abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 10:09:12 #76
45833 crew  Fogel
pi_65061194
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_65416480
Ikke ga binnenkort even op vakantie daar Lego land Maar hoe zijn de mensen daar en de jeugd?Waar moet je rekening mee houden?
pi_65426209
Als je naar Legoland gaat dan kom je vooral in de toeristische wereld terecht, dus meer buitenlanders dan denen. De wijde omgeving is erg mooi. Er ligt daar ook een vliegveld, Billund.
nothing will change without a rebel
pi_65445407
Maar gewoon ergens anders in Denemarken hoe is dat daar dan?
  dinsdag 27 januari 2009 @ 14:44:32 #80
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65455921
Wart zoek je? Rust (West Jutland is vrij rustig) of meer drukte (Århus, of natuurlijk Kopenhagen)?
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_65478873
Denemarken is gewoon een relaxt tof land.
pi_65480114
Denemarken is rust, ruimte en menselijke beschaving
pi_65483033
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 07:27 schreef bendk het volgende:
Denemarken is rust, ruimte en menselijke beschaving
Ohhh tegenovergestelde van Nederland dus
  woensdag 28 januari 2009 @ 11:34:10 #84
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65485556
Ik hoef maar 10 minuten te rijden en ik ben in een heel andere wereld, en dat vanuit een buitenwijk van Kopenhagen
Maak er iets meer dan een uurtje van en ik ben voorbij Helsingborg in Zweden, waar het nog rustiger is!
Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
pi_65485671
Hoe zijn mensen daar dan????????
pi_65489258
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:37 schreef Achmed666 het volgende:
Hoe zijn mensen daar dan????????
http://fredalanmedforth.b(...)utzgeld-muslime.html

Misschien is dit een antwoord uit de werkelijkheid.
pi_65501212
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 08:26 schreef bendk het volgende:

[ code verwijderd ]

Ga eens naar:

+Ringkøbing, prachtig -zeer oud- stadje met veel historie
+Søndering -vlakbij Ringkøbing- Ieder jaar wordt er tientallen zandsculpturen gebouwd door internationale kunstenaars, zeer mooi allemaal
+veel musea in de driehoek -zie mijn eerdere tekst-
+Esbjerg, daar staan meeeetershoge beelden aan de kust, de 3 wachters. De stad heeft een leuk centrum
+de stranden langs de kust zijn mooi voor lange wandelingen
+trek vooral de dorpsjes in, daar vind je vooral de oorsprong van denemarken en haar gastvrije en fijne bewoners
+kijk eens in telefoongids naar een nederlandse naam bij je in de buurt, zeer waarschijnlijk een nl boer en ga er eens een kijkje nemen, dat vinden ze leuk
+openbaar vervoer is ok
+ga in dk zoveel mogelijk fietsen om te genieten van de deense aardige mensen en de natuur
+99% spreekt engels, tip is, zeg dat je uit Holland komt !
+neem een klein woordenboekje mee
+ er rijden tussen nederland en denemarken nachtbussen en nachttreinen, je betaalt iets van 40 euro -dacht ik- voor een kaartje. Misschien kun je met de trein ook je fiets meenemen.
+ veel plezier en ontdekkingen toegewenst
dankje voor de tips.

zijn ze trouwens erg blij met nederlanders dan
  donderdag 29 januari 2009 @ 09:40:26 #88
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65518620
Over het algemeen is de relatie tussen Denen en Nederlanders gewoon goed. Hoe dit komt weet ik niet, maar Denen hebben een bepaalde sympathie voor Nederland.
pi_65518708
Ik rij binnenkort eens naar Denemarken voor een paar dagen. Hoeveel staat de benzine daar ongeveer (dat ik weet of ik nog in duitsland moet tanken of in denemarken)?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_65519742
Hey hey!

Ik ga dus mijn vriendin opzoeken in Kopenhagen, ik woon zelf in Shannon (Ierland) en hier hebben ze alleen directe vluchten naar Billlund voor de mooie prijs van 10 euro oid.

Wat is de beste manier om van Billund naar Kopenhagen te gaan? Of de goedkoopste?

Alle hulp is welkom Thanks.
  donderdag 29 januari 2009 @ 10:29:55 #91
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65520080
Trein vanaf Vejle naar Kopenhagen kost je zo'n 300 dkk (40 euro) en kost je zo'n 2 uur. Bus van vliegveld naar Vejle duurt zo'n 45 minuten. Prijs durf ik je zo niet te zeggen daarvoor.

Auto huren kost je in ieder geval al meer en dan heb je nog de tol op de storebælt.

Je kunt op www.dsb.dk (deense NS) de route berekenen, dat kan helaas niet op de engelse versie van de site. Denk eraan bij vertrekpunt Billund Lufthavn in te geven ipv. alleen Billund. (Bestemming København)

@Atmozz, benzine wisselt hier behoorlijk van dagdeel naar dagdeel. Als je naar Jutland gaat zit er bij de afrit naar Sønderborg 5 km DK in een UnoX die meestal vrij scherp geprijst is. Ik heb pas nog getankt voor 8 dkk (1,07 ongeveer) maar hij kan ook makkelijk op 8.80 staan (1,17).

Prijzen als je richting Kopenhagen gaat vanaf Puttgarten weet ik echt niet.
  donderdag 29 januari 2009 @ 10:35:11 #92
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65520272
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 09:40 schreef Draz het volgende:
Over het algemeen is de relatie tussen Denen en Nederlanders gewoon goed. Hoe dit komt weet ik niet, maar Denen hebben een bepaalde sympathie voor Nederland.
Denk ook dat het een beetje hetzelfde is als wanneer een Deen in NL duits gaat spreken, moeten we ook niets van hebben tot ze melden dat ze deen zijn, dan is het ineens geen probleem meer. Stukje gebrek aan vertrouwen in onze taal als we denken met een native speaker te makken te hebben misschien ? Misschien dat de uitspraak van engels door nederlanders teveel op engels als door duitsers gesproken lijkt, stukje afkeer nog ?
pi_65520429
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 10:29 schreef TallMan het volgende:
@Atmozz, benzine wisselt hier behoorlijk van dagdeel naar dagdeel. Als je naar Jutland gaat zit er bij de afrit naar Sønderborg 5 km DK in een UnoX die meestal vrij scherp geprijst is. Ik heb pas nog getankt voor 8 dkk (1,07 ongeveer) maar hij kan ook makkelijk op 8.80 staan (1,17).
beiden vrij laag dus, ik had gevreesd (omdat denemarken als duur aangeschreven staat) dat het daar richting de 1.5 per liter ging zijn, dan is een tankje volgooien wel ff beter in duitsland

Eindbestemming van me is Odensee, vind alleen geen info over eventueel bruggen waar ik tol moet betalen & over moet. Volgnes mijn gps niets, maar ik betrouw die niet 100%
  donderdag 29 januari 2009 @ 10:56:24 #94
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65520949
Laag, mwah. Ik had begin januari nog getankt voor 7,03 dkk (0,94 euro), dan vind ik een steiging van meer dan 20 eurocent in nog geen 4 weken toch vrij ruim. Overigens is het hier in de buurt (Zuid jutland, dichtbij duitsland) vaak zo dat de benzineprijzen rond 10 uur 's ochtend omhoog gaan en dan weer gaan zakken.
Dus behalve als je heel vroeg rijdt mag je toch wel rekenen op een 8,50 dkk rond de tijd dat je gaat tanken. (voorbehoud voor wanneer je precies gaat en wat de benzine dan doet uiteraard). Normaal mag je rekenen dat benzine hier goedkoper is dan in Duitsland en in Nederland.

Richting Hamburg, daar door naar Flensburg, grens over (5km later tanken*), E45 door naar Kolding
en dan E20 volgen naar Odense, geen tol op de hele route.

* Afrit Sønderborg, bovenaan afrit rechtsaf, rotonde eerste afslag en je bent meteen bij de tank, ik kan er overigens gewoon met mijn postbank bankpas tanken (onbemande pomp).

[ Bericht 72% gewijzigd door TallMan op 29-01-2009 11:01:52 ]
pi_65521388
hm juist, niet aan gedacht, ze aanvaarden daar geen euro's... Dan toch maar tanken in duitsland, anders moet ik nog omrekeningskosten betalen ook.
  donderdag 29 januari 2009 @ 11:28:33 #96
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65522010
Visa rekent met een wisselkoers dat benzine op 8,80 dkk je 1,18 kost (worst case). In Duitsland rekent Aral 1,159 per liter. Dat is dan bij benzinestations NIET aan de snelweg. Aan de snelweg mag je er snel 4 ct. bijtellen. Best case betaal je zeg een 8,20 per liter (1,10).

Tank zo'n 50 liter ofzo, kan je dus 5 euro schelen. Ja, het blijft stiekem op het geheel beetje geneuzel in de marge.
  donderdag 29 januari 2009 @ 15:34:38 #97
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65531648
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 10:29 schreef TallMan het volgende:

Prijzen als je richting Kopenhagen gaat vanaf Puttgarten weet ik echt niet.
Die weet ik wel.

In vergelijking met Duitsland is het bijna hetzelfde. Over het algemeen iets goedkoper dan in Nederland.
Zoals TallMan al zegt, de prijzen verschillen hier per dagdeel. Ik heb al meerdere keren gehad, dat ik in de middag dacht dat ik beter in de ochtend had kunnen tanken. De prijzen zijn onder de 8 DKK geweest voor Euro 95, maar staan momenteel tussen de 8,00 en 8,80 DKK. Dit is aan de rand van København, en dus niet veel hoger dan in Jylland. Op sommige plekken zitten veel tankstations bij elkaar, en die concurreren dan lekker, zoals op Roskildevej van Roskilde uit København in, rondom de voorsteden Albertslund en Glostrup / Rødovre. Daar wil ik nog weleens gebruik van maken.

Ook hier zit er verschil tussen tankstations langs de snelweg, in een dorp, bemand of onbemand. Bij de laatste kun je met Visa betalen, en ook Maestro geloof ik, maar dat werkt niet altijd even goed.
  donderdag 29 januari 2009 @ 15:38:31 #98
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65531798
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 10:40 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Eindbestemming van me is Odensee, vind alleen geen info over eventueel bruggen waar ik tol moet betalen & over moet. Volgnes mijn gps niets, maar ik betrouw die niet 100%
Als je via Jylland (Kolding etc.) rijdt richting Odense, heb je geen tolbrug(gen).
Eventuele grote brug (Storebælt) in de buurt, tussen Fyn en Sjælland is te vinden op Storebælt.dk.
pi_65540755
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 09:40 schreef Draz het volgende:
Vanzelfsprekend vragen Denen mij wel eens waarom ik naar Denemarken ben geemigreerd.

Mijn antwoord is dat Denemarken rust heeft, meer ruimte en de Denen meer hebben respect voor mensen dan in nederland.
Je krijgt dan bijna een applaus, want dat is namelijk ook zo en voor een Deen is dat laatste belangrijk, hun cultuur zullen ze niet verloochenen.
Ze zijn zeer sociaal maar gelijktijdig ook individueel ingesteld.
pi_65557447
Omdat ik overweeg om voor een jaar of vijf naar Denemarken te gaan nog een paar vragen:

- Moet je in NL verzekerd blijven voor ziektekosten of kun je dat overzetten naar denemarken?
- Ik heb nog geen auto, is het handig deze in NL al te kopen of pas één als ik in denemarken ben?
- Moet je bij registratie in denemarken inderdaad een geboortecertificaat meenemen? Of is je paspoort voldoende?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')