abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64766477
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 11:58 schreef TallMan het volgende:

[..]

In ieder geval een stuk beter dan de Limburgers van Scandinavië, dat zijn de Zweden namelijk .
Drenthen, Groningers, maar toch niet de Limburgers, nee toch????
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Moderator woensdag 7 januari 2009 @ 13:23:07 #52
45833 crew  Fogel
pi_64766987
Ik vind het te ver gaan om Zweden Limburgers te noemen, dat hebben de Limbos niet verdiend. De Zweden zijn de Belgen van Scandinavië.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_64767317
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 13:23 schreef Fogel het volgende:
Ik vind het te ver gaan om Zweden Limburgers te noemen, dat hebben de Limbos niet verdiend. De Zweden zijn de Belgen van Scandinavië.
  woensdag 7 januari 2009 @ 14:22:05 #54
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_64769330
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 13:23 schreef Fogel het volgende:
Ik kom oorspronkelijk van dichtbij België vandaan, dit vind ik dan weer niet dat de belgen verdiend hebben.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_64777441
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:09 schreef Draz het volgende:
in de buurt van mij (Rødovre)
Ik zal zwaaien als ik er zometeen doorheen rijd in de S-trein.
  donderdag 8 januari 2009 @ 09:32:24 #56
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_64800474
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 17:16 schreef chibibo het volgende:

[..]

Ik zal zwaaien als ik er zometeen doorheen rijd in de S-trein.
Hehe op doorreis of woon je er ook in de buurt?

Ik woon echter in het noorden van Rødovre, meer bij Islev in de buurt Ook al werk ik in Høje Taastrup, nog is het niet echt effectief om met de S-tog van huis naar werk te gaan. Pak gewoon de auto dus
Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
pi_64803810
Denemarken

in de zomer weer naar Roskilde (en Kopenhagen)
pi_64860357
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 18:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Denemarken en NL behoren wel tot de crimineelste EU landen
Recente cijfers: plm 75% van de mensen die in de gevangenis zitten zijn niet-denen, 50% daarvan zijn asielzoekers.
Recentelijk nog 2 buitenlanders door de rechter denemarken uitgezet die hier al jaren en jaren woonden, berovingen e.v.

Denemarken als land is niet crimineel, integendeel...
nothing will change without a rebel
pi_64935381
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 09:32 schreef Draz het volgende:
Hehe op doorreis of woon je er ook in de buurt?
Geen van beide op dit moment.

Ik werk in Brøndby en reis elke dag op en neer vanuit een hotel in de binnenstad, dus daarom kom ik langs Rødovre. Vanaf april ga ik trouwens ook in Høje Taastrup werken - nog meer reistijd dus.

Ik ben nu op zoek naar woonruimte; het liefst in (de buurt van) de binnenstad, maar dat is natuurlijk behoorlijk prijzig. Ik hoop dat ik na het betalen van de 'kale' huur zo'n 12.000 kronen per maand kan overhouden voor de rest (gas/water/licht, OV, boodschappen, kleren, stappen, sparen, etc.), maar ik kan niet echt beoordelen of dat voldoende is voor een persoon om een beetje comfortabel te leven. Zowel bij mijn Deense collega's als op internet is het lastig hierover duidelijkheid te krijgen! Misschien dat jij hierover iets zou kunnen zeggen?
pi_64938865
quote:
Op maandag 12 januari 2009 00:23 schreef chibibo het volgende:

[..]

Geen van beide op dit moment.

Ik werk in Brøndby en reis elke dag op en neer vanuit een hotel in de binnenstad, dus daarom kom ik langs Rødovre. Vanaf april ga ik trouwens ook in Høje Taastrup werken - nog meer reistijd dus.

Ik ben nu op zoek naar woonruimte; het liefst in (de buurt van) de binnenstad, maar dat is natuurlijk behoorlijk prijzig. Ik hoop dat ik na het betalen van de 'kale' huur zo'n 12.000 kronen per maand kan overhouden voor de rest (gas/water/licht, OV, boodschappen, kleren, stappen, sparen, etc.), maar ik kan niet echt beoordelen of dat voldoende is voor een persoon om een beetje comfortabel te leven. Zowel bij mijn Deense collega's als op internet is het lastig hierover duidelijkheid te krijgen! Misschien dat jij hierover iets zou kunnen zeggen?
Ik woonde op een gegeven moment bij Ny Kongensgade en Colbjørnsensgade, verdiende toen na belasting 16000kr en betaalde ongeveer 6500 aan huur en andere woonlasten voor 50m2. Kon van de overgebleven 9500kr erg goed leven, had zelfs een LAT-relatie en pendelde veel heen en weer tussen Kbh, Hamburg en Nederland. Het enige waar ik geen geld voor had waren kleren... Had weliswaar geen auto (maar dat is ook niet nodig als je alleen maar in Kbh moet zijn), alleen een fiets. Dus het is zeker mogelijk.
Danmark: more usefull every day!
  maandag 12 januari 2009 @ 16:40:55 #61
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_64954682
Mijn getallen liggen zo rond die van Keksi. 16000kr maandelijks (beginloon), 5000kr huur kaal. M'n vriendin haalt natuurlijk ook nog wat binnen, al is dat minder dan ik.
Wij hebben een rijtjeshuis van 85m2, excl. kelder, in Rødovre dan. Allemaal prima te betalen, al heb ik wel een auto (geïmporteerd uit NL, ja dat is duur). De auto kost nog het meeste. 3000kr belasting per kwartaal, 7000kr verzekering per jaar (en heb nog korting als medewerker Danske Bank) en aankoop natuurlijk (persoonlijke lening) plus benzine. Gelukkig rij ik niet superveel, kan me alleen niet indenken om zonder auto te zitten!

Zonder auto is het allemaal heel goed te bekostigen, zeker als ik me bedenk dat m'n vriendin eerste bij Vesterbrogade woonde, en hetzelfde betaalde qua huur, met oppervlakte van 75m2. Ze zat er wel relatief goedkoop, dus nu zal de huur iets hoger zijn.

Waarschijnlijk heb je het al ontdekt, maar boodschappen zijn gauw 150% qua prijzen, in vergelijking met NL

Waar in Høje Taastrup ga je werken?
pi_64958706
Bedankt allebei! Geeft toch wat meer zekerheid en rust met betrekking tot het maandelijkse budget. Ik kreeg vandaag te horen dat m'n werkgever bereid is bij te dragen aan de aanbetaling van het apartement dat ik op het oog had, dus dat scheelt ook weer een een stuk. Nu nog proberen wat van de huurprijs af te snoepen (want we blijven tenslotte Nederlanders) en dan kan de verhuizing beginnen.
quote:
Op maandag 12 januari 2009 16:40 schreef Draz het volgende:
Waar in Høje Taastrup ga je werken?
Bij een van de bedrijven op het Transport Center. De naam noem ik hier liever niet, maar zoveel bedrijven zitten daar natuurlijk niet.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 09:36:28 #63
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_64979953
Selv tak og god fornøjelse

Ik denk dat je reistijd trouwens beter of hetzelfde blijft, want er gaat een Intercity (IC) direct van Hovedbanegård naar Høje Taastrup, naast de gewone S-tog natuurlijk. Die eerste is volgens mij sneller hier (Høje Taastrup), dan de S-tog in Brøndby.
www.dsb.dk
pi_64985282
quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:30 schreef bendk het volgende:

[..]

Ja dat wil ik wel. Dat gedeelte valt onder het gebied V-Jylland. (west jylland). Daar -whide sande- zijn veel campings alsmede veel -mooie- zomerhuisjes van denen, duitsers en ook nederlanders. DK heeft een rem gezet op de aankoop van zomerhuisjes door buitenlanders.
Veel denen hebben een zomerhuisjes, het is een soort levenswijze.

In dat gebied zal het wel wat drukker zijn dan normaal daar het wel een vakantiegebied is. Wil je echt mooie delen van V-Jylland zien dan moet je dat een beetje ontdekken in de driehoek Skjern-Ringkobing-Holstebro. Veel bossen en ruime stille stranden en er is genoeg te doen. De plaatselijke VVV weet veel.
De bevolkingvan V-Jylland is traditioneel ingesteld, vriendelijk en behulpzaam. Het is een bedrijvig -maar dat zie je niet door de ruimte die het daar heeft- en een economisch gezond gebied. Het werkeloosheid% is 1,.2 %. DK heeft een zeeklimaat en dat is prettig in een warme zomer er is vaak een licht briesje voor de verkoeling.

De Å is een riviertje die door DK loopt, veel zalm
Dat riviertje loopt ook bij Skjern. Kanovaren wordt veel gedaan.

Tot zover maar even, ben over 1 week weer bereikbaar. Moet naar NL toe
wat moet je écht gezien hebben in dat gebied? wat raad je aan?

hoe is trouwens het openbaar vervoer? is alles makkelijk te bereiken.
Wat zijn de grote steden in dat gebied?
pi_65018409
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 12:20 schreef psv-gomes het volgende:

[..]

wat moet je écht gezien hebben in dat gebied? wat raad je aan?

hoe is trouwens het openbaar vervoer? is alles makkelijk te bereiken.
Wat zijn de grote steden in dat gebied?
Het OV in die regio is euhm... schaars. Er loopt een trein, er rijden een paar bussen, de meeste met een 1x per uur regeling. De grote steden en en rond Hvide Sande zijn Ringkøbing, Skjern, Holsterbro, Herning en wat verder liggen Esbjerg en Silkeborg. Ik denk,nee weet bijna zeker, dat je of een goede fiets of een auto nodig gaat hebben. Auto huren in DK is ENORM duur, het is goedkoper om hier zelf naar toe te rijden. Liften kan overigens ook wel, het is hier heel veilig.
pi_65018429
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:36 schreef Draz het volgende:
Selv tak og god fornøjelse

Ik denk dat je reistijd trouwens beter of hetzelfde blijft, want er gaat een Intercity (IC) direct van Hovedbanegård naar Høje Taastrup, naast de gewone S-tog natuurlijk. Die eerste is volgens mij sneller hier (Høje Taastrup), dan de S-tog in Brøndby.
www.dsb.dk
Betaal je niet extra voor de IC/Lyn reis binnen het s-tog gebied? Anders kan je de stoptrein richting Næstved of Roskilde nemen, die stoppen hoogstens 1 of 2 keer tussen Kbh en Høje Taastrup.

Btw, zorg dat je dicht in de buurt van een grote Netto komt te zitten. Die winkels zijn geweldig, het fruit/groente zijn beter dan de fakta. Het vlees is net zo slecht/goed. Openingstijden zijn ok, en de bevoorrading is vaak goed in orde.
  woensdag 14 januari 2009 @ 09:45:40 #67
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65019688
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:53 schreef Keksi het volgende:

[..]

Betaal je niet extra voor de IC/Lyn reis binnen het s-tog gebied? Anders kan je de stoptrein richting Næstved of Roskilde nemen, die stoppen hoogstens 1 of 2 keer tussen Kbh en Høje Taastrup.

Btw, zorg dat je dicht in de buurt van een grote Netto komt te zitten. Die winkels zijn geweldig, het fruit/groente zijn beter dan de fakta. Het vlees is net zo slecht/goed. Openingstijden zijn ok, en de bevoorrading is vaak goed in orde.
Even kwaliteit van het vlees in die winkels aangegeven

Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee van extra kosten voor de IC op een S-tog lijn. Ik weet alleen dat ze andere sporen hebben, beetje Utrecht-Amsterdam principe
Ik heb eenmaal dat traject gereisd, en toen 'gewoon' het aantal zones 'gestempeld'.

Netto is inderdaad de goedkopere winkel, met prima producten, al is de groente en het vlees van mindere kwaliteit dan bijvoorbeeld Føtex. Ik vind de Netto alleen super onlogisch (en irritant) qua indeling van producten. Zoek me af en toe een ongeluk voor iets. Ik prefereer Netto voor de dagelijkse boodschappen, en voor het specialere spul bv Superbrugsen of Irma, en Føtex als laatste optie.

Tip: als je van koffie houdt, neem een Senseo apparaat mee ze verkopen de pads hier, alleen de Irma niet. Die aanmaak-koffie die de meeste Denen drinken is niet om te zuipen! (persoonlijke mening) Mijn Deense vriendin wil tegenwoordig ook niks anders meer dan Senseo.
pi_65030632
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:53 schreef Keksi het volgende:
Dat is voor mij nog steeds een raadsel. Ik heb lange tijd met de IC heen en weer gependeld tussen Centraal Station en Høje Taastrup, en ben ook regelmatig gecontroleerd, maar ik ben slechts eenmaal gevraagd om bij te betalen (20 kronen, geloof ik). Er zal vast een reden voor zijn dat het de ene keer niet moet en de andere keer wel, maar ik heb geen idee of dit afhangt van het tijdstip of van het humeur van de conducteur.
  Moderator woensdag 14 januari 2009 @ 15:15:51 #69
45833 crew  Fogel
pi_65031882
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 09:45 schreef Draz het volgende:

[..]

Tip: als je van koffie houdt, neem een Senseo apparaat mee ze verkopen de pads hier, alleen de Irma niet. Die aanmaak-koffie die de meeste Denen drinken is niet om te zuipen! (persoonlijke mening) Mijn Deense vriendin wil tegenwoordig ook niks anders meer dan Senseo.
Als je van koffie houdt, drink je geen senseo...
Ik kan me de smaak van Deense koffie niet herinneren, dus het zou kunnen dat het nog slechter smaakt, maar senseo koffie noemen .... .
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_65041717
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:15 schreef Fogel het volgende:

[..]

Als je van koffie houdt, drink je geen senseo...
Ik kan me de smaak van Deense koffie niet herinneren, dus het zou kunnen dat het nog slechter smaakt, maar senseo koffie noemen .... .
Ik weet niet hoe het zit met de Noorse koffie, of Deense, maar de Zweedse koffie is dus niet te zuipen. Dus hier staat ook een senseo-apparaat in de keuken. ALLE Nederlandse koffie is beter dan het Zweedse slootwater
pi_65058632
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:13 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het zit met de Noorse koffie, of Deense, maar de Zweedse koffie is dus niet te zuipen. Dus hier staat ook een senseo-apparaat in de keuken. ALLE Nederlandse koffie is beter dan het Zweedse slootwater
Deense koffie is wel goed, zolang we het over Merrild (DE) hebben. De rest is toch een stukje minder. Moet wel bekennen dat ik een Senseo heb, drink te weinig koffie in m'n eentje om een normaal apparaat te rechtvaardigen.
pi_65058642
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:48 schreef chibibo het volgende:

[..]

Dat is voor mij nog steeds een raadsel. Ik heb lange tijd met de IC heen en weer gependeld tussen Centraal Station en Høje Taastrup, en ben ook regelmatig gecontroleerd, maar ik ben slechts eenmaal gevraagd om bij te betalen (20 kronen, geloof ik). Er zal vast een reden voor zijn dat het de ene keer niet moet en de andere keer wel, maar ik heb geen idee of dit afhangt van het tijdstip of van het humeur van de conducteur.
De DSB verdient bakken met geld, met te laat zijn. Die doen echt niet moeilijk over die 20kr die je extra moet betalen.
pi_65059056
1
2
3
4
wat moet je écht gezien hebben in dat gebied? wat raad je aan?

hoe is trouwens het openbaar vervoer? is alles makkelijk te bereiken.
Wat zijn de grote steden in dat gebied?

Ga eens naar:

+Ringkøbing, prachtig -zeer oud- stadje met veel historie
+Søndering -vlakbij Ringkøbing- Ieder jaar wordt er tientallen zandsculpturen gebouwd door internationale kunstenaars, zeer mooi allemaal
+veel musea in de driehoek -zie mijn eerdere tekst-
+Esbjerg, daar staan meeeetershoge beelden aan de kust, de 3 wachters. De stad heeft een leuk centrum
+de stranden langs de kust zijn mooi voor lange wandelingen
+trek vooral de dorpsjes in, daar vind je vooral de oorsprong van denemarken en haar gastvrije en fijne bewoners
+kijk eens in telefoongids naar een nederlandse naam bij je in de buurt, zeer waarschijnlijk een nl boer en ga er eens een kijkje nemen, dat vinden ze leuk
+openbaar vervoer is ok
+ga in dk zoveel mogelijk fietsen om te genieten van de deense aardige mensen en de natuur
+99% spreekt engels, tip is, zeg dat je uit Holland komt !
+neem een klein woordenboekje mee
+ er rijden tussen nederland en denemarken nachtbussen en nachttreinen, je betaalt iets van 40 euro -dacht ik- voor een kaartje. Misschien kun je met de trein ook je fiets meenemen.
+ veel plezier en ontdekkingen toegewenst
  Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 09:43:26 #74
45833 crew  Fogel
pi_65060462
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:13 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Het Zweedse Löfbergs Lilla is best goed te drinken (we hebben dat op het werk, in een volautomaat waar je hele koffiebonen in gooit). Het Noorse Evergood (en vooral dark roast) is goed te drinken, maar er zijn inderdaad ook veel koffiemerken die je bijna niet weg krijgt.
Senseo vind ik slappe hap, zelfs al zet ik het met 2 pads dark roast voor 1 kop (mijn ouders hebben zo'n ding).
Thuis maal ik zelf bonen (meestal Malabar Monsooned.van Friele) net voordat ik koffie zet, en dat is zelfs voor 1 kop niet teveel moeite!
  donderdag 15 januari 2009 @ 10:01:24 #75
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65060961
Het is maar wat je gewend bent

Ik kreeg aan het begin van die aanmaakkoffie voorgeschoteld, waar vaak de laatste slok alleen maar uit drap bestaat...

Tips van mijn kant:
- Ga niet de grote stad in, daar lijkt het heel veel op de Nederlandse (rand)stad. Alleen bepaalde gebouwen, plekken of wijken kunnen mooi/gezellig zijn. Zoals Nyhavn & Christianshavn in Kopenhagen.
- Rij een stuk van de Margueritruten, 3500km lange toeristische route door Denemarken.
- Ga de kleinere winkels in, de mensen zijn daar heel vriendelijk.
- Geniet van het glooiende, stille landschap van dit land.
  Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 10:09:12 #76
45833 crew  Fogel
pi_65061194
pi_65416480
Ikke ga binnenkort even op vakantie daar Lego land Maar hoe zijn de mensen daar en de jeugd?Waar moet je rekening mee houden?
pi_65426209
Als je naar Legoland gaat dan kom je vooral in de toeristische wereld terecht, dus meer buitenlanders dan denen. De wijde omgeving is erg mooi. Er ligt daar ook een vliegveld, Billund.
pi_65445407
Maar gewoon ergens anders in Denemarken hoe is dat daar dan?
  dinsdag 27 januari 2009 @ 14:44:32 #80
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65455921
Wart zoek je? Rust (West Jutland is vrij rustig) of meer drukte (Århus, of natuurlijk Kopenhagen)?
pi_65478873
Denemarken is gewoon een relaxt tof land.
pi_65480114
Denemarken is rust, ruimte en menselijke beschaving
pi_65483033
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 07:27 schreef bendk het volgende:
Denemarken is rust, ruimte en menselijke beschaving
Ohhh tegenovergestelde van Nederland dus
  woensdag 28 januari 2009 @ 11:34:10 #84
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65485556
Ik hoef maar 10 minuten te rijden en ik ben in een heel andere wereld, en dat vanuit een buitenwijk van Kopenhagen
Maak er iets meer dan een uurtje van en ik ben voorbij Helsingborg in Zweden, waar het nog rustiger is!
pi_65485671
Hoe zijn mensen daar dan????????
pi_65489258
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:37 schreef Achmed666 het volgende:
Hoe zijn mensen daar dan????????
http://fredalanmedforth.b(...)utzgeld-muslime.html

Misschien is dit een antwoord uit de werkelijkheid.
pi_65501212
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 08:26 schreef bendk het volgende:

[ code verwijderd ]

Ga eens naar:

+Ringkøbing, prachtig -zeer oud- stadje met veel historie
+Søndering -vlakbij Ringkøbing- Ieder jaar wordt er tientallen zandsculpturen gebouwd door internationale kunstenaars, zeer mooi allemaal
+veel musea in de driehoek -zie mijn eerdere tekst-
+Esbjerg, daar staan meeeetershoge beelden aan de kust, de 3 wachters. De stad heeft een leuk centrum
+de stranden langs de kust zijn mooi voor lange wandelingen
+trek vooral de dorpsjes in, daar vind je vooral de oorsprong van denemarken en haar gastvrije en fijne bewoners
+kijk eens in telefoongids naar een nederlandse naam bij je in de buurt, zeer waarschijnlijk een nl boer en ga er eens een kijkje nemen, dat vinden ze leuk
+openbaar vervoer is ok
+ga in dk zoveel mogelijk fietsen om te genieten van de deense aardige mensen en de natuur
+99% spreekt engels, tip is, zeg dat je uit Holland komt !
+neem een klein woordenboekje mee
+ er rijden tussen nederland en denemarken nachtbussen en nachttreinen, je betaalt iets van 40 euro -dacht ik- voor een kaartje. Misschien kun je met de trein ook je fiets meenemen.
+ veel plezier en ontdekkingen toegewenst
dankje voor de tips.

zijn ze trouwens erg blij met nederlanders dan
  donderdag 29 januari 2009 @ 09:40:26 #88
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65518620
Over het algemeen is de relatie tussen Denen en Nederlanders gewoon goed. Hoe dit komt weet ik niet, maar Denen hebben een bepaalde sympathie voor Nederland.
pi_65518708
Ik rij binnenkort eens naar Denemarken voor een paar dagen. Hoeveel staat de benzine daar ongeveer (dat ik weet of ik nog in duitsland moet tanken of in denemarken)?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_65519742
Hey hey!

Ik ga dus mijn vriendin opzoeken in Kopenhagen, ik woon zelf in Shannon (Ierland) en hier hebben ze alleen directe vluchten naar Billlund voor de mooie prijs van 10 euro oid.

Wat is de beste manier om van Billund naar Kopenhagen te gaan? Of de goedkoopste?

Alle hulp is welkom Thanks.
  donderdag 29 januari 2009 @ 10:29:55 #91
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65520080
Trein vanaf Vejle naar Kopenhagen kost je zo'n 300 dkk (40 euro) en kost je zo'n 2 uur. Bus van vliegveld naar Vejle duurt zo'n 45 minuten. Prijs durf ik je zo niet te zeggen daarvoor.

Auto huren kost je in ieder geval al meer en dan heb je nog de tol op de storebælt.

Je kunt op www.dsb.dk (deense NS) de route berekenen, dat kan helaas niet op de engelse versie van de site. Denk eraan bij vertrekpunt Billund Lufthavn in te geven ipv. alleen Billund. (Bestemming København)

@Atmozz, benzine wisselt hier behoorlijk van dagdeel naar dagdeel. Als je naar Jutland gaat zit er bij de afrit naar Sønderborg 5 km DK in een UnoX die meestal vrij scherp geprijst is. Ik heb pas nog getankt voor 8 dkk (1,07 ongeveer) maar hij kan ook makkelijk op 8.80 staan (1,17).

Prijzen als je richting Kopenhagen gaat vanaf Puttgarten weet ik echt niet.
  donderdag 29 januari 2009 @ 10:35:11 #92
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65520272
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 09:40 schreef Draz het volgende:
Over het algemeen is de relatie tussen Denen en Nederlanders gewoon goed. Hoe dit komt weet ik niet, maar Denen hebben een bepaalde sympathie voor Nederland.
Denk ook dat het een beetje hetzelfde is als wanneer een Deen in NL duits gaat spreken, moeten we ook niets van hebben tot ze melden dat ze deen zijn, dan is het ineens geen probleem meer. Stukje gebrek aan vertrouwen in onze taal als we denken met een native speaker te makken te hebben misschien ? Misschien dat de uitspraak van engels door nederlanders teveel op engels als door duitsers gesproken lijkt, stukje afkeer nog ?
pi_65520429
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 10:29 schreef TallMan het volgende:
@Atmozz, benzine wisselt hier behoorlijk van dagdeel naar dagdeel. Als je naar Jutland gaat zit er bij de afrit naar Sønderborg 5 km DK in een UnoX die meestal vrij scherp geprijst is. Ik heb pas nog getankt voor 8 dkk (1,07 ongeveer) maar hij kan ook makkelijk op 8.80 staan (1,17).
beiden vrij laag dus, ik had gevreesd (omdat denemarken als duur aangeschreven staat) dat het daar richting de 1.5 per liter ging zijn, dan is een tankje volgooien wel ff beter in duitsland

Eindbestemming van me is Odensee, vind alleen geen info over eventueel bruggen waar ik tol moet betalen & over moet. Volgnes mijn gps niets, maar ik betrouw die niet 100%
  donderdag 29 januari 2009 @ 10:56:24 #94
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65520949
Laag, mwah. Ik had begin januari nog getankt voor 7,03 dkk (0,94 euro), dan vind ik een steiging van meer dan 20 eurocent in nog geen 4 weken toch vrij ruim. Overigens is het hier in de buurt (Zuid jutland, dichtbij duitsland) vaak zo dat de benzineprijzen rond 10 uur 's ochtend omhoog gaan en dan weer gaan zakken.
Dus behalve als je heel vroeg rijdt mag je toch wel rekenen op een 8,50 dkk rond de tijd dat je gaat tanken. (voorbehoud voor wanneer je precies gaat en wat de benzine dan doet uiteraard). Normaal mag je rekenen dat benzine hier goedkoper is dan in Duitsland en in Nederland.

Richting Hamburg, daar door naar Flensburg, grens over (5km later tanken*), E45 door naar Kolding
en dan E20 volgen naar Odense, geen tol op de hele route.

* Afrit Sønderborg, bovenaan afrit rechtsaf, rotonde eerste afslag en je bent meteen bij de tank, ik kan er overigens gewoon met mijn postbank bankpas tanken (onbemande pomp).

[ Bericht 72% gewijzigd door TallMan op 29-01-2009 11:01:52 ]
pi_65521388
hm juist, niet aan gedacht, ze aanvaarden daar geen euro's... Dan toch maar tanken in duitsland, anders moet ik nog omrekeningskosten betalen ook.
  donderdag 29 januari 2009 @ 11:28:33 #96
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65522010
Visa rekent met een wisselkoers dat benzine op 8,80 dkk je 1,18 kost (worst case). In Duitsland rekent Aral 1,159 per liter. Dat is dan bij benzinestations NIET aan de snelweg. Aan de snelweg mag je er snel 4 ct. bijtellen. Best case betaal je zeg een 8,20 per liter (1,10).

Tank zo'n 50 liter ofzo, kan je dus 5 euro schelen. Ja, het blijft stiekem op het geheel beetje geneuzel in de marge.
  donderdag 29 januari 2009 @ 15:34:38 #97
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65531648
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 10:29 schreef TallMan het volgende:

Prijzen als je richting Kopenhagen gaat vanaf Puttgarten weet ik echt niet.
Die weet ik wel.

In vergelijking met Duitsland is het bijna hetzelfde. Over het algemeen iets goedkoper dan in Nederland.
Zoals TallMan al zegt, de prijzen verschillen hier per dagdeel. Ik heb al meerdere keren gehad, dat ik in de middag dacht dat ik beter in de ochtend had kunnen tanken. De prijzen zijn onder de 8 DKK geweest voor Euro 95, maar staan momenteel tussen de 8,00 en 8,80 DKK. Dit is aan de rand van København, en dus niet veel hoger dan in Jylland. Op sommige plekken zitten veel tankstations bij elkaar, en die concurreren dan lekker, zoals op Roskildevej van Roskilde uit København in, rondom de voorsteden Albertslund en Glostrup / Rødovre. Daar wil ik nog weleens gebruik van maken.

Ook hier zit er verschil tussen tankstations langs de snelweg, in een dorp, bemand of onbemand. Bij de laatste kun je met Visa betalen, en ook Maestro geloof ik, maar dat werkt niet altijd even goed.
  donderdag 29 januari 2009 @ 15:38:31 #98
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65531798
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 10:40 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Eindbestemming van me is Odensee, vind alleen geen info over eventueel bruggen waar ik tol moet betalen & over moet. Volgnes mijn gps niets, maar ik betrouw die niet 100%
Als je via Jylland (Kolding etc.) rijdt richting Odense, heb je geen tolbrug(gen).
Eventuele grote brug (Storebælt) in de buurt, tussen Fyn en Sjælland is te vinden op Storebælt.dk.
pi_65540755
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 09:40 schreef Draz het volgende:
Vanzelfsprekend vragen Denen mij wel eens waarom ik naar Denemarken ben geemigreerd.

Mijn antwoord is dat Denemarken rust heeft, meer ruimte en de Denen meer hebben respect voor mensen dan in nederland.
Je krijgt dan bijna een applaus, want dat is namelijk ook zo en voor een Deen is dat laatste belangrijk, hun cultuur zullen ze niet verloochenen.
Ze zijn zeer sociaal maar gelijktijdig ook individueel ingesteld.
pi_65557447
Omdat ik overweeg om voor een jaar of vijf naar Denemarken te gaan nog een paar vragen:

- Moet je in NL verzekerd blijven voor ziektekosten of kun je dat overzetten naar denemarken?
- Ik heb nog geen auto, is het handig deze in NL al te kopen of pas één als ik in denemarken ben?
- Moet je bij registratie in denemarken inderdaad een geboortecertificaat meenemen? Of is je paspoort voldoende?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')