quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 22:15 schreef Halinalle het volgende:[..]
Zijn die structured products zoals turbo's nou echt die moeite waard? Kan je (of iemand anders) leesvoer aanraden waar die wat complexere beleggingsproducten helder uitgelegd worden met hun specieke voor- en nadelen. Het hoeft niet noodzakelijk in Jip- en Janneke-taal te zijn.
Als je even googled dan vind je wel wat info. ABN-AMRO had vroeger ook de nodige uitleg over turbos op hun website, inclusief een turbo-calculator.
Elk instrument (optie, future, turbo, etc) heeft z'n eigen karakteristieken en voor- en nadelen.
Een turbo is handig als je weinig geld hebt te beleggen, niet teveel zelf in de gaten wilt houden en 'bescherming' wil hebben van een stoploss (je kunt die stoploss overigens ook als juist een additioneel risico zien). Het nadeel van turbos zit (voor sommige mensen) in de ingebouwde stoploss en in de hoge (verborgen) kosten. Je kunt een turbo zien als het aangaan van een lening waarmee je vervolgens aandelen koopt. De rente die je daarvoor betaalt aan de uitgevende bank wordt verrekend door het geleidelijk verhogen van het financieringsniveau. Het voordeel van turbo's is het relatieve gemak.
Opties en combinaties van verschillende optieseries zijn vooral interessant voor volatility trades vanwege de tijdwaarde die eruit loopt. Sommige mensen gebruiken ze ook als bescherming onder hun portefeuille (naar mijn mening een onzinnige strategie, maar wie ben ik). Ook kun je ze net als turbo's gebruiken om te speculeren op koersbewegingen. Dit is een race tegen de klok want opties bevatten 'verwachtingswaarde' die er uitloopt. Bij opties komt jouw winst (hopelijk) direct uit de zak van je tegenpartij. Het is dus een zero-sum game. Er zit afgezien van de transactiekosten geen bank tussen die er aan verdient.
Futures hebben over het algemeen de laagste kosten, de laagste spread en die hoogste liquiditeit en zijn dus meestal de beste keuze voor daytraders. Een ander voordeel is dat winst en verlies aan het einde van de handelsdag direct worden verrekend (sommigen vinden dat echter weer een nadeel - je kan jezelf namelijk niet voor de gek houden dat je je verlies wel weer 'terugwint'). Er altijd een marge vereist en een future is ALTIJD een verplichting, in tegenstelling tot een optie die zowel een plicht of een recht kan zijn en alleen bij schrijven (short selling) een marge vereist. Ook hier komt evt winst direct uit de zakken van je tegenstander - zero sum.
Er valt heel erg veel over te vertellen, dus als ik jou was zou ik eens een weekendje gaan googlen. Een veel belangrijker vraag dan welk instrument je gebruikt is natuurlijk: wat is jouw 'edge'? Wat geeft jou een voordeel ten opzichte van je tegenpartij? Vreemd genoeg houden mensen zich veel minder met deze essentiele vraag bezig dan met trivialiteiten als welke broker, welke turbo serie, etc.