Je kan het individueel bewijzen , op een andere manier dan je gewend bent dus .quote:Op vrijdag 11 januari 2008 09:09 schreef The_End het volgende:
[..]
Eigen ervaringen zijn geen bewijs Summers.
Het hele idee van 'een geloof' is juist dat het niet gebaseerd is op bewijs.
Wel grappig dat mensen die paranormaal zijn ook woorden van betekenis kunnen laten veranderen. Je krachten zijn grenzeloos.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 09:49 schreef Summers het volgende:
Je kan het individueel bewijzen , op een andere manier dan je gewend bent dus .
waar je altijd op anderen wachtte om dingen te bewijzen die voorgekkauwd zijn moet je nu op jezelf vertrouwen en het bewijs uit jezelf halen .
Dus het is niet zo dat het niet te bewijzen valt , het is alleen niet te bewijzen via de wetenschappelijke benadering en regels en uitgangspunten .
De TS start een topic over of RvdB een bedrieger is. Dat kunnen we alleen aantonen met bewijs. Het feit dat hij claimt paranormaal te zijn maakt het wel moeilijk, omdat daarvoor al geen bewijs is.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:27 schreef senesta het volgende:
Volgens mij gaat ook deze discussie gewoon weer uitlopen op een bewijs en geen bewijs topic![]()
Dat vind ik best jammer eigenlijk.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat Robert van de Broeke een medium is of is geweest, maar aan dat gegeven hangt niet vast dat mensen er niet in mogen geloven natuurlijk.
Het feit dat dat voor jou een vereiste is houd niet in dat dat voor anderen ook zo hoeft te zijn![]()
Zowiezo denk ik dat alle mensen geboren zijn met de mogelijkheid om paranormale dingen te ervaren ,quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:27 schreef senesta het volgende:
Volgens mij gaat ook deze discussie gewoon weer uitlopen op een bewijs en geen bewijs topic![]()
Dat vind ik best jammer eigenlijk.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat Robert van de Broeke een medium is of is geweest, maar aan dat gegeven hangt niet vast dat mensen er niet in mogen geloven natuurlijk.
Het feit dat dat voor jou een vereiste is houd niet in dat dat voor anderen ook zo hoeft te zijn![]()
Ik heb persoonlijk ook wat moeite met Robert van den Broeke maar dat staat los van het wetenschappelijke plaatje.
Met het genever verhaal is Robert van den Broeke bij mij wel door de mand gevallen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij het nodig had gehad als hij echt een medium was geweest.
En dat hij het verkeerd verstaan zou hebben is in mijn ogen een beetje een brakkige verklaring.
Daar komt bij dat hij in mijn ogen zijn geloofwaardigheid ernstig beschadigd is, welke boodschap van hem moet je nu nog serieus nemen dan?
En welke "geest" zou via hem nog een boodschap over kunnen/willen brengen als hij daarwerkelijk een medium zou zijn.
Summer, denk jij dat mediumschap is aangeboren?
Maar als dat de weg is om het te bewijzen , dat je het individueel moet doen en dat de manier is hoe het werkt , waarom mogen we dat dan niet zeggen ? hoor je liever een leugen of een onzinverhaaltje of een zoethoudertje totdat de wetenschap zover is ?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:52 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat mensen er niet in mogen geloven. Ik zeg alleen dat mensen niet mogen zeggen dat er bewijs voor is terwijl ze alleen hun eigen ervaringen (of die van anderen) bedoelen. Dat er geen bewijs is, betekent ook niet dat het niet bestaat. Het betekent alleen dat er geen bewijs voor is.
Right. De genverbrander was geen oplichterij? De mudman is niet uit de Reader's Digest geknipt? De nonnenfoto's zijn echt gemaakt op het moment waarop het leek dat Robbert ze maakte?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 14:43 schreef Summers het volgende:
En als ik zie wat bijv stichting skepsis over hem schrijft lijkt het wel rechtstreeks uit een roddelblad gelopen , niks dan aannames en veronderstellingen over iemands rug om maar te kunnen scoren .
Ik ben tot nu toe dus nog niet overtuigt van zijn oplichterij en kan het voor mij nog steeds wat hij zegt dat het is.
Hoezo "vermeende fout"? Als je het genverbrander incident niet sluitend tegenbewijs noemt, dan vraag ik me af waarom je de andere beweringen van hem zelf wel als bewijs accepteert. Die zijn 100x minder overtuigend.quote:Op zondag 30 december 2007 14:15 schreef Summers het volgende:
laten we iedereen die een keer een vermeende fout maakt die je via via hoorde , breed uitmeten in de media , uithonen , verstoten en daarna voor de rest van zijn leven afbranden en al zijn acties uit het verleden en in de toekomst schuiven onder die ene "fout " .
Dat is pas beschaving ,
Who cares about indruk? Het gaat om bewijzen. Je vindt bewijzen dat hij een oplichter is niet overtuigend omdat je ze slechts op tv hebt gezien, maar alle andere dingen van hem die je op tv ziet vind je wel overtuigend omdat ze toevallig overeenkomen met je eigen overtuiging? Besef wel dat het niet uitmaakt of je zelf geesten gezien hebt, erin gelooft, of uberhaupt dat ze bestaan? Het gaat erom dat hij in al die gevallen nog steeds een oplichter kan zijn. Gek genoeg is dat aangetoond, maar is dat geen reden voor jou om in ieder geval deze persoon als fake te accepteren. Zou je kunnen beschrijven welk bewijs jij WEL zou accepeteren dat hij fake is?quote:Dingen op tv beschouw ik niet als met eigen ogen gezien hebben , met eigen ogen is hem live zien en spreken en meemaken , anders is het viavia en we weten allemaal hoe totaal verschillend de ziens/kijkwijze is van bijv een gelover of een scepticus hier op fok , waar 1 situatie totaal verschillend uitgelegt kan worden . en wat ik gezien heb heeft niks me nog overtuigt van dat hij een oplichter is .
En als ik bijv naar zijn geestenfoto's kijk , zou dat best echt kunnen zijn , ik heb ook weleens geesten gezien dus als iemand anders ze ziet dan zien ze voor mij iets wat gewoon bestaat .
Paar weken terug was hij nog bij jensen , hij kwam op mij niet over als iemand die het niet meer aankan .
en misschien heb ik het wel mis maar dan is het iig wel mijn eigen indruk die ik van hem heb .
Maar hoe ver ga je in hemelsnaam door met dergelijk relativisme? Nee, natuurlijk kan je niet helemaal 100% zeker daarvan zijn. Misschien heeft de geest die het hem heeft verteld wel de informatie zo op internet gezien. Misschien heeft hij het toevallig van Zeus, die op de berg Olympos nu ook internet heeft. Misschien zijn het wel elfjes die onze waarnemingen en logica vertroebelen omdat ze niet willen dat we weten hoe Robbert echt is. Er zijn ontelbare verklaringen te verzinnen. Dat maakt ze niet logisch of aannemelijk. Als je iemand een trap geeft en hij zegt auw, dan ga je er toch van uit dat het door die trap komt? Maar dat kan je ook nooit weten, want misschien werd hij net gestoken door een bij op dat moment, of zag hij net zijn aziatische vriend 'Au' lopen en riep hij naar hem. Het leven is vol met dit soort 'onzekerheden'. Gelukkig hebben we onze verstand en logica om te bepalen wanneer iets wel aannemelijk is en wanneer iets niet. Er is een Engels spreekwoord hierover die ik wel leuk vind: If a bird looks like a duck, swims like a duck and quacks like a duck, then it's probably a duck.quote:Op maandag 14 januari 2008 07:03 schreef Summers het volgende:
Andere onderzoekers beweren dat niemand weet hoe een paranormale gave werkt. Paragnosten zien ook fotoalbums voor zich of halen onbewust informatie uit dagboeken of andere geschriften, het zou dus heel goed moeglijk zijn dat ook het wereldwijde internet tot één van die bronnen behoort. Het feit dat deze zelfde foute informatie ook op het internet te vinden is, bewijst niet dat Robbert zijn informatie zelf van het internet heeft geplukt, maar mogelijk via zijn paranormale gave heeft ontvangen. Zolang er geen enkel bewijs is hoe paranormale zaken werken, kan niemand ooit zeggen dat dit soort zaken bedrog zijn, ook niet als iemand exact dezelfde 'foute' tekst weet op te sommen die ergens op het internet staat, of waar dan ook
Bron : zij online .
Hey, leuk, een vergelijking. Daar hou ik van. Zoals ik het zie met een rugpijn vergelijking is zo: Iemand beweert dat hij chronisch rugpijn heeft. We zien hem echter meerdere keren zware spullen sjouwen. Wij zeggen, het is waarschijnlijk een oplichter die helemaal geen chronische rugpijn heeft, maar zo makkelijk geld van de overheid krijgt. Jij zegt: Hij heeft waarschijnlijk wel rugpijn! Maar misschien was het net die keren even over.quote:Op maandag 14 januari 2008 07:03 schreef Summers het volgende:
En ik denk er precies zo over , wat is dat voor argument " het komt wel heel toevallig overeen met wat makkelijk te faken is " al de verhalen over robert zijn aannames .
rugpijn, hoofdpijn en buikpijn zijn ook makkelijk te faken als ik in de ziektewet zou zitten maar dat wilt ook niet perse zeggen dat ik het niet heb omdat het te faken is .
Het enige bewijs die ik zou accepteren is als ik dat met eigen ogen zou zien .
en zoals ik het al zei , mensen zijn nooit tevreden nu heeft hij geen filmpjes maar wel foto's en dan ga je klagen dat er geen film is pffffffff .
Dat is de essentie van geloof. Geldt niet alleen voor Robbert maar voor Ufo's, God, Vishnu, en tarotkaarten.quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:33 schreef Summers het volgende:
Hoezo kom jij erbij dat geloof geen bewijs nodig heeft ? heb je iemand dat horen zeggen ?
Ja? Dat heb ik nooit ontkend, integendeel zelfs.quote:stap eens af van het idee dat gelovers geloven op basis van een goed verteld verhaaltje maar geloven uit EIGEN ERVARINGEN en niet die van een ander .
Het is me niet helemaal duidelijk wat je hiermee wilt zeggen.quote:Er zijn ook voorbeelden van directeuren , agenten,leraren, presidenten , je buurman, je tante enz
die ooit toegaven dat ze alles hadden verzonnen , je moet niet zo iedereen over 1 kam scheren en zomaar dingen aannemen, dat waar je gelovers nu van beschuldigt .
Ik ga door met dergelijk relativisme tot ook de paranormale kant is bekeken , als je aankomt met hij kon de kalender op de wc hebben gekeken klaar slotje , dan is er iets goed mis , hoe krom is het om iets paranormaalsquote:Op maandag 14 januari 2008 13:48 schreef Metallinos het volgende:
[..]
Maar hoe ver ga je in hemelsnaam door met dergelijk relativisme? Nee, natuurlijk kan je niet helemaal 100% zeker daarvan zijn. Misschien heeft de geest die het hem heeft verteld wel de informatie zo op internet gezien. Misschien heeft hij het toevallig van Zeus, die op de berg Olympos nu ook internet heeft. Misschien zijn het wel elfjes die onze waarnemingen en logica vertroebelen omdat ze niet willen dat we weten hoe Robbert echt is. Er zijn ontelbare verklaringen te verzinnen. Dat maakt ze niet logisch of aannemelijk. Als je iemand een trap geeft en hij zegt auw, dan ga je er toch van uit dat het door die trap komt? Maar dat kan je ook nooit weten, want misschien werd hij net gestoken door een bij op dat moment, of zag hij net zijn aziatische vriend 'Au' lopen en riep hij naar hem. Het leven is vol met dit soort 'onzekerheden'. Gelukkig hebben we onze verstand en logica om te bepalen wanneer iets wel aannemelijk is en wanneer iets niet. Er is een Engels spreekwoord hierover die ik wel leuk vind: If a bird looks like a duck, swims like a duck and quacks like a duck, then it's probably a duck.
[..]
Hey, leuk, een vergelijking. Daar hou ik van. Zoals ik het zie met een rugpijn vergelijking is zo: Iemand beweert dat hij chronisch rugpijn heeft. We zien hem echter meerdere keren zware spullen sjouwen. Wij zeggen, het is waarschijnlijk een oplichter die helemaal geen chronische rugpijn heeft, maar zo makkelijk geld van de overheid krijgt. Jij zegt: Hij heeft waarschijnlijk wel rugpijn! Maar misschien was het net die keren even over.
De redenatie achter waarom mensen filmpjes willen, is omdat het iets moeilijker te faken is als een foto. Hij heeft toevallig wel twee filmpjes laten zien bij Jensen in maart 2007. (waar ook de foto's van pagina 1 vandaan komen) http://www.rtl.nl/(vm=/sh(...)robert.avi_plain.xml Een van wat vage lichten in de verte en een van een 'alien'. Die van die alien (rond 14 minuten) is gewoon echt lachwekkend hoe knullig het gedaan is. Gewoon weer het papiertje principe. Je hoorde ook een paar mensen in het publiek lachen, omdat het gewoon lachwekkend was. Helemaal geweldig ook, let op de timer.(zie ik nu pas) Geen wonder dat ie 'plots' verschijnt.
quote:Op dinsdag 15 januari 2008 04:25 schreef L.Denninger het volgende:
Summers, wanneer zou je wel geloven dat hij een oplichter is ?
Als er nu iemand opstaat die zegt "Ik was het, ik heb tegen betaling de lampen laten knipperen !", geloof je dan dat ie een oplichter is of zeg je dan "Ja nou, maar dat iemand met de lampen knipperde betekent niet dat Robert niet met overleden mensen kan praten !".
Ik ben gewoon nieuwsgierig waar je grens ligt.
Dat is inderdaad de juiste vraag: Wat zou Summers als bewijs accepteren?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 04:25 schreef L.Denninger het volgende:
Als er nu iemand opstaat die zegt "Ik was het, ik heb tegen betaling de lampen laten knipperen !", geloof je dan dat ie een oplichter is of zeg je dan "Ja nou, maar dat iemand met de lampen knipperde betekent niet dat Robert niet met overleden mensen kan praten !".
quote:Op maandag 14 januari 2008 13:48 schreef Metallinos het volgende:
http://www.rtl.nl/(vm=/sh(...)robert.avi_plain.xml Een van wat vage lichten in de verte en een van een 'alien'. Die van die alien (rond 14 minuten) is gewoon echt lachwekkend hoe knullig het gedaan is. Gewoon weer het papiertje principe. Je hoorde ook een paar mensen in het publiek lachen, omdat het gewoon lachwekkend was. Helemaal geweldig ook, let op de timer.(zie ik nu pas) Geen wonder dat ie 'plots' verschijnt.
Ten eerste ben ik een vrouw , ten tweede BOOS ? HUh waarom ?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 10:28 schreef mgerben het volgende:
[..]
[..]
Dat is inderdaad de juiste vraag: Wat zou Summers als bewijs accepteren?
Als je goed oplet zul je zien dat Summers die vraag níet gaat beantwoorden. Hij zal waarschijnlijk heel boos worden, wellicht gaan schelden, maar hij zal niet concreet noemen wat hij als bewijs zou accepteren.
Iedereen komt aan met foto's en filmpjes.
Niets mis mee, maar de essentie van een gelovige is dat je hem niet kunt overtuigen. Hij is namelijk al overtuigd.
Een wetensschapper zul je altijd kunnen overtuigen - als je het juiste bewijs hebt.
Een gelovige niet. Die is niet geïnteresseerd in bewijs.
En dat is de essentie bij Summers: Hij zal niet antwoorden wat hij als bewijs zou accepteren.
Zelfs als Robbert TB zelf op hem af stapt en zegt dat het grote bedriegerij was, blijft hij geloven.
True believers
laten we eerlijk wezen iemand die opstaat en zegt : "Ik was het, ik heb tegen betaling de lampen laten knipperen !", die kan dan net zo goed betaald zijn om te zeggen dat hij betaald is om de lampen te laten knipperen .quote:Op dinsdag 15 januari 2008 04:25 schreef L.Denninger het volgende:
Ik ben gewoon nieuwsgierig waar je grens ligt.
En dat is nou juist geen bewijs.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:38 schreef Summers het volgende:
met eigen ogen zien en meemaken , dat is voldoende bewijs of iig iemand met verstand van zaken en iemand een eerlijke kans geven .
juist wel , vanaf je geboorte tot vandaag ervaar je en beschouw je alles wat je ervaren hebt als het bewijs dat je nu leeft en alles wat je meegemaakt hebt echt is ,quote:Op dinsdag 15 januari 2008 16:18 schreef The_End het volgende:
[..]
En dat is nou juist geen bewijs.
Dit is echt kansloos.
Ik mag aannemen dat je je liet entertainen en dat je gezond verstand voor , tijdens en erna kon bijbenen dat het niet echt was en dat je niet traumatisch thuis zit omdat je nu nog steeds denkt dat hij een vrouw vermoorde door haar in tweeen te zagen .quote:Op dinsdag 15 januari 2008 16:20 schreef Prst_ het volgende:
Tja, ik heb een keer met mijn eigen ogen gezien hoe een man een meisje in een kist in tweeën zaagde....
Vergeet die babyfluisteraar niet.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:53 schreef pirlo444 het volgende:
jonge geef die gast geen aandacht net als die char ik snap niet dat mensen zo naief zijn ik kan er gewoon niet bij met mijn verstand :S ik krijg iets door met een letter a kom op man net of die geest galgje met je gaat lopen spelen het is dit of dat !!!!!!!! EN NIET EEN BEVESTIGING VRAGEN ......
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |