abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 maart 2008 @ 21:48:42 #201
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_57091673
ik ben benieuwd, ikzelf ben nl. een tikje sceptisch
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_57091846
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 21:48 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ben benieuwd, ikzelf ben nl. een tikje sceptisch
Ohh MM mag ik je een tip geven? Op de zaterdag markt van Leiden staat altijd een champignonnen-kraam, ongeveer bij de achterkant van het stadhuis. Die sames verkopen hele goede paddenstoelen en champignons, en ze hebben porcini-boullionblokjes! Het is hardstikke lekker om daar paddenstoelen-risotto mee te maken, in vind het zelf lekkerder met porcini-boullion dan met kippen- of kruidenboillion. En als je dan een bakje gemengde paddenstoelen neemt...
pi_57092021
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 21:46 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb nog nooit risotto gegeten, heb ook geen idee of ik het lekker vind, maar die paddestoelenrisotto wil ik toch zeker een keer proberen
ik had het ook nog nooit gegeten maar het is serieus goed bevallen

en dat terwijl ik het altijd van die onappetijtelijke drab vind om te zien
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_57092046
Risotto ziet er vaak uit als hersenen... Maar het smaakt wel érg lekker, moet ik zeggen!
  zaterdag 1 maart 2008 @ 22:23:52 #205
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_57092930
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 21:53 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ohh MM mag ik je een tip geven? Op de zaterdag markt van Leiden staat altijd een champignonnen-kraam, ongeveer bij de achterkant van het stadhuis. Die sames verkopen hele goede paddenstoelen en champignons, en ze hebben porcini-boullionblokjes! Het is hardstikke lekker om daar paddenstoelen-risotto mee te maken, in vind het zelf lekkerder met porcini-boullion dan met kippen- of kruidenboillion. En als je dan een bakje gemengde paddenstoelen neemt...
wat een goeie tip, thanks
  zaterdag 1 maart 2008 @ 22:24:23 #206
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_57092950
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 21:59 schreef Leintjeuh het volgende:
Risotto ziet er vaak uit als hersenen... Maar het smaakt wel érg lekker, moet ik zeggen!
ieh
pi_57093180
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 22:24 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

ieh
Ach hutspot ziet er ook niet uit, maar dat smaakt ook best ok. Mits goed klaargemaakt.
pi_57287215
Even een tvp voor de lekkere recepten
Ik heb ook nog nooit risotto gemaakt maar ben het al een tijdje van plan.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_57287361
Hier staan weer lekkere recepten. En die markt in Leiden is ook wel te doen, goeie tip. Mmm, paddestoelenrisotto.....
Is dat zo?
pi_57358844
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 23:40 schreef miss_dynastie het volgende:
De laatste risotto die wij gegeten hebben is van Jamie O:
Ik heb vandaag mijn eerste risotto gemaakt
Ik heb deze een beetje als leidraad gebruikt en uitgebakken pancetta en veldsla erbij gegeten. Hij was heerlijk
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat dit de komende tijd nog wel vaker op het menu zal staan. Zou ik ook iets kunnen met paksoi? Ik heb er een liggen en ik weet nog niet wat ik er mee zal doen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_57473584
Hier meld zich ook een nieuwe verslaafde,

Gister een risotto gemaakt mat tomaatje er door en een stukje kip er naast
pi_57527582
tvp

En een vraagje: Wat voor rijst gebruiken jullie en wat voor bouillon? Mijn enige en eerste poging was met Lassie Risotte rijst en een blokje groentebouillon. Dat was echt een ramp, het enige wat het nog eetbaar maakte was de Parmezaanse kaas die ik er doorheen gegooid had.
pi_57543706
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 20:36 schreef Haijo het volgende:
tvp

En een vraagje: Wat voor rijst gebruiken jullie en wat voor bouillon? Mijn enige en eerste poging was met Lassie Risotte rijst en een blokje groentebouillon. Dat was echt een ramp, het enige wat het nog eetbaar maakte was de Parmezaanse kaas die ik er doorheen gegooid had.
Risotto rijst van AH Excellent. Bouillon gebruik is met kip, tuinkruiden of rundvleessmaak
pi_58128093
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 20:36 schreef Haijo het volgende:
tvp

Bouillion vaak gewoon blokjes kippen- of paddestoelen bouillion. Hangt er vanaf wat erin zit.
Die rijst van jou ken ik (blijkbaar) gelukkig niet. De risotto-rijst van AH is ok. Dat is arborio-rijst.
Carnaroli-rijst is meestal beter maar is in NL niet zo algemeen verkrijgbaar. Wij hebben in de kerstvakantie wat van die rijst gekocht in een zgn. speciaalzaak. Daar bleken dus geinige wormpjes in te zitten, kwamen me achter na het koken en vòòr het eten. En de muts van het zaakje reageerde pas nadat we de voormalige Keuringsdienst van Waren hadden aangeroepen.
Er zin meerder risotto-topics hier helaas, met veel tips. Je moet voorzichtig zijn: wel roeren maar niet teveel en zeker niet constant zoals wel een abuisievelijk wordt vermeld; het duurt wel even maar ook niet te lang om de rijst gaat te maken, en de rijst gaart nog na, ook van het vuur af, dus hou daar rekening mee. Nadat het van het vuur is kun je evnetueel nog wat roomboter of parmezaan doorroeren, maar let wel, risotto moet als het op het bord logt nog een beetje vochtig zijn: geen pap, maar als je het bord een dutje geeft moet de massa wat op en neer bewegen.
Kortom, het is delicaat en het heeft echt veel met timing te maken: wanneer zet je het op tafel en wanneer is de rest dus ook gaar. De rijst moet niet volkomen gekookt zijn maar ook al dente: de korrel moet binnenin nog nét een witte kern hebben. En tegelijkertijd noet de massa dus vochtig zijn.
Helaas mislukt risotto vaak imo door het doorkoken: veel te gare rijst en dat is echt veel minder smakelijk. En dan besef je ook wat voor een subtiele kunst zo'n risotto is. Mij lukt het wel eens, maar ik ga ook vaak met de tijd in de fout, helaas.
Mijn favoriet is overigens die met gedrooge funghi porcini.
anonieme razernist
pi_58134768
Ik gebruik altijd Lassi risotto rijst, niets mis mee hoor.

Mijn nieuwe ontdekking is trouwens risotto met raapsteeltjes en peterselie, zo lekker!
Sweet and innocent...
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:49:58 #216
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_58159720
TVP, ik heb nog nooit lekkere risotto gegeten.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:14:49 #217
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58160109
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:49 schreef Uccie het volgende:
TVP, ik heb nog nooit lekkere risotto gegeten.
Ik heb nog nooit risotto gehad .
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:18:20 #218
211040 Uccie
pi_58160160
Bij mijn ex thuis maakten ze het weleens, maar als er ergens mensen niet konden koken....
pi_58160292
Hier staan nog meer recepten.
anonieme razernist
pi_58179467
Ik wil binnenkort ook aan de risotto's beginnen, maar dan wil ik het wel meteen goed doen, met goede bouillon dus. Welke bouillon kan ik het beste gebruiken voor welke ingredienten, en hoe maak ik goede runder- en kippebouillon (visbouillon laat ik maar even zitten)?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_58191356
Zelf maken natuurlijk.
Een goede runderbouillon: koop mergpijpjes en schenkels, dat soort dingen. 0,5 - 1 kg op 2 liter voor bouillon is een mooi uitgangspunt. Hoe meer smaak je er aan wilt hebben, hoe meer vlees je er in moet doen natuurlijk.
Verder zou ik er wat prei, winterwortel en ui in doen (ui kan prima met schil). Eventueel nog wat bleekselderij.
Voordat je dit in de pan doet, wel alle ingrediënten even goed roosteren in de oven. De prei, wortel en ui kunnen in hun geheel er in, maar je kunt ze ook even heel grof snijden (voor de prei natuurlijk sowieso wel makkelijk). Daarnaast de kruiden die je zelf wilt, maar ik zou in ieder geval tijm, laurier en peterselie er in doen.
Je zorgt dat dit geheel net niet aan de kook is en dan laat je het een aantal uur (3 - 8, wat je wilt, hoe langer, hoe beter) trekken.

Uiteraard kun je ook kleinere hoeveelheden maken, maar dat is niet altijd even praktisch.
Tijdens de bereiding af en toe afschuimen.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
pi_58193662
Lekker Beunkster!

Ik zeg: bouillon in kleine hoeveelheden maken is a waste of time Maak meteen een pan vol en vries het in. Of kook het in ofzo. Maar maak in vredesnaam geen 1,25 liter bouillon
Bij kippenbouillon hetzelfde concept aanhouden, en er een paar tenen knoflook bijdoen. En selderij.
pi_58203772
Bedankt voor de tips. Mijn idee om risotto te gaan maken kwam pas met ontdekking dat je bouillon heel goed in kunt vriezen en de aanschaf van een hele grote soeppan. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Maar als ik runderbouillon maak, dan moet ik dus mergpijpjes en schenkel hebben, en ook soepvlees? Ik kan mij tenminste herinneren dat mijn moeder er een groot stuk vlees in had liggen, wat dan daarna met mosterd en mayo op toostjes kon worden gesmeerd. En al die groente, is dat gewoon standaard of voor die gewenste smaak?

En dan moet ik alles (behalve de kruiden neem ik aan) eerst in een hete oven leggen?

Ik neem aan dat je runderbouillon gebruikt voor de wat "donkere" risotto's en de kippebouillon voor de risotto's met witte wijn en vis enzo? En wat van de kip gebruik ik voor de kippebouillon?
pi_58209794
Weltschmerz, met het risico dat je denkt dat ik flauw ben: een soepkip

Visbouillon voor visrisotto's, kippenbouillon voor groente-achtige risotto's.
pi_58209839
En bospaddestoelenbouillon voor paddestoelenrisotto!

(goed plan voor morgen trouwens....)
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_58210292
quote:
Op maandag 21 april 2008 20:11 schreef ColdFeet het volgende:
Weltschmerz, met het risico dat je denkt dat ik flauw ben: een soepkip
Goh, ik dacht een boullionkip. Ik had al zo'n vermoeden maar mijn slager verkoopt kip er een beetje bij af en toe en is niet echt een poulier dus dan moet ik met een beetje concrete wensen komen. Maar moet ik dan zo'n ouwe legkip (dat is een soepkip toch?) heel in de pan mikken, of zijn er stukken die ik daarvoor moet hebben?
quote:
Visbouillon voor visrisotto's, kippenbouillon voor groente-achtige risotto's.
En runderbouillon dan? (ik vraag gewoon door hoor, stoor je er vooral niet aan) Ik dacht bij paella gaan kip en vis ook prima samen en met visbouillon wordt het misschien wat erg vissig als je er zeevruchten door heen gooit. Ik houd wel van vis maar ik ben niet zo dol op dat typische en sterk vissige.
pi_58211562
quote:
Op maandag 21 april 2008 20:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Goh, ik dacht een boullionkip. Ik had al zo'n vermoeden maar mijn slager verkoopt kip er een beetje bij af en toe en is niet echt een poulier dus dan moet ik met een beetje concrete wensen komen. Maar moet ik dan zo'n ouwe legkip (dat is een soepkip toch?) heel in de pan mikken, of zijn er stukken die ik daarvoor moet hebben?
[..]

En runderbouillon dan? (ik vraag gewoon door hoor, stoor je er vooral niet aan) Ik dacht bij paella gaan kip en vis ook prima samen en met visbouillon wordt het misschien wat erg vissig als je er zeevruchten door heen gooit. Ik houd wel van vis maar ik ben niet zo dol op dat typische en sterk vissige.
Soepkip is een specifieke soort kip geloof ik. Wordt gebruikt in de Surinaamse keuken onader andere.
pi_58220813
quote:
Op maandag 21 april 2008 15:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar als ik runderbouillon maak, dan moet ik dus mergpijpjes en schenkel hebben, en ook soepvlees?
Nee, ik zou geen soepvlees er in doen. Nergens voor nodig. Allen mergpijpjes en schenkel is goed. Zit meer dan genoeg smaak aan (en bovendien zit er aan schenkel ook gewoon vlees).
quote:
En al die groente, is dat gewoon standaard of voor die gewenste smaak?
Dat is standaard, uiteraard om de gewenste smaak te bereiken. Dit zijn zo'n beetje de ingrediënten voor een klassieke (runder)bouillon.
quote:
En dan moet ik alles (behalve de kruiden neem ik aan) eerst in een hete oven leggen?
Ja, en een flink poosje ook. Het moet echt goed roosteren.
quote:
kippebouillon voor de risotto's met witte wijn en vis enzo?
Kippenbouillon zou ik niet gebruiken voor risotto met vis. Daar zou ik fumet voor gebruiken. En dat maak je zelf, van bijvoorbeeld graten of de schelpen van schelpdieren en de schalen van schaaldieren.
LinkedIn profiel
pi_58220853
quote:
En runderbouillon dan?
Wanneer je de krachtige, stevige smaak van runderbouillon wilt. Bijvoorbeeld als je met paddenstoelen een risotto maakt (maar dan kun je ook groentebouillon of kippenbouillon gebruiken).
quote:
(ik vraag gewoon door hoor, stoor je er vooral niet aan)
Uiteraard, daar is dit forum voor
LinkedIn profiel
pi_58224390
Het klinkt misschien heel barbaars, maar je kan natuurlijk ook gewoon een bouillionblokje nemen
Sweet and innocent...
pi_58224423
Natuurlijk kan dat. Maar het is lekkerder om het gewoon zelf te maken. Het is toch niet veel werk. Je moet alleen wel grote hoeveelheden maken.
Wat je ook kunt doen is de bouillon maken en dan extreem laten inkoken. Dat doe je vervolgens in van die zakjes om ijsblokjes te maken. Heb je dan bouillon nodig, dan gooi je gewoon zo'n blokje in een hoeveelheid warm water. Dat bespaart je een hoop ruimte in je diepvries, mocht je geen ruimte hebben.
LinkedIn profiel
pi_58232162
Vandaag er achter gekomen dat een 'plain' risotto (uitje en knof fruiten, risotto erbij, afblussen met witte wijn en verder kippebouillon) met alleen op het laatst een hand verse peterselie en een hand parmezaan er door eigenlijk gewoon goddelijk is!

En ik combinatie met verse pesto nog beter smaakt!
  dinsdag 22 april 2008 @ 21:26:40 #233
211040 Uccie
pi_58236724
Na weken in dit onderwerp te "lurken" heb ik eindelijk de knoop doorgehakt...morgen gaat het gebeuren en ik ga risotto maken. Nog niets heel spannends, uitje, knoflook en kippebouillon, en de parmezaanse kaas, want ik wil eerst de basis onder de knie krijgen voor ik me aan iets ingewikkelders waag.
Ik denk dat ik de bouillon morgen maar wel zelf maak, gewoon kippeboutje en kruidenbuiltje (honig) met 1 1/2 liter water een uurtje laten trekken. Het is misschien niet de meest hoogstaande bouillon, maar waarschijnlijk lekkerder dan een blokje.
Doet iemand er weleens zongedroogde tomaatjes doorheen? Is dat lekker?
pi_58238046
Als je per se boullion zelf wilt maken kun je hier eens kijken voor wat extra hulp. Is een prima site.
anonieme razernist
  woensdag 23 april 2008 @ 18:37:27 #235
211040 Uccie
pi_58259984
Nou het is gelukt hoor....mijn eerste Risotto.
Heel basic, met knoflook, uitje, bosuitje en na het koken handje parmezaanse kaas, roomboter en zongedroogde tomaatjes. Ik vond het lekker, maar was wel zenuwachtig bij het koken. En door die kaas is het wel erg machtig.
  woensdag 23 april 2008 @ 18:44:06 #236
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_58260158
Vandaag weer gemaakt: risotto met paddenstoelen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_58261926
quote:
Op woensdag 23 april 2008 18:44 schreef golfer het volgende:
Vandaag weer gemaakt: risotto met paddenstoelen.
Je kunt je vrouwtje niet beter verwennen dan met risotto Golfer!
  woensdag 23 april 2008 @ 20:36:24 #238
3869 David
Drum the drums
pi_58263635
quote:
Op woensdag 23 april 2008 18:37 schreef Uccie het volgende:
Nou het is gelukt hoor....mijn eerste Risotto.
Heel basic, met knoflook, uitje, bosuitje en na het koken handje parmezaanse kaas, roomboter en zongedroogde tomaatjes. Ik vond het lekker, maar was wel zenuwachtig bij het koken. En door die kaas is het wel erg machtig.
pi_58263748
quote:
Op woensdag 23 april 2008 19:41 schreef Tezz het volgende:

Je kunt je vrouwtje niet beter verwennen dan met risotto Golfer!
'het vrouwtje' heeft meteen een uurtje met een ontplofte maag op de bank geslapen
Heerlijk echt!!

@ Uccie,
pi_58263894
quote:
Op woensdag 23 april 2008 20:40 schreef Bluezz het volgende:

[..]

'het vrouwtje' heeft meteen een uurtje met een ontplofte maag op de bank geslapen
Heerlijk echt!!

@ Uccie,
Ik kan het me helemaal voorstellen, hihi! (ik had dat gister na de bianco risotto met verse pesto en gegrilde kip en groentes)
  woensdag 23 april 2008 @ 22:40:48 #241
211040 Uccie
pi_58266779
Er zit gewoon iets in de risotto dat je door blijft eten...
  donderdag 24 april 2008 @ 19:02:09 #242
3869 David
Drum the drums
pi_58284470
Umami.

En de textuur is ook heerlijk, mits goed bereid natuurlijk
pi_58296969
Vanavond ga ik voor Risotto met aubergine, tomaatjes, oregano en mozzarella.
Last.FM. The Funk Might Fracture Your Nose
Summer 2008: Pinkpop (Landgraaf), Hard Rock Calling (London), Sziget (Budapest)
pi_58401752
Vandaag eens een risotto met champignons en spekjes gemaakt:

Oh, and that's a bad miss!
  donderdag 1 mei 2008 @ 13:14:00 #245
101884 PeRi
Allons-y!
pi_58414463
Maandag een beetje safraanrisootto gemaakt, met kip, uitje, courgette, kippenbouillon, groot glas witte wijn, safraandraadjes, stukje roomboter en parmezaan. Zo verdomd heerlijk zacht smaakvol .
Whatever I want.
  donderdag 1 mei 2008 @ 13:23:33 #246
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_58414653
quote:
Op woensdag 30 april 2008 19:12 schreef Brentmeister het volgende:

[ afbeelding ]
Dat ziet er best uit
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_58415305
quote:
Op woensdag 30 april 2008 19:12 schreef Brentmeister het volgende:

[ afbeelding ]
*Grom*
pi_58423219
Vandaag risotto gemaakt met bosuitjes, echte cheddar kaas en bieslook (goeie witte wijn en lekkere bouillon natuurlijk niet te vergeten)...

en zo ziet t er dan uit (beetje bewogen), en het was absolúút voor herhaling vatbaar

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 1 mei 2008 @ 21:19:39 #249
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_58423547
Er is helaas geen foto van maar heb vandaag ook weer risotto gemaakt. Ik wilde eigenlijk gewoon met champignons en courgette, maar dat had ik niet in huis (en de winkels waren dicht).
Het is risotto geworden met spinasie, zongedroogde tomaten en olijven. Bij de tuinkruidenbouillon had ik een scheut sojasaus gedaan en bij de risotto een scheut witte wijn.
Was erg lekker
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_58435460
ik vind de risotto uit de allerhande van april erg jum.
gaat (uit mijn hoofd) knof, ui, zwarte olijfjes, witte wijn en spinazie in.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')