Ik ga er hetzelfde werk doen wat ik nu hier doe: documentaire import betalingen. Aangezien Denemarken net zo'n sterk import+export land is als Nederland, zijn er daar ook een aantal banken die deze werkzaamheden doen. Een open sollicitatie gaf 2 reacties, en 1 van die 2 banken is het geworden, binnen 2 maanden. Wat ik hoor van alle Denen daar, is de werkgelegenheid goed, alle bedrijven zijn zoekende. De bank waar ik ga werken, investeerd in mij door de eerste 3 maanden te focussen op de taal leren. Het werk zelf is Engels, maar de communicatie naar klant en tussen collega's is natuurlijk Deens.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 23:56 schreef Slappy het volgende:
Mag ik vragen wat voor werk je daar gaat doen?
En hoe zit het daar met werkgelegenheid?
Kwa landschap lijkt Denemarken heel veel op Nederland toch?
Heb ik gehoord jaquote:Op woensdag 2 januari 2008 00:09 schreef Fogel het volgende:
Wanneer begin je met Deenslessen te volgen? (en ik hoop dat je niet in het noorden van Jylland terecht komt, zelfs Denen snappen die lui daar niet, zo krom is hun uitspraak)
Lijkt me een goed plan, en vooral ook flink met je tong draaien en uitsteken als je een woord uitspreekt. Doen alsof je met je boventanden iets van de achterkant van je tong af wil schrapen tijdens het uitspreken zorgt voor een authentieke uitpraakquote:Op woensdag 2 januari 2008 11:40 schreef Draz het volgende:
[..]
Ik ga maar veel hete aardappels eten, zoals de rest van de Scandinaviërs zeggen over Denen, dat ze met een hete aardappel in de strot praten![]()
En meer vrouwen dan mannenquote:Op woensdag 2 januari 2008 11:37 schreef Draz het volgende:
[..]
Ik ga er hetzelfde werk doen wat ik nu hier doe: documentaire import betalingen. Aangezien Denemarken net zo'n sterk import+export land is als Nederland, zijn er daar ook een aantal banken die deze werkzaamheden doen. Een open sollicitatie gaf 2 reacties, en 1 van die 2 banken is het geworden, binnen 2 maanden. Wat ik hoor van alle Denen daar, is de werkgelegenheid goed, alle bedrijven zijn zoekende. De bank waar ik ga werken, investeerd in mij door de eerste 3 maanden te focussen op de taal leren. Het werk zelf is Engels, maar de communicatie naar klant en tussen collega's is natuurlijk Deens.
De landen lijken erg veel op elkaar inderdaad. DK heeft wel veel minder rivieren, maar weer meer kust. Het hoogste punt is lager dan Nederland, maar hier is dat alleen maar Limburg. Veel akkerbouw, veel bossen, en buiten de steden is het gewoon nog heerlijk rustigprecies waar ik van houd
quote:Op woensdag 2 januari 2008 11:37 schreef Draz het volgende:
[..]
veel bossen, en buiten de steden is het gewoon nog heerlijk rustigprecies waar ik van houd
Dan kan je beter in TRV kijken, daar staan tips voor reizen (bijvoorbeeld in dit topic Denemarken ). Dit subforum gaat over in andere landen wonen.quote:Op woensdag 2 januari 2008 13:44 schreef Mikkie het volgende:
tvp... ga in mei een weekje naar Kopenhagen
Haha en ondertussen moet ik m'n vriendin uit de deuk halen waarin ze dan ligt!!quote:Op woensdag 2 januari 2008 13:03 schreef Fogel het volgende:
[..]
Lijkt me een goed plan, en vooral ook flink met je tong draaien en uitsteken als je een woord uitspreekt. Doen alsof je met je boventanden iets van de achterkant van je tong af wil schrapen tijdens het uitspreken zorgt voor een authentieke uitpraak
Als je dan toch aan het winkelen slaat, koop dan meteen dit boek.quote:Op woensdag 2 januari 2008 14:38 schreef Draz het volgende:
[..]
Haha en ondertussen moet ik m'n vriendin uit de deuk halen waarin ze dan ligt!!![]()
Nog een beetje zure snoep halen, strakke sjaal om de nek voor de 'stoot' en een slok whiskey... ik heb er alle vertrouwen in
Ah, det er sjovt, men jeg har set det allerede...quote:
WTF is dat nou voor een taalquote:
Misschien kom je wel in deze buurt dan wonen, ik woon i h westen (Videbæk). Ik ken wel enkele nl camping eigenarenquote:Op vrijdag 2 januari 2009 22:32 schreef psv-gomes het volgende:
heej
eindelijk een topic gevonden over denemarken
Eind deze maanda ga ik na 1 jaar en 6 weken Disneyland verlaten
en ga ik vanaf 1 maart werken op een camping in het westen van Denemarken
Ik moet nog uitzoeken hoe ik er naar toe reis enzo
Het zijn Noren die de Deense taal parodieren.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:49 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
WTF is dat nou voor een taalAls alle Denen zo praten hebben ze wel een aparte stem
![]()
Maar wellicht is dit wat overdreven gedaan omdat het een tv-show is.
En klinkt hun taal echt zoveel anders dan het Noors? Ik ben nog niet in één van deze landen geweest, dus ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het Deens tot de Noord-Germaanse talen behoort.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 23:00 schreef Fogel het volgende:
[..]
Het zijn Noren die de Deense taal parodieren.
Ik vind Noors en Zweeds veel meer op elkaar lijken. Een pratende Noor kan ik wel enigszins volgen.quote:Op zondag 4 januari 2009 18:52 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
En klinkt hun taal echt zoveel anders dan het Noors? Ik ben nog niet in één van deze landen geweest, dus ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het Deens tot de Noord-Germaanse talen behoort.
Ja dat wil ik wel. Dat gedeelte valt onder het gebied V-Jylland. (west jylland). Daar -whide sande- zijn veel campings alsmede veel -mooie- zomerhuisjes van denen, duitsers en ook nederlanders. DK heeft een rem gezet op de aankoop van zomerhuisjes door buitenlanders.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:53 schreef psv-gomes het volgende:
ff gegoogled, en volgens google is het een uur van elkaar vandaan
(hvide sande naar jou plekkie) http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=hvide%20sANDE&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=il
dus als je wilt kan je me misschien wat vertellen over dat gedeelte van denemarken
Nog even een bijzonderheid, zo.n 1000 jaar geleden kwamen de vikingen met hun boten naar europa om nogal te plunderen en te roven, maar ze hebben ook nederzettingen gezet.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 22:53 schreef psv-gomes het volgende:
ff gegoogled, en volgens google is het een uur van elkaar vandaan
(hvide sande naar jou plekkie) http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=hvide%20sANDE&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=il
dus als je wilt kan je me misschien wat vertellen over dat gedeelte van denemarken
quote:Op zondag 4 januari 2009 18:52 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
En klinkt hun taal echt zoveel anders dan het Noors? Ik ben nog niet in één van deze landen geweest, dus ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het Deens tot de Noord-Germaanse talen behoort.
Hij is indd wel lachen.quote:
Dat kan je niet menenquote:Op zondag 4 januari 2009 23:48 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik spreek vloeiend Noors, maar in Denemarken spreek ik Engels omdat ik anders hun Deense reacties niet begrijp...
Stomdronken Noren zijn nog steeds beter te verstaan terwijl ze aan het kotsen zijn dan Denen die nuchter normaal praten(OK, ik overdrijf een klein beetje hier)
De geschreven taal is scheelt niet veel met het Noors maar de Deens uitspraak is gewoon compleet gestoord. Buitenlanders snappen niet hoe Nederlanders (naja, volk uit west-nederland) de harde G uit hun strot krijgen... op dezelfde manier kan je je afvragen hoe Denen hun stembanden zo kunnen misbruiken om hun taal uit te spreken, maar dan bij ieder woord en niet alleen 1 specifieke letter.
Dat bedrijf uit Randers of werk je voor de concurrent uit Brande?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 23:34 schreef Erwin_Br het volgende:
Leuk land. Ik kom er regelmatig omdat ik momenteel voor een Deense windturbine fabrikant werk.
Ik ben het met je eens dat stomdronken Zweden niet te verstaan zijn, maar Denen zijn dat voor mij ook niet zelfs al zijn ze nuchter.quote:Op maandag 5 januari 2009 09:14 schreef Keksi het volgende:
[..]
Dat kan je niet menenStomdronken Zweden zijn niet te verstaan, deens is makkelijk...
Ja idd er zijn veel talen die buitenlanders gek en niet mooi vinden klinken. Ik ben zelf half-Frans en als mijn Franse familie hier komt valt hun vooral die harde G en K klanken van het Nederlands op. En als het Deens zo klinkt als in dat filmpje, vind ik dat ook raar klinken. Het hangt er vanaf waar je geboren bent, ik kan me dan ook best voorstellen dat er buitenlanders zijn die de Nederlandse taal niet echt mooi vinden (of juist welquote:Op zondag 4 januari 2009 23:48 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik spreek vloeiend Noors, maar in Denemarken spreek ik Engels omdat ik anders hun Deense reacties niet begrijp...
De geschrStomdronken Noren zijn nog steeds beter te verstaan terwijl ze aan het kotsen zijn dan Denen die nuchter normaal praten(OK, ik overdrijf een klein beetje hier)
even taal is scheelt niet veel met het Noors maar de Deens uitspraak is gewoon compleet gestoord. Buitenlanders snappen niet hoe Nederlanders (naja, volk uit west-nederland) de harde G uit hun strot krijgen... op dezelfde manier kan je je afvragen hoe Denen hun stembanden zo kunnen misbruiken om hun taal uit te spreken, maar dan bij ieder woord en niet alleen 1 specifieke letter.
Mijn deense vriendin heeft het lef om Duits wel mooi te vinden maar Nederlands niet... Ik heb geprobeerd het eruit te meppen maar het werkt nog niet echt...quote:Op maandag 5 januari 2009 23:27 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Ja idd er zijn veel talen die buitenlanders gek en niet mooi vinden klinken. Ik ben zelf half-Frans en als mijn Franse familie hier komt valt hun vooral die harde G en K klanken van het Nederlands op. En als het Deens zo klinkt als in dat filmpje, vind ik dat ook raar klinken. Het hangt er vanaf waar je geboren bent, ik kan me dan ook best voorstellen dat er buitenlanders zijn die de Nederlandse taal niet echt mooi vinden (of juist wel)
veel plezier in nederlandquote:Op zondag 4 januari 2009 20:30 schreef bendk het volgende:
[..]
Tot zover maar even, ben over 1 week weer bereikbaar. Moet naar NL toe
Ja, hoe durft ze!quote:Op dinsdag 6 januari 2009 08:12 schreef Keksi het volgende:
[..]
Mijn deense vriendin heeft het lef om Duits wel mooi te vinden maar Nederlands niet... Ik heb geprobeerd het eruit te meppen maar het werkt nog niet echt...
Sorry, de Denen zijn toch echt de Friezen van Scandinaviëquote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:04 schreef TallMan het volgende:
Overigens zijn noren nog wel te verstaan, het zijn de zweden die een spraakgebrek hebben.
Denemarken en NL behoren wel tot de crimineelste EU landenquote:Op woensdag 31 december 2008 14:27 schreef bendk het volgende:
Denemarken is een land van beschaafde mensen die respect hebben voor andere mensen. Ze zijn vriendelijk en uitermate behulpzaam als dat nodig is.
Al reeds enkele jaren zijn de Denen het gelukkigste volk in Europa (onafhankelijk onderzoek). De Nederlander geniet hier een hoog aanzien. De reden daarvan is de Nederlandse boer die hier ruim aanwezig zijn. Door de vele Nederlandse -onzin- regels zijn deze hardwerkende en serieuze mensen gewoon weggepest.
Het inkomen is hoger dan in Nederland, de gezondheidszorg is pdf gratis. Wonen is hier zeer aangenaam. De meeste huizen staan vrij op een ruim stuk eigen grond. De prijzen van de huizen zijn pdf de helft dan die in Nederland. Het opleidingsniveau is hoog.
Denemarken is even groot als Nederland maar heeft 5.500.000 inwoners, waarvan 1.500.000 in en rondom Kopenhagen. De natuur is fabelachtig mooi en de zee is rondom het land. De Deen is een hardwerkende persoon. Ik woon hier nu 2,5 jaar en ik had dat eerder moeten doen.
Ik vind deze zorgelijker.. Hun har en Pik??quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:04 schreef TallMan het volgende:
Jesus, topic gaat hier ineens hard. Altijd leuk dat gedoe over de uitspraak. Kunnen de denen ook wat van overigens. In deze link even naar 2:09 gaan. Bijna iedere deen heeft me tot nu toe gevraagd wat ze nou zeggen in het Nederlands.
Overigens zijn noren nog wel te verstaan, het zijn de zweden die een spraakgebrek hebben.
Precies! Door die half uitgevoerde liquidaties van de afgelopen tijd lijkt het wel Las Vegas hier...quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Denemarken en NL behoren wel tot de crimineelste EU landen
Die Hells Angels ruimen elkaar mooi op dan.quote:Op woensdag 7 januari 2009 08:13 schreef Keksi het volgende:
[..]
Precies! Door die half uitgevoerde liquidaties van de afgelopen tijd lijkt het wel Las Vegas hier...
In ieder geval een stuk beter dan de Limburgers van Scandinavië, dat zijn de Zweden namelijkquote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:31 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Sorry, de Denen zijn toch echt de Friezen van Scandinavië
Drenthen, Groningers, maar toch niet de Limburgers, nee toch????quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:58 schreef TallMan het volgende:
[..]
In ieder geval een stuk beter dan de Limburgers van Scandinavië, dat zijn de Zweden namelijk.
quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:23 schreef Fogel het volgende:
Ik vind het te ver gaan om Zweden Limburgers te noemen, dat hebben de Limbos niet verdiend. De Zweden zijn de Belgen van Scandinavië.
Ik kom oorspronkelijk van dichtbij België vandaan, dit vind ik dan weer niet dat de belgen verdiend hebben.quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:23 schreef Fogel het volgende:
Ik vind het te ver gaan om Zweden Limburgers te noemen, dat hebben de Limbos niet verdiend. De Zweden zijn de Belgen van Scandinavië.
Ik zal zwaaien als ik er zometeen doorheen rijd in de S-trein.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:09 schreef Draz het volgende:
in de buurt van mij (Rødovre)
Hehe op doorreis of woon je er ook in de buurt?quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:16 schreef chibibo het volgende:
[..]
Ik zal zwaaien als ik er zometeen doorheen rijd in de S-trein.
Recente cijfers: plm 75% van de mensen die in de gevangenis zitten zijn niet-denen, 50% daarvan zijn asielzoekers.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Denemarken en NL behoren wel tot de crimineelste EU landen
Geen van beide op dit moment.quote:Op donderdag 8 januari 2009 09:32 schreef Draz het volgende:
Hehe op doorreis of woon je er ook in de buurt?
Ik woonde op een gegeven moment bij Ny Kongensgade en Colbjørnsensgade, verdiende toen na belasting 16000kr en betaalde ongeveer 6500 aan huur en andere woonlasten voor 50m2. Kon van de overgebleven 9500kr erg goed leven, had zelfs een LAT-relatie en pendelde veel heen en weer tussen Kbh, Hamburg en Nederland. Het enige waar ik geen geld voor had waren kleren... Had weliswaar geen auto (maar dat is ook niet nodig als je alleen maar in Kbh moet zijn), alleen een fiets. Dus het is zeker mogelijk.quote:Op maandag 12 januari 2009 00:23 schreef chibibo het volgende:
[..]
Geen van beide op dit moment.
Ik werk in Brøndby en reis elke dag op en neer vanuit een hotel in de binnenstad, dus daarom kom ik langs Rødovre. Vanaf april ga ik trouwens ook in Høje Taastrup werken - nog meer reistijd dus.
Ik ben nu op zoek naar woonruimte; het liefst in (de buurt van) de binnenstad, maar dat is natuurlijk behoorlijk prijzig. Ik hoop dat ik na het betalen van de 'kale' huur zo'n 12.000 kronen per maand kan overhouden voor de rest (gas/water/licht, OV, boodschappen, kleren, stappen, sparen, etc.), maar ik kan niet echt beoordelen of dat voldoende is voor een persoon om een beetje comfortabel te leven. Zowel bij mijn Deense collega's als op internet is het lastig hierover duidelijkheid te krijgen! Misschien dat jij hierover iets zou kunnen zeggen?
Bij een van de bedrijven op het Transport Center. De naam noem ik hier liever niet, maar zoveel bedrijven zitten daar natuurlijk niet.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:40 schreef Draz het volgende:
Waar in Høje Taastrup ga je werken?
wat moet je écht gezien hebben in dat gebied? wat raad je aan?quote:Op zondag 4 januari 2009 20:30 schreef bendk het volgende:
[..]
Ja dat wil ik wel. Dat gedeelte valt onder het gebied V-Jylland. (west jylland). Daar -whide sande- zijn veel campings alsmede veel -mooie- zomerhuisjes van denen, duitsers en ook nederlanders. DK heeft een rem gezet op de aankoop van zomerhuisjes door buitenlanders.
Veel denen hebben een zomerhuisjes, het is een soort levenswijze.
In dat gebied zal het wel wat drukker zijn dan normaal daar het wel een vakantiegebied is. Wil je echt mooie delen van V-Jylland zien dan moet je dat een beetje ontdekken in de driehoek Skjern-Ringkobing-Holstebro. Veel bossen en ruime stille stranden en er is genoeg te doen. De plaatselijke VVV weet veel.
De bevolkingvan V-Jylland is traditioneel ingesteld, vriendelijk en behulpzaam. Het is een bedrijvig -maar dat zie je niet door de ruimte die het daar heeft- en een economisch gezond gebied. Het werkeloosheid% is 1,.2 %. DK heeft een zeeklimaat en dat is prettig in een warme zomer er is vaak een licht briesje voor de verkoeling.
De Å is een riviertje die door DK loopt, veel zalm
Dat riviertje loopt ook bij Skjern. Kanovaren wordt veel gedaan.
Tot zover maar even, ben over 1 week weer bereikbaar. Moet naar NL toe
Het OV in die regio is euhm... schaars. Er loopt een trein, er rijden een paar bussen, de meeste met een 1x per uur regeling. De grote steden en en rond Hvide Sande zijn Ringkøbing, Skjern, Holsterbro, Herning en wat verder liggen Esbjerg en Silkeborg. Ik denk,nee weet bijna zeker, dat je of een goede fiets of een auto nodig gaat hebben. Auto huren in DK is ENORM duur, het is goedkoper om hier zelf naar toe te rijden. Liften kan overigens ook wel, het is hier heel veilig.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:20 schreef psv-gomes het volgende:
[..]
wat moet je écht gezien hebben in dat gebied? wat raad je aan?
hoe is trouwens het openbaar vervoer? is alles makkelijk te bereiken.
Wat zijn de grote steden in dat gebied?
Betaal je niet extra voor de IC/Lyn reis binnen het s-tog gebied? Anders kan je de stoptrein richting Næstved of Roskilde nemen, die stoppen hoogstens 1 of 2 keer tussen Kbh en Høje Taastrup.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 09:36 schreef Draz het volgende:
Selv tak og god fornøjelse
Ik denk dat je reistijd trouwens beter of hetzelfde blijft, want er gaat een Intercity (IC) direct van Hovedbanegård naar Høje Taastrup, naast de gewone S-tog natuurlijk. Die eerste is volgens mij sneller hier (Høje Taastrup), dan de S-tog in Brøndby.
www.dsb.dk
Even kwaliteit van het vlees in die winkels aangegevenquote:Op woensdag 14 januari 2009 08:53 schreef Keksi het volgende:
[..]
Betaal je niet extra voor de IC/Lyn reis binnen het s-tog gebied? Anders kan je de stoptrein richting Næstved of Roskilde nemen, die stoppen hoogstens 1 of 2 keer tussen Kbh en Høje Taastrup.
Btw, zorg dat je dicht in de buurt van een grote Netto komt te zitten. Die winkels zijn geweldig, het fruit/groente zijn beter dan de fakta. Het vlees is net zo slecht/goed. Openingstijden zijn ok, en de bevoorrading is vaak goed in orde.
Dat is voor mij nog steeds een raadsel. Ik heb lange tijd met de IC heen en weer gependeld tussen Centraal Station en Høje Taastrup, en ben ook regelmatig gecontroleerd, maar ik ben slechts eenmaal gevraagd om bij te betalen (20 kronen, geloof ik). Er zal vast een reden voor zijn dat het de ene keer niet moet en de andere keer wel, maar ik heb geen idee of dit afhangt van het tijdstip of van het humeur van de conducteur.quote:Op woensdag 14 januari 2009 08:53 schreef Keksi het volgende:
Betaal je niet extra voor de IC/Lyn reis binnen het s-tog gebied? Anders kan je de stoptrein richting Næstved of Roskilde nemen, die stoppen hoogstens 1 of 2 keer tussen Kbh en Høje Taastrup.
Als je van koffie houdt, drink je geen senseo...quote:Op woensdag 14 januari 2009 09:45 schreef Draz het volgende:
[..]
Tip: als je van koffie houdt, neem een Senseo apparaat meeze verkopen de pads hier, alleen de Irma niet. Die aanmaak-koffie die de meeste Denen drinken is niet om te zuipen! (persoonlijke mening) Mijn Deense vriendin wil tegenwoordig ook niks anders meer dan Senseo.
Ik weet niet hoe het zit met de Noorse koffie, of Deense, maar de Zweedse koffie is dus niet te zuipen. Dus hier staat ook een senseo-apparaat in de keuken. ALLE Nederlandse koffie is beter dan het Zweedse slootwaterquote:Op woensdag 14 januari 2009 15:15 schreef Fogel het volgende:
[..]
Als je van koffie houdt, drink je geen senseo...
Ik kan me de smaak van Deense koffie niet herinneren, dus het zou kunnen dat het nog slechter smaakt, maar senseo koffie noemen .....
Deense koffie is wel goed, zolang we het over Merrild (DE) hebben. De rest is toch een stukje minder. Moet wel bekennen dat ik een Senseo heb, drink te weinig koffie in m'n eentje om een normaal apparaat te rechtvaardigen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:13 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het zit met de Noorse koffie, of Deense, maar de Zweedse koffie is dus niet te zuipen. Dus hier staat ook een senseo-apparaat in de keuken. ALLE Nederlandse koffie is beter dan het Zweedse slootwater
De DSB verdient bakken met geld, met te laat zijn. Die doen echt niet moeilijk over die 20kr die je extra moet betalen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:48 schreef chibibo het volgende:
[..]
Dat is voor mij nog steeds een raadsel. Ik heb lange tijd met de IC heen en weer gependeld tussen Centraal Station en Høje Taastrup, en ben ook regelmatig gecontroleerd, maar ik ben slechts eenmaal gevraagd om bij te betalen (20 kronen, geloof ik). Er zal vast een reden voor zijn dat het de ene keer niet moet en de andere keer wel, maar ik heb geen idee of dit afhangt van het tijdstip of van het humeur van de conducteur.
1 2 3 4 | hoe is trouwens het openbaar vervoer? is alles makkelijk te bereiken. Wat zijn de grote steden in dat gebied? |
Het Zweedse Löfbergs Lilla is best goed te drinken (we hebben dat op het werk, in een volautomaat waar je hele koffiebonen in gooit). Het Noorse Evergood (en vooral dark roast) is goed te drinken, maar er zijn inderdaad ook veel koffiemerken die je bijna niet weg krijgt.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:13 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het zit met de Noorse koffie, of Deense, maar de Zweedse koffie is dus niet te zuipen. Dus hier staat ook een senseo-apparaat in de keuken. ALLE Nederlandse koffie is beter dan het Zweedse slootwater
Ohhh tegenovergestelde van Nederland dusquote:Op woensdag 28 januari 2009 07:27 schreef bendk het volgende:
Denemarken is rust, ruimte en menselijke beschaving
http://fredalanmedforth.b(...)utzgeld-muslime.htmlquote:
dankje voor de tips.quote:Op donderdag 15 januari 2009 08:26 schreef bendk het volgende:
[ code verwijderd ]
Ga eens naar:
+Ringkøbing, prachtig -zeer oud- stadje met veel historie
+Søndering -vlakbij Ringkøbing- Ieder jaar wordt er tientallen zandsculpturen gebouwd door internationale kunstenaars, zeer mooi allemaal
+veel musea in de driehoek -zie mijn eerdere tekst-
+Esbjerg, daar staan meeeetershoge beelden aan de kust, de 3 wachters. De stad heeft een leuk centrum
+de stranden langs de kust zijn mooi voor lange wandelingen
+trek vooral de dorpsjes in, daar vind je vooral de oorsprong van denemarken en haar gastvrije en fijne bewoners
+kijk eens in telefoongids naar een nederlandse naam bij je in de buurt, zeer waarschijnlijk een nl boer en ga er eens een kijkje nemen, dat vinden ze leuk
+openbaar vervoer is ok
+ga in dk zoveel mogelijk fietsen om te genieten van de deense aardige mensen en de natuur
+99% spreekt engels, tip is, zeg dat je uit Holland komt !
+neem een klein woordenboekje mee
+ er rijden tussen nederland en denemarken nachtbussen en nachttreinen, je betaalt iets van 40 euro -dacht ik- voor een kaartje. Misschien kun je met de trein ook je fiets meenemen.
+ veel plezier en ontdekkingen toegewenst
Denk ook dat het een beetje hetzelfde is als wanneer een Deen in NL duits gaat spreken, moeten we ook niets van hebben tot ze melden dat ze deen zijn, dan is het ineens geen probleem meer. Stukje gebrek aan vertrouwen in onze taal als we denken met een native speaker te makken te hebben misschien ? Misschien dat de uitspraak van engels door nederlanders teveel op engels als door duitsers gesproken lijkt, stukje afkeer nog ?quote:Op donderdag 29 januari 2009 09:40 schreef Draz het volgende:
Over het algemeen is de relatie tussen Denen en Nederlanders gewoon goed. Hoe dit komt weet ik niet, maar Denen hebben een bepaalde sympathie voor Nederland.
beiden vrij laag dus, ik had gevreesd (omdat denemarken als duur aangeschreven staat) dat het daar richting de 1.5 per liter ging zijn, dan is een tankje volgooien wel ff beter in duitslandquote:Op donderdag 29 januari 2009 10:29 schreef TallMan het volgende:
@Atmozz, benzine wisselt hier behoorlijk van dagdeel naar dagdeel. Als je naar Jutland gaat zit er bij de afrit naar Sønderborg 5 km DK in een UnoX die meestal vrij scherp geprijst is. Ik heb pas nog getankt voor 8 dkk (1,07 ongeveer) maar hij kan ook makkelijk op 8.80 staan (1,17).
Die weet ik wel.quote:Op donderdag 29 januari 2009 10:29 schreef TallMan het volgende:
Prijzen als je richting Kopenhagen gaat vanaf Puttgarten weet ik echt niet.
Als je via Jylland (Kolding etc.) rijdt richting Odense, heb je geen tolbrug(gen).quote:Op donderdag 29 januari 2009 10:40 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Eindbestemming van me is Odensee, vind alleen geen info over eventueel bruggen waar ik tol moet betalen & over moet. Volgnes mijn gps niets, maar ik betrouw die niet 100%
Vanzelfsprekend vragen Denen mij wel eens waarom ik naar Denemarken ben geemigreerd.quote:Op donderdag 29 januari 2009 09:40 schreef Draz het volgende:
Over het algemeen is de relatie tussen Denen en Nederlanders gewoon goed. Hoe dit komt weet ik niet, maar Denen hebben een bepaalde sympathie voor Nederland.
Als je echt gaat emigreren, moet je je uitschrijven in NL (en dus verzekering opzeggen) en hier in DK een nieuwe nemen. Maar dat gaat eigenlijk altijd via de werkgever naar mijn weten.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:00 schreef umbeco het volgende:
Omdat ik overweeg om voor een jaar of vijf naar Denemarken te gaan nog een paar vragen:
- Moet je in NL verzekerd blijven voor ziektekosten of kun je dat overzetten naar denemarken?
Ik heb mijn Nederlandse auto ingevoerd in Denemarken. Dure bedoeling, maar auto's zijn over het algemeen razend duur hier. Ik had een financieel plaatje gemaakt, hoeveel het me zou kosten als ik de auto in NL zou verkopen, en een nieuwe hier in DK zou kopen tegenover de auto in te voeren en kijken hoeveel hij dan hier waard is. Het zal per auto verschillen, maar bij mijn auto was het bijna om het even. Ik woonde al in DK, en besloot uit praktische redenen de auto in te voeren. De invoerprocedure in niet super lastig, de auto moet echter gekeurd worden (toldsyn) voor invoer, soort APK. Daarna ga je via de overheid (skat) een procedure starten, waarbij ze de waarde van de auto gaan bepalen, en daarmee ook het bedrag dat je moet betalen (soort Nederlandse BPM). Eventuele meer info kan ik je geven als je meer wilt weten.quote:- Ik heb nog geen auto, is het handig deze in NL al te kopen of pas één als ik in denemarken ben?
Paspoort is voldoende. Het land behoort bij de EU, en daardoor is de registratie relatief eenvoudig. Je moet echter persoonlijk naar de statsambt, en daarbij moet je aan kunnen tonen dat je over een geldige vorm van inkomsten gaat hebben. Anders mag je maar 3 maanden verblijven hier.quote:- Moet je bij registratie in denemarken inderdaad een geboortecertificaat meenemen? Of is je paspoort voldoende?
Netop.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:40 schreef TallMan het volgende:
Naar de statsambt om een verblijfsvergunning aan te vragen, heb je voldoende eigen geld (+/- 70000 dkk) krijg je em, of als je een arbeidscontract kunt overleggen krijg je hem ook.
Met de verblijfsvergunning naar de gemeente en inschrijven. Daarmee ben je ook meteen ziektekosten verzekerd.
Daar heeft de werkgever niets mee te maken. Vaak zit er wel in collectieve pensioensregelingen een aanvullende ziektekosten verzekering die bijvoorbeeld een behandeling in een privekliniek dekt.
Nice! 30euro/m2 is echt niksquote:Op vrijdag 30 januari 2009 13:21 schreef TallMan het volgende:
Je kunt hier in Sønderjylland ook nog bouwgrond kopen voor rond de 30 euro/m2. Ik ben dan ook bezig een huis te bouwen
Hmm... voor het geld waar ik mijn Opel Corsaatje van 8 jaar oud kocht, kon ik in NL een Mercedes of BMW kopen... dus dat ben ik niet helemaal met je eens. Autos zijn hier duur, punt. Niet relatief in tot wat je verdient maar in het algemeen. Alleen is iedereen er aan gewend en krijg je gemakkelijker een grotere lening.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 19:42 schreef bendk het volgende:
Auto's zijn hier duur, maar dat is relatief, als je namelijk inruilt krijg je verhoudingsgewijs een hoger bedrag voor je inruil auto. De eerste aanschaf is wel hoger...
Gebruikte auto, een jaar of 10 of zo, is wel te vergelijken met nl.
Mijn huidige auto is bijna 2x zoveel waard geworden. Klinkt raar, maar ik heb dan ook een redelijke som aan invoer moeten betalenquote:Op maandag 2 februari 2009 09:04 schreef Keksi het volgende:
[..]
Hmm... voor het geld waar ik mijn Opel Corsaatje van 8 jaar oud kocht, kon ik in NL een Mercedes of BMW kopen... dus dat ben ik niet helemaal met je eens. Autos zijn hier duur, punt. Niet relatief in tot wat je verdient maar in het algemeen. Alleen is iedereen er aan gewend en krijg je gemakkelijker een grotere lening.
Deze zijn dus voor vervoer van 2 personen. Hierin heb je ook nog het onderscheid tussen de versie waarover wel BTW is betaald en de versie waarbij dat niet is gedaan. Deze laatste versie is dus alleen te gebruiken voor werk, niet prive.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 09:26 schreef Draz het volgende:
Er zijn zogenaamde 'gule plader', gele platen, die vergelijkbaar zijn met het grijze kenteken in Nederland.
Let wel dat is als je op het platteland wilt wonen, zodra je ergens in een stad wilt wonen zijn ook daar de prijzen hoger dan in NL. Mijn huur bijv is E900/mnd voor 68m2 in Aarhus.quote:Op woensdag 4 februari 2009 17:58 schreef bendk het volgende:
De huizenprijzen bv, heb een woonboerderij (nedlag landbrug) gekocht, woonhuis 150 m3, stallen, grote schuur (tennisveld) grote gierput: nu als zwembad en dubbele garage op 15.000 m2 grond, prijs E.135.000,--
Die leeftijd heb ik nog niet bereiktquote:Op donderdag 5 februari 2009 10:27 schreef bendk het volgende:
het is dus een vrije keuze, geld wegbrengen of overhouden en smorgens begroet worden door de vossen en overdag jagen op de reeen of duur vlees kopen in plastic verpakking in een supermarkt.
Denemarken barst van de schitterende ongerepte natuur, daar kies ik voor...
Jeg har heldigvis overlevet den...quote:
Bij de concurrent gingen er 400 banen in de productie, ben benieuwd hoe dat bij ons gaat. Productie is wellicht overstaffed maar administratie is understaffed... Ben alleen benieuwd of het mgt zich dat realiseert.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:06 schreef Draz het volgende:
[..]
Jeg har heldigvis overlevet den...
Wel 350 'slachtoffers' bij Danske Bank. Flinke impact, al viel het nog mee binnen mijn afdeling.
Dat is altijd de grote vraag... ik hoop voor je dat het allemaal mee gaat vallen.quote:Op maandag 9 februari 2009 09:06 schreef Keksi het volgende:
[..]
Bij de concurrent gingen er 400 banen in de productie, ben benieuwd hoe dat bij ons gaat. Productie is wellicht overstaffed maar administratie is understaffed... Ben alleen benieuwd of het mgt zich dat realiseert.
Grijs en droog hierquote:Op dinsdag 10 februari 2009 12:36 schreef TallMan het volgende:
Sneeuw
(precies als de buitenmuren metselen op de planning staat, zal deze week wel niet lukken)
quote:Op vrijdag 13 februari 2009 18:21 schreef bendk het volgende:
vanmorgen 20 cm, heb een foto reportage gemaakt.
weet helaas niet hoe ik hier eea moet plaatsen
Goede reisquote:Op donderdag 19 februari 2009 13:07 schreef psv-gomes het volgende:
de heen reis is geboekt.
ik ga met de trein vanuit arnhem naar kolding... ben er wel ff mee onder weg haha. Duur was het niet 59 euro!
Tak for det, heb enkele foto's opgestuurd naar het lokale weekblad, ze worden volgende week gepubliceerd.quote:Op maandag 16 februari 2009 09:19 schreef Draz het volgende:
Mooie foto's bendk
Hier in het oosten heeft het ook weer gesneeuwd, maar smelt het ondertussen weer langzaam weg. Jammer, het witte landschap vind ik altijd geweldig mooi!
En de katten hebben er ook lol in
We verwachten natuurlijk wel foto's hèquote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:57 schreef TallMan het volgende:
Tegen de eind van deze maand zou mijn nieuwe huis klaar moeten zijn.
Verdiep je ook eens goed in de samenstelling van de bevolking, mn Stockholmquote:Op maandag 30 maart 2009 09:32 schreef Dvm86 het volgende:
Op aanraden van een mod heb ik mijn topicdiscussie even gekopieerd naar het centraal Denemarken topic, om zo meer aandacht voor het onderwerp te krijgen:
Na veel onderzoek gedaan te hebben, heb ik me onlangs aangemeld voor de Stockholm School of Economics en de Copenhagen Business School. Ik wil daar een masteropleiding gaan volgen die twee jaar zal duren. De keuze heb ik louter gemaakt op basis van de studies en universiteiten, en niet vanwege de steden, ik ben namelijk nog nooit in beide steden geweest.
Ik moet daarom de moeilijke keuze maken welke stad ik ga verkiezen. Ik heb wel gehoord dat de steden qua cultuur, uitgaansleven etc. beiden top zijn, dus dat is van minder belang in de afweging. Wat wel van belang zijn de kosten van het levensonderhoud. Verschillende universiteiten in beide steden noemen verschillende bedragen variërend van 600 EUR in Stockholm tot 1000 EUR in Kopenhagen. Ik vraag me dan af waarop zulk soort bedragen precies gebaseerd zijn, je kunt het leven immers zo duur maken als je zelf wilt. Het voordeel van Stockholm is wel dat het een goedkope verbinding met Eindhoven heeft, in tegenstelling tot Kopenhagen.
Vandaar de vraag of er mensen zijn met ervaring die mij misschien een iets beter inzicht kunnen geven in welke stad duurder qua levensonderhoud is en eventueel nog andere info hebben, waardoor ik een goede keuze kan maken.
O.a. de volgende kosten/aspecten zijn van belang:
-woonruimte (incl. gas, water, elektriciteit)
-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol
Tenslotte zouden mijn vriendin het liefst samen gaan wonen, (zij spreekt vloeiend Engels, maar geen Zweeds of Deens en heeft een master-diploma in Economie) dus ervaring met betrekking tot het vinden van werk in beide steden is ook van belang. Met andere woorden, in welke stad zou zijn makkelijker een baan kunnen vinden.
Veel vragen, en ik zal proberen wat informatie te geven waar mogelijk.quote:Op maandag 30 maart 2009 09:32 schreef Dvm86 het volgende:
Op aanraden van een mod heb ik mijn topicdiscussie even gekopieerd naar het centraal Denemarken topic, om zo meer aandacht voor het onderwerp te krijgen:
-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol
Tenslotte zouden mijn vriendin het liefst samen gaan wonen, (zij spreekt vloeiend Engels, maar geen Zweeds of Deens en heeft een master-diploma in Economie) dus ervaring met betrekking tot het vinden van werk in beide steden is ook van belang. Met andere woorden, in welke stad zou zijn makkelijker een baan kunnen vinden.
Kun je dat beargumenteren?quote:Op maandag 30 maart 2009 10:22 schreef bendk het volgende:
[..]
Verdiep je ook eens goed in de samenstelling van de bevolking, mn Stockholm
Goed om te weten. De ''kollegiums'' zijn logischerwijs aanzienlijk goedkoper, wat in eerste instantie financieel gezien aantrekker lijkt totdat mijn vriendin een baan gevonden heeft. Een zo'n kollegium biedt een kamer van 12-16 m2 met badkamer en gedeelde keuken aan voor 3400 kronen inclusief ontbijt, lunch en avondeten. Een andere biedt kamers aan van 26m2 met badkamer en gedeelde keuken maar zonder eten voor 2900 kronen.quote:Op maandag 30 maart 2009 11:06 schreef Draz het volgende:
[..]
Huur van appartement. Ik neem aan in de binnenstad van Kopenhagen, kost je tussen de 5k en 10k DKK per maand, exclusief gas/water/licht. Het laatste kun je vergelijken met Nederlandse huurkosten (€100-150 per maand). De grootte van deze appartementen variëren tussen de 50 en 80 m2, 2-3 kamers.
Als je echt in het centrum wilt zitten, gaat de prijs al gauw naar die 10k. Iets buiten de binnenstad en de prijst zakt.
Boligportal is een bekende site voor huurwoningen... de site kan op Engels gezet worden.
Ik zou naar de Copenhagen Business School, waarvan de locaties weer verschillend zijn van die op dat kaartjequote:Openbaar vervoer is prima. Gezien de verschillende locaties van de universiteit zal je slim overweg moeten gaan met vervoerroutes. Er rijden overal bussen, verschillende treinen (S-tog) en een metro. De bekende site is dsb.dk, ook deze kan in het Engels.
Heb je enig idee wat je gemiddeld p. persoon / maand kwijt bent als je bijvoorbeeld het overgrote deel van je boodschappen bij Føtex doet?quote:Voedsel / alcohol is van goede kwaliteit, en verschilt in prijs per winkel. Bv. Føtex is een soort AH... groot assortiment, maar ook ietsje duurder
Dit is een zeer belangrijk punt voor mijn uiteindelijke beslissing, maar ik heb mijn vraag denk ik niet duidelijk genoeg uitgelegd. Wat ik bedoelde, is hoe moeilijk het is om een Engelstalige baan te vinden in Kopenhagen en eventueel in vergelijking met Stockholm. Ik neem aan dat je zelf vanwege de liefde naar Denemarken bent verhuisd, dus waarschijnlijk heb jij al ervaring met het vinden van een baan. Zou je die misschien eens willen belichten?quote:Toen ik hierheen verhuiste, kon ik ook alleen Engels, en leerde mezelf een paar snelle woordjes/zinnen om bv te zeggen dat ik geen Deens konBijna elke Deen kan Engels, alleen de oude garde kan er moeite mee hebben. M'n schoonouders kunnen bv maar een paar woordjes, maar m'n vriendin en haar zus kunnen het goed spreken.
Hierbij een samenvatting van een interview (zijn niet mijn woorden maar van een dagblad):quote:
Ja, dat is wel aantrekkelijk om in te beginnen. Toch is het 't waard om op die site te kijken denk ik. Voor zo'n 3200 kronen kun je ook al een 32 m2 appartement hebben denk ik. Misschien niet in de binnenstad, maar nog wel heel erg in de buurt.quote:Op maandag 30 maart 2009 12:10 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Goed om te weten. De ''kollegiums'' zijn logischerwijs aanzienlijk goedkoper, wat in eerste instantie financieel gezien aantrekker lijkt totdat mijn vriendin een baan gevonden heeft. Een zo'n kollegium biedt een kamer van 12-16 m2 met badkamer en gedeelde keuken aan voor 3400 kronen inclusief ontbijt, lunch en avondeten. Een andere biedt kamers aan van 26m2 met badkamer en gedeelde keuken maar zonder eten voor 2900 kronen.
Ik reis weinig met OV, dus pin me er niet op vast, maar ik weet dat metro/bus/trein met een soort strippenkaart werken. Eén kaart voor alles, en de stad/regio is in zones verdeeld. Eén strip kan dan 2 of 3 zones zijn.quote:Ik zou naar de Copenhagen Business School, waarvan de locaties weer verschillend zijn van die op dat kaartje. In ieder geval fijn om te horen dat er een goed openbaar vervoersnetwerk is. Toen ik in Praag woonde, kon ik mijn abonnement gebruiken voor tram, metro en bus. Is dit ook het geval in Kopenhagen of is de situatie zoals in Nederland?
Wij zijn 3 personen (en 2 katten), gemiddeld gezin denk ik. Als je bij Føtex inkopen doet, ben je al gauw 200euro per week kwijt denk ik. In andere winkels kun je dit verlagen naar 150euro per week. Met 2 personen zul je nog wat minder kwijt zijn. Maar dit is persoonlijk.. ik denk dat zoiets erg kan verschillen per huishouden.quote:Heb je enig idee wat je gemiddeld p. persoon / maand kwijt bent als je bijvoorbeeld het overgrote deel van je boodschappen bij Føtex doet?
Ik denk dat mijn verhaal al in dit topic ergens beschreven staat, maar ik kan het nog even kort vertellenquote:Dit is een zeer belangrijk punt voor mijn uiteindelijke beslissing, maar ik heb mijn vraag denk ik niet duidelijk genoeg uitgelegd. Wat ik bedoelde, is hoe moeilijk het is om een Engelstalige baan te vinden in Kopenhagen en eventueel in vergelijking met Stockholm. Ik neem aan dat je zelf vanwege de liefde naar Denemarken bent verhuisd, dus waarschijnlijk heb jij al ervaring met het vinden van een baan. Zou je die misschien eens willen belichten?
Nog een laatste vraag, als je in Stockholm gewoond/geweest bent, zou je die stad verkiezen boven Kopenhagen en waarom?
Bedankt voor de informatieve en snelle reactie!
Graag gedaanquote:Op maandag 30 maart 2009 15:12 schreef Dvm86 het volgende:
Echt bedankt voor de zeer nuttige input van jullie, dit maakt mijn voorkeur voor Kopenhagen alleen maar sterker. Kennen jullie misschien nog goede banensites, waarom Engelstalige banen te vinden zijn?
Hmm zal het ook proberen te onthoudenquote:Op maandag 30 maart 2009 15:22 schreef bendk het volgende:
En ga eens een hapje met je vriendin eten in de Rizraz, gezellig en goedkoop en dikwijls kom je er jonge nederlanders tegen
Begrijp het even niet, hoe weet je dan dat er 500 ongeregistreerde nl-ers zijn ?quote:Op maandag 30 maart 2009 15:28 schreef Draz het volgende:
[..]
Hmm zal het ook proberen te onthouden
Ik was trouwens bij de ambassade afgelopen woensdag, en er wonen zo'n 6500 Nederlanders in Denemarken, die geregistreerd staan als wonende in...
Dan zijn er nog zo'n 500 ongeregistreerde
Het was gewoon een inschatting van hemquote:Op maandag 30 maart 2009 15:52 schreef bendk het volgende:
[..]
Begrijp het even niet, hoe weet je dan dat er 500 ongeregistreerde nl-ers zijn ?
Dat laatste volgens mijquote:Op dinsdag 31 maart 2009 08:48 schreef TallMan het volgende:
Ik heb me overigens nooit bij de ambassade geregistreerd. Moet je dat wel doen of wordt dat door de vertrekkende gemeente in NL gedaan of komt dat via het deense bevolkingsregister bij hun binnen?
Ik denk dat Denemarken geen 'acquisitie pleegt' op de nederlandse markt. Zweden wel en dat levert op dit moment 3000 nederlanders op, aldus een nl-zweed....quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:08 schreef Draz het volgende:
[..]
Dat laatste volgens mijmijn uitschrijving bij de Nederlandse gemeente was dezelfde dag doorgevoerd als dat ze de documentatie ontvangen hadden. Gezien hun reputatie, denk ik niet dat ze meer hebben gedaan dan mij uit het systeem halen... een officiële procedure doorvoeren om mij bij de Nederlandse ambassade in m'n nieuwe land te registreren kunnen ze niet op dezelfde dag
Maar buiten dat, lijkt het me logischer dat het uit het Deense bevolkingsregister binnenkomt.
Er zijn blijkbaar ook Nederlanders die hier wonen zonder CPR nummer etc.
Maakt mij allemaal niet uit natuurlijk. Vinden jullie 6500-7000 Nederlanders veel?
Voor vertrek begrijp ik even nietquote:Op woensdag 1 april 2009 07:15 schreef DSL het volgende:
En dat kan allemaal geregeld worden in een paar dagen/weken voor vertrek?
9 feb 2009.quote:COPENHAGEN (Reuters) - Ryanair (RYA.I), Europe's largest low-cost airline, is in talks to open 10 routes from Copenhagen's Kastrup airport (KBHL.CO), its chief executive told Danish daily Jyllands-Posten.
"We are talking to Copenhagen about the possibility of opening with 10 routes. We could easily get up to 10 million passengers in two or three years," Ryanair Chief Executive Michael O'Leary was quoted by the paper as saying on Monday.
O'Leary said his company is also in talks with other hubs that want to share in the airline's growth but that Copenhagen "is doing a good job."
O'Leary said that Ryanair had demanded lower handling fees and shorter turnaround times from Copenhagen Airports.
"If we get that, we will be able to open this summer. But the decision is Copenhagen Airports', not ours," he said.
Ryanair (RYA.L) is quickly expanding its European network to take advantage of consumers trading down from full-service carriers as the recession bites.
Copenhagen is the hub of Scandinavian airline SAS (SAS.ST), which last week said it wanted to raise $720 million (585 million pounds) in new capital and launched a brutal new savings drive as it intensified efforts to ride out the global downturn.
The airport was hit in October last year when low-cost carrier Sterling, which accounted for about 10 percent of total traffic, declared itself bankrupt.
Kastrup kan ik begrijpenquote:Op woensdag 1 april 2009 23:03 schreef TallMan het volgende:
Ik woon in Sønderjylland, het is voor mij sneller met de auto naar NL te gaan ipv eerst naar Kastrup te gaan om dan te vliegen.
Voor je je ergens aan vast legt, kan ik misschien de gelegenheid nemen om je te wijzen op de Aarhus School of Business. Leuke school, leuke stad en erg gezellig.quote:Op maandag 30 maart 2009 09:32 schreef Dvm86 het volgende:
Ik woon niet in Silkeborg, kan je dus geen lokale informatie geven. Vraag eens informatie via de gemeente (kommune) Silkeborg. Even googlen op Silkeborgquote:Op vrijdag 3 april 2009 15:32 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hallo Allemaal,
Wij hopen binnekort te emigreren naar Denemarken. We hebben in Silkeborg een aantal vrienden wonen die ons graag willen helpen.
Ze hebben verteld dat er een tekort is aan verplegend personeel. Ik zou dus graag in Denemarken een opleiding volgen voor verpleegkundige. Is dit haabaar, krijg je dan studiefinanciering van de Deense overheid, of moet je er een baan bij nemen?
Ik heb begrepen dat het emigreren zelf niet heel moeilijk is maar toch zou ik wat nadelen willen weten van mensen die het een en het ander hebben ondervonden.
Ook informatie als begin salarissen onderhoudskosten en huurkosten van een simpel appartement.
Een vriend heeft in silkeborg een krantenwijk smorgens en verdient 1k eurp pm. Is dit echt zo?
In ieder geval zou ik wat ervaringen en verhalen willen weten van mensen die in of nabij Silkeborg wonen.
Bedankt voor het lezen!
Ja dat is juistquote:Op zondag 5 april 2009 14:06 schreef DSL het volgende:
Zijn jullie bekend met het beoordelingssysteem op scholen? Volgens het Nuffic gaan de cijfers van 0 tot 13. Wil dat zeggen dat, wat hier een 6 uit 10 is, in Denemarken een 7,8 (6/10*13) uit 13 is?
Laat je niet tegenhouden, maar check wel even goed wat de voorwaarden zijn bij mensen die er verstand van horen te hebben. Statsamt o.i.d. Voor een verblijfsvergunning willen ze volgens mij nog altijd een contract zien of bewijs dat je zo'n 10.000 euro eigen middelen hebt.quote:Op zondag 5 april 2009 12:57 schreef _Dizzy_ het volgende:
Eigenlijk willen we eerst gewoon gaan werken, kranten en andere low jobs, om het Deens goed te gaan beheersen, we hebben Deense vrienden die ons daarbij helpen, ook met het zoeken van werk. Na een poosje als we de taal onder de knie hebben willen we graag een opleiding gaan volgen.
Het zal niet makkelijk zijn maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan...
Nope, scholen zijn overgestapt op een 7 staps systeem, De getallen zijn nu van laag naar hoog. -3, 00, 02, 4, 7, 10, 12.quote:
Max is 0,5 promille.quote:Op zondag 5 april 2009 19:20 schreef Athmozz het volgende:
even snel tussendoor; hoeveel alcohol mag je op hebben als je in denemarken met de wagen rijdt?
Hallo hee, wat een debiel systeem!quote:Op zondag 5 april 2009 21:43 schreef TallMan het volgende:
Nope, scholen zijn overgestapt op een 7 staps systeem, De getallen zijn nu van laag naar hoog. -3, 00, 02, 4, 7, 10, 12.In hoeverre je bij dit systeem gewoon kunt middelen durf ik niet te zeggen.
Ik bedoel, ik mis een paar getallen tussendoor.quote:13 Gives for den udsædvanligt selvstændige og udmærkede præstation.
11 Gives for den udmærkede og selvstændige præstation.
10 Gives for en udmærkede, men noget rutineprægede præstation.
9 Gives for den gode præstation, der ligger lidt over middel.
8 Gives for den middelgode præstation.
7 Gives for den ret jævne præstation, der ligger lidt under middel.
6 Gives for den noget usikre, men nogenlunde tilfredsstillende præstation.
5 Gives for den usikre, og ikke tilfredsstillende præstation.
3 Gives for den meget usikre, meget mangelfulde og utilfredsstillende præstation.
0 Gives for den helt uantagelige præstation.
Tsja, in Amerika doen ze het met letters en plusje/minnetjesquote:Op maandag 6 april 2009 07:34 schreef TallMan het volgende:
Dat vind ik dan ook, maargoed, ze komen van dit af
[..]
Ik bedoel, ik mis een paar getallen tussendoor.
Kijk eens rond op het netquote:Op maandag 6 april 2009 15:07 schreef _Dizzy_ het volgende:
Wij hebben wel 10.000 euro op de rekening staan, dan zouden we dus een afschriftje moeten laten zien? en dan krijgen we gewoon een verblijfsvergunning? Als ik het goed begrijp dan.
Binnen 6 maanden hopen we toch wel een baan te hebben gevonden en het deens enigzins onder de knie te hebben.
Hee bendk heb je al mooie paarden op je langoed lopen.? Mooie plek heb je daar.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef bendk het volgende:
Tillyke og har fornøjelse med huset og Danmark
Det skal nok lykkedes. Vi føler os godt hjemme. Hunden skal bare lige fald til ro.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef bendk het volgende:
Tillyke og har fornøjelse med huset og Danmark
Las ik vandaag, zoeken 2500 verpleegsters, kansen genoeg dusquote:Op vrijdag 3 april 2009 15:32 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hallo Allemaal,
Wij hopen binnekort te emigreren naar Denemarken. We hebben in Silkeborg een aantal vrienden wonen die ons graag willen helpen.
Ze hebben verteld dat er een tekort is aan verplegend personeel. Ik zou dus graag in Denemarken een opleiding volgen voor verpleegkundige. Is dit haabaar, krijg je dan studiefinanciering van de Deense overheid, of moet je er een baan bij nemen?
Ik heb begrepen dat het emigreren zelf niet heel moeilijk is maar toch zou ik wat nadelen willen weten van mensen die het een en het ander hebben ondervonden.
Ook informatie als begin salarissen onderhoudskosten en huurkosten van een simpel appartement.
Een vriend heeft in silkeborg een krantenwijk smorgens en verdient 1k eurp pm. Is dit echt zo?
In ieder geval zou ik wat ervaringen en verhalen willen weten van mensen die in of nabij Silkeborg wonen.
Bedankt voor het lezen!
De eerste flitspaal is een maandje geleden 'onthuld' staat in Cphg. Was zelfs op het journaal, bijzonder dus...quote:Op zaterdag 11 april 2009 10:49 schreef Athmozz het volgende:
juist terug van denemarken, en wat een mooi land (wel enorm duur & je bier moet je allemaal meenemen, want ginder vind je niets onder de 5€ wat ook maar op iets trekt)! Deze zomer ga ik nog eens terug gaan denk ik...
Wat me wel opgevallen is, is dat daar gelijk nergens flitspalen staan (en zowat alle denen redelijk doorgeven op de snelweg) en dat je daar gewoon geen politie ziet... Ik heb er nergens maar dan ook nergens een gezien.
hebben ze dan een niet al te opvallende outfit? Ik heb zowat 3 halve dagen in de steden rondgelopen (odense, svendborg, karteminde... Oosten van Fyn dus) en heb geen enkele agent gezien...quote:Op zaterdag 11 april 2009 18:08 schreef TallMan het volgende:
Lijkt me overigens sterk als ik ze regelmatig hier in de straat tegen ga komen.
Ik heb hier en in de andere plaatsen waar ik kom nog nooit een agent zien lopen. Dat is anders dan in nederland.quote:Op zaterdag 11 april 2009 18:33 schreef Athmozz het volgende:
[..]
hebben ze dan een niet al te opvallende outfit? Ik heb zowat 3 halve dagen in de steden rondgelopen (odense, svendborg, karteminde... Oosten van Fyn dus) en heb geen enkele agent gezien...
Tillykke og rigtig god fornøjelsequote:
Tak. Vi har 1061 kvm. Den kostet os inkl. el, vand og kloak omkring 250.000 dkk. Hvor på nettet du kan finde information om byggerfirmaer tør jeg ikke sige, det har været konen som har undersøgt det. Derover er svigerfar selv murermester, han har været en rigtigt stort hjælp, også fordi han har lavet nogle ting på vores hus selv.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:30 schreef Draz het volgende:
Tillykke og rigtig god fornøjelse
Hvor stor er jeres grund? Jeg har fundet nogle parceller på 700-800 kvadrat meter for en rimelig pris i nærheden her. Kan godt tænk mig at bo ud på landet. Har du noget tips/sider på nettet hvor jeg kan finde information om bygge-forretninger?
Tak for detquote:Op dinsdag 14 april 2009 13:03 schreef TallMan het volgende:
[..]
Tak. Vi har 1061 kvm. Den kostet os inkl. el, vand og kloak omkring 250.000 dkk. Hvor på nettet du kan finde information om byggerfirmaer tør jeg ikke sige, det har været konen som har undersøgt det. Derover er svigerfar selv murermester, han har været en rigtigt stort hjælp, også fordi han har lavet nogle ting på vores hus selv.
Byggefirmaer har stort set ingenting at lave lige nu, så hvis du skulle købe nu flytter du nok ind i 4-5 måneder.
En ting du skal regne med hvis du bygger er at der kommer hurtigt en 50-60.000 dkk ekstra overni pris pga gebyr ved bank/realkredit selskab, tinglysning osv. Også prøv at holde banklån nede med bruge eget penge, banklån har stadig en rimeligt højt rente.
Dat laatste ligt er aan hoe assertief je zelf bent. Mijn ervaring leert me dat het met name vrouwen zijn die eerst goed de taal willen beheersen voor het echt te gebruiken... en dat levert nogal eens wat spanningen opquote:Op maandag 6 april 2009 15:07 schreef _Dizzy_ het volgende:
Wij hebben wel 10.000 euro op de rekening staan, dan zouden we dus een afschriftje moeten laten zien? en dan krijgen we gewoon een verblijfsvergunning? Als ik het goed begrijp dan.
Binnen 6 maanden hopen we toch wel een baan te hebben gevonden en het deens enigzins onder de knie te hebben.
Priser på den danske boligmarked er nok meget svært at sige hvad de vil gøre. Jeg har forstået at i stor København de har været i gang med at sænke. Men der er ingen som kan sige hvor de ligger om et år, helt sikkert ikke om 5 år.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:34 schreef Draz het volgende:
[..]
Tak for det
Vi skal ikke flytte i f.e. det næste år, men bare på tidspunkt. Måske om 4-5 år, men jeg vil bare hold øjne på priserne, om de stiger eller ej. At bygge et hus bliver masse arbejde, det ved vi godt, men vi skal alligevel prøve og find ud af om det er muligt for os![]()
Du behøver ikke at sige prisen i har betalt (det er privat synes jeg..), men husene vi kigger på, ligger på 1.200.000 - 1.500.000 DKK syd af Roskilde. Tror du at prisen for at bygge et nyt hus kommer til at koste det samme?
Det er klart, at vi skal købe et hus i fremtiden... fordi det bare er finansielt meget bedre end at leje som vi nu gør.
Beetje schriftelijk Deens oefenen hierik gebruik voornamelijk gesproken Deens in het dagelijkse werk en leven.
Det går da rigtig godt, ikke?quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:25 schreef TallMan het volgende:
[..]
Priser på den danske boligmarked er nok meget svært at sige hvad de vil gøre. Jeg har forstået at i stor København de har været i gang med at sænke. Men der er ingen som kan sige hvor de ligger om et år, helt sikkert ikke om 5 år.
Hvis jeg kigger til de priser i Øst Sjælland finder jeg groft sagt huse på omkring 80-90 kvm. og allesammen ældre end 30 år. Disse hus skal du nok regne med en del penge oveni pris til at få nyt køkken, bad, gulve, måske også få taget skiftet ud. Og nu snakker vi netop hvorfor vi har bygget nyt, vi er altså ikke de folk som vil tage en lidt ældre hus og få den opdateret. Prisen til at få håndværkere til at løse de ting lavede for os at de var billiger til at bygge selv. Vi har bygget et hus på 144 kvm. Prisen vi betalt er tror jeg omkring enes med at købe et ældre hus og få det i stand sæt.
Derfor har vi sagt at vi kunne godt tænke os et nybolig kvarter hvor alle er ny.
Problem i nok får derud er at grundpriser ligger altså rimeligt højt, Jeg har lige set priser på roskilde.dk fra 1.000.000 skk og på. At bygge et hus på sadan et grund kommer nok til at koste nærmere 2.500.000 dkk.
Jeg øver også lige mit dansk. Alle mine kollegaer er for flink til at rette mig når jeg laver fejl, desværre.
Is dat voor je huidige werk dat je 'even' naar DK mag om een project te doen ofzo?quote:Op dinsdag 14 april 2009 22:13 schreef kloas_wokkel het volgende:
in de meivakantie weer een week naar DK om weer wat te werken
Det går rimeligt, men uden at blive korrigeret går det ikke helt hurtigt synes jeg.quote:
Samtalen til denne job har jeg den gang i slutning af '06 allerede gjørt på dansk, jeg har nu været sammen med min danske kone i snart 12 år, så jeg har haft lidt tid til at lære det. Ud fra den synspunkt er jeg selv ikke tilfreds med mit fremskridt.quote:Jeg er skiftet stol i afdelingen, og skal brug mit dansk på skrift mere end før. Men heldigvis få jeg også hjælp fra min kollegaer ang. fejl og kontrol.Jeg gider heller ikke lave fejl, men vi kan ikke forvente, at vi ikke laver fejl overhoved. Jeg bor her nu i lidt mere end et år og folk er bare imponeret om mit dansk
Tror nok at de er det også om dit
¨
Niet te vergeten het geneuzel over Deens leren en de aardige collega's die te aardig zijn en je niet op je fouten willen wijzen uit hoffelijkheid.quote:Misschien maar weer naar Nederlands switchen om het toegankelijk voor Nederlanders-die-niet-Deens-kunnen te maken?
Voor degene die het niet kunnen lezen: het is gewoon even chit-chat wat we doen en ik vraag wat info over het bouwen van een nieuw huis en de prijzen daarvan.
Ja, det er lidt længere end migquote:Op woensdag 15 april 2009 10:19 schreef TallMan het volgende:
Samtalen til denne job har jeg den gang i slutning af '06 allerede gjørt på dansk, jeg har nu været sammen med min danske kone i snart 12 år, så jeg har haft lidt tid til at lære det. Ud fra den synspunkt er jeg selv ikke tilfreds med mit fremskridt.
Haha ja dat ken ik. Na m'n privé cursus hier op het werk, moest ik het zonder echte corrigerende factor redden. Dat mis ik best wel, omdat je anders dingen misschien verkeerd leerd. Ik spoor ze (familie, collega's) soms aan om me te verbeteren waar nodig, maar daar zijn ze inderdaad niet zo happig op. Hoffelijkheid inderdaad, vriendelijk, maar het helpt niet zoveelquote:Niet te vergeten het geneuzel over Deens leren en de aardige collega's die te aardig zijn en je niet op je fouten willen wijzen uit hoffelijkheid.
Nee familie daar heeft een boerderij met 100 hectare grondquote:Op woensdag 15 april 2009 09:50 schreef Draz het volgende:
[..]
Is dat voor je huidige werk dat je 'even' naar DK mag om een project te doen ofzo?
En waar kom je terecht?
Det er godt (dat is goed)quote:Op vrijdag 17 april 2009 01:13 schreef Bora-Bora het volgende:
Mensen, het is een prima idee om je Deens hier te oefenen, maar doe er dan een Nederlandse vertaling bij, want anders heeft het niet zoveel zin voor de rest van de forummers.
Kunnen we er misschien ook nog wat van leren!
Ken de omgeving (nog) niet, maar klinkt erg goed!quote:Op woensdag 15 april 2009 15:05 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
Nee familie daar heeft een boerderij met 100 hectare grond
Is in de buurt (20 km dr vanaf oid ) van Esbjerg
Nee ik ga dr weer een weekje heen zoals zovaak. denk dat ik er wel 4 a 5 week per jaar zit. al 5 jaar langquote:Op vrijdag 17 april 2009 09:35 schreef Draz het volgende:
[..]
Ken de omgeving (nog) niet, maar klinkt erg goed!
Ga je op bezoek of mag je er een weekje bivakkeren? Als je trouwens tips wilt, ik weet zeker dat er hier NL-ers zijn uit die omgeving die wat tips kunnen geven
Ah ja, 23 juni, langste dag, heksenverbranding!quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:58 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
Nee ik ga dr weer een weekje heen zoals zovaak. denk dat ik er wel 4 a 5 week per jaar zit. al 5 jaar lang
Ik kan de weg er heen wel dromen zeg maar.
vorig jaar in de zomervakantie 3 week lang en toen ook een heksenverbranding mee gemaakt incl veel worsten
Ik kom uit Groningen maar mijn familie is fries. Het verbaast mij dat ik de krant daar nog wel redelijk kan lezen en tv ook nog wel een beetje kan volgen. Maar als ze dan in het echt beginnen te praten dan kan ik dr geen woord meer van verstaan.quote:Op maandag 20 april 2009 13:30 schreef Draz het volgende:
[..]
Ah ja, 23 juni, langste dag, heksenverbranding!
Ik ben niet zo van die volksfeesten, maar het heeft wel wat
Klinkt als een soort lekker vakantiehuis'je' voor je.
Ik weet trouwens niet of je toevallig in Friesland woont, maar ik had gehoord dat Friezen nog aardig met Denen, die aan de westkust wonen, kunnen praten
Ach dat luistert niet zo nauw johquote:Op donderdag 23 april 2009 08:41 schreef TallMan het volgende:
Argh, ik heb er een hekel aan dat een huurwoning bij verlaten geschilderd moet worden achtergelaten. Maarja, 3 maanden huur als borg gooi je ook weer niet graag weg.
om eerlijk te zeggen, denemarken is niet mijn land en zal het ook niet worden.quote:Op donderdag 30 april 2009 08:24 schreef TallMan het volgende:
Maar dan blijft toch de vraag of het bevalt.
in frankrijk moet je 2 jaar je rijbewijs hebben voordat je een auto kan huren, dus daarom vroeg ik mij dat af.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:26 schreef TallMan het volgende:
Nou, euh, gewoon bij een verhuurder lijkt me zo. Rijbewijs uiteraard, creditcard zag ik net dat een vereiste is bij in ieder geval.avis, van de anderen weet ik het niet.
Huurder moet 6 maanden rijbewijs hebben, mocht het in een land zijn uitgegeven met een niet romeins alfabet moet er ook een internationaal rijbewijs in bezit zijn.quote:Kørekort
Lejer skal have haft et gyldigt kørekort til personbil i mindst 6 måneder. Hvis lejer har et kørekort, som er udstedt i et land med et andet alfabet end det romerske (fx arabisk eller hebraisk) skal lejer forevise et internationalt kørekort og det nationale kørekort.
Minimumleeftijd voor het huren van een auto in DK.quote:Minimumsalder
Minimumsalderen for leje af bil i Danmark er:
- 21 år for vans (bilgruppe J, M, N og O)
- 23 år for small, medium og large compact samt medium stationcar (bilgruppe A, B, C og P)
- 25 år for large standard, large stationcar og minibusser (bilgruppe D, E, G og K)
- 28 år for øvrige bilgrupper
heb je geen vriendin dan ?quote:Op maandag 4 mei 2009 10:32 schreef TallMan het volgende:
Hier op het platteland kan ik in ieder geval een flink stuk meer zien dan toen ik nog in Tilburg woonde.
Deze week moet de tuinman komen om onze grond te bewerken en gras te zaaien. 750 m2 klei doorspitten is toch niet echt mijn hobby.
Ja kijk.... dat is dan niet handig, je moet ook geen vrouw nemen maar een vriendin, die eerste denken: ik ben binnen...en die laatste moet je 'graag' blijven houden...quote:Op maandag 4 mei 2009 21:45 schreef TallMan het volgende:
Ik heb een vrouw, en die wil het ook niet doorspitten. Maar als spitten je hobby is laat het ff weten.
Die is er ook geweest ja.. maar nu.. heerlijk:)quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:29 schreef TallMan het volgende:
Gistermiddag is mijn tuin gegrubt. Vandaag is hij gefreest. Morgen wordt hij geegaliseerd en gras gezaaid. Nu maar hopen dat die regen die er na het weekend staat ook komt.
Volgens mij gaan er jaarlijks miljarden kronen daar de grens over. Ik ben ook wel eens gecontroleerd.quote:Op maandag 18 mei 2009 20:21 schreef TallMan het volgende:
En maar hier de grens naar duitsland over rijden om bij de grenswinkels massaal de alcohol in te slaan. Geeft af en toe echt grappige beelden.
- Figuren die 7 traytjes bier mee in de vakantiebus naar huis willen nemen. Als de hele bus dat wil wordt het echt grappig.
- Oude Mercedes die wegreed waarbij de uitlaat over de weg sleepte. En gewoon doorrijden.
- Gezin op weg naar huis van de vakantie, hele auto vol bagage, komen ze bij de auto, kinderen op de achterbank, per kind 3 traytjes op schoot, moeders op de passagiersstoel, die krijgt er nog eens 4 op schoot. En dan aan de reclame bij het nummerbord zien dat de auto waarschijnlijk nog zo'n 250km te gaan heeft.
Echt waar, je zou bijna gaan camperen op zo'n parkeerterrein om die acties.
ik drink niet en rook nietquote:Op maandag 18 mei 2009 20:41 schreef TallMan het volgende:
Het is vanaf de snelweg zo'n 5 km extra rijden, sommige liggen er nog dichter bij. Overigens mocht je er stoppen, doe het wel vroeg op de ochtend of later op de avond. Ik heb het daar echt gezien dat mensen bij de uitgang meeliepen met mensen om bij de auto maar het karretje te kunnen overnemen.
over frisdranken wordt niet gesproken, hoe is dat dan geregeld?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:58 schreef TallMan het volgende:
Beperkingen zijn er ja (bron: belastingsdienst)
In het kort, per persoon.
10l 22+ promille (whisket)
20l 22- promille (sherry/port)
90l Wijn
110l Bier
800stuks sigaretten
200 sigaren
1kg tabak
En met de colaprijzen in DK tov wat het in Duitsland kost kun je met puur frisdrank halen ook makkelijk je benzine eruit halen (ja, afhankelijk van afstand).
En voor het statiegeld dat in Duitsland geheven wordt, daar heb je vrijstelling voor, moet je een exportverklaring voor invullen.
ALS ze beperkingen opgeven is dat in strijd met de europese wetten. Dus ik denk dat er geen beperking isquote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:29 schreef TallMan het volgende:
Waarschijnlijk geen beperking ivm vrij verkeer van goederen binnen de EU.
volgende keer dan maar 2000 liter cola meenemen a 1 euro winst per flesquote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
ALS ze beperkingen opgeven is dat in strijd met de europese wetten. Dus ik denk dat er geen beperking is
Jah, max 1 pallet drank in blikjes per persoon. Ik geloof dat er 104 traytjes van 24 blikjes op zitten, voor die 200lites moet je toch met zijn 3en gaan, 832 liter max per persoon.quote:Fleggaard støtter i alle henseende op omkring bekæmpelsen af illegal grænsehandel.
Derfor kan du som kunde maksimalt købe/bestille 1 palle dåse-drikkevarer pr. pers. hos os.
De beperking is dat je moet kunnen bewijzen dat het voor eigen gebruik is ofzo....quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
ALS ze beperkingen opgeven is dat in strijd met de europese wetten. Dus ik denk dat er geen beperking is
Pfff ik heb zo'n buurman die 2x per week het gras maait, en tussen de heg door de randjes van ons gras probeert mee te nemenquote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:22 schreef TallMan het volgende:
Mijn gras groeit! Ik ga me maar gauw mentaal voorbereiden op het grasmaaien.
@Draz: Is natuurlijk je eigen schuld dat je op dat duivelseiland gaat wonen.
zo zijn wij ook naar denemarken geweestquote:Op dinsdag 19 mei 2009 20:12 schreef TallMan het volgende:
Ik geloof dat er overigens wel wat grenswinkels zijn die je beperken in de hoeveelheid.
[..]
berekening
oke dankjequote:Op woensdag 27 mei 2009 09:36 schreef Draz het volgende:
[..]
Oh, en ik blame m'n vriendin! Ik trok bij haar in... als zij nu niet hier had gewoond, woonde ik hier nu ook niet
@psv-gomes
Typisch Deens bier: Tuborg (de Heineken van Denemarken), Carlsberg (nog steeds uilepis) en Royal Export, de enige die voor mij nog te drinken is
Geen idee of er Deense wijn is... Gammel dansk is een soort bitter. Typisch Deens, maar ik vind het maar niks... geef mij maar een Schotse whiskey
Maar als je je uitschrijft in Nederland heb je toch voor die uitgeschreven jaren geen recht meer op AOW etc.? Ik heb ongeveer een budget van EUR 1000-1100/maand. Dat zal mijn kosten toch wel dekken (uitgaande van EUR600 huisvestingskosten?)quote:Op woensdag 3 juni 2009 13:57 schreef TallMan het volgende:
Als inwoner betaal ik in ieder geval geen zorgverzekering (buiten dan een aanvullende die ik heb), hoe het zit voor tijdelijke situaties met studenten durf ik niet te zeggen.
Als je je uitschrijft in NL lijkt het me niet dat je daar nog verzekerd moet zijn. Als je je inschrijving in NL bij de gemeente handhaaft zal je lijkt me wel je NLse verzekering moeten aanhouden.
Overigens moet je er van uitgaan dat veel dingen in DK duurder zijn (boodschappen, uitgaan). Weet je waar je die kamer zou krijgen, locatie, grootte etc?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |