abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56407070
Leuk topic, ik heb zelf eergister nog risotto gemaakt met stuk of 6 verschillende champignon soorten, walnoten, witte wijn en wat verse bieslook (kippenbouillon gebruikt). Een vriend van me kwam net terug uit Italië en had wat lokale Parmezaanse kaas en pancetta meegebracht, was geweldig!
Last.FM. The Funk Might Fracture Your Nose
Summer 2008: Pinkpop (Landgraaf), Hard Rock Calling (London), Sziget (Budapest)
pi_56408978
lijkt erg op mijn snelle risotto Tezz

en over de wok: ik gebruik áltijd, voor alles de wok kan niet meer zonder werkt prima hier!

Ik heb dus opzich ook wel zin in risotto vanavond.. iemand nog leuke tips voor risotto met daarin sperziebonen? Een leuke finishing touch ofzo?

er gaat in: beetje pesto, kip, sperziebonen (duh!), misschien wat champignons en wat broccoli? Maar vooral de sperziebonen moeten op..
Ja doei.
  woensdag 30 januari 2008 @ 14:07:24 #104
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_56409031
hmmmmmmmm TVP
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 30 januari 2008 @ 15:34:30 #105
101884 PeRi
Allons-y!
pi_56411032
Oh die bietenrisotto moet ik echt eens proberen. Als ik zondag niet brak ben, doe ik het.
Whatever I want.
pi_56411120
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 14:05 schreef motorbloempje het volgende:
lijkt erg op mijn snelle risotto Tezz

en over de wok: ik gebruik áltijd, voor alles de wok kan niet meer zonder werkt prima hier!

Ik heb dus opzich ook wel zin in risotto vanavond.. iemand nog leuke tips voor risotto met daarin sperziebonen? Een leuke finishing touch ofzo?

er gaat in: beetje pesto, kip, sperziebonen (duh!), misschien wat champignons en wat broccoli? Maar vooral de sperziebonen moeten op..
Kun je dan niet beter een pastagerecht maken? Of een curry? Het zijn wel erg veel ingredienten anders, je houdt geen risotto meer over
pi_56411263
nou, als iemand een leuke tip heeft voor de sperziebonen, dan gaan alleen die erin, want die hebben de grootste prioriteit..
Ja doei.
pi_56411384
Ook prima

Je snijdt ze in dunne plakjes (zeg 2 mm) en doet ze er na de eerste schep bouillon bij! Klaar!!! Kipfilet in stukjes, lekker kruiden en bakken samen met de champi's en er los bij-eten, pesto toevoegen aan de risotto ipv boter op het end. Zou ik dan doen.
pi_56411552
quote:
ja, die had ik ook gevonden ja ik houd alleen niet écht van doperwten vandaar dat ik m had weggeklikt (jaja, ik weet, dat hoeft er niet doorheen )

Risotto idee werd met ontvangen door , dus dat wordtem..
Ja doei.
  woensdag 30 januari 2008 @ 16:14:25 #111
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56411904
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 22:06 schreef ColdFeet het volgende:
Lips, super, een lekker & origineel idee, met mozzarella en gegrilde aubergine
Mag ik je een bescheiden tip geven? Peper kun je t best pas op het laatst toevoegen. Omdat je het dan pas op smaak maakt, maar ook omdat peper veel van z'n aroma verliest als je het kookt. Dit geldt overigens niet voor chilipoeder en -vlokken...
Natuurlijk mag je dat! Dat zijn de tips waar we iets aan hebben
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  woensdag 30 januari 2008 @ 19:35:21 #112
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_56416051
Ook nog een ideetje: Sloveense arts vindt verrassing in risotto
(of het een goed idee was zei ik niet)
pi_56463616
Vanaaf voor de tweede keer risotto gemaakt, met eigen ideetje: tomaten-risotto.

3 kleine uien en 5 tenen knoflook fijngehakt, die fruiten, de rijst erbij en dan dus een flinke scheut Chardonnay erbij.
Daarna tomatensap beetje bij beetje toevoegen tot het geheel mooi rood is gekleurd. Dan 5 trostomaten in blokjes erbij voegen.
Dan scheutje voor scheutje de (groenten)bouillon toevoegen.
Als het klaar is flink wat fijngehakte peterselie er doorheen en geserveerd met wat plakjes gerookte kipfilet en grofgeraspte parmezaan.

Volgende keer alleen 2 tenen knoflook minder

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2008 19:01:56 ]
pi_56464223
Hoe smaakte het? Had je niet liever de kaas erdóór willen doen?
Ziet er mooi en lekker uit
pi_56464328
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 18:56 schreef Bluezz het volgende:
Hoe smaakte het? Had je niet liever de kaas erdóór willen doen?
Ziet er mooi en lekker uit
Het smaakte erg lekker, de kaas ging er ook doorheen, maar dit stond leuker op de foto zo ernaast geserveerd

Alleen dus 2 tenen minder knoflook volgende keer

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2008 19:01:23 ]
pi_56465960
Lekker SOL! Ik ga het zeker eens proberen!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_56476486
Wat mij ook een mooi risotto recept lijkt, is deze van Heston Blumenthal. Althans, delen daaruit.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
pi_56476843
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 11:44 schreef beunkster het volgende:
Wat mij ook een mooi risotto recept lijkt, is deze van Heston Blumenthal. Althans, delen daaruit.
Succes daarmee

Mister perfectionist
pi_56477981
Lol, ik ga natuurlijk niet alles zo doen
Maar het idee van de saffron butter en de butter emulsion spreken me wel erg aan, evenals de basmati-infused chicken bouillon.
En aangezien die rijst zowel moeilijk te krijgen alsook behoorlijk prijzig (6 euro voor 500 gram heb ik al gezien...) is, ga ik daarvoor 'gewone' AH Excellent risotto rijst gebruiken.
LinkedIn profiel
pi_56478046
Het is echt heel erg leuk natuurlijk, en ik geloof direct dat het fan-tas-tisch zal smaken, maar jeetje, voor dat soort dingen heb ik echt geen tijd hoor....

SoL, ik had net gisteren bedacht dat ik ook ns tomatenrisotto zou maken met blokjes tomaat en wat sap. Ziet er lekker uit, zeg. En met peterselie, mmmm Ik had zelf basilicum bedacht, wat natuurlijk erg voor de hand liggend is, maar peterselie, tomaat, knoflook en een flinke slok witte wijn is natuurlijk echt een verrukkelijke combi.
pi_56478075
Haha, ja daar moet je gewoon tijd voor maken inderdaad. Heb dat normaalgesproken ook niet
Maar zo af en toe maak ik voor dat soort dingen gewoon tijd

De risotto van SOL ziet er trouwens ook érg lekker uit
LinkedIn profiel
  zaterdag 2 februari 2008 @ 15:41:08 #122
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56480406
Ik denk dat ik vanavond maar weer risotto ga maken
Vult wel lekker voor het stappen
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_56482916
Ik vind die risotto er juist helemaal niet lekker uit zien, het zal best lekker smaken maar optisch is het net kots
pi_56483002
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 18:33 schreef Xennia het volgende:
Ik vind die risotto er juist helemaal niet lekker uit zien, het zal best lekker smaken maar optisch is het net kots
vind ik ook
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_56531478
Zo!, niet nieuw op Fok!, wel in dit topic en dit subforum en helemaal bereid mijn wilde creaties met jullie te delen

Ik maak vrij vaak risotto en dan doe ik vaak Citroenrisotto en dopertjesrisotto.

ook had ik nog 1 goede tip voor mensen die risotto maken denk ik.
in plaats van de altijd vertouwde spatel eens een pannelikker gebruiken, alleen uitkijken dattie niet smelt!
zo kan je het onderste uit de pan halen en is het afwassen ook geen probleem

hoop dat jullie er wat aan hebben
Keep on Tripp'n
  maandag 4 februari 2008 @ 20:26:36 #127
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56533342
Ik heb me vandaag weer uitgeleefd!! (ipv zaterdag)

Het is risotto met champignons en paprika geworden.

Risotto afwegen

Pannetjes! Rechts met bospaddenstoelen bouillon en links met lente-ui, sjalotje, risotto en de eerste scheut bouillon

Kaasburgertje erbij!

We zitten op de helft!

Kaasburger in de oven

Champignons en paprika in de wok

Daarna bij de risotto

en eten!!
Miauw
pi_56536814
en was het lekker??? , leuk zo met die foto's
Keep on Tripp'n
  dinsdag 5 februari 2008 @ 11:53:13 #129
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_56543386
Water in de mond loopt topic.
Ik maak meestal zelf toch wel een klassieke risotto. Of een risotto met visbouillion en gebakken gamba's.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_56543579
Vind het er juist allemaal niet echt lekker uitzien, erg veel ingredienten en erg nattig. Maar geloof gelijk dat het heerlijk moet smaken!
Sweet and innocent...
  dinsdag 5 februari 2008 @ 13:59:13 #131
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56544589
quote:
Op maandag 4 februari 2008 22:48 schreef MiestOr het volgende:
en was het lekker??? , leuk zo met die foto's
Ja was lekker! Misschien dat ik bij deze de volgende keer wat cashewnoten erdoor doe. Daar kwam ik gisteren maar niet over uit of ik dat wel of niet zou doen, dus dat gaan we proberen

Cashewnoten waren iig lekker bij risotto met spinazie, rode paprika en feta
Miauw
pi_56591843
Het was weer smullen van mijn eerder gepostte risotto met parmaham en rucola, ook al vind ik het er niet smakelijk uitzien.

pi_56591957
Eigenlijk ziet het er allemaal uit als hersendrab of een maaienmengesel op de foto's, alhoewel ik dat idee niet heb als ik het ook daadwerkelijk op mijn bord heb.
pi_56592170
De spinazie-risotto waar ik mee was begonnen:

Spinazie-blaadjes door de sapcentrifuge jetsen tot een mooi groen sapje

Alles klaarzetten

Pancetta uitgebakken en bouillon gemaakt (zit in de maatbeker), rijst afgewogen

Eerst de uitjes dan risotto en de wijn

Spinaziesap en later de blaadjes erbij

Basilicum toevoegen en gemalen peper toevoegen

En serveren maar

Helaas de parmezaan vergeten te kopen, maar smaakte toch prima
  donderdag 7 februari 2008 @ 22:35:46 #135
45 SiGNe
pi_56592297
Ziet er lekker uit!
Ik eet morgen Risotto Milanese (met saffraansaus) (zit heel fout in een pakje van Grand' Italia) met een gegrilde zeebrasemfilet (grijze Dorade)
Zal er ook wel een fotootje van maken.
  donderdag 7 februari 2008 @ 22:59:22 #136
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_56592867
ziet er leuk uit zo SoL

zou je alleen wel even de foto's wat kleiner willen maken?
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  vrijdag 8 februari 2008 @ 00:24:55 #137
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_56594753
SOF Zou je voortaan niet later de basilicum er doorheen doen?
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_56594822
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:24 schreef honda1990 het volgende:
SOF Zou je voortaan niet later de basilicum er doorheen doen?
Over wie heb je het?
  vrijdag 8 februari 2008 @ 00:31:12 #139
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_56594872
Ziet er lekker uit, SOL.
Gisteren heb ik ook weer eens risotto gemaakt. Dit keer de saffraanrisotto uit het boek "De Italiaanse keuken' van Claudia Roden met echte saffraan.
Was erg lekker.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 8 februari 2008 @ 00:37:11 #140
182728 honda1990
pi_56594963
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:28 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Over wie heb je het?
SOL bedoel ik het is laat
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_56595001
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:31 schreef golfer het volgende:
Ziet er lekker uit, SOL.
Gisteren heb ik ook weer eens risotto gemaakt. Dit keer de saffraanrisotto uit het boek "De Italiaanse keuken' van Claudia Roden met echte saffraan.
Was erg lekker.
Ohhh CNK heeft het ook steeds over saffraan, je hebt echt en neppe ofzo

Post eens een receptje, ben benieuwd

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-02-2008 00:43:04 ]
pi_56595038
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:37 schreef honda1990 het volgende:

[..]

SOL bedoel ik het is laat
L en F liggen ver uitelkaar, maargoed voordeel van de twijfel.

Wanneer had ik die basilicum dan erin moeten doen volgens jou?

Dat is nl iets wat je altijd op het laatste moment erbij doet, bij wat voor gerecht dan ook
pi_56595069
SIGNE: waarom de saffraansaus kopen? het is zo makkelijke n zo lekker om het zelf te maken! Ik zou het bijna voor je willen doen...!!

SOL: lekker joh! die pancetta tip heb ik ook gedaan, ik eet me nu helemaal lam aan dat spul haha!
  vrijdag 8 februari 2008 @ 00:47:53 #144
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_56595117
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:39 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Ohhh CNK heeft het ook steeds ver saffraan, je hebt echt en neppe ofzo
Je hebt echte safraandraadjes (volgens mij van een soort krokusplant uit Spanje geplukt?) die voor een paar gram ca. 1 euro kosten en je hebt saffraanpoeder, wat volgens mij alleen maar een soort gele kleurstof is.
quote:
Post eens een receptje, ben benieuwd
Milanese recept van Claudia Roden ziet er ongeveeeer zo uit (uit mijn hoofd):

Verwarm de bouillon.
Verhit boter in een ruime pan met dikke bodem.
Bak sjalotjes of uien en wat knoflook zachtjes glazig in ongeveer 5 min. in de boter.
Voeg de rijst toe en roerbak totdat de korrels mooi glanzen.
Voeg de wijn toe als de rijstkorrels lijken te schreeuwen om vocht (ze mogen echt niet kleuren) en roer totdat bijna alles is opgenomen.
Week de saffraan in wat hete bouillon.
Voeg steeds kleine delen bouillon toe aan de rijst en laat onder regelmatig roeren door de rijst opnemen.
Voeg telkens als het grootste deel is opgenomen de volgende scheut bouillon toe.
Voeg na ongeveer 15 min het saffraanvocht toe.
Breng de rijst op smaak met zout en peper, roer 30 gram boter en de helft van de kaas erdoor en serveren maar.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_56595184
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:45 schreef Perruche het volgende:
SIGNE: waarom de saffraansaus kopen? het is zo makkelijke n zo lekker om het zelf te maken! Ik zou het bijna voor je willen doen...!!

SOL: lekker joh! die pancetta tip heb ik ook gedaan, ik eet me nu helemaal lam aan dat spul haha!
Die tomatenrisotto had ook veulll beter met panchetta gekund Alhoewel de risotto dus ook wel milder was geweest met 2 teentjes knoflook minder en de gerookte kipfilet er miss dan ook beter had bij gepast.

Ik hou van CF door haar risotto met panchetta
pi_56595231
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:47 schreef golfer het volgende:

[..]

Je hebt echte safraandraadjes (volgens mij van een soort krokusplant uit Spanje geplukt?) die voor een paar gram ca. 1 euro kosten en je hebt saffraanpoeder, wat volgens mij alleen maar een soort gele kleurstof is.
[..]

Milanese recept van Claudia Roden ziet er ongeveeeer zo uit (uit mijn hoofd):

Verwarm de bouillon.
Verhit boter in een ruime pan met dikke bodem.
Bak sjalotjes of uien en wat knoflook zachtjes glazig in ongeveer 5 min. in de boter.
Voeg de rijst toe en roerbak totdat de korrels mooi glanzen.
Voeg de wijn toe als de rijstkorrels lijken te schreeuwen om vocht (ze mogen echt niet kleuren) en roer totdat bijna alles is opgenomen.
Week de saffraan in wat hete bouillon.
Voeg steeds kleine delen bouillon toe aan de rijst en laat onder regelmatig roeren door de rijst opnemen.
Voeg telkens als het grootste deel is opgenomen de volgende scheut bouillon toe.
Voeg na ongeveer 15 min het saffraanvocht toe.
Breng de rijst op smaak met zout en peper, roer 30 gram boter en de helft van de kaas erdoor en serveren maar.
kinkt goed! Mischien morgen maken. Kreeg laat vanaaf toen vriend van CNK naar huis ging te horen dat hij morgen komt eten en dat ik kook
pi_56597231
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:47 schreef golfer het volgende:

[..]

Uh... saffraan is wel iets duurder hoor. Een paar draadjes kosten al een euro volgens mij. Ik heb pas een gram gekocht in India en dat kostte een euro. Ben er alleen nog niet uit of het nu echte saffraan is.
Naast echte saffraan heb je namelijk ook neppe saffraan.
pi_56598493
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 22:35 schreef SiGNe het volgende:
Ziet er lekker uit!
Ik eet morgen Risotto Milanese (met saffraansaus) (zit heel fout in een pakje van Grand' Italia) met een gegrilde zeebrasemfilet (grijze Dorade)
Zal er ook wel een fotootje van maken.
Die van Grand Italia is lekker! Bovendien nog snel ook. Er bestaat er ook eentje met een mix voor rundvlees Milanese erbij, kan even niet op de naam komen. Die is geweldig!
Sweet and innocent...
  vrijdag 8 februari 2008 @ 10:14:45 #149
97745 Thorical
finding a way
pi_56598570
Tip: Voor safraan zou ik naar een Iraanse Toko gaan.
De Spaanse vind ik te duur. En in de Iraanse winkel heb je al een doosje voor minder dan 5 euro.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 11:27:11 #150
182728 honda1990
pi_56599807
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:42 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

L en F liggen ver uitelkaar, maargoed voordeel van de twijfel.

Wanneer had ik die basilicum dan erin moeten doen volgens jou?

Dat is nl iets wat je altijd op het laatste moment erbij doet, bij wat voor gerecht dan ook

Gelukkig geef je me het voordeel van de twijfel

Helemaal op het einde idd
  vrijdag 8 februari 2008 @ 11:29:12 #151
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_56599836
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 10:14 schreef Thorical het volgende:
Tip: Voor safraan zou ik naar een Iraanse Toko gaan.
De Spaanse vind ik te duur. En in de Iraanse winkel heb je al een doosje voor minder dan 5 euro.
Waar vind je in hemelsnaam een Iraanse toko?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 8 februari 2008 @ 11:36:36 #152
182728 honda1990
pi_56599931
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:29 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

In Iran natuurlijk
pi_56599933
Wij hebben kleine friemels saffraan gewoon gekocht bij de supermarkt, in het rek bij de kruiden
pi_56599971
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:36 schreef Bluezz het volgende:
Wij hebben kleine friemels saffraan gewoon gekocht bij de supermarkt, in het rek bij de kruiden
echte?

ik had het uit italie meegenomen, heb het hier nog nooit gezien...
  vrijdag 8 februari 2008 @ 11:41:37 #155
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_56600011
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:38 schreef Perruche het volgende:

[..]

echte?

ik had het uit italie meegenomen, heb het hier nog nooit gezien...
yep, gewoon bij de AH in een oranje zakje.
pi_56600063
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:41 schreef Chielus het volgende:

[..]

*zondag kijken gaat

iemand trouwens nog een lekker recept vor risotto met funghi porcini? meegenomen maar ligt nog steeds in de kast omdat ik bang ben ze te verklooien
pi_56601017
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:41 schreef Chielus het volgende:
  vrijdag 8 februari 2008 @ 14:28:47 #158
45 SiGNe
pi_56602915
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:45 schreef Perruche het volgende:
SiGNe: waarom de saffraansaus kopen? het is zo makkelijke n zo lekker om het zelf te maken! Ik zou het bijna voor je willen doen...!!
Tja, het zit zo in het zakje en je hoeft het alleen met een halve liter water in 8 minuten aan de kook te brengen, heel simpel dus.
Ik heb zelf nooit eerder risotto gemaakt dus ik dacht, ik begin op een heel makkelijke manier.
Ze hebben er trouwens ook een paddenstoelenvariant van.
http://www.granditalia.nl/pages/1-0.php?cat=113

Ik heb ook nog wel een pak gewone risotto in m'n keukenkast staan, dat wordt de volgende stap en dan weet ik in elk geval al een beetje hoe de structuur van de rijst moet zijn.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 16:00:29 #159
182728 honda1990
pi_56604533
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:44 schreef Perruche het volgende:

[..]

*zondag kijken gaat

iemand trouwens nog een lekker recept vor risotto met funghi porcini? meegenomen maar ligt nog steeds in de kast omdat ik bang ben ze te verklooien
Jazeker

Recept staat ook op italie.nl trouwens

De paddo's schoonmaken, dan 2/3 deel water en 1/3 deel azijn aan de kook brengen (ik zou zelf alleen wat minder azijn doen omdat ik het zelf wel wat zurig vond) dan de paddo's ong. 10 min. koken. Laat ze ong een uurtje op een theedoek uitlekken. Maak bijv. een jampot schoon/droog doe hier kruiden in/knoflook peter en zout doe de paddo's erbij en laat het onder staan met olijfolie. Na een paar dagen zijn ze goed te eten het is een paar maanden goed te houden. Lekker als antipasto

Edit: lees nu pas dat je een recept voor risotto zocht, ik laat hem toch maar staan want het is wel een lekker recept

[ Bericht 7% gewijzigd door honda1990 op 10-02-2008 15:20:48 ]
  zaterdag 9 februari 2008 @ 22:03:57 #160
97745 Thorical
finding a way
pi_56632185
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 11:29 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Op de Rozengracht in A'dam weet ik er al 2. Maar ik kom er net achter dat ik mijn Iraanse saffraandraadjes bij een Turkse winkel gekocht heb. Een rond doosje met het opschrift: SAHARKHIZ SAFFRON. Het doosje is 5cm in doorsnede.
pi_56633866
Jep. Vandaag weeeeeeeeer risotto gemaakt. Wat is het toch heerlijk spul. Vandaag met gele paprika, uitje, knoflook, champignons en courgette. En natuurlijk wat parmezaan en roomboter (en kippebouillon).

Was erg lekker, hoewel de combinatie een beetje teveel van het goede was. Ik moet proberen te minimaliseren qua ingredienten, ik heb de neiging om er te veel doorheen te gooien telkens.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_56633922
Vandaag had ik risotto met kastanjechampignons gemaakt. Helaas was de consistentie niet helemaal perfect, maar 't was toch wel smakelijk.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 10 februari 2008 @ 00:11:59 #163
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56635513
Oke ik ben overtuigd.. wanneer ik het ga koken weet ik niet... maar dat gaat niet lang meer duren

meteen een tvp voor de recepten en foto's
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_56636947
@ isegrim en tezz, dat vind ik nou juist zo leuk aan risotto! Dat verfijnen, prutsen en doorproberen

Is dat een goed woord, doorproberen?
pi_56637681
quote:
Op zondag 10 februari 2008 01:44 schreef Bluezz het volgende:

Is dat een goed woord, doorproberen?
Ja
  zondag 10 februari 2008 @ 14:41:33 #166
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_56643934
Risotto met aubergine, courgette, champs en serranoham
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 10 februari 2008 @ 14:52:15 #167
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_56644267
quote:
Op zondag 10 februari 2008 14:41 schreef -Mellow- het volgende:
Risotto met aubergine, courgette, champs en serranoham
oeh ik dacht dat dit 'Wat eten en drinken we vandaag was'
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 10 februari 2008 @ 16:00:08 #168
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_56645689
Ik heb nog nooit in mijn leven risotto op . En het lijkt me eigenlijk wel een lekker gerecht dat volledig is af te stemmen op je persoonlijke voorkeuren. Probleem is alleen dat ik vegetarier ben en wijn en andere alcoholische dranken absoluut niet kan waarderen in mijn eten. Iemand dus een recept voor een lekkere vegetarische risotto zonder wijn (en als het kan ook zonder champignons)? .
  zondag 10 februari 2008 @ 16:06:37 #169
182728 honda1990
pi_56645816
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik heb nog nooit in mijn leven risotto op . En het lijkt me eigenlijk wel een lekker gerecht dat volledig is af te stemmen op je persoonlijke voorkeuren. Probleem is alleen dat ik vegetarier ben en wijn en andere alcoholische dranken absoluut niet kan waarderen in mijn eten. Iemand dus een recept voor een lekkere vegetarische risotto zonder wijn (en als het kan ook zonder champignons)? .
Ik denk dat die alcoholische dranken vooroordeel is ofniet? Risotto kan je ook uitstekend met vis eten

Ingredienten:
100 gr Hollandse garnalen
3 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas
150 gr gekookte mosselen
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel versgehakte peterselie
200 gr Arboriorijst (Italiaanse (rondkorrelige) risottorijst)
saffraan
1 ui
2 1/2 dl visbouillon
2 dl witte wijn

Snipper de ui en fruit de snippers in de hete olie glazig.
Voeg de rijst toe en laat die al roerend eveneens glazig worden.
Schenk de wijn erbij en breng het geheel al roerend aan de kook.
Voeg de saffraan toe en laat op laag vuur het vocht door de rijst
opnemen.
Verhit de visbouillon en voeg 1 dl daarvan aan de rijst toe.
Schenk er steeds weer wat bouillon bij als de risotto droog begint te
worden.
Laat de risotto zo in ± 25 minuten gaar worden (de rijst moet nog
wat vochtig blijven).
Roer de garnalen en de mosselen door de risotto en warm het geheel goed
door.
Verdeel de risotto over de warme borden en bestrooi met de kaas en de
peterselie.
Lekker met een groene salade.

Ingredienten:
1 ui
1 teentje knoflook
3 eetlepels olijfolie
450 gr risottorijst
1/2 liter tuinkruidenbouillon (van tabletten)
± 100 gr verse pesto
1 dl room
60 gr pijnboompitten
vers basilicum
100 gr verse Parmezaanse kaas
(zee)zout, versgemalen zwarte peper

Bereidingswijze:
Fruit de fijngehakte ui en knoflook in de olie glazig.
Voeg de rijst toe en schep het geheel enkele keren om tot de rijst
glanst.
Schenk, terwijl u blijft roeren, beetje voor beetje de bouillon bij de
rijst en laat de risotto op laag vuur in 20-25 minuten gaar worden.
Roer alles af en toe voorzichtig om en zorg dat de risotto niet te droog
wordt.
Schenk er vlak voor het serveren de room bij en schep de rijst nog eens
om.
Bestrooi de risotto naar smaak met zout en peper en garneer het gerecht
met lichtbruin geroosterde pijnboompitten, reepjes basilicum en
Parmezaanse kaas.

En zoals je zelf al zei je kan eindeloos varieren. Probeer gewoon eens gek te doen, smaakt het nergens naar probeer je volgende keer toch gewoon wat anders Vooral niet bang zijn om fouten te maken en te experimenteren.
  zondag 10 februari 2008 @ 16:10:00 #170
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_56645896
Ik eet ook geen vis. En waarschijnlijk is dat een vooroordeel van de alcoholische dranken, maar ik heb (op kaasfondue) na nog nooit iets gegeten met dat er in dat ik kon waarderen. Sowieso drink ik geen wijn. Maar bedankt voor het 2e recept .
pi_56645930
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:06 schreef honda1990 het volgende:

[..]

Ik denk dat die alcoholische dranken vooroordeel is ofniet? Risotto kan je ook uitstekend met vis eten

Ingredienten:
100 gr Hollandse garnalen
3 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas
150 gr gekookte mosselen
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel versgehakte peterselie
200 gr Arboriorijst (Italiaanse (rondkorrelige) risottorijst)
saffraan
1 ui
2 1/2 dl visbouillon
2 dl witte wijn

Snipper de ui en fruit de snippers in de hete olie glazig.
Voeg de rijst toe en laat die al roerend eveneens glazig worden.
Schenk de wijn erbij en breng het geheel al roerend aan de kook.
Voeg de saffraan toe en laat op laag vuur het vocht door de rijst
opnemen.
Verhit de visbouillon en voeg 1 dl daarvan aan de rijst toe.
Schenk er steeds weer wat bouillon bij als de risotto droog begint te
worden.
Laat de risotto zo in ± 25 minuten gaar worden (de rijst moet nog
wat vochtig blijven).
Roer de garnalen en de mosselen door de risotto en warm het geheel goed
door.
Verdeel de risotto over de warme borden en bestrooi met de kaas en de
peterselie.
Lekker met een groene salade.

Ingredienten:
1 ui
1 teentje knoflook
3 eetlepels olijfolie
450 gr risottorijst
1/2 liter tuinkruidenbouillon (van tabletten)
± 100 gr verse pesto
1 dl room
60 gr pijnboompitten
vers basilicum
100 gr verse Parmezaanse kaas
(zee)zout, versgemalen zwarte peper

Bereidingswijze:
Fruit de fijngehakte ui en knoflook in de olie glazig.
Voeg de rijst toe en schep het geheel enkele keren om tot de rijst
glanst.
Schenk, terwijl u blijft roeren, beetje voor beetje de bouillon bij de
rijst en laat de risotto op laag vuur in 20-25 minuten gaar worden.
Roer alles af en toe voorzichtig om en zorg dat de risotto niet te droog
wordt.
Schenk er vlak voor het serveren de room bij en schep de rijst nog eens
om.
Bestrooi de risotto naar smaak met zout en peper en garneer het gerecht
met lichtbruin geroosterde pijnboompitten, reepjes basilicum en
Parmezaanse kaas.

En zoals je zelf al zei je kan eindeloos varieren. Probeer gewoon eens gek te doen, smaakt het nergens naar probeer je volgende keer toch gewoon wat anders Vooral niet bang zijn om fouten te maken en te experimenteren.
De meeste vegetariers weten vis niet echt te waarderen
  zondag 10 februari 2008 @ 16:18:21 #172
182728 honda1990
pi_56646089
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:11 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

De meeste vegetariers weten vis niet echt te waarderen
Ik dacht juist wel omdat vis een goed leven in de zee hebben gehad, maargoed dat is een andere discussie.
  zondag 10 februari 2008 @ 16:25:04 #173
182728 honda1990
pi_56646232
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:10 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik eet ook geen vis. En waarschijnlijk is dat een vooroordeel van de alcoholische dranken, maar ik heb (op kaasfondue) na nog nooit iets gegeten met dat er in dat ik kon waarderen. Sowieso drink ik geen wijn. Maar bedankt voor het 2e recept .
Ik zou het met risotto gewoon proberen Vooral als je een niet al te uitgesproken wijn neemt zal je hier niet veel van proeven, in de zin van nu proef ik echt wijn zegmaar. Graag gedaan

Ik heb nog een paar recepten gevonden via italie.nl
http://www.italie.nl/culinair/recept_info.php?idrecipe=158
http://www.italie.nl/culinair/recept_info.php?idrecipe=55
http://www.italie.nl/culinair/recept_info.php?idrecipe=106
http://www.italie.nl/culinair/recept_info.php?idrecipe=103

http://www.italie.nl/culinair/recept.php hier kan je ook andere gangen kiezen, je moet dan soort ingrediënt natuurlijk wel even op vegetaranio zetten
  zondag 10 februari 2008 @ 16:32:07 #174
3869 David
Drum the drums
pi_56646390
Je kunt risotto perfect zonder vlees en wijn maken. Gebruik in plaats van de wijn gewoon water en laat het vlees of helemaal weg of vervang het door blokjes tofu... Geen enkel probleem.
pi_56646615
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:18 schreef honda1990 het volgende:

[..]

Ik dacht juist wel omdat vis een goed leven in de zee hebben gehad,
pi_56665153
quote:
Op zondag 10 februari 2008 16:10 schreef BlaatschaaP het volgende:
En waarschijnlijk is dat een vooroordeel van de alcoholische dranken, maar ik heb (op kaasfondue) na nog nooit iets gegeten met dat er in dat ik kon waarderen. Sowieso drink ik geen wijn. Maar bedankt voor het 2e recept .
Ik lust ook geen wijn, nog geen slokje, maar in eten vind ik het juist heel lekker. In risotto zelfs onmisbaar.
Probeer deze eens, vind ik de lekkerste risotto:
http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?collection=algemeen&rq=asperges+risotto&id=390292
Sweet and innocent...
  dinsdag 12 februari 2008 @ 10:50:41 #177
101884 PeRi
Allons-y!
pi_56680316
Vanavond risotto maken met courgettes, champignons en kip .
Whatever I want.
pi_56680485
Ik ga ook eens risotto maken met m'n zelfgetrokken kippenbouillon (waarvan er nog 5l in de vriezer ligt). Laatst in een restaurant gegrilde pompoen gegeten met blauwe kaas saus, dus ik ga wat pompoen roosteren in de oven, wat gorgonzola erover en dat bij m'n risotto. Moet wel lekker worden denk ik.
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
  dinsdag 12 februari 2008 @ 11:10:56 #179
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_56680664
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 10:50 schreef PeRi het volgende:
Vanavond risotto maken met courgettes, champignons en kip .
Hè, daarmee maak ik hem ook erg vaak. samen met een goeie hand italiaanse kruiden, erg smullen altijd.
pi_56690165
gister heerlijke risotto gemaakt met dorpertjes en parmazaan, was goooooooed :D
Keep on Tripp'n
pi_56694182
quote:
Ik gooi wel vaker quorn door de risotto, dat smaakt ook prima . Voor de rest maak ik er dan wat groente uit de diepvries bij klaar. Dat is allemaal niet zo hoogstaand als de overige recepten in dit topic, maar het is wel makkelijk klaar te maken. En de risotto bereid ik met behulp van groentebouillon.
  woensdag 13 februari 2008 @ 12:01:32 #182
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56700732
quote:
Ik heb in dit topic ik geloof 2 recepten met fotoserie gepost en tussendoor nog 1 of 2 keer wat tips voor ingrediënten. Alles vega en zonder wijn! Even teruglezen dus
Miauw
pi_56770714
Gisteren paprikarisotto gemaakt, met paprikasap en knoflook en basilicum. Wel lekker, beetje zoetig, maar niet zo rood en paprika-ig als ik verwachtte

Natuurlijk weer geserveerd met de door mij zo teerbeminde plakjes pancetta
  zaterdag 16 februari 2008 @ 14:46:59 #184
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_56770762
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:01 schreef Lips het volgende:

[..]

Ik heb in dit topic ik geloof 2 recepten met fotoserie gepost en tussendoor nog 1 of 2 keer wat tips voor ingrediënten. Alles vega en zonder wijn! Even teruglezen dus
Ik heb het hele topic gelezen en was je recepten (incluis foto's) inderdaad al tegengekomen... maar ik ben niet zo'n fan van champignons .

Ik ben een beetje een moeilijke eter..
  zaterdag 16 februari 2008 @ 14:52:57 #185
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_56770849
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 14:46 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Ik heb het hele topic gelezen en was je recepten (incluis foto's) inderdaad al tegengekomen... maar ik ben niet zo'n fan van champignons .

Ik ben een beetje een moeilijke eter..
Oh maar je mag ook andere paddestoelen gebruiken hoor

Die met aubergine zou je dan kunnen maken. Wat ook zou kunnen is met paprika en courgette, ook lekker

Eigenlijk kan best veel! Beetje fantasie erin gooien, succes!!
Miauw
pi_56775323
Zo, net een heerlijke paddenstoelen-risotto gemaakt! Hij had nét iets langer op mogen staan, maar was desondanks héérlijk!
pi_57053082
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 00:13 schreef ColdFeet het volgende:
Speciaal voor DarkElf: een recept voor bietenrisotto. Met foto's, van elk klein ministapje.
>knip<
Ik zit net mijn briefje te maken en ik denk dat het morgen gaat gebeuren
(eens zien wat ik ervan kan brouwen)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_57053754
pi_57083289
Hoeveel risottorijst gebruik je eigenlijk voor 4 personen?
  zaterdag 1 maart 2008 @ 16:37:37 #190
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_57083629
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 16:19 schreef Leintjeuh het volgende:
Hoeveel risottorijst gebruik je eigenlijk voor 4 personen?
Ik gebruik voor mij alleen meestal iets van 60 - 70 gram. Dus dat wordt dan ongeveer 250 gram voor 4 personen
Miauw
pi_57083979
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 16:37 schreef Lips het volgende:

[..]

Ik gebruik voor mij alleen meestal iets van 60 - 70 gram. Dus dat wordt dan ongeveer 250 gram voor 4 personen
Ok, bedankt !!
pi_57088729
Dit is het dan geworden:

En ik moet zeggen: Zálig!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_57088799
Mooie foto. Wat heb je erbij (die bruine stukjes)?
pi_57088886
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 20:26 schreef Isegrim het volgende:
Mooie foto. Wat heb je erbij (die bruine stukjes)?
Braaf de OP gevolgd: pancetta
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_57089051
Oh lekker.
pi_57089367
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 16:37 schreef Lips het volgende:

[..]

Voor mij alleen gebruik ik ook minder dan 100 gram, maar als er een hongerige kerel bij is, is 250 gram voor 4 personen bij lange na niet genoeg, tenzij je er heel veel groente doorheen doet

DE, wat een sjieke tafel en kookboekenstandaard! Welk boek staat daarop?
pi_57090739
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 20:42 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Voor mij alleen gebruik ik ook minder dan 100 gram, maar als er een hongerige kerel bij is, is 250 gram voor 4 personen bij lange na niet genoeg, tenzij je er heel veel groente doorheen doet

Met mn ouders erbij was 250 gram risotto niet voldoende, ook al zat er 300 gr gemengde paddenstoellen doorheen
pi_57091554
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 20:42 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Das t keukenblad

En het boek "Fastfood" van Gordon R.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zaterdag 1 maart 2008 @ 21:46:44 #199
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_57091602
ik heb nog nooit risotto gegeten, heb ook geen idee of ik het lekker vind, maar die paddestoelenrisotto wil ik toch zeker een keer proberen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_57091634
MM: als je het één keer hebt gegeten, wil je niet anders meer, en zou je het liefst élke dag risotto eten

pas op, je bent gewaarschuwd
Ja doei.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 21:48:42 #201
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_57091673
ik ben benieuwd, ikzelf ben nl. een tikje sceptisch
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_57091846
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 21:48 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ben benieuwd, ikzelf ben nl. een tikje sceptisch
Ohh MM mag ik je een tip geven? Op de zaterdag markt van Leiden staat altijd een champignonnen-kraam, ongeveer bij de achterkant van het stadhuis. Die sames verkopen hele goede paddenstoelen en champignons, en ze hebben porcini-boullionblokjes! Het is hardstikke lekker om daar paddenstoelen-risotto mee te maken, in vind het zelf lekkerder met porcini-boullion dan met kippen- of kruidenboillion. En als je dan een bakje gemengde paddenstoelen neemt...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')