JIJ!!! Heb 3 verschillende risotto's bij je gegeten, dus er is nog veel meer wat je kan posten aan receptenquote:Op donderdag 24 januari 2008 00:13 schreef ColdFeet het volgende:
Zo. Wie heeft er nog meer verrukkelijke risottorecepten?
quote:Op donderdag 24 januari 2008 01:07 schreef SiGNe het volgende:
Die ziet er wel heel erg lekker uit!
Maar hoe maak je bietensap zonder sapcentrifuge? ik heb alleen een handblender..
Wat Bluezz zegt, of er gewoon 1 aanschaffen...ik ben sinds afgelopen weekend de trotse eigenaresse van een sapcentrifuge (mede door CFquote:Op donderdag 24 januari 2008 01:07 schreef SiGNe het volgende:
Die ziet er wel heel erg lekker uit!
Maar hoe maak je bietensap zonder sapcentrifuge? ik heb alleen een handblender..
CF!quote:Op donderdag 24 januari 2008 00:13 schreef ColdFeet het volgende:
Speciaal voor DarkElf: een recept voor bietenrisotto. Met foto's, van elk klein ministapje.
*knip*
ja, ik ben helemaal verbaasd dat die er nog niet was!quote:
gewoon bij de supermarktquote:Op donderdag 24 januari 2008 12:15 schreef JacMar het volgende:
Lekker! (denk ik) Waar koop je de arboriorijst
die jij gebruikt in dit recept?
Ik heb het eigenlijk nog nooit gemaakt, maar wil dit wel eens proberen!
JacMar, ik koop het per kilo bij de turkquote:Op donderdag 24 januari 2008 12:15 schreef JacMar het volgende:
Lekker! (denk ik) Waar koop je de arboriorijst
die jij gebruikt in dit recept?
Ik heb het eigenlijk nog nooit gemaakt, maar wil dit wel eens proberen!
Wel als je daar de hoeveelheid mee bedoelt iigquote:Op donderdag 24 januari 2008 19:34 schreef Thorical het volgende:
Misschien ligt het er aan dat ik het net als de boullion bijvoeg.
Niet om 't een of ander, misschien is het wel lekker maar dit is gewoon geen risotto maar meer een pasta recept waarin de pasta is gesubstitueerd door risottorijst.quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:59 schreef motorbloempje het volgende:
mijn snelle variant:
zolang er geen pasta in zit is het geen pastagerecht natuurlijkquote:Op vrijdag 25 januari 2008 12:02 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Niet om 't een of ander, misschien is het wel lekker maar dit is gewoon geen risotto maar meer een pasta recept waarin de pasta is gesubstitueerd door risottorijst.
quote:Op vrijdag 25 januari 2008 12:15 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
zolang er geen pasta in zit is het geen pastagerecht natuurlijk
Ui en champignons snijden, bakken in roomboterquote:Op donderdag 24 januari 2008 20:10 schreef ASSpirine het volgende:
Bluezz, ben ook wel benieuwd naar jouw risotto, heb het nooit echt gegeten. Maar wil het wel proberen, en paddestoelen zijn sowieso
Sure. De basis is hetzelfde: uitje in boter/olie fruiten, rijst meebakken (250 g voor twee personen, mits een van de twee een grote eter is).quote:Op vrijdag 25 januari 2008 12:44 schreef SeaOfLove het volgende:
CF zou jij het receptje van die spinazie-risotto kunnen posten? Miss dat ik dat vanaaf of zondag ga maken.
Tnxquote:Op vrijdag 25 januari 2008 12:54 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Sure. De basis is hetzelfde: uitje in boter/olie fruiten, rijst meebakken (250 g voor twee personen, mits een van de twee een grote eter is).
Evt sap maken van een paar handjes spinazieblaadjes, hoeft niet veel te zijn, want het kleurt als een gek.
Witte wijn bij de rijst, wachten tot het opgenomen is, dan evt spinaziesap erbij en lepel voor lepel de bouillon.
Na ongeveer 10 minuten beginnen met wat handjes fijngescheurde spinazie erin te laten slinken, zoveel als je lekker vindt (hier komt vaak nog wel ietsie vocht uit, dus niet helemaal op het einde doen!), en onderwijl zonodig meer bouillon toevoegen.
Als de rijst beetgaar is: vuur uit, klontje boter en fijngeraspte parmezaanse kaas erdoor. Wat basilicum scheuren en dat er direct voor het opdienen doorheen roeren.
Is ook weer verrukkelijk metuitgebakken pancetta
![]()
Oh ja, hou altijd ongeveer 300 ml bouillon aan voor 100 gram rijst - per rijstmerk kunnen er kleine verschillen zijn, dat is waarom je t lepel voor lepel toevoegt en niet in een grote plens. Iets teveel = rijstepap.
Maar dat gedoe met bouillon is natuurlijk ook heel erg leuk
quote:Op vrijdag 25 januari 2008 12:56 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Tnx, oeii hoop het voor vanavond al te maken
Doe het maar met de ketanrijst, dan. En foto's graagquote:Op vrijdag 25 januari 2008 16:29 schreef cul_non_kul het volgende:
[..]
Hmmm er is alleen nog basmati en ketan rijst in huis ..
Hmmmm misschien olijfolie, geperste knoflook, zeezout, grove peper en een flinke hand gescheurde basilicum bladeren?? Ik gok maar wat, maar ik denk dat dit op zich wel kan en qua smaak ook wel past! Zal het eens voor je uitproberen binnenkort....quote:Op vrijdag 25 januari 2008 16:40 schreef motorbloempje het volgende:
iemand nog ideeen om de kip met pesto te marineren zonder dat 't qua smaak minder wordt?
Kreeg te horen dat 't niet zo goed was voor de pestodus vraag me af hoe 't wel kan.
Toen ik ooit voor 't eerst risotto maakte, uit zo'n Knorr pak, zat er een soort van 'pesto-marinade' bij: poeder dat je moest aanlengen met olie. Na één keer zo'n pak had ik 't wel gezien, maar heb ik dus altijd de kip met gewone pesto gemarineerd, maargoed.. dat is dus zonde, hoorde ik, en vroeg me af hoe ik mijn kip wel lekker die smaak kan laten behouden. Nóg meer pesto-smaak is niets mis mee namelijk
Nee hoor, volgens mij is het 'traditioneel' wel het geval, maar pecorino kan sowieso ook.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 17:24 schreef Trusten het volgende:
Misschien een domme vraag maar onder het motto 'de enige domme vraag is een niet gestelde vraag': moet risotto altijd met parmesaanse kaas?
Ik vind juist dat schepje voor schepje zo vreselijk leukquote:Op vrijdag 25 januari 2008 21:22 schreef Quinazoline het volgende:
De foto is niet zo geweldig, maar het was weer erg lekker. Deze keer met echt heel veel geduld iedere keer een lepeltje bouillion erbij gedaan en veel geroerd, en daar wordt het dus echt lekkerder van.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:27 schreef Pikkebaas het volgende:
Vegetarische risotto met wilde paddestoelen is ook erg lekker trouwens.
Ziet er goed uitquote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:17 schreef uniekhoorn het volgende:
Nog maar eens mijn foto
Nope dat is geen pancetta, dat is bakbacon... ik woon en een dorp waar niks 'bijzonders' te krijgen isquote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:37 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ziet er goed uitmaar is dat wel pancetta?
Pancetta heb je ook gewoon bij de AH.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:43 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Nope dat is geen pancetta, dat is bakbacon... ik woon en een dorp waar niks 'bijzonders' te krijgen is
Nou ja, vast wel bij de slager maar daar had ik geen zin in. Moest al verder weg omdat er bij de dichtbijzijnde supermarkt geen risottorijst was te vinden![]()
Yep, verse basilicum.quote:Op zondag 27 januari 2008 13:12 schreef ColdFeet het volgende:
Razz, mooie kleurencombi ook, zegZie ik daar basilicum?
Yep, en met taco's (zelfde effect). Ik maak ook altijd expres te veel risotto, zodat ik zeker weet dat ik het de volgende dag weer moet eten, haha!quote:Op zondag 27 januari 2008 13:45 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Yep, verse basilicum.
Ik heb trouwens wel ontdekt dat ik met risotto hetzelfde heb als met burrito's.
Ik blijf er van eten. Totdat ik helemaal hutjemutje vol zit.
Bronquote:Roasted butternut squash and sage risotto with pinenuts
Ingredients
1 large butternut squash
2 garlic cloves, peeled
2 tbsp olive oil, plus extra for drizzling
about 15 sage leaves, chopped
flaked sea salt and freshly ground black pepper
3 large knobs of butter
1 large onion, chopped
400g/14oz arborio or other Italian risotto rice
2 glasses white wine
1 litre/1¾ pint hot chicken or vegetable stock
good handful of freshly grated parmesan cheese, plus extra to serve
75g/3oz pinenuts, to serve
Method
1. Preheat the oven to 200C/400F/Gas 6.
2. Cut the butternut squash into 6-8 wedges, remove the seeds and place in a roasting tray. Pound or chop the garlic and add a generous glug of olive oil, half the sage leaves, sea salt and pepper. Tip into the tray and rub over the butternut squash with your hands. Roast in the oven for 40-50 minutes until softened and becoming golden in colour.
3. Once the squash has cooked, cool slightly, then scrape the soft flesh away from the skin into a bowl. Lightly mash with a fork or potato masher until it is fairly chunky in texture. Scrape any sticky juices left in the roasting tray into the bowl and keep warm while making the risotto.
4. Heat the olive oil and a good knob of butter in a deep, heavy-based frying pan or saute pan. Gently fry the onion until softened. Add the rice and stir for about a minute until the grains are coated with the oil and butter. Pour in the wine and stir continuously until it has cooked into the rice. Add a good ladle of hot stock and the remaining sage and season well with salt and pepper. Turn the heat down so the stock is simmering gently. Keep adding ladles of stock as it cooks into the rice, stirring and moving the rice around in the pan. After about 15-20 minutes the rice should be soft but still have a bit of bite left in it. The texture of the risotto should be thick and creamy, but not too loose. Add extra stock if necessary. It may seem tedious standing and stirring but the end result will be worth it.
5. Remove the pan from the heat and gently stir the roasted butternut squash into the risotto with the parmesan, the remaining butter and seasoning to taste. Add any extra stock if the risotto seems particularly thick. Cover with a lid for a couple of minutes as this will give the risotto an even creamier texture.
6. During this time, place the pinenuts in a fairly hot frying pan and toss around until golden. Spoon the risotto into warmed bowls and scatter with the pinenuts and extra parmesan.
Tip:
For a smoky finish to the risotto, fry 6-8 slices of smoked streaky bacon cut into thin strips or 200g/7oz lardons until crispy and scatter over the risotto with the pinenuts.
Ja, ik vond het wel lekker. Zeker in combi met knoflook en basilicum. Wel mag de kaasdosering bij deze risotto een flink stuk omlaag, ik vond het net iets te dominant naar voren komen.quote:Op zondag 27 januari 2008 20:38 schreef David het volgende:
Was die citroenrisotto nu lekker, coldfeet?
Bedoel je dat van de 4 punten bij misgaan, of dat dat de problemen zijn?quote:Op maandag 28 januari 2008 11:07 schreef klaarover het volgende:
Wat een succesverhalen over risotto in dit topic!
Ik gooi het over een andere boeg.
Er kan namelijk van alles misgaan met risotto:
1: De risotto is te gaar. Dat is het ergste en meestvoorkomende. Het gebeurt bij restaurants (ook poenige) en ook bij hobbykoks. Het resultaat is een plakkerige zoute zetmeelbrij zonder weerstand. Totaal eetlustbedervend. Risotto hoort een 'bite' te hebben; een zekere stevigheid van de rijstkorrel.
2: De risotto is te droog. De smaak verstijft, je mond wordt droog. Risotto moet een beetje vloeien, dan proef je het pas.
3: De risotto is een kermis. Ik weet het, zo'n brij nodigt enorm uit tot het toevoegen van van-de-pot-gerukte ingredienten. Maar ik prefereer hem toch zonder fruit, rookworst, ketjap of shoarmavlees.
4: De risotto is koud. Een heerlijke gelukte risotto, op een koud plat bord geserveerd. Die wordt koud, en dat is vies. Serveer het in een warm diep bord of in een warme kom.
Veel succes allemaal!
Mijn risotto (paddestoelen) was gisteren een beetje te 2. Het blijft lastig.
Lekker maar niet helemaal mijn ding. Mijn moeder die erg van bietjes houdt heeft er wel van gesmuld. Ik houd het voorlopig maar weer op saffraanrisotto, de klassieker maar mijn overduidelijke favoriet.quote:Op maandag 28 januari 2008 15:29 schreef ColdFeet het volgende:
Maar hoe wastie, WiZZ?
Ziet er erg lekker uitquote:Op dinsdag 29 januari 2008 16:39 schreef Tezz het volgende:
Oke. Ingredienten dus.....(helaas niet wat ik normaal gebruik, maar toch......):
[ afbeelding ]
En dan snijden en bouillon maken:
[ afbeelding ]
En dan uitje fruiten in roomboter (jammie):
[ afbeelding ]
Champs en ham erbij!
[ afbeelding ]
En natuurlijk de risotto.....:
[ afbeelding ]
Bouillon scheutje voor scheutje:
[ afbeelding ]
Mooi he!
[ afbeelding ]
En dan roeren totdat je een ons weegt:
[ afbeelding ]
Af en toe proeven natuurlijk....:
[ afbeelding ]
De finishing touch (roomboter en kaas):
[ afbeelding ]
En voila: RISOTTO.....
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
![]()
Nou, ik zal je eerlijk bekennen dat ik hem nog nooit met ham erdoor gemaakt had hiervoor en ik weet niet of ik het de volgende keer nog een keer doe! Het smaakte op zich wel goed, maar met een lekker stukje rood vlees erbij (apart) en een salade capresse is het eigenlijk ook erg lekker!quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:41 schreef miss_dynastie het volgende:
Oe, lekker Tezz, eet regelmatig champignons met hamblokjes, maar hier was ik zelf nog niet opgekomen. Ga ik zeker een keer maken
Tezz waarom doe je de ham er al in voor de rijst?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 17:45 schreef Tezz het volgende:
[..]
Nou, ik zal je eerlijk bekennen dat ik hem nog nooit met ham erdoor gemaakt had hiervoor en ik weet niet of ik het de volgende keer nog een keer doe! Het smaakte op zich wel goed, maar met een lekker stukje rood vlees erbij (apart) en een salade capresse is het eigenlijk ook erg lekker!
Ja dat weet ik eigenlijk ook niet! Ik was bang dat de ham dan niet zo'n lekkere zachte bouillonsmaak zou krijgen.......Maar in dit geval had het best gekund, want het waren dunne reepjes gegrilde ham inderdaad.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 19:42 schreef Thorical het volgende:
[..]
Tezz waarom doe je de ham er al in voor de rijst?
De ham is al gaar, ik zou die als een van de laatste ingrediënten indoen.
Ja hoor, in de wok lukt prima! Ik zet hem op een klein pitje en het vuur half. Ik heb het nog nooit ergens anders in gemaakt eigenlijk!quote:Op dinsdag 29 januari 2008 22:06 schreef ColdFeet het volgende:
Razztwizzle, prei? Was je alleen thuis ofzo? Ik liet je ochtendhumeur-dialoogje van een paar dagen geleden toen lezen aan Mr CF, hij moest er ontzettend om lachen
Lips, Tezz, goed bezig! Tezz, lukt dat een beetje in de wok? Ik moet altijd wel echt een pan met dikke bodem gebruiken (maar dat kan natuurlijk ook liggen aan mijn gasstel....).
Lips, super, een lekker & origineel idee, met mozzarella en gegrilde aubergine![]()
Mag ik je een bescheiden tip geven? Peper kun je t best pas op het laatst toevoegen. Omdat je het dan pas op smaak maakt, maar ook omdat peper veel van z'n aroma verliest als je het kookt. Dit geldt overigens niet voor chilipoeder en -vlokken...
Kun je dan niet beter een pastagerecht maken? Of een curry? Het zijn wel erg veel ingredienten anders, je houdt geen risotto meer overquote:Op woensdag 30 januari 2008 14:05 schreef motorbloempje het volgende:
lijkt erg op mijn snelle risotto Tezz
en over de wok: ik gebruik áltijd, voor alles de wokkan niet meer zonder
werkt prima hier!
Ik heb dus opzich ook wel zin in risotto vanavond.. iemand nog leuke tips voor risotto met daarin sperziebonen? Een leuke finishing touch ofzo?
er gaat in: beetje pesto, kip, sperziebonen (duh!), misschien wat champignons en wat broccoli? Maar vooral de sperziebonen moeten op..
ja, die had ik ook gevonden jaquote:Op woensdag 30 januari 2008 15:48 schreef Trusten het volgende:
http://keukenhelden.nl/th(...)rziebonen/?item=3503
Natuurlijk mag je dat! Dat zijn de tips waar we iets aan hebbenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 22:06 schreef ColdFeet het volgende:
Lips, super, een lekker & origineel idee, met mozzarella en gegrilde aubergine![]()
Mag ik je een bescheiden tip geven? Peper kun je t best pas op het laatst toevoegen. Omdat je het dan pas op smaak maakt, maar ook omdat peper veel van z'n aroma verliest als je het kookt. Dit geldt overigens niet voor chilipoeder en -vlokken...
Het smaakte erg lekker, de kaas ging er ook doorheen, maar dit stond leuker op de foto zo ernaast geserveerdquote:Op vrijdag 1 februari 2008 18:56 schreef Bluezz het volgende:
Hoe smaakte het? Had je niet liever de kaas erdóór willen doen?
Ziet er mooi en lekker uit
Succes daarmeequote:Op zaterdag 2 februari 2008 11:44 schreef beunkster het volgende:
Wat mij ook een mooi risotto recept lijkt, is deze van Heston Blumenthal. Althans, delen daaruit.
vind ik ookquote:Op zaterdag 2 februari 2008 18:33 schreef Xennia het volgende:
Ik vind die risotto er juist helemaal niet lekker uit zien, het zal best lekker smaken maar optisch is het net kots
Ja was lekker! Misschien dat ik bij deze de volgende keer wat cashewnoten erdoor doe. Daar kwam ik gisteren maar niet over uit of ik dat wel of niet zou doen, dus dat gaan we proberenquote:Op maandag 4 februari 2008 22:48 schreef MiestOr het volgende:
en was het lekker???, leuk zo met die foto's
Over wie heb je het?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:24 schreef honda1990 het volgende:
SOF Zou je voortaan niet later de basilicum er doorheen doen?
SOL bedoel ikquote:
Ohhh CNK heeft het ook steeds over saffraan, je hebt echt en neppe ofzoquote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:31 schreef golfer het volgende:
Ziet er lekker uit, SOL.
Gisteren heb ik ook weer eens risotto gemaakt. Dit keer de saffraanrisotto uit het boek "De Italiaanse keuken' van Claudia Roden met echte saffraan.
Was erg lekker.
L en F liggen ver uitelkaar, maargoed voordeel van de twijfel.quote:
Je hebt echte safraandraadjes (volgens mij van een soort krokusplant uit Spanje geplukt?) die voor een paar gram ca. 1 euro kosten en je hebt saffraanpoeder, wat volgens mij alleen maar een soort gele kleurstof is.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:39 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Ohhh CNK heeft het ook steeds ver saffraan, je hebt echt en neppe ofzo![]()
Milanese recept van Claudia Roden ziet er ongeveeeer zo uit (uit mijn hoofd):quote:Post eens een receptje, ben benieuwd
Die tomatenrisotto had ook veulll beter met panchetta gekundquote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:45 schreef Perruche het volgende:
SIGNE: waarom de saffraansaus kopen? het is zo makkelijke n zo lekker om het zelf te maken! Ik zou het bijna voor je willen doen...!!
SOL: lekker joh! die pancetta tip heb ik ook gedaan, ik eet me nu helemaal lam aan dat spul haha!
kinkt goed! Mischien morgen maken. Kreeg laat vanaaf toen vriend van CNK naar huis ging te horen dat hij morgen komt eten en dat ik kookquote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Je hebt echte safraandraadjes (volgens mij van een soort krokusplant uit Spanje geplukt?) die voor een paar gram ca. 1 euro kosten en je hebt saffraanpoeder, wat volgens mij alleen maar een soort gele kleurstof is.
[..]
Milanese recept van Claudia Roden ziet er ongeveeeer zo uit (uit mijn hoofd):
Verwarm de bouillon.
Verhit boter in een ruime pan met dikke bodem.
Bak sjalotjes of uien en wat knoflook zachtjes glazig in ongeveer 5 min. in de boter.
Voeg de rijst toe en roerbak totdat de korrels mooi glanzen.
Voeg de wijn toe als de rijstkorrels lijken te schreeuwen om vocht (ze mogen echt niet kleuren) en roer totdat bijna alles is opgenomen.
Week de saffraan in wat hete bouillon.
Voeg steeds kleine delen bouillon toe aan de rijst en laat onder regelmatig roeren door de rijst opnemen.
Voeg telkens als het grootste deel is opgenomen de volgende scheut bouillon toe.
Voeg na ongeveer 15 min het saffraanvocht toe.
Breng de rijst op smaak met zout en peper, roer 30 gram boter en de helft van de kaas erdoor en serveren maar.
Uh... saffraan is wel iets duurder hoor. Een paar draadjes kosten al een euro volgens mij. Ik heb pas een gram gekocht in India en dat kostte een euro. Ben er alleen nog niet uit of het nu echte saffraan is.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Je hebt echte safraandraadjes (volgens mij van een soort krokusplant uit Spanje geplukt?) die voor een paar gram ca. 1 euro kosten en je hebt saffraanpoeder, wat volgens mij alleen maar een soort gele kleurstof is.
Die van Grand Italia is lekker! Bovendien nog snel ook.quote:Op donderdag 7 februari 2008 22:35 schreef SiGNe het volgende:
Ziet er lekker uit!
Ik eet morgen Risotto Milanese (met saffraansaus) (zit heel fout in een pakje van Grand' Italia) met een gegrilde zeebrasemfilet (grijze Dorade)
Zal er ook wel een fotootje van maken.
quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:42 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
L en F liggen ver uitelkaar, maargoed voordeel van de twijfel.
Wanneer had ik die basilicum dan erin moeten doen volgens jou?
Dat is nl iets wat je altijd op het laatste moment erbij doet, bij wat voor gerecht dan ook
Waar vind je in hemelsnaam een Iraanse toko?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 10:14 schreef Thorical het volgende:
Tip: Voor safraan zou ik naar een Iraanse Toko gaan.
De Spaanse vind ik te duur. En in de Iraanse winkel heb je al een doosje voor minder dan 5 euro.
In Iran natuurlijkquote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:29 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Waar vind je in hemelsnaam een Iraanse toko?
echte?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:36 schreef Bluezz het volgende:
Wij hebben kleine friemels saffraan gewoon gekocht bij de supermarkt, in het rek bij de kruiden
yep, gewoon bij de AH in een oranje zakje.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:38 schreef Perruche het volgende:
[..]
echte?
ik had het uit italie meegenomen, heb het hier nog nooit gezien...
*zondag kijken gaatquote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:41 schreef Chielus het volgende:
[..]
yep, gewoon bij de AH in een oranje zakje.
quote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:41 schreef Chielus het volgende:
yep, gewoon bij de AH in een oranje zakje.
Tja, het zit zo in het zakje en je hoeft het alleen met een halve liter water in 8 minuten aan de kook te brengen, heel simpel dus.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:45 schreef Perruche het volgende:
SiGNe: waarom de saffraansaus kopen? het is zo makkelijke n zo lekker om het zelf te maken! Ik zou het bijna voor je willen doen...!!
Jazekerquote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:44 schreef Perruche het volgende:
[..]
*zondag kijken gaat
iemand trouwens nog een lekker recept vor risotto met funghi porcini? meegenomen maar ligt nog steeds in de kast omdat ik bang ben ze te verklooien
Op de Rozengracht in A'dam weet ik er al 2. Maar ik kom er net achter dat ik mijn Iraanse saffraandraadjes bij een Turkse winkel gekocht heb. Een rond doosje met het opschrift: SAHARKHIZ SAFFRON. Het doosje is 5cm in doorsnede.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:29 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Waar vind je in hemelsnaam een Iraanse toko?
oeh ik dacht dat dit 'Wat eten en drinken we vandaag was'quote:Op zondag 10 februari 2008 14:41 schreef -Mellow- het volgende:
Risotto met aubergine, courgette, champs en serranoham
Ik denk dat die alcoholische dranken vooroordeel is ofniet? Risotto kan je ook uitstekend met vis etenquote:Op zondag 10 februari 2008 16:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik heb nog nooit in mijn leven risotto op. En het lijkt me eigenlijk wel een lekker gerecht dat volledig is af te stemmen op je persoonlijke voorkeuren. Probleem is alleen dat ik vegetarier ben en wijn en andere alcoholische dranken absoluut niet kan waarderen in mijn eten. Iemand dus een recept voor een lekkere vegetarische risotto zonder wijn (en als het kan ook zonder champignons)?
.
De meeste vegetariers weten vis niet echt te waarderenquote:Op zondag 10 februari 2008 16:06 schreef honda1990 het volgende:
[..]
Ik denk dat die alcoholische dranken vooroordeel is ofniet? Risotto kan je ook uitstekend met vis eten![]()
Ingredienten:
100 gr Hollandse garnalen
3 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas
150 gr gekookte mosselen
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel versgehakte peterselie
200 gr Arboriorijst (Italiaanse (rondkorrelige) risottorijst)
saffraan
1 ui
2 1/2 dl visbouillon
2 dl witte wijn
Snipper de ui en fruit de snippers in de hete olie glazig.
Voeg de rijst toe en laat die al roerend eveneens glazig worden.
Schenk de wijn erbij en breng het geheel al roerend aan de kook.
Voeg de saffraan toe en laat op laag vuur het vocht door de rijst
opnemen.
Verhit de visbouillon en voeg 1 dl daarvan aan de rijst toe.
Schenk er steeds weer wat bouillon bij als de risotto droog begint te
worden.
Laat de risotto zo in ± 25 minuten gaar worden (de rijst moet nog
wat vochtig blijven).
Roer de garnalen en de mosselen door de risotto en warm het geheel goed
door.
Verdeel de risotto over de warme borden en bestrooi met de kaas en de
peterselie.
Lekker met een groene salade.
Ingredienten:
1 ui
1 teentje knoflook
3 eetlepels olijfolie
450 gr risottorijst
1/2 liter tuinkruidenbouillon (van tabletten)
± 100 gr verse pesto
1 dl room
60 gr pijnboompitten
vers basilicum
100 gr verse Parmezaanse kaas
(zee)zout, versgemalen zwarte peper
Bereidingswijze:
Fruit de fijngehakte ui en knoflook in de olie glazig.
Voeg de rijst toe en schep het geheel enkele keren om tot de rijst
glanst.
Schenk, terwijl u blijft roeren, beetje voor beetje de bouillon bij de
rijst en laat de risotto op laag vuur in 20-25 minuten gaar worden.
Roer alles af en toe voorzichtig om en zorg dat de risotto niet te droog
wordt.
Schenk er vlak voor het serveren de room bij en schep de rijst nog eens
om.
Bestrooi de risotto naar smaak met zout en peper en garneer het gerecht
met lichtbruin geroosterde pijnboompitten, reepjes basilicum en
Parmezaanse kaas.
En zoals je zelf al zei je kan eindeloos varieren. Probeer gewoon eens gek te doen, smaakt het nergens naar probeer je volgende keer toch gewoon wat andersVooral niet bang zijn om fouten te maken en te experimenteren.
quote:Op zondag 10 februari 2008 16:11 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
De meeste vegetariers weten vis niet echt te waarderen
Ik zou het met risotto gewoon proberenquote:Op zondag 10 februari 2008 16:10 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik eet ook geen vis. En waarschijnlijk is dat een vooroordeel van de alcoholische dranken, maar ik heb (op kaasfondue) na nog nooit iets gegeten met dat er in dat ik kon waarderen. Sowieso drink ik geen wijn. Maar bedankt voor het 2e recept.
quote:Op zondag 10 februari 2008 16:18 schreef honda1990 het volgende:
[..]Ik dacht juist wel omdat vis een goed leven in de zee hebben gehad,
Ik lust ook geen wijn, nog geen slokje, maar in eten vind ik het juist heel lekker. In risotto zelfs onmisbaar.quote:Op zondag 10 februari 2008 16:10 schreef BlaatschaaP het volgende:
En waarschijnlijk is dat een vooroordeel van de alcoholische dranken, maar ik heb (op kaasfondue) na nog nooit iets gegeten met dat er in dat ik kon waarderen. Sowieso drink ik geen wijn. Maar bedankt voor het 2e recept.
Hè, daarmee maak ik hem ook erg vaak. samen met een goeie hand italiaanse kruiden, erg smullen altijd.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:50 schreef PeRi het volgende:
Vanavond risotto maken met courgettes, champignons en kip.
Ik gooi wel vaker quorn door de risotto, dat smaakt ook primaquote:Op zondag 10 februari 2008 16:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik heb nog nooit in mijn leven risotto op. En het lijkt me eigenlijk wel een lekker gerecht dat volledig is af te stemmen op je persoonlijke voorkeuren. Probleem is alleen dat ik vegetarier ben en wijn en andere alcoholische dranken absoluut niet kan waarderen in mijn eten. Iemand dus een recept voor een lekkere vegetarische risotto zonder wijn (en als het kan ook zonder champignons)?
.
Ik heb in dit topic ik geloof 2 recepten met fotoserie gepost en tussendoor nog 1 of 2 keer wat tips voor ingrediënten. Alles vega en zonder wijn! Even teruglezen dusquote:Op zondag 10 februari 2008 16:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
.
Ik heb het hele topic gelezen en was je recepten (incluis foto's) inderdaad al tegengekomen... maar ik ben niet zo'n fan van champignonsquote:Op woensdag 13 februari 2008 12:01 schreef Lips het volgende:
[..]
Ik heb in dit topic ik geloof 2 recepten met fotoserie gepost en tussendoor nog 1 of 2 keer wat tips voor ingrediënten. Alles vega en zonder wijn! Even teruglezen dus
Oh maar je mag ook andere paddestoelen gebruiken hoorquote:Op zaterdag 16 februari 2008 14:46 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Ik heb het hele topic gelezen en was je recepten (incluis foto's) inderdaad al tegengekomen... maar ik ben niet zo'n fan van champignons.
Ik ben een beetje een moeilijke eter..
Ik zit net mijn briefje te maken en ik denk dat het morgen gaat gebeurenquote:Op donderdag 24 januari 2008 00:13 schreef ColdFeet het volgende:
Speciaal voor DarkElf: een recept voor bietenrisotto. Met foto's, van elk klein ministapje.
>knip<
Ik gebruik voor mij alleen meestal iets van 60 - 70 gram. Dus dat wordt dan ongeveer 250 gram voor 4 personenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:19 schreef Leintjeuh het volgende:
Hoeveel risottorijst gebruik je eigenlijk voor 4 personen?
Ok, bedankt !!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:37 schreef Lips het volgende:
[..]
Ik gebruik voor mij alleen meestal iets van 60 - 70 gram. Dus dat wordt dan ongeveer 250 gram voor 4 personen
Braaf de OP gevolgd: pancettaquote:Op zaterdag 1 maart 2008 20:26 schreef Isegrim het volgende:
Mooie foto. Wat heb je erbij (die bruine stukjes)?
Voor mij alleen gebruik ik ook minder dan 100 gram, maar als er een hongerige kerel bij is, is 250 gram voor 4 personen bij lange na niet genoeg, tenzij je er heel veel groente doorheen doetquote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:37 schreef Lips het volgende:
[..]
Ik gebruik voor mij alleen meestal iets van 60 - 70 gram. Dus dat wordt dan ongeveer 250 gram voor 4 personen
Met mn ouders erbij was 250 gram risotto niet voldoende, ook al zat er 300 gr gemengde paddenstoellen doorheenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 20:42 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Voor mij alleen gebruik ik ook minder dan 100 gram, maar als er een hongerige kerel bij is, is 250 gram voor 4 personen bij lange na niet genoeg, tenzij je er heel veel groente doorheen doet
DE, wat een sjieke tafel en kookboekenstandaard! Welk boek staat daarop?
Das t keukenbladquote:Op zaterdag 1 maart 2008 20:42 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
DE, wat een sjieke tafel en kookboekenstandaard! Welk boek staat daarop?
Ohh MM mag ik je een tip geven? Op de zaterdag markt van Leiden staat altijd een champignonnen-kraam, ongeveer bij de achterkant van het stadhuis. Die sames verkopen hele goede paddenstoelen en champignons, en ze hebben porcini-boullionblokjes! Het is hardstikke lekker om daar paddenstoelen-risotto mee te maken, in vind het zelf lekkerder met porcini-boullion dan met kippen- of kruidenboillion. En als je dan een bakje gemengde paddenstoelen neemt...quote:Op zaterdag 1 maart 2008 21:48 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ben benieuwd, ikzelf ben nl. een tikje sceptisch
ik had het ook nog nooit gegeten maar het is serieus goed bevallenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 21:46 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb nog nooit risotto gegeten, heb ook geen idee of ik het lekker vind, maar die paddestoelenrisotto wil ik toch zeker een keer proberen
wat een goeie tip, thanksquote:Op zaterdag 1 maart 2008 21:53 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Ohh MM mag ik je een tip geven? Op de zaterdag markt van Leiden staat altijd een champignonnen-kraam, ongeveer bij de achterkant van het stadhuis. Die sames verkopen hele goede paddenstoelen en champignons, en ze hebben porcini-boullionblokjes! Het is hardstikke lekker om daar paddenstoelen-risotto mee te maken, in vind het zelf lekkerder met porcini-boullion dan met kippen- of kruidenboillion. En als je dan een bakje gemengde paddenstoelen neemt...![]()
![]()
iehquote:Op zaterdag 1 maart 2008 21:59 schreef Leintjeuh het volgende:
Risotto ziet er vaak uit als hersenen... Maar het smaakt wel érg lekker, moet ik zeggen!
Ik heb vandaag mijn eerste risotto gemaaktquote:Op vrijdag 25 januari 2008 23:40 schreef miss_dynastie het volgende:
De laatste risotto die wij gegeten hebben is van Jamie O:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat dit de komende tijd nog wel vaker op het menu zal staan.Zou ik ook iets kunnen met paksoi? Ik heb er een liggen en ik weet nog niet wat ik er mee zal doen.
There is no love sincerer than the love of food.
Risotto rijst van AH Excellent. Bouillon gebruik is met kip, tuinkruiden of rundvleessmaakquote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:36 schreef Haijo het volgende:
tvp
En een vraagje: Wat voor rijst gebruiken jullie en wat voor bouillon? Mijn enige en eerste poging was met Lassie Risotte rijst en een blokje groentebouillon.Dat was echt een ramp, het enige wat het nog eetbaar maakte was de Parmezaanse kaas die ik er doorheen gegooid had.
Bouillion vaak gewoon blokjes kippen- of paddestoelen bouillion. Hangt er vanaf wat erin zit.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:36 schreef Haijo het volgende:
tvp
En een vraagje: Wat voor rijst gebruiken jullie en wat voor bouillon? Mijn enige en eerste poging was met Lassie Risotte rijst en een blokje groentebouillon.Dat was echt een ramp, het enige wat het nog eetbaar maakte was de Parmezaanse kaas die ik er doorheen gegooid had.
Ik heb nog nooit risotto gehadquote:Op zaterdag 19 april 2008 15:49 schreef Uccie het volgende:
TVP, ik heb nog nooit lekkere risotto gegeten.
Goh, ik dacht een boullionkip.quote:Op maandag 21 april 2008 20:11 schreef ColdFeet het volgende:
Weltschmerz, met het risico dat je denkt dat ik flauw ben: een soepkip
En runderbouillon dan? (ik vraag gewoon door hoor, stoor je er vooral niet aan) Ik dacht bij paella gaan kip en vis ook prima samen en met visbouillon wordt het misschien wat erg vissig als je er zeevruchten door heen gooit. Ik houd wel van vis maar ik ben niet zo dol op dat typische en sterk vissige.quote:Visbouillon voor visrisotto's, kippenbouillon voor groente-achtige risotto's.
Soepkip is een specifieke soort kip geloof ik. Wordt gebruikt in de Surinaamse keuken onader andere.quote:Op maandag 21 april 2008 20:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Goh, ik dacht een boullionkip.Ik had al zo'n vermoeden maar mijn slager verkoopt kip er een beetje bij af en toe en is niet echt een poulier dus dan moet ik met een beetje concrete wensen komen. Maar moet ik dan zo'n ouwe legkip (dat is een soepkip toch?) heel in de pan mikken, of zijn er stukken die ik daarvoor moet hebben?
[..]
En runderbouillon dan? (ik vraag gewoon door hoor, stoor je er vooral niet aan) Ik dacht bij paella gaan kip en vis ook prima samen en met visbouillon wordt het misschien wat erg vissig als je er zeevruchten door heen gooit. Ik houd wel van vis maar ik ben niet zo dol op dat typische en sterk vissige.
Nee, ik zou geen soepvlees er in doen. Nergens voor nodig. Allen mergpijpjes en schenkel is goed. Zit meer dan genoeg smaak aan (en bovendien zit er aan schenkel ook gewoon vlees).quote:Op maandag 21 april 2008 15:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar als ik runderbouillon maak, dan moet ik dus mergpijpjes en schenkel hebben, en ook soepvlees?
Dat is standaard, uiteraard om de gewenste smaak te bereiken. Dit zijn zo'n beetje de ingrediënten voor een klassieke (runder)bouillon.quote:Op maandag 21 april 2008 15:08 schreef Weltschmerz het volgende:
En al die groente, is dat gewoon standaard of voor die gewenste smaak?
Ja, en een flink poosje ook. Het moet echt goed roosteren.quote:Op maandag 21 april 2008 15:08 schreef Weltschmerz het volgende:
En dan moet ik alles (behalve de kruiden neem ik aan) eerst in een hete oven leggen?
Kippenbouillon zou ik niet gebruiken voor risotto met vis. Daar zou ik fumet voor gebruiken. En dat maak je zelf, van bijvoorbeeld graten of de schelpen van schelpdieren en de schalen van schaaldieren.quote:Op maandag 21 april 2008 15:08 schreef Weltschmerz het volgende:
kippebouillon voor de risotto's met witte wijn en vis enzo?
Wanneer je de krachtige, stevige smaak van runderbouillon wilt. Bijvoorbeeld als je met paddenstoelen een risotto maakt (maar dan kun je ook groentebouillon of kippenbouillon gebruiken).quote:Op maandag 21 april 2008 20:30 schreef Weltschmerz het volgende:
En runderbouillon dan?
Uiteraard, daar is dit forum voorquote:Op maandag 21 april 2008 20:30 schreef Weltschmerz het volgende:
(ik vraag gewoon door hoor, stoor je er vooral niet aan)
Je kunt je vrouwtje niet beter verwennen dan met risotto Golfer!quote:Op woensdag 23 april 2008 18:44 schreef golfer het volgende:
Vandaag weer gemaakt: risotto met paddenstoelen.
quote:Op woensdag 23 april 2008 18:37 schreef Uccie het volgende:
Nou het is gelukt hoor....mijn eerste Risotto.
Heel basic, met knoflook, uitje, bosuitje en na het koken handje parmezaanse kaas, roomboter en zongedroogde tomaatjes. Ik vond het lekker, maar was wel zenuwachtig bij het koken. En door die kaas is het wel erg machtig.
'het vrouwtje' heeft meteen een uurtje met een ontplofte maag op de bank geslapenquote:Op woensdag 23 april 2008 19:41 schreef Tezz het volgende:
Je kunt je vrouwtje niet beter verwennen dan met risotto Golfer!
Ik kan het me helemaal voorstellen, hihi! (ik had dat gister na de bianco risotto met verse pesto en gegrilde kip en groentes)quote:Op woensdag 23 april 2008 20:40 schreef Bluezz het volgende:
[..]
'het vrouwtje' heeft meteen een uurtje met een ontplofte maag op de bank geslapen![]()
Heerlijk echt!!
@ Uccie,
Dat ziet er best uitquote:Op woensdag 30 april 2008 19:12 schreef Brentmeister het volgende:
Vandaag eens een risotto met champignons en spekjes gemaakt:
[ afbeelding ]
*Grom*quote:Op woensdag 30 april 2008 19:12 schreef Brentmeister het volgende:
Vandaag eens een risotto met champignons en spekjes gemaakt:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 08:43 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb laatst brandnetelrisotto gemaakt van brandnetels uit eigen tuin![]()
Was echt heerlijk.. de kinderen smulden er ook van... heb ze maar niet van tevoren gezegd wat "dat groene" was
Dat zei je dus alquote:Op dinsdag 13 mei 2008 10:26 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb laatst brandnetelrisotto gemaakt van brandnetels uit eigen tuin![]()
Was echt heerlijk.. de kinderen smulden er ook van... heb ze maar niet van tevoren gezegd wat "dat groene" was
risotto met risotto erover heen?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:50 schreef Tezz het volgende:
Yep, hier vandaag ook weer risotto, wat is dat spul toch goddelijk! Ik heb vandaag een vrij standaard risotto, met bospaddestoelen, ui, knof, kaas en bospaddestoelenbouillon.
De lekkerste risotto die ik gemaakt heb tot nu toe is toch wel de Jamie-Oliver blanke risotto met daarna (aan tafel dus) zelfgemaakte risotto er overheen........
wtf is risottosaus dan?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:06 schreef David het volgende:
met een beetje risottosaus natuurlijk
Aha! Je bent ook veel te druk Tezz!quote:Op woensdag 14 mei 2008 00:03 schreef Tezz het volgende:
Excuses excuses. Ik bedoelde natuurlijk zelfgemaakte PESTO.............
quote:Op maandag 1 september 2008 16:06 schreef Vork het volgende:
Goed, speciaal voor Lein en eventuele andere geinteresseerden zou ik nog een recept posten voor een Tomaten limoenrisotto met mascarpone. Moddervat en uberromig.
Daarvoor heb je dus nodig het volgende:
Risottorijst (duh) voor het gemak een pak van 400 g;
Een ui of 2 a 3 sjalotjes;
Bouillon (ik gebruik daar groentebouillon voor uiteraard) (volg voor de hoeveelheid gewoon de aanwijzingen op het pak. Bij 400 g risotto is dat ongeveer 1 a 1,2 liter bouillon);
2 a 3 teentjes knoflook;
Olijfolie;
4 tot 6 tomaten (mijn voorkeur gaat uit naar romatomaten, maar ieder andere tomaat voldoet ook);
Mascarpone (2 a 3flinke scheppen of ongeveer 150 g);
2 limoenen;
Beetje peper.
En doe er vervolgens dit mee:
- Maak bouillon.
- Snipper de ui en fruit het samen met de risottorijst en een bescheiden beetje olie in de pan. Wees niet te royaal met de olie, want dat maakt de risotto uiteindelijk wel erg vet. Als de bende glazig is gooi je de gesnipperde knoflook er nog eventjes bij en vervolgens kun je op de risotto manier, beetje bij beetje de bouillon toevoegen en door de rijst op namen nemen.
- Snijd de tomaten in blokjes en voeg die na een minuut of 10 toe.
- Als alle bouillon is opgenomen door de rijst, dan kan de mascarpone er bij. Laat het vervolgens nog een paar minuten pruttelen om het geheel weer wat vaster te krijgen. Vergeet niet om er nog een beetje gemalen peper (zwart) bij te doen voor de smaak.
- Pas op het aller laatste moment gaat het sap van de limoenen er bij. Roer het en de intussen moddervette, maar overheerlijke risotto is klaar om te verdwijnen.
Met een beetje frisse salade er bij is dit wel voldoende voor een persoon of 4.
Zo, iedereen weer blij?
heb 'm gemaakt en wowquote:Op dinsdag 2 september 2008 13:22 schreef motorbloempje het volgende:
Vrok! Dat klinkt goddelijk!
Zodra ik mn smaak weer terug heb ga ik die eens maken
quote:Op donderdag 11 september 2008 12:02 schreef motorbloempje het volgende:
heb 'm gemaakt en wowerg lekker
Oeh, ik heb 't laatst ook met aardbeien gemaakt. Ik vond het ook erg smakelijk, lekker zomers gerecht.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:59 schreef Sorbootje het volgende:
Aardbeienrisotto:
Nodig voor 2 personen
Ong. 16 aardbeien (normaal formaat) in helften en/of kwarten gesneden
150g carnarolirijst (of andere rijst geschikt voor risotto)
pak em beet 50g parmezaan, geraspt (zelf doen, niet geraspt kopen)
1 ui
1 teen knoflook
flinke scheut grappa
2 klonten boter
1 liter bouillon
Gesnipperde ui en knoflook smoren in de boter. De helft van de aardbeien toevoegen en even meebakken. Afblussen met grappa en daarna pas de rijst toevoegen (iets afwijkende volgorde dus). Als alle rijst bedekt is met een laagje aardbeienprut de eerste lepel bouillon toevoegen. Als deze bijna helemaal is opgenomen de volgende lepel en zo doorgaan tot de rijst beetgaar is. De laatste 2 minuten de rest van de aardbeien mee laten pruttelen en vlak voor het serveren de kaas en boter er doorheen roeren.
Het verrassende aan deze risotto vind ik dat hij wel echt naar aardbei smaakt, maar toch hartig is en niet zoet. Echt superlekker! Ik serveer hem meestal met gegrilde plakker courgette waarmee ik in een steker een soort 'muurtje' maak om de risotto in te serveren. Smaakt er erg lekker bij!
[ afbeelding ]
Wat ziet dat er ontzettend mooi uit Sorbootje! Ben ook erg benieuwd naar de smaak.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |