Als je echt gaat emigreren, moet je je uitschrijven in NL (en dus verzekering opzeggen) en hier in DK een nieuwe nemen. Maar dat gaat eigenlijk altijd via de werkgever naar mijn weten.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:00 schreef umbeco het volgende:
Omdat ik overweeg om voor een jaar of vijf naar Denemarken te gaan nog een paar vragen:
- Moet je in NL verzekerd blijven voor ziektekosten of kun je dat overzetten naar denemarken?
Ik heb mijn Nederlandse auto ingevoerd in Denemarken. Dure bedoeling, maar auto's zijn over het algemeen razend duur hier. Ik had een financieel plaatje gemaakt, hoeveel het me zou kosten als ik de auto in NL zou verkopen, en een nieuwe hier in DK zou kopen tegenover de auto in te voeren en kijken hoeveel hij dan hier waard is. Het zal per auto verschillen, maar bij mijn auto was het bijna om het even. Ik woonde al in DK, en besloot uit praktische redenen de auto in te voeren. De invoerprocedure in niet super lastig, de auto moet echter gekeurd worden (toldsyn) voor invoer, soort APK. Daarna ga je via de overheid (skat) een procedure starten, waarbij ze de waarde van de auto gaan bepalen, en daarmee ook het bedrag dat je moet betalen (soort Nederlandse BPM). Eventuele meer info kan ik je geven als je meer wilt weten.quote:- Ik heb nog geen auto, is het handig deze in NL al te kopen of pas één als ik in denemarken ben?
Paspoort is voldoende. Het land behoort bij de EU, en daardoor is de registratie relatief eenvoudig. Je moet echter persoonlijk naar de statsambt, en daarbij moet je aan kunnen tonen dat je over een geldige vorm van inkomsten gaat hebben. Anders mag je maar 3 maanden verblijven hier.quote:- Moet je bij registratie in denemarken inderdaad een geboortecertificaat meenemen? Of is je paspoort voldoende?
Netop.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:40 schreef TallMan het volgende:
Naar de statsambt om een verblijfsvergunning aan te vragen, heb je voldoende eigen geld (+/- 70000 dkk) krijg je em, of als je een arbeidscontract kunt overleggen krijg je hem ook.
Met de verblijfsvergunning naar de gemeente en inschrijven. Daarmee ben je ook meteen ziektekosten verzekerd.
Daar heeft de werkgever niets mee te maken. Vaak zit er wel in collectieve pensioensregelingen een aanvullende ziektekosten verzekering die bijvoorbeeld een behandeling in een privekliniek dekt.
Nice! 30euro/m2 is echt niksquote:Op vrijdag 30 januari 2009 13:21 schreef TallMan het volgende:
Je kunt hier in Sønderjylland ook nog bouwgrond kopen voor rond de 30 euro/m2. Ik ben dan ook bezig een huis te bouwen
Hmm... voor het geld waar ik mijn Opel Corsaatje van 8 jaar oud kocht, kon ik in NL een Mercedes of BMW kopen... dus dat ben ik niet helemaal met je eens. Autos zijn hier duur, punt. Niet relatief in tot wat je verdient maar in het algemeen. Alleen is iedereen er aan gewend en krijg je gemakkelijker een grotere lening.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 19:42 schreef bendk het volgende:
Auto's zijn hier duur, maar dat is relatief, als je namelijk inruilt krijg je verhoudingsgewijs een hoger bedrag voor je inruil auto. De eerste aanschaf is wel hoger...
Gebruikte auto, een jaar of 10 of zo, is wel te vergelijken met nl.
Mijn huidige auto is bijna 2x zoveel waard geworden. Klinkt raar, maar ik heb dan ook een redelijke som aan invoer moeten betalenquote:Op maandag 2 februari 2009 09:04 schreef Keksi het volgende:
[..]
Hmm... voor het geld waar ik mijn Opel Corsaatje van 8 jaar oud kocht, kon ik in NL een Mercedes of BMW kopen... dus dat ben ik niet helemaal met je eens. Autos zijn hier duur, punt. Niet relatief in tot wat je verdient maar in het algemeen. Alleen is iedereen er aan gewend en krijg je gemakkelijker een grotere lening.
Deze zijn dus voor vervoer van 2 personen. Hierin heb je ook nog het onderscheid tussen de versie waarover wel BTW is betaald en de versie waarbij dat niet is gedaan. Deze laatste versie is dus alleen te gebruiken voor werk, niet prive.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 09:26 schreef Draz het volgende:
Er zijn zogenaamde 'gule plader', gele platen, die vergelijkbaar zijn met het grijze kenteken in Nederland.
Let wel dat is als je op het platteland wilt wonen, zodra je ergens in een stad wilt wonen zijn ook daar de prijzen hoger dan in NL. Mijn huur bijv is E900/mnd voor 68m2 in Aarhus.quote:Op woensdag 4 februari 2009 17:58 schreef bendk het volgende:
De huizenprijzen bv, heb een woonboerderij (nedlag landbrug) gekocht, woonhuis 150 m3, stallen, grote schuur (tennisveld) grote gierput: nu als zwembad en dubbele garage op 15.000 m2 grond, prijs E.135.000,--
Die leeftijd heb ik nog niet bereiktquote:Op donderdag 5 februari 2009 10:27 schreef bendk het volgende:
het is dus een vrije keuze, geld wegbrengen of overhouden en smorgens begroet worden door de vossen en overdag jagen op de reeen of duur vlees kopen in plastic verpakking in een supermarkt.
Denemarken barst van de schitterende ongerepte natuur, daar kies ik voor...
Jeg har heldigvis overlevet den...quote:
Bij de concurrent gingen er 400 banen in de productie, ben benieuwd hoe dat bij ons gaat. Productie is wellicht overstaffed maar administratie is understaffed... Ben alleen benieuwd of het mgt zich dat realiseert.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 15:06 schreef Draz het volgende:
[..]
Jeg har heldigvis overlevet den...
Wel 350 'slachtoffers' bij Danske Bank. Flinke impact, al viel het nog mee binnen mijn afdeling.
Dat is altijd de grote vraag... ik hoop voor je dat het allemaal mee gaat vallen.quote:Op maandag 9 februari 2009 09:06 schreef Keksi het volgende:
[..]
Bij de concurrent gingen er 400 banen in de productie, ben benieuwd hoe dat bij ons gaat. Productie is wellicht overstaffed maar administratie is understaffed... Ben alleen benieuwd of het mgt zich dat realiseert.
Grijs en droog hierquote:Op dinsdag 10 februari 2009 12:36 schreef TallMan het volgende:
Sneeuw
(precies als de buitenmuren metselen op de planning staat, zal deze week wel niet lukken)
quote:Op vrijdag 13 februari 2009 18:21 schreef bendk het volgende:
vanmorgen 20 cm, heb een foto reportage gemaakt.
weet helaas niet hoe ik hier eea moet plaatsen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |