ja echt hequote:
Laten we oplichters die hun 'krachten' nooit objectief hebben laten testen en die meerdere keren bewezen "fouten" hebben gemaakt (lees: slechte fotomanipulatie en onzorgvuldig met google omgaan) lekker hun geld laten verdienen door voor de camera goedgelovige burgers te bedotten. Dat is pas beschaving..quote:Op zondag 30 december 2007 14:15 schreef Summers het volgende:
laten we iedereen die een keer een vermeende fout maakt die je via via hoorde , breed uitmeten in de media , uithonen , verstoten en daarna voor de rest van zijn leven afbranden en al zijn acties uit het verleden en in de toekomst schuiven onder die ene "fout " .
Dat is pas beschaving ,
Meningen hoef je niet objectief te toetsen. Nee, ik ken hem niet persoonlijk. Wat wil je daarmee zeggen? Nee, het is niet zomaar 'van horen en zeggen'. Het is kijken naar de bewijzen die zijn oplichterij bewijzen en afwegen of het goede bewijzen zijn. Het is bewezen dat hij gebruik heeft gemaakt van fotomanipulatie. (bewijs: http://www.skepsis.nl/mudman.html ). Zijn foto van een alien is lachwekkend. (bewijs; http://www.liquito.blogger.com.br/RobbertAlienPhoto.jpg , voordat die hele genverbrander hype begon vond ik het toen al belachelijk dat mensen een stukje papier voor een alien aanzien) en met dat hele genverbrander gedoe is wel bewezen dat Robberts bron van informatie internet is. Het is vrij duidelijk dat hij voornamelijk werkt met een mix van cold reading en vooraf gekregen/gezochte informatie met af en toe een lachwekkende fotomanipulatie en het 's nachts plattrappen van een veldje.quote:Op zondag 30 december 2007 15:41 schreef Summers het volgende:
jouw mening is ook niet objectief getest , je kent hem niet persoonlijk , het is ook maar van horen zeggen ... grappig dat uitspraken van mensen met ervaring wel objectief wetenschappelijk getest moet zijn en mensen zonder ervaringen mogen roepen en zomaar dingen aannemen zoveel ze willen .
right .
Hij ging ook even eerst naar de WC, om de verjaardags kalender door te nemen. Daar leer je ook wel wat vanquote:Op zondag 30 december 2007 21:56 schreef ZaphodBeeblebroX het volgende:
1ste filmpje: ik cold read al x aantal jaar(voor entertainment purposes) en hij kan het goed hoor(iig 1000x beter als Char). Ik treed veelal op als mentalist/hypnotiseur en bij mn mentalism act geef ik verscheidene readings. paranormaal? voor geen meter.(ook bijzonder onethisch) Goed gedaan? ik geef hem cudos. hij is een goede cold reader.
2de filmpje: Zelfde als bovenstaand
Een fout is per ongeluk iets verkeerd doen; het genverbrander verhaal en mudman waren gewoon pogingen tot oplichting. (Wat overgens al 2 'fouten' zijn.)quote:Op zondag 30 december 2007 14:15 schreef Summers het volgende:
laten we iedereen die een keer een vermeende fout maakt die je via via hoorde , breed uitmeten in de media , uithonen , verstoten en daarna voor de rest van zijn leven afbranden en al zijn acties uit het verleden en in de toekomst schuiven onder die ene "fout " .
Dat is pas beschaving ,
Mijn positie is vrij uniek, omdat ik als ervaringsdeskundige jarenlang bekend ben met de paranormale wereld en de goochelwereld. Ik ben dus goed op de hoogte van alle tegenargumenten waar skeptics altijd mee aankomen, en de vele technieken die goochelaars gebruiken om zogenaamd te mindreaden.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 18:23 schreef ZaphodBeeblebroX het volgende:
@ M-Schtoppel
ikzelf ben ook ectreem goed bekend met goochelwereld(heel veel opgetreden) maar nu perform ik als mentalist en ja ik maak gebruik van cold reading bij vele routines(Q&A en mpsychometrie routines). Ik geloof niet dat ie iets heeft gebaseerd op vele jaren ervaring.
Zo raar is dat niet , ik zie het als een onbekende menselijke eigenschap om dat te ervaren , iedereen kan het dus ervaren . Jij , ik , helga uit zweden , jerry uit america , robert uit nederland , je kind , je buurvrouw , je studiegenoot, je collega enz .quote:Op maandag 31 december 2007 12:16 schreef The_End het volgende:
[..]
Een fout is per ongeluk iets verkeerd doen; het genverbrander verhaal en mudman waren gewoon pogingen tot oplichting. (Wat overgens al 2 'fouten' zijn.)
Je mag best in paranormale activiteiten geloven, maar het komt wel een beetje raar over als je gelooft dat alles en iedereen die claimt paranormaal te zijn dat ook echt is.
aah coolquote:Op dinsdag 1 januari 2008 19:06 schreef M_Schtoppel het volgende:
[..]
Mijn positie is vrij uniek, omdat ik als ervaringsdeskundige jarenlang bekend ben met de paranormale wereld en de goochelwereld. Ik ben dus goed op de hoogte van alle tegenargumenten waar skeptics altijd mee aankomen, en de vele technieken die goochelaars gebruiken om zogenaamd te mindreaden.
Ik ben zelf bij een kleine tweehonderd readings aanwezig geweest. Sommige waren ronduit slecht, enkelen echter waanzinnig goed en niet te verklaren met welke coldreading techniek dan ook. Jij weet ook dat coldreading vaak erg vaag en algemeen is maar een echt goede paragnost zal toch op een gegeven moment met bepaalde specifieke feiten moeten komen. En dat deden diegenen dan ook, zonder dat degene die bij de reading aanwezig was, ook maar iets zei.
Maar ik weet je verklaring al, als een paragnost zelf eerst een kwartier lult waarin hij feiten noemt die hij niet kan weten, dan is dat OF toeval OF hij heeft die informatie vantevoren waar dan ook vandaan gehaald.
quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:36 schreef senesta het volgende:
Goed, ik zit me hier heel erg te schamen, het genverbrander verhaal heb ik wel mee gekregen maar wat was er met een mudman dan?
Ah kijk, dat je dingen open laat vind ik al heel positief, dat zal een echte skepticus al niet doen, die gaat er bij voorbaat al van uit dat het paranormale onzin is.quote:Op donderdag 3 januari 2008 16:09 schreef ZaphodBeeblebroX het volgende:
[..]
aah coolEn ja ik weet zo goed als jij dat cold reading beperkt is maar jij weet net zo goed als ik dat je bij cold reading ook zgn. lucky guesses maakt. Ik zal de reading moeten zien om een goed oordeel erover te kunnen vormen. Ik zal i.i.g. niet zomaar zeggen dat het Cold Reading was simpelweg omdat ik er niet bij was. Ik laat alles open.
Ik heb bijvoorbeeld Char gezien en bij haar kan ik niet anders dan concluderen dat ze een zeer matige coldreader is.. helaas
Ja dat zeg ik, de sufferd heeft waarschijnlijk uit een soort van bewijsdrang zijn heil gezocht in dit soort geknutsel met foto's, dom, heeeeeeeeeeeeeel erg dom.quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:47 schreef Knarf het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Rechts: robert zijn foto
links: foto uit een boek
Ja, of hij is gewoon een domme faker.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:01 schreef M_Schtoppel het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik, de sufferd heeft waarschijnlijk uit een soort van bewijsdrang zijn heil gezocht in dit soort geknutsel met foto's, dom, heeeeeeeeeeeeeel erg dom.
Oke, bedankt!quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:47 schreef Knarf het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Rechts: robert zijn foto
links: foto uit een boek
Ik ben SKeptisch maar niet ongelovig of alles al van de hand wijzend. Ik denk dat ook ik WIL geloven. Ik heb alleen door mijne rvaring meer bewijsstukken nodig.quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:58 schreef M_Schtoppel het volgende:
[..]
Ah kijk, dat je dingen open laat vind ik al heel positief, dat zal een echte skepticus al niet doen, die gaat er bij voorbaat al van uit dat het paranormale onzin is.
Char is denk ik geen charlatan, maar ik vind haar een slecht medium, heb veel betere readings gezien. En ik vind het schandalig dat ze zoveel geld vraagt, dan ben je toch helemaal niet meer bereikbaar voor de gewone man?
Hang jij ook rond op het Nederlandse forum voor goochelaars?
Mag ik misschien weten waarom je nu deze conclusie trekt en niet de mogelijkheid openhoudt dat het misschien inderdaad gewoon een oplichter is?quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:01 schreef M_Schtoppel het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik, de sufferd heeft waarschijnlijk uit een soort van bewijsdrang zijn heil gezocht in dit soort geknutsel met foto's, dom, heeeeeeeeeeeeeel erg dom.
En het argument dat ze "van boven" bepaalde afbeeldingen gebruiken gaat zelfs mij, als extreem heavy believer in het paranormale, mijlen te ver.
Ja, dat klinkt raar voor jou maar dat komt omdat ik dat kan zien aan hoe hij een reading houdt. Net als jij bijvoorbeeld 20 jaar een bepaald beroep doet en kan zien wie bij een programma als "Wie van de drie" (als je dat uberhaupt kent) een bepaald beroep faket. Maar 100% weet ik het natuurlijk niet, maar ik meen het dus wel te kunnen zien ja.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:56 schreef Metallinos het volgende:
[..]
Mag ik misschien weten waarom je nu deze conclusie trekt en niet de mogelijkheid openhoudt dat het misschien inderdaad gewoon een oplichter is?
Wel als je het genverbranderverhaal, de nonnenfoto's en de mudman ziet. Welke andere conclusie is er dan nog dan dat Robbert een oplichter is?quote:Op woensdag 2 januari 2008 11:33 schreef Summers het volgende:
Zo raar is dat niet
Dat dat plaatje een bestaande afbeelding is uit een of andere gezinsencyclopedie, en dat geloof ik ook meteen. Net zoals genverbrander, dat gaat mij ook te ver om te beweren dat zijn gids dat inclusief spelfout heeft doorgegven. Je ziet, zelfs een "zwever" als ik kan ook heel nuchter zijn.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:19 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wat is het verhaal achter die mudman foto's?
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat hij als verklaring had dat ze van boven soms bestaande afbeeldingen gebruikten.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:32 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ja, zover snapte ik het![]()
Maar wat had HIJ gezegd over dat plaatje?
als projectie jaquote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:35 schreef M_Schtoppel het volgende:
[..]
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat hij als verklaring had dat ze van boven soms bestaande afbeeldingen gebruikten.
We hebben allemaal met eigen ogen kunnen zien dat hij de boel heeft opgelicht. Je kan de fragmenten nog steeds terugzien.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 23:48 schreef Summers het volgende:
Ik geloof pas dat hij een oplichter is als ik dat met mijn eigen ogen zie , tot die tijd kan het best zo zijn
dat hij de schijn tegen zich heeft maar wel de waarheid spreekt .
owja, de mudman, die 'primeur' heb ik nog gejat van die kutsten en consortenquote:Op donderdag 3 januari 2008 17:36 schreef senesta het volgende:
Goed, ik zit me hier heel erg te schamen, het genverbrander verhaal heb ik wel mee gekregen maar wat was er met een mudman dan?
dat was een pittig reeksje jaquote:Op zondag 30 december 2007 16:51 schreef renwan het volgende:
Een Robbert vd Broeke topic?
Dat doet me terug denken, toendertijd was dat echt een flinke reeks topic.
Wil je me eens uitleggen waarom het bewijs tegen hem geen goed bewijs is? Ik bedoel, ik weet bijvoorbeeld ook maar ´via via´ dat saturnus een planeet is. Betekent dit dat ik het bewijs moet negeren, omdat ik saturnus nooit zelf gezien heb? En waarom is een mening/indruk vormen over zijn geestelijke toestand wel geoorloofd via televisie? Je was er toch niet bij? Ik vind dat een stuk moeilijker dan concrete uitspraken/foto´s controleren. Als iemand op televisie zegt dat de Aarde van kaas is, dan kan ik, ondanks dat ik er niet bij was, die uitspraak testen.quote:Op maandag 7 januari 2008 20:07 schreef Summers het volgende:
Dingen op tv beschouw ik niet als met eigen ogen gezien hebben , met eigen ogen is hem live zien en spreken en meemaken , anders is het viavia en we weten allemaal hoe totaal verschillend de ziens/kijkwijze is van bijv een gelover of een scepticus hier op fok , waar 1 situatie totaal verschillend uitgelegt kan worden . en wat ik gezien heb heeft niks me nog overtuigt van dat hij een oplichter is .
En als ik bijv naar zijn geestenfoto's kijk , zou dat best echt kunnen zijn , ik heb ook weleens geesten gezien dus als iemand anders ze ziet dan zien ze voor mij iets wat gewoon bestaat .
Paar weken terug was hij nog bij jensen , hij kwam op mij niet over als iemand die het niet meer aankan .
en misschien heb ik het wel mis maar dan is het iig wel mijn eigen indruk die ik van hem heb .
Ik vind deze trouwens wel een beetje lijken op Kent Brockman van the simpsons.quote:
nou als het van stichting skepsis komt dan vind ik het al verdacht , de insteek van het bestaat niet klopt al niet want dan kijk je naar iets op zijn kop en de verkeerde richting want het bestaat namelijk wel , en ik zie geen platte figuren op de foto en eerlijk gezegt kan je ook niet zeggen hoe een geest eruit zou moeten zien op een foto want die kan je op verschillende manieren zien , voor de helft , of in verhouding groter dan een mens ofquote:Op maandag 7 januari 2008 22:10 schreef Metallinos het volgende:
[..]
Wil je me eens uitleggen waarom het bewijs tegen hem geen goed bewijs is? Ik bedoel, ik weet bijvoorbeeld ook maar ´via via´ dat saturnus een planeet is. Betekent dit dat ik het bewijs moet negeren, omdat ik saturnus nooit zelf gezien heb? En waarom is een mening/indruk vormen over zijn geestelijke toestand wel geoorloofd via televisie? Je was er toch niet bij? Ik vind dat een stuk moeilijker dan concrete uitspraken/foto´s controleren. Als iemand op televisie zegt dat de Aarde van kaas is, dan kan ik, ondanks dat ik er niet bij was, die uitspraak testen.
En echt, als iemand ook maar een beetje verstand heeft van fotografie (zelfs dat hoeft niet) zou deze foto´s lachwekkend onovertuigend moeten vinden. Kijk hoe plat die figuren zijn en heel toevallig niet er helemaal op staan. Zelfde truukje dat hij eerst ook deed, uitgeknipt figuurtje voor de lens houden en beetje bewegen.
Wat heeft de media dan fout? Het is letterlijk uitgezonden wat hij op TV zei. Er zit een levensgroot verschil tussen 'genverbrander' en 'geneverbrander'. Wat er is verdraaid in de media mbt tot de mudman?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:46 schreef Summers het volgende:
en robert heeft het tegengesproken van genverbrander , tja zijn woord tegen de media , media heeft niet automatisch gelijk en stichting skepsis al helemaal niet .
Jij wilt perse dat het allemaal waar is wat er hier gepost wordt. Ik kan van veel dingen hier niet zeggen of het waar is of niet, maar van RvdB kan je heel goed zeggen dat het een oplichter is.quote:alleen al hier op fok heb je mensen die perse willen dat het niet bestaat en alles doen en zeggen zodat ze gelijk hebben al is het beledigen of iemand kleineren omdat die anders denkt of ervaard , fok in het klein, wereld in het groot .
er is geen levensgroot verschil tussen genverbrander en geneverbrander , tussen genverbranderquote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:27 schreef The_End het volgende:
[..]
Wat heeft de media dan fout? Het is letterlijk uitgezonden wat hij op TV zei. Er zit een levensgroot verschil tussen 'genverbrander' en 'geneverbrander'. Wat er is verdraaid in de media mbt tot de mudman?
[..]
Jij wilt perse dat het allemaal waar is wat er hier gepost wordt. Ik kan van veel dingen hier niet zeggen of het waar is of niet, maar van RvdB kan je heel goed zeggen dat het een oplichter is.
quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:18 schreef Blue-eagle het volgende:
Summers, je bent onredelijk. Robbert van den Broeke is nep, als je dat nu nog niet wilt inzien zit je echt enorm extreem vastgeroest in je eigen wereldje. Ons sceptici (of zelfs gelovers die nu zijn bedrog doorhebben) er vervoigens van beschuldigen tegen het onredelijke in te willen geloven...
Tja.
Met alle bewijzen TEGEN hem, en nul bewijzen VOOR hem, case closed, lijkt me.
Hoor jij weleens iets op paranormaal niveau ? weet je hoe het werkt ? weet je hoeveel moeite het kost ? nee, weet je allemaal niet . maar volgens jou ben ik ongeloofwaardig, mag je vinden net zoals ik mag vinden dat ik geen overtuigend bewijs heb voor de media die roept dat hij een oplichter is .quote:Op woensdag 9 januari 2008 09:17 schreef The_End het volgende:
@Summers, je bent compleet ongeloofwaardig. Ik weet niet hoe jij 'Genverbrander' of 'Geneverbrander' uitspreekt, maar het KLINKT totaal anders. DAT IS HET PROBLEEM. Volgens RvdB heeft hij het GEHOORD!!!
Ik zie inmiddels ook wel in dat het gewoon niet mogelijk is om met je te discussieren. Je praat over open staan voor andere dingen. Dat doe je echter zelf helemaal niet. Alles wat iedereen vertelt is gewoon waar, behalve als iemand het tegendeel beweert.Ik vind dat je enorm hypocriet bent.
Edit: Om het even uit te spellen voor je:
RvdB zei: Gen verbrander
Het moest zijn: Jenever brander (Zelfs Genever brander had ik prima gevonden)
Toevalligerwijs kwam zijn verhaal overheen met een verhaal op een website waar precies diezelfde spelfout te vinden was!! Wat een toeval he!
Waarom ga je niet in op wat ik zeg?quote:Op woensdag 9 januari 2008 10:26 schreef Summers het volgende:
Hoor jij weleens iets uit ? weet je hoe het werkt ? weet je hoeveel moeite het kost ? nee, weet je allemaal niet .
Dat doe ik wel alleen het is niet wat je wilt horen , en ik heb eerder ook al verteld hoe ik het verschil zie tussen genverbrander en geneverbrander , dus je kan wel roepen :quote:Op woensdag 9 januari 2008 10:27 schreef The_End het volgende:
[..]
Waarom ga je niet in op wat ik zeg?
Onbegrip! Laat me niet lachen! Het kan heel goed dat hij iets verkeerd verstaat of dat het niet goed doorkomt. Daar ben ik het volledig met je eens. Echter is dit niet zomaar een 'foutje'. Toevallig komt dezelfde fout die hij maakte ook voor op 1 website waar toevallig hetzelfde verhaal staat als dat RvdB heeft vertelt. Dan ben je wel heel naief om te denken dat hij het niet daar vandaan heeft gehaalt.quote:Op woensdag 9 januari 2008 11:06 schreef Summers het volgende:
[..]
Dat doe ik wel alleen het is niet wat je wilt horen , en ik heb eerder ook al verteld hoe ik het verschil zie tussen genverbrander en geneverbrander , dus je kan wel roepen :
Ik weet niet hoe jij 'Genverbrander' of 'Geneverbrander' uitspreekt, maar het KLINKT totaal anders. DAT IS HET PROBLEEM. Volgens RvdB heeft hij het GEHOORD!!!
Zie mijn antwoord 3 post terug over verschillen en vertalen , ik zie het in een ander perspectief dan jij ,
en is mijn conclusie logischerwijs anders dan die van jou , dat heeft totaal niks met hypocrisie te maken .
Voor mij laat je alleen maar zien dat het iedereen kan gebeuren om hypocriet of oplichter genoemd te worden op basis van onbegrip en niet perse op basis van de waarheid .
Je snapt het echt niet , laat dus maar .succes met je grens die niet eens bestaat .quote:Op woensdag 9 januari 2008 11:27 schreef The_End het volgende:
[..]
Onbegrip! Laat me niet lachen! Het kan heel goed dat hij iets verkeerd verstaat of dat het niet goed doorkomt. Daar ben ik het volledig met je eens. Echter is dit niet zomaar een 'foutje'. Toevallig komt dezelfde fout die hij maakte ook voor op 1 website waar toevallig hetzelfde verhaal staat als dat RvdB heeft vertelt. Dan ben je wel heel naief om te denken dat hij het niet daar vandaan heeft gehaalt.
Daarnaast is 'genverbrander' niet het enige incident met RvdB he. Waarom heeft ie een foto gemaakt van die Mudman?
Je bent wel hypocriet. Je vind sceptici bekrompen mensen, maar je bent zelf niet in staat om buiten je eigen wereldje te kijken. Alles moet koste wat het kost waar zijn en dat maakt je heel erg ongeloofwaardig.
Tuurlijk, geeen argumenten dus 'laat dus maar'. Komt hier wel vaak voor aan de kant van de alternatieven.quote:Op woensdag 9 januari 2008 12:53 schreef Summers het volgende:
Je snapt het echt niet , laat dus maar .succes met je grens die niet eens bestaat .
1. Paranormale zaken kunnen wel bewezen worden.quote:Op woensdag 9 januari 2008 13:30 schreef M_Schtoppel het volgende:
Nou ja, ze heeft wel een punt. Ik heb ook uit ervaring geleerd dat je niet met skeptici in discussie moet gaan. Punt 1 is het paranormale toch niet te bewijzen en punt 2, je kunt een blinde ook niet uitleggen hoe de kleur rood er uit ziet. En nee, dat laatste punt ga ik niet uitleggen, dat snap je namelijk toch niet.
Je hebt wel gelijk met het niet goed door kunnen krijgen van woorden e.dquote:Op woensdag 9 januari 2008 10:26 schreef Summers het volgende:
[..]
Hoor jij weleens iets op paranormaal niveau ? weet je hoe het werkt ? weet je hoeveel moeite het kost ? nee, weet je allemaal niet . maar volgens jou ben ik ongeloofwaardig, mag je vinden net zoals ik mag vinden dat ik geen overtuigend bewijs heb voor de media die roept dat hij een oplichter is .
En nu ben ik weer hypocriet , ik ben niet hypocriet , dat heet dingen in een ander perspectief zien .
Eigen ervaringen zijn geen bewijs Summers.quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:33 schreef Summers het volgende:
Hoezo kom jij erbij dat geloof geen bewijs nodig heeft ? heb je iemand dat horen zeggen ?
stap eens af van het idee dat gelovers geloven op basis van een goed verteld verhaaltje maar geloven uit EIGEN ERVARINGEN en niet die van een ander .
Je kan het individueel bewijzen , op een andere manier dan je gewend bent dus .quote:Op vrijdag 11 januari 2008 09:09 schreef The_End het volgende:
[..]
Eigen ervaringen zijn geen bewijs Summers.
Het hele idee van 'een geloof' is juist dat het niet gebaseerd is op bewijs.
Wel grappig dat mensen die paranormaal zijn ook woorden van betekenis kunnen laten veranderen. Je krachten zijn grenzeloos.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 09:49 schreef Summers het volgende:
Je kan het individueel bewijzen , op een andere manier dan je gewend bent dus .
waar je altijd op anderen wachtte om dingen te bewijzen die voorgekkauwd zijn moet je nu op jezelf vertrouwen en het bewijs uit jezelf halen .
Dus het is niet zo dat het niet te bewijzen valt , het is alleen niet te bewijzen via de wetenschappelijke benadering en regels en uitgangspunten .
De TS start een topic over of RvdB een bedrieger is. Dat kunnen we alleen aantonen met bewijs. Het feit dat hij claimt paranormaal te zijn maakt het wel moeilijk, omdat daarvoor al geen bewijs is.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:27 schreef senesta het volgende:
Volgens mij gaat ook deze discussie gewoon weer uitlopen op een bewijs en geen bewijs topic![]()
Dat vind ik best jammer eigenlijk.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat Robert van de Broeke een medium is of is geweest, maar aan dat gegeven hangt niet vast dat mensen er niet in mogen geloven natuurlijk.
Het feit dat dat voor jou een vereiste is houd niet in dat dat voor anderen ook zo hoeft te zijn![]()
Zowiezo denk ik dat alle mensen geboren zijn met de mogelijkheid om paranormale dingen te ervaren ,quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:27 schreef senesta het volgende:
Volgens mij gaat ook deze discussie gewoon weer uitlopen op een bewijs en geen bewijs topic![]()
Dat vind ik best jammer eigenlijk.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat Robert van de Broeke een medium is of is geweest, maar aan dat gegeven hangt niet vast dat mensen er niet in mogen geloven natuurlijk.
Het feit dat dat voor jou een vereiste is houd niet in dat dat voor anderen ook zo hoeft te zijn![]()
Ik heb persoonlijk ook wat moeite met Robert van den Broeke maar dat staat los van het wetenschappelijke plaatje.
Met het genever verhaal is Robert van den Broeke bij mij wel door de mand gevallen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij het nodig had gehad als hij echt een medium was geweest.
En dat hij het verkeerd verstaan zou hebben is in mijn ogen een beetje een brakkige verklaring.
Daar komt bij dat hij in mijn ogen zijn geloofwaardigheid ernstig beschadigd is, welke boodschap van hem moet je nu nog serieus nemen dan?
En welke "geest" zou via hem nog een boodschap over kunnen/willen brengen als hij daarwerkelijk een medium zou zijn.
Summer, denk jij dat mediumschap is aangeboren?
Maar als dat de weg is om het te bewijzen , dat je het individueel moet doen en dat de manier is hoe het werkt , waarom mogen we dat dan niet zeggen ? hoor je liever een leugen of een onzinverhaaltje of een zoethoudertje totdat de wetenschap zover is ?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:52 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat mensen er niet in mogen geloven. Ik zeg alleen dat mensen niet mogen zeggen dat er bewijs voor is terwijl ze alleen hun eigen ervaringen (of die van anderen) bedoelen. Dat er geen bewijs is, betekent ook niet dat het niet bestaat. Het betekent alleen dat er geen bewijs voor is.
Right. De genverbrander was geen oplichterij? De mudman is niet uit de Reader's Digest geknipt? De nonnenfoto's zijn echt gemaakt op het moment waarop het leek dat Robbert ze maakte?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 14:43 schreef Summers het volgende:
En als ik zie wat bijv stichting skepsis over hem schrijft lijkt het wel rechtstreeks uit een roddelblad gelopen , niks dan aannames en veronderstellingen over iemands rug om maar te kunnen scoren .
Ik ben tot nu toe dus nog niet overtuigt van zijn oplichterij en kan het voor mij nog steeds wat hij zegt dat het is.
Hoezo "vermeende fout"? Als je het genverbrander incident niet sluitend tegenbewijs noemt, dan vraag ik me af waarom je de andere beweringen van hem zelf wel als bewijs accepteert. Die zijn 100x minder overtuigend.quote:Op zondag 30 december 2007 14:15 schreef Summers het volgende:
Dat is pas beschaving ,
Who cares about indruk? Het gaat om bewijzen. Je vindt bewijzen dat hij een oplichter is niet overtuigend omdat je ze slechts op tv hebt gezien, maar alle andere dingen van hem die je op tv ziet vind je wel overtuigend omdat ze toevallig overeenkomen met je eigen overtuiging? Besef wel dat het niet uitmaakt of je zelf geesten gezien hebt, erin gelooft, of uberhaupt dat ze bestaan? Het gaat erom dat hij in al die gevallen nog steeds een oplichter kan zijn. Gek genoeg is dat aangetoond, maar is dat geen reden voor jou om in ieder geval deze persoon als fake te accepteren. Zou je kunnen beschrijven welk bewijs jij WEL zou accepeteren dat hij fake is?quote:Dingen op tv beschouw ik niet als met eigen ogen gezien hebben , met eigen ogen is hem live zien en spreken en meemaken , anders is het viavia en we weten allemaal hoe totaal verschillend de ziens/kijkwijze is van bijv een gelover of een scepticus hier op fok , waar 1 situatie totaal verschillend uitgelegt kan worden . en wat ik gezien heb heeft niks me nog overtuigt van dat hij een oplichter is .
En als ik bijv naar zijn geestenfoto's kijk , zou dat best echt kunnen zijn , ik heb ook weleens geesten gezien dus als iemand anders ze ziet dan zien ze voor mij iets wat gewoon bestaat .
Paar weken terug was hij nog bij jensen , hij kwam op mij niet over als iemand die het niet meer aankan .
en misschien heb ik het wel mis maar dan is het iig wel mijn eigen indruk die ik van hem heb .
Maar hoe ver ga je in hemelsnaam door met dergelijk relativisme? Nee, natuurlijk kan je niet helemaal 100% zeker daarvan zijn. Misschien heeft de geest die het hem heeft verteld wel de informatie zo op internet gezien. Misschien heeft hij het toevallig van Zeus, die op de berg Olympos nu ook internet heeft. Misschien zijn het wel elfjes die onze waarnemingen en logica vertroebelen omdat ze niet willen dat we weten hoe Robbert echt is. Er zijn ontelbare verklaringen te verzinnen. Dat maakt ze niet logisch of aannemelijk. Als je iemand een trap geeft en hij zegt auw, dan ga je er toch van uit dat het door die trap komt? Maar dat kan je ook nooit weten, want misschien werd hij net gestoken door een bij op dat moment, of zag hij net zijn aziatische vriend 'Au' lopen en riep hij naar hem. Het leven is vol met dit soort 'onzekerheden'. Gelukkig hebben we onze verstand en logica om te bepalen wanneer iets wel aannemelijk is en wanneer iets niet. Er is een Engels spreekwoord hierover die ik wel leuk vind: If a bird looks like a duck, swims like a duck and quacks like a duck, then it's probably a duck.quote:Op maandag 14 januari 2008 07:03 schreef Summers het volgende:
Andere onderzoekers beweren dat niemand weet hoe een paranormale gave werkt. Paragnosten zien ook fotoalbums voor zich of halen onbewust informatie uit dagboeken of andere geschriften, het zou dus heel goed moeglijk zijn dat ook het wereldwijde internet tot één van die bronnen behoort. Het feit dat deze zelfde foute informatie ook op het internet te vinden is, bewijst niet dat Robbert zijn informatie zelf van het internet heeft geplukt, maar mogelijk via zijn paranormale gave heeft ontvangen. Zolang er geen enkel bewijs is hoe paranormale zaken werken, kan niemand ooit zeggen dat dit soort zaken bedrog zijn, ook niet als iemand exact dezelfde 'foute' tekst weet op te sommen die ergens op het internet staat, of waar dan ook
Bron : zij online .
Hey, leuk, een vergelijking. Daar hou ik van. Zoals ik het zie met een rugpijn vergelijking is zo: Iemand beweert dat hij chronisch rugpijn heeft. We zien hem echter meerdere keren zware spullen sjouwen. Wij zeggen, het is waarschijnlijk een oplichter die helemaal geen chronische rugpijn heeft, maar zo makkelijk geld van de overheid krijgt. Jij zegt: Hij heeft waarschijnlijk wel rugpijn! Maar misschien was het net die keren even over.quote:Op maandag 14 januari 2008 07:03 schreef Summers het volgende:
En ik denk er precies zo over , wat is dat voor argument " het komt wel heel toevallig overeen met wat makkelijk te faken is " al de verhalen over robert zijn aannames .
rugpijn, hoofdpijn en buikpijn zijn ook makkelijk te faken als ik in de ziektewet zou zitten maar dat wilt ook niet perse zeggen dat ik het niet heb omdat het te faken is .
Het enige bewijs die ik zou accepteren is als ik dat met eigen ogen zou zien .
en zoals ik het al zei , mensen zijn nooit tevreden nu heeft hij geen filmpjes maar wel foto's en dan ga je klagen dat er geen film is pffffffff .
Dat is de essentie van geloof. Geldt niet alleen voor Robbert maar voor Ufo's, God, Vishnu, en tarotkaarten.quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:33 schreef Summers het volgende:
Hoezo kom jij erbij dat geloof geen bewijs nodig heeft ? heb je iemand dat horen zeggen ?
Ja? Dat heb ik nooit ontkend, integendeel zelfs.quote:stap eens af van het idee dat gelovers geloven op basis van een goed verteld verhaaltje maar geloven uit EIGEN ERVARINGEN en niet die van een ander .
Het is me niet helemaal duidelijk wat je hiermee wilt zeggen.quote:Er zijn ook voorbeelden van directeuren , agenten,leraren, presidenten , je buurman, je tante enz
die ooit toegaven dat ze alles hadden verzonnen , je moet niet zo iedereen over 1 kam scheren en zomaar dingen aannemen, dat waar je gelovers nu van beschuldigt .
Ik ga door met dergelijk relativisme tot ook de paranormale kant is bekeken , als je aankomt met hij kon de kalender op de wc hebben gekeken klaar slotje , dan is er iets goed mis , hoe krom is het om iets paranormaalsquote:Op maandag 14 januari 2008 13:48 schreef Metallinos het volgende:
[..]
Maar hoe ver ga je in hemelsnaam door met dergelijk relativisme? Nee, natuurlijk kan je niet helemaal 100% zeker daarvan zijn. Misschien heeft de geest die het hem heeft verteld wel de informatie zo op internet gezien. Misschien heeft hij het toevallig van Zeus, die op de berg Olympos nu ook internet heeft. Misschien zijn het wel elfjes die onze waarnemingen en logica vertroebelen omdat ze niet willen dat we weten hoe Robbert echt is. Er zijn ontelbare verklaringen te verzinnen. Dat maakt ze niet logisch of aannemelijk. Als je iemand een trap geeft en hij zegt auw, dan ga je er toch van uit dat het door die trap komt? Maar dat kan je ook nooit weten, want misschien werd hij net gestoken door een bij op dat moment, of zag hij net zijn aziatische vriend 'Au' lopen en riep hij naar hem. Het leven is vol met dit soort 'onzekerheden'. Gelukkig hebben we onze verstand en logica om te bepalen wanneer iets wel aannemelijk is en wanneer iets niet. Er is een Engels spreekwoord hierover die ik wel leuk vind: If a bird looks like a duck, swims like a duck and quacks like a duck, then it's probably a duck.
[..]
Hey, leuk, een vergelijking. Daar hou ik van. Zoals ik het zie met een rugpijn vergelijking is zo: Iemand beweert dat hij chronisch rugpijn heeft. We zien hem echter meerdere keren zware spullen sjouwen. Wij zeggen, het is waarschijnlijk een oplichter die helemaal geen chronische rugpijn heeft, maar zo makkelijk geld van de overheid krijgt. Jij zegt: Hij heeft waarschijnlijk wel rugpijn! Maar misschien was het net die keren even over.
De redenatie achter waarom mensen filmpjes willen, is omdat het iets moeilijker te faken is als een foto. Hij heeft toevallig wel twee filmpjes laten zien bij Jensen in maart 2007. (waar ook de foto's van pagina 1 vandaan komen) http://www.rtl.nl/(vm=/sh(...)robert.avi_plain.xml Een van wat vage lichten in de verte en een van een 'alien'. Die van die alien (rond 14 minuten) is gewoon echt lachwekkend hoe knullig het gedaan is. Gewoon weer het papiertje principe. Je hoorde ook een paar mensen in het publiek lachen, omdat het gewoon lachwekkend was. Helemaal geweldig ook, let op de timer.(zie ik nu pas) Geen wonder dat ie 'plots' verschijnt.
quote:Op dinsdag 15 januari 2008 04:25 schreef L.Denninger het volgende:
Summers, wanneer zou je wel geloven dat hij een oplichter is ?
Als er nu iemand opstaat die zegt "Ik was het, ik heb tegen betaling de lampen laten knipperen !", geloof je dan dat ie een oplichter is of zeg je dan "Ja nou, maar dat iemand met de lampen knipperde betekent niet dat Robert niet met overleden mensen kan praten !".
Ik ben gewoon nieuwsgierig waar je grens ligt.
Dat is inderdaad de juiste vraag: Wat zou Summers als bewijs accepteren?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 04:25 schreef L.Denninger het volgende:
Als er nu iemand opstaat die zegt "Ik was het, ik heb tegen betaling de lampen laten knipperen !", geloof je dan dat ie een oplichter is of zeg je dan "Ja nou, maar dat iemand met de lampen knipperde betekent niet dat Robert niet met overleden mensen kan praten !".
quote:Op maandag 14 januari 2008 13:48 schreef Metallinos het volgende:
http://www.rtl.nl/(vm=/sh(...)robert.avi_plain.xml Een van wat vage lichten in de verte en een van een 'alien'. Die van die alien (rond 14 minuten) is gewoon echt lachwekkend hoe knullig het gedaan is. Gewoon weer het papiertje principe. Je hoorde ook een paar mensen in het publiek lachen, omdat het gewoon lachwekkend was. Helemaal geweldig ook, let op de timer.(zie ik nu pas) Geen wonder dat ie 'plots' verschijnt.
Ten eerste ben ik een vrouw , ten tweede BOOS ? HUh waarom ?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 10:28 schreef mgerben het volgende:
[..]
[..]
Dat is inderdaad de juiste vraag: Wat zou Summers als bewijs accepteren?
Als je goed oplet zul je zien dat Summers die vraag níet gaat beantwoorden. Hij zal waarschijnlijk heel boos worden, wellicht gaan schelden, maar hij zal niet concreet noemen wat hij als bewijs zou accepteren.
Iedereen komt aan met foto's en filmpjes.
Niets mis mee, maar de essentie van een gelovige is dat je hem niet kunt overtuigen. Hij is namelijk al overtuigd.
Een wetensschapper zul je altijd kunnen overtuigen - als je het juiste bewijs hebt.
Een gelovige niet. Die is niet geïnteresseerd in bewijs.
En dat is de essentie bij Summers: Hij zal niet antwoorden wat hij als bewijs zou accepteren.
Zelfs als Robbert TB zelf op hem af stapt en zegt dat het grote bedriegerij was, blijft hij geloven.
True believers
laten we eerlijk wezen iemand die opstaat en zegt : "Ik was het, ik heb tegen betaling de lampen laten knipperen !", die kan dan net zo goed betaald zijn om te zeggen dat hij betaald is om de lampen te laten knipperen .quote:Op dinsdag 15 januari 2008 04:25 schreef L.Denninger het volgende:
Ik ben gewoon nieuwsgierig waar je grens ligt.
En dat is nou juist geen bewijs.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:38 schreef Summers het volgende:
met eigen ogen zien en meemaken , dat is voldoende bewijs of iig iemand met verstand van zaken en iemand een eerlijke kans geven .
juist wel , vanaf je geboorte tot vandaag ervaar je en beschouw je alles wat je ervaren hebt als het bewijs dat je nu leeft en alles wat je meegemaakt hebt echt is ,quote:Op dinsdag 15 januari 2008 16:18 schreef The_End het volgende:
[..]
En dat is nou juist geen bewijs.
Dit is echt kansloos.
Ik mag aannemen dat je je liet entertainen en dat je gezond verstand voor , tijdens en erna kon bijbenen dat het niet echt was en dat je niet traumatisch thuis zit omdat je nu nog steeds denkt dat hij een vrouw vermoorde door haar in tweeen te zagen .quote:Op dinsdag 15 januari 2008 16:20 schreef Prst_ het volgende:
Tja, ik heb een keer met mijn eigen ogen gezien hoe een man een meisje in een kist in tweeën zaagde....
Vergeet die babyfluisteraar niet.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:53 schreef pirlo444 het volgende:
jonge geef die gast geen aandacht net als die char ik snap niet dat mensen zo naief zijn ik kan er gewoon niet bij met mijn verstand :S ik krijg iets door met een letter a kom op man net of die geest galgje met je gaat lopen spelen het is dit of dat !!!!!!!! EN NIET EEN BEVESTIGING VRAGEN ......
Denninger dat meen je niet , ik heb allang antwoord gegegeven of heb je gemist dat ik al een paar keer heb gezegt dat als het echt onderzocht is of als ik het met eigen ogen zou zien , dat komt vrijwel in elke post voor . Hoezo heb ik dan geen antwoord gegeven ?quote:Op woensdag 16 januari 2008 01:42 schreef L.Denninger het volgende:
Summers, ik heb (zoals helaas al door andere mensen voorspeld) nog steeds geen antwoord op mijn vraag :
wanneer zou je wel geloven dat hij een oplichter is ?
Ik weet inmiddels dat als iemand zou toegeven dat ie Robbert helpt met oplichterij jij het niet zou geloven en het aannemelijker zou vinden dat hij echt spoken fotografeert.
Wat moet er dan gebeuren voor jij bij jezelf zou gaan nadenken of er misschien toch iets niet helemaal klopt ?
Als jij iets tegen mij zegt van een meter afstand dan is het dit of dat idd en hoor ik je meteen , maar hoezo vergelijk je communicatie tussen twee mensen met communicatie tussen een mens en een geest ? er komt echt wel meer bij kijken hoor , je moet een andere werkelijkheid overbruggen met andere energieen , je moet ervoor open staan ,de juiste "frequentie "pakken en geconcentreerd zijn en het VERTALEN .quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:53 schreef pirlo444 het volgende:
jonge geef die gast geen aandacht net als die char ik snap niet dat mensen zo naief zijn ik kan er gewoon niet bij met mijn verstand :S ik krijg iets door met een letter a kom op man net of die geest galgje met je gaat lopen spelen het is dit of dat !!!!!!!! EN NIET EEN BEVESTIGING VRAGEN ......
Wat houdt "echt onderzocht" dan in volgens jou...?quote:Op woensdag 16 januari 2008 08:53 schreef Summers het volgende:
[..]
Denninger dat meen je niet , ik heb allang antwoord gegegeven of heb je gemist dat ik al een paar keer heb gezegt dat als het echt onderzocht is of als ik het met eigen ogen zou zie , dat komt vrijwel in elke post voor . Hoezo heb ik dan geen antwoord gegeven ?
Er zit een groot verschil tussen open staan en je hersenen uitschakelen.quote:En die zogenaamde voorspelling van mgerben sloeg echt nergens op , ook weer aannames uit de lucht gegrepen .
De vraag is, wat moet er gebeuren voordat mensen over de grens gaan denken en loslaten dat iets onbekends moet werken op de manier die ze nu al kennen .
Maar als iets indruist tegen alle kennis die we nu hebben, en daarnaast er ook nog flinke aanwijzingen voor bedrog gevonden worden, wat is dan de logische conclusie ?quote:Is het echt zo raar dat iets onbekends wellicht een werking heeft die je nog niet kent ?
Ik kan me niet voorstellen dat de wetenschap de mogelijkheid uitsluit dat iets nieuws een andere werking kan hebben dan de al bekende wegen . Dat hoor je open te laten en rekening houden als je serieus bent dat er andere eigenschappen kunnen zijn .
Jaja en mensen die hallucineren (al dan niet onder invloed van drugs) ervaren dus ook allemaal dingen. Dat is volgens jou dus ook allemaal 'bewijs'.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:17 schreef Summers het volgende:
juist wel , vanaf je geboorte tot vandaag ervaar je en beschouw je alles wat je ervaren hebt als het bewijs dat je nu leeft en alles wat je meegemaakt hebt echt is ,
Dat is weer een ander onderwerp The End , mensen die hallucineren wel of niet onder invloed van drugs , dat is off topic .quote:Op woensdag 16 januari 2008 09:39 schreef The_End het volgende:
[..]
Jaja en mensen die hallucineren (al dan niet onder invloed van drugs) ervaren dus ook allemaal dingen. Dat is volgens jou dus ook allemaal 'bewijs'.
Dat is niet een ander onderwerp. Soms weet je dat je hallucineert, soms niet. Je zegt zelf al dat het een ervaring KAN zijn. Dat weet je dus niet.quote:Op woensdag 16 januari 2008 10:04 schreef Summers het volgende:
Dat is weer een ander onderwerp The End , mensen die hallucineren wel of niet onder invloed van drugs , dat is off topic .
iemand die drugs heeft gebruikt heeft voor ( soms tijdens ) en erna nog steeds het gezonde verstand dat het een hallucinatie was en hoogst waarschijnlijk door de drugs kwam , dat is hetzelfde voor jou als voor mij .
Het is echt niet zo dat als ik zou hallucineren van de drugs dat ik er iets paranormaals van zou maken maar gewoon datgene wat het is , een hallucinatie van de drugs . (met als kantekening dat het niet uitgesloten is om dan een ervaring te krijgen want je staat overal dan meer open voor dus ook voor dat )
Hoe kom je erbij dat ik door zou hebben als ik zou hallucineren? Je hersenen kunnen je heel goed voor de gek houden.quote:moeilijk he dat mensen gelijk zijn en net zoals jij door hebben wat een hallucinatie is en wat niet .
quote:Op woensdag 16 januari 2008 10:34 schreef Summers het volgende:
Bericht voor de moderators .
Al twee dagen doet fok raar , berichten worden niet geplaatst op dit topic meestal wel maar andere topics zie ik berichten staan en als ik ga kijken is er niks te zien .
Ik heb het ook al twee keer geprobeerd in feedback te plaatsen maar ik zie mijn post niet staan als ik ga kijken . topic reiniging huis door paragnost zijn er bijv 15 reacties maar ik zie er maar 1 staan al 2 dagen .
Voor als je dit wel kunt lezen.quote:Op woensdag 16 januari 2008 10:33 schreef jogy het volgende:
Vermoedelijk ligt het aan je eigen pc, Summer. Haal je cookies en temporary internet files even weg en herstart je browser. Er zijn wel kleine probleempjes met fok maar niet zoals jij er last van hebt..
Weet je zeker dat je reactie naar mij geen hallucinatie is ? pfff dat beschouw je toch ook als echt zonder twijfel dat je hallucineerd .. zo kan je alles wel beschouwen als hallucinatie , kon je de pc wel zeker vinden om te kunnen posten ? had je genoeg ervaring om te weten waar ie stond en hoe je moest typen ? kan je je nog elke dag herinneren dat het een pc is en hoe je die moet gebruiken ?quote:Op woensdag 16 januari 2008 10:58 schreef The_End het volgende:
[..]
Dat is niet een ander onderwerp. Soms weet je dat je hallucineert, soms niet. Je zegt zelf al dat het een ervaring KAN zijn. Dat weet je dus niet.
[..]
Hoe kom je erbij dat ik door zou hebben als ik zou hallucineren? Je hersenen kunnen je heel goed voor de gek houden.
Daarnaast is het complete onzin om te denken dat alle mensen gelijk zijn. Ieder mens is juist uniek.
Gelukkig wordt er in deze wereld nooit iemand opgelicht, want iedereen weet wat echt is en wat niet echt is!quote:Op woensdag 16 januari 2008 11:19 schreef Summers het volgende:
Weet je zeker dat je reactie naar mij geen hallucinatie is ? pfff dat beschouw je toch ook als echt zonder twijfel dat je hallucineerd .. zo kan je alles wel beschouwen als hallucinatie , kon je de pc wel zeker vinden om te kunnen posten ? had je genoeg ervaring om te weten waar ie stond en hoe je moest typen ? kan je je nog elke dag herinneren dat het een pc is en hoe je die moet gebruiken ?
weet je zeker dat het leerproces van hoe die werkt wel echt is gebeurd ? sta je weleens op en dat je het niet meer weet ?
weet je elke dag zeker dat het gaat werken zoals de dag ervoor ? kunnen je hersenen dat bijbenen ?
tenslotte weet je niet wanneer je hallucineerd of wanneer je hersenen je voor de gek houden .
Niemand bepaalt hoe het moet werken behalve de realiteit.quote:Op woensdag 16 januari 2008 09:50 schreef Summers het volgende:
Als iets indruist tegen alle kennis die we nu hebben wie heeft dan bepaald dat het wel moet werken op de manier van de kennis die we al hebben ?
Kennis vergaren en uitbreiden doet de wetenschap. Op basis van de wetenschap kunnen we gefundeerde uitspraken doen over nieuwe, onbekende dingen.quote:Je slaat het groeimoment over , daar waar je nieuwe kenis kan vergaren en de huidige kennis kan uitbreiden .
Als iets indruist tegen alles kennis die we nu hebben kan je twee dingen doen , onderzoeken hoe het wel werkt om nieuwe kennis te vergaren of van de tafel vegen en blijven op het punt waar je nu al bent .
Prima, dus als ik zeg dat ik een hoopje boerenkool in een kathedraal kan veranderen puur op gedachtenkracht geloof jij me direct ?quote:En prima maar ga geen vinger wijzen naar andere mensen , het is tenslotte je eigen keuze om het van de tafel te vegen en niet open te staan voor nieuwe kennis op andere manieren dan je gewend bent . Is dat dan niet logisch ? iets onbekends heeft wellicht ook een onbekende werking ?
Blijkbaar zeg je het inderdaad in het chinees of ben je aan het halucineren...quote:Op woensdag 16 januari 2008 15:06 schreef Summers het volgende:
Dat is nou precies wat ik al de hele tijd roep , het komt alleen niet aan omdat ik het blijkbaar in het "chinees" zeg .
Waarom is dat gek en waarom is het niet gek van RvdB doet?quote:Als jij het hebt over boerenkool dan neem ik je niet serieus , gek he
Oja vergeten , mensen met paranormale ervaringen zijn aan het hallucineren ook al verteld de werkelijkheid anders , jij daarentegen ziet het helemaal zoals het is .quote:Op woensdag 16 januari 2008 15:24 schreef The_End het volgende:
[..]
Blijkbaar zeg je het inderdaad in het chinees of ben je aan het halucineren...
[..]
Waarom is dat gek en waarom is het niet gek van RvdB doet?
Nee, dat zegt ook nioemand en ik snap niet wat je daarmee wilt zeggen.quote:Op woensdag 16 januari 2008 15:06 schreef Summers het volgende:
kennis vergaren en uitbreiden doet de mens , wetenschap is een methode om het vast te leggen.
Als ik moet huilen is dat omdat ik door de natuur zo ben gemaakt en een menselijke eigenschap is , ik ga niet huilen omdat de wetenschap heeft onderzocht dat ik bij mijn oog een buisje heb lopen die ze traanbuis hebben genoemd .
Nee, maar zoals je zelf zegt : jouw kennis is uitermate gelimiteerd, dus als basis niet erg solide om je oordeel op te baseren.quote:Ik geloof niks direct wat een ander zegt maar wat een ander zegt toets je wel aan je eigen ervaringen en aangezien ik niet alwetend ben en weet dat alles mogelijk is ga ik niet automatisch dingen uitsluiten waar ik nog nooit van heb gehoord .
Ik zie niet in waarom dat gekker is dan iemand die beweert geesten te fotograferen en als ie betrapt wordt op een uitgeknipt fotootje of een Google-actie roepen dat de geesten het voor 'm hebben opgezocht.quote:Als jij het hebt over boerenkool dan neem ik je niet serieus , gek he
je kan iemand niet oplichter noemen omdat dat het meest logische lijkt en aannemelijk is , daar hebben we wetten voor o.a zodat dat niet aan het individu word overgelaten en zijn of haar frustraties of vorige ervaringen of what ever .quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:05 schreef Metallinos het volgende:
Laten we even weer tot de kern proberen te komen. Volgens mij spelen er twee zaken.
1: Is er genoeg bewijs dat genverbrander, mudman en andere dingen ook echt oplichting is, of zijn er paranormale verklaringen voor te verzinnen?
2: Kan je aan de hand van deze bewijzen concluderen dat Robbert van der Broeke in zijn geheel een oplichter is.
Punt 1: Zelfs enkele believers zijn het er mee eens dat het wel heel ver gaat om bijvoorbeeld in de mudmanfoto te geloven. Ook is het wel heel onwaarschijnlijk dat het woord genverbrander via andere methodes heeft ontvangen als op maar één internet pagina het woord stond en dat nou net de pagina was waar al de informatie die Robbert gaf ook op stond. Maargoed, al die bewijzen zijn al lang en breed uitgelegd en uitgekauwd. Enige tegenargumenten die ik zie is 'ja, maar het kan ook zus en zo zijn' en vervolgens een vergezochte verklaring proberen te geven waar 0.0 bewijs voor is. Zelfs geen 'ervaring', want je was er niet bij toen Robbert die informatie kreeg of de foto's maakte. Op zo'n moment lijkt het me toch echt het beste om gewoon datgene aan te nemen wat verreweg het logischste en het beste de handeling verklaart.
in een rechtszaak komen beide partijen aan het woord en mogen getuigen oproepen die hun kant van de zaak belichten enz .. de rechter gaat niet zeggen na het verhaal van de tegenpartij " zo dat klinkt wel heel aannemelijk , ik hoef de verdachte niet meer te horen , pardon ik ga me nu terugtrekken om een oordeel te vellen " .. !quote:Vergelijk het met een moordzaak in rechtszaak. We hebben haren, dna, getuigen, een slechte alibi en een reden dat iemand het slachtoffer wilde vermoorden. Tja, misschien was het wel iemand die de verdachte in de val heeft laten lokken en met vermomming en stiekem verzamelde haren van de verdachte het slachtoffer vermoorde. Maar zolang daar geen bewijs of indicatie voor is, ga je uit van al het andere bewijs dat de meest logische verdachte aanwijst.
in een echt onderzoek over die rugpijn bijv haal je daar ook experts bij die verstand hebben van mensen met chronische rugpijn , die weten wat wel en wat niet kan .quote:Punt 2: Ik las ook wel eens. 'Ja, dat was misschien wel oplichting, maar dat deed hij alleen maar uit bewijsdrang'. Ow? Wat voor bewijs of aanwijzingen heb je daarvoor dan? Het is gewoon een logische conclusie dat als je iemand meerdere keren iets ziet vervalsen, het waarschijnlijk is dat de rest van de vergelijkbare acties ook vals zijn. Zeker als het om bijzondere beweringen gaat. 'Ja, maar, die conclusie mag je helemaal niet trekken!' hoor ik mensen al zeggen. Ook hier heb ik al een vergelijking voor gegeven. Man beweert chronische rugpijn te hebben, maar meerdere keren zien mensen hem met zware spullen sjouwen. Mag je op dan moment concluderen dat hij heeft gelogen over zijn chronische rugpijn? Ja, ik vind van wel.
Dat kan , dat is menselijk dat doet iedereen maar iedereen is het er ook mee eens dat je altijd twee kanten van een verhaal moet horen en dat je dan pas mag oordelen . als je iets paranormaals alleen maar gaat beoordelen alsof het niet paranormaal is kan je net zo goed niets doen want dan weet je vantevoren al de uitslag . zoals ik al zei als je de magnetische aantrekkingskracht wilt weten van planeten ga je niet naar een appel kijken want dan weet je al vantevoren wat de uitslag gaat zijn ,quote:Ik hoor meerdere keren van Summers over 'ervaring' of 'beleving'. Wat nou Summers, als mensen hun conclusies ook mede trekken uit ervaring met mensen die oplichten, ervaring hebben met fotomanipulatie en dit zo herkennen?
Dat kan je wel aan de hand van bewijzen.quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:08 schreef Summers het volgende:
je kan iemand niet oplichter noemen omdat dat het meest logische lijkt en aannemelijk is , daar hebben we wetten voor o.a zodat dat niet aan het individu word overgelaten en zijn of haar frustraties of vorige ervaringen of what ever .
wat het meest aannemelijk is is voor iedereen anders .
Nee, alleen aan de hand van een verhaal zal een rechter niet oordelen. Wel aan de hand van bewijzen. Ook als die bewijzen in strijd zijn met wat die persoon zegt. Dat komt omdat mensen wel eens 'liegen'. Dat is voor jou onbekend, omdat jij altijd wel weet wat echt is en wat niet.quote:in een rechtszaak komen beide partijen aan het woord en mogen getuigen oproepen die hun kant van de zaak belichten enz .. de rechter gaat niet zeggen na het verhaal van de tegenpartij " zo dat klinkt wel heel aannemelijk , ik hoef de verdachte niet meer te horen , pardon ik ga me nu terugtrekken om een oordeel te vellen " .. !
iedereens kennis is uitermate gelimiteerd , zelfs die van de wetenschap , aangezien de wetenschap het nog niet heeft bewezen heeft het ook weinig zin om je daaraan vast te houden en die methode als het gaat om het paranormale , dat zou hetzelfde zijn als dat ik de temperatuur wil weten van de oven en een touwtje erin steek om dat te weten te komen , dat zal niks afdoen aan het touwtje want op andere gebieden is die weer reuze handig .quote:Op woensdag 16 januari 2008 23:24 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Nee, dat zegt ook nioemand en ik snap niet wat je daarmee wilt zeggen.
De wetenschap beschrijft.
[..]
Nee, maar zoals je zelf zegt : jouw kennis is uitermate gelimiteerd, dus als basis niet erg solide om je oordeel op te baseren.
De wetenschap daarentegen is de accumulatie van de menselijke kennis in het algemeen; veel uitgebreider dus.
Daarom gebruiken we de wetenschap als basis en niet persoonlijke subjectieve 'kennis' / meningen (of gebrek daaraan) - de wetenschap is als basis uitgebreider en veel meer solide.
Het punt van de wetenschap is ook dat omdat de wetenschap bepaalde regels gebruikt, de kennis allemaal verifieerbaar is. Een stuk handiger dus dan roepen "nou het is gewoon zo omdat ik het zeg".
weet je wat pas vreemd is en ondenkbaar en niet kan bestaan maar het bestaat toch ? , een man die ziek in zijn hoofd is , zijn moeder vermoord , de huid van zijn moeder eraf stroopt , op zijn hoofd zet en lekker buiten gaat lopen met dat bloederige vel op zijn porum .quote:En roepen dat 'alles kan' vind ik ook een beetje vreemd eigenlijk, ik kan genoeg dingen op te noemen die niet kunnen. (En als jij vindt dat ik dat niet kan hebben we er gelijk al 1tje t pakken)
[..]
je hebt helemaal gelijk , een hoop boerenkool met gedachtekracht in een kathedraal veranderen is energetisch gezien best mogelijk , alleen is dat een stapje te ver voor iemand die geen ervaring heeft . maar idd alles kan , wat ik niet kan zeggen is hoe het zich dan zal manifesteren . en ik kan er ook geen gesprek over voeren maar als iemand geesten kan fotograveren en zien why not .quote:Ik zie niet in waarom dat gekker is dan iemand die beweert geesten te fotograferen en als ie betrapt wordt op een uitgeknipt fotootje of een Google-actie roepen dat de geesten het voor 'm hebben opgezocht.
Jij wel ?
Aan de hand van bewijzen van BEIDE partijen , het is nou eenmaal moeilijk om fysieke zichtbare bewijzen te vinden voor het paranormale maar dat is iets waar de hele wereld voor verantwoordelijk is en niet 1 persoon , Het is de natuur die dat in het leven heeft geroepen , het is een menselijke eigenschap in mijn ogen . De natuur heeft bepaald dat het iets is wat je individueel kan bewijzen , dat is de manier waarop het werkt ongeacht wat 1 individu daarvan vind ,ongeacht wat miljoenen mensen daarvan vinden of gewend zijn of in welke tijd ze leven .quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:12 schreef The_End het volgende:
[..]
Dat kan je wel aan de hand van bewijzen.
[..]
Nee, alleen aan de hand van een verhaal zal een rechter niet oordelen. Wel aan de hand van bewijzen. Ook als die bewijzen in strijd zijn met wat die persoon zegt. Dat komt omdat mensen wel eens 'liegen'. Dat is voor jou onbekend, omdat jij altijd wel weet wat echt is en wat niet.
Nee, niet aan de hand van bewijzen van beide partijen. Iemand kan prima veroordeeld worden aan de hand van bewijzen van 1 partij.quote:Op donderdag 17 januari 2008 13:09 schreef Summers het volgende:
Aan de hand van bewijzen van BEIDE partijen , het is nou eenmaal moeilijk om fysieke zichtbare bewijzen te vinden voor het paranormale maar dat is iets waar de hele wereld voor verantwoordelijk is en niet 1 persoon , Het is de natuur die dat in het leven heeft geroepen , het is een menselijke eigenschap in mijn ogen . De natuur heeft bepaald dat het iets is wat je individueel kan bewijzen , dat is de manier waarop het werkt ongeacht wat 1 individu daarvan vind ,ongeacht wat miljoenen mensen daarvan vinden of gewend zijn of in welke tijd ze leven .
Waarom zit je dan al topics lang te claimen dat jij altijd het verschil tussen echt en onecht weet? Jij weet niet dat het paranormale bestaat. Jij denkt dat het paranormale bestaat.quote:Ik weet als geen ander dat mensen liegen en ik ben idd een goedgelovig persoon , zo wil het dus weleens gebeuren dat ik in leugens trap van mensen . Ik weet dus niet altijd wat echt is en wat niet .
Wat ik wel zeker weet is dat het paranormale bestaat , en de zon en bomen en andere mensen , net zoals er mensen bestaan die niet liegen en mensen bestaan die wel liegen ook al is dat iets wat je soms pas achteraf weet .
Ik ga er nu vanuit dat hij onschuldig is tot het tegendeel is bewezen .quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:59 schreef MNR het volgende:
Summers mag ik je tussendoor even een vraag stellen?
Denk jij dat dat verhaal over 'genverbrander' - 'geneverbrander' klopt? Dat hij dat op i-net heeft opgezocht om van tevoren kennis in de winnen?
= edit =
Had geen zin om het hele topic door te lezen![]()
Als je het mijn moeder vraagt die zegt ja , als je het mijn vader vraagt die zegt ja , als je het mijn broer vraagt die zegt ja , als je het mijn zusje vraagt die zegt ja , als je het aan hele volksstammen vraagt die zeggen ja , als je het aan een willekeurig iemand in zuid amerika vraagt die zegt ook ja als je het aan mijn vriendinnen vraagt zeggen JA , als je het aan vrienden vraagt die zeggen ook ja , als je het aan bijv een marokaanse vrouw vraagt zegt ook ja , als je het aan mijn tantes ooms zou vragen zeggen ook ja .quote:Op donderdag 17 januari 2008 13:28 schreef The_End het volgende:
[..]
Nee, niet aan de hand van bewijzen van beide partijen. Iemand kan prima veroordeeld worden aan de hand van bewijzen van 1 partij.
[..]
Waarom zit je dan al topics lang te claimen dat jij altijd het verschil tussen echt en onecht weet? Jij weet niet dat het paranormale bestaat. Jij denkt dat het paranormale bestaat.
Als jij aan 1000 mensen vraagt of de zon, de bomen en andere mensen bestaan, dan zullen ze alle 1000 zeggen dat het bestaat. Durf jij die stelling aan bij het paranormale?
Ach kom, ik vind dit een beetje belachelijk worden hoor, het gaat hier toch niet een pesoonlijk iets worden he?quote:Op donderdag 17 januari 2008 14:19 schreef The_End het volgende:
Ten eerste, waarom reageer je maar op 1 zin uit mijn post?
Ten tweede hoe kan voor een willekeurig iemand uit zuid amerika die vraag beantwoorden? Hoe kan je dat voor een marokaanse vrouw beantwoorden? Dat je het voor je eigen familie kan beantwoorden snap ik wel, maar voor compleet onbekenden niet. Het is wel duidelijk dat je in een compleet eigen gefabriceerde wereld leeft. Misschien was het je nog niet opgevallen, maar in dit forum alleen al posten een heleboel mensen die NEE op die vraag zouden antwoorden.
Op deze manier wordt het een beetje onmogelijk om te discussieren. Een eigen mening is compleet wat anders, dan een eigen realiteit verzinnen.quote:Op donderdag 17 januari 2008 14:26 schreef senesta het volgende:
Ach kom, ik vind dit een beetje belachelijk worden hoor, het gaat hier toch niet een pesoonlijk iets worden he?
Iedereen heeft recht op een eigen mening en ik denk dat een hoop mensen een eigen "weten" hebben zonder dat dat wetenschappelijk gestaafd is.
Een beetje minder mag best hoor.
Een simpele ja of nee had volstaanquote:Op donderdag 17 januari 2008 13:53 schreef Summers het volgende:
Ik ga er nu vanuit dat hij onschuldig is tot het tegendeel is bewezen .
Nee natuurlijk niet.quote:Op donderdag 17 januari 2008 14:38 schreef The_End het volgende:
[..]
Op deze manier wordt het een beetje onmogelijk om te discussieren. Een eigen mening is compleet wat anders, dan een eigen realiteit verzinnen.
Dit topic ging over of RvdB een oplichter was en zo'n discussie wordt volledig onmogelijk gemaakt als mensen gaan roepen dat het niet bewezen is en dat het alleen bewezen kan worden als ze het met 'eigen ogen' zien. (Oftewel het kan uberhaupt niet bewezen worden)
Hmm, ik viel voornamelijk over de opmerking over haar eigen wereld maar nu nog eens terug lezend was dat een reactie op een post van Summer..quote:Op donderdag 17 januari 2008 15:04 schreef The_End het volgende:
Ik zit nog even terug te lezen, maar ik zie het probleem niet? Gewoon een discussie. Misschien handig als je even aangeeft wat er zo verschrikkelijk is?
Wat bedoel je daarmee?quote:edit: Pasgeleden liep Jogy nog te klagen dat mensen dat deden bij 'paranormale' topics en dat dat die topics compleet verpestte, nu gebeurd het andersom en ga je tegen mij lopen klagen...
Was meer grappig bedoelt hoor. Jogy had het erover dat allerlei topics verpest werden, omdat ze verzanden in vragen naar bewijs door 'sceptici'. In dit topic is het juist andersom. De 'sceptici' vinden dat er meer dan voldoende bewijs is en de 'paranormalen' vinden van nietquote:Op donderdag 17 januari 2008 15:32 schreef senesta het volgende:
Wat bedoel je daarmee?
Tja, dat blijf je houden he, of de een of de ander denkt bewijs genoeg te hebbenquote:Op donderdag 17 januari 2008 15:53 schreef The_End het volgende:
[..]
Was meer grappig bedoelt hoor. Jogy had het erover dat allerlei topics verpest werden, omdat ze verzanden in vragen naar bewijs door 'sceptici'. In dit topic is het juist andersom. De 'sceptici' vinden dat er meer dan voldoende bewijs is en de 'paranormalen' vinden van niet
Dat vind ik geen argument. Er zitten miljoenen mensen in de kerk; er zitten ook miljoenen mensen in de moskee en dan zijn er nog miljoenen mensen die ergens anders in geloven. Hun eigen geloof sluit een ander geloof uit, oftewel ze kunnen niet allemaal gelijk hebben.quote:Op donderdag 17 januari 2008 16:16 schreef Lilith-Wicca het volgende:
Als hij werkelijk geen enkele gave had, had hij ook geen wachttijd van bijna een jaar in zijn praktijk.
En nu kun je zeggen dat er dan veel te veel goedgelovige mensen zijn, kan best, maar "iets" vinden ze er zoals vele mensen ook "iets" vinden in de kerk.
Als iemand mensen oplicht, dan moet je dat maar toestaan omdat anderen dat ook doen???quote:En de stelling dat hij mensen geld uit de zak klopt, nou dat doen dan heel veel organisaties.
Ja, dat vind ik op zich ook wel, maar ik vind het niet goed als daar (veel) geld voor betaalt wordt.quote:Als die mensen bij hem bijv. troost- berusting-kracht, ik noem maar wat, vinden, wat is er dan zo verkeerd aan?
Iedereen mag alles vinden waar ze zin in hebben. We discussieren er hier alleen over.quote:Op donderdag 17 januari 2008 16:30 schreef Lilith-Wicca het volgende:
Precies, ze kunnen niet allemaal gelijk hebben en dat is in deze ook denk ik.
Ik bedoel, jij vind dat Robbert een bedrieger is, mag, maar dan mogen anderen toch het tegenovergestelde vinden?
Niet helemaal. Dit soort dingen kunnen ook gevaar opleveren voor de gezondheid van mensen. Daarnaast kan het gewoon pure oplichting zijn en daar ben ik uberhaupt tegen ook al zouden de mensen er wel baat bij hebben.quote:Hij is toen goed over de schreef gegaan maar we kunnen dat toch niet van alles wat hij doet beweren?
Er zijn nu eenmaal mensen die wel hele goede ervaringen met hem hebben en hem dus beslist geen oplichter vinden, dan is het toch aan die mensen zelf of ze er voor willen betalen of niet?
Iemand die er "niets" vind zal er ook echt geen geld aan uit geven, zoals ik bijv. geen geld aan de kerk geef terwijl anderen hele erfenissen nalaten aan de kerk.
knap als ik in een eigen gefabriceerde wereld leef , ben ik toch slimmer dan ik dacht .. maar in heel veel culturen bestaan geesten gewoon hoor ook al ken ik mensen niet persoonlijk in sommige culturen krijg je dat gewoon mee in je opvoeding .quote:Op donderdag 17 januari 2008 14:19 schreef The_End het volgende:
Ten eerste, waarom reageer je maar op 1 zin uit mijn post?
Ten tweede hoe kan voor een willekeurig iemand uit zuid amerika die vraag beantwoorden? Hoe kan je dat voor een marokaanse vrouw beantwoorden? Dat je het voor je eigen familie kan beantwoorden snap ik wel, maar voor compleet onbekenden niet. Het is wel duidelijk dat je in een compleet eigen gefabriceerde wereld leeft. Misschien was het je nog niet opgevallen, maar in dit forum alleen al posten een heleboel mensen die NEE op die vraag zouden antwoorden.
Daar sta ik helemaal achterquote:Op donderdag 17 januari 2008 16:16 schreef Lilith-Wicca het volgende:
En dan over Robbert, ik denk inderdaad ook dat Robbert door de Mudman en Genverbrander behoorlijk de plank heeft mis geslagen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet geloof dat hij wel degelijk over bepaalde gave beschikt.
Nou ik wou dat dat ook mogelijk was toen ik kind was , en ik maar al die jaren in spookhuizen wonen en bang zijn .quote:Op donderdag 17 januari 2008 16:51 schreef The_End het volgende:
[..]
Iedereen mag alles vinden waar ze zin in hebben. We discussieren er hier alleen over.
[..]
Niet helemaal. Dit soort dingen kunnen ook gevaar opleveren voor de gezondheid van mensen. Daarnaast kan het gewoon pure oplichting zijn en daar ben ik uberhaupt tegen ook al zouden de mensen er wel baat bij hebben.
Daarnaast is het tegenwoordig ook nog zo dat ik door mijn ziektekostenverzekering meebetaal hieraan. (Zie bijvoorbeeld het andere topic waar iemand het 'reinigen' van haar huis vergoed krijgt door de verzekering.) En dat is nou echt iets wat ik onacceptabel vind.
Dat bedoel ik niet. Ik vind het prima om de ziektekostenverzekering te betalen voor mensen die dat nodig hebben. Ik heb de mazzel dat ik eigenlijk nooit ziek ben, maar dat betekent niet dat ik niet wil betalen voor mensen die minder mazzel hebben dan ik.quote:Op donderdag 17 januari 2008 17:02 schreef Lilith-Wicca het volgende:
En laten we eerlijk wezen; iedereen betaald toch mee aan iets waar ze zelf geen baat bij hebben of geen gebruik van maken?
Als je werkelijk alles kon splitsen zou de ziektekostenverzekering een stuk goedkoper uitvallen
Hoef je ook nietquote:Op donderdag 17 januari 2008 17:16 schreef The_End het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet. Ik vind het prima om de ziektekostenverzekering te betalen voor mensen die dat nodig hebben. Ik heb de mazzel dat ik eigenlijk nooit ziek ben, maar dat betekent niet dat ik niet wil betalen voor mensen die minder mazzel hebben dan ik.
Echter wil ik niet voor oplichterij betalen zoals bijvoorbeeld (jawel) homeopathie.
Er is een groot verschil in 'in veel culturen geloven ze in geesten' en 'in veel culturen bestaan geesten'. Wel leuk dat je voor 6 miljard mensen spreekt en dat net die 3 mensen die het niet met je eens zijn op dit forum zitten!quote:Op donderdag 17 januari 2008 17:04 schreef Summers het volgende:
knap als ik in een eigen gefabriceerde wereld leef , ben ik toch slimmer dan ik dacht .. maar in heel veel culturen bestaan geesten gewoon hoor ook al ken ik mensen niet persoonlijk in sommige culturen krijg je dat gewoon mee in je opvoeding .
Dacht je dat ik er dan niet aan meebetaalde?quote:Op donderdag 17 januari 2008 17:20 schreef Lilith-Wicca het volgende:
Hoef je ook niet![]()
Je kunt toch gewoon de optie "alternatieve geneeswijze" laten vervallen?
Tja, als je het zo gaat bekijken betaal ik ook mee aan alle motorrijders die, vind ik, spelen met hun eigen leven en, om iets simpels te noemen, alle mensen die een hoop zwerfvuil veroorzaken, ik noem maar watquote:Op donderdag 17 januari 2008 17:22 schreef The_End het volgende:
[..]
Dacht je dat ik er dan niet aan meebetaalde?
Aangezien ik weet dat ze bestaan maakt het niet zoveel uit voor mij of iemand zegt dat ie erin geloofd of zegt dat ze bestaan . . Een geloof doet niks af aan de werkelijkheid .quote:Op donderdag 17 januari 2008 17:21 schreef The_End het volgende:
[..]
Er is een groot verschil in 'in veel culturen geloven ze in geesten' en 'in veel culturen bestaan geesten'. Wel leuk dat je voor 6 miljard mensen spreekt en dat net die 3 mensen die het niet met je eens zijn op dit forum zitten!
HOE het werkt maakt niet uit, het gaat erom dat iemand aannemelijk maakt DAT het werkt. Als de prestatie met internet exact geevenaard kan worden -inclusief spelfouten- dan heb je dus nog niet aannemelijk gemaakt dat je iets paranormaals doet. Je hebt dan wel aannemlijk gemaakt dat je de boel belazerd, waarom sta je niet voor die -zacht gezegd- veel waarschijnlijkere mogelijkheid open?quote:Op maandag 14 januari 2008 07:03 schreef Summers het volgende:
Andere onderzoekers beweren dat niemand weet hoe een paranormale gave werkt. Paragnosten zien ook fotoalbums voor zich of halen onbewust informatie uit dagboeken of andere geschriften,
Dus jij accepteert dat de informatie ook -indirect via paranormale weg- van internet mag komen? Hoe stel je je dat precies voor? Het gaat erom dat Robbert beweert een vorig leven te voelen en door te krijgen via geesten, hoe kan informatie van internet gekoppeld worden aan een vorig leven van iemand? Als jij een geest zou zijn en je wil je leven doorgeven aan iemand zou je dan een link naar een internetpagina doorgeven of gewoon ZELF doorgeven hoe je leven eruit zag?quote:het zou dus heel goed moeglijk zijn dat ook het wereldwijde internet tot één van die bronnen behoort. Het feit dat deze zelfde foute informatie ook op het internet te vinden is, bewijst niet dat Robbert zijn informatie zelf van het internet heeft geplukt, maar mogelijk via zijn paranormale gave heeft ontvangen.
Nee, er is geen enkel bewijs DAT paranormale zaken werken, HOE ze zouden werken is stap 2 en nog niet relevant. Niet kunnen aantonen hoe het zou moeten werken is het probleem van degene die beweerd paranormaal te zijn niet van de wetenschap.quote:Zolang er geen enkel bewijs is hoe paranormale zaken werken, kan niemand ooit zeggen dat dit soort zaken bedrog zijn, ook niet als iemand exact dezelfde 'foute' tekst weet op te sommen die ergens op het internet staat, of waar dan ook
Bron : zij online .
Je vergelijking klopt niet, het zou erop neerkomen dat je in de ziektewet wil omdat je beweert maar 1 arm te hebben en dat je een foto hebt waarop dat zichtbaar is, terwijl de dokter na 3 keer zorgvuldig natellen toch echt vaststelt dat je je beide armen nog hebt. Ga je er dan vanuit dat je nog steeds maar 1 arm kan hebben, of dat de foto misschien fake is?quote:En ik denk er precies zo over , wat is dat voor argument " het komt wel heel toevallig overeen met wat makkelijk te faken is " al de verhalen over robert zijn aannames .
rugpijn, hoofdpijn en buikpijn zijn ook makkelijk te faken als ik in de ziektewet zou zitten maar dat wilt ook niet perse zeggen dat ik het niet heb omdat het te faken is .
Nee, ik klaag erover dat hij alleen foto's toont die iedereen in 3 minuten kan namaken (is ook al gedaan) en waar nota bene zelfs een keer de action-figure die hij gebruikte teruggevonden is. Het is een feit dat die foto's niets bewijzen, omdat je het na kan maken, dus kan je ze niet als bewijs accepteren, al zijn ze toevallig echt. Dan hou je dus alleen de geloofwaardigheid van de persoon over, en daar is inmiddels niets van over. Dus waarop baseer je je geloof in hem dan uberhaupt nog?quote:Het enige bewijs die ik zou accepteren is als ik dat met eigen ogen zou zien .
en zoals ik het al zei , mensen zijn nooit tevreden nu heeft hij geen filmpjes maar wel foto's en dan ga je klagen dat er geen film is pffffffff .
Het voegt er ook niks aan toe.quote:Op donderdag 17 januari 2008 19:56 schreef Summers het volgende:
Een geloof doet niks af aan de werkelijkheid .
Waarom is dat interessant? Ben je nou geinteresseerd in hoeveel mensen in geesten geloven of in of ze daadwerkelijk bestaan? Ben je geinteresseerd in bewijzen dat geesten bestaan, of vind je dat hoe meer mensen erin geloven (=vinden dat ze er ervaringen mee hebben) hetzelfde als bewijs? Je zegt zelf al dat ergens in geloven en of het echt is los van elkaar staan. Dat mensen er persoonlijke ervaringen mee beweren hebben zijn persoonlijke interpretaties en is de beste definitie van het tegenovergestelde van bewijs dat er is.quote:En idd kan ik niet voor 6 miljard mensen spreken , mischien leuk om eens te onderzoeken hoeveel mensen nou eigenlijk erin geloven en of ervaring mee hebben op de wereld , een ruwe schatting is ook al leuk om te weten .
wat voor jou waarschijnlijker is hoeft voor mij nog niet waarschijnlijker te zijn ,quote:Op vrijdag 18 januari 2008 00:15 schreef mike_another het volgende:
[..]
HOE het werkt maakt niet uit, het gaat erom dat iemand aannemelijk maakt DAT het werkt. Als de prestatie met internet exact geevenaard kan worden -inclusief spelfouten- dan heb je dus nog niet aannemelijk gemaakt dat je iets paranormaals doet. Je hebt dan wel aannemlijk gemaakt dat je de boel belazerd, waarom sta je niet voor die -zacht gezegd- veel waarschijnlijkere mogelijkheid open?
[..]
Er is helemaal geen link doorgegeven van een internetpagina door een geest .quote:Dus jij accepteert dat de informatie ook -indirect via paranormale weg- van internet mag komen? Hoe stel je je dat precies voor? Het gaat erom dat Robbert beweert een vorig leven te voelen en door te krijgen via geesten, hoe kan informatie van internet gekoppeld worden aan een vorig leven van iemand? Als jij een geest zou zijn en je wil je leven doorgeven aan iemand zou je dan een link naar een internetpagina doorgeven of gewoon ZELF doorgeven hoe je leven eruit zag?
Als jouw laptop bijv in de toekomst kan kijken of geesten kan zien en daarmee communiceren en dus aangesloten is op die andere werkelijkheid dan is een paranormale gave idd nutteloos en dan zou ik als ik jou was gewoon een laptop aanschaffen en er verder niet meer aan denken .quote:Als paranormaal begaafd hetzelfde kan zijn als draadloos internet kunnen ontvangen, dan is een paranormale gave nogal nutteloos, al bestaat het echt. Kan mijn laptop ook.
[..]
Dat is niet waar , HOE het werkt is stap 1 en vandaaruit kan je het gaan bewijzen .quote:Nee, er is geen enkel bewijs DAT paranormale zaken werken, HOE ze zouden werken is stap 2 en nog niet relevant. Niet kunnen aantonen hoe het zou moeten werken is het probleem van degene die beweerd paranormaal te zijn niet van de wetenschap.
Of ik het omdraai en wat jij daarvan vind is niet relevant toch ? ik kom wel bij de ervaring en jij niet maar toch beweer je dat er iets niet klopt of totaal niet klopt of dat ik het omdraai .quote:Als ik beweer te kunnen vliegen dan accepteer jij dat toch ook niet als ik als enig bewijs lever dat de wetenschap nog niet heeft kunnen verklaren hoe ik zou kunnen vliegen? Dan moet ik toch eerst demonstreren dat ik het uberhaupt kan? Je kunt niet een willekeurige theorie formuleren en als bewezen achten als je enige bewijs ervan is dat nog niemand een verklaring heeft kunnen geven hoe je theorie zou werken ALS hij klopt. Als er 1000 bewijzen en praktijkexperimenten zijn die een theorie weerleggen, dan klopt de theorie blijkbaar niet. Eerst moet experimenteel en statistisch aangetoond worden dat een theorie lijkt te kloppen, dan is het pas zinnig om te kijken hoe het zou kunnen werken, je draait het nu om. Je gaat toch ook niet uitzoeken wie de moordenaar kan zijn van iemand die nog leeft?
[..]
Hij heeft een lange wachtlijst dus dat er niks over is van zijn geloofwaardigheid is dus niet waar .quote:Je vergelijking klopt niet, het zou erop neerkomen dat je in de ziektewet wil omdat je beweert maar 1 arm te hebben en dat je een foto hebt waarop dat zichtbaar is, terwijl de dokter na 3 keer zorgvuldig natellen toch echt vaststelt dat je je beide armen nog hebt. Ga je er dan vanuit dat je nog steeds maar 1 arm kan hebben, of dat de foto misschien fake is?
[..][
Nee, ik klaag erover dat hij alleen foto's toont die iedereen in 3 minuten kan namaken (is ook al gedaan) en waar nota bene zelfs een keer de action-figure die hij gebruikte teruggevonden is. Het is een feit dat die foto's niets bewijzen, omdat je het na kan maken, dus kan je ze niet als bewijs accepteren, al zijn ze toevallig echt. Dan hou je dus alleen de geloofwaardigheid van de persoon over, en daar is inmiddels niets van over. Dus waarop baseer je je geloof in hem dan uberhaupt nog?
Ik weet al dat ze bestaan , ik ga ook niet nu mijn tijd en energie steken in bewijzen of de zon wel bestaat want die zie en voel ik elke dag .quote:Op vrijdag 18 januari 2008 00:27 schreef mike_another het volgende:
[..]
Het voegt er ook niks aan toe.
[..]
Waarom is dat interessant? Ben je nou geinteresseerd in hoeveel mensen in geesten geloven of in of ze daadwerkelijk bestaan? Ben je geinteresseerd in bewijzen dat geesten bestaan, of vind je dat hoe meer mensen erin geloven (=vinden dat ze er ervaringen mee hebben) hetzelfde als bewijs? Je zegt zelf al dat ergens in geloven en of het echt is los van elkaar staan. Dat mensen er persoonlijke ervaringen mee beweren hebben zijn persoonlijke interpretaties en is de beste definitie van het tegenovergestelde van bewijs dat er is.
ben je vergeten dat ik altijd zeg dat iedereen dat bezit en dat het een menselijke eigenschap is ?quote:Op vrijdag 18 januari 2008 01:53 schreef L.Denninger het volgende:
Summers, denk je niet dat Hans Kazan stiekem ook over paranormale gaven bezit ?
Hij zegt wel dat het niet zo is, maar dat bewijst helemaal niks
Als je niet gelooft dat Hans Kazan over paranormale gaven bezit sta je gewoon niet open.
Alles kan tenslotte, dus moet je dat wel geloven !
Eerlijk gezegd ben ik hier ook al een tijdje benieuwd naar. Dat heb ik sowieso bij veel TRU´ers em BNW´ers. Hoe komt het dat ze zo denken? En dat bedoel ik dan niet lullig in de zin van ´haha, vmbo, lol, uiteraard een gebrek aan denkvermogen´, maar gewoon als nieuwsgierig mens. Komt het door een gebrek aan wetenschappelijke scholing, komt het door de opvoeding, heeft men psychische problemen of traumatische ervaringen, of zijn het op elk vlak gewoon ´standaard´ personen die er andere ideeen op nahouden? Of zijn het juist de ´wetenschappelijke´ mensen die geindoctrineerd zijn en de waarheid maar niet willen zien?quote:Op vrijdag 18 januari 2008 02:39 schreef L.Denninger het volgende:
Zeg Summers, vertel eens wat meer over jezelf als je wilt !
Hoe oud ben je, wat voor opleiding heb je gedaan, wat voor werk doe je ?
Ik ben benieuwd wie er achter dat paarse ikoontje schuilt !
Het gaat niet om wat voor jou of mij aannemelijker is, we hebben het hier over objectieve feiten. Objectief gezien is het aannemelijker dat iemand niet paranormaal is zolang hij niet een resultaat kan laten zien (niet de methode!) wat niet na te doen is met een truukje of simpelweg gokken.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 01:43 schreef Summers het volgende:
wat voor jou waarschijnlijker is hoeft voor mij nog niet waarschijnlijker te zijn ,
Ik zeg helemaal niet dat ik niet weet hoe het werkt, dat suggereert dat we zomaar even accepteren dat het uberhaupt werkt. Dat het werkt is jouw overtuiging, niet die van een rationele benadering. Ik zeg dat ik niet geloof dat het werkt omdat er geen bewijs is dat het het werkt en dat het dan onzinnig is om over de ontelbare manieren te speculeren hoe het zou kunnen werken ALS het zou werken.quote:Of het iets uit maakt HOE iets werkt kan je pas beoordelen als je weet hoe iets werkt .
Het is wel leuk om te zeggen : "ik weet niet HOE het werkt maar ik weet wel dat het geen donder uitmaakt " , dat is pas een geloof
Alle paranormale beweringen geven een exacte definitie van hoe ze vinden dat het werkt, namelijk door te zeggen hoe het in ieder geval NIET werkt. Ze beweren allemaal per definitie dat ze iets kunnen op een manier die niets met de bekende natuurkundige wereld of statistieken te maken heeft. Dan moeten ze eerst aantonen dat ze daadwerkelijk iets kunnen dat niet natuurkundig of statistisch te verklaren is. Jij gaat ervan uit dat we als uitgangspunt hebben dat er een verschijnsel is dat bewezen is, en dat we alleen nog niet weten hoe het werkt. Paranormale readings waarbij iemand zegt dat ze bv iets met een hond OF een sierraad doorkrijgen over een overleden familielid, geeft een 100% kans dat dat klopt, omdat dat statistisch nou eenmaal zo is.quote:Dat is niet waar , HOE het werkt is stap 1 en vandaaruit kan je het gaan bewijzen .
In je onderzoek moet je er toch rekening mee houden welke factoren van invloed zijn , wanneer het wel of niet werkt enz .. als je niet weet HOE het werkt waar wil je dan beginnen ?
Hoe heeft hij volgens jou dan de letterlijke tekst van de pagina doorgekregen? Door het zelf via draadloos internet op te vangen met z'n hersens? Zelfs al zou dat waar zijn, dan is alleen maar aangetoond dat hersens als een doodnormale aardse radio kunnen werken en zou er nog steeds niks paranormaals aan zijn en geen enkele verklaring geven hoe hij die pagina in verband kan brengen met het eerdere leven van die mensen.quote:Er is helemaal geen link doorgegeven van een internetpagina door een geest .
Dat is natuurlijk niet wat ik bedoelde. Een laptop had hetzelfde kunnen presteren als Robbert door die pagina op te vragen, dat heeft niets met in de toekomst kijken of geesten te maken. Het genverbrander voorbeeld bewijst dat hij een exacte tekst van internet heeft geproduceerd -op welke manier dan ook- en dat kan jouw computer ook.quote:Als jouw laptop bijv in de toekomst kan kijken of geesten kan zien en daarmee communiceren en dus aangesloten is op die andere werkelijkheid dan is een paranormale gave idd nutteloos en dan zou ik als ik jou was gewoon een laptop aanschaffen en er verder niet meer aan denken .
Geef me dan eens een reden waarom iets iemand wel persoonlijk kan overtuigen, maar niet als bewijs voor iemand anders bruikbaar zou zijn. Als iemand iets zelf heeft ervaren, dan moet hij toch kunnen zeggen wat hij heeft ervaren en waarom dat niet verklaard kan worden door gokken of toeval. Dat persoonlijke bewijs zou dan ook algemeen objectief bewijs moeten kunnen zijn.quote:Niet kunnen aantonen hoe het werkt is niet mijn probleem , tenslotte bepaal ik niet hoe het werkt , het werkt zoals het werkt , je moet het zelf bewijzen door het te ervaren , zo werkt het .
Dus je vindt dat iedereen het zelf moet ervaren om bewijs te hebben, terwijl we het hier juist hebben over Robbert, waarvan jij vindt dat hij wel algemeen acceptabel bewijs levert paranormaal te zijn? Of ben je het nu toch met me eens dat hij dus geen bewijs geleverd heeft? Ik volg je niet helemaal meer? Je zegt toch steeds dat je andere paranormale verhalen zoals van Robbert gelooft? Je zegt toch ook dat je alleen zelf persoonlijk bewijs kan ervaren, hoe kan je dan die anderen geloven? Als het paranormale bestaat en jij hebt dat ervaren, dan kan het toch nog steeds zo zijn dat alle, of sommige anderen zich gewoon vergissen?quote:Het is dus aan ieder individu om dat te doen , een persoonlijke uitdaging .
Een persoonlijke uitdaging van een individu kan ik niet voor hem doen of de uitdaging overslaan en het overbrengen , dat is iets wat je zelf moet ervaren .
De toegang tot die ervaring zit in ieder individu zelf , daar kan ik niet bijkomen , alleen JIJ hebt toegang tot jezelf .
Een persoonlijke noch een ervaring van iemand anders is geen bewijs, het is een anekdote. Pas als je bereid bent zo'n ervaring rationeel te beschouwen om toeval uit te sluiten kun je stellen dat je dat op z'n minst hebt geprobeerd te onderzoeken of je je niet vergist.quote:Of ik het omdraai en wat jij daarvan vind is niet relevant toch ? ik kom wel bij de ervaring en jij niet maar toch beweer je dat er iets niet klopt of totaal niet klopt of dat ik het omdraai .
He als het werkt om iets om te daaien , dan draai je het toch om ?
Dat we nog niet alles weten is een open deur. Maar dat betekent niet dat er ook maar één paranormaal verschijnsel aantoonbaar BESTAAT, dat de "wetenschap" nog moeite mee heeft om weg te verklaren. Het maakt niet uit hoe lastig het is om een paranormaal verschijnsel zelf te meten, het resultaat van paranormale verschijnselen kan al 100% gemeten worden maar is dus nog nooit gebeurd. Dat is geen gebrek aan methodes, welke magische andere manier denk je dat er nodig is om te meten of iemand iets paranormaal doorkrijgt? Zehoeven alleen maar aan te tonen dat iets de statistiek van toeval ontstijgt, dat kan een kleuter door simpelweg te turven, daar zijn geen mysterieuze meetmethodes uit de toekomst voor nodig. Als het overeenkomt met de toevalsfactor dan IS het de toevalsfactor.quote:Staat er in het grote boek genaamd de waarheid dat alles 1 kant heeft ? staat er ergens geschreven dat alle methodes die uitgevonden zijn tot in janauri 2008 de juiste zijn en van toepassing voor alles wat ooit nog gaat komen ?
heb ik daar ook nog over het hoofd gezien dat er in de top 3
bewijzen op 1 staat en op 2 pas hoe iets werkt ? en dat het vooral niet omgekeerd zou mogen zijn want ... ?
Dat er een wachtlijst is, geeft enkel aan hoeveel mensen er wanhopig zijn en hoe makkelijk daar misbruik van gemaakt kan worden, en dat maakt het nou juist zo pijnlijk. VOOR GELD, gratis zijn 99% van die goedbedoelende wereldverbeterende paranormale jongens gek genoeg niet... Maar z'n huidige geloofwaardigheid is zelfs in het "geloversland" relatief laag sinds dit incident, z'n show is ook gecancelled daarna...quote:ft een lange wachtlijst dus dat er niks over is van zijn geloofwaardigheid is dus niet waar .
Dat is te makkelijk. Je steekt ook energie in het beantwoorden van al mijn andere oeverloze vragen (wat ik overigens zeer waardeer). Waarom dan geen energie steken in iets wat al die discussies zou beeindigen en belangrijker zou zijn dan alles wat de mensheid ooit gepresteerd heeft? Je kunt niet net doen of je dat toch zinloos vindt om te bewijzen aan mij en dat dat toch niet lukt, terwijl je wel al die tijd aan die andere posts aan mij hebt besteed, die dan net zo zinloos zijn?quote:Op vrijdag 18 januari 2008 01:59 schreef Summers het volgende:
Ik weet al dat ze bestaan , ik ga ook niet nu mijn tijd en energie steken in bewijzen of de zon wel bestaat want die zie en voel ik elke dag .
Als ik elke dag een boom zou zien maar niet zou weten en horen dat andere mensen OOK andere bomen zien en niet zou weten dat er overtuigende foto's en verklaringen zouden bestaan, die iedereen beaamt, hoe bomen ongeveer werken en dat ze bestaan, dan zou ik echt niet vertrouwen op dat de "boom" die ik zie wel echt bestaat? Zeker als de helft van de wereldbevolking zou zeggen dat bomen helemaal niet bestaan, dan zou ik toch even gaan twijfelen toch?quote:Denk je dat ik een miljoen mensen nodig heb om te weten wat echt is ? ik heb net zoveel mensen nodig als jij nodig hebt om te weten of die boom wel bestaat die je elke dag ziet als je buiten bent .
Ik weet onderhand dat bomen bestaan, omdat er keiharde bewijzen van zijn. Niet alleen m'n eigen observatie en verklaringen van andere mensen. Maar foto's en tastbare bomen die elk moment van de dag door mij aan te raken zijn en die ik aan iedereen kan tonen wanneer ik maar wil. Ik begrijp niet hoe je dat kan vergelijken met persoonlijke geestenervaringen, die je aan niemand reproduceerbaar kan laten zien. Er zijn misschien 3 mensen op aarde die zeggen dat bomen helemaal niet bestaan, er zijn wellicht 2,5 miljard mensen op aarde die zeggen dat geesten niet bestaan. Geen vergelijking dus.quote:Geen enkele persoon dus , misschien de allereerste keer dat je die boom zag maar ik neem aan dat je onderhand WEET dat bomen bestaan .
Je kan het niet rationeel benaderen ook niet als je dat heel graag wilt dat het zo zou moeten werken ,quote:Op zaterdag 19 januari 2008 00:33 schreef mike_another het volgende:
[..]
Het gaat niet om wat voor jou of mij aannemelijker is, we hebben het hier over objectieve feiten. Objectief gezien is het aannemelijker dat iemand niet paranormaal is zolang hij niet een resultaat kan laten zien (niet de methode!) wat niet na te doen is met een truukje of simpelweg gokken.
[..]
Ik zeg helemaal niet dat ik niet weet hoe het werkt, dat suggereert dat we zomaar even accepteren dat het uberhaupt werkt. Dat het werkt is jouw overtuiging, niet die van een rationele benadering. Ik zeg dat ik niet geloof dat het werkt omdat er geen bewijs is dat het het werkt en dat het dan onzinnig is om over de ontelbare manieren te speculeren hoe het zou kunnen werken ALS het zou werken.
[..]
Staat er in het grote boek van de waarheid dat alles in de toekomst verklaard zou moeten worden volgens de methodes die nu bekend zijn ? Ik ga ervanuit dat er een verschijnsel is die je zelf kan bewijzen , zo werkt het , niet in de laatste plaats omdat het idd heel erg ongelooflijk klinkt en het iets is wat je je niet kan voorstellen .quote:Alle paranormale beweringen geven een exacte definitie van hoe ze vinden dat het werkt, namelijk door te zeggen hoe het in ieder geval NIET werkt. Ze beweren allemaal per definitie dat ze iets kunnen op een manier die niets met de bekende natuurkundige wereld of statistieken te maken heeft. Dan moeten ze eerst aantonen dat ze daadwerkelijk iets kunnen dat niet natuurkundig of statistisch te verklaren is. Jij gaat ervan uit dat we als uitgangspunt hebben dat er een verschijnsel is dat bewezen is, en dat we alleen nog niet weten hoe het werkt. Paranormale readings waarbij iemand zegt dat ze bv iets met een hond OF een sierraad doorkrijgen over een overleden familielid, geeft een 100% kans dat dat klopt, omdat dat statistisch nou eenmaal zo is.
Je kan niet eisen dat iets moet werken zoals jij vind dat het hoort te werken , iets onbekends moet wellicht totaal anders worden benaderd , dat is geen hocus pocus , dat is een mogelijkheid die altijd bestaat voor welk probleem dan ook . maar dan houd jij toch vast aan die bekende methode ?quote:Volgens jouw redenering moeten we om te bewijzen dat dingen niet omhoogvallen op aarde, eerst begrijpen HOE het kan dat dingen omhoogvallen. Dat kan inderdaad niet verklaard worden OMDAT dingen niet omhoogvallen. Dat betekent niet dat bewezen is dat we omhoogvallen. Eerst moet je iets dat afwijkt van wat we weten aantonen op resultaat, dan pas heeft het zin om te kijken hoe het gene dat je laat zien kan werken.
Nu doe je een beetje flauw want mochten je hersenen inene als een aardse radio werken dan zou dat ook iets zijn wat het waard is om te onderzoeken .quote:[..]
Hoe heeft hij volgens jou dan de letterlijke tekst van de pagina doorgekregen? Door het zelf via draadloos internet op te vangen met z'n hersens? Zelfs al zou dat waar zijn, dan is alleen maar aangetoond dat hersens als een doodnormale aardse radio kunnen werken en zou er nog steeds niks paranormaals aan zijn en geen enkele verklaring geven hoe hij die pagina in verband kan brengen met het eerdere leven van die mensen.
Zoals ik al zei , schaf jij dan een laptop aan , ik heb een laptop maar paranormale ervaringen moet ik tot de dag van vandaag nog steeds uit mezelf halen en in mezelf zoeken en die laptop helpt mij niet , maar als die laptop voor jou wel werkt , go for it .quote:[..]
Dat is natuurlijk niet wat ik bedoelde. Een laptop had hetzelfde kunnen presteren als Robbert door die pagina op te vragen, dat heeft niets met in de toekomst kijken of geesten te maken. Het genverbrander voorbeeld bewijst dat hij een exacte tekst van internet heeft geproduceerd -op welke manier dan ook- en dat kan jouw computer ook.
Waarom MOET het objectief bewijs zijn ? staat dat ook al in het grote boek van de waarheid ?quote:[..]
Geef me dan eens een reden waarom iets iemand wel persoonlijk kan overtuigen, maar niet als bewijs voor iemand anders bruikbaar zou zijn. Als iemand iets zelf heeft ervaren, dan moet hij toch kunnen zeggen wat hij heeft ervaren en waarom dat niet verklaard kan worden door gokken of toeval. Dat persoonlijke bewijs zou dan ook algemeen objectief bewijs moeten kunnen zijn.
[..]
Ik vind niet dat iedereen het zelf moet ervaren om bewijs te verkrijgen dat is de manier waarop het werkt , als ik een stuk hout in het water gooi , kan ik wel zeggen ik vind dat ie moet drijven maar dat doet ie al uit zichzelf want dat is nou eenmaal de eigenschap van hout en dan doet mijn mening niks af aan de werkelijkheid . Door eigen ervaring geloof ik idd dat andere verhalen mogelijk kunnen zijn en zoals op elk gebied kunnen mensen zich vergissen en of andere oplichten dus ook robert , alleen heb ik nog geen bewijs gezien dat mij ervan overtuigt dat hij een oplichter is , door mijn ervaringen moet ik het van beide kanten bekijken . deze werkelijkheid en zijn verklaringen en die andere werkelijkheid met zijn verklaringen , daar hoef jij het niet mee eens te zijn maar ik zou mezelf verloochenen als ik dat niet zou doen , ik ben nou eenmaal wie ik ben , een totaal plaatje van ervaringen .quote:Dus je vindt dat iedereen het zelf moet ervaren om bewijs te hebben, terwijl we het hier juist hebben over Robbert, waarvan jij vindt dat hij wel algemeen acceptabel bewijs levert paranormaal te zijn? Of ben je het nu toch met me eens dat hij dus geen bewijs geleverd heeft? Ik volg je niet helemaal meer? Je zegt toch steeds dat je andere paranormale verhalen zoals van Robbert gelooft? Je zegt toch ook dat je alleen zelf persoonlijk bewijs kan ervaren, hoe kan je dan die anderen geloven? Als het paranormale bestaat en jij hebt dat ervaren, dan kan het toch nog steeds zo zijn dat alle, of sommige anderen zich gewoon vergissen?
[..]
Pas als jij bereid bent ervaringen niet rationeel te bekijken want zo werkt dat niet kom jij niet tot het bewijs . dan kan je wel roepen, schreeuwen enz maar die keuze maak jij zelf , niet iemand anders .quote:Een persoonlijke noch een ervaring van iemand anders is geen bewijs, het is een anekdote. Pas als je bereid bent zo'n ervaring rationeel te beschouwen om toeval uit te sluiten kun je stellen dat je dat op z'n minst hebt geprobeerd te onderzoeken of je je niet vergist.
Dat we nog niet alles weten is idd een open deur en die deur moet open blijven anders leren we niks bij , jij zelf slaat die deur dicht als je zegt dat de methode die je nu kent om dingen te bewijzen op die manier MOET en niet op een andere manier mag ... joost mag weten waarom .Die magische manier is er duidelijk nog niet he maar blijf jij vooral vasthouden aan die manier , je zal er wel resultaat mee boeken tot op de dag van vandaag . Houd eens op over iets wat je niet kent allemaal dingen te noemen waarop het zou moeten werken , dat weet je niet , misschien eens blanco ernaar kijken ? eerst zien waar je nou mee te maken hebt en rekening houden met de manier waarp het werkt ? klinkt dat echt als abracadabra ????quote:[..]
Dat we nog niet alles weten is een open deur. Maar dat betekent niet dat er ook maar één paranormaal verschijnsel aantoonbaar BESTAAT, dat de "wetenschap" nog moeite mee heeft om weg te verklaren. Het maakt niet uit hoe lastig het is om een paranormaal verschijnsel zelf te meten, het resultaat van paranormale verschijnselen kan al 100% gemeten worden maar is dus nog nooit gebeurd. Dat is geen gebrek aan methodes, welke magische andere manier denk je dat er nodig is om te meten of iemand iets paranormaal doorkrijgt? Zehoeven alleen maar aan te tonen dat iets de statistiek van toeval ontstijgt, dat kan een kleuter door simpelweg te turven, daar zijn geen mysterieuze meetmethodes uit de toekomst voor nodig. Als het overeenkomt met de toevalsfactor dan IS het de toevalsfactor.
[..]
[/quote]quote:Dat er een wachtlijst is, geeft enkel aan hoeveel mensen er wanhopig zijn en hoe makkelijk daar misbruik van gemaakt kan worden, en dat maakt het nou juist zo pijnlijk. VOOR GELD, gratis zijn 99% van die goedbedoelende wereldverbeterende paranormale jongens gek genoeg niet... Maar z'n huidige geloofwaardigheid is zelfs in het "geloversland" relatief laag sinds dit incident, z'n show is ook gecancelled daarna...
Net zoals verliefd zijn , daar kan ik over lezen maar ik weet pas echt wat het is als ik het ervaar .quote:Op zaterdag 19 januari 2008 00:46 schreef mike_another het volgende:
[..]
Dat is te makkelijk. Je steekt ook energie in het beantwoorden van al mijn andere oeverloze vragen (wat ik overigens zeer waardeer). Waarom dan geen energie steken in iets wat al die discussies zou beeindigen en belangrijker zou zijn dan alles wat de mensheid ooit gepresteerd heeft? Je kunt niet net doen of je dat toch zinloos vindt om te bewijzen aan mij en dat dat toch niet lukt, terwijl je wel al die tijd aan die andere posts aan mij hebt besteed, die dan net zo zinloos zijn?
[..]
ja mee eens maar ook ik heb mensen die zeggen ja idd wat jij ziet, zie ik ook , wat jij ervaard ervaar ik ook of ja zo werkte het bij mij ook . denk niet dat ik iets baseer op een toevalligheid van een paar sec of op 1 situatie , dan zou je idd twijfelen of denken huh het zal wel niks zijn , toevalligheden duren niet jaren , als ik bijv 20 jaar aan 1 stuk door verschillende paranormale ervaringen heb dan moet je met iets beters komen dan toevalligheid of hallucinatie of hersenspinsel of het bestaat niet .quote:Als ik elke dag een boom zou zien maar niet zou weten en horen dat andere mensen OOK andere bomen zien en niet zou weten dat er overtuigende foto's en verklaringen zouden bestaan, die iedereen beaamt, hoe bomen ongeveer werken en dat ze bestaan, dan zou ik echt niet vertrouwen op dat de "boom" die ik zie wel echt bestaat? Zeker als de helft van de wereldbevolking zou zeggen dat bomen helemaal niet bestaan, dan zou ik toch even gaan twijfelen toch?
[..]
geesten zijn hun eigen wezens die kan ik niet reproduceren net zomin als dat ik jou kan reproduceren mocht ik daar behoefte aan hebben . als iemand een geest ziet hoeft dat ook niet perse dat degene dat alleen ziet , iemand anders kan dat ook tegelijk zien of voelen of weten of zelfs ruiken of horen .quote:Ik weet onderhand dat bomen bestaan, omdat er keiharde bewijzen van zijn. Niet alleen m'n eigen observatie en verklaringen van andere mensen. Maar foto's en tastbare bomen die elk moment van de dag door mij aan te raken zijn en die ik aan iedereen kan tonen wanneer ik maar wil. Ik begrijp niet hoe je dat kan vergelijken met persoonlijke geestenervaringen, die je aan niemand reproduceerbaar kan laten zien. Er zijn misschien 3 mensen op aarde die zeggen dat bomen helemaal niet bestaan, er zijn wellicht 2,5 miljard mensen op aarde die zeggen dat geesten niet bestaan. Geen vergelijking dus.
Je hebt nog steeds niet één reden gegeven waarom de paranormale prestaties niet rationeel te benaderen zouden zijn. Tellen, turven etc. Nogmaals, ik begrijp dat hoe iets paranormaals zou werken niet rationeel te benaderen zou zijn, maar het AANTONEN dat iemand iets paranormaals kan moet 100%, heel makkelijk, aantoonbaar zijn.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 10:02 schreef Summers het volgende:
Je kan het niet rationeel benaderen ook niet als je dat heel graag wilt dat het zo zou moeten werken ,
Jij bent ervan overtuigd dat het werkt voor jou, maar geeft geen exacte voorbeelden en beschrijvingen van de dingen die bij jou werken. Als het volgens jou zeker weten werkt, kun je toch beschrijven wat er allemaal werkt en waarom al die dingen onmogelijk toeval kunnen zijn? Je begrijpt volgens mij nog steeds niet wat ik bedoel: ik zeg niet dat paranormale verschijnselen niet rationeel te verklaren zijn en daarom niet kunnen bestaan, ik zeg dat paranormale verschijnselen niet lijken te bestaan omdat elke rationele test om te kijken of iemand iets doet dat een goochelaar niet kan, aantonen dat er uberhaupt niets paranormaals aan de hand is. Dat betekent niet dat het paranormale niet rationeel te verklaren is, maar dat de paranormale uitvoeringen rationeel aantoonbaar geen enkel resultaat opleveren.quote:natuurlijk ga ik ervan uit dat het werkt , het werkt toch ook voor mij ?
Dan speculeer je niet over de ontelbare manieren maar dan blijf jij lekker hangen in het is niet rationeel te verklaren punt . prima toch dan is dat jouw keuze .
Dat er paranormale verschijnselen bestaan, is jouw uitgansgpunt, maar heeft nog nooit iemand kunnen aantonen. Dat heeft dus NIETS te maken met of er te weinig methodes bekend zijn om te meten hoe iets paranormaals werkt. Het gaat om beweringen die meetbaar op resultaat zijn, nu, vandaag, niet over 1000 jaar. Iemand zegt lepels te kunnen verbuigen, iemand zegt telepatisch te zijn, allemaal vandaag te testen OF het werkt.quote:Staat er in het grote boek van de waarheid dat alles in de toekomst verklaard zou moeten worden volgens de methodes die nu bekend zijn ? Ik ga ervanuit dat er een verschijnsel is die je zelf kan bewijzen , zo werkt het , niet in de laatste plaats omdat het idd heel erg ongelooflijk klinkt en het iets is wat je je niet kan voorstellen .
Er moet eerst aangetoond worden dat er een probleem IS, dat er iets onbekends is. Iemand moet laten zien dat z'n willekeurige paranormale bewering klopt, dan pas kun je spreken over hoe je de oplossing of verklaring ervan kunt benaderen. Als je me toestaat toch even op mijn voorbeeld terug te komen: volgens jouw instelling moeten we ervan uitgaan dat we misschien over 100 jaar begrijpen hoe het toch kan dat dingen omhoogvallen en dat we vandaag gewoon te weinig weten om het te begrijpen. Terwijl het helemaal niks uitmaakt wat we over 100 jaar meer zouden weten, VANDAAG zouden we dan al dingen omhoog moeten zien vallen, dat zien we niet, dus er is helemaal niks onbekends dat we moeten verklaren.quote:Je kan niet eisen dat iets moet werken zoals jij vind dat het hoort te werken , iets onbekends moet wellicht totaal anders worden benaderd , dat is geen hocus pocus , dat is een mogelijkheid die altijd bestaat voor welk probleem dan ook . maar dan houd jij toch vast aan die bekende methode ?
Dat werkt niet voor mij, dat werkt voor de gehele mensheid en haar voortgang en is de reden dat ongeveer alles wat je dagelijks dankbaar gebruikt bestaat.quote:Hee als dat voor jou werkt en jij daarmee vooruit komt dan moet je dat vooral doen , ik doe ook vooral wat voor mij werkt en waar ik mee vooruit kom . dat is ons persoonlijke keuze en kunnen we niemand verwijten .
Zou inderdaad interessant zijn, maar zou betekenen dat alle paranormale beweringen (in dit Robbert geval) over contact met geesten er volkomen naast zaten, dat was m'n punt.quote:Nu doe je een beetje flauw want mochten je hersenen inene als een aardse radio werken dan zou dat ook iets zijn wat het waard is om te onderzoeken .
Wat er niet is kan de boer niet eten. Wat de boer niet ziet gelooft hij niet, lijkt me een verstandige boer.Als hij een boer tegenkomt die zegt wel iets gezien te hebben dan vraagt hij hem om het aan hem te laten zien, als hij dat niet kan tonen, dan gelooft die boer het nog steeds niet, gebaseerd op een rationele aanpak.quote:Doe lekker als " wat de boer niet kent eet ie niet " .
You're missing the point. Als jij het simpwelweg ontvangen van internet door Robbert ook als iets paranormaals accepteert dan is een laptop volgens jouw eigen definitie net zo functioneel als een paranormale gave, dat is jouw stelling niet de mijne.quote:Zoals ik al zei , schaf jij dan een laptop aan , ik heb een laptop maar paranormale ervaringen moet ik tot de dag van vandaag nog steeds uit mezelf halen en in mezelf zoeken en die laptop helpt mij niet , maar als die laptop voor jou wel werkt , go for it .
Omdat je anders een grote kans hebt dat het subjectief is en een vergissing. Is vaak gebeurd, ook met "gewone" wetenschappelijke theorieen.quote:Waarom MOET het objectief bewijs zijn ? staat dat ook al in het grote boek van de waarheid ?
Dat is niet de manier waarop het "werkt", dat is de manier waarop vergissingen meer kans hebben om op te treden.quote:Dat het persoonlijk bewezen kan worden is de manier waarop het werkt ,
De eigenschappen van hout zijn bekend en testbaar en oneindig herhaalbaar aan te tonen, daarom accepteer ik dat. Dat heeft niets te maken met vermeende eigenschappen van paranormale zaken die niet aantoonbaar bestaan. Jij definieert de eigenschappen van het paranormale zelf zonder bewijs, de eigenschappen van hout zijn niet zomaar gedefinieerd maar voortgekomen uit het testen ervan.quote:Net zoals hout de eigenschap heeft om te drijven in water , ik kan wel willen dat een eigenschap glitter spugen is van dat stuk hout maar dat is nou eenmaal niet zo , als ik hout wil gebruiken zal ik rekening moeten houden met de eigenschappen daarvan . waarom snap je het wel van het hout dat je rekening moet houden met de eigenschappen daarvan en niet van iets anders ? dat is ook weer een persoonlijke keuze die je maakt .
Zou je exact kunnen omschrijven wat jij WEL als bewijs accepteren dat hij een oplichter is? Als je het genvebrander incident geen bewijs vind, wat dan wel? Als hij het zelf toegeeft? Nee toch? Dan is hij toch gewoon onder druk gezet door de FBI?quote:alleen heb ik nog geen bewijs gezien dat mij ervan overtuigt dat hij een oplichter is ,
Een ervaring niet rationeel bekijken, betekent voor jou iemand blind geloven op z'n woord en geen enkele poging doen om na te gaan of iemand zich kan vergissen. Dat is niet zomaar "niet rationeel" bekijken -alsof dat iets positiefs is- , dat is je ogen sluiten voor een mogelijke waarheid die je niet aanstaat.quote:Pas als jij bereid bent ervaringen niet rationeel te bekijken want zo werkt dat niet kom jij niet tot het bewijs .
Als iemand exact beschrijft waar je water kan vinden, (of hoe hij iets paranormaals kan) dan kan dat gecontroleerd worden, en zal de wetenschap dat proberen. Maar dat water is er nog nooit geweest in dat huis. Paranormale beweringen zijn al heel vaak getest, je laat het nu klinken alsof het niet geloofd wordt en daarom nooit getest zou zijn?quote:Als er in de woestijn een huis ligt met een kan water en jij zoekt de hele woestijn af maar kijkt niet in dat huis omdat water daar vorige keer ook niet lag ,zal je het niet vinden , als mensen dan zeggen ja maar het ligt in het huis , zeg jij " nee kan niet ik ben niet gewend dat er een kan in huis ligt .
Prima , maar ga een ander niet verwijten want die heeft jou verteld waar het wel lag .
Dat is exact de instelling van de wetenschap.quote:Dat we nog niet alles weten is idd een open deur en die deur moet open blijven anders leren we niks bij ,
Het zijn niet MIJN methodes, het gaat om dingen die paranormale beoefenaars ZELF beweren. Zij geven zelf een beschrijving van wat ze kunnen, ze beschrijven daarmee zelf de methode waarop het testbaar zou moeten zijn maar kunnen niet voldoen aan het bewijzen ervan. Iemand die zegt te kunnen leviteren of telepatisch te zijn, geeft zelf, onweerlegbaar aan wat de methode is om te testen of wat hij zegt klopt.quote:jij zelf slaat die deur dicht als je zegt dat de methode die je nu kent om dingen te bewijzen op die manier MOET en niet op een andere manier mag ... joost mag weten waarom .
Dat ik een andere mening heb over die dingen betekent niet dat ik er meer of minder van af weet dan jij...quote:Houd eens op over iets wat je niet kent allemaal dingen te noemen waarop het zou moeten werken , dat weet je niet , misschien eens blanco ernaar kijken ?
Dat iemand geld verdient aan z'n paranormale gaves is niks mis mee. Als er geen enkel bewijs is dat ze echt paranormaal zijn en dus mogelijk oplichters die misbruik maken van kwetsbare mensen die bv iemand verloren hebben, dan is daar heel veel mis mee. Dus is het niet meer dan redelijk dat dat onderzocht wordt.quote:Gek he dat ze niet gratis zijn terwijl er toch echt wel een wet bestaat dat als je met paranormale ervaringen mensen helpt je word gevrijwaard van belastingen , je krijgt een huis kado , vliegtickets worden ook voor je betaald en accomodatie als je op vakantie wilt , in de supermarkt mag je ook gratis boodschappen meenemen , electriciteit is dan ook gratis , een auto krijg je dan ook kado en de benzine daarvoor .. als je kinderen hebt komt sinterklaas ook echt kadootjes gratis neerzetten enz ..Ik vind het ook belachelijk dat als je je tijd en energie en je kunde door andere mensen laat gebruiken dat je dan geld daarvoor vraagt , belachelijk ! jij word ook betaald voor je tijd en energie en je kunde maar iemand anders mag dat natuurlijk niet , zo werkt dat voor jou wel en de ander heeft pech . houd toch op !!
Jij gaat ervan uit dat HIJ gestopt is??? De zender heeft de show gecancelled. Niet omdat hij publiekelijk afgebrand is, maar omdat hij betrapt is op het belazeren van de boel, dat UITERAARD er toe geleid heeft dat hij publiekelijk afgebrand is, je draait oorzaak en gevolg om.quote:Wat verdacht dat zijn show is gecanceld nadat hij publiekelijk is afgebrand robot robert had gewoon door moeten gaan , jij als sterk mens zou gewoon doorgaan nadat je publiekelijk was afgebrand , toch .
als dat makkelijk was was dat al bewezen en aangetoond op de bekende manier .quote:Op zondag 20 januari 2008 01:48 schreef mike_another het volgende:
[..]
Je hebt nog steeds niet één reden gegeven waarom de paranormale prestaties niet rationeel te benaderen zouden zijn. Tellen, turven etc. Nogmaals, ik begrijp dat hoe iets paranormaals zou werken niet rationeel te benaderen zou zijn, maar het AANTONEN dat iemand iets paranormaals kan moet 100%, heel makkelijk, aantoonbaar zijn.
[..]
Er zijn genoeg voorbeelden van dat het geen toeval kan zijn , ten eerste het verteld de waarheid bijv voorspellende droom of iets aanvoelen wat op dat moment ook daadwerkelijk gebeurd zonder dat je dat kon weten .quote:Jij bent ervan overtuigd dat het werkt voor jou, maar geeft geen exacte voorbeelden en beschrijvingen van de dingen die bij jou werken. Als het volgens jou zeker weten werkt, kun je toch beschrijven wat er allemaal werkt en waarom al die dingen onmogelijk toeval kunnen zijn? Je begrijpt volgens mij nog steeds niet wat ik bedoel: ik zeg niet dat paranormale verschijnselen niet rationeel te verklaren zijn en daarom niet kunnen bestaan, ik zeg dat paranormale verschijnselen niet lijken te bestaan omdat elke rationele test om te kijken of iemand iets doet dat een goochelaar niet kan, aantonen dat er uberhaupt niets paranormaals aan de hand is. Dat betekent niet dat het paranormale niet rationeel te verklaren is, maar dat de paranormale uitvoeringen rationeel aantoonbaar geen enkel resultaat opleveren.
dat is mijn leven en dus mijn uitgangspunt , je kan ook testen of het werkt en of bestaat namelijk zelf proberen te ervaren dat is dan je bewijs, zo werkt het ,quote:Als iemand beweert de kamer warmer te kunnen laten worden en een thermometer laat zien dat het hem niet lukt, dan betekent dat niet dat de thermometer stuk is en faalt in het verklaren hoe iemand paranormaal de kamer kan verwarmen, maar dat de persoon die beweert de kamer te kunnen verwarmen faalt in het aantonen van z'n gave.
[..]
Dat er paranormale verschijnselen bestaan, is jouw uitgansgpunt, maar heeft nog nooit iemand kunnen aantonen. Dat heeft dus NIETS te maken met of er te weinig methodes bekend zijn om te meten hoe iets paranormaals werkt. Het gaat om beweringen die meetbaar op resultaat zijn, nu, vandaag, niet over 1000 jaar. Iemand zegt lepels te kunnen verbuigen, iemand zegt telepatisch te zijn, allemaal vandaag te testen OF het werkt.
Als ik geboren word in een werkelijkheid waarin een deel van mezelf zogenaamd niet bestaat dan heeft de hele wereld een probleem , het kan NIET zo zijn dat ik als mens word geboren met ervaringen die buiten deze werkelijkheid vallen , ik hoef niet te doen alsof een deel van mezelf niet bestaat ,quote:[..]
Er moet eerst aangetoond worden dat er een probleem IS, dat er iets onbekends is. Iemand moet laten zien dat z'n willekeurige paranormale bewering klopt, dan pas kun je spreken over hoe je de oplossing of verklaring ervan kunt benaderen. Als je me toestaat toch even op mijn voorbeeld terug te komen: volgens jouw instelling moeten we ervan uitgaan dat we misschien over 100 jaar begrijpen hoe het toch kan dat dingen omhoogvallen en dat we vandaag gewoon te weinig weten om het te begrijpen. Terwijl het helemaal niks uitmaakt wat we over 100 jaar meer zouden weten, VANDAAG zouden we dan al dingen omhoog moeten zien vallen, dat zien we niet, dus er is helemaal niks onbekends dat we moeten verklaren.
[..]
in de andere werkelijkheid toets je ervaringen niet aan je ratio maar aan je gevoel/intuitiequote:werkt niet voor mij, dat werkt voor de gehele mensheid en haar voortgang en is de reden dat ongeveer alles wat je dagelijks dankbaar gebruikt bestaat.
[..]
Zou inderdaad interessant zijn, maar zou betekenen dat alle paranormale beweringen (in dit Robbert geval) over contact met geesten er volkomen naast zaten, dat was m'n punt.
[..]
Wat er niet is kan de boer niet eten. Wat de boer niet ziet gelooft hij niet, lijkt me een verstandige boer.Als hij een boer tegenkomt die zegt wel iets gezien te hebben dan vraagt hij hem om het aan hem te laten zien, als hij dat niet kan tonen, dan gelooft die boer het nog steeds niet, gebaseerd op een rationele aanpak.
[..]
You're missing the point. Als jij het simpwelweg ontvangen van internet door Robbert ook als iets paranormaals accepteert dan is een laptop volgens jouw eigen definitie net zo functioneel als een paranormale gave, dat is jouw stelling niet de mijne.
[..]
Omdat je anders een grote kans hebt dat het subjectief is en een vergissing. Is vaak gebeurd, ook met "gewone" wetenschappelijke theorieen.
[..]
Dat is niet de manier waarop het "werkt", dat is de manier waarop vergissingen meer kans hebben om op te treden.
[..]
Mijn hele leven is het bewijs , ik heb er nu wel 34 jaar over na kunnen denken , live meegemaakt en testen en betwijfelen enz ...quote:De eigenschappen van hout zijn bekend en testbaar en oneindig herhaalbaar aan te tonen, daarom accepteer ik dat. Dat heeft niets te maken met vermeende eigenschappen van paranormale zaken die niet aantoonbaar bestaan. Jij definieert de eigenschappen van het paranormale zelf zonder bewijs, de eigenschappen van hout zijn niet zomaar gedefinieerd maar voortgekomen uit het testen ervan.
[..]
Ik zal het nog maar een keer zeggen , aangezien ik weet dat de mogelijkheid bestaat geloof ik pas dat hij een oplichter is en ik voor zijn neus zou staan en hij dingen zou zeggen die totaal niet klopten , als hij dingen zou zeggen die wel helemaal kloppen, dan geloof ik hem maar dat de mogelijkheid bestaat blijft voor mij staan of je nou robert anneke of cynthia heet .quote:Zou je exact kunnen omschrijven wat jij WEL als bewijs accepteren dat hij een oplichter is? Als je het genvebrander incident geen bewijs vind, wat dan wel? Als hij het zelf toegeeft? Nee toch? Dan is hij toch gewoon onder druk gezet door de FBI?
[..]
Er is een groot verschil in blind geloven wat iemand zegtquote:Een ervaring niet rationeel bekijken, betekent voor jou iemand blind geloven op z'n woord en geen enkele poging doen om na te gaan of iemand zich kan vergissen. Dat is niet zomaar "niet rationeel" bekijken -alsof dat iets positiefs is- , dat is je ogen sluiten voor een mogelijke waarheid die je niet aanstaat.
[..]
Tja ik ervaar het al mijn hele leven en jij weet nog niet eens dat het bestaat , ik durf te beweren dat ik in ieder geval wel weet welke richting je het ongeveer moet zoeken en hoe het werkt .quote:Als iemand exact beschrijft waar je water kan vinden, (of hoe hij iets paranormaals kan) dan kan dat gecontroleerd worden, en zal de wetenschap dat proberen. Maar dat water is er nog nooit geweest in dat huis. Paranormale beweringen zijn al heel vaak getest, je laat het nu klinken alsof het niet geloofd wordt en daarom nooit getest zou zijn?
[..]
Dat is exact de instelling van de wetenschap.
[..]
Het zijn niet MIJN methodes, het gaat om dingen die paranormale beoefenaars ZELF beweren. Zij geven zelf een beschrijving van wat ze kunnen, ze beschrijven daarmee zelf de methode waarop het testbaar zou moeten zijn maar kunnen niet voldoen aan het bewijzen ervan. Iemand die zegt te kunnen leviteren of telepatisch te zijn, geeft zelf, onweerlegbaar aan wat de methode is om te testen of wat hij zegt klopt.
[..]
Dat ik een andere mening heb over die dingen betekent niet dat ik er meer of minder van af weet dan jij...
[..]
Die kans heb je overal , op elke hoek zit er wel iemand die je geld wilt , dat is nou eenmaal de wereld waarin we leven of je nou het paranormale ervaard of niet .quote:Dat iemand geld verdient aan z'n paranormale gaves is niks mis mee. Als er geen enkel bewijs is dat ze echt paranormaal zijn en dus mogelijk oplichters die misbruik maken van kwetsbare mensen die bv iemand verloren hebben, dan is daar heel veel mis mee. Dus is het niet meer dan redelijk dat dat onderzocht wordt.
[..]
Nee hoor maand geleden was hij nog bij jensen en heb geen woord gehoord over stoppen , Het mediabedrijf was van irene moors en zij geloofd nog in hem hoor , zegt ze ook op tv .quote:Jij gaat ervan uit dat HIJ gestopt is??? De zender heeft de show gecancelled. Niet omdat hij publiekelijk afgebrand is, maar omdat hij betrapt is op het belazeren van de boel, dat UITERAARD er toe geleid heeft dat hij publiekelijk afgebrand is, je draait oorzaak en gevolg om.
Precies, daar zit 'm nou juist de crux !quote:Op zondag 20 januari 2008 19:00 schreef Summers het volgende:
[..]
als dat makkelijk was was dat al bewezen en aangetoond op de bekende manier .
Wie is de wetenschap tenslotte om te zeggen dat ie niet Napoleon Bonaparte is ?quote:dat er wel iets mis moet zijn dan met me omdat terwijl ik adem en mijn hart klopt er iets is in me wat niet gelijk staat aan een pennestreep op papier ? ben ik nou echt de enige die dat raar vind ? zie je zelf niet in wat je aan het doen bent wat mensen eeuwen voor jou ook deden maar dan met andere redenen maar het komt wel op hetzelfde neer ..
houd toch eens op , in wat voor wereld wil je leven ?
Ik ben napoleon, dat heb ik altijd geweten dus hoe kun jij nou zeggen dat dat niet zo is ?
Ten eerste lees je niet goed, en ten tweede vertik je het om op de rest van m'n punten in te gaan - maar dat ben ik onderhand wel gewend.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 07:12 schreef Summers het volgende:
Aha , dus dat is het , 27 jaar lang infrasound in de stad , dieren zijn niet gevlucht ..
Ik lees niks over poltergeist fenomenen door infrasound , ik lees niks over de toekomst voorspellen ,door infrasound ,
Houd jij het bij infrasound met jouw ervaringen en zienswijze
dan houd ik het op het paranormale .met mijn ervaringen en zienswijze .
zei de man die in mijn lange post van 11 antwoorden reageerd op maar 1 zin . practice what you preach .quote:Op dinsdag 22 januari 2008 07:19 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ten eerste lees je niet goed, en ten tweede vertik je het om op de rest van m'n punten in te gaan - maar dat ben ik onderhand wel gewend.
Yup, want er is simpel bewijs voor.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 20:27 schreef Summers het volgende:
en of de zon nou om de aarde draait of de aarde om de zon iedereen is het erover eens dat de zon wel bestaat omdat je die ziet en ervaard en je kan niemand wijsmaken dat de zon niet bestaat , welke methode je ook uit de kast zou trekken om het wel of niet te kunnen bewijzen .
Was dat niet iets in de geest van "Goed oppassen jongen en luister naar je ouders, ze hebben het goed met je voor...."quote:Op woensdag 23 januari 2008 01:08 schreef L.Denninger het volgende:
mij even vertelt wat het laatste is dat mijn oma van vaderskant tegen mij gezegd heeft voor ze overleed,
prima, dan geloof ik je.
Nu doe je net alsof er geen mensen bestaan die jou iets zouden kunnen vertellen wat bijv het laatste is dat je oma heeft gezegt , die mensen zijn er wel, zoek ze op zou ik zeggen .quote:Op woensdag 23 januari 2008 01:08 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Yup, want er is simpel bewijs voor.
Als jij nou gewoon even iets voorspelde hier zodat we je niet op je blauw ogen hoeven te geloven,
of me even vertelt wat ik hier in mijn kast heb liggen met je remote-viewende gaven,
of even aanvoelt met welk dier van welk van mijn vrienden er wat precies mis is,
of mij even vertelt wat het laatste is dat mijn oma van vaderskant tegen mij gezegd heeft voor ze overleed,
prima, dan geloof ik je.
Als je die bijzondere ervaringen hebt, is wat ze bijzonder zou maken dat er iets gebeurt waarvan ik zou zeggen dat het niet zou moeten kunnen.
Laat me nou eens iets zien waarvan ik zou zeggen dat het niet kan !
En niet "nou ik had laatst bijvoorbeeld een voorspellende droom en die kwam uit", want dat valt voor ons niet te controleren.
Vertel hier gewoon eerst eens zo'n droom als je 'm hebt, dan kijken we of ie daarna uitkomt.
Tot die tijd ben je voor mij (en veel anderen) gewoon een fantast die grote verhalen vertelt over bijzondere gaven maar weigert ze te demonstreren.
En dat kan iedereen : m'n vader is Superman, heus waar, maar hij mag 't aan niemand laten zien.
Als je mijn vorige posts lees in dit topic heb ik al uitgebreid antwoord gegeven over waarom ik als individu niemand naar het bewijs kan sturen , mijn mening is ondertussen niet veranderd dus ik ga niet twee keer hetzelfde zeggen en als het niet aankomt wat ik zeg dan heb ik in ieder geval wel mijn best gedaan , je kan het misschien nog een keer lezen maar beter kan ik het nu niet uitleggen .quote:Op woensdag 23 januari 2008 15:25 schreef Knilles het volgende:
Hai, ik ben een fervent FOK!-lezer, maar heb nog nooit gereageerd.
Bij het lezen van de berichten alhier, begint het toch ernstig te jeuken bij sommige uitspraken.
Ik denk niet dat de vraag is of dat RvdB een bedrieger IS of niet, maar of je het een bedrieger VIND!
Ikzelf vind dat RvdB ondertussen wel heeft aangetoond dat hij alles uit zijn duim zuigt. Voor mij is al het 'bewijs' overtuigend genoeg.
Er zijn echter genoeg mensen die ondanks deze 'bewijzen' toch in zijn paranormale gaven blijven geloven, omdat ze de bewijzen niet overtuigend vinden, of misschien gewoon negeren. Dit zou iedereen gewoon moeten accepteren, want dat is het mooie aan een 'mening'! Mensen zouden zich ook niet zoveel moeten bemoeien met wat een ander doet of vindt.
De manier van discussieren van Summers haalt bij mij echter wel het bloed onder mijn nagels vandaan.
Summers heeft blijkbaar een aversie tegen normaal geaccepteerde manieren om bepaalde zaken aan te tonen cq te verifiëren. Dat mag natuurlijk, maar ik begrijp niet helemaal waarom.
Je redeneert eigenlijk: paranormale zaken kunnen ook alleen maar met paranormale manieren aangetoond worden. (Let op, ik leg geen woorden in je mond, ik probeer een conclusie te maken uit je verzamelde reacties in dit topic).
Naar mijn idee is dat onzin, want om maar even een paar paranormale zaken aan te tonen (die al eerder zijn genoemd) zoals levitatie of telekinese hebben direct verband op de fysieke wereld, en kunnen dus gewoon geverifieerd worden. ZELFS als je er geen controle over hebt en het maar af en toe gebeurd.
Om een voorbeeld van RvdB te gebruiken: de foto van de mudman
Het zou inderdaad best kunnen dat hij destijds een foto van een 'wezen' genomen had. Maar wanneer iemand een poppetje vind dat zelfs qua houding precies lijkt op de foto die hij genomen heeft, zul je toch zelf ook moeten toegeven dat hij dus daarover heeft gelogen. Hetzelfde natuurlijk bij meerdere foto's die hij heeft genomen, en die makkelijk gereproduceerd kunnen worden zonder 'paranormale' verklaring.
Dit zegt niet dat hij geen paranormale ervaringen heeft, maar zegt wel wat over de betrouwbaarheid van zijn uitspraken (zeker wat foto's betreft). Dit zijn zaken die RvdB zelf naar de fysieke wereld heeft getrokken, gebruik makend van een camera waarvan de werking intussen bekend is naar onze fysieke wereld.
Laat ik deze vraag eens stellen:
Je zegt dat de 'niet-gelovers' het paranormale maar moeten ervaren...Ben je zelf bereid om je eigen 'ervaringen' te spiegelen naar normaal geaccepteerde methoden om je 'ervaring' te verifiëren?
Misschien dat je dan de 'niet-gelovers' wel een reden aangeeft om hun eigen standpunt opnieuw te bekijken.
Bijkomend voordeel: je hoeft dan niet meer te discussieren over het paranormale, maar kunt iedereen gewoon naar het 'bewijs' sturen.
Biep, wrong, 1 - 0 voor de skepticiquote:Op woensdag 23 januari 2008 09:28 schreef Lilith-Wicca het volgende:
[..]
Was dat niet iets in de geest van "Goed oppassen jongen en luister naar je ouders, ze hebben het goed met je voor...."
Niet helemaal correct, ik 'doe niet alsof', ik stel ronduit dat die mensen niet bestaan.quote:Op woensdag 23 januari 2008 10:30 schreef Summers het volgende:
[..]
Nu doe je net alsof er geen mensen bestaan die jou iets zouden kunnen vertellen wat bijv het laatste is dat je oma heeft gezegt
Me dunkt dat ik hier in discussie probeer te gaan met ze, maar ze verwijzen met telkens door naar iemand andersquote:die mensen zijn er wel, zoek ze op zou ik zeggen .
Nee ? En dat hele RvdB verhaal dan ?quote:Je zegt zelf dat je dan overtuigt zou zijn , nou iedereen vind dat hoor , ik ook .
voor jou zou dat het bewijs zijn ongeacht wat de wetenschap daarvan zou vinden , guess what , iedereen heeft dat .
ze gaan niet spontaan bij je aanbellen zoals jehova's dat doen .
Als je het echt wilt weten moet je er wel iets voor doen , ik zou idd een grote fantast kunnen zijn die grote verhalen verteld , iedereen zou kunnen fantaseren en of liegen en of oplichten , daarom moet je ook niks zomaar aannemen en het met eigen ogen gaan zien en of ervaren dat geld niet alleen voor het paranormale maar dat geld voor alles op deze wereld , zoek de reden achter dingen , ga zelf op onderzoek uit en neem niks zomaar aan .
Prima, zolang je maar niet met ongefundeerde onzinverhalen aan komt zetten want daar krijg ik verbale jeuk vanquote:Fuck mij en mijn verhaal JUIST , je bent intelligent genoeg om zelf de waarheid te zoeken en je bent intelligent genoeg om het zelf te gaan ervaren . Je hoeft mij niet te geloven als je maar in jezelf geloofd .
Ik op mijn beurt hoef niet geloofd te worden , als ik maar in mezelf geloof .
Maar ik ga ook mijn mond niet houden .
Fantasie is een machtig ietsquote:En vele anderen weten hopen/ denken wel al dat het bestaat en maken er gebruik van . een wereld gaat open met eindeloze mogelijkheden .
Been there, done that, got the tshirt, maar tot nu toe nog niks bijzonders opgemerkt.quote:Het is je eigen keuze , een keuze is ook gaan roepen dat mensen een fantast zijn achter je pc , je kan er ook voor kiezen om uit je stoel te komen en echt te gaan onderzoeken en met je eigen ogen gaan zien of het bestaat .
Ik beweerde ook niet dat ik dat zou weten, maar dat is gewoon een standaard uitspraak van opa's en oma's naar hun kleinkinderenquote:Op woensdag 23 januari 2008 23:00 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Biep, wrong, 1 - 0 voor de skeptici
je moet toch echt bij jezelf wezenquote:Op woensdag 23 januari 2008 23:11 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Niet helemaal correct, ik 'doe niet alsof', ik stel ronduit dat die mensen niet bestaan.
Ik heb net zo min reden om aan te nemen dat die mensen bestaan, dan dat ik reden heb om aan te nemen dat mijn buurman een ruimtewezen is.
Natuurlijk zijn er mensen die zeggen dat ze het kunnen, en sommige mensen kunnen het zelfs zo laten lijken (shotgunning, psychologie etc.), maar als ze getest worden kunnen ze niks dat niet op trucjes gebaseerd is.
[..]
Me dunkt dat ik hier in discussie probeer te gaan met ze, maar ze verwijzen met telkens door naar iemand anders
[..]
Maar als ik gelijk heb ben jij degene die halsstarrig is he .quote:Nee ? En dat hele RvdB verhaal dan ?
Zelfs nadat ie meerdere malen door de mand gevallen is blijf je halsstarrig doen alsof er niks aan de hand is !
[..]
wat voor jou ongefundeerd is hoeft voor mij niet zo te zijn , we weten al dat ik er totaal anders over denk dan jij .quote:Prima, zolang je maar niet met ongefundeerde onzinverhalen aan komt zetten want daar krijg ik verbale jeuk van
[..]
inderdaad , fantasie is oneindig en hebben we niet voor niks gekregen .quote:Fantasie is een machtig iets
[..]
[/quote]quote:Been there, done that, got the tshirt, maar tot nu toe nog niks bijzonders opgemerkt.
De pendel-test hier in Truth liep bedroevend slecht af, en ik mag er eigenlijk niet meer over beginnen maar zo rond deze tijd zou iemand van dit forum mij haar remote-viewing gaven demonstreren - je snapt dat ik daar reikhalzend naar uitkijk !
Het is niet dat ik WIL dat het niet waar is, het gaat erom dat ik geen enkele reden heb om aan te nemen dat het WEL waar is.
Als het aan mij lag kon iedereen teleporteren, vliegen, telepathisch met elkaar communiceren en de hele rataplan, stuk goedkoper dan easyjet en mobiele telefoon-abonnementen.
Zodra remote-viewing mij gedemonstreerd is koop ik nooit meer een bioscoopkaartje !
quote:Op woensdag 23 januari 2008 23:11 schreef L.Denninger het volgende:
Natuurlijk zijn er mensen die zeggen dat ze het kunnen, en sommige mensen kunnen het zelfs zo laten lijken (shotgunning, psychologie etc.), maar als ze getest worden kunnen ze niks dat niet op trucjes gebaseerd is.
[..]
Het is niet dat ik WIL dat het niet waar is, het gaat erom dat ik geen enkele reden heb om aan te nemen dat het WEL waar is.
Ik had de posts gelezen, maar vind niet dat je je best hebt gedaan.quote:Op woensdag 23 januari 2008 16:28 schreef Summers het volgende:
[..]
Als je mijn vorige posts lees in dit topic heb ik al uitgebreid antwoord gegeven over waarom ik als individu niemand naar het bewijs kan sturen , mijn mening is ondertussen niet veranderd dus ik ga niet twee keer hetzelfde zeggen en als het niet aankomt wat ik zeg dan heb ik in ieder geval wel mijn best gedaan , je kan het misschien nog een keer lezen maar beter kan ik het nu niet uitleggen .
Je begint goed, want ik heb het over de 'manier van discussieren'. Niet over jou. Jammer dat je dat 2 zinnen later al verdraaid.quote:En als mijn manier van discussieren het bloed onder je nagels vandaan haalt dan is dat jou probleem , dan heb ik niet een aversie tegen normaal geaccepteerde manieren maar ben jij degene die een aversie heeft tegen andere manieren . Ik heb dus niet in de hand of ik het bloed onder je nagels vandaan haalt maar dat doe je zelf . Zodra JIJ hebt geaccepteerd dat jouw manier niet perse de enige manier hoeft te zijn of zelfs de waarheid kan ik nooit meer het bloed onder je nagels vandaan halen omdat ik gewoon mezelf ben .
Kun je dat 'iets' eens beter beschrijven?quote:Op donderdag 24 januari 2008 12:28 schreef Summers het volgende:
Een voorbeeld , yomanda had grote verhalen ze vertelde dat je bijv de radiouitzending kon luisteren en dat er dingen bij je thuis konden gebeuren ,dingen met foto's of dat je vast kon zitten tijdens de uitzending enz .. ik dacht oja ? dat wil ik meemaken dus ik heb die radiouitzending geluisterd en dacht kom maar op dan en ze flikte het om iets bij mij thuis te laten gebeuren .
Waarom lul je nou opeens de andere kant op? Hij is gewoon een bewezen oplichter.quote:Op donderdag 24 januari 2008 12:45 schreef Summers het volgende:
Dus klopt het nog steeds als ik zeg dat de wetenschappelijke methode niet voldoet om het te bewijzen, bedankt voor de tekening .
24 doden door een medisch wetenschappelijk experiment , zo erg is het dus niet als iets de wetenschappelijke methode NIET volgt . het heilige turven is niet zo heilig en perfect .
Robert zijn methode heeft 0 doden , dan kunnen we nu onze aandacht verschuiven naar de echte gevaren voor de samenleving .
Ehm, deze grafiek heeft het niet over 'wetenschappenlijk expiriment', maar eerder over 'eender welk expiriment (tot nu toe....)'quote:Op donderdag 24 januari 2008 12:45 schreef Summers het volgende:
Dus klopt het nog steeds als ik zeg dat de wetenschappelijke methode niet voldoet om het te bewijzen, bedankt voor de tekening .
24 doden door een medisch wetenschappelijk experiment , zo erg is het dus niet als iets de wetenschappelijke methode NIET volgt . het heilige turven is niet zo heilig en perfect .
Robert zijn methode heeft 0 doden , dan kunnen we nu onze aandacht verschuiven naar de echte gevaren voor de samenleving .
Tja daar kunnen we over verschillen , mijn best gedaan vind ik als ik tijd en energie erin heb gestoken en als ik het goed schat heb ik het meeste geschreven en dus meer tijd en energie ingestoken dan wie dan ook in dit topic .quote:Op donderdag 24 januari 2008 12:56 schreef Knilles het volgende:
[..]
Ik had de posts gelezen, maar vind niet dat je je best hebt gedaan.
[..]
Ik verdraai niks , jij had het over mijn manier van discusieeren die het bloed onder je nagels vandaan haalde en je vroeg je af of dat kwam omdat ik een aversie had tegenover de normaal geaccepteerde manier om dingen te bewijzen . dat is niet zoquote:Je begint goed, want ik heb het over de 'manier van discussieren'. Niet over jou. Jammer dat je dat 2 zinnen later al verdraaid.
Jij haalt niet het bloed onder mijn nagels vandaan, want ik vind het wel grappig als mensen anders denken over zaken dan de mainstream. Ook probeer ik juist na te gaan dat 'mijn manier' misschien niet werkt bij dit soort zaken.
Dit toont al aan dat ik geen aversie heb tegen zaken van een andere kant bekijken, maar dan moet ik wel weten HOE ik dat dan moet bekijken (aangenomen dat paranormaliteit WEL bestaat). Aangezien jij het niet kunt aantonen, probeer ik enkel te achterhalen wat dan jouw basis voor dit geloof is. Met eender welk voorbeeld zonder vage omschrijvingen als 'iets', 'ervaring' of 'wonder' etc...
Misschien moet ik er als kanttekening bijvermelden dat ik niet per definitie NIET geloof dat er niets tussen hemel en aarde is, en dat er niets meer is dan we momenteel weten/begrijpen. Ook kan het zijn dat het best niet aan te tonen is, maar waarom dan toch jouw geloof daarin? Puur door 'ervaringen'? Hoe vergelijk je dat dan met andere ervaringen die je hebt?
quote:Ik maak het al van kleins af aan mee , mijn werkelijkheid was dus deze en die andere in elkaar verweven , voor mij dus 1 werkelijkheid met verschillende mogelijkheden . iedereen mag denken en vinden wat die wil maar niemand kan van mij verwachten dat ik de helft van mijn leven maar kan vergeten of kan zeggen dat bestaat niet . dat kan niemand van zijn eigen leven , iedereen is nu het totaal van zijn ervaringen elke dag opgeteld , ik dus ook . de twee werkelijkheden kan ik scheiden maar het blijft 1 geheel voor mij .
Het paranormale bestaat voor mij net zo echt als dat de zon bestaat . probeer mij maar wijs te maken dat de zon niet echt is die ik al van kleins af aan zie , misschien heeft men daar meer geluk mee dan om mij te overtuigen dat het paranormale niet bestaat .
[quote]
vroeger een paar maandenlang hoorde je in huis snerpend geluid van glas snijden en dan was er uiterlijk niks te zien aan het glas maar kon je wel de bovenkant optillen en dan was er altijd een perfect rondje afgesneden, dat gebeurde met glazen in de keuken die bijv in het afwasrek stonden maar ook met glazen die gewoon op de salontafel stonden onder je neus als je bij tv aan het kijken was , meerdere getuigen en hoe je dat ook wetenschappelijk wilt benaderen er is geen verklaring voor dat iets onzichtbaars perfecte rondjes afsnijd van glazen onder je neus een paar keer per week maandenlang en zo heb ik verschillende poltergeistfenomen meegemaakt die niet te verklaren zijn en verschillende dingen die paranormaal zijn gesten zien of voelen enz ... ik ga ze niet allemaal opschrijven maar als zulke dingen je hele leven gebeuren moet je wel knettergek zijn om het NIET te geloven .
Maar goed, je antwoord is dus 'nee'. Prima!
Ja, daarom heet het ook geloof.quote:Op donderdag 24 januari 2008 12:45 schreef Summers het volgende:
Sorry, maar dit is blabla.quote:24 doden door een medisch wetenschappelijk experiment , zo erg is het dus niet als iets de wetenschappelijke methode NIET volgt . het heilige turven is niet zo heilig en perfect .
Ik begrijp je laatste quote niet helemaal, maar je begrijpt me volgens mij niet. Ik probeer je helemaal niet te overtuigen! Ik probeer te begrijpen wat jij ervaart!quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:19 schreef Summers het volgende:
[..]
Tja daar kunnen we over verschillen , mijn best gedaan vind ik als ik tijd en energie erin heb gestoken en als ik het goed schat heb ik het meeste geschreven en dus meer tijd en energie ingestoken dan wie dan ook in dit topic .
[..]
Ik verdraai niks , jij had het over mijn manier van discusieeren die het bloed onder je nagels vandaan haalde en je vroeg je af of dat kwam omdat ik een aversie had tegenover de normaal geaccepteerde manier om dingen te bewijzen . dat is niet zo
Er is een groot verschil tussen ik heb een aversie tegen de normaal geaccepteerde manier of de normaal geaccepteerde manier voldoet niet .
[..]
Ja ik had begrepen dat het eender welk experiment tot nu toe was , als ik zeg dat de methode niet voldoet verwacht ik toch ook dat geen 1 is gelukt tot nu toe .quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:04 schreef Knilles het volgende:
[..]
Ehm, deze grafiek heeft het niet over 'wetenschappenlijk expiriment', maar eerder over 'eender welk expiriment (tot nu toe....)'
En ik geloof niet dat Robert een gevaar voor de samenleving is, maar dat was ook niet de vraag/stelling. Dat zou ook niet de enige reden moeten zijn dat iets ter discussie gesteld wordt.
Mijn laatste quote : ik ga ze niet allemaal opschrijven maar als zulke dingen je hele leven gebeuren moet je wel knettergek zijn om het NIET te geloven ."quote:Op donderdag 24 januari 2008 14:56 schreef Knilles het volgende:
[..]
Ik begrijp je laatste quote niet helemaal, maar je begrijpt me volgens mij niet. Ik probeer je helemaal niet te overtuigen! Ik probeer te begrijpen wat jij ervaart!
Je zegt dat de normaal geaccepteerde manier niet werkt om paranormale zaken aan te tonen (zie ook mijn eerste post), maar vervolgens geef je geen manier aan waardoor jij tot de conclusie komt 'het is paranormaal'.
Houdt dat in dat alles waarvan je niet weet hoe het komt bestempeld wordt als paranormaal? Zo niet, wat is dan paranormaal en wat niet? Hoe maak je dit onderscheid?
Ik kan bijvoorbeeld bloemen laten bloeien met de kracht van mijn geest. Ik heb eens een hele dag positieve signalen naar een bloem gestuurd, en ermee gepraat. Een paar dagen later bloeide de bloem precies zoals ik had verwacht.
Zeg maar dat het niet waar is.....
Summers, wat is daar in bobsnaam de logica van ?quote:Op donderdag 24 januari 2008 12:45 schreef Summers het volgende:
Wederom, wat is hier de logica van ?quote:24 doden door een medisch wetenschappelijk experiment , zo erg is het dus niet als iets de wetenschappelijke methode NIET volgt . het heilige turven is niet zo heilig en perfect .
Ik hang helemaal niks aan ik trek mijn conclusies NAV mijn eigen ervaringen .quote:Op donderdag 24 januari 2008 16:50 schreef Prst_ het volgende:
Summers lijkt het epistemologisch nihilisme aan te hangen. De stelling dat er geen objectieve waarheid bestaat die je zou kunnen kennen/onderzoeken.
Een beetje vreemde houding als je tegelijkertijd gebruik maakt van alle wetenschappelijke kennis en kunde die is voortgekomen uit de stelling dat er juist wél een objectieve en 'onderzoekbare' waarheid bestaat.
Wat van paranormale fenomenen vaak wordt beweerd is dat ze rechtstreeks van invloed zijn op de objectieve realiteit om ons heen. Geesten slaan met deuren of komen op foto's, mensen kunnen dingen verplaatsen met hun gedachten of bestaande gezwellen laten verdwijnen door handoplegging, etc.
Dat zijn geen dingen die alleen opgaan als je 'er maar genoeg in gelooft'. Dit zijn dingen die iedereen gewoon kan zien op het moment dat ze gebeuren, die-hard scepticus of niet. Het slaan van die deur kun je op video vastleggen, de foto kun je laten zien, je kunt dingen zien verplaatsen zonder dat iemand ze aanraakt en je kunt gezwellen eerst wel waarnemen en daarna niet meer.
Als je die dingen waarneemt, is daarmee natuurlijk nog niet meteen vastgesteld da het inderdaad een geest was die met de deur sloeg of op de foto kwam. Of dat iemand echt met zijn gedachten iets heeft verplaatst of met handoplegging de gezwellen heeft laten verdwijnen. Maar dit soort dingen zijn dan in wel essentie onderzoekbaar, of je nu gelooft dat ze waar zijn of niet. De dingen verplaatsen/verdwijnen etc. immers echt.
"quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:16 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Summers, wat is daar in bobsnaam de logica van ?
"Nou, de wetenschap heeft niet kunnen bewijzen dat de maan van kaas is, DUS klopt de wetenschap niet EN is de maan van kaas!"
[..]
Wederom, wat is hier de logica van ?
"De wetenschap" is niks meer dan de (toetsbare) accumulatie van de kennis van de mensheid.
Dat er tijdens onderzoek wel eens iets anders gebeurt dan verwacht is - let op, nu wordt het moeilijk - te verwachten.
Als er nooit iets anders zou gebeuren dan verwacht, zuo je het onderzoek immers niet hoeven te doen, toch ?
Maar wat jij nu zegt is "nou, ze deden onderzoek naar of en hoe iets zou werken, het bleek niet te werken, dus de wetenschappelijke methode klopt niet !"
De wetenschappelijke methode klopte prima, ook in het geval van 24 doden :
er is onderzoek gedaan, en een conclusie getrokken.
Sterker nog, ik denk dat het resultaat vast ook wel reproduceerbaar is
Jij hebt gewoon een hekel aan "de wetenschap" als instituut omdat de wetenschap iets heeft dat jij met je geloof niet hebt : een solide basis en reproduceerbare bewijzen.
Waar het dan ook om gaat zijn de beweringen die betrekking hebben op de objectieve waarheid die iedereen kan waarnemen.quote:k hang helemaal niks aan ik trek mijn conclusies NAV mijn eigen ervaringen .
Ik heb niet gezegt dat er geen objectieve waarheid bestaat , die bestaat er wel , daar leef ik namelijk nu toch net als jij ... ik zeg alleen dat die andere werkelijkheid anders werkt en je die dus ANDERS moet benaderen .,
mensen moeten echt eens nuanceverschillen leren , er is een wereld van verschil tussen "deze methode " voldoet niet voor dit specifieke onderwerp of de wetenschap is waardeloos .
Aan de andere kant hoeft men ook niet te doen alsof de wetenschap een soort bijbelmethode is en de enige weg naar rome , de instelling van de wetenschap is die deur altijd open te houden dus als je in naam van de wetenschap spreekt moet jij ook die deur open houden en niet dichtslaan door te zeggen " onzin , bestaat niet , objectief is ook onbevooroordeeld of in ieder geval zoveel mogelijk als je iets onderzoekt te benaderen . onzin en bestaat niet instelling beinvloed het onderzoek al .
, objectief is ook iets laten werken zoals het werkt en niet proberen de uitkomst te beinvloeden of vantevoren te bedenken op welke manier het moet werken , dat ga je juist onderzoeken omdat het onbekend is , iets onbekends en we hebben het hier niet over iets kleins of een detail maar een andere werkelijkheid , kan met die open deur die je altijd moet houden een totaal andere werking hebben of benaderd worden dan je nu gewend bent .
practice what you preach .
Kijk, dan kom je dus tot die zaken die gewoon door de wetenschap onderzocht kunnen worden, hoe hard jij ook wilt volhouden dat dat niet zou kunnen.quote:Ik weet dat sommige paranormale fenomenen direct van invloed zijn op de objectieve realiteit om ons heen en dat dit dingen zijn die iedereen gewoon kan zien op het moment dat ze gebeuren, "die hard" scepticus of niet ,
dat is ook exact de reden dat ik zeg dat ik weet dat het bestaat .
Ik weet dat eigen subjectieve waarneming heel onbetrouwbaar is. Hoe je zelf iets ziet of ervaart hoeft niet te zijn wat er in de objectieve realiteit ook echt plaatsvindt.quote:De ervaring zelf erbij zijn en zien maakt het echt, niet de video , de video hoeft jou persoonlijk niet te overtuigen want je was er zelf bij . als je er zelf bij was maar je had geen videocamera dan zeg je toch nog steeds dat het echt was ? dan heb je toch nog steeds dingen zien verplaatsen of verdwijnen zonder dat er iemand aanzat ?
Maar Als ik bijv paranormaal een situatie aanvoel veranderd er niks aan de objectieve werkelijkheid en niemand kan dat zien .
Ik zou denken dat ik gehallucineerd heb. Als ik niet kan checken of het schilderij daadwerkelijk gevlogen heeft, ga ik er niet vanuit dat het schilderijk heeft gevlogen, ook al denk ik het zelf te hebben gezien.quote:Als bij jou nu thuis bijv een schilderij door de lucht zou vliegen , zou je dan denken h mmmm wat is dit nou ? ik ga dat eens wetenschappelijk onderzoeken of denk je what the fuck dit kan niet .
Allicht zou ik dat heel vreemd vinden. Maar dan zou ik inderdaad eens gaan kijken wat er met dat glas aan de hand is. Stond er een kaarsje in of in de buurt? Zijn er slijpsporen? etc. Ik zou me er in ieder geval niet bij neerleggen dat ik iets heb gezien dat ik niet snap.quote:Als je op de bank zit en je hoort glas snijden en het glas op tafel is een perfect rondje vanaf gesneden terwijl je ernaar kijkt en niemand zit eraan , denk je dan hmmm .. dit is vreemd ik ga dit eens wetenschappelijk onderzoeken of denk je what the fuck dit kan niet .
Uiteraard zou ik het erg vreemd vinden als ik dit soort dingen zou meemaken. Allereerst zou ik twijfelen aan mijn eigen waarneming. Als ik kan verifiëren dat wat ik meen te hebben gezien ook daadwerkelijk is gebeurd, zou ik zeker gaan uitzoeken hoe die dingen verklaard kunnen worden.quote:Mijn vermoeden is dat welk geloof je ook aanhangt je denkt what the fuck , ik weet dat dit niet kan , en dan is het weer voorbij , je kon het ook niet filmen dan mocht je in de zeer luxe staat verkeren om uberhaubt een videocamera aan te kunnen schaffen .
Ik ben niet iemand die meteen gaat roepen dat iets een wonder is als er iets gebeurt dat ik niet kan verklaren. Ik weet ook dat ik niet altijd mijn eigen zintuigen kan vertrouwen. Voor sommigen is zo'n gebeurtenis wellicht een reden om achterover te leunen en te zeggen 'dat is paranormaal, dat kun je niet verklaren'. Voor mij niet.quote:Degene die het heeft meegemaakt hoeft geen onderzoek om vast te stellen of het wel paranormaal is , zelf erbij zijn is echt overtuigend genoeg hoor .
Je hebt wel een beetje raar beeld van het onderzoeken van paranormale beweringen. Dat kun je gewoon zelf, zonder laboratorium en zonder witte jassen. We hebben het hier dus over paranormale zaken die invloed hebben op de objectieve realiteit. Je hebt alleen een manier nodig om objectief vast te stellen dat wat je waarneemt ook daadwerkelijk gebeurt. Als je regelmatig schilderijen door de kamer ziet vliegen, zou je moet je zorgen dat je dat vastlegt, bijvoorbeeld.quote:mensen praten lekker makkelijk over laat je testen maar iemand moet daar ook maar zin in hebben , ga jij je lekker laten testen naast je werk kinderen priveleven en alle stress ? heb je zin om ratje te spelen ? moet je geen geld verdienen om te kunnen eten ? heb je zoveel vrije tijd dat je elk moment beschikbaar bent om mee te doen aan onderzoeken ? en voor wat ? je weet toch al dat het niet kan . Wat moet je doen als het spontaan gebeurd ? hoe wil je dat onderzoeken ? dan moet je dus je huis uit en ergens anders slapen waar je 24 uur per dag word gefilmd of bij je thuis 24 uur per dag , vreemde mensen om je heen , na alle stress van de ervaringen wil je rust , doe nou niet net alsof het allemaal zo simpel is , je hebt nog steeds met mensen te maken en niet met potentiele labratjes en er zijn mensen die dat zo ervaren of zo zien en dus ook niet willen meedoen aan een wetenschappelijk onderzoek maar wel overtuigt zijn omdat ze er zelf bij waren .
quote:Op vrijdag 25 januari 2008 02:50 schreef L.Denninger het volgende:
Absoluut, je mag geloven wat je wilt geloven hoor
Verwacht alleen niet dat ik het ook geloof alleen maar omdat jij het zegt
Als iemand bijzondere beweringen doet is dat prima, maar ik heb geen reden om ze aan te nemen als het alleen maar bij beweringen blijft.
En toch verwonder ik me telkens over je gebrek aan logica bij het trekken van conclusies zoals hierboven
Ik ben het niet met je eens dat het lichaam perfect geschapen is, het is wel prima geevolueerd in mij ogen, maar om nou te zeggen 'perfect'... Er zitten een hoop haken en ogen aan, dat zullen veel zieke mensen met me eens zijnquote:Op vrijdag 25 januari 2008 12:05 schreef Summers het volgende:
[..]
Je hebt als mens niet alleen je ratio gekregen , je hebt ook intuitie gekregen , beide zijn al deel van jou .
onder je neus en binnen handbereik .
Beide hebben een doel en zijn nuttig , je bent het met me eens dat we perfect zijn geschapen en dat ons lichaam prima werkt en een nut heeft in ons leven en dat elk stukje zijn eigen werking heeft .
Daar gaan we al de mist in; ir is maar een werkelijkheid.quote:ratio is voor de objectieve werkelijkheid en je intuitie voor je innerlijke andere werkelijkheid
Er is absolute werkelijkheid, en er is iemands peroonlijke interpretatie van de werkelijkheid.quote:Je kan gaan stampvoeten dat de schepper er rekening mee had moeten houden dat alles ratio had moeten zijn maar je ratio heb je nog steeds , die verlies je niet , het is alleen niet de weg naar je innerlijke werkelijkheid .
Klopt, dat lees ik in al jouw reactiesquote:wat jij als die hard believer leest als : ze heeft een hekel aan wetenschap , ze heeft een gebrek aan logica ,
Als jouw intuitie tegen alle logica in gaat is dat niet "meer aanleg hebben", dan is dat "niet logisch kunnen denken".quote:
Is in werkelijkheid dat ik gewoon gebruik waar iedereen mee is geboren , intuitie , wat jij ziet als een gebrek is in werkelijkheid dat een deel waarmee ik ben geboren iets beter heb ontwikkeld of meer aanleg daarvoor heb .
Onzin, ik negeer niks, ik gebruik logica.quote:Je kan wel tegen mij roepen onzin en het bestaat niet maar mij heb je daar niet mee , je zegt het namelijk tegen jezelf , je negeerd een functie waarmee je wel bent geboren .
Maar intuitie is niet meer dan dat - intuitie. Intuitie is een gevoel dat het heel vaak mis heeft.quote:Misschien hebben andere mensen niet teveel sprookjes gelezen maar jij te weinig .
als jij je niet voor kan stellen dat je intuitie een belangrijke functie heeft of uberhaubt een functie dan moet je misschien iets aan je voorstellingsvermogen gaan doen . Je intuitie heb je namelijk al ., een eigenschap in jezelf wacht erop om gebruikt te worden , je kan wel roepen ratio , ratio ratio maar als je bijv je ogen gebruikt verdwijnt je gehoor toch niet ?
Denken moet je met je hersenen doen.quote:Als ik wil horen moet ik mijn oren gebruiken , ik kan wel willen dat ik dat met mijn ogen zou moeten doen maar dat bepaal ik niet .
Wat is het dan?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 12:01 schreef Summers het volgende:
Je intuitie is geen onderbewuste denkproces , dat roep je maar als die hard believer om je ratio vooral niet los te hoeven laten . zoiets als een slaapknuffel die kids hebben en niet zonder kunnen slapen .
Intuitie : Het vermogen iets te ontdekken of een probleem op te lossen zonder "stap voor stap redenering .quote:
"Onderbewust denkproces" past niet in het hokje "Het vermogen iets te ontdekken of een probleem op te lossen zonder "stap voor stap redenering"? Waar komt dat vermogen vandaan denk je? Hoe denk je dat dat werkt?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 19:52 schreef Summers het volgende:
[..]
Intuitie : Het vermogen iets te ontdekken of een probleem op te lossen zonder "stap voor stap redenering .
Intuitief : innerlijk aanschouwend , gegrond op intuitie .
Intuitie : inzicht zonder nadenken .
Als in de zin 'ik heb het gevoel dat er iets mis is'? Ja, dat kan je best wel omschrijven als een onderbewust denkproces. Die conclusie trek je vaak op basis van dingen die je waarneemt waar je niet actief over nadenkt, maar waar de hersenen wel informatie over hebben opgeslagen. Dit gecombineerd met bijvoorbeeld innerlijke angsten die om de een of andere reden getriggerd worden in dit voorbeeld. Het is niet *poef* intuïtie. Hier gaan hersenprocessen aan vooraf. Soms erg handig om tot snelle en adequate beslissingen te komen, soms erg misleidend en erg hinderend.quote:Op zondag 27 januari 2008 00:11 schreef Summers het volgende:
gevoel
quote:Op zondag 27 januari 2008 03:13 schreef Summers het volgende:
Eerst heb je het gevoel dat er iets mis is , dat gevoel komt van je intuitie en het denkproces nav dat gevoel is : "ik heb het gevoel dat er iets mis is " .
Die conclusie trek je dus vaak niet van dingen die je waarneemt in de objectieve werkelijkheid anders zou je wel zeggen ik zie dat er iets mis is , Je zegt niet voor niks ik voel ,
[verhaal]
Ik mag aannemen dat jij ooit op de maan bent geweest en met eigen ogen aanschouwd hebt dat de maan niet van kaas is? Ik zie je dit argument nog al eens voor de dag halen namelijk.quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:16 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Summers, wat is daar in bobsnaam de logica van ?
"Nou, de wetenschap heeft niet kunnen bewijzen dat de maan van kaas is, DUS klopt de wetenschap niet EN is de maan van kaas!"
[..]
De aanleiding dat ik hierover zo doorga is trouwens omdat ik me nogal stoorde aan hoe Summers het bracht. Dat believer en vasthouden als bij een teddybeer. Als iemand het zo brengt ga ik het rationeel proberen uit te leggen ook.quote:Op zondag 27 januari 2008 12:00 schreef mgerben het volgende:
[..]
Summers heeft helemaal gelijk natuurlijk.
Maar de anderen ook.
Jouw (en mijn) intuïtie is niet meer dan een mening. Als je het kon onderbouwen was het een feit.
Met jouw mening mag je doen wat je wilt. Het spanningsveld ontstaat wanneer je vindt dat jouw mening belang heeft voor anderen. Die anderen hebben namelijk óók meningen. En de vraag is: hoe overtuig je die anderen ervan dat jouw mening in een bepaald geval de juiste mening is?
Voorbeeld:
Een: "Ik heb de mening/overtuiging/gevoel/intuïtie dat hier geesten in huis zitten"
Ander: "Boeie, ik heb de mening/overtuiging dat ik alleen moet afgaan op wat ik zelf zie"
Ik zie geen conflict, zolang de één de ander niet voorschrijft wat hij moet laten of doen op basis van andermans gevoel/mening/onvertuiging.
Nee, in veel gevallen is het wel degelijk op basis van waarnemingen waar je gewoon niet zo bewust over nadenkt. Iedereen neemt elk moment gigantisch veel dingen waar, echt belachelijk veel. We verwerken dit door de dingen te categoriseren, in hokjes te plaatsen. We lezen bijvoorbeeld niet elke letter apart, maar maken er automatisch woorden van. Soms kan een kleine verandering hier in je het gevoel geven dat er iets niet klopt. Weleens gehad bijvoorbeeld dat je een woord zag en gelijk het gevoel had, dit is verkeerd gespeld, maar niet gelijk weet wat de fout is? (vaak komt in dit voorbeeld de ratio er al snel achter) Zo werkt het ook met andere dingen. Jouw intuïtie bijvoorbeeld zegt dat er iets aan de hand is met jouw vriend. Jouw hersenen komen tot dat gevoel door kleine afwijkingen in het gedrag of uiterlijk van die vriend. Zijn houding is misschien iets anders, de toon van de stem, de manier waarop hij kijkt enz.. Dit zijn allemaal dingen die jouw hersenen al onbewust verwerken in een fractie van een seconde.quote:Eerst heb je het gevoel dat er iets mis is , dat gevoel komt van je intuitie en het denkproces nav dat gevoel is : "ik heb het gevoel dat er iets mis is " .
Die conclusie trek je dus vaak niet van dingen die je waarneemt in de objectieve werkelijkheid anders zou je wel zeggen ik zie dat er iets mis is , Je zegt niet voor niks ik voel ,
De herkomst van dat gevoel zit diep in jezelf .
en aangezien niemand anders dan jij alleen op die plek kan komen , jouw intuitie , kan ik het alleen maar omschrijven en niet laten zien .
En idd heeft je intuitie goede en niet kloppende gevoelens , de wel kloppende gevoelens , die plek
moet je " onthouden" daar is de toegang naar die andere werkelijkheid of anders gezegt de deur waarmee je de andere werkelijheid in deze brengt , hoe men het ook noemt, die plek .
Je snapt duidelijk de analogie niet.quote:Op zondag 27 januari 2008 16:28 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik mag aannemen dat jij ooit op de maan bent geweest en met eigen ogen aanschouwd hebt dat de maan niet van kaas is? Ik zie je dit argument nog al eens voor de dag halen namelijk.
Ik ben er nooit geweest, en ik neem aan van deskundigen dat de maan niet van kaas is. Mocht ik nou geen vertrouwen hebben in die mensen, dan zou ik net zo reageren als jij. Maar goed, er zijn mensen op de maan geweest (denken wij, dat weten we niet zeker want we waren er niet bij), en daarvan verwacht ik dat ze de inschatting of de maan van kaas of iets anders is wel kunnen maken.
Misschien zou je dit principe eens wat vaker moeten toepassen.
Dus je intuitie kan het ook vaak mis hebben zeg je zelf al, maar toch verkies je iets dat het vaak mis heeft boven logica en ratio - terwijl je daarvan precies kunt zien waarom het antwoord klopt ?quote:Op zondag 27 januari 2008 03:13 schreef Summers het volgende:
En idd heeft je intuitie goede en niet kloppende gevoelens
Fantasie noemt men hetquote:de wel kloppende gevoelens , die plek moet je " onthouden" daar is de toegang naar die andere werkelijkheid of anders gezegt de deur waarmee je de andere werkelijheid in deze brengt , hoe men het ook noemt, die plek
Dat is op zich te verklaren; mensen vinden het soms angstiger om de werkelijkheid onder ogen te zien dan om zich te storten in andere onverklaarbare theorieeen. Denk aan 9/11.quote:Op maandag 28 januari 2008 07:58 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dus je intuitie kan het ook vaak mis hebben zeg je zelf al, maar toch verkies je iets dat het vaak mis heeft boven logica en ratio - terwijl je daarvan precies kunt zien waarom het antwoord klopt ?
Raar.
Eensch.quote:[..]
Fantasie noemt men het
fantasie is cruciaal zo te zien , heel veel mensen kunnen zich niet eens voorstellen wat de mogelijkheden van de mens zijn en denken bij die andere werkelijkheid "dat kan niet" , daar heb je fantasie voor , zonder fantasie zou je geen uitvindingen hebben als je je niet voor kan stellen dat er groei in iets zit of dat iets van een totaal andere kant bekeken moet worden of benaderd .quote:Op maandag 28 januari 2008 07:58 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dus je intuitie kan het ook vaak mis hebben zeg je zelf al, maar toch verkies je iets dat het vaak mis heeft boven logica en ratio - terwijl je daarvan precies kunt zien waarom het antwoord klopt ?
Raar.
[..]
Fantasie noemt men het
ik kan het wel verklaren hoor , ik heb graag voorspellende dromen , ik verrijk mezelf graag met die andere werkelijkheid , gek he waar je kan helderzien of heldervoelen of aura's kan zien en informatie op kan pikken die je niet in deze werkelijkheid kan oppikken .quote:Op maandag 28 januari 2008 09:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is op zich te verklaren; mensen vinden het soms angstiger om de werkelijkheid onder ogen te zien dan om zich te storten in andere onverklaarbare theorieeen. Denk aan 9/11.
[..]
Eensch.
Robert was een maand geleden nog bij jensen en hij ging gewoon door en waarschijnlijk in de toekomst toch weer op tv ofzo en hij vond het niet leuk natuurlijk al die negatieve publiciteit maar volgens mij trekt hij zich dat niet zo heel erg meer aan , wat moet je anders , ik ervaar niet eens wat hij ervaard maar dat lijkt me toch een stuk boeiender dan mensen die alleen maar willen klagen en tegen hun oogkleppen willen staren .quote:Op maandag 28 januari 2008 10:14 schreef senesta het volgende:
Ik overweeg serieus om een slotje op dit topic te gooien, ik heb het nog eens aangekeken en ik denk niet dat het gewenst is dat dit een topic word alleen gericht op het neerhalen van de ideeen van Summer![]()
De oorspronkelijke vraag waar het topic mee begon is of alle dingen die Robbert van de broeke heeft laten zien weg gestreept mogen worden na de genverbrander affaire, Summer zegt van niet en heeft haar motivatie gegeven.
Dat het niet de motivatie van vele andere is moge duidelijk zijn maar ik denk dat het nu wel klaar is.
Ontopic:
Doet Robert van den Broeke eigenlijk uberhaubt nog iets op paranormaal vlak?
Ik dacht dat hij zich had toegelegd op UFO's en graancirkels?
Jij snapt, maar weer eens, mijn vergelijking niet. JIj blijft maar zeuren over bewijs. Zolang je het niet met eigen ogen gezien hebt is het niet 100% bewezen voor jou lijkt me. Dús, dat de maan niet van kaas is, kán niet 100% bewezen zijn voor jou. Maar blijkbaar vertrouw jij Neil, die er wél ooit is geweest.quote:Op maandag 28 januari 2008 07:50 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Je snapt duidelijk de analogie niet.
Ik pakte SUMMERS vergelijking, ik vervang alleen om het wat absurder en duidelijker te maken even iets door "de maan van kaas".
Het ging dus niet om of de maan van kaas is, maar om de LOGICA (of het gebrek daaraan) in de stelling :
zeggen dat de wetenschap niet klopt omdat er voor iets geen bewijs gevonden kan worden is absurd.
Mijn vergelijking dus :
Als we gaan onderzoeken of de maan van kaas is, en we kunnen daar geen enkel bewijs voor vinden..
Wat zou je dan denken ?
Zou je denken "nou, er is geen bewijs voor, dus de maan zal wel niet van kaas zijn!" ?
Of zou je denken "Nou, er is geen bewijs dat de maan van kaas is, dus klopt ons onderzoek niet en is de maan wel van kaas !"
In die 2e conclusie is toch geen enkele logica te ontdekken ?
Dat er voor iets geen bewijs gevonden wordt zou je het gevoel moeten geven dat er misschien dan geen bewijs voor is, en dus dat het misschien niet klopt.
Wat Summers deed is zeggen "Nou, er is voor het paranormale wetenschappelijk geen enkel bewijs gevonden, zie je wel dat de wetenschap niet klopt !"
Misschien weer tijd om een sceptici vs truthers topic te maken? Maar ik vind deze discussies vaak wel goed en nuttig en ik denk dat sommige ook wel nodig zijn om aan te tonen waarom mensen tot de conclusie komen dat mensen als van der Broeke zoveel kritiek en scepsis over zich heen krijgen en aan de andere kant om uit te leggen waarom die scepsis en kritiek bijvoorbeeld verkeerd zou zijn. Hoewel het dus enigszins offtopic gaat zou ik het waarderen als de discussie openblijft, zolang niet al te persoonlijk of vijandig wordt. (en zelfs dan zou ik het waarderen om die users aan te spreken en niet de hele topic dichtgooien)quote:Op maandag 28 januari 2008 10:14 schreef senesta het volgende:
Ik overweeg serieus om een slotje op dit topic te gooien, ik heb het nog eens aangekeken en ik denk niet dat het gewenst is dat dit een topic word alleen gericht op het neerhalen van de ideeen van Summer![]()
De oorspronkelijke vraag waar het topic mee begon is of alle dingen die Robbert van de broeke heeft laten zien weg gestreept mogen worden na de genverbrander affaire, Summer zegt van niet en heeft haar motivatie gegeven.
Dat het niet de motivatie van vele andere is moge duidelijk zijn maar ik denk dat het nu wel klaar is.
Ontopic:
Doet Robert van den Broeke eigenlijk uberhaubt nog iets op paranormaal vlak?
Ik dacht dat hij zich had toegelegd op UFO's en graancirkels?
Wat ook geinig is aan de mudman is dat een stukje tussen zijn rechter arm en lichaam niet is uitgeknipt en sliertjes van zijn pak die onder hem hangen wel. Bij een projectie zou je verwachten dat je die persoon zou zien met die sliertjes en zonder die ruimte tussen zijn arm en lichaam. Maar een logischere verklaring is dat dat gewoon moeilijker knippen is.quote:Op maandag 28 januari 2008 11:51 schreef abondance het volgende:
De mudman story verklaart ze als een beeld projektie vanuit de hersenen.
Het is meer en meer meetbaar welke energien de hersenen uitstralen om bv apparaten te bedienen.
We zijn niet ver af van het kunnen besturen van een computer met gedachten.
Er zijn ongelooflijke onderzoeken gaande in die richting. Ik zal nog wat linken zoeken.
Ik denk aan de testbeelden van een echte levende muis die computer gestuurd door een ruimte loopt
Dat wetenschap niks met logica te maken heeft vind ik een vreemde uitspraak. Kan je dat ander toelichten? Wat is volgens jou wetenschap en welk aspect hiervan gaat tegen logica in?quote:FYI, dat heeft geen fuck met logica te maken, maar dat heeft veel wetenschap in eerste instantie ook niet. En bespaar me je "ik doe net of ik gestudeerd heb"-praat. Probeer je eens te verplaatsen in een ander.
Het punt is dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat de maan van kaas is totdat iemand met een argument komt waarom het wel zo zou zijn.quote:Op maandag 28 januari 2008 14:21 schreef maedel het volgende:
[..]
Jij snapt, maar weer eens, mijn vergelijking niet. JIj blijft maar zeuren over bewijs. Zolang je het niet met eigen ogen gezien hebt is het niet 100% bewezen voor jou lijkt me. Dús, dat de maan niet van kaas is, kán niet 100% bewezen zijn voor jou. Maar blijkbaar vertrouw jij Neil, die er wél ooit is geweest.
Maar misschien is dat wel te ingewikkeld.
Moet ik een tekening maken?
Als je denkt dat wetenschap niks met logica te maken heeft snap je er niet bijzonder veel vanquote:FYI, dat heeft geen fuck met logica te maken, maar dat heeft veel wetenschap in eerste instantie ook niet.
Aha, je bent van mening dat je mensen onzin moet laten verkondigen onder het mom van "verplaats je eens in een ander !" ?quote:En bespaar me je "ik doe net of ik gestudeerd heb"-praat. Probeer je eens te verplaatsen in een ander.
Je haalt het voorbeeld anders wel heel vaak aan.quote:Op maandag 28 januari 2008 23:56 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Het punt is dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat de maan van kaas is totdat iemand met een argument komt waarom het wel zo zou zijn.
[..]
Gaan we weer, je redt het niet en roept maar dat ik het niet snap. Jij stopt ergens met denken waar ik door ga. Maar dat wil er bij jou niet zo in geloof ik. Je moet nog even verder denken om te volgen wat ik schrijf. Maar misschien is dat wel te ingewikkeld... Heb je eigenlijk wel enige wetenschappelijke kennis? Het komt niet zo over namelijk.quote:Als je denkt dat wetenschap niks met logica te maken heeft snap je er niet bijzonder veel van
[..]
Die onwetendheid zit nog steeds bij jou hoor. Wat mij betreft verkondigt Summers geen onzin. Maar jij weigert een keer als uitgangspunt te nemen dat het wél waar zou zijn. En dan vind je nooit bewijs. Maar goed, maakt niet uit hoor.quote:Aha, je bent van mening dat je mensen onzin moet laten verkondigen onder het mom van "verplaats je eens in een ander !" ?
Yup, zo komt de mensheid wel verder hoor, onwetendheid moet je stimuleren zeker !
Je gaat liever daar op in dan op de stelling zelf he ?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 07:56 schreef maedel het volgende:
Je haalt het voorbeeld anders wel heel vaak aan.
Jij zegt dat wetenschap niet op logica is gebaseerd.quote:Gaan we weer, je redt het niet en roept maar dat ik het niet snap.
Sorry, met iemand die denkt dat wetenschap iets willekeurigs is dat weinig met logica te maken heeft kan ik niet discussieren.quote:Jij stopt ergens met denken waar ik door ga. Maar dat wil er bij jou niet zo in geloof ik. Je moet nog even verder denken om te volgen wat ik schrijf. Maar misschien is dat wel te ingewikkeld... Heb je eigenlijk wel enige wetenschappelijke kennis? Het komt niet zo over namelijk.
Zolang er geen argumenten zijn zie ik geen reden om aan te nemen dat het waar is !quote:Die onwetendheid zit nog steeds bij jou hoor. Wat mij betreft verkondigt Summers geen onzin. Maar jij weigert een keer als uitgangspunt te nemen dat het wél waar zou zijn. En dan vind je nooit bewijs. Maar goed, maakt niet uit hoor.
Dank !quote:Oh en:
Inderdaad, met dezeen deze
smiley kom je bijzonder intelligent over.
Grappig, want zoals ik het nu lees ben jij degene die niet zo intelligent over komt, en het denken vooral over laat aan andere mensen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 07:56 schreef maedel het volgende:
FYI, dat heeft geen fuck met logica te maken, maar dat heeft veel wetenschap in eerste instantie ook niet. En bespaar me je "ik doe net of ik gestudeerd heb"-praat. Probeer je eens te verplaatsen in een ander.
Jij stopt ergens met denken waar ik door ga.
Wat mij betreft verkondigt Summers geen onzin.
Oh en:
Inderdaad, met dezeen deze
smiley kom je bijzonder intelligent over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |