abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 april 2009 @ 23:25:48 #201
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67693740
Denk er wel aan dat voor verplegend personeel het handig is om jezelf verstaanbaar te kunnen maken in het Deens. Het lijkt me dat je toch regelmatig ouderen zult moeten helpen en die zullen het minst van alle duits of engels kennen.

Mocht Deens je lukken kun je hier wat huurwoningen in alle types bekijken in Silkeborg. Wil je in het centrum zit je al gauw aan de 800+ euro per maand wat ik zo gauw zag,

Voor een opleiding verpleegkunde in DK denk ik ook weer dat de taal beheersen wel handig/noodzakelijk is.

De krantenwijk durf ik je zo niet te zeggen, ik weet wel dat hier in het dorp er een duitse auto de kranten rijdt en dat terwijl we zo'n 50km van de grens afzitten hier.
Voor loon voor verpleegster kom ik als ik op jobindex een looncheck doe op een 26000 dkk uit, echter lijkt dit vooral gebaseerd op personen met 10+ jaar ervaring. Zonder ervaring vermoed ik dat je ergens tussen de 20 en 25.000 zit (2700-3300 euro) Denk er dan wel bij dat belastingen weer hoger zijn alsmede de meeste kosten voor levensonderhoud.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  zaterdag 4 april 2009 @ 21:59:36 #202
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_67714200
Maar wat hebben we nodig om Denemarken in de komen? Kunnen we ons gewoon inschrijven en werk zoeken? Of moeten we eerst visa's ED hebben?
We hebben geen opleiding... Kunnen we nu zomaar naar Denamrken verhuizen?
  zondag 5 april 2009 @ 01:31:40 #203
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67719104
Het proces voor mij was
1. Inschrijven bij statsamt voor een verblijfsvergunning om langer dan 3 maanden te mogen blijven. (Hiervoor moet je of werk in DK hebben of genoeg eigen middelen)
2. Na ontvangst verblijfsvergunning daarmee bij de kommune ingeschreven als inwoner.
3. CPR nummer (BSN nummer) en ziekteverzekeringskaart zontvangen. CPR nummer is nodig om een bankrekening te openen, bij de belastingdienst een skattekort te krijgen.

Zonder opleiding aankomen en melden dat je eigenlijk wel een studiebeurs wil hebben denk ik niet dat heel succesvol gaat zijn.

Er is momenteel door de krisis bij veel bedrijven toch nogal teruggeschroefd in het personeelsbestand dus kwa timing denk ik ook niet dat het zonder opleiding makkelijk zal zijn werk te vinden.

Hoe is je beheersing van het Deens?
  zondag 5 april 2009 @ 12:57:30 #204
121741 _Dizzy_
pi_67725570
Eigenlijk willen we eerst gewoon gaan werken, kranten en andere low jobs, om het Deens goed te gaan beheersen, we hebben Deense vrienden die ons daarbij helpen, ook met het zoeken van werk. Na een poosje als we de taal onder de knie hebben willen we graag een opleiding gaan volgen.

Het zal niet makkelijk zijn maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan...
  zondag 5 april 2009 @ 14:06:47 #205
245707 DSL
Huddie W.
pi_67727871
Zijn jullie bekend met het beoordelingssysteem op scholen? Volgens het Nuffic gaan de cijfers van 0 tot 13. Wil dat zeggen dat, wat hier een 6 uit 10 is, in Denemarken een 7,8 (6/10*13) uit 13 is?
pi_67735801
quote:
Op zondag 5 april 2009 14:06 schreef DSL het volgende:
Zijn jullie bekend met het beoordelingssysteem op scholen? Volgens het Nuffic gaan de cijfers van 0 tot 13. Wil dat zeggen dat, wat hier een 6 uit 10 is, in Denemarken een 7,8 (6/10*13) uit 13 is?
Ja dat is juist
nothing will change without a rebel
pi_67736766
even snel tussendoor; hoeveel alcohol mag je op hebben als je in denemarken met de wagen rijdt?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 5 april 2009 @ 21:43:56 #208
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67741382
quote:
Op zondag 5 april 2009 12:57 schreef _Dizzy_ het volgende:
Eigenlijk willen we eerst gewoon gaan werken, kranten en andere low jobs, om het Deens goed te gaan beheersen, we hebben Deense vrienden die ons daarbij helpen, ook met het zoeken van werk. Na een poosje als we de taal onder de knie hebben willen we graag een opleiding gaan volgen.

Het zal niet makkelijk zijn maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan...
Laat je niet tegenhouden, maar check wel even goed wat de voorwaarden zijn bij mensen die er verstand van horen te hebben. Statsamt o.i.d. Voor een verblijfsvergunning willen ze volgens mij nog altijd een contract zien of bewijs dat je zo'n 10.000 euro eigen middelen hebt.
quote:
Op zondag 5 april 2009 18:43 schreef bendk het volgende:

[..]

Ja dat is juist
Nope, scholen zijn overgestapt op een 7 staps systeem, De getallen zijn nu van laag naar hoog. -3, 00, 02, 4, 7, 10, 12. In hoeverre je bij dit systeem gewoon kunt middelen durf ik niet te zeggen.
quote:
Op zondag 5 april 2009 19:20 schreef Athmozz het volgende:
even snel tussendoor; hoeveel alcohol mag je op hebben als je in denemarken met de wagen rijdt?
Max is 0,5 promille.
Boetes voor rijden onder invloed zijn trouwens ook niet gek als ik dat zo snel zie
1ste keer gepakt:
0,5-1,2 voorwaardelijke intrekking rijbewijs, nieuwe bestuurder: rijverbod:
1.2+ intrekken voor minimaal 3 jaar.
Hoerbij een boete:
0.5-2.0: netto maandloon * je promillage
2.0+: 20 dagen voorwaardelijk + netto maandloon boete
En een verplichte EMA van 270 euro.

2de keer gepakt:
0.5-2.0: minimaal 10 dagen voorwaardelijk*
2.0+ 30 dagen voorwaardelijk.*
0.5-1.2 rijbewijs weg voor 3 jaar
1.2+ rijbewijs weg voor 5 jaar
Verplichte EMA van 270 euro.
*, ben je bij de eerste keer al voor voorwaardelijke gevangenisstrafg gegaan mag je nu minimaal 20 dagen brommen.

3de keer gepakt:
0.5-2.0 minimaal 20 dagen
2.0+ minimaal 40 dagen
Boete van een netto maandloon
0.5-1.2, rijbewijs kwijt voor 5 jaar
1.2+ rijbewijs kwijt voor 10 jaar
En weer de bekende EMA.

Leuke bonus: Als je 3x binnen 3 jaar wordt gepakt met meer dan 1.2 wordt je auto staatseigendom.

[ Bericht 65% gewijzigd door TallMan op 05-04-2009 21:59:46 ]
pi_67747821
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:43 schreef TallMan het volgende:

Nope, scholen zijn overgestapt op een 7 staps systeem, De getallen zijn nu van laag naar hoog. -3, 00, 02, 4, 7, 10, 12. In hoeverre je bij dit systeem gewoon kunt middelen durf ik niet te zeggen.
Hallo hee, wat een debiel systeem!
Dit is echt zo'n geval van "waarom makkelijk doen als het ook superingewikkeld en onoverzichtelijk kan"?!....
 FR
  maandag 6 april 2009 @ 07:34:04 #210
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67749175
Dat vind ik dan ook, maargoed, ze komen van dit af
quote:
13 Gives for den udsædvanligt selvstændige og udmærkede præstation.
11 Gives for den udmærkede og selvstændige præstation.
10 Gives for en udmærkede, men noget rutineprægede præstation.
9 Gives for den gode præstation, der ligger lidt over middel.
8 Gives for den middelgode præstation.
7 Gives for den ret jævne præstation, der ligger lidt under middel.
6 Gives for den noget usikre, men nogenlunde tilfredsstillende præstation.
5 Gives for den usikre, og ikke tilfredsstillende præstation.
3 Gives for den meget usikre, meget mangelfulde og utilfredsstillende præstation.
0 Gives for den helt uantagelige præstation.
Ik bedoel, ik mis een paar getallen tussendoor.
  maandag 6 april 2009 @ 09:18:06 #211
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67750398
quote:
Op maandag 6 april 2009 07:34 schreef TallMan het volgende:
Dat vind ik dan ook, maargoed, ze komen van dit af
[..]

Ik bedoel, ik mis een paar getallen tussendoor.
Tsja, in Amerika doen ze het met letters en plusje/minnetjes

Btw, het zal al ergens genoemd zijn (zelfs door mezelf), maar je mag hier in Denemarken 3 maanden blijven zonder werk of eigen inkomen/vermogen. Dit kan verlengd worden als je kan aantonen dat je actief werk aan het zoeken bent, tot 6 maanden.
Dit alles is niet van toepassing als je een werkcontract kan tonen (dat had ik toen ik me aanmeldde) of kan aantonen dat je eigen inkomen/vermogen hebt.

In 6 maanden kun je veel doen, maar er is dan nog steeds een risico dat je terug moet.

[ Bericht 32% gewijzigd door Draz op 06-04-2009 09:27:49 ]
Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
  maandag 6 april 2009 @ 09:34:09 #212
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67750825
In amerika zijn het gelukkig nog a,b,c,d,e,f en niet bijvoorbeeld a,c,d,g,h,k

Ik ben binnengekomen op eigen vermogen. Ik had die ochtend wel een sollicitatiegesprek gehad, maar het aanbod van de baan zag ik pas 's middags na inschrijving.
  maandag 6 april 2009 @ 15:07:53 #213
121741 _Dizzy_
pi_67760785
Wij hebben wel 10.000 euro op de rekening staan, dan zouden we dus een afschriftje moeten laten zien? en dan krijgen we gewoon een verblijfsvergunning? Als ik het goed begrijp dan.
Binnen 6 maanden hopen we toch wel een baan te hebben gevonden en het deens enigzins onder de knie te hebben.
  maandag 6 april 2009 @ 15:22:52 #214
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67761289
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:07 schreef _Dizzy_ het volgende:
Wij hebben wel 10.000 euro op de rekening staan, dan zouden we dus een afschriftje moeten laten zien? en dan krijgen we gewoon een verblijfsvergunning? Als ik het goed begrijp dan.
Binnen 6 maanden hopen we toch wel een baan te hebben gevonden en het deens enigzins onder de knie te hebben.
Kijk eens rond op het net Wij kunnen het allemaal wel opschrijven, maar het lijkt me dat het beter is om het van de officiële instantie te horen/lezen.
Het Deens is op zich in 6 maanden wel onder de knie te krijgen, als je de basis geleerd wordt. Ik kon me na 3-4 maanden verstaanbaar maken, en sindsdien zonder cursus o.i.d. verder geleerd met alleen maar luisteren en gebruiken.

Eén van de eerste resultaten op Google: http://www.foreignersindenmark.dk/
Deze heeft mij veel geholpen: http://www.nyidanmark.dk/en-US
  donderdag 9 april 2009 @ 22:14:46 #215
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67878932
Whoohoo, ik zit in mijn nieuwe huis.
pi_67882210
Tillyke og har fornøjelse med huset og Danmark
pi_67883985
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef bendk het volgende:
Hee bendk heb je al mooie paarden op je langoed lopen.? Mooie plek heb je daar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2009 01:17:00 ]
pi_67885354
Nej ikke nu, senere
  vrijdag 10 april 2009 @ 21:36:35 #219
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67908604
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef bendk het volgende:
Det skal nok lykkedes. Vi føler os godt hjemme. Hunden skal bare lige fald til ro.
pi_67917776
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 15:32 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hallo Allemaal,

Wij hopen binnekort te emigreren naar Denemarken. We hebben in Silkeborg een aantal vrienden wonen die ons graag willen helpen.
Ze hebben verteld dat er een tekort is aan verplegend personeel. Ik zou dus graag in Denemarken een opleiding volgen voor verpleegkundige. Is dit haabaar, krijg je dan studiefinanciering van de Deense overheid, of moet je er een baan bij nemen?

Ik heb begrepen dat het emigreren zelf niet heel moeilijk is maar toch zou ik wat nadelen willen weten van mensen die het een en het ander hebben ondervonden.

Ook informatie als begin salarissen onderhoudskosten en huurkosten van een simpel appartement.
Een vriend heeft in silkeborg een krantenwijk smorgens en verdient 1k eurp pm. Is dit echt zo?

In ieder geval zou ik wat ervaringen en verhalen willen weten van mensen die in of nabij Silkeborg wonen.

Bedankt voor het lezen!
Las ik vandaag, zoeken 2500 verpleegsters, kansen genoeg dus

Her og nu er der knap 2.500 ubesatte sygeplejerske-stillinger på sygehuse og i hjemmeplejen, viser ny analyse. Regioner og sygeplejersker kræver handling og vil indføre ny ekspert- uddannelse. Læger stritter imod. Læs mere
pi_67919104
juist terug van denemarken, en wat een mooi land (wel enorm duur & je bier moet je allemaal meenemen, want ginder vind je niets onder de 5€ wat ook maar op iets trekt)! Deze zomer ga ik nog eens terug gaan denk ik...

Wat me wel opgevallen is, is dat daar gelijk nergens flitspalen staan (en zowat alle denen redelijk doorgeven op de snelweg) en dat je daar gewoon geen politie ziet... Ik heb er nergens maar dan ook nergens een gezien.
pi_67920420
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 10:49 schreef Athmozz het volgende:
juist terug van denemarken, en wat een mooi land (wel enorm duur & je bier moet je allemaal meenemen, want ginder vind je niets onder de 5€ wat ook maar op iets trekt)! Deze zomer ga ik nog eens terug gaan denk ik...

Wat me wel opgevallen is, is dat daar gelijk nergens flitspalen staan (en zowat alle denen redelijk doorgeven op de snelweg) en dat je daar gewoon geen politie ziet... Ik heb er nergens maar dan ook nergens een gezien.
De eerste flitspaal is een maandje geleden 'onthuld' staat in Cphg. Was zelfs op het journaal, bijzonder dus...

Ik heb de laatste 3 jaar hier 2 keer in de verte in politiesirene gehoord, het moet niet gekker worden anders ga ik verhuizen
  zaterdag 11 april 2009 @ 18:08:53 #223
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_67928865
Dan heb je mazzel gehad ben, Ik heb in 2 jaar toch meermaals politie en ambulance over de weg voor ons huis langs zien vliegen. Maargoed dat was dan wel een doorgaande weg. Lijkt me overigens sterk als ik ze regelmatig hier in de straat tegen ga komen.
pi_67929464
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 18:08 schreef TallMan het volgende:
Lijkt me overigens sterk als ik ze regelmatig hier in de straat tegen ga komen.
hebben ze dan een niet al te opvallende outfit? Ik heb zowat 3 halve dagen in de steden rondgelopen (odense, svendborg, karteminde... Oosten van Fyn dus) en heb geen enkele agent gezien...
pi_67931173
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 18:33 schreef Athmozz het volgende:

[..]

hebben ze dan een niet al te opvallende outfit? Ik heb zowat 3 halve dagen in de steden rondgelopen (odense, svendborg, karteminde... Oosten van Fyn dus) en heb geen enkele agent gezien...
Ik heb hier en in de andere plaatsen waar ik kom nog nooit een agent zien lopen. Dat is anders dan in nederland.

Ze hebben hier wel opvallende politie auto's, zoals in nl

Realiseer je dat dk even groot is als nl, maar 5.4 miljoen inwoners heeft waarvan 1,5 miljoen in Cphn e.o.
  dinsdag 14 april 2009 @ 11:30:45 #226
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_67999973
quote:
Op donderdag 9 april 2009 22:14 schreef TallMan het volgende:
Whoohoo, ik zit in mijn nieuwe huis.
Tillykke og rigtig god fornøjelse

Hvor stor er jeres grund? Jeg har fundet nogle parceller på 700-800 kvadrat meter for en rimelig pris i nærheden her. Kan godt tænk mig at bo ud på landet. Har du noget tips/sider på nettet hvor jeg kan finde information om bygge-forretninger?

Voor de niet-Denen dan maar verder.
Politie hoor en zie ik genoeg in Kopenhagen en omgeving. Soms te weinig als ik de gekken op de weg weleens zie... maar die vind je overal vrees ik. Ze rijden hier vooral rond in witte Ford Mondeo's, met blauwe letters. Niet super-opvallend vind ik.

Afgelopen zaterdag was er een tuinbrandje bij één van onze achterburen. We zagen rook boven het huis uitkomen e.d., en Falck was toch mooi snel ter plaatse met 1 auto en 2 brandweerwagens. Rødovre brandweerkazerne ligt natuurlijk niet zo ver weg, maar het was toch binnen zo'n 5minuten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Draz op 14-04-2009 11:49:10 ]
  dinsdag 14 april 2009 @ 13:03:32 #227
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68003037
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 11:30 schreef Draz het volgende:
Tillykke og rigtig god fornøjelse

Hvor stor er jeres grund? Jeg har fundet nogle parceller på 700-800 kvadrat meter for en rimelig pris i nærheden her. Kan godt tænk mig at bo ud på landet. Har du noget tips/sider på nettet hvor jeg kan finde information om bygge-forretninger?
Tak. Vi har 1061 kvm. Den kostet os inkl. el, vand og kloak omkring 250.000 dkk. Hvor på nettet du kan finde information om byggerfirmaer tør jeg ikke sige, det har været konen som har undersøgt det. Derover er svigerfar selv murermester, han har været en rigtigt stort hjælp, også fordi han har lavet nogle ting på vores hus selv.
Byggefirmaer har stort set ingenting at lave lige nu, så hvis du skulle købe nu flytter du nok ind i 4-5 måneder.

En ting du skal regne med hvis du bygger er at der kommer hurtigt en 50-60.000 dkk ekstra overni pris pga gebyr ved bank/realkredit selskab, tinglysning osv. Også prøv at holde banklån nede med bruge eget penge, banklån har stadig en rimeligt højt rente.
  dinsdag 14 april 2009 @ 13:34:33 #228
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68003953
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:03 schreef TallMan het volgende:

[..]

Tak. Vi har 1061 kvm. Den kostet os inkl. el, vand og kloak omkring 250.000 dkk. Hvor på nettet du kan finde information om byggerfirmaer tør jeg ikke sige, det har været konen som har undersøgt det. Derover er svigerfar selv murermester, han har været en rigtigt stort hjælp, også fordi han har lavet nogle ting på vores hus selv.
Byggefirmaer har stort set ingenting at lave lige nu, så hvis du skulle købe nu flytter du nok ind i 4-5 måneder.

En ting du skal regne med hvis du bygger er at der kommer hurtigt en 50-60.000 dkk ekstra overni pris pga gebyr ved bank/realkredit selskab, tinglysning osv. Også prøv at holde banklån nede med bruge eget penge, banklån har stadig en rimeligt højt rente.
Tak for det
Vi skal ikke flytte i f.e. det næste år, men bare på tidspunkt. Måske om 4-5 år, men jeg vil bare hold øjne på priserne, om de stiger eller ej. At bygge et hus bliver masse arbejde, det ved vi godt, men vi skal alligevel prøve og find ud af om det er muligt for os
Du behøver ikke at sige prisen i har betalt (det er privat synes jeg..), men husene vi kigger på, ligger på 1.200.000 - 1.500.000 DKK syd af Roskilde. Tror du at prisen for at bygge et nyt hus kommer til at koste det samme?
Det er klart, at vi skal købe et hus i fremtiden... fordi det bare er finansielt meget bedre end at leje som vi nu gør.

Beetje schriftelijk Deens oefenen hier ik gebruik voornamelijk gesproken Deens in het dagelijkse werk en leven.
pi_68008713
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:07 schreef _Dizzy_ het volgende:
Dat laatste ligt er aan hoe assertief je zelf bent. Mijn ervaring leert me dat het met name vrouwen zijn die eerst goed de taal willen beheersen voor het echt te gebruiken... en dat levert nogal eens wat spanningen op Maar goed, Deens is goed te doen als je je vanaf dag 1 er aan went om het te gebruiken. Alles wat je kan zeggen, moet je proberen te zeggen. Kijk evt voor iets als flygtningenhjælp.

Met 10.000 EUR kom je niet bijzonder ver hier. 6 maanden met z'n 2'en zal te doen zijn, maar het wordt geen vetpot. In Aarhus e.o. zijn er een aantal vertaalbureaus die Nederlanders gebruiken, dat is een aardige inkomst. Voor de rest is het zeer gewenst als je Deens kan verstaan, aangezien de drempel om Engels te spreken hoger is dan in Nederland.
Danmark: more usefull every day!
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:25:28 #230
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68013938
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:34 schreef Draz het volgende:

[..]

Tak for det
Vi skal ikke flytte i f.e. det næste år, men bare på tidspunkt. Måske om 4-5 år, men jeg vil bare hold øjne på priserne, om de stiger eller ej. At bygge et hus bliver masse arbejde, det ved vi godt, men vi skal alligevel prøve og find ud af om det er muligt for os
Du behøver ikke at sige prisen i har betalt (det er privat synes jeg..), men husene vi kigger på, ligger på 1.200.000 - 1.500.000 DKK syd af Roskilde. Tror du at prisen for at bygge et nyt hus kommer til at koste det samme?
Det er klart, at vi skal købe et hus i fremtiden... fordi det bare er finansielt meget bedre end at leje som vi nu gør.

Beetje schriftelijk Deens oefenen hier ik gebruik voornamelijk gesproken Deens in het dagelijkse werk en leven.
Priser på den danske boligmarked er nok meget svært at sige hvad de vil gøre. Jeg har forstået at i stor København de har været i gang med at sænke. Men der er ingen som kan sige hvor de ligger om et år, helt sikkert ikke om 5 år.
Hvis jeg kigger til de priser i Øst Sjælland finder jeg groft sagt huse på omkring 80-90 kvm. og allesammen ældre end 30 år. Disse hus skal du nok regne med en del penge oveni pris til at få nyt køkken, bad, gulve, måske også få taget skiftet ud. Og nu snakker vi netop hvorfor vi har bygget nyt, vi er altså ikke de folk som vil tage en lidt ældre hus og få den opdateret. Prisen til at få håndværkere til at løse de ting lavede for os at de var billiger til at bygge selv. Vi har bygget et hus på 144 kvm. Prisen vi betalt er tror jeg omkring enes med at købe et ældre hus og få det i stand sæt.
Derfor har vi sagt at vi kunne godt tænke os et nybolig kvarter hvor alle er ny.

Problem i nok får derud er at grundpriser ligger altså rimeligt højt, Jeg har lige set priser på roskilde.dk fra 1.000.000 skk og på. At bygge et hus på sadan et grund kommer nok til at koste nærmere 2.500.000 dkk.

Jeg øver også lige mit dansk. Alle mine kollegaer er for flink til at rette mig når jeg laver fejl, desværre.
pi_68022357
in de meivakantie weer een week naar DK om weer wat te werken
  woensdag 15 april 2009 @ 09:49:12 #232
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68031450
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:25 schreef TallMan het volgende:

[..]

Priser på den danske boligmarked er nok meget svært at sige hvad de vil gøre. Jeg har forstået at i stor København de har været i gang med at sænke. Men der er ingen som kan sige hvor de ligger om et år, helt sikkert ikke om 5 år.
Hvis jeg kigger til de priser i Øst Sjælland finder jeg groft sagt huse på omkring 80-90 kvm. og allesammen ældre end 30 år. Disse hus skal du nok regne med en del penge oveni pris til at få nyt køkken, bad, gulve, måske også få taget skiftet ud. Og nu snakker vi netop hvorfor vi har bygget nyt, vi er altså ikke de folk som vil tage en lidt ældre hus og få den opdateret. Prisen til at få håndværkere til at løse de ting lavede for os at de var billiger til at bygge selv. Vi har bygget et hus på 144 kvm. Prisen vi betalt er tror jeg omkring enes med at købe et ældre hus og få det i stand sæt.
Derfor har vi sagt at vi kunne godt tænke os et nybolig kvarter hvor alle er ny.

Problem i nok får derud er at grundpriser ligger altså rimeligt højt, Jeg har lige set priser på roskilde.dk fra 1.000.000 skk og på. At bygge et hus på sadan et grund kommer nok til at koste nærmere 2.500.000 dkk.

Jeg øver også lige mit dansk. Alle mine kollegaer er for flink til at rette mig når jeg laver fejl, desværre.
Det går da rigtig godt, ikke?

Tak for info. Det er næsten umuligt at sige hvor priserne skal ligges om 5 år, men det hvad vi gør nu, er bare en orientering for os. Roskilde området er måske for dyrt, så er det bedre at flytte ned til syd-nord-Sjælland
Vi har dog set flere huse, der er moderniseret. Så er køkkenet nyt, gulvet flot og ser det bare moderne ud. Det kan vi også godt tænke os, men chancen er ikke så stort at vi finder det for en god pris. Jeg er enig, at de fleste huse er skide og ser gammelt ud og vi kan heller ikke lige få det opdateret / moderniseret efter vi er flyttet ind.
Nu skal vi bare se, hvad det bliver om 5 år. Først skal min kærestes datter i børneskole, så er det bedst at flytte, når hun skifter til gymnasium f.e.

Jeg er skiftet stol i afdelingen, og skal brug mit dansk på skrift mere end før. Men heldigvis få jeg også hjælp fra min kollegaer ang. fejl og kontrol. Jeg gider heller ikke lave fejl, men vi kan ikke forvente, at vi ikke laver fejl overhoved. Jeg bor her nu i lidt mere end et år og folk er bare imponeret om mit dansk Tror nok at de er det også om dit

Misschien maar weer naar Nederlands switchen om het toegankelijk voor Nederlanders-die-niet-Deens-kunnen te maken?
Voor degene die het niet kunnen lezen: het is gewoon even chit-chat wat we doen en ik vraag wat info over het bouwen van een nieuw huis en de prijzen daarvan.
  woensdag 15 april 2009 @ 09:50:03 #233
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68031466
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 22:13 schreef kloas_wokkel het volgende:
in de meivakantie weer een week naar DK om weer wat te werken
Is dat voor je huidige werk dat je 'even' naar DK mag om een project te doen ofzo?
En waar kom je terecht?
  woensdag 15 april 2009 @ 10:19:12 #234
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68032193
quote:
Op woensdag 15 april 2009 09:49 schreef Draz het volgende:

[..]

Det går da rigtig godt, ikke?
Det går rimeligt, men uden at blive korrigeret går det ikke helt hurtigt synes jeg.
quote:
Jeg er skiftet stol i afdelingen, og skal brug mit dansk på skrift mere end før. Men heldigvis få jeg også hjælp fra min kollegaer ang. fejl og kontrol. Jeg gider heller ikke lave fejl, men vi kan ikke forvente, at vi ikke laver fejl overhoved. Jeg bor her nu i lidt mere end et år og folk er bare imponeret om mit dansk Tror nok at de er det også om dit ¨
Samtalen til denne job har jeg den gang i slutning af '06 allerede gjørt på dansk, jeg har nu været sammen med min danske kone i snart 12 år, så jeg har haft lidt tid til at lære det. Ud fra den synspunkt er jeg selv ikke tilfreds med mit fremskridt.
quote:
Misschien maar weer naar Nederlands switchen om het toegankelijk voor Nederlanders-die-niet-Deens-kunnen te maken?
Voor degene die het niet kunnen lezen: het is gewoon even chit-chat wat we doen en ik vraag wat info over het bouwen van een nieuw huis en de prijzen daarvan.
Niet te vergeten het geneuzel over Deens leren en de aardige collega's die te aardig zijn en je niet op je fouten willen wijzen uit hoffelijkheid.
  woensdag 15 april 2009 @ 13:04:56 #235
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68037275
quote:
Op woensdag 15 april 2009 10:19 schreef TallMan het volgende:

Samtalen til denne job har jeg den gang i slutning af '06 allerede gjørt på dansk, jeg har nu været sammen med min danske kone i snart 12 år, så jeg har haft lidt tid til at lære det. Ud fra den synspunkt er jeg selv ikke tilfreds med mit fremskridt.
Ja, det er lidt længere end mig Jeg har været sammen med min danske kæreste i 2 år nu. Jeg startede at lære lidt Dansk før jeg flyttede til Danmark, fordi hendes datter taler åbenbart kun Dansk (hun bliver 8 år til Juli) men det var ikke så meget. Ellers har jeg kun fået Dansk timer i 3 måneder i sidste år.
quote:
Niet te vergeten het geneuzel over Deens leren en de aardige collega's die te aardig zijn en je niet op je fouten willen wijzen uit hoffelijkheid.
Haha ja dat ken ik. Na m'n privé cursus hier op het werk, moest ik het zonder echte corrigerende factor redden. Dat mis ik best wel, omdat je anders dingen misschien verkeerd leerd. Ik spoor ze (familie, collega's) soms aan om me te verbeteren waar nodig, maar daar zijn ze inderdaad niet zo happig op. Hoffelijkheid inderdaad, vriendelijk, maar het helpt niet zoveel
  woensdag 15 april 2009 @ 13:11:46 #236
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68037444
Ach, de klanten waarbij ik kom kan ik me goed verstaanbaar bij maken zonder dat er onduidelijkheid is. Die zijn tevreden als er goed technisch werk wordt geleverd.
Komt nog bij dat ik in Sønderjylland woon waarbij je bij alles dat je hoort moet afvragen 'is dit deens of is dit sønderjysk'. Toevallig van de Directeur (hoofdkantoor in Odense) gehoord dat ik meer deens praat dan sommige anderen hier. Maareh, we beginnen hier meer op een MSN sessie te lijken.

Blij dat ik verhuisd ben maar ik heb wel 5x over mijn gehele lengte nieuwe huis over de zolder mogen kruipen om wat kabels te trekken. Dat is dan een ruimte waarin ik echt moet tijgeren overde planken die ervoor liggen en de rest ligt vol met vlokken rockwool. Blij dat die kabels op hun plek liggen.
pi_68040457
quote:
Op woensdag 15 april 2009 09:50 schreef Draz het volgende:

[..]

Is dat voor je huidige werk dat je 'even' naar DK mag om een project te doen ofzo?
En waar kom je terecht?
Nee familie daar heeft een boerderij met 100 hectare grond
Is in de buurt (20 km dr vanaf oid ) van Esbjerg
I
pi_68094161
Mensen, het is een prima idee om je Deens hier te oefenen, maar doe er dan een Nederlandse vertaling bij, want anders heeft het niet zoveel zin voor de rest van de forummers.

Kunnen we er misschien ook nog wat van leren!
 FR
pi_68095840
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 01:13 schreef Bora-Bora het volgende:
Mensen, het is een prima idee om je Deens hier te oefenen, maar doe er dan een Nederlandse vertaling bij, want anders heeft het niet zoveel zin voor de rest van de forummers.

Kunnen we er misschien ook nog wat van leren!
Det er godt (dat is goed)
  vrijdag 17 april 2009 @ 08:48:39 #240
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68096555
Der er sikkert mange som vil lære Dansk via denne forum. (Er zijn er zeker vele die Deens willen leren via dit forum)
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:33:47 #241
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68097521
Det skal vi nok Bora

Dat zullen we doen Bora (soort van belofte).

Zullen we ook even de voorgaande posts vertalen?
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:35:31 #242
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68097567
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:05 schreef kloas_wokkel het volgende:

[..]

Nee familie daar heeft een boerderij met 100 hectare grond
Is in de buurt (20 km dr vanaf oid ) van Esbjerg
Ken de omgeving (nog) niet, maar klinkt erg goed!
Ga je op bezoek of mag je er een weekje bivakkeren? Als je trouwens tips wilt, ik weet zeker dat er hier NL-ers zijn uit die omgeving die wat tips kunnen geven
pi_68100277
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:35 schreef Draz het volgende:

[..]

Ken de omgeving (nog) niet, maar klinkt erg goed!
Ga je op bezoek of mag je er een weekje bivakkeren? Als je trouwens tips wilt, ik weet zeker dat er hier NL-ers zijn uit die omgeving die wat tips kunnen geven
Nee ik ga dr weer een weekje heen zoals zovaak. denk dat ik er wel 4 a 5 week per jaar zit. al 5 jaar lang
Ik kan de weg er heen wel dromen zeg maar.
vorig jaar in de zomervakantie 3 week lang en toen ook een heksenverbranding mee gemaakt incl veel worsten

[ Bericht 3% gewijzigd door kloas_wokkel op 17-04-2009 11:14:19 ]
  maandag 20 april 2009 @ 13:30:42 #244
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68200763
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:58 schreef kloas_wokkel het volgende:

[..]

Nee ik ga dr weer een weekje heen zoals zovaak. denk dat ik er wel 4 a 5 week per jaar zit. al 5 jaar lang
Ik kan de weg er heen wel dromen zeg maar.
vorig jaar in de zomervakantie 3 week lang en toen ook een heksenverbranding mee gemaakt incl veel worsten
Ah ja, 23 juni, langste dag, heksenverbranding!
Ik ben niet zo van die volksfeesten, maar het heeft wel wat
Klinkt als een soort lekker vakantiehuis'je' voor je.

Ik weet trouwens niet of je toevallig in Friesland woont, maar ik had gehoord dat Friezen nog aardig met Denen, die aan de westkust wonen, kunnen praten
pi_68202803
De zeevissers vanaf zeeland en dan naar het noorden toe, duitsland, denemarken en noorwegen hebben hun eigen taal die die andere vissers verstaan, is een heel oude taal.
pi_68204350
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:30 schreef Draz het volgende:

[..]

Ah ja, 23 juni, langste dag, heksenverbranding!
Ik ben niet zo van die volksfeesten, maar het heeft wel wat
Klinkt als een soort lekker vakantiehuis'je' voor je.

Ik weet trouwens niet of je toevallig in Friesland woont, maar ik had gehoord dat Friezen nog aardig met Denen, die aan de westkust wonen, kunnen praten
Ik kom uit Groningen maar mijn familie is fries. Het verbaast mij dat ik de krant daar nog wel redelijk kan lezen en tv ook nog wel een beetje kan volgen. Maar als ze dan in het echt beginnen te praten dan kan ik dr geen woord meer van verstaan.
  donderdag 23 april 2009 @ 08:41:09 #247
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68293623
Argh, ik heb er een hekel aan dat een huurwoning bij verlaten geschilderd moet worden achtergelaten. Maarja, 3 maanden huur als borg gooi je ook weer niet graag weg.
  donderdag 23 april 2009 @ 09:39:43 #248
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_68294969
quote:
Op donderdag 23 april 2009 08:41 schreef TallMan het volgende:
Argh, ik heb er een hekel aan dat een huurwoning bij verlaten geschilderd moet worden achtergelaten. Maarja, 3 maanden huur als borg gooi je ook weer niet graag weg.
Ach dat luistert niet zo nauw joh
Toen wij in ons 'nieuwe' huurhuis introkken, hadden de oude bewoners ook maar heeeeeel weinig gedaan, en het werd toch goedgekeurd, tot onze frustratie.
  donderdag 23 april 2009 @ 10:31:55 #249
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68296528
Ik huur van een privepersoon, die zou ik er nog zo voor aanzien om te roepen dat het niet goed is en we de borg niet terugkrijgen. Dan mag hij me toch echt de facturen gaan laten zien waarop alle 3 maanden huur verantwoord zijn.
  woensdag 29 april 2009 @ 18:30:05 #250
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_68506688
Direct mijn oude woning opleveren. Gezien alle schrikverhalen die ik heb gehoord beschouw ik de borg als verloren, dan kan het erna alleen maar meevallen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')