Drenthen, Groningers, maar toch niet de Limburgers, nee toch????quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:58 schreef TallMan het volgende:
[..]
In ieder geval een stuk beter dan de Limburgers van Scandinavië, dat zijn de Zweden namelijk.
quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:23 schreef Fogel het volgende:
Ik vind het te ver gaan om Zweden Limburgers te noemen, dat hebben de Limbos niet verdiend. De Zweden zijn de Belgen van Scandinavië.
Ik kom oorspronkelijk van dichtbij België vandaan, dit vind ik dan weer niet dat de belgen verdiend hebben.quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:23 schreef Fogel het volgende:
Ik vind het te ver gaan om Zweden Limburgers te noemen, dat hebben de Limbos niet verdiend. De Zweden zijn de Belgen van Scandinavië.
Ik zal zwaaien als ik er zometeen doorheen rijd in de S-trein.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:09 schreef Draz het volgende:
in de buurt van mij (Rødovre)
Hehe op doorreis of woon je er ook in de buurt?quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:16 schreef chibibo het volgende:
[..]
Ik zal zwaaien als ik er zometeen doorheen rijd in de S-trein.
Recente cijfers: plm 75% van de mensen die in de gevangenis zitten zijn niet-denen, 50% daarvan zijn asielzoekers.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Denemarken en NL behoren wel tot de crimineelste EU landen
Geen van beide op dit moment.quote:Op donderdag 8 januari 2009 09:32 schreef Draz het volgende:
Hehe op doorreis of woon je er ook in de buurt?
Ik woonde op een gegeven moment bij Ny Kongensgade en Colbjørnsensgade, verdiende toen na belasting 16000kr en betaalde ongeveer 6500 aan huur en andere woonlasten voor 50m2. Kon van de overgebleven 9500kr erg goed leven, had zelfs een LAT-relatie en pendelde veel heen en weer tussen Kbh, Hamburg en Nederland. Het enige waar ik geen geld voor had waren kleren... Had weliswaar geen auto (maar dat is ook niet nodig als je alleen maar in Kbh moet zijn), alleen een fiets. Dus het is zeker mogelijk.quote:Op maandag 12 januari 2009 00:23 schreef chibibo het volgende:
[..]
Geen van beide op dit moment.
Ik werk in Brøndby en reis elke dag op en neer vanuit een hotel in de binnenstad, dus daarom kom ik langs Rødovre. Vanaf april ga ik trouwens ook in Høje Taastrup werken - nog meer reistijd dus.
Ik ben nu op zoek naar woonruimte; het liefst in (de buurt van) de binnenstad, maar dat is natuurlijk behoorlijk prijzig. Ik hoop dat ik na het betalen van de 'kale' huur zo'n 12.000 kronen per maand kan overhouden voor de rest (gas/water/licht, OV, boodschappen, kleren, stappen, sparen, etc.), maar ik kan niet echt beoordelen of dat voldoende is voor een persoon om een beetje comfortabel te leven. Zowel bij mijn Deense collega's als op internet is het lastig hierover duidelijkheid te krijgen! Misschien dat jij hierover iets zou kunnen zeggen?
Bij een van de bedrijven op het Transport Center. De naam noem ik hier liever niet, maar zoveel bedrijven zitten daar natuurlijk niet.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:40 schreef Draz het volgende:
Waar in Høje Taastrup ga je werken?
wat moet je écht gezien hebben in dat gebied? wat raad je aan?quote:Op zondag 4 januari 2009 20:30 schreef bendk het volgende:
[..]
Ja dat wil ik wel. Dat gedeelte valt onder het gebied V-Jylland. (west jylland). Daar -whide sande- zijn veel campings alsmede veel -mooie- zomerhuisjes van denen, duitsers en ook nederlanders. DK heeft een rem gezet op de aankoop van zomerhuisjes door buitenlanders.
Veel denen hebben een zomerhuisjes, het is een soort levenswijze.
In dat gebied zal het wel wat drukker zijn dan normaal daar het wel een vakantiegebied is. Wil je echt mooie delen van V-Jylland zien dan moet je dat een beetje ontdekken in de driehoek Skjern-Ringkobing-Holstebro. Veel bossen en ruime stille stranden en er is genoeg te doen. De plaatselijke VVV weet veel.
De bevolkingvan V-Jylland is traditioneel ingesteld, vriendelijk en behulpzaam. Het is een bedrijvig -maar dat zie je niet door de ruimte die het daar heeft- en een economisch gezond gebied. Het werkeloosheid% is 1,.2 %. DK heeft een zeeklimaat en dat is prettig in een warme zomer er is vaak een licht briesje voor de verkoeling.
De Å is een riviertje die door DK loopt, veel zalm
Dat riviertje loopt ook bij Skjern. Kanovaren wordt veel gedaan.
Tot zover maar even, ben over 1 week weer bereikbaar. Moet naar NL toe
Het OV in die regio is euhm... schaars. Er loopt een trein, er rijden een paar bussen, de meeste met een 1x per uur regeling. De grote steden en en rond Hvide Sande zijn Ringkøbing, Skjern, Holsterbro, Herning en wat verder liggen Esbjerg en Silkeborg. Ik denk,nee weet bijna zeker, dat je of een goede fiets of een auto nodig gaat hebben. Auto huren in DK is ENORM duur, het is goedkoper om hier zelf naar toe te rijden. Liften kan overigens ook wel, het is hier heel veilig.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:20 schreef psv-gomes het volgende:
[..]
wat moet je écht gezien hebben in dat gebied? wat raad je aan?
hoe is trouwens het openbaar vervoer? is alles makkelijk te bereiken.
Wat zijn de grote steden in dat gebied?
Betaal je niet extra voor de IC/Lyn reis binnen het s-tog gebied? Anders kan je de stoptrein richting Næstved of Roskilde nemen, die stoppen hoogstens 1 of 2 keer tussen Kbh en Høje Taastrup.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 09:36 schreef Draz het volgende:
Selv tak og god fornøjelse
Ik denk dat je reistijd trouwens beter of hetzelfde blijft, want er gaat een Intercity (IC) direct van Hovedbanegård naar Høje Taastrup, naast de gewone S-tog natuurlijk. Die eerste is volgens mij sneller hier (Høje Taastrup), dan de S-tog in Brøndby.
www.dsb.dk
Even kwaliteit van het vlees in die winkels aangegevenquote:Op woensdag 14 januari 2009 08:53 schreef Keksi het volgende:
[..]
Betaal je niet extra voor de IC/Lyn reis binnen het s-tog gebied? Anders kan je de stoptrein richting Næstved of Roskilde nemen, die stoppen hoogstens 1 of 2 keer tussen Kbh en Høje Taastrup.
Btw, zorg dat je dicht in de buurt van een grote Netto komt te zitten. Die winkels zijn geweldig, het fruit/groente zijn beter dan de fakta. Het vlees is net zo slecht/goed. Openingstijden zijn ok, en de bevoorrading is vaak goed in orde.
Dat is voor mij nog steeds een raadsel. Ik heb lange tijd met de IC heen en weer gependeld tussen Centraal Station en Høje Taastrup, en ben ook regelmatig gecontroleerd, maar ik ben slechts eenmaal gevraagd om bij te betalen (20 kronen, geloof ik). Er zal vast een reden voor zijn dat het de ene keer niet moet en de andere keer wel, maar ik heb geen idee of dit afhangt van het tijdstip of van het humeur van de conducteur.quote:Op woensdag 14 januari 2009 08:53 schreef Keksi het volgende:
Betaal je niet extra voor de IC/Lyn reis binnen het s-tog gebied? Anders kan je de stoptrein richting Næstved of Roskilde nemen, die stoppen hoogstens 1 of 2 keer tussen Kbh en Høje Taastrup.
Als je van koffie houdt, drink je geen senseo...quote:Op woensdag 14 januari 2009 09:45 schreef Draz het volgende:
[..]
Tip: als je van koffie houdt, neem een Senseo apparaat meeze verkopen de pads hier, alleen de Irma niet. Die aanmaak-koffie die de meeste Denen drinken is niet om te zuipen! (persoonlijke mening) Mijn Deense vriendin wil tegenwoordig ook niks anders meer dan Senseo.
Ik weet niet hoe het zit met de Noorse koffie, of Deense, maar de Zweedse koffie is dus niet te zuipen. Dus hier staat ook een senseo-apparaat in de keuken. ALLE Nederlandse koffie is beter dan het Zweedse slootwaterquote:Op woensdag 14 januari 2009 15:15 schreef Fogel het volgende:
[..]
Als je van koffie houdt, drink je geen senseo...
Ik kan me de smaak van Deense koffie niet herinneren, dus het zou kunnen dat het nog slechter smaakt, maar senseo koffie noemen .....
Deense koffie is wel goed, zolang we het over Merrild (DE) hebben. De rest is toch een stukje minder. Moet wel bekennen dat ik een Senseo heb, drink te weinig koffie in m'n eentje om een normaal apparaat te rechtvaardigen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:13 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het zit met de Noorse koffie, of Deense, maar de Zweedse koffie is dus niet te zuipen. Dus hier staat ook een senseo-apparaat in de keuken. ALLE Nederlandse koffie is beter dan het Zweedse slootwater
De DSB verdient bakken met geld, met te laat zijn. Die doen echt niet moeilijk over die 20kr die je extra moet betalen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:48 schreef chibibo het volgende:
[..]
Dat is voor mij nog steeds een raadsel. Ik heb lange tijd met de IC heen en weer gependeld tussen Centraal Station en Høje Taastrup, en ben ook regelmatig gecontroleerd, maar ik ben slechts eenmaal gevraagd om bij te betalen (20 kronen, geloof ik). Er zal vast een reden voor zijn dat het de ene keer niet moet en de andere keer wel, maar ik heb geen idee of dit afhangt van het tijdstip of van het humeur van de conducteur.
1 2 3 4 | hoe is trouwens het openbaar vervoer? is alles makkelijk te bereiken. Wat zijn de grote steden in dat gebied? |
Het Zweedse Löfbergs Lilla is best goed te drinken (we hebben dat op het werk, in een volautomaat waar je hele koffiebonen in gooit). Het Noorse Evergood (en vooral dark roast) is goed te drinken, maar er zijn inderdaad ook veel koffiemerken die je bijna niet weg krijgt.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:13 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het zit met de Noorse koffie, of Deense, maar de Zweedse koffie is dus niet te zuipen. Dus hier staat ook een senseo-apparaat in de keuken. ALLE Nederlandse koffie is beter dan het Zweedse slootwater
Ohhh tegenovergestelde van Nederland dusquote:Op woensdag 28 januari 2009 07:27 schreef bendk het volgende:
Denemarken is rust, ruimte en menselijke beschaving
http://fredalanmedforth.b(...)utzgeld-muslime.htmlquote:
dankje voor de tips.quote:Op donderdag 15 januari 2009 08:26 schreef bendk het volgende:
[ code verwijderd ]
Ga eens naar:
+Ringkøbing, prachtig -zeer oud- stadje met veel historie
+Søndering -vlakbij Ringkøbing- Ieder jaar wordt er tientallen zandsculpturen gebouwd door internationale kunstenaars, zeer mooi allemaal
+veel musea in de driehoek -zie mijn eerdere tekst-
+Esbjerg, daar staan meeeetershoge beelden aan de kust, de 3 wachters. De stad heeft een leuk centrum
+de stranden langs de kust zijn mooi voor lange wandelingen
+trek vooral de dorpsjes in, daar vind je vooral de oorsprong van denemarken en haar gastvrije en fijne bewoners
+kijk eens in telefoongids naar een nederlandse naam bij je in de buurt, zeer waarschijnlijk een nl boer en ga er eens een kijkje nemen, dat vinden ze leuk
+openbaar vervoer is ok
+ga in dk zoveel mogelijk fietsen om te genieten van de deense aardige mensen en de natuur
+99% spreekt engels, tip is, zeg dat je uit Holland komt !
+neem een klein woordenboekje mee
+ er rijden tussen nederland en denemarken nachtbussen en nachttreinen, je betaalt iets van 40 euro -dacht ik- voor een kaartje. Misschien kun je met de trein ook je fiets meenemen.
+ veel plezier en ontdekkingen toegewenst
Denk ook dat het een beetje hetzelfde is als wanneer een Deen in NL duits gaat spreken, moeten we ook niets van hebben tot ze melden dat ze deen zijn, dan is het ineens geen probleem meer. Stukje gebrek aan vertrouwen in onze taal als we denken met een native speaker te makken te hebben misschien ? Misschien dat de uitspraak van engels door nederlanders teveel op engels als door duitsers gesproken lijkt, stukje afkeer nog ?quote:Op donderdag 29 januari 2009 09:40 schreef Draz het volgende:
Over het algemeen is de relatie tussen Denen en Nederlanders gewoon goed. Hoe dit komt weet ik niet, maar Denen hebben een bepaalde sympathie voor Nederland.
beiden vrij laag dus, ik had gevreesd (omdat denemarken als duur aangeschreven staat) dat het daar richting de 1.5 per liter ging zijn, dan is een tankje volgooien wel ff beter in duitslandquote:Op donderdag 29 januari 2009 10:29 schreef TallMan het volgende:
@Atmozz, benzine wisselt hier behoorlijk van dagdeel naar dagdeel. Als je naar Jutland gaat zit er bij de afrit naar Sønderborg 5 km DK in een UnoX die meestal vrij scherp geprijst is. Ik heb pas nog getankt voor 8 dkk (1,07 ongeveer) maar hij kan ook makkelijk op 8.80 staan (1,17).
Die weet ik wel.quote:Op donderdag 29 januari 2009 10:29 schreef TallMan het volgende:
Prijzen als je richting Kopenhagen gaat vanaf Puttgarten weet ik echt niet.
Als je via Jylland (Kolding etc.) rijdt richting Odense, heb je geen tolbrug(gen).quote:Op donderdag 29 januari 2009 10:40 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Eindbestemming van me is Odensee, vind alleen geen info over eventueel bruggen waar ik tol moet betalen & over moet. Volgnes mijn gps niets, maar ik betrouw die niet 100%
Vanzelfsprekend vragen Denen mij wel eens waarom ik naar Denemarken ben geemigreerd.quote:Op donderdag 29 januari 2009 09:40 schreef Draz het volgende:
Over het algemeen is de relatie tussen Denen en Nederlanders gewoon goed. Hoe dit komt weet ik niet, maar Denen hebben een bepaalde sympathie voor Nederland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |