quote:Op dinsdag 13 mei 2008 08:43 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb laatst brandnetelrisotto gemaakt van brandnetels uit eigen tuin![]()
Was echt heerlijk.. de kinderen smulden er ook van... heb ze maar niet van tevoren gezegd wat "dat groene" was
Dat zei je dus alquote:Op dinsdag 13 mei 2008 10:26 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb laatst brandnetelrisotto gemaakt van brandnetels uit eigen tuin![]()
Was echt heerlijk.. de kinderen smulden er ook van... heb ze maar niet van tevoren gezegd wat "dat groene" was
risotto met risotto erover heen?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 16:50 schreef Tezz het volgende:
Yep, hier vandaag ook weer risotto, wat is dat spul toch goddelijk! Ik heb vandaag een vrij standaard risotto, met bospaddestoelen, ui, knof, kaas en bospaddestoelenbouillon.
De lekkerste risotto die ik gemaakt heb tot nu toe is toch wel de Jamie-Oliver blanke risotto met daarna (aan tafel dus) zelfgemaakte risotto er overheen........
wtf is risottosaus dan?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:06 schreef David het volgende:
met een beetje risottosaus natuurlijk
Aha! Je bent ook veel te druk Tezz!quote:Op woensdag 14 mei 2008 00:03 schreef Tezz het volgende:
Excuses excuses. Ik bedoelde natuurlijk zelfgemaakte PESTO.............
quote:Op maandag 1 september 2008 16:06 schreef Vork het volgende:
Goed, speciaal voor Lein en eventuele andere geinteresseerden zou ik nog een recept posten voor een Tomaten limoenrisotto met mascarpone. Moddervat en uberromig.
Daarvoor heb je dus nodig het volgende:
Risottorijst (duh) voor het gemak een pak van 400 g;
Een ui of 2 a 3 sjalotjes;
Bouillon (ik gebruik daar groentebouillon voor uiteraard) (volg voor de hoeveelheid gewoon de aanwijzingen op het pak. Bij 400 g risotto is dat ongeveer 1 a 1,2 liter bouillon);
2 a 3 teentjes knoflook;
Olijfolie;
4 tot 6 tomaten (mijn voorkeur gaat uit naar romatomaten, maar ieder andere tomaat voldoet ook);
Mascarpone (2 a 3flinke scheppen of ongeveer 150 g);
2 limoenen;
Beetje peper.
En doe er vervolgens dit mee:
- Maak bouillon.
- Snipper de ui en fruit het samen met de risottorijst en een bescheiden beetje olie in de pan. Wees niet te royaal met de olie, want dat maakt de risotto uiteindelijk wel erg vet. Als de bende glazig is gooi je de gesnipperde knoflook er nog eventjes bij en vervolgens kun je op de risotto manier, beetje bij beetje de bouillon toevoegen en door de rijst op namen nemen.
- Snijd de tomaten in blokjes en voeg die na een minuut of 10 toe.
- Als alle bouillon is opgenomen door de rijst, dan kan de mascarpone er bij. Laat het vervolgens nog een paar minuten pruttelen om het geheel weer wat vaster te krijgen. Vergeet niet om er nog een beetje gemalen peper (zwart) bij te doen voor de smaak.
- Pas op het aller laatste moment gaat het sap van de limoenen er bij. Roer het en de intussen moddervette, maar overheerlijke risotto is klaar om te verdwijnen.
Met een beetje frisse salade er bij is dit wel voldoende voor een persoon of 4.
Zo, iedereen weer blij?
heb 'm gemaakt en wowquote:Op dinsdag 2 september 2008 13:22 schreef motorbloempje het volgende:
Vrok! Dat klinkt goddelijk!
Zodra ik mn smaak weer terug heb ga ik die eens maken
quote:Op donderdag 11 september 2008 12:02 schreef motorbloempje het volgende:
heb 'm gemaakt en wowerg lekker
Oeh, ik heb 't laatst ook met aardbeien gemaakt. Ik vond het ook erg smakelijk, lekker zomers gerecht.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:59 schreef Sorbootje het volgende:
Aardbeienrisotto:
Nodig voor 2 personen
Ong. 16 aardbeien (normaal formaat) in helften en/of kwarten gesneden
150g carnarolirijst (of andere rijst geschikt voor risotto)
pak em beet 50g parmezaan, geraspt (zelf doen, niet geraspt kopen)
1 ui
1 teen knoflook
flinke scheut grappa
2 klonten boter
1 liter bouillon
Gesnipperde ui en knoflook smoren in de boter. De helft van de aardbeien toevoegen en even meebakken. Afblussen met grappa en daarna pas de rijst toevoegen (iets afwijkende volgorde dus). Als alle rijst bedekt is met een laagje aardbeienprut de eerste lepel bouillon toevoegen. Als deze bijna helemaal is opgenomen de volgende lepel en zo doorgaan tot de rijst beetgaar is. De laatste 2 minuten de rest van de aardbeien mee laten pruttelen en vlak voor het serveren de kaas en boter er doorheen roeren.
Het verrassende aan deze risotto vind ik dat hij wel echt naar aardbei smaakt, maar toch hartig is en niet zoet. Echt superlekker! Ik serveer hem meestal met gegrilde plakker courgette waarmee ik in een steker een soort 'muurtje' maak om de risotto in te serveren. Smaakt er erg lekker bij!
[ afbeelding ]
Wat ziet dat er ontzettend mooi uit Sorbootje! Ben ook erg benieuwd naar de smaak.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |