abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 februari 2009 @ 21:17:35 #151
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66066304
Ik denk dat je toch iets meer hebt gehad dan ik hier in het zuiden. Ziet er lekker rustgevend uit.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_66075807
Tot nu toe is alle sneeuw blijven liggen en nu het sneeuwt weer...
nothing will change without a rebel
  zondag 15 februari 2009 @ 14:31:44 #153
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66083899
Hier is een deel blijven liggen maar het sneeuwt hier ook alweer. flink balen want die kou vertraagt de bouw van ons nieuwe huis.
  maandag 16 februari 2009 @ 09:19:59 #154
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_66110235
Mooie foto's bendk

Hier in het oosten heeft het ook weer gesneeuwd, maar smelt het ondertussen weer langzaam weg. Jammer, het witte landschap vind ik altijd geweldig mooi!
En de katten hebben er ook lol in
Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
pi_66234108
de heen reis is geboekt.
ik ga met de trein vanuit arnhem naar kolding... ben er wel ff mee onder weg haha. Duur was het niet 59 euro!
  donderdag 19 februari 2009 @ 15:31:20 #156
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_66240034
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:07 schreef psv-gomes het volgende:
de heen reis is geboekt.
ik ga met de trein vanuit arnhem naar kolding... ben er wel ff mee onder weg haha. Duur was het niet 59 euro!
Goede reis Ga je ook via Duisburg in Duitsland of direct?

Ik heb dat zo'n 10jaar geleden eens gedaan; vanuit Utrecht naar Halmstad in Zweden (ligt net boven Helsingør / Helsingborg). Kwam tijdens die reis ook langs Kolding, maar die nam tot Halmstad in totaal 21uur in beslag Inclusief overstap in Kopenhagen en in Malmø, dat wel.

Hoe lang ga jij er ongeveer over doen?
pi_66240475
vertrek is om 20.08 uit arnhem ( moet er nog wel met de auto heen vanuit breda)
kom de volgende ochtend om 7.18 aan en wordt dan opgehaald
zonder overstap gelukkig
pi_66253462
quote:
Op maandag 16 februari 2009 09:19 schreef Draz het volgende:
Mooie foto's bendk

Hier in het oosten heeft het ook weer gesneeuwd, maar smelt het ondertussen weer langzaam weg. Jammer, het witte landschap vind ik altijd geweldig mooi!
En de katten hebben er ook lol in
Tak for det, heb enkele foto's opgestuurd naar het lokale weekblad, ze worden volgende week gepubliceerd.
pi_66700583
inmiddels ben ik in denemarken...
zit op het moment in kolding
morgen naar hampen
en vanaf zaterdag de hele tijd in hvide sande...

wel hartstikke aardige mensen die denen..

en treinreis was wel lang maar het viel reuze mee...
pi_66703369
aha tillyke med det...

mocht je de kans krijgen om het kasteel in kolding te bezoeken, dan is dat een aanrader....

'wel hartstikke aardige mensen die denen' ik vind dit echt een wezenlijk verschil met de nederlander....
  woensdag 4 maart 2009 @ 20:59:45 #161
138914 Slappy
ambtenaar
pi_66705907
Is er wat in Hirtshals te doen?ohhh een mooie vis dierentuin.Want we gaan naar Noorwegen met de boot alleen we moeten daar 20 uur wachten.Dus misschien is daar wat leuks te doen?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  donderdag 5 maart 2009 @ 08:25:53 #162
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66717417
Kun je misschien beter even iets eerder stoppen in Aalborg, is een wat grotere stad. Wat er daar te doen is durf ik je zo ook niet te vertellen.
  donderdag 5 maart 2009 @ 09:31:56 #163
138914 Slappy
ambtenaar
pi_66718828
Is dat daar ver weg?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  donderdag 5 maart 2009 @ 11:31:48 #164
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66722271
Zo ongeveer 67,4 km
  dinsdag 10 maart 2009 @ 12:57:31 #165
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66893258
Tegen de eind van deze maand zou mijn nieuwe huis klaar moeten zijn.
  donderdag 12 maart 2009 @ 09:17:05 #166
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_66960030
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 12:57 schreef TallMan het volgende:
Tegen de eind van deze maand zou mijn nieuwe huis klaar moeten zijn.
We verwachten natuurlijk wel foto's hè

Ik ga over een tijdje ook maar eens informeren over bouwkavels hier op Nord-Sjælland in de omgeving tussen Ringsted, Køge en Roskilde. (of nog iets verder)
  donderdag 12 maart 2009 @ 09:47:51 #167
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_66960898
Ik zal als ik er aan denk vanavond wat posten.
pi_67538444
Op aanraden van een mod heb ik mijn topicdiscussie even gekopieerd naar het centraal Denemarken topic, om zo meer aandacht voor het onderwerp te krijgen:
Na veel onderzoek gedaan te hebben, heb ik me onlangs aangemeld voor de Stockholm School of Economics en de Copenhagen Business School. Ik wil daar een masteropleiding gaan volgen die twee jaar zal duren. De keuze heb ik louter gemaakt op basis van de studies en universiteiten, en niet vanwege de steden, ik ben namelijk nog nooit in beide steden geweest.

Ik moet daarom de moeilijke keuze maken welke stad ik ga verkiezen. Ik heb wel gehoord dat de steden qua cultuur, uitgaansleven etc. beiden top zijn, dus dat is van minder belang in de afweging. Wat wel van belang zijn de kosten van het levensonderhoud. Verschillende universiteiten in beide steden noemen verschillende bedragen variërend van 600 EUR in Stockholm tot 1000 EUR in Kopenhagen. Ik vraag me dan af waarop zulk soort bedragen precies gebaseerd zijn, je kunt het leven immers zo duur maken als je zelf wilt. Het voordeel van Stockholm is wel dat het een goedkope verbinding met Eindhoven heeft, in tegenstelling tot Kopenhagen.

Vandaar de vraag of er mensen zijn met ervaring die mij misschien een iets beter inzicht kunnen geven in welke stad duurder qua levensonderhoud is en eventueel nog andere info hebben, waardoor ik een goede keuze kan maken.

O.a. de volgende kosten/aspecten zijn van belang:
-woonruimte (incl. gas, water, elektriciteit)
-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol

Tenslotte zouden mijn vriendin het liefst samen gaan wonen, (zij spreekt vloeiend Engels, maar geen Zweeds of Deens en heeft een master-diploma in Economie) dus ervaring met betrekking tot het vinden van werk in beide steden is ook van belang. Met andere woorden, in welke stad zou zijn makkelijker een baan kunnen vinden.
pi_67539569
quote:
Op maandag 30 maart 2009 09:32 schreef Dvm86 het volgende:
Op aanraden van een mod heb ik mijn topicdiscussie even gekopieerd naar het centraal Denemarken topic, om zo meer aandacht voor het onderwerp te krijgen:
Na veel onderzoek gedaan te hebben, heb ik me onlangs aangemeld voor de Stockholm School of Economics en de Copenhagen Business School. Ik wil daar een masteropleiding gaan volgen die twee jaar zal duren. De keuze heb ik louter gemaakt op basis van de studies en universiteiten, en niet vanwege de steden, ik ben namelijk nog nooit in beide steden geweest.

Ik moet daarom de moeilijke keuze maken welke stad ik ga verkiezen. Ik heb wel gehoord dat de steden qua cultuur, uitgaansleven etc. beiden top zijn, dus dat is van minder belang in de afweging. Wat wel van belang zijn de kosten van het levensonderhoud. Verschillende universiteiten in beide steden noemen verschillende bedragen variërend van 600 EUR in Stockholm tot 1000 EUR in Kopenhagen. Ik vraag me dan af waarop zulk soort bedragen precies gebaseerd zijn, je kunt het leven immers zo duur maken als je zelf wilt. Het voordeel van Stockholm is wel dat het een goedkope verbinding met Eindhoven heeft, in tegenstelling tot Kopenhagen.

Vandaar de vraag of er mensen zijn met ervaring die mij misschien een iets beter inzicht kunnen geven in welke stad duurder qua levensonderhoud is en eventueel nog andere info hebben, waardoor ik een goede keuze kan maken.

-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol

Tenslotte zouden mijn vriendin het liefst samen gaan wonen, (zij spreekt vloeiend Engels, maar geen Zweeds of Deens en heeft een master-diploma in Economie) dus ervaring met betrekking tot het vinden van werk in beide steden is ook van belang. Met andere woorden, in welke stad zou zijn makkelijker een baan kunnen vinden.
Verdiep je ook eens goed in de samenstelling van de bevolking, mn Stockholm
  maandag 30 maart 2009 @ 11:06:46 #170
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67540679
quote:

-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol

Veel vragen, en ik zal proberen wat informatie te geven waar mogelijk.

Huur van appartement. Ik neem aan in de binnenstad van Kopenhagen, kost je tussen de 5k en 10k DKK per maand, exclusief gas/water/licht. Het laatste kun je vergelijken met Nederlandse huurkosten (€100-150 per maand). De grootte van deze appartementen variëren tussen de 50 en 80 m2, 2-3 kamers.
Als je echt in het centrum wilt zitten, gaat de prijs al gauw naar die 10k. Iets buiten de binnenstad en de prijst zakt.
Boligportal is een bekende site voor huurwoningen... de site kan op Engels gezet worden.

Openbaar vervoer is prima. Gezien de verschillende locaties van de universiteit zal je slim overweg moeten gaan met vervoerroutes. Er rijden overal bussen, verschillende treinen (S-tog) en een metro. De bekende site is dsb.dk, ook deze kan in het Engels.

Uitgaan weet ik niet superveel van, maar ik geloof dat het centrum rondom Hovedbanegården en 'Torvet' (ten oosten van het centraal station) het uitgaanscentrum is. Ik ben er een keer geweest.

Voedsel / alcohol is van goede kwaliteit, en verschilt in prijs per winkel. Bv. Føtex is een soort AH... groot assortiment, maar ook ietsje duurder. Er zijn andere, iets goedkopere winkels, die net zo goed zijn op vele gebieden. Alleen vlees e.d. wil je in een goede winkel kopen. Alcohol is t.o.v. Zweden een groot pluspunt. Normale prijs, normale alcoholpercentages. Zweden en Noren komen naar Kopenhagen voor de alcohol naar mijn weten. Carlsberg is net Heineken alleen...

Toen ik hierheen verhuiste, kon ik ook alleen Engels, en leerde mezelf een paar snelle woordjes/zinnen om bv te zeggen dat ik geen Deens kon Bijna elke Deen kan Engels, alleen de oude garde kan er moeite mee hebben. M'n schoonouders kunnen bv maar een paar woordjes, maar m'n vriendin en haar zus kunnen het goed spreken.

Btw, koers DKK - EUR = ongeveer 7,5
Dus 5000 - 10000 DKK is ongeveer 680 - 1300 EUR.

Kopenhagen (Kastrup) - Amsterdam heeft verbindingen met KLM en SAS. Eerstgenoemde vliegt ongeveer 4x per dag, voor een gemiddele retourprijs van 190 euro. (laatste keer dat ik vloog, prijzen zijn gezakt geloof ik?)

Er is ook veel info te vinden op de site van de Nederlandse Ambassade. Ben er afgelopen woensdag nog geweest voor een nieuw paspoort
pi_67542374
quote:
Op maandag 30 maart 2009 10:22 schreef bendk het volgende:

[..]

Verdiep je ook eens goed in de samenstelling van de bevolking, mn Stockholm
Kun je dat beargumenteren?
quote:
Op maandag 30 maart 2009 11:06 schreef Draz het volgende:

[..]

Huur van appartement. Ik neem aan in de binnenstad van Kopenhagen, kost je tussen de 5k en 10k DKK per maand, exclusief gas/water/licht. Het laatste kun je vergelijken met Nederlandse huurkosten (€100-150 per maand). De grootte van deze appartementen variëren tussen de 50 en 80 m2, 2-3 kamers.
Als je echt in het centrum wilt zitten, gaat de prijs al gauw naar die 10k. Iets buiten de binnenstad en de prijst zakt.
Boligportal is een bekende site voor huurwoningen... de site kan op Engels gezet worden.
Goed om te weten. De ''kollegiums'' zijn logischerwijs aanzienlijk goedkoper, wat in eerste instantie financieel gezien aantrekker lijkt totdat mijn vriendin een baan gevonden heeft. Een zo'n kollegium biedt een kamer van 12-16 m2 met badkamer en gedeelde keuken aan voor 3400 kronen inclusief ontbijt, lunch en avondeten. Een andere biedt kamers aan van 26m2 met badkamer en gedeelde keuken maar zonder eten voor 2900 kronen.
quote:
Openbaar vervoer is prima. Gezien de verschillende locaties van de universiteit zal je slim overweg moeten gaan met vervoerroutes. Er rijden overal bussen, verschillende treinen (S-tog) en een metro. De bekende site is dsb.dk, ook deze kan in het Engels.
Ik zou naar de Copenhagen Business School, waarvan de locaties weer verschillend zijn van die op dat kaartje . In ieder geval fijn om te horen dat er een goed openbaar vervoersnetwerk is. Toen ik in Praag woonde, kon ik mijn abonnement gebruiken voor tram, metro en bus. Is dit ook het geval in Kopenhagen of is de situatie zoals in Nederland?
quote:
Voedsel / alcohol is van goede kwaliteit, en verschilt in prijs per winkel. Bv. Føtex is een soort AH... groot assortiment, maar ook ietsje duurder
Heb je enig idee wat je gemiddeld p. persoon / maand kwijt bent als je bijvoorbeeld het overgrote deel van je boodschappen bij Føtex doet?
quote:
Toen ik hierheen verhuiste, kon ik ook alleen Engels, en leerde mezelf een paar snelle woordjes/zinnen om bv te zeggen dat ik geen Deens kon Bijna elke Deen kan Engels, alleen de oude garde kan er moeite mee hebben. M'n schoonouders kunnen bv maar een paar woordjes, maar m'n vriendin en haar zus kunnen het goed spreken.
Dit is een zeer belangrijk punt voor mijn uiteindelijke beslissing, maar ik heb mijn vraag denk ik niet duidelijk genoeg uitgelegd. Wat ik bedoelde, is hoe moeilijk het is om een Engelstalige baan te vinden in Kopenhagen en eventueel in vergelijking met Stockholm. Ik neem aan dat je zelf vanwege de liefde naar Denemarken bent verhuisd, dus waarschijnlijk heb jij al ervaring met het vinden van een baan. Zou je die misschien eens willen belichten?

Nog een laatste vraag, als je in Stockholm gewoond/geweest bent, zou je die stad verkiezen boven Kopenhagen en waarom?

Bedankt voor de informatieve en snelle reactie!
pi_67542926
quote:
Op maandag 30 maart 2009 12:10 schreef Dvm86 het volgende:

[..]

Kun je dat beargumenteren?

Hierbij een samenvatting van een interview (zijn niet mijn woorden maar van een dagblad):

In een interview op de Zweedse radio zei de Zweedse Minister voor Democratie, Jens Orback,: ‘’we moeten ons open en tolerant opstellen naar de Islam en naar moslims, omdat, wanneer wij een minderheid zijn, zij ook open en tolerant naar ons toe zullen zijn.’’

Er is een burgemeester in Zweden, die eiste dat zijn stad een afspiegeling moet zijn van de mondiale bevolking.
Dat is gelukt. Zijn probleem is nu hoe hoe stop ik de uitstroom van de Zweden uit mijn stad.

Zweden heeft 8.8 miljoen inwoners, waarvan de grootste 3 steden er een forse pluk van hebben. Jouw zweedse stad heeft er 1.8 miljoen. Naar een andere stad verhuizen is niet zo eenvoudig, want die is er niet in de buurt.
  maandag 30 maart 2009 @ 12:49:19 #173
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67543415
quote:
Op maandag 30 maart 2009 12:10 schreef Dvm86 het volgende:

[..]

Goed om te weten. De ''kollegiums'' zijn logischerwijs aanzienlijk goedkoper, wat in eerste instantie financieel gezien aantrekker lijkt totdat mijn vriendin een baan gevonden heeft. Een zo'n kollegium biedt een kamer van 12-16 m2 met badkamer en gedeelde keuken aan voor 3400 kronen inclusief ontbijt, lunch en avondeten. Een andere biedt kamers aan van 26m2 met badkamer en gedeelde keuken maar zonder eten voor 2900 kronen.
Ja, dat is wel aantrekkelijk om in te beginnen. Toch is het 't waard om op die site te kijken denk ik. Voor zo'n 3200 kronen kun je ook al een 32 m2 appartement hebben denk ik. Misschien niet in de binnenstad, maar nog wel heel erg in de buurt.
quote:
Ik zou naar de Copenhagen Business School, waarvan de locaties weer verschillend zijn van die op dat kaartje . In ieder geval fijn om te horen dat er een goed openbaar vervoersnetwerk is. Toen ik in Praag woonde, kon ik mijn abonnement gebruiken voor tram, metro en bus. Is dit ook het geval in Kopenhagen of is de situatie zoals in Nederland?
Ik reis weinig met OV, dus pin me er niet op vast, maar ik weet dat metro/bus/trein met een soort strippenkaart werken. Eén kaart voor alles, en de stad/regio is in zones verdeeld. Eén strip kan dan 2 of 3 zones zijn.
Of er abonnementen zijn weet ik niet, maar lijkt me wel.
quote:
Heb je enig idee wat je gemiddeld p. persoon / maand kwijt bent als je bijvoorbeeld het overgrote deel van je boodschappen bij Føtex doet?
Wij zijn 3 personen (en 2 katten), gemiddeld gezin denk ik. Als je bij Føtex inkopen doet, ben je al gauw 200euro per week kwijt denk ik. In andere winkels kun je dit verlagen naar 150euro per week. Met 2 personen zul je nog wat minder kwijt zijn. Maar dit is persoonlijk.. ik denk dat zoiets erg kan verschillen per huishouden.
quote:
Dit is een zeer belangrijk punt voor mijn uiteindelijke beslissing, maar ik heb mijn vraag denk ik niet duidelijk genoeg uitgelegd. Wat ik bedoelde, is hoe moeilijk het is om een Engelstalige baan te vinden in Kopenhagen en eventueel in vergelijking met Stockholm. Ik neem aan dat je zelf vanwege de liefde naar Denemarken bent verhuisd, dus waarschijnlijk heb jij al ervaring met het vinden van een baan. Zou je die misschien eens willen belichten?

Nog een laatste vraag, als je in Stockholm gewoond/geweest bent, zou je die stad verkiezen boven Kopenhagen en waarom?

Bedankt voor de informatieve en snelle reactie!
Ik denk dat mijn verhaal al in dit topic ergens beschreven staat, maar ik kan het nog even kort vertellen Ik ben inderdaad voor de liefde verhuisd. Toen ik dit besloten had, ben ik via iemand op m'n oude werk aan namen van banken gekomen die hetzelfde werk verrichtten als wat ik deed. Hier heb ik open sollicitaties naar verstuurd, 3 verschillende banken. Twee hebben gereageerd en bij beide heb ik toen een eerste gesprek gehad. Allemaal in het Engels, en het feit dat je vriendin vloeiend Engels spreekt (en vermeldt dat je Nederlands bent!! dat is positief), maakt het al makkelijker. Ik werd bij de eerste afgewezen door het missen van bepaalde ervaring, maar bij de 2e was het snel raak (na het eerste gesprek al). Zij hebben Deense lessen betaald voor me, privé, op het werk. Het was een investering en risico voor ze, maar dat heeft zich goed uitgepakt. Ik woon hier nu 13 maanden, en kan met iedereen praten; ik mis alleen soms nog woorden, maar kan me met de woordenschat ondertussen daaromheen praten. Bedoeling van dit verhaal is, dat de taal voor een Nederlander snel is te leren, dus dan is het gemis van kennis van de taal alleen voor het begin een struikelblok. Inzet in het leren van de taal wordt als heel positief beschouwd.
Er zijn genoeg internationale bedrijven. Eventuele kruiwagen is handig, maar een goede presentatie van jezelf is beter. De Nederlander staat hier positief aangeschreven, qua cultuur e.d., dus dat kan alleen maar in je voordeel werken.

De Nederlandse Ambassade kan je hier denk ik ook nog mee helpen. Je vriendin moet niet bang zijn om zich in het diepe te gooien en ergens 'stout' binnen te stappen en zeggen: "dit ben ik, en ik heb jullie dit en dit en dit te bieden". De markt is aardig internationaal (zit zelf in de financiering van internationale handel), dus het is zeker mogelijk.

Hoe het in vergelijking met Stockholm is durf ik echt niet te zeggen, om de simpele reden dat ik er nog nooit ben geweest

[ Bericht 0% gewijzigd door Draz op 30-03-2009 12:54:28 ]
pi_67545394
Even een wat andere insteek, de werkeloosheid in Zweden is thans 8,1 % en in Denemarken rond de 4%
In mijn streek - V-Jylland - is deze 1,.6 % of wat lager.

Ik vermoed dat in DK het hoogtepunt van de crisis nu wel is bereikt, er nauwelijks nog ontslagen voor komen voor zover ik het lees althans en kan inschatten.
Dit laatste heeft vooral te maken met het ontslagsysteem en het aannamesysteem.

Zoals Draz schreef, de Nederlander heeft hier een goede reputatie, dankzij de NL boeren die het hier goed doen (en uit nederland weggetrapt zijn, sorry, maar een ander woord kan ik niet bedenken )

Ik merk gewoon dat de culturen goed bij elkaar passen. Arla heeft recentelijk nog een nederlands bedrijf (450 man personeel) overgenomen.
Ik heb vorige week nederlandse zakenmensen (decisionmakers) rondgeleid bij Arla, is uitgemond in een opdracht van tonnen productie.
Het vertrouwen in en met elkaar hebben speelt een reuze belangrijke rol in Denemarken.
pi_67547937
Echt bedankt voor de zeer nuttige input van jullie, dit maakt mijn voorkeur voor Kopenhagen alleen maar sterker. Kennen jullie misschien nog goede banensites, waarom Engelstalige banen te vinden zijn?
pi_67548111
www.jobnet.dk , er zijn er wel meer, maar ken ze niet, mail de nl ambassade even

held og lykke
pi_67548249
En ga eens een hapje met je vriendin eten in de Rizraz, gezellig en goedkoop en dikwijls kom je er jonge nederlanders tegen
  maandag 30 maart 2009 @ 15:22:21 #178
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67548261
quote:
Op maandag 30 maart 2009 15:12 schreef Dvm86 het volgende:
Echt bedankt voor de zeer nuttige input van jullie, dit maakt mijn voorkeur voor Kopenhagen alleen maar sterker. Kennen jullie misschien nog goede banensites, waarom Engelstalige banen te vinden zijn?
Graag gedaan

Sites zijn:
http://www.jobindex.dk/
http://www.stepstone.dk/ of de internationale http://www.stepstone.com/
http://www.jobzonen.dk/

Dat zijn toch wel de grootste. Oh, en economie = "økonomi" in het Deens. Zoekwoorden zouden dus økonomi en Engelsk kunnen zijn. Succes, en als je nog meer vragen hebt, zien we ze wel verschijnen
  maandag 30 maart 2009 @ 15:28:35 #179
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67548475
quote:
Op maandag 30 maart 2009 15:22 schreef bendk het volgende:
En ga eens een hapje met je vriendin eten in de Rizraz, gezellig en goedkoop en dikwijls kom je er jonge nederlanders tegen
Hmm zal het ook proberen te onthouden

Ik was trouwens bij de ambassade afgelopen woensdag, en er wonen zo'n 6500 Nederlanders in Denemarken, die geregistreerd staan als wonende in...
Dan zijn er nog zo'n 500 ongeregistreerde
pi_67549199
quote:
Op maandag 30 maart 2009 15:28 schreef Draz het volgende:

[..]

Hmm zal het ook proberen te onthouden

Ik was trouwens bij de ambassade afgelopen woensdag, en er wonen zo'n 6500 Nederlanders in Denemarken, die geregistreerd staan als wonende in...
Dan zijn er nog zo'n 500 ongeregistreerde
Begrijp het even niet, hoe weet je dan dat er 500 ongeregistreerde nl-ers zijn ?
  maandag 30 maart 2009 @ 16:35:08 #181
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67550620
quote:
Op maandag 30 maart 2009 15:52 schreef bendk het volgende:

[..]

Begrijp het even niet, hoe weet je dan dat er 500 ongeregistreerde nl-ers zijn ?
Het was gewoon een inschatting van hem

Als iemand het 'moet' weten, is hij het wel. Hij is ook bij die Nederlandse bijeenkomsten enzo geweest, dus zal wel met mensen gebabbeld hebben.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 08:48:16 #182
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67567927
Ik heb me overigens nooit bij de ambassade geregistreerd. Moet je dat wel doen of wordt dat door de vertrekkende gemeente in NL gedaan of komt dat via het deense bevolkingsregister bij hun binnen?
  dinsdag 31 maart 2009 @ 10:08:37 #183
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67569962
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 08:48 schreef TallMan het volgende:
Ik heb me overigens nooit bij de ambassade geregistreerd. Moet je dat wel doen of wordt dat door de vertrekkende gemeente in NL gedaan of komt dat via het deense bevolkingsregister bij hun binnen?
Dat laatste volgens mij mijn uitschrijving bij de Nederlandse gemeente was dezelfde dag doorgevoerd als dat ze de documentatie ontvangen hadden. Gezien hun reputatie, denk ik niet dat ze meer hebben gedaan dan mij uit het systeem halen... een officiële procedure doorvoeren om mij bij de Nederlandse ambassade in m'n nieuwe land te registreren kunnen ze niet op dezelfde dag
Maar buiten dat, lijkt het me logischer dat het uit het Deense bevolkingsregister binnenkomt.

Er zijn blijkbaar ook Nederlanders die hier wonen zonder CPR nummer etc.
Maakt mij allemaal niet uit natuurlijk. Vinden jullie 6500-7000 Nederlanders veel?
pi_67570681
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:08 schreef Draz het volgende:

[..]

Dat laatste volgens mij mijn uitschrijving bij de Nederlandse gemeente was dezelfde dag doorgevoerd als dat ze de documentatie ontvangen hadden. Gezien hun reputatie, denk ik niet dat ze meer hebben gedaan dan mij uit het systeem halen... een officiële procedure doorvoeren om mij bij de Nederlandse ambassade in m'n nieuwe land te registreren kunnen ze niet op dezelfde dag
Maar buiten dat, lijkt het me logischer dat het uit het Deense bevolkingsregister binnenkomt.

Er zijn blijkbaar ook Nederlanders die hier wonen zonder CPR nummer etc.
Maakt mij allemaal niet uit natuurlijk. Vinden jullie 6500-7000 Nederlanders veel?
Ik denk dat Denemarken geen 'acquisitie pleegt' op de nederlandse markt. Zweden wel en dat levert op dit moment 3000 nederlanders op, aldus een nl-zweed....
  dinsdag 31 maart 2009 @ 14:16:58 #185
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67578078
Mwah, ongeveer 1 op de 800 een Nederlander. Lijkt me wel een redelijk getal hoewel er dan hier om me heen nog genoeg moeten wonen waar je dan niets vanaf weet.
Maar hier wonen zonder CPR nummer, lekker handig met verzekering/bankrekening/belastingdienst/gemeente.

Owja, overmorgen krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 14:32:19 #186
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67578579
Ja, dat dacht ik dus ook alles hier is afhankelijk van een CPR nummer.

Gefeliciteerd met je sleutel-over-2-dagen

Is het geworden zoals je je voorgesteld had?
  dinsdag 31 maart 2009 @ 14:56:14 #187
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67579361
Nog wel wat fijner ook, we hebben ook de bestrating buiten al af, wel zo handig om een beetje fatsoenlijk over te huizen. En nog een maand voor op het oorspronkelijke schema ook.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 19:15:01 #188
245707 DSL
Huddie W.
pi_67587513
Tvp van een aspirant-inwoner van Denemarken. Uit de woorden van Draz kan ik opmaken dat zaken als bevolkingsregister, verzekeringen omzetten en dergelijke relatief snel en makkelijk gaan?
pi_67601106
Je gaat hier naar de gemeente (kommune) en schrijf je in als nieuwe burger, je krijgt een cpr nummer. een pas, waarmee je veel dingen in DK kunt doen zoals: bezoek arts, bibliotheek (gratis) en meer.
  woensdag 1 april 2009 @ 07:15:06 #190
245707 DSL
Huddie W.
pi_67601248
En dat kan allemaal geregeld worden in een paar dagen/weken voor vertrek?
pi_67602053
quote:
Op woensdag 1 april 2009 07:15 schreef DSL het volgende:
En dat kan allemaal geregeld worden in een paar dagen/weken voor vertrek?
Voor vertrek begrijp ik even niet

Je moet je melden als je in Dk bent namelijk
  woensdag 1 april 2009 @ 13:09:34 #192
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67609610
@ DSL,

Zaken gaan relatief makkelijk, maar hebben wel nog steeds hun tijd nodig.
Nederland en Denemarken zijn beide lid van de EU, wat vele zaken makkelijk maken. Maar nog steeds moet je bij de gemeente en statsambt persoonlijk dingen afleveren etc. Het krijgen van een CPR nummer neemt ook al gauw 2 weken of meer in beslag.
Verzekeringen zijn makkelijk.

Je mag hier trouwens 3 maanden wonen zonder vorm van eigen inkomen/vermogen. Dat kan 6 maanden worden als je kan aantonen dat je actief werk aan het zoeken bent.

Om compleet zeker te zijn dat je mag blijven, zorg je dat je werk hebt voordat je hierheen verhuist. Maar het is niet noodzakelijk.
pi_67612470
quote:
COPENHAGEN (Reuters) - Ryanair (RYA.I), Europe's largest low-cost airline, is in talks to open 10 routes from Copenhagen's Kastrup airport (KBHL.CO), its chief executive told Danish daily Jyllands-Posten.

"We are talking to Copenhagen about the possibility of opening with 10 routes. We could easily get up to 10 million passengers in two or three years," Ryanair Chief Executive Michael O'Leary was quoted by the paper as saying on Monday.

O'Leary said his company is also in talks with other hubs that want to share in the airline's growth but that Copenhagen "is doing a good job."

O'Leary said that Ryanair had demanded lower handling fees and shorter turnaround times from Copenhagen Airports.

"If we get that, we will be able to open this summer. But the decision is Copenhagen Airports', not ours," he said.

Ryanair (RYA.L) is quickly expanding its European network to take advantage of consumers trading down from full-service carriers as the recession bites.

Copenhagen is the hub of Scandinavian airline SAS (SAS.ST), which last week said it wanted to raise $720 million (585 million pounds) in new capital and launched a brutal new savings drive as it intensified efforts to ride out the global downturn.

The airport was hit in October last year when low-cost carrier Sterling, which accounted for about 10 percent of total traffic, declared itself bankrupt.
9 feb 2009.

Goed nieuws zou ik zeggen, de kans dat er een verbinding tussen NL en Kopenhagen komt is op korte termijn dus zeker aanwezig.
  woensdag 1 april 2009 @ 16:27:56 #194
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67616635
Klinkt goed, laat maar komen

Wij vliegen trouwens met Transavia (dochter van KLM) naar zuid-Frankrijk voor een spotprijs. Blijkbaar is Transavia dus ook aan het uitbreiden, met vluchten van en naar bestemmingen waar ze eerder niet heen vlogen.

Hmm, na een korte check zie ik dat ze wel naar vakantiebestemmingen vliegen, maar niet naar Amsterdam
  woensdag 1 april 2009 @ 23:03:33 #195
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67630755
Ik woon in Sønderjylland, het is voor mij sneller met de auto naar NL te gaan ipv eerst naar Kastrup te gaan om dan te vliegen.
  donderdag 2 april 2009 @ 09:35:14 #196
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67636717
quote:
Op woensdag 1 april 2009 23:03 schreef TallMan het volgende:
Ik woon in Sønderjylland, het is voor mij sneller met de auto naar NL te gaan ipv eerst naar Kastrup te gaan om dan te vliegen.
Kastrup kan ik begrijpen maar Billund?

Trouwens, wij gaan in mei ook met de auto naar Nederland (krijg een nichtje!), ook omdat dat goedkoper is met 2 personen. Van deur tot deur duurt het 'maar' 2uur langer.
  donderdag 2 april 2009 @ 10:29:17 #197
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67638217
Mwah, vanaf mijn huis (20 minuten van Duitsland) zal het zo'n 6 a 6,5 uur zijn naar Zuid NL waar ik vandaan kom. Ga ik vliegen kost het me:
* 1 uur naar Billund
* 0,5 a 1 uur inchecktijd
* 1,5 uur vliegtijd naar Amsterdam
* 0,5 uur uitstappen/bagage
* 1,5 uur Autorit naar bestemming
Toch zeker 5 uur. Goed 1 uur sneller maar teveel gedoe.

Daarbij dat het ticket naar Amsterdam me dan goed 5000 dkk kost. Voor dat geld ben ik met benzine meerdere keren heen en weer, en ik kan meer bagage meenemen, mijn vrouw, mijn hond.
pi_67642159
quote:

Zelf heb ik in Kbh en Aarhus gewoond, en Kbh was meer metropool en wereldlijker terwijl Aarhus gezelliger is.

Het voordeel van Kbh is dat het zo vlak als een pannekoek is, en er overal fietspadden zijn. Het zou niet verstandig zijn die te negeren aangezien het OV niet bepaald goedkoop is in de hoofdstad. Het is makkelijk om in Kbh een baan te vinden als in Aarhus, m.n. als je buitenlander bent. Gezien het werkeloosheidspercentage is het veel eenvoudiger om in Kbh een baan te vinden dan in Stockholm.
Danmark: more usefull every day!
  vrijdag 3 april 2009 @ 15:32:18 #199
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_67678704
Hallo Allemaal,

Wij hopen binnekort te emigreren naar Denemarken. We hebben in Silkeborg een aantal vrienden wonen die ons graag willen helpen.
Ze hebben verteld dat er een tekort is aan verplegend personeel. Ik zou dus graag in Denemarken een opleiding volgen voor verpleegkundige. Is dit haabaar, krijg je dan studiefinanciering van de Deense overheid, of moet je er een baan bij nemen?

Ik heb begrepen dat het emigreren zelf niet heel moeilijk is maar toch zou ik wat nadelen willen weten van mensen die het een en het ander hebben ondervonden.

Ook informatie als begin salarissen onderhoudskosten en huurkosten van een simpel appartement.
Een vriend heeft in silkeborg een krantenwijk smorgens en verdient 1k eurp pm. Is dit echt zo?

In ieder geval zou ik wat ervaringen en verhalen willen weten van mensen die in of nabij Silkeborg wonen.

Bedankt voor het lezen!
pi_67680609
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 15:32 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hallo Allemaal,

Wij hopen binnekort te emigreren naar Denemarken. We hebben in Silkeborg een aantal vrienden wonen die ons graag willen helpen.
Ze hebben verteld dat er een tekort is aan verplegend personeel. Ik zou dus graag in Denemarken een opleiding volgen voor verpleegkundige. Is dit haabaar, krijg je dan studiefinanciering van de Deense overheid, of moet je er een baan bij nemen?

Ik heb begrepen dat het emigreren zelf niet heel moeilijk is maar toch zou ik wat nadelen willen weten van mensen die het een en het ander hebben ondervonden.

Ook informatie als begin salarissen onderhoudskosten en huurkosten van een simpel appartement.
Een vriend heeft in silkeborg een krantenwijk smorgens en verdient 1k eurp pm. Is dit echt zo?

In ieder geval zou ik wat ervaringen en verhalen willen weten van mensen die in of nabij Silkeborg wonen.

Bedankt voor het lezen!
Ik woon niet in Silkeborg, kan je dus geen lokale informatie geven. Vraag eens informatie via de gemeente (kommune) Silkeborg. Even googlen op Silkeborg
Wat ik wel weet dat er veel vraag is naar medisch personeel.
  vrijdag 3 april 2009 @ 23:25:48 #201
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67693740
Denk er wel aan dat voor verplegend personeel het handig is om jezelf verstaanbaar te kunnen maken in het Deens. Het lijkt me dat je toch regelmatig ouderen zult moeten helpen en die zullen het minst van alle duits of engels kennen.

Mocht Deens je lukken kun je hier wat huurwoningen in alle types bekijken in Silkeborg. Wil je in het centrum zit je al gauw aan de 800+ euro per maand wat ik zo gauw zag,

Voor een opleiding verpleegkunde in DK denk ik ook weer dat de taal beheersen wel handig/noodzakelijk is.

De krantenwijk durf ik je zo niet te zeggen, ik weet wel dat hier in het dorp er een duitse auto de kranten rijdt en dat terwijl we zo'n 50km van de grens afzitten hier.
Voor loon voor verpleegster kom ik als ik op jobindex een looncheck doe op een 26000 dkk uit, echter lijkt dit vooral gebaseerd op personen met 10+ jaar ervaring. Zonder ervaring vermoed ik dat je ergens tussen de 20 en 25.000 zit (2700-3300 euro) Denk er dan wel bij dat belastingen weer hoger zijn alsmede de meeste kosten voor levensonderhoud.
  zaterdag 4 april 2009 @ 21:59:36 #202
121741 _Dizzy_
pi_67714200
Maar wat hebben we nodig om Denemarken in de komen? Kunnen we ons gewoon inschrijven en werk zoeken? Of moeten we eerst visa's ED hebben?
We hebben geen opleiding... Kunnen we nu zomaar naar Denamrken verhuizen?
  zondag 5 april 2009 @ 01:31:40 #203
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67719104
Het proces voor mij was
1. Inschrijven bij statsamt voor een verblijfsvergunning om langer dan 3 maanden te mogen blijven. (Hiervoor moet je of werk in DK hebben of genoeg eigen middelen)
2. Na ontvangst verblijfsvergunning daarmee bij de kommune ingeschreven als inwoner.
3. CPR nummer (BSN nummer) en ziekteverzekeringskaart zontvangen. CPR nummer is nodig om een bankrekening te openen, bij de belastingdienst een skattekort te krijgen.

Zonder opleiding aankomen en melden dat je eigenlijk wel een studiebeurs wil hebben denk ik niet dat heel succesvol gaat zijn.

Er is momenteel door de krisis bij veel bedrijven toch nogal teruggeschroefd in het personeelsbestand dus kwa timing denk ik ook niet dat het zonder opleiding makkelijk zal zijn werk te vinden.

Hoe is je beheersing van het Deens?
  zondag 5 april 2009 @ 12:57:30 #204
121741 _Dizzy_
pi_67725570
Eigenlijk willen we eerst gewoon gaan werken, kranten en andere low jobs, om het Deens goed te gaan beheersen, we hebben Deense vrienden die ons daarbij helpen, ook met het zoeken van werk. Na een poosje als we de taal onder de knie hebben willen we graag een opleiding gaan volgen.

Het zal niet makkelijk zijn maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan...
  zondag 5 april 2009 @ 14:06:47 #205
245707 DSL
Huddie W.
pi_67727871
Zijn jullie bekend met het beoordelingssysteem op scholen? Volgens het Nuffic gaan de cijfers van 0 tot 13. Wil dat zeggen dat, wat hier een 6 uit 10 is, in Denemarken een 7,8 (6/10*13) uit 13 is?
pi_67735801
quote:
Op zondag 5 april 2009 14:06 schreef DSL het volgende:
Zijn jullie bekend met het beoordelingssysteem op scholen? Volgens het Nuffic gaan de cijfers van 0 tot 13. Wil dat zeggen dat, wat hier een 6 uit 10 is, in Denemarken een 7,8 (6/10*13) uit 13 is?
Ja dat is juist
pi_67736766
even snel tussendoor; hoeveel alcohol mag je op hebben als je in denemarken met de wagen rijdt?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 5 april 2009 @ 21:43:56 #208
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67741382
quote:
Op zondag 5 april 2009 12:57 schreef _Dizzy_ het volgende:
Eigenlijk willen we eerst gewoon gaan werken, kranten en andere low jobs, om het Deens goed te gaan beheersen, we hebben Deense vrienden die ons daarbij helpen, ook met het zoeken van werk. Na een poosje als we de taal onder de knie hebben willen we graag een opleiding gaan volgen.

Het zal niet makkelijk zijn maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan...
Laat je niet tegenhouden, maar check wel even goed wat de voorwaarden zijn bij mensen die er verstand van horen te hebben. Statsamt o.i.d. Voor een verblijfsvergunning willen ze volgens mij nog altijd een contract zien of bewijs dat je zo'n 10.000 euro eigen middelen hebt.
quote:
Op zondag 5 april 2009 18:43 schreef bendk het volgende:

[..]

Ja dat is juist
Nope, scholen zijn overgestapt op een 7 staps systeem, De getallen zijn nu van laag naar hoog. -3, 00, 02, 4, 7, 10, 12. In hoeverre je bij dit systeem gewoon kunt middelen durf ik niet te zeggen.
quote:
Op zondag 5 april 2009 19:20 schreef Athmozz het volgende:
even snel tussendoor; hoeveel alcohol mag je op hebben als je in denemarken met de wagen rijdt?
Max is 0,5 promille.
Boetes voor rijden onder invloed zijn trouwens ook niet gek als ik dat zo snel zie
1ste keer gepakt:
0,5-1,2 voorwaardelijke intrekking rijbewijs, nieuwe bestuurder: rijverbod:
1.2+ intrekken voor minimaal 3 jaar.
Hoerbij een boete:
0.5-2.0: netto maandloon * je promillage
2.0+: 20 dagen voorwaardelijk + netto maandloon boete
En een verplichte EMA van 270 euro.

2de keer gepakt:
0.5-2.0: minimaal 10 dagen voorwaardelijk*
2.0+ 30 dagen voorwaardelijk.*
0.5-1.2 rijbewijs weg voor 3 jaar
1.2+ rijbewijs weg voor 5 jaar
Verplichte EMA van 270 euro.
*, ben je bij de eerste keer al voor voorwaardelijke gevangenisstrafg gegaan mag je nu minimaal 20 dagen brommen.

3de keer gepakt:
0.5-2.0 minimaal 20 dagen
2.0+ minimaal 40 dagen
Boete van een netto maandloon
0.5-1.2, rijbewijs kwijt voor 5 jaar
1.2+ rijbewijs kwijt voor 10 jaar
En weer de bekende EMA.

Leuke bonus: Als je 3x binnen 3 jaar wordt gepakt met meer dan 1.2 wordt je auto staatseigendom.

[ Bericht 65% gewijzigd door TallMan op 05-04-2009 21:59:46 ]
pi_67747821
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:43 schreef TallMan het volgende:

Nope, scholen zijn overgestapt op een 7 staps systeem, De getallen zijn nu van laag naar hoog. -3, 00, 02, 4, 7, 10, 12. In hoeverre je bij dit systeem gewoon kunt middelen durf ik niet te zeggen.
Hallo hee, wat een debiel systeem!
Dit is echt zo'n geval van "waarom makkelijk doen als het ook superingewikkeld en onoverzichtelijk kan"?!....
 FR
  maandag 6 april 2009 @ 07:34:04 #210
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67749175
Dat vind ik dan ook, maargoed, ze komen van dit af
quote:
13 Gives for den udsædvanligt selvstændige og udmærkede præstation.
11 Gives for den udmærkede og selvstændige præstation.
10 Gives for en udmærkede, men noget rutineprægede præstation.
9 Gives for den gode præstation, der ligger lidt over middel.
8 Gives for den middelgode præstation.
7 Gives for den ret jævne præstation, der ligger lidt under middel.
6 Gives for den noget usikre, men nogenlunde tilfredsstillende præstation.
5 Gives for den usikre, og ikke tilfredsstillende præstation.
3 Gives for den meget usikre, meget mangelfulde og utilfredsstillende præstation.
0 Gives for den helt uantagelige præstation.
Ik bedoel, ik mis een paar getallen tussendoor.
  maandag 6 april 2009 @ 09:18:06 #211
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67750398
quote:
Op maandag 6 april 2009 07:34 schreef TallMan het volgende:
Dat vind ik dan ook, maargoed, ze komen van dit af
[..]

Ik bedoel, ik mis een paar getallen tussendoor.
Tsja, in Amerika doen ze het met letters en plusje/minnetjes

Btw, het zal al ergens genoemd zijn (zelfs door mezelf), maar je mag hier in Denemarken 3 maanden blijven zonder werk of eigen inkomen/vermogen. Dit kan verlengd worden als je kan aantonen dat je actief werk aan het zoeken bent, tot 6 maanden.
Dit alles is niet van toepassing als je een werkcontract kan tonen (dat had ik toen ik me aanmeldde) of kan aantonen dat je eigen inkomen/vermogen hebt.

In 6 maanden kun je veel doen, maar er is dan nog steeds een risico dat je terug moet.

[ Bericht 32% gewijzigd door Draz op 06-04-2009 09:27:49 ]
  maandag 6 april 2009 @ 09:34:09 #212
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67750825
In amerika zijn het gelukkig nog a,b,c,d,e,f en niet bijvoorbeeld a,c,d,g,h,k

Ik ben binnengekomen op eigen vermogen. Ik had die ochtend wel een sollicitatiegesprek gehad, maar het aanbod van de baan zag ik pas 's middags na inschrijving.
  maandag 6 april 2009 @ 15:07:53 #213
121741 _Dizzy_
pi_67760785
Wij hebben wel 10.000 euro op de rekening staan, dan zouden we dus een afschriftje moeten laten zien? en dan krijgen we gewoon een verblijfsvergunning? Als ik het goed begrijp dan.
Binnen 6 maanden hopen we toch wel een baan te hebben gevonden en het deens enigzins onder de knie te hebben.
  maandag 6 april 2009 @ 15:22:52 #214
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67761289
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:07 schreef _Dizzy_ het volgende:
Wij hebben wel 10.000 euro op de rekening staan, dan zouden we dus een afschriftje moeten laten zien? en dan krijgen we gewoon een verblijfsvergunning? Als ik het goed begrijp dan.
Binnen 6 maanden hopen we toch wel een baan te hebben gevonden en het deens enigzins onder de knie te hebben.
Kijk eens rond op het net Wij kunnen het allemaal wel opschrijven, maar het lijkt me dat het beter is om het van de officiële instantie te horen/lezen.
Het Deens is op zich in 6 maanden wel onder de knie te krijgen, als je de basis geleerd wordt. Ik kon me na 3-4 maanden verstaanbaar maken, en sindsdien zonder cursus o.i.d. verder geleerd met alleen maar luisteren en gebruiken.

Eén van de eerste resultaten op Google: http://www.foreignersindenmark.dk/
Deze heeft mij veel geholpen: http://www.nyidanmark.dk/en-US
  donderdag 9 april 2009 @ 22:14:46 #215
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67878932
Whoohoo, ik zit in mijn nieuwe huis.
pi_67882210
Tillyke og har fornøjelse med huset og Danmark
pi_67883985
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef bendk het volgende:
Hee bendk heb je al mooie paarden op je langoed lopen.? Mooie plek heb je daar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2009 01:17:00 ]
pi_67885354
Nej ikke nu, senere
  vrijdag 10 april 2009 @ 21:36:35 #219
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67908604
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef bendk het volgende:
Det skal nok lykkedes. Vi føler os godt hjemme. Hunden skal bare lige fald til ro.
pi_67917776
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 15:32 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hallo Allemaal,

Bedankt voor het lezen!
Las ik vandaag, zoeken 2500 verpleegsters, kansen genoeg dus

Her og nu er der knap 2.500 ubesatte sygeplejerske-stillinger på sygehuse og i hjemmeplejen, viser ny analyse. Regioner og sygeplejersker kræver handling og vil indføre ny ekspert- uddannelse. Læger stritter imod. Læs mere
pi_67919104
juist terug van denemarken, en wat een mooi land (wel enorm duur & je bier moet je allemaal meenemen, want ginder vind je niets onder de 5€ wat ook maar op iets trekt)! Deze zomer ga ik nog eens terug gaan denk ik...

Wat me wel opgevallen is, is dat daar gelijk nergens flitspalen staan (en zowat alle denen redelijk doorgeven op de snelweg) en dat je daar gewoon geen politie ziet... Ik heb er nergens maar dan ook nergens een gezien.
pi_67920420
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 10:49 schreef Athmozz het volgende:
juist terug van denemarken, en wat een mooi land (wel enorm duur & je bier moet je allemaal meenemen, want ginder vind je niets onder de 5€ wat ook maar op iets trekt)! Deze zomer ga ik nog eens terug gaan denk ik...

Wat me wel opgevallen is, is dat daar gelijk nergens flitspalen staan (en zowat alle denen redelijk doorgeven op de snelweg) en dat je daar gewoon geen politie ziet... Ik heb er nergens maar dan ook nergens een gezien.
De eerste flitspaal is een maandje geleden 'onthuld' staat in Cphg. Was zelfs op het journaal, bijzonder dus...

Ik heb de laatste 3 jaar hier 2 keer in de verte in politiesirene gehoord, het moet niet gekker worden anders ga ik verhuizen
  zaterdag 11 april 2009 @ 18:08:53 #223
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67928865
Dan heb je mazzel gehad ben, Ik heb in 2 jaar toch meermaals politie en ambulance over de weg voor ons huis langs zien vliegen. Maargoed dat was dan wel een doorgaande weg. Lijkt me overigens sterk als ik ze regelmatig hier in de straat tegen ga komen.
pi_67929464
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 18:08 schreef TallMan het volgende:
Lijkt me overigens sterk als ik ze regelmatig hier in de straat tegen ga komen.
hebben ze dan een niet al te opvallende outfit? Ik heb zowat 3 halve dagen in de steden rondgelopen (odense, svendborg, karteminde... Oosten van Fyn dus) en heb geen enkele agent gezien...
pi_67931173
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 18:33 schreef Athmozz het volgende:

[..]

hebben ze dan een niet al te opvallende outfit? Ik heb zowat 3 halve dagen in de steden rondgelopen (odense, svendborg, karteminde... Oosten van Fyn dus) en heb geen enkele agent gezien...
Ik heb hier en in de andere plaatsen waar ik kom nog nooit een agent zien lopen. Dat is anders dan in nederland.

Ze hebben hier wel opvallende politie auto's, zoals in nl

Realiseer je dat dk even groot is als nl, maar 5.4 miljoen inwoners heeft waarvan 1,5 miljoen in Cphn e.o.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')