Kun je dan niet beter een pastagerecht maken? Of een curry? Het zijn wel erg veel ingredienten anders, je houdt geen risotto meer overquote:Op woensdag 30 januari 2008 14:05 schreef motorbloempje het volgende:
lijkt erg op mijn snelle risotto Tezz
en over de wok: ik gebruik áltijd, voor alles de wokkan niet meer zonder
werkt prima hier!
Ik heb dus opzich ook wel zin in risotto vanavond.. iemand nog leuke tips voor risotto met daarin sperziebonen? Een leuke finishing touch ofzo?
er gaat in: beetje pesto, kip, sperziebonen (duh!), misschien wat champignons en wat broccoli? Maar vooral de sperziebonen moeten op..
ja, die had ik ook gevonden jaquote:Op woensdag 30 januari 2008 15:48 schreef Trusten het volgende:
http://keukenhelden.nl/th(...)rziebonen/?item=3503
Natuurlijk mag je dat! Dat zijn de tips waar we iets aan hebbenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 22:06 schreef ColdFeet het volgende:
Lips, super, een lekker & origineel idee, met mozzarella en gegrilde aubergine![]()
Mag ik je een bescheiden tip geven? Peper kun je t best pas op het laatst toevoegen. Omdat je het dan pas op smaak maakt, maar ook omdat peper veel van z'n aroma verliest als je het kookt. Dit geldt overigens niet voor chilipoeder en -vlokken...
Het smaakte erg lekker, de kaas ging er ook doorheen, maar dit stond leuker op de foto zo ernaast geserveerdquote:Op vrijdag 1 februari 2008 18:56 schreef Bluezz het volgende:
Hoe smaakte het? Had je niet liever de kaas erdóór willen doen?
Ziet er mooi en lekker uit
Succes daarmeequote:Op zaterdag 2 februari 2008 11:44 schreef beunkster het volgende:
Wat mij ook een mooi risotto recept lijkt, is deze van Heston Blumenthal. Althans, delen daaruit.
vind ik ookquote:Op zaterdag 2 februari 2008 18:33 schreef Xennia het volgende:
Ik vind die risotto er juist helemaal niet lekker uit zien, het zal best lekker smaken maar optisch is het net kots
Ja was lekker! Misschien dat ik bij deze de volgende keer wat cashewnoten erdoor doe. Daar kwam ik gisteren maar niet over uit of ik dat wel of niet zou doen, dus dat gaan we proberenquote:Op maandag 4 februari 2008 22:48 schreef MiestOr het volgende:
en was het lekker???, leuk zo met die foto's
Over wie heb je het?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:24 schreef honda1990 het volgende:
SOF Zou je voortaan niet later de basilicum er doorheen doen?
SOL bedoel ikquote:
Ohhh CNK heeft het ook steeds over saffraan, je hebt echt en neppe ofzoquote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:31 schreef golfer het volgende:
Ziet er lekker uit, SOL.
Gisteren heb ik ook weer eens risotto gemaakt. Dit keer de saffraanrisotto uit het boek "De Italiaanse keuken' van Claudia Roden met echte saffraan.
Was erg lekker.
L en F liggen ver uitelkaar, maargoed voordeel van de twijfel.quote:
Je hebt echte safraandraadjes (volgens mij van een soort krokusplant uit Spanje geplukt?) die voor een paar gram ca. 1 euro kosten en je hebt saffraanpoeder, wat volgens mij alleen maar een soort gele kleurstof is.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:39 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Ohhh CNK heeft het ook steeds ver saffraan, je hebt echt en neppe ofzo![]()
Milanese recept van Claudia Roden ziet er ongeveeeer zo uit (uit mijn hoofd):quote:Post eens een receptje, ben benieuwd
Die tomatenrisotto had ook veulll beter met panchetta gekundquote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:45 schreef Perruche het volgende:
SIGNE: waarom de saffraansaus kopen? het is zo makkelijke n zo lekker om het zelf te maken! Ik zou het bijna voor je willen doen...!!
SOL: lekker joh! die pancetta tip heb ik ook gedaan, ik eet me nu helemaal lam aan dat spul haha!
kinkt goed! Mischien morgen maken. Kreeg laat vanaaf toen vriend van CNK naar huis ging te horen dat hij morgen komt eten en dat ik kookquote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Je hebt echte safraandraadjes (volgens mij van een soort krokusplant uit Spanje geplukt?) die voor een paar gram ca. 1 euro kosten en je hebt saffraanpoeder, wat volgens mij alleen maar een soort gele kleurstof is.
[..]
Milanese recept van Claudia Roden ziet er ongeveeeer zo uit (uit mijn hoofd):
Verwarm de bouillon.
Verhit boter in een ruime pan met dikke bodem.
Bak sjalotjes of uien en wat knoflook zachtjes glazig in ongeveer 5 min. in de boter.
Voeg de rijst toe en roerbak totdat de korrels mooi glanzen.
Voeg de wijn toe als de rijstkorrels lijken te schreeuwen om vocht (ze mogen echt niet kleuren) en roer totdat bijna alles is opgenomen.
Week de saffraan in wat hete bouillon.
Voeg steeds kleine delen bouillon toe aan de rijst en laat onder regelmatig roeren door de rijst opnemen.
Voeg telkens als het grootste deel is opgenomen de volgende scheut bouillon toe.
Voeg na ongeveer 15 min het saffraanvocht toe.
Breng de rijst op smaak met zout en peper, roer 30 gram boter en de helft van de kaas erdoor en serveren maar.
Uh... saffraan is wel iets duurder hoor. Een paar draadjes kosten al een euro volgens mij. Ik heb pas een gram gekocht in India en dat kostte een euro. Ben er alleen nog niet uit of het nu echte saffraan is.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Je hebt echte safraandraadjes (volgens mij van een soort krokusplant uit Spanje geplukt?) die voor een paar gram ca. 1 euro kosten en je hebt saffraanpoeder, wat volgens mij alleen maar een soort gele kleurstof is.
Die van Grand Italia is lekker! Bovendien nog snel ook.quote:Op donderdag 7 februari 2008 22:35 schreef SiGNe het volgende:
Ziet er lekker uit!
Ik eet morgen Risotto Milanese (met saffraansaus) (zit heel fout in een pakje van Grand' Italia) met een gegrilde zeebrasemfilet (grijze Dorade)
Zal er ook wel een fotootje van maken.
quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:42 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
L en F liggen ver uitelkaar, maargoed voordeel van de twijfel.
Wanneer had ik die basilicum dan erin moeten doen volgens jou?
Dat is nl iets wat je altijd op het laatste moment erbij doet, bij wat voor gerecht dan ook
Waar vind je in hemelsnaam een Iraanse toko?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 10:14 schreef Thorical het volgende:
Tip: Voor safraan zou ik naar een Iraanse Toko gaan.
De Spaanse vind ik te duur. En in de Iraanse winkel heb je al een doosje voor minder dan 5 euro.
In Iran natuurlijkquote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:29 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Waar vind je in hemelsnaam een Iraanse toko?
echte?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:36 schreef Bluezz het volgende:
Wij hebben kleine friemels saffraan gewoon gekocht bij de supermarkt, in het rek bij de kruiden
yep, gewoon bij de AH in een oranje zakje.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:38 schreef Perruche het volgende:
[..]
echte?
ik had het uit italie meegenomen, heb het hier nog nooit gezien...
*zondag kijken gaatquote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:41 schreef Chielus het volgende:
[..]
yep, gewoon bij de AH in een oranje zakje.
quote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:41 schreef Chielus het volgende:
yep, gewoon bij de AH in een oranje zakje.
Tja, het zit zo in het zakje en je hoeft het alleen met een halve liter water in 8 minuten aan de kook te brengen, heel simpel dus.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:45 schreef Perruche het volgende:
SiGNe: waarom de saffraansaus kopen? het is zo makkelijke n zo lekker om het zelf te maken! Ik zou het bijna voor je willen doen...!!
Jazekerquote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:44 schreef Perruche het volgende:
[..]
*zondag kijken gaat
iemand trouwens nog een lekker recept vor risotto met funghi porcini? meegenomen maar ligt nog steeds in de kast omdat ik bang ben ze te verklooien
Op de Rozengracht in A'dam weet ik er al 2. Maar ik kom er net achter dat ik mijn Iraanse saffraandraadjes bij een Turkse winkel gekocht heb. Een rond doosje met het opschrift: SAHARKHIZ SAFFRON. Het doosje is 5cm in doorsnede.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:29 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Waar vind je in hemelsnaam een Iraanse toko?
oeh ik dacht dat dit 'Wat eten en drinken we vandaag was'quote:Op zondag 10 februari 2008 14:41 schreef -Mellow- het volgende:
Risotto met aubergine, courgette, champs en serranoham
Ik denk dat die alcoholische dranken vooroordeel is ofniet? Risotto kan je ook uitstekend met vis etenquote:Op zondag 10 februari 2008 16:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik heb nog nooit in mijn leven risotto op. En het lijkt me eigenlijk wel een lekker gerecht dat volledig is af te stemmen op je persoonlijke voorkeuren. Probleem is alleen dat ik vegetarier ben en wijn en andere alcoholische dranken absoluut niet kan waarderen in mijn eten. Iemand dus een recept voor een lekkere vegetarische risotto zonder wijn (en als het kan ook zonder champignons)?
.
De meeste vegetariers weten vis niet echt te waarderenquote:Op zondag 10 februari 2008 16:06 schreef honda1990 het volgende:
[..]
Ik denk dat die alcoholische dranken vooroordeel is ofniet? Risotto kan je ook uitstekend met vis eten![]()
Ingredienten:
100 gr Hollandse garnalen
3 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas
150 gr gekookte mosselen
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel versgehakte peterselie
200 gr Arboriorijst (Italiaanse (rondkorrelige) risottorijst)
saffraan
1 ui
2 1/2 dl visbouillon
2 dl witte wijn
Snipper de ui en fruit de snippers in de hete olie glazig.
Voeg de rijst toe en laat die al roerend eveneens glazig worden.
Schenk de wijn erbij en breng het geheel al roerend aan de kook.
Voeg de saffraan toe en laat op laag vuur het vocht door de rijst
opnemen.
Verhit de visbouillon en voeg 1 dl daarvan aan de rijst toe.
Schenk er steeds weer wat bouillon bij als de risotto droog begint te
worden.
Laat de risotto zo in ± 25 minuten gaar worden (de rijst moet nog
wat vochtig blijven).
Roer de garnalen en de mosselen door de risotto en warm het geheel goed
door.
Verdeel de risotto over de warme borden en bestrooi met de kaas en de
peterselie.
Lekker met een groene salade.
Ingredienten:
1 ui
1 teentje knoflook
3 eetlepels olijfolie
450 gr risottorijst
1/2 liter tuinkruidenbouillon (van tabletten)
± 100 gr verse pesto
1 dl room
60 gr pijnboompitten
vers basilicum
100 gr verse Parmezaanse kaas
(zee)zout, versgemalen zwarte peper
Bereidingswijze:
Fruit de fijngehakte ui en knoflook in de olie glazig.
Voeg de rijst toe en schep het geheel enkele keren om tot de rijst
glanst.
Schenk, terwijl u blijft roeren, beetje voor beetje de bouillon bij de
rijst en laat de risotto op laag vuur in 20-25 minuten gaar worden.
Roer alles af en toe voorzichtig om en zorg dat de risotto niet te droog
wordt.
Schenk er vlak voor het serveren de room bij en schep de rijst nog eens
om.
Bestrooi de risotto naar smaak met zout en peper en garneer het gerecht
met lichtbruin geroosterde pijnboompitten, reepjes basilicum en
Parmezaanse kaas.
En zoals je zelf al zei je kan eindeloos varieren. Probeer gewoon eens gek te doen, smaakt het nergens naar probeer je volgende keer toch gewoon wat andersVooral niet bang zijn om fouten te maken en te experimenteren.
quote:Op zondag 10 februari 2008 16:11 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
De meeste vegetariers weten vis niet echt te waarderen
Ik zou het met risotto gewoon proberenquote:Op zondag 10 februari 2008 16:10 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik eet ook geen vis. En waarschijnlijk is dat een vooroordeel van de alcoholische dranken, maar ik heb (op kaasfondue) na nog nooit iets gegeten met dat er in dat ik kon waarderen. Sowieso drink ik geen wijn. Maar bedankt voor het 2e recept.
quote:Op zondag 10 februari 2008 16:18 schreef honda1990 het volgende:
[..]Ik dacht juist wel omdat vis een goed leven in de zee hebben gehad,
Ik lust ook geen wijn, nog geen slokje, maar in eten vind ik het juist heel lekker. In risotto zelfs onmisbaar.quote:Op zondag 10 februari 2008 16:10 schreef BlaatschaaP het volgende:
En waarschijnlijk is dat een vooroordeel van de alcoholische dranken, maar ik heb (op kaasfondue) na nog nooit iets gegeten met dat er in dat ik kon waarderen. Sowieso drink ik geen wijn. Maar bedankt voor het 2e recept.
Hè, daarmee maak ik hem ook erg vaak. samen met een goeie hand italiaanse kruiden, erg smullen altijd.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:50 schreef PeRi het volgende:
Vanavond risotto maken met courgettes, champignons en kip.
Ik gooi wel vaker quorn door de risotto, dat smaakt ook primaquote:Op zondag 10 februari 2008 16:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik heb nog nooit in mijn leven risotto op. En het lijkt me eigenlijk wel een lekker gerecht dat volledig is af te stemmen op je persoonlijke voorkeuren. Probleem is alleen dat ik vegetarier ben en wijn en andere alcoholische dranken absoluut niet kan waarderen in mijn eten. Iemand dus een recept voor een lekkere vegetarische risotto zonder wijn (en als het kan ook zonder champignons)?
.
Ik heb in dit topic ik geloof 2 recepten met fotoserie gepost en tussendoor nog 1 of 2 keer wat tips voor ingrediënten. Alles vega en zonder wijn! Even teruglezen dusquote:Op zondag 10 februari 2008 16:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
.
Ik heb het hele topic gelezen en was je recepten (incluis foto's) inderdaad al tegengekomen... maar ik ben niet zo'n fan van champignonsquote:Op woensdag 13 februari 2008 12:01 schreef Lips het volgende:
[..]
Ik heb in dit topic ik geloof 2 recepten met fotoserie gepost en tussendoor nog 1 of 2 keer wat tips voor ingrediënten. Alles vega en zonder wijn! Even teruglezen dus
Oh maar je mag ook andere paddestoelen gebruiken hoorquote:Op zaterdag 16 februari 2008 14:46 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Ik heb het hele topic gelezen en was je recepten (incluis foto's) inderdaad al tegengekomen... maar ik ben niet zo'n fan van champignons.
Ik ben een beetje een moeilijke eter..
Ik zit net mijn briefje te maken en ik denk dat het morgen gaat gebeurenquote:Op donderdag 24 januari 2008 00:13 schreef ColdFeet het volgende:
Speciaal voor DarkElf: een recept voor bietenrisotto. Met foto's, van elk klein ministapje.
>knip<
Ik gebruik voor mij alleen meestal iets van 60 - 70 gram. Dus dat wordt dan ongeveer 250 gram voor 4 personenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:19 schreef Leintjeuh het volgende:
Hoeveel risottorijst gebruik je eigenlijk voor 4 personen?
Ok, bedankt !!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:37 schreef Lips het volgende:
[..]
Ik gebruik voor mij alleen meestal iets van 60 - 70 gram. Dus dat wordt dan ongeveer 250 gram voor 4 personen
Braaf de OP gevolgd: pancettaquote:Op zaterdag 1 maart 2008 20:26 schreef Isegrim het volgende:
Mooie foto. Wat heb je erbij (die bruine stukjes)?
Voor mij alleen gebruik ik ook minder dan 100 gram, maar als er een hongerige kerel bij is, is 250 gram voor 4 personen bij lange na niet genoeg, tenzij je er heel veel groente doorheen doetquote:Op zaterdag 1 maart 2008 16:37 schreef Lips het volgende:
[..]
Ik gebruik voor mij alleen meestal iets van 60 - 70 gram. Dus dat wordt dan ongeveer 250 gram voor 4 personen
Met mn ouders erbij was 250 gram risotto niet voldoende, ook al zat er 300 gr gemengde paddenstoellen doorheenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 20:42 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Voor mij alleen gebruik ik ook minder dan 100 gram, maar als er een hongerige kerel bij is, is 250 gram voor 4 personen bij lange na niet genoeg, tenzij je er heel veel groente doorheen doet
DE, wat een sjieke tafel en kookboekenstandaard! Welk boek staat daarop?
Das t keukenbladquote:Op zaterdag 1 maart 2008 20:42 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
DE, wat een sjieke tafel en kookboekenstandaard! Welk boek staat daarop?
Ohh MM mag ik je een tip geven? Op de zaterdag markt van Leiden staat altijd een champignonnen-kraam, ongeveer bij de achterkant van het stadhuis. Die sames verkopen hele goede paddenstoelen en champignons, en ze hebben porcini-boullionblokjes! Het is hardstikke lekker om daar paddenstoelen-risotto mee te maken, in vind het zelf lekkerder met porcini-boullion dan met kippen- of kruidenboillion. En als je dan een bakje gemengde paddenstoelen neemt...quote:Op zaterdag 1 maart 2008 21:48 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ben benieuwd, ikzelf ben nl. een tikje sceptisch
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |