En dat die achterste wielen zo schuin staan, zou daar de tractie beter van worden?quote:Op maandag 12 november 2007 16:10 schreef Klonk het volgende:
[ afbeelding ]
En dit is het andere deel
Nee het was eerder "hallo meneer Bowie, uw chauffeur is afgevoerd naar het ziekenhuis met een stel gebroken ribben... En we hebben er een leuke plukwagen voor de afdeling onderhoud bij!"quote:Op maandag 12 november 2007 22:16 schreef dubidub het volgende:
Ben benieuwd naar dat telefoontje van die chauf naar z'n baas.
'Willem, met henk, hou je ff goed vast!'
'Ben wat verloren!'
'Hoeveel kuub?'
'In principe 20 kuub, het was namelijk een 20 kuuber, en is nu een 0-kuuber'
'O.'
Dan heb je wel lekker zitten slapen jaquote:Op dinsdag 13 november 2007 01:54 schreef worldpimber het volgende:
Hej mensen ... ik word een beetje moe van al die regelgeving en de risico's van boetes die dat met zich meebrengt in andere landen.Maar omdat ik nog geen zin heb om me ergens op een trukkersforum te registreren hou ik het maar op 1 vraag.
![]()
Ik wist zelf nooit iets van de maximaal 15 uur (of 16?) arbeidstijd op een dag regeling af, geen idee of ik er destijds gewoon overheen heb gelezen of niet ... maar ik kwam het ineens tegen en heb daar eigenlijk nooit op gelet.
Hoe werkt dit precies, gaat de klok lopen vanaf het moment dat je uit je rust komt totdat je er weer in gaat of tellen de "pauzes" niet mee? En word hier ook goed op gecontroleerd als je netjes je rijpauzes inlast?![]()
Gaarne de visie van een truckert.![]()
![]()
quote:Op dinsdag 13 november 2007 10:29 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Edit: ik vind het overigens vrij knap dat je ooit je chauffeursdiploma gehaald hebt zonder dit te weten
Probleem is gewoon dat je megahoge boeters riskeerd en ik nu nog steeds elke keer nieuwe dingen leer, maar ik vraag ook expres van alles aan vaste chauffeurs omdat ik weet dat je er met alleen boeken of de planning echt niet komtquote:Op dinsdag 13 november 2007 16:42 schreef RealZeus het volgende:
Maar het is natuurlijk wel zo dat er steeds weer wat verandert. En inderdaad wordt het er met al die regels niet leuker op. Helemaal niet in België.
- Niet roken in de vrachtwagen. ( nu rook ik niet, dus dat scheelt)
- Niet inhalen als er ook maar enige vorm van neerslag valt.(dat heb ik gisteren aan mijn laars gelapt toen ik achter een kermiswagen zat die 60 (!) op de snelweg reed)
En ik hoorde laatst van een Belgische chauffeur dat ze straks ook het eten en drinken achter het stuur willen verbieden.
Dus als je een slok water neemt en ze zien het ben je de lul.
Fijne jongens, die Belgen.
Ik moest destijds de toenmalige rijtijdenwet van voor naar achter, van links naar rechts, en van boven naar beneden opdreunen. Hij zei gewoon: nou, vertel maar, hoe zit de rijtijdenwet in elkaar, in 1 keer, zonder fouten. Maarja, die goeie ouwe tijd is ook al weer een jaar of 3 geledenquote:Op dinsdag 13 november 2007 16:51 schreef worldpimber het volgende:
Ik heb destijds niet echt geweldig geleerd, maar de meeste dingen spraken ook wel voor zich. Ook omdat je voor de rijtijden eigenlijk gewoon als basis die 4,5 uur en max zoveel keer per week etc. leert. Maar na je opmerking heb ik toch even gekeken in het boek en daar staat inderdaad:
"Een werknemer heeft een onafgebroken rusttijd van tenminste 11 uren in elke periode van 24 achtereenvolgende uren, gerekend vanaf het tijdstip dat de werknemer niet vrij is om over zijn eigen tijd te beschikken (cq vanaf het momnent dat je echt niet meer om je tacho heen kunt) "
Dat had je dus een boete van duizenden euries kunnen opleveren in landen als frankrijk, en belgie, en evengoed een flinke in duitsland en nederland.quote:Dit is er inderdaad op het moment dat ik int. nationaal ging rijden volledig langs me heen gegaan, nooit meer aan gedacht.Zodoende vaak genoeg dagen gemaakt van 20 à 24 uur, en ik maar denken dat ik alles op orde had
Mijn idee was dus zodra je 9 of 10 rijuren hebt gemaakt is je dag vol en moet je je rust pakken, dan kan het idd wel eens erg lang worden
![]()
Dat is dan opa met m'n nichtjes geweest, denk ik. Ik heb geen vrouwelijk gezelschap, laat staan kinderen. Gepensioneerd ben ik ook nog een jaar of 40 nietquote:Maar tnx voor de uitleg inderdaad. Tevens ff je fobo gecheckt omdat ik altijd gedacht had dat je een reeds gepensioneerde chauffeur was die nog af en toe reed, maar dat strookte niet met je piktrek opmerking![]()
![]()
Volgens mij omdat je ooit een pic had gepost van je (o)pa met jouw (?) kids.
Mooie kutplanners danquote:Op dinsdag 13 november 2007 17:00 schreef worldpimber het volgende:
[..]
Probleem is gewoon dat je megahoge boeters riskeerd en ik nu nog steeds elke keer nieuwe dingen leer, maar ik vraag ook expres van alles aan vaste chauffeurs omdat ik weet dat je er met alleen boeken of de planning echt niet komtEn daar kan ik me gewoon gigantisch aan ergeren.
Je bent er net achter hoe de rijtijdenwet werkt, ik vrees met grote vrezen dat er nog een hele hoop te leren valt voor jou. Voor mij overigens net zo goed hoor, en dat is ook helemaal geen schandequote:Maar nu op dit moment heb ik volgens mij wel alle haken en ogen die aan het transport vastzitten wel zo'n beetje door geloof ik en zit ik ook niet echt meer te stressen op zoek naar de juiste antwoorden![]()
Ook in italie zien ze het heus wel in dat jij niet achter een of andere idioot die met 60km/h over de snelweg tuft blijft hangen. In principe moet je je aan de regels houden, dat is hier ook zo, maar nood breekt soms wet. Makkelijk zat. Je moet gewoon die agent duidelijk kunnen maken dat er ook werkelijk sprake van nood was.quote:Zoals ik nu lees bij jou dat je maar ff toch hebt ingehaald waar dit niet mocht merk ik dat je dat in bepaalde landen toch wel moet laten. Gisteren kwam ik erachter dat je om dit soort minste en geringste overtredingen direct je rijbewijs kwijt bent in landen als Italië, toch wel handig om te weten.... overigens mij niet gebeurd, maar toch.
Bij ons zitten ze met z'n tweetjes op 60 auto's, en dat weten ze ook te fixen, dus ik kan me niet voorstellen dat de planners bij jullie zo waanzinnig slecht zijn dat ze niet kunnen bijhouden wie wanneer aan z'n uren zit. Lijkt me ook vrij onhandig als je dingen op tijd moet plannen...quote:Op dinsdag 13 november 2007 20:13 schreef worldpimber het volgende:
Ik heb me bang laten maken door dit topic![]()
![]()
En waar ik op het moment werk is het de bedoeling dat jij de planning op de hoogte stelt hoeveel uur je nog kunt rijden, hoeveel dagen nog tot je 24 uur rust etc. etc. Veel planners weten zelf ook niet alles en het is er te groots om continu persoonlijk contact te hebben.
Heb wel gemerkt dat dit een voordeel is als ik weereens niet wakker kan blijven, 2 x een uur of meer pitten onderweg, 5 uur te laat aankomen en je hoort er niks vanMaar ben nu idd bezig alles op een rijtje te zetten en de praktijk te leren, eerste waande ik me nogal untouchable.. nu zie ik dat dat alleen erg grote gevolgen heeft en ben al 1 keertje aan de kant gezet.
Meestal zorg ik er alleen voor dat de planning een disclaimer meestuurt dat het op hen verantwoording gebeurd.
![]()
Ik weet niet of iemand van hier bekend is met dat forum, maar die user "hwm.klaassen" aldaar post echt fucking onleesbaar en bizar slecht, moest ik even kwijt![]()
Alleen maar een volgende mogelijkheid om bekeuringen uit te kunnen schrijven. Hoezo belgie is zowat falliet? Welnee joh, ze doen het voor de lolquote:Op zondag 30 december 2007 17:17 schreef Scalle-- het volgende:
Aan alle vrachtwagenchauffeurs ff een verwittiging: vanaf 1-1-08 mag er in België niet meer ingehaald worden op 2x2-wegen met vrachtwagens van meer dan 3,5 ton
Fucking kutpolitici kan ik nergens meer gas geven![]()
Ik had het al gelezen. Maar in principe geldt er een uitzondering tussen 19.00u en 6.00u en op wegen waar dat aangegeven staat met een bord. Of was dat nachtinhalen ook alleen als er een bord stond?quote:Op zondag 30 december 2007 17:17 schreef Scalle-- het volgende:
Aan alle vrachtwagenchauffeurs ff een verwittiging: vanaf 1-1-08 mag er in België niet meer ingehaald worden op 2x2-wegen met vrachtwagens van meer dan 3,5 ton
Fucking kutpolitici kan ik nergens meer gas geven![]()
Enkel als er een bord staat volgens mij, anders zouden er geen borden nodig zijn, toch? Maja logica is hier in België meestal ver te zoekenquote:Op maandag 31 december 2007 00:15 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik had het al gelezen. Maar in principe geldt er een uitzondering tussen 19.00u en 6.00u en op wegen waar dat aangegeven staat met een bord. Of was dat nachtinhalen ook alleen als er een bord stond?
Ik wel.quote:Op maandag 31 december 2007 10:57 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
Enkel als er een bord staat volgens mij, anders zouden er geen borden nodig zijn, toch? Maja logica is hier in België meestal ver te zoeken
En tss 19 en 6 rij ik toch nooit met de vrachtwagen
Volgens mij rijden er meer trekker+oplegger dan motorwagen+wipkar combinaties, maar volgnes mij kom je als chauffeur zijnde tegenwoordig toch wel aan debak.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:12 schreef Koploperkopper het volgende:
Rotschop.
Ben bezig met het behalen van C en direct daar achteraan E. Ben alleen benieuwd wat tegenwoordig meer in trek is, trekker+oplegger of motorwagen+middenasser aanhanger? Het liefst wil ik (inter)nationaal gaan rijden met bederfelijke goederen (koelinstallatie), lijkt me dat veel mensen dat vervelend vinden en daar dus voldoende in te vinden is qua werk? Ook is het diefstal gehalte voor bederfelijke goederen zeker relatief laag tot praktisch niet bestaand?
Graag hoor ik meer ervaringen.
Edit: Oh ja, ik snap dat het een beetje truckerscultuur is, maar verschilt het nou ook per bedrijf, al die aangeklede vrachtwagens met voetbalvlaggen etc. door de wagen?
Wipkar ja, was even de naam kwijt.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:22 schreef dubidub het volgende:
[..]
Volgens mij rijden er meer trekker+oplegger dan motorwagen+wipkar combinaties, maar volgnes mij kom je als chauffeur zijnde tegenwoordig toch wel aan debak.
Zit genoeg groot spul in jou hoek. Wel precies de toeters, bellen en vlaggetjes hoek jaquote:Op dinsdag 9 september 2008 17:27 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Wipkar ja, was even de naam kwijt.![]()
Ja dat had ik al wel begrepen dat er volop werkgelegenheid is, bovendien betaal ik de opleiding zelf dus ik ben helemaal vrij in mijn eigen keuze waar ik terecht wil komen. Ken je toevallig een aantal bedrijven in Zuid-Holland die exclusief bederfelijke goederen (inter)nationaal vervoeren? Heb namelijk toch het idee dat de meeste bedrijfjes hier in het Westland 1-mans bedrijven zijn zonder website.
C. Vreugdenhilquote:Op dinsdag 9 september 2008 17:27 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Wipkar ja, was even de naam kwijt.![]()
Ja dat had ik al wel begrepen dat er volop werkgelegenheid is, bovendien betaal ik de opleiding zelf dus ik ben helemaal vrij in mijn eigen keuze waar ik terecht wil komen. Ken je toevallig een aantal bedrijven in Zuid-Holland die exclusief bederfelijke goederen (inter)nationaal vervoeren? Heb namelijk toch het idee dat de meeste bedrijfjes hier in het Westland 1-mans bedrijven zijn zonder website.
Voor jou dan een westlandtruckerbeginnerspakket:quote:Op dinsdag 9 september 2008 19:11 schreef Koploperkopper het volgende:
Heb even op Google gezocht naar de namen die je hebt genoemd, zitten wel wat interessante werkgevers tussen.
Met zo'n Scania naar Zweden zie ik wel zitten.
Je bent je ervan bewust dat er ook vee lbuitenlandse trucks hier rondrijden? Ooit trucks van de dijco met een bullbar gezien, of c. vreugdenhil?quote:Op dinsdag 9 september 2008 19:21 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Voor jou dan een westlandtruckerbeginnerspakket:
[ afbeelding ]
Wasrek, om koeien mee te vangen
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
24 lampen
[ afbeelding ]
hippe achterbumper met stiholt spatlap
[ afbeelding ]
lichtbak
[ afbeelding ]
luchthoorns
[ afbeelding ]
custompaintjob.
[ afbeelding ]
Heel veel paarden.
Veel veilige kilometers toegwenst!
En ik hou je dan wel gezelschap. Omdat 't kan.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:14 schreef Toempf het volgende:
Zomg dit topic leeft nog steeds![]()
Ik ga hopelijk in oktober mij CE halen en dan kan ik ook full-time aan de slag met de bloemetjes naar Engeland![]()
Ligt eraan, sommige transportbedrijven kopen zelfs nieuwe auto's als ze ook een nieuwe chauffeur aannemen. Maar ga er maar van uit dat je bij de meeste bedrijven een tijdje 'springt' oftewel jij rijdt op de auto's waarvan de vaste chauffeur vrij/ziek is. Na een tijdje (bij ieder bedrijf verschillend) zal je vanzelf een eigen auto krijgen (Internationaal transport ws. eerder dan nationaal).quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:53 schreef Koploperkopper het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met wagens, als je ergens aangenomen wordt, zit je dan meestal op dezelfde trekker? Wisselt het per keer? En ik heb wel eens iets gelezen over WiFi op truckstops, wordt hier nogsteeds aan gewerkt? Is het al bij velen verkrijgbaar?
Ah, ok.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:04 schreef Toempf het volgende:
[..]
Ligt eraan, sommige transportbedrijven kopen zelfs nieuwe auto's als ze ook een nieuwe chauffeur aannemen. Maar ga er maar van uit dat je bij de meeste bedrijven een tijdje 'springt' oftewel jij rijdt op de auto's waarvan de vaste chauffeur vrij/ziek is. Na een tijdje (bij ieder bedrijf verschillend) zal je vanzelf een eigen auto krijgen (Internationaal transport ws. eerder dan nationaal).
Weet je al een beetje welke sector je wilt gaan rijden? Groenten, bloemen, stukgoed, tanktransport, gevaarlijke stoffen, distributie? Internationaal of nationaal? De verschillen kunnen behoorlijk groot zijn, zeker qua loon en werktijden.
T was geen serieus bedoelde postquote:Op dinsdag 9 september 2008 20:45 schreef dubidub het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat er ook vee lbuitenlandse trucks hier rondrijden? Ooit trucks van de dijco met een bullbar gezien, of c. vreugdenhil?
Nee, dat klopt. Ligt ook heel erg aan het gebied waar je op dat moment bent. Zuid-Italie, Oost Duitsland en Sommige gebieden in Ierland staan er wel bekend om dat je niet op een afgelegen plek op steeg gaat slapen, want dat is vragen om problemen. Het gaat de criminelen vaak niet om de lading, maar ook om diesel, en waardevolle spullen in de cabine.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:15 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Ah, ok.Duidelijk, dank.
Hier in het Westland zal het voornamelijk groente/fruit en bloemen zijn, en dat is ook wat ik wil. Internationaal. Wil na internationaal te zijn geweest graag snel thuis zijn vermoed ik, dus wat dat betreft is het ideaal. Voordeel van bloemen/groente vervoeren is denk ik toch ook dat er niet snel gejat wordt? Voor dat soort dingen ben ik toch altijd wel huiverig. Heb zelf geen hands-on experience daarmee, maar wordt het nog vaak gedaan?
Slaapt wel lekker met gas als slaapmutsje op het slapen gaan met een koelinstallatie achter je oor.quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:23 schreef Toempf het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Ligt ook heel erg aan het gebied waar je op dat moment bent. Zuid-Italie, Oost Duitsland en Sommige gebieden in Ierland staan er wel bekend om dat je niet op een afgelegen plek op steeg gaat slapen, want dat is vragen om problemen. Het gaat de criminelen vaak niet om de lading, maar ook om diesel, en waardevolle spullen in de cabine.
Het gebeurd volgens mij nog regelmatig dat er gas in de cabine wordt gespoten (net niet dodelijk) zodat de chauffeur voorlopig niet meer wakker wordt. Dan kunnen ze al het geluid maken dat ze willen en gooien gewoon een ruit in of breken de deur open en jatten je spullen. Ook met Polen die zogenaamd 'een paar liter' diesel nodig hebben, moet je oppassen. Ze hebben van die speciale pompen waar ze in een keer 30 liter mee oppompen, en dan krijg jij 5 euro voor de moeite, maar meestal vragen ze het geeneens en sta je met een lege tank.
Ik wil je niet afschrikken wat die criminaliteit betreft, dat zijn slechts een aantal gebieden waar je het (kleine) risico loopt beroofd te worden. Zolang je maar in een beetje bewoond gebied gaat staan slapen of desnoods op een bewaakte parkeerplaats, is er weinig aan de hand verder
Volvoquote:Op woensdag 10 september 2008 00:21 schreef Koploperkopper het volgende:
[ afbeelding ]
Machtig mooi. Persoonlijk snap ik niet waarom mensen het veranderen, maar goed, dat is natuurlijk aan hen zelf.
Een nieuwe vrachtwagen is standaard al gewoon goed voorzien, vind ik. Tuurlijk kan er een extra geluidssysteem in enzo, maar dan zou ik eerder kiezen voor wat jij zegt, arbeidsvoorwaarden enzo.quote:Op woensdag 10 september 2008 13:41 schreef RealZeus het volgende:
[..]
En een dikke auto met toeters en bellen is leuk, maar persoonlijk zou ik toch meer gaan voor betaling en arbeidsvoorwaarden en of er een goede sfeer is bij het bedrijf.
Ah, kijk, dat wist ik niet. Dan wissel je elkaar gewoon af om de 4.5 uur of zo iets?quote:Op woensdag 10 september 2008 13:41 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Volvo
En Koploperkopper? Als je net je rijbewijs hebt en je gaat bloemen rijden denk ik wel dat je eerst dubbelbemand gaat rijden. Want dat gebeurt ook veel in de bloementransport. Ik heb het zelf ook een paar weken gedaan bij Breewel. En het is best aanpoten. Maar goed, je leert er wel veel van.
En een dikke auto met toeters en bellen is leuk, maar persoonlijk zou ik toch meer gaan voor betaling en arbeidsvoorwaarden en of er een goede sfeer is bij het bedrijf.
Ja, dat klopt.quote:Op woensdag 10 september 2008 14:38 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Ah, kijk, dat wist ik niet. Dan wissel je elkaar gewoon af om de 4.5 uur of zo iets?
quote:Op zaterdag 13 september 2008 21:52 schreef RealZeus het volgende:Bij het bedrijf waar ik werk is een snelheidsbekeuring binnen gekomen.
Voor een vrachtwagen.
Dat is niet zo bijzonder voor een transportbedrijf.
Wat wel bijzonder is is dat mijn collega geflitst zou zijn met een snelheid van 223 km/h.
Diverse collega's hebben al aangegeven dat zij die auto als vaste auto willen, de rest is begrensd op 86 km/h.
Geen idee, ik geloof niet dat de baas accoord ging met de bekeuring, maar hij is nu wel officieel de snelste chauffeur van ons bedrijf.quote:Op zaterdag 13 september 2008 23:10 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]Doet-ie goed, snelheidsbegrenzer eruit gesloopt en meegeroeit?
Gelukkig reed hij niet vol gas, het had erger kunnen zijn.quote:Op zaterdag 13 september 2008 21:52 schreef RealZeus het volgende:
Wat wel bijzonder is is dat mijn collega geflitst zou zijn met een snelheid van 223 km/h.
Dubbelbemand rijden, je bent toch geen Poolquote:Op woensdag 10 september 2008 13:41 schreef RealZeus het volgende:
Volvo
En Koploperkopper? Als je net je rijbewijs hebt en je gaat bloemen rijden denk ik wel dat je eerst dubbelbemand gaat rijden. Want dat gebeurt ook veel in de bloementransport. Ik heb het zelf ook een paar weken gedaan bij Breewel. En het is best aanpoten. Maar goed, je leert er wel veel van.
En een dikke auto met toeters en bellen is leuk, maar persoonlijk zou ik toch meer gaan voor betaling en arbeidsvoorwaarden en of er een goede sfeer is bij het bedrijf.
Nee, je kunt beter lijndiensten rijden.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:25 schreef Vurious het volgende:
Wat dat betreft kun je beter internationaal rijden. Dan halen ze je oplegger wel voor je leeg toch (gewild, niet ongewild)?
Deense karren zijn okay.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:21 schreef Klonk het volgende:
ik bedoelde meer op de ruimte die er is, of het gebrek daaraanen de tijd dat ik bloemen heb gereden hebben polen me nooit geholpen met lossen, dus kun je zelf in de weer met die klote deense karren
Mwah, valt toch wel mee? Ik heb pas één keer een deense kar op z'n kant getrokken, dat kwam doordat ik vol gas met m'n golfkar wegreed, terwijl er alleen planten op de bovenste twee lagen stonden, en die kar haaks op de rijrichting stond.quote:Op zondag 5 oktober 2008 16:36 schreef Ceausescu het volgende:
Ze zijn pas kut als er een of meerdere wieltjes haperen, zoals bij boodschappenwagentjes, dan ligt dat ding zo op z'n kant als je niet op let.
Daar kan ik inkomen. Kun je je indenken wat er gebeurt als je ze op een zanderige ondergrond met worteldoek moet rijden?quote:Op zondag 5 oktober 2008 16:54 schreef Ceausescu het volgende:
Op een vlakke ondergrond gaat het nog wel, maar over stoeptegels is het echt een ramp.
Dan mogen ze het zelf komen uitladen.quote:Op zondag 5 oktober 2008 17:01 schreef dubidub het volgende:
[..]
Daar kan ik inkomen. Kun je je indenken wat er gebeurt als je ze op een zanderige ondergrond met worteldoek moet rijden?
Tsja, een basiscursus natuurwetten mogen ze van mij wel krijgen.quote:Op zondag 5 oktober 2008 17:09 schreef Klonk het volgende:
en dan hebben we het nog niet eens over de mongolen die die karren zelf met bloemen beladen en dan denken dat je de zwaarste rustig helemaal bovenop neer kunt zetten en dat dan echt wel bljift staan met wat extra folie en wat opzethoekjes
quote:Op zondag 5 oktober 2008 17:09 schreef Klonk het volgende:
en dan hebben we het nog niet eens over de mongolen die die karren zelf met bloemen beladen en dan denken dat je de zwaarste rustig helemaal bovenop neer kunt zetten en dat dan echt wel bljift staan met wat extra folie en wat opzethoekjes
het was een mooie tijd, maar ik ben blij dat andere mensen dat nu doenquote:Op zondag 5 oktober 2008 19:01 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Om maar te zwijgen over de administratie die je met die dingen hebt.
Karren, platen, opzetstukken, echt alles moet je tellen.
Gewoon met z'n tweeën die kar d'ruit douwen. 14.gif.quote:Op zondag 5 oktober 2008 17:20 schreef Ceausescu het volgende:
[..]
Dan mogen ze het zelf komen uitladen.
Plastic matten meenemen.quote:Op zondag 5 oktober 2008 19:48 schreef dubidub het volgende:
[..]
Gewoon met z'n tweeën die kar d'ruit douwen. 14.gif.
Gezien m'n lokatie (Westland) zal ik dat wel worden.quote:Op zondag 5 oktober 2008 19:08 schreef Klonk het volgende:
[..]
het was een mooie tijd, maar ik ben blij dat andere mensen dat nu doen
het bloemenrijderswereldje is een wereld apart, hard werken, vaak stress, maar ook veel saamhorigheid, bloemenrijders groeten elkaar veel vaker, ook vaak mooi materiaal van eigenrijders.quote:Op zondag 5 oktober 2008 20:07 schreef Ceausescu het volgende:
[..]
Gezien m'n lokatie (Westland) zal ik dat wel worden.Al kijk ik ook wel in de bouw naar tippers.
Rijd je al? Of ben je in opleiding? En wat bedoel je met tippers? Kiepauto's? Daar lijkt mij nou niet zoveel aanquote:Op zondag 5 oktober 2008 20:07 schreef Ceausescu het volgende:
[..]
Gezien m'n lokatie (Westland) zal ik dat wel worden.Al kijk ik ook wel in de bouw naar tippers.
Dat laatste! Ik was anderhalve week terug getuige van een ultrageheime fotoshoot voor de truckstarquote:Op zondag 5 oktober 2008 20:33 schreef Klonk het volgende:
[..]
het bloemenrijderswereldje is een wereld apart, hard werken, vaak stress, maar ook veel saamhorigheid, bloemenrijders groeten elkaar veel vaker, ook vaak mooi materiaal van eigenrijders.
Nogal logisch, ik kan me ook niet voorstellen dat iemand opeens, zomaar een ingeving krijgt van "Kom, laten we vandaag maar 'es een fotoshoot gaan doen." Tuurlijk wordt 't geplanned, maar één van de fotograven zei dat ze 't bewust niet bekend hadden gemaakt ofzo.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:23 schreef Alexxxxx het volgende:
de keren dat ik ze mee heb gemaakt waren ze al lang en breed geplanned
Njah 't was een soort clubje truckers, met iets van 25 vrachtwagens, dus dan is het wel lastiger om 'm stil tehouden. Was overigens voor 't decembernummer.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mja, maar ze maken het nooit bekend toch? En dat hoeft ook niet, wie meer dan de planner en chauffeur van de truck waar het om gaat hoeft er van te weten?
Er is in elk geval één XF minder op de Nederlandse wegen. Er is vannacht een veewagen op de A28 bij de Lichtmis door de vangrail gereden en op de peiler van een viadcut geknald. De chauffeur is in het ziekenhuis gerepareerd maar dat gaat met die XF niet meer lukken.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 20:08 schreef dubidub het volgende:
Zo'n geile xf105 van van vliet?
Only in Belgium, zulen we maar zeggen.quote:Op zondag 30 december 2007 21:26 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Alleen maar een volgende mogelijkheid om bekeuringen uit te kunnen schrijven. Hoezo belgie is zowat falliet? Welnee joh, ze doen het voor de lol
Nog even en ze gaan je verbieden om in je spiegels te kijken, immers dan kijk je niet vóór je en da's natuurlijk wel gevaarlijk
Ik zou zelfs serieus naar dat ding moeten zoeken op onze nieuwere opleggers. Geen idee aan welke kant en voor of achter de assenquote:Op woensdag 5 november 2008 20:09 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Only in Belgium, zulen we maar zeggen.
Niet zo lang geleden ben ik op de E17 ook de lul geweest. Even stoppen voor je rust. Zie ik verderop een hoop blauw staan. En ja hoor, toen ik weer begon te rijden werd ik aan de kant gedirigeerd.
Technische controle. Dat wil dus zeggen, een totale APK op een parkeerterrein. Papieren, schijven, rijbewijs en de auto werd nagekeken. Alles klopte, op 1 ding na.
600 Euro wegens een defecte handrem (zwengel aan kabels naar de hefbomen op 1 as) op de oplegger. Wat verplicht is zit erop. alleen niemand die zoiets gebruikt, het ding remde dus niet.
Oja, die handrem moest ook ter plekke worden gemaakt, anders mocht ik (nouja, de oplegger dan) niet verder rijden.
Wat me opviel was dat alles (bussen en vrachtauto's) dat geen Belgisch kenteken had aan de kant werd gezet. Ik vermoedde al dat het was om het tekort van de staatskas een beetje aan te vullen, maar nu weet ik het zeker...
Heb het even nagevraagd, inderdaad 2009 pas.quote:Op dinsdag 4 november 2008 17:30 schreef vannelle het volgende:
Is dat niet 2009?
Jammer, is het 2 dec wel gelukt?quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:58 schreef Toempf het volgende:
Helaasch gezakt vorige weekBochtje te krap genomen, examinator moest ingrijpen, mijn eigen stomme schuld, ik zat niet op te letten. 2 december maar weer proberen
Jaahaa, gelukkig geslaagd, ik stond weer stijf van de zenuwen maar het rijden ging goed.Alleen de bijzondere verrichting (aandocken) was een ramp. Ik moest de auto een meter voor dock 2 zetten, maar ik kwam ergens bij dock 4 terecht. Aangezien je voor bijzondere verrichtingen ook gewoon kunt zakken schoot ik alweer in de stress. Maar eenmaal bij de rijschool aangekomen kreeg ik te horen dat ik was geslaagdquote:Op dinsdag 9 december 2008 20:23 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Heb het even nagevraagd, inderdaad 2009 pas.
[..]
Jammer, is het 2 dec wel gelukt?
quote:Op dinsdag 9 december 2008 20:34 schreef Toempf het volgende:
[..]
Jaahaa, gelukkig geslaagd, ik stond weer stijf van de zenuwen maar het rijden ging goed.Alleen de bijzondere verrichting (aandocken) was een ramp. Ik moest de auto een meter voor dock 2 zetten, maar ik kwam ergens bij dock 4 terecht. Aangezien je voor bijzondere verrichtingen ook gewoon kunt zakken schoot ik alweer in de stress. Maar eenmaal bij de rijschool aangekomen kreeg ik te horen dat ik was geslaagd![]()
Vandaag mijn rijbewijs opgehaald, dus ik kan gaan knallen. Vanmiddag vroeg mijn baas of ik misschien morgen niet een ritje naar Londen kon doenIk heb toch maar even vriendelijk bedankt. Ik kan niet niet eens rechts met een trekker+oplegger rijden, laat staan links, bovendien heb ik geen idee hoe het werkt bij de tunnel enz. Ik ga eerst wel een paar keer met een chauffeur mee, dat lijkt me verstandiger.
Nee, in principe hebben we helemaal geen werk in Nederland, behalve 2-3 ritjes per dag naar de veiling in Aalsmeer om daar bloemen op te halen. Zo nu en dan hebben we nog wel eens een terugvracht uit Engeland vandaan maar dat is ook niet echt bijster veel.quote:Op dinsdag 9 december 2008 20:58 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]Gefeliciteerd
Lijkt me inderdaad ook niet erg prettig om meteen naar Engeland te moeten met een combinatie.Maar je begint nu dan met adresjes in Nederland?
Óf je moet minder aan jezelf twijfelen (lees: grow some dick!) óf je had nooit dat rijbewijs mogen krijgen.quote:Op dinsdag 9 december 2008 20:34 schreef Toempf het volgende:
Ik kan niet niet eens rechts met een trekker+oplegger rijden
Gewoon alles in spiegelbeeld, wel oppassen met rechtsaf slaan.quote:laat staan links
Neem een DKV pas mee, en die lui vertellen jou heus wel wat hoe waar en wanneer. Ze willen je namelijk zo snel mogelijk op de trein en vooral uit de weg hebben.quote:bovendien heb ik geen idee hoe het werkt bij de tunnel enz. Ik ga eerst wel een paar keer met een chauffeur mee, dat lijkt me verstandiger.
Ah, inmiddels al een ritje gedaan?quote:Op dinsdag 9 december 2008 21:42 schreef Toempf het volgende:
[..]
Nee, in principe hebben we helemaal geen werk in Nederland, behalve 2-3 ritjes per dag naar de veiling in Aalsmeer om daar bloemen op te halen. Zo nu en dan hebben we nog wel eens een terugvracht uit Engeland vandaan maar dat is ook niet echt bijster veel.
Als je er financieel de mogelijkheid toe hebt kan ik het je van harte aanraden om het meteen te doen. Slordige gewoonten en te veel ervaring werken niet altijd mee met een examen. Zolang je die nog niet hebt, en je nog gewend bent aan het theatrale kijken en schattige 'netjes alle versnellingen' schakelen, is het aanzienlijk makkelijker om het te halen. Bovendien: iets áfleren is veel moeilijker dan iets áánleren. Met het oog op gewoontes dusquote:Op donderdag 18 december 2008 15:15 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Ah, inmiddels al een ritje gedaan?
Ik ben gisteren geslaagd voor C overigens, moet ik wel tot 29 december wachten voor ik het rijbewijs heb. Bedankt gemeente.
Ik twijfel of ik direct CE zal gaan doen, in principe heb ik het niet nodig, maar het is wel makkelijk met het kijkgedrag nu dat er nog vers in zit om het meteen te doen.
Kut zeg, 1 op 2quote:Op dinsdag 9 december 2008 21:28 schreef glasbak het volgende:
Krijg nou wat.. Ik heb geloof ik zowat een jaar niet gepost in zoenen topic
Oh, Oud : [ afbeelding ]
Nieuw : [ afbeelding ]
1 weekje oud nu
Zaterdagmorgen 10 uur :
[ afbeelding ]
Mja, daar zat ik inderdaad ook mee, nu overdrijf ik het kijkgedrag gewoon nog zoals het CBR dat wil. Maar ja, ik zie wel.quote:Op donderdag 18 december 2008 20:48 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Als je er financieel de mogelijkheid toe hebt kan ik het je van harte aanraden om het meteen te doen. Slordige gewoonten en te veel ervaring werken niet altijd mee met een examen. Zolang je die nog niet hebt, en je nog gewend bent aan het theatrale kijken en schattige 'netjes alle versnellingen' schakelen, is het aanzienlijk makkelijker om het te halen. Bovendien: iets áfleren is veel moeilijker dan iets áánleren. Met het oog op gewoontes dus
Ik doe gemiddeld 37 liter per 100 kilometer.. Grotendeels alleen in en om amsterdam. Dus op zich valt het allemaal wel mee. Ik weet niet precies wat ze met die auto uitgespookt hebben, maar dat ik hem kreeg stond er bijna 400 kilometer op en het verbruik op 80 liter per 100 km. dat is nu dus flink hard aan het dalen.quote:Op donderdag 18 december 2008 20:50 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Kut zeg, 1 op 2Als wij 1 op 3,3 (30l / 100km) rijden begint de baas al te zeuren
Nouja, wij hebben geen PTO, dus helemaal eerlijk is de vergelijking natuurlijk niet
Ik maak dagelijks wheeliesquote:Op donderdag 18 december 2008 21:05 schreef blup het volgende:
LZV wheelie maken.. Vast al ooit gezien..
En dan zeggen ze dat mij auto onzuinig isquote:Op zaterdag 20 december 2008 05:22 schreef glasbak het volgende:
[..]
Ik doe gemiddeld 37 liter per 100 kilometer.. Grotendeels alleen in en om amsterdam. Dus op zich valt het allemaal wel mee. Ik weet niet precies wat ze met die auto uitgespookt hebben, maar dat ik hem kreeg stond er bijna 400 kilometer op en het verbruik op 80 liter per 100 km. dat is nu dus flink hard aan het dalen.
Als ik de computer moet geloven dan verbruikt hij zonder container bij 80 op de cc 20 liter per 100 km. En das nie gek voor 410 pk'tjes..
Sja en als ie 80km/h bultaf de schipholtunnel in dendert verbruikt ie 0 op 100km, dus hoeveel is zo'n momentopname waard?quote:Op zaterdag 20 december 2008 08:28 schreef vipergts het volgende:
[..]
En dan zeggen ze dat mij auto onzuinig isMaar met zo'n nieuwe auto zal het verbruik misschien nog wel verder dalen.
quote:Op donderdag 25 december 2008 23:02 schreef Bartholomeus het volgende:
Dus. Spanje it is
Maandag morgen om 6 uur lossen in Guadalajara, en daarna op de terugweg een vrachtje laden in Burgos. diezelfde middag. En dan in standje brandweer terug naar huisEen sjieke Daf mee, sjieke trailer d'r achter, en knallen met die hap
Foto's volgen!
Nou, voor 300% wil ik ook wel hoorquote:Op donderdag 25 december 2008 23:41 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Veel plezier ondanks dat het op 2e kerstdag is.
Tweede kerstdag telt als zondag, dus 200%. Morgen is zaterdag, dus 150%. Daarna een reguliere zondag, 200%. Daarna 2 dagen normaal tarief, en oudjaarsdag is zover ik weet 150%. Netto krijg ik dus de hele rit 150% betaaltquote:Op vrijdag 26 december 2008 00:20 schreef glasbak het volgende:
[..]
Nou, voor 300% wil ik ook wel hoor
quote:Op zaterdag 27 december 2008 22:26 schreef Koploperkopper het volgende:
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom bij de XF105 (en misschien ook anderen), je het gepuf van het luchtsysteem hoort als je de koppeling intrapt? Kon er zelf eigenlijk geen goeie verklaring voor bedenken.
Edit: Reeds uitgevonden, sommige vrachtwagens hebben naast een hydraulisch bediende koppeling ook een pneumatisch bekrachtigd koppelingspedaal als extra.
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Da's beveiligd.quote:[..]
Gauw naar de kant voordat hij zelf gaat remmen, koppeling in. En dat ging heel zwaar. Hoog/laag en splitteren wilde ook niet meer. De monteur kon het gelukkig maken zonder dat de cabine gekanteld moest worden. Even een nieuw slangetje en ik had weer 10 bar.
Je kan toch niet meerdere pasjes per persoon hebben? En hoe had je baas dat in gedachte als je aan het laden en lossen bent? Als je rijd schrijft ie rijden, of je wil of niet. En het magneetje, tsja, de politie kent dat inmiddels ook al. Overigens is dat zoals je waarschijnlijk wel weet fraude, en dat zijn dure jongens...quote:Maar goed, ik ga met het beroepsgoederenvervoer stoppen als alles door gaat.
Mijn werkgever wil dat wij laden en lossen als rust gaan schrijven en ook nog dat wij op twee digipasjes gaan rijden omdat er een rit is die niet binnen de rij-uren kan. (van 14.15u tot 6.00u en dan de volgende dag van 15.00u tot 1.00u, dat komt voor mij neer op 5 uur slaap) en ik vind veel grappig, maar als werkgevers daar mee beginnen wil ik er niet voor rijden.
Nee, dan moeten wij het pasje van een planner mee.quote:Op zondag 28 december 2008 15:11 schreef KosterT het volgende:
[..]
[..]
Je kan toch niet meerdere pasjes per persoon hebben? En hoe had je baas dat in gedachte als je aan het laden en lossen bent? Als je rijd schrijft ie rijden, of je wil of niet. En het magneetje, tsja, de politie kent dat inmiddels ook al. Overigens is dat zoals je waarschijnlijk wel weet fraude, en dat zijn dure jongens...
Hoe dan? Voor zover ik heb begrepen gaan de cilinders op de trekas gewoon in standje remmen bij onvoldoende luchtdruk (volgens theorie techniek). Of gaat het anders als de auto rijdt?quote:Op zondag 28 december 2008 15:11 schreef KosterT het volgende:
[..]
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Da's beveiligd.
Ah, dat is niet zo prettig. Was de breuk bij de luchtdroger?quote:Op zondag 28 december 2008 14:28 schreef RealZeus het volgende:
[..]
En uit ervaring kan ik je melden dat het verdomde zwaar koppelt als je daar geen lucht op hebt. Bij mij was laatst de slang geknapt naar de koppeling toe.
Rijd je 86, hoor je ineens een hoop gesis, kijk je naar je luchtmeter, 9,8,7![]()
![]()
Gauw naar de kant voordat hij zelf gaat remmen, koppeling in. En dat ging heel zwaar. Hoog/laag en splitteren wilde ook niet meer. De monteur kon het gelukkig maken zonder dat de cabine gekanteld moest worden. Even een nieuw slangetje en ik had weer 10 bar.
Dat is het mindere eraan, heb er al genoeg verhalen over gehoord. Ook overbeladen rijden etc. Gelukkig is het banenaanbod in de vervoersector groot genoeg omquote:Maar goed, ik ga met het beroepsgoederenvervoer stoppen als alles door gaat.
Mijn werkgever wil dat wij laden en lossen als rust gaan schrijven en ook nog dat wij op twee digipasjes gaan rijden omdat er een rit is die niet binnen de rij-uren kan. (van 14.15u tot 6.00u en dan de volgende dag van 15.00u tot 1.00u, dat komt voor mij neer op 5 uur slaap) en ik vind veel grappig, maar als werkgevers daar mee beginnen wil ik er niet voor rijden.
jij rijdt met 2 tank met beide een aparte meter rond?? of watis dat adblue?quote:Op dinsdag 9 december 2008 21:28 schreef glasbak het volgende:
Krijg nou wat.. Ik heb geloof ik zowat een jaar niet gepost in zoenen topic
Oh, Oud : [ afbeelding ]
Nieuw : [ afbeelding ]
1 weekje oud nu
Zaterdagmorgen 10 uur :
[ afbeelding ]
AdBlue ruimt de uitlaatgassen weer een beetje op zodat Halsema blij blijft, en je vrachtwagen Euro 4, dan wel 5 is.quote:Op zondag 28 december 2008 15:58 schreef gateway het volgende:
[..]
jij rijdt met 2 tank met beide een aparte meter rond?? of watis dat adblue?
Kringscheiding. Alleen de parkeerrem gaat op de rem bij onvoldoende lucht, de bedrijfsremmen niet. Dus alleen als je in de kring van de parkeerrem een groot lek hebt, heb je een probleem.quote:Op zondag 28 december 2008 15:40 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Hoe dan? Voor zover ik heb begrepen gaan de cilinders op de trekas gewoon in standje remmen bij onvoldoende luchtdruk (volgens theorie techniek). Of gaat het anders als de auto rijdt?
aha en dat tank je apart van de diesel? Dacht dat dat gemengd was door de diesel?quote:Op zondag 28 december 2008 16:02 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
AdBlue ruimt de uitlaatgassen weer een beetje op zodat Halsema blij blijft, en je vrachtwagen Euro 4, dan wel 5 is.
Wordt apart getankt, en het verbruik is helaas niet evenredig.quote:Op zondag 28 december 2008 17:01 schreef gateway het volgende:
[..]
aha en dat tank je apart van de diesel? Dacht dat dat gemengd was door de diesel?
Adblue wordt in het uitlaatsysteem ingespoten, Dat spul komt helemaal niet in de motor terecht.quote:Op zondag 28 december 2008 17:01 schreef gateway het volgende:
[..]
aha en dat tank je apart van de diesel? Dacht dat dat gemengd was door de diesel?
a okquote:Op zondag 28 december 2008 17:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Adblue wordt in het uitlaatsysteem ingespoten, Dat spul komt helemaal niet in de motor terecht.
Nee, zonder AdBlue is het weer Euro 0, maar tegenwoordig kom je zonder AdBlue ook niet zo ver meer omdat het motormanagement het vermogen dan behoorlijk terug schroeft.quote:Op zondag 28 december 2008 18:21 schreef benzje het volgende:
Vraagje Adblue.
Kan een vracht wagen die Euro 5 en adblue heeft om dat te realiseren ook zonder adblue rijden?
Ja, maar je hoeft niet vaak AdBlue te tanken als diesel, dus het valt mee.quote:Op zondag 28 december 2008 18:25 schreef benzje het volgende:
Dus je bent verplicht in dat geval op tyd adblue te tanken .Mm dus weer extra accijnzen.
Precies.. Ik heb nu 3 keer m'n diesel aan moeten vullen (eerste keer 300 liter, daarna 2 keer 660) en de adblue tank zit net onder de helft.. En de prijzen van adblue zijn nou ook niet om te schrikken. Dan daarbij is het geen brandstof dus zal er niet schandalig veel accijns op zitten.quote:Op zondag 28 december 2008 18:28 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ja, maar je hoeft niet vaak AdBlue te tanken als diesel, dus het valt mee.
quote:Hoeveel kost AdBlue?
De prijs van AdBlue hangt of van waar en hoe u het aanschaft. In tegenstelling tot diesel wordt er op AdBlue geen belasting geheven (hoewel BTW wel van toepassing is). De prijs van AdBlue bedraagt normaal gesproken ongeveer de helft van de prijs van diesel. In de meeste gevallen wordt de prijs van AdBlue gecompenseerd door besparingen op het dieselverbruik.
Hoeveel AdBlue heb ik nodig?
Het gemiddelde AdBlue-verbruik zal rond de 5% van het dieselverbruik liggen. Tijdens transport op de snelweg verbruikt u dus ongeveer 1,5 liter per 100 km
TIP: Hou dat zo.quote:Op maandag 29 december 2008 23:07 schreef benzje het volgende:
Ik ben niet werkzaam in transport . Maar heb het idee dat elke euro telt in die branche dus ook extra s zoals AdBlue
Wordt gewoon doorberekend. Ook geen concurrentieproblemen aangezien elke transporteur er last van heeft.quote:Op maandag 29 december 2008 23:07 schreef benzje het volgende:
Ik ben niet werkzaam in transport . Maar heb het idee dat elke euro telt in die branche dus ook extra s zoals AdBlue
Was dat maar waar, maar is haast niet door te belasten. niet alle euro 5 auto's gebruiken ad blue, maar maken gebruik van EGR ipv SCR (adblue) en dan heb je natuurlijk nog de euro 2/3/4/ auto's die ook geen ad blue nodig hebben.quote:Op dinsdag 30 december 2008 03:22 schreef KosterT het volgende:
[..]
Wordt gewoon doorberekend. Ook geen concurrentieproblemen aangezien elke transporteur er last van heeft.
Ja, da's wel zo. Maar euro 2/3/4 is wel weer meer belasting.quote:Op woensdag 31 december 2008 09:30 schreef veni2 het volgende:
[..]
Was dat maar waar, maar is haast niet door te belasten. niet alle euro 5 auto's gebruiken ad blue, maar maken gebruik van EGR ipv SCR (adblue) en dan heb je natuurlijk nog de euro 2/3/4/ auto's die ook geen ad blue nodig hebben.
Het hele systeem is waardeloos, in steden worden vuilnis wagens en bussen met SCR systeem gekocht omdat dit milieu vriendelijk zou zijn, maar de uitlaattemperatuur komt niet boven de 100 graden en dus word er geen ad blue ingespoten, resultaat euro 2 uitstoot!
Daar ben ik al lang mee bezig. En ik ben lid van de vakbond en die weten er van, dus één telefoontje en een mailtje en zij gaan zich er mee bemoeien.quote:Op donderdag 1 januari 2009 16:52 schreef Bartholomeus het volgende:
Trouwens RealZeus: gauw op zoek gaan naar een andere baas. Laad/losuren vallen onder diensttijd, en die heeft ie dus gewoon te betalen. Moedwillig dusdanig plannen dat je dagelijkse rust niet gehaald wordt is ook gewoon strafbaar. Kortom: zoek een baas, en vertel die slavendrijver dat ie dood kan vallen. Dat ie maar lekker zelf gaat zegBij welk bedrijf werk je eigenlijk?
Ik kan er niks aan doen maar die AS-Tronic van Dafquote:Op donderdag 1 januari 2009 17:36 schreef Bartholomeus het volgende:
Nou, de foto's dan maar?
De auto:
[ afbeelding ]
Niks te doen op de franse tolweg:
[ afbeelding ]
Pauze ergens langs de N10 tussen Poitiers en Bordeaux:
[ afbeelding ]
Moeilijk te zien: veranderende begroeiing voorbij Bordeaux:
[ afbeelding ]
Tweede nachtrust t.h.v. Tolosa, midden in de Pyreneeën:
[ afbeelding ]
Uitzicht vanaf de parking:
[ afbeelding ]
Hoezo klimmen?
[ afbeelding ]
De auto krijgt het er warm van:
[ afbeelding ]
Beroerd weer op de zondagmorgen:
[ afbeelding ]
Uitzicht:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoezo afdalen?
[ afbeelding ]
Rear mirror view:
[ afbeelding ]
Donker en boosaardig kijkende bergen in de verte...
[ afbeelding ]
En voor je het weet rijd je er midden in, en gaat het 6-7% omhoog. Ki-lo-me-ters lang
[ afbeelding ]
Aangekomen in Guadalajara:
[ afbeelding ]
Even 682 liter tanken (en die pompwacht maar dom uit z'n harses koekeloeren):
[ afbeelding ]
Uitzicht op de terugweg richting Burgos:
[ afbeelding ]
De statistieken na aankomst (met 4 forse remmingen voor rekening van het was-tuig):
[ afbeelding ]
Gaaf ritje, mooie foto's.quote:Op donderdag 1 januari 2009 17:36 schreef Bartholomeus het volgende:
Nou, de foto's dan maar?
De auto:
[ afbeelding ]
Niks te doen op de franse tolweg:
[ afbeelding ]
Pauze ergens langs de N10 tussen Poitiers en Bordeaux:
[ afbeelding ]
Moeilijk te zien: veranderende begroeiing voorbij Bordeaux:
[ afbeelding ]
Tweede nachtrust t.h.v. Tolosa, midden in de Pyreneeën:
[ afbeelding ]
Uitzicht vanaf de parking:
[ afbeelding ]
Hoezo klimmen?
[ afbeelding ]
De auto krijgt het er warm van:
[ afbeelding ]
Beroerd weer op de zondagmorgen:
[ afbeelding ]
Uitzicht:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoezo afdalen?
[ afbeelding ]
Rear mirror view:
[ afbeelding ]
Donker en boosaardig kijkende bergen in de verte...
[ afbeelding ]
En voor je het weet rijd je er midden in, en gaat het 6-7% omhoog. Ki-lo-me-ters lang
[ afbeelding ]
Aangekomen in Guadalajara:
[ afbeelding ]
Even 682 liter tanken (en die pompwacht maar dom uit z'n harses koekeloeren):
[ afbeelding ]
Uitzicht op de terugweg richting Burgos:
[ afbeelding ]
De statistieken na aankomst (met 4 forse remmingen voor rekening van het was-tuig):
[ afbeelding ]
As-tronic is inderdaadquote:Op donderdag 1 januari 2009 17:48 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik kan er niks aan doen maar die AS-Tronic van Daf
Maar je hebt goed gebruik gemaakt van je gewicht: 370 km uitrollen![]()
De Volvo's hebben daar de A-stand voor op de motorrem, ik probeer ook altijd zo lang mogelijk te rollen.
Ja, heel erg leuk op de grote baan maar niet in het werk wat ik er mee doequote:Op donderdag 1 januari 2009 21:12 schreef Bartholomeus het volgende:
Het ligt er aan wat voor werk je doet, voor ons is die automaat ideaal. Sure, die van Volvo is beter, maar toch is die van de Daf helemaal zo gek nog niet. Je moet er wel een beetje mee leren rijden, en je moet er nou eenmaal anders mee omgaan dan met een handbak, maar ik vind het heerlijk rijden evengoedGrootste punt is dat je met een handbak gewend bent om de plank gewoon onderin te gooien. Als je dat met die automaat doet, jaagt ie 'm onwijs in de toeren. Als je hem niet helemáál onderin trapt, maar net er boven, dan sleurt ie even hard, maar schakelt ie een stuk eerder. Ook bij het wegrijden: gewoon voorzichtig gas geven, dan rijd je hartstikke soepel weg, kwestie van gewenning
Wij doen er hoofdzakelijk distributiewerk mee, overal in de stad en de krappe weggetjesquote:Op donderdag 1 januari 2009 21:30 schreef glasbak het volgende:
[..]
Ja, heel erg leuk op de grote baan maar niet in het werk wat ik er mee doe![]()
Trouwens, dat in de toeren gooien.. ik vind dat voor zo'n geavanceerde automaat dat geval zelf wel kan bepalen of hij doortrekt boven de 1500 toeren of niet. Wil je echt zelf een keer doortrekken zou je het pedaal door de 2e stand heen moeten trappen (wat nu de kickdown is..)
Ik zit ook in de stad (Amsterdam) te klooien met die auto. Grachten over,links en rechts minder dan 5 cm ruimte over, 3 keer steken om de bocht door te komen en dat soort grappen. Ik ga liever met een handbak op een paaltje af dan met een automaat. De astronic wil nog wel eens doorschieten. Collega's van mij hebben daar al een paar keer een bumper mee verspeelt.quote:Op donderdag 1 januari 2009 21:53 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Wij doen er hoofdzakelijk distributiewerk mee, overal in de stad en de krappe weggetjesDit soort dikke ritten is eerder uitzondering dan regel hoor
Met containers en kippers is een automaat niks waard, omdat je dan gas moet kunnen geven om de PTO de sporen te geven, en tegelijk iets vooruit of achteruit moet kunnen rijden. En dat gaat niet met een automaat.
En over dat doortrekken: zo'n ding bepaalt z'n schakelpatroon aan de hand van de hoeveelheid weerstand die hij ervaart, en dat bepaalt ie iedere keer starten opnieuw. Als je de eerste keer wegrijdt doet ie dat altijd in de 2e gang, en dan schakelt ie verder. Die tweede versnelling is alleen wel heel kort natuurlijk, en in die tijd kan dat ding dus niet bepalen wat te doen. Als je dan dus vol gas geeft, dan gaat dat ding ook full pull natuurlijk, daar geef je 'm immers ook opdracht toe, jij pleurt die plank toch ook helemaal onderin
Ik rijd nacht lijndiensten en als ik zelf niet in grijp trekt het kadaver leeg gewoon naar 2000 toeren, ik zet hem heel vaak op manueel. Schakelen in de bocht of als je vol een put uit moet.quote:Op donderdag 1 januari 2009 21:12 schreef Bartholomeus het volgende:
Het ligt er aan wat voor werk je doet, voor ons is die automaat ideaal. Sure, die van Volvo is beter, maar toch is die van de Daf helemaal zo gek nog niet. Je moet er wel een beetje mee leren rijden, en je moet er nou eenmaal anders mee omgaan dan met een handbak, maar ik vind het heerlijk rijden evengoedGrootste punt is dat je met een handbak gewend bent om de plank gewoon onderin te gooien. Als je dat met die automaat doet, jaagt ie 'm onwijs in de toeren. Als je hem niet helemáál onderin trapt, maar net er boven, dan sleurt ie even hard, maar schakelt ie een stuk eerder. Ook bij het wegrijden: gewoon voorzichtig gas geven, dan rijd je hartstikke soepel weg, kwestie van gewenning
In echt krappe situaties heb je inderdaad ook meer aan een koppeling, zoals ik al zei, het ligt echt aan het werk dat je er mee doetquote:Op donderdag 1 januari 2009 22:31 schreef glasbak het volgende:
[..]
Ik zit ook in de stad (Amsterdam) te klooien met die auto. Grachten over,links en rechts minder dan 5 cm ruimte over, 3 keer steken om de bocht door te komen en dat soort grappen. Ik ga liever met een handbak op een paaltje af dan met een automaat. De astronic wil nog wel eens doorschieten. Collega's van mij hebben daar al een paar keer een bumper mee verspeelt.
Ja, met m'n handbak pleur ik die plank ook helemaal onderin, maar ik stop met gasgeven zodra ik in de buurt van de 1500 toeren komt. Dat zou zo'n bak, hoe kort die versnelling dan ook mag zijn, ook door moeten hebben. Maar ja, zoals met die hele As-tronic bak, hij is nogal traag van begrip
Het punt met het gaspedaal van de automaat is, dat je dus niet de plank onderin hoeft te gooien, om vol gas te geven. Als je het pedaal net iets laat zweven, geeft hij ook 100% gas, alleen schakelt hij dan eerder. Bij een handbak bepaal je zelf het schakelmoment, bij een automaat wordt dat berekend aan de hand van hoe diep jij de plank intrapt. Het blijft wel een computer, en die werkt met wat jij hem vertelt. Dat ding heeft nou eenmaal geen ogen en kan dus ook niet vooruit kijkenquote:Aan de andere kant heeft hij het ook vaak dat als je bijvoorbeeld met een klein beetje of helemaal geen gas op een kruising aan komt rijden, hij eerst gaat schakelen op het moment dat je weer gas bij gaat geven. Ook vreselijk irritant.
Ben je aan het optrekken en je denkt bij jezelf, "Ho jij, niet zo hoog in de toeren!" en je laat je gas een klein beetje los, dan schakelt hij nou juist weer niet met het gevolg dat je toch weer gas bij moet geven
Ook hiervoor geldt: het blijft een computer, geen mens met ogen en oren. Als hij bij het wegrijden inderdaad zo ver doortrekt, moet je dus gewoon minder enthousiast gas geven bij het wegrijden. De put uit rijden is een lastig punt, zeker als je niet zo zwaar geladen bent en een steile put uit moet. Daar kan het ding inderdaad slecht mee omgaan. Evengoed is dat iets waar in mijn ervaring alle automaten last van hebben. Onze volvo met i-shift gaat dan ook schakelen, bijvoorbeeld. Het schakelen in de bocht kan je zoals ik al zei opvangen door iets eerder een klein beetje het gas in te trappen, genoeg om de bak te laten schakelen maar te weinig om daadwerkelijk te gaan trekken.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 00:07 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik rijd nacht lijndiensten en als ik zelf niet in grijp trekt het kadaver leeg gewoon naar 2000 toeren, ik zet hem heel vaak op manueel. Schakelen in de bocht of als je vol een put uit moet.Sta je weer stil.
Zelfs de oude Telligent-bakken van Mercedes schakelen beter.
Ik heb ooit eens een rondje gereden in een gehuurde CF75 motorwagen van de KAV, en die schakelde inderdaad opvallend anders ja. Logisch ook wel, andere motor, dus ook ander vliegwiel, dus ook andere bak, en gezien de bedoeling voor regionaal verkeer ook andere verhoudingenquote:Op vrijdag 2 januari 2009 15:21 schreef RealZeus het volgende:
Het ligt inderdaad ook aan de software. Wij hebben twee Dafs lopen met een BP kenteken en daar kun je niet normaal mee aandocken, zelfs niet met schildpadje. Klein beetje gas, geen reactie, iets meer gas, geen reactie, nog een klein beetje erbij en KLADENG: "Goeienacht, ik ben er hoor.":')
En het schijnt in de XF's inderdaad beter te zijn dan in de CF.
Dat probeer ik ook zoveel mogelijk, maar niet elk dock loopt af. En als je voor het eerst met zo'n auto bent gaat het toch anders. Uiteraard gebeurt dat ook als er mensen staan te kijken.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:01 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Overigens is de tactiek met die auto's om richting het dock te blijven rollen al remmend, in plaats van op de koppeling c.q. al gasgevendVergt nogal wat oefening, en gaat geregeld wat minder subtiel dan de bedoeling is inderdaad. Maar ach, je moet ze toch wakker krijgen zo midden in de nacht
Zoals ik zei, de eerste generatie was bepaald niet de beste neequote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:39 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Dat probeer ik ook zoveel mogelijk, maar niet elk dock loopt af. En als je voor het eerst met zo'n auto bent gaat het toch anders. Uiteraard gebeurt dat ook als er mensen staan te kijken.
Maar goed, zelfs de vaste chauffeur van dat ding liep er op te schelden.
Nouja, het punt is dus dat je moet denken voor de computer, in plaats van alleen voor jezelf. Met dat gaspedaal bedien je tevens de koppeling, dus hoe sneller en dieper je het gas in trapt, hoe heftiger ook de koppeling reageert. Er zit in die bak gewoon een normale natte platen koppeling, alleen wordt deze hydraulisch bediend, in plaats van met jouw linker poot. Als je het gas maar heel iets intrapt, duurt het dus ook een fractie van een seconde eer die cylinder de koppeling iets aan heeft laten grijpen. Dat duurt de meesten te lang, en dus wordt er dan gas bij gegeven. En ja, dan gaat het snellerquote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:44 schreef vannelle het volgende:
Wat docken betreft vind ik die automaten ook zwaar klote.
Met een gewone koppeling kun je uitstekend doseren terwijl het bij een automaat meer neigt naar "digitaal rijden", aan of uit dus.
Zelfde geldt voor afkoppelen, je wil de schotel vrij trekken van de kingpin maar er nog niet onderuit rijden voor de trekker is gezakt. Met een automaat vind ik dit behoorlijk rottig.
Het kan er ook mee te maken hebben dat niemand mij ooit heeft uitgelegd hoe zo'n automaat werkt maar ik vind echt dat ie pas laat op z'n gas reageert.
Gelukkig rij ik normaal gesproken handgeschakeld en dat gaat prima, lekker spelen met de koppeling om te doseren.
Hij is droogquote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:25 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Zoals ik zei, de eerste generatie was bepaald niet de beste nee
[..]
Nouja, het punt is dus dat je moet denken voor de computer, in plaats van alleen voor jezelf. Met dat gaspedaal bedien je tevens de koppeling, dus hoe sneller en dieper je het gas in trapt, hoe heftiger ook de koppeling reageert. Er zit in die bak gewoon een normale natte platen koppeling, alleen wordt deze hydraulisch bediend, in plaats van met jouw linker poot. Als je het gas maar heel iets intrapt, duurt het dus ook een fractie van een seconde eer die cylinder de koppeling iets aan heeft laten grijpen. Dat duurt de meesten te lang, en dus wordt er dan gas bij gegeven. En ja, dan gaat het sneller![]()
Het spijt me jongens, maar ik blijf het een kwestie van geduld en gewenning vinden
Dan een droge platen koppeling. Een doodnormale koppeling die hydraulisch bediend wordt, en daarmee bastaquote:
Voor het zwaartransport is het wel eens handig. Hier in de buurt zit een bedrijf die twee vijfassige volvo trekkers hebben, van het vorige model. Die hebben geloof ik 610pk. Trekken 250 ton, zónder koppelomvormerquote:Op zaterdag 10 januari 2009 09:28 schreef vipergts het volgende:
Ja klopt eens horen bij WD of ze er 1 uit willen lenen.Wat moet je nu met 700 PK dat is toch nergens voor nodig.Al ben ik wel blij dat de bal weer bij Volvo ligt.
in de buurt van venlo of lichtenvoorde? indien dat laatste: welk bedrijf dan?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 12:42 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Voor het zwaartransport is het wel eens handig. Hier in de buurt zit een bedrijf die twee vijfassige volvo trekkers hebben, van het vorige model. Die hebben geloof ik 610pk. Trekken 250 ton, zónder koppelomvormer
Lekker snel de bergen door met je bloementrailer.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 09:28 schreef vipergts het volgende:
Wat moet je nu met 700 PK dat is toch nergens voor nodig.![]()
http://www.tekloezebruyl.com/9/126quote:Op zaterdag 10 januari 2009 15:59 schreef gateway het volgende:
[..]
in de buurt van venlo of lichtenvoorde? indien dat laatste: welk bedrijf dan?
Ik had vorige week een CF mee van twee jaar oud die ineens ook een nieuw kwaaltje had. Als je alleen maar naar het gaspedaal keek begon dat ding al terug te schakelen. En ook gelijk twee versnellingen terug. Laat je het gas los schakelt het ding weer op, trap je het gas weer in en gelijk weer twee terug. En ik trapte absoluut niet hard op het pedaal, ik gaf maar een klein beetje gas. Ik heb hem maar op manueel gezet. AS-tronicquote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:36 schreef kolonel-knalpiemel het volgende:
Over die AS-tronic van DAF: ik heb een XF105, en vervloek het ding al 300.000km.
Of ik nu in de bergen in Noorwegen zit, in Schotland, in de Alpen, of in de file bij Utrecht: het ding weet niet normaal te schakelen. Zowel qua toerental (900-1000 toeren een berg beklimmen) als qua comfort (de vullingen klappen je soms uit je snavel).
Het ding is al tig keer terug geweest naar DAF, en met nieuwe software is het een 3000km goed, daarna begint het weer.
Beer van een wagen, maar die automaat is om te janken. Bouw er maar een Variomatic in.
Over die Volvo: re-spect!!!
Die zou ik wel eens met een losse trekker willen uitproberen...
[/quote]quote:Op zondag 25 januari 2009 02:20 schreef glasbak het volgende:
Dit was met 1000 kilometer..
[ afbeelding ]
Ik heb de verbruikswaarden maar even een schop gegeven.. (met m'n rechtervoet ja!)
[ afbeelding ]
Let op de km stand![]()
of een strakke begrenzer heeftquote:Op zondag 25 januari 2009 13:03 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Dus jij bent ook zo'n kaleuwtviooowl die niet harder rijdt dan stréépje 80?
WTFquote:
en zijn mistlampen voor aan heeft.quote:Op zondag 25 januari 2009 13:03 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Dus jij bent ook zo'n kaleuwtviooowl die niet harder rijdt dan stréépje 80?
Ik kan wel 90 hoor als ik wel.. Ik verdom het gewoonquote:Op zondag 25 januari 2009 15:07 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
WTF![]()
Nou, daar ben je dan lekker mee
Het was mistigquote:Op zondag 25 januari 2009 15:45 schreef RealZeus het volgende:
[..]
en zijn mistlampen voor aan heeft.
quote:Op vrijdag 2 januari 2009 00:07 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik rijd nacht lijndiensten en als ik zelf niet in grijp trekt het kadaver leeg gewoon naar 2000 toeren, ik zet hem heel vaak op manueel. Schakelen in de bocht of als je vol een put uit moet.Sta je weer stil.
Zelfs de oude Telligent-bakken van Mercedes schakelen beter.
Bij WD zijn de eerste 660 al afbestelt om plaatst te maken voor de 700 pk versiequote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:35 schreef dubidub het volgende:
2 nederlandse bedrijven hebben hem al besteld las ikGoeie shit. Vipergts jij reedt toch met een FH16 660?
TIP: Ga wat anders doen. De transportwereld is zieker dan ziek. Sowieso kom je zonder ervaring momenteel niet aan werk en ook met ervaring is het behelpen. Dus ik zou die digipas lekker bij de RDW laten liggen en werk zoeken waar de regels wel nageleefd worden.quote:Op zondag 1 maart 2009 11:50 schreef Koploperkopper het volgende:
Mja, weet niet zo goed wat ik nu moet gaan doen.Heb verder ook geen connecties in de transportwereld die me aan een baan zouden kunnen helpen. Denk dat ik in ieder geval maar een digitale tachograafpas ga aanvragen, dan hoef ik daar in ieder geval niet meer 6 weken op te wachten mocht ik onverhoopt werk tegen komen.
Volgens mij moet jij een andere baas zoeken!quote:Op zondag 1 maart 2009 18:37 schreef RealZeus het volgende:
[..]
TIP: Ga wat anders doen. De transportwereld is zieker dan ziek. Sowieso kom je zonder ervaring momenteel niet aan werk en ook met ervaring is het behelpen. Dus ik zou die digipas lekker bij de RDW laten liggen en werk zoeken waar de regels wel nageleefd worden.
Mja, het is sowieso tijdelijk werk, maar ik wil niet m'n C voor niets behaald hebben, want ik vind het wel leuk om te doen. Ik zou zo'n beetje alles wel willen doen (behalve op de vuilniswagen rijden).quote:Op zondag 1 maart 2009 18:37 schreef RealZeus het volgende:
[..]
TIP: Ga wat anders doen. De transportwereld is zieker dan ziek. Sowieso kom je zonder ervaring momenteel niet aan werk en ook met ervaring is het behelpen. Dus ik zou die digipas lekker bij de RDW laten liggen en werk zoeken waar de regels wel nageleefd worden.
ik kan binnenkort zoals het er naar uitziet met een opleiding in de zorg beginnen van vuilniscontainers via bloemen naar verstandelijk gehandicaptenquote:Op zondag 1 maart 2009 18:47 schreef Alexxxxx het volgende:
Nee, in andere sectoren is lekker veel werk nu
ik zit tussen de busdeuren tegenwoordigquote:Op zondag 1 maart 2009 21:30 schreef Klonk het volgende:
[..]
ik kan binnenkort zoals het er naar uitziet met een opleiding in de zorg beginnen van vuilniscontainers via bloemen naar verstandelijk gehandicapten
En jij dacht dat ik daar nog niet mee bezig was?quote:Op zondag 1 maart 2009 21:04 schreef KosterT het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij een andere baas zoeken!![]()
Maar ik ben het met je eens dat de regels niet overal nageleefd worden. Aan de ene kant ben ik als studentchauffeur daar heel blij mee, want daarom heb ik afgelopen week een paar werkdagen gemaakt van 17~18 uur. (Iets wat met digipas niet had gelukt: 's ochtends nog zonder schijf lossen/laden, en 'einde' dag schijf eruit en weer twee uur lossen/laden) Maar van mij weten ze dat als ik een week tijd heb, ik uren wil maken. Als ze zo ook met hun vaste chauffeurs zouden omgaan denk ik dat er weinig overblijven. Maar je hebt wel nog van zulke bedrijven, en die moet je mijden als de pest.
De transportwereld is misschien ziek, maar er zijn chauffeurs die krijg je voor geen goud uit de truck.
Ik had naar huis gebeld en me op laten halen als ik zou besluiten niet door te rijden in zo'n situatie.quote:Op zondag 1 maart 2009 23:32 schreef KosterT het volgende:
, maar toen vrijdag mn uren op waren ben ik toch mooi een nachtje blijven staan op een half uur van huis.
Twee pasjes is niet zo moeilijk hoor. Je eigen pasje en die van de baas of een planner.quote:Op zondag 1 maart 2009 23:32 schreef KosterT het volgende:
Idd, zeker als het om dat soort geintjes gaat als op twee pasjes rijden. Ik vraag me af hoe je uberhaupt aan een tweede komt. Ondanks de belachelijk hoge boetes van tegenwoordig wil ik nog best wel eens een kwartiertje over mijn tijd gaan als de rest een beetje schoon is, maar toen vrijdag mn uren op waren ben ik toch mooi een nachtje blijven staan op een half uur van huis. Ik ga geen nieuwe schijf erin doen of op een andere manier fraude plegen. Die zijn mij véééél te duur. En je bent echt ontzettend de lul als er dan iets gebeurd...
Ik ben geen full time chauffeur he, dus voor mij kan dat 5e nachtje er ook wel bij.quote:Op zondag 1 maart 2009 23:58 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik had naar huis gebeld en me op laten halen als ik zou besluiten niet door te rijden in zo'n situatie.
No way dat ik een half uurtje van huis niet thuis slaap.
Ah op die manier. Kunnen ze dus gelijk zien dat je keihard aan het frauderen bent.quote:Op maandag 2 maart 2009 00:26 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Twee pasjes is niet zo moeilijk hoor. Je eigen pasje en die van de baas of een planner.
Ikzelf ben ook chauffeur en ook ik heb vaak mij niet aan de regels gehouden,ook na het vele malen melden dat het niet goed zat,vb,op maandag beginnen,en de week erna op vrijdag eindigen,zonder enige rustdag,ofwel,de wettelijke 24 uur.quote:Op zondag 1 maart 2009 23:32 schreef KosterT het volgende:
Idd, zeker als het om dat soort geintjes gaat als op twee pasjes rijden. Ik vraag me af hoe je uberhaupt aan een tweede komt. Ondanks de belachelijk hoge boetes van tegenwoordig wil ik nog best wel eens een kwartiertje over mijn tijd gaan als de rest een beetje schoon is, maar toen vrijdag mn uren op waren ben ik toch mooi een nachtje blijven staan op een half uur van huis. Ik ga geen nieuwe schijf erin doen of op een andere manier fraude plegen. Die zijn mij véééél te duur. En je bent echt ontzettend de lul als er dan iets gebeurd...
Nou,in dit specifieke geval vind ik,en blijkbaar de rechter ook,dat de chauffeur,ookal is hij een klein beetje over zijn rijtijd gegaan,niet schuldig is aan dit voorval.quote:Op maandag 2 maart 2009 22:39 schreef KosterT het volgende:
Bij een ongeluk gaat elke chauffeur nat. Er zijn maar weinig chauffeurs die elke dag een schone schijf hebben. Als ze gaan zoeken vinden ze altijd wel iets.
Maar je hebt gelijk, ik zou die 5 of 10 minuten ook niet moeten doen. Half uur vind ik ook te gek, en dat laden en lossen zonder schijf aan het begin of einde van je dienst; als er iets gebeurt komen ze daar ook wel achter. T'is een beetje risico's afwegen.
Wij waren eerderquote:Op vrijdag 6 maart 2009 20:00 schreef Koploperkopper het volgende:
Om de boel een beetje op te vrolijken (al keur ik het extreme gedeelte wel af); http://www.vkmag.com/vide(...)mpleet_uit_zijn_dak/
quote:
quote:
http://www.telegraph.co.u(...)-along-motorway.htmlquote:Truck driver releases video: dancing in his cab as he speeds along motorway
A Romanian truck driver is being hunted by police after releasing a video of himself dancing in his cab as he thunders along a motorway.
The driver - who apparently works all over Europe and the UK - handed the recording to a TV station and You Tube after filming his antics for friends.
As he cranks up the volume on a folk song, the trucker starts thrashing around the cab, waving both hands with barely a glance at the road ahead.
Then he unfastens his seat belt so he can gyrate around the driver's seat, before moving over to the passenger footwell to dance away from the control pedals and steering wheel.
At one point, he even steers with his feet, showing off for the camera as he drives terrifying close to other trucks and cars.
He says: "I was just bored, this wasn't anything special. We all do this - we sing, while we're driving."
Copies of the tape are now being viewed by traffic poilce officers throughout Europe as they try to track down the driver.
He claims the performance was shot by his brother as they drove from Holland to Belgium. Others believe the dance might have been recorded in France.
Romanian police want to interview the trucker after he appeared on a local You've Been Framed-style television show.
"He doesn't seem to be driving in Romania so what we can do is limited but we certainly want to talk to him," said a senior officer.
quote:..as he drives terrifying close to other trucks and cars..
quote:..as he thunders along a motorway..
En maar goed ook!quote:Op zondag 8 maart 2009 01:37 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]Het verhaal krijgt een staartje.
[..]
http://www.telegraph.co.u(...)-along-motorway.html
Mooi stukje sensatiekrant;
[..]
[..]
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=GT627IO5Pquote:Dit is poging tot doodslag'
Staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) wil vervolging van Roemeense trucker
Op het internet circuleert een filmpje van een Roemeense trucker die op onze snelwegen in volle vaart levensgevaarlijke toeren uithaalt. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil de man laten opsporen en vervolgen.
Iulian Breazu heet de Roemeense trucker die de steracteur is in het verbijsterende filmpje. En dan drukken we het nog zacht uit. De man haalt de zotste kuren uit achter het stuur van zijn vrachtwagen. Hij is al goed op dreef als op de achtergrond een bijna folkloristische hit weerklinkt. En dan begint het plots. Eerst wat handgeklap, maar al snel staat de trucker te dansen en te springen op zijn passagierstoel. Op volle snelheid. Hij heeft er de grootste lol in en zo te zien is het niet zijn eerste optreden. Op een gegeven moment slaagt hij er zelfs is zijn truck met één voet te besturen. Intussen wordt hij voorbijgestoken door andere vrachtwagens. Hallucinant, en vooral: levensgevaarlijk.
Breazu's broer filmde alles en gooide het filmpje voor de grap op het internet. Daar werd het snel opgepikt door lokale tv-stations in Roemenië, waar zijn acrobatische toeren hem de koosnaam de 'rijdende Tarzan' opleverde.
Wie het filmpje goed bekijkt - intussen een hit in wording op YouTube - heeft snel door dat het allemaal gebeurde op een Belgische snelweg. Mogelijk op de E19, van Breda naar Antwerpen, een fileweg waar we met z'n allen wel vaker stilstaan voor het zoveelste ongeval.
De man heeft zichzelf intussen flink in de nesten gewerkt. De 23-jarige wegpiraat riskeert ontslagen te worden en de kans is groot dat er binnenkort een veroordeling volgt. Op het kabinet van Etienne Schouppe, staatsscretaris voor Mobiliteit, werd het filmpje gisteren met wijd opengesperde ogen bekeken. 'Dit is één grote flagrante verkeersinbreuk. Van onverantwoord rijgedrag over het niet dragen van schoeisel tot het niet respecteren van de nodige tussenafstand met de voorligger', zegt een verontwaardigde staatssecretaris.
Schouppe heeft zich intussen voorgenomen zijn verbindingsofficier bij de federale politie op de zaak te zetten. 'Om te kijken in welke mate we die chauffeur kunnen opsporen. Maar in elk geval: die man komt nu al zeker in aanmerking voor onmiddellijke intrekking van zijn rijbewijs en hij zal zich later voor de rechtbank moeten verantwoorden.'
Ook bij het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) reageren ze verontwaardigd. Woordvoerder Werner De Dobbeleer: 'Dit is mijn inziens niet minder dan poging tot doodslag. Pure verkeerscriminaliteit. Zo iemand brengt het leven van vele anderen in gevaar. Het lijkt me niet meer dan gepast dat deze man zijn rijbewijs levenslang wordt afgepakt. Voor alle duidelijkheid: dit gaat verder dan zomaar een zware verkeersovertreding. In feite moet men eens gaan nadenken hoe we dit soort cowboys gepast kunnen bestraffen.'
Ook de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke Ondernemers (UPTR) vraagt om de Roemeense chauffeur op te sporen en te vervolgen. 'We doen er de jongste tijd echt alles aan om het imago van onze sector te verbeteren. En dan komt dit soort kwibussen de boel verbrodden', zegt woordvoerder Filip Janquart.
'Ik hoop dat de mensen beseffen dat niet alle vrachtwagenchauffeurs zo zijn en dat dit om een extreem individueel geval gaat. We zijn echt niet allemaal zulke onnozelaars. Dat zo iemand gestraft moet worden, lijkt ons niet meer dan evident.'
Volgens de Unie doen er al langer geruchten de ronde over problemen met Oost-Europese truckchauffeurs. 'We krijgen wel vaker signalen over Oost-Europese chauffeurs die verzamelen in een van de tankstations langs de snelweg, daar een feestje bouwen en enkele uren later weer op de weg zitten. Als u vraagt of er strenger tegen dit soort chauffeurs moet opgetreden worden, heb ik maar één antwoord: laten we er eerst al eens voor zorgen dat er opgetreden wordt.'
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GT627IOP2quote:Roemeense chauffeur: 'Ik zal het nooit meer doen'
'Ik weet dat het een zot idee was en ik zal het in de toekomst zeker niet meer doen', reageert Iulian Breazu, de roekeloze Roemeense chauffeur. 'Ik verontschuldig me, ook al verandert dat weinig aan de grond van de zaak.'
'Ik was die dag waarschijnlijk superblij. Het is erg wat ik gedaan heb, maar ik heb nooit iemand vermoord, nooit iemand kwaad gedaan.'
'En ter verdediging wil ik wel zeggen dat alle truckers zich met andere zaken bezighouden terwijl ze aan het rijden zijn: nagels knippen, haar goedleggen, in de spiegel kijken en ga zo maar door.'
Aan de Roemeense krant Libertatea vertelde Breazu dat zijn 'optreden' al van twee jaar geleden dateert. 'Als ik me goed herinner, was mijn vader toen ernstig ziek. Hij had een longaandoening en de dokters waren erg sceptisch. Een paar minuten voor het filmpje gemaakt is, had ik juist telefoon gekregen van thuis. Mijn vader was buiten levensgevaar. Ik was zo blij, ik wilde alleen maar snel naar huis.'
Ik heb geregeld collega's in de weer gezien met koffiezetters, sjekkie's draaien, boterhammetjes smeren, en dergelijken. Cd'tjes wisselen en een fles frisdrank aan m'n bek zetten doe ik overigens zelf ook. Maar daar blijft het dan ook bij, en ook alleen op die momenten dat de situatie het toelaatquote:Op dinsdag 10 maart 2009 21:15 schreef RealZeus het volgende:
Laat ze die Roemeen gauw zijn rijbewijs afpakken.
En nagels knippen en haar goed doen achter het stuur? Ik heb het nog geen chauffeur zien doen.
In de spiegel kijken doe ik ook, ik wil toch weten wat er om mij heen gebeurt.
Maar achter het stuur weg stappen op volle snelheidDan mag je toch wel spreken van een domme actie, zeker als het op de E19 was. Er zit daar aardig wat spoorvorming in op sommige plekken en als hij op die momenten zijn klauwen los had gehad was het een heel ander filmpje geworden.
Ja, maar dat is wat anders dan compleet achter het stuur weg wandelen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 21:30 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Ik heb geregeld collega's in de weer gezien met koffiezetters, sjekkie's draaien, boterhammetjes smeren, en dergelijken. Cd'tjes wisselen en een fles frisdrank aan m'n bek zetten doe ik overigens zelf ook. Maar daar blijft het dan ook bij, en ook alleen op die momenten dat de situatie het toelaat
Al een nieuwe baas trouwens?
Geheel offtopic: je hebt de tijd ook wel tegen op het moment, voor het eerst in tijden zijn er chauffeurs genoeg...quote:Op dinsdag 10 maart 2009 21:39 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ja, maar dat is wat anders dan compleet achter het stuur weg wandelen.
Het enige wat ik doe is cd's wisselen, eten en drinken.
En nee, het is hier in het noorden echt drie keer niks qua werk
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 21:56 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Geheel offtopic: je hebt de tijd ook wel tegen op het moment, voor het eerst in tijden zijn er chauffeurs genoeg...
Nou zit jij ook wel gewoon echt bij een enorm kutbedrijf. Bij ons is het ook wel hard werken geblazen, maar (op een uiterst sporadische uitspatting na, maar dat voorkom je toch niet) de rijtijdenwet wordt wel nageleefd. Alles netjes betaald, geen tijd voor tijd regelingen en dergelijke, dagje vrij is altijd te regelen, gevarieerd werk, op mijn zaterdagtoertje na geen vaste ritten of vaste planning, fatsoenlijk materieel dat ook fatsoenlijk onderhouden wordt, en veel, hééél veel, verschillende klantjesquote:Op dinsdag 10 maart 2009 21:59 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik weet het.
Maar goed, ik ben al wel aan het kijken wat ik anders leuk zou vinden.
Nu er chauffeurs genoeg zijn blijkt wel weer hoe ziek die transportwereld nog steeds is. Nog steeds denken ze dat ze alles kunnen flikken ten opzichte van chauffeurs, tot de economie weer aan trekt, dan lopen ze weer te huilen dat er geen chauffeurs zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |