abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56265628
Speciaal voor DarkElf: een recept voor bietenrisotto. Met foto's, van elk klein ministapje.

Bietenrisotto, voor 2 personen.
Ingrediënten:
250 gram arboriorijst
1 ui
1 glas sherry
350 ml bietensap (ca 4/5 bietjes)
400 ml groentebouillon
50 g versgeraspte parmezaanse kaas
2 klontjes boter
scheut olijfolie
plakjes pancetta

Je snippert een uitje,

Maakt sap van de geschilde bietjes,

En zet een pan met dikke bodem op het vuur met een scheut olie en een klontje boter.

Je weegt vast 250 gram rijst af

En fruit het uitje in de pan.

Als de ui glazig is doe je de rijst erbij en bakt die al omscheppend tot hij licht glazig is en bedekt met een dun laagje vet. Dit duurt ongeveer een minuut.

Je giet er een finke scheut sherry bij (meestal gebruik ik droge witte wijn of vermouth, vandaag een lekkere zoete sherry).

Als de sherry is opgenomen door de rijst, doe je er een soeplepel bouillon bij,

En je roert af en toe totdat het helemaal is opgenomen door de rijst.

Nu is het tijd voor een scheut bietensap.

Het wordt eerst mooi roze. Om de beurt voeg je bietensap en bouillon toe en wacht steeds totdat dat is opgenomen.

Onderwijl rasp je 50 gram parmezaan.

Het lijkt een hele berg, maar dat komt omdat ik een heel fijne rasp heb gebruikt. dan verdeelt het zich straks sneller door de risotto.

Nu ga je proeven: is de rijst romig, maar nog niet helemaal zacht van binnen? Dan moet je het vuur uitzetten.

Je roert er de kaas en een klontje boter doorheen.

Deksel op de pan, een minuutje rusten. Onderwijl bak je plakjes pancetta knapperig.
Je roert de risotto nog een keertje door, en...

Etenstijd
Een risotto met de zoete, aardse smaak van bietjes en een mooie donkerrode kleur.

Zo. Wie heeft er nog meer verrukkelijke risottorecepten?
  donderdag 24 januari 2008 @ 01:01:48 #2
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_56266368
Een rasechte, onvervalste megadikke TVP.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_56266371
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:13 schreef ColdFeet het volgende:

Zo. Wie heeft er nog meer verrukkelijke risottorecepten?
JIJ!!! Heb 3 verschillende risotto's bij je gegeten, dus er is nog veel meer wat je kan posten aan recepten

CF heeft mij risotto-ontmaagd , nu alleen nog zelf een keer maken
pi_56266395
Wij hadden al zelf diverse keren risotto gemaakt en zijn fameus om onze versie met paddenstoelen, maar ik moet toegeven dat die bietenrisotto van CF goddelijk lekker is.
Absolute aanrader.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_56266409

De paddenstoelenrisotto gaan we het weekend even posten hier.
  donderdag 24 januari 2008 @ 01:07:33 #6
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_56266438
Die ziet er wel heel erg lekker uit!
Maar hoe maak je bietensap zonder sapcentrifuge? ik heb alleen een handblender..
pi_56266456
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:07 schreef SiGNe het volgende:
Maar hoe maak je bietensap zonder sapcentrifuge? ik heb alleen een handblender..
pi_56266567
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 01:07 schreef SiGNe het volgende:
Wat Bluezz zegt, of er gewoon 1 aanschaffen...ik ben sinds afgelopen weekend de trotse eigenaresse van een sapcentrifuge (mede door CF ) en de sapjes zijn zoooo erg lekker

Ik heb hem nu al meer gebruikt in een paar dagen tijd, dan degene waar we het ding van hebben gekocht en 'sappie' al een jaar ongebruikt in een keukenkastje had staan

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2008 01:18:19 ]
  donderdag 24 januari 2008 @ 01:22:45 #9
45 SiGNe
pi_56266668
Da's natuurlijk ook nog het enthousiasme van een nieuw apparaat, maar je kan er zo te zien behoorlijk wat mee.

Bluezz, bedankt, had ik totaal niet aan gedacht: natuurwinkels
pi_56267677
quote:
Speciaal voor DarkElf: een recept voor bietenrisotto. Met foto's, van elk klein ministapje.
*knip*
CF!

We gaan het zeker eens maken!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 24 januari 2008 @ 07:14:43 #11
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56267765
Yup, je bietsotto smaakte overheerlijk
Alea jacta est
pi_56267814
Yessssssssssss een risotto-topic

Ik heb laatst de paddo-risotto van Bluezz gemaakt en die was echt zooooooooo lekker! Nu wil ik graag kennismaken met meer varianten, want ik wordt zeker een risottofan! De bieternrisotto ga ik ook nog wel eens proberen...........
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_56268158
Oew! Risotto, lekker!
Goed topic ColdFeet!

Ik ga volgende week ook weer eens risotto maken. Dit weekend ga ik voor de pompoen kikkererwten stoofpot.
pi_56271080
Eén van mijn favorieten is met gedroogd eekhoorntjesbrood (porcini)

Je maakt het ongeveer zoals hierboven, maar dan gebruik je in plaats van bietensap het weekvocht van de paddestoelen. En aan het eind roer je er flink wat verse kruiden door (tijm, peterselie you name it)

Ook lekker om in witte wijn in een andere pan wat gemengde paddestoelen gaar te stoven en die er overheen te strooien als je serveert.

Uiteraard flink wat kaas erover.

Heb ook nog ergens een recept van aardbeienrisotto. Zal ik eens opzoeken.

Risotto...
pi_56271106
De porcini zelf moeten er natuurlijk ook door...
pi_56271823
Hier ook nog een lekker receptje voor zongedroogde tomaatrisotto

Je hebt nodig:
1 bakje kerstomaten (of gesneden gewone tomaten)
1 klein uitje
1 eetlepel Italiaanse kruiden (diepvries)
1 eetlepel olijfolie
zout
zwarte peper

Risotto:
2 x klontje boter
1 middelgrote ui
1 teentje knoflook
40 gram zongedroogde tomaten
200 gram risottorijst
¾ dl. witte wijn
5 dl. hete bouillon
8-10 zwarte olijven zonder pit
1 eetlepel basilicum
2 eetlepels parmezaanse kaas

Tomaatjes:. Oven voorverwarmen op 175 graden. Uitje heel fijn snipperen. Tomaatjes wassen, drogen (gewone tomaten in partjes snijden) en op de bodem van een ovenschaaltje leggen. Uisnippers, zout, zwarte peper en Italiaanse kruiden erover strooien. Olijfolie erover sprenkelen en alles even omscheppen. Schaaltje ca. 30 minuten in de oven zetten.

Risotto:. Week de zongedroogde tomaten ca. 15 minuten in 1 dl. Heet water. Water in die tijd warm houden. Snipper intussen de ui en snij de olijven in plakjes. Haal de tomaten uit het vocht (vocht bewaren), spoel en droog ze af en snij ze in stukjes. Bak de uisnippers aan in een klontje boter in een wijde pan. Voeg de stukjes tomaat toe en pers de knoflook erboven uit. Laat dit ca. 4 minuten zachtjes bakken. Doe de rijst erbij en bak al omscheppend even mee. Voeg 3 eetlepels weekvocht en de wijn toe en laat dit al roerend door de rijst opnemen. Doe dan in delen de bouillon erbij en laat zachtjes koken zonder deksel onder regelmatig roeren, tot het vocht is opgenomen en de risotto gaar is (ca. 20 minuten). Doe er nog een klontje boter bij en schep de plakjes olijf, de basilicum en de parmezaanse kaas erdoor. Tadaaaa
  donderdag 24 januari 2008 @ 11:58:13 #17
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_56272125
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 07:26 schreef Tezz het volgende:
Yessssssssssss een risotto-topic
ja, ik ben helemaal verbaasd dat die er nog niet was!
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  donderdag 24 januari 2008 @ 12:02:23 #18
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_56272247
Risotto met witte wijn, zalm en spinazie is ook erg lekker, als ik weer thuis ben plaats ik het recept.

En nee, dit lijkt van verre niet op een tvp!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  donderdag 24 januari 2008 @ 12:15:05 #19
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_56272509
Lekker! (denk ik ) Waar koop je de arboriorijst
die jij gebruikt in dit recept?
Ik heb het eigenlijk nog nooit gemaakt , maar wil dit wel eens proberen!
  donderdag 24 januari 2008 @ 12:16:51 #20
112545 Muck
pi_56272544
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 12:15 schreef JacMar het volgende:
gewoon bij de supermarkt
pi_56274185
Bietjesrisotto is heerlijk maar ik ben benieuwd waarom je het spek erbij hebt geserveerd en niet er doorheen?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_56276341
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 12:15 schreef JacMar het volgende:
JacMar, ik koop het per kilo bij de turk Maar AH excellent vind ik ook heel goed. Die van Lassie is niet mijn favoriet, lijkt minder goed te lukken.

WiZZ, ik doe het spek erbij omdat ik zo vre-se-lijk dol ben op die knapperige zoute plakjes erbij. Ik maak ook weleens tuinbonenrisotto met pancetta en dan doe ik hem er wel door.
pi_56281882
Ik ben ook van de bospannestoelen risotto met een tic van truffel.
Maar van wijn of vermouth in de risotto zelfs met marsala dat gaat hier meestal mis.
Misschien ligt het er aan dat ik het net als de boullion bijvoeg.
Ook wij halen de rijst(meestal Spaans) bij de Turk bij gebrek aan beter.
pi_56282242
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 19:34 schreef Thorical het volgende:
Misschien ligt het er aan dat ik het net als de boullion bijvoeg.
Wel als je daar de hoeveelheid mee bedoelt iig
pi_56282786
Bluezz, ben ook wel benieuwd naar jouw risotto, heb het nooit echt gegeten. Maar wil het wel proberen, en paddestoelen zijn sowieso
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:12:19 #26
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_56282818
Risotto is heerlijk, helemaal met truffel erin of zeevruchten.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_56284127
helaas geen tijd gehad voor een foto-reportage, maar toevallig vanavond ook lekker risotto gemaakt...

mijn snelle variant:

1 kipfilet in kleine blokjes marineren met pesto en klein beetje olijfolie

wat broccoli, courgette en champignon in kleine stukjes snijden

1 liter kippenbouillon klaarmaken (water koken en twee bouillonblokjes toevoegen)

en een mok risottorijst afmeten

ook even een klein beetje (1 eetlepel ongeveer) roomkaas klaarhouden

maken:

gemarineerde kip gaar bakken
groente toevoegen en even snel meebakken
risottorijst meebakken en aanlengen met de bouillon tot het water grotendeels is opgenomen
als laatste (als het nog vrij vochtig is) de roomkaas toevoegen en goed doorroeren.. nog even laten pruttelen tot de bouillon iets meer is opgenomen, en eten maar

beetje geraspte kaas erover, en klaar

dit is overigens precies genoeg voor 2 personen waarvan één grotere eter (mijn in dit geval)
Ja doei.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 11:40:46 #28
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_56295881
fijn topic dit

Maar ik heb al eeuwen geen bietjes meer gehad, en wat ik me ervan kan herinneren is dat ik het niet zo denderend vind. Misschien toch maar eens proberen dan
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_56296451
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 20:59 schreef motorbloempje het volgende:
mijn snelle variant:
Niet om 't een of ander, misschien is het wel lekker maar dit is gewoon geen risotto maar meer een pasta recept waarin de pasta is gesubstitueerd door risottorijst.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 12:05:02 #30
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_56296496
Bietenrisotto , het lijkt me helemaal niet lekker maar ik ga het vanavond maken, weet ik veel hoe dat moet proeven? Dus vanavond heb je mijn mening
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  vrijdag 25 januari 2008 @ 12:15:25 #31
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_56296763
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 12:02 schreef W1ZZ het volgende:

[..]

Niet om 't een of ander, misschien is het wel lekker maar dit is gewoon geen risotto maar meer een pasta recept waarin de pasta is gesubstitueerd door risottorijst.
zolang er geen pasta in zit is het geen pastagerecht natuurlijk
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_56297094
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 12:15 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

zolang er geen pasta in zit is het geen pastagerecht natuurlijk
pi_56297119
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 20:10 schreef ASSpirine het volgende:
Bluezz, ben ook wel benieuwd naar jouw risotto, heb het nooit echt gegeten. Maar wil het wel proberen, en paddestoelen zijn sowieso
Ui en champignons snijden, bakken in roomboter , risotto even meebakken, eventueel een flinke scheut witte wijn(anders alleen bouillon) blijven roeren roeren roeren.... dan scheutje voor scheutje bouillon erbij, steeds tot het helemaal is opgenomen door de rijst, dan pas weer een scheut...roeren roeren roeren.... na een minuut of 15/20.... proeven proeven proeven, is het klaar... dan is de risotto gaar, zacht en heerlijk
(doe het nu uit mijn hoofd, en wij gokken altijd met de hoeveelheden)
pi_56297481
CF zou jij het receptje van die spinazie-risotto kunnen posten? Miss dat ik dat vanaaf of zondag ga maken.
pi_56297529
MB, doe 's niet zo flauw... Ik dacht het ook toen ik het las, omdat je een paar belangrijke stappen overslaat, en er ontzettend veel bouillon in een keer bijflikkert.

Overigens: Ik ben wel echt een enorme bietjesliefhebber. Dus dat scheelt allicht in mij perceptie van het gerecht
pi_56297689
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 12:44 schreef SeaOfLove het volgende:
CF zou jij het receptje van die spinazie-risotto kunnen posten? Miss dat ik dat vanaaf of zondag ga maken.
Sure. De basis is hetzelfde: uitje in boter/olie fruiten, rijst meebakken (250 g voor twee personen, mits een van de twee een grote eter is).
Evt sap maken van een paar handjes spinazieblaadjes, hoeft niet veel te zijn, want het kleurt als een gek.
Witte wijn bij de rijst, wachten tot het opgenomen is, dan evt spinaziesap erbij en lepel voor lepel de bouillon.

Na ongeveer 10 minuten beginnen met wat handjes fijngescheurde spinazie erin te laten slinken, zoveel als je lekker vindt (hier komt vaak nog wel ietsie vocht uit, dus niet helemaal op het einde doen!), en onderwijl zonodig meer bouillon toevoegen.
Als de rijst beetgaar is: vuur uit, klontje boter en fijngeraspte parmezaanse kaas erdoor. Wat basilicum scheuren en dat er direct voor het opdienen doorheen roeren.

Is ook weer verrukkelijk met uitgebakken pancetta

Oh ja, hou altijd ongeveer 300 ml bouillon aan voor 100 gram rijst - per rijstmerk kunnen er kleine verschillen zijn, dat is waarom je t lepel voor lepel toevoegt en niet in een grote plens. Iets teveel = rijstepap.
Maar dat gedoe met bouillon is natuurlijk ook heel erg leuk
pi_56297733
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 12:54 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Sure. De basis is hetzelfde: uitje in boter/olie fruiten, rijst meebakken (250 g voor twee personen, mits een van de twee een grote eter is).
Evt sap maken van een paar handjes spinazieblaadjes, hoeft niet veel te zijn, want het kleurt als een gek.
Witte wijn bij de rijst, wachten tot het opgenomen is, dan evt spinaziesap erbij en lepel voor lepel de bouillon.

Na ongeveer 10 minuten beginnen met wat handjes fijngescheurde spinazie erin te laten slinken, zoveel als je lekker vindt (hier komt vaak nog wel ietsie vocht uit, dus niet helemaal op het einde doen!), en onderwijl zonodig meer bouillon toevoegen.
Als de rijst beetgaar is: vuur uit, klontje boter en fijngeraspte parmezaanse kaas erdoor. Wat basilicum scheuren en dat er direct voor het opdienen doorheen roeren.

Is ook weer verrukkelijk met uitgebakken pancetta

Oh ja, hou altijd ongeveer 300 ml bouillon aan voor 100 gram rijst - per rijstmerk kunnen er kleine verschillen zijn, dat is waarom je t lepel voor lepel toevoegt en niet in een grote plens. Iets teveel = rijstepap.
Maar dat gedoe met bouillon is natuurlijk ook heel erg leuk
Tnx , oeii hoop het voor vanavond al te maken
pi_56297767
ik 'flikker' er niet in één keer 1 liter bouillon bij, maar doseer het.. dat lijkt me logisch bij risotto..

ik sla geen 'belangrijke stappen over', ik heb een snel recept gepost, waarbij je (omdat het SNEL is) inderdaad stappen overslaat, omdat het anders minder 'snel' is

het was goddelijk lekker, heb nog nooit iemand horen klagen en ook nog nóóit iemand horen zeggen dat het geen risotto is..
Ja doei.
pi_56299938
Pfff, ik zit op mijn werkie en had ff geen tijd voor een net receptje.

vrijdag 25 januari 2008 @ 15:10:11 #40
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56300504
Ik heb zo het voorgevoel dat ik vanavond risotto ga eten
Alea jacta est
pi_56300670
..en ik weet zeker dat ik het komend weekend ook ga eten. Lekker topic!
  vrijdag 25 januari 2008 @ 15:34:35 #42
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_56300955
Die bos basilicum

Jammer dat mijn ouders niet van risotto houden, en ik ga nou niet zo snel appart avondeten maken. Tot ik op mezelf woon maak ik mezelf maar blij met spaghetti en al het ander lekkers wat de Italiaanse keuken te bieden heeft
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 16:29:32 #43
195404 cul_non_kul
koken? wat is dat?
pi_56302060
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 12:56 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Tnx , oeii hoop het voor vanavond al te maken

Hmmm er is alleen nog basmati en ketan rijst in huis ..
Alea jacta est
pi_56302235
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 16:29 schreef cul_non_kul het volgende:

[..]

Hmmm er is alleen nog basmati en ketan rijst in huis ..
Doe het maar met de ketanrijst, dan. En foto's graag

Ik heb ook nog n pak ketan in huis, keertje gebruikt om lempers mee te maken. Wat maak jij er verder zoal mee?
pi_56302304
iemand nog ideeen om de kip met pesto te marineren zonder dat 't qua smaak minder wordt?
Kreeg te horen dat 't niet zo goed was voor de pesto dus vraag me af hoe 't wel kan.

Toen ik ooit voor 't eerst risotto maakte, uit zo'n Knorr pak, zat er een soort van 'pesto-marinade' bij: poeder dat je moest aanlengen met olie. Na één keer zo'n pak had ik 't wel gezien, maar heb ik dus altijd de kip met gewone pesto gemarineerd, maargoed.. dat is dus zonde, hoorde ik, en vroeg me af hoe ik mijn kip wel lekker die smaak kan laten behouden. Nóg meer pesto-smaak is niets mis mee namelijk
Ja doei.
pi_56302644
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 16:40 schreef motorbloempje het volgende:
iemand nog ideeen om de kip met pesto te marineren zonder dat 't qua smaak minder wordt?
Kreeg te horen dat 't niet zo goed was voor de pesto dus vraag me af hoe 't wel kan.

Toen ik ooit voor 't eerst risotto maakte, uit zo'n Knorr pak, zat er een soort van 'pesto-marinade' bij: poeder dat je moest aanlengen met olie. Na één keer zo'n pak had ik 't wel gezien, maar heb ik dus altijd de kip met gewone pesto gemarineerd, maargoed.. dat is dus zonde, hoorde ik, en vroeg me af hoe ik mijn kip wel lekker die smaak kan laten behouden. Nóg meer pesto-smaak is niets mis mee namelijk
Hmmmm misschien olijfolie, geperste knoflook, zeezout, grove peper en een flinke hand gescheurde basilicum bladeren?? Ik gok maar wat, maar ik denk dat dit op zich wel kan en qua smaak ook wel past! Zal het eens voor je uitproberen binnenkort....
  vrijdag 25 januari 2008 @ 17:02:55 #47
45 SiGNe
pi_56302686
basilicum moet maar heel kort in de pan, anders hou je idnerdaad weinig van de smaak over.
Dus je kan ook eerst marineren, afdeppen, bakken en dan aan het eind weer insmeren met pesto..
Maar goed, ik ben maar een leek op dat gebied..
pi_56302968
ja,idem leek hier

*hm.. stoneleeks *

maargoed, ben nog jong, dus kan nog veel leren

goede van die knoflook, want dat moet ik dus nú even gaan halen, want dat is weer vergeten gisteren
Ja doei.
pi_56303128
Misschien een domme vraag maar onder het motto 'de enige domme vraag is een niet gestelde vraag': moet risotto altijd met parmesaanse kaas?
pi_56303260
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 17:24 schreef Trusten het volgende:
Misschien een domme vraag maar onder het motto 'de enige domme vraag is een niet gestelde vraag': moet risotto altijd met parmesaanse kaas?
Nee hoor, volgens mij is het 'traditioneel' wel het geval, maar pecorino kan sowieso ook.
Ik zou zelf wel kiezen voor een stevige, pittige kaas. Ik denk dat jong belegen Goudse toch een beetje apart is erdoor
pi_56303283
Ik ben nu risotto aan het maken met groentebouillion. Straks gaan daar nog bosuitjes, gerookte kipfilet, rookkaas en mango in .
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_56303309
Doe je 'n foto erbij, Q?

Mango erdoor klinkt wel wild
pi_56303801
Ik ga een poging doen, als mijn vriend het niet meteen op eet . Tussendoor foto's maken gaat niet meer lukken .
pi_56305405
Mijn visrisotto:

Ingrediënten200 ml droge witte wijn
300 g risottorijst
750 ml visboullion (van tablet)
peultjes
150 gr garnalen
300 gr stevige vis (bijv. tilapia)
2 teentjes knoflook
1 ui
BereidenSnijdt de knoflook en ui fijn. Fruit deze in een beetje margarine of olijfolie. Voeg hierna de rijst toe en schep deze om totdat alles met een dun laagje bedekt is.

Voeg bij laag vuur de wijn toe en wacht tot deze helemaal opgenomen is. Voeg nu beetje bij beetje de boullion toe, wacht steeds tot het door de rijst opgenomen is.

Bak zo nodig kort de vis en kook de peultjes kort. Bij het laatste beetje boullion voeg je de vis en de peultjes toe. Warm nog even door en meng uitiendelijk de garnaaltjes erdoorheen.

Allerlekkerste risotto vind ik trouwens met asperges!
Sweet and innocent...
pi_56307638
ik ga zo eindelijk beginnen
pi_56308207
De foto is niet zo geweldig, maar het was weer erg lekker. Deze keer met echt heel veel geduld iedere keer een lepeltje bouillion erbij gedaan en veel geroerd, en daar wordt het dus echt lekkerder van.

pi_56309831
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 21:22 schreef Quinazoline het volgende:
De foto is niet zo geweldig, maar het was weer erg lekker. Deze keer met echt heel veel geduld iedere keer een lepeltje bouillion erbij gedaan en veel geroerd, en daar wordt het dus echt lekkerder van.

[ afbeelding ]
Ik vind juist dat schepje voor schepje zo vreselijk leuk

Mooie textuur; ik moet nog even wennen aan het idee van mango door de risotto Maar ik zal het een keertje proberen.

Oeh, en je brengt me op een uitstekend idee: citroenrisotto!! Citroen, knoflook en parmezaanse kaas is een verrukkelijke combi

Goed recept voor de visrisotto ook; mèn, wat ben ik toch DOL op risotto.
  † In Memoriam † vrijdag 25 januari 2008 @ 23:40:22 #58
43556 miss_dynastie
pi_56311371
De laatste risotto die wij gegeten hebben is van Jamie O:
1,5 liter kippenbouillon
handvol gedroogd eekhoorntjesbrood
olijfolie
1 fijngesneden ui
2 fijngesneden stengels bleekselderij
400 gr risotto
1,5 dl witte wijn
peper, zout
wilde paddenstoelen (geen gewone champignons staat erbij -> wij hadden oesterzwammen, shiitakes en kastanjechampignons)
verse peterselie, kervel of dragon
sap van een citroen
25 gram boter
parmezaanse kaas

Bouillon opwarmen en tegen de kook houden. Eekhoorntjesbrood in een kom doen en onder water zetten. Ondertussen olijfolie verhitten en uitje en bleekselderij bakken. Dan de rijst toevoegen en even meebakken. Wijn toevoegen en ondertussen het eekhoorntjesbrood in stukjes hakken. Dan zout, eekhoorntjesbrood en weekvocht (zonder gruis) erdoor gooien en een schep bouillon, bouillon per soeplepel blijven toevoegen tot het vocht helemaal is opgenomen.

Ondertussen de paddenstoelen bakken of grillen zonder olie of boter. Als ze klaar zijn met de gehakte kruiden, zout en citroensap roeren.

Risotto van het vuur halen en boter en parmezaanse kaas erdoor doen.

Een schep risotto, schep paddenstoelen en wat parmezaanse kaas eroverheen.

Als er weer eens bieten in het Odin-pakket zitten ga ik die bietenrisotto eens proberen.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 13:00:45 #59
182728 honda1990
pi_56317761
Rosotto alla Milanese is toch wel favoriet maar de prijs van saffraan is nou niet om over naar huis te schrijven
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_56320300
Een tijdje geleden een spinazirisotto gemaakt uit een boek van jamie oliver. Erg lekker.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 18:04:55 #61
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56322719
Ik maak meestal mijn risotto met courgette en gesneden champignons. In plaats van een gewone ui gebruik ik graag lente-/bosui.
Hoe ik het (kort door de bocht) maak is:
* ui in ringen en fruiten
* risottorijst erbij
* scheutje voor scheutje bouillon erbij (meestal paddestoelen- of groentebouiilon)
* in een andere pan courgette en champignons wokken
* aan het einde groenten bij de risotto

Lekker makkelijk! Helaas niet snel want zodra ik de risotto in de pan doe gaat de kookwekker op 20 minuten, risotto heeft tijd nodig

Laatst ook gemaakt met spinazie en cashewnoten, ook erg lekker!!

Of met cherrytomaatjes, olijven en feta
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 19:05:00 #62
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_56323957
Wij hebben net risoto met paddenstoelen en spinazie gegeten volgens het recept van Coldfeet En mèt plakjes uitgebakken pancetta
Ik ga het zeker vaker maken
  zaterdag 26 januari 2008 @ 19:17:00 #63
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_56324192
En ik heb net de rodebietenrisotto gemaakt van Coldfeet, hij is heerlijk. Alleen ga ik hem de volgende keer maken zonder parmezaan, die serveer ik er dan los bij want ik lust dat echt niet zo

Nog maar eens mijn foto (ja, als ik iets namaak dan moet het ook zo zijn als op mijn voorbeeldplaatje, in dit geval CF )
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zaterdag 26 januari 2008 @ 19:27:33 #64
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_56324382
Vegetarische risotto met wilde paddestoelen is ook erg lekker trouwens.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  † In Memoriam † zaterdag 26 januari 2008 @ 19:30:31 #65
43556 miss_dynastie
pi_56324439
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 19:27 schreef Pikkebaas het volgende:
Vegetarische risotto met wilde paddestoelen is ook erg lekker trouwens.
Dat recept dat ik hierboven postte kun je heel makkelijk vegetarisch maken, groentebouillon ipv kippenbouillon
pi_56324593
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 19:17 schreef uniekhoorn het volgende:
Nog maar eens mijn foto
Ziet er goed uit maar is dat wel pancetta?
  zaterdag 26 januari 2008 @ 19:43:27 #67
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_56324695
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 19:37 schreef Trusten het volgende:

[..]

Ziet er goed uit maar is dat wel pancetta?
Nope dat is geen pancetta, dat is bakbacon... ik woon en een dorp waar niks 'bijzonders' te krijgen is
Nou ja, vast wel bij de slager maar daar had ik geen zin in. Moest al verder weg omdat er bij de dichtbijzijnde supermarkt geen risottorijst was te vinden

[ Bericht 16% gewijzigd door uniekhoorn op 26-01-2008 19:56:48 ]
pi_56328690
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 19:43 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Nope dat is geen pancetta, dat is bakbacon... ik woon en een dorp waar niks 'bijzonders' te krijgen is
Nou ja, vast wel bij de slager maar daar had ik geen zin in. Moest al verder weg omdat er bij de dichtbijzijnde supermarkt geen risottorijst was te vinden
Pancetta heb je ook gewoon bij de AH.

Mijn favoriete risotto is rucolarisotto met parmaham

Voor 4 personen: 1 prei, 2 teentjes knoflook, 2-3 bosjes rucola, 3 el boter, 400 g risottorijst, 1 l rundvleesbouillon, 3 cherrytomaatjes, 200 g parmaham, 50 g versgeraspte pecorino, 1 el mascarpone, zout, nootmuskaat, peper.

1) prei wassen en snijden, knoflook pellen en fijn snijden, rucola wassen een klein deel apart houden en de rest fijnsnijden
2) de helft van de boter in een grote pan laten smelten, prei en knoflook daarin aanbakken, de rijst toevoegen evenals de fijngesneden rucola
3) bouillon toevoegen, roeren en steeds wanneer het verdampt is en opgenomen er nieuwe bouillon aan toevoegen
4) als de rijst bijna beetgaar is, de tomaten zeer klein snijden, de ham in smalle reepjes snijden, de resterende rucola fijnsnijden
5) de tomaten, ham, kaas, resterende boter en mascarpone erdoor roeren, risotto met zout, peper en nootmuskaat op smaak brengen, de rauwe rucola erdoor mengen, eet smakelijk
pi_56330421
Dit topic bleef me maar achtervolgen, en ik wilde al heel lang eens risotto maken, dus vanavond heb ik mijn help-het-gaat-vast-verkeerd-angst aan de kant gezet en voor het eerst risotto gemaakt!

Risotto met kip, prei en paprika, kaas erdoorheen en eroverheen Nu geen tijd voor heel verhaal, wel voor een foto'tje

't Was echt heerlijk!
pi_56338130
Uniekhoorn. Wel jammer dat je de parmezaan niet lekker vindt. Ben je geen parmezaanfan of hou je helemaal niet van kaas? Je kunt nl ook wel een andere kaassoort gebruiken.

Ik ga zo even een klein risotto-experimentje doen! Foto volgt.

Razz, mooie kleurencombi ook, zeg Zie ik daar basilicum?
pi_56338209
Of visrisotto maken (bijvoorbeeld met zeevruchten), daar gaat helemaal geen kaas in. Ik ga vanavond de bietenrisotto 'ns doen.
pi_56338995
quote:
Op zondag 27 januari 2008 13:12 schreef ColdFeet het volgende:

Razz, mooie kleurencombi ook, zeg Zie ik daar basilicum?
Yep, verse basilicum.

Ik heb trouwens wel ontdekt dat ik met risotto hetzelfde heb als met burrito's.
Ik blijf er van eten . Totdat ik helemaal hutjemutje vol zit.
pi_56343201
quote:
Op zondag 27 januari 2008 13:45 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Yep, verse basilicum.

Ik heb trouwens wel ontdekt dat ik met risotto hetzelfde heb als met burrito's.
Ik blijf er van eten . Totdat ik helemaal hutjemutje vol zit.
Yep, en met taco's (zelfde effect). Ik maak ook altijd expres te veel risotto, zodat ik zeker weet dat ik het de volgende dag weer moet eten, haha!

Ik ga deze week ook weer eens expirimenteren en zal foto's maken dan!
pi_56343508
Vandaag een experimentele risotto.

Citroenrisotto met basilicum en een salade van gegrilde courgette.
Als het uitje een minuut ofzo staat te fruiten, doe ik er een paar tenen fijngehakte knoflook bij.
De risotto maak ik volgens de 'standaard' bereidingswijze, met witte wijn, scheppen bouillon en op t einde parmezaanse kaas en een klontje boter.

Ik rasp onderwijl de schil van twee (schoongeboende) citroenen, en pers ze uit. 2 Eetlepels citroensap gaan door de risotto (ik denk dat meer citroensap het te zuur zal maken).
Op het einde voeg ik de zest toe tegelijk met boter en parmezaan en laat ik het even rusten. Voor het serveren gaat de fijngescheurde basilicum erbij.

Onderwijl maak ik de courgettesalade

Ik gril de plakjes courgette. Ik heb ze bespoten met wat olie, hoera voor de oliespuitbus! en er wat chilivlokken over gestrooid. (ik moet echt eens een mandoline kopen mijn dunschiller is te smal).

Op het bord giet ik een klein beetje citroensap over de courgette, er gaat wat fijngeknipte bieslook over, een paar drupjes olie en wat zout.

Etenstijd

Natuurlijk ontbreekt de pancetta niet
pi_56344438
Een van de eerste risotto's die ik ooit maakte, was deze, uit de BBC Food Newsletter.
quote:
Roasted butternut squash and sage risotto with pinenuts

Ingredients
1 large butternut squash
2 garlic cloves, peeled
2 tbsp olive oil, plus extra for drizzling
about 15 sage leaves, chopped
flaked sea salt and freshly ground black pepper
3 large knobs of butter
1 large onion, chopped
400g/14oz arborio or other Italian risotto rice
2 glasses white wine
1 litre/1¾ pint hot chicken or vegetable stock
good handful of freshly grated parmesan cheese, plus extra to serve
75g/3oz pinenuts, to serve

Method
1. Preheat the oven to 200C/400F/Gas 6.
2. Cut the butternut squash into 6-8 wedges, remove the seeds and place in a roasting tray. Pound or chop the garlic and add a generous glug of olive oil, half the sage leaves, sea salt and pepper. Tip into the tray and rub over the butternut squash with your hands. Roast in the oven for 40-50 minutes until softened and becoming golden in colour.
3. Once the squash has cooked, cool slightly, then scrape the soft flesh away from the skin into a bowl. Lightly mash with a fork or potato masher until it is fairly chunky in texture. Scrape any sticky juices left in the roasting tray into the bowl and keep warm while making the risotto.
4. Heat the olive oil and a good knob of butter in a deep, heavy-based frying pan or saute pan. Gently fry the onion until softened. Add the rice and stir for about a minute until the grains are coated with the oil and butter. Pour in the wine and stir continuously until it has cooked into the rice. Add a good ladle of hot stock and the remaining sage and season well with salt and pepper. Turn the heat down so the stock is simmering gently. Keep adding ladles of stock as it cooks into the rice, stirring and moving the rice around in the pan. After about 15-20 minutes the rice should be soft but still have a bit of bite left in it. The texture of the risotto should be thick and creamy, but not too loose. Add extra stock if necessary. It may seem tedious standing and stirring but the end result will be worth it.
5. Remove the pan from the heat and gently stir the roasted butternut squash into the risotto with the parmesan, the remaining butter and seasoning to taste. Add any extra stock if the risotto seems particularly thick. Cover with a lid for a couple of minutes as this will give the risotto an even creamier texture.
6. During this time, place the pinenuts in a fairly hot frying pan and toss around until golden. Spoon the risotto into warmed bowls and scatter with the pinenuts and extra parmesan.

Tip:
For a smoky finish to the risotto, fry 6-8 slices of smoked streaky bacon cut into thin strips or 200g/7oz lardons until crispy and scatter over the risotto with the pinenuts.
Bron

Ik vind het nog steeds een van de beste risotto's die ik ooit heb geproefd!
  zondag 27 januari 2008 @ 19:35:52 #76
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_56346299
Die Pancetta is inderdaad heeeeeerlijk! Ik kon het zomaar bij de Jumbo kopen!
Morgen eet ik het restje risotto (als het nog lekker is.. )
  zondag 27 januari 2008 @ 20:38:15 #77
3869 David
Drum the drums
pi_56347707
Was die citroenrisotto nu lekker, coldfeet?
pi_56348311
quote:
Op zondag 27 januari 2008 20:38 schreef David het volgende:
Was die citroenrisotto nu lekker, coldfeet?
Ja, ik vond het wel lekker. Zeker in combi met knoflook en basilicum. Wel mag de kaasdosering bij deze risotto een flink stuk omlaag, ik vond het net iets te dominant naar voren komen.

Maar citroen en basilicum geven natuurlijk een fijne lichte, frisse smaak aan dit tamelijk machtige gerecht
pi_56348559
Wat een heerlijk topic is dit toch!
En die fotostrips zijn !

Kaas en citroen zijn aan elkaar gewaagd, maar met mate dus.
pi_56357935
Wat een succesverhalen over risotto in dit topic!
Ik gooi het over een andere boeg.
Er kan namelijk van alles misgaan met risotto:

1: De risotto is te gaar. Dat is het ergste en meestvoorkomende. Het gebeurt bij restaurants (ook poenige) en ook bij hobbykoks. Het resultaat is een plakkerige zoute zetmeelbrij zonder weerstand. Totaal eetlustbedervend. Risotto hoort een 'bite' te hebben; een zekere stevigheid van de rijstkorrel.

2: De risotto is te droog. De smaak verstijft, je mond wordt droog. Risotto moet een beetje vloeien, dan proef je het pas.

3: De risotto is een kermis. Ik weet het, zo'n brij nodigt enorm uit tot het toevoegen van van-de-pot-gerukte ingredienten. Maar ik prefereer hem toch zonder fruit, rookworst, ketjap of shoarmavlees.

4: De risotto is koud. Een heerlijke gelukte risotto, op een koud plat bord geserveerd. Die wordt koud, en dat is vies. Serveer het in een warm diep bord of in een warme kom.

Veel succes allemaal!
Mijn risotto (paddestoelen) was gisteren een beetje te 2. Het blijft lastig.
  maandag 28 januari 2008 @ 11:10:11 #81
182728 honda1990
pi_56357990
quote:
Op maandag 28 januari 2008 11:07 schreef klaarover het volgende:
Wat een succesverhalen over risotto in dit topic!
Ik gooi het over een andere boeg.
Er kan namelijk van alles misgaan met risotto:

1: De risotto is te gaar. Dat is het ergste en meestvoorkomende. Het gebeurt bij restaurants (ook poenige) en ook bij hobbykoks. Het resultaat is een plakkerige zoute zetmeelbrij zonder weerstand. Totaal eetlustbedervend. Risotto hoort een 'bite' te hebben; een zekere stevigheid van de rijstkorrel.

2: De risotto is te droog. De smaak verstijft, je mond wordt droog. Risotto moet een beetje vloeien, dan proef je het pas.

3: De risotto is een kermis. Ik weet het, zo'n brij nodigt enorm uit tot het toevoegen van van-de-pot-gerukte ingredienten. Maar ik prefereer hem toch zonder fruit, rookworst, ketjap of shoarmavlees.

4: De risotto is koud. Een heerlijke gelukte risotto, op een koud plat bord geserveerd. Die wordt koud, en dat is vies. Serveer het in een warm diep bord of in een warme kom.

Veel succes allemaal!
Mijn risotto (paddestoelen) was gisteren een beetje te 2. Het blijft lastig.
Bedoel je dat van de 4 punten bij misgaan, of dat dat de problemen zijn?
  maandag 28 januari 2008 @ 12:52:46 #82
3869 David
Drum the drums
pi_56360158
Er wordt vaak gezegd dat je de kwaliteit van een kok kan afmeten aan hoe hij een risotto maakt, want hoewel de bereiding op zich heel gemakkelijk lijkt is de 'perfecte' risotto iets wat heel moeilijk te maken is, omdat elke factor perfect moet zijn.
pi_56363040
Mmm, dat is natuurlijk een minder blije benadering

Ik moet zeggen dat ik het, na veel oefening, toch behoorlijk onder de knie heb. Twee dingen die bij mij soms weleens misgaan: inderdaad punt 1. Het gebeurt me zelden meer, maar oh wat is dat vre-se-lijk jammer. 2 Kun je nog proberen te verhelpen, maar bij 1 is het hopeloos.
Daarnaast vergeet ik nog weleens dat de kaasdosering afhangt van de toegevoegde ingredienten. Teveel kaas maakt het machtig en te scherp. Ging gisteren een klein beetje mis, niet te erg gelukkig.

Ik herinner me overigens een keertje toen Mr CF de risotto ging maken... Hij dacht: lekker gaar laten koken Gevolg: een bord met rode rijstepap
Of toen mijn zus het maakte, die had ergens gelezen dat de rijst nog een bite moest hebben en serveerde het toen met halfrauwe rijst Ontzettende buikpijn van gekregen....

@David, om die reden ontkom je er dus niet aan om de bouillon stapje voor stapje toe te voegen... Daarnaast vuur laag, pan met dikke bodem, en bedenken wat de toevoegingen doen met de textuur, etc.
pi_56363204
Ik heb de bietenrisotto gemaakt maar had bietjes gekocht en was vergeten dat we geen sapcentrifuge meer hadden. Uiteindelijk heb ik de bietjes gepureerd, met de bouillon samengevoegd en dat geheel gefiltreerd. Volgende keer koop ik wel bietensap
pi_56363331
Maar hoe wastie, WiZZ?

Oh ja, nog een heule leuke met wat 'fijnere' risotto's (zonder grote stukken erin, dus): een restje gebruiken om risottoballetjes van te maken. Eventueel kun je er bijv. blokjes mozzarella ofzo doordoen.
Balletjes formaat flinke bitterbal, door de bloem, door het ei, door het paneermeel, en frituren maar (de risotto is, als het goed is, zo stevig dat je je geen zorgen hoeft te maken om barstende hapjes, wat bij kroketten nog wel 's wil gebeuren )

Kruising tussen een nasibal en een bitterbal dus Ik maak meestal de risotto zelf vegetarisch, en dan zijn die balletjes een leuke vego-snack.
pi_56363516
quote:
Op maandag 28 januari 2008 15:29 schreef ColdFeet het volgende:
Maar hoe wastie, WiZZ?
Lekker maar niet helemaal mijn ding. Mijn moeder die erg van bietjes houdt heeft er wel van gesmuld. Ik houd het voorlopig maar weer op saffraanrisotto, de klassieker maar mijn overduidelijke favoriet.
pi_56363933
Over dat te gaar worden, ik maakte het dus zaterdag voor het eerst, dus ik heb steeds geproefd of ik het al "zacht met bite" vond . Telkens een heel klein beetje, en je merkt dan ècht heel goed het verschil tussen risotto-nog-lang-niet-gaar, risotto-bijna-gaar en risotto-yammie-gaar
pi_56388274
Echt, ik MOET vandaag gewoon risotto eten! Ik heb even snel gekeken wat ik nog in de (koel)kast heb liggen, en het wordt er eentje met ui, knoflook, champignons, gegrilde ham en kaas.

Helaas heb ik geen rode ui, geen kastagne champs en geen parmezaan in huis, maar ja, met bovenstaande vervangers moet het vast ook lukken.

Het staat nu te pruttelen dus ik ga weer snel roeren! (en foto's maken)..........Wordt vervolgd!
pi_56389017
Oke. Ingredienten dus.....(helaas niet wat ik normaal gebruik, maar toch......):

En dan snijden en bouillon maken:

En dan uitje fruiten in roomboter (jammie):

Champs en ham erbij!

En natuurlijk de risotto.....:

Bouillon scheutje voor scheutje:

Mooi he!

En dan roeren totdat je een ons weegt:

Af en toe proeven natuurlijk....:

De finishing touch (roomboter en kaas):

En voila: RISOTTO.....

dinsdag 29 januari 2008 @ 17:16:43 #90
182728 honda1990
pi_56389977
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 16:39 schreef Tezz het volgende:
Oke. Ingredienten dus.....(helaas niet wat ik normaal gebruik, maar toch......):
[ afbeelding ]

En dan snijden en bouillon maken:
[ afbeelding ]

En dan uitje fruiten in roomboter (jammie):
[ afbeelding ]

Champs en ham erbij!
[ afbeelding ]

En natuurlijk de risotto.....:
[ afbeelding ]

Bouillon scheutje voor scheutje:
[ afbeelding ]

Mooi he!
[ afbeelding ]

En dan roeren totdat je een ons weegt:
[ afbeelding ]

Af en toe proeven natuurlijk....:
[ afbeelding ]

De finishing touch (roomboter en kaas):
[ afbeelding ]

En voila: RISOTTO.....
[ afbeelding ]

Ziet er erg lekker uit Foto's doen het erg goed Ik laat zelf de risotto wat meer onder staan met boulon maar probeer ook elke keer wat lekkerder is

Gisteravond nog even risotto gemaakt na het eten zegmaar blijft toch lekker , ik maak trouwens elke keer te veel
pi_56390266
*Hap* !
Ziet er goed uit Tezzy!
  † In Memoriam † dinsdag 29 januari 2008 @ 17:41:04 #92
43556 miss_dynastie
pi_56390562
Oe, lekker Tezz, eet regelmatig champignons met hamblokjes, maar hier was ik zelf nog niet opgekomen. Ga ik zeker een keer maken
pi_56390655
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:41 schreef miss_dynastie het volgende:
Oe, lekker Tezz, eet regelmatig champignons met hamblokjes, maar hier was ik zelf nog niet opgekomen. Ga ik zeker een keer maken
Nou, ik zal je eerlijk bekennen dat ik hem nog nooit met ham erdoor gemaakt had hiervoor en ik weet niet of ik het de volgende keer nog een keer doe! Het smaakte op zich wel goed, maar met een lekker stukje rood vlees erbij (apart) en een salade capresse is het eigenlijk ook erg lekker!
pi_56390836
Dat is het leuke van risotto, je kan zo heerlijk combineren en uitproberen!
  dinsdag 29 januari 2008 @ 19:42:55 #95
97745 Thorical
finding a way
pi_56393349
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:45 schreef Tezz het volgende:

[..]

Nou, ik zal je eerlijk bekennen dat ik hem nog nooit met ham erdoor gemaakt had hiervoor en ik weet niet of ik het de volgende keer nog een keer doe! Het smaakte op zich wel goed, maar met een lekker stukje rood vlees erbij (apart) en een salade capresse is het eigenlijk ook erg lekker!
Tezz waarom doe je de ham er al in voor de rijst?
De ham is al gaar, ik zou die als een van de laatste ingrediënten indoen.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 20:36:14 #96
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56394574
Lente ui en sjalotje snijden

Bouillon maken

Uitjes fruiten

Risotto erbij

Beetje bouillon en wat peper en roeren maar

Ondertussen aubergine snijden

En in de grillpan

Ook een 'nep' cordonbleu in de pan en verder alles onder controle

Nog maar een keer roeren

Bijna klaar!

Nog een paar mozzerellabolletjes erbij en eten
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_56396708
De risotto inspiratie viert hoogtij op Fok!
Ik heb vandaag een restjes-risotto gemaakt. Restje rijst, restje prei, restje zalm, restje witlof erbij. Het resultaat:

pi_56396932
Razztwizzle, prei? Was je alleen thuis ofzo? Ik liet je ochtendhumeur-dialoogje van een paar dagen geleden toen lezen aan Mr CF, hij moest er ontzettend om lachen

Lips, Tezz, goed bezig! Tezz, lukt dat een beetje in de wok? Ik moet altijd wel echt een pan met dikke bodem gebruiken (maar dat kan natuurlijk ook liggen aan mijn gasstel....).

Lips, super, een lekker & origineel idee, met mozzarella en gegrilde aubergine
Mag ik je een bescheiden tip geven? Peper kun je t best pas op het laatst toevoegen. Omdat je het dan pas op smaak maakt, maar ook omdat peper veel van z'n aroma verliest als je het kookt. Dit geldt overigens niet voor chilipoeder en -vlokken...
pi_56397107
CF, jurylid
Kunnen we er geen masterchef-risottocontest van maken
pi_56402386
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 19:42 schreef Thorical het volgende:

[..]

Tezz waarom doe je de ham er al in voor de rijst?
De ham is al gaar, ik zou die als een van de laatste ingrediënten indoen.
Ja dat weet ik eigenlijk ook niet! Ik was bang dat de ham dan niet zo'n lekkere zachte bouillonsmaak zou krijgen.......Maar in dit geval had het best gekund, want het waren dunne reepjes gegrilde ham inderdaad.
pi_56402402
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 22:06 schreef ColdFeet het volgende:
Razztwizzle, prei? Was je alleen thuis ofzo? Ik liet je ochtendhumeur-dialoogje van een paar dagen geleden toen lezen aan Mr CF, hij moest er ontzettend om lachen

Lips, Tezz, goed bezig! Tezz, lukt dat een beetje in de wok? Ik moet altijd wel echt een pan met dikke bodem gebruiken (maar dat kan natuurlijk ook liggen aan mijn gasstel....).

Mag ik je een bescheiden tip geven? Peper kun je t best pas op het laatst toevoegen. Omdat je het dan pas op smaak maakt, maar ook omdat peper veel van z'n aroma verliest als je het kookt. Dit geldt overigens niet voor chilipoeder en -vlokken...
Ja hoor, in de wok lukt prima! Ik zet hem op een klein pitje en het vuur half. Ik heb het nog nooit ergens anders in gemaakt eigenlijk!

En bedankt voor de pepertip, je hebt helemaal gelijk!
pi_56407070
Leuk topic, ik heb zelf eergister nog risotto gemaakt met stuk of 6 verschillende champignon soorten, walnoten, witte wijn en wat verse bieslook (kippenbouillon gebruikt). Een vriend van me kwam net terug uit Italië en had wat lokale Parmezaanse kaas en pancetta meegebracht, was geweldig!
Last.FM. The Funk Might Fracture Your Nose
Summer 2008: Pinkpop (Landgraaf), Hard Rock Calling (London), Sziget (Budapest)
pi_56408978
lijkt erg op mijn snelle risotto Tezz

en over de wok: ik gebruik áltijd, voor alles de wok kan niet meer zonder werkt prima hier!

Ik heb dus opzich ook wel zin in risotto vanavond.. iemand nog leuke tips voor risotto met daarin sperziebonen? Een leuke finishing touch ofzo?

er gaat in: beetje pesto, kip, sperziebonen (duh!), misschien wat champignons en wat broccoli? Maar vooral de sperziebonen moeten op..
Ja doei.
  woensdag 30 januari 2008 @ 14:07:24 #104
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_56409031
hmmmmmmmm TVP
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 30 januari 2008 @ 15:34:30 #105
101884 PeRi
Allons-y!
pi_56411032
Oh die bietenrisotto moet ik echt eens proberen. Als ik zondag niet brak ben, doe ik het.
Whatever I want.
pi_56411120
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 14:05 schreef motorbloempje het volgende:
lijkt erg op mijn snelle risotto Tezz

en over de wok: ik gebruik áltijd, voor alles de wok kan niet meer zonder werkt prima hier!

Ik heb dus opzich ook wel zin in risotto vanavond.. iemand nog leuke tips voor risotto met daarin sperziebonen? Een leuke finishing touch ofzo?

er gaat in: beetje pesto, kip, sperziebonen (duh!), misschien wat champignons en wat broccoli? Maar vooral de sperziebonen moeten op..
Kun je dan niet beter een pastagerecht maken? Of een curry? Het zijn wel erg veel ingredienten anders, je houdt geen risotto meer over
pi_56411263
nou, als iemand een leuke tip heeft voor de sperziebonen, dan gaan alleen die erin, want die hebben de grootste prioriteit..
Ja doei.
pi_56411384
Ook prima

Je snijdt ze in dunne plakjes (zeg 2 mm) en doet ze er na de eerste schep bouillon bij! Klaar!!! Kipfilet in stukjes, lekker kruiden en bakken samen met de champi's en er los bij-eten, pesto toevoegen aan de risotto ipv boter op het end. Zou ik dan doen.
pi_56411552
quote:
ja, die had ik ook gevonden ja ik houd alleen niet écht van doperwten vandaar dat ik m had weggeklikt (jaja, ik weet, dat hoeft er niet doorheen )

Risotto idee werd met ontvangen door , dus dat wordtem..
Ja doei.
  woensdag 30 januari 2008 @ 16:14:25 #111
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56411904
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 22:06 schreef ColdFeet het volgende:
Natuurlijk mag je dat! Dat zijn de tips waar we iets aan hebben
Miauw
  woensdag 30 januari 2008 @ 19:35:21 #112
45 SiGNe
pi_56416051
Ook nog een ideetje: Sloveense arts vindt verrassing in risotto
(of het een goed idee was zei ik niet)
pi_56463616
Vanaaf voor de tweede keer risotto gemaakt, met eigen ideetje: tomaten-risotto.

3 kleine uien en 5 tenen knoflook fijngehakt, die fruiten, de rijst erbij en dan dus een flinke scheut Chardonnay erbij.
Daarna tomatensap beetje bij beetje toevoegen tot het geheel mooi rood is gekleurd. Dan 5 trostomaten in blokjes erbij voegen.
Dan scheutje voor scheutje de (groenten)bouillon toevoegen.
Als het klaar is flink wat fijngehakte peterselie er doorheen en geserveerd met wat plakjes gerookte kipfilet en grofgeraspte parmezaan.

Volgende keer alleen 2 tenen knoflook minder

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2008 19:01:56 ]
pi_56464223
Hoe smaakte het? Had je niet liever de kaas erdóór willen doen?
Ziet er mooi en lekker uit
pi_56464328
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 18:56 schreef Bluezz het volgende:
Hoe smaakte het? Had je niet liever de kaas erdóór willen doen?
Ziet er mooi en lekker uit
Het smaakte erg lekker, de kaas ging er ook doorheen, maar dit stond leuker op de foto zo ernaast geserveerd

Alleen dus 2 tenen minder knoflook volgende keer

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2008 19:01:23 ]
pi_56465960
Lekker SOL! Ik ga het zeker eens proberen!
pi_56476486
Wat mij ook een mooi risotto recept lijkt, is deze van Heston Blumenthal. Althans, delen daaruit.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
pi_56476843
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 11:44 schreef beunkster het volgende:
Wat mij ook een mooi risotto recept lijkt, is deze van Heston Blumenthal. Althans, delen daaruit.
Succes daarmee

Mister perfectionist
pi_56477981
Lol, ik ga natuurlijk niet alles zo doen
Maar het idee van de saffron butter en de butter emulsion spreken me wel erg aan, evenals de basmati-infused chicken bouillon.
En aangezien die rijst zowel moeilijk te krijgen alsook behoorlijk prijzig (6 euro voor 500 gram heb ik al gezien...) is, ga ik daarvoor 'gewone' AH Excellent risotto rijst gebruiken.
LinkedIn profiel
pi_56478046
Het is echt heel erg leuk natuurlijk, en ik geloof direct dat het fan-tas-tisch zal smaken, maar jeetje, voor dat soort dingen heb ik echt geen tijd hoor....

SoL, ik had net gisteren bedacht dat ik ook ns tomatenrisotto zou maken met blokjes tomaat en wat sap. Ziet er lekker uit, zeg. En met peterselie, mmmm Ik had zelf basilicum bedacht, wat natuurlijk erg voor de hand liggend is, maar peterselie, tomaat, knoflook en een flinke slok witte wijn is natuurlijk echt een verrukkelijke combi.
pi_56478075
Haha, ja daar moet je gewoon tijd voor maken inderdaad. Heb dat normaalgesproken ook niet
Maar zo af en toe maak ik voor dat soort dingen gewoon tijd

De risotto van SOL ziet er trouwens ook érg lekker uit
LinkedIn profiel
  zaterdag 2 februari 2008 @ 15:41:08 #122
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56480406
Ik denk dat ik vanavond maar weer risotto ga maken
Vult wel lekker voor het stappen
Miauw
pi_56482916
Ik vind die risotto er juist helemaal niet lekker uit zien, het zal best lekker smaken maar optisch is het net kots
pi_56483002
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 18:33 schreef Xennia het volgende:
Ik vind die risotto er juist helemaal niet lekker uit zien, het zal best lekker smaken maar optisch is het net kots
vind ik ook
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_56531478
Zo!, niet nieuw op Fok!, wel in dit topic en dit subforum en helemaal bereid mijn wilde creaties met jullie te delen

Ik maak vrij vaak risotto en dan doe ik vaak Citroenrisotto en dopertjesrisotto.

ook had ik nog 1 goede tip voor mensen die risotto maken denk ik.
in plaats van de altijd vertouwde spatel eens een pannelikker gebruiken, alleen uitkijken dattie niet smelt!
zo kan je het onderste uit de pan halen en is het afwassen ook geen probleem

hoop dat jullie er wat aan hebben
Keep on Tripp'n
  maandag 4 februari 2008 @ 20:26:36 #127
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56533342
Ik heb me vandaag weer uitgeleefd!! (ipv zaterdag)

Het is risotto met champignons en paprika geworden.

Risotto afwegen

Pannetjes! Rechts met bospaddenstoelen bouillon en links met lente-ui, sjalotje, risotto en de eerste scheut bouillon

Kaasburgertje erbij!

We zitten op de helft!

Kaasburger in de oven

Champignons en paprika in de wok

Daarna bij de risotto

en eten!!
Miauw
pi_56536814
en was het lekker??? , leuk zo met die foto's
Keep on Tripp'n
  dinsdag 5 februari 2008 @ 11:53:13 #129
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_56543386
Water in de mond loopt topic.
Ik maak meestal zelf toch wel een klassieke risotto. Of een risotto met visbouillion en gebakken gamba's.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_56543579
Vind het er juist allemaal niet echt lekker uitzien, erg veel ingredienten en erg nattig. Maar geloof gelijk dat het heerlijk moet smaken!
Sweet and innocent...
  dinsdag 5 februari 2008 @ 13:59:13 #131
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56544589
quote:
Op maandag 4 februari 2008 22:48 schreef MiestOr het volgende:
en was het lekker??? , leuk zo met die foto's
Ja was lekker! Misschien dat ik bij deze de volgende keer wat cashewnoten erdoor doe. Daar kwam ik gisteren maar niet over uit of ik dat wel of niet zou doen, dus dat gaan we proberen

Cashewnoten waren iig lekker bij risotto met spinazie, rode paprika en feta
Miauw
pi_56591843
Het was weer smullen van mijn eerder gepostte risotto met parmaham en rucola, ook al vind ik het er niet smakelijk uitzien.

pi_56591957
Eigenlijk ziet het er allemaal uit als hersendrab of een maaienmengesel op de foto's, alhoewel ik dat idee niet heb als ik het ook daadwerkelijk op mijn bord heb.
pi_56592170
De spinazie-risotto waar ik mee was begonnen:

Spinazie-blaadjes door de sapcentrifuge jetsen tot een mooi groen sapje

Alles klaarzetten

Pancetta uitgebakken en bouillon gemaakt (zit in de maatbeker), rijst afgewogen

Eerst de uitjes dan risotto en de wijn

Spinaziesap en later de blaadjes erbij

Basilicum toevoegen en gemalen peper toevoegen

En serveren maar

Helaas de parmezaan vergeten te kopen, maar smaakte toch prima
  donderdag 7 februari 2008 @ 22:35:46 #135
45 SiGNe
pi_56592297
Ziet er lekker uit!
Ik eet morgen Risotto Milanese (met saffraansaus) (zit heel fout in een pakje van Grand' Italia) met een gegrilde zeebrasemfilet (grijze Dorade)
Zal er ook wel een fotootje van maken.
  donderdag 7 februari 2008 @ 22:59:22 #136
112545 Muck
pi_56592867
ziet er leuk uit zo SoL

zou je alleen wel even de foto's wat kleiner willen maken?
  vrijdag 8 februari 2008 @ 00:24:55 #137
182728 honda1990
pi_56594753
SOF Zou je voortaan niet later de basilicum er doorheen doen?
pi_56594822
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:24 schreef honda1990 het volgende:
SOF Zou je voortaan niet later de basilicum er doorheen doen?
Over wie heb je het?
  vrijdag 8 februari 2008 @ 00:31:12 #139
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_56594872
Ziet er lekker uit, SOL.
Gisteren heb ik ook weer eens risotto gemaakt. Dit keer de saffraanrisotto uit het boek "De Italiaanse keuken' van Claudia Roden met echte saffraan.
Was erg lekker.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 8 februari 2008 @ 00:37:11 #140
182728 honda1990
pi_56594963
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:28 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Over wie heb je het?
SOL bedoel ik het is laat
pi_56595001
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:31 schreef golfer het volgende:
Ziet er lekker uit, SOL.
Gisteren heb ik ook weer eens risotto gemaakt. Dit keer de saffraanrisotto uit het boek "De Italiaanse keuken' van Claudia Roden met echte saffraan.
Was erg lekker.
Ohhh CNK heeft het ook steeds over saffraan, je hebt echt en neppe ofzo

Post eens een receptje, ben benieuwd

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-02-2008 00:43:04 ]
pi_56595038
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:37 schreef honda1990 het volgende:

[..]

SOL bedoel ik het is laat
L en F liggen ver uitelkaar, maargoed voordeel van de twijfel.

Wanneer had ik die basilicum dan erin moeten doen volgens jou?

Dat is nl iets wat je altijd op het laatste moment erbij doet, bij wat voor gerecht dan ook
pi_56595069
SIGNE: waarom de saffraansaus kopen? het is zo makkelijke n zo lekker om het zelf te maken! Ik zou het bijna voor je willen doen...!!

SOL: lekker joh! die pancetta tip heb ik ook gedaan, ik eet me nu helemaal lam aan dat spul haha!
  vrijdag 8 februari 2008 @ 00:47:53 #144
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_56595117
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:39 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Ohhh CNK heeft het ook steeds ver saffraan, je hebt echt en neppe ofzo
Je hebt echte safraandraadjes (volgens mij van een soort krokusplant uit Spanje geplukt?) die voor een paar gram ca. 1 euro kosten en je hebt saffraanpoeder, wat volgens mij alleen maar een soort gele kleurstof is.
quote:
Post eens een receptje, ben benieuwd
Milanese recept van Claudia Roden ziet er ongeveeeer zo uit (uit mijn hoofd):

Verwarm de bouillon.
Verhit boter in een ruime pan met dikke bodem.
Bak sjalotjes of uien en wat knoflook zachtjes glazig in ongeveer 5 min. in de boter.
Voeg de rijst toe en roerbak totdat de korrels mooi glanzen.
Voeg de wijn toe als de rijstkorrels lijken te schreeuwen om vocht (ze mogen echt niet kleuren) en roer totdat bijna alles is opgenomen.
Week de saffraan in wat hete bouillon.
Voeg steeds kleine delen bouillon toe aan de rijst en laat onder regelmatig roeren door de rijst opnemen.
Voeg telkens als het grootste deel is opgenomen de volgende scheut bouillon toe.
Voeg na ongeveer 15 min het saffraanvocht toe.
Breng de rijst op smaak met zout en peper, roer 30 gram boter en de helft van de kaas erdoor en serveren maar.
Poef.....gone! ©golfer
pi_56595184
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:45 schreef Perruche het volgende:
SIGNE: waarom de saffraansaus kopen? het is zo makkelijke n zo lekker om het zelf te maken! Ik zou het bijna voor je willen doen...!!

SOL: lekker joh! die pancetta tip heb ik ook gedaan, ik eet me nu helemaal lam aan dat spul haha!
Die tomatenrisotto had ook veulll beter met panchetta gekund Alhoewel de risotto dus ook wel milder was geweest met 2 teentjes knoflook minder en de gerookte kipfilet er miss dan ook beter had bij gepast.

Ik hou van CF door haar risotto met panchetta
pi_56595231
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:47 schreef golfer het volgende:

[..]

Je hebt echte safraandraadjes (volgens mij van een soort krokusplant uit Spanje geplukt?) die voor een paar gram ca. 1 euro kosten en je hebt saffraanpoeder, wat volgens mij alleen maar een soort gele kleurstof is.
[..]

Milanese recept van Claudia Roden ziet er ongeveeeer zo uit (uit mijn hoofd):

Verwarm de bouillon.
Verhit boter in een ruime pan met dikke bodem.
Bak sjalotjes of uien en wat knoflook zachtjes glazig in ongeveer 5 min. in de boter.
Voeg de rijst toe en roerbak totdat de korrels mooi glanzen.
Voeg de wijn toe als de rijstkorrels lijken te schreeuwen om vocht (ze mogen echt niet kleuren) en roer totdat bijna alles is opgenomen.
Week de saffraan in wat hete bouillon.
Voeg steeds kleine delen bouillon toe aan de rijst en laat onder regelmatig roeren door de rijst opnemen.
Voeg telkens als het grootste deel is opgenomen de volgende scheut bouillon toe.
Voeg na ongeveer 15 min het saffraanvocht toe.
Breng de rijst op smaak met zout en peper, roer 30 gram boter en de helft van de kaas erdoor en serveren maar.
kinkt goed! Mischien morgen maken. Kreeg laat vanaaf toen vriend van CNK naar huis ging te horen dat hij morgen komt eten en dat ik kook
pi_56597231
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:47 schreef golfer het volgende:

[..]

Uh... saffraan is wel iets duurder hoor. Een paar draadjes kosten al een euro volgens mij. Ik heb pas een gram gekocht in India en dat kostte een euro. Ben er alleen nog niet uit of het nu echte saffraan is.
Naast echte saffraan heb je namelijk ook neppe saffraan.
pi_56598493
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 22:35 schreef SiGNe het volgende:
Ziet er lekker uit!
Ik eet morgen Risotto Milanese (met saffraansaus) (zit heel fout in een pakje van Grand' Italia) met een gegrilde zeebrasemfilet (grijze Dorade)
Zal er ook wel een fotootje van maken.
Die van Grand Italia is lekker! Bovendien nog snel ook. Er bestaat er ook eentje met een mix voor rundvlees Milanese erbij, kan even niet op de naam komen. Die is geweldig!
Sweet and innocent...
  vrijdag 8 februari 2008 @ 10:14:45 #149
97745 Thorical
finding a way
pi_56598570
Tip: Voor safraan zou ik naar een Iraanse Toko gaan.
De Spaanse vind ik te duur. En in de Iraanse winkel heb je al een doosje voor minder dan 5 euro.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 11:27:11 #150
182728 honda1990
pi_56599807
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:42 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

L en F liggen ver uitelkaar, maargoed voordeel van de twijfel.

Wanneer had ik die basilicum dan erin moeten doen volgens jou?

Dat is nl iets wat je altijd op het laatste moment erbij doet, bij wat voor gerecht dan ook

Gelukkig geef je me het voordeel van de twijfel

Helemaal op het einde idd
  vrijdag 8 februari 2008 @ 11:29:12 #151
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_56599836
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 10:14 schreef Thorical het volgende:
Tip: Voor safraan zou ik naar een Iraanse Toko gaan.
De Spaanse vind ik te duur. En in de Iraanse winkel heb je al een doosje voor minder dan 5 euro.
Waar vind je in hemelsnaam een Iraanse toko?
  vrijdag 8 februari 2008 @ 11:36:36 #152
182728 honda1990
pi_56599931
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:29 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

In Iran natuurlijk
pi_56599933
Wij hebben kleine friemels saffraan gewoon gekocht bij de supermarkt, in het rek bij de kruiden
pi_56599971
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:36 schreef Bluezz het volgende:
Wij hebben kleine friemels saffraan gewoon gekocht bij de supermarkt, in het rek bij de kruiden
echte?

ik had het uit italie meegenomen, heb het hier nog nooit gezien...
  vrijdag 8 februari 2008 @ 11:41:37 #155
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_56600011
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:38 schreef Perruche het volgende:

[..]

echte?

ik had het uit italie meegenomen, heb het hier nog nooit gezien...
yep, gewoon bij de AH in een oranje zakje.
pi_56600063
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:41 schreef Chielus het volgende:

[..]

*zondag kijken gaat

iemand trouwens nog een lekker recept vor risotto met funghi porcini? meegenomen maar ligt nog steeds in de kast omdat ik bang ben ze te verklooien
pi_56601017
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:41 schreef Chielus het volgende:
  vrijdag 8 februari 2008 @ 14:28:47 #158
45 SiGNe
pi_56602915
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:45 schreef Perruche het volgende:
SiGNe: waarom de saffraansaus kopen? het is zo makkelijke n zo lekker om het zelf te maken! Ik zou het bijna voor je willen doen...!!
Tja, het zit zo in het zakje en je hoeft het alleen met een halve liter water in 8 minuten aan de kook te brengen, heel simpel dus.
Ik heb zelf nooit eerder risotto gemaakt dus ik dacht, ik begin op een heel makkelijke manier.
Ze hebben er trouwens ook een paddenstoelenvariant van.
http://www.granditalia.nl/pages/1-0.php?cat=113

Ik heb ook nog wel een pak gewone risotto in m'n keukenkast staan, dat wordt de volgende stap en dan weet ik in elk geval al een beetje hoe de structuur van de rijst moet zijn.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 16:00:29 #159
182728 honda1990
pi_56604533
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:44 schreef Perruche het volgende:

[..]

*zondag kijken gaat

iemand trouwens nog een lekker recept vor risotto met funghi porcini? meegenomen maar ligt nog steeds in de kast omdat ik bang ben ze te verklooien
Jazeker

Recept staat ook op italie.nl trouwens

De paddo's schoonmaken, dan 2/3 deel water en 1/3 deel azijn aan de kook brengen (ik zou zelf alleen wat minder azijn doen omdat ik het zelf wel wat zurig vond) dan de paddo's ong. 10 min. koken. Laat ze ong een uurtje op een theedoek uitlekken. Maak bijv. een jampot schoon/droog doe hier kruiden in/knoflook peter en zout doe de paddo's erbij en laat het onder staan met olijfolie. Na een paar dagen zijn ze goed te eten het is een paar maanden goed te houden. Lekker als antipasto

Edit: lees nu pas dat je een recept voor risotto zocht, ik laat hem toch maar staan want het is wel een lekker recept

[ Bericht 7% gewijzigd door honda1990 op 10-02-2008 15:20:48 ]
  zaterdag 9 februari 2008 @ 22:03:57 #160
97745 Thorical
finding a way
pi_56632185
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:29 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Op de Rozengracht in A'dam weet ik er al 2. Maar ik kom er net achter dat ik mijn Iraanse saffraandraadjes bij een Turkse winkel gekocht heb. Een rond doosje met het opschrift: SAHARKHIZ SAFFRON. Het doosje is 5cm in doorsnede.
pi_56633866
Jep. Vandaag weeeeeeeeer risotto gemaakt. Wat is het toch heerlijk spul. Vandaag met gele paprika, uitje, knoflook, champignons en courgette. En natuurlijk wat parmezaan en roomboter (en kippebouillon).

Was erg lekker, hoewel de combinatie een beetje teveel van het goede was. Ik moet proberen te minimaliseren qua ingredienten, ik heb de neiging om er te veel doorheen te gooien telkens.
pi_56633922
Vandaag had ik risotto met kastanjechampignons gemaakt. Helaas was de consistentie niet helemaal perfect, maar 't was toch wel smakelijk.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 10 februari 2008 @ 00:11:59 #163
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56635513
Oke ik ben overtuigd.. wanneer ik het ga koken weet ik niet... maar dat gaat niet lang meer duren

meteen een tvp voor de recepten en foto's
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_56636947
@ isegrim en tezz, dat vind ik nou juist zo leuk aan risotto! Dat verfijnen, prutsen en doorproberen

Is dat een goed woord, doorproberen?
pi_56637681
quote:
Op zondag 10 februari 2008 01:44 schreef Bluezz het volgende:

Is dat een goed woord, doorproberen?
Ja
  zondag 10 februari 2008 @ 14:41:33 #166
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_56643934
Risotto met aubergine, courgette, champs en serranoham
  zondag 10 februari 2008 @ 14:52:15 #167
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_56644267
quote:
Op zondag 10 februari 2008 14:41 schreef -Mellow- het volgende:
Risotto met aubergine, courgette, champs en serranoham
oeh ik dacht dat dit 'Wat eten en drinken we vandaag was'
  zondag 10 februari 2008 @ 16:00:08 #168
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_56645689
Ik heb nog nooit in mijn leven risotto op . En het lijkt me eigenlijk wel een lekker gerecht dat volledig is af te stemmen op je persoonlijke voorkeuren. Probleem is alleen dat ik vegetarier ben en wijn en andere alcoholische dranken absoluut niet kan waarderen in mijn eten. Iemand dus een recept voor een lekkere vegetarische risotto zonder wijn (en als het kan ook zonder champignons)? .
  zondag 10 februari 2008 @ 16:06:37 #169
182728 honda1990
pi_56645816
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik heb nog nooit in mijn leven risotto op . En het lijkt me eigenlijk wel een lekker gerecht dat volledig is af te stemmen op je persoonlijke voorkeuren. Probleem is alleen dat ik vegetarier ben en wijn en andere alcoholische dranken absoluut niet kan waarderen in mijn eten. Iemand dus een recept voor een lekkere vegetarische risotto zonder wijn (en als het kan ook zonder champignons)? .
Ik denk dat die alcoholische dranken vooroordeel is ofniet? Risotto kan je ook uitstekend met vis eten

Ingredienten:
100 gr Hollandse garnalen
3 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas
150 gr gekookte mosselen
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel versgehakte peterselie
200 gr Arboriorijst (Italiaanse (rondkorrelige) risottorijst)
saffraan
1 ui
2 1/2 dl visbouillon
2 dl witte wijn

Snipper de ui en fruit de snippers in de hete olie glazig.
Voeg de rijst toe en laat die al roerend eveneens glazig worden.
Schenk de wijn erbij en breng het geheel al roerend aan de kook.
Voeg de saffraan toe en laat op laag vuur het vocht door de rijst
opnemen.
Verhit de visbouillon en voeg 1 dl daarvan aan de rijst toe.
Schenk er steeds weer wat bouillon bij als de risotto droog begint te
worden.
Laat de risotto zo in ± 25 minuten gaar worden (de rijst moet nog
wat vochtig blijven).
Roer de garnalen en de mosselen door de risotto en warm het geheel goed
door.
Verdeel de risotto over de warme borden en bestrooi met de kaas en de
peterselie.
Lekker met een groene salade.

Ingredienten:
1 ui
1 teentje knoflook
3 eetlepels olijfolie
450 gr risottorijst
1/2 liter tuinkruidenbouillon (van tabletten)
± 100 gr verse pesto
1 dl room
60 gr pijnboompitten
vers basilicum
100 gr verse Parmezaanse kaas
(zee)zout, versgemalen zwarte peper

Bereidingswijze:
Fruit de fijngehakte ui en knoflook in de olie glazig.
Voeg de rijst toe en schep het geheel enkele keren om tot de rijst
glanst.
Schenk, terwijl u blijft roeren, beetje voor beetje de bouillon bij de
rijst en laat de risotto op laag vuur in 20-25 minuten gaar worden.
Roer alles af en toe voorzichtig om en zorg dat de risotto niet te droog
wordt.
Schenk er vlak voor het serveren de room bij en schep de rijst nog eens
om.
Bestrooi de risotto naar smaak met zout en peper en garneer het gerecht
met lichtbruin geroosterde pijnboompitten, reepjes basilicum en
Parmezaanse kaas.

En zoals je zelf al zei je kan eindeloos varieren. Probeer gewoon eens gek te doen, smaakt het nergens naar probeer je volgende keer toch gewoon wat anders Vooral niet bang zijn om fouten te maken en te experimenteren.
  zondag 10 februari 2008 @ 16:10:00 #170
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_56645896
Ik eet ook geen vis. En waarschijnlijk is dat een vooroordeel van de alcoholische dranken, maar ik heb (op kaasfondue) na nog nooit iets gegeten met dat er in dat ik kon waarderen. Sowieso drink ik geen wijn. Maar bedankt voor het 2e recept .
pi_56645930
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:06 schreef honda1990 het volgende:

[..]

Ik denk dat die alcoholische dranken vooroordeel is ofniet? Risotto kan je ook uitstekend met vis eten

Ingredienten:
100 gr Hollandse garnalen
3 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas
150 gr gekookte mosselen
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel versgehakte peterselie
200 gr Arboriorijst (Italiaanse (rondkorrelige) risottorijst)
saffraan
1 ui
2 1/2 dl visbouillon
2 dl witte wijn

Snipper de ui en fruit de snippers in de hete olie glazig.
Voeg de rijst toe en laat die al roerend eveneens glazig worden.
Schenk de wijn erbij en breng het geheel al roerend aan de kook.
Voeg de saffraan toe en laat op laag vuur het vocht door de rijst
opnemen.
Verhit de visbouillon en voeg 1 dl daarvan aan de rijst toe.
Schenk er steeds weer wat bouillon bij als de risotto droog begint te
worden.
Laat de risotto zo in ± 25 minuten gaar worden (de rijst moet nog
wat vochtig blijven).
Roer de garnalen en de mosselen door de risotto en warm het geheel goed
door.
Verdeel de risotto over de warme borden en bestrooi met de kaas en de
peterselie.
Lekker met een groene salade.

Ingredienten:
1 ui
1 teentje knoflook
3 eetlepels olijfolie
450 gr risottorijst
1/2 liter tuinkruidenbouillon (van tabletten)
± 100 gr verse pesto
1 dl room
60 gr pijnboompitten
vers basilicum
100 gr verse Parmezaanse kaas
(zee)zout, versgemalen zwarte peper

Bereidingswijze:
Fruit de fijngehakte ui en knoflook in de olie glazig.
Voeg de rijst toe en schep het geheel enkele keren om tot de rijst
glanst.
Schenk, terwijl u blijft roeren, beetje voor beetje de bouillon bij de
rijst en laat de risotto op laag vuur in 20-25 minuten gaar worden.
Roer alles af en toe voorzichtig om en zorg dat de risotto niet te droog
wordt.
Schenk er vlak voor het serveren de room bij en schep de rijst nog eens
om.
Bestrooi de risotto naar smaak met zout en peper en garneer het gerecht
met lichtbruin geroosterde pijnboompitten, reepjes basilicum en
Parmezaanse kaas.

En zoals je zelf al zei je kan eindeloos varieren. Probeer gewoon eens gek te doen, smaakt het nergens naar probeer je volgende keer toch gewoon wat anders Vooral niet bang zijn om fouten te maken en te experimenteren.
De meeste vegetariers weten vis niet echt te waarderen
  zondag 10 februari 2008 @ 16:18:21 #172
182728 honda1990
pi_56646089
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:11 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

De meeste vegetariers weten vis niet echt te waarderen
Ik dacht juist wel omdat vis een goed leven in de zee hebben gehad, maargoed dat is een andere discussie.
  zondag 10 februari 2008 @ 16:25:04 #173
182728 honda1990
pi_56646232
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:10 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik eet ook geen vis. En waarschijnlijk is dat een vooroordeel van de alcoholische dranken, maar ik heb (op kaasfondue) na nog nooit iets gegeten met dat er in dat ik kon waarderen. Sowieso drink ik geen wijn. Maar bedankt voor het 2e recept .
Ik zou het met risotto gewoon proberen Vooral als je een niet al te uitgesproken wijn neemt zal je hier niet veel van proeven, in de zin van nu proef ik echt wijn zegmaar. Graag gedaan

Ik heb nog een paar recepten gevonden via italie.nl
http://www.italie.nl/culinair/recept_info.php?idrecipe=158
http://www.italie.nl/culinair/recept_info.php?idrecipe=55
http://www.italie.nl/culinair/recept_info.php?idrecipe=106
http://www.italie.nl/culinair/recept_info.php?idrecipe=103

http://www.italie.nl/culinair/recept.php hier kan je ook andere gangen kiezen, je moet dan soort ingrediënt natuurlijk wel even op vegetaranio zetten
  zondag 10 februari 2008 @ 16:32:07 #174
3869 David
Drum the drums
pi_56646390
Je kunt risotto perfect zonder vlees en wijn maken. Gebruik in plaats van de wijn gewoon water en laat het vlees of helemaal weg of vervang het door blokjes tofu... Geen enkel probleem.
pi_56646615
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:18 schreef honda1990 het volgende:

[..]

Ik dacht juist wel omdat vis een goed leven in de zee hebben gehad,
pi_56665153
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:10 schreef BlaatschaaP het volgende:
En waarschijnlijk is dat een vooroordeel van de alcoholische dranken, maar ik heb (op kaasfondue) na nog nooit iets gegeten met dat er in dat ik kon waarderen. Sowieso drink ik geen wijn. Maar bedankt voor het 2e recept .
Ik lust ook geen wijn, nog geen slokje, maar in eten vind ik het juist heel lekker. In risotto zelfs onmisbaar.
Probeer deze eens, vind ik de lekkerste risotto:
http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?collection=algemeen&rq=asperges+risotto&id=390292
Sweet and innocent...
  dinsdag 12 februari 2008 @ 10:50:41 #177
101884 PeRi
Allons-y!
pi_56680316
Vanavond risotto maken met courgettes, champignons en kip .
Whatever I want.
pi_56680485
Ik ga ook eens risotto maken met m'n zelfgetrokken kippenbouillon (waarvan er nog 5l in de vriezer ligt). Laatst in een restaurant gegrilde pompoen gegeten met blauwe kaas saus, dus ik ga wat pompoen roosteren in de oven, wat gorgonzola erover en dat bij m'n risotto. Moet wel lekker worden denk ik.
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
  dinsdag 12 februari 2008 @ 11:10:56 #179
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_56680664
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 10:50 schreef PeRi het volgende:
Vanavond risotto maken met courgettes, champignons en kip .
Hè, daarmee maak ik hem ook erg vaak. samen met een goeie hand italiaanse kruiden, erg smullen altijd.
pi_56690165
gister heerlijke risotto gemaakt met dorpertjes en parmazaan, was goooooooed :D
Keep on Tripp'n
pi_56694182
quote:
Ik gooi wel vaker quorn door de risotto, dat smaakt ook prima . Voor de rest maak ik er dan wat groente uit de diepvries bij klaar. Dat is allemaal niet zo hoogstaand als de overige recepten in dit topic, maar het is wel makkelijk klaar te maken. En de risotto bereid ik met behulp van groentebouillon.
  woensdag 13 februari 2008 @ 12:01:32 #182
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56700732
quote:
Ik heb in dit topic ik geloof 2 recepten met fotoserie gepost en tussendoor nog 1 of 2 keer wat tips voor ingrediënten. Alles vega en zonder wijn! Even teruglezen dus
Miauw
pi_56770714
Gisteren paprikarisotto gemaakt, met paprikasap en knoflook en basilicum. Wel lekker, beetje zoetig, maar niet zo rood en paprika-ig als ik verwachtte

Natuurlijk weer geserveerd met de door mij zo teerbeminde plakjes pancetta
  zaterdag 16 februari 2008 @ 14:46:59 #184
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_56770762
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:01 schreef Lips het volgende:

[..]

Ik heb in dit topic ik geloof 2 recepten met fotoserie gepost en tussendoor nog 1 of 2 keer wat tips voor ingrediënten. Alles vega en zonder wijn! Even teruglezen dus
Ik heb het hele topic gelezen en was je recepten (incluis foto's) inderdaad al tegengekomen... maar ik ben niet zo'n fan van champignons .

Ik ben een beetje een moeilijke eter..
  zaterdag 16 februari 2008 @ 14:52:57 #185
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56770849
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 14:46 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Ik heb het hele topic gelezen en was je recepten (incluis foto's) inderdaad al tegengekomen... maar ik ben niet zo'n fan van champignons .

Ik ben een beetje een moeilijke eter..
Oh maar je mag ook andere paddestoelen gebruiken hoor

Die met aubergine zou je dan kunnen maken. Wat ook zou kunnen is met paprika en courgette, ook lekker

Eigenlijk kan best veel! Beetje fantasie erin gooien, succes!!
Miauw
pi_56775323
Zo, net een heerlijke paddenstoelen-risotto gemaakt! Hij had nét iets langer op mogen staan, maar was desondanks héérlijk!
pi_57053082
quote:
>knip<
Ik zit net mijn briefje te maken en ik denk dat het morgen gaat gebeuren
(eens zien wat ik ervan kan brouwen)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_57053754
pi_57083289
Hoeveel risottorijst gebruik je eigenlijk voor 4 personen?
  zaterdag 1 maart 2008 @ 16:37:37 #190
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_57083629
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 16:19 schreef Leintjeuh het volgende:
Hoeveel risottorijst gebruik je eigenlijk voor 4 personen?
Ik gebruik voor mij alleen meestal iets van 60 - 70 gram. Dus dat wordt dan ongeveer 250 gram voor 4 personen
Miauw
pi_57083979
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 16:37 schreef Lips het volgende:

[..]

Ik gebruik voor mij alleen meestal iets van 60 - 70 gram. Dus dat wordt dan ongeveer 250 gram voor 4 personen
Ok, bedankt !!
pi_57088729
Dit is het dan geworden:

En ik moet zeggen: Zálig!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_57088799
Mooie foto. Wat heb je erbij (die bruine stukjes)?
pi_57088886
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 20:26 schreef Isegrim het volgende:
Mooie foto. Wat heb je erbij (die bruine stukjes)?
Braaf de OP gevolgd: pancetta
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_57089051
Oh lekker.
pi_57089367
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 16:37 schreef Lips het volgende:

[..]

Voor mij alleen gebruik ik ook minder dan 100 gram, maar als er een hongerige kerel bij is, is 250 gram voor 4 personen bij lange na niet genoeg, tenzij je er heel veel groente doorheen doet

DE, wat een sjieke tafel en kookboekenstandaard! Welk boek staat daarop?
pi_57090739
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 20:42 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Voor mij alleen gebruik ik ook minder dan 100 gram, maar als er een hongerige kerel bij is, is 250 gram voor 4 personen bij lange na niet genoeg, tenzij je er heel veel groente doorheen doet

Met mn ouders erbij was 250 gram risotto niet voldoende, ook al zat er 300 gr gemengde paddenstoellen doorheen
pi_57091554
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 20:42 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Das t keukenblad

En het boek "Fastfood" van Gordon R.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zaterdag 1 maart 2008 @ 21:46:44 #199
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_57091602
ik heb nog nooit risotto gegeten, heb ook geen idee of ik het lekker vind, maar die paddestoelenrisotto wil ik toch zeker een keer proberen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_57091634
MM: als je het één keer hebt gegeten, wil je niet anders meer, en zou je het liefst élke dag risotto eten

pas op, je bent gewaarschuwd
Ja doei.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 21:48:42 #201
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_57091673
ik ben benieuwd, ikzelf ben nl. een tikje sceptisch
pi_57091846
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 21:48 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ben benieuwd, ikzelf ben nl. een tikje sceptisch
Ohh MM mag ik je een tip geven? Op de zaterdag markt van Leiden staat altijd een champignonnen-kraam, ongeveer bij de achterkant van het stadhuis. Die sames verkopen hele goede paddenstoelen en champignons, en ze hebben porcini-boullionblokjes! Het is hardstikke lekker om daar paddenstoelen-risotto mee te maken, in vind het zelf lekkerder met porcini-boullion dan met kippen- of kruidenboillion. En als je dan een bakje gemengde paddenstoelen neemt...
pi_57092021
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 21:46 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb nog nooit risotto gegeten, heb ook geen idee of ik het lekker vind, maar die paddestoelenrisotto wil ik toch zeker een keer proberen
ik had het ook nog nooit gegeten maar het is serieus goed bevallen

en dat terwijl ik het altijd van die onappetijtelijke drab vind om te zien
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_57092046
Risotto ziet er vaak uit als hersenen... Maar het smaakt wel érg lekker, moet ik zeggen!
  zaterdag 1 maart 2008 @ 22:23:52 #205
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_57092930
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 21:53 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ohh MM mag ik je een tip geven? Op de zaterdag markt van Leiden staat altijd een champignonnen-kraam, ongeveer bij de achterkant van het stadhuis. Die sames verkopen hele goede paddenstoelen en champignons, en ze hebben porcini-boullionblokjes! Het is hardstikke lekker om daar paddenstoelen-risotto mee te maken, in vind het zelf lekkerder met porcini-boullion dan met kippen- of kruidenboillion. En als je dan een bakje gemengde paddenstoelen neemt...
wat een goeie tip, thanks
  zaterdag 1 maart 2008 @ 22:24:23 #206
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_57092950
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 21:59 schreef Leintjeuh het volgende:
Risotto ziet er vaak uit als hersenen... Maar het smaakt wel érg lekker, moet ik zeggen!
ieh
pi_57093180
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 22:24 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

ieh
Ach hutspot ziet er ook niet uit, maar dat smaakt ook best ok. Mits goed klaargemaakt.
pi_57287215
Even een tvp voor de lekkere recepten
Ik heb ook nog nooit risotto gemaakt maar ben het al een tijdje van plan.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_57287361
Hier staan weer lekkere recepten. En die markt in Leiden is ook wel te doen, goeie tip. Mmm, paddestoelenrisotto.....
Is dat zo?
pi_57358844
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 23:40 schreef miss_dynastie het volgende:
De laatste risotto die wij gegeten hebben is van Jamie O:
Ik heb vandaag mijn eerste risotto gemaakt
Ik heb deze een beetje als leidraad gebruikt en uitgebakken pancetta en veldsla erbij gegeten. Hij was heerlijk
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat dit de komende tijd nog wel vaker op het menu zal staan. Zou ik ook iets kunnen met paksoi? Ik heb er een liggen en ik weet nog niet wat ik er mee zal doen.
pi_57473584
Hier meld zich ook een nieuwe verslaafde,

Gister een risotto gemaakt mat tomaatje er door en een stukje kip er naast
pi_57527582
tvp

En een vraagje: Wat voor rijst gebruiken jullie en wat voor bouillon? Mijn enige en eerste poging was met Lassie Risotte rijst en een blokje groentebouillon. Dat was echt een ramp, het enige wat het nog eetbaar maakte was de Parmezaanse kaas die ik er doorheen gegooid had.
pi_57543706
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 20:36 schreef Haijo het volgende:
tvp

En een vraagje: Wat voor rijst gebruiken jullie en wat voor bouillon? Mijn enige en eerste poging was met Lassie Risotte rijst en een blokje groentebouillon. Dat was echt een ramp, het enige wat het nog eetbaar maakte was de Parmezaanse kaas die ik er doorheen gegooid had.
Risotto rijst van AH Excellent. Bouillon gebruik is met kip, tuinkruiden of rundvleessmaak
pi_58128093
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 20:36 schreef Haijo het volgende:
tvp

Bouillion vaak gewoon blokjes kippen- of paddestoelen bouillion. Hangt er vanaf wat erin zit.
Die rijst van jou ken ik (blijkbaar) gelukkig niet. De risotto-rijst van AH is ok. Dat is arborio-rijst.
Carnaroli-rijst is meestal beter maar is in NL niet zo algemeen verkrijgbaar. Wij hebben in de kerstvakantie wat van die rijst gekocht in een zgn. speciaalzaak. Daar bleken dus geinige wormpjes in te zitten, kwamen me achter na het koken en vòòr het eten. En de muts van het zaakje reageerde pas nadat we de voormalige Keuringsdienst van Waren hadden aangeroepen.
Er zin meerder risotto-topics hier helaas, met veel tips. Je moet voorzichtig zijn: wel roeren maar niet teveel en zeker niet constant zoals wel een abuisievelijk wordt vermeld; het duurt wel even maar ook niet te lang om de rijst gaat te maken, en de rijst gaart nog na, ook van het vuur af, dus hou daar rekening mee. Nadat het van het vuur is kun je evnetueel nog wat roomboter of parmezaan doorroeren, maar let wel, risotto moet als het op het bord logt nog een beetje vochtig zijn: geen pap, maar als je het bord een dutje geeft moet de massa wat op en neer bewegen.
Kortom, het is delicaat en het heeft echt veel met timing te maken: wanneer zet je het op tafel en wanneer is de rest dus ook gaar. De rijst moet niet volkomen gekookt zijn maar ook al dente: de korrel moet binnenin nog nét een witte kern hebben. En tegelijkertijd noet de massa dus vochtig zijn.
Helaas mislukt risotto vaak imo door het doorkoken: veel te gare rijst en dat is echt veel minder smakelijk. En dan besef je ook wat voor een subtiele kunst zo'n risotto is. Mij lukt het wel eens, maar ik ga ook vaak met de tijd in de fout, helaas.
Mijn favoriet is overigens die met gedrooge funghi porcini.
anonieme razernist
pi_58134768
Ik gebruik altijd Lassi risotto rijst, niets mis mee hoor.

Mijn nieuwe ontdekking is trouwens risotto met raapsteeltjes en peterselie, zo lekker!
Sweet and innocent...
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:49:58 #216
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_58159720
TVP, ik heb nog nooit lekkere risotto gegeten.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:14:49 #217
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58160109
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:49 schreef Uccie het volgende:
TVP, ik heb nog nooit lekkere risotto gegeten.
Ik heb nog nooit risotto gehad .
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:18:20 #218
211040 Uccie
pi_58160160
Bij mijn ex thuis maakten ze het weleens, maar als er ergens mensen niet konden koken....
pi_58160292
Hier staan nog meer recepten.
anonieme razernist
pi_58179467
Ik wil binnenkort ook aan de risotto's beginnen, maar dan wil ik het wel meteen goed doen, met goede bouillon dus. Welke bouillon kan ik het beste gebruiken voor welke ingredienten, en hoe maak ik goede runder- en kippebouillon (visbouillon laat ik maar even zitten)?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_58191356
Zelf maken natuurlijk.
Een goede runderbouillon: koop mergpijpjes en schenkels, dat soort dingen. 0,5 - 1 kg op 2 liter voor bouillon is een mooi uitgangspunt. Hoe meer smaak je er aan wilt hebben, hoe meer vlees je er in moet doen natuurlijk.
Verder zou ik er wat prei, winterwortel en ui in doen (ui kan prima met schil). Eventueel nog wat bleekselderij.
Voordat je dit in de pan doet, wel alle ingrediënten even goed roosteren in de oven. De prei, wortel en ui kunnen in hun geheel er in, maar je kunt ze ook even heel grof snijden (voor de prei natuurlijk sowieso wel makkelijk). Daarnaast de kruiden die je zelf wilt, maar ik zou in ieder geval tijm, laurier en peterselie er in doen.
Je zorgt dat dit geheel net niet aan de kook is en dan laat je het een aantal uur (3 - 8, wat je wilt, hoe langer, hoe beter) trekken.

Uiteraard kun je ook kleinere hoeveelheden maken, maar dat is niet altijd even praktisch.
Tijdens de bereiding af en toe afschuimen.
LinkedIn profiel
pi_58193662
Lekker Beunkster!

Ik zeg: bouillon in kleine hoeveelheden maken is a waste of time Maak meteen een pan vol en vries het in. Of kook het in ofzo. Maar maak in vredesnaam geen 1,25 liter bouillon
Bij kippenbouillon hetzelfde concept aanhouden, en er een paar tenen knoflook bijdoen. En selderij.
pi_58203772
Bedankt voor de tips. Mijn idee om risotto te gaan maken kwam pas met ontdekking dat je bouillon heel goed in kunt vriezen en de aanschaf van een hele grote soeppan. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Maar als ik runderbouillon maak, dan moet ik dus mergpijpjes en schenkel hebben, en ook soepvlees? Ik kan mij tenminste herinneren dat mijn moeder er een groot stuk vlees in had liggen, wat dan daarna met mosterd en mayo op toostjes kon worden gesmeerd. En al die groente, is dat gewoon standaard of voor die gewenste smaak?

En dan moet ik alles (behalve de kruiden neem ik aan) eerst in een hete oven leggen?

Ik neem aan dat je runderbouillon gebruikt voor de wat "donkere" risotto's en de kippebouillon voor de risotto's met witte wijn en vis enzo? En wat van de kip gebruik ik voor de kippebouillon?
pi_58209794
Weltschmerz, met het risico dat je denkt dat ik flauw ben: een soepkip

Visbouillon voor visrisotto's, kippenbouillon voor groente-achtige risotto's.
pi_58209839
En bospaddestoelenbouillon voor paddestoelenrisotto!

(goed plan voor morgen trouwens....)
pi_58210292
quote:
Op maandag 21 april 2008 20:11 schreef ColdFeet het volgende:
Weltschmerz, met het risico dat je denkt dat ik flauw ben: een soepkip
Goh, ik dacht een boullionkip. Ik had al zo'n vermoeden maar mijn slager verkoopt kip er een beetje bij af en toe en is niet echt een poulier dus dan moet ik met een beetje concrete wensen komen. Maar moet ik dan zo'n ouwe legkip (dat is een soepkip toch?) heel in de pan mikken, of zijn er stukken die ik daarvoor moet hebben?
quote:
Visbouillon voor visrisotto's, kippenbouillon voor groente-achtige risotto's.
En runderbouillon dan? (ik vraag gewoon door hoor, stoor je er vooral niet aan) Ik dacht bij paella gaan kip en vis ook prima samen en met visbouillon wordt het misschien wat erg vissig als je er zeevruchten door heen gooit. Ik houd wel van vis maar ik ben niet zo dol op dat typische en sterk vissige.
pi_58211562
quote:
Op maandag 21 april 2008 20:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Goh, ik dacht een boullionkip. Ik had al zo'n vermoeden maar mijn slager verkoopt kip er een beetje bij af en toe en is niet echt een poulier dus dan moet ik met een beetje concrete wensen komen. Maar moet ik dan zo'n ouwe legkip (dat is een soepkip toch?) heel in de pan mikken, of zijn er stukken die ik daarvoor moet hebben?
[..]

En runderbouillon dan? (ik vraag gewoon door hoor, stoor je er vooral niet aan) Ik dacht bij paella gaan kip en vis ook prima samen en met visbouillon wordt het misschien wat erg vissig als je er zeevruchten door heen gooit. Ik houd wel van vis maar ik ben niet zo dol op dat typische en sterk vissige.
Soepkip is een specifieke soort kip geloof ik. Wordt gebruikt in de Surinaamse keuken onader andere.
pi_58220813
quote:
Op maandag 21 april 2008 15:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar als ik runderbouillon maak, dan moet ik dus mergpijpjes en schenkel hebben, en ook soepvlees?
Nee, ik zou geen soepvlees er in doen. Nergens voor nodig. Allen mergpijpjes en schenkel is goed. Zit meer dan genoeg smaak aan (en bovendien zit er aan schenkel ook gewoon vlees).
quote:
En al die groente, is dat gewoon standaard of voor die gewenste smaak?
Dat is standaard, uiteraard om de gewenste smaak te bereiken. Dit zijn zo'n beetje de ingrediënten voor een klassieke (runder)bouillon.
quote:
En dan moet ik alles (behalve de kruiden neem ik aan) eerst in een hete oven leggen?
Ja, en een flink poosje ook. Het moet echt goed roosteren.
quote:
kippebouillon voor de risotto's met witte wijn en vis enzo?
Kippenbouillon zou ik niet gebruiken voor risotto met vis. Daar zou ik fumet voor gebruiken. En dat maak je zelf, van bijvoorbeeld graten of de schelpen van schelpdieren en de schalen van schaaldieren.
LinkedIn profiel
pi_58220853
quote:
En runderbouillon dan?
Wanneer je de krachtige, stevige smaak van runderbouillon wilt. Bijvoorbeeld als je met paddenstoelen een risotto maakt (maar dan kun je ook groentebouillon of kippenbouillon gebruiken).
quote:
(ik vraag gewoon door hoor, stoor je er vooral niet aan)
Uiteraard, daar is dit forum voor
LinkedIn profiel
pi_58224390
Het klinkt misschien heel barbaars, maar je kan natuurlijk ook gewoon een bouillionblokje nemen
Sweet and innocent...
pi_58224423
Natuurlijk kan dat. Maar het is lekkerder om het gewoon zelf te maken. Het is toch niet veel werk. Je moet alleen wel grote hoeveelheden maken.
Wat je ook kunt doen is de bouillon maken en dan extreem laten inkoken. Dat doe je vervolgens in van die zakjes om ijsblokjes te maken. Heb je dan bouillon nodig, dan gooi je gewoon zo'n blokje in een hoeveelheid warm water. Dat bespaart je een hoop ruimte in je diepvries, mocht je geen ruimte hebben.
LinkedIn profiel
pi_58232162
Vandaag er achter gekomen dat een 'plain' risotto (uitje en knof fruiten, risotto erbij, afblussen met witte wijn en verder kippebouillon) met alleen op het laatst een hand verse peterselie en een hand parmezaan er door eigenlijk gewoon goddelijk is!

En ik combinatie met verse pesto nog beter smaakt!
  dinsdag 22 april 2008 @ 21:26:40 #233
211040 Uccie
pi_58236724
Na weken in dit onderwerp te "lurken" heb ik eindelijk de knoop doorgehakt...morgen gaat het gebeuren en ik ga risotto maken. Nog niets heel spannends, uitje, knoflook en kippebouillon, en de parmezaanse kaas, want ik wil eerst de basis onder de knie krijgen voor ik me aan iets ingewikkelders waag.
Ik denk dat ik de bouillon morgen maar wel zelf maak, gewoon kippeboutje en kruidenbuiltje (honig) met 1 1/2 liter water een uurtje laten trekken. Het is misschien niet de meest hoogstaande bouillon, maar waarschijnlijk lekkerder dan een blokje.
Doet iemand er weleens zongedroogde tomaatjes doorheen? Is dat lekker?
pi_58238046
Als je per se boullion zelf wilt maken kun je hier eens kijken voor wat extra hulp. Is een prima site.
anonieme razernist
  woensdag 23 april 2008 @ 18:37:27 #235
211040 Uccie
pi_58259984
Nou het is gelukt hoor....mijn eerste Risotto.
Heel basic, met knoflook, uitje, bosuitje en na het koken handje parmezaanse kaas, roomboter en zongedroogde tomaatjes. Ik vond het lekker, maar was wel zenuwachtig bij het koken. En door die kaas is het wel erg machtig.
  woensdag 23 april 2008 @ 18:44:06 #236
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_58260158
Vandaag weer gemaakt: risotto met paddenstoelen.
Poef.....gone! ©golfer
pi_58261926
quote:
Op woensdag 23 april 2008 18:44 schreef golfer het volgende:
Vandaag weer gemaakt: risotto met paddenstoelen.
Je kunt je vrouwtje niet beter verwennen dan met risotto Golfer!
  woensdag 23 april 2008 @ 20:36:24 #238
3869 David
Drum the drums
pi_58263635
quote:
Op woensdag 23 april 2008 18:37 schreef Uccie het volgende:
Nou het is gelukt hoor....mijn eerste Risotto.
Heel basic, met knoflook, uitje, bosuitje en na het koken handje parmezaanse kaas, roomboter en zongedroogde tomaatjes. Ik vond het lekker, maar was wel zenuwachtig bij het koken. En door die kaas is het wel erg machtig.
pi_58263748
quote:
Op woensdag 23 april 2008 19:41 schreef Tezz het volgende:

Je kunt je vrouwtje niet beter verwennen dan met risotto Golfer!
'het vrouwtje' heeft meteen een uurtje met een ontplofte maag op de bank geslapen
Heerlijk echt!!

@ Uccie,
pi_58263894
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:40 schreef Bluezz het volgende:

[..]

'het vrouwtje' heeft meteen een uurtje met een ontplofte maag op de bank geslapen
Heerlijk echt!!

@ Uccie,
Ik kan het me helemaal voorstellen, hihi! (ik had dat gister na de bianco risotto met verse pesto en gegrilde kip en groentes)
  woensdag 23 april 2008 @ 22:40:48 #241
211040 Uccie
pi_58266779
Er zit gewoon iets in de risotto dat je door blijft eten...
  donderdag 24 april 2008 @ 19:02:09 #242
3869 David
Drum the drums
pi_58284470
Umami.

En de textuur is ook heerlijk, mits goed bereid natuurlijk
pi_58296969
Vanavond ga ik voor Risotto met aubergine, tomaatjes, oregano en mozzarella.
pi_58401752
Vandaag eens een risotto met champignons en spekjes gemaakt:

Oh, and that's a bad miss!
  donderdag 1 mei 2008 @ 13:14:00 #245
101884 PeRi
Allons-y!
pi_58414463
Maandag een beetje safraanrisootto gemaakt, met kip, uitje, courgette, kippenbouillon, groot glas witte wijn, safraandraadjes, stukje roomboter en parmezaan. Zo verdomd heerlijk zacht smaakvol .
Whatever I want.
  donderdag 1 mei 2008 @ 13:23:33 #246
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_58414653
quote:
Op woensdag 30 april 2008 19:12 schreef Brentmeister het volgende:

[ afbeelding ]
Dat ziet er best uit
pi_58415305
quote:
Op woensdag 30 april 2008 19:12 schreef Brentmeister het volgende:

[ afbeelding ]
*Grom*
pi_58423219
Vandaag risotto gemaakt met bosuitjes, echte cheddar kaas en bieslook (goeie witte wijn en lekkere bouillon natuurlijk niet te vergeten)...

en zo ziet t er dan uit (beetje bewogen), en het was absolúút voor herhaling vatbaar

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 1 mei 2008 @ 21:19:39 #249
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_58423547
Er is helaas geen foto van maar heb vandaag ook weer risotto gemaakt. Ik wilde eigenlijk gewoon met champignons en courgette, maar dat had ik niet in huis (en de winkels waren dicht).
Het is risotto geworden met spinasie, zongedroogde tomaten en olijven. Bij de tuinkruidenbouillon had ik een scheut sojasaus gedaan en bij de risotto een scheut witte wijn.
Was erg lekker
Miauw
pi_58435460
ik vind de risotto uit de allerhande van april erg jum.
gaat (uit mijn hoofd) knof, ui, zwarte olijfjes, witte wijn en spinazie in.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_58474179
Lastig, kan niet kiezen tussen risotto met champignons of met geitenkaas en spinazie. Al heb ik geen lekkere kaas voor de eerste...

Allebei maken lijkt me ook weer zo overdreven
Sweet and innocent...
pi_58474621
Ik had vandaag eigenlijk duif met een champignon en spekjesrisotto en asperges willen maken maar mijn vond dat allemaal wat teveel van het goede en ik moest het verdelen over een paar dagen.
pi_58475349
Mijn is er niet. Dus nu lekker toch champignonrisotto met veel te veel rode wijn aan het maken.

[update] Was ontzettend lekker! De structuur niet perfect, maar de smaak maakte het goed.

Naar het idee van iemand in dit topic die risotto geserveerd in een pecorino-kaas had gegeten, een dikke gorgonzola-saus gemaakt en die aan de buitenrand gedaan.
Wilde het er namelijk niet doorheen doen, was een goede keuze

Trots op m'n eigen kookkunsten

[ Bericht 78% gewijzigd door Innocence op 04-05-2008 19:51:53 ]
Sweet and innocent...
pi_58560258

Vandaag gemaakt: uitje, bleekselderij fijn gesneden, witte wijn, arboriorijst, groentenbouillon, 1/4 theelepeltje korianderzaad, zacht gebakken shitakes/oesterzwammen en kastanje champignons, parmezaanse kaas erover en een beetje bieslook...

[ Bericht 3% gewijzigd door DarkElf op 08-05-2008 19:57:44 ]
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_58560866
Risottodag hier of zo Heeeerlijk hoor

Ik dacht dat ik in wat eten we vandaag zat
pi_58638956
Ik heb laatst brandnetelrisotto gemaakt van brandnetels uit eigen tuin

Was echt heerlijk.. de kinderen smulden er ook van... heb ze maar niet van tevoren gezegd wat "dat groene" was
pi_58639871
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 08:43 schreef Sorbootje het volgende:

Was echt heerlijk.. de kinderen smulden er ook van... heb ze maar niet van tevoren gezegd wat "dat groene" was
Doe eens receptje posten
pi_58640207
Van de week ga ik de risotto die ik 8 mei maakte ook eens voor Mr DE (en mezelf ) maken
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_58640266

dinsdag 13 mei 2008 @ 11:03:59 #260
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_58640837
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 10:26 schreef Sorbootje het volgende:

Dat zei je dus al
Miauw
pi_58642287
Ik vrijdag weer risotto met raapsteeltjes!
Sweet and innocent...
pi_58647345
Yep, hier vandaag ook weer risotto, wat is dat spul toch goddelijk! Ik heb vandaag een vrij standaard risotto, met bospaddestoelen, ui, knof, kaas en bospaddestoelenbouillon.

De lekkerste risotto die ik gemaakt heb tot nu toe is toch wel de Jamie-Oliver blanke risotto met daarna (aan tafel dus) zelfgemaakte PESTO er overheen........

[ Bericht 1% gewijzigd door Tezz op 14-05-2008 00:02:30 (pffffff ik was moe) ]
pi_58647575
Al lange tijd op dit forum aan het meelezen maar eigenlijk nooit de moeite genomen om iets te posten. Maar doordat ik toch wel echt een risottofan ben zal ik mijn eerste post hierover schrijven.

Ik maak vanavond risotto met prosecco en cantharellen. Simpel en erg lekker.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 17:27:24 #264
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_58648040
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 16:50 schreef Tezz het volgende:
Yep, hier vandaag ook weer risotto, wat is dat spul toch goddelijk! Ik heb vandaag een vrij standaard risotto, met bospaddestoelen, ui, knof, kaas en bospaddestoelenbouillon.

De lekkerste risotto die ik gemaakt heb tot nu toe is toch wel de Jamie-Oliver blanke risotto met daarna (aan tafel dus) zelfgemaakte risotto er overheen........
risotto met risotto erover heen?
  dinsdag 13 mei 2008 @ 18:06:04 #265
3869 David
Drum the drums
pi_58648931
met een beetje risottosaus natuurlijk
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:21:59 #266
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_58650652
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 18:06 schreef David het volgende:
met een beetje risottosaus natuurlijk
wtf is risottosaus dan?
  dinsdag 13 mei 2008 @ 22:26:20 #267
101884 PeRi
Allons-y!
pi_58654259
Vanavond een simpele en lichte safraanrisotto gemaakt, met grote garnalen en wat courgette. .
Whatever I want.
pi_58656329
Excuses excuses. Ik bedoelde natuurlijk zelfgemaakte PESTO.............
  woensdag 14 mei 2008 @ 00:04:04 #269
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_58656354
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 00:03 schreef Tezz het volgende:
Excuses excuses. Ik bedoelde natuurlijk zelfgemaakte PESTO.............
Aha! Je bent ook veel te druk Tezz!
pi_60277850
Ik heb vandaag Coldfeets bietjesrisotto gemaakt. Hij was echt erg, erg lekker.
  maandag 1 september 2008 @ 16:06:38 #271
3878 Vork
Manisch creatief
pi_61294495
Goed, speciaal voor Lein en eventuele andere geinteresseerden zou ik nog een recept posten voor een Tomaten limoenrisotto met mascarpone. Moddervat en uberromig.

Daarvoor heb je dus nodig het volgende:
Risottorijst (duh ) voor het gemak een pak van 400 g;
Een ui of 2 a 3 sjalotjes;
Bouillon (ik gebruik daar groentebouillon voor uiteraard) (volg voor de hoeveelheid gewoon de aanwijzingen op het pak. Bij 400 g risotto is dat ongeveer 1 a 1,2 liter bouillon);
2 a 3 teentjes knoflook;
Olijfolie;
4 tot 6 tomaten (mijn voorkeur gaat uit naar romatomaten, maar ieder andere tomaat voldoet ook);
Mascarpone (2 a 3flinke scheppen of ongeveer 150 g);
2 limoenen;
Beetje peper.

En doe er vervolgens dit mee:
- Maak bouillon.
- Snipper de ui en fruit het samen met de risottorijst en een bescheiden beetje olie in de pan. Wees niet te royaal met de olie, want dat maakt de risotto uiteindelijk wel erg vet. Als de bende glazig is gooi je de gesnipperde knoflook er nog eventjes bij en vervolgens kun je op de risotto manier, beetje bij beetje de bouillon toevoegen en door de rijst op namen nemen.
- Snijd de tomaten in blokjes en voeg die na een minuut of 10 toe.
- Als alle bouillon is opgenomen door de rijst, dan kan de mascarpone er bij. Laat het vervolgens nog een paar minuten pruttelen om het geheel weer wat vaster te krijgen. Vergeet niet om er nog een beetje gemalen peper (zwart) bij te doen voor de smaak.
- Pas op het aller laatste moment gaat het sap van de limoenen er bij. Roer het en de intussen moddervette, maar overheerlijke risotto is klaar om te verdwijnen.

Met een beetje frisse salade er bij is dit wel voldoende voor een persoon of 4.

Zo, iedereen weer blij?
  maandag 1 september 2008 @ 16:35:56 #272
3869 David
Drum the drums
pi_61295359
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:21 schreef AKnynke het volgende:

[..]

wtf is risottosaus dan?
pi_61297665
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:06 schreef Vork het volgende:
Goed, speciaal voor Lein en eventuele andere geinteresseerden zou ik nog een recept posten voor een Tomaten limoenrisotto met mascarpone. Moddervat en uberromig.

Daarvoor heb je dus nodig het volgende:
Risottorijst (duh ) voor het gemak een pak van 400 g;
Een ui of 2 a 3 sjalotjes;
Bouillon (ik gebruik daar groentebouillon voor uiteraard) (volg voor de hoeveelheid gewoon de aanwijzingen op het pak. Bij 400 g risotto is dat ongeveer 1 a 1,2 liter bouillon);
2 a 3 teentjes knoflook;
Olijfolie;
4 tot 6 tomaten (mijn voorkeur gaat uit naar romatomaten, maar ieder andere tomaat voldoet ook);
Mascarpone (2 a 3flinke scheppen of ongeveer 150 g);
2 limoenen;
Beetje peper.

En doe er vervolgens dit mee:
- Maak bouillon.
- Snipper de ui en fruit het samen met de risottorijst en een bescheiden beetje olie in de pan. Wees niet te royaal met de olie, want dat maakt de risotto uiteindelijk wel erg vet. Als de bende glazig is gooi je de gesnipperde knoflook er nog eventjes bij en vervolgens kun je op de risotto manier, beetje bij beetje de bouillon toevoegen en door de rijst op namen nemen.
- Snijd de tomaten in blokjes en voeg die na een minuut of 10 toe.
- Als alle bouillon is opgenomen door de rijst, dan kan de mascarpone er bij. Laat het vervolgens nog een paar minuten pruttelen om het geheel weer wat vaster te krijgen. Vergeet niet om er nog een beetje gemalen peper (zwart) bij te doen voor de smaak.
- Pas op het aller laatste moment gaat het sap van de limoenen er bij. Roer het en de intussen moddervette, maar overheerlijke risotto is klaar om te verdwijnen.

Met een beetje frisse salade er bij is dit wel voldoende voor een persoon of 4.

Zo, iedereen weer blij?
pi_61319207
Vrok! Dat klinkt goddelijk!

Zodra ik mn smaak weer terug heb ga ik die eens maken
Ja doei.
pi_61319299
heeft iemand een receppie voor risotto met paddestoelen en truffelolie?

(kan wel iets op internet vinden maar misschien hebben jullie een al geprobeerd recept)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_61547024
Aardbeienrisotto:

Nodig voor 2 personen

Ong. 16 aardbeien (normaal formaat) in helften en/of kwarten gesneden
150g carnarolirijst (of andere rijst geschikt voor risotto)
pak em beet 50g parmezaan, geraspt (zelf doen, niet geraspt kopen)
1 ui
1 teen knoflook
flinke scheut grappa
2 klonten boter
1 liter bouillon

Gesnipperde ui en knoflook smoren in de boter. De helft van de aardbeien toevoegen en even meebakken. Afblussen met grappa en daarna pas de rijst toevoegen (iets afwijkende volgorde dus). Als alle rijst bedekt is met een laagje aardbeienprut de eerste lepel bouillon toevoegen. Als deze bijna helemaal is opgenomen de volgende lepel en zo doorgaan tot de rijst beetgaar is. De laatste 2 minuten de rest van de aardbeien mee laten pruttelen en vlak voor het serveren de kaas en boter er doorheen roeren.

Het verrassende aan deze risotto vind ik dat hij wel echt naar aardbei smaakt, maar toch hartig is en niet zoet. Echt superlekker! Ik serveer hem meestal met gegrilde plakker courgette waarmee ik in een steker een soort 'muurtje' maak om de risotto in te serveren. Smaakt er erg lekker bij!

pi_61547107
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 13:22 schreef motorbloempje het volgende:
Vrok! Dat klinkt goddelijk!

Zodra ik mn smaak weer terug heb ga ik die eens maken
heb 'm gemaakt en wow erg lekker
Ja doei.
  donderdag 11 september 2008 @ 12:09:46 #278
3878 Vork
Manisch creatief
pi_61547254
quote:
Op donderdag 11 september 2008 12:02 schreef motorbloempje het volgende:
heb 'm gemaakt en wow erg lekker
voor de fans.
pi_61550065
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:59 schreef Sorbootje het volgende:
Aardbeienrisotto:

Nodig voor 2 personen

Ong. 16 aardbeien (normaal formaat) in helften en/of kwarten gesneden
150g carnarolirijst (of andere rijst geschikt voor risotto)
pak em beet 50g parmezaan, geraspt (zelf doen, niet geraspt kopen)
1 ui
1 teen knoflook
flinke scheut grappa
2 klonten boter
1 liter bouillon

Gesnipperde ui en knoflook smoren in de boter. De helft van de aardbeien toevoegen en even meebakken. Afblussen met grappa en daarna pas de rijst toevoegen (iets afwijkende volgorde dus). Als alle rijst bedekt is met een laagje aardbeienprut de eerste lepel bouillon toevoegen. Als deze bijna helemaal is opgenomen de volgende lepel en zo doorgaan tot de rijst beetgaar is. De laatste 2 minuten de rest van de aardbeien mee laten pruttelen en vlak voor het serveren de kaas en boter er doorheen roeren.

Het verrassende aan deze risotto vind ik dat hij wel echt naar aardbei smaakt, maar toch hartig is en niet zoet. Echt superlekker! Ik serveer hem meestal met gegrilde plakker courgette waarmee ik in een steker een soort 'muurtje' maak om de risotto in te serveren. Smaakt er erg lekker bij!

[ afbeelding ]
Oeh, ik heb 't laatst ook met aardbeien gemaakt. Ik vond het ook erg smakelijk, lekker zomers gerecht.

Die van jou ziet er wel wat beter uit.
pi_61555384
Maar 't was vást heel lekker! En dan boeit het uiteindelijk natuurlijk totaal niet of het er mooi uitzag
pi_61556046
Wat apart met aardbeien
Wel weer een ideetje erbij
pi_61556727
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:59 schreef Sorbootje het volgende:
Aardbeienrisotto:

[ afbeelding ]
Wat ziet dat er ontzettend mooi uit Sorbootje! Ben ook erg benieuwd naar de smaak.
Oh, and that's a bad miss!
pi_61558809
Ik vind het écht een aanrader. Fris door de aardbeien, maar wel hartig... absoluut niet zoet.
pi_61560220
Geweldig! Die ga ik binnenkort maken!
pi_61560420
wat voor bouillon gebruik je dan (bij voorkeur) voor aardbeienrisotto?
Ja doei.
pi_61560789
Ik heb groentebouillon gebruikt. Het is inderdaad niet te zoet. Sommige dachten dat het meer als dessert bedoeld was, maar het is een prima maaltijd.
pi_61563535
Ik gebruik runderbouillon. Heb het ook eens met groenteb. gemaakt, vond ik minder vol smaken.
pi_63424019
gisteren paddenstoelen risotto gemaakt was erg lekker.
Voor het eerst met échte vers geraspte parmezaanse kaas en já, dat gaan we nu dus vaker doen
Ja doei.
pi_63425182
Oeh, inspiratie Ik heb nog gedroogde paddestoelen liggen. Zo lekker, om de wijn te vervangen door medium-dry sherry, en een deel van de bouillon door het weekwater van de paddestoelen

Morgen op het menu!
pi_63425281
oeh die aardbeienrisotto ziet er echt lekker uit zeg!
pi_63531257
Nu niet meer maken hoor... de aardbeien moeten wel naar aardbei smaken!

Morgen ga ik weer saffraanrisotto maken. Echt één van mijn favorieten!
  woensdag 26 november 2008 @ 11:49:11 #292
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63532361

Bij de toko hebben ze nu allemaal leuke paddestoelen, daar maakte ik een aziatisch geinspireerde paddestoelenrisotto van. Met shii-take bouillon en sake enzo. Parmezaanse kaas paste er prima bij. Een echt fusiongerecht dus. Receptje op mijn blog
pi_63533723

fijn, ik ga vanavond de tomaat-limoen-mascarpone-vette risotto maken weer

maar nu vroeg ik mij af, waar ik eventueel mee af kan blussen?

Heb geen witte wijn meer in huis, wel rode. Aan sterke drank heb ik brandy, whiskey en bacardi staan.
Kan het natuurlijk ook zonder doen, maar vroeg me af of ik ook van bovenstaande iets kan gebruiken.

De tomaten die erin gaan zijn Romatomaatjes (uiteraard, bijna)
Ja doei.
pi_63533787
Ik vind rode wijn in risotto wel erg lekker, maar denk niet dat dat werkt met limoen. Beter gewoon geen alcohol dan.

Heb te lang gelezen, wil nu zoooooo graag risotto maken. En vriendlief wil het nog steeds niet eten, dus het kan pas als hij een avondje niet thuis is, ws zondag. Dan ga ik de bietenrisotto maken, maar zonder sapcentrifuge.
Sweet and innocent...
pi_63533862
die van mij eet álles, hij is écht geweldig
Ja doei.
pi_63533900
Hij verder ook, maar risotto vindt ie echt niets aan. Te romig ofzo
Sweet and innocent...
pi_63533930
te romig?
Ja doei.
pi_63533968
Wist ook niet dat dat bestond

Hij vind losgekookte rijst ook lekkerder als gestoomde plakrijst. Rare jongen

Maar tot zondag houd ik het nog wel uit hoor.
Sweet and innocent...
pi_63557257
Als mijn man geen risotto zou lusten, nam ik een nieuwe.
pi_63558343
Ik heb dus echt nog nooit risotto gemaakt, ga 't zeker eens proberen! Zo moeilijk is het vast niet
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_63558458
nou ja, moeilijk is een groot woord, maar het is wel een kunst

Het Grote Risottotopic #2

[ Bericht 24% gewijzigd door motorbloempje op 27-11-2008 10:08:22 ]
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: