Ja dat is juistquote:Op zondag 5 april 2009 14:06 schreef DSL het volgende:
Zijn jullie bekend met het beoordelingssysteem op scholen? Volgens het Nuffic gaan de cijfers van 0 tot 13. Wil dat zeggen dat, wat hier een 6 uit 10 is, in Denemarken een 7,8 (6/10*13) uit 13 is?
Laat je niet tegenhouden, maar check wel even goed wat de voorwaarden zijn bij mensen die er verstand van horen te hebben. Statsamt o.i.d. Voor een verblijfsvergunning willen ze volgens mij nog altijd een contract zien of bewijs dat je zo'n 10.000 euro eigen middelen hebt.quote:Op zondag 5 april 2009 12:57 schreef _Dizzy_ het volgende:
Eigenlijk willen we eerst gewoon gaan werken, kranten en andere low jobs, om het Deens goed te gaan beheersen, we hebben Deense vrienden die ons daarbij helpen, ook met het zoeken van werk. Na een poosje als we de taal onder de knie hebben willen we graag een opleiding gaan volgen.
Het zal niet makkelijk zijn maar we hebben wel voor hetere vuren gestaan...
Nope, scholen zijn overgestapt op een 7 staps systeem, De getallen zijn nu van laag naar hoog. -3, 00, 02, 4, 7, 10, 12.quote:
Max is 0,5 promille.quote:Op zondag 5 april 2009 19:20 schreef Athmozz het volgende:
even snel tussendoor; hoeveel alcohol mag je op hebben als je in denemarken met de wagen rijdt?
Hallo hee, wat een debiel systeem!quote:Op zondag 5 april 2009 21:43 schreef TallMan het volgende:
Nope, scholen zijn overgestapt op een 7 staps systeem, De getallen zijn nu van laag naar hoog. -3, 00, 02, 4, 7, 10, 12.In hoeverre je bij dit systeem gewoon kunt middelen durf ik niet te zeggen.
Ik bedoel, ik mis een paar getallen tussendoor.quote:13 Gives for den udsædvanligt selvstændige og udmærkede præstation.
11 Gives for den udmærkede og selvstændige præstation.
10 Gives for en udmærkede, men noget rutineprægede præstation.
9 Gives for den gode præstation, der ligger lidt over middel.
8 Gives for den middelgode præstation.
7 Gives for den ret jævne præstation, der ligger lidt under middel.
6 Gives for den noget usikre, men nogenlunde tilfredsstillende præstation.
5 Gives for den usikre, og ikke tilfredsstillende præstation.
3 Gives for den meget usikre, meget mangelfulde og utilfredsstillende præstation.
0 Gives for den helt uantagelige præstation.
Tsja, in Amerika doen ze het met letters en plusje/minnetjesquote:Op maandag 6 april 2009 07:34 schreef TallMan het volgende:
Dat vind ik dan ook, maargoed, ze komen van dit af
[..]
Ik bedoel, ik mis een paar getallen tussendoor.
Kijk eens rond op het netquote:Op maandag 6 april 2009 15:07 schreef _Dizzy_ het volgende:
Wij hebben wel 10.000 euro op de rekening staan, dan zouden we dus een afschriftje moeten laten zien? en dan krijgen we gewoon een verblijfsvergunning? Als ik het goed begrijp dan.
Binnen 6 maanden hopen we toch wel een baan te hebben gevonden en het deens enigzins onder de knie te hebben.
Hee bendk heb je al mooie paarden op je langoed lopen.? Mooie plek heb je daar.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef bendk het volgende:
Tillyke og har fornøjelse med huset og Danmark
Det skal nok lykkedes. Vi føler os godt hjemme. Hunden skal bare lige fald til ro.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:49 schreef bendk het volgende:
Tillyke og har fornøjelse med huset og Danmark
Las ik vandaag, zoeken 2500 verpleegsters, kansen genoeg dusquote:Op vrijdag 3 april 2009 15:32 schreef _Dizzy_ het volgende:
Hallo Allemaal,
Wij hopen binnekort te emigreren naar Denemarken. We hebben in Silkeborg een aantal vrienden wonen die ons graag willen helpen.
Ze hebben verteld dat er een tekort is aan verplegend personeel. Ik zou dus graag in Denemarken een opleiding volgen voor verpleegkundige. Is dit haabaar, krijg je dan studiefinanciering van de Deense overheid, of moet je er een baan bij nemen?
Ik heb begrepen dat het emigreren zelf niet heel moeilijk is maar toch zou ik wat nadelen willen weten van mensen die het een en het ander hebben ondervonden.
Ook informatie als begin salarissen onderhoudskosten en huurkosten van een simpel appartement.
Een vriend heeft in silkeborg een krantenwijk smorgens en verdient 1k eurp pm. Is dit echt zo?
In ieder geval zou ik wat ervaringen en verhalen willen weten van mensen die in of nabij Silkeborg wonen.
Bedankt voor het lezen!
De eerste flitspaal is een maandje geleden 'onthuld' staat in Cphg. Was zelfs op het journaal, bijzonder dus...quote:Op zaterdag 11 april 2009 10:49 schreef Athmozz het volgende:
juist terug van denemarken, en wat een mooi land (wel enorm duur & je bier moet je allemaal meenemen, want ginder vind je niets onder de 5€ wat ook maar op iets trekt)! Deze zomer ga ik nog eens terug gaan denk ik...
Wat me wel opgevallen is, is dat daar gelijk nergens flitspalen staan (en zowat alle denen redelijk doorgeven op de snelweg) en dat je daar gewoon geen politie ziet... Ik heb er nergens maar dan ook nergens een gezien.
hebben ze dan een niet al te opvallende outfit? Ik heb zowat 3 halve dagen in de steden rondgelopen (odense, svendborg, karteminde... Oosten van Fyn dus) en heb geen enkele agent gezien...quote:Op zaterdag 11 april 2009 18:08 schreef TallMan het volgende:
Lijkt me overigens sterk als ik ze regelmatig hier in de straat tegen ga komen.
Ik heb hier en in de andere plaatsen waar ik kom nog nooit een agent zien lopen. Dat is anders dan in nederland.quote:Op zaterdag 11 april 2009 18:33 schreef Athmozz het volgende:
[..]
hebben ze dan een niet al te opvallende outfit? Ik heb zowat 3 halve dagen in de steden rondgelopen (odense, svendborg, karteminde... Oosten van Fyn dus) en heb geen enkele agent gezien...
Tillykke og rigtig god fornøjelsequote:
Tak. Vi har 1061 kvm. Den kostet os inkl. el, vand og kloak omkring 250.000 dkk. Hvor på nettet du kan finde information om byggerfirmaer tør jeg ikke sige, det har været konen som har undersøgt det. Derover er svigerfar selv murermester, han har været en rigtigt stort hjælp, også fordi han har lavet nogle ting på vores hus selv.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:30 schreef Draz het volgende:
Tillykke og rigtig god fornøjelse
Hvor stor er jeres grund? Jeg har fundet nogle parceller på 700-800 kvadrat meter for en rimelig pris i nærheden her. Kan godt tænk mig at bo ud på landet. Har du noget tips/sider på nettet hvor jeg kan finde information om bygge-forretninger?
Tak for detquote:Op dinsdag 14 april 2009 13:03 schreef TallMan het volgende:
[..]
Tak. Vi har 1061 kvm. Den kostet os inkl. el, vand og kloak omkring 250.000 dkk. Hvor på nettet du kan finde information om byggerfirmaer tør jeg ikke sige, det har været konen som har undersøgt det. Derover er svigerfar selv murermester, han har været en rigtigt stort hjælp, også fordi han har lavet nogle ting på vores hus selv.
Byggefirmaer har stort set ingenting at lave lige nu, så hvis du skulle købe nu flytter du nok ind i 4-5 måneder.
En ting du skal regne med hvis du bygger er at der kommer hurtigt en 50-60.000 dkk ekstra overni pris pga gebyr ved bank/realkredit selskab, tinglysning osv. Også prøv at holde banklån nede med bruge eget penge, banklån har stadig en rimeligt højt rente.
Dat laatste ligt er aan hoe assertief je zelf bent. Mijn ervaring leert me dat het met name vrouwen zijn die eerst goed de taal willen beheersen voor het echt te gebruiken... en dat levert nogal eens wat spanningen opquote:Op maandag 6 april 2009 15:07 schreef _Dizzy_ het volgende:
Wij hebben wel 10.000 euro op de rekening staan, dan zouden we dus een afschriftje moeten laten zien? en dan krijgen we gewoon een verblijfsvergunning? Als ik het goed begrijp dan.
Binnen 6 maanden hopen we toch wel een baan te hebben gevonden en het deens enigzins onder de knie te hebben.
Priser på den danske boligmarked er nok meget svært at sige hvad de vil gøre. Jeg har forstået at i stor København de har været i gang med at sænke. Men der er ingen som kan sige hvor de ligger om et år, helt sikkert ikke om 5 år.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:34 schreef Draz het volgende:
[..]
Tak for det
Vi skal ikke flytte i f.e. det næste år, men bare på tidspunkt. Måske om 4-5 år, men jeg vil bare hold øjne på priserne, om de stiger eller ej. At bygge et hus bliver masse arbejde, det ved vi godt, men vi skal alligevel prøve og find ud af om det er muligt for os![]()
Du behøver ikke at sige prisen i har betalt (det er privat synes jeg..), men husene vi kigger på, ligger på 1.200.000 - 1.500.000 DKK syd af Roskilde. Tror du at prisen for at bygge et nyt hus kommer til at koste det samme?
Det er klart, at vi skal købe et hus i fremtiden... fordi det bare er finansielt meget bedre end at leje som vi nu gør.
Beetje schriftelijk Deens oefenen hierik gebruik voornamelijk gesproken Deens in het dagelijkse werk en leven.
Det går da rigtig godt, ikke?quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:25 schreef TallMan het volgende:
[..]
Priser på den danske boligmarked er nok meget svært at sige hvad de vil gøre. Jeg har forstået at i stor København de har været i gang med at sænke. Men der er ingen som kan sige hvor de ligger om et år, helt sikkert ikke om 5 år.
Hvis jeg kigger til de priser i Øst Sjælland finder jeg groft sagt huse på omkring 80-90 kvm. og allesammen ældre end 30 år. Disse hus skal du nok regne med en del penge oveni pris til at få nyt køkken, bad, gulve, måske også få taget skiftet ud. Og nu snakker vi netop hvorfor vi har bygget nyt, vi er altså ikke de folk som vil tage en lidt ældre hus og få den opdateret. Prisen til at få håndværkere til at løse de ting lavede for os at de var billiger til at bygge selv. Vi har bygget et hus på 144 kvm. Prisen vi betalt er tror jeg omkring enes med at købe et ældre hus og få det i stand sæt.
Derfor har vi sagt at vi kunne godt tænke os et nybolig kvarter hvor alle er ny.
Problem i nok får derud er at grundpriser ligger altså rimeligt højt, Jeg har lige set priser på roskilde.dk fra 1.000.000 skk og på. At bygge et hus på sadan et grund kommer nok til at koste nærmere 2.500.000 dkk.
Jeg øver også lige mit dansk. Alle mine kollegaer er for flink til at rette mig når jeg laver fejl, desværre.
Is dat voor je huidige werk dat je 'even' naar DK mag om een project te doen ofzo?quote:Op dinsdag 14 april 2009 22:13 schreef kloas_wokkel het volgende:
in de meivakantie weer een week naar DK om weer wat te werken
Det går rimeligt, men uden at blive korrigeret går det ikke helt hurtigt synes jeg.quote:
Samtalen til denne job har jeg den gang i slutning af '06 allerede gjørt på dansk, jeg har nu været sammen med min danske kone i snart 12 år, så jeg har haft lidt tid til at lære det. Ud fra den synspunkt er jeg selv ikke tilfreds med mit fremskridt.quote:Jeg er skiftet stol i afdelingen, og skal brug mit dansk på skrift mere end før. Men heldigvis få jeg også hjælp fra min kollegaer ang. fejl og kontrol.Jeg gider heller ikke lave fejl, men vi kan ikke forvente, at vi ikke laver fejl overhoved. Jeg bor her nu i lidt mere end et år og folk er bare imponeret om mit dansk
Tror nok at de er det også om dit
¨
Niet te vergeten het geneuzel over Deens leren en de aardige collega's die te aardig zijn en je niet op je fouten willen wijzen uit hoffelijkheid.quote:Misschien maar weer naar Nederlands switchen om het toegankelijk voor Nederlanders-die-niet-Deens-kunnen te maken?
Voor degene die het niet kunnen lezen: het is gewoon even chit-chat wat we doen en ik vraag wat info over het bouwen van een nieuw huis en de prijzen daarvan.
Ja, det er lidt længere end migquote:Op woensdag 15 april 2009 10:19 schreef TallMan het volgende:
Samtalen til denne job har jeg den gang i slutning af '06 allerede gjørt på dansk, jeg har nu været sammen med min danske kone i snart 12 år, så jeg har haft lidt tid til at lære det. Ud fra den synspunkt er jeg selv ikke tilfreds med mit fremskridt.
Haha ja dat ken ik. Na m'n privé cursus hier op het werk, moest ik het zonder echte corrigerende factor redden. Dat mis ik best wel, omdat je anders dingen misschien verkeerd leerd. Ik spoor ze (familie, collega's) soms aan om me te verbeteren waar nodig, maar daar zijn ze inderdaad niet zo happig op. Hoffelijkheid inderdaad, vriendelijk, maar het helpt niet zoveelquote:Niet te vergeten het geneuzel over Deens leren en de aardige collega's die te aardig zijn en je niet op je fouten willen wijzen uit hoffelijkheid.
Nee familie daar heeft een boerderij met 100 hectare grondquote:Op woensdag 15 april 2009 09:50 schreef Draz het volgende:
[..]
Is dat voor je huidige werk dat je 'even' naar DK mag om een project te doen ofzo?
En waar kom je terecht?
Det er godt (dat is goed)quote:Op vrijdag 17 april 2009 01:13 schreef Bora-Bora het volgende:
Mensen, het is een prima idee om je Deens hier te oefenen, maar doe er dan een Nederlandse vertaling bij, want anders heeft het niet zoveel zin voor de rest van de forummers.
Kunnen we er misschien ook nog wat van leren!
Ken de omgeving (nog) niet, maar klinkt erg goed!quote:Op woensdag 15 april 2009 15:05 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
Nee familie daar heeft een boerderij met 100 hectare grond
Is in de buurt (20 km dr vanaf oid ) van Esbjerg
Nee ik ga dr weer een weekje heen zoals zovaak. denk dat ik er wel 4 a 5 week per jaar zit. al 5 jaar langquote:Op vrijdag 17 april 2009 09:35 schreef Draz het volgende:
[..]
Ken de omgeving (nog) niet, maar klinkt erg goed!
Ga je op bezoek of mag je er een weekje bivakkeren? Als je trouwens tips wilt, ik weet zeker dat er hier NL-ers zijn uit die omgeving die wat tips kunnen geven
Ah ja, 23 juni, langste dag, heksenverbranding!quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:58 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
Nee ik ga dr weer een weekje heen zoals zovaak. denk dat ik er wel 4 a 5 week per jaar zit. al 5 jaar lang
Ik kan de weg er heen wel dromen zeg maar.
vorig jaar in de zomervakantie 3 week lang en toen ook een heksenverbranding mee gemaakt incl veel worsten
Ik kom uit Groningen maar mijn familie is fries. Het verbaast mij dat ik de krant daar nog wel redelijk kan lezen en tv ook nog wel een beetje kan volgen. Maar als ze dan in het echt beginnen te praten dan kan ik dr geen woord meer van verstaan.quote:Op maandag 20 april 2009 13:30 schreef Draz het volgende:
[..]
Ah ja, 23 juni, langste dag, heksenverbranding!
Ik ben niet zo van die volksfeesten, maar het heeft wel wat
Klinkt als een soort lekker vakantiehuis'je' voor je.
Ik weet trouwens niet of je toevallig in Friesland woont, maar ik had gehoord dat Friezen nog aardig met Denen, die aan de westkust wonen, kunnen praten
Ach dat luistert niet zo nauw johquote:Op donderdag 23 april 2009 08:41 schreef TallMan het volgende:
Argh, ik heb er een hekel aan dat een huurwoning bij verlaten geschilderd moet worden achtergelaten. Maarja, 3 maanden huur als borg gooi je ook weer niet graag weg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |