ik zie sterke parallelen met nu, al is naar mijn mening de fundamentele situatie nu veel ernstiger dan in 1998. Maar in 1998 was de markt wel veel meer overgewaardeerd dan nu het geval is. Misschien weegt dat tegen elkaar op.

In de zomer van 1998 Aegon zat op een k/w van 40 ofzo want "de winst gaat de komende 10 jaar elk jaar met 30% stijgen". Echt serieus, er waren analisten die dat schreven. ING zat daar wat onder maar was ook zeer duur (k/w ergens in de 20). Een paar maanden later regende het winstwaarschuwingen. De koers van ING ging door de helft!

Het waren memorabele dagen. Ik verloor 20k (gulden) op call opties ING. Die hadden eerst nog op 10k winst gestaan , terwijl een vriend van mij een TON verdiende door toevallig precies op de bodem voor een enorm bedrag put opties te schrijven. "Je bent gek!" hoor ik mezelf nog roepen. En hij was ook gek, want als het iets verder was gezakt had hij de margincalls nooit kunnen financieren en was ie failliet geweest. Maar in die dagen stond de bank ook nog veel meer toe dan tegenwoordig. Daar kan ik een andere keer nog wel eens over schrijven, er waren echt ongelovelijke dingen mogelijk. Die ton (en nog veel meer) was ie 2-3 jaar later overigens weer kwijt toen de dot.com bubble barstte. Terwijl ik juist binnenliep (puts ING op 9/11 )

Memories
Verliezen die toen dramatisch waren daar lach je nu om. En al die ervaringen die je hebt opgedaan betalen zich uiteindelijk terug als je er wijs mee omgaat. Dit is even om de mensen die de laatste dagen veel verloren hebben een hart onder de riem te steken.
Mijn reisverslagen
  maandag 21 januari 2008 @ 20:11:52 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56207017
quote:
Op maandag 21 januari 2008 19:50 schreef elcastel het volgende:
Over (geen staats) obligatie's gesproken, dat nieuws over MBIA en AMBAC (-48%, -71%) vorige week is helemaal langs mij heen gegaan. Maar ja je hoort ook wel erg veel ellende momenteel.
Is ook langs mij heengegaan.
Maar de kans dat de Nederlandse staat binnen 6 maanden geen geld meer heeft om obligaties af te lossen vind ik een acceptabel risico
Mijn reisverslagen
pi_56207506
quote:

Nog rustig even blijven wachten.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_56207575
quote:
Op maandag 21 januari 2008 20:09 schreef SeLang het volgende:

In de zomer van 1998 Aegon zat op een k/w van 40 ofzo want "de winst gaat de komende 10 jaar elk jaar met 30% stijgen". Echt serieus, er waren analisten die dat schreven. ING zat daar wat onder maar was ook zeer duur (k/w ergens in de 20). Een paar maanden later regende het winstwaarschuwingen. De koers van ING ging door de helft!
Dat van Aegon en die K/W stata me ook nog bij ja.

En Mbt ING, heb vanuit werkgeverspunt (van m'n vrouw dan) hier nog opties 12 Euro, maar ook ergens van 29 of zo en van alles er tussenin.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  maandag 21 januari 2008 @ 20:37:20 #62
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_56207645
Ik heb die tijden niet mee mogen maken. Ik zou een beleggingsclubje hebben, maar dat was al opgestart voor ik er erg in had en toen verdomde ik het om nog bij te springen. Dat ging (ook) helemaal mis, clubje ging stuk toen KPN klapte. En dat was waar ik net begon met beleggen.

Ik dacht na een aanslag als 9/11 kan het alleen maar omhoog, erger kan het niet. Het kon dus wel erger, want een anderhalf jaar later stonden we op 220 met de AEX, . Daar werd ik al voor gewaarschuwd en ik was het met die waarschuwingen eens, maar een dubbele dip, dat kende ik niet, dus bestond het niet.

Ik kwam deze trouwens nog tegen, omzetten vallen me wel tegen, maar ik moest er aan denken toen ik van het weekend las over al die mensen die dachten dat vandaag alles in 1 keer goed zou komen :

Nb : ik leer nog elke dag, maar je merkt wel dat de jaren zich uitbetalen
  maandag 21 januari 2008 @ 20:41:07 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56207729
Ik word helemaal blij als ik naar de Dow Jones futures en S&P500 futures kijk.
Zou er dan toch dit jaar nog een instapmoment komen?

Mijn reisverslagen
  maandag 21 januari 2008 @ 20:46:15 #64
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56207861
quote:
Op maandag 21 januari 2008 20:37 schreef elcastel het volgende:
[ afbeelding ]
Dit zijn inderdaad de instap niveaus
Mijn reisverslagen
  maandag 21 januari 2008 @ 20:47:40 #65
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_56207904
En nu even uitleg voor de n00bs, want ik maak weinig op uit je plaatje SeLang.
  maandag 21 januari 2008 @ 20:50:03 #66
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56207959
quote:
Op maandag 21 januari 2008 20:47 schreef SnuggLe het volgende:
En nu even uitleg voor de n00bs, want ik maak weinig op uit je plaatje SeLang.
Wallstreet is dicht, maar de futures lopen gewoon door.
En kijk eens hoeveel daar vanaf is sinds vrijdag...
Dow Jones futures staan nu op -520 punten en S&P op -59,75
Da's best ruig
Mijn reisverslagen
  maandag 21 januari 2008 @ 20:53:34 #67
3185 Adelante
To let it go now
pi_56208036
wallstreet opent morgen 700/800 lager dan?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_56208110
Ws te verwachten maar wat is dat trouwens voor een programma?
pi_56208779
quote:
Op maandag 21 januari 2008 20:37 schreef elcastel het volgende:
Ik kwam deze trouwens nog tegen, omzetten vallen me wel tegen, maar ik moest er aan denken toen ik van het weekend las over al die mensen die dachten dat vandaag alles in 1 keer goed zou komen :

[ afbeelding ]
Dat is een mooie ja, vanaf de bodem der bodems 10% up (donderdag 13 maart 2003), de dag erna (vrijdag) nog eens 7% en maandag nog 4%
  maandag 21 januari 2008 @ 21:29:11 #70
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56208841
De volgende crash staat al in de startblokken.
De tweede lagere top is bijna gezet, en dan....

Mijn reisverslagen
  maandag 21 januari 2008 @ 23:21:22 #71
201498 Babyloniaa
wat zijn valse vlags?
pi_56211977
Ik welk beleggings fonds zit deze firma ;-)
http://video.google.nl/videoplay?docid=-7932485454526581006
lijklt me wel rendabel.
Kennis is macht, onwetendheid is gevaarlijk..
  maandag 21 januari 2008 @ 23:58:22 #72
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_56213002
Meld het even hier als je instapt Selang, hebben wij er ook nog wat aan.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 00:06:51 #73
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56213143
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:58 schreef JimmyJames het volgende:
Meld het even hier als je instapt Selang, hebben wij er ook nog wat aan.
Zoals ik al een paar keer schreef ligt dat punt voor mij pas rond S&P500 ~1000 en AEX laag in de 300 range, dus we hebben nog even te gaan. Maar ik zal het hier zeker posten mocht het in de loop van het jaar zover komen.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 22 januari 2008 @ 08:57:10 #74
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_56216660
CAC minus 14%.....
pi_56216776
Waarom gaat de AAB turbo goud long allemaal omlaag?
De goudprijs zou toch moeten stijgen als een raket met deze onzekerheid? Maar deze week gaat ie alleen maar naar beneden. Waarom? Wie kan mij dat uitleggen?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_56216813
Waar kan ik zien dat er een storing is op de AEX? Want ik zie nergens koersen en Alex geeft een onbekende fout als ik op koersen klik.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 22 januari 2008 @ 09:19:24 #77
195027 D.Licious
Ik heb geen ondertitel
pi_56216957
Ben benieuwd hoe ver het nog gaat. Nu (0918u) staat de AEX op 401,81... Het enige voordeel is dat je goedkoop kunt kopen, zodra de bodem bereikt is.
Wie altijd achter de kudde aanloopt, staat altijd in de stront.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 09:22:15 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56217009
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 09:07 schreef merry77 het volgende:
Waarom gaat de AAB turbo goud long allemaal omlaag?
De goudprijs zou toch moeten stijgen als een raket met deze onzekerheid? Maar deze week gaat ie alleen maar naar beneden. Waarom? Wie kan mij dat uitleggen?
Goud is cyclisch (zoals de meeste commodities).
De vraag neemt af als de economie terugloopt.
In plaats van een ring van $1000 koop je er nu een van $750 (met minder goud content).
Daarnaast noteert goud in US$ dus bij een stijgende $ (zoals nu) daalt de goudprijs in $
Mijn reisverslagen
  dinsdag 22 januari 2008 @ 09:33:01 #79
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56217187
Ik ben benieuwd wat de Amerikaanse babyboomers nu gaan doen.
Die staan vlak voor hun pensioen en zijn daarvoor afhankelijk van hun 401(k) plan dat op een enorme winst staat. Misschien houden ze het hoofd koel, maar er zullen er ook een aantal zijn die nu liever hun pensioen veiligstellen door nu in te cashen en obligaties te kopen. We zullen het wel zien.
Mijn reisverslagen
pi_56217378
Goed. Lage koersen. Ik hou van gokken. Ik wil gaan beleggen, en heb 3000 Euro te besteden.

Willen jullie mijn mentor zijn?
pi_56217431
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 09:44 schreef Koewam het volgende:
Goed. Lage koersen. Ik hou van gokken. Ik wil gaan beleggen, en heb 3000 Euro te besteden.

Willen jullie mijn mentor zijn?
Wachten. Dit zijn nog steeds geen 'lage' koersen, ondanks de verliezen.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 10:12:29 #82
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56217894
De beurs is alweer 0,1% gestegen!
  dinsdag 22 januari 2008 @ 10:18:26 #83
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_56218004
ben ik toch te laat met kopen
  Redactie Frontpage dinsdag 22 januari 2008 @ 10:55:20 #84
145738 superworm
is erbij
pi_56218731
Staat nu weer een procent in de min. Volgens mij wacht iedereen op het openen van Wall Street.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_56221689
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 10:12 schreef SjonLok het volgende:
De beurs is alweer 0,1% gestegen!
slechts een herstel
  dinsdag 22 januari 2008 @ 13:23:32 #86
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_56222474
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 10:55 schreef superworm het volgende:
Staat nu weer een procent in de min. Volgens mij wacht iedereen op het openen van Wall Street.
Ik snap ook niet dat mensen nu bijkopen voor de veel lagere opening op wallstreet.
pi_56222661
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 13:23 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik snap ook niet dat mensen nu bijkopen voor de veel lagere opening op wallstreet.
Omdat het verlies op Wall Street mee gaat vallen
pi_56223575
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 13:23 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Een lagere opening zit al ingeprijst. Pas wanneer wallstreet lager opent dan verwacht heeft dat een negatief effect.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 14:27:15 #89
18079 neok
all the way
pi_56224421
75 basispunten eraf
Buenos dias Tristeza
pi_56225136
Omg 75 basispunten eraf.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 15:04:25 #91
18079 neok
all the way
pi_56225536
Zoals Selang en anderen al voorspelden:

Noodingreep Federal Reserve helpt markten niet. Ook leuk zijn de commentaren eronder...

Wat nu?

Bush
Bernanke
Buenos dias Tristeza
pi_56227251
Zo RTL nieuws brengt 't wel sensationeel

Speelt iemand trouwens dagelijks @ de financials op Betfair?

Bijvoorbeeld:

Maar er zijn nog tientallen andere markten (zelfs per uur voorspellen /traden).

[ Bericht 28% gewijzigd door jmac op 22-01-2008 16:15:22 ]
pi_56227352
De AEX staat op winst
  dinsdag 22 januari 2008 @ 16:37:13 #94
11952 SpiceWorm
 bla-bla bla-bla
pi_56227990
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 20:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoewel ik me (nog) niet zo heb verdiept in AMD zijn het twee totaal verschillende situaties. Ik zie beide situaties als volgt. Bij Ahold speelden er voornamelijk de volgende zaken (fundamenteel en markttechnisch)

Ik hoop maar dat ik dit niet voor niets heb getypt. Er is natuurlijk geen hond die zo'n lange post gaat lezen
[...]
Hey bedankt voor je uitleg, ik heb hem met veel intresse gelezen. Zoals jij toen die overweging hebt gemaakt is het eigenlijk niet meer een risico wat je loopt, het is meer wachten totdat het gedonder over is. Ik heb iig iets om over na te denken en uit te zoeken.
pi_56228092
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 16:08 schreef jmac het volgende:
Zo RTL nieuws brengt 't wel sensationeel

Speelt iemand trouwens dagelijks @ de financials op Betfair?

Bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]

Maar er zijn nog tientallen andere markten (zelfs per uur voorspellen /traden).
Als ik die odds zie kun je veel beter zelf beleggen als je hiermee winst maakt
  dinsdag 22 januari 2008 @ 17:37:43 #96
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_56229285
tsja en wat nu? Zal de beurs dalen of weer herstellen. Het is natuurlijk wel erg snel omlaag gegaan
  dinsdag 22 januari 2008 @ 18:18:16 #97
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_56230059
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:21 schreef Babyloniaa het volgende:
Ik welk beleggings fonds zit deze firma ;-)
http://video.google.nl/videoplay?docid=-7932485454526581006
lijklt me wel rendabel.
die 'docu'
  dinsdag 22 januari 2008 @ 18:32:03 #98
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_56230354
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 14:27 schreef neok het volgende:
75 basispunten eraf
Jeuj !! LENEN !!!!! Uitstel van executie dus.
pi_56230722
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 18:32 schreef elcastel het volgende:

[..]

Jeuj !! LENEN !!!!! Uitstel van executie dus.
dat dus. De hamvraag is altijd maar weer wanneer de executie plaatsvind. De put is nog lange lange niet leeg. En ik zie ook niet in waarom we nu na maandag op eens de weg weer omhoog moeten gaan bekijken.. iedereen op school ziet me aan als een dom varken dat maandag de hardste klapper was. Nou, ik mag dan wel weinig ervaring hier in hebben, geloof er alleen niks van dat dit de hardste klapper was.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 19:32:06 #100
78918 SeLang
Black swans matter
pi_56231902
Die 'onverwachte' 75 basispunten was natuurlijk helemaal niet onverwacht. Eerlijk gezegd had ik die actie vorige week al verwacht.

Maar het interessante komt nu pas. Want de FED heeft nu een groot deel van zijn kruit al verschoten. Net als Bush. Dus wie komt er nu nog te hulp als de komende tijd blijkt dat het vertrouwen niet herstelt? Ik denk dat het nog niet voorbij is.
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')