Goede reisquote:Op donderdag 19 februari 2009 13:07 schreef psv-gomes het volgende:
de heen reis is geboekt.
ik ga met de trein vanuit arnhem naar kolding... ben er wel ff mee onder weg haha. Duur was het niet 59 euro!
Tak for det, heb enkele foto's opgestuurd naar het lokale weekblad, ze worden volgende week gepubliceerd.quote:Op maandag 16 februari 2009 09:19 schreef Draz het volgende:
Mooie foto's bendk
Hier in het oosten heeft het ook weer gesneeuwd, maar smelt het ondertussen weer langzaam weg. Jammer, het witte landschap vind ik altijd geweldig mooi!
En de katten hebben er ook lol in
We verwachten natuurlijk wel foto's hèquote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:57 schreef TallMan het volgende:
Tegen de eind van deze maand zou mijn nieuwe huis klaar moeten zijn.
Verdiep je ook eens goed in de samenstelling van de bevolking, mn Stockholmquote:Op maandag 30 maart 2009 09:32 schreef Dvm86 het volgende:
Op aanraden van een mod heb ik mijn topicdiscussie even gekopieerd naar het centraal Denemarken topic, om zo meer aandacht voor het onderwerp te krijgen:
Na veel onderzoek gedaan te hebben, heb ik me onlangs aangemeld voor de Stockholm School of Economics en de Copenhagen Business School. Ik wil daar een masteropleiding gaan volgen die twee jaar zal duren. De keuze heb ik louter gemaakt op basis van de studies en universiteiten, en niet vanwege de steden, ik ben namelijk nog nooit in beide steden geweest.
Ik moet daarom de moeilijke keuze maken welke stad ik ga verkiezen. Ik heb wel gehoord dat de steden qua cultuur, uitgaansleven etc. beiden top zijn, dus dat is van minder belang in de afweging. Wat wel van belang zijn de kosten van het levensonderhoud. Verschillende universiteiten in beide steden noemen verschillende bedragen variërend van 600 EUR in Stockholm tot 1000 EUR in Kopenhagen. Ik vraag me dan af waarop zulk soort bedragen precies gebaseerd zijn, je kunt het leven immers zo duur maken als je zelf wilt. Het voordeel van Stockholm is wel dat het een goedkope verbinding met Eindhoven heeft, in tegenstelling tot Kopenhagen.
Vandaar de vraag of er mensen zijn met ervaring die mij misschien een iets beter inzicht kunnen geven in welke stad duurder qua levensonderhoud is en eventueel nog andere info hebben, waardoor ik een goede keuze kan maken.
O.a. de volgende kosten/aspecten zijn van belang:
-woonruimte (incl. gas, water, elektriciteit)
-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol
Tenslotte zouden mijn vriendin het liefst samen gaan wonen, (zij spreekt vloeiend Engels, maar geen Zweeds of Deens en heeft een master-diploma in Economie) dus ervaring met betrekking tot het vinden van werk in beide steden is ook van belang. Met andere woorden, in welke stad zou zijn makkelijker een baan kunnen vinden.
Veel vragen, en ik zal proberen wat informatie te geven waar mogelijk.quote:Op maandag 30 maart 2009 09:32 schreef Dvm86 het volgende:
Op aanraden van een mod heb ik mijn topicdiscussie even gekopieerd naar het centraal Denemarken topic, om zo meer aandacht voor het onderwerp te krijgen:
-openbaar vervoer
-uitgaan
-voedsel/alcohol
Tenslotte zouden mijn vriendin het liefst samen gaan wonen, (zij spreekt vloeiend Engels, maar geen Zweeds of Deens en heeft een master-diploma in Economie) dus ervaring met betrekking tot het vinden van werk in beide steden is ook van belang. Met andere woorden, in welke stad zou zijn makkelijker een baan kunnen vinden.
Kun je dat beargumenteren?quote:Op maandag 30 maart 2009 10:22 schreef bendk het volgende:
[..]
Verdiep je ook eens goed in de samenstelling van de bevolking, mn Stockholm
Goed om te weten. De ''kollegiums'' zijn logischerwijs aanzienlijk goedkoper, wat in eerste instantie financieel gezien aantrekker lijkt totdat mijn vriendin een baan gevonden heeft. Een zo'n kollegium biedt een kamer van 12-16 m2 met badkamer en gedeelde keuken aan voor 3400 kronen inclusief ontbijt, lunch en avondeten. Een andere biedt kamers aan van 26m2 met badkamer en gedeelde keuken maar zonder eten voor 2900 kronen.quote:Op maandag 30 maart 2009 11:06 schreef Draz het volgende:
[..]
Huur van appartement. Ik neem aan in de binnenstad van Kopenhagen, kost je tussen de 5k en 10k DKK per maand, exclusief gas/water/licht. Het laatste kun je vergelijken met Nederlandse huurkosten (€100-150 per maand). De grootte van deze appartementen variëren tussen de 50 en 80 m2, 2-3 kamers.
Als je echt in het centrum wilt zitten, gaat de prijs al gauw naar die 10k. Iets buiten de binnenstad en de prijst zakt.
Boligportal is een bekende site voor huurwoningen... de site kan op Engels gezet worden.
Ik zou naar de Copenhagen Business School, waarvan de locaties weer verschillend zijn van die op dat kaartjequote:Openbaar vervoer is prima. Gezien de verschillende locaties van de universiteit zal je slim overweg moeten gaan met vervoerroutes. Er rijden overal bussen, verschillende treinen (S-tog) en een metro. De bekende site is dsb.dk, ook deze kan in het Engels.
Heb je enig idee wat je gemiddeld p. persoon / maand kwijt bent als je bijvoorbeeld het overgrote deel van je boodschappen bij Føtex doet?quote:Voedsel / alcohol is van goede kwaliteit, en verschilt in prijs per winkel. Bv. Føtex is een soort AH... groot assortiment, maar ook ietsje duurder
Dit is een zeer belangrijk punt voor mijn uiteindelijke beslissing, maar ik heb mijn vraag denk ik niet duidelijk genoeg uitgelegd. Wat ik bedoelde, is hoe moeilijk het is om een Engelstalige baan te vinden in Kopenhagen en eventueel in vergelijking met Stockholm. Ik neem aan dat je zelf vanwege de liefde naar Denemarken bent verhuisd, dus waarschijnlijk heb jij al ervaring met het vinden van een baan. Zou je die misschien eens willen belichten?quote:Toen ik hierheen verhuiste, kon ik ook alleen Engels, en leerde mezelf een paar snelle woordjes/zinnen om bv te zeggen dat ik geen Deens konBijna elke Deen kan Engels, alleen de oude garde kan er moeite mee hebben. M'n schoonouders kunnen bv maar een paar woordjes, maar m'n vriendin en haar zus kunnen het goed spreken.
Hierbij een samenvatting van een interview (zijn niet mijn woorden maar van een dagblad):quote:
Ja, dat is wel aantrekkelijk om in te beginnen. Toch is het 't waard om op die site te kijken denk ik. Voor zo'n 3200 kronen kun je ook al een 32 m2 appartement hebben denk ik. Misschien niet in de binnenstad, maar nog wel heel erg in de buurt.quote:Op maandag 30 maart 2009 12:10 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Goed om te weten. De ''kollegiums'' zijn logischerwijs aanzienlijk goedkoper, wat in eerste instantie financieel gezien aantrekker lijkt totdat mijn vriendin een baan gevonden heeft. Een zo'n kollegium biedt een kamer van 12-16 m2 met badkamer en gedeelde keuken aan voor 3400 kronen inclusief ontbijt, lunch en avondeten. Een andere biedt kamers aan van 26m2 met badkamer en gedeelde keuken maar zonder eten voor 2900 kronen.
Ik reis weinig met OV, dus pin me er niet op vast, maar ik weet dat metro/bus/trein met een soort strippenkaart werken. Eén kaart voor alles, en de stad/regio is in zones verdeeld. Eén strip kan dan 2 of 3 zones zijn.quote:Ik zou naar de Copenhagen Business School, waarvan de locaties weer verschillend zijn van die op dat kaartje. In ieder geval fijn om te horen dat er een goed openbaar vervoersnetwerk is. Toen ik in Praag woonde, kon ik mijn abonnement gebruiken voor tram, metro en bus. Is dit ook het geval in Kopenhagen of is de situatie zoals in Nederland?
Wij zijn 3 personen (en 2 katten), gemiddeld gezin denk ik. Als je bij Føtex inkopen doet, ben je al gauw 200euro per week kwijt denk ik. In andere winkels kun je dit verlagen naar 150euro per week. Met 2 personen zul je nog wat minder kwijt zijn. Maar dit is persoonlijk.. ik denk dat zoiets erg kan verschillen per huishouden.quote:Heb je enig idee wat je gemiddeld p. persoon / maand kwijt bent als je bijvoorbeeld het overgrote deel van je boodschappen bij Føtex doet?
Ik denk dat mijn verhaal al in dit topic ergens beschreven staat, maar ik kan het nog even kort vertellenquote:Dit is een zeer belangrijk punt voor mijn uiteindelijke beslissing, maar ik heb mijn vraag denk ik niet duidelijk genoeg uitgelegd. Wat ik bedoelde, is hoe moeilijk het is om een Engelstalige baan te vinden in Kopenhagen en eventueel in vergelijking met Stockholm. Ik neem aan dat je zelf vanwege de liefde naar Denemarken bent verhuisd, dus waarschijnlijk heb jij al ervaring met het vinden van een baan. Zou je die misschien eens willen belichten?
Nog een laatste vraag, als je in Stockholm gewoond/geweest bent, zou je die stad verkiezen boven Kopenhagen en waarom?
Bedankt voor de informatieve en snelle reactie!
Graag gedaanquote:Op maandag 30 maart 2009 15:12 schreef Dvm86 het volgende:
Echt bedankt voor de zeer nuttige input van jullie, dit maakt mijn voorkeur voor Kopenhagen alleen maar sterker. Kennen jullie misschien nog goede banensites, waarom Engelstalige banen te vinden zijn?
Hmm zal het ook proberen te onthoudenquote:Op maandag 30 maart 2009 15:22 schreef bendk het volgende:
En ga eens een hapje met je vriendin eten in de Rizraz, gezellig en goedkoop en dikwijls kom je er jonge nederlanders tegen
Begrijp het even niet, hoe weet je dan dat er 500 ongeregistreerde nl-ers zijn ?quote:Op maandag 30 maart 2009 15:28 schreef Draz het volgende:
[..]
Hmm zal het ook proberen te onthouden
Ik was trouwens bij de ambassade afgelopen woensdag, en er wonen zo'n 6500 Nederlanders in Denemarken, die geregistreerd staan als wonende in...
Dan zijn er nog zo'n 500 ongeregistreerde
Het was gewoon een inschatting van hemquote:Op maandag 30 maart 2009 15:52 schreef bendk het volgende:
[..]
Begrijp het even niet, hoe weet je dan dat er 500 ongeregistreerde nl-ers zijn ?
Dat laatste volgens mijquote:Op dinsdag 31 maart 2009 08:48 schreef TallMan het volgende:
Ik heb me overigens nooit bij de ambassade geregistreerd. Moet je dat wel doen of wordt dat door de vertrekkende gemeente in NL gedaan of komt dat via het deense bevolkingsregister bij hun binnen?
Ik denk dat Denemarken geen 'acquisitie pleegt' op de nederlandse markt. Zweden wel en dat levert op dit moment 3000 nederlanders op, aldus een nl-zweed....quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:08 schreef Draz het volgende:
[..]
Dat laatste volgens mijmijn uitschrijving bij de Nederlandse gemeente was dezelfde dag doorgevoerd als dat ze de documentatie ontvangen hadden. Gezien hun reputatie, denk ik niet dat ze meer hebben gedaan dan mij uit het systeem halen... een officiële procedure doorvoeren om mij bij de Nederlandse ambassade in m'n nieuwe land te registreren kunnen ze niet op dezelfde dag
Maar buiten dat, lijkt het me logischer dat het uit het Deense bevolkingsregister binnenkomt.
Er zijn blijkbaar ook Nederlanders die hier wonen zonder CPR nummer etc.
Maakt mij allemaal niet uit natuurlijk. Vinden jullie 6500-7000 Nederlanders veel?
Voor vertrek begrijp ik even nietquote:Op woensdag 1 april 2009 07:15 schreef DSL het volgende:
En dat kan allemaal geregeld worden in een paar dagen/weken voor vertrek?
9 feb 2009.quote:COPENHAGEN (Reuters) - Ryanair (RYA.I), Europe's largest low-cost airline, is in talks to open 10 routes from Copenhagen's Kastrup airport (KBHL.CO), its chief executive told Danish daily Jyllands-Posten.
"We are talking to Copenhagen about the possibility of opening with 10 routes. We could easily get up to 10 million passengers in two or three years," Ryanair Chief Executive Michael O'Leary was quoted by the paper as saying on Monday.
O'Leary said his company is also in talks with other hubs that want to share in the airline's growth but that Copenhagen "is doing a good job."
O'Leary said that Ryanair had demanded lower handling fees and shorter turnaround times from Copenhagen Airports.
"If we get that, we will be able to open this summer. But the decision is Copenhagen Airports', not ours," he said.
Ryanair (RYA.L) is quickly expanding its European network to take advantage of consumers trading down from full-service carriers as the recession bites.
Copenhagen is the hub of Scandinavian airline SAS (SAS.ST), which last week said it wanted to raise $720 million (585 million pounds) in new capital and launched a brutal new savings drive as it intensified efforts to ride out the global downturn.
The airport was hit in October last year when low-cost carrier Sterling, which accounted for about 10 percent of total traffic, declared itself bankrupt.
Kastrup kan ik begrijpenquote:Op woensdag 1 april 2009 23:03 schreef TallMan het volgende:
Ik woon in Sønderjylland, het is voor mij sneller met de auto naar NL te gaan ipv eerst naar Kastrup te gaan om dan te vliegen.
Voor je je ergens aan vast legt, kan ik misschien de gelegenheid nemen om je te wijzen op de Aarhus School of Business. Leuke school, leuke stad en erg gezellig.quote:Op maandag 30 maart 2009 09:32 schreef Dvm86 het volgende:
Ik woon niet in Silkeborg, kan je dus geen lokale informatie geven. Vraag eens informatie via de gemeente (kommune) Silkeborg. Even googlen op Silkeborgquote:Op vrijdag 3 april 2009 15:32 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hallo Allemaal,
Wij hopen binnekort te emigreren naar Denemarken. We hebben in Silkeborg een aantal vrienden wonen die ons graag willen helpen.
Ze hebben verteld dat er een tekort is aan verplegend personeel. Ik zou dus graag in Denemarken een opleiding volgen voor verpleegkundige. Is dit haabaar, krijg je dan studiefinanciering van de Deense overheid, of moet je er een baan bij nemen?
Ik heb begrepen dat het emigreren zelf niet heel moeilijk is maar toch zou ik wat nadelen willen weten van mensen die het een en het ander hebben ondervonden.
Ook informatie als begin salarissen onderhoudskosten en huurkosten van een simpel appartement.
Een vriend heeft in silkeborg een krantenwijk smorgens en verdient 1k eurp pm. Is dit echt zo?
In ieder geval zou ik wat ervaringen en verhalen willen weten van mensen die in of nabij Silkeborg wonen.
Bedankt voor het lezen!
Ja dat is juistquote:Op zondag 5 april 2009 14:06 schreef DSL het volgende:
Zijn jullie bekend met het beoordelingssysteem op scholen? Volgens het Nuffic gaan de cijfers van 0 tot 13. Wil dat zeggen dat, wat hier een 6 uit 10 is, in Denemarken een 7,8 (6/10*13) uit 13 is?
Laat je niet tegenhouden, maar check wel even goed wat de voorwaarden zijn bij mensen die er verstand van horen te hebben. Statsamt o.i.d. Voor een verblijfsvergunning willen ze volgens mij nog altijd een contract zien of bewijs dat je zo'n 10.000 euro eigen middelen hebt.quote:Op zondag 5 april 2009 12:57 schreef _Dizzy_ het volgende:
Eigenlijk willen we eerst gewoon gaan werken, kranten en andere low jobs, om het Deens goed te gaan beheersen, we hebben Deense vrienden die ons daarbij helpen, ook met het zoeken van werk. Na een poosje als we de taal onder de knie hebben willen we graag een opleiding gaan volgen.
Het zal niet makkelijk zijn maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan...
Nope, scholen zijn overgestapt op een 7 staps systeem, De getallen zijn nu van laag naar hoog. -3, 00, 02, 4, 7, 10, 12.quote:
Max is 0,5 promille.quote:Op zondag 5 april 2009 19:20 schreef Athmozz het volgende:
even snel tussendoor; hoeveel alcohol mag je op hebben als je in denemarken met de wagen rijdt?
Hallo hee, wat een debiel systeem!quote:Op zondag 5 april 2009 21:43 schreef TallMan het volgende:
Nope, scholen zijn overgestapt op een 7 staps systeem, De getallen zijn nu van laag naar hoog. -3, 00, 02, 4, 7, 10, 12.In hoeverre je bij dit systeem gewoon kunt middelen durf ik niet te zeggen.
Ik bedoel, ik mis een paar getallen tussendoor.quote:13 Gives for den udsædvanligt selvstændige og udmærkede præstation.
11 Gives for den udmærkede og selvstændige præstation.
10 Gives for en udmærkede, men noget rutineprægede præstation.
9 Gives for den gode præstation, der ligger lidt over middel.
8 Gives for den middelgode præstation.
7 Gives for den ret jævne præstation, der ligger lidt under middel.
6 Gives for den noget usikre, men nogenlunde tilfredsstillende præstation.
5 Gives for den usikre, og ikke tilfredsstillende præstation.
3 Gives for den meget usikre, meget mangelfulde og utilfredsstillende præstation.
0 Gives for den helt uantagelige præstation.
Tsja, in Amerika doen ze het met letters en plusje/minnetjesquote:Op maandag 6 april 2009 07:34 schreef TallMan het volgende:
Dat vind ik dan ook, maargoed, ze komen van dit af
[..]
Ik bedoel, ik mis een paar getallen tussendoor.
Kijk eens rond op het netquote:Op maandag 6 april 2009 15:07 schreef _Dizzy_ het volgende:
Wij hebben wel 10.000 euro op de rekening staan, dan zouden we dus een afschriftje moeten laten zien? en dan krijgen we gewoon een verblijfsvergunning? Als ik het goed begrijp dan.
Binnen 6 maanden hopen we toch wel een baan te hebben gevonden en het deens enigzins onder de knie te hebben.
Hee bendk heb je al mooie paarden op je langoed lopen.? Mooie plek heb je daar.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef bendk het volgende:
Tillyke og har fornøjelse med huset og Danmark
Det skal nok lykkedes. Vi føler os godt hjemme. Hunden skal bare lige fald til ro.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef bendk het volgende:
Tillyke og har fornøjelse med huset og Danmark
Las ik vandaag, zoeken 2500 verpleegsters, kansen genoeg dusquote:Op vrijdag 3 april 2009 15:32 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hallo Allemaal,
Wij hopen binnekort te emigreren naar Denemarken. We hebben in Silkeborg een aantal vrienden wonen die ons graag willen helpen.
Ze hebben verteld dat er een tekort is aan verplegend personeel. Ik zou dus graag in Denemarken een opleiding volgen voor verpleegkundige. Is dit haabaar, krijg je dan studiefinanciering van de Deense overheid, of moet je er een baan bij nemen?
Ik heb begrepen dat het emigreren zelf niet heel moeilijk is maar toch zou ik wat nadelen willen weten van mensen die het een en het ander hebben ondervonden.
Ook informatie als begin salarissen onderhoudskosten en huurkosten van een simpel appartement.
Een vriend heeft in silkeborg een krantenwijk smorgens en verdient 1k eurp pm. Is dit echt zo?
In ieder geval zou ik wat ervaringen en verhalen willen weten van mensen die in of nabij Silkeborg wonen.
Bedankt voor het lezen!
De eerste flitspaal is een maandje geleden 'onthuld' staat in Cphg. Was zelfs op het journaal, bijzonder dus...quote:Op zaterdag 11 april 2009 10:49 schreef Athmozz het volgende:
juist terug van denemarken, en wat een mooi land (wel enorm duur & je bier moet je allemaal meenemen, want ginder vind je niets onder de 5€ wat ook maar op iets trekt)! Deze zomer ga ik nog eens terug gaan denk ik...
Wat me wel opgevallen is, is dat daar gelijk nergens flitspalen staan (en zowat alle denen redelijk doorgeven op de snelweg) en dat je daar gewoon geen politie ziet... Ik heb er nergens maar dan ook nergens een gezien.
hebben ze dan een niet al te opvallende outfit? Ik heb zowat 3 halve dagen in de steden rondgelopen (odense, svendborg, karteminde... Oosten van Fyn dus) en heb geen enkele agent gezien...quote:Op zaterdag 11 april 2009 18:08 schreef TallMan het volgende:
Lijkt me overigens sterk als ik ze regelmatig hier in de straat tegen ga komen.
Ik heb hier en in de andere plaatsen waar ik kom nog nooit een agent zien lopen. Dat is anders dan in nederland.quote:Op zaterdag 11 april 2009 18:33 schreef Athmozz het volgende:
[..]
hebben ze dan een niet al te opvallende outfit? Ik heb zowat 3 halve dagen in de steden rondgelopen (odense, svendborg, karteminde... Oosten van Fyn dus) en heb geen enkele agent gezien...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |