Goede reisquote:Op donderdag 19 februari 2009 13:07 schreef psv-gomes het volgende:
de heen reis is geboekt.
ik ga met de trein vanuit arnhem naar kolding... ben er wel ff mee onder weg haha. Duur was het niet 59 euro!
Tak for det, heb enkele foto's opgestuurd naar het lokale weekblad, ze worden volgende week gepubliceerd.quote:Op maandag 16 februari 2009 09:19 schreef Draz het volgende:
Mooie foto's bendk
Hier in het oosten heeft het ook weer gesneeuwd, maar smelt het ondertussen weer langzaam weg. Jammer, het witte landschap vind ik altijd geweldig mooi!
En de katten hebben er ook lol in
We verwachten natuurlijk wel foto's hèquote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:57 schreef TallMan het volgende:
Tegen de eind van deze maand zou mijn nieuwe huis klaar moeten zijn.
Verdiep je ook eens goed in de samenstelling van de bevolking, mn Stockholmquote:Op maandag 30 maart 2009 09:32 schreef Dvm86 het volgende:
Op aanraden van een mod heb ik mijn topicdiscussie even gekopieerd naar het centraal Denemarken topic, om zo meer aandacht voor het onderwerp te krijgen:
Na veel onderzoek gedaan te hebben, heb ik me onlangs aangemeld voor de Stockholm School of Economics en de Copenhagen Business School. Ik wil daar een masteropleiding gaan volgen die twee jaar zal duren. De keuze heb ik louter gemaakt op basis van de studies en universiteiten, en niet vanwege de steden, ik ben namelijk nog nooit in beide steden geweest.
Ik moet daarom de moeilijke keuze maken welke stad ik ga verkiezen. Ik heb wel gehoord dat de steden qua cultuur, uitgaansleven etc. beiden top zijn, dus dat is van minder belang in de afweging. Wat wel van belang zijn de kosten van het levensonderhoud. Verschillende universiteiten in beide steden noemen verschillende bedragen variërend van 600 EUR in Stockholm tot 1000 EUR in Kopenhagen. Ik vraag me dan af waarop zulk soort bedragen precies gebaseerd zijn, je kunt het leven immers zo duur maken als je zelf wilt. Het voordeel van Stockholm is wel dat het een goedkope verbinding met Eindhoven heeft, in tegenstelling tot Kopenhagen.
Vandaar de vraag of er mensen zijn met ervaring die mij misschien een iets beter inzicht kunnen geven in welke stad duurder qua levensonderhoud is en eventueel nog andere info hebben, waardoor ik een goede keuze kan maken.
O.a. de volgende kosten/aspecten zijn van belang:
-woonruimte (incl. gas, water, elektriciteit)
-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol
Tenslotte zouden mijn vriendin het liefst samen gaan wonen, (zij spreekt vloeiend Engels, maar geen Zweeds of Deens en heeft een master-diploma in Economie) dus ervaring met betrekking tot het vinden van werk in beide steden is ook van belang. Met andere woorden, in welke stad zou zijn makkelijker een baan kunnen vinden.
Veel vragen, en ik zal proberen wat informatie te geven waar mogelijk.quote:Op maandag 30 maart 2009 09:32 schreef Dvm86 het volgende:
Op aanraden van een mod heb ik mijn topicdiscussie even gekopieerd naar het centraal Denemarken topic, om zo meer aandacht voor het onderwerp te krijgen:
-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol
Tenslotte zouden mijn vriendin het liefst samen gaan wonen, (zij spreekt vloeiend Engels, maar geen Zweeds of Deens en heeft een master-diploma in Economie) dus ervaring met betrekking tot het vinden van werk in beide steden is ook van belang. Met andere woorden, in welke stad zou zijn makkelijker een baan kunnen vinden.
Kun je dat beargumenteren?quote:Op maandag 30 maart 2009 10:22 schreef bendk het volgende:
[..]
Verdiep je ook eens goed in de samenstelling van de bevolking, mn Stockholm
Goed om te weten. De ''kollegiums'' zijn logischerwijs aanzienlijk goedkoper, wat in eerste instantie financieel gezien aantrekker lijkt totdat mijn vriendin een baan gevonden heeft. Een zo'n kollegium biedt een kamer van 12-16 m2 met badkamer en gedeelde keuken aan voor 3400 kronen inclusief ontbijt, lunch en avondeten. Een andere biedt kamers aan van 26m2 met badkamer en gedeelde keuken maar zonder eten voor 2900 kronen.quote:Op maandag 30 maart 2009 11:06 schreef Draz het volgende:
[..]
Huur van appartement. Ik neem aan in de binnenstad van Kopenhagen, kost je tussen de 5k en 10k DKK per maand, exclusief gas/water/licht. Het laatste kun je vergelijken met Nederlandse huurkosten (€100-150 per maand). De grootte van deze appartementen variëren tussen de 50 en 80 m2, 2-3 kamers.
Als je echt in het centrum wilt zitten, gaat de prijs al gauw naar die 10k. Iets buiten de binnenstad en de prijst zakt.
Boligportal is een bekende site voor huurwoningen... de site kan op Engels gezet worden.
Ik zou naar de Copenhagen Business School, waarvan de locaties weer verschillend zijn van die op dat kaartjequote:Openbaar vervoer is prima. Gezien de verschillende locaties van de universiteit zal je slim overweg moeten gaan met vervoerroutes. Er rijden overal bussen, verschillende treinen (S-tog) en een metro. De bekende site is dsb.dk, ook deze kan in het Engels.
Heb je enig idee wat je gemiddeld p. persoon / maand kwijt bent als je bijvoorbeeld het overgrote deel van je boodschappen bij Føtex doet?quote:Voedsel / alcohol is van goede kwaliteit, en verschilt in prijs per winkel. Bv. Føtex is een soort AH... groot assortiment, maar ook ietsje duurder
Dit is een zeer belangrijk punt voor mijn uiteindelijke beslissing, maar ik heb mijn vraag denk ik niet duidelijk genoeg uitgelegd. Wat ik bedoelde, is hoe moeilijk het is om een Engelstalige baan te vinden in Kopenhagen en eventueel in vergelijking met Stockholm. Ik neem aan dat je zelf vanwege de liefde naar Denemarken bent verhuisd, dus waarschijnlijk heb jij al ervaring met het vinden van een baan. Zou je die misschien eens willen belichten?quote:Toen ik hierheen verhuiste, kon ik ook alleen Engels, en leerde mezelf een paar snelle woordjes/zinnen om bv te zeggen dat ik geen Deens konBijna elke Deen kan Engels, alleen de oude garde kan er moeite mee hebben. M'n schoonouders kunnen bv maar een paar woordjes, maar m'n vriendin en haar zus kunnen het goed spreken.
Hierbij een samenvatting van een interview (zijn niet mijn woorden maar van een dagblad):quote:
Ja, dat is wel aantrekkelijk om in te beginnen. Toch is het 't waard om op die site te kijken denk ik. Voor zo'n 3200 kronen kun je ook al een 32 m2 appartement hebben denk ik. Misschien niet in de binnenstad, maar nog wel heel erg in de buurt.quote:Op maandag 30 maart 2009 12:10 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Goed om te weten. De ''kollegiums'' zijn logischerwijs aanzienlijk goedkoper, wat in eerste instantie financieel gezien aantrekker lijkt totdat mijn vriendin een baan gevonden heeft. Een zo'n kollegium biedt een kamer van 12-16 m2 met badkamer en gedeelde keuken aan voor 3400 kronen inclusief ontbijt, lunch en avondeten. Een andere biedt kamers aan van 26m2 met badkamer en gedeelde keuken maar zonder eten voor 2900 kronen.
Ik reis weinig met OV, dus pin me er niet op vast, maar ik weet dat metro/bus/trein met een soort strippenkaart werken. Eén kaart voor alles, en de stad/regio is in zones verdeeld. Eén strip kan dan 2 of 3 zones zijn.quote:Ik zou naar de Copenhagen Business School, waarvan de locaties weer verschillend zijn van die op dat kaartje. In ieder geval fijn om te horen dat er een goed openbaar vervoersnetwerk is. Toen ik in Praag woonde, kon ik mijn abonnement gebruiken voor tram, metro en bus. Is dit ook het geval in Kopenhagen of is de situatie zoals in Nederland?
Wij zijn 3 personen (en 2 katten), gemiddeld gezin denk ik. Als je bij Føtex inkopen doet, ben je al gauw 200euro per week kwijt denk ik. In andere winkels kun je dit verlagen naar 150euro per week. Met 2 personen zul je nog wat minder kwijt zijn. Maar dit is persoonlijk.. ik denk dat zoiets erg kan verschillen per huishouden.quote:Heb je enig idee wat je gemiddeld p. persoon / maand kwijt bent als je bijvoorbeeld het overgrote deel van je boodschappen bij Føtex doet?
Ik denk dat mijn verhaal al in dit topic ergens beschreven staat, maar ik kan het nog even kort vertellenquote:Dit is een zeer belangrijk punt voor mijn uiteindelijke beslissing, maar ik heb mijn vraag denk ik niet duidelijk genoeg uitgelegd. Wat ik bedoelde, is hoe moeilijk het is om een Engelstalige baan te vinden in Kopenhagen en eventueel in vergelijking met Stockholm. Ik neem aan dat je zelf vanwege de liefde naar Denemarken bent verhuisd, dus waarschijnlijk heb jij al ervaring met het vinden van een baan. Zou je die misschien eens willen belichten?
Nog een laatste vraag, als je in Stockholm gewoond/geweest bent, zou je die stad verkiezen boven Kopenhagen en waarom?
Bedankt voor de informatieve en snelle reactie!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |