abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65060937
Uit het Denemarken topic blijkt dat sommige mensen een senseo-apparaat mee hebben genomen omdat ze de lokale koffie niet te zuipen vinden.
Natuurlijk heeft ieder land zijn goede en slechte koffieproducenten, met ieder een arsenaal met speciale 'roasts', dus alle koffie uit een land zal niet slecht zijn... Maar, de 'standaard koffie', de bak die je krijgt als je bij iemand op visite bent zeg maar, hoe zit het daarmee?
- Is dat bij jullie beter of slechter dan in Nederland? (zeg er ook even bij welk land)
- Serveer je zelf lokale koffie of een of andere import-koffie (of dit nu senseo is of wat anders)?
- Wat vinden de locals als ze bij jou koffie krijgen, vinden ze het te sterk of te slap, of juist precies goed?
- Is er eigenlijk wel een koffiecultuur in je nieuwe thuisland of drinken ze er liever thee of wat anders?

TS begint (en heeft het over niet vervuilde koffie - zwart dus):
- In Noorwegen is de standaard bak met koffie over het algemeen OK, maar naar mijn mening wat aan de slappe kant.
- Ik serveer over het algemeen locale koffie, Evergood dark roast wat door de koffiebranderij al gemalen is, of Friele Malabar Monsooned die ik zelf thuis maal net voordat ik er koffie van zet. Ik maal ook vaak andere bonen, maar dit is het type wat bij de meesten in smaak valt.
- Mensen die bij mij op bezoek komen klagen er vaak over dat ik nogal sterke koffie zet (maar doen doen mensen ook als ik in Nederland koffie zet, dus het zou zomaar aan mij kunnen liggen ).

I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_65061012
In Tsjechië en ongetwijfeld in meer landen krijg je als je coffee besteld gewoon koffiepoeder wat je in een machine hoort te doen met kokend water. Smerige drap dus.

Mensen die van plan zijn in Tsjechië koffie te drinken, espresso bestellen.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_65064389
In Canada ging ik vaak naar Macs voor Vanilla latte. En daarnaast nog naar Second Cup en Starbucks. Ik weet niet of er echte Canadese koffie is, want die heb ik niet gehad.
pi_65065592
Hier hebben ze in ieder geval geen koffiemelk. Meestal drinken de Australiers een flat white ofzo, in ieder geval iets met veel gewone melk. Ik kan hier wel gewoon douwe egberts kopen bij een Nederlandse winkel. Meestal drink ik Moccona aanmaakkoffie totdat m´n Nespresso hier aankomt. Als melk gebruik ik coffeemate, koffiemelk poeder.
  donderdag 15 januari 2009 @ 12:41:15 #5
202348 Susi
Temple of Love
pi_65066330
Finnen schijnen erg sterke koffie te drinken
  donderdag 15 januari 2009 @ 14:00:03 #6
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_65069375
Ik ben dus uit dat Denemarken topic, maar zal het hier nog even verder vertellen:

Toen ik hier voor het eerst koffie voorgeschoteld kreeg, was het aanmaakkoffie. Ik vond het niet lekker, maar er was even niks anders. Sindsdien geeft die koffie me een rare nasmaak, en ik krijg het nog af en toe aangeboden bij Denen waar ik op bezoek ga.
Alleen de ouders van m'n vriendin zetten een 'normale bak' koffie, al weet ik het merk niet.

Toen ik daadwerkelijk emigreerde, heb ik direct een Senseo meegenomen, aangezien deze koffie me prima bevalt en je lekker makkelijk 1 bakkie kan zetten binnen 30sec.
Mijn vriendin wilde na een aantal bakken koffie geen andere dan Senseo meer. We hebben de aanmaakkoffie nog wel in huis, voor haar zus. Die drinkt wel liever de aanmaakprut blijkbaar.

Senseo pads worden hier bijna overal verkocht, en in de grotere winkels zijn alle soorten te krijgen. De prijzen liggen iets hoger, maar niet extreem.
Er zijn ook veel soorten andere koffie, ook D.E., en er zullen vast wel Denen zijn die nog gewone kannen koffie zetten, maar ik ben ze persoonlijk nog niet tegengekomen.

Buitenshuis vind ik de koffie hier redelijk slap, en drink zelf Dark Roast waar het kan.
Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
  donderdag 15 januari 2009 @ 14:08:36 #7
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_65069689
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 10:00 schreef Fogel het volgende:
Uit het Denemarken topic blijkt dat sommige mensen een senseo-apparaat mee hebben genomen omdat ze de lokale koffie niet te zuipen vinden.
Op zich is het al grappig dat als je de koffie niet te zuipen vindt een Senseo apparaat meeneemt 't Is 'aardige' koffie maar zeker niet geweldig.

De koffie in de VS is op zich best aardig alleen veel weten niet hoe ze het moeten zetten.

En ... ik drink de koffie zwart, zoals het hoort.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_65069815
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 14:08 schreef popolon het volgende:

[..]

Op zich is het al grappig dat als je de koffie niet te zuipen vindt een Senseo apparaat meeneemt 't Is 'aardige' koffie maar zeker niet geweldig.

De koffie in de VS is op zich best aardig alleen veel weten niet hoe ze het moeten zetten.

En ... ik drink de koffie zwart, zoals het hoort.
De senseo-discussie wilde ik eigenlijk niet voeren hier, anders had ik wel een achter het woord gezet

Koffie in de VS vind ik vaak superslap, vooral in wegrestaurants. Maar het ergste is als ze koffie zetten van water met chloorsmaak, dan kan de koffie nog zo goed gezet zijn, maar lekker wordt het dan natuurlijk nooit.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  donderdag 15 januari 2009 @ 14:14:08 #9
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_65069867
Ik filter mijn water. Maar inderdaad, veel mensen zetten 't te slap.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 15 januari 2009 @ 14:14:32 #10
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_65069884
In Indonesïe de lokale koffie, kopi tubruk. Schep koffie en schep palmsuiker in het glas en dan kokend water erop.
Erg smakelijk.

Op de Filippijnen gek genoeg oplos-nescafé. Wel lokaal produkt. Niet verkeerd, maar 't is en blijft oploskoffie.

In Berlijn (voormalig oost-duitse deel) een grote pan en dan met een soeplepel de koffie in je mok.
Ach, 't was zwart en warm.
Ik ben een eckte rapnegert
pi_65074756
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 14:14 schreef popolon het volgende:
Ik filter mijn water. Maar inderdaad, veel mensen zetten 't te slap.
Pop!

Ik drink geen koffie, maar thee; al is dat een beetje een rariteit, in Frankrijk, Spanje of zélfs België!
Afijn, niet onbekend natuurlijk, alleen qua hoeveelheid.

Husband drinkt wel koffie maar vindt dat de Nederlandse koffie juist weer zo'n slappe bak is. Alleen als je een paar druppels uit een dubbele Senseo perst, vindt 'ie het lekker. Het is meer een Italiaanse-koffie-fan.

We gebruiken echter wel mineraalwater voor de thee en de koffie, aangezien dat voor de smaak een wereld van verschil geeft!

Op visite elders vallen zowel thee als koffie vaak tegen: de thee te zwart en de koffie juist te slap.
En die nadrukkelijke smaak van dat vieze kalkhoudende water ook...; daar krijg je ook zo'n heerlijk bruin drapje van, op je thee....
Maargoed, als het verder gezellig is, dan is ook dat zo errug niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bora-Bora op 15-01-2009 22:36:27 ]
 FR
  donderdag 15 januari 2009 @ 17:36:58 #12
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_65078548
In Zweden heerst een enorm grote koffie cultuur. Meestal gewone filterkoffie. Helaas heb ik nog geen soort kunnen ontdekken die ik lekker vind, dus ik importeer m'n douwe egberts koffie. Dat is tenminste te drinken. Over het algemeen heb ik weinig klachten gehoord over m'n koffie. Een enkele keer dat het te sterk is, maar goed.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  donderdag 15 januari 2009 @ 20:59:35 #13
63722 z80
I fink you freaky
pi_65085928
In Duitsland heb je alle soorten en smaken koffie.
de standaard bak is goed te drinken en wordt vers gezet.
in de supermarkt kun je koffie bonen zelf malen zodat het lekker vers is.
en heb je een zeer ruime keuze uit soorten en smaken(bonnen, vers/voorverpakt gemalen, pad's,cub's)
de koffie was duurder in Duitsland dan in Nederland.
maar zins een paar maanden is dat niet meer het geval.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:01:52 #14
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_65086027
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 20:59 schreef z80 het volgende:
I
maar zins een paar maanden is dat niet meer het geval.
pi_65086955
Zoals AKNynke al zei, in Zweden is er een ENORME koffiecultuur. Er gebeurt niks zonder eerst een koffie te hebben gedronken.
Over het algemeen vind ik het in een cafe maar slappe bakken, uitzonderingen daargelaten, en lekkere koffie voor thuis heb ik nog niet gevonden. En ik heb al heel wat merken door de machine laten lopen.
Daarom heb ik bij het laatste bezoek aan NL een senseo-apparaat meegenomen, tegelijk met heel veel pakken pads. Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind de Senseo-koffie gewoon lekkere koffie.
Zweden die hier zijn geweest en Senseo hebben gehad zijn bijna zonder uitzondering razend enthousiast. Allemaal vinden ze het heerlijk.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  donderdag 15 januari 2009 @ 21:26:56 #16
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_65087046
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 14:00 schreef Draz het volgende:
Er zijn ook veel soorten andere koffie, ook D.E., en er zullen vast wel Denen zijn die nog gewone kannen koffie zetten, maar ik ben ze persoonlijk nog niet tegengekomen.
Mijn schoonvader zet gewoon echte koffie. Heeft ook een senseo staan voor als ze even een makkelijk bakje willen.

Ik en mijn vrouw drinken beide geen koffie, staat hier wel een senseo voor de gasten.

De aanmaak koffie waar over werd gesproken, die ben ik dan weer amper tegengekomen hier.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_65098089
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 14:14 schreef Gummibeer79 het volgende:

Op de Filippijnen gek genoeg oplos-nescafé. Wel lokaal produkt. Niet verkeerd, maar 't is en blijft oploskoffie.
Hmmm, ik heb thuis gewoon een koffiezetapparaat staan. Je kan gewoon gemalen koffie krijgen, en dan een beetje experimenteren welk merk/soort je het beste smaakt, en dan een beetje stevige (in mijn geval) koffie zetten.

De meeste hotels/restaurants hebben wel brewed coffee en die is vaak wel redelijk (m.a.w., sterk genoeg ). Als je niks zegt krijg je inderdaad oploskoffie. Overigens blijft men na het eten in het restaurant nooit hangen voor koffie (zoals in Nederland), maar uitgegeten meteen de rekening. En dan vervolgens koffie gaan halen in Starbucks, Seattles Best etc.

Op werk alleen maar Nescafe .
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_65098696
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 17:36 schreef AKnynke het volgende:
In Zweden heerst een enorm grote koffie cultuur.
Fika! Ik vind het zo leuk dat dat een werkwoord is!
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 12:20 schreef skippious het volgende:
Hier hebben ze in ieder geval geen koffiemelk. Meestal drinken de Australiers een flat white ofzo, in ieder geval iets met veel gewone melk. Ik kan hier wel gewoon douwe egberts kopen bij een Nederlandse winkel. Meestal drink ik Moccona aanmaakkoffie totdat m´n Nespresso hier aankomt. Als melk gebruik ik coffeemate, koffiemelk poeder.
Ja, inderdaad hier (NZ) wordt ook veel flat white gedronken. Ik hou het bij een long black. Vond het in het begin wel raar, al die gekke namen voor koffie.
"One coffee please"
"What kind of coffee? Long black, flat white, .... ?"
"I dunno... Just coffee... the black stuff!"

Ik vind de hoeveelheden soms wel wat klein, ben gewend aan 's ochtends een grote mok vol koffie. Ach, met een double long black kom ik ook wel aan mijn caffeïne.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 11:19:15 #19
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_65102274
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:06 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Hmmm, ik heb thuis gewoon een koffiezetapparaat staan. Je kan gewoon gemalen koffie krijgen, en dan een beetje experimenteren welk merk/soort je het beste smaakt, en dan een beetje stevige (in mijn geval) koffie zetten.

De meeste hotels/restaurants hebben wel brewed coffee en die is vaak wel redelijk (m.a.w., sterk genoeg ). Als je niks zegt krijg je inderdaad oploskoffie. Overigens blijft men na het eten in het restaurant nooit hangen voor koffie (zoals in Nederland), maar uitgegeten meteen de rekening. En dan vervolgens koffie gaan halen in Starbucks, Seattles Best etc.

Op werk alleen maar Nescafe .
Jij zit momenteel op de Filippijnen?
Waar?
Werk?
pi_65104203
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 11:19 schreef Gummibeer79 het volgende:

[..]

Jij zit momenteel op de Filippijnen?
Waar?
Werk?
Yep, zit in Manilla voor werk/wonen/leven etc.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 12:13:13 #21
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_65104310
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 12:09 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Yep, zit in Manilla voor werk/wonen/leven etc.
Wat valt er voor een Nederlander daar te doen, om een beetje fatsoenlijk in je bestaan te voorzien?
(Mijn echtgenote is Filippijnse, dus wellicht plannen om op termijn weer die kant op te gaan)
pi_65104481
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 12:13 schreef Gummibeer79 het volgende:

[..]

Wat valt er voor een Nederlander daar te doen, om een beetje fatsoenlijk in je bestaan te voorzien?
(Mijn echtgenote is Filippijnse, dus wellicht plannen om op termijn weer die kant op te gaan)
Tja vanalles eigenlijk wel. Het best betaald is waarschijnlijk ambassadeur , maar kom daar maar eens tussen.

Persoonlijk zit ik (net als zovelen hier) in de outsourcing. En dan hangt het heel erg af van geluk/je vakgebied/en de opdrachtportefeuille van je outsourcing company.

Maar.... om OT te blijven......bij de meeste bedrijven is de koffie niet te zuipen . Wat me ook in eerste instantie opviel, bij een bespreking in Nederland staat er altijd wel een potje koffie bij een bespreking. Hier neemt iedereen zijn eigen koffie/thee mee. Had ik de eerste keer dus niet gedaan, zit je daar zonder koffie
  vrijdag 16 januari 2009 @ 16:53:41 #23
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_65114651
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:32 schreef Rosella het volgende:

[..]

Fika! Ik vind het zo leuk dat dat een werkwoord is!

Moet je alleen wel op de klemtoon letten anders kijken ze je erg raar aan
pi_65118777
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 16:53 schreef Vincenski het volgende:

[..]

Moet je alleen wel op de klemtoon letten anders kijken ze je erg raar aan
Herkenbare situatie

Zoals eerder is gezegd.. Er heerst een koffiecultuur in Zweden. Ik vond de koffie niet slecht, maar stond wel even op te kijken toen ik bij een grote cappuccino een glas kreeg.

Ik drink liever thee dan koffie, maar koffie op de hogeschool was goed te drinken. Omdat de hogeschool vond dat iedereen op deze tijd pauze moest hebben, was je koffie al koud voordat je bij de kassa was.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_65118970
In Moskou geen problemen. Naja dat is als je naar het koffiehuis gaat en restaurants. Bij mensen thuis zie je eerder oplos koffie ook al is het er in alle soorten en maten te krijgen.

Maar ik drink liever thee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')