abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 december 2007 @ 16:06:08 #1
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_55685004

Officiële landstaal: Deens (Dansk)
Hoofdstad: Kopenhagen (København)
Regeringsvorm: Constitutionele monarchie
Religie: 83% van de Denen behoort tot de Folkekirken, de gevestigde Evangelisch-Lutherse kerk. Er zijn kleine minderheden van andere protestanten en rooms-Katholieken (zie Katholieke Kerk in Denemarken). 4 % zijn Moslims.
Oppervlakte: 43.094 km² (1,6% water)
Inwoners: 5.468.120 (2007)
lengte landgrenzen: 67 km (met Duitsland)
kustlijn: 7314 km
grootste rivieren: Gudenåen, 158 km
hoogste punt: Møllehøj bij Skanderborg 170,86 meter

Vorig jaar november ben ik mijn huidige vriendin tegen het lijf gelopen. Na veel heen en weer gereis heb ik besloten om in Denemarken werk te zoeken en zodra ik het gevonden heb, te gaan emigreren naar dit land. Zonder enige vorm van inkomen of eigen kapitaal mag je in dit land maximaal 3 maanden verblijven. Ondertussen is het me gelukt om werk te vinden, waarbij ik de taal ook nog eens geleerd krijg. Deens is een Germaanse taal, waaronder ook Engels, Duits en Nederlands horen. 1 Maart ga ik daar beginnen, dus de komende 2 maanden zal in het teken staan om de overgang verder te regelen.

Amsterdam Schiphol naar Kopenhagen is een uur vliegen met 4 vliegmaatschappijen als mogelijkheid.
Utrecht naar Kopenhagen met de auto is tussen de 8 en 9uur rijden, via Rødby (uitspraak: rudbuu) met de ferry vanuit Puttgarden, of via Storebæltsbroen (Great Belt Bridge).

Zijn er hier nog meer Nederlanders woonachtend in Denemarken, of hebben plannen?
Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
pi_55713514
Mag ik vragen wat voor werk je daar gaat doen?
En hoe zit het daar met werkgelegenheid?
Kwa landschap lijkt Denemarken heel veel op Nederland toch?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator woensdag 2 januari 2008 @ 00:09:28 #3
45833 crew  Fogel
pi_55713814
Wanneer begin je met Deenslessen te volgen? (en ik hoop dat je niet in het noorden van Jylland terecht komt, zelfs Denen snappen die lui daar niet, zo krom is hun uitspraak)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 2 januari 2008 @ 11:37:04 #4
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_55718808
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 23:56 schreef Slappy het volgende:
Mag ik vragen wat voor werk je daar gaat doen?
En hoe zit het daar met werkgelegenheid?
Kwa landschap lijkt Denemarken heel veel op Nederland toch?
Ik ga er hetzelfde werk doen wat ik nu hier doe: documentaire import betalingen. Aangezien Denemarken net zo'n sterk import+export land is als Nederland, zijn er daar ook een aantal banken die deze werkzaamheden doen. Een open sollicitatie gaf 2 reacties, en 1 van die 2 banken is het geworden, binnen 2 maanden. Wat ik hoor van alle Denen daar, is de werkgelegenheid goed, alle bedrijven zijn zoekende. De bank waar ik ga werken, investeerd in mij door de eerste 3 maanden te focussen op de taal leren. Het werk zelf is Engels, maar de communicatie naar klant en tussen collega's is natuurlijk Deens.
De landen lijken erg veel op elkaar inderdaad. DK heeft wel veel minder rivieren, maar weer meer kust. Het hoogste punt is lager dan Nederland, maar hier is dat alleen maar Limburg. Veel akkerbouw, veel bossen, en buiten de steden is het gewoon nog heerlijk rustig precies waar ik van houd
  woensdag 2 januari 2008 @ 11:40:40 #5
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_55718910
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 00:09 schreef Fogel het volgende:
Wanneer begin je met Deenslessen te volgen? (en ik hoop dat je niet in het noorden van Jylland terecht komt, zelfs Denen snappen die lui daar niet, zo krom is hun uitspraak)
Heb ik gehoord ja
Ik begin direct 1 maart met Deense lessen te volgen. Ik krijg dus op m'n werk een cursus betaald, en krijg waarschijnlijk een privé-leraar/lerares (misschien samen met een Zweedse collega, die ook nog Deens moet leren). Ik ga in Rødovre wonen (buitenwijk Kopenhagen) en werken in Høje Taastrup (nog verder buiten Kopenhagen, dicht bij Roskilde zelfs), dus de uitspraak is niet die van Jylland inderdaad
Ik ga maar veel hete aardappels eten, zoals de rest van de Scandinaviërs zeggen over Denen, dat ze met een hete aardappel in de strot praten

[ Bericht 4% gewijzigd door Draz op 02-01-2008 11:49:21 ]
  Moderator woensdag 2 januari 2008 @ 13:03:40 #6
45833 crew  Fogel
pi_55720850
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 11:40 schreef Draz het volgende:

[..]

Ik ga maar veel hete aardappels eten, zoals de rest van de Scandinaviërs zeggen over Denen, dat ze met een hete aardappel in de strot praten
Lijkt me een goed plan, en vooral ook flink met je tong draaien en uitsteken als je een woord uitspreekt. Doen alsof je met je boventanden iets van de achterkant van je tong af wil schrapen tijdens het uitspreken zorgt voor een authentieke uitpraak
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 2 januari 2008 @ 13:06:07 #7
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_55720900
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 11:37 schreef Draz het volgende:

[..]

Ik ga er hetzelfde werk doen wat ik nu hier doe: documentaire import betalingen. Aangezien Denemarken net zo'n sterk import+export land is als Nederland, zijn er daar ook een aantal banken die deze werkzaamheden doen. Een open sollicitatie gaf 2 reacties, en 1 van die 2 banken is het geworden, binnen 2 maanden. Wat ik hoor van alle Denen daar, is de werkgelegenheid goed, alle bedrijven zijn zoekende. De bank waar ik ga werken, investeerd in mij door de eerste 3 maanden te focussen op de taal leren. Het werk zelf is Engels, maar de communicatie naar klant en tussen collega's is natuurlijk Deens.
De landen lijken erg veel op elkaar inderdaad. DK heeft wel veel minder rivieren, maar weer meer kust. Het hoogste punt is lager dan Nederland, maar hier is dat alleen maar Limburg. Veel akkerbouw, veel bossen, en buiten de steden is het gewoon nog heerlijk rustig precies waar ik van houd
En meer vrouwen dan mannen
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_55721365
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 11:37 schreef Draz het volgende:

[..]

veel bossen, en buiten de steden is het gewoon nog heerlijk rustig precies waar ik van houd
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_55721822
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 81% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:46:04 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  Moderator woensdag 2 januari 2008 @ 14:12:31 #10
45833 crew  Fogel
pi_55722467
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 13:44 schreef Mikkie het volgende:
tvp... ga in mei een weekje naar Kopenhagen
Dan kan je beter in TRV kijken, daar staan tips voor reizen (bijvoorbeeld in dit topic Denemarken ). Dit subforum gaat over in andere landen wonen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Fogel op 02-01-2008 20:34:37 ]
  woensdag 2 januari 2008 @ 14:38:08 #11
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_55723053
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 13:03 schreef Fogel het volgende:

[..]

Lijkt me een goed plan, en vooral ook flink met je tong draaien en uitsteken als je een woord uitspreekt. Doen alsof je met je boventanden iets van de achterkant van je tong af wil schrapen tijdens het uitspreken zorgt voor een authentieke uitpraak
Haha en ondertussen moet ik m'n vriendin uit de deuk halen waarin ze dan ligt!!
Nog een beetje zure snoep halen, strakke sjaal om de nek voor de 'stoot' en een slok whiskey... ik heb er alle vertrouwen in
  woensdag 2 januari 2008 @ 14:41:37 #12
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_55723147
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 13:06 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

En meer vrouwen dan mannen
Kijk, jij begrijpt het
  Moderator woensdag 2 januari 2008 @ 21:27:22 #13
45833 crew  Fogel
pi_55731423
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 14:38 schreef Draz het volgende:

[..]

Haha en ondertussen moet ik m'n vriendin uit de deuk halen waarin ze dan ligt!!
Nog een beetje zure snoep halen, strakke sjaal om de nek voor de 'stoot' en een slok whiskey... ik heb er alle vertrouwen in
Als je dan toch aan het winkelen slaat, koop dan meteen dit boek.
pi_56207605
Hallo sexuele vluchteling (sexual refugee!)

Welkom, hoe bevalt het inmiddels in Denemarken? Lukt 't Deens een beetje?
Danmark: more usefull every day!
  woensdag 30 januari 2008 @ 13:49:02 #15
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_56408635
Hee, ik kom het nu al tegen, een echt topic over wonen in DK.

Ik woon er nu ruim een jaar, zo'n 50 km van de duitse grens vandaan, lekker goedkoop om daar de frisdrank en bier te halen.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  † In Memoriam † vrijdag 15 februari 2008 @ 05:26:32 #16
135486 Manu82
How you doin'?
pi_56741014
tvp, ben een half jaar exchange student geweest in CPH
Some memories are best forgotten
Room 23
pi_64532647
Denemarken is een land van beschaafde mensen die respect hebben voor andere mensen. Ze zijn vriendelijk en uitermate behulpzaam als dat nodig is.

Al reeds enkele jaren zijn de Denen het gelukkigste volk in Europa (onafhankelijk onderzoek). De Nederlander geniet hier een hoog aanzien. De reden daarvan is de Nederlandse boer die hier ruim aanwezig zijn. Door de vele Nederlandse -onzin- regels zijn deze hardwerkende en serieuze mensen gewoon weggepest.

Het inkomen is hoger dan in Nederland, de gezondheidszorg is pdf gratis. Wonen is hier zeer aangenaam. De meeste huizen staan vrij op een ruim stuk eigen grond. De prijzen van de huizen zijn pdf de helft dan die in Nederland. Het opleidingsniveau is hoog.

Denemarken is even groot als Nederland maar heeft 5.500.000 inwoners, waarvan 1.500.000 in en rondom Kopenhagen. De natuur is fabelachtig mooi en de zee is rondom het land. De Deen is een hardwerkende persoon. Ik woon hier nu 2,5 jaar en ik had dat eerder moeten doen.
nothing will change without a rebel
pi_64552933
Is het eten daar ook een beetje lekker of allemaal erg flauw zoals het meeste eten in schandinavische landen is.
75 topics = FIN
pi_64562072
Ik vind eten zelf niet zo erg belangrijk. De kwaliteit is wel beter dan in in nl. Maar men eet hier zo ongeveer overal en altijd rode bietjes erbij. Zelfs op brood als een extraatje, wel merkwaardig.
pi_64562739
Had ik deze al gepost?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_64563245
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 20:15 schreef Knutknuttsson het volgende:
Had ik deze al gepost?

Ah, det er sjovt, men jeg har set det allerede...
pi_64563759
Als je het leest is er niet zo veel aan de hand, maar die klanken die Denen voortbrengen, man man man, halve klanken en oerkreten zijn het.....
pi_64596947
heej
eindelijk een topic gevonden over denemarken

Eind deze maanda ga ik na 1 jaar en 6 weken Disneyland verlaten
en ga ik vanaf 1 maart werken op een camping in het westen van Denemarken

Ik moet nog uitzoeken hoe ik er naar toe reis enzo
pi_64620437
quote:
Had ik deze al gepost?

WTF is dat nou voor een taal Als alle Denen zo praten hebben ze wel een aparte stem
Maar wellicht is dit wat overdreven gedaan omdat het een tv-show is.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_64621294
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 22:32 schreef psv-gomes het volgende:
heej
eindelijk een topic gevonden over denemarken

Eind deze maanda ga ik na 1 jaar en 6 weken Disneyland verlaten
en ga ik vanaf 1 maart werken op een camping in het westen van Denemarken

Ik moet nog uitzoeken hoe ik er naar toe reis enzo
Misschien kom je wel in deze buurt dan wonen, ik woon i h westen (Videbæk). Ik ken wel enkele nl camping eigenaren
pi_64629572
ff gegoogled, en volgens google is het een uur van elkaar vandaan
(hvide sande naar jou plekkie) http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=hvide%20sANDE&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=il

dus als je wilt kan je me misschien wat vertellen over dat gedeelte van denemarken
  Moderator zaterdag 3 januari 2009 @ 23:00:37 #27
45833 crew  Fogel
pi_64629827
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 18:49 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

WTF is dat nou voor een taal Als alle Denen zo praten hebben ze wel een aparte stem
Maar wellicht is dit wat overdreven gedaan omdat het een tv-show is.
Het zijn Noren die de Deense taal parodieren.
pi_64631163
Leuk land. Ik kom er regelmatig omdat ik momenteel voor een Deense windturbine fabrikant werk.
  zaterdag 3 januari 2009 @ 23:44:38 #29
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_64631535
je kunt ook via de A12, A3 (DLD) (E35 heet ie geloof ik, de hele route) naar denemarken?

dan heb je geen boot en niks? (weet niet wat dan de afstand is hoor)

FF opgezocht:

Vertrekadres : Utrecht (NL, 3511)
Bestemming : København (DK)
Afstand : 749.9 km

Reistijd: 8:00
Brandstof kosten : Gemiddeld € 49.56 benzine
pi_64656559
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 23:00 schreef Fogel het volgende:

[..]

Het zijn Noren die de Deense taal parodieren.
En klinkt hun taal echt zoveel anders dan het Noors? Ik ben nog niet in één van deze landen geweest, dus ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het Deens tot de Noord-Germaanse talen behoort.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_64657539
quote:
Op zondag 4 januari 2009 18:52 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

En klinkt hun taal echt zoveel anders dan het Noors? Ik ben nog niet in één van deze landen geweest, dus ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het Deens tot de Noord-Germaanse talen behoort.
Ik vind Noors en Zweeds veel meer op elkaar lijken. Een pratende Noor kan ik wel enigszins volgen.
Deens kan ik wel aardig lezen, maar verstaan.......ho maar.
pi_64661198
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 22:53 schreef psv-gomes het volgende:
(hvide sande naar jou plekkie) http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=hvide%20sANDE&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=il

dus als je wilt kan je me misschien wat vertellen over dat gedeelte van denemarken
Ja dat wil ik wel. Dat gedeelte valt onder het gebied V-Jylland. (west jylland). Daar -whide sande- zijn veel campings alsmede veel -mooie- zomerhuisjes van denen, duitsers en ook nederlanders. DK heeft een rem gezet op de aankoop van zomerhuisjes door buitenlanders.
Veel denen hebben een zomerhuisjes, het is een soort levenswijze.

In dat gebied zal het wel wat drukker zijn dan normaal daar het wel een vakantiegebied is. Wil je echt mooie delen van V-Jylland zien dan moet je dat een beetje ontdekken in de driehoek Skjern-Ringkobing-Holstebro. Veel bossen en ruime stille stranden en er is genoeg te doen. De plaatselijke VVV weet veel.
De bevolkingvan V-Jylland is traditioneel ingesteld, vriendelijk en behulpzaam. Het is een bedrijvig -maar dat zie je niet door de ruimte die het daar heeft- en een economisch gezond gebied. Het werkeloosheid% is 1,.2 %. DK heeft een zeeklimaat en dat is prettig in een warme zomer er is vaak een licht briesje voor de verkoeling.

De Å is een riviertje die door DK loopt, veel zalm
Dat riviertje loopt ook bij Skjern. Kanovaren wordt veel gedaan.

Tot zover maar even, ben over 1 week weer bereikbaar. Moet naar NL toe
pi_64661743
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 22:53 schreef psv-gomes het volgende:

Nog even een bijzonderheid, zo.n 1000 jaar geleden kwamen de vikingen met hun boten naar europa om nogal te plunderen en te roven, maar ze hebben ook nederzettingen gezet.
Ook in Nederland zijn ze geweest mn in het Gooigebied. Veel Vikingen hebben destijd in V-Jylland hun nederzettingen opgericht en vertrokken van daaruit naar Europa.
Je vindt in jouw gebied nogal wat vikinggraven, dat zijn meters hoge 'bulten'. Niemand weet precies wat er in die bulten zitten, vele zijn zo groot als hun schip. Men respecteert het grafidee, daar blijf je vanaf.
De moeite waard om eens te bekijken.
  Moderator zondag 4 januari 2009 @ 23:48:49 #34
45833 crew  Fogel
pi_64671381
quote:
Op zondag 4 januari 2009 18:52 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Ik spreek vloeiend Noors, maar in Denemarken spreek ik Engels omdat ik anders hun Deense reacties niet begrijp...

Stomdronken Noren zijn nog steeds beter te verstaan terwijl ze aan het kotsen zijn dan Denen die nuchter normaal praten (OK, ik overdrijf een klein beetje hier)
De geschreven taal is scheelt niet veel met het Noors maar de Deens uitspraak is gewoon compleet gestoord. Buitenlanders snappen niet hoe Nederlanders (naja, volk uit west-nederland) de harde G uit hun strot krijgen... op dezelfde manier kan je je afvragen hoe Denen hun stembanden zo kunnen misbruiken om hun taal uit te spreken, maar dan bij ieder woord en niet alleen 1 specifieke letter.
pi_64674091
quote:
Had ik deze al gepost?
Hij is indd wel lachen.

Ik heb Deens altijd verschrikkelijk gevonden om aan te horen, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.
 FR
pi_64676411
quote:
Op zondag 4 januari 2009 23:48 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik spreek vloeiend Noors, maar in Denemarken spreek ik Engels omdat ik anders hun Deense reacties niet begrijp...

Stomdronken Noren zijn nog steeds beter te verstaan terwijl ze aan het kotsen zijn dan Denen die nuchter normaal praten (OK, ik overdrijf een klein beetje hier)
De geschreven taal is scheelt niet veel met het Noors maar de Deens uitspraak is gewoon compleet gestoord. Buitenlanders snappen niet hoe Nederlanders (naja, volk uit west-nederland) de harde G uit hun strot krijgen... op dezelfde manier kan je je afvragen hoe Denen hun stembanden zo kunnen misbruiken om hun taal uit te spreken, maar dan bij ieder woord en niet alleen 1 specifieke letter.
Dat kan je niet menen Stomdronken Zweden zijn niet te verstaan, deens is makkelijk...
pi_64676430
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 23:34 schreef Erwin_Br het volgende:
Leuk land. Ik kom er regelmatig omdat ik momenteel voor een Deense windturbine fabrikant werk.
Dat bedrijf uit Randers of werk je voor de concurrent uit Brande?
  Moderator maandag 5 januari 2009 @ 09:53:53 #38
45833 crew  Fogel
pi_64677108
quote:
Op maandag 5 januari 2009 09:14 schreef Keksi het volgende:

[..]

Dat kan je niet menen Stomdronken Zweden zijn niet te verstaan, deens is makkelijk...
Ik ben het met je eens dat stomdronken Zweden niet te verstaan zijn, maar Denen zijn dat voor mij ook niet zelfs al zijn ze nuchter.
pi_64711655
quote:
Op zondag 4 januari 2009 23:48 schreef Fogel het volgende:

[..]

De geschrStomdronken Noren zijn nog steeds beter te verstaan terwijl ze aan het kotsen zijn dan Denen die nuchter normaal praten (OK, ik overdrijf een klein beetje hier)
even taal is scheelt niet veel met het Noors maar de Deens uitspraak is gewoon compleet gestoord. Buitenlanders snappen niet hoe Nederlanders (naja, volk uit west-nederland) de harde G uit hun strot krijgen... op dezelfde manier kan je je afvragen hoe Denen hun stembanden zo kunnen misbruiken om hun taal uit te spreken, maar dan bij ieder woord en niet alleen 1 specifieke letter.
Ja idd er zijn veel talen die buitenlanders gek en niet mooi vinden klinken. Ik ben zelf half-Frans en als mijn Franse familie hier komt valt hun vooral die harde G en K klanken van het Nederlands op. En als het Deens zo klinkt als in dat filmpje, vind ik dat ook raar klinken. Het hangt er vanaf waar je geboren bent, ik kan me dan ook best voorstellen dat er buitenlanders zijn die de Nederlandse taal niet echt mooi vinden (of juist wel )
pi_64717865
quote:
Op maandag 5 januari 2009 23:27 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Ja idd er zijn veel talen die buitenlanders gek en niet mooi vinden klinken. Ik ben zelf half-Frans en als mijn Franse familie hier komt valt hun vooral die harde G en K klanken van het Nederlands op. En als het Deens zo klinkt als in dat filmpje, vind ik dat ook raar klinken. Het hangt er vanaf waar je geboren bent, ik kan me dan ook best voorstellen dat er buitenlanders zijn die de Nederlandse taal niet echt mooi vinden (of juist wel )
Mijn deense vriendin heeft het lef om Duits wel mooi te vinden maar Nederlands niet... Ik heb geprobeerd het eruit te meppen maar het werkt nog niet echt...
pi_64720957
quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:30 schreef bendk het volgende:

[..]

veel plezier in nederland
ik zal dan als je terug bent ff reageren en meer vragen stellen
pi_64728450
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 08:12 schreef Keksi het volgende:

[..]

Mijn deense vriendin heeft het lef om Duits wel mooi te vinden maar Nederlands niet... Ik heb geprobeerd het eruit te meppen maar het werkt nog niet echt...
Ja, hoe durft ze!
 FR
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:04:02 #43
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_64729932
Jesus, topic gaat hier ineens hard. Altijd leuk dat gedoe over de uitspraak. Kunnen de denen ook wat van overigens. In deze link even naar 2:09 gaan. Bijna iedere deen heeft me tot nu toe gevraagd wat ze nou zeggen in het Nederlands.

Overigens zijn noren nog wel te verstaan, het zijn de zweden die een spraakgebrek hebben.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:09:41 #44
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_64730136
Hehe ik heb het filmpje alleen gekeken zonder geluid (zit op m'n werk), maar kan het Noors zo goed als volledig lezen. Ik kan me voorstellen hoe buitenlanders het Deens vinden, heb het zelf ook meegemaakt, en vroeg me af hoe ik het in hemelsnaam moest gaan leren.

Maar de taal is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Veel woorden en zinnen zijn hetzelfde opgebouwd als Nederlands/Engels/Duits. Wel zijn ook de jongere Denen het erover eens, dat de uitspraak van het Deens veel verschilt van het geschreven Deens. Er zijn veel letters die je niet uitspreekt, inslikt of verdraaid.

Ik was met kerst bij m'n familie in NL, en heb wat woorden verteld aan ze. Ze stonden helemaal verbaast waar mijn stembanden en tong toe in staat zijn ondertussen

Trouwens, Keksi & Erwin_br... mijn broer werkt voor een bedrijf die funderingen voor windmolens e.d. adviseerd, en hij zal ook binnenkort zo af en toe naar Denemarken moeten. En dat is voor het bedrijf in Randers dacht ik. Niet echt in de buurt van mij (Rødovre).
Maar het lijkt alweer een klein wereldje
pi_64738490
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:04 schreef TallMan het volgende:

Overigens zijn noren nog wel te verstaan, het zijn de zweden die een spraakgebrek hebben.
Sorry, de Denen zijn toch echt de Friezen van Scandinavië
  dinsdag 6 januari 2009 @ 18:34:19 #46
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_64738611
quote:
Op woensdag 31 december 2008 14:27 schreef bendk het volgende:
Denemarken is een land van beschaafde mensen die respect hebben voor andere mensen. Ze zijn vriendelijk en uitermate behulpzaam als dat nodig is.

Al reeds enkele jaren zijn de Denen het gelukkigste volk in Europa (onafhankelijk onderzoek). De Nederlander geniet hier een hoog aanzien. De reden daarvan is de Nederlandse boer die hier ruim aanwezig zijn. Door de vele Nederlandse -onzin- regels zijn deze hardwerkende en serieuze mensen gewoon weggepest.

Het inkomen is hoger dan in Nederland, de gezondheidszorg is pdf gratis. Wonen is hier zeer aangenaam. De meeste huizen staan vrij op een ruim stuk eigen grond. De prijzen van de huizen zijn pdf de helft dan die in Nederland. Het opleidingsniveau is hoog.

Denemarken is even groot als Nederland maar heeft 5.500.000 inwoners, waarvan 1.500.000 in en rondom Kopenhagen. De natuur is fabelachtig mooi en de zee is rondom het land. De Deen is een hardwerkende persoon. Ik woon hier nu 2,5 jaar en ik had dat eerder moeten doen.
Denemarken en NL behoren wel tot de crimineelste EU landen
Intelligent, but fucked up.
pi_64739096
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:04 schreef TallMan het volgende:
Jesus, topic gaat hier ineens hard. Altijd leuk dat gedoe over de uitspraak. Kunnen de denen ook wat van overigens. In deze link even naar 2:09 gaan. Bijna iedere deen heeft me tot nu toe gevraagd wat ze nou zeggen in het Nederlands.

Ik vind deze zorgelijker.. Hun har en Pik??
pi_64758238
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 18:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Precies! Door die half uitgevoerde liquidaties van de afgelopen tijd lijkt het wel Las Vegas hier...
pi_64758250
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 08:13 schreef Keksi het volgende:

[..]

Precies! Door die half uitgevoerde liquidaties van de afgelopen tijd lijkt het wel Las Vegas hier...
Die Hells Angels ruimen elkaar mooi op dan.
  woensdag 7 januari 2009 @ 11:58:07 #50
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_64764086
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 18:31 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Sorry, de Denen zijn toch echt de Friezen van Scandinavië
In ieder geval een stuk beter dan de Limburgers van Scandinavië, dat zijn de Zweden namelijk .
pi_64766477
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 11:58 schreef TallMan het volgende:

[..]

In ieder geval een stuk beter dan de Limburgers van Scandinavië, dat zijn de Zweden namelijk .
Drenthen, Groningers, maar toch niet de Limburgers, nee toch????
  Moderator woensdag 7 januari 2009 @ 13:23:07 #52
45833 crew  Fogel
pi_64766987
Ik vind het te ver gaan om Zweden Limburgers te noemen, dat hebben de Limbos niet verdiend. De Zweden zijn de Belgen van Scandinavië.
pi_64767317
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 13:23 schreef Fogel het volgende:
Ik vind het te ver gaan om Zweden Limburgers te noemen, dat hebben de Limbos niet verdiend. De Zweden zijn de Belgen van Scandinavië.
  woensdag 7 januari 2009 @ 14:22:05 #54
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_64769330
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 13:23 schreef Fogel het volgende:
Ik kom oorspronkelijk van dichtbij België vandaan, dit vind ik dan weer niet dat de belgen verdiend hebben.
pi_64777441
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:09 schreef Draz het volgende:
in de buurt van mij (Rødovre)
Ik zal zwaaien als ik er zometeen doorheen rijd in de S-trein.
  donderdag 8 januari 2009 @ 09:32:24 #56
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_64800474
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 17:16 schreef chibibo het volgende:

[..]

Ik zal zwaaien als ik er zometeen doorheen rijd in de S-trein.
Hehe op doorreis of woon je er ook in de buurt?

Ik woon echter in het noorden van Rødovre, meer bij Islev in de buurt Ook al werk ik in Høje Taastrup, nog is het niet echt effectief om met de S-tog van huis naar werk te gaan. Pak gewoon de auto dus
pi_64803810
Denemarken

in de zomer weer naar Roskilde (en Kopenhagen)
pi_64860357
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 18:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Recente cijfers: plm 75% van de mensen die in de gevangenis zitten zijn niet-denen, 50% daarvan zijn asielzoekers.
Recentelijk nog 2 buitenlanders door de rechter denemarken uitgezet die hier al jaren en jaren woonden, berovingen e.v.

Denemarken als land is niet crimineel, integendeel...
pi_64935381
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 09:32 schreef Draz het volgende:
Hehe op doorreis of woon je er ook in de buurt?
Geen van beide op dit moment.

Ik werk in Brøndby en reis elke dag op en neer vanuit een hotel in de binnenstad, dus daarom kom ik langs Rødovre. Vanaf april ga ik trouwens ook in Høje Taastrup werken - nog meer reistijd dus.

Ik ben nu op zoek naar woonruimte; het liefst in (de buurt van) de binnenstad, maar dat is natuurlijk behoorlijk prijzig. Ik hoop dat ik na het betalen van de 'kale' huur zo'n 12.000 kronen per maand kan overhouden voor de rest (gas/water/licht, OV, boodschappen, kleren, stappen, sparen, etc.), maar ik kan niet echt beoordelen of dat voldoende is voor een persoon om een beetje comfortabel te leven. Zowel bij mijn Deense collega's als op internet is het lastig hierover duidelijkheid te krijgen! Misschien dat jij hierover iets zou kunnen zeggen?
pi_64938865
quote:
Op maandag 12 januari 2009 00:23 schreef chibibo het volgende:

[..]

Geen van beide op dit moment.

Ik werk in Brøndby en reis elke dag op en neer vanuit een hotel in de binnenstad, dus daarom kom ik langs Rødovre. Vanaf april ga ik trouwens ook in Høje Taastrup werken - nog meer reistijd dus.

Ik ben nu op zoek naar woonruimte; het liefst in (de buurt van) de binnenstad, maar dat is natuurlijk behoorlijk prijzig. Ik hoop dat ik na het betalen van de 'kale' huur zo'n 12.000 kronen per maand kan overhouden voor de rest (gas/water/licht, OV, boodschappen, kleren, stappen, sparen, etc.), maar ik kan niet echt beoordelen of dat voldoende is voor een persoon om een beetje comfortabel te leven. Zowel bij mijn Deense collega's als op internet is het lastig hierover duidelijkheid te krijgen! Misschien dat jij hierover iets zou kunnen zeggen?
Ik woonde op een gegeven moment bij Ny Kongensgade en Colbjørnsensgade, verdiende toen na belasting 16000kr en betaalde ongeveer 6500 aan huur en andere woonlasten voor 50m2. Kon van de overgebleven 9500kr erg goed leven, had zelfs een LAT-relatie en pendelde veel heen en weer tussen Kbh, Hamburg en Nederland. Het enige waar ik geen geld voor had waren kleren... Had weliswaar geen auto (maar dat is ook niet nodig als je alleen maar in Kbh moet zijn), alleen een fiets. Dus het is zeker mogelijk.
  maandag 12 januari 2009 @ 16:40:55 #61
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_64954682
Mijn getallen liggen zo rond die van Keksi. 16000kr maandelijks (beginloon), 5000kr huur kaal. M'n vriendin haalt natuurlijk ook nog wat binnen, al is dat minder dan ik.
Wij hebben een rijtjeshuis van 85m2, excl. kelder, in Rødovre dan. Allemaal prima te betalen, al heb ik wel een auto (geïmporteerd uit NL, ja dat is duur). De auto kost nog het meeste. 3000kr belasting per kwartaal, 7000kr verzekering per jaar (en heb nog korting als medewerker Danske Bank) en aankoop natuurlijk (persoonlijke lening) plus benzine. Gelukkig rij ik niet superveel, kan me alleen niet indenken om zonder auto te zitten!

Zonder auto is het allemaal heel goed te bekostigen, zeker als ik me bedenk dat m'n vriendin eerste bij Vesterbrogade woonde, en hetzelfde betaalde qua huur, met oppervlakte van 75m2. Ze zat er wel relatief goedkoop, dus nu zal de huur iets hoger zijn.

Waarschijnlijk heb je het al ontdekt, maar boodschappen zijn gauw 150% qua prijzen, in vergelijking met NL

Waar in Høje Taastrup ga je werken?
pi_64958706
Bedankt allebei! Geeft toch wat meer zekerheid en rust met betrekking tot het maandelijkse budget. Ik kreeg vandaag te horen dat m'n werkgever bereid is bij te dragen aan de aanbetaling van het apartement dat ik op het oog had, dus dat scheelt ook weer een een stuk. Nu nog proberen wat van de huurprijs af te snoepen (want we blijven tenslotte Nederlanders) en dan kan de verhuizing beginnen.
quote:
Op maandag 12 januari 2009 16:40 schreef Draz het volgende:
Waar in Høje Taastrup ga je werken?
Bij een van de bedrijven op het Transport Center. De naam noem ik hier liever niet, maar zoveel bedrijven zitten daar natuurlijk niet.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 09:36:28 #63
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_64979953
Selv tak og god fornøjelse

Ik denk dat je reistijd trouwens beter of hetzelfde blijft, want er gaat een Intercity (IC) direct van Hovedbanegård naar Høje Taastrup, naast de gewone S-tog natuurlijk. Die eerste is volgens mij sneller hier (Høje Taastrup), dan de S-tog in Brøndby.
www.dsb.dk
pi_64985282
quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:30 schreef bendk het volgende:

[..]

Ja dat wil ik wel. Dat gedeelte valt onder het gebied V-Jylland. (west jylland). Daar -whide sande- zijn veel campings alsmede veel -mooie- zomerhuisjes van denen, duitsers en ook nederlanders. DK heeft een rem gezet op de aankoop van zomerhuisjes door buitenlanders.
Veel denen hebben een zomerhuisjes, het is een soort levenswijze.

In dat gebied zal het wel wat drukker zijn dan normaal daar het wel een vakantiegebied is. Wil je echt mooie delen van V-Jylland zien dan moet je dat een beetje ontdekken in de driehoek Skjern-Ringkobing-Holstebro. Veel bossen en ruime stille stranden en er is genoeg te doen. De plaatselijke VVV weet veel.
De bevolkingvan V-Jylland is traditioneel ingesteld, vriendelijk en behulpzaam. Het is een bedrijvig -maar dat zie je niet door de ruimte die het daar heeft- en een economisch gezond gebied. Het werkeloosheid% is 1,.2 %. DK heeft een zeeklimaat en dat is prettig in een warme zomer er is vaak een licht briesje voor de verkoeling.

De Å is een riviertje die door DK loopt, veel zalm
Dat riviertje loopt ook bij Skjern. Kanovaren wordt veel gedaan.

wat moet je écht gezien hebben in dat gebied? wat raad je aan?

hoe is trouwens het openbaar vervoer? is alles makkelijk te bereiken.
Wat zijn de grote steden in dat gebied?
pi_65018409
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 12:20 schreef psv-gomes het volgende:

[..]

wat moet je écht gezien hebben in dat gebied? wat raad je aan?

hoe is trouwens het openbaar vervoer? is alles makkelijk te bereiken.
Wat zijn de grote steden in dat gebied?
Het OV in die regio is euhm... schaars. Er loopt een trein, er rijden een paar bussen, de meeste met een 1x per uur regeling. De grote steden en en rond Hvide Sande zijn Ringkøbing, Skjern, Holsterbro, Herning en wat verder liggen Esbjerg en Silkeborg. Ik denk,nee weet bijna zeker, dat je of een goede fiets of een auto nodig gaat hebben. Auto huren in DK is ENORM duur, het is goedkoper om hier zelf naar toe te rijden. Liften kan overigens ook wel, het is hier heel veilig.
pi_65018429
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:36 schreef Draz het volgende:
Selv tak og god fornøjelse

Ik denk dat je reistijd trouwens beter of hetzelfde blijft, want er gaat een Intercity (IC) direct van Hovedbanegård naar Høje Taastrup, naast de gewone S-tog natuurlijk. Die eerste is volgens mij sneller hier (Høje Taastrup), dan de S-tog in Brøndby.
www.dsb.dk
Betaal je niet extra voor de IC/Lyn reis binnen het s-tog gebied? Anders kan je de stoptrein richting Næstved of Roskilde nemen, die stoppen hoogstens 1 of 2 keer tussen Kbh en Høje Taastrup.

Btw, zorg dat je dicht in de buurt van een grote Netto komt te zitten. Die winkels zijn geweldig, het fruit/groente zijn beter dan de fakta. Het vlees is net zo slecht/goed. Openingstijden zijn ok, en de bevoorrading is vaak goed in orde.
  woensdag 14 januari 2009 @ 09:45:40 #67
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65019688
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:53 schreef Keksi het volgende:

[..]

Betaal je niet extra voor de IC/Lyn reis binnen het s-tog gebied? Anders kan je de stoptrein richting Næstved of Roskilde nemen, die stoppen hoogstens 1 of 2 keer tussen Kbh en Høje Taastrup.

Btw, zorg dat je dicht in de buurt van een grote Netto komt te zitten. Die winkels zijn geweldig, het fruit/groente zijn beter dan de fakta. Het vlees is net zo slecht/goed. Openingstijden zijn ok, en de bevoorrading is vaak goed in orde.
Even kwaliteit van het vlees in die winkels aangegeven

Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee van extra kosten voor de IC op een S-tog lijn. Ik weet alleen dat ze andere sporen hebben, beetje Utrecht-Amsterdam principe
Ik heb eenmaal dat traject gereisd, en toen 'gewoon' het aantal zones 'gestempeld'.

Netto is inderdaad de goedkopere winkel, met prima producten, al is de groente en het vlees van mindere kwaliteit dan bijvoorbeeld Føtex. Ik vind de Netto alleen super onlogisch (en irritant) qua indeling van producten. Zoek me af en toe een ongeluk voor iets. Ik prefereer Netto voor de dagelijkse boodschappen, en voor het specialere spul bv Superbrugsen of Irma, en Føtex als laatste optie.

Tip: als je van koffie houdt, neem een Senseo apparaat mee ze verkopen de pads hier, alleen de Irma niet. Die aanmaak-koffie die de meeste Denen drinken is niet om te zuipen! (persoonlijke mening) Mijn Deense vriendin wil tegenwoordig ook niks anders meer dan Senseo.
pi_65030632
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:53 schreef Keksi het volgende:
Dat is voor mij nog steeds een raadsel. Ik heb lange tijd met de IC heen en weer gependeld tussen Centraal Station en Høje Taastrup, en ben ook regelmatig gecontroleerd, maar ik ben slechts eenmaal gevraagd om bij te betalen (20 kronen, geloof ik). Er zal vast een reden voor zijn dat het de ene keer niet moet en de andere keer wel, maar ik heb geen idee of dit afhangt van het tijdstip of van het humeur van de conducteur.
  Moderator woensdag 14 januari 2009 @ 15:15:51 #69
45833 crew  Fogel
pi_65031882
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 09:45 schreef Draz het volgende:

[..]

Tip: als je van koffie houdt, neem een Senseo apparaat mee ze verkopen de pads hier, alleen de Irma niet. Die aanmaak-koffie die de meeste Denen drinken is niet om te zuipen! (persoonlijke mening) Mijn Deense vriendin wil tegenwoordig ook niks anders meer dan Senseo.
Als je van koffie houdt, drink je geen senseo...
Ik kan me de smaak van Deense koffie niet herinneren, dus het zou kunnen dat het nog slechter smaakt, maar senseo koffie noemen .... .
pi_65041717
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:15 schreef Fogel het volgende:

[..]

Als je van koffie houdt, drink je geen senseo...
Ik kan me de smaak van Deense koffie niet herinneren, dus het zou kunnen dat het nog slechter smaakt, maar senseo koffie noemen .... .
Ik weet niet hoe het zit met de Noorse koffie, of Deense, maar de Zweedse koffie is dus niet te zuipen. Dus hier staat ook een senseo-apparaat in de keuken. ALLE Nederlandse koffie is beter dan het Zweedse slootwater
pi_65058632
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:13 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het zit met de Noorse koffie, of Deense, maar de Zweedse koffie is dus niet te zuipen. Dus hier staat ook een senseo-apparaat in de keuken. ALLE Nederlandse koffie is beter dan het Zweedse slootwater
Deense koffie is wel goed, zolang we het over Merrild (DE) hebben. De rest is toch een stukje minder. Moet wel bekennen dat ik een Senseo heb, drink te weinig koffie in m'n eentje om een normaal apparaat te rechtvaardigen.
pi_65058642
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:48 schreef chibibo het volgende:

[..]

Dat is voor mij nog steeds een raadsel. Ik heb lange tijd met de IC heen en weer gependeld tussen Centraal Station en Høje Taastrup, en ben ook regelmatig gecontroleerd, maar ik ben slechts eenmaal gevraagd om bij te betalen (20 kronen, geloof ik). Er zal vast een reden voor zijn dat het de ene keer niet moet en de andere keer wel, maar ik heb geen idee of dit afhangt van het tijdstip of van het humeur van de conducteur.
De DSB verdient bakken met geld, met te laat zijn. Die doen echt niet moeilijk over die 20kr die je extra moet betalen.
pi_65059056
1
2
3
4
wat moet je écht gezien hebben in dat gebied? wat raad je aan?

hoe is trouwens het openbaar vervoer? is alles makkelijk te bereiken.
Wat zijn de grote steden in dat gebied?

Ga eens naar:

+Ringkøbing, prachtig -zeer oud- stadje met veel historie
+Søndering -vlakbij Ringkøbing- Ieder jaar wordt er tientallen zandsculpturen gebouwd door internationale kunstenaars, zeer mooi allemaal
+veel musea in de driehoek -zie mijn eerdere tekst-
+Esbjerg, daar staan meeeetershoge beelden aan de kust, de 3 wachters. De stad heeft een leuk centrum
+de stranden langs de kust zijn mooi voor lange wandelingen
+trek vooral de dorpsjes in, daar vind je vooral de oorsprong van denemarken en haar gastvrije en fijne bewoners
+kijk eens in telefoongids naar een nederlandse naam bij je in de buurt, zeer waarschijnlijk een nl boer en ga er eens een kijkje nemen, dat vinden ze leuk
+openbaar vervoer is ok
+ga in dk zoveel mogelijk fietsen om te genieten van de deense aardige mensen en de natuur
+99% spreekt engels, tip is, zeg dat je uit Holland komt !
+neem een klein woordenboekje mee
+ er rijden tussen nederland en denemarken nachtbussen en nachttreinen, je betaalt iets van 40 euro -dacht ik- voor een kaartje. Misschien kun je met de trein ook je fiets meenemen.
+ veel plezier en ontdekkingen toegewenst
  Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 09:43:26 #74
45833 crew  Fogel
pi_65060462
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:13 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Het Zweedse Löfbergs Lilla is best goed te drinken (we hebben dat op het werk, in een volautomaat waar je hele koffiebonen in gooit). Het Noorse Evergood (en vooral dark roast) is goed te drinken, maar er zijn inderdaad ook veel koffiemerken die je bijna niet weg krijgt.
Senseo vind ik slappe hap, zelfs al zet ik het met 2 pads dark roast voor 1 kop (mijn ouders hebben zo'n ding).
Thuis maal ik zelf bonen (meestal Malabar Monsooned.van Friele) net voordat ik koffie zet, en dat is zelfs voor 1 kop niet teveel moeite!
  donderdag 15 januari 2009 @ 10:01:24 #75
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65060961
Het is maar wat je gewend bent

Ik kreeg aan het begin van die aanmaakkoffie voorgeschoteld, waar vaak de laatste slok alleen maar uit drap bestaat...

Tips van mijn kant:
- Ga niet de grote stad in, daar lijkt het heel veel op de Nederlandse (rand)stad. Alleen bepaalde gebouwen, plekken of wijken kunnen mooi/gezellig zijn. Zoals Nyhavn & Christianshavn in Kopenhagen.
- Rij een stuk van de Margueritruten, 3500km lange toeristische route door Denemarken.
- Ga de kleinere winkels in, de mensen zijn daar heel vriendelijk.
- Geniet van het glooiende, stille landschap van dit land.
  Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 10:09:12 #76
45833 crew  Fogel
pi_65061194
pi_65416480
Ikke ga binnenkort even op vakantie daar Lego land Maar hoe zijn de mensen daar en de jeugd?Waar moet je rekening mee houden?
pi_65426209
Als je naar Legoland gaat dan kom je vooral in de toeristische wereld terecht, dus meer buitenlanders dan denen. De wijde omgeving is erg mooi. Er ligt daar ook een vliegveld, Billund.
pi_65445407
Maar gewoon ergens anders in Denemarken hoe is dat daar dan?
  dinsdag 27 januari 2009 @ 14:44:32 #80
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65455921
Wart zoek je? Rust (West Jutland is vrij rustig) of meer drukte (Århus, of natuurlijk Kopenhagen)?
pi_65478873
Denemarken is gewoon een relaxt tof land.
pi_65480114
Denemarken is rust, ruimte en menselijke beschaving
pi_65483033
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 07:27 schreef bendk het volgende:
Denemarken is rust, ruimte en menselijke beschaving
Ohhh tegenovergestelde van Nederland dus
  woensdag 28 januari 2009 @ 11:34:10 #84
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65485556
Ik hoef maar 10 minuten te rijden en ik ben in een heel andere wereld, en dat vanuit een buitenwijk van Kopenhagen
Maak er iets meer dan een uurtje van en ik ben voorbij Helsingborg in Zweden, waar het nog rustiger is!
pi_65485671
Hoe zijn mensen daar dan????????
pi_65489258
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:37 schreef Achmed666 het volgende:
Hoe zijn mensen daar dan????????
http://fredalanmedforth.b(...)utzgeld-muslime.html

Misschien is dit een antwoord uit de werkelijkheid.
pi_65501212
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 08:26 schreef bendk het volgende:

[ code verwijderd ]

Ga eens naar:

+Ringkøbing, prachtig -zeer oud- stadje met veel historie
+Søndering -vlakbij Ringkøbing- Ieder jaar wordt er tientallen zandsculpturen gebouwd door internationale kunstenaars, zeer mooi allemaal
+veel musea in de driehoek -zie mijn eerdere tekst-
+Esbjerg, daar staan meeeetershoge beelden aan de kust, de 3 wachters. De stad heeft een leuk centrum
+de stranden langs de kust zijn mooi voor lange wandelingen
+trek vooral de dorpsjes in, daar vind je vooral de oorsprong van denemarken en haar gastvrije en fijne bewoners
+kijk eens in telefoongids naar een nederlandse naam bij je in de buurt, zeer waarschijnlijk een nl boer en ga er eens een kijkje nemen, dat vinden ze leuk
+openbaar vervoer is ok
+ga in dk zoveel mogelijk fietsen om te genieten van de deense aardige mensen en de natuur
+99% spreekt engels, tip is, zeg dat je uit Holland komt !
+neem een klein woordenboekje mee
+ er rijden tussen nederland en denemarken nachtbussen en nachttreinen, je betaalt iets van 40 euro -dacht ik- voor een kaartje. Misschien kun je met de trein ook je fiets meenemen.
+ veel plezier en ontdekkingen toegewenst
dankje voor de tips.

zijn ze trouwens erg blij met nederlanders dan
  donderdag 29 januari 2009 @ 09:40:26 #88
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65518620
Over het algemeen is de relatie tussen Denen en Nederlanders gewoon goed. Hoe dit komt weet ik niet, maar Denen hebben een bepaalde sympathie voor Nederland.
pi_65518708
Ik rij binnenkort eens naar Denemarken voor een paar dagen. Hoeveel staat de benzine daar ongeveer (dat ik weet of ik nog in duitsland moet tanken of in denemarken)?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_65519742
Hey hey!

Ik ga dus mijn vriendin opzoeken in Kopenhagen, ik woon zelf in Shannon (Ierland) en hier hebben ze alleen directe vluchten naar Billlund voor de mooie prijs van 10 euro oid.

Wat is de beste manier om van Billund naar Kopenhagen te gaan? Of de goedkoopste?

Alle hulp is welkom Thanks.
  donderdag 29 januari 2009 @ 10:29:55 #91
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65520080
Trein vanaf Vejle naar Kopenhagen kost je zo'n 300 dkk (40 euro) en kost je zo'n 2 uur. Bus van vliegveld naar Vejle duurt zo'n 45 minuten. Prijs durf ik je zo niet te zeggen daarvoor.

Auto huren kost je in ieder geval al meer en dan heb je nog de tol op de storebælt.

Je kunt op www.dsb.dk (deense NS) de route berekenen, dat kan helaas niet op de engelse versie van de site. Denk eraan bij vertrekpunt Billund Lufthavn in te geven ipv. alleen Billund. (Bestemming København)

@Atmozz, benzine wisselt hier behoorlijk van dagdeel naar dagdeel. Als je naar Jutland gaat zit er bij de afrit naar Sønderborg 5 km DK in een UnoX die meestal vrij scherp geprijst is. Ik heb pas nog getankt voor 8 dkk (1,07 ongeveer) maar hij kan ook makkelijk op 8.80 staan (1,17).

Prijzen als je richting Kopenhagen gaat vanaf Puttgarten weet ik echt niet.
  donderdag 29 januari 2009 @ 10:35:11 #92
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65520272
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 09:40 schreef Draz het volgende:
Over het algemeen is de relatie tussen Denen en Nederlanders gewoon goed. Hoe dit komt weet ik niet, maar Denen hebben een bepaalde sympathie voor Nederland.
Denk ook dat het een beetje hetzelfde is als wanneer een Deen in NL duits gaat spreken, moeten we ook niets van hebben tot ze melden dat ze deen zijn, dan is het ineens geen probleem meer. Stukje gebrek aan vertrouwen in onze taal als we denken met een native speaker te makken te hebben misschien ? Misschien dat de uitspraak van engels door nederlanders teveel op engels als door duitsers gesproken lijkt, stukje afkeer nog ?
pi_65520429
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 10:29 schreef TallMan het volgende:
@Atmozz, benzine wisselt hier behoorlijk van dagdeel naar dagdeel. Als je naar Jutland gaat zit er bij de afrit naar Sønderborg 5 km DK in een UnoX die meestal vrij scherp geprijst is. Ik heb pas nog getankt voor 8 dkk (1,07 ongeveer) maar hij kan ook makkelijk op 8.80 staan (1,17).
beiden vrij laag dus, ik had gevreesd (omdat denemarken als duur aangeschreven staat) dat het daar richting de 1.5 per liter ging zijn, dan is een tankje volgooien wel ff beter in duitsland

Eindbestemming van me is Odensee, vind alleen geen info over eventueel bruggen waar ik tol moet betalen & over moet. Volgnes mijn gps niets, maar ik betrouw die niet 100%
  donderdag 29 januari 2009 @ 10:56:24 #94
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65520949
Laag, mwah. Ik had begin januari nog getankt voor 7,03 dkk (0,94 euro), dan vind ik een steiging van meer dan 20 eurocent in nog geen 4 weken toch vrij ruim. Overigens is het hier in de buurt (Zuid jutland, dichtbij duitsland) vaak zo dat de benzineprijzen rond 10 uur 's ochtend omhoog gaan en dan weer gaan zakken.
Dus behalve als je heel vroeg rijdt mag je toch wel rekenen op een 8,50 dkk rond de tijd dat je gaat tanken. (voorbehoud voor wanneer je precies gaat en wat de benzine dan doet uiteraard). Normaal mag je rekenen dat benzine hier goedkoper is dan in Duitsland en in Nederland.

Richting Hamburg, daar door naar Flensburg, grens over (5km later tanken*), E45 door naar Kolding
en dan E20 volgen naar Odense, geen tol op de hele route.

* Afrit Sønderborg, bovenaan afrit rechtsaf, rotonde eerste afslag en je bent meteen bij de tank, ik kan er overigens gewoon met mijn postbank bankpas tanken (onbemande pomp).

[ Bericht 72% gewijzigd door TallMan op 29-01-2009 11:01:52 ]
pi_65521388
hm juist, niet aan gedacht, ze aanvaarden daar geen euro's... Dan toch maar tanken in duitsland, anders moet ik nog omrekeningskosten betalen ook.
  donderdag 29 januari 2009 @ 11:28:33 #96
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65522010
Visa rekent met een wisselkoers dat benzine op 8,80 dkk je 1,18 kost (worst case). In Duitsland rekent Aral 1,159 per liter. Dat is dan bij benzinestations NIET aan de snelweg. Aan de snelweg mag je er snel 4 ct. bijtellen. Best case betaal je zeg een 8,20 per liter (1,10).

Tank zo'n 50 liter ofzo, kan je dus 5 euro schelen. Ja, het blijft stiekem op het geheel beetje geneuzel in de marge.
  donderdag 29 januari 2009 @ 15:34:38 #97
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65531648
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 10:29 schreef TallMan het volgende:

Prijzen als je richting Kopenhagen gaat vanaf Puttgarten weet ik echt niet.
Die weet ik wel.

In vergelijking met Duitsland is het bijna hetzelfde. Over het algemeen iets goedkoper dan in Nederland.
Zoals TallMan al zegt, de prijzen verschillen hier per dagdeel. Ik heb al meerdere keren gehad, dat ik in de middag dacht dat ik beter in de ochtend had kunnen tanken. De prijzen zijn onder de 8 DKK geweest voor Euro 95, maar staan momenteel tussen de 8,00 en 8,80 DKK. Dit is aan de rand van København, en dus niet veel hoger dan in Jylland. Op sommige plekken zitten veel tankstations bij elkaar, en die concurreren dan lekker, zoals op Roskildevej van Roskilde uit København in, rondom de voorsteden Albertslund en Glostrup / Rødovre. Daar wil ik nog weleens gebruik van maken.

Ook hier zit er verschil tussen tankstations langs de snelweg, in een dorp, bemand of onbemand. Bij de laatste kun je met Visa betalen, en ook Maestro geloof ik, maar dat werkt niet altijd even goed.
  donderdag 29 januari 2009 @ 15:38:31 #98
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65531798
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 10:40 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Eindbestemming van me is Odensee, vind alleen geen info over eventueel bruggen waar ik tol moet betalen & over moet. Volgnes mijn gps niets, maar ik betrouw die niet 100%
Als je via Jylland (Kolding etc.) rijdt richting Odense, heb je geen tolbrug(gen).
Eventuele grote brug (Storebælt) in de buurt, tussen Fyn en Sjælland is te vinden op Storebælt.dk.
pi_65540755
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 09:40 schreef Draz het volgende:
Vanzelfsprekend vragen Denen mij wel eens waarom ik naar Denemarken ben geemigreerd.

Mijn antwoord is dat Denemarken rust heeft, meer ruimte en de Denen meer hebben respect voor mensen dan in nederland.
Je krijgt dan bijna een applaus, want dat is namelijk ook zo en voor een Deen is dat laatste belangrijk, hun cultuur zullen ze niet verloochenen.
Ze zijn zeer sociaal maar gelijktijdig ook individueel ingesteld.
pi_65557447
Omdat ik overweeg om voor een jaar of vijf naar Denemarken te gaan nog een paar vragen:

- Moet je in NL verzekerd blijven voor ziektekosten of kun je dat overzetten naar denemarken?
- Ik heb nog geen auto, is het handig deze in NL al te kopen of pas één als ik in denemarken ben?
- Moet je bij registratie in denemarken inderdaad een geboortecertificaat meenemen? Of is je paspoort voldoende?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 10:50:57 #101
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65558986
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 10:00 schreef umbeco het volgende:
Omdat ik overweeg om voor een jaar of vijf naar Denemarken te gaan nog een paar vragen:

- Moet je in NL verzekerd blijven voor ziektekosten of kun je dat overzetten naar denemarken?
Als je echt gaat emigreren, moet je je uitschrijven in NL (en dus verzekering opzeggen) en hier in DK een nieuwe nemen. Maar dat gaat eigenlijk altijd via de werkgever naar mijn weten.
quote:
- Ik heb nog geen auto, is het handig deze in NL al te kopen of pas één als ik in denemarken ben?
Ik heb mijn Nederlandse auto ingevoerd in Denemarken. Dure bedoeling, maar auto's zijn over het algemeen razend duur hier. Ik had een financieel plaatje gemaakt, hoeveel het me zou kosten als ik de auto in NL zou verkopen, en een nieuwe hier in DK zou kopen tegenover de auto in te voeren en kijken hoeveel hij dan hier waard is. Het zal per auto verschillen, maar bij mijn auto was het bijna om het even. Ik woonde al in DK, en besloot uit praktische redenen de auto in te voeren. De invoerprocedure in niet super lastig, de auto moet echter gekeurd worden (toldsyn) voor invoer, soort APK. Daarna ga je via de overheid (skat) een procedure starten, waarbij ze de waarde van de auto gaan bepalen, en daarmee ook het bedrag dat je moet betalen (soort Nederlandse BPM). Eventuele meer info kan ik je geven als je meer wilt weten.
Kijk eens op www.bilbasen.dk wat een vergelijkbare auto hier in DK waard is. Vaak is het 1,5 tot 2 keer zoveel als in NL.
quote:
- Moet je bij registratie in denemarken inderdaad een geboortecertificaat meenemen? Of is je paspoort voldoende?
Paspoort is voldoende. Het land behoort bij de EU, en daardoor is de registratie relatief eenvoudig. Je moet echter persoonlijk naar de statsambt, en daarbij moet je aan kunnen tonen dat je over een geldige vorm van inkomsten gaat hebben. Anders mag je maar 3 maanden verblijven hier.

PS: Er zijn sites te vinden waar veel info te vinden is over verhuizen naar Denemarken, zoals deze: http://www.moving2denmark.com/
  Moderator vrijdag 30 januari 2009 @ 11:17:23 #102
45833 crew  Fogel
pi_65560124
Een Noorse reclamefilm (van het Deense toeristenbureau) over de vriendelijkheid van de Denen:
  vrijdag 30 januari 2009 @ 11:40:56 #103
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65561011
Naar de statsambt om een verblijfsvergunning aan te vragen, heb je voldoende eigen geld (+/- 70000 dkk) krijg je em, of als je een arbeidscontract kunt overleggen krijg je hem ook.
Met de verblijfsvergunning naar de gemeente en inschrijven. Daarmee ben je ook meteen ziektekosten verzekerd.
Daar heeft de werkgever niets mee te maken. Vaak zit er wel in collectieve pensioensregelingen een aanvullende ziektekosten verzekering die bijvoorbeeld een behandeling in een privekliniek dekt.

Wij hebben overigens onze 2 auto's in NL verkocht en in DK is er in eerste instantie 1 gekocht, inderdaad een stuk duurder, maar ik was meer kwijt geweest als ik had ingevoerd.
pi_65561090
Ik ga regelmatig(zeker 4 a 5 keer per jaar ) naar Denemarken omdat ik daar familie heb wonen.
Mooi land en nog mooi rustig, de natuur is dr ook nog mooi.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 11:57:56 #105
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65561644
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 11:40 schreef TallMan het volgende:
Naar de statsambt om een verblijfsvergunning aan te vragen, heb je voldoende eigen geld (+/- 70000 dkk) krijg je em, of als je een arbeidscontract kunt overleggen krijg je hem ook.
Met de verblijfsvergunning naar de gemeente en inschrijven. Daarmee ben je ook meteen ziektekosten verzekerd.
Daar heeft de werkgever niets mee te maken. Vaak zit er wel in collectieve pensioensregelingen een aanvullende ziektekosten verzekering die bijvoorbeeld een behandeling in een privekliniek dekt.
Netop.
Ik heb inderdaad 'een aanvullende verzekering', zodat ik de wachtrijen in de openbare ziekenhuizen voorbij kan, van m'n werkgever. Dat is voor beide partijen voordelig in geval van ziekte.
Daarbij zijn bijna alle behandelingen gedekt, behalve tandartsen dat is echt zo vreemd...
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:21:43 #106
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65564369
Je kunt hier in Sønderjylland ook nog bouwgrond kopen voor rond de 30 euro/m2. Ik ben dan ook bezig een huis te bouwen
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:39:22 #107
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65564923
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:21 schreef TallMan het volgende:
Je kunt hier in Sønderjylland ook nog bouwgrond kopen voor rond de 30 euro/m2. Ik ben dan ook bezig een huis te bouwen
Nice! 30euro/m2 is echt niks

Ik denk dat je totaal ook minder uitbent dan een huis te kopen?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 13:54:15 #108
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65565427
Een huis kopen en dan moderniseren dat je niet in een jaren 70/80 badkamer/keuken zit zou me waarschijnlijk een stukje meer hebben gekost ja.

Direct na werk even langs om te kijken, de pannen zijn er gisteren opgegaan.
pi_65576952
Auto's zijn hier duur, maar dat is relatief, als je namelijk inruilt krijg je verhoudingsgewijs een hoger bedrag voor je inruil auto. De eerste aanschaf is wel hoger...

Gebruikte auto, een jaar of 10 of zo, is wel te vergelijken met nl.
pi_65646483
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 19:42 schreef bendk het volgende:
Auto's zijn hier duur, maar dat is relatief, als je namelijk inruilt krijg je verhoudingsgewijs een hoger bedrag voor je inruil auto. De eerste aanschaf is wel hoger...

Gebruikte auto, een jaar of 10 of zo, is wel te vergelijken met nl.
Hmm... voor het geld waar ik mijn Opel Corsaatje van 8 jaar oud kocht, kon ik in NL een Mercedes of BMW kopen... dus dat ben ik niet helemaal met je eens. Autos zijn hier duur, punt. Niet relatief in tot wat je verdient maar in het algemeen. Alleen is iedereen er aan gewend en krijg je gemakkelijker een grotere lening.
  maandag 2 februari 2009 @ 10:02:20 #111
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65647648
quote:
Op maandag 2 februari 2009 09:04 schreef Keksi het volgende:

[..]

Hmm... voor het geld waar ik mijn Opel Corsaatje van 8 jaar oud kocht, kon ik in NL een Mercedes of BMW kopen... dus dat ben ik niet helemaal met je eens. Autos zijn hier duur, punt. Niet relatief in tot wat je verdient maar in het algemeen. Alleen is iedereen er aan gewend en krijg je gemakkelijker een grotere lening.
Mijn huidige auto is bijna 2x zoveel waard geworden. Klinkt raar, maar ik heb dan ook een redelijke som aan invoer moeten betalen uiteindelijk moest het toch, als ik auto wilde blijven rijden hier.

Ik kan nu, na 4 jaar dat ik de auto heb, bijna meer terugkrijgen ervoor dan dat ik 4jaar terug in NL ervoor betaald heb.
Uiteindelijk zit je in 'het ritme' van de autoprijzen en betaal je meer, maar krijg je ook meer voor je oude.
  maandag 2 februari 2009 @ 10:29:48 #112
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65648445
Ik denk dat auto's hier procentueel gezien ongeveer even snel devalueren als in NL, daarmee gezien krijg je misschien meer voor je oude maar absoluut moet je voor eenzelfde inruilactie nog altijd meer bijbetalen.

Voorbeeld:
Inruiler: Volvo V40 (2000) in DK: 85000 dkk, in NL: 6000 euro
Nieuwe auto: Volvo V50 in DK: 315000 dkk, in NL: 26995 euro
Bijbetalen: in DK: 230000 dkk (30800 euro), in NL: 20995 euro (157000 dkk)

Het kan ook wel beter hoor:
Inruiler: Opel Corsa uit 2000, in DK 50000 dkk in NL 4500 euro
Nieuwe auto: Opel Corsa in DK 119950 dkk, in NL 12795 euro
Bijbetaling: In DK: 69950 dkk (9400 euro), in NL: 8295 euro (62000 dkk)

*Inruilprijzen zijn groffe gemiddelden uit searches op bilbasen.dk en autotrader.nl, dit zijn uiteraard geen absolute getallen gezien de hoge variatie in km standen, motor, uitrusting waar ik even geen rekening mee wou gaan houden.
** Nieuwprijzen zijn de vanafprijzen zoals op de nationale merk website te vinden zijn.
*** Omrekenkoers is genomen op 7,45 dkk per euro welke als wisselkoers op www.froes.dk te vinden is.
pi_65682244
Moet je over een motor die je invoert ook zoveel heffingen betalen? Op internet staan voor auto's heffingen van 100 tot 180% van de waarde van de auto.

Nog een vraag over apk: is die ook jaarlijks voor auto's? Zijn motors ervan vrijgesteld?
Wordt er bij de wegenbelasting nog onderscheid gemaakt tussen benzine en diesel en zijn er kortingen voor zuinige auto's?

En de laatste vraag: wat zijn goede manieren om de taal te leren, liefst door zelfstudie. Welke methodes zijn goed bevallen?
  dinsdag 3 februari 2009 @ 09:26:20 #114
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65682952
Ik heb even snel gekeken op www.skat.dk en daar blijkt uit dat motoren niet verschillend zijn van auto's qua invoerheffingen. Dus dat gaat naar de 180% inderdaad.

APK is elke 2 jaar voor auto's. Motoren geen idee, maar ik denk hetzelfde.
Wegenbelasting is verschillend per gebruik van de auto, zoals te vinden is op deze site (in het Deens). Daarna kan je op een andere site kijken in wat voor klasse jouw auto valt.
Er zijn zogenaamde 'gule plader', gele platen, die vergelijkbaar zijn met het grijze kenteken in Nederland.

Om de taal te leren, moet je sowieso niet alleen uit een boek leren. De uitspraak is soms heel anders dan je denkt, en dan is het goed om de uitspraak te horen. Dus een zelfstudie met CD / DVD is sowieso aan te raden, echter heb ik het ook geprobeerd, maar mij beviel het niet.
Het leren met een echte leraar / lerares die je kan corrigeren, werkt mijns inziens veeeel beter. Als je de basis kent, kun je in principe op eigen kracht verder leren zonder persé naar taalles te gaan. Enige inzicht van taalgebruik is wel gewenst, maar de talen lijken dermate op elkaar, dat hulp op een gegeven moment niet meer écht nodig is.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 09:38:15 #115
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65683219
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 09:26 schreef Draz het volgende:
Er zijn zogenaamde 'gule plader', gele platen, die vergelijkbaar zijn met het grijze kenteken in Nederland.
Deze zijn dus voor vervoer van 2 personen. Hierin heb je ook nog het onderscheid tussen de versie waarover wel BTW is betaald en de versie waarbij dat niet is gedaan. Deze laatste versie is dus alleen te gebruiken voor werk, niet prive.
Hiervan hoor je regelmatig dat ze bij b.v. ikea op de parkeerplaats controleren of er niemand is met een auto die niet prive gebruikt mag worden. Nu heb ik geen ikea in de buurt noch een auto op gele platen dus heb ik er weinig problemen mee.
pi_65687177
Als ik door denemarken rij, dan lijkt het wel dat alle auto's groter dan een sedan (dus station, minivan ed) met geel kenteken rijden..
  dinsdag 3 februari 2009 @ 12:51:42 #117
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65688678
Het is dan ook veel te duur om een 'grote' wagen prive te rijden, en het concept leaseauto is hier toch minder ingeburgerd dan in NL.

Even een simpel rekenvoorbeeld:
C4 Picasso als privewagen vanaf 280.000 dkk, in gele platen uitvoering zonder BTW (bedrijven) 158.000 dkk gele platen met BTW 183.000 dkk. 100.000 dkk meer om een paar stoelen extra te hebben.

En mocht je gek willen doen en range rover willen rijden kost dat je 1.742.000 dkk (233.000 euro) op witte platen en met BTW op gele platen ben je 985.000 (132.000 euro) kwijt. Bijna een verdubbeling.
Hierbij is de gele platen uitvoering dan vergelijkbaar met de nederlandse prijs.

Mijn favoriete punt van de gele platen auto's is nog wel het hekwerk achter de bestuurdersstoel waardoor deze meestal niet zo ver naar achter kan (fijn als je goed 2m bent)
  dinsdag 3 februari 2009 @ 12:57:56 #118
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65688865
Yeps, prijzen zijn best bizar, en het is ook geen toeval dat het grootste deel van de grote auto's rondom København gewoon Zweden zijn. Heel soms zie je een dure, grote auto rijden op witte Deense platen.

Een nieuwe grote auto is voor de 'gewone' mens moeilijk te betalen, en die moet terugvallen op 1 van de andere opties: tweedehands auto van 5+ jaren oud, kleinere auto, gele platen. De laatste is niet echt praktisch als je kinderen hebt. Blijven de andere 2 over.

PS: Wegenbelasting kan hier flink verschillen, als je de site bekijkt die ik in m'n vorige post gelinked heb. VW Lupo 3L is een stuk goedkoper per kwartaal dan bv de mijne die 9,5 liter per 100km verbruikt volgens de site. (haal zelf 1 op 12 tot 13)
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 13:07:54 #119
45833 crew  Fogel
pi_65689175
Wordt bij jullie ook de autoprijs zo berekend? (dit is de Noorse methode)
aantal pk * X (waar X relatief weinig is bij weinig pk en een stuk hoger bij veel pk)
gewicht * Y (waar Y relatief weinig is bij weinig kg en een stuk hoger bij veel kg)
aantal cc * Z (waar Y relatief weinig is bij weinig cc en een stuk hoger bij veel cc)
En dan (nettoprijs van de auto + X+Y+Z)*1,25= autoprijs. (1,25 is de 25% BTW)

Wegenbelasting is wel makkelijk, als je auto onder de 7500kg is betaal je een vast bedrag (+ een toeslag voor diesel, is een enkele honderden kroon), daarboven betaal je 2x het vaste bedrag.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 13:49:41 #120
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65690538
Gezien dat toen wij een tijd terug voor een tweede auto kekken een toyota aygo toch een 5-10% duurder was dan ee Citroen C1 of Peugeut 107 terwijl het toch identieke auto's zijn denk ik niet dat er zo'n formule aan ten grondslag ligt, dan hadden ze namelijk een gelijke prijs moeten meekrijgen.

Wegenbelasting (eigenaarsbelasting) gaat volgens de tabel zoals Draz die heeft gelinkt op brandstofverbruik.
pi_65736975
Op de genoemde site staat een heel stuk over belastingen in het engels: http://www.skm.dk/foreign/english/taxindenmark2008/

Ook nog een uitleg over de belasting: http://www.skm.dk/foreign/statistics/thetaxstructure.html

Ik word hier niet echt vrolijk van: de BPM van 40% in NL valt mee met de 105 en 180% die denemarken rekent.

Wat is er in Denemarken wel goedkoper dan in NL?
pi_65739003
De huizenprijzen bv, heb een woonboerderij (nedlag landbrug) gekocht, woonhuis 150 m3, stallen, grote schuur (tennisveld) grote gierput: nu als zwembad en dubbele garage op 15.000 m2 grond, prijs E.135.000,--
pi_65757641
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 17:58 schreef bendk het volgende:
De huizenprijzen bv, heb een woonboerderij (nedlag landbrug) gekocht, woonhuis 150 m3, stallen, grote schuur (tennisveld) grote gierput: nu als zwembad en dubbele garage op 15.000 m2 grond, prijs E.135.000,--
Let wel dat is als je op het platteland wilt wonen, zodra je ergens in een stad wilt wonen zijn ook daar de prijzen hoger dan in NL. Mijn huur bijv is E900/mnd voor 68m2 in Aarhus.
pi_65759086
het is dus een vrije keuze, geld wegbrengen of overhouden en smorgens begroet worden door de vossen en overdag jagen op de reeen of duur vlees kopen in plastic verpakking in een supermarkt.
Denemarken barst van de schitterende ongerepte natuur, daar kies ik voor...
  donderdag 5 februari 2009 @ 10:36:12 #125
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65759346
Ik ben ook van plan over een aantal jaar richting platteland te verhuizen (ook al is het niet zo plat als Nederland ), waarschijnlijk ergens in het midden van Nord-Sjælland. Hangt een beetje af van de situatie rond die tijd (schoonfamilie en werk).
Het wonen in een buitenwijk van Kopenhagen is praktisch, maar m'n vriendin en ik willen allebei over een tijdje weg uit de drukte. Ook al is onze kommune heel rustig in vergelijking met een grote stad, toch is het platteland nog een aantal keren rustiger

Ook goedkoper qua wonen e.d.
  donderdag 5 februari 2009 @ 11:26:14 #126
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65760650
Ik ben inmiddels bezig om een eigen huis te bouwen. Toch grappig om te bedenken dat mijn stukje grond me in nederland meer zou kosten dat mijn grond + huis bouwen hier.
pi_65761329
hoe zit het met het deense voetbal?
welke 'bekende 'profclubs zitten er in de buurt waar ik zit (west jutland)

t leek me wel leuk om eens een wedstrijd te bezoek als ik daar ben
pi_65764523
even kijken via www.google.dk en type fodbold

kan je niet verder helpen
  donderdag 5 februari 2009 @ 13:44:03 #129
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65764957
Check anders even http://en.wikipedia.org/w(...)eams_.282008-2009.29

Daar staan de huidige teams tussen, Esbjerg fB en FC MidtJylland zijn het dichtste bij voor je.
pi_65789441
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 10:27 schreef bendk het volgende:
het is dus een vrije keuze, geld wegbrengen of overhouden en smorgens begroet worden door de vossen en overdag jagen op de reeen of duur vlees kopen in plastic verpakking in een supermarkt.
Denemarken barst van de schitterende ongerepte natuur, daar kies ik voor...
Die leeftijd heb ik nog niet bereikt Komt ook wel... (daarnaast kan ik niet ineens een huisje op het platteland betalen al zou ik het willen: heb nog vrijwel geen spaargeld voor de indskud).
  vrijdag 6 februari 2009 @ 14:48:35 #131
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65800892
Så er det snart fyraften.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 15:06:52 #132
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65801565
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 14:48 schreef TallMan het volgende:
Så er det snart fyraften.
Jeg har heldigvis overlevet den...

Wel 350 'slachtoffers' bij Danske Bank. Flinke impact, al viel het nog mee binnen mijn afdeling.
pi_65871869
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 15:06 schreef Draz het volgende:

[..]

Jeg har heldigvis overlevet den...

Wel 350 'slachtoffers' bij Danske Bank. Flinke impact, al viel het nog mee binnen mijn afdeling.
Bij de concurrent gingen er 400 banen in de productie, ben benieuwd hoe dat bij ons gaat. Productie is wellicht overstaffed maar administratie is understaffed... Ben alleen benieuwd of het mgt zich dat realiseert.
  maandag 9 februari 2009 @ 09:30:23 #134
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65872287
quote:
Op maandag 9 februari 2009 09:06 schreef Keksi het volgende:

[..]

Bij de concurrent gingen er 400 banen in de productie, ben benieuwd hoe dat bij ons gaat. Productie is wellicht overstaffed maar administratie is understaffed... Ben alleen benieuwd of het mgt zich dat realiseert.
Dat is altijd de grote vraag... ik hoop voor je dat het allemaal mee gaat vallen.

Bij ons is het op dit moment allemaal overstaffed. Maar het is specialistisch werk, dus als het aantrekt, is het moeilijk om nieuw volk te vinden. En dat lijken ze zich te beseffen hier, gelukkig maar.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 12:36:07 #135
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65909356
Sneeuw

(precies als de buitenmuren metselen op de planning staat, zal deze week wel niet lukken)
  dinsdag 10 februari 2009 @ 13:32:37 #136
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65911008
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 12:36 schreef TallMan het volgende:
Sneeuw

(precies als de buitenmuren metselen op de planning staat, zal deze week wel niet lukken)
Grijs en droog hier

Al de hele winter een beetje sneeuw hier en daar... wanneer komt er nou een echt bulk van een meter of meer?

Edit 13:46 - Nu ook hier sneeuw

[ Bericht 8% gewijzigd door Draz op 10-02-2009 13:46:33 ]
  dinsdag 10 februari 2009 @ 14:23:42 #137
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65912645
Laat die meter sneeuw even 2 weken wegblijven, en laat de vorst ook maar wegblijven
  vrijdag 13 februari 2009 @ 11:42:31 #138
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66015285
De rest van Denemarken ook alweer wit aan het worden ?
  vrijdag 13 februari 2009 @ 16:16:54 #139
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_66025197
Nee, het was afgelopen 2 dagen wel wit (woensdag ochtend 10cm sneeuw op auto), maar nu schijnt de zon en is de lucht blauw
'T vriest wel geloof ik
pi_66029493
vanmorgen 20 cm, heb een foto rapportage gemaakt.

weet helaas niet hoe ik hier eea moet plaatsen
pi_66029567

[ Bericht 100% gewijzigd door bendk op 13-02-2009 18:24:09 ]
pi_66029589
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 18:21 schreef bendk het volgende:
vanmorgen 20 cm, heb een foto reportage gemaakt.

weet helaas niet hoe ik hier eea moet plaatsen
  vrijdag 13 februari 2009 @ 21:41:39 #143
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66037055
foto's op tinypic.com gooien en de links hier tussen [ img ] en [ /img ] tags plaatsen (spaties bij de [ img ] en [ /img ] weg halen.)
  Moderator vrijdag 13 februari 2009 @ 22:20:23 #144
45833 crew  Fogel
pi_66038760
Ik kom volgende maand waarschijnlijk even een paar dagen jullie hoofdstad onveilig maken.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 23:24:42 #145
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66041643
Je doet maar, ik zit er toch ver vandaan.
pi_66041921
Ach, veel onveiliger dan het nu is kan Nørrebro toch niet worden, als ik de verhalen moet geloven.
pi_66047411

[ Bericht 100% gewijzigd door bendk op 14-02-2009 07:12:04 ]
pi_66047414

[ Bericht 100% gewijzigd door bendk op 14-02-2009 07:17:34 ]
pi_66047418
pi_66047421
  zaterdag 14 februari 2009 @ 21:17:35 #151
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66066304
Ik denk dat je toch iets meer hebt gehad dan ik hier in het zuiden. Ziet er lekker rustgevend uit.
pi_66075807
Tot nu toe is alle sneeuw blijven liggen en nu het sneeuwt weer...
  zondag 15 februari 2009 @ 14:31:44 #153
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66083899
Hier is een deel blijven liggen maar het sneeuwt hier ook alweer. flink balen want die kou vertraagt de bouw van ons nieuwe huis.
  maandag 16 februari 2009 @ 09:19:59 #154
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_66110235
Mooie foto's bendk

Hier in het oosten heeft het ook weer gesneeuwd, maar smelt het ondertussen weer langzaam weg. Jammer, het witte landschap vind ik altijd geweldig mooi!
En de katten hebben er ook lol in
pi_66234108
de heen reis is geboekt.
ik ga met de trein vanuit arnhem naar kolding... ben er wel ff mee onder weg haha. Duur was het niet 59 euro!
  donderdag 19 februari 2009 @ 15:31:20 #156
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_66240034
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:07 schreef psv-gomes het volgende:
de heen reis is geboekt.
ik ga met de trein vanuit arnhem naar kolding... ben er wel ff mee onder weg haha. Duur was het niet 59 euro!
Goede reis Ga je ook via Duisburg in Duitsland of direct?

Ik heb dat zo'n 10jaar geleden eens gedaan; vanuit Utrecht naar Halmstad in Zweden (ligt net boven Helsingør / Helsingborg). Kwam tijdens die reis ook langs Kolding, maar die nam tot Halmstad in totaal 21uur in beslag Inclusief overstap in Kopenhagen en in Malmø, dat wel.

Hoe lang ga jij er ongeveer over doen?
pi_66240475
vertrek is om 20.08 uit arnhem ( moet er nog wel met de auto heen vanuit breda)
kom de volgende ochtend om 7.18 aan en wordt dan opgehaald
zonder overstap gelukkig
pi_66253462
quote:
Op maandag 16 februari 2009 09:19 schreef Draz het volgende:
Mooie foto's bendk

Hier in het oosten heeft het ook weer gesneeuwd, maar smelt het ondertussen weer langzaam weg. Jammer, het witte landschap vind ik altijd geweldig mooi!
En de katten hebben er ook lol in
Tak for det, heb enkele foto's opgestuurd naar het lokale weekblad, ze worden volgende week gepubliceerd.
pi_66700583
inmiddels ben ik in denemarken...
zit op het moment in kolding
morgen naar hampen
en vanaf zaterdag de hele tijd in hvide sande...

wel hartstikke aardige mensen die denen..

en treinreis was wel lang maar het viel reuze mee...
pi_66703369
aha tillyke med det...

mocht je de kans krijgen om het kasteel in kolding te bezoeken, dan is dat een aanrader....

'wel hartstikke aardige mensen die denen' ik vind dit echt een wezenlijk verschil met de nederlander....
  woensdag 4 maart 2009 @ 20:59:45 #161
138914 Slappy
ambtenaar
pi_66705907
Is er wat in Hirtshals te doen?ohhh een mooie vis dierentuin.Want we gaan naar Noorwegen met de boot alleen we moeten daar 20 uur wachten.Dus misschien is daar wat leuks te doen?
  donderdag 5 maart 2009 @ 08:25:53 #162
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66717417
Kun je misschien beter even iets eerder stoppen in Aalborg, is een wat grotere stad. Wat er daar te doen is durf ik je zo ook niet te vertellen.
  donderdag 5 maart 2009 @ 09:31:56 #163
138914 Slappy
ambtenaar
pi_66718828
Is dat daar ver weg?
  donderdag 5 maart 2009 @ 11:31:48 #164
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66722271
Zo ongeveer 67,4 km
  dinsdag 10 maart 2009 @ 12:57:31 #165
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66893258
Tegen de eind van deze maand zou mijn nieuwe huis klaar moeten zijn.
  donderdag 12 maart 2009 @ 09:17:05 #166
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_66960030
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 12:57 schreef TallMan het volgende:
Tegen de eind van deze maand zou mijn nieuwe huis klaar moeten zijn.
We verwachten natuurlijk wel foto's hè

Ik ga over een tijdje ook maar eens informeren over bouwkavels hier op Nord-Sjælland in de omgeving tussen Ringsted, Køge en Roskilde. (of nog iets verder)
  donderdag 12 maart 2009 @ 09:47:51 #167
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66960898
Ik zal als ik er aan denk vanavond wat posten.
pi_67538444
Op aanraden van een mod heb ik mijn topicdiscussie even gekopieerd naar het centraal Denemarken topic, om zo meer aandacht voor het onderwerp te krijgen:
Na veel onderzoek gedaan te hebben, heb ik me onlangs aangemeld voor de Stockholm School of Economics en de Copenhagen Business School. Ik wil daar een masteropleiding gaan volgen die twee jaar zal duren. De keuze heb ik louter gemaakt op basis van de studies en universiteiten, en niet vanwege de steden, ik ben namelijk nog nooit in beide steden geweest.

Ik moet daarom de moeilijke keuze maken welke stad ik ga verkiezen. Ik heb wel gehoord dat de steden qua cultuur, uitgaansleven etc. beiden top zijn, dus dat is van minder belang in de afweging. Wat wel van belang zijn de kosten van het levensonderhoud. Verschillende universiteiten in beide steden noemen verschillende bedragen variërend van 600 EUR in Stockholm tot 1000 EUR in Kopenhagen. Ik vraag me dan af waarop zulk soort bedragen precies gebaseerd zijn, je kunt het leven immers zo duur maken als je zelf wilt. Het voordeel van Stockholm is wel dat het een goedkope verbinding met Eindhoven heeft, in tegenstelling tot Kopenhagen.

Vandaar de vraag of er mensen zijn met ervaring die mij misschien een iets beter inzicht kunnen geven in welke stad duurder qua levensonderhoud is en eventueel nog andere info hebben, waardoor ik een goede keuze kan maken.

O.a. de volgende kosten/aspecten zijn van belang:
-woonruimte (incl. gas, water, elektriciteit)
-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol

Tenslotte zouden mijn vriendin het liefst samen gaan wonen, (zij spreekt vloeiend Engels, maar geen Zweeds of Deens en heeft een master-diploma in Economie) dus ervaring met betrekking tot het vinden van werk in beide steden is ook van belang. Met andere woorden, in welke stad zou zijn makkelijker een baan kunnen vinden.
pi_67539569
quote:
Op maandag 30 maart 2009 09:32 schreef Dvm86 het volgende:
Op aanraden van een mod heb ik mijn topicdiscussie even gekopieerd naar het centraal Denemarken topic, om zo meer aandacht voor het onderwerp te krijgen:
Na veel onderzoek gedaan te hebben, heb ik me onlangs aangemeld voor de Stockholm School of Economics en de Copenhagen Business School. Ik wil daar een masteropleiding gaan volgen die twee jaar zal duren. De keuze heb ik louter gemaakt op basis van de studies en universiteiten, en niet vanwege de steden, ik ben namelijk nog nooit in beide steden geweest.

Ik moet daarom de moeilijke keuze maken welke stad ik ga verkiezen. Ik heb wel gehoord dat de steden qua cultuur, uitgaansleven etc. beiden top zijn, dus dat is van minder belang in de afweging. Wat wel van belang zijn de kosten van het levensonderhoud. Verschillende universiteiten in beide steden noemen verschillende bedragen variërend van 600 EUR in Stockholm tot 1000 EUR in Kopenhagen. Ik vraag me dan af waarop zulk soort bedragen precies gebaseerd zijn, je kunt het leven immers zo duur maken als je zelf wilt. Het voordeel van Stockholm is wel dat het een goedkope verbinding met Eindhoven heeft, in tegenstelling tot Kopenhagen.

Vandaar de vraag of er mensen zijn met ervaring die mij misschien een iets beter inzicht kunnen geven in welke stad duurder qua levensonderhoud is en eventueel nog andere info hebben, waardoor ik een goede keuze kan maken.

-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol

Tenslotte zouden mijn vriendin het liefst samen gaan wonen, (zij spreekt vloeiend Engels, maar geen Zweeds of Deens en heeft een master-diploma in Economie) dus ervaring met betrekking tot het vinden van werk in beide steden is ook van belang. Met andere woorden, in welke stad zou zijn makkelijker een baan kunnen vinden.
Verdiep je ook eens goed in de samenstelling van de bevolking, mn Stockholm
  maandag 30 maart 2009 @ 11:06:46 #170
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67540679
quote:

-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol

Veel vragen, en ik zal proberen wat informatie te geven waar mogelijk.

Huur van appartement. Ik neem aan in de binnenstad van Kopenhagen, kost je tussen de 5k en 10k DKK per maand, exclusief gas/water/licht. Het laatste kun je vergelijken met Nederlandse huurkosten (€100-150 per maand). De grootte van deze appartementen variëren tussen de 50 en 80 m2, 2-3 kamers.
Als je echt in het centrum wilt zitten, gaat de prijs al gauw naar die 10k. Iets buiten de binnenstad en de prijst zakt.
Boligportal is een bekende site voor huurwoningen... de site kan op Engels gezet worden.

Openbaar vervoer is prima. Gezien de verschillende locaties van de universiteit zal je slim overweg moeten gaan met vervoerroutes. Er rijden overal bussen, verschillende treinen (S-tog) en een metro. De bekende site is dsb.dk, ook deze kan in het Engels.

Uitgaan weet ik niet superveel van, maar ik geloof dat het centrum rondom Hovedbanegården en 'Torvet' (ten oosten van het centraal station) het uitgaanscentrum is. Ik ben er een keer geweest.

Voedsel / alcohol is van goede kwaliteit, en verschilt in prijs per winkel. Bv. Føtex is een soort AH... groot assortiment, maar ook ietsje duurder. Er zijn andere, iets goedkopere winkels, die net zo goed zijn op vele gebieden. Alleen vlees e.d. wil je in een goede winkel kopen. Alcohol is t.o.v. Zweden een groot pluspunt. Normale prijs, normale alcoholpercentages. Zweden en Noren komen naar Kopenhagen voor de alcohol naar mijn weten. Carlsberg is net Heineken alleen...

Toen ik hierheen verhuiste, kon ik ook alleen Engels, en leerde mezelf een paar snelle woordjes/zinnen om bv te zeggen dat ik geen Deens kon Bijna elke Deen kan Engels, alleen de oude garde kan er moeite mee hebben. M'n schoonouders kunnen bv maar een paar woordjes, maar m'n vriendin en haar zus kunnen het goed spreken.

Btw, koers DKK - EUR = ongeveer 7,5
Dus 5000 - 10000 DKK is ongeveer 680 - 1300 EUR.

Kopenhagen (Kastrup) - Amsterdam heeft verbindingen met KLM en SAS. Eerstgenoemde vliegt ongeveer 4x per dag, voor een gemiddele retourprijs van 190 euro. (laatste keer dat ik vloog, prijzen zijn gezakt geloof ik?)

Er is ook veel info te vinden op de site van de Nederlandse Ambassade. Ben er afgelopen woensdag nog geweest voor een nieuw paspoort
pi_67542374
quote:
Op maandag 30 maart 2009 10:22 schreef bendk het volgende:

[..]

Verdiep je ook eens goed in de samenstelling van de bevolking, mn Stockholm
Kun je dat beargumenteren?
quote:
Op maandag 30 maart 2009 11:06 schreef Draz het volgende:

[..]

Huur van appartement. Ik neem aan in de binnenstad van Kopenhagen, kost je tussen de 5k en 10k DKK per maand, exclusief gas/water/licht. Het laatste kun je vergelijken met Nederlandse huurkosten (€100-150 per maand). De grootte van deze appartementen variëren tussen de 50 en 80 m2, 2-3 kamers.
Als je echt in het centrum wilt zitten, gaat de prijs al gauw naar die 10k. Iets buiten de binnenstad en de prijst zakt.
Boligportal is een bekende site voor huurwoningen... de site kan op Engels gezet worden.
Goed om te weten. De ''kollegiums'' zijn logischerwijs aanzienlijk goedkoper, wat in eerste instantie financieel gezien aantrekker lijkt totdat mijn vriendin een baan gevonden heeft. Een zo'n kollegium biedt een kamer van 12-16 m2 met badkamer en gedeelde keuken aan voor 3400 kronen inclusief ontbijt, lunch en avondeten. Een andere biedt kamers aan van 26m2 met badkamer en gedeelde keuken maar zonder eten voor 2900 kronen.
quote:
Openbaar vervoer is prima. Gezien de verschillende locaties van de universiteit zal je slim overweg moeten gaan met vervoerroutes. Er rijden overal bussen, verschillende treinen (S-tog) en een metro. De bekende site is dsb.dk, ook deze kan in het Engels.
Ik zou naar de Copenhagen Business School, waarvan de locaties weer verschillend zijn van die op dat kaartje . In ieder geval fijn om te horen dat er een goed openbaar vervoersnetwerk is. Toen ik in Praag woonde, kon ik mijn abonnement gebruiken voor tram, metro en bus. Is dit ook het geval in Kopenhagen of is de situatie zoals in Nederland?
quote:
Voedsel / alcohol is van goede kwaliteit, en verschilt in prijs per winkel. Bv. Føtex is een soort AH... groot assortiment, maar ook ietsje duurder
Heb je enig idee wat je gemiddeld p. persoon / maand kwijt bent als je bijvoorbeeld het overgrote deel van je boodschappen bij Føtex doet?
quote:
Toen ik hierheen verhuiste, kon ik ook alleen Engels, en leerde mezelf een paar snelle woordjes/zinnen om bv te zeggen dat ik geen Deens kon Bijna elke Deen kan Engels, alleen de oude garde kan er moeite mee hebben. M'n schoonouders kunnen bv maar een paar woordjes, maar m'n vriendin en haar zus kunnen het goed spreken.
Dit is een zeer belangrijk punt voor mijn uiteindelijke beslissing, maar ik heb mijn vraag denk ik niet duidelijk genoeg uitgelegd. Wat ik bedoelde, is hoe moeilijk het is om een Engelstalige baan te vinden in Kopenhagen en eventueel in vergelijking met Stockholm. Ik neem aan dat je zelf vanwege de liefde naar Denemarken bent verhuisd, dus waarschijnlijk heb jij al ervaring met het vinden van een baan. Zou je die misschien eens willen belichten?

Nog een laatste vraag, als je in Stockholm gewoond/geweest bent, zou je die stad verkiezen boven Kopenhagen en waarom?

Bedankt voor de informatieve en snelle reactie!
pi_67542926
quote:
Op maandag 30 maart 2009 12:10 schreef Dvm86 het volgende:

[..]

Kun je dat beargumenteren?

Hierbij een samenvatting van een interview (zijn niet mijn woorden maar van een dagblad):

In een interview op de Zweedse radio zei de Zweedse Minister voor Democratie, Jens Orback,: ‘’we moeten ons open en tolerant opstellen naar de Islam en naar moslims, omdat, wanneer wij een minderheid zijn, zij ook open en tolerant naar ons toe zullen zijn.’’

Er is een burgemeester in Zweden, die eiste dat zijn stad een afspiegeling moet zijn van de mondiale bevolking.
Dat is gelukt. Zijn probleem is nu hoe hoe stop ik de uitstroom van de Zweden uit mijn stad.

Zweden heeft 8.8 miljoen inwoners, waarvan de grootste 3 steden er een forse pluk van hebben. Jouw zweedse stad heeft er 1.8 miljoen. Naar een andere stad verhuizen is niet zo eenvoudig, want die is er niet in de buurt.
  maandag 30 maart 2009 @ 12:49:19 #173
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67543415
quote:
Op maandag 30 maart 2009 12:10 schreef Dvm86 het volgende:

[..]

Goed om te weten. De ''kollegiums'' zijn logischerwijs aanzienlijk goedkoper, wat in eerste instantie financieel gezien aantrekker lijkt totdat mijn vriendin een baan gevonden heeft. Een zo'n kollegium biedt een kamer van 12-16 m2 met badkamer en gedeelde keuken aan voor 3400 kronen inclusief ontbijt, lunch en avondeten. Een andere biedt kamers aan van 26m2 met badkamer en gedeelde keuken maar zonder eten voor 2900 kronen.
Ja, dat is wel aantrekkelijk om in te beginnen. Toch is het 't waard om op die site te kijken denk ik. Voor zo'n 3200 kronen kun je ook al een 32 m2 appartement hebben denk ik. Misschien niet in de binnenstad, maar nog wel heel erg in de buurt.
quote:
Ik zou naar de Copenhagen Business School, waarvan de locaties weer verschillend zijn van die op dat kaartje . In ieder geval fijn om te horen dat er een goed openbaar vervoersnetwerk is. Toen ik in Praag woonde, kon ik mijn abonnement gebruiken voor tram, metro en bus. Is dit ook het geval in Kopenhagen of is de situatie zoals in Nederland?
Ik reis weinig met OV, dus pin me er niet op vast, maar ik weet dat metro/bus/trein met een soort strippenkaart werken. Eén kaart voor alles, en de stad/regio is in zones verdeeld. Eén strip kan dan 2 of 3 zones zijn.
Of er abonnementen zijn weet ik niet, maar lijkt me wel.
quote:
Heb je enig idee wat je gemiddeld p. persoon / maand kwijt bent als je bijvoorbeeld het overgrote deel van je boodschappen bij Føtex doet?
Wij zijn 3 personen (en 2 katten), gemiddeld gezin denk ik. Als je bij Føtex inkopen doet, ben je al gauw 200euro per week kwijt denk ik. In andere winkels kun je dit verlagen naar 150euro per week. Met 2 personen zul je nog wat minder kwijt zijn. Maar dit is persoonlijk.. ik denk dat zoiets erg kan verschillen per huishouden.
quote:
Dit is een zeer belangrijk punt voor mijn uiteindelijke beslissing, maar ik heb mijn vraag denk ik niet duidelijk genoeg uitgelegd. Wat ik bedoelde, is hoe moeilijk het is om een Engelstalige baan te vinden in Kopenhagen en eventueel in vergelijking met Stockholm. Ik neem aan dat je zelf vanwege de liefde naar Denemarken bent verhuisd, dus waarschijnlijk heb jij al ervaring met het vinden van een baan. Zou je die misschien eens willen belichten?

Nog een laatste vraag, als je in Stockholm gewoond/geweest bent, zou je die stad verkiezen boven Kopenhagen en waarom?

Bedankt voor de informatieve en snelle reactie!
Ik denk dat mijn verhaal al in dit topic ergens beschreven staat, maar ik kan het nog even kort vertellen Ik ben inderdaad voor de liefde verhuisd. Toen ik dit besloten had, ben ik via iemand op m'n oude werk aan namen van banken gekomen die hetzelfde werk verrichtten als wat ik deed. Hier heb ik open sollicitaties naar verstuurd, 3 verschillende banken. Twee hebben gereageerd en bij beide heb ik toen een eerste gesprek gehad. Allemaal in het Engels, en het feit dat je vriendin vloeiend Engels spreekt (en vermeldt dat je Nederlands bent!! dat is positief), maakt het al makkelijker. Ik werd bij de eerste afgewezen door het missen van bepaalde ervaring, maar bij de 2e was het snel raak (na het eerste gesprek al). Zij hebben Deense lessen betaald voor me, privé, op het werk. Het was een investering en risico voor ze, maar dat heeft zich goed uitgepakt. Ik woon hier nu 13 maanden, en kan met iedereen praten; ik mis alleen soms nog woorden, maar kan me met de woordenschat ondertussen daaromheen praten. Bedoeling van dit verhaal is, dat de taal voor een Nederlander snel is te leren, dus dan is het gemis van kennis van de taal alleen voor het begin een struikelblok. Inzet in het leren van de taal wordt als heel positief beschouwd.
Er zijn genoeg internationale bedrijven. Eventuele kruiwagen is handig, maar een goede presentatie van jezelf is beter. De Nederlander staat hier positief aangeschreven, qua cultuur e.d., dus dat kan alleen maar in je voordeel werken.

De Nederlandse Ambassade kan je hier denk ik ook nog mee helpen. Je vriendin moet niet bang zijn om zich in het diepe te gooien en ergens 'stout' binnen te stappen en zeggen: "dit ben ik, en ik heb jullie dit en dit en dit te bieden". De markt is aardig internationaal (zit zelf in de financiering van internationale handel), dus het is zeker mogelijk.

Hoe het in vergelijking met Stockholm is durf ik echt niet te zeggen, om de simpele reden dat ik er nog nooit ben geweest

[ Bericht 0% gewijzigd door Draz op 30-03-2009 12:54:28 ]
pi_67545394
Even een wat andere insteek, de werkeloosheid in Zweden is thans 8,1 % en in Denemarken rond de 4%
In mijn streek - V-Jylland - is deze 1,.6 % of wat lager.

Ik vermoed dat in DK het hoogtepunt van de crisis nu wel is bereikt, er nauwelijks nog ontslagen voor komen voor zover ik het lees althans en kan inschatten.
Dit laatste heeft vooral te maken met het ontslagsysteem en het aannamesysteem.

Zoals Draz schreef, de Nederlander heeft hier een goede reputatie, dankzij de NL boeren die het hier goed doen (en uit nederland weggetrapt zijn, sorry, maar een ander woord kan ik niet bedenken )

Ik merk gewoon dat de culturen goed bij elkaar passen. Arla heeft recentelijk nog een nederlands bedrijf (450 man personeel) overgenomen.
Ik heb vorige week nederlandse zakenmensen (decisionmakers) rondgeleid bij Arla, is uitgemond in een opdracht van tonnen productie.
Het vertrouwen in en met elkaar hebben speelt een reuze belangrijke rol in Denemarken.
pi_67547937
Echt bedankt voor de zeer nuttige input van jullie, dit maakt mijn voorkeur voor Kopenhagen alleen maar sterker. Kennen jullie misschien nog goede banensites, waarom Engelstalige banen te vinden zijn?
pi_67548111
www.jobnet.dk , er zijn er wel meer, maar ken ze niet, mail de nl ambassade even

held og lykke
pi_67548249
En ga eens een hapje met je vriendin eten in de Rizraz, gezellig en goedkoop en dikwijls kom je er jonge nederlanders tegen
  maandag 30 maart 2009 @ 15:22:21 #178
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67548261
quote:
Op maandag 30 maart 2009 15:12 schreef Dvm86 het volgende:
Echt bedankt voor de zeer nuttige input van jullie, dit maakt mijn voorkeur voor Kopenhagen alleen maar sterker. Kennen jullie misschien nog goede banensites, waarom Engelstalige banen te vinden zijn?
Graag gedaan

Sites zijn:
http://www.jobindex.dk/
http://www.stepstone.dk/ of de internationale http://www.stepstone.com/
http://www.jobzonen.dk/

Dat zijn toch wel de grootste. Oh, en economie = "økonomi" in het Deens. Zoekwoorden zouden dus økonomi en Engelsk kunnen zijn. Succes, en als je nog meer vragen hebt, zien we ze wel verschijnen
  maandag 30 maart 2009 @ 15:28:35 #179
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67548475
quote:
Op maandag 30 maart 2009 15:22 schreef bendk het volgende:
En ga eens een hapje met je vriendin eten in de Rizraz, gezellig en goedkoop en dikwijls kom je er jonge nederlanders tegen
Hmm zal het ook proberen te onthouden

Ik was trouwens bij de ambassade afgelopen woensdag, en er wonen zo'n 6500 Nederlanders in Denemarken, die geregistreerd staan als wonende in...
Dan zijn er nog zo'n 500 ongeregistreerde
pi_67549199
quote:
Op maandag 30 maart 2009 15:28 schreef Draz het volgende:

[..]

Hmm zal het ook proberen te onthouden

Ik was trouwens bij de ambassade afgelopen woensdag, en er wonen zo'n 6500 Nederlanders in Denemarken, die geregistreerd staan als wonende in...
Dan zijn er nog zo'n 500 ongeregistreerde
Begrijp het even niet, hoe weet je dan dat er 500 ongeregistreerde nl-ers zijn ?
  maandag 30 maart 2009 @ 16:35:08 #181
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67550620
quote:
Op maandag 30 maart 2009 15:52 schreef bendk het volgende:

[..]

Begrijp het even niet, hoe weet je dan dat er 500 ongeregistreerde nl-ers zijn ?
Het was gewoon een inschatting van hem

Als iemand het 'moet' weten, is hij het wel. Hij is ook bij die Nederlandse bijeenkomsten enzo geweest, dus zal wel met mensen gebabbeld hebben.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 08:48:16 #182
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67567927
Ik heb me overigens nooit bij de ambassade geregistreerd. Moet je dat wel doen of wordt dat door de vertrekkende gemeente in NL gedaan of komt dat via het deense bevolkingsregister bij hun binnen?
  dinsdag 31 maart 2009 @ 10:08:37 #183
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67569962
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 08:48 schreef TallMan het volgende:
Ik heb me overigens nooit bij de ambassade geregistreerd. Moet je dat wel doen of wordt dat door de vertrekkende gemeente in NL gedaan of komt dat via het deense bevolkingsregister bij hun binnen?
Dat laatste volgens mij mijn uitschrijving bij de Nederlandse gemeente was dezelfde dag doorgevoerd als dat ze de documentatie ontvangen hadden. Gezien hun reputatie, denk ik niet dat ze meer hebben gedaan dan mij uit het systeem halen... een officiële procedure doorvoeren om mij bij de Nederlandse ambassade in m'n nieuwe land te registreren kunnen ze niet op dezelfde dag
Maar buiten dat, lijkt het me logischer dat het uit het Deense bevolkingsregister binnenkomt.

Er zijn blijkbaar ook Nederlanders die hier wonen zonder CPR nummer etc.
Maakt mij allemaal niet uit natuurlijk. Vinden jullie 6500-7000 Nederlanders veel?
pi_67570681
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:08 schreef Draz het volgende:

[..]

Dat laatste volgens mij mijn uitschrijving bij de Nederlandse gemeente was dezelfde dag doorgevoerd als dat ze de documentatie ontvangen hadden. Gezien hun reputatie, denk ik niet dat ze meer hebben gedaan dan mij uit het systeem halen... een officiële procedure doorvoeren om mij bij de Nederlandse ambassade in m'n nieuwe land te registreren kunnen ze niet op dezelfde dag
Maar buiten dat, lijkt het me logischer dat het uit het Deense bevolkingsregister binnenkomt.

Er zijn blijkbaar ook Nederlanders die hier wonen zonder CPR nummer etc.
Maakt mij allemaal niet uit natuurlijk. Vinden jullie 6500-7000 Nederlanders veel?
Ik denk dat Denemarken geen 'acquisitie pleegt' op de nederlandse markt. Zweden wel en dat levert op dit moment 3000 nederlanders op, aldus een nl-zweed....
  dinsdag 31 maart 2009 @ 14:16:58 #185
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67578078
Mwah, ongeveer 1 op de 800 een Nederlander. Lijkt me wel een redelijk getal hoewel er dan hier om me heen nog genoeg moeten wonen waar je dan niets vanaf weet.
Maar hier wonen zonder CPR nummer, lekker handig met verzekering/bankrekening/belastingdienst/gemeente.

Owja, overmorgen krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 14:32:19 #186
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67578579
Ja, dat dacht ik dus ook alles hier is afhankelijk van een CPR nummer.

Gefeliciteerd met je sleutel-over-2-dagen

Is het geworden zoals je je voorgesteld had?
  dinsdag 31 maart 2009 @ 14:56:14 #187
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67579361
Nog wel wat fijner ook, we hebben ook de bestrating buiten al af, wel zo handig om een beetje fatsoenlijk over te huizen. En nog een maand voor op het oorspronkelijke schema ook.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 19:15:01 #188
245707 DSL
Huddie W.
pi_67587513
Tvp van een aspirant-inwoner van Denemarken. Uit de woorden van Draz kan ik opmaken dat zaken als bevolkingsregister, verzekeringen omzetten en dergelijke relatief snel en makkelijk gaan?
pi_67601106
Je gaat hier naar de gemeente (kommune) en schrijf je in als nieuwe burger, je krijgt een cpr nummer. een pas, waarmee je veel dingen in DK kunt doen zoals: bezoek arts, bibliotheek (gratis) en meer.
  woensdag 1 april 2009 @ 07:15:06 #190
245707 DSL
Huddie W.
pi_67601248
En dat kan allemaal geregeld worden in een paar dagen/weken voor vertrek?
pi_67602053
quote:
Op woensdag 1 april 2009 07:15 schreef DSL het volgende:
En dat kan allemaal geregeld worden in een paar dagen/weken voor vertrek?
Voor vertrek begrijp ik even niet

Je moet je melden als je in Dk bent namelijk
  woensdag 1 april 2009 @ 13:09:34 #192
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67609610
@ DSL,

Zaken gaan relatief makkelijk, maar hebben wel nog steeds hun tijd nodig.
Nederland en Denemarken zijn beide lid van de EU, wat vele zaken makkelijk maken. Maar nog steeds moet je bij de gemeente en statsambt persoonlijk dingen afleveren etc. Het krijgen van een CPR nummer neemt ook al gauw 2 weken of meer in beslag.
Verzekeringen zijn makkelijk.

Je mag hier trouwens 3 maanden wonen zonder vorm van eigen inkomen/vermogen. Dat kan 6 maanden worden als je kan aantonen dat je actief werk aan het zoeken bent.

Om compleet zeker te zijn dat je mag blijven, zorg je dat je werk hebt voordat je hierheen verhuist. Maar het is niet noodzakelijk.
pi_67612470
quote:
COPENHAGEN (Reuters) - Ryanair (RYA.I), Europe's largest low-cost airline, is in talks to open 10 routes from Copenhagen's Kastrup airport (KBHL.CO), its chief executive told Danish daily Jyllands-Posten.

"We are talking to Copenhagen about the possibility of opening with 10 routes. We could easily get up to 10 million passengers in two or three years," Ryanair Chief Executive Michael O'Leary was quoted by the paper as saying on Monday.

O'Leary said his company is also in talks with other hubs that want to share in the airline's growth but that Copenhagen "is doing a good job."

O'Leary said that Ryanair had demanded lower handling fees and shorter turnaround times from Copenhagen Airports.

"If we get that, we will be able to open this summer. But the decision is Copenhagen Airports', not ours," he said.

Ryanair (RYA.L) is quickly expanding its European network to take advantage of consumers trading down from full-service carriers as the recession bites.

Copenhagen is the hub of Scandinavian airline SAS (SAS.ST), which last week said it wanted to raise $720 million (585 million pounds) in new capital and launched a brutal new savings drive as it intensified efforts to ride out the global downturn.

The airport was hit in October last year when low-cost carrier Sterling, which accounted for about 10 percent of total traffic, declared itself bankrupt.
9 feb 2009.

Goed nieuws zou ik zeggen, de kans dat er een verbinding tussen NL en Kopenhagen komt is op korte termijn dus zeker aanwezig.
  woensdag 1 april 2009 @ 16:27:56 #194
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67616635
Klinkt goed, laat maar komen

Wij vliegen trouwens met Transavia (dochter van KLM) naar zuid-Frankrijk voor een spotprijs. Blijkbaar is Transavia dus ook aan het uitbreiden, met vluchten van en naar bestemmingen waar ze eerder niet heen vlogen.

Hmm, na een korte check zie ik dat ze wel naar vakantiebestemmingen vliegen, maar niet naar Amsterdam
  woensdag 1 april 2009 @ 23:03:33 #195
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67630755
Ik woon in Sønderjylland, het is voor mij sneller met de auto naar NL te gaan ipv eerst naar Kastrup te gaan om dan te vliegen.
  donderdag 2 april 2009 @ 09:35:14 #196
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67636717
quote:
Op woensdag 1 april 2009 23:03 schreef TallMan het volgende:
Ik woon in Sønderjylland, het is voor mij sneller met de auto naar NL te gaan ipv eerst naar Kastrup te gaan om dan te vliegen.
Kastrup kan ik begrijpen maar Billund?

Trouwens, wij gaan in mei ook met de auto naar Nederland (krijg een nichtje!), ook omdat dat goedkoper is met 2 personen. Van deur tot deur duurt het 'maar' 2uur langer.
  donderdag 2 april 2009 @ 10:29:17 #197
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67638217
Mwah, vanaf mijn huis (20 minuten van Duitsland) zal het zo'n 6 a 6,5 uur zijn naar Zuid NL waar ik vandaan kom. Ga ik vliegen kost het me:
* 1 uur naar Billund
* 0,5 a 1 uur inchecktijd
* 1,5 uur vliegtijd naar Amsterdam
* 0,5 uur uitstappen/bagage
* 1,5 uur Autorit naar bestemming
Toch zeker 5 uur. Goed 1 uur sneller maar teveel gedoe.

Daarbij dat het ticket naar Amsterdam me dan goed 5000 dkk kost. Voor dat geld ben ik met benzine meerdere keren heen en weer, en ik kan meer bagage meenemen, mijn vrouw, mijn hond.
pi_67642159
quote:

Zelf heb ik in Kbh en Aarhus gewoond, en Kbh was meer metropool en wereldlijker terwijl Aarhus gezelliger is.

Het voordeel van Kbh is dat het zo vlak als een pannekoek is, en er overal fietspadden zijn. Het zou niet verstandig zijn die te negeren aangezien het OV niet bepaald goedkoop is in de hoofdstad. Het is makkelijk om in Kbh een baan te vinden als in Aarhus, m.n. als je buitenlander bent. Gezien het werkeloosheidspercentage is het veel eenvoudiger om in Kbh een baan te vinden dan in Stockholm.
  vrijdag 3 april 2009 @ 15:32:18 #199
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_67678704
Hallo Allemaal,

Wij hopen binnekort te emigreren naar Denemarken. We hebben in Silkeborg een aantal vrienden wonen die ons graag willen helpen.
Ze hebben verteld dat er een tekort is aan verplegend personeel. Ik zou dus graag in Denemarken een opleiding volgen voor verpleegkundige. Is dit haabaar, krijg je dan studiefinanciering van de Deense overheid, of moet je er een baan bij nemen?

Ik heb begrepen dat het emigreren zelf niet heel moeilijk is maar toch zou ik wat nadelen willen weten van mensen die het een en het ander hebben ondervonden.

Ook informatie als begin salarissen onderhoudskosten en huurkosten van een simpel appartement.
Een vriend heeft in silkeborg een krantenwijk smorgens en verdient 1k eurp pm. Is dit echt zo?

In ieder geval zou ik wat ervaringen en verhalen willen weten van mensen die in of nabij Silkeborg wonen.

Bedankt voor het lezen!
pi_67680609
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 15:32 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hallo Allemaal,

Wij hopen binnekort te emigreren naar Denemarken. We hebben in Silkeborg een aantal vrienden wonen die ons graag willen helpen.
Ze hebben verteld dat er een tekort is aan verplegend personeel. Ik zou dus graag in Denemarken een opleiding volgen voor verpleegkundige. Is dit haabaar, krijg je dan studiefinanciering van de Deense overheid, of moet je er een baan bij nemen?

Ik heb begrepen dat het emigreren zelf niet heel moeilijk is maar toch zou ik wat nadelen willen weten van mensen die het een en het ander hebben ondervonden.

Ook informatie als begin salarissen onderhoudskosten en huurkosten van een simpel appartement.
Een vriend heeft in silkeborg een krantenwijk smorgens en verdient 1k eurp pm. Is dit echt zo?

In ieder geval zou ik wat ervaringen en verhalen willen weten van mensen die in of nabij Silkeborg wonen.

Bedankt voor het lezen!
Ik woon niet in Silkeborg, kan je dus geen lokale informatie geven. Vraag eens informatie via de gemeente (kommune) Silkeborg. Even googlen op Silkeborg
Wat ik wel weet dat er veel vraag is naar medisch personeel.
  vrijdag 3 april 2009 @ 23:25:48 #201
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67693740
Denk er wel aan dat voor verplegend personeel het handig is om jezelf verstaanbaar te kunnen maken in het Deens. Het lijkt me dat je toch regelmatig ouderen zult moeten helpen en die zullen het minst van alle duits of engels kennen.

Mocht Deens je lukken kun je hier wat huurwoningen in alle types bekijken in Silkeborg. Wil je in het centrum zit je al gauw aan de 800+ euro per maand wat ik zo gauw zag,

Voor een opleiding verpleegkunde in DK denk ik ook weer dat de taal beheersen wel handig/noodzakelijk is.

De krantenwijk durf ik je zo niet te zeggen, ik weet wel dat hier in het dorp er een duitse auto de kranten rijdt en dat terwijl we zo'n 50km van de grens afzitten hier.
Voor loon voor verpleegster kom ik als ik op jobindex een looncheck doe op een 26000 dkk uit, echter lijkt dit vooral gebaseerd op personen met 10+ jaar ervaring. Zonder ervaring vermoed ik dat je ergens tussen de 20 en 25.000 zit (2700-3300 euro) Denk er dan wel bij dat belastingen weer hoger zijn alsmede de meeste kosten voor levensonderhoud.
  zaterdag 4 april 2009 @ 21:59:36 #202
121741 _Dizzy_
pi_67714200
Maar wat hebben we nodig om Denemarken in de komen? Kunnen we ons gewoon inschrijven en werk zoeken? Of moeten we eerst visa's ED hebben?
We hebben geen opleiding... Kunnen we nu zomaar naar Denamrken verhuizen?
  zondag 5 april 2009 @ 01:31:40 #203
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67719104
Het proces voor mij was
1. Inschrijven bij statsamt voor een verblijfsvergunning om langer dan 3 maanden te mogen blijven. (Hiervoor moet je of werk in DK hebben of genoeg eigen middelen)
2. Na ontvangst verblijfsvergunning daarmee bij de kommune ingeschreven als inwoner.
3. CPR nummer (BSN nummer) en ziekteverzekeringskaart zontvangen. CPR nummer is nodig om een bankrekening te openen, bij de belastingdienst een skattekort te krijgen.

Zonder opleiding aankomen en melden dat je eigenlijk wel een studiebeurs wil hebben denk ik niet dat heel succesvol gaat zijn.

Er is momenteel door de krisis bij veel bedrijven toch nogal teruggeschroefd in het personeelsbestand dus kwa timing denk ik ook niet dat het zonder opleiding makkelijk zal zijn werk te vinden.

Hoe is je beheersing van het Deens?
  zondag 5 april 2009 @ 12:57:30 #204
121741 _Dizzy_
pi_67725570
Eigenlijk willen we eerst gewoon gaan werken, kranten en andere low jobs, om het Deens goed te gaan beheersen, we hebben Deense vrienden die ons daarbij helpen, ook met het zoeken van werk. Na een poosje als we de taal onder de knie hebben willen we graag een opleiding gaan volgen.

Het zal niet makkelijk zijn maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan...
  zondag 5 april 2009 @ 14:06:47 #205
245707 DSL
Huddie W.
pi_67727871
Zijn jullie bekend met het beoordelingssysteem op scholen? Volgens het Nuffic gaan de cijfers van 0 tot 13. Wil dat zeggen dat, wat hier een 6 uit 10 is, in Denemarken een 7,8 (6/10*13) uit 13 is?
pi_67735801
quote:
Op zondag 5 april 2009 14:06 schreef DSL het volgende:
Zijn jullie bekend met het beoordelingssysteem op scholen? Volgens het Nuffic gaan de cijfers van 0 tot 13. Wil dat zeggen dat, wat hier een 6 uit 10 is, in Denemarken een 7,8 (6/10*13) uit 13 is?
Ja dat is juist
pi_67736766
even snel tussendoor; hoeveel alcohol mag je op hebben als je in denemarken met de wagen rijdt?
  zondag 5 april 2009 @ 21:43:56 #208
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67741382
quote:
Op zondag 5 april 2009 12:57 schreef _Dizzy_ het volgende:
Eigenlijk willen we eerst gewoon gaan werken, kranten en andere low jobs, om het Deens goed te gaan beheersen, we hebben Deense vrienden die ons daarbij helpen, ook met het zoeken van werk. Na een poosje als we de taal onder de knie hebben willen we graag een opleiding gaan volgen.

Het zal niet makkelijk zijn maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan...
Laat je niet tegenhouden, maar check wel even goed wat de voorwaarden zijn bij mensen die er verstand van horen te hebben. Statsamt o.i.d. Voor een verblijfsvergunning willen ze volgens mij nog altijd een contract zien of bewijs dat je zo'n 10.000 euro eigen middelen hebt.
quote:
Op zondag 5 april 2009 18:43 schreef bendk het volgende:

[..]

Ja dat is juist
Nope, scholen zijn overgestapt op een 7 staps systeem, De getallen zijn nu van laag naar hoog. -3, 00, 02, 4, 7, 10, 12. In hoeverre je bij dit systeem gewoon kunt middelen durf ik niet te zeggen.
quote:
Op zondag 5 april 2009 19:20 schreef Athmozz het volgende:
even snel tussendoor; hoeveel alcohol mag je op hebben als je in denemarken met de wagen rijdt?
Max is 0,5 promille.
Boetes voor rijden onder invloed zijn trouwens ook niet gek als ik dat zo snel zie
1ste keer gepakt:
0,5-1,2 voorwaardelijke intrekking rijbewijs, nieuwe bestuurder: rijverbod:
1.2+ intrekken voor minimaal 3 jaar.
Hoerbij een boete:
0.5-2.0: netto maandloon * je promillage
2.0+: 20 dagen voorwaardelijk + netto maandloon boete
En een verplichte EMA van 270 euro.

2de keer gepakt:
0.5-2.0: minimaal 10 dagen voorwaardelijk*
2.0+ 30 dagen voorwaardelijk.*
0.5-1.2 rijbewijs weg voor 3 jaar
1.2+ rijbewijs weg voor 5 jaar
Verplichte EMA van 270 euro.
*, ben je bij de eerste keer al voor voorwaardelijke gevangenisstrafg gegaan mag je nu minimaal 20 dagen brommen.

3de keer gepakt:
0.5-2.0 minimaal 20 dagen
2.0+ minimaal 40 dagen
Boete van een netto maandloon
0.5-1.2, rijbewijs kwijt voor 5 jaar
1.2+ rijbewijs kwijt voor 10 jaar
En weer de bekende EMA.

Leuke bonus: Als je 3x binnen 3 jaar wordt gepakt met meer dan 1.2 wordt je auto staatseigendom.

[ Bericht 65% gewijzigd door TallMan op 05-04-2009 21:59:46 ]
pi_67747821
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:43 schreef TallMan het volgende:

Nope, scholen zijn overgestapt op een 7 staps systeem, De getallen zijn nu van laag naar hoog. -3, 00, 02, 4, 7, 10, 12. In hoeverre je bij dit systeem gewoon kunt middelen durf ik niet te zeggen.
Hallo hee, wat een debiel systeem!
Dit is echt zo'n geval van "waarom makkelijk doen als het ook superingewikkeld en onoverzichtelijk kan"?!....
 FR
  maandag 6 april 2009 @ 07:34:04 #210
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67749175
Dat vind ik dan ook, maargoed, ze komen van dit af
quote:
13 Gives for den udsædvanligt selvstændige og udmærkede præstation.
11 Gives for den udmærkede og selvstændige præstation.
10 Gives for en udmærkede, men noget rutineprægede præstation.
9 Gives for den gode præstation, der ligger lidt over middel.
8 Gives for den middelgode præstation.
7 Gives for den ret jævne præstation, der ligger lidt under middel.
6 Gives for den noget usikre, men nogenlunde tilfredsstillende præstation.
5 Gives for den usikre, og ikke tilfredsstillende præstation.
3 Gives for den meget usikre, meget mangelfulde og utilfredsstillende præstation.
0 Gives for den helt uantagelige præstation.
Ik bedoel, ik mis een paar getallen tussendoor.
  maandag 6 april 2009 @ 09:18:06 #211
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67750398
quote:
Op maandag 6 april 2009 07:34 schreef TallMan het volgende:
Dat vind ik dan ook, maargoed, ze komen van dit af
[..]

Ik bedoel, ik mis een paar getallen tussendoor.
Tsja, in Amerika doen ze het met letters en plusje/minnetjes

Btw, het zal al ergens genoemd zijn (zelfs door mezelf), maar je mag hier in Denemarken 3 maanden blijven zonder werk of eigen inkomen/vermogen. Dit kan verlengd worden als je kan aantonen dat je actief werk aan het zoeken bent, tot 6 maanden.
Dit alles is niet van toepassing als je een werkcontract kan tonen (dat had ik toen ik me aanmeldde) of kan aantonen dat je eigen inkomen/vermogen hebt.

In 6 maanden kun je veel doen, maar er is dan nog steeds een risico dat je terug moet.

[ Bericht 32% gewijzigd door Draz op 06-04-2009 09:27:49 ]
  maandag 6 april 2009 @ 09:34:09 #212
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67750825
In amerika zijn het gelukkig nog a,b,c,d,e,f en niet bijvoorbeeld a,c,d,g,h,k

Ik ben binnengekomen op eigen vermogen. Ik had die ochtend wel een sollicitatiegesprek gehad, maar het aanbod van de baan zag ik pas 's middags na inschrijving.
  maandag 6 april 2009 @ 15:07:53 #213
121741 _Dizzy_
pi_67760785
Wij hebben wel 10.000 euro op de rekening staan, dan zouden we dus een afschriftje moeten laten zien? en dan krijgen we gewoon een verblijfsvergunning? Als ik het goed begrijp dan.
Binnen 6 maanden hopen we toch wel een baan te hebben gevonden en het deens enigzins onder de knie te hebben.
  maandag 6 april 2009 @ 15:22:52 #214
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67761289
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:07 schreef _Dizzy_ het volgende:
Wij hebben wel 10.000 euro op de rekening staan, dan zouden we dus een afschriftje moeten laten zien? en dan krijgen we gewoon een verblijfsvergunning? Als ik het goed begrijp dan.
Binnen 6 maanden hopen we toch wel een baan te hebben gevonden en het deens enigzins onder de knie te hebben.
Kijk eens rond op het net Wij kunnen het allemaal wel opschrijven, maar het lijkt me dat het beter is om het van de officiële instantie te horen/lezen.
Het Deens is op zich in 6 maanden wel onder de knie te krijgen, als je de basis geleerd wordt. Ik kon me na 3-4 maanden verstaanbaar maken, en sindsdien zonder cursus o.i.d. verder geleerd met alleen maar luisteren en gebruiken.

Eén van de eerste resultaten op Google: http://www.foreignersindenmark.dk/
Deze heeft mij veel geholpen: http://www.nyidanmark.dk/en-US
  donderdag 9 april 2009 @ 22:14:46 #215
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67878932
Whoohoo, ik zit in mijn nieuwe huis.
pi_67882210
Tillyke og har fornøjelse med huset og Danmark
pi_67883985
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef bendk het volgende:
Hee bendk heb je al mooie paarden op je langoed lopen.? Mooie plek heb je daar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2009 01:17:00 ]
pi_67885354
Nej ikke nu, senere
  vrijdag 10 april 2009 @ 21:36:35 #219
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67908604
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef bendk het volgende:
Det skal nok lykkedes. Vi føler os godt hjemme. Hunden skal bare lige fald til ro.
pi_67917776
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 15:32 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hallo Allemaal,

Bedankt voor het lezen!
Las ik vandaag, zoeken 2500 verpleegsters, kansen genoeg dus

Her og nu er der knap 2.500 ubesatte sygeplejerske-stillinger på sygehuse og i hjemmeplejen, viser ny analyse. Regioner og sygeplejersker kræver handling og vil indføre ny ekspert- uddannelse. Læger stritter imod. Læs mere
pi_67919104
juist terug van denemarken, en wat een mooi land (wel enorm duur & je bier moet je allemaal meenemen, want ginder vind je niets onder de 5€ wat ook maar op iets trekt)! Deze zomer ga ik nog eens terug gaan denk ik...

Wat me wel opgevallen is, is dat daar gelijk nergens flitspalen staan (en zowat alle denen redelijk doorgeven op de snelweg) en dat je daar gewoon geen politie ziet... Ik heb er nergens maar dan ook nergens een gezien.
pi_67920420
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 10:49 schreef Athmozz het volgende:
juist terug van denemarken, en wat een mooi land (wel enorm duur & je bier moet je allemaal meenemen, want ginder vind je niets onder de 5€ wat ook maar op iets trekt)! Deze zomer ga ik nog eens terug gaan denk ik...

Wat me wel opgevallen is, is dat daar gelijk nergens flitspalen staan (en zowat alle denen redelijk doorgeven op de snelweg) en dat je daar gewoon geen politie ziet... Ik heb er nergens maar dan ook nergens een gezien.
De eerste flitspaal is een maandje geleden 'onthuld' staat in Cphg. Was zelfs op het journaal, bijzonder dus...

Ik heb de laatste 3 jaar hier 2 keer in de verte in politiesirene gehoord, het moet niet gekker worden anders ga ik verhuizen
  zaterdag 11 april 2009 @ 18:08:53 #223
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67928865
Dan heb je mazzel gehad ben, Ik heb in 2 jaar toch meermaals politie en ambulance over de weg voor ons huis langs zien vliegen. Maargoed dat was dan wel een doorgaande weg. Lijkt me overigens sterk als ik ze regelmatig hier in de straat tegen ga komen.
pi_67929464
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 18:08 schreef TallMan het volgende:
Lijkt me overigens sterk als ik ze regelmatig hier in de straat tegen ga komen.
hebben ze dan een niet al te opvallende outfit? Ik heb zowat 3 halve dagen in de steden rondgelopen (odense, svendborg, karteminde... Oosten van Fyn dus) en heb geen enkele agent gezien...
pi_67931173
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 18:33 schreef Athmozz het volgende:

[..]

hebben ze dan een niet al te opvallende outfit? Ik heb zowat 3 halve dagen in de steden rondgelopen (odense, svendborg, karteminde... Oosten van Fyn dus) en heb geen enkele agent gezien...
Ik heb hier en in de andere plaatsen waar ik kom nog nooit een agent zien lopen. Dat is anders dan in nederland.

Ze hebben hier wel opvallende politie auto's, zoals in nl

Realiseer je dat dk even groot is als nl, maar 5.4 miljoen inwoners heeft waarvan 1,5 miljoen in Cphn e.o.
  dinsdag 14 april 2009 @ 11:30:45 #226
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67999973
quote:
Op donderdag 9 april 2009 22:14 schreef TallMan het volgende:
Whoohoo, ik zit in mijn nieuwe huis.
Tillykke og rigtig god fornøjelse

Hvor stor er jeres grund? Jeg har fundet nogle parceller på 700-800 kvadrat meter for en rimelig pris i nærheden her. Kan godt tænk mig at bo ud på landet. Har du noget tips/sider på nettet hvor jeg kan finde information om bygge-forretninger?

Voor de niet-Denen dan maar verder.
Politie hoor en zie ik genoeg in Kopenhagen en omgeving. Soms te weinig als ik de gekken op de weg weleens zie... maar die vind je overal vrees ik. Ze rijden hier vooral rond in witte Ford Mondeo's, met blauwe letters. Niet super-opvallend vind ik.

Afgelopen zaterdag was er een tuinbrandje bij één van onze achterburen. We zagen rook boven het huis uitkomen e.d., en Falck was toch mooi snel ter plaatse met 1 auto en 2 brandweerwagens. Rødovre brandweerkazerne ligt natuurlijk niet zo ver weg, maar het was toch binnen zo'n 5minuten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Draz op 14-04-2009 11:49:10 ]
  dinsdag 14 april 2009 @ 13:03:32 #227
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68003037
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 11:30 schreef Draz het volgende:
Tillykke og rigtig god fornøjelse

Hvor stor er jeres grund? Jeg har fundet nogle parceller på 700-800 kvadrat meter for en rimelig pris i nærheden her. Kan godt tænk mig at bo ud på landet. Har du noget tips/sider på nettet hvor jeg kan finde information om bygge-forretninger?
Tak. Vi har 1061 kvm. Den kostet os inkl. el, vand og kloak omkring 250.000 dkk. Hvor på nettet du kan finde information om byggerfirmaer tør jeg ikke sige, det har været konen som har undersøgt det. Derover er svigerfar selv murermester, han har været en rigtigt stort hjælp, også fordi han har lavet nogle ting på vores hus selv.
Byggefirmaer har stort set ingenting at lave lige nu, så hvis du skulle købe nu flytter du nok ind i 4-5 måneder.

En ting du skal regne med hvis du bygger er at der kommer hurtigt en 50-60.000 dkk ekstra overni pris pga gebyr ved bank/realkredit selskab, tinglysning osv. Også prøv at holde banklån nede med bruge eget penge, banklån har stadig en rimeligt højt rente.
  dinsdag 14 april 2009 @ 13:34:33 #228
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68003953
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:03 schreef TallMan het volgende:

[..]

Tak. Vi har 1061 kvm. Den kostet os inkl. el, vand og kloak omkring 250.000 dkk. Hvor på nettet du kan finde information om byggerfirmaer tør jeg ikke sige, det har været konen som har undersøgt det. Derover er svigerfar selv murermester, han har været en rigtigt stort hjælp, også fordi han har lavet nogle ting på vores hus selv.
Byggefirmaer har stort set ingenting at lave lige nu, så hvis du skulle købe nu flytter du nok ind i 4-5 måneder.

En ting du skal regne med hvis du bygger er at der kommer hurtigt en 50-60.000 dkk ekstra overni pris pga gebyr ved bank/realkredit selskab, tinglysning osv. Også prøv at holde banklån nede med bruge eget penge, banklån har stadig en rimeligt højt rente.
Tak for det
Vi skal ikke flytte i f.e. det næste år, men bare på tidspunkt. Måske om 4-5 år, men jeg vil bare hold øjne på priserne, om de stiger eller ej. At bygge et hus bliver masse arbejde, det ved vi godt, men vi skal alligevel prøve og find ud af om det er muligt for os
Du behøver ikke at sige prisen i har betalt (det er privat synes jeg..), men husene vi kigger på, ligger på 1.200.000 - 1.500.000 DKK syd af Roskilde. Tror du at prisen for at bygge et nyt hus kommer til at koste det samme?
Det er klart, at vi skal købe et hus i fremtiden... fordi det bare er finansielt meget bedre end at leje som vi nu gør.

Beetje schriftelijk Deens oefenen hier ik gebruik voornamelijk gesproken Deens in het dagelijkse werk en leven.
pi_68008713
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:07 schreef _Dizzy_ het volgende:
Dat laatste ligt er aan hoe assertief je zelf bent. Mijn ervaring leert me dat het met name vrouwen zijn die eerst goed de taal willen beheersen voor het echt te gebruiken... en dat levert nogal eens wat spanningen op Maar goed, Deens is goed te doen als je je vanaf dag 1 er aan went om het te gebruiken. Alles wat je kan zeggen, moet je proberen te zeggen. Kijk evt voor iets als flygtningenhjælp.

Met 10.000 EUR kom je niet bijzonder ver hier. 6 maanden met z'n 2'en zal te doen zijn, maar het wordt geen vetpot. In Aarhus e.o. zijn er een aantal vertaalbureaus die Nederlanders gebruiken, dat is een aardige inkomst. Voor de rest is het zeer gewenst als je Deens kan verstaan, aangezien de drempel om Engels te spreken hoger is dan in Nederland.
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:25:28 #230
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68013938
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:34 schreef Draz het volgende:

[..]

Tak for det
Vi skal ikke flytte i f.e. det næste år, men bare på tidspunkt. Måske om 4-5 år, men jeg vil bare hold øjne på priserne, om de stiger eller ej. At bygge et hus bliver masse arbejde, det ved vi godt, men vi skal alligevel prøve og find ud af om det er muligt for os
Du behøver ikke at sige prisen i har betalt (det er privat synes jeg..), men husene vi kigger på, ligger på 1.200.000 - 1.500.000 DKK syd af Roskilde. Tror du at prisen for at bygge et nyt hus kommer til at koste det samme?
Det er klart, at vi skal købe et hus i fremtiden... fordi det bare er finansielt meget bedre end at leje som vi nu gør.

Beetje schriftelijk Deens oefenen hier ik gebruik voornamelijk gesproken Deens in het dagelijkse werk en leven.
Priser på den danske boligmarked er nok meget svært at sige hvad de vil gøre. Jeg har forstået at i stor København de har været i gang med at sænke. Men der er ingen som kan sige hvor de ligger om et år, helt sikkert ikke om 5 år.
Hvis jeg kigger til de priser i Øst Sjælland finder jeg groft sagt huse på omkring 80-90 kvm. og allesammen ældre end 30 år. Disse hus skal du nok regne med en del penge oveni pris til at få nyt køkken, bad, gulve, måske også få taget skiftet ud. Og nu snakker vi netop hvorfor vi har bygget nyt, vi er altså ikke de folk som vil tage en lidt ældre hus og få den opdateret. Prisen til at få håndværkere til at løse de ting lavede for os at de var billiger til at bygge selv. Vi har bygget et hus på 144 kvm. Prisen vi betalt er tror jeg omkring enes med at købe et ældre hus og få det i stand sæt.
Derfor har vi sagt at vi kunne godt tænke os et nybolig kvarter hvor alle er ny.

Problem i nok får derud er at grundpriser ligger altså rimeligt højt, Jeg har lige set priser på roskilde.dk fra 1.000.000 skk og på. At bygge et hus på sadan et grund kommer nok til at koste nærmere 2.500.000 dkk.

Jeg øver også lige mit dansk. Alle mine kollegaer er for flink til at rette mig når jeg laver fejl, desværre.
pi_68022357
in de meivakantie weer een week naar DK om weer wat te werken
  woensdag 15 april 2009 @ 09:49:12 #232
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68031450
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:25 schreef TallMan het volgende:

[..]

Priser på den danske boligmarked er nok meget svært at sige hvad de vil gøre. Jeg har forstået at i stor København de har været i gang med at sænke. Men der er ingen som kan sige hvor de ligger om et år, helt sikkert ikke om 5 år.
Hvis jeg kigger til de priser i Øst Sjælland finder jeg groft sagt huse på omkring 80-90 kvm. og allesammen ældre end 30 år. Disse hus skal du nok regne med en del penge oveni pris til at få nyt køkken, bad, gulve, måske også få taget skiftet ud. Og nu snakker vi netop hvorfor vi har bygget nyt, vi er altså ikke de folk som vil tage en lidt ældre hus og få den opdateret. Prisen til at få håndværkere til at løse de ting lavede for os at de var billiger til at bygge selv. Vi har bygget et hus på 144 kvm. Prisen vi betalt er tror jeg omkring enes med at købe et ældre hus og få det i stand sæt.
Derfor har vi sagt at vi kunne godt tænke os et nybolig kvarter hvor alle er ny.

Problem i nok får derud er at grundpriser ligger altså rimeligt højt, Jeg har lige set priser på roskilde.dk fra 1.000.000 skk og på. At bygge et hus på sadan et grund kommer nok til at koste nærmere 2.500.000 dkk.

Jeg øver også lige mit dansk. Alle mine kollegaer er for flink til at rette mig når jeg laver fejl, desværre.
Det går da rigtig godt, ikke?

Tak for info. Det er næsten umuligt at sige hvor priserne skal ligges om 5 år, men det hvad vi gør nu, er bare en orientering for os. Roskilde området er måske for dyrt, så er det bedre at flytte ned til syd-nord-Sjælland
Vi har dog set flere huse, der er moderniseret. Så er køkkenet nyt, gulvet flot og ser det bare moderne ud. Det kan vi også godt tænke os, men chancen er ikke så stort at vi finder det for en god pris. Jeg er enig, at de fleste huse er skide og ser gammelt ud og vi kan heller ikke lige få det opdateret / moderniseret efter vi er flyttet ind.
Nu skal vi bare se, hvad det bliver om 5 år. Først skal min kærestes datter i børneskole, så er det bedst at flytte, når hun skifter til gymnasium f.e.

Jeg er skiftet stol i afdelingen, og skal brug mit dansk på skrift mere end før. Men heldigvis få jeg også hjælp fra min kollegaer ang. fejl og kontrol. Jeg gider heller ikke lave fejl, men vi kan ikke forvente, at vi ikke laver fejl overhoved. Jeg bor her nu i lidt mere end et år og folk er bare imponeret om mit dansk Tror nok at de er det også om dit

Misschien maar weer naar Nederlands switchen om het toegankelijk voor Nederlanders-die-niet-Deens-kunnen te maken?
Voor degene die het niet kunnen lezen: het is gewoon even chit-chat wat we doen en ik vraag wat info over het bouwen van een nieuw huis en de prijzen daarvan.
  woensdag 15 april 2009 @ 09:50:03 #233
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68031466
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 22:13 schreef kloas_wokkel het volgende:
in de meivakantie weer een week naar DK om weer wat te werken
Is dat voor je huidige werk dat je 'even' naar DK mag om een project te doen ofzo?
En waar kom je terecht?
  woensdag 15 april 2009 @ 10:19:12 #234
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68032193
quote:
Op woensdag 15 april 2009 09:49 schreef Draz het volgende:

[..]

Det går da rigtig godt, ikke?
Det går rimeligt, men uden at blive korrigeret går det ikke helt hurtigt synes jeg.
quote:
Jeg er skiftet stol i afdelingen, og skal brug mit dansk på skrift mere end før. Men heldigvis få jeg også hjælp fra min kollegaer ang. fejl og kontrol. Jeg gider heller ikke lave fejl, men vi kan ikke forvente, at vi ikke laver fejl overhoved. Jeg bor her nu i lidt mere end et år og folk er bare imponeret om mit dansk Tror nok at de er det også om dit ¨
Samtalen til denne job har jeg den gang i slutning af '06 allerede gjørt på dansk, jeg har nu været sammen med min danske kone i snart 12 år, så jeg har haft lidt tid til at lære det. Ud fra den synspunkt er jeg selv ikke tilfreds med mit fremskridt.
quote:
Misschien maar weer naar Nederlands switchen om het toegankelijk voor Nederlanders-die-niet-Deens-kunnen te maken?
Voor degene die het niet kunnen lezen: het is gewoon even chit-chat wat we doen en ik vraag wat info over het bouwen van een nieuw huis en de prijzen daarvan.
Niet te vergeten het geneuzel over Deens leren en de aardige collega's die te aardig zijn en je niet op je fouten willen wijzen uit hoffelijkheid.
  woensdag 15 april 2009 @ 13:04:56 #235
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68037275
quote:
Op woensdag 15 april 2009 10:19 schreef TallMan het volgende:

Samtalen til denne job har jeg den gang i slutning af '06 allerede gjørt på dansk, jeg har nu været sammen med min danske kone i snart 12 år, så jeg har haft lidt tid til at lære det. Ud fra den synspunkt er jeg selv ikke tilfreds med mit fremskridt.
Ja, det er lidt længere end mig Jeg har været sammen med min danske kæreste i 2 år nu. Jeg startede at lære lidt Dansk før jeg flyttede til Danmark, fordi hendes datter taler åbenbart kun Dansk (hun bliver 8 år til Juli) men det var ikke så meget. Ellers har jeg kun fået Dansk timer i 3 måneder i sidste år.
quote:
Niet te vergeten het geneuzel over Deens leren en de aardige collega's die te aardig zijn en je niet op je fouten willen wijzen uit hoffelijkheid.
Haha ja dat ken ik. Na m'n privé cursus hier op het werk, moest ik het zonder echte corrigerende factor redden. Dat mis ik best wel, omdat je anders dingen misschien verkeerd leerd. Ik spoor ze (familie, collega's) soms aan om me te verbeteren waar nodig, maar daar zijn ze inderdaad niet zo happig op. Hoffelijkheid inderdaad, vriendelijk, maar het helpt niet zoveel
  woensdag 15 april 2009 @ 13:11:46 #236
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68037444
Ach, de klanten waarbij ik kom kan ik me goed verstaanbaar bij maken zonder dat er onduidelijkheid is. Die zijn tevreden als er goed technisch werk wordt geleverd.
Komt nog bij dat ik in Sønderjylland woon waarbij je bij alles dat je hoort moet afvragen 'is dit deens of is dit sønderjysk'. Toevallig van de Directeur (hoofdkantoor in Odense) gehoord dat ik meer deens praat dan sommige anderen hier. Maareh, we beginnen hier meer op een MSN sessie te lijken.

Blij dat ik verhuisd ben maar ik heb wel 5x over mijn gehele lengte nieuwe huis over de zolder mogen kruipen om wat kabels te trekken. Dat is dan een ruimte waarin ik echt moet tijgeren overde planken die ervoor liggen en de rest ligt vol met vlokken rockwool. Blij dat die kabels op hun plek liggen.
pi_68040457
quote:
Op woensdag 15 april 2009 09:50 schreef Draz het volgende:

[..]

Is dat voor je huidige werk dat je 'even' naar DK mag om een project te doen ofzo?
En waar kom je terecht?
Nee familie daar heeft een boerderij met 100 hectare grond
Is in de buurt (20 km dr vanaf oid ) van Esbjerg
I
pi_68094161
Mensen, het is een prima idee om je Deens hier te oefenen, maar doe er dan een Nederlandse vertaling bij, want anders heeft het niet zoveel zin voor de rest van de forummers.

Kunnen we er misschien ook nog wat van leren!
 FR
pi_68095840
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 01:13 schreef Bora-Bora het volgende:
Mensen, het is een prima idee om je Deens hier te oefenen, maar doe er dan een Nederlandse vertaling bij, want anders heeft het niet zoveel zin voor de rest van de forummers.

Kunnen we er misschien ook nog wat van leren!
Det er godt (dat is goed)
  vrijdag 17 april 2009 @ 08:48:39 #240
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68096555
Der er sikkert mange som vil lære Dansk via denne forum. (Er zijn er zeker vele die Deens willen leren via dit forum)
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:33:47 #241
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68097521
Det skal vi nok Bora

Dat zullen we doen Bora (soort van belofte).

Zullen we ook even de voorgaande posts vertalen?
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:35:31 #242
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68097567
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:05 schreef kloas_wokkel het volgende:

[..]

Nee familie daar heeft een boerderij met 100 hectare grond
Is in de buurt (20 km dr vanaf oid ) van Esbjerg
Ken de omgeving (nog) niet, maar klinkt erg goed!
Ga je op bezoek of mag je er een weekje bivakkeren? Als je trouwens tips wilt, ik weet zeker dat er hier NL-ers zijn uit die omgeving die wat tips kunnen geven
pi_68100277
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:35 schreef Draz het volgende:

[..]

Ken de omgeving (nog) niet, maar klinkt erg goed!
Ga je op bezoek of mag je er een weekje bivakkeren? Als je trouwens tips wilt, ik weet zeker dat er hier NL-ers zijn uit die omgeving die wat tips kunnen geven
Nee ik ga dr weer een weekje heen zoals zovaak. denk dat ik er wel 4 a 5 week per jaar zit. al 5 jaar lang
Ik kan de weg er heen wel dromen zeg maar.
vorig jaar in de zomervakantie 3 week lang en toen ook een heksenverbranding mee gemaakt incl veel worsten

[ Bericht 3% gewijzigd door kloas_wokkel op 17-04-2009 11:14:19 ]
  maandag 20 april 2009 @ 13:30:42 #244
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68200763
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:58 schreef kloas_wokkel het volgende:

[..]

Nee ik ga dr weer een weekje heen zoals zovaak. denk dat ik er wel 4 a 5 week per jaar zit. al 5 jaar lang
Ik kan de weg er heen wel dromen zeg maar.
vorig jaar in de zomervakantie 3 week lang en toen ook een heksenverbranding mee gemaakt incl veel worsten
Ah ja, 23 juni, langste dag, heksenverbranding!
Ik ben niet zo van die volksfeesten, maar het heeft wel wat
Klinkt als een soort lekker vakantiehuis'je' voor je.

Ik weet trouwens niet of je toevallig in Friesland woont, maar ik had gehoord dat Friezen nog aardig met Denen, die aan de westkust wonen, kunnen praten
pi_68202803
De zeevissers vanaf zeeland en dan naar het noorden toe, duitsland, denemarken en noorwegen hebben hun eigen taal die die andere vissers verstaan, is een heel oude taal.
pi_68204350
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:30 schreef Draz het volgende:

[..]

Ah ja, 23 juni, langste dag, heksenverbranding!
Ik ben niet zo van die volksfeesten, maar het heeft wel wat
Klinkt als een soort lekker vakantiehuis'je' voor je.

Ik weet trouwens niet of je toevallig in Friesland woont, maar ik had gehoord dat Friezen nog aardig met Denen, die aan de westkust wonen, kunnen praten
Ik kom uit Groningen maar mijn familie is fries. Het verbaast mij dat ik de krant daar nog wel redelijk kan lezen en tv ook nog wel een beetje kan volgen. Maar als ze dan in het echt beginnen te praten dan kan ik dr geen woord meer van verstaan.
  donderdag 23 april 2009 @ 08:41:09 #247
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68293623
Argh, ik heb er een hekel aan dat een huurwoning bij verlaten geschilderd moet worden achtergelaten. Maarja, 3 maanden huur als borg gooi je ook weer niet graag weg.
  donderdag 23 april 2009 @ 09:39:43 #248
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68294969
quote:
Op donderdag 23 april 2009 08:41 schreef TallMan het volgende:
Argh, ik heb er een hekel aan dat een huurwoning bij verlaten geschilderd moet worden achtergelaten. Maarja, 3 maanden huur als borg gooi je ook weer niet graag weg.
Ach dat luistert niet zo nauw joh
Toen wij in ons 'nieuwe' huurhuis introkken, hadden de oude bewoners ook maar heeeeeel weinig gedaan, en het werd toch goedgekeurd, tot onze frustratie.
  donderdag 23 april 2009 @ 10:31:55 #249
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68296528
Ik huur van een privepersoon, die zou ik er nog zo voor aanzien om te roepen dat het niet goed is en we de borg niet terugkrijgen. Dan mag hij me toch echt de facturen gaan laten zien waarop alle 3 maanden huur verantwoord zijn.
  woensdag 29 april 2009 @ 18:30:05 #250
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68506688
Direct mijn oude woning opleveren. Gezien alle schrikverhalen die ik heb gehoord beschouw ik de borg als verloren, dan kan het erna alleen maar meevallen.
pi_68510179
zit nu weer 2 maanden hier in denemarken....
het is zo anders... zit echt in een super mooie omgeving en vandaag voor het eerst naar legoland geweest...
  donderdag 30 april 2009 @ 08:24:34 #252
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68521115
Maar dan blijft toch de vraag of het bevalt.
  donderdag 30 april 2009 @ 09:26:39 #253
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68521587
Hmm dat is wel minder om te horen

Wij zijn dan van plan om, misschien al over 1,5 jaar, te verhuizen naar het platteland (west van Køge bv.). Dan is m'n vriendin van plan om het huurhuis waar we nu in wonen te blijven huren en dan onder te verhuren. Dat heeft bepaalde financiële voordelen natuurlijk ook nadelen, maar daar valt omheen te werken met wat verstand.
Kunnen wij ook borg in gaan houden

Maar ja TallMan, kun je beter geen geld steken in proberen de borg terug te krijgen (verf etc neem ik aan?) als ik dat zo hoor.
pi_68526002
quote:
Op donderdag 30 april 2009 08:24 schreef TallMan het volgende:
Maar dan blijft toch de vraag of het bevalt.
om eerlijk te zeggen, denemarken is niet mijn land en zal het ook niet worden.
maar voor de rest heb ik het wel naar mijn zin

Ik denk dat als ik hier klaar ben, misschien weer naar frankrijk ga, waar ik al eerder heb gewerkt
  donderdag 30 april 2009 @ 15:25:21 #255
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68530864
We hebben ook alles geverfd hoor. En het ging beter dan verwacht, schijnbaar krijgen we de borg terug echter heeft hij nog 2 weken om schriftelijk te melden dat dit en dat niet op orde is en gerepareerd gaat worden a x bedrag. Nu gaf hij gisteren gewoon aan dat alles er netjes uitzag, maar ik wacht even die twee weken af.
Overigens is de verf hier DUUR. Beetje kwalitatieve muurverf kost je zo 100+ euro per 10 liter en daarmee mochten we nog leuk 3x over de beige muren om ze wit te krijgen.
Nu had ik dan wel de verf in de aanbieding gekocht voor onder de helft van de prijs

Van horen van collega's zijn er woningbouwverenigingen die de controle laten doen door de schilder die het zou moeten schilderen. Als het niet goed is is het geld voor hem. Overigens zijn er ook woningbouwverenigingen waarbij je per maand 1% betaalt voor een nieuwe schilderbeurt. Daar kun je dus na 8 jaar en 4 maanden uit zonder te schilderen en je volledige borg terug.
Voor je eruit gaat zou ik het huurcontract goed doornemen om te weten waar je staat.
pi_68555055
hoe zit het trouwens met auto's huren in denemarken?
  vrijdag 1 mei 2009 @ 13:26:37 #257
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68556461
Nou, euh, gewoon bij een verhuurder lijkt me zo. Rijbewijs uiteraard, creditcard zag ik net dat een vereiste is bij in ieder geval.avis, van de anderen weet ik het niet.
pi_68574191
Vandaag weer teruggekomen was weer mooi.
De natuur ook als je dan met de quad t weiland invliegt en je komt 3 reeën tegen en een aantal fazanten.
En 's nachts is het daar tenminste nog echt donker
  vrijdag 1 mei 2009 @ 22:35:19 #259
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68574418
Buiten de grote steden is het idd donker, ik denk dat je in Kopenhagen toch echt niet moet gaan proberen om veel sterren te tellen.
pi_68574652
nee idd maar daar zit ik dan ook helemaal niet in de buurt
pi_68577251
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 13:26 schreef TallMan het volgende:
Nou, euh, gewoon bij een verhuurder lijkt me zo. Rijbewijs uiteraard, creditcard zag ik net dat een vereiste is bij in ieder geval.avis, van de anderen weet ik het niet.
in frankrijk moet je 2 jaar je rijbewijs hebben voordat je een auto kan huren, dus daarom vroeg ik mij dat af.
kon het nergens vinden
  zaterdag 2 mei 2009 @ 01:31:45 #262
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68580757
Nu ik even wat verder kijk:
quote:
Kørekort
Lejer skal have haft et gyldigt kørekort til personbil i mindst 6 måneder. Hvis lejer har et kørekort, som er udstedt i et land med et andet alfabet end det romerske (fx arabisk eller hebraisk) skal lejer forevise et internationalt kørekort og det nationale kørekort.
Huurder moet 6 maanden rijbewijs hebben, mocht het in een land zijn uitgegeven met een niet romeins alfabet moet er ook een internationaal rijbewijs in bezit zijn.
quote:
Minimumsalder
Minimumsalderen for leje af bil i Danmark er:
- 21 år for vans (bilgruppe J, M, N og O)
- 23 år for small, medium og large compact samt medium stationcar (bilgruppe A, B, C og P)
- 25 år for large standard, large stationcar og minibusser (bilgruppe D, E, G og K)
- 28 år for øvrige bilgrupper
Minimumleeftijd voor het huren van een auto in DK.
Kan het wel vertalen maar er staan genoeg engelse woorden in dat het wel te volgen is vermoed ik.
pi_68580948
6 = seks

hihihi
  maandag 4 mei 2009 @ 09:25:32 #264
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68645990
Viel wel mee met de sterren in Kopenhagen

Ik zat afgelopen donderdag o.i.d. 's avonds laat in de tuin, was lekker fris na een warme dag, en ik kon toch echt sterren tellen! Waarschijnlijk niet zoveel als men doet buiten de stad... bij mij waren ze tenminste nog te tellen
Maar goed, dan woon ik ook in een buitenwijk hè.
  maandag 4 mei 2009 @ 10:32:58 #265
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68647458
Hier op het platteland kan ik in ieder geval een flink stuk meer zien dan toen ik nog in Tilburg woonde.

Deze week moet de tuinman komen om onze grond te bewerken en gras te zaaien. 750 m2 klei doorspitten is toch niet echt mijn hobby.
pi_68647829
wat is st bededag voor feestdag?
  maandag 4 mei 2009 @ 11:15:34 #267
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68648851
Grote biddag.
Oorsprong ligt op Sjælland in 1686 als een bijzondere extra biddag voor het hele land. Dit naast verschillende andere kleine biddagen toen der tijd.
pi_68664512
quote:
Op maandag 4 mei 2009 10:32 schreef TallMan het volgende:
Hier op het platteland kan ik in ieder geval een flink stuk meer zien dan toen ik nog in Tilburg woonde.

Deze week moet de tuinman komen om onze grond te bewerken en gras te zaaien. 750 m2 klei doorspitten is toch niet echt mijn hobby.
heb je geen vriendin dan ?
  maandag 4 mei 2009 @ 21:45:15 #269
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68670956
Ik heb een vrouw, en die wil het ook niet doorspitten. Maar als spitten je hobby is laat het ff weten.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 09:23:28 #270
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68682338
Haha mijn vriendin houdt van werken in de tuin, met bloemen en planten enzo... echte groene vingers, maar spitten laat ze aan mij over Te zwaar zegt ze dan
Niks gewend joh, die Denen!
  dinsdag 5 mei 2009 @ 12:30:18 #271
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68688041
Ah, ik heb hier de vrijwilliger om mijn klei om te spitten, graag toch zo'n 80cm diep ivm dat het goed is vastgereden door bouwverkeer.

Ik was zondag zo'n 2,5 uur kwijt om de ijzeren pijpjes die de hoekpunten van mijn grond aangeven terug te vinden, en dan had ik dus afstandsmaten tussen de onderlinge pijpjes en zaten ze niet dieper dan 15 cm. Ik moest er zo'n 5 a 6 vinden.

Vraag op MSN maar om het adres.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 14:14:16 #272
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68691694
M'n vriendin vertikt 't en mijn prijzen wil je niet weten Voorrijkosten zijn al zo'n 2000 DKK
Øv øv!

Misschien wil m'n 7 jarige stiefdochter wel wat plantjes zaaien?
pi_68696986
quote:
Op maandag 4 mei 2009 21:45 schreef TallMan het volgende:
Ik heb een vrouw, en die wil het ook niet doorspitten. Maar als spitten je hobby is laat het ff weten.
Ja kijk.... dat is dan niet handig, je moet ook geen vrouw nemen maar een vriendin, die eerste denken: ik ben binnen...en die laatste moet je 'graag' blijven houden...
  dinsdag 5 mei 2009 @ 16:54:59 #274
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68697868
Dan is die tiunman die het komt doen denk ik in totaliteit iets goedkoper (alhoewel Draz het concept vrijwilliger niet helemaal snapt, die vangen niets).

En ja, de vrouw was al bijna 11 jaar mijn vriendin voor ze mijjn vrouw werd, die was er toch niet meer ingetrapt.
  woensdag 6 mei 2009 @ 11:00:49 #275
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68722477
Werk bij een bank hè, ik ben gewend niks vrijwillig te doen
  donderdag 7 mei 2009 @ 07:35:25 #276
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68759629
Zoals het laatste half jaar te merken is hebben banken wel meer dingen niet goed begrepen
  dinsdag 12 mei 2009 @ 12:29:42 #277
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68935260
Gistermiddag is mijn tuin gegrubt. Vandaag is hij gefreest. Morgen wordt hij geegaliseerd en gras gezaaid. Nu maar hopen dat die regen die er na het weekend staat ook komt.
  maandag 18 mei 2009 @ 19:45:47 #278
168739 Red_85
'echt wel'
pi_69161454
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 12:29 schreef TallMan het volgende:
Gistermiddag is mijn tuin gegrubt. Vandaag is hij gefreest. Morgen wordt hij geegaliseerd en gras gezaaid. Nu maar hopen dat die regen die er na het weekend staat ook komt.
Die is er ook geweest ja.. maar nu.. heerlijk:)

Zit ook in Denemarken, Kopenhagen. Voor werk, zit er nu 3 maanden ongeveer met korte tussenpauzes. Moet zeggen, prachtige en leuke stad, leuke mensen.
Niets mis mee om hier langer te moeten /mogen verblijven

Overigens is me opgevallen dat ze verschrikkelijk kunnen zuipen die denen. Vanaf smorgens vroeg tot savonds laat...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 18 mei 2009 @ 20:21:28 #279
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69163072
En maar hier de grens naar duitsland over rijden om bij de grenswinkels massaal de alcohol in te slaan. Geeft af en toe echt grappige beelden.
- Figuren die 7 traytjes bier mee in de vakantiebus naar huis willen nemen. Als de hele bus dat wil wordt het echt grappig.
- Oude Mercedes die wegreed waarbij de uitlaat over de weg sleepte. En gewoon doorrijden.
- Gezin op weg naar huis van de vakantie, hele auto vol bagage, komen ze bij de auto, kinderen op de achterbank, per kind 3 traytjes op schoot, moeders op de passagiersstoel, die krijgt er nog eens 4 op schoot. En dan aan de reclame bij het nummerbord zien dat de auto waarschijnlijk nog zo'n 250km te gaan heeft.

Echt waar, je zou bijna gaan camperen op zo'n parkeerterrein om die acties.
pi_69164104
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:21 schreef TallMan het volgende:
En maar hier de grens naar duitsland over rijden om bij de grenswinkels massaal de alcohol in te slaan. Geeft af en toe echt grappige beelden.
- Figuren die 7 traytjes bier mee in de vakantiebus naar huis willen nemen. Als de hele bus dat wil wordt het echt grappig.
- Oude Mercedes die wegreed waarbij de uitlaat over de weg sleepte. En gewoon doorrijden.
- Gezin op weg naar huis van de vakantie, hele auto vol bagage, komen ze bij de auto, kinderen op de achterbank, per kind 3 traytjes op schoot, moeders op de passagiersstoel, die krijgt er nog eens 4 op schoot. En dan aan de reclame bij het nummerbord zien dat de auto waarschijnlijk nog zo'n 250km te gaan heeft.

Echt waar, je zou bijna gaan camperen op zo'n parkeerterrein om die acties.
Volgens mij gaan er jaarlijks miljarden kronen daar de grens over. Ik ben ook wel eens gecontroleerd.

Ik denk dat de skat en de politiek ook uiteraard zich nu pas realiseert wat de impact is van hoge belastingen heffen op drank en frisdrank. Ze lopen zo miljoenen kronen mis !

Als ik naar nl ga en weer terugkom uiteraard vroegen mijn collega's of ik aub even wilde omrijden om in te kopen. Heb het nooit gedaan trouwens...
  maandag 18 mei 2009 @ 20:41:28 #281
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69164218
Het is vanaf de snelweg zo'n 5 km extra rijden, sommige liggen er nog dichter bij. Overigens mocht je er stoppen, doe het wel vroeg op de ochtend of later op de avond. Ik heb het daar echt gezien dat mensen bij de uitgang meeliepen met mensen om bij de auto maar het karretje te kunnen overnemen.
pi_69164291
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:41 schreef TallMan het volgende:
Het is vanaf de snelweg zo'n 5 km extra rijden, sommige liggen er nog dichter bij. Overigens mocht je er stoppen, doe het wel vroeg op de ochtend of later op de avond. Ik heb het daar echt gezien dat mensen bij de uitgang meeliepen met mensen om bij de auto maar het karretje te kunnen overnemen.
ik drink niet en rook niet
pi_69164530
Ik heb ze wel gezien met een auto-ambulance vol met blikjes frisdrank en bier en dan spanbanden eromheen en een auto ervoor met 4 man erin
pi_69169249
Ik ben niet zo iemand wat wel en niet mag, maar is er een grens voor het importeren van drank en frisdrank en food naar Denemarken ?
Wie weet dat ?
  dinsdag 19 mei 2009 @ 00:58:00 #285
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69176014
Beperkingen zijn er ja (bron: belastingsdienst)

In het kort, per persoon.
10l 22+ promille (whisket)
20l 22- promille (sherry/port)
90l Wijn
110l Bier

800stuks sigaretten
200 sigaren
1kg tabak

En met de colaprijzen in DK tov wat het in Duitsland kost kun je met puur frisdrank halen ook makkelijk je benzine eruit halen (ja, afhankelijk van afstand).

En voor het statiegeld dat in Duitsland geheven wordt, daar heb je vrijstelling voor, moet je een exportverklaring voor invullen.
pi_69177233
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 00:58 schreef TallMan het volgende:
Beperkingen zijn er ja (bron: belastingsdienst)

In het kort, per persoon.
10l 22+ promille (whisket)
20l 22- promille (sherry/port)
90l Wijn
110l Bier

800stuks sigaretten
200 sigaren
1kg tabak

En met de colaprijzen in DK tov wat het in Duitsland kost kun je met puur frisdrank halen ook makkelijk je benzine eruit halen (ja, afhankelijk van afstand).

En voor het statiegeld dat in Duitsland geheven wordt, daar heb je vrijstelling voor, moet je een exportverklaring voor invullen.
over frisdranken wordt niet gesproken, hoe is dat dan geregeld?
  dinsdag 19 mei 2009 @ 10:29:02 #287
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69181038
Waarschijnlijk geen beperking ivm vrij verkeer van goederen binnen de EU.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 17:25:04 #288
168739 Red_85
'echt wel'
pi_69195241
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 10:29 schreef TallMan het volgende:
Waarschijnlijk geen beperking ivm vrij verkeer van goederen binnen de EU.
ALS ze beperkingen opgeven is dat in strijd met de europese wetten. Dus ik denk dat er geen beperking is
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_69197416
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 17:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

ALS ze beperkingen opgeven is dat in strijd met de europese wetten. Dus ik denk dat er geen beperking is
volgende keer dan maar 2000 liter cola meenemen a 1 euro winst per fles
  dinsdag 19 mei 2009 @ 20:12:04 #290
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69201132
Ik geloof dat er overigens wel wat grenswinkels zijn die je beperken in de hoeveelheid.
quote:
Fleggaard støtter i alle henseende op omkring bekæmpelsen af illegal grænsehandel.
Derfor kan du som kunde maksimalt købe/bestille 1 palle dåse-drikkevarer pr. pers. hos os.
Jah, max 1 pallet drank in blikjes per persoon. Ik geloof dat er 104 traytjes van 24 blikjes op zitten, voor die 200lites moet je toch met zijn 3en gaan, 832 liter max per persoon.

Even voor de grap de berekening, de cola niet in de aanbieding overigens bij de Fleggaard kost je voor 3 traytjes 140 dkk (18.70 euro) voor 24 liter. Is per liter dan 5.83 dkk (0.77 euro). In DK is deze week toevallig bij de fakta (goedekope supermarkt) de coca cola in de aanbieding 12.95 dkk (1.72 euro) waar deze normaal 24.95 dkk (3.32 euro) kost. Dat is 12.50 dkk (1.67 euro) per liter in DK (zonder aanbieding).

Als je 9 traytjes haalt voor 420 dkk (56 euro) wat je in DK voor dezelfde hoeveelheid cola 900 dkk (120 euro) kost, dan spaar je al snel nogal wat geld. Dan snap je wel waarom Denen toch in Duitsland kopen.
  dinsdag 26 mei 2009 @ 10:01:54 #291
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_69409827
Lijkt me inderdaad leuk om op die parkeerplaats te camperen en die gekke Denen met massa's drank weg te zien gaan

Helaas is het voor mij veel te ver weg. M'n auto is niet de zuinigste en Duitsland is het meest dichtbij via Rødby-Puttgarden. Als je dat eruit wilt halen, moet je wel heel veel kopen.

Trouwens, ik mis de laatste tijd steeds meer kleine dingetjes qua kruiden/eten. Weten jullie of deze te krijgen zijn en zo ja, waar?
- Curry saus
- Satésaus
- Nasi/bami groenten
En vast nog wel een paar waar ik even niet op kan komen.
Ik heb in alle bekende supermarkten gekeken, zoals Fakta, Netto, Superbrugsen, Irma, Føtex. Al kom ik in de laatste nog maar weinig, doordat ie zoveel duurder is en je er je kont niet kan keren. Kleine gangetjes en drukte doet mij niet veel goeds.

Ik probeer trouwens m'n (geïmporteerde) auto te verkopen. Ik krijg alleen maar geïnteresseerden die willen ruilen... nu is de markt niet echt goed natuurlijk, maar dat werkt in m'n nadeel én m'n voordeel, aangezien ik een andere (goedkopere) auto terug wil kopen. Proberen goede prijs neer te zetten en hopen op een liefhebber. Ruilen is prima, als er een andere goede auto tegenover staat en ie niet duurder is.
  † In Memoriam † dinsdag 26 mei 2009 @ 10:06:15 #292
135486 Manu82
How you doin'?
pi_69409936
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 17:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

De beperking is dat je moet kunnen bewijzen dat het voor eigen gebruik is ofzo....
Some memories are best forgotten
Room 23
pi_69410926
na 12 weken heb ik besloten om weg te gaan uit denemarken. Dinsdag vertrek ik naar nederland
Het is niet mijn land en ik voel mij hier niet thuis.
Mijn contract ga ik verder uitdienen in frankrijk wordt ik wordt overgeplaatst.

Nu wil ik wel iets voor het this front meenemen
wat is typisch deens bier en wijn?

wat is dat gammeldansk voor iets?
  dinsdag 26 mei 2009 @ 15:22:41 #294
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69419581
Mijn gras groeit! Ik ga me maar gauw mentaal voorbereiden op het grasmaaien.

@Draz: Is natuurlijk je eigen schuld dat je op dat duivelseiland gaat wonen.
  woensdag 27 mei 2009 @ 09:36:48 #295
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_69445097
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 15:22 schreef TallMan het volgende:
Mijn gras groeit! Ik ga me maar gauw mentaal voorbereiden op het grasmaaien.

@Draz: Is natuurlijk je eigen schuld dat je op dat duivelseiland gaat wonen.
Pfff ik heb zo'n buurman die 2x per week het gras maait, en tussen de heg door de randjes van ons gras probeert mee te nemen
Ikzelf maai het als het teveel op heide begint te lijken

Oh, en ik blame m'n vriendin! Ik trok bij haar in... als zij nu niet hier had gewoond, woonde ik hier nu ook niet

@psv-gomes
Typisch Deens bier: Tuborg (de Heineken van Denemarken), Carlsberg (nog steeds uilepis) en Royal Export, de enige die voor mij nog te drinken is
Geen idee of er Deense wijn is... Gammel dansk is een soort bitter. Typisch Deens, maar ik vind het maar niks... geef mij maar een Schotse whiskey
pi_69445288
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 20:12 schreef TallMan het volgende:
Ik geloof dat er overigens wel wat grenswinkels zijn die je beperken in de hoeveelheid.
[..]

berekening
zo zijn wij ook naar denemarken geweest . Bagage in de auto en voor de rest héél de wagen afladen met bier (geen invoerbeperking) en wat sterke drank. Die reis heeft ons vanuit België in totaal rond de 75€ per persoon gekost voor 5 dagen, brandstof, eten, toegang tot musea & reisverzekering in
pi_69502098
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 09:36 schreef Draz het volgende:

[..]

Oh, en ik blame m'n vriendin! Ik trok bij haar in... als zij nu niet hier had gewoond, woonde ik hier nu ook niet

@psv-gomes
Typisch Deens bier: Tuborg (de Heineken van Denemarken), Carlsberg (nog steeds uilepis) en Royal Export, de enige die voor mij nog te drinken is
Geen idee of er Deense wijn is... Gammel dansk is een soort bitter. Typisch Deens, maar ik vind het maar niks... geef mij maar een Schotse whiskey
oke dankje

enne hoe zit het met de deense arbeidsinspectie? waar kan je klagen
want die baas van mij is op zijn zachts gezgd niet echt netjes bezig
pi_69663443
Inmiddels afgestudeerd en enkele maanden geleden mij ingeschreven bij de Copenhagen Business School. In juni weet ik tevens of ik geaccepteerd ben. Zij regelen ook huisvesting, hetgeen wel duur is (600 EUR voor een kleine kamer). Nu nog een Engels TOEFL examen en vingers gekruist houden dat ik geaccepteerd wordt.

Nog even een vraagje m.b.t. de zorgverzekering. Volgens mij ben ik kosteloos verzekerd in Denemarken, maar tegelijkertijd dien ik verplicht verzekerd te zijn in NL. Je betaalt dus dubbel. Klopt dit?
  woensdag 3 juni 2009 @ 13:57:44 #299
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69664127
Als inwoner betaal ik in ieder geval geen zorgverzekering (buiten dan een aanvullende die ik heb), hoe het zit voor tijdelijke situaties met studenten durf ik niet te zeggen.
Als je je uitschrijft in NL lijkt het me niet dat je daar nog verzekerd moet zijn. Als je je inschrijving in NL bij de gemeente handhaaft zal je lijkt me wel je NLse verzekering moeten aanhouden.

Overigens moet je er van uitgaan dat veel dingen in DK duurder zijn (boodschappen, uitgaan). Weet je waar je die kamer zou krijgen, locatie, grootte etc?
pi_69664986
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 13:57 schreef TallMan het volgende:
Als inwoner betaal ik in ieder geval geen zorgverzekering (buiten dan een aanvullende die ik heb), hoe het zit voor tijdelijke situaties met studenten durf ik niet te zeggen.
Als je je uitschrijft in NL lijkt het me niet dat je daar nog verzekerd moet zijn. Als je je inschrijving in NL bij de gemeente handhaaft zal je lijkt me wel je NLse verzekering moeten aanhouden.

Overigens moet je er van uitgaan dat veel dingen in DK duurder zijn (boodschappen, uitgaan). Weet je waar je die kamer zou krijgen, locatie, grootte etc?
Maar als je je uitschrijft in Nederland heb je toch voor die uitgeschreven jaren geen recht meer op AOW etc.? Ik heb ongeveer een budget van EUR 1000-1100/maand. Dat zal mijn kosten toch wel dekken (uitgaande van EUR600 huisvestingskosten?)

Hoe moeilijk is het trouwens voor een student afgestudeerd in een Engelstalige HBO bedrijfskundestudie om een part-time baan te vinden in Kopenhagen?

Een van de bovenstaande locaties.

[ Bericht 5% gewijzigd door Dvm86 op 03-06-2009 14:28:54 ]
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:58:12 #301
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69666025
Je verliest tussen je 15 en 65ste per jaar 2% recht op AOW. Of die 2-8% die je verliest voldoende is om NU je zorgverzekering te dekken ipv later je AOW dekking te krijgen (waar nog genoeg aan kan veranderen) is natuurlijk jouw keuze.
Zo te zien zijn alle locaties specifieke studentenwoningen/gebieden, bij deze heb je regelmatig een eigen badkamer/keuken. Hoe deze in de kosten zitten durf ik echt niet te zeggen. Ik woon zelf in zuid DK en ben geen student in DK geweest. Of je als student van 400/500 euro per maand kan leven durf ik je niet te zeggen (collegegeld?, boeken?). Misschien dat anderen daar wat zinnigs over kunnen melden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')